lap 't aan je laars
PZC
bruidsmode najaar/winter 76:
De Franse meesterkapper Alexandre lanceerde voor de bruid een kapsel met een chig
non, gecombineerd met een krans van bloemen zonder sluier. Bruidjes die toch een
sluier willen kunnen deze eventueel verwerken in de krans van bloemen.
najaar 1976
VRIJDAG 8 OKTOBER 1976
Paars, lila enwit zijn detintenvoordezelange japonvan een dunne voile-achtige stof. De -mouwen zijn in cape-vorm.
Laarzen hier, laarzen daarlaarzen overal
Nooit stond de laars zo in de
Het wordt een echt laarzenseizoen
tassen
Ondanks het feit dat de diverse modesectoren zich steeds
meer aan elkaar aanpassen, vraag je je af. hoe he t dan nog
mogelijk is, dat het ieder jaar weer bestaat dat schoenen
en tassen qua kleur en combinatie compleet langs elkaar
heen leven, terwijl juist die in wezen een goed koppel
zouden moeten vórmen. Zo moeilijk moet het voor de
schoenontwerper niet zijn zich even te onènteren bij z'n
collega in de tassenbranche of omgekeerd. Nu krijgen we
dat in de schoenmode donkerrood en grijs belangrijke
tintenzijn, terwijl de tas hetheeft gezocht in voornamelijk
zwart en donkerbruin.
Wat dat betreft zit de jonge sector goed: veel naturelkleu-
rige juchtleren tassen in jagers- of postbodestijl, die goed
combineren met de actuele westem-styl in de laarzen
mode.
Overslagmodellen zijn veruit favoriet dit seizoen. Boven
dien is de tas duidelijk weer kleiner aan het worden. Han
dig moet zij blijven, dus veel schoudermodelien en veel
bergruimte door vakverdeling. Modellen die zowel als
schouder- en als handtas te dragen zijn komen eveneens
nog veel voor. Toch neemt ook het kleine model envelop
tasje, en dan het liefst met polshengsel, een steeds grotere
plaats in. De 'jeugdige dames kiezen steeds meer het
kleine polstasje dat eigenlijk bedoeld is voor de heren.
van vrij geklede met een verfijnde leest
en fijnere hakken tot de
sportieve Camperos en Western of Texas-laarzen
De werkelijke vernieuwing
van de laars ligt in de enkel-laars.
De Camperos zijn sportieve laarzen zonder ritssluiting
met een ronde leest en een zware zool van crêpe. De
schachten zijn gesierd met zeer dikke steken of met aan
gezette stroken die als 'laarzentrekker' fungeren. Deze
modellen (2/3 of 3/4) zijn meest uitgevoerd in wildleder in
natuurtinten en bestemd om over de jeans of andere spor
tieve pantalon te worden gedragen.
De Western- of Texasmodellen zijn, de naam zegt 't al,
geïnspireerd op de cowboystijl. De leest is lïjner met een
smalle, min of meer vierkante neus en èen hak in Cu
baanse stijl, n.l. met tamelijk schuine achterkant. Ook
deze schachten hebben siersteken ofwel sierlijk opge
stikte motieven. De 1/2 en 3/4 modellen zijn het popu
lairst.
De sportieve en jeugdige laarzen hebben uitsluitend lage
hakken en worden vervaardigd meteen ritssluiting en een
smalle enkel, maar ook zonder rits in rui terstijl. Ook hiel
de crêpe-zolen, wat soberder siersteken en soms inzet-
s tukken als versiering.
Een slanke lijn, een fijne tot zeer fijne leest, hakken van
normaal tot fijn naar gelang hoogte en vormen, zie hier de
geklede laars voor winter '76 die hiermee alle laarzen met
rechte, diep geplooide schachten van vorige seizoenen
naar het land van 'uit-de-mode' verwijst. Een sobere snit
en lichte gladde leersoorten als kalfs- en geiteleer zijn
andere kenmerken voor de geklede laars. Het enkel
laarsje zien we eveneens in de geklede stijl.
Een andere belangrijke groep is die van de mocassin en
wandelschoen waarvan de zeer vele aanhangers de licht
heid, soepelheid en het comfort zo op prijs stellen. De
vorm is klassiek, maar met een neiging tot verfijning.
Zoals gezegd, fijnen soepel leder met in het leer verwerkte
versieringen of opsmukken als een klein bit, kleppen met
bandjes en kwasten en soms tweekleurige spekzolen.
Op het gebied van de echt geklede schoenen is er beslist
een bepaalde terugkeer merkbaar naar het klassieke. We
zien elegante schoenen met fijne en slanke leesten en ver
fijnde en zelfs zeer fijne hakken naar gelang de hoogte.
Biezen, bandjes, kleppen, stiksels en strikjes geven de
schoenen een extra accent. Jammer genoeg vereisen ze
edele leersoorten, waardoor ze duur zullen zijn deze win-
Het silhouet is slank met vrij strakke bovenlijfjes en een
taille die op de juiste plaats of net iets hoger zit. De rokken
herbergen door het gebruik van dunne, soepelvallende
matenalen, vele metertjes stof. De rechte lijn van de
confectie-mode is in de bruidsmode beslist niet terug te
vinden.
Etage-rokken zien we vooral in de jonge bruidsmode, die
dit jaar geinspireerd is door de folklore uit Mexico en
gezien mag worden als de opvolger van de alternatieve
bruidsjaponnen van vorige seizoenen. Het zijn veelal ka
toenen japonnen, zeer romantisch uitgevoerd met veel
kanten tussenzetsels. naaldplooitjes en borduursels.
Ook de overige japonnen vertonen veel kantverwerkin
gen, Soms zelfs zijn hele bovenlijfjes en mouwen van
prachtige Zwitserse kan.t gemaakt. Dit alles, met daarbij
nog veel versieringen als gevlochten bandjes, gebor
duurde strooibloemetjes. grotere boeketten en fluwelen
bandjes geven de japonnen zonder meer een drukker aan
zien dan we gewend waren, zonder daarbij overheersend
te worden.
De mouwen zijn dit keer zeker blikvangers te noemen.
Zijn ze de ene keer op 3/4 lengte of helemaal lang, een
andere maal zijn ze uitgevoerd in de actuele T-lijn, in
capevorm of worden ze gevormd door verschillende laag
jes stof over elkaar.
De halsvormen hebben duidelijk veranderingen onder
gaan. Zagen we andere jaren veel colletjes en andere
hooggesloten halsvormen in de winierbruidsmode, déze
maal zijn ze lager, in v-vorm ofwel vierkant uitgesneden.
De sleep is nog steeds aanwezig, al is 't meest in aange
knipte vorm. Ook wat de hoofdtooi betreft zien we geen
vaste voorschriften, al komt de (korte) sluier wel weer
meer in de belangstelling. Decapuchonthoe kan 'tandersi
en een hoofddoekjes-vorm zijn andere stijlen van hoofd
bedekking. terwijl daarnaast ook de breedgerande hoed
fir) de bloemetjes-slierten nog steeds geliefd zijn.
belang stelling en in zo'n verscheidenheid
als deze winter.
met modellen die reiken
romantisch wit
terugkeer naar sluier
soepele dunne stoffen
Smetteloos wit is de japon
waarin de bruid dit seizoen haar jawoord zal geven.
De rekken vol kleurige bruidsgewaden
waaraan we de laatste jaren moesten wennen,
hebben weer plaats gemaakt voor nog grotere rekken
volwittejaponnenmetdaarbijeenbelangrijkdeelécru-
kleurige.
Kleur zien we alleen
als tere pasteltinten, o.a. lichtblauw en zachtgroen en in
de garneringen.
Lange katoenen japon in folklore stijl. De mouwtles zijn aangeknipt en hebben een kleine volant.