Prognoses over bevolking O.-Zeeuwsch-Vlaanderen aanzienlijk teruggebracht 3 •iP2C/„ PPD blijft bij uitbreiding van Terneuzen over Otheense Kreek GOES WIL 'HAVENSPOOR Nico Lysen schilderde 41 jaar 'met zijn bijl in de bossen Ays Schade drie auto's bij botsing Kuitaart kinderboekenweek: da's feest in de boekhandel Gebruik is zeer gering r BOSBOUWKUNDIG AMBTENAAR NEEMT 29 OKTOBER AFSCHEID VAN SCHOUWSE DOMANIALE BOSSEN Rit via havenspoorlijn kost 4000,per wagon van biidrasen Staten over verhoging -V-vv i WOENSDAG 13 OKTOBER 1976 'REACTIES EN WEERWOORDVANPPD MIDDELBURG - In een negentig pagina's tellend rapport onder de titel 'Reacties en Weerwoord' heeft de provinciale planologische dienst de bevolkingsprognoses voorhetstreekplangebied Oost Zeeuwsch-Vlaanderen aanzienlijk teruggebracht. Wel wordt in deze nadere beschouwing naast een natuurlijke bevolkingsgroei een 'taakstellende groei van buiten het gebied met 0,6 procent per jaar gehandhaafd Tegen de achtergrong van de meest recente CBS-cijfers komt de PPD voor dc periode 1975-1995 niet meer met een groei met 23.000 mensen, maar met een toename van het inwonertal in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen met 16.200 zielen. uitspraak is gevraagd". Wat Baalhoek- betreft zijn dan ook nog nadere nauti sche studies nodig Saeftinge Die toename stoelt op een natuurlijke groei van 2900 mensen en een vesti gingseffect met 13.300 inwoners. Overde taakstellende groei met 0.6 procent wordt gezegd, dat daaraan wordt ge dacht 'als indicatie voor een ontwikke ling In het belang van een streek. Daar bij gaathet de PPD nietom een 'exact te realiseren ontwikkeling, maar als uit drukking van hetgeen voor het welzijn van de streek gewenst wordt geacht' Op de bezwaren die tegen een te sterke groei naar voren zijn gekomen, getoogt men: „De ontwikkeling ln de periode 1962-1971 werd vrij algemeen ervaren als een voor het gebied positieve ont- wikkeling. Voor de toekomst acht het provinciaal bestuur ten behoeve van het welzijn enkele nieuwe impulsen moge lijk en gewenst. Gematigde impulsen, teneinde mogelijke nadelen van een te snelle groei te voorkomen". Bij die be volkingsprognose houdt de PPD ook het oog op WestrZeeuwsch-Vlaanderen: daar voorziet men een teruggang tot 1995 met ongeveer 1500 inwoners. Door nu West-Zeeuwsch-Vlaanderen mede als woongebied voor het oosten te be stempelen. denkt men een vestigings overschot van 1500 mensen te kunnen boeken. het hier om prognoses met een 'globaal karakter' gaal- Uitvoerig gaat de PPD in op de bezwa ren. die van verschillende kanten naar voren zijn gebracht over de eventuele aanleg van een industrieterrein bij Baalhoek. dat "in kaart' is gebracht Men betoogt, dat niet enkel aan chemi sche bedrijven wordt gedachten dat het eerst gaat om de ontwikkeling van de kanaalzone en de Axelse Vlakte. Met name voor de Axelse Vlakte denkt men aan andersoortige bedrijvigheid De PPD erkent, dat 'vooralsnog vestiging Van indudtrieén. die het milieu in het geheel niet belasten, wel wenselijk is. maar toch beperkt lijkt te blijven tot 'toevalstreffen'. „Voor een evenwichtige ontwikkeling in het belang van de hele regio wordt de voorkeur gegeven aan de Axelse Vlakte boven een eventuele an dere mogelijkheden. Blijkt na verloop van tijd de Axelse Vlakte onvoldoende aan te slaan, dan biedt het voorontwerp-streekplan de mogelijk heid te bezien of de taakstelling kan worden gerealiseerd middels een indus trieterrein langs het Baalhoekkanaal". aldus het weerwoord van de PPD. „Dat kan echter eerst nadat daarover aan provinciale staten ten principale een De pleidooien van met name milieu organisaties om vast te leggen, dat het Land van Saeftinge niet mag worden aangetast, krijgen als reactie, dat de grote internationale waarde van dit gebied wordt onderschreven. Aan dit uitgangspunt zal groot gewicht worden toegekend, maar de PPD zegt: „Het zou echter in strijd zijn met het karakter van ruimtelijk beleid, dat voortdurend afweging van alle rele vante belangen impliceert, om elke aan tasting ook aan de randen uit te sluiten. Zo zal de aanleg van het Baalhoekka naal, ook als deze volgens de uitgangs punten van het streekplan binnendijks zal geschieden, een zekere invloed op het karakter van het Land van Saef tinge uitoefenen. Hetzelfde geldt voor de voorgenomen bochtafsnijding bij Bath en voorwerken ten behoeve van de zeeweringen en het rivierbeheer". Ten aanzien van de recreatie wordt be toogd. dat het landschap weliswaar aantrekkelijk is. maar dat het gebied zich niet leent voor ontwikkelingen als in het Zeeuwse kustgebied. De uitbrei dingsmogelijkheden zijn gering 'en be perken zich vooral tot de op de sportvis- serij georiënteerde verblijfsrecreatie". zo wordt gezegd. Hoewel de PPD zegt. dat met name de dijkbeplantmg waard is te worden behouden, wil men niét. ex pliciet vastleggen, dat er noit eenstuk dijk wordt aangetast. Van Oord laagste inschrijver voor verwijderen ringdijk Brouwersdam (Van onze Haagse redacteur! DEN HAAG - Het aannemings- en han delsbedrijf Van Oord-Werkendam BV is met 9.068.000 de laagste inschrijver voor het verwijderen van de ringdijk hij de Brouwersdam. Het bedrijf uit Werkendam is één van de tien bedrij ven die voor het karwei bij Rijkswater staat hebben ingeschreven. De duurste inschrijver is E. Blok BV uit Rotter dam. die de klus voor 11.831.000 zou willen klaren. De gunning is nog aan gehouden. De ringdijk om de brouwersdam is des tijds aangelegd om in de dam een door- laatsluis te kunnen bouwen. De sluis is nu vrijwel klaar, zodat de ringdijk kan worden weggehaald. Het bedrijf dat zal worden uitgekozen, moet ook toelei- dingsgeulen aan weerszijden van de doorlaatkokers graven De lengte van deze gulen is aan de zeezijde ongeveer 600 meter en aan de binnenzijde van de dam 400 meter. In de geulen moet de bodem extra wor den beschermd tegen uitschuring door snelstromend water Bovendien moet het doorgegraven damlichaam weer worden opgevuld en in het juiste profiel gebracht. De twee kokers zijn dan hele maal in het damlichaam opgenomen. De werkzaamheden aan de Brouwers dam moeten uiterlijk december 1977 voltooid zijn. KUITAART - Op rijksweg 60 heeft zich een aanrijding voorgedaan, waarbij drie personenauto's betrokken waren. De botsing ontstond doordat een door J. V. uitHontenisse bestuurde personenauto rijdend, vanaf het veer Perkpolder in de richting Belgische grens moest uitwij ken voor een auto, bestuurd door me vrouw R. C. R..eveneensuitHontenisse. Daarbij raakte hij een geparkeerd staande auto, eigendom van F. M. B. Alle drie de auto's werden beschadigd. Er waren geen gewonden. provincie Bedrijfsterrein Mede als gevolg van de nieuwe bevol kingsprognose is ook de behoefte aan nieuwe bedrijfsterreinen verkleind. De totale terreinbehoefte was aanvanke lijk in het voorontwerp-streekplan ge raamd op 180 hectare. Die wordt nu - na de reacties en de nieuwe bevolkings prognoses - met twintig hectare ver minderd tot 160 hectare. Voor de auto nome ontwikkeling van de werkgele genheid acht men nog wel 280 tot 300 hectares nodig, waarvan circa 200 ha voor de chemie. Benadrukt wordt, dat IN WEERWOORD OP STREEKPLANBEZWAREN MIDDELBURG - De provinciale plano logische dienst is het niet eens met de bezwaren, die zijn ingebracht tegenhet IADVERTENTIEi Vandaag begint de kinderboekenweek voorde jeugd. Dat worden leuke dagen. Stap eens binnen in de boekwinkel. En zoek Het Verdwenen Plakboek. Dat kost tijdens deKinderboeken-_ week maar f2,75 als je ook een ander kinder-of jeugdboek koopt. I Wees er vlug bij. VAN 13TOT EN MET 23 OKTOBER. Het Verdwenen Plakboek is verkrijgbaar zolang de voorraad strekt. voornemen om Terneuzen in de toe komst oostelijk van de Otheense Kreek uit te breiden. dDat blijkt uit het 'weerwoord' van de dienst op de reac ties op het voorontwerp- sstreekplan Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. Men kan niet instemmen met de opvatting dat die situering om milieuhygiënische re den niet gewenst is: „De afstand van dit gebied tot Dow befraagt ruim vier ki lometer en die tot het bedrijfsschap kanaalhavens Terneuzen ruim twee ki- lometter", aldus de PPD. Op de bezwaren - ook vanuit land bouwkundig en landschappelijk oog punt - tegen deze uitbreiding van Ter neuzen, betoogt de PPD, dat een stap over de Otheense Kreek open moet worden gehouden,1 omdat de verbete ring van de verzorgende functie van de stad in hetbelang van hethele gebied is, omdat het als werkgelegenheidscen- trum de beste ontwikkelingskansen heeft en omdat de mogelijkheden voor uitbouw van de stad ten westen van de kreek zeer gering zijn. Wel erkent men: „De ingewiikekeldheid van de stadsuit breiding over de Otheense Kreek en de vele daarbij betrokken belangen verei sen een zorgvuldige planning. Bestem mingsplannen zullen dan ook geënt moeten zijn op een voorafgaand struc tuurplan". Indeling In het 'weerwoord' op de reacties rond de bewoningspatronen voor het streekgebied Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen handhaafdt de PPD haar groei-indeling van de dorpen en steden in het gebied. De aanduiding 'consolidatiekem' voor Sas van Gent en Sluiskil wordt afge zwakt tot 'kernen met beperkte moge lijkheden", Herhaald wordt, dat de mi lieusituatie grote uitbreidingen niet toestaat. Het zou voor as van Gent bo vendien 'een langgerekte, ongelukkige stedebouwkundige structuur' opleve ren, die men niet gewenst noemt. Als de mogelijkheden, die er nu zijn onvol doende blijken om het inwonertal vast te houden, acht de PPD een geringe uit breiding acceptabel. Dan is misschien een niewe studie over het bouwen over de grens gfewenst. Datzelfde geldt vol gens de kPPD voor Sluiskil: men wil ook hier niet meer huizen laten bouwen dan nodig zijn om de bevolking op peil te houden. Tegen die achtergrond moet ook kbekeken worden of de bestem- mingsplaanen met mogelijkheden voor nog-400 huizen met achterwege moeten blijven.De PPD is het niet eens met de visie van Terneuzen. dat Hoek opvan- kkern moet worden. Er zijn geen andere plattelands kernen, die op Hoek gericht zijn, zo zegt kde PPD. Wel kan Hoek de woningbouw krijgen, die kde gemeente Terneuzen daar voorstaat.De gedachte van Hulst om Hulst - St. Jansteen en Clinge als driehoek de aanduiding tre- gionale groeikernen te geven,.wordt af- gezwezen Daarbij wijst men op de af stand tussen Hulst - St. Jansteen en Clinge, Wel zou men voor die taak Huulst en St. ansteen als één geheel kunnen zien. DKe PPD wil het Axelse verlangen om groeikern te worden niet honoreren. „De streekfunctie is niet vergelijkbaar met die van Terneuzen of Hulst, de eigen werkelijkheid is veel ge ringer, milieuhygiënisch is de ligging van Axel niet gunstiger dan de toekom stige uitbreiding van Terneuzen langs de Otheense Kreek. De functie van Axel in het hele streekplan gebied is anders". Vandar, dat de PPD wil volstaan met een groei van Axel als aanvullende woonkern, waarbij ec wel op wort ge wezen, dat in het streekplan wordt uit gegaan van een groei met 12 pet, terwijl die groei in de afgelopen jaren slechts 8 pet bedroeg. GOES - Het college van burgemeester en wethouders van Goes is niet van plan om de industrie-spoorlijn naar het Goese havengebied op te heffen. Bij hel onderzoek van de begroting 1977 is daarom van uit de gemeenteraad ge vraagd. vanwege de hoge kostendie de lijn jaarlijks met zich meebrengt en het geringe gebruik (55 wagons in bijna 3 jaar) dat van de enkelbaans spoorlijn gemaakt wordt. Het college van b. en w. vindt dat er 'diverse gronden zijn' om de zogenaamde stamlijn niet te laten verdwijnen. Volgens b. en w. zal verwijdering van de spoorlijn en overweg beveiliging 'on aanvaardbaar hoge kosten' opleveren voor de gemeente. „De gemeente is krachtens contract met de Nederlandse Spoorwegen gehouden alle kosten van eventuele verwijdering van de stamlijn te betalen", aldus het college. „Voorts is het na de uitbreiding van nat industrie terrein ten noorden van de AKF m de toekomst nog niet uitgesloten dat het wenselijk is de stamlijn door te trekken ten behoeve van industrieën die even tueel belang blijken te hebbenn bij een spoorverbinding". Uit antwoord op de vragen vanuit de raad blijkt dat de Apparaten- en Ketel- fabriek (AKF) nog de enige verbruiker is van de spoorlijn, die vanaf het statio nemplacement-via Goes-west en langs de Goese Polder - naar het havengebied loopt- De fabriek betaalt vanaf 1967 een jaarlijkse bijdrage aan de gemeente (in 1976 vastgesteld op 15.800). De directie van de AKF heeft het college van b en w echter meegedeeld het financieel niet meer verantwoord te achten de bijdrage te betalen, mede gezien het geringe ge bruik dat de AKF van de spoorlijn BggggggKggg&gs maakt „Wel is de AKF bereid de bij drage voor 1976 nog te betalen, doch voor 1977 en volgende jaren acht zij het niet mogelijk met de betaling van de vergoeding, welke op grond van de her ziening van de indexcijfers voor de prij zen en lonen steeds hoger wordt, door te gaan", melden b. en w. Het college gaat binnenkort met de AKF verder onder handelen over de hoogte van de te beta len vergoeding. „De AKF denkt aan een bijdrage per wagon, wanneer materiaal per spoor moet worden aan - en afge voerd", schrijven b. en w. „Etn BOS IS NIET ALLEEN VERZAMELING VAN BOMEN..." WESTENSCHOUWEN - Donderdag 29 oktober zal Nico H. Lysen af scheid nemen na 41 jaar gewerkt te hebben in de domaniale bossen in Westenschouwen. „Hij heeft er ge schilderd met de bijl", zegt zijn vrouw erover. „Maar dan altijd met mijn medewerkers samen", vindt hijzelf! Officieel is hij bosbouwkun dig ambtenaar. Aanvankelijk in dienst van de dienst der domeinen, sinds 1973 bij staatsbosbeheer, dat toen eigenaar werd van de bossen is Westenschouwen, zoals bekend het grootste boscomplex van Zeeland, op verzoek van de maatschappij voor landbouw vanaf 1922 aange plant om het vele stuifzand in toom te houden. Al als jongetje van zo'n jaar of drie, vier wist Nico Lysen wat h|j worden wilde H|j kwam in de tuin van zijn grootvader In Almelo en zei; „O. wat is dat mooi" Zijn eigen tuin aan de Lage Weg getuigt nu van zijn vak manschap. inventiviteit en gevoel voor schoonheid. Zijn vakmanschap haalde hij na de hbs op de middel bare tuinbouwschool in Boskoop. Zijn praktijk deed hij op bij de Hei demaatschappij en de gemeentelijke plantsoenendienst van Den Haag. In 1935 kwam er een baan vrij van op ziener voor de domaniale duinen op Schouwen. Het salaris was niet om over naar huis te schrijven: „Maar dat kon met niet schelen", vertelt de heer Lysen. „Het werk trok me". Die domaniale bossen bestonden in die tijd louter uit dennenbos. „Ze dachten toen dat dat. naar het voor beeld van Frankrijk en elders, alleen zaligmakend was. „Toch hoorden die dennen hier eigenlijk niet. Ze hadden het evengoed met loofhout kunnen doen. De plannen van Staatsbosbe heer zijn nu dan ook om meer loof hout in het bos te brengen. Het mid dengedeelte blijft 200 hectare denne- bos, maar aan de oost- en westkant meer loofhout. Een geleidelijke over gang met gemengd duïnstruweeL" Pionieren Vooral in de crisisjaren boden de bossen een flink stuk werkgelegen heid. Het was tot 1960 de gewoonte om na de bietencampagne te probe ren aan het werk te komen in het bos. „Het was pionieren", vertelt de heer Lysen. „Dat stuifzand was ver schrikkelijk. Met windkracht tien kon je hier tegen de wind aanleunen. Vaak zijn wc dan ook verbaasd ge weest dat er nog iets over was van het bos. Je bent als bosbouwer af hankelijk van de elementen. Het was zaait om hier gcloten bosranden te houden. Het was altijd uitprobe ren. Er was nagenoeg niets bekend van zo'n bos langs de zee. Het voor deel was ook dat ik altijd prettige medewerkers heb gehad. Bovendien hadden we veel vrijheid. Daardoor hebben we liet met elkaar leuk voor elkaar gekregen. Wanneer je pro beert inventief te zijn, lukt het wel. We hadden ruimte om wat te doen. We hebben gewoekerd met de mid delen die ervoor beschikbaar wa- „De houtopbrengst, zo'n duizend kubieke meter per jaar, was daarbij toch bijzaak. Het kost altijd meer dan het opbrengt. Later heeft het bos ook voor het publiek betekenis gekregen. Tot de oorlog was het afgesloten. In 1947 hebben we bij wijze van experi ment vijftig hectare opengesteld. Met toegangskaarten. Daarna ging het hele gebied open. Het publiek hield zich goed aan de spelregels. Het is maar een fractie, die probeert wat te vernielen. Het is opvallend hoe weinig rommel we in ons bos vinden. De hekken hebben we gehandhaafd. Die moetje open en dicht doen, dat heeft een psychologisch effect. Je be treedt een terrein", aldus de heer Ly sen. „Met het publiek kegen we heel an der werk. Vroeger hadden we alleen de taak om het hele gebied te behe ren. Daar kwam het nieuwe element van de recreatie bij. We hebben ons daar geleidelijk aan aangepast. Van de RTM kochten we voor twee kwar tjes per stuk spoorbielzen, waar we banken van maakten. Er kwam een uitkijktoren, meer duinovergangen, wegen en paden. Daarbij heb ik m'n medewerkers al- Nico Lysen en echtgenote: 'Een bos is een levensgemeenschap....' tijd voorgehouden dat we vooreerst gastheer waren. We traden op als vraagbaak, ook al hebben we ook corrigerend moeten optreden. Wan neer dat nodig was, hebben we dat altijd op zo'n prettig mogelijk manier proberen te doen. Daarnaast was de natuurbeschermingseducatie hoofd zaak. We hebben bijvoorbeeld hon derden excursies gehouden. Hon derden schoolklassen uit heel Neder land zijn hier geweest. Daartoe volg den m'n medewerkers de cursus voor natuurgids." Die cursussen werden gegeven door de Natuur- en Vogelwacht. Lysen was een van de oprichters van die vereniging, die de verspreiding van de natuurbeschermingsgedachte hoog in het vaandel draagt, In 1961 kreeg hij dan ook de Heimans- en Thijsseprijs voor zijn ideeën daar over. Daarnaast is hij bestuurslid van de Stichting Zeeuws Landschap, be stuurslid van de Stichting Zeeuwse Cultuur-Raad, sectie cultuurbe houd, bestuurslid van Stad en Lan de, wandel-, fiets- en rui terconsul van de ANWB en correspondent van Heemschut Konijnen In al die jaren dat hij werkte in het bos, was de strijd tegen de konijnen een belangrijk onderdeel. „In 1939", vertelt hij, „hebben we er 2800 ge vangen. De sneeuw kwam en we wa ren konijnenvrij. De jagers in de buurt dachten toen dat we bunzings hadden uitgezet Na de oorlog was het weer mis. In 1952 vingen we er. weer achthonderd. En nog steeds bij de verjonging van het bos, moeten we ervoor zorgen dat de konijnen geen kans krijgen." De bossen zijn in al die jaren vaak inzet geweest van de strijd over de vraag of er een weg door moest, of er meer ontsluitingen naar het strand zouden moeten komen enz. Nico Ly sen: „Zo'n bos is niet alleen een ver zameling bomen. Het is een leven sgemeenschap. Een samenspel van milieu, insekten, vogels, wind, on derbeplanting en publiek. En dat al les onder de geslotenheid van een bomendak. Dat mystieke spel kun je ontzaggelijk gaan verstoren door er iets toe te laten wat er niet thuis hoort. Een weg van zes meter breed brengt verkeer, benzinedampen. Er trekken vogels weg. Je verstoort het goede evenwicht In plaats van een bos wordt het dan een park. Veel mensen zien dat verschil niet. Ze missen niet, wat ze daarvoor niet hebben opgemerkt. We hebben bij voorbeeld dertig nachtegalen. Die zijn kieskeurig. Die zoeken een goed milieu. Er zijn zeldzame korstmor- sen. graafwespen en nog veel meer, omdat er hier geen fabrieken in de buurt zijn." Bosbranden „Toen we na veel strijd de weg eruit hebben kunnen houden, hebben we wel beloofd dat er meer strandont- sluitingen zouden komen. Onder andere door middel van een fiet spad. Eén stuk daarvan is drie meter breed om er in geval van nood de brandweerauto door te kunnen la ten. Dat stuk doorsnijdt het hele bos. Het geeft een veilig gevoel. We heb ben geboft: er is bier nooit een bos brand van betekenis geweest, maar spannend was het wel, vooral dit jaar. Ik ben 's zomers nooit met va kantie gegaan. Ik wilde er altijd lie ver bij zijn wanneer er een calami teit zou gebeuren." In de oorlog zijn er wel eens kleine brandjes geweest. Er werden ook duizenden mijnen gelegd en het was een angstig werk om die daarna weg te moeten halen! Het was een grote chaos na de oorlog. Gekapt was er niet. De bezetter had belang bij een dicht bos. Met dat mijnen opruimen hebben we veel geluk gehad. Een paar keer zijn er mensen van ons op hetnippertje aan de dood ontsnapt". Staatsbosbeheer heeft de laatste ja ren 15000 stuks loofhout geplant in de domeinen. „We kweeketen vroe ger zelf, vertelt de heer Lvsen. „We brachten de dennekegels naar de warme bakker om het zaad te kun nen winnen en zo hebben we zelf dui zenden dennen en abelen kunnen planten. Daamaastzorgen weervoor dat planmatig elk jaar een stuk bos natuurlijk wordt veijongd". Behalve strijd tegen de konijne is er ook strijd te voeren tegen het uitbreken van ziektes De dennescheerder bijvoor beeld is een gevreesde kever die hele stukken bos te gronde kan doen gaan. „We hebben een van de weinige bossen waarin de dennescheerder niet voorkomt", vertelt hij trots. „We hebben dan ook veel gedaan aan de preventie. Ik ben altijd streng ge weest op het opruimen van hout. Al tijd met m'n mensen veel gedaan aan bosverpleging. Sommige medewer kers hebben hier ook veertig jaar ge werkt. Iedereen was verantwoorde lijk voor z'n eigen afdeling." Hij vraagt dan ook nadrukkelijk te ver melden dat vooral ook de oud- medewerkers hartelijk welkom zijn op zijn afscheidsreceptie in 'Burgh- stede'. Of het hem spijt dat hij op moet hou den? „Ik moet het nu overlaten", zegt hij. „Ik heb enorm veel voldoening van m'n werk gehad en het is nu tijd dat een ander het gaat voortzetten. Ik hoop in dezelfde lijn". GOES - Het instandhouden van de industriespoorlijn vanaf het Goese station naar het havengebied, is voor de gemeenschap in de Ganzestad een bijzonder kostbare aangelegenhied. Per wagon kost een ritje over de lijn tussen de 4.000,- en 5.000,-. Oorzaken van dit dure spoorwegvervoer, dat noch vlug noch voordelig is, zijn de hoge aanlegkosten van de stamlijn en het zeer spaarzame gebruik dat ervan gemaakt wordt. In de begroting voor 1977 van Goes is een bedrag van 97.785,- aan uitgaven voor de spoorlijn opgenomen (rente en aflossing, bijdragen aan de spoorwegen en overige - kleine - onkosten). Voor 1976 zijn de kosten geraamd op 95.366,23. In de periode 1974 tot en met augustus 1976 zijn er 55 wagons over de lijn vervoerd. Onder aftrek van de bijdragen die de gemeente van de apparaten- en ketelfabriek (AKF) en houthandel Van Riesen ontvangt, komt een en ander neer op een uitgave van ettelijke duizenden guldens per wagon. V De havenspoorlijn in Goes-westdie bijna nooit gebruikt wordt. (Foto PZCi Geslaagd TERNEUZEN - Aan de rijksuniversiteit te Utrecht ls geslaagd voor het docto raal examen rechtsgeleerdheid mejuf frouw p. L. van Pagee te Terneuzen. Examen Aan de universiteit te Nijmegen slaagde voor het doctoraal examen algemene taal-wetenschappen mejuffrouw Jenny de Jonge uit Lewedorp, thans woonach tig te Amsterdam. MIDDELBURG - De provinciale staten behandelen in hun vergadering van 19 november een voorstel het subsidie voor het provinciaal opbouworgaan Stichting Zeeland te verhogen met 115.550,- en het met ingang van 1 ja nuari van het volgend jaar te bepalen op 1.288.200,-. De verhoging houdt verband met een stijging van onder meer de personeelskosten en de sociale lasten en verder met enkele prijsstij gingen. De staten behandelen ook een voorstel voor aanvaarding van een nieuwe sub sidieregeling voor de sport en de licha melijke opvoeding, waardoor organisa ties voortaan tevoren al enigszins kun nen becijferen op welk bedrag aan sub sidie kan worden gerekend. Verder is er een voorstel de provinciale bijdrage voor de Zeeuwse Vrouwenraad voor de komende vier jaar vast te stellen op 12.865,-per jaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 22