damesmode warme winter verzekerd met: ■IPZC/n Bij de samenstelling" en het illustreren van de in dit nummer voorkomende' artikelen werd medewerking verkregen van de vol gende Zeeuwse zaken: Damesmode: Waals Mode Middelburg/Vijs- singen en modehuis Rita, Goes: Kinder- en tienefboetiek 'T Witte Paerdjc, Goes; Hoo vers schoenen. Middelburg; Herenmode; Maïson Van Westen, Goes; Kapsalon La Per- ruque, Middelburg, Tassenhuis De Bruyne. Vlissingen; Bruidshuis Fiesta. Middelburg, Van de Ree Optiek, Middelburg; Stalhoude rij Koppejan, Middelburg; Glaswerk én ser viezen: fa. v. d. Woestijne, Middelburg; 'De Kleine Stelle', Wemeldinge: bloemen- en tuincentrum Dekker, Middelburg; Reisbu reau Van F'raassen, Vlissingen; Boekhandel Bikker, Vlissingen; Bockhandel De Ve.v Mcstdagh, Vlissingen: Foto Dert, Vlissin gen; De Lichtbron, Vlissingen/Middelburg; Keukencentrum 'Het Hoekje van Goes' Goes; Doe-hct-zelf fa. Konraad, Vlissin gen/Middelburg; Bakker, Interrccreatie. Kam per I andMarkies Verlichting VI issi n- gen: Jakobsen Interieurverzorging, Oost- Soubu rg/M iddelburg. VRIJDAG 8 OKTOBER 1976 Gebreide mode is 'in V Anne in een witte ivollen japon met grote col en mouwen in raglan-vorm. Eliza koos voor een camel-kleurige trui met verticaal streep-dessin. Eronder draagt zij een camel-kleurige rech te rok met plooien. najaar 1976 Anne draagt een genopt ensemble op zwart fond waarvan de rok geplisseerd is. De blouse is in tuniekstijl, heeft lange zijspatten en kan eventueel in de rok gedragen worden. wollen deken-look 9 veel capuchons 9 kleurige maillots 9 ruime truien De grote mode-shows zijn weer achter de rug, de Parijse salonstoeltjes weer voor een hatfjaar opgeborgen en de ontwerpers kunnen even uitblazen om daarna naar nieuwe inspiratie-bronnen te zoeken. Voorbij is de happening die elk mode-seizoen hoopjes modemensen naai de lichtstad trekt om ze vaak weer perplex huiswaarts te laten keren. Juist nu het modebeeld in wat rustiger vaarwater ivas terecht gekomen, zijn er toch enkele revolutionaire Japanse ontwerpers (volgelingen van de beroemde Kenzo die in Parijs voor spektakel zorgden, door daar een mode te tonen die dwars tegen alles indruist daarbij de commercialiteit volledig uit het oog verliezend. Kakelbonte, oogpijnigende kleuren, kleren die soms meer op lappen leken, op-en-over-elkaar, bizarre bivakmutsen met minieme kijkspleten, 't had soms alles weg van een dramatisch Japans theaterstuk. Gelukkig zijn er naast deze buitenissigheden van de oosterse ontwerpers nog andere jonge ontwerpers die de Westerse vrouwen beter aanvoelen. Ook zij laten zich inspireren door de folklore uit het Midden-Oosten, Aziè. Arabië. Rusland en Marokko, waarbij veel kledinglagen van verschillende dessins over elkaar worden gedragen. Kleurrijk is het bij hen ook, alleen komt 't wat geciviliseerder en doordach- ter over. Erg vrouwelijk is de folklore zonder meer met vaak toch nog wijd uitwaaierende^ rokken (overigens steeds met 1 aarzenI, valse vlechten, hoofddoeken en omslagdoeken. Deze laatste vaak ontzettend groot en meer bedoeld om de mantel te vervangen- Iets wat bij ons winderige kli maat niet altijd een succes zal zijn. Alles op een rijtje gezet komen we tot het volgende totaal-beeld' mantels Deze krijgen toch veelaandacht. Ze zijn nog steeds soepel en comfortabel. De overdreven ruimte is verdwenen, al blijven wel de mouw-inzetten ruim. De pellerine van vo rige winter is nog niet verdwenen. In vele gevallen is ze zelfs nog langer tot over de elleboog) en wijder geworden, waardoor meer een cape-idee ontstaat. Veel mantels zijn gegarneerd met extra stiksels en blesverwerkingen, Naast de wijde cape-achtige modellen zijn er ook rechtere exemplaren met een halve ceintuur, al dan niet met een paar platte plooien aan de rugzijde. De belangrijkste stoftypen voor de mantels zijn; brossé's. harige stoffen, double-faced kwaliteiten, dekenachtige stoffen met strepen en de masculin-typen vooral in ruiten. Voor de eerste koudere dagen zijn er bovendien sportieve mantels van tweed en gebreide modellen die één ding gemeen hebben: de capuchon. Door de tendens om allerlei lagen over elkaar te dragen, zijn er ook capes die gemak kelijk bij deze mode te combineren zijn. Langwerpige ol driehoekige sjaals worden dan weer over de mantel of de cape gedragen. jasjes en ensembles We zien hier verschillende vormen:- De lady-trend her kennen we in elegante tailleurs met een jasje in chemi- sierstijl Bovendien zijn er enkele zeer vrouwelijke va rianten met gerende rok en wijde omhangplaids in plaats van een jasje. - Sportieve parka's vormen vaak een basis-idee voor de jasjes van de kostuums. - De blazertypen zijn niet streng of getailleerd, maar val len soepel en worden gedragen op een rok met ruimte door plooien. De stoffen van het jasje en de rok verschil len meestal van elkaar. - Tunieken worden met een ceintuur gedragen op een rok. - De taille wordt soms enigszins aangegeven in de vorm van het jasje (maar niet streng getailleerd) of door een ceintuur. De korte jasjes zijn terug in het modebeeld, al zijn ze wel wat gewijzigd uit de modestrijd teruggekomen. De be langrijkste kenmerken: - ze zijn lang, tot aan de bips - wijd en los. - meestal met capuchon. - bij voorkeur in de gloednieuwe Parijse kleuren mos terd en Royal (blauw). rokken Ze zijn niet streng, hebben ruimte en souplesse. De rokken krijgen loopruimte door splitten, platte plooien en bij de meer geklede versies door plissé's. al zijn dit geen wijd uitwaaierende plissé's of plooien. Veel wordt er gewerkt met rimpelingen vanuit een glad heupstuk. Ook zijn soms plooitjes ingestikt, zodat toch een slank effect verkregen wordt, want, recht blijft de boodschap met soepele ruimte in het bovenlijf. japonnen De chemisiers komen dit keer minder aan bod dan in vorige seizoenen. Hun plaats wordt wat ingenomen door de tunieken of door modellen met verlaagde taille-lijn. Soms wordt de taille geaccentueerd door een sloffen bindceintuurtje. Japonnen worden deze winter veel gecombineerd meteen pantalon of een rok: - rechte sweater-jurken draagt men op een pantalon met nauwe rechte pijpen of op een rechte rok die enkele centimeters langer ïs. - een overblouse wordt gedragen op een gerimpelde rok - ook soepel en wat wijdere j aponnen worden op een pan talon of rok gedragen. De taille wordt aangegeven door een soepele, brede stoffen bindceint.uur of door een sjaal. v De lengte van de japonnen is toch wel onder de knie. Diegenen onder u die met weemoed aan de mini-rokken denken, moeten zich niet laten verleiden door sommige ontwerpers die modellen brachten tot halverwege het dij been. Ze waren bedoeld als een soort tuniek of lange trui, eronder horen dikke wollen gebreide overkousen, smalle broeken of vrolijk gekleurde wollen sjerpen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 37