Prognoses over bevolking
O.-Zeeuwsch-Vlaanderen
aanzienlijk teruggebracht
PPD blijft bij uitbreiding van
Terneuzen over Otheense Kreek
GOES WIL 'HA VENSPOOR' HOUDEN
r i
Nico Lysen schilderde 41 jaar
9met zijn bijl in de bossen9
kinderboekenweek:
da's feest in de boekhandel
Gebruik is
zeer gering
1
Rit via havenspoorlijn
kost 4000,per wagon
WOENSDAG 13 OKTOBER 1976
'REA CTIES EN WEER WOORD9 VAN PPD
MIDDELBURG - In een negentig pagina's tellend rapport onder de titel "Reacties
en Weerwoord' heeft de provinciale planologische dienst de bevolkingsprognoses
voor het streekplangebied Oost Zeeu wsch-Vlaanderen aanzienlijk teruggebracht.
Wel wordt in deze nadere beschouwing naast een natuurlijke bevolkingsgroei een
'taakstellende groei van buiten het gebied met 0,6 procent per jaar gehandhaafd
Tegen de achtergrong van de meest recente CBS-cijfers komt de PPD voor dc
periode 1975-1995 niet meer met een groei met 23.000 mensen, maar met een
toename van het inwonertal in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen met 16.200 zielen.
uitspraak is gevraagd". Wal Baalhoek-
betreft zijn dan ook nog nadere nauti
sche studies nodig.
Soeftinge
Die toename stoelt op een natuurlijke
groei van 2900 mensen en een vesti
gingseffect met 13.300 inwoners. Over de
taakstellende groei met 0.6 procent
wordt gezegd, dat daaraan wordt ge
dacht 'als indicatie voor een ontwikke
ling in het belang van een streek. Daar
bij gaathetde PPD niet om een 'exact te
realiseren ontwikkeling, maar als uit
drukking, van hetgeen voor het welzijn
van de streek gewenst wordt geacht'.
Op de bezwaren die tegen een te sterke
groei naar voren zijn gekomen, getoogt
men. „De ontwikkeling in de periode
1962-1971 werd vrij algemeen ervaren
als een voor het gebied positieve ontr
wikkeling. Voor de toekomst acht het
provinciaal bestuur ten behoeve van het
welzijn enkele nieuwe impulsen moge
lijk en gewenst. Gematigde impulsen,
teneinde mogelijke nadelen van een te
snelle groei te voorkomen". Bij die be
volkingsprognose houdt de PPD ook
het oog op WestrZeeuwsch-Vlaanderen,
daar voorziet men een teruggang tol
1995 met ongeveer 1500 inwoners. Door
nu West-Zeeuwsch-Vlaanderen mede
als woongebied voor het oosten te be
stempelen. denkt men een vestigings
overschot van 1500 mensen te kunnen
boeken.
het hier om prognoses met een 'globaal
karakter' gaat.
Uitvoerig gaat de PPD in op de bezwa
ren. die van verschillende kanten naar
voren zijn gebracht over de eventuele
aanleg van een industrieterrein bij
Baalhoek. dat 'in kaart' is gebracht.
Men betoogt, dat niet enkel aan chemi
sche bedrijven wordt gedacht en dat het
eerst gaat om de ontwikkeling van de
kanaalzone en de Axelse Vlakte. Met
name voor de Axelse Vlakte denkt men
aan andersoortige bedrijvigheid. De
PPD erkent, dat 'vooralsnog vestiging
•van indudtrieën, die het milieu in het
geheel niet belasten, wel wenselijk is,
maar toch beperkt lijkt te blijven tot
'toevalstreffen'. „Voor een evenwichtige
ontwikkeling in het belang van de hele
regio wordt de voorkeur gegeven aan de
Axelse Vlakte boven een eventuele an
dere mogelijkheden. Blijkt na verloop
van tijd de Axelse Vlakte onvoldoende
aan te slaan, dan biedt het
voorontwerp-streekplan de mogelijk
heid te bezien of de taakstelling kan
worden gerealiseerd middels een indus
trieterrein langs het Baalhoekkanaal",
aldus het weerwoord van de PPD. „Dat-
kan echter eerst nadat daarover aan
provinciale staten ten principale een
De pleidooien van met name milieu
organisaties om vast te leggen, dat het
Land van Saeftinge niet mag worden
aangetast, krijgen als reactie, dat de
grote internationale waarde van dit
gebied wordt onderschreven.
Aan dit uitgangspunt zal groot gewicht
worden toegekend, maar de PPD zegt:
..Het zou echter in strijd zijn met het
karakter van ruimtelijk beleid, dat
voortdurend afweging van alle rele
vante belangen impliceert, om elke aan
tasting ook aan de randen uit te sluiten
Zo zal de aanleg van het Baalhoekka
naal. ook als deze volgens de uitgangs
punten van het streekplan binnendijks
zal geschieden, een zekere invloed op
het karakter van het Land van Saef
tinge uitoefenen. Hetzelfde geldt voor
de voorgenomen bochtafsnijding bij
Bath en voor werken ten behoeve van de
zeeweringen en het rivierbeheer".
Ten aanzien van de recreatie wordt be
toogd. dat het landschap weliswaar
aantrekkelijk is. maar dat het gebied
zich niet leent voor ontwikkelingen als
in het Zeeuwse kustgebied. De uitbrei
dingsmogelijkheden zijn gering 'en be
perken zich vooral tot de op de sportvis-
serij georiënteerde verblijfsrecreatie".
zo wordt gezegd. Hoewel de PPD zegt.
dat met name de dijkbeplanting waard
is te worden behouden, wil men met. ex
pliciet vastleggen, dat er noït eenstuk
dijk wordt aangetast
Van Oord laagste
inschrijver voor
verwijderen ringdijk
Brouwersdam
rvan onze Haagse redacteur!
DEN HAAG - Het aannemings- en han
delsbedrijf Van Oord-Werkendam BV
is inct 9.0G8.000 de laagste inschrijver
voor het verwijderen van de ringdijk
bij de Brouwersdam. Het hedrijf uit
Werkendam is één van de tien bedrij
ven die voor het karwei bij Rijkswater
staat hebben ingeschreven. De duurste
inschrijver is E. Blok BV uit Rotter
dam, die de klus voor 11.831.000 zou
willen klaren. De gunning is nog aan
gehouden.
De ringdijk om de brouwersdam is des
tijds aangelegd om in de dam een door-
laatsluis te kunnen bouwen. De sluis is
nu vnjwel klaar, zodat de ringdijk kan
worden weggehaald Het bedrijf dat zal
worden uitgekozen, moet ook toelei-
dingsgeulen aan weerszijden van de
doorlaatkokers graven. De lengte van
deze gulen is aan de zeezijde ongeveer
600 meter en aan de binnenzijde van de
dam 400 meter.
In de geulen moet de bodem extra wor
den beschermd tegen uitschuring door
snelstromend water Bovendien moet
het doorgegraven damlichaam weer
worden opgevuld en in het juiste profiel
gebracht. De twee kokers zijn dan hele
maal in het damlichaam opgenomen
De werkzaamheden aan de Brouwers
dam moeten uiterlijk december 1977
voltooid zijn.
Schade drie auto's
bij botsing Kuitaart
KUITAART - Op rijksweg 60 heeft zich
een aanrijding voorgedaan, waarbij drie
personenauto's betrokken waren. De
botsing ontstond doordat een door J V.
uit Hontenisse bestuurde personenauto
rijdend, vanaf het veer Perkpolder in de
richting Belgische grens moest uitwij
ken voor een auto, bestuurd door me
vrouw R. c. R.. eveneens uit Hontenisse.
Daarbij raakte hij een geparkeerd
staande auto, eigendom van F. M. B.
Alle drie de auto's werden beschadigd.
Er waren geen gewonden.
Bedrijfsterrein
Mede als gevolg van de nieuwe bevol
kingsprognose is ook de behoefte aan
nieuwe bedrijfsterreinen verkleind. De
totale terreinbehoefte was aanvanke
lijk in het voorontwerp-streekplan ge
raamd op 180 hectare. Die wordt nu- na
de reacties en de nieuwe bevolkings
prognoses - met twintig hectare ver
minderd tot 160 hectare. Voor de auto
nome ontwikkeling van de werkgele
genheid acht men nog wel 280 tot 300
hectares nodig, waarvan circa 200 ha
voor de chemie. Benadrukt wordt, dat
IN WEERWOORD OP STREEKPLANBEZWAREN
MIDDELBURG- De provinciale plano
logische dienst is het niet eens met de
bezwaren, die zijn ingebracht tegenhet
I ADVERTENTIE l
Vandaag begint de kinderboekenweek
voor de jeugd.
Dat worden leuke dagen. Stap eens
binnen in de boekwinkel. En zoek Het
Verdwenen Plakboek.
Dat kost tijden
de Kinderboeken-,
week maar f2,75
als je ook een
ander kinder-of
jeugdboek koopt. I
Wees er vlug bij.
VAN 13TOT EN MET23 OKTOBER.
Het Verdwenen Plakboek is verkrijgbaar
zolang de voorraad strekt.
voornemen om Terneuzen in de toe
komst oostelijk van de Otheense Kreek
uit te breiden. dDal blijkt uit liet
'weerwoord' van de dienst op dc reac
ties op het voorontwerp- sstreekplan
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. Men kan
niet instemmen met de opvatting dat
die situering om milieuhygiënische re
den niet gewenst is: „De afstand van di t
gebied tot Dow befraagt ruim vier ki
lometer en die tot het bedrijfsschap
kanaalhavens Terneuzen ruim twee ki-
lometter", aldus de PPD.
Op de bezwaren - ook vanuit land
bouwkundig en landschappelijk oog
punt - tegen deze uitbreiding van Ter
neuzen, betoogt de PPD, dat een stap
over de Otheense Kreek open moet
worden gehouden,1 omdat de verbete
ring van de verzorgende functie van de
s lad in het belang van het hele gebied ls,
omdat het als werkgelegenheidscen-
trum de beste ontwikkelingskansen
heeft en omdat de mogelijkheden voor
uitbouw van de stad ten westen van de
kreek zeer gering zijn. Wel erkent men:
„De ingewiikekeldheid van de stadsuit-
breiding over de Otheense Kreek en de
vele daarbij betrokken belangen verei
sen een zorgvuldige planning. Bestem
mingsplannen zullen dan ook geënt
moeten zijn op een voorafgaand struc
tuurplan'.'.
Indeling
In het 'weerwoord' op de reacties rond
de bewoningspatronen voor hel
streekgebied Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen handhaafdt de PPD haar
groei-indeling van de dorpen en steden
in het gebied.
De aanduiding 'consolïdatiekem' voor
Sas van Gent en Sluiskil wordt afge
zwakt tot 'kernen met beperkte moge
lijkheden". Herhaald wordt, dat de mi-
lieusituaüe grote uitbreidingen niet
toestaat. Het zou voor as van Gent bo
vendien 'een langgerekte, ongelukkige
stedebouwkundige structuur' opleve
ren, die men niet gewenst noemt. Als de
mogelijkheden, die er nu zijn onvol
doende blijken om het inwonertal vast
te houden, acht de PPD een geringe uit
breiding acceptabel. Dan is misschien
een niewe studie over het bouwen over
de grens gfewenst. Datzelfde geldt vol
gens de kPPD voor Sluiskil' men wil ook
hier niet meer huizen laten bouwen dan
nodig zijn om de bevolking op peil te
houden. Tegen die achtergrond moet
ook kbekeken worden ol' de bestem-
mingsplaanen met mogelijkheden voor
nog 400 huizen niet achterwege moeten
blijven.De PPD is het met eens met de
visie van Terneuzen, dat 1-Ioek opvan-
kkern moet worden. Erzijn geen andere
plattelands kernen, die op Hoek gericht
zijn, zo zegt kde PPD. Wel kan Hoek de
woningbouw krijgen, die kde gemeente
Terneuzen daar voorstaat.De gedachte
van Hulst om Hulst - St. Jansteen en
Clinge als driehoek de aanduiding tre-
gionale groeikernen te geven, wordt af-
gezwezen Daarbij wijst men op de af
stand tussen Hulst - St. Jansteen en
Clinge. Wel zou men voor die taak
Huulst en St. ansleen als één geheel
kunnen zien. DKe PPD wil het Axelse
verlangen om groeikern te worden met
honoreren. „De streekfunctie is niet
vergelijkbaar met die van Terneuzen of
Hulst, de eigen werkelijkheid is veel ge
ringer, milieuhygiënisch is de ligging
van Axel niet gunstiger dan de toekom
stige uitbreiding van Terneuzen langs
de Otheense Kreek. De functie van Axel
in het hele streekplan gebied is anders".
Vandar, dat de PPD wil volstaan met
een groei van Axel als aanvullende
woonkern, waarbij er wel op wort ge
wezen, dat in het streekplan wordt uil-
gegaan van een groei met 12 pet, terwijl
die groei in de afgelopen jaren slechts 8
pet bedroeg.
GOES - Het college van burgemeester
en wethouders van Goes is niet van
plan om de industrie-spoorlijn naar het
Goese havengebied op te heffen. Bij het
onderzoek van de begroting 1977 is
daarom van uit de gemeenteraad ge
vraagd. vanwege de hoge kostendie de
lijn jaarlijks met zich meebrengt en het
geringe gebruik (55 wagons in bijna 3
jaar) dat van de enkelbaans spoorlijn
gemaakt wordt. Het college van b. en w.
vindt dat er 'diverse gronden zijn' om
de zogenaamde stamlijn niet te laten
verdwijnen.
Volgens b. en w. zal verwijdering van de
spoorlijn en overweg beveiliging 'on
aanvaardbaar hoge kosten' opleveren
voor de gemeente. „De gemeente is
krachtens contract met de Nederlandse
Spoorwegen gehouden alle kosten van
eventuele verwijdering van de stamlijn
te betalen", aldus het college. „Voorts is
het na de uitbreiding van nat industrie
terrein ten noorden van de AKF in de
toekomst nog met uitgesloten dat het
wenselijk is de stamlijn door te trekken
ten behoeve van industrieën die even
tueel belang blijken te heb'oenn bij een
spoorverbinding".
Uit antwoord op de vragen vanuit de
raad blijkt dat de Apparaten- en Ketel-
fabriek (AKF) nog de enige verbruiker is
van de spoorlijn, die vanaf het statio
nemplacement- via Goes-west en langs
de Goese Polder- naarhethavengebied
loopt. De fabriek betaalt vanaf 1967 een
jaarlijkse bijdrage aan de gemeente (in
1976 vastgesteld op 15.800). De directie
van de AKF heeft het college van b en w
echter meegedeeld het financieel niet
meer verantwoord te achten de bijdrage
te betalen, mede gezien het geringe ge
bruik dat de AKF van de spoorlijn
maakt „Wel is de AKF bereid de bij
drage voor 1976 nog te betalen, doch
voor 1977 en volgende jaren acht zij het
niet mogelijk met de betaling van de
vergoeding, welke op grond van de her
ziening van de indexcijfers voor de prij
zen en lonen steeds hoger wordt, door te
gaan", melden b. en w. Het college gaat
binnenkort met de AKF verder onder
handelen over de hoogte van de te beta
len vergoeding. „De AKF denkt aan een
bijdrage per wagon, wanneer materiaal
per spoor moet worden aan - en afge
voerd". schrijven b. en w
De havenspoorlijn in Goes-west, die bijna nooit gebruikt wordt. Foto PZCi
BOSBOUWKUNDIG AMBTENAAR NEEMT 29 OKTOBER
AFSCHEID VAN SCHOUWSE DOMANIALE BOSSEN
„EL11 BOS IS
NIET ALLEEN
VERZAMELING
VAN BOMEN..."
WESTENSCHOUWEN - Donderdag
29 oktober zal Nico H. Lysen af
scheid nemen na 41 jaar gewerkt te
hebben in de domaniale bossen in
Wcstenschoówen. „Hij heeft er ge
schilderd met de bijl", zegt zijn
vrouw erover. „Maar dan altijd met
mijn medewerkers samen", vindt
hijzelf. Officieel is hij bosbouwkun
dig ambtenaar. Aanvankelijk in
dienst van de dienst der domeinen,
sinds 1973 bij staatsbosbeheer, dat
toen eigenaar werd van de bossen is
Westenschouwen, zoals bekend het
grootste boscomplex van Zeeland,
op verzoek van de maatschappij
voor landbouw vanaf 1922 aange
plant om het vele stuifzand in toom
te houden.
Al als jongetje van zo'n Jaar of drie,
vier wist Nico Lysen wat hij worden
wilde. Hij kwam in de tuin van zijn
grootvader m Almelo en zei: „O, wat
is dat mooi" Zijn eigen tuin aan de
Lage Weg getuigt nu van zijn vak
manschap, inventiviteit en gevoel
voor schoonheid. Zijn vakmanschap
haalde hij na de hbs op de middel
bare tuinbouwschool in Boskoop.
Zijn praktijk deed hij op bij de Hei
demaatschappij en de gemeentelijke
plantsoenendienst van Den Haag. In
1935 kwam er een baan vrij van op
ziener voor de domaniale duinen op
Schouwen. Het salaris was niet om
over naar huis te schrijven: „Maar
dat kon met niet schelen", vertelt de
heer Lysen. „Het werk trok me".
Die domaniale bossen bestonden in
die tijd louter uit dennenbos. „Ze
dachten toen dat dat, naar het voor
beeld van Frankrijk en elders, alleen
zaligmakend was. „Toch hoorden die
dennen hier eigenlijk niet. Ze hadden
het evengoed met loofhout kunnen
doen. De plannen van Staatsbosbe
heer zijn nu dan ook om meer loof
hout in het bos te brengen. Het mid
dengedeelte blijft 200 hectare denne-
bos, maar aan de oost- en westkant
meer loofhout. Een geleidelijke over
gang met gemengd duinstruweel."
Pionieren
Vooral in de crisisjaren boden de
bossen een flink stuk werkgelegen
heid. Het was tot 1960 de gewoonte
om na de bietencampagne te probe
ren aan het werk te komen in het
bos. „Het was pionieren", vertelt de
heer Lysen. „Dat stuifzand was ver
schrikkelijk. Met windkracht tien
kon je hier tegen de wind aanleunen.
Vaak zijn we dan ook verbaasd ge
weest dat er nog iets over was van
liet bos. Je bent als bosbouwer af
hankelijk van de elementen. Het
was zaak om hier geloten bosranden
te houden. Het was altijd uitprobe
ren, Er was nagenoeg niets bekend
van zo'n bos langs de zee. Het voor
deel was ook dat ik altijd prettige
medewerkers heb gehad. Bovendien
hadden we veel vrijheid. Daardoor
hebben we het met elkaar leuk voor
elkaar gekregen. Wanneer je pro
beert inventief te zijn, lukt het wel.
We hadden ruimte om wat tc doen.
We hebben gewoekerd met de mid
delen die ervoor beschikbaar wa
ren."
„De houtopbrengst, zo'n duizend
kubieke meter per jaar, was daarbij
toch bijzaak. Het kost altijd meer dan
he t opbrengt. Later heeft het bos ook
voor hetpubliek betekenis gekregen.
Tot de oorlog was het afgesloten. In
1947 hebben we bij wijze van experi
ment vijftig hectare opengesteld.
Met toegangskaarten. Daarna ging
het hele gebied open. Het publiek
hield zich goed aan de spelregels. Het
is maar een fractie, die probeert wat
te vernielen. Het is opvallend hoe
weinig rommel we in ons bos vinden.
De hekken hebben we gehandhaafd.
Die moetje open en dicht doen, dat
heeft een psychologisch effect. Je be
treedt een terrein", aldus de heer Ly
sen.
„Met het publiek kegen we heel an
der werk. Vroeger hadden we alleen
de taak om het hele gebied te behe
ren. Daar kwam het nieuwe element
van de recreatie bij. We hebben ons
daar geleidelijk aan aangepast. Van
de RTM kochten we voor twee kwar
tjes per stuk spoorbielzen, waar we
banken van maakten. Er kwam een
uitkijktoren, meer duinovergangen,
wegen en paden.
Daarbij heb ik m'n medewerkers al-
Nico Lysen en echtgenote: 'Een bos is
een levensgemeenschap....'
tijd voorgehouden dat we vooreerst
gastheer waren. We traden op als
vraagbaak, ook al hebben we ook
corrigerend moeten optreden. Wan
neer dat nodig was, hebben we dat
altijd op zo'n prettig mogelijk manier
proberen te doen. Daarnaast was de
natuurbeschermingseducatie hoofd
zaak. We hebben bijvoorbeeld hon
derden excursies gehouden. Hon
derden schoolklassen uit heel Neder
land zijn hier geweest. Daartoe volg
den m'n medewerkers de cursus voor
natuurgids."
Die cursussen werden gegeven door
de Natuur- en Vogelwacht. Lysen
was een van de oprichters van die
vereniging, die de verspreiding van
de natuurbeschermingsgedachte
hoog in het vaandel draagt. In 1961
kreeg hij dan ook de Heimans- en
Thijsseprijs voor zijn ideeën daar
over.
Daarnaast is hij bestuurslid van de
Stichting Zeeuws Landschap, be
stuurslid van de Stichting Zeeuwse
Cultuur-Raad, sectie cultuurbe
houd, bestuurslid van Stad en Lan
de, wandel-, fiets- en ruiterconsul van
de ANWB en correspondent van
Heemschut.
Konij
nen
In al die jaren dat hij werkte in het
bos, was de strijd tegen de konijnen
een belangrijk onderdeel. „In 1939",
vertelt hij, „hebben we er 2800 ge
vangen. De sneeuw kwam en we wa
ren konïjnenvrij. De jagers in de
buurt dachten toen dat we bunzings
hadden uitgezet. Na de oorlog was
het weer mis. In 1952 vingen we er.
weer achthonderd. En nog steeds bij
de verjonging van het bos, moeten
we ervoor zorgen dat de konijnen
geen kans krijgen."
De bossen zijn in al die jaren vaak
inzet geweest van de strijd over de
vraag of er een weg door moest, of er
meer ontsluitingen naar het strand
zouden moeten komen enz. Nico Ly
sen: „Zo'n bos is niet alleen een ver
zameling bomen. Het is een leven
sgemeenschap. Een samenspel van
milieu, insekten, vogels, wind, on
derbeplanting en publiek. En dat al
les onder de geslotenheid van een
bomendak. Dat mystieke spel kun je
ontzaggelijk gaan verstoren door er
iets toe te laten wat er niet thuis
hoort. Een weg van zes meter breed
brengt verkeer, benzinedampen. Er
trekken vogels weg. Je verstoort het
goede evenwicht. In plaats van een
bos wordt het dan een park. Veel
mensen zien dat verschil niet Ze
missen niet, wat ze daarvoor niet
hebben opgemerkt. We hebben bij
voorbeeld dertig nachtegalen. Die
zijn kieskeurig. Die zoeken een goed
milieu. Er zijn zeldzame korstmor-
sen, graafwespen en nog veel meer,
omdat er hier geen fabrieken in de
buurt zijn."
Bosbranden
„Toen we na veel strijd de weg eruit
hebben kunnen houden, hebben we
wel beloofd dat er meer strandont-
sluitïngen zouden komen. Onder
andere door middel van een fiet
spad. Eén stuk daarvan is drie meter
breed om er in geval van nood de
brandweerauto door te kunnen la
ten. Dat stuk doorsnijdt het hele bos.
Het geeft een veilig gevoel. Wc heb
ben geboft: er is hier nooit een bos
brand van betekenis geweest, maar
spannend was het wel, vooral dit
jaar. Ik ben 's zomers nooit met va
kantie gegaan. Ik wilde er altijd lie
ver bij zijn wanneer er een calami
teit zou gebeuren."
In de oorlog zijn er wel eens kleine
brandjes geweest. Er werden ook
duizenden mijnen gelegd en het was
een angstig werk om die daarna weg
te moeten halen! Het was een grote
chaos na de oorlog. Gekapt was er
niet. De bezetter had belang bij een
dicht bos. Met dat mijnen opruimen
hebben we veel geluk gehad. Een
paar keer zijn er mensen van ons op
hetnippertje aan de dood ontsnapt".
Staatsbosbeheer heeft de laatste ja
ren 15000 stuks loofhout geplant in
de domeinen. „We kweeketen vroe
ger zelf, vertelt de heer Lysen. „We
brachten de dennekegels naar de
warme bakker om het zaad te kun
nen winnen en zo hebben we zelf dui-
zenden dennen en abelen kunnen
planten. Daarnaast zorgen we er voor
dat planmatig elk jaar een stuk bos
natuurlijk wordt veijongd". Behalve
strijd tegen de konijne is er ook strijd
te voeren tegen het uitbreken van
ziektes. De dennescheerder bijvoor
beeld is een gevreesde kever die hele
stukken bos te gronde kan doen
gaan. „We hebben een van de weinige
bossen waarin de dennescheerder
niet voorkomt", vertelt hij trots.
„We hebben dan ook veel gedaan aan
de preventie. Ik ben altijd streng ge
weest op het opruimen van hout Al
tijd met m'n mensen veel gedaan aan
bosverpleging. Sommige medewer
kers hebben hier ook veertig jaar ge
werkt. Iedereen was verantwoorde
lijk voor z'n eigen afdeling." Hij
vraagt dan ook nadrukkelijk te ver
melden dat vooral ook de oud
medewerkers hartelijk welkom zijn
op zijn afscheidsreceptie in 'Burgh-
stede'.
Of het hem spijt dat hij op moet hou
den? „Ik moet het nu overlaten", zegt
hij. „Ik heb enorm veel voldoening
van m'n werk gehad en het is nu tijd
dat een ander het gaat voortzetten.
Ik hoop in dezelfde lijn".
GOES - Het instandhouden van de industriespoorlijn vanaf het Goese station
naar het havengebied, is voor de gemeenschap in de Ganzestad een bijzonder
kostbare aangelegenhied. Per wagon kost een ritje over de lijn tussen de 4.000,-
en 5.000.-. Oorzaken van dit dure spoorwegvervoer, dat noch vlug noch voordelig
is, zijn de hoge aanlegkosten van de stamlijn en het zeer spaarzame gebruik dat
ervan gemaakt wordt.
In de begroting voor 1977 van Goes is een bedrag van 97.785,- aan uitgaven voor de
spoorlijn opgenomen (rente en aflossing, bijdragen aan de spoorwegen en overige -
kleine - onkosten). Voor 1976 zijn de kosten geraamd op 95.366,23. In de periode
1974 tot en met augustus 1976 zijn er 55 wagons over de lijn vervoerd. Onder aftrek
van de bijdragen die de gemeente van de apparaten- en ketelfabriek (AKF) en
houthandel Van Riesen ontvangt, komt een en ander neer op een uitgave van
ettelijke duizenden guldens per wagon.
Geslaagd
Examen
TERNEUZEN - Aan de rijksuniversiteit
te Utrecht is geslaagd voor het docto
raal examen rechtsgeleerdheid mejuf
frouw P. L. van Pagee te Terneuzen.
Aan de universiteit te Nijmegen slaagde
voor het doctoraal examen algemene
taai-wetenschappen mejuffrouw Jenny
de Jonge uitLewedorp, thans woonach
tig te Amsterdam.
Staten over
verhoging
van bijdragen
MIDDELBURG - De provinciale staten
behandelen in hun vergadering van 19
november een voorstel het subsidie
voor het provinciaal opbouworgaan
Stichting Zeeland te verhogen met
115.550,- en het met ingang van 1 ja
nuari van het volgend jaar te bepalen
op 1.288.200,-. De verhoging houdt
verband met een stijging van onder
meer de personeelskosten en de sociale
lasten en verder met enkele prijsstij
gingen.
De staten behandelen ook een voorstel
voor aanvaarding van een nieuwe sub
sidieregeling voor de sport en de licha
melijke opvoeding, waardoor organisa
ties voortaan tevoren al enigszins kun
nen becijferen op welk bedrag aan sub
sidie kan worden gerekend. Verder is er
een voorstel de provinciale bijdrage
voor de Zeeuwse Vrouwenraad voor de
komende vier jaar vast te stellen op
12.865,-per jaar.