Transcendente meditatie, drug of weg tot wereldverbetering? bewoon de wereld! 1 Jehova's Getuigen Giovanni Bernardone ZATERDAG 9 OKTOBER 1976 Van tijd tot tijd komt er een jongen of meisje thuis met de mededeling dat hij of zij gegrepen is door de gedachten van de Maharishi Mahesh Yogi. Welke uitwerking heeft 30'n medede ling op de andere gezinsleden en op de naaste omgeving? In de meeste gevallen zal zich een lichte paniek van de toehoorders meester maken. Wat krijgen we nou weer? Is zoon of dochter nu al zover afgedwaald dat hij of zij op het punt staat om experi menten met de eigen ziel en de eigen geest uit te halen? Moeten wij ons voorbereiden op de geur van wierookstokjes, op het mo notone gezoem van mantra's, ingewikkeld gekruiste benen, een wazig starende blik en nog meer van dat oosters-meditatieve gedoe? En dat alles in ons huis! Moeten wij lijdzaam toezien hoe één van die vele vormen van modern heidendom bezit neemt van onze kinderen0 Is de godsdienst dan niet voldoende meer? Moe ten de psalmen dan zo nodig vervangen worden door het nasale, betekenisloze gezoem dat bij die nieuwe meditatiemode hoort? Moet Christus het veld ruimen voor een baardige man uit India? Wordt God ingeruild voor 'het opperste zijn', wat dat dan ook moge wezen, en het kruis voor een lotusbloem? Ik kan mij goed voorstellen aai ie mand die zich heeft aangesloten bij de beweging van de Maharishi Mahesh Yogi door zijn omgeving niet voor 'vol' wordt aangezien. Het is allemaal té on-westerst te vreemd en te beang stigend. „Je eindigt in een inrichting als je met die grappen begint", zo waarschuwen wij elkaar. Intuïtief vrezen wij bovendien, dat de pro gramma's van de Maharishi Mahesh Yogi de deelnemers aan die pro gramma's zullen beroven van hun ge loof, hen zullen losweken uit de kerk en hen onbruikbaar zullen maken voor het functioneren in gezin en maatschappij. En dat is heel begrijpelijk. Wij zijn er aan gewend dat jonge mensen zich ge concentreerd bezighouden met boe ken, dat zij aan sport doen, dat zij hun stereo-versterkers oorverdovend hard laten klinken Wij kunnen ons niet goed voorstellen dat jonge mensen zich in een rustig hoekje terugtrekken om zich te verdiepen in de schoonheid van een bloem, zoals wij de Maharishi hebben zien doen tijdens televisie uitzendingen in het verleden. 'Trans cendente meditatie' wordt dat ge noemd - alwéér zo'n woord waarvan je nekharen steil overeind gaan staan! ■Transcendent' - dat klinkt naar be wustzijnsverruiming, een proces dat ook door sommige soorten drugs wordt opgewekt. Albliiven! Gevaar!, denken wij instinctief De huiver voor transcendente medi tatie en de irritatie die de baardige, in een soort bournous gestoken Maha rishi bij velen onzer oproept, zijn heel goed te begrijpen. De gehele termino logie, het occulte sfeertje dat erbij schijnt te horen en de onduidelijke herkomst van het geheel maken ons, westerlingen, die niet van kindsbeen af een meditatieve traditie zijn opge- opgegroeid, schichtig. Intussen moeten wij ons wel realiseren dat er over de gehele wereld miljoenen mensen van allerlei leeftijd, ras en godsdienst en uit alle lagen van de be volking met transcendente meditatie bezig zijn, In sommige Nederlandse steden, bijvoorbeeld Eindhoven, Nij- megen en Wageningen, beoefent meer dan 1 procent van de inwoners de transcendente meditatie, zo is uit een onderzoek gebleken. Deze ruime 1 procent beoefent de transcendente meditatie methodisch, onder leiding van leraren. Het aantal dat de kunst uit een boekje heeft geleerd, of er zo maar wat mee experimenteert, is on bekend. Maar men kan veilig aanne men, dat het daarbij - alleen in ons land - ook om enkele honderduizenden mensen gaat. Daarbij wordt 'T.M.', zoals men ge makshalve zegt, een fenomeen dat wij niet over het hoofd mogen zien. Er is dan ook alle aanleiding om ons af te vragen wat de waarde van 'T.M.' nu precies is. Welke gevaren er eventueel aan verbonden zijn, en welke positieve perspectieven de 'T.M.' wellicht voor onze huidige, toch bepaald niet har monische en gelukkige samenleving opent, Er is sedert de eerste wereldreizen van de Maharishi Mahesh Yogi in 1958 heel veel nuchter, wetenschappelijk onder zoeknaar'T.M.' verrichten wij kunnen dan ook putten uit een schat aan lite ratuur over dit onderwerp. De Maharishi Mahesh Yogi is een In dische natuurkundige en filosoof, maar hij is niet de 'uitvinder' van de transcendente meditatie. De techniek die hij en honderden mensen die door hem als leraar zijn 'ingewijd' verkon digen, stamt uit een tijd van ver vóór de wereldgodsdiensten. Transcen dente Meditatie is, zoals dat wordt ge noemd, vóór-religieus. Het is ook buiten-religieus omdat mediteren - volgens de Maharishi - een levensfunc tie van de mens is, een zogenaamde hoofdbewustzijnstoestand, naast wa ken, slapen en dromen. Kenmerkend bij 'T.M.' is. dat men deze specifieke toestand vrijwillig in het leven kan roepen door tweemaal daags gedu rende 15 a 20 minuten de aandacht naar binnen te richten (mediteren), hetgeen een gebeuren is, waarbij niets voorvalt, dat schokkend of verontrus tend is. Integendeel, 'T.M.' is aange naam en het verhelpt zelfs stresstoes tanden. In het blad 'Intermediair' vertelt de uit Bennekom afkomstige drs. F. W'. Blase, dat 'T.M.' een programma is dat diepere en fijnere stadia van den ken in onszelf ontsluit. De Maharishi zelf zegt: „Een gedachte komt niet vanzelf in ons op, maar doorloopt een aantal stadia, voordat wij ons die ge dachte ook werkelijk bewust zijn. Het is een soort impuls, die stap voor stap aan duidelijkheid wint. Het is als het opstijgen van een luchtbelletje in water. Naarmate de luchtbel dichter bij de oppervlakte komt, wordt hij be ter waarneembaar doordat hij tijdens zijn reis groeit. Tijdens transcendente meditatie wordt dit wordingsproces van een gedachte in de omgekeerde volgorde gadegeslagen, zodat men steeds ijlere ontwikkelingsstadia van een gedachte waarneemt, totdat men komt aan de bron van het denken - het zuivere bewustzijn. Het hulpmiddel bij deze transcendente meditatie is een 'mantra' - d.w.z. een woord zonder een bepaalde betekenis. In de geschiedenis van de grote chris telijke mystieken kunnen wij zien hoe ook zij - zonder ooit van de 5000 jaar oude T.M.-techniek te hebben ge hoord, gebruik maakten van een 'mantra' om in uren van zelfinkeer tot aan de bron van hun bewustzijn te ge raken, waarbij zij hun momenten van opperste verrukking beleefden. Medi tatie is namelijk een methode omgrof- stoffelijke zaken te verfijnen. Haat wordt tot verdraagzaamheid en be grip. Liefde verdiept zich tot innige so lidariteit, woede tot rust en inzicht. Kortom: de mens komt weer tot zich- iMAHARISHI MAHESH YOGI zelf en wie durft beweren dat hij daar aan geen gehoefte heeft? Er zijn talloze managers in de wereld, die zich door 'T. M bevrijden van stress. In diverse psychiatrische kli nieken wordt 'T.M.' gebruikt als een snelwerkende, soms zelfs sensationele therapie om patiënten hun innerlijk evenwicht te hergeven en serieuze so ciologen werken een theorie uit. dat het met behulp van 'T.M.' mogelijk is om onze moderne samenleving, die ge- kenmerkt wordt door gejaagdheid, on rust, angst en toenemende misdadig heid om te vormen tot een gelukkige en harmonieuze mensenfamilie - een aards paradijs misschien. De Maharishi Mahesh Yogi is er als eerste verantwoordelijk voor, dat sommige sociologen zich op de studie inzake de effecten van 'T.M.' hebben gestort. Ik noem enkele provocerende stellingen van de Indische filosoof: -Door 'T.M.' te beoefenen bereikt men. dat het geestelijk groeipatroon, dal normaliter bij de 25-jarige leeftijd ein digt (dan zet de aftakeling in) eenvou dig wordt voortgezet. Men over schrijdt als het ware zijn door de na tuur gegeven bovengrens, zowel wat betreft de ontwikkeling van de intelli gentie, als van de lichamelijke vitali teit. -Als 5 procent van een stads- oflands- bevolking systematisch 'T.M' beoe fent, dan zullen de positieve tendenzen onder zo'n bevolking zo sterk worden dat een ideale samenleving kan ont staan. -Reeds bij een deelnemingspercentage van 1 kan men in het groepsgedrag van een samenleving positieve veran deringen bespeuren. -Transcendente Meditatie verfijnt en veredelt de kwaliteit van het gevoels- en gedachtenleven. -Transcendente meditatie is beter voor uw hart en uw bloedvaten dan oververzadigde vetzuren ooit kunnen zijn. -Transcendente meditatie maakt een eind aan de 'stress' waaraan dagelijks duizenden mensen ten offer vallen. Het is begrijpelijk, dat uiterst nuch tere geleerden de hierboven genoemde stellingen-op hun houdbaarheid wil den toetsen. De 'T.M.'- leraren, met de Maharishi voorop, hebben aan de on derzoeken. die in vele landen zijn inge steld, hun volle medewerking gegeven. En omdat zij volhouden dat 'T.M.' niets met magie of religie te maken heeft, onderwierpen zij zichzelf zonder verzet aan laboratoriumproeven, zoals meting van de hersenstromen tijdens meditatie. Bij deze onderzoeken zijn enkele din gen onomstotelijk komen vast te staan. 'T.M.' is geen vorm van auto suggestie. De veranderingen in het pa troon van hersenstromingen waren duidelijk meetbaar en kwamen over een met het beeld dat zich vertoont bij cardiogrammen van personen in de 'T.M.' werkt in een sterke mate kalme rend en de techniek is. zoals dat heet, zonder enige twijfel 'streff-afbouwend'. Bij proefpersonen werd -aan het begin van een T.M.-programma en na enkele maanden, een versterking van geheu genfuncties en een verhoogde intëïïT- gentie vastgesteld. Da was bijzonder interessant, maar hetzelfde kan men vaststellen bij mensen die geregeld trimmen of sport beoefenen. Voor 'T.M.' zou het kenmerkende aspect moeten zijn, dat het zijn beoefenaars in betere mensen verandert, dat het -om het duidelijker te zeggen- heiligen kan kweken. Als dit laatste wetenschappelijk te be wijzen zou zijn, dan hebben de kerken alle reden om zich ook eens in 'T.M.' te verdiepen. Welnu, in de Verenigde Staten zijn vergelijkende onderzoeken ingesteld tussen steden waarmeerdan 1 procent van de inwoners mediteerde en steden waarin dit percentage lager was dan 1. Men ging er, op grond van bekende so ciologische wetten van uit. dat een verbetering van de bewustzijnskwali- teit zijn uitdrukking moest vinden in daling van het misdaadcijfer. Men weet nauwkeurig waardoor het mis daadcijfer wordt beïnvloed. Het weer, de economische status van de inwo- IIIIIIIIIIIIIilllllllHllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllll VAN EN VOOR DE DRAAITAFEL VAN EN VOOR DE DRAAITAFEL VAN EN VOOR DRAAITAFEL VAN EN VOOR DE DRAAITAFEL VAN EN VOOR DE DRAAIT De burclit van hertog Blauw- baard' is van de drie toneelwerken, die Béla Bartók schreef, zijn enige opera. De balletten 'De houten prins' en 'De wonderbaarlijke mandarijn' zijn zonder moeite in Bartoks - muzi kaal gesproken - barbaarse periode te situeren. Voor Blauwbaard ligt die Pierre Boulèz plaatsbepaling moeilijker, het is één van de hoogtepunten uit zijn oeuvre, geschreven op de overgang tussen impressionisme en het muzikale ge weld uit zijn tweede periode. De muziek van Bartók is nog lang geen volledig ontgonnen gebied - dat bij voorbeeld de Nederlandse operastich ting Blauwbaard nog niet zo lang ge leden uitvoerde, betekent niet, dat de opera een 'cast' repertoire-stuk is. Daar zijn wel redenen voor aan te voe ren, de statische handeling van het geheel blijkt vaak een moeilijk te ne men drempel: in de één uur durende poging van de vrouw om Blauwbaard de zeven deuren van zijn slot te laten openen en in het verschijnen van Blauwbaards vrouwen voor de mor gen, de middag en de avond zitten weinig momenten van flitsende actie, het effect van de opera is psycholo gisch gericht, het orkest heeft daar een belangrijk aandeel in. Dat Bartóks opera niet meer versprei ding kreeg via de grammofoonplaat wekt wel verwondering: Blauwbaard lijkt voor dit medium een ideaal werk, toch zijn er slechts twee of drie uitvoe ringen van voorhanden. De laatste - en zonder twijfel de beste - komt van CBS. Men zette daar Pierre Boulez, het BBC Symphony Orchestra, Tatiana Troyanos en Siegmund Nimsgem voor Bartók in. Het resultaat is indrukwek kend. Niet allen dat beide solisten het drama voortreffelijk brengen, ook - in het bijzonder zelfs - het orkest zorgt voor een bewogen uitvoering. De op name doseert de toneeleffecten goed en vangt de orkestrale pieken gaaf op: men beluistere de muziek in de scène, waar de geopende deur zicht geeft op Blauwbaards koninkrijk, de blazers, harp en celestabij het. meer der tranen, de climax, die leidt tot de opening van de zevende deur. Een hoog te waarde ren uitgave, die CBS in een voortreffe lijk gedocumenteerd éénplaats-album uitbracht. (CBS 76518.stereo) Driemaal Debussy Als het in de muziek over het 'impres sionisme' gaat, komt men al snel bij Claude Debussy terecht. De uitdruk king werd in relatie tot de muziek ge bruikt in een rapport van de Academy Francaise over een studiewerk van de componist, 'Printemps': de rappor teurs beluisterden in het stuk 'vaag impressionisme, een vijand van de waarheid in de kunst', zoals het werd geformuleerd. 'Printemps' is één van de drie werken, die tot klinken komen op een EMI- plaat, waarop Jean Martion het Or- chestre National de 1' ORTF dirigeert. 'Printemps' is in feite niet meer dan een aanzet tot Debussy's impressio nisme, het breekt sterker door in de 'Prelude a l'après-midi d'un faun' Vorspiel zum Nachmittag eines Fauns', zoals de EMI-hoes knersend zegt - en het krijgt een hoogtepunt in de drie symfonische schetsen 'La Mèr'. die ook op de plaat staan. Ton de Leeuw heeft in zijn 'Muziek van de twintigste eeuw' de betekenis van De bussy kernachtig omschreven: 'De romanticus projecteert zichzelf in de natuur, Debussy luistert in de eerste Printemps, de beroemde prélude en La Mer vormen gezamenlijk een boeiend doorkijkje in het orkestrale werk van Debussy. Men kan zich daarbij zeer wel verlaten op Martinon en het Frans orkest, Pakkende, transparante uitr voeringen op zij n sterkst in de woeliger delen, maar met een prachtig lome fiuitsole van Alain Marion in de prélu de. Wie een geserreerde aanpak van Debussy voorstaat kan beter bij Bou lez (CBS) terecht, wie de werken met meer flonkering wil horen, heeft in De Jehova's Getuigen zijn de laatste weken in het nieuws geweest. We bedoe len hiermee dat over hen te lezen was op de bladzijden van de dagbladen. Niet dat ze de voorpagina's hebben gebaald, maar toch werden ze ergens vermeld. Nu zorgen de Jehova's er zelf wel voordat praktisch iedereen van hun bestaan weet. Wie heeft ze niet aan de deur gehad? En wie is wel eens niet ongeduldig geworden wanneer ze meteen bijna onvoorstelbare hardnekkigheid hun vorm van religie aanprezen en met hun bald 'De Wachttoren' voor de dag kwamen Maar het krantennieuws halen ze gewoonlijk niet. Alleen wanneer er een con gres van internationaal formaat in ons land wordt gehouden met duizenden bezoekers, kun je in de dagbladen over hen lezen hoe goed alles georganiseerd ners. de werkloosheidscijfers.' de be volkingsdichtheid en nog andere va riabelen hebben hun invloed op het misdaadcijfer. Indien er nu een va riabele werd toegevoegd, metname de transcendente meditatie, dan zou men dat aan de vergelijkende cijfers moe ten kunnen zien - zo luidde de stelling. De statistieken die er tenslotte uit kwamen logen er niet om. In alle ste den waar meer dan 1 procent van de inwoners mediteerde, daalde het mis daadcijfer met gemiddeld 8.8 procent. In de vergelijkbare steden met minder dan 1 procent mediterenden, steeg in 76van de gevallen het misdaadcijfer met gemiddeld 7.7 procent. Bij dit onderzoek kunnen toevalsfac toren een rol hebben gespeeld. Nie mand kan b.v nauwkeurig bepalen hoeveel mensen er precies mediteren. Ze staan nu eenmaal niet geregi streerd en behalve 'T.M.' zijn er nog talloze andere stress-afbouwende technieken, waaronder sportbeoefe ning of trimmen die op hun eigen wij zen bijdragen tot herstel van verloren evenwicht en daarmee tot een verbe tering van de geestelijke volksge- zondheid- Daarom is een afzonderlijk experi ment ondernomen op groepen gevan genen waarbij bleek dater bij de medi terenden een grotere winst aan stabi liteit werd bereikt dan bij de niet- mediterenden. Uit ervaringen die men -weinig systematisch- heeft opgetekend uit de mond van gelovige mensen die zich met 'T.M.' bezighielden kan worden opgemaakt, dat deze techniek ook het geloofsleven verdiept, hetgeen logisch is omdat 'T.M.' ervaringen verdiepten verrijkt. Daardoor is 'T.M. een middel bij uit stek tegen godsdienstige vervlakking. Omdat het geen religie is, omdat ge- loofsregels ontbreken en omdat men bij 'T.M.' niet te maken heeft met ge meenschappelijke waarden of ver plichtingen, biedt de trancendente meditatie wellicht de mogelijkheid aan de kerken om platgetreden paden te verlaten, bestaande grenzen - ook in de oecumene - te overschrijden en de kwaliteit van het geloofsleven te ver beteren. We hebbem hier typisch' te maken met één van die dingen waar van Paulus gezegd zou hebben: „On derzoek ze en behoud het goede!" Bronnen: Drs. F. W. V. Blase: 'Transcen dente meditatie', Intermediair Jrg 12 nr 36. Maharishi Mahesh Yogi: 'The science of Creative Intelligence' cyclus van lezingen). Voor geïnteresseerden Het Nederlands se cretariaat van de 'T.M '- beweging is geves tigd aan de Molenpol nr. 6 te Lunteren. On-' langs is verschenen het boekje 'Wat is tran cendente meditatie?' van drs. Niek Wijn- gaards. A. F. M. C. Koopman N deze mooi ruimtelijk opgenomen EMI-schrijf een waardevol atematief EMI C 063-14071. quadrafonie, ook stereo) Nu zijn dan de Getuigen van Jehova in het nieuws gekomen doordat onze re gering ten hunne behoeve een nieuwe bepaling in de dienstplichtwet wil op nemen, waardoor zij worden vrijge steld van militaire dienst. De voorge stelde bepaling luidt dan: 'Vrijstelling van dienst wordt verleend wegens het als gedoopt lid behoren tot de Watch Tower Bible and Tract So ciety of Pennsylvania, afdeling Neder land' Dit voorgestelde nieuwe artikel is voortgekomen uit de verlegenheid waarin onze regering zit ten aanzien van de Jehova's Getuigen. Wat is na- melijkhet geval? Het vorige jaar heeft onze regering de mogelijkheid tot er kenning van gewetensbezwaren tegen de militaire dienst verruimd. Allerlei ontwikkelingen hebben daartoe ge leid, waarvan wel een van de voor naamste is dat een toekomstige we reldoorlog niet meer te denken is zon der dat gebruik wordt gemaakt van nucleaire wapens, met de vreselijkste vernietigingen die daarmee samen hangen. Er waren jonge mannen die zich in hun geweten bezwaard gevoel den om nu in militaire dienst te gaan. Was vroeger voor onze regering de be tekenis van het geweten sterk gebon den aan een christelijke. ethische overtuiging, het vorige jaar is de reik wijdte van het geweten ruimer ge nomen en konden ook anderen dan vroeger het geval was gelegenheid krijgen tot het verrichten van vervan gende dienst, hetzij in ons land, hetzij in het buitenland in het kader van de ontwikkelingssamenwerking. u is de weigering van militaire dienst niet iets van deze tijd. Toen ons land in de 16e eeuw zelfstandig werd, kreeg men er al spoedig mee te maken door de Doopsgezinden. Dat was bijv. in 1574 te Middelburg het geval, dus kort na dé overgave van de stad. Ie dereen werd opgeroepen om de ves ting te verdedigen in geval dat er een aanval op haar werd gedaan en men wilde de Doopsgezinden niet vrijstel len van krijgsdienst. De magistraat accepteerde hun gewetensbezwaren om wapens te dragen niet en niette genstaande het feit dat zij aanboden als wachter bij de brandweer dienst te doen en een extra belasting te gaan betalen, ging de stedelijke overheid er toe over als strafmaatregel voor de weigering de winkels van een veertig Doopsgezinden te sluiten. Door hen werd toen een beroep op de Prins van Oranje gedaan, die de Doopsgezinden vrijstelde van krijgsdienst, onder voorwaarde dat zij een bepaalde be lasting zouden betalen, welke nog al hoog was voor die tijd. In andere ste den ging hetevenzo. Toen landelijkde algemene dienstplicht werd ingesteld, werden de doopsgezinde recruten meestal bestemd voor de hospitaal- dienst. We zien dus hieruit dat het probleem van de dienstweigering niet nieuw is in ons land. Wat is nu het bijzondere bij de Getui gen van Jehova? Kunnen zij dan niet met een beroep op hun christelijk ge weten gebruik maken van de moge lijkheid vervangende dienst te gaan vervullen? De Wet Gewetensbezwa ren maakt dit toch ook voor hen mo gelijk. Totl955hebbenzijdat ged aan, maar in dat jaar kreeg de Nederlandse afdeling vanuit Pennsylvania liet be richt dat ook tegen het verrichten van vervangende dienst gewetensbezwa ren moesten worden gemaakt. Zoals te verwachten is van een groep die een strenge discipline kent ten op zichte van hen die zij als hun meerde ren aanvaardden, hebben de Neder landse Getuigen van Jehova die voor militaire dienst werden opgeroepen, alle dienst die door de overheid gebo den werd, geweigerd, met het gevolg dat zij in Veenhuizen werden opgeslo ten om daar een gevangenisstraf te ondergaan. Dit is natuurlijk een ver legenheidsoplossing waarmee nie mand gelukkig is. Maar wat kon de regering anders, wilde zij de wet handhaven? Hoogst onbevredigend heeft zij dit wel gevonden, vandaar dat zij met het voorstel isgekomen de reeds aangehaalde bepaling toe te voegen aan de Wet Dienstplicht. Wanneer dit wordt aangenomen zul len de Jehova's Getuigen die daar voor in aanmerking komen, zijn vrij gesteld van alle dienst, ook van de vervangende, wanneer zij gewetens bezwaren hebben tegen militaire dienst en daarom ook de vervanging afwijzen.' De Jehova's Getuigen zijn een secte met een sterk adventistïsch karakter. Zij verwachten de spoedige weder komst van Christus. In 1872 werd in Amerika de beweging gesticht door Ch. T. Russell. Na zijn dood in 1916 werd ze geleid door J. F. Rutherford. De Jehova's die langs onze deuren komen, trachten o.a. ook boeken van deze beide voormannen te verkopen. Deze beweging keert zich tegen alle kerk. inzonderheid tegen de R.-K. Kerk. De paus is in hun ogen de Anti- Christ. Bijzondere aandacht heeft bij hen de leer van de laatste dingen, de eschatologie. Volgens hen is het dui zendjarig rijk reeds aangebroken, aan het einde waarvan de wederkomst van Christus zal plaatsvinden. Berekenin gen worden gemaakt, vooral uit Da niël en de Openbaringen en zo profe teerde Russell dat de wederkomst van Christus zou plaatsvinden in 3874. Toen dat niet gebeurde, werd het jaar telkens weer verschoven. Door zijn volgelingen werd Russell gezien als het hoofd van het zevende en laatste wereldtijdperk. Bij de Getuigen van Jehova kent men eigenlij k geen k e rke- lijke ambten, hoewel er toch weer een straffe organisatie is. Het priester schap van alle gelovigen wordt hoog aangeschreven. Ieder moet zich inzet- ten voor de verkondiging. In ons land zijn er ongeveer een 150 gemeenten met ruim 7000 verkondigers. Hun houding tegenover de staat is een zeer kritische. Ze beschouwen deze als een instrument van de satan. Vandaar ook hun houding tegenover de dienst plichten het betalen van belastingen. Gedurende de laatste wereldoorlog heeft men in Duitsland velen van hen in concentratiekampen gestopt, waar zij alle lijden en dood met anderen hebben gedeeld. Onderhen heers', r-en grote broederlijke gemeenschap en ze zijn bereid tot grote offervaardigheid en totonderling hulpbetoon. In ditop- zicht mogen de Jehova's aan menige gemeente ten voorbeeld worden ge steld. Tot zover iets over deze bewe ging en haar achtergronden. Do, 'och, welke zijnde redenen waarom de Getuigen van Jehova weigeren, niet alleen de dienstplicht, maar ook de vervangende dienst te vervullen? De ene reden hebben we reeds enigszins aangegeven. Die ligt in hun houding tegenover de staat. Wanneer men de dienstplicht afwijst, moet men ook af wijzen de mogelijke vervanging. Voorts: de wet maakt in ons land vrij stelling mogelijk wegens het bekieden van een godsdienstig-menslievend of geestelijk ambt. In ons land behoeven predikanten, priesters, monniken niet in militaire dienst, dit in tegenstelling bijv tot Belgiè. Frankrijk en Duits land. Of deze uitzonderingspositie goed is dan wel niet. doet hier nu niets ter zake. Het is nu eenmaal zo. De Ge tuigen van Jehova schijnen er zich nu op te beroepen dat zij allen, met inzet van hun tijd en leven, predikers zijn vanwege het priesterschap van alle ge lovigen dat zij in praktijk brengen. Onze regering heeft blijkbaar gebo gen voor deze argumenten en zo is zij gekomen met haar voorstel om ten behoeve van de Jehova's een vrijstel- lingsartikel in de wet in te voegen, zo dat zij, op vertoon van hun doopbe wijs, volledige vrijstelling van dienst kunnen krijgen, dus ook van de ver vangende dienst, In de N.R.C.-Handelsblad heeft mr. K. G. de Vries, lid van de Tweede Kamer, aan zijn protest tegen deze invoeging uiting gegeven. Als de regering meent „dat het unieke en waarachtige en sinds vele jaren standvastig gebleven karakter van - uit hun diepste over tuiging voortkomende - gewetensnood der Jehova's Getuigen een rechtvaar diging is voor het maken van een uit zond enng in het systeem van de Dienstplichtwet en de Wet Gewetens bezwaren militaire dienst", is mr. de Vries er zo maar niet mee eens. Ver draagt zulk een vrijstelling zich wel met onze grondwet, zo vraagt hij. En hij gaat voort te vragen of zulk een au tomatische vrijstelling betekenis zal krijgen voor de werving van nieuwe le den. Maar zijn voornaamste bezwaar lijkt mij dat de wetgever een situatie schept waarin onderscheid wordt ge maakt tussen de Getuigen van Jehova en de andere Nederlanders die met zulk een doopbewijs niet kunnen aan komen en voor de wet moeten alle landgenoten gelijk zijn. Hoe moet de regering zich dan houden tegenover hen die. zonder tot de Jehova's te be horen, weigeren hun dienstplicht te vervullen, alsook de vervangende dienst? Mij dunkt dat deze argumen ten juist zijn. Er is menige overeenkomst tussen de Getuigen van Jehova en de Wederdo pers van de 16e eeuw, vooral op het punt van hun houding tegenover de overheid, die zij feitelijk in het geheel niet willen erkennen. Het moet, vol gens hen, gaan om een gemeenschap waar Christus heerst en waar geen overheid met dwingende bepalingen nodig is. Alle dingen die er vroeger geweest zijn. keren in de een of andere vorm telkens weer terug. h. Op 4 oktober was het 750jaar geleden dat hij stierf. 44 jaar oud. Een Italiaan uit Umbriè. Zijn vader deed zulke goede zaken met Frankrijk, dat hij de doopnaam van hel kind. Giovar.m. veranderde. Hij noemde zijn zoon naar het land dat hij liefhad. Francesco. Fransmann et je. Wie kent hem? Onder de naam Giovanni Bernardone is hij onbekend. Maar onder de naam Franciscus is hij voor velen een goede vriend. Sommigen verbinden hem me', dierendag; anderen met romantiek, weer anderen met ludieke levensstijl; en nog weer anderen met verzet tegen de gevestigde orde. Wie was deze Franciscus? Als jonge man was hij een fuifnummer. Met zijn vrienden trok hij soms tot diep in de nacht zingend door de straten van Assisi Hij liet het geld van zip: vader rollen. Hij hield van het leven. Hij ging op de loop als hij in de verte het belletje van een melaatse hoorde rinkelen. Hij was niet anders dan andere jonge mannen van zijn leeftijd en van zijn welstand. Maarzo blijft het niet De tegenstelling tussen rijk en arm. lussen zijn eiger. rijkdom er: de armoede om hem heen grijpt hem aan. Hij wil arm zijn met de armen. Hij verpleegt melaat sen. Hij gaat van deur tot deur om etensresten te bedelen Zijn vader sleept hem voor het bisschoppelijk gerechtshofen eist dat ziinzoon ajstand doet van de erfenis. Franciscus stemi hartgrondig in met deze eis en trekt al zijn kleren uit. Hij breekt met alles wat weelde is. met iedere vorm van bezit. Waarom doet Franciscus dit? Het antwoord is te lezen m de leefregel aie hij senreej voor-jn volgelingen: „Als je door de Geest van God bezield bent, dan moetje aan jezelf afgestorven zijn. dan zoek je de waarachtige vrede van de Geest." De manier waarop Franciscus dit ideaal beleefde is zo konsekwent, zo bovenmenselijk.dat men geneigd is haar onwerkelijk, ireèel te noemen. Toch is de herinnering aan hem blijven voortleven. Er zijn steeds mensen geweest die aanvoelen waar het te doen was: God is de Eerste. Daarom hield hij van alles wat God gemaakt had, dé zon en de maanae vonders en de vogels, de hele schepping. De schepping wees hem de weg naar de Schepper. Maar njKdom, ze[f iedere 'vorm van bezit verwierp hij, omdat deze de weg naar de Schepper blokkeren. Hendrikse. Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 19