kijk haar in jacquard RIJDAG 8 OKTOBER 1976 Al schonken enkele Parijse couture-ontwerpers er bijna geen aandacht aan, ze zijn niet weg te denken uit de kleerkast. De broeken van dit seizoen zijn eleganter dan andere keren. Ofwel ze zijn in de vorm van een trainingsbroek of modieus nauw, waardoor ze ook goed in de nieuwe vorm laarzen (Western-stijl) gestopt kunnenworden. De pijpen lopen over het algemeen naar onderen smaller toe. Dior bracht een aantal perfect gesneden nogal mannelijk aandoende tailleurs. De rest van de ontwerpers die pantalons toonden, hadden die vaak ten dele weggewerkt onder tunieken en kaftans. Alleen een stuk van de (smalle) pijpen was dan zichtbaar. Heel actueel is de poncho met capuchon van losgebreide stof in een zwart/wit streepdessin. Ernaast een folkloristisch aandoende mante van een kleurige streepstof. avondkleding Glanzende satijn, laméstoffen in goud en zilveren niette vergeten hetlurexin vele kleuren bepalen het modebeeld, wat betreft de avondkleding. De beste tip voor de avondmode: glanzende broekpakken in alle variaties, zoals tuinbroeken, overalls, pyjama-achtige pakken, kasackachtige gewaden en Turkse harembroeken. Voor de accessoires geldt: Hoog-glans! stoffen en kleuren De stoftypen, die door de couturiers verwerkt zijn voor het winterseizoen, kunnen we in di verse groepen verdelen: - Masculin typen Het zijn soepele stoffen meteen zachte touché. De dessins zijn klassiek en zouden afleidingen kunnen zijn uit de herensector, zoals fijne streepjes, visgraten, glenn-checks, pied-de- poules, Schotse ruiten en de uni's als de fil a fil en caviar. Deze stoffen komen we vooral veel tegen in de kostuums. - Geruwde stoffen De harige en zachte stoffen zijn er zowel in uni als in dessins, zoals b.v. dekenstrepen. Ze vin den vooral toepassingen in mantels, capes en sportieve jackets. -• Glanzende kwaliteiten Lichte stoffen krijgen doorbepaalde finishme- thoden een zeer zacht, enigszins harig en glan zend oppervlak. Als basismateriaal denken we aan saxontypen. Ze komen voor in uni en in streepdessins, vooral bij de japonnen. - Rustieke wollen stoffen Harris tweeds, grove natté's, stoffen met kemps vertegenwoordigen een sportief mode beeld. - Wollen etamïne en mousseline. Ze zijn zeer soepel en krijgen nog een extra zachte greep door bijmengingen van angora ol kashmir. - Gebreide stoffen. Ze winnen enorm terrein en vinden modieuze toepassingen in modellen, die soepel en vloeiend vallen en comfortabel in het dragen zijn. Ook voor deze groep geldt, dat de greep zeer zacht moet zijn, waardoor ook hier bij mengingen met angora gebracht worden. Behalve de bovengenoemde belangrijkste stof types vermelden we nog enkele andere stoffen die eveneens in de collecties verwerkt waren: Flannels, lakenkwaliteiten, sportieve duffels, double-faced stoften. Sportieve en zachte, losse tweeds, soms met een verwerking van een fijn bouclé-garen. Minder kwamen de klassieke kamgarens zoals whipcord en gabardine voor, terwijl vooral Saint Laurent en Ungaro veel werkten met bedrukte wollen mousseline. Dessins: - Er komen zeer veel fijne streepdessins voor. - De wat bredere strepen zijn vaag. De kleuren niet contrasterend. Ze lopen in elkaar over, of ze zijn goed op elkaar afgestemd. - Veel ruiten, tartans, plaids en ook de streep dessins zijn opgebouwd uit gedekte tinten. Felle contrasten in de dessins ontbreken. kleuren Neutrale tinten vormen de belangrijkste groep: kleuren van de aarde en de onuitgesproken vage kleuren. De basiskleuren hiervoor zijn: wit, ofi-white, natürel, warme bruinen, beige, okers, rood-bruin, tabaksbruin, staalgrijs en antracietgrijs. De kleurrijke tinten zijn minder fel en dieper en warmer dan in het afgelopen seizoen. Felle kleuren worden slechts als accentkleuren gezien. We zien: groen in de kleuren van het bos, mosgroen, bladgroen, dennegroen en de donkere cypressenkleur. blauw zoals staalblauw, Delfts blauw en het klassiek marineblauw. rood in diepe warme tinten als prune, kersenrood, aardbeienrood en niet te vergeten in violetachtige tinten, zoals paars, fuchsia en cerise. zwart, vooral met goud gecombineerd, werd overal gezien voor de avondkleding. bonnetterie .Grof breiwerk in de gekste kleurencombinaties gaat het helemaal maken deze winter. Leidraad is: hoe meer bij elkaar hoe actueler, zoals dikke pullovers met grote rolkragen en daaroverheen nog lange sjaals. Het houdt niet alleen de ergste kou buiten, maar is volgens de laatste mode. Het enige is: j e kunt er niet al te dik bij zij n. Naast alle grofgebreide en volumineuze modellen is er ech ter ook veel fijn gebreide kleding in vrouwelijke stijl. Rechte, sluikejurken en rokken die tot hal verwege de kuit vallen en waarover tot op de heup vallende vesten of truien worden gedragen. A-symmetrische sluitingen, zijsluitingen en wijde mouwen komen veel voor in de truienmo de. De ingebreide jacquardmotieven die we veel in de pulloversvesten tegenkomen zijn afgeke- ken wlfNooiwegën, Japan,"Tibet en Bedoui- aen. Sjaals zijn erg in. We zien veel vierkante om slagdoeken (ook voor de avond) en de korte rechte wollen sjaal in uni en in Schotse en Ierse ruiten. Stola's zijn er met lange franjes. Minder vanwege de kou, maar vanwege de mo de, dragen we Mexicaanse wanten en hand schoenen, vaak met appliqués en in felle kleu- Als ceintuur gebruiken we ouderwetse koorden met kwasten en folkloristische banden. Ook smalle reptielceintuurtjes zijn belangrijk. Sokken en kousen zijn dit jaar eens echt tot vol waardig kledingstuk gepromoveerd. Hier ook veel Noorse en folkloristische motieven. Er is bovendien een tendens naar een zwaarder de nier pantie. Afgekeken van het herenkostuum: links een tweedelig pak met twee rijsluiting in een zwarte krijtstreep, rechts een driedelige versie waarvan het jasje een één-rijer in een Higginsruitje is. De pantalon en vest zijnuni-bruin.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 39