CDA In 1978 meer vluchten Amsterdam-Londen Raadsverkiezingen Belgie De nevels van de melkweg INZAKE DE NEUS MACHTSSTRIJD TÜSSEN LANDELIJKE POLITICI Honing en efficiency Vo, ZATERDAG 9 OKTOBER 1976 He, Ld is wat driest om je op te werpen als sterrenkundige, want astronomie ligt voor mijn gevoel vlak naast sterrenwichelarij. Toch wilde ik ditmaal een poging wagen om de zuivel-melkweg wat te ontsluieren. Want het zuivel-zwerk is fors bewolkt en zolang er nevels, wolken en sluiers rondwa ren is een lekeblik op die melkweg onmogelijk. Je hebt als consument, die in de krant leest over cautie-regelingen, E.E.G.-melkheflïngen en basis- en interventieprijzen snel de neiging om je portie aan Fikkie te geven. Waarom moet het zo ingewikkeld? Als u van mij op dit laatste een klaar en duidelijk antwoord verwacht, moet ik u teleurstellen. Ook wij die beroepshalve ons moeten bezighouden met deze verheffende zaken, krabben ons regelmatig en geérgerd op het hoofd en zien dan door de heffingen- en regelingenbomen het gehele melkgebeuren nauwelijks meer. Dan moet je eens rustig gaan zitten en het geheel weer eens op een rijtje zetten. Ondertussen ervaren wij het ondoorzichtige, versluierende en onoverzichtelijke van het E.E.G.- landbou wbeleid als een zeer groot bezwaar. Zowel voor producent als voor consument is een beleid dat achter rooksluiers en -gordijnen wordt gefor meerd, onaantrekkelijk en dus een beetje verdacht. Terug naar de melk. Ik zou proberen wat duidelijkheid te verschaffen rond de melkweg. De laatste weken leest en hoort u steeds weer over diskussies rond de minimum-melkprijs. Het produktschap voor de zuivel stelde een ver hoging van de minimum-melkprijs voor. In het produktschap zijn alle sekto ren vertegenwoordigd: landbouworganisaties, (agrarische) vakbonden, zui- velindustriën zowel particulier als coöperatief melkhandel van klein tot heel groot Zo'n produktschap is niet zomaar een clubje, nee het is een door de overheid ingesteld publiekrechtelijkorgaan.Datlaatste wil zeggendathetde bevoegdheid heeft verordeningen uit te vaardigen. Zoals bijvoorbeeld een verhoging van de melkprijs. Voor zo'n verordening echter gaat werken is wel de goedkeuring vereist van èn de minister van economische zaken èn de minister van landbouw. Mag nu het produktschap zomaar uit de losse pols een verandering van de melkprijs voorstellen? Wis en waarachtig niét. Daar voor zijn een stel spelregels ontworpen, ingewikkelder dan voor een bndge- tirive. Men mag slechts met voorstellen komen als: a. de zuivelwaarde veran derd is. of b. de produktie-kosten gewijzigd zijn. of c. in de gemiddelde be drijfskosten verandering is gekomen. Deze fraaie begrippen vragen wellicht enige toelichting. Het begrip zuivelwaarde slaat op wijzigingen in de zuivel- prijzen. Dat kan door een besluit van E.E.G. in Brussel, maar het kan even goed door veranderingen in de markt; b.v. door meer vraag naar kaas op de wereldmarkt wordt de pnjs hoger. 'Zuivelwaarde' staat dus vrij dicht bij de producent, de veehouder. Het begrip produktiekosten slaat voornamelijk op de kosten die de zuivelfabrieken moeten maken. Een verandering in loonkos ten kan de produktiekosten beïnvloeden, Produktiekosten staan dus dicht bij de zuivelindustrie. Het derde beeriD - semiddelde bedrijfskosten- heeft, vooral te maken met de (melk)-handel, de slijters, de detaillisten, de super markten en de groot-winkelbedrijven. Een verandering in hun kosten (ook vaak loonkosten) mag soms doorberekend worden. He, Leel globaal waren dat zo'n beetje de spelregels die het produktschap moet nanteren bij de vaststelling van de (minimum)melkprijs. Op grond van dat geheel kwam het produktschap dit voorjaar tot conclusie (ik zal u de bereke ning besparen) dat eigenlijk een melkprijsverhoging van 5 cent nodig was om de gestegen kosten te compenseren. De ministers echter waren bikkelhard: na eindeloze discussies kwam men niet verder dan een verhoging van drie cent. Het enige wat de ministers wilden toezeggen was dat men dan in augus tus graag opnieuw over een wijziging zou praten. Het resultaat van de voor jaarsbesprekingen was ontevredenheid bij de producent Allicht, als je kosten niet gecompenseerd worden en de prijs toch al zo afgeroomd is, dan heb je weinig marge meer. Nadat de augustus-besprekingen waren verzand (hoge groenteprijzen etc. - stem van de vakbeweging tegen) kwam het produkt- schap medio september zeer eensgezind met een nieuw voorstel - weer op grond van zeer wrochte berekeingen - van een minimum-melkprijsverhoging van twee cent. Minister Lubbers leek het helemaal eens te zijn met het pro duktschap - de berekeningen werden niet aangevochten - maar kon het toch met over net economische hart lrnjgen om ja te zeggen. Ik wil een maand uitstel om nog eens te denken, dat waren zo ongeveer z'n laatste woorden voor bij de plaat poetste, Tot zover dit melk-feuilleton. Is nou die paar cent zo belangrijk, vraagt u rich af Ja, voor de producent weL U mag zelf eens narekenen wat een cent uitmaakt voor een boer die 50 koeien melkt (per koe per jaar - 5.0Ó0 kgmelk,. Als u daarbij dan eens bedenkt de enorme schade die haast iedere veehouder deze zomer heeft geleden door de droogte en-u voegt daar tenslotte aan toe aJ die keren in het verleden dat de veehouders al genoegen moesten nemen met een gedeeltelijke aanpassing van hun verhoogde kosten, dan zal het u wel licht ook onbegrijpelijk voorkomen dat een minister zo sjachert met uitstel. Ja maar, de consument dan, wordt die niet weer de dupe van die twee cent verhoging? Nee, dat merkthij nauwelijks, is ons antwoord. Die prijsverhoging geldt alleen voor volle melk en voor geen enkel ander zuivelprodukt. Omge rekend in de prijsindex voor levensonderhoud betekent die twee cent een 0.03"c verhoging. Da's geen bedrag om over te piekeren. Ondertussen ïsernog geen woord gezegd over curie-regeling, heffingen etc. waar ikinhetbeginvan dit artikel over gewaagde. Maar dat komt nog wel en hopenlij k snel ook - want wat in het (melk)vat zit, verzuurt sneL Mr. Gerard W. Smallegange in wat hij zelf van de week omschreei als rijn 'milieu-crisiscentrum' lichtte dr. A. ADriaanse, de Zeeuwse allers- reiniger, donderdag tijdens een pers bijeenkomst nog eens rustig toe water in de afgelopen tijd allemaal aan de hand is geweest in de vestiging van de Centrale Suiker Maatschappij in Sas van Gent Nietalleen de inhoud van zijnmedede- lingen was van belang, ook zeer inte ressant was het te zien de manier waarop de milieuinspecteur zoiets aanvat. De man die minister Irene Vorrink in dit gewest hand- en span diensten verleent bij de door haar al zo lang geleden beloofde landelijke grote schoonmaak, maakt namelijk de meest onaangename opmerkingen op een zeer vnendelijke toon en met een volstrekt onbewogen gelaat Hij zegt bijvoorbeeld: „Het bedrijf heeft het op een calamiteit laten aankomen", en dat klinkt dan eigenlijk helemaal niet, onaardiger dan wanneer hij had mee gedeeld: „Ze kaen daar suiker." Ik vermoed dat menig vervuiler, die met de heer Adriaanse in contact komt. eerst in de auto onderweg naar huis tof het besef raakt dat hem toch wel le lijke verwijten ten deel rijn gevallen. zwavelwaterstof wat giftigheid betreft in dezelfde prijsklasse valt als blauw zuur, die stof die zo schadelijk is. dat diverse oorlogsmisdadigers er geen enkele herinnering meer aan hebben. Ter geruststelling: de concentraties zwavelwaterstof die in Sas van Gent rijn gemeten, leveren volgens dokter Lelie in de toekomst beslist geen schade op voor de gezondheid voor de mensen die in de stank hebben geze ten. Met de stank is het gevaar gewe ken. Op Na, aast de heer Adriaanse zat op de persbijeenkomst dokters. Llie, de ge neeskundig inspecteur voor de volks gezondheid in Zeeland. Hij legde on der meer uit dat door de stand van rotte eieren niet alleeen de menselijke ziel, maar ook wel degelijk hetlichaam schade lijdt. En met alleeen door stank. „Kijk", zette hij uiteen, „als ie mand die een erge hekel heeft aan mo derne muziek, die alleen maar van klassiek houdt, een buurman heeft die voortdurend eigentijdse klanken uit volop opengedraaide boxen speelt, dan krijgt die man van die klassieke muziek daar echt wat van. Dat kun je meten. Zijn bloeddruk loopt op. Dat gebeurt iedereen zo nu en dan als hij bijvoorbeeld op straat vooreenauto moet wegspringen. Maar als je dat steeds hebt. is dat ook niet gezond." En om een dergelijk ver schijnsel gaat het volgens dokter Lelie ook met mensen die steeds meer zwa velwaterstof ruiken. Terloops deelden de heren Llie en Adriaanse trouwens nog mee. dat pvallend was donderdag de bui- tengewooon eendrachtige wijze, waarop de twee inspecteurs hun zegje dedea Zo merkte dr. Adriaanse op dat bij de CSM nu een noodverband is 'aangelegd, maar dat nog eenszins van genezing kan worden gesproken. Hij keek daarbij vragend in de richting an rijn medisch collega, die een goedkeu rend knikje aan de geneeskundige vergelijking gaf en die aanvulde met: „Er is nu een spalkje aangebracht, maar het bot is nog gebroken En even later leende de heer Lelie wel willend een term uit de door zijn col lega metzoveel geestdrift gehanteerde hinderwet. 'Onduldbare hinder' is toch een goede term. die ook voor me dici goed bruikbaar is", zei hij tege moetkomend. Ov, ver één ding kwamen de inspec teurs niet direct, tot overeenstemming Dokter Lelie lanceerde op een gegeven moment de stelling dat de menselijke neus maar een uiterst bepert werkend orgaan is. Waarop dr. Adriaanse zei, dat de neus voor het ontdekken van vergelijk de werking van de neus van de mens met die van veel dieren Waarna ze het weer geheel eens zaten te wezen. Er werl aan voorbijgaande dat in het ultimatum dat burgemeester en we thouders van Sas van Gent op 4 okto ber aan het kwalijk rukkende bedrijf stelde het dier in het geheel niet ter sprake werd gebracht. A. J. Snel 3* W (Van ome verkeersredacteur) British Airways is vastbesloten op 1 april 1978 een air-shuttle te beginnen tussen Schiphol en Londen Heathrow. Een luchtbrug, waarbij het nadeel van de capaciteitsgrens van elk vliegtuig wordt omgezet in het voordeel van een gereedstaand tweede of derde vliegtuig zodra het eerste vol is. „De tijd is er rijp voor, het passagiersaanbod is groot genoeg", aldus Nigel Bishop van Bri tish Airways. 'AIR-SHUTTLE' BETEKENT ALTIJD PLAATS BIJ ELK PASSAGIERSAANBOD Wie eraan mocht twijfelen, moet in de spitsuren maar eens een kijkje nemen op Schiphol of Heathrow bij de vliegtui gen die tussen deze luchthavens vlie gen. Niet zelden is bet aantal „stand- by"-passagiers, die om redenen van ur gentie of nalatigheid niet tijdig hebben geboekt en nu moeten afwachten of een wel gereserveerde passagier zich niet vertoont, op zichzelf al bijna een vlieg tuiglading vol. Vooral in Londen bren gen sommigen met zulk wachten soms wel een halve dag op de luchthaven door, wat op vrijwel elk vliegveld duur. stinkend ongezond en zomer en winter bloedheet is Toch heeft British Airways nog geen officiêVe aankondigingen van rijn voor genomen „loop maar door het vliegtuig iri'-dienst gedaan, omdat de KLM. met wie British Airways de Amsterdam- Londen-verbinding deelt, helemaal niet overtuigd is van het welslagen van een air-shuttle op deze route. „Niet voor 1980", aldus een woordvoerder, en hoe de passagiers het tot die tijd vinden, zal de KLM dan kennelijk een zorg rijn. Want de bij een air-shuttle, in 1961 in de VS geïntroduceerd en sindsdien door een aantal landen overgenomen, beho rende garantie dat zelfs voor één passa gier een volgend vliegtuig zal vertrek ken, is een gedachte die de KLM niet zo aanspreekt. Toch wijzen zowel Amerikaanse als Britse ervaringen uit dat juist in die garantie de sleutel zit voor het succes van een luchtbrug. Eastern Air Lines startte op 30 april 1961 een air-shuttle tussen New York en Washington, uit gaand van het al aanwezige vervoer saanbod op die route (per vliegtuig, trein, bus en auto), en in een poging voor een aantal oude maar nog niet versleten vliegtuigen emplooi te vin den. Hogere frequentie Eastern begon met een frequentie van één vliegtuig per twee uur op vaste tij den en de garantie dat voor „passagier nummer 96' een tweede (oud) vliegtuig zou vertrekken. Tickets konden aan boord worden betaald. Dat leverde Eas tern op die eerste dag 640 passagiers voor 32 vluchten in beide richtingen op (tussen Amsterdam en Londen worden thans dagelijks gemiddeld 2000 passa giers vervoerd). Maar zoals verwacht, sloeg de air-shuttle erg aan bij de Ame rikanen. Vier en een halve maand later waren er al 64 vluchten. In liet. volgende jaar werden shuttle diensten geopend op de routes New York-Boston en Newark (even dicht bij Manhattan als New York-La Guardia- Washington). De frequenties werden opgevoerd en ruim anderhalfjaar na de eerste shuttle-vlucht werd een dagre cord bereikt van 13.439 passagiers. Oude vliegtuigen werden vervangen door grotere nieuwe, frquenties werden opgevoerd. Nieuwe verbindingen wer den geopend (sommige intussen toch ook wel weer gesloten) en het was duide lijk dat deze luchtbrug, de air-shuttle, een nieuwe vorm van openbaar vervoer was. Op 1 december 1968 haalde Eastern het record van 21.760 shuttle-passagiers pp één dag met 291 vluchten. Geen consumpties De shuttle heeft nog enkele andere kenmerken waarmee de dienst zich on derscheidt van een gewone lijnvlucht. Zo zijn aan boord geen consumpties verkrijgbaar. Dat is niet zo'n ramp, omdat shuttle-diensten over het alge meen een uur vliegtijd vergen, terwijl passagiers voor de vertrektijd in de hal wel een consumptie kunnen nemen. British Airways stelt shuttle passagiers gratis koffie beschikbaar en andere drankjes en hapjes tegen beta ling. Maar wel vóór vertrek, niet in het vliegtuig. Shuttles hebben maar één klasse; het vliegtuig zit zo vol met stoe len als maar mogelijk is. Het zeer grote aantal passagiers voor Eastern stelde de maatschappij intus sen wel tot meer service in staat. De nieuwste wide-body-vliegtuigen worden gebruikt (Lockheed Tristars), er is eer ste klasse en „coach", er worden groeps- reducties verleend en de voorgeschre ven bagagecontrole (sinds januari 1973) wordt uitgevoerd zonder veel tijdver lies. Een experiment met verstrekking van consumpties aan boord, tussen de betaling van tickets door. bleek evenwel een misgreep en werd na een half jaar heledagnietaanbod komt. Daar voelde het personeel weinig voor. Problemen Problemen dreigen opnieuw nu British Airways op 1 april 1977 een shuttle wil beginnen tussen Londen en Belfast. Niet ten onrechte vrezen de bonden in Belfast grote risico's voor de reserve bemanning. Zonder moeilijkheden werd in april dit jaar echter een shuttle-dienst geopend lussen Londen en Edinburgh. Jane Goodacre vormt met twee vrouwe lijke collega's de driemansploeg die vanuit Londen Heathrow alle shuttle diensten coördineert. „We weten lang zamerhand vrij precies het reispatroon op de twee routes", aldus de charmante Jane. „Twee houden zich bezig met de verzameling van informatie over de ko mende vier uur. de derde doet dat voor de periode van vier tot 23 uur vooruit. Voor ons is het aantal passagiers dat zich aanmeldt nauwelijks een verras sing meer". Zojuist zijn uit Edinburgh twee shuttle-vliegtuigen binnengekomen; vertrektijd was 13.40 uur, aankomst in Londen 70 minuten later. „Ja, er waren voor die vlucht 157 passagiers en we moesten dus voor elf reizigers een tweede vliegtuig inzetten. Dat wisten we vanmorgen om negen uur", zegt Jane Goodacre. Dat lijkt dan een tamelijk onrendabele vlucht voor het tweede toestel. Nigel Bishop, British Airways' „product super intendant" is het daar niet helemaal mee eens. Exploitatie British Airways' ervaring met shuttle diensten omvat een kortere periode. De eerste shuttle werd geopend tussen Londen en Glasgow, op 12 januari 975. Van een geregelde dienst was. typerend voor Engeland, de eerste drie maanden geen sprake, omdat de maatschappij dwars lag met de bonden over de dienst en rusttijden van de bemanningen. Wanneer je als maatschappij de passa giers een direct volgend zgn. „back-up" vliegtuig garandeert, vereist dat ook een reserve-bemanning, die wellicht de „Shuttle-exploitatie is goedkoper dan een gewone lijnvlucht", zegt Nigel Bis hop. „Inderdaad is het een extra inves tering dat je altijd extra vliegtuigen en bemanningen nodig hebt. Daar staat tegenover dat je op reserveringskosten bespaart, dat er geen voedsel en drank aan boord gaat, aan reisbureaus geen commissie over de tickets hoeft te wor den betaald en dat de passagiers op de eenvoudigste wijze het vliegtuig bin nenstappen". Voor zijn gewone Ujnvluchten heeft Bri tish Airways op het ogenblik een bezet tingsgraad nodig van 70 procent, aldus Bishop, en voor de binnenlandse shutt les 65 procent. Zijn maatschappij schat dit percentage voor de route Amsterdam-Londen zelfs op 80 procent. „Het is nog nooit voorgekomen dat voor slechts eén passaiger een tweede vlieg tuig moest worden ingelegd -achtishet minste geweest. Dan begin je al met een bezetting van iets meer dan 50 procent voor elk van de twee toestellen, en zelfs van 66 als het om drie gaat". Mede door de stakingen in het begin en het aanvankelijke gebrek aan ervaring leed British Airways over het eerste shuttle-jaar een verlies van 2,2 miljoen "pond. Voor het lopende jaar wordt een winst verwacht van 83.000 pond De dienst op Glasgow wordt door de week op elk uur gevlogen, van tien over acht 's morgens (vertrektijd in beide richtingen) tot twaalf uur later. In de weekeinden vallen vijf vluchten uit Op Edinburgh is het een twee-uursdienst, waarbij zondags de eerste en zaterdags de laatste van de in totaal acht vluchten uitvallen. Jane Goodacre: „Daarvoor hebben we in totaal zes vliegtuigen nodig, plus zes eventuele volgvliegtuigen, plus één als tweede back-up. In de weekeinden ge bruiken we vier eerste en vijf tweede vliegtuigen. Per week zetten we op Glasgow (of terug) tien volgvlietuigen in en op Edinburgh (of terug) elf'. Geen ruzies Geeft de betaling wel eens problemen? Bestaat tussen Amsterdam en Londen niet het risico dat passagiers zelfs met Hongaarse forinten komen aandragen? „Afgezien van betaling vooruit en via kredietkaarten, mag toch wel worden! aangenomen dat passagiers tussen Londen en Amsterdam ten minste één van de twee betrokken geldsoorten op zak heeft. Onze Britse praktijk is. dat veruit de meesten per kredietkaart be talen; 15 procent betaalt voor vertrek, en de resterende 10 procent, die aan boord contant betaalt, tekent voor ver trek een schuldbekentenis". En zo gaat dan tijdens de vlucht de pur ser met een stewardess met de kassa rond. Met de strikte opdracht om beta lingsmoeilijkheden zo tactisch moge lijk op te vangen. „Nee, we kunnen in het vliegtuig geen toestanden hebben over vreemde geldsoorten, te duur, te veel, of te weinig terug", zegt Nigel Bishop. Tot dusver is het welgeteld twee keer voorgekomen dat iemand dacht lekker voor niks mee te kunnen, en weigerde te betalen. Britsb Airways heeft ze er niet uitgesmeten. (ADVERTENTIE) Wij hebben u nodig! Drie christen-democratische partijen straks samen op één lijst. Wij vragen nü al uw steun. Word lid van één van de drie of rechtstreeks van het CDA. Noteer mij als lid van j □ARPDCHUDKVPDCDA* p naam|j p adresjj j plaats I *MaaK het blokje van uw keuze zwan zonder postzegel sturen I naar CDA Antwoordnr. 1700 I j Den Haag IL.n=«=_—._J (Van onze correspondent Jan Gerrit- ■(Tb sen) Ue Belgen kiezen zondag hun raads leden, schepenen (wethouders) en bur gemeesters die de komende zes jaar be last zijn met het bestuur van de 589 ge meenten waarin België met ingang van volgend jaar is opgedeeld. Nu zijn er nog een dikke 2300 gemeenten, waar van zeer vele te klein om levensvatbaar te zijn - reden voor een rigoureuze her indeling die enkele jaren geleden werd doorgevoerd. De politieke betekenis van de verkie zingen gaat ditmaal verre het lokale be lang te boven: België staat aan de voor avond van de beslissende dialoog tus sen Vlamingen en Walen over wat hier de „definitieve regionalisering" heet - de opdeling van het land in twee van elkaar gescheiden gemeenschappen. Voor de grote politieke partijen die alle hun gedachten hierover op papier heb- ben gezet betekenen de verkiezingen een laatste peiling van de krachtsver houdingen Het vraagstuk van de „gewestvorming" spits zich, zoals alle problemen die met de Belgische taalstrijd te maken heb ben. toe op de situatie in en rond Brus sel, het overwegend Franstalige water hoofd in het Vlaamse land. In de hoofd stad waar de Vlamingen een minderheid vormen (circa een kwart van de bevol king) doet zich een opmerkelijk ver schijnsel voor voor het eerst besloten de Vlaamse lokale politici samen te werken door zogenaamde eenheidslijs- ten. Op deze lijsten zijn Vlamingen van di verse politieke pluimage vertegen woordigd - met geen ander doel dan zo veel mogelijk Vlaamse stemmen te trekken. De verkiezingen in de negen tien gemeenten van de agglomeratie- Brussel (met ruim een miljoen inwoners) worden dan ook algemeen beschouwd als een referendum waarin de Vlaamse Brusselaars wordt gevraagd zich als Vlaming te manifesteren Opmerkelijk gevolg van de „Vlaamse uitdaging" is dat het Nederlands zich meer dan ooit in de hoofastad laat lezen middels de verkiezingspropaganda waarvoor naar goede Belgische ge woonte geen kale muur of schutting ge spaard is gebleven. Een Franstalige po liticus van het extremistische FDF (Front des Francophones) presteert het zelfs zich in eentalig Nederlandse pam fletten tot Vlaamse kiezers te richten. He, can de Vlaamse eenheids- lijsten - in de voorstad Elsene doet zelfs de bekende schrijver Marnix Gijsen („Klaaglied om Agnes") mee - is mede te verklaren uit het voortduren van de botte pesterijen waaraan Vlamingen in Brussel nog steeds af en toe zijn bloot gesteld. Typerend voorbeeld leverde FDF- burgemeester Roger Nols in de voorstad Schaerbeek met diens vernederende „apartheidsregeling" by de loketten in het gemeentehuis. Daaraan werd we liswaar een krachtdadig einde gemaakt door de regering, maar velen zijn er met gerust op dat Nols die tijdelijk uit zijn ambt werd ontzet, niet toch uitzijn mar telaarschap verkiezingsvoordeel peurt. De gemeenteraadsverkiezingen hebben nog een geheel ander maar evenmin to onderschatten aspect, door de schaal vergroting bij de gemeenten is de func tie van burgemeester of van schepen een aantrekkelijke recruteringsbasis voor het aantrekken van nieuwe kiezers. Het aantal parlementsleden en ministers dat zich verdringt om de gunst van lo kale stemmers is ongekend groot: het gaat om een kleine 200 parlementsleden op een totaal van minder dan vierhon derd. Het gedrang om de macht is het grootst in de grote steden, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. In Antwerpen treden de voorzitters van twee grote partijen als lijsttrekkers in het strijdperk. Iu Gent strijden twee ministers (De Clerck van financiën en De Pacpe van volksge zondheid) om de sjerp, het ereteken van waardigheid waarmee Belgische bur gemeesters zich gaarne in het openbaar tooien. (Door Nico Scheepmaker oor een goed begrip van het vol gende diene. dat ik tot de kaste be hoor die altijd halt en front maakt voor demonstrateurs in warenhui zen en tijdens beurzen, in de hoop iets GEHEEL NIEUWS voorgetoverd te krijgen. Of beter gezegd: uil vrees dat mij iels nieuws ontgaan zal, als ik verzuim te kijken. Bovendien behoor ik tot die on-Nederlandse lieden die het internationale adagium kijken niet kopen" hebben omgedraaid: ik heb iets al gekocht voordat ik het goed bekeken heb! Nu vind ik niet datje bij de aanschaj van tamelijk onnutte zaken die je je door zo'n demonstrateur hebt laten aanpratenalleen naar de waarde van die dingen moet kijken. Zo'n man is een soort goochelaar. Hij de monstreert een truc. en jij applaudis seert voor het welslagen van de truc. Wal die meneer op de Huishoudbeurs niet allemaal kon doen met dat dub bele, uitschuifbare broodmes, ik dacht nog: dat leer ik nooit, maar wat kon ik anders doen dan applau disseren in de vorm van een aan koop? Je kan er inderdaad gelijkma tige boterhammen mee snijden, maar we kopen toch al bijna altijd gesne den brood, dus wat had die aankoop voor nut? Ik geef toe: weinig, maar ik vind niet datje zomaar zonder iets te kopen kunt weglopen als je zo'n man van begin tot het eind zijn nummer hebt laten doen en hij je heeft weten te overtuigen van het grote gemak van zo'n mes IN ZIJN HANDEN! Het. uiteindelijke nut is dan niet langer van belang. Een vriendin van ons heeft een imker-cursus gevolgd en is nu in het bezit van een uitgebreide zwerm, korven, een honingslinger en allerlei andere apparatuur. Haar man had uitgerekend dat de opbrengst van de honing in dat eerste half jaar 100 gulden per potje had gekost. Maar dat is het punt niet. Het punt is dat ze in nauwe samenwerking met plus minus 20.000 levende wezens als par ticulier toch maar een stel lege potjes heeft weten om te toveren in volle po tjes honing. Bovendien moet het een unieke gewaanoordingzijn om iets te hebben dat in plaats van duurder. steeds goedkoper wordt, dankzij gro tere opbrengsten, afschrijving van de apparatuur, etcetera. Bij Albert Heijn wordt ieder potje elk halfjaar duurder, bij haar wordt elk potje steeds goedkoper. Dat geeft een geestelijke satisfactie, die zelfs niet opweegt tegen het feit dat het Albert Héijn-potje honing nog jarenlang goedkoper zal zijn dan haar eigen potje honing... Zo'n Efficiency Beurs is dus mijn lust en mijn leven. De mensen gaan als particulieren de Nieuioe RAI bin nen. en komen er als tasjesdragers voor Philips weer uit, overladen met ettelijke drukwerkjes op glanzend papier en in veelkleurendruk, die bijeengevoegd, tot een plaatwerk over ..Het leven in de Woestijn" in de boekhandel 89 guldén hadden moe ten kosten Mijn vrouw krijg ik met geen stok mee naar zo'n tjokvolle flipperkast, daarom engageer ik iedere keer een vriend om mee te gaan, want met z'n tweeën heb je vijf keer zoveel plezier als ut je eentje. Een Efficiency Beurs en een voetbalwedstrijd moetje nooit in je eentje bezoeken'. Dat is ook een psychologische kwestie. Je moet, op zoek bijvoorbeeld naar een goedkoop kopieerapparaat dat een behoefte moet gaan bevredigen die nu nog niet bestaat („hoeveel ko pieert u per maand, honderd, twee honderd velletjes?" - „nou, om de waarheid te zeggen gaan er maan den voorbij dat ik helemaal niéts laat kopiëren"), in een reeks van stands een reeks van keurige jongelieden al lerlei toëren met hun kopieerma chine laten uithalen terwijl je eigen lijk al wel weet dat 2600 gulden veel te duur is. Je staat er trouwens versteld van hoeveel honderden nette jongens in nette pakken met nette manieren er nog in Nederland zijn, als je ze zo ziet samengebracht op de honderden stands op zo'n beurs: trouwens, het aantal bloedmooie meiden dat ook nog kan typen is eveneens boven verwachting groot. „Hoeveel kost uw goedkoopste ap paraat?"- „Dat is deze. die kost 2750 gulden "- „Dat is helaas te duur voor ons"-„Maar weet u wel wat die alle maal kan? Mag ik uw horloge even?". We doen trouwhartig ons horloge af, zoals toe dat ook voor de goochelaar zouden hebben gedaan, hij legt. hem op de glazen plaats, even de rubber mat erover, knop ingedrukt, de dek sel beweegt van rechts naar links, en jawel, daar komt de kopie al aan. met twee armbandhorloges die op 5 over 2 staan.' Een enorm gemak, als je de lijd een beetje in de gaten wil houden, dus zou u nee durven zeggen als u een beurs- korting wordt aangeboden en u in uw dooie eentje bent? Nee toch, Wij wel, lacherig, en groetend begeven we ons naar de volgende standhouder: „Kopleert-ie ook horloges?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4