damesmode
warme winter
verzekerd met:
■IPZC/n
Bij de samenstelling" en het illustreren van
de in dit nummer voorkomende' artikelen
werd medewerking verkregen van de vol
gende Zeeuwse zaken:
Damesmode: Waals Mode Middelburg/Vijs-
singen en modehuis Rita, Goes: Kinder- en
tienefboetiek 'T Witte Paerdjc, Goes; Hoo
vers schoenen. Middelburg; Herenmode;
Maïson Van Westen, Goes; Kapsalon La Per-
ruque, Middelburg, Tassenhuis De Bruyne.
Vlissingen; Bruidshuis Fiesta. Middelburg,
Van de Ree Optiek, Middelburg; Stalhoude
rij Koppejan, Middelburg; Glaswerk én ser
viezen: fa. v. d. Woestijne, Middelburg; 'De
Kleine Stelle', Wemeldinge: bloemen- en
tuincentrum Dekker, Middelburg; Reisbu
reau Van F'raassen, Vlissingen; Boekhandel
Bikker, Vlissingen; Bockhandel De Ve.v
Mcstdagh, Vlissingen: Foto Dert, Vlissin
gen; De Lichtbron, Vlissingen/Middelburg;
Keukencentrum 'Het Hoekje van Goes'
Goes; Doe-hct-zelf fa. Konraad, Vlissin
gen/Middelburg; Bakker, Interrccreatie.
Kam per I andMarkies Verlichting VI issi n-
gen: Jakobsen Interieurverzorging, Oost-
Soubu rg/M iddelburg.
VRIJDAG 8 OKTOBER 1976
Gebreide mode is 'in V Anne in een witte ivollen japon met grote col en mouwen in raglan-vorm. Eliza koos voor een camel-kleurige trui
met verticaal streep-dessin. Eronder draagt zij een camel-kleurige rech te rok met plooien.
najaar 1976
Anne draagt een genopt ensemble op zwart fond waarvan de rok geplisseerd is. De blouse is in tuniekstijl, heeft lange zijspatten en
kan eventueel in de rok gedragen worden.
wollen deken-look
9 veel capuchons
9 kleurige maillots
9 ruime truien
De grote mode-shows zijn weer achter de rug,
de Parijse salonstoeltjes weer
voor een hatfjaar opgeborgen en de ontwerpers kunnen
even uitblazen om daarna naar nieuwe inspiratie-bronnen te zoeken.
Voorbij is de happening die elk mode-seizoen hoopjes modemensen naai
de lichtstad trekt
om ze vaak weer perplex huiswaarts te laten keren.
Juist nu het modebeeld in wat rustiger vaarwater ivas terecht gekomen,
zijn er toch enkele revolutionaire Japanse
ontwerpers (volgelingen van de beroemde Kenzo
die in Parijs voor spektakel zorgden, door daar een mode te tonen
die dwars tegen alles indruist
daarbij de commercialiteit volledig uit het oog verliezend.
Kakelbonte, oogpijnigende kleuren, kleren die soms meer
op lappen leken, op-en-over-elkaar, bizarre bivakmutsen
met minieme kijkspleten, 't had soms alles weg van een
dramatisch Japans theaterstuk. Gelukkig zijn er naast
deze buitenissigheden van de oosterse ontwerpers
nog andere jonge ontwerpers die de Westerse vrouwen
beter aanvoelen. Ook zij laten zich inspireren door de
folklore uit het Midden-Oosten, Aziè. Arabië. Rusland en
Marokko, waarbij veel kledinglagen van verschillende
dessins over elkaar worden gedragen. Kleurrijk is het bij
hen ook, alleen komt 't wat geciviliseerder en doordach-
ter over.
Erg vrouwelijk is de folklore zonder meer met vaak toch
nog wijd uitwaaierende^ rokken (overigens steeds met
1 aarzenI, valse vlechten, hoofddoeken en omslagdoeken.
Deze laatste vaak ontzettend groot en meer bedoeld om
de mantel te vervangen- Iets wat bij ons winderige kli
maat niet altijd een succes zal zijn.
Alles op een rijtje gezet komen we tot het volgende
totaal-beeld'
mantels
Deze krijgen toch veelaandacht. Ze zijn nog steeds soepel
en comfortabel. De overdreven ruimte is verdwenen, al
blijven wel de mouw-inzetten ruim. De pellerine van vo
rige winter is nog niet verdwenen. In vele gevallen is ze
zelfs nog langer tot over de elleboog) en wijder geworden,
waardoor meer een cape-idee ontstaat. Veel mantels zijn
gegarneerd met extra stiksels en blesverwerkingen,
Naast de wijde cape-achtige modellen zijn er ook rechtere
exemplaren met een halve ceintuur, al dan niet met een
paar platte plooien aan de rugzijde.
De belangrijkste stoftypen voor de mantels zijn; brossé's.
harige stoffen, double-faced kwaliteiten, dekenachtige
stoffen met strepen en de masculin-typen vooral in ruiten.
Voor de eerste koudere dagen zijn er bovendien sportieve
mantels van tweed en gebreide modellen die één ding
gemeen hebben: de capuchon. Door de tendens om allerlei
lagen over elkaar te dragen, zijn er ook capes die gemak
kelijk bij deze mode te combineren zijn. Langwerpige ol
driehoekige sjaals worden dan weer over de mantel of de
cape gedragen.
jasjes en ensembles
We zien hier verschillende vormen:- De lady-trend her
kennen we in elegante tailleurs met een jasje in chemi-
sierstijl Bovendien zijn er enkele zeer vrouwelijke va
rianten met gerende rok en wijde omhangplaids in
plaats van een jasje.
- Sportieve parka's vormen vaak een basis-idee voor de
jasjes van de kostuums.
- De blazertypen zijn niet streng of getailleerd, maar val
len soepel en worden gedragen op een rok met ruimte
door plooien. De stoffen van het jasje en de rok verschil
len meestal van elkaar.
- Tunieken worden met een ceintuur gedragen op een
rok.
- De taille wordt soms enigszins aangegeven in de vorm
van het jasje (maar niet streng getailleerd) of door een
ceintuur.
De korte jasjes zijn terug in het modebeeld, al zijn ze wel
wat gewijzigd uit de modestrijd teruggekomen. De be
langrijkste kenmerken:
- ze zijn lang, tot aan de bips
- wijd en los.
- meestal met capuchon.
- bij voorkeur in de gloednieuwe Parijse kleuren mos
terd en Royal (blauw).
rokken
Ze zijn niet streng, hebben ruimte en souplesse. De rokken
krijgen loopruimte door splitten, platte plooien en bij de
meer geklede versies door plissé's. al zijn dit geen wijd
uitwaaierende plissé's of plooien. Veel wordt er gewerkt
met rimpelingen vanuit een glad heupstuk. Ook zijn soms
plooitjes ingestikt, zodat toch een slank effect verkregen
wordt, want, recht blijft de boodschap met soepele ruimte
in het bovenlijf.
japonnen
De chemisiers komen dit keer minder aan bod dan in
vorige seizoenen. Hun plaats wordt wat ingenomen door
de tunieken of door modellen met verlaagde taille-lijn.
Soms wordt de taille geaccentueerd door een sloffen
bindceintuurtje.
Japonnen worden deze winter veel gecombineerd meteen
pantalon of een rok:
- rechte sweater-jurken draagt men op een pantalon met
nauwe rechte pijpen of op een rechte rok die enkele
centimeters langer ïs.
- een overblouse wordt gedragen op een gerimpelde rok
- ook soepel en wat wijdere j aponnen worden op een pan
talon of rok gedragen. De taille wordt aangegeven door
een soepele, brede stoffen bindceint.uur of door een
sjaal. v
De lengte van de japonnen is toch wel onder de knie.
Diegenen onder u die met weemoed aan de mini-rokken
denken, moeten zich niet laten verleiden door sommige
ontwerpers die modellen brachten tot halverwege het dij
been. Ze waren bedoeld als een soort tuniek of lange trui,
eronder horen dikke wollen gebreide overkousen, smalle
broeken of vrolijk gekleurde wollen sjerpen