'Ridders
insignes
van de weg' ontvingen
in Autotron Drunen
PvdA-kamerleden gaan de
belangen van Zeeuws-Vlaamse
grensarbeiders behartigen
AMENDEMENT DS'70 WIL DE WEG VRIJ
MAKEN VOOR DE VASTE OEVERVERBINDING
Vijf ernstig gewonden
bij ongeval Zierikzee
almanak
Zaak aan de orde tijdens behandeling begroting verkeer en waterstaat
Elfjarige
jongen dood
na val onder
aardappelrooier
I ADVERTENTIE)
MAANDAG 11 OKTOBER 1976
Foto: De Zeeuwse ridders van de weg mei mr. Van Vollenhöven in een oude Spijker. Op de voorste rij w Maijaa rs i goua i.AC
Zuidweg (zilver) en de heer Van VoUenhoven; op de achterste rij J. de Jager zilver i, P A Buteijn (silver). J. P. de Nooijer (zilver)
en M. Stoffels (bronsj. (Foto PZC).
GOUD VOOR W. MAL JAARS UIT MELISKERKE
VIER ZILVEREN
EN EEN BRONZEN
WINNAARS
UIT ZEELAND
(Van eén onzer redacteureni
DRUNEN - Als beloning voor tien jaar
schadevrij rijden heeft vrachtauto
chauffeur VV, Maljaars uit Meliskerke,
samen met twee collega's, het gouden
insigne behorende bij de titel 'ridder
van de weg* ontvangen. Mr. Pieter van
Vollenhoven, echtgenoot van prinses
Margriet, riekte de onderscheidingen
zaterdag tijdens een bijeenkomst in het
Autotron te Drunen aan de gouden
chauffeurs uit. Aan de echtgenotes van
de 'ridders' overhandigde de heer Van
Vollenhaven een zilveren sieraad en
bloemen.
Aan 39 beroepschauffeurs werd een zil
veren insigen. voor 5 jaar rijden zonder
schade, uitgereikt. Vier ervan kwamen
uit Zeeland: P. A. Buteijn uit Heinkens-
zand. J. de Jager uit Wolphaartsdijk, J
P de Nooijer uit Biervlieten A C. Zuid-
weg uit Krabbendijke. In totaal 97
chauffeurs ontvingen een bronzen in
signe voor 3 j aar veilig rijden, waaronder
M. Stoffels uit Zaamslag. Eén en ander
was georganiseerd door de verzeke
ringsmaatschappij Transvemij, die tien
jaar geleden het veiligheidsplan voor
het beroepsgoederenvervoer op de weg
lanceerde, scahdevrij rijden met als be
loning de titel ridder van de weg.
In een toespraak onderstreepte mr. Van
Vollenhoven het belang van het vracht
verkeer in Nederland. „Het geeft werk
aan 75.000 tot 80.000 mensen, het draagt
jaarlijks zo'n 4 miljard gulden bij aan
ons nationaal inkomen en het levert ons
land 2.5 miljard gulden op aan jaarlijkse
deviezen. Het is ook zo dat Nederland
goeddeels zou stilligen bij het wegvallen
van het vrachtverkeer, want bijna 80%
van het goederenvervoer binnen onze
grenzen vindt plaats langs de weg."
De heer Van Vollenhoven constateerde
dat het vrachtverkeer langs de weg,
naast een onmisbare schakel in de sa-
meters, dan werden in 1974 per afge
legde reizigerskilometer tien keer zoveel
mensen door ongevallen met vrachtau
to's gedood, dan door ongevallen met
personenauto's".
De heer Van Vollenhoven pleitte voor
het ontwikkelen van een systeem leen
prijs), waarmee nog meer een beroep
kan worden gedaan op de betrokken
heid van de verkeersdeelnemers bij de
verkeersveiligheid. Hij deelde mee dat
de opzet van een dergelijk project nog
niet geheel is uitgewerkt, maar wel bijna
gereed is. Mr. Van Vollenhoven benad
rukte ook dat vij het oplossen van de
verkeersonveiligheid van vrachtver
keer. waar mogelijk gebruik moet wor
den gemaakt van wetenschappelijk
vergaarde kennis.
Controles
De commandant van de algemene ver
keersdienst van de rijkspolitie, A. C.
Vogel, ging in een inleiding ook nader
in op de onveiligheid die het vracht
verkeer kan veroorzaken. „In 1975
werden -allen door de groep technische
controles van de algemene
verkeersdienst- in totaal 3827 voertui
gen diepgaand gecontroleerd. Hiervan
werden er 286 (7%) ter plaatse uit het
verkeer genomen, terwijl bij 2464, of
wel 65% technische gebreken werden
geconstateerd. Slechts 38% was zonder
gebreken", aldus kolonel Vogel. Hij
noemde deze cijfers 'zonder meer ver
ontrustend'. De commandant ver
keersdienst vond uitbreiding van de
controles dringend noodzakelijk,
evenals de invoering van een ver
plichte keuring voor het gehele Neder
landse wagenpark.
De hoofddirecteur van Transvemij, drs.
A, C. Bos, schetste in het kort de bedoe
lingen van het veiligheidsplan van zijn
maatschappij: een positieve bijdrage
leveren aan een grotere verkeersveilig
heid door ongevallen te voorkomen, met
als centraal punt het voorkomen van
menselijke fouten. Drs. Bos herinnerde
eveneens aan het grote aantal ver
keersslachtoffers in Nederland: van
1966 tot en met 1975 bijna 30.000 doden
(„Dat betekent dat in tien jaar tijd een
plaats als bijvoorbeeld Goes geen en
kele inwoner meer over zou hebben", zei
de heer Bos) en 650.000 gewonden waar
van er meer dan 200.000 in het zieken
huis terecht kwamen.
De heer Bos vertelde dat gedurende de
tien jaar dat het veiligheidsplan be
staat, 3 gouden riders van de weg wer
den onderscheiden. 238 chauffeurs ont
vingen zilver en 701 brons. „Als we er nu
eens van uitgaan dat de ridders van de
weg gemiddeld 100.000 kilometer per
jaar afleggen, dan betekent dat. dat de
onderscheiden ridders tesamen meer
dan 250 miljoen kilometers schadevrij
hebben gereden. Dat is bijvoorbeeld
6250 keer de wereld rond zonder scha
de", betoogde drs. Bos. Hij toonde zich
bijzonder verheugd over deze positieve
bijdrage aan de verkeersveiligheid.
Na afloop van het officiële gedeelte van
de plechtigheid, werd er in het Auto
tron een demonstratie vendelzwaaien
MOGELIJK PUNT IN ALGEMENE BESCHOUWINGEN DEZE WEEK
H. HARTMEYER:
„HET IS LANGE
TERMIJNWERK
Fofo; mr. Van VoUenhoven reikt het gouden insigne uit aan chauffeur W Maljaars
uit Meliskerke.
r ju - (Foto PZC).
gegeven door het St. Hubertusgilde uit
Drunen. Mr.Van VoUenhoven maakte
met de drie gouden ridders een korte
tocht in een oude Spijker.
TERNEUZEN - De PvdA-lweede ka
merleden P. Roels en H. Hartmeyer
gaan in het parlement nadrukkelijk de
belangenbehartiging op zich nemen
van 'grensarbeiders'. Ze beloofden dat
zaterdag op een bijeenkomst in café La
Belle Vue in Terneuzen. waar in België
werkende Zeeuws-Vlamingen een fo
rum van PvdA-ers en NW-ers wezen op
de 'rechtsongelijkheid' waarvan ze de
dupe zijn.
Hun grootste probleem is dat de gezins
vergoeding (vergelijkbaar met de Ne
derlandse kinderbijslag) die ze in België
ontvangen wordt opgeteld bj hun be
lastbaar inkomen. De belasting doet
zodoende een forse aanslag op hun ver
diensten en het optelsommetje heeft
ook lot gevolg dat ze buiten allerlei fi
nanciële steunmaatregelen, zoals indi
viduele huursubsidie en studiebeurzen,
vallen. Op de vergadering in Terneuzen,
waar zo'n veertig Zeeuws-Vlamingen
hun klachten deponeerden, kwam ech
ter nog een aantal punten naar voren die
de grensarbeiders een doom in het oog
bleken te zijn.
Aan het eind van de bijeenkomst die
punten samenvattend noemde de heer
Hartmeyer onder meer grote koersver
schillen die bijna altijd uitvallen in het
nadeel van in Belgische francs uitbe
taalde werknemers de hoge omwisse-
lingskosten die Belgische en Neder
landse banken in rekening brengen en
problemen bij in België verworven so
ciale uitkeringen.
De parlementariërs gaan proberen hun
fractievoorzitter Van Tijn te bewegen de
problemen van de grensarbeiders 'mee
te nemen' tijdens de algemene politieke
beschouwingen die deze week in de ka
mer worden gehouden. Verder komt er
een vervolg op schriftelijke vragen die
de heren Roels en Hartmeyer, samen
met enkele collega's al eerder stelden.
Om de rechtsongelijkheid op te heffen
moet men in de eerste plaats terecht bij
de ministers van sociale en buiten
landse zaken.
De heer Hartmeyer waarschuwde over
igens voor al te veel optimisme. „Het is
lange-termijn-werk. Alles wat we hier
horen zullen we meenemen naar Den
Haag en gebruiken in de kamer, maar
hou er rekening mee dat het een hele
lange weg is om de problemen op te los
sen." Het socialistische kamerlid vond
dat algemene maatregelen nodig zijn,
die gelden voor iedereen in de grensge
bieden „We mogen geen uitzonderin
gen maken voor bepaalde streken, maar
moeten goede afspraken maken in
Benelux-verband. Het is duidelijk dat
erond anks die Benelux, heel wat valt ge
lijk te trekken."
Hij reageerde daarmee op uitlatingen
van voorzitter Chr. Meerman van de
NVV-afdeling Bergen op Zoom. die sa-
Alléén deze week:
'n onvoorstelbaar-voordelige
bandenaanbieding in de wereld
beroemde MICHELIN ZX.
Wel vlug erbij zijn en in ieder gevet even langskomen
hofka (sampermans
bandenspecialisten
Ringbaan West-2. telefoon- 01100-16952
men met PvdA-ombudswerker Ben de
Klerk uit Putte het forum completeer
de Vanuit Brabant zijn de eerste pogin
gen ondernomen om derechtsongelijk-
heid. waarvan grensarbeiders het slach
toffer zijn. op te heffen. De vele reacties
uit Zeeuwsch-Vlaanderen brachten de
Brabantse PvdA en NVV op het spoor
van de problemen in dat gebied.
De heer Meerman zei zaterdag dat
Zeeuwsch-Vlaanderen een geïsoleerd
gebied is en als zodanig extra aandacht
verdient van de regering. „Ze vinden
kennelijk die vaste oeververbinding
niet zo nodig en als werknemers dan hun
heil zoeken in België, dan moeten er ook
pasklare maatregelen komen." Een bij
zondere taak zag hij in dit verband ook
weggelegd voor de gemeenten. „De ge
meentebesturen houden zich geloof ik
alleen bezig met culturele uitwisselin
gen, terwijl er op het grensoverschrij
dende vlak heel belangrijker taken lig
gen. Er zou bij de gemeenten aan spe
ciale afdeling moeten zijn voor Belgi
sche zaken. Daar heeft u recht op zeker
als u zoveel belasting betaalt. Ik geneer
me er eerlijk gezegd voor, dat al die pro
blemen hier mogelijk zijn."
Zijdelings kwam zaterdag ook aan de
orde dat onderwijsvoorzieningen in
Nederland en België slecht op elkaar
zijn afgestemd. Lang niet alle Neder
landse diploma's worden bijvoorbeeld
erkend door onze zuiderburen. Er zijn
veel Zeeuws-Vlamingen die gebruik
willen maken van de ruime onder
wijsmogelijkheden in België (Brugge,
Gent. Antwerpen), maardiedatdoorde
vooral dit jaar sterk gestegen kosten
praktisch onmogelijk woi'dt gemaakt.
De heer Roels plei tte in dit verband voor
meer aandacht op onderwijsgebied voor
Zeeuwsch-Vlaanderen in het bijzonder
en voor dunbevolkte of geïsoleerde ge
bieden in het algemeen. Er zouden daar
bij de stichting van scholen andere ge
talsnormen moeten worden aangehou
den dan elders in he t land. .Anders krijg
je in dergelijke gebieden helemaal geen
scholen van betekenis meer." In con
centratie van bijvoorbeeld openbare en
bijzondere scholen zag hij geen oplos
sing. „Want de beer is al los als men
waagt te spreken van beheer door de i
overheid van bijzondere scholen. Dat is
dus gewoon politiek met haalbaar."
De vergadering in Terneuzen, ook bij
gewoond doorZeeuws-Vlaamse en Bel
gische vakbondsfunctionarissen, die
zich intensiever metde problemen zul-
len gaan bezighouden, verliep overigens
rumoerig. Het forum moest het vooral
hebben van op schrift gestelde klach
ten. Eén saillant voorbeeld van een
Zeeuws-Vlaming die in België werkt:
Voor deze man schiet er bijna 10.000
gulden aan inkomen bij in omdat de be
lastingsdienst z'n gezinsvergoeding on
verbiddelijk belast en vanwege de zeer
ongunstige wisselkoersen.
AUTO RAAKTE IN SLOOT
ZIERIKZEE -
dagmorgen
Vijf personen zijn zater-
of meer ernstig ge
wond geraakt bij een eenzijdig autoon- De heer V. zelf liep snijwonden op, zijn
geval op Rijksweg 18 tussen de Zee- echtgenote E. M. C. V.-AZ. een hoofd-
landbrug en restaurant 'De Val' te Zie- wond en rugklachten.
Het ongeluk gebeurde toen de auto be
stuurd, door B. J. V. uit Middelburg met
het rechterwiel in de berm raakte. V.
trachtte vervolgens uit de berm te ko
men. maar schoot aan de linkerkant de
weg af de sloot in.
Hierbij liep zijn 14-jarige dochter A. V.
een schedelbasisfractuur op en inwen
dige kneuzingen.
Zij werd vervoerd naar het Rode Rode
Kruisziekenhuis te Zierikzee. vanwaar
Ook de drie zoontjes van P. J. V. (12). M.
V. (8) en P. V. (4) jaar werden gewond.
Zij hadden respectievelijk snijwonden
en inwendige kneuzingen, snijwonden
en een beenbreuk en snijwonden.
Alle vijf personen werden na hetongeval
naar het ziekenhuis te Zierikzee ver
voerd. De auto werd zwaar beschadigd.
Foto: de zwaarbeschadigde persone
nauto.
menleving, ook een bron is van verdriet
en schade. „De vrachtwagen veroor
zaakt bij botsingen met andere wegge
bruikers jaarlijks een aanzienlijke toe
name van het aantal doden in het ver
keer. Zo worden bijvoorbeeld 30% dode
lijke ongevallen waarbij tweewielers be
trokken zijn, veroorzaakt door aanrij
dingen met vrachtwagens", stelde mr.
Van Vollenhoven. „Wanneer we het to
tale aantal doen per jaar in het lichtzien
van het aantal afgelegde reizigerskilo-
ZEEUWSE
Kaping
De meeste verenigingen in dit gewest
zijn, zoals u in dit blad vrijivel iedere
dag kunt lezen, hel nieuwe seizoen
weer met goede moed begonnen. Tal
loze aankondigingen van allerlei ac
tiviteiten sieren dan ook de kolom
men.
Vandaag willen we er één via dit
hoekje onder de aandacht brengen.
Het gaat om een activiteit van de
hervormde jeugdraad in één van de
Bevelandse dorpen, die een Arabi
sche avond houd. waarbij de stad
Mekka centraal staat en de bezoe
kers dan ook worden verzocht, zich
in Arabische kledij ter bijeenkomst te
melden.
Vooral de programmapunten hou
den ons bezig. Niet alleen worden
fata morgana's in de woestijn aan
gekondigd. maar ook staat er - om
dat het nu eenmaal een Arabische
avond is - een 'heuse kaping' op het
programma
Een heuse kaping, toe maar
In ieder geval eén die nu eens van te
voren wordt aangekondigd.
We geven gemakshalve ook nog even
door waar deze calamiteit valt te
verwachten: zaterdag 16 oktober, in
het dorpshuis in Waarde.
Zo. niemand kan nu zeggen, dat-ie
niet gewaarschmcd is.
Garantiepost
op begroting
voor leningen
voor project
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HA AG-De fractie van DS'70 in de
tweede kamer wil bij de plenaire be
handeling van de begroting 1977 van
verkeer en waterstaat het licht op
groen trachten te krijgen voor de vaste
oeververbinding over en onder de Wes-
terschelde. Overwogen wordt om te
proberen door middel van een amen
dement een garantiepost (pro memorie)
op de begroting te krijgen voor de le
ningen. die voor het project moeten
worden aangegaan. De nieuwe begro
tingspost zou volgens fractieleider
Drees - oud-minister van verkeer en
waterstaat - de bouwers tot een morele
steun moeten dienen, aangezien naar
zijn stellige overtuiging de oeverver
binding 7.ichzelf uiteindelijk zal beta
len.
In hoeverre het amendement op in
stemming van de tweede kamer zal
kunnen rekenen is in dit stadium echter
nog niet te overzien, maar blijkt wellicht
maandag 18 oktober al. als de vaste
commissie verkeer en waterstaat onder
meer de nieuwe begroting van het rijks
wegenfonds behandelt
Het voornemen van DS'70 is het ant
woord op het tot op heden niet ingaan
van de regering op de motie van de
KVP'er De Bekker. Deze werd eind 1975
door een grote meerderheid in de
tweede kamer ondersteund en bevatte
de uitnodiging aan de regering om nog
vóór de jaarwisseling 1975-1976 positief
over de vaste verbinding tussen Zuid-
Beveland en Zeeuwsch-Vlaanderen te
beslissen. De heer Drees, die het amen
dement het liefst mede namens een of
meer andere fracties zou indienen, re
kent nu al op de steun van een grote
kamermeerderheid. aangezien de
motie-De Bekker destijds - op een enke
ling na - eveneens vlot werd gesteund.
DS'70 hecht geen waarde aan de finan
ciële moeilijkheden waarvoor de rege
ring zich gesteld zegt te zien.
Volgens Drees is het nu een goed mo
ment om het karwei aan te pakken, on
der meer doordat de vaste oeververbin
ding naar zijn mening een constructief
werkgelegenheidsobject is, waaraan ve
len uit de zogenaamde droge waterstaat
hun steentje kunnen bijdragen. Dat ze
de oplossing is van de problemen die het
handhaven van de veerdiensten binnen
afzienbare tijd met zich mee zal bren
gen. dat ze eindelijk een eind zal maken
aan het maatschappelijke isolement
waarin Zeeuwsch-Vlaanderen verkeert
ten opzichte van de rest van Zeeland en
dat de verbinding de uitkomst betekent
voor het zakelijk en particulier verkeer.
„Als er nu niet toe wordt beslist, wordt
het weer uitgesteld en dan komen we
weer klem te zitten", aldus de woord
voerder van DS'70.
A ader standpunt
In de meeste andere fracties heeft men
op dit ogenblik nog weinig toe te voe
gen aan de standpunten die in het ver
leden al uiteengezet zijn. Volgende
week zullen de specialisten voor ver
keer en waterstaat in de tweede kamer
zich beraden op een nader standpunt
met het oog op de vergadering van de
vaste commissie.
Sommige voorstanders van de oever
verbinding zijn voorshands weinig
hoopvol gestemd, anderen zien een
sprankje licht en willen de regering 'in
elk geval duchtig aan de tand voelen'
over de argumentatie die ertoe heeft ge
leid dat de beslissing tijdens het kabi
netsberaad over de begroting weer is
uitgesteld
De formulering die is gebruikt in de toe
lichting op de begroting van het rijks
wegenfonds - 'de financiële problema
tiek laat niet toe dat nu een beslissing
Ovei de aanleg wordt genomen - wordt
in Den Haag beschouwd als een jam
merlijke nederlaag voor minister Wes
ter terp van verkeer en waterstaat, die
zich altijd heeft doen kennen als een vu
rig pleitbezorger van de brug-tunnel-
verbinding. Aangenomen wordt, dat
Westerterp bij het opstellen van de be
groting over de vaste oeververbinding
danig in de clinch heeft gelegen met zijn
collega Duisenberg van financiën. Een
strijd die geëindigd is in het voordeel
van Duisenberg.
Ei
Het KVP-kamerlid Cornelissen is een
van de mensen 'die weieens willen weten
waarom de regering haar ei nog niet
heeft gelegd' Hij zegt: „Ik ben benieuwd
naar de nieuwe gezichtspunten die de
regering ongetwijfeld zal hebben nu de
motie-De Bekker nog niet kan worden
uitgevoerd. Ik wil de regering ook her
inneren aan haar eigen uitspraken over
de vaste oeververbinding. De komende
week zal ik me prepareren op de twee
antwoorden die ik voor mogelijk houdt:
het project past met in het financieel-
economisch beleid dat we de komende
tijd van plan zijn te voeren en: voor het
werk zijn niet genoeg vakbekwame ar
beidskrachten beschikbaar omdat er in
het zuidwesten door de Oosterschelde
zoveel staat te gebeuren
Voor zover de heer Cornelissen het nu
kan bekijken, zal hij de regering in ieder
geval vragen naar de termijn waarbin
nen de vaste oeververbinding volgens
de regering nu wel kan worden verwe
zenlijkt. Hij zou er daarbij niet gek van
opkijken, als wordt besloten de beslis
sing aan een volgend kabinet over te la
ten omdat de consequenties verstrek
kend zijn: „Dat is in het verleden ook
gebeurd met de Schiphollijn. Het kabi
net dat toen zat. liep op zijn laatste be
nen en wilde met het nemen van zo'n
beslissing het nieuwe kabinet niet met
de gevolgen opzadelen. Als dat nu ook
het geval is, dan zal de regering dat moe
ten zeggen", aldus Cornelissen, die de
gebruikte formulering in de toelichting
op de begroting 'laconiek' noemt.
Vooruit schuiven
De CHU'er Tolman - in het CDA de
partner van Cornelissen - is het niet in
het minst eens met zijn KVP-collega
over het vooruit schuiven van de be
slissing voor een nieuw kabinet. Hij
zegt vastbesloten: „Deze regering heeft
nu de kans nog om waar te maken het
geen is beloofd". Met het op zijn eind
lopen van de huidige zittingsperiode -
25 mei 1977 zijn de verkiezingen - van
het kabinet heeft men naar zijn mening
niets te maken.
De SGP'er Van Rossum is benieuwd
naar dc termijn die de regering nu voor
de oeververbinding voor ogen staat. Hij
heeft verder weinig wensen: „We kun
nen er nu wel weer over beginnen, maar
ik denk niet dat dit kabinet nog op an
dere gedachten te brengen is. Het punt
is gewoon, dat de regering het geld ver
keerd uitgeeft. Aan de Oosterschelde
bijvoorbeeld en aan het openbaar ver
voer. De kamer heeft de regering in een
motie duidelijk gemaakt hoe erover
wordt gedacht. Die hebben ze naast zich
neergelegd en ik verwacht zeker niet,
dat ze er nu nog op in zullen gaan. Minis
ter Westerterp heeft het duidelijk niet
kunnen winnen".
PPR-woordvoerder Van Kuijen heeft er
geen behoefte aan te zeggen dat hij in
genomen is met het uitstel waartoe de
regering heeft besloten: „Wij zijn niet
per definitie tegen die verbinding, we ei
sen alleen toezeggingen dat de aanleg
niet gepaard gaat met grootschalige
ontwikkelingen op het gebied van pla
nologie en verkeer in Zeeuwsch-
Vlaanderen en Zuid-Beveland. Maar op
onze problemen wordt niet ingegaan in
de formulering die de regering heeft ge
kozen".
Het Zeeuwse kamerlid Roels van de
PvdA houdt er voor zichzelf al rekening
mee dat de beslissing over de vaste oe
ververbinding zal worden genomen
door een volgend kabinet Hij is er voor
stander van om genoegen te nemen met
het meest recente standpunt van de re
gering. Hij ziet twee mogelijkheden:
'Genoegen nemen met de formulering,
immers de noodzaak en de wenselijk
heid worden onderkend' en 'Geen ge
noegen nemen, hoog spel spelen en het
aansturen op een kabinetscrisis'.
Hij zegt: „Als ik dat bedenk, lijkt het
mij maar beter mee te gaan met het
huidige standpunt van het kabinet.
Hooguit kan nog worden geïnformeerd
naar een nadere aanduiding van de
termijn waarin men de oeververbin
ding nu aangelegd ziet. We zullen er
straks bij een nieuw kabinet steeds
weer op terug moeten komen. Als
Zeeuwen zijn we daar uiteraard niet
tevreden mee...".
Gestolen Belgische
auto uit kanaal
Terneuzen opgevist
TERNEUZEN - Rijkswaterstaat heeft
zaterdagmiddag, in nauwe samenwer
king met de Temeuzense politie en
twee dukkers van de onderwatersport
vereniging 'Terneuzen', een Belgische
personenauto uit het Kanaal Gent-
Temeuzen opgevist. Uit de papieren
bleek dat het een gestolen auto betrol
die sinds 15 september in Deume als
zodanig te boek stond.
In verband met deze autodiefstal heeft
de politie intussen de Temeuzenaar T.
H. D. kunnen-aanhouden. I
De auto was gedumpt vanaf de ooste
lijke kanaaloever ter hoogte van het
Sluiskilse kanaaleiland.
Rijkswaterstaat ontdekte de auto toen
de 'Othene' een onbekend voorwerp op
de kanaalbodem peilde. Bij het dreggen
kwam eerst een autosierstrip naar bo
ven en koet daarna de auto zelf.
De politie heeft deze zaak nog in onder
zoek.
WEST-SOUBURG - Zaterdagmiddag,
omstreeks kwart over één is aan de
Vrijburgstraat te West-Souburg de elf
jarige Jannus de Visser onder een aar-
dappelrooimachine gevallen en om het
leven gekomen.
Hij was samen met een vriendje op een
platform boven op de machine kluiten
van tussen de aardappelen aan het ha
len.
Hierbij is hij waarschijnlijk omdat hij
zijn evenwicht verloor, van de machine
gevallen en onder een van de wielen te
rechtgekomen.
Hij was vrijwel op slag dood.