Nostalgische herinnering aan Nederlandse passagiersschepen AMERIKANEN WETEN NEDERLAND TE VINDEN D„ GOED BEGIN VOOR GOES I HET GAZETTE VAN MIDDELBURG I EVEN PUZZELEN iaO"?E)BÉ3@ EB ZaaHviLïd ÖMÖ Haaca^aaiiB 2 (iiwiiHiv aam asQ.éHHmanrra! a.*3asaKFG30E •*"ffiGffl ^Haaa a aamoa^fflaan asm a«a "Eanu TIPS VAN TOP-BRIDGERS Bridge/T. Schipperheyn Ne, ederlandse Passagiersschepen - Van maildienst tot cruisevaart' is een boek waar lang naar is uitgezien. De schrijver, G. J. de Boer, deskundige op het terrein van de Nederlandse mari tieme historie, heeft hiermee een ge schiedkundig overzicht samenges teld dat zonder meer de betiteling van 'staandaardwerk' verdient. Het is niet alleen een boeiend lees- en kijk boek - niet minder dan achthonderd Nederlandse passagiersschepen wor den er, in de meeste gevallen aan de hand van foto's, in behandeld - maar het is ook een voortreffelijk hand boek. De 'shiplover' zal er steeds weer naar teruggrijpen om de geschiedenis van dit of dat schip uit een zo imposant - helaas voorbijgegaan - tijdperk nog eens na te gaan. Dat napluizen wordt vergemakkelijkt door niet alleen een strikte chronologische behandeling van 150 jaar Nederlandse passagiers vaart maar ook aan de hand van een colledig register van zowel de namen van de schepen als van de rederijen. De heer De Boer begint zijn werk op het moment dat de stoommachine voldoende is ontwikkeld en betrouw baar blijkt om als voortstuwing van grotere schepen te dienen. Na het schoorvoetende begin - vooral scheepsbouwtechnisch had Neder land half de vorige eeuw een grote ach terstand op vooral de Engelse werven opgelopen - kregen de Nederlandse reders de smaak te pakken. Wat di kwijls begon als een schuchtere po ging groeide uit tot wereldomspan nende ondernemingen. Namen als Holland-Amerika Lijn (oorspronke lijke naam Nederlandsch- Amerikaanse Stoomvaart Maat schappij), Rotterdamsche Lloyd, Maatschappij Nederland, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maat schappij (KNSM) en Koninklijke Pak ketvaart Maatschappij, om een aantal van de belangrijkste te noemen, spre ken voor zich. De schepen werden steeds groter, sneller en luxer. In het boek komt de naam van de Konin klijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen regelmatig terug. Dat is niet verwonderlijk. Vele passagiers schepen, vooral voor rekening van de Rotterdamsche Lloycd werden op de Vlissingse hellingen in elkaar gekoon- ken. Al in de tachtiger jaren liet deze maatschappij, die met een lijndienst begon op het voormalige Nederlands Indié, op de prille Scheldewerf, twee passagiersschepen bouwen de Bata via en de Soerabaya. Deze reeks RL- schepen die bij de oude Vlissingers nostalgische gevoelens opwekken, mondde tenslotte uit in de formida bele tweepijper Willem Ruys. Het vliegtuig, sneller en tenslotte ook goedkoper, zowel in exploitatie als in tarief, heeft tenslotte het lot van de lijndiensten en daarmee van het me rendeel van deze fraai ogende schepen bezegeld. Zelfs de Nieuw Amsterdam moest nog niet lang geleden naar de sloper. Er zijn nu nog slechts een vijftal grotere Nederlandse passagiersche pen, die allen in de cruisevaart worden gebezigd. 'Nederlandse Passagiers schepen' is verschenen bij uitgeverij De Alk BV en kost 49,50. Heel wat bescheidener van omvang en omzet maar daarom niet minder be langwekkend voor de maritiem geïn teresseerde is het boekwerkje 'Zeil strijken - stoom op' van de hand van jhr. Henri Reuchlin. Het is deel 26 in de serie Roterodamum, een een reeks boekjes over Rotterdam in heden en verleden, door Nijgh en Van Ditmar uitgegeven vanwege het Historisch Genootschap Roterodamum. Aanlei ding tot het boekje vormde een lezing die de schrijver hield ter gelegenheid van het eeuwfeest van de Holland- Amerika Lijn. Jhr. Reuchlin geeft een indringend en historisch uitvoerig ge documenteerd en verantwoord beeld van de deplorabele situatie waarin de Nederlandse scheepsbouw en scheep vaart zich midden 19e eeuw, toen het stoomwezen zijn intrede deed, zich be vond. Het kwam in 1874 zelfs tot de vorming van een parlementaire com missie die zich onder meer boog over de vraag: „Welke zijn de oorzaken van de afnemende sterkte der vloot en van haar verminderd aandeel in de scheepvaartbeweging, zoo der Neder landsche als der vreemde havens?" De schrijver merkt dan op dat dit alles juist ook in deze dagen nog vertrouwe lijk in de oren klinkt en gemakkelijk in eigentijdse termen zou kunnen wor den getransponeerd Toch vormt het bokje opwekkend lectuur want jhr. Reuchlin beschrijft ook hoe dankzij in itiatief en daadkracht van een aantal durvers Nederland maritiem weer in de eerste gelederen terugkeerde. De prijs van 'Zeil strijken - stoom op' be draagt 7.50. De 'e Boer Maritiem (Unieboek BV) gaat - gelukkig - onverdroten voort met het uitgeven van een jaarlijks 'Maritiem Journaal'. Het nu versche nen Maritiem Joumaal'76 (serieprijs 42.50 en 'los' 50,-) is de derde achte reenvolgende uitgave. De maritieme journaals vormen en feite een logische voortzetting van de drie jaar geleden voltooide Maritieme Encyclopedie. Doordat in dejoumaals een grootaan- tal actuele scheepvaartzaken aan de orde komen blijft de maritiem geïnte resseerde. zakelijk of particulier, uit stekend op de hoogte an water op ma ritiem gebied 'reilt en zei.ilt' Behan delde onderwerpen zijn onder meer scheepsbouw, koopvaardij, zeemacht, berging, havens, kustvaart, binnen vaart, visserij en watersport. Sch. De in Vlissingen gebouwde Willem Ruys: eens onder Nederlandse vlag. (Van onze correspondent) Amerikanen weten Nederland weer te vinden. Twee jaar geleden stortte het Amerikaanse toerisme aan ons land volledig in, maar de patiënt is aan de beterende hand. John Bertram, de directeur van het Nederlandse Na tionaal Bureau voor toerisme in New York: „We waren enorm teruggelo pen, van de 500.000 Amerikanen in 1972 naar 325.000 verleden jaar. Maar sindsdien gaat het weer beter en boe ken we een winst van 15 tot 20 procent per maand". Onze man in New York heeft zowel Noord-Amerika als Canada als werk terrein. Een van de zaken waar hij zich nu bijzonder voor inspant is niet alleen de Amerikanen te laten komen, maar ook nog langer dan twee nachten, wat nu nog de gemiddelde verblijfsduur is. „Dat is een moeilijke zaak", zegt hij. „Door de enorme bedragen die de KLM in deze markt heeft gepompt zijn we een typische toegangspoort tot Eu ropa geworden en veel minder een be stemming. We proberen naast de stad Amsterdam nu zoveel mogelijk ook andere delen van Nederland te verko pen, met name de Randstad. Er zijn campagnes voor bezoeken aan Den Haag en Rotterdam. Door de geluk kige omstandigheid dat er nu een film wordt gemaakt over de Slag bij Arn hem, zijn er ook campagnes om de mensen naar Arnhem te krijgen en daar de slagvelden te bezoeken rond om de brug; Daarmee verwachten we dan dat naast het bezoek aan Amster dam van twee nachten een verblijf in ons land kan worden uitgebreid tot drie a vier nachten". „Dat is natuurlijk niet alleen een zaak van public-relations, daarvoor moet ook een produktie worden ge creëerd, niet alleen in Nederland, maar ook bij de Nederlandse touroperators en de touroperators hier". Bertram ge looft in dat opzicht dat er vaak wat al te gemakkelijk tegen het toerisme wordt aangekeken. „Dat is een mis vatting. Het is geen amateuristische zaak waarbij mensen een bezoekje aan het buitenland afleggen en zich daar wat amuseren. Het is een zeer harde zaak, het is industrie die moet concur reren met de verkoop van auto's, tele visies en noem maar op. Ook het Na tionaal Bureau voor Toerisme NBT) is zich daar terdege vah bewust. Wij stel len ons dan ook zeer commercieel op deze markt op en hopen dat Nederland een produkt kan ontwikkelen dat ge schikt is voor deze markt. Je bent er niet mee door te zeggen, we hebben Volendam en Marken, dus kom maar op, die tijd is voorbij". Service John Bertram hamert ook graag op het service-aspect. „Tot mijn spijt ge loof ik dat een Nederlander niet ie mand is die staat te wachten om dienst te verlenen aan de buitenlan der. Ik geloof dat we moeten beseffen dat de toeristische industrie in Neder land te vergelijken is met de land bouw, het is de derde inkomstenbron van ons land en bovendien geloof ik dat men zich helemaal niet behoeft te schamen om aardig te zijn tegen een buitenlander". Een kwart miljoen dollar staat John Bertram ter beschikking om het aar dige gezicht van Nederland aan de Amerikaan te tonen. Dit is, vindt hij, te weinig. Die mening wordt gedeeld door KLM-president-directeur drs. Serge Orlandini, die hier nog onlangs in een weekbladinterview over filoso feerde. Bertram: „We zouden veel meer geld moeten hebben om ons te bemoeien met markten buiten de traditionele als New York en het noordoostelijk ge deelte van de Verenige Staten. Wij hebben een kwart miljoen dollar, maar de KLM geeft een veelvoud daarvan uit, toch zeker een miljoen. Daarbij moet worden gezegd dat we erg veel samen doen. bij elkaar advies vragen en die in nauwe samenwerking uitvoe ren. We zijn eigenlijk een beetje vier handen op één buik". Ondanks dat kwartet je handen op cén buik schroomt het NBT niet waar dat nodig is met andere luchtvaartmaat schappijen in zee te gaan. Een belang rijke markt bijvoorbeeld is de west kust van Amerika. De KLM heeft daar geen landingsrechten en de Duitse Lufthansa daarentegen een directe verbinding tussen Los Angeles en Amsterdam. Dat heeft geleid tot sa menwerking. „Ja, zeer nauw", zegt Bertram, „met beperkte middelen die we voor de westkust van de Ver enigde Staten hebben, werken we zo nauw mogelijk met hen samen. We hebben samen reclamecampagnes ontwikkeld, creren workshops samen met Lufthansa. Door de beperkte middelen die we hebben werken we zeer direct en proberen dus die mid delen zoveel mogelijk daar uit te ge ven waar we menen directe resulta ten te kunnen bereiken". Bertram vindt het heel normaal dat niet alleen met maatschappijen onder Nederlandse vlag wordt samenge werkt. „Er is behalve met de Luft hansa ook een nauwe samenwerking met Pan American en Fin Air. Die me dewerking bestaat met medeweten v an de KLM. Het is niet zo dat wij moe ten vragen of we iets wel of niet mogen doen. Voor ons is het belangrijkste dat de mensen naar Nederland komen en het blijft het NBT om het even of ze met de KLM vliegen of met iemand anders". schaken/c. jansen s Voor het eerste tiental van de Goese .schaakvereniging, nog steeds de grootste en sterkste club van Zee land, is de eerste ronde in de lande lijke tweede klasse niet ongunstig verlopen. De wedstrijd tegen DAF •uit Eindhoven zal hoogstwaar schijnlijk worden gewonnen. Arbi trage zal de beslissing moeten bren gen over de enige nog niet beëin digde partij. De stand is momenteel 5-4 voor Goes. Het team van DAF maakte een zwakke indruk. De overwinning, zo die al behaald wordt, had veel groter kunnen en moeten zijn. Goes I, met als vaste spelers Jansen, Gommers, Van Wijnen, Facee- Schaeffer, Westerweele, Verburg, Van Nispen, Krijger, Van Ruler en Duvekot, moet zich dit seizoen toch zonder al te veel moeite kunnen handhaven. Men zal echter moeten oppassen voor een te groot optimis me. Er zal hard, zeer hard gewerkt moeten worden. De wedstrijd tegen DAF eindigde in Eindhoven met een voorlopige stand 4-4. De partij aan het eerste bord zou worden uitgespeeld, terwijl die van Tholenaar ter arbitrage werd opge zonden. De partij aan het eerste bord verliep als volgt: Druon-Jansen l.e4 g6 2,d4 Lg7 3.Pc3 d6 4.f4 c6 5.Le3 b5 6.Pf3 Pf6 7.e5 Pg4 8.Dd2 0-0 9,Le2 Pbd7 10.pg5 Pe3: U.De3: Pb6 12 0-0 b4 13.Pce4 Pd5 14.DE f6 15.ef6: ef6: 16,Ph3 Lh3: 17,gh3: f5 18.Pg5 Df6 19.LC4 Dd4: 20,Dd4: Ld4:t 21,Kg2 Tae8 22.Tadl Lcö 23.Tfel h6 24,Pe6 Tf7 25.PC5: Tel: 26.Tel: dc5: 27.Kf3 Kg7 28.Te5 Te7 29.Te7:t Pe7: 30.h4 Kf6 31.Lfl Pd5 32,La6 Ke6 33.Lc8? Kd6 34,La6 Pb6 35,h5 gh5: 36.Ld3 Ke6 37.b3Pd538.La6Pc3 39.Lc8tKf6 1 40.Ld7 Pb5 41. Ke3 Pd4 42. Kd3 h4 43.Le8 Ke7 44.Lh5 Kd6 45.Ldl a5 46.Lh5 Pe6 47.Ke3 Pd4 48.Kd3 h3 49.Ldl Pe6 50.Ke3 Pd4. pen en Verburg een snelle en fraaie winstgang. Men ging er steeds van uit, dat wit in de diagramstelling 51.Kd3 had afgegeven. (51.Kd2 komt trouwens op hetzelfde neer). 51.Kd3 Pb5 52.Lh5 Pc3 53.Lg6 Ke6 54.Ke3 Pa2: 55.Le8 c4 56.Lc6: cb3: 57.cb3: Pel 58.La4 Kd5 59.Kd2 Pb3:fÜ 60.Lb3: Ke4 met winst voor zwart. De loper is machteloos tegen de pionnen. In deze variant slaat het paard dus op a2. Tevens blijkt hoe wit tegenspel kan krijgen door een pendel tussen g6 en e8. Helaas, bovengenoemde va riant is onjuist. In plaats van 58.Le4? stelt 58.Lb5! zwart voor grote pro blemen. Misschien is het dan ook nog wel gewonnen, maar dan wel zeer moeilijk. Er moet een gemakkelijker winstgang gevonden worden. Duidelijk was. dat zwart met c5-c4 moest werken. Slaan op c4 (bc4:) zou dan na Pa2: zwart een vrijpion op de a-lijn bezorgen en spoedige winst. De volgende variant gaf daarover op heldering: 51,Kd3 Ph5 52.Lh5 Pc3 53.Lg6 Ke6 54.Ke3 c4! 55.Le8 c5! enz. Of: 51.Kd3 Pb5 52.Lh5 Pc3 53.Ke3 c4! 54.Lf7 #d5t! 55. Kf3 c3! en zwart wint ge makkelijk. Bijvoorbeeld: 56.Lg6 Pe7 57.Lf7 Kc5 58.Ke3 Pd5t 59.Kf3 Kd4. Deze variant is grappig. Niet pion a2 is het zwakke punt in de witte stel ling, maar e2! Toch was de zaak nog niet helemaal in kannen en kruiken. Wat zou er ge beuren als wit pion f4 in de steek liet en met zijn koning de zwarte dame vleugel zou binnendringen? Ook dat probleem werd met vereende krach ten (Verburg, Van Wijnen) opgelost: 51.Kd3 Pb5 52.Lh5 Pc3 54. Lg6 Ke6 55.a4 (Le8 leidt na Pd5! ook tot ver lies) Pd5 56.Kc4 Pf4: 57.Lh7 Ph5! 58.KC5: Pg3ü 59.Lg8+ (Pfl moet ver hinderd worden) Ke5 60.Lc4 f4! 61.Kb6 f3 62.Ka5: f2 63.Kb6 flD 64.Lfl: Pfl: 65.a5 Ph2: 66.a6 Pg4 67.a7 h2 68.a8D hlD en zwart met een stuk en een pion meer wint gemakkelijk. Deze problematische winstgang is opmerkelijk. Niet pion a2 is zwak, maar h2ü Er kon dus weinig meer gebeuren. Behalve genoemde varianten wer den alle mogelijke en onmogelijke zetverwisselingen en sub-varianten onderzocht! Het was een kwestie van uitzitten. De witspeler kon net zo goed in Eindhoven blijven. Hij kwam toch. En wat geschiedde? Uit de en veloppe kwam: 51.Kd3 Dat was geen verrassing 51.Pb5 De huisanalyse wordt geëffectueerd. 52.Le2??? Hier staat het verstand bij stil. Heeft de witspeler helemaal niet naar de stelling gekeken? 52 Pc3 53.Ke3 Op 53.Lfl volgt 53... Pd5 en winst! 53.Pe2: 54,Ke2; Kd5 En wit gaf het op. Na luttele minuten spelen!!! Het pionneneindspel is na tuurlijk voor zwart gewonnen: 55,Kd3 c4t 56.bc4: Kc5 57.C3 h5 58.cb4: ab4: enz. Ëën leerzaam eindspel. Uitstekend geschikt om de analyse-vaardigheid op te voeren. Verrassend is, dat in de drie hoofdvarianten wit aan drie ver schillende zwakke pionnen ten onder gaat: a2, h2 en c2! Op landelijk niveau is de strijd op 350 damborden weer in alle hevig- beid ontbrand. Verdeeld in Ere-, Na- S tionale en Regionale klassen komen resp. 10, 20 en 40 tientallen tegen el- kaar uit. Tussen deze 700 spelers heeft ook een 20-tal Zeeuwse spelers een plaatsje veroverd, t. w. de dam- clubs Middelburg en Lammeren- S burg. Het hadden er ook 30 kunnen zijn, ware het nietdat de damclub Goes gemeend heeft zich te moeten terugtrékken. In de Regionale S Hoofdklasse, groep 4, ondervinden de Zeeuwse deelnemers intussen, dat op dit niveau een veei groter be- roep wordt gedaan op het moreel en het incasseringsvermogen dan in provinciaal verband. Zo kreeg Mid delburg in de eerste ronde tegen Dordrecht een daverende nederlaag te verwerken. In het clubblad van Middelburg 'Het gazetje van Middelburg' lezen we over deze ontmoeting: Ons eerste tiental heeft, op het mo ment dat dit clubblad wordt samen gesteld, nog maar één wedstrijd ach ter de rugde uitwedstrijd tegen Dordrecht op 11 september. De reis daar naartoe was misschien al een voorbode: deze verliep ook al niet al te voorspoedig. In verband namelijk met een stremming op het baanvak 2 Roosendaal-Dordrecht moest met een omweg over Breda worden ge- reisd. Gelukkig was het aantal mee- 2 gevoerde zakdambordjes groot ge- 3 noeg om de tijd toch nog enigszins H zinvol te kunnen doden. De volgende S tegenslag was dat J. Baayens niet op 5 tijd l hij kioam juist enkele minuten te S laat) uit Amsterdam in Dordrecht kon arriveren. Dat betekende dus al 5 vrij vlot een achterstand van 2-0. En verder ging het aan sommige borden ook al niet. zoals het had gekund en zelfs: gemoeten!). Met name De Jon- S ge. Kammeraat en Schunselaar lie- ten minstens één punt zitten. Goed- hart was de enige die tot winst wist te 5 komen. De uitslag was dan ook ver- nietig end: 16-4 voor Dordrecht. Maar gezien de zeer redelijke resulta- ten van de Goese Damclub in de voorgaande jaren doen de Walchere- S naren goed zich daaraan te spiege- SE len; ook voor hen zijn beslist nog suc- 2 cessen weggelegd, eenvoudig omdat 2 de nodige capaciteiten aanwezig zijn. Intussen hopen we, dat de spelers ook deze rubriek willen gedenken en hun mooiste partijen aan ons opzen- den. Ons adres is Kasteelstraat 29 te Kapelle! Daar we uit het Walcherse tot dusver nog niets hebben ontvan gen doen we ditmaal een greep uit de veelheid van de andere wedstrijden. Twee fraaie winstpartijen In de Ereklasse komt de oud wereldkampioen drs. P. Roozenburg uit voor Twente's Eerste. Wij zien hem hier aan het werk tegen de Damclub Huissen en wel tegen de plaatselijke coryfee H. van Aalten. Drs. P. Roozenburg-H. van Aalten 2-0. 1. 34-30 17-21; 2. 32-28 21-26; 3. 40-34 11-17; 4. 45-40 20-24: 5. 50-45 7-11; 6.-34-39 1-7; 7. 29x20 14x34; 8. 39x30 9-14; 9. 44-39 4-9; 10. 39-34 14-20; 11. 43-39 20-24; 12. 28-23 18x29; 13. 34x14 10x19; 14. 49-43 12-18; 15. 31-27 7-12:16.39-34 2-7; 17. dammen/1, anderson 33-29 24x33; 18. 38x29 18-23; 19. 29x18 13x31: 20. 36x27 17-22; 21. 27x1812x23; 22.43-39 15-20:23- 37-32 8-13; 24.42-37 20-24; 25. 32-28 23x32; 26. 37x28 13-18: 27. 39-33 5-10: 28. 34-29 10-15; 29. 29x20 15x24:30.40-34 19-23; 31.28x19 24x13: 32,34-29 9-14; 33. 45-40 .16-21; 34, 40-34 21-27; 35. 41-37 7-12; 36. 30-25 12-17; 37. 34-30 17-21; 38. 48-42 27-31; 39. 25-20 14x23; 40. 33-28 23x41; 41. 47x7 Stand na 38.27-31 Bij de Nationale hoofdklassers ont dekten we een interessante partij bij de wedstrijd Treebeek - Zaandam. Willy Okrogelnik - met zijn broer Ferdi nog steeds één van de steunpi laren van het Limburgse tiental loopt (opzettelijk??) in een damval, maar behaalt nochtans de overwin ning. W. Okrogelnik-D. Vermeulen 2-0 1.32-2819-23; 2.38x19 14x23; 3.37-32 10-14; 4. 34-30 14-19, 5. 30-25 9-14: 6. 41-37 17-21; 7. 31-26 11-17; 8. 37-31 7-11: 9. 40-34 1-7; 10. 33-29 3-9: 11. 44-10 21-27; 12. 32x21 16x27; 18. 31x22 18x27; 14. 29x18 12x23; 15. 42-37 8-12, 16. 37-32 11-16; 17. 32-21 16x27.18. 46-41 13-18; 19. 41-37 7-11: 20. 50-44 9-13; 21. 34-29 23x34; 22. 40x29 4-9; 23. 39-34 2-7; 24, 48-42 27-31; 25. 36x27 18-23; 26. 29x18 13x31; 27. 38-33 9-13: 28. 34-29 13-18; 29. 37-32 17-22; 30. 9-13 22-27; 31. 32x21 12-17; 32. 21x1 11-16; 33, 1x23 19x50; 34. 29-23 50-17; 35. 43-38 20-24; 36. 23-18 16-21; 37. 49-44 17x50; 38.18-12 50-11: 39. 12-8 21-26; 40. 8-2 11-16; 41. '2x30 16x49; 42.30-34 49-21; 43.42-38 21x30; 44. 35x24 6-11; 45. 45-40 11-17; 46. 40-34 17-22; 47 37-32 26-31; 48 47-42 15-20; 49. 24x15 14-19; 50. 34-29 31-36; 51. 42-37 5-10; 52. 15x4 22-27 Horizontaal: 2 bergmiddel voor reis goed; 6 siddering; i 1 dun; 12 roofdier: 14 kortharig konijn; 15 deel van een schip; 17 keur. 19 Perzische munteenheid: 21 inrichting voor het verven; 22 sieraad; 23 bijwoord; 24 organische amoniak- verbinding; 25 muzieknoot; 26 dochter van Cadmus en Harmonia; 28 dorpsaf- val; 30 onmiddelijk daarop; 31 talent; 33 inhoudsmaat voor droge waren; 34 ri vier in Egypte; 35 kans op onheil; 38 het eerstkomend; 41 opstootje; 42 vlies; 44 reeds; 46 ten dele; 48 lidwoord: 49 onde- (eschikte; 51 soort aap; 53 hetzelfde, 54 onaantrekkelijk; 56 inlands landbouwer in Idon; 57 opperlijn van het dak; 59 zandheuvel; 60 scnarmer van een hengsel: 61 een of meer noten na een triller, bij wijze van muzikale versiering; 62 ondergrondse ruimte Vertikaal: 1 schermbloedig gewas: 2 rechtmatig trots; 3 verwoed; 4 maat stok; 5 vrouwelijk dier; 7 symbool voor erbium; 8 woordelijk: 9 Engelse zwaard lelie; 10 van kracht zijnde; 12 plaats in Noord-Brabant; 13 achtregelige strofe in vijfvoetige jamben; 16 ijzerhoudende grond; 17 jaartelling; 18 hoog aanzien; 20 plaats in België; 26 elkeen; 27 gebe rgte in Sovjetunie; 28 toegehaalde strik; 29 arbol^uur: 30 insekt; 32 het plotseling omslaan van een scheepszeil; 36 rechtvleugelig insekt; 37 vertederen; 38 guillotine: 39 solo-uitvoering; 40 daarna; 43 de oudere: 45 deel van de vin ger: 46 vallei; 47 ruime japon der acht tiende eeuw: 48 op die tijd; 50 eenmaal; 52 wezen: 55 dorsachtige zeevis; 58 los- wal; 60 uiting van voermoiedheid. De Bols bridgetip-competitie is een dusdanig doorslaand succes gebleken dat een nieuwe afle vering al weer voor de deur staat. De formule is eenvoudig. Een aantal spelers van wereldformaat geeft een tip, een voor het praktische spel bruik bare aanbeveling t.a.v. uit- of tegenspel. De tips worden beoordeeld door een jury van 30 interna tionale experts, waaronder dit jaar ook Uw me dewerker. De eerste inzending in dit seizoen ils van mevrouw Dorothy-Hayden Trulscott (Amerika), één der sterkste speelsters ter wereld en echtgenote van de bekende bridgejoumalist Alan Truscott. Zij schrijft: De laatste belangrijkste aanvullilnlg op signaleergebied is 40 jaar geleden gentroduceerd en al die jaren is er een belangrijke leemte gebleven in de methoden die de vedediging ten dienste staan. Veronderstel dat West tegen een contract van 3SA door Zuid, uitkomt met Sch 4, waama hij te zien krijgt: Dummy Sch 9, 7. West Sch A, 10, 8, 4, 2; Oost Sch B; Leider Sch H. Van tafel wordt de 7 gespeeld, oost de boer en Zuid neemt de heer. Wie heeft de vrouw? Westweëthetniet. Sch 9, 7; Ha V, 10, 2; Ru 7.6,5.4: KI A. H, V. B; Sch A, 10, 8, 4, 2: F~ Zuid 1 Ru, Noord 2 KI, Zuid 2 SA en Noord 3 SA, West komt uit met Sch 4 via de boer voor de heer. Zuid speelt klaveren na en Oost gooit de tien: Part ner. jouw uitkomst bevalt me, ga er mee door. Zuid verliest de ruitensnit aan de heer en weet nu dat hij veilig schoppen kan doorspelen. Veronderstel nu dat het spel is: Ha 9, 8, 7; Ru H3; KI 9. 7, 3. w o Sch H, 6, 3; Ha A, 5, 3; Ru A. V. B. KI 6. 5. 4. Sch V, B, 5, Ha H, B, 6, 4; Ru 10, 9, 8; KI 10. 8. 2; Sch A 10,8 4, 2 Ha 9, 8, 7 Ru H, 3. KI 9. 7, 3. Sch H, V. 3 Ha H, 5, 3 Ru A, V, B, 2 KI 6. 5, 4. De bieding is hetzelfde en west start opnieuw met Sch 4. Opnieuw volgt klaveren, maar nu speelt oost de twee. West komt aan slag met Ru 4 en weet nu dathij nietveilïgschoppen kan spelen. Hij probeert Ha 9 en dat blijkt een schot in de roos. Oost neemt het aan, speelt schoppen en het contract gaat twee down. Zaterdag 16 oktober heeft u een unieke kans om bridge van wereldformaat te aanschouwen. Het be faamde Italiaanse Lancia-team met o.a. Belladonna-Garozzo speelt dan in het kader van de Interpolis Denksportrmanifestatie tegen Neder land. De wedstrijd is op rama te volgen; de toegang_ is gratis. Plaats "vah handeling het Turfschip te' Breda, waar U ook een aantal topdam- en schaak evenementen kunt aanschouwen. Tot zove ccn weinig interessante par tij. De opening verliep lichtelijk in zwarts voordeel, hetgeen resulteerde in pionwinst op de twintigste zet. Wat daama gebeurde, was meer schuiven dan schaken. De tweede J"" er tegenaan gooide, winst voor zwart, die on~ in tijdnood was geraakt, nnen meer en paard tegen een slechte loper. De eerste analyses waren voor Goes dan ook hoopgevend. 's-Maandags op de Goese clubavond vonden Van Nis-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 23