kijk haar in jacquard
RIJDAG 8 OKTOBER 1976
Al schonken enkele Parijse
couture-ontwerpers er bijna geen
aandacht aan, ze zijn niet weg te denken uit de kleerkast. De
broeken van dit seizoen
zijn eleganter dan andere keren. Ofwel
ze zijn in de vorm van een trainingsbroek of modieus nauw,
waardoor ze ook goed in de nieuwe vorm
laarzen (Western-stijl) gestopt kunnenworden.
De pijpen lopen over het algemeen naar onderen smaller toe.
Dior bracht een aantal perfect gesneden
nogal mannelijk aandoende tailleurs.
De rest van de ontwerpers die pantalons
toonden, hadden die vaak ten dele weggewerkt onder tunieken
en kaftans. Alleen een stuk van de (smalle) pijpen was dan
zichtbaar.
Heel actueel is de poncho met capuchon van losgebreide stof in een zwart/wit streepdessin. Ernaast een folkloristisch aandoende mante
van een kleurige streepstof.
avondkleding
Glanzende satijn, laméstoffen in goud en zilveren niette vergeten hetlurexin vele kleuren bepalen het
modebeeld, wat betreft de avondkleding.
De beste tip voor de avondmode: glanzende broekpakken in alle variaties, zoals tuinbroeken, overalls,
pyjama-achtige pakken, kasackachtige gewaden en Turkse harembroeken.
Voor de accessoires geldt: Hoog-glans!
stoffen en kleuren
De stoftypen, die door de couturiers verwerkt
zijn voor het winterseizoen, kunnen we in di
verse groepen verdelen:
- Masculin typen
Het zijn soepele stoffen meteen zachte touché.
De dessins zijn klassiek en zouden afleidingen
kunnen zijn uit de herensector, zoals fijne
streepjes, visgraten, glenn-checks, pied-de-
poules, Schotse ruiten en de uni's als de fil a fil
en caviar. Deze stoffen komen we vooral veel
tegen in de kostuums.
- Geruwde stoffen
De harige en zachte stoffen zijn er zowel in uni
als in dessins, zoals b.v. dekenstrepen. Ze vin
den vooral toepassingen in mantels, capes en
sportieve jackets.
-• Glanzende kwaliteiten
Lichte stoffen krijgen doorbepaalde finishme-
thoden een zeer zacht, enigszins harig en glan
zend oppervlak. Als basismateriaal denken
we aan saxontypen. Ze komen voor in uni en in
streepdessins, vooral bij de japonnen.
- Rustieke wollen stoffen
Harris tweeds, grove natté's, stoffen met
kemps vertegenwoordigen een sportief mode
beeld.
- Wollen etamïne en mousseline.
Ze zijn zeer soepel en krijgen nog een extra
zachte greep door bijmengingen van angora ol
kashmir.
- Gebreide stoffen.
Ze winnen enorm terrein en vinden modieuze
toepassingen in modellen, die soepel en
vloeiend vallen en comfortabel in het dragen
zijn. Ook voor deze groep geldt, dat de greep
zeer zacht moet zijn, waardoor ook hier bij
mengingen met angora gebracht worden.
Behalve de bovengenoemde belangrijkste stof
types vermelden we nog enkele andere stoffen
die eveneens in de collecties verwerkt waren:
Flannels, lakenkwaliteiten, sportieve duffels,
double-faced stoften.
Sportieve en zachte, losse tweeds, soms met een
verwerking van een fijn bouclé-garen.
Minder kwamen de klassieke kamgarens zoals
whipcord en gabardine voor, terwijl vooral Saint
Laurent en Ungaro veel werkten met bedrukte
wollen mousseline.
Dessins:
- Er komen zeer veel fijne streepdessins voor.
- De wat bredere strepen zijn vaag. De kleuren
niet contrasterend. Ze lopen in elkaar over, of
ze zijn goed op elkaar afgestemd.
- Veel ruiten, tartans, plaids en ook de streep
dessins zijn opgebouwd uit gedekte tinten.
Felle contrasten in de dessins ontbreken.
kleuren
Neutrale tinten vormen de belangrijkste groep: kleuren van de aarde en de onuitgesproken vage
kleuren. De basiskleuren hiervoor zijn: wit, ofi-white, natürel, warme bruinen, beige, okers, rood-bruin,
tabaksbruin, staalgrijs en antracietgrijs.
De kleurrijke tinten zijn minder fel en dieper en warmer dan in het afgelopen seizoen. Felle kleuren
worden slechts als accentkleuren gezien.
We zien:
groen in de kleuren van het bos, mosgroen, bladgroen, dennegroen en de donkere cypressenkleur.
blauw zoals staalblauw, Delfts blauw en het klassiek marineblauw.
rood in diepe warme tinten als prune, kersenrood, aardbeienrood en niet te vergeten in violetachtige
tinten, zoals paars, fuchsia en cerise.
zwart, vooral met goud gecombineerd, werd overal gezien voor de avondkleding.
bonnetterie
.Grof breiwerk in de gekste kleurencombinaties
gaat het helemaal maken deze winter. Leidraad
is: hoe meer bij elkaar hoe actueler, zoals dikke
pullovers met grote rolkragen en daaroverheen
nog lange sjaals. Het houdt niet alleen de ergste
kou buiten, maar is volgens de laatste mode. Het
enige is: j e kunt er niet al te dik bij zij n. Naast alle
grofgebreide en volumineuze modellen is er ech
ter ook veel fijn gebreide kleding in vrouwelijke
stijl. Rechte, sluikejurken en rokken die tot hal
verwege de kuit vallen en waarover tot op de
heup vallende vesten of truien worden gedragen.
A-symmetrische sluitingen, zijsluitingen en
wijde mouwen komen veel voor in de truienmo
de.
De ingebreide jacquardmotieven die we veel in
de pulloversvesten tegenkomen zijn afgeke-
ken wlfNooiwegën, Japan,"Tibet en Bedoui-
aen.
Sjaals zijn erg in. We zien veel vierkante om
slagdoeken (ook voor de avond) en de korte
rechte wollen sjaal in uni en in Schotse en Ierse
ruiten. Stola's zijn er met lange franjes.
Minder vanwege de kou, maar vanwege de mo
de, dragen we Mexicaanse wanten en hand
schoenen, vaak met appliqués en in felle kleu-
Als ceintuur gebruiken we ouderwetse koorden
met kwasten en folkloristische banden. Ook
smalle reptielceintuurtjes zijn belangrijk.
Sokken en kousen zijn dit jaar eens echt tot vol
waardig kledingstuk gepromoveerd. Hier ook
veel Noorse en folkloristische motieven. Er is
bovendien een tendens naar een zwaarder de
nier pantie.
Afgekeken van het herenkostuum: links een tweedelig pak met twee rijsluiting in een zwarte krijtstreep, rechts een driedelige versie waarvan
het jasje een één-rijer in een Higginsruitje is. De pantalon en vest zijnuni-bruin.