lap 't aan je laars PZC bruidsmode najaar/winter 76: De Franse meesterkapper Alexandre lanceerde voor de bruid een kapsel met een chig non, gecombineerd met een krans van bloemen zonder sluier. Bruidjes die toch een sluier willen kunnen deze eventueel verwerken in de krans van bloemen. najaar 1976 VRIJDAG 8 OKTOBER 1976 Paars, lila enwit zijn detintenvoordezelange japonvan een dunne voile-achtige stof. De -mouwen zijn in cape-vorm. Laarzen hier, laarzen daarlaarzen overal Nooit stond de laars zo in de Het wordt een echt laarzenseizoen tassen Ondanks het feit dat de diverse modesectoren zich steeds meer aan elkaar aanpassen, vraag je je af. hoe he t dan nog mogelijk is, dat het ieder jaar weer bestaat dat schoenen en tassen qua kleur en combinatie compleet langs elkaar heen leven, terwijl juist die in wezen een goed koppel zouden moeten vórmen. Zo moeilijk moet het voor de schoenontwerper niet zijn zich even te onènteren bij z'n collega in de tassenbranche of omgekeerd. Nu krijgen we dat in de schoenmode donkerrood en grijs belangrijke tintenzijn, terwijl de tas hetheeft gezocht in voornamelijk zwart en donkerbruin. Wat dat betreft zit de jonge sector goed: veel naturelkleu- rige juchtleren tassen in jagers- of postbodestijl, die goed combineren met de actuele westem-styl in de laarzen mode. Overslagmodellen zijn veruit favoriet dit seizoen. Boven dien is de tas duidelijk weer kleiner aan het worden. Han dig moet zij blijven, dus veel schoudermodelien en veel bergruimte door vakverdeling. Modellen die zowel als schouder- en als handtas te dragen zijn komen eveneens nog veel voor. Toch neemt ook het kleine model envelop tasje, en dan het liefst met polshengsel, een steeds grotere plaats in. De 'jeugdige dames kiezen steeds meer het kleine polstasje dat eigenlijk bedoeld is voor de heren. van vrij geklede met een verfijnde leest en fijnere hakken tot de sportieve Camperos en Western of Texas-laarzen De werkelijke vernieuwing van de laars ligt in de enkel-laars. De Camperos zijn sportieve laarzen zonder ritssluiting met een ronde leest en een zware zool van crêpe. De schachten zijn gesierd met zeer dikke steken of met aan gezette stroken die als 'laarzentrekker' fungeren. Deze modellen (2/3 of 3/4) zijn meest uitgevoerd in wildleder in natuurtinten en bestemd om over de jeans of andere spor tieve pantalon te worden gedragen. De Western- of Texasmodellen zijn, de naam zegt 't al, geïnspireerd op de cowboystijl. De leest is lïjner met een smalle, min of meer vierkante neus en èen hak in Cu baanse stijl, n.l. met tamelijk schuine achterkant. Ook deze schachten hebben siersteken ofwel sierlijk opge stikte motieven. De 1/2 en 3/4 modellen zijn het popu lairst. De sportieve en jeugdige laarzen hebben uitsluitend lage hakken en worden vervaardigd meteen ritssluiting en een smalle enkel, maar ook zonder rits in rui terstijl. Ook hiel de crêpe-zolen, wat soberder siersteken en soms inzet- s tukken als versiering. Een slanke lijn, een fijne tot zeer fijne leest, hakken van normaal tot fijn naar gelang hoogte en vormen, zie hier de geklede laars voor winter '76 die hiermee alle laarzen met rechte, diep geplooide schachten van vorige seizoenen naar het land van 'uit-de-mode' verwijst. Een sobere snit en lichte gladde leersoorten als kalfs- en geiteleer zijn andere kenmerken voor de geklede laars. Het enkel laarsje zien we eveneens in de geklede stijl. Een andere belangrijke groep is die van de mocassin en wandelschoen waarvan de zeer vele aanhangers de licht heid, soepelheid en het comfort zo op prijs stellen. De vorm is klassiek, maar met een neiging tot verfijning. Zoals gezegd, fijnen soepel leder met in het leer verwerkte versieringen of opsmukken als een klein bit, kleppen met bandjes en kwasten en soms tweekleurige spekzolen. Op het gebied van de echt geklede schoenen is er beslist een bepaalde terugkeer merkbaar naar het klassieke. We zien elegante schoenen met fijne en slanke leesten en ver fijnde en zelfs zeer fijne hakken naar gelang de hoogte. Biezen, bandjes, kleppen, stiksels en strikjes geven de schoenen een extra accent. Jammer genoeg vereisen ze edele leersoorten, waardoor ze duur zullen zijn deze win- Het silhouet is slank met vrij strakke bovenlijfjes en een taille die op de juiste plaats of net iets hoger zit. De rokken herbergen door het gebruik van dunne, soepelvallende matenalen, vele metertjes stof. De rechte lijn van de confectie-mode is in de bruidsmode beslist niet terug te vinden. Etage-rokken zien we vooral in de jonge bruidsmode, die dit jaar geinspireerd is door de folklore uit Mexico en gezien mag worden als de opvolger van de alternatieve bruidsjaponnen van vorige seizoenen. Het zijn veelal ka toenen japonnen, zeer romantisch uitgevoerd met veel kanten tussenzetsels. naaldplooitjes en borduursels. Ook de overige japonnen vertonen veel kantverwerkin gen, Soms zelfs zijn hele bovenlijfjes en mouwen van prachtige Zwitserse kan.t gemaakt. Dit alles, met daarbij nog veel versieringen als gevlochten bandjes, gebor duurde strooibloemetjes. grotere boeketten en fluwelen bandjes geven de japonnen zonder meer een drukker aan zien dan we gewend waren, zonder daarbij overheersend te worden. De mouwen zijn dit keer zeker blikvangers te noemen. Zijn ze de ene keer op 3/4 lengte of helemaal lang, een andere maal zijn ze uitgevoerd in de actuele T-lijn, in capevorm of worden ze gevormd door verschillende laag jes stof over elkaar. De halsvormen hebben duidelijk veranderingen onder gaan. Zagen we andere jaren veel colletjes en andere hooggesloten halsvormen in de winierbruidsmode, déze maal zijn ze lager, in v-vorm ofwel vierkant uitgesneden. De sleep is nog steeds aanwezig, al is 't meest in aange knipte vorm. Ook wat de hoofdtooi betreft zien we geen vaste voorschriften, al komt de (korte) sluier wel weer meer in de belangstelling. Decapuchonthoe kan 'tandersi en een hoofddoekjes-vorm zijn andere stijlen van hoofd bedekking. terwijl daarnaast ook de breedgerande hoed fir) de bloemetjes-slierten nog steeds geliefd zijn. belang stelling en in zo'n verscheidenheid als deze winter. met modellen die reiken romantisch wit terugkeer naar sluier soepele dunne stoffen Smetteloos wit is de japon waarin de bruid dit seizoen haar jawoord zal geven. De rekken vol kleurige bruidsgewaden waaraan we de laatste jaren moesten wennen, hebben weer plaats gemaakt voor nog grotere rekken volwittejaponnenmetdaarbijeenbelangrijkdeelécru- kleurige. Kleur zien we alleen als tere pasteltinten, o.a. lichtblauw en zachtgroen en in de garneringen. Lange katoenen japon in folklore stijl. De mouwtles zijn aangeknipt en hebben een kleine volant.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 41