'Ridders insignes van de weg' ontvingen in Autotron Drunen PvdA-kamerleden gaan de belangen van Zeeuws-Vlaamse grensarbeiders behartigen AMENDEMENT DS'70 WIL DE WEG VRIJ MAKEN VOOR DE VASTE OEVERVERBINDING Vijf ernstig gewonden bij ongeval Zierikzee almanak Zaak aan de orde tijdens behandeling begroting verkeer en waterstaat Elfjarige jongen dood na val onder aardappelrooier I ADVERTENTIE) MAANDAG 11 OKTOBER 1976 Foto: De Zeeuwse ridders van de weg mei mr. Van Vollenhöven in een oude Spijker. Op de voorste rij w Maijaa rs i goua i.AC Zuidweg (zilver) en de heer Van VoUenhoven; op de achterste rij J. de Jager zilver i, P A Buteijn (silver). J. P. de Nooijer (zilver) en M. Stoffels (bronsj. (Foto PZC). GOUD VOOR W. MAL JAARS UIT MELISKERKE VIER ZILVEREN EN EEN BRONZEN WINNAARS UIT ZEELAND (Van eén onzer redacteureni DRUNEN - Als beloning voor tien jaar schadevrij rijden heeft vrachtauto chauffeur VV, Maljaars uit Meliskerke, samen met twee collega's, het gouden insigne behorende bij de titel 'ridder van de weg* ontvangen. Mr. Pieter van Vollenhoven, echtgenoot van prinses Margriet, riekte de onderscheidingen zaterdag tijdens een bijeenkomst in het Autotron te Drunen aan de gouden chauffeurs uit. Aan de echtgenotes van de 'ridders' overhandigde de heer Van Vollenhaven een zilveren sieraad en bloemen. Aan 39 beroepschauffeurs werd een zil veren insigen. voor 5 jaar rijden zonder schade, uitgereikt. Vier ervan kwamen uit Zeeland: P. A. Buteijn uit Heinkens- zand. J. de Jager uit Wolphaartsdijk, J P de Nooijer uit Biervlieten A C. Zuid- weg uit Krabbendijke. In totaal 97 chauffeurs ontvingen een bronzen in signe voor 3 j aar veilig rijden, waaronder M. Stoffels uit Zaamslag. Eén en ander was georganiseerd door de verzeke ringsmaatschappij Transvemij, die tien jaar geleden het veiligheidsplan voor het beroepsgoederenvervoer op de weg lanceerde, scahdevrij rijden met als be loning de titel ridder van de weg. In een toespraak onderstreepte mr. Van Vollenhoven het belang van het vracht verkeer in Nederland. „Het geeft werk aan 75.000 tot 80.000 mensen, het draagt jaarlijks zo'n 4 miljard gulden bij aan ons nationaal inkomen en het levert ons land 2.5 miljard gulden op aan jaarlijkse deviezen. Het is ook zo dat Nederland goeddeels zou stilligen bij het wegvallen van het vrachtverkeer, want bijna 80% van het goederenvervoer binnen onze grenzen vindt plaats langs de weg." De heer Van Vollenhoven constateerde dat het vrachtverkeer langs de weg, naast een onmisbare schakel in de sa- meters, dan werden in 1974 per afge legde reizigerskilometer tien keer zoveel mensen door ongevallen met vrachtau to's gedood, dan door ongevallen met personenauto's". De heer Van Vollenhoven pleitte voor het ontwikkelen van een systeem leen prijs), waarmee nog meer een beroep kan worden gedaan op de betrokken heid van de verkeersdeelnemers bij de verkeersveiligheid. Hij deelde mee dat de opzet van een dergelijk project nog niet geheel is uitgewerkt, maar wel bijna gereed is. Mr. Van Vollenhoven benad rukte ook dat vij het oplossen van de verkeersonveiligheid van vrachtver keer. waar mogelijk gebruik moet wor den gemaakt van wetenschappelijk vergaarde kennis. Controles De commandant van de algemene ver keersdienst van de rijkspolitie, A. C. Vogel, ging in een inleiding ook nader in op de onveiligheid die het vracht verkeer kan veroorzaken. „In 1975 werden -allen door de groep technische controles van de algemene verkeersdienst- in totaal 3827 voertui gen diepgaand gecontroleerd. Hiervan werden er 286 (7%) ter plaatse uit het verkeer genomen, terwijl bij 2464, of wel 65% technische gebreken werden geconstateerd. Slechts 38% was zonder gebreken", aldus kolonel Vogel. Hij noemde deze cijfers 'zonder meer ver ontrustend'. De commandant ver keersdienst vond uitbreiding van de controles dringend noodzakelijk, evenals de invoering van een ver plichte keuring voor het gehele Neder landse wagenpark. De hoofddirecteur van Transvemij, drs. A, C. Bos, schetste in het kort de bedoe lingen van het veiligheidsplan van zijn maatschappij: een positieve bijdrage leveren aan een grotere verkeersveilig heid door ongevallen te voorkomen, met als centraal punt het voorkomen van menselijke fouten. Drs. Bos herinnerde eveneens aan het grote aantal ver keersslachtoffers in Nederland: van 1966 tot en met 1975 bijna 30.000 doden („Dat betekent dat in tien jaar tijd een plaats als bijvoorbeeld Goes geen en kele inwoner meer over zou hebben", zei de heer Bos) en 650.000 gewonden waar van er meer dan 200.000 in het zieken huis terecht kwamen. De heer Bos vertelde dat gedurende de tien jaar dat het veiligheidsplan be staat, 3 gouden riders van de weg wer den onderscheiden. 238 chauffeurs ont vingen zilver en 701 brons. „Als we er nu eens van uitgaan dat de ridders van de weg gemiddeld 100.000 kilometer per jaar afleggen, dan betekent dat. dat de onderscheiden ridders tesamen meer dan 250 miljoen kilometers schadevrij hebben gereden. Dat is bijvoorbeeld 6250 keer de wereld rond zonder scha de", betoogde drs. Bos. Hij toonde zich bijzonder verheugd over deze positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid. Na afloop van het officiële gedeelte van de plechtigheid, werd er in het Auto tron een demonstratie vendelzwaaien MOGELIJK PUNT IN ALGEMENE BESCHOUWINGEN DEZE WEEK H. HARTMEYER: „HET IS LANGE TERMIJNWERK Fofo; mr. Van VoUenhoven reikt het gouden insigne uit aan chauffeur W Maljaars uit Meliskerke. r ju - (Foto PZC). gegeven door het St. Hubertusgilde uit Drunen. Mr.Van VoUenhoven maakte met de drie gouden ridders een korte tocht in een oude Spijker. TERNEUZEN - De PvdA-lweede ka merleden P. Roels en H. Hartmeyer gaan in het parlement nadrukkelijk de belangenbehartiging op zich nemen van 'grensarbeiders'. Ze beloofden dat zaterdag op een bijeenkomst in café La Belle Vue in Terneuzen. waar in België werkende Zeeuws-Vlamingen een fo rum van PvdA-ers en NW-ers wezen op de 'rechtsongelijkheid' waarvan ze de dupe zijn. Hun grootste probleem is dat de gezins vergoeding (vergelijkbaar met de Ne derlandse kinderbijslag) die ze in België ontvangen wordt opgeteld bj hun be lastbaar inkomen. De belasting doet zodoende een forse aanslag op hun ver diensten en het optelsommetje heeft ook lot gevolg dat ze buiten allerlei fi nanciële steunmaatregelen, zoals indi viduele huursubsidie en studiebeurzen, vallen. Op de vergadering in Terneuzen, waar zo'n veertig Zeeuws-Vlamingen hun klachten deponeerden, kwam ech ter nog een aantal punten naar voren die de grensarbeiders een doom in het oog bleken te zijn. Aan het eind van de bijeenkomst die punten samenvattend noemde de heer Hartmeyer onder meer grote koersver schillen die bijna altijd uitvallen in het nadeel van in Belgische francs uitbe taalde werknemers de hoge omwisse- lingskosten die Belgische en Neder landse banken in rekening brengen en problemen bij in België verworven so ciale uitkeringen. De parlementariërs gaan proberen hun fractievoorzitter Van Tijn te bewegen de problemen van de grensarbeiders 'mee te nemen' tijdens de algemene politieke beschouwingen die deze week in de ka mer worden gehouden. Verder komt er een vervolg op schriftelijke vragen die de heren Roels en Hartmeyer, samen met enkele collega's al eerder stelden. Om de rechtsongelijkheid op te heffen moet men in de eerste plaats terecht bij de ministers van sociale en buiten landse zaken. De heer Hartmeyer waarschuwde over igens voor al te veel optimisme. „Het is lange-termijn-werk. Alles wat we hier horen zullen we meenemen naar Den Haag en gebruiken in de kamer, maar hou er rekening mee dat het een hele lange weg is om de problemen op te los sen." Het socialistische kamerlid vond dat algemene maatregelen nodig zijn, die gelden voor iedereen in de grensge bieden „We mogen geen uitzonderin gen maken voor bepaalde streken, maar moeten goede afspraken maken in Benelux-verband. Het is duidelijk dat erond anks die Benelux, heel wat valt ge lijk te trekken." Hij reageerde daarmee op uitlatingen van voorzitter Chr. Meerman van de NVV-afdeling Bergen op Zoom. die sa- Alléén deze week: 'n onvoorstelbaar-voordelige bandenaanbieding in de wereld beroemde MICHELIN ZX. Wel vlug erbij zijn en in ieder gevet even langskomen hofka (sampermans bandenspecialisten Ringbaan West-2. telefoon- 01100-16952 men met PvdA-ombudswerker Ben de Klerk uit Putte het forum completeer de Vanuit Brabant zijn de eerste pogin gen ondernomen om derechtsongelijk- heid. waarvan grensarbeiders het slach toffer zijn. op te heffen. De vele reacties uit Zeeuwsch-Vlaanderen brachten de Brabantse PvdA en NVV op het spoor van de problemen in dat gebied. De heer Meerman zei zaterdag dat Zeeuwsch-Vlaanderen een geïsoleerd gebied is en als zodanig extra aandacht verdient van de regering. „Ze vinden kennelijk die vaste oeververbinding niet zo nodig en als werknemers dan hun heil zoeken in België, dan moeten er ook pasklare maatregelen komen." Een bij zondere taak zag hij in dit verband ook weggelegd voor de gemeenten. „De ge meentebesturen houden zich geloof ik alleen bezig met culturele uitwisselin gen, terwijl er op het grensoverschrij dende vlak heel belangrijker taken lig gen. Er zou bij de gemeenten aan spe ciale afdeling moeten zijn voor Belgi sche zaken. Daar heeft u recht op zeker als u zoveel belasting betaalt. Ik geneer me er eerlijk gezegd voor, dat al die pro blemen hier mogelijk zijn." Zijdelings kwam zaterdag ook aan de orde dat onderwijsvoorzieningen in Nederland en België slecht op elkaar zijn afgestemd. Lang niet alle Neder landse diploma's worden bijvoorbeeld erkend door onze zuiderburen. Er zijn veel Zeeuws-Vlamingen die gebruik willen maken van de ruime onder wijsmogelijkheden in België (Brugge, Gent. Antwerpen), maardiedatdoorde vooral dit jaar sterk gestegen kosten praktisch onmogelijk woi'dt gemaakt. De heer Roels plei tte in dit verband voor meer aandacht op onderwijsgebied voor Zeeuwsch-Vlaanderen in het bijzonder en voor dunbevolkte of geïsoleerde ge bieden in het algemeen. Er zouden daar bij de stichting van scholen andere ge talsnormen moeten worden aangehou den dan elders in he t land. .Anders krijg je in dergelijke gebieden helemaal geen scholen van betekenis meer." In con centratie van bijvoorbeeld openbare en bijzondere scholen zag hij geen oplos sing. „Want de beer is al los als men waagt te spreken van beheer door de i overheid van bijzondere scholen. Dat is dus gewoon politiek met haalbaar." De vergadering in Terneuzen, ook bij gewoond doorZeeuws-Vlaamse en Bel gische vakbondsfunctionarissen, die zich intensiever metde problemen zul- len gaan bezighouden, verliep overigens rumoerig. Het forum moest het vooral hebben van op schrift gestelde klach ten. Eén saillant voorbeeld van een Zeeuws-Vlaming die in België werkt: Voor deze man schiet er bijna 10.000 gulden aan inkomen bij in omdat de be lastingsdienst z'n gezinsvergoeding on verbiddelijk belast en vanwege de zeer ongunstige wisselkoersen. AUTO RAAKTE IN SLOOT ZIERIKZEE - dagmorgen Vijf personen zijn zater- of meer ernstig ge wond geraakt bij een eenzijdig autoon- De heer V. zelf liep snijwonden op, zijn geval op Rijksweg 18 tussen de Zee- echtgenote E. M. C. V.-AZ. een hoofd- landbrug en restaurant 'De Val' te Zie- wond en rugklachten. Het ongeluk gebeurde toen de auto be stuurd, door B. J. V. uit Middelburg met het rechterwiel in de berm raakte. V. trachtte vervolgens uit de berm te ko men. maar schoot aan de linkerkant de weg af de sloot in. Hierbij liep zijn 14-jarige dochter A. V. een schedelbasisfractuur op en inwen dige kneuzingen. Zij werd vervoerd naar het Rode Rode Kruisziekenhuis te Zierikzee. vanwaar Ook de drie zoontjes van P. J. V. (12). M. V. (8) en P. V. (4) jaar werden gewond. Zij hadden respectievelijk snijwonden en inwendige kneuzingen, snijwonden en een beenbreuk en snijwonden. Alle vijf personen werden na hetongeval naar het ziekenhuis te Zierikzee ver voerd. De auto werd zwaar beschadigd. Foto: de zwaarbeschadigde persone nauto. menleving, ook een bron is van verdriet en schade. „De vrachtwagen veroor zaakt bij botsingen met andere wegge bruikers jaarlijks een aanzienlijke toe name van het aantal doden in het ver keer. Zo worden bijvoorbeeld 30% dode lijke ongevallen waarbij tweewielers be trokken zijn, veroorzaakt door aanrij dingen met vrachtwagens", stelde mr. Van Vollenhoven. „Wanneer we het to tale aantal doen per jaar in het lichtzien van het aantal afgelegde reizigerskilo- ZEEUWSE Kaping De meeste verenigingen in dit gewest zijn, zoals u in dit blad vrijivel iedere dag kunt lezen, hel nieuwe seizoen weer met goede moed begonnen. Tal loze aankondigingen van allerlei ac tiviteiten sieren dan ook de kolom men. Vandaag willen we er één via dit hoekje onder de aandacht brengen. Het gaat om een activiteit van de hervormde jeugdraad in één van de Bevelandse dorpen, die een Arabi sche avond houd. waarbij de stad Mekka centraal staat en de bezoe kers dan ook worden verzocht, zich in Arabische kledij ter bijeenkomst te melden. Vooral de programmapunten hou den ons bezig. Niet alleen worden fata morgana's in de woestijn aan gekondigd. maar ook staat er - om dat het nu eenmaal een Arabische avond is - een 'heuse kaping' op het programma Een heuse kaping, toe maar In ieder geval eén die nu eens van te voren wordt aangekondigd. We geven gemakshalve ook nog even door waar deze calamiteit valt te verwachten: zaterdag 16 oktober, in het dorpshuis in Waarde. Zo. niemand kan nu zeggen, dat-ie niet gewaarschmcd is. Garantiepost op begroting voor leningen voor project (Van onze Haagse redacteur) DEN HA AG-De fractie van DS'70 in de tweede kamer wil bij de plenaire be handeling van de begroting 1977 van verkeer en waterstaat het licht op groen trachten te krijgen voor de vaste oeververbinding over en onder de Wes- terschelde. Overwogen wordt om te proberen door middel van een amen dement een garantiepost (pro memorie) op de begroting te krijgen voor de le ningen. die voor het project moeten worden aangegaan. De nieuwe begro tingspost zou volgens fractieleider Drees - oud-minister van verkeer en waterstaat - de bouwers tot een morele steun moeten dienen, aangezien naar zijn stellige overtuiging de oeverver binding 7.ichzelf uiteindelijk zal beta len. In hoeverre het amendement op in stemming van de tweede kamer zal kunnen rekenen is in dit stadium echter nog niet te overzien, maar blijkt wellicht maandag 18 oktober al. als de vaste commissie verkeer en waterstaat onder meer de nieuwe begroting van het rijks wegenfonds behandelt Het voornemen van DS'70 is het ant woord op het tot op heden niet ingaan van de regering op de motie van de KVP'er De Bekker. Deze werd eind 1975 door een grote meerderheid in de tweede kamer ondersteund en bevatte de uitnodiging aan de regering om nog vóór de jaarwisseling 1975-1976 positief over de vaste verbinding tussen Zuid- Beveland en Zeeuwsch-Vlaanderen te beslissen. De heer Drees, die het amen dement het liefst mede namens een of meer andere fracties zou indienen, re kent nu al op de steun van een grote kamermeerderheid. aangezien de motie-De Bekker destijds - op een enke ling na - eveneens vlot werd gesteund. DS'70 hecht geen waarde aan de finan ciële moeilijkheden waarvoor de rege ring zich gesteld zegt te zien. Volgens Drees is het nu een goed mo ment om het karwei aan te pakken, on der meer doordat de vaste oeververbin ding naar zijn mening een constructief werkgelegenheidsobject is, waaraan ve len uit de zogenaamde droge waterstaat hun steentje kunnen bijdragen. Dat ze de oplossing is van de problemen die het handhaven van de veerdiensten binnen afzienbare tijd met zich mee zal bren gen. dat ze eindelijk een eind zal maken aan het maatschappelijke isolement waarin Zeeuwsch-Vlaanderen verkeert ten opzichte van de rest van Zeeland en dat de verbinding de uitkomst betekent voor het zakelijk en particulier verkeer. „Als er nu niet toe wordt beslist, wordt het weer uitgesteld en dan komen we weer klem te zitten", aldus de woord voerder van DS'70. A ader standpunt In de meeste andere fracties heeft men op dit ogenblik nog weinig toe te voe gen aan de standpunten die in het ver leden al uiteengezet zijn. Volgende week zullen de specialisten voor ver keer en waterstaat in de tweede kamer zich beraden op een nader standpunt met het oog op de vergadering van de vaste commissie. Sommige voorstanders van de oever verbinding zijn voorshands weinig hoopvol gestemd, anderen zien een sprankje licht en willen de regering 'in elk geval duchtig aan de tand voelen' over de argumentatie die ertoe heeft ge leid dat de beslissing tijdens het kabi netsberaad over de begroting weer is uitgesteld De formulering die is gebruikt in de toe lichting op de begroting van het rijks wegenfonds - 'de financiële problema tiek laat niet toe dat nu een beslissing Ovei de aanleg wordt genomen - wordt in Den Haag beschouwd als een jam merlijke nederlaag voor minister Wes ter terp van verkeer en waterstaat, die zich altijd heeft doen kennen als een vu rig pleitbezorger van de brug-tunnel- verbinding. Aangenomen wordt, dat Westerterp bij het opstellen van de be groting over de vaste oeververbinding danig in de clinch heeft gelegen met zijn collega Duisenberg van financiën. Een strijd die geëindigd is in het voordeel van Duisenberg. Ei Het KVP-kamerlid Cornelissen is een van de mensen 'die weieens willen weten waarom de regering haar ei nog niet heeft gelegd' Hij zegt: „Ik ben benieuwd naar de nieuwe gezichtspunten die de regering ongetwijfeld zal hebben nu de motie-De Bekker nog niet kan worden uitgevoerd. Ik wil de regering ook her inneren aan haar eigen uitspraken over de vaste oeververbinding. De komende week zal ik me prepareren op de twee antwoorden die ik voor mogelijk houdt: het project past met in het financieel- economisch beleid dat we de komende tijd van plan zijn te voeren en: voor het werk zijn niet genoeg vakbekwame ar beidskrachten beschikbaar omdat er in het zuidwesten door de Oosterschelde zoveel staat te gebeuren Voor zover de heer Cornelissen het nu kan bekijken, zal hij de regering in ieder geval vragen naar de termijn waarbin nen de vaste oeververbinding volgens de regering nu wel kan worden verwe zenlijkt. Hij zou er daarbij niet gek van opkijken, als wordt besloten de beslis sing aan een volgend kabinet over te la ten omdat de consequenties verstrek kend zijn: „Dat is in het verleden ook gebeurd met de Schiphollijn. Het kabi net dat toen zat. liep op zijn laatste be nen en wilde met het nemen van zo'n beslissing het nieuwe kabinet niet met de gevolgen opzadelen. Als dat nu ook het geval is, dan zal de regering dat moe ten zeggen", aldus Cornelissen, die de gebruikte formulering in de toelichting op de begroting 'laconiek' noemt. Vooruit schuiven De CHU'er Tolman - in het CDA de partner van Cornelissen - is het niet in het minst eens met zijn KVP-collega over het vooruit schuiven van de be slissing voor een nieuw kabinet. Hij zegt vastbesloten: „Deze regering heeft nu de kans nog om waar te maken het geen is beloofd". Met het op zijn eind lopen van de huidige zittingsperiode - 25 mei 1977 zijn de verkiezingen - van het kabinet heeft men naar zijn mening niets te maken. De SGP'er Van Rossum is benieuwd naar dc termijn die de regering nu voor de oeververbinding voor ogen staat. Hij heeft verder weinig wensen: „We kun nen er nu wel weer over beginnen, maar ik denk niet dat dit kabinet nog op an dere gedachten te brengen is. Het punt is gewoon, dat de regering het geld ver keerd uitgeeft. Aan de Oosterschelde bijvoorbeeld en aan het openbaar ver voer. De kamer heeft de regering in een motie duidelijk gemaakt hoe erover wordt gedacht. Die hebben ze naast zich neergelegd en ik verwacht zeker niet, dat ze er nu nog op in zullen gaan. Minis ter Westerterp heeft het duidelijk niet kunnen winnen". PPR-woordvoerder Van Kuijen heeft er geen behoefte aan te zeggen dat hij in genomen is met het uitstel waartoe de regering heeft besloten: „Wij zijn niet per definitie tegen die verbinding, we ei sen alleen toezeggingen dat de aanleg niet gepaard gaat met grootschalige ontwikkelingen op het gebied van pla nologie en verkeer in Zeeuwsch- Vlaanderen en Zuid-Beveland. Maar op onze problemen wordt niet ingegaan in de formulering die de regering heeft ge kozen". Het Zeeuwse kamerlid Roels van de PvdA houdt er voor zichzelf al rekening mee dat de beslissing over de vaste oe ververbinding zal worden genomen door een volgend kabinet Hij is er voor stander van om genoegen te nemen met het meest recente standpunt van de re gering. Hij ziet twee mogelijkheden: 'Genoegen nemen met de formulering, immers de noodzaak en de wenselijk heid worden onderkend' en 'Geen ge noegen nemen, hoog spel spelen en het aansturen op een kabinetscrisis'. Hij zegt: „Als ik dat bedenk, lijkt het mij maar beter mee te gaan met het huidige standpunt van het kabinet. Hooguit kan nog worden geïnformeerd naar een nadere aanduiding van de termijn waarin men de oeververbin ding nu aangelegd ziet. We zullen er straks bij een nieuw kabinet steeds weer op terug moeten komen. Als Zeeuwen zijn we daar uiteraard niet tevreden mee...". Gestolen Belgische auto uit kanaal Terneuzen opgevist TERNEUZEN - Rijkswaterstaat heeft zaterdagmiddag, in nauwe samenwer king met de Temeuzense politie en twee dukkers van de onderwatersport vereniging 'Terneuzen', een Belgische personenauto uit het Kanaal Gent- Temeuzen opgevist. Uit de papieren bleek dat het een gestolen auto betrol die sinds 15 september in Deume als zodanig te boek stond. In verband met deze autodiefstal heeft de politie intussen de Temeuzenaar T. H. D. kunnen-aanhouden. I De auto was gedumpt vanaf de ooste lijke kanaaloever ter hoogte van het Sluiskilse kanaaleiland. Rijkswaterstaat ontdekte de auto toen de 'Othene' een onbekend voorwerp op de kanaalbodem peilde. Bij het dreggen kwam eerst een autosierstrip naar bo ven en koet daarna de auto zelf. De politie heeft deze zaak nog in onder zoek. WEST-SOUBURG - Zaterdagmiddag, omstreeks kwart over één is aan de Vrijburgstraat te West-Souburg de elf jarige Jannus de Visser onder een aar- dappelrooimachine gevallen en om het leven gekomen. Hij was samen met een vriendje op een platform boven op de machine kluiten van tussen de aardappelen aan het ha len. Hierbij is hij waarschijnlijk omdat hij zijn evenwicht verloor, van de machine gevallen en onder een van de wielen te rechtgekomen. Hij was vrijwel op slag dood.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2