winter maakt het automobilisten moeilijk winterberging: behalve diepe slaap werken aan de boot y zelf kunnen we heel wat doen VRIJDAG 8 OKTOBER 1876 Een paar zoeken geleden hadden we het nog nauwelijks kunnen denken, maar het is echt waar: de winter komt eraan. Wat het wordt weet niemand, maar de temperatuur zal zoel afnemen. Ook is er een gerede kazis op een toenemende vochtigheid en windkracht. Dat brengt voor automobilisten zoeer heel. wat zorg en extra spanning mee. Een groot deel daarvan kunnen zoe van tevoren verzorgen. De koznezide seizoenen zullen wel gepaard gaan met regen, modder en mist. Boven dien krijgen zoe steeds meer duisternis onder het rijden, daar kunnen we in ieder geval op rekenen. Pas om te beginnen op voor plassen. Maar een enkeling kan van plassen met redelijke zekerheid .voorspellen hoe diep ze zijn. en dan alleen nog in de eigen straat. Een plas van onbekende diepte (vrijwel allemaal dus) dient waar mogelijk gemeden te worden. De plotseling optredende weerstand uit zich in een ruk aan het stuurwiel en kan onoplettende bestuurders in de cou lissen doen belanden. Kalmpjes aan dus. Windstoten hebben op lialfslapers dezelfde uitwerking, bij dit soort weer geldt dus ook: extra oppassen. Bij regen en wind moeten wij automobilisten ook eens een beetje om de arme fietsers denken. De tweewielbe- rijders treden die neerslag tegemoet met een forse hoe veelheid extra kleding. Ze blijven er wel droog in, maar hun zicht en gehoor wordt erdoor aangetast. Houdt daar dus even rekening mee. Bij windstoten hebben ze veel ruimte nodig om de zaak in evenwicht te houden en terug te keren op de juiste koers. Geef ze dan die ruimte. Mist Bij mist geldt voor autorijders: laat U zien. Dat wil zeggen lichten aan. Ook het mistachterlicht zo nodig inschakelen. We hebben het vaak toch. dus laat het niet ongebruikt. Even de ruitewissers en -sproeiers aanzetten geeft een soms verbazende verheldering van het gezichtsveld Oriënteer u zo mogelijk op de berm en de daar aanwezige streep. Wanneer we als leidraad de middenstreep aanhouden en de tegenlig ger doet dat ook, zal blijken dat beide bestuurders te dicht of over het midden zaten. Blikschade is dan het minste wat zal plaatsgrijpen. Bij slecht zicht is het raadzaam het raampje ietsje open te zetten. Dan horen we de auto's aankomen voor we ze (te laat) zien en ook dat kan onbeschadigd overwinteren ten goede komen De ruitewissers zijn al even ter sprake gekomen. Vele zullen aan vervanging toe zijn. Door beschadigingen (stof van de achter ons liggende zeer droge zomer dat met de wisserbladen is meegegaan geeft minuscule hapjes uit het raakvlakje) gaan de wisserbladen stre pen trekken en slecht wissen. Vooral in het donker geeft dat problemen: het licht van tegenliggers leverL op zo'n slecht gewiste ruit bizarre vertekeningen die gevoel voor ruimte kunnen aantasten, met alle gevol gen van dien U komt in de berm terecht of zo. Zorg ook in dit jaargetijde voor voldoende sproeiwater in het reservoir. Er komt een forse hoeveelheid vuil mee met het water dat door voor- en tegenliggers op uw wind scherm wordt gesproeid. Beslagen ruiten Een andere bijkomstigheid is beslagen ruiten. Dat zal naarmate de temperatuur buiten daalt, vaker optre den. In vele auto's zit een achterruitverwarming die dan oplossing brengt. Even terugblikkend op de tot nu toe behandelde zaken, zal duidelijk maken dat we steeds meer elektrische apparaten in ons automobiel aanzetten. Lampen, ruitewissers. elektrische sproeiers enzovoort Zorgdus datde •elektriciteitsvoorziening' optimaal zal functioneren en laat de zaak controleren bij een garage als er twijfel bestaat. Belangrijk is in dit verband vooral de accu. Die moet de hele zaak in eerste instan tie letterlijk aan het draaien krijgen. Bij lagere tempe raturen gaat zijn werklust (vermogen) achteruit. Maar juist dan hebben we extra kracht nodig omdat een koude motor onwillig start. Een goede verzorging is hier dus vereist willen we niet letterlijk in de kou staan Als we die accu een heel jaar lang aan zijn lot hebben overgelaten, zal een troetelbeurt op het laatste nip pertje voor zijn uitputtende slag tegen de koude motor de zaak niet meer kunnen redden. Ook een accu heeft trouwens geen eeuwig leven, ook bij goede verzorging in alle seizoenen zal hij vroeg of laat op zijn. Vervanging kan in beide gevallen een hoop ellende op koude morgens voorkomen. En dan ineens, eigenlijk toch nog onverwacht, dan vriest het. De ruiten zijn veranderd in verticale ijs baantjes en vele automobilisten bedenken dan met schrik dat ze hun trouwe vierwielers niet op deze kou hebben voorbereid. Vorst Laat dus bijtijds bijvoorbeeld antivries bijvullen. Zorg ook voor het ruitesproeierreservoir. Vooral met elek trische sproeiers geeft bevriezing een enorme hoop kommer. Zoek van tevoren al die handige hulpjes-bij- bevroren-auto's op: zelfs het handige hardplastic krabbertje en de diverse bussen met ontdooimiddel- tjes horen bij de eerste vriesmorgen gereed te liggen onder handbereik. Om tijd en slechte humeuren te voorkomen. Aanschaffing van bovengenoemde hulp middelen dient dus ook voor het toeslaan van koning winter te zijn geschied (We durven het eigenlijk niet hardop te zeggen, vandaar de haakjes: het flesje met ontdooiingsmiddel voor het portierslot. moet niet in de auto liggen. Dan kunt u er niet bij als de nood aan de man komt. Een waarschuwing met een enorme baard en niemand zal het ooit toegeven dat het hem over kwam. Maar het gebeurt nog steeds). We kunnen wél hardop alternatieven noemen (voor die ene domme die het toch achter de bevroren portieren heeft liggen, dus ook). Het sleuteltje verwarmen of heet water in het sleutelgat kan (ook) uitkomst bieden. Heet water op de ruit geeft wel helder zicht vanaf de bestuurdersplaats, maar op nogal rigoureuze wijze: er is een dikke kans dat de hele ruit rond uw oren vliegt. In stukjes en beetjes. Goed zicht dus. maar erg koud. Dan toch maar beter het ouderwetse krabbertje ter hand genomen, dat geeft trouwens sublieme resultaten, beter en snel ler dan vele spuitbussen. De ruitewissers moeten metrustgelaten worden totde ruit geheel ontdooid is. liefst met de kachel. Inschake len van vastgevroren ruitewissers kan een verbrande wissermotor opleveren (de huidige automaten geven bij inschakelen altijd een slag. Uitschakelen doet.daar niets aan af. Het motortje zal dus proberen die ene verplichte slag te maken. U bent gewaarschuwd). Het bevriezen van de handrem is een euvel dat iedere automobilistken L. In de versnelling zetten en de hand rem niet aantrekken luidt de raad dus. Maar wel even zorgen dat de versnelling weer vrijstaat voor u wegrijdt om slaande ruzie met huurlieden na een onverwachte sprong van uw auto te voorkomen Een briefje op een in het oog lopende plaats kan uitkomst bieden. Over het contactslot bijvoorbeeld, waarschijnlijk kijkt u waar de startsleutel heen moet bij deze handeling. Als hel startslol 'versperd' is door een briefje met pakkende tekst kunt u sprongen voorkomen. Als we dan wegrijden (met goed schoongemaakte rui ten voor. achter en opzij, plus spiegels, koplampen en achterlichten alstublieft) doen we dat rustig, 'Loeien' om de koude motor op temperatuur te krijgen is slecht, gewoon meteen gaan rijden zonder fors accelereren spaart de motor en is verreweg het beste. De choke zo kort mogelijk gebruiken, een paarminuLen is voldoen de. De extra benzine verbrandt de oliefilm in de cilin ders en geeft slijtage. Sneeuw Vijand nummer een is natuurlijk de sneeuw Dat geeft gladheid en dreigende slippartijen. Als de auto al me teen niet weg wil. door doorslaande wielen, kan als eerste een hogere versnelling wel eens de remedie blij ken. Ook afwisselend voor- en achteruit wil wel eens helpen. Bij doorslaan van een wiel de handrem even een beetje aantrekken, zodat alle kracht via het wiel-zonder-weerstand wegvliegt. Eenmaal rijdend geldt als devies: kalmpjes aan Alle handelingen die nen bij vermeende of echte gladheid geleidelijk te wor den uitgevoerd. Niet hard remmen of optrekken en geen bochten te hard en te 'hoekig' nemen. Zo voor komt u een slippartij. Wantrouw kleurverschillen in hetwegdek, dalzijn 'vege tekens' van gladheid Ook de overgang van het ene wegdek naar het ander dient met omzichtigheid te worden genomen. Bruggen en via ducten bevriezen als regel het eerst, hier dus extra oppassen Stoepranden, putdeksels en andere oneffenheden in hetwegdek kunnen u dat.ene duwtje geven datde auto onbestuurbaar maakt. Mocht het onverhoopt toch zo ver komen: in ieder geval niet remmen, dat is uil den boze Ontkoppelen en sturen in de richting waarin u moetgaanom weer in hel rechte spoor te komen. Datis de ruwe aanwijzing bij slippen. Er zijn allerlei boekjes over waar dieper op deze zaak ingegaan wordt, er zijn allerlei soorten slips met allerlei specifieke reacties om de zaak weer recht te trekken. Maar zelfs duizend boe ken kunnen u geen slipbehandeling leren. Daarvoor is praktijkervaring (dus een cursus) nodig. Alleen dan heeft u de beste kans in die fractie van een seconde niet te schrikken (en bijvoorbeeld toch te remmen) maar als natuurlijke reactie alle juiste handelingen snel te verrichten, In ieder geval geldt zeker nu: rijden me t he t hoofd erbij. Nu de toeristen met hun onberekenbare weggedrag verdwenen zijn is het koning winter die onoplettend heid onmiddellijk zal afstraffen. <3 Het watersportseizoen zit er weer op. Na langdurig varen onder een stralende hemel en een overvloed aan zonneschijn gaan de meeste boten weer in een al dan niet diepe winterslaap. Daarmee komt een einde aan het plezier op het water Allereerst zijn er dan die paar mensen die pas aan winterberging denken als de eerste sneeuwstorm rond het huis giert. Dan gaan ze alsnog zoeken naar een plekje oj:> de wal. liefst onderdaks De accom modatie voor de opslag van boten is echter niet van dien aard dat er op zo'n moment nog een plekje te vinden zal zijn. Deze raad komt eigenlijk al te laat maar wellicht kan men er volgend jaar dan aan denken: booteigenaars doen er goed aan vroeg te beginnen met speuren naar een plekje voor c|e win ter. dan is er een kans dat dat gevonden wordt op redelijke afstand van huis. Maar een boot wordt niet opgeborgen en maanden later weer onder het spinrag vandaan gehaald om me teen het wijde water op te gaan, Enig onderhoud en eventueel herstel is veelal gewenst alvorens het schip weer vaarklaar is. Daarmee is meteen .pro bleem twee aan de orde Vele watersporters hebben het. vooral na een zo sublieme zomer, aan het eind van het seizoen wel gezien. Zelfs doorgewinterde liefhebbers zijn tegen de sluitingstijd vaarmoe en kunnen geen schip meer zien. Met de vakantie achter de gebruinde rug en de lange werkwinter voor de boeg zijn er maar weinigen die zich geroepen voelen meteen aan het herstelwerk te beginnen. Toch is dat voor een aan talwerkzaamheden wel vereist Meteen aanpakken kan latere narigheid besparen. Daar zijn bijvoor beeld de kleine krasjes en beschadigingen op stalen schepen, herinneringen aan vastlopen of minder geslaagde afmeermanoeuvres. Die kleine krasjes blijken, als er voor het inslapen van de boot. niets aan gedaan wordt, in het voorjaar ineens kwadra tisch te zijn gegroeid. Met als gevolg dat de opge wekte watersporter nietmeteen hetruime sop kan kiezen, maar de eerste fraaie dagen in het voorjaar moet besteden aan werk dat met veel minder moeite in het najaar nog had kunnen worden ge daan. Bedenk daarbij wel dat haastwerk nauwe lijks iets oplost, de roestvonnjng moet helemaal grondig worden verwijderd, Verl houdtnietop roest en bovendien kan er in dat geval doorwoekerende onderroest' optreden die de zaak alleen maar erger maakt. Grof schuren mag wel, is zelfs goed: hoe grover (met mate natuurlijk) hoe beter de verf zal hechten. Een bijkomende factor is dat in hetnajaar beter schilderwerk kan worden afgeleverd. Het is clan met zo vochtig als in het voorjaar. Ook 'knippen en scheren' van de boot kan meteen aangepakt worden De baard van het schip, allerlei waterplanten' die zich in de loop van het vaarsei- zoen als onderwater-verstekelingen hebben laten meesleuren, zijn in het najaar nog vochtig. Als de boot direct na het op de wal brengen van zijn baard wordt ontdaan, zal dat weinig moeite kosten. In het en begint voor velen het minder aantrekkelijke herstelwerk. Want in de winterberging moet er wel het een en ander gebeuren om ook in de toekomst optimaal plezier te kunnen hebben van het vaartuig. voorjaar blijkt de zaak keihard te zijn en is hamer en beitelwerk nodig. Met gevaar voor nieuwe kras sen en nog meer werk. Wie het allemaal uitgebreid wil bestuderen, kan terecht op de boekenmarkt. Ook verffabrikanten hebben soms handige brochu res over dit onderwerp. De motor Een apart hoofdstuk vormt de motor. Een gesloten "spoëlsysteem van een 'inboard' bijvoorbeeld moet voor de winterslaap ófwel helemaal worden afge tapt ófwel met antivries worden gevuld. Een open systeem moet afgetapt worden. Ook een waterge- koelde uitlaat moet een dergelijke behandeling on dergaan. Dat alles geldt uiteraard voor zowel boten die in het water overwinteren als voor de schepen op de wal. Het vriest tenslotte overal, zelfs in bo ten- loodsen Watertanks en het hele toiletgedoe moet watervrij gemaakt worden: afsluiters, slangen en pompen. In het kleine beetje water dat achterblijft in het toilet zelf, kan een handje zout erger voorko men. De motor kan verder worden ingespoten met anti- corrosie-olie of na aftappen worden gevuld met speciale winterolie. Wie dat.allemaal teveel werk of te ingewikkeld is, kan terecht oij diverse winkels en werkplaatsen Er zijn daar wellicht monteurs die de motor en alle verder drijfwerk een 'all-in' winter- beurt geven. Maar dan wel vóór het einde yan het seizoen even informeren en bespreken. Een win ter beurt in het voorjaar is zinloos en bovendien moet er rekening mee worden gehouden dat er een wachtlijst kan bestaan Behalve de motor zelf moeten zaken als bijvoor beeld cle accu verzorgd worden. Haal de accu in ieder geval uit de boot voor de winterslaap. Contro leer of de bovenkant vrij is van ongerechtigheden en de polen schoon zijn. Nadat het 'water' op peil is gebracht, kan de accu een maand blijven staan Daarna is het beter de accu te ontladen en opnieuw te laden (daarbij de doppen eraf halen om explo sieve situaties te voorkomen). Deze handelingen dienen elke maand herhaald te worden. De benzinetank moet worden afgevuld of helemaal worden leeggemaakt. Voor mengsmering geldt dat de olie na drie maanden onbruikbaar is geworden en de winterslaap dus nooit kan overleven. Roest in een brandstoftank is een euvel dat jarenlang grote problemen kan veroorzaken, vandaar de zorg die eraan moet worden besteed. Uiteraard moet gezorgd worden dat alle water uit de boot is voor zij wordt opgeborgen. Een polyester schip kan bij bevriezing uit elkaar gedrukt worden, en dat is niet de bedoeling. Goede ventilatie is es sentieel. zet bijvoorbeeld ook de luchtkasten open. Houten schepen moe ten overigens ook weer niet te droog worden, dat geeft ook problemen. Gasflessen kunnen het best mee naar huis genomen worden, in ieder geval moeten ze goed worden afgesloten. Polyester Een polyester boot heeft de naam geen onderhoud nodig te hebben, terwijl een houten schip zoveel werk zou opleveren. Ieder kan daar het zijne over denken, het is in ieder geval raadzaam een 'plastic' boot goed schoon te maken met bijvoorbeeld een vloeibaar schuurmiddel uit het huishoudkastje in de keuken. Dat heeft een zeer licht polijstende wer king Daarna de boot in de was zetten en dan heeft de eigenaar er inderdaad geen omkijken meer naar Schoonmaken met cleaner heeft hetzelfde effect als het keukenmiddeltje. De buitenkant van een po lyesterschip lijkt aan de buitenkant geheel en al waterdicht te zij'n. Maar die 'gelcoat' laat toch wel minuscule waterdruppeltjes naar binnen, die bij be vriezing scheurtjes kunnen~Vormen. Enig onder houd is dus wel gewenst. Dat waren dan de in het oog lopende 'grote lappen'. Maai- 's winters kunnen allerlei kleinere onderdelen ook een goed nagekeken worden. Lopend en staand want, electrische bedrading en dergelijke. Boven dien is er nu tijd om allerlei euvels uit het vaarsei- zoen (zoals dat vervelende piepje in de stuurinrich ting) eens na te lopen en de oorzaken van het onge rief te verhelpen. Ook het beslag verdient aan dacht, een schoonmaakbeurt en eventueel demon tage waarna de zaak met vaseline wordt inge smeerd Dat zal de levensduur verlengen. Nylon- beslag behoeft deze zorg niet. Bij polyester boten moet er wel rekening mee gehouden worden dat schroeven in alleen dit materiaal niet ongelimi teerd in- en uitgedraaid kunnen worden. Enige be perking is hier dus gewenst. Wat er verder nog toezicht verdient, zal iedere schipper zelf wel kunnen bedenken. Maar wacht niet tot het laatste moment. Voor binnen- en bui tenslapers gelden dezelfde regels. Voor schepen die buiten een 'behouden huis' moeten overwinteren moet wel zorg aan de dekzeilen worden besteed. De zaak moet goed vastzitten, losse flappen gaan in de wind tegen" het schip slaan en geven beschadigin gen. Zakken in een dekzeil zijn uit den boze: het water zal daar na verloop van tijd door het zeil heen zakken met alle narigheid van water in de boot. Over textiel gesproken: haal de kussens en gordijn tjes uit hét schip en neem ze mee naar huis om rotting te voorkomen. Voor mobiele schippers is het raadzaam ook de trailer in de winterzorg te betrekken, De wielen eraf. lagers invetten en derge lijke. Zout water heeft een desastreuze uitwerking op bewegende onderdelen. Een ander punt: de rub- berrollen. Die zitten.aan het eind van het seizoen nog redelijk los. Verzorg ook die even, anders is er een redelijke kans dat ze in het voorjaar muurvast zitten. Voor de zeer drukke ol'luie mensen die al dat werk aan hun boot niet zien zitten zijn er andere mensen die de hele zaak van hun schouders nemen. De boot eruit halen, winterbeurt. nakijken, herstellen en weer in het water leggen. Alles zonder dat de schipper zelf een hand uit hoeft te steken. Nou ja, niet helemaal: hij zal wel even in de buidel moeten tasten Fietsers in het koude en natte seizoen: geef ze de ruimte. Kinderen spelend in de sneeuw. Plassen: kalmpjes aan, misschien is het een binnenzee.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 67