Pater Robert de bouwt in Finse bossen aan oecumene CENTRUM MET KONEN-SCHILDERSCHOOL Tentoonstelling rondom Pacificatie van Gent ZEEUWSE PRIESTER IN FINLAND ZATERDAG 2 OKTOBER 1976 Te weinig Nederlanders die in Finland hun vakantie doorbrengen - vorig jaar meer dan 15.000 - lopen eens even binnen bij hun landgenoot pater Robert de Caluwé. Niet ver van Helsinki beheert deze priester een voor Finland uniek oecumenisch centrum. Br wacht de bezoekers een gastvrij onthaal en de kennismaking met een veelzijdig en boeiend mens, Bovendien kent niemand Finland beter dan 'Isa' (vader) Robert, omdat hij hier al 36 jaar woont. Er wacht de liefhebbers voorts een prachtige bibliotheek, met zeldzame uitgaven als de in 1632 te Antwerpen gcdrult te bijbel en iedere gast kan er paardrijden, skiën, zwemmen, wandelen enz. naar hartelust. Zij het, dat de gasten wel enige corveediensten dienen te verrichten, zoals vaat wassen en hout sprokkelen of aardappels rooien. Het houten kerkje - met bronzen decoraties van NicI Steenbergen - is tevens min of meer museum, dankzij de tientallen ikonen aan de wand. Myllyjarvi ligt op ongeveer 25 kilometer van Helsinki. Er gaat een bus dienst heen en ook taxichauffeurs weten het te vinden. Robert de Caluwé is geboren in Sas van Gent, waar zijn vader onderwij zer was. Hij heeft er zelf ook een poosje voor de klas gestaan. De familie isafkomstig uit Vlaanderen, zoals de naam De Caluwé (de kale of de arme) reeds doet vermoeden. Elk jaar brengt de pater nog een bezoek aan zijn broer in Sas van Gent, die als electricièn bij de suikerfa briek werkt. Vrij veel bus- en taxichauffeurs in Helsinki zijn er van op de hoogte, dat in de woudrijke omgeving van hun stad een Neder landse priester woont. Ik krijg het wachtiuoord 'Isa' {vader) Robert, zodra het me is gelukt één van hen duidelijk te maken, dat ik naar Mylljarvi wil. Als ik daar aankom staat het eten op tafel. Er is een zegen over gevraagd door pater Robert de Caluwé, wiens Ekumeeninen Keskus (oecumenische kerk) al jarenlang pogingen doet om de wat stug uitgevallen Finnen onder één kruis te verenigen. Als ze allemaal zo'n maaltijd voorgezet krijgen zal dat wel luk ken. De dertigjarige huisgenote Sirkko Lehtinen heeft schotels bereid waar ik in menig Fins restaurant vergeefs naar heb uitge zien. Een glas koude melk symboliseert de strijd tegen een ont stellend alcoholisme, waarin dit land is verwikkeld. Als het gezélschap zich na toetje en koffie van de stoelen verheft en een kioartslag draait om het Christusbeeld aan de wand voor spijs en drank te loven, kan ik daar volledig mee instemmen. De gastheer spreekt in zijn gebed een voor mij onverstaanbare taal. Het kost moeite me voor te stellen, dat hij echt uit Sas van Gent aflcomstig is en daar ooit voor de klas heeft gestaan. Hij ziet er voor zijn 63 jaar bijna onna tuurlijk jeugdig uit. Een volle baard omkranst het gezicht, dat mede dank zij frequente stoombaden in de Sauna een frisse aanblik biedt. Zijn kledij be staat uit zo'n praktisch kruippak voor volwassenen, dat ter hoogte van de borstkas met bretels aan de schouders is opgehangen. Aan zijn voeten draagt hij geen sandalen, maar met- kalk be- spatte, zwarte schoenen, die hem de finishing touch geven van een echte bouwpastoor. Dat is hij dan ook. Met alle respect voor onze ambassadeur E. G. Ver- donck Huffnagel moest vastgesteld Het gebrek aan een klassieke vorming kon hem er niet van weerhouden naar Rome te gaan en daar de opleiding te volgen voor priesters in de byzantijnse ritus. Daar werd ook de talenstudie voortgezet. Deze zou er toe leiden, dat hij niet alleen het Latijn, Hebreeuws en Grieks onder de kme kreeg, maar ook Russisch, Italiaans, Deens, Fins en nog een reeks andere talen. Hij be studeerde er veertien en spreekt er acht bijna even vloeiend als zijn Ne derlands. Ikoners In Rome leerde hij-ook de oude iko- worden, dat deze Zeeuws-Vlaming de nenschilder kennen, die hem de oude bekendste is van zo'n 250 min of r permanent in Finland wonende Ne derlanders, Jaarlijks bèzoeken zeker elfduizend mensen het centrum. Het ligt op ruim 25 kilometer van Helsinki aan één van de zestigduizend meren die dit land rijk is, het Molenmeer. Daaraan heeft het de naam ontleend. De Finnen zullen zich aanvankelijk afgevraagd hebben waar een Rooms-Katholiek priester, afkomstig bovendien uit een onbekend landje aan de zee. zich mee kwam bemoeien. technieken van deze kunst leerde, in de stijl van de oud-gelovigen, een van Rome afgescheiden orthodoxe groe pering. Het oecumenisch centrum in de bossen van Finland is nu tevens vermaard als opleidingscentrum voor het schilderen van deze apostelen en andere heiligen. Pater Robert heeft al een score geboekt van 400 leerlin gen m Finland en 150 in Zweden. Als bindmiddel voor de verf wordt nog altijd eigeel gebruikt De opbrengsten van deze bedrijvig- Ongeveer 93 procent van hen behoort heid - de ikonen zijn hier ook te koop - tot de Evangelisch-Lutherse Kerk, zij komen ten goede aan de kerk die, afge- het op een wat solitaire manier (de zien van een bescheiden wedde voor de kerkgang beperkt zich tot nauwelijks pater, zichzelf financieel moet bedrui- twee a drie honderd leden) en 65.000 pen. Ik word er toe uitgenodigd om inwoners scharen zich achter de kleu- volgend jaar de Nederlandse zomer- rige vanen van een tweede staatskerk, de Orthodoxe, één van de oosterse groeperingen die Rome de rug hebben toegekeerd. Robert de Caluwé's moederkerk zelf heeft in Finland geen been om op te staan, met een zielental van rond de drieduizend in totaal. Het wordt ech ter toereikend geacht voor een Rooms-Katholieke bisschopszetel in Finland en merkwaardigerwijze wordt deze ook bezet gehouden door een Ne derlander, de uit Breda afkomstige monseigneur Paul Verschuren. Eigenlijk ben ik dus terecht gekomen bij een zieleherder in diaspora, zij het dat hij de speciale opdracht heeft ge kregen om kerkelijke grenzen te over schrijden. Van deze taak - het bevor deren van de oecumene - kwijt hij zich op een bijzondere wijze. Veelzijdig Nimmer tevoren heb ik een geestelijke ontmoet, wiens veelzijdigheid zo ver genoeg ging om z'n spillebenen vanon der een Schotse kilt aan de openbaar heid prijs te geven, terwijl hij op niet onverdienstelijke wijze de doedelzak bespeeld. In Myllyjarvi mag ik van zo'n demonstratie - compleet met mes tussen de kouseband - getuige zijn. De even onstuimige als bezonken pa ter hecht veel waarde aan de sociale en menselijke aspecten van zijn op dracht. Hij speelt, zodra 't heerlijk avondje is gekomen, Sinterklaas voor de Nederlandse Vereniging in Finland en reed vroeger eens aldus uitgedost op een wit paard Helsinki binnen. Nu wordt dit feest bij hem thuis gevierd. Tijdens een rondleiding zie ik hoe in de kelder zijn pseudo-bsschopstaf alweer in reserve wordt gehouden. De in zichzelf gekeerde Finnen zouden niet zoveel respect hebben voor onze landgenoot, als hij zich totsoortgelijke bezigheden beperkte. In een sterk door de twee staatskerken beheerst klimaat, tracht- Isa Robert vooroorde len en onwetendheid tussen de belij ders van diverse religies uit de weg te ruimen. Met dit laatste deed hij een concessie aan zijn jeugddroom. De onderwijzer uit Sas van Gent wilde namelijk als priester naar Rusland, waai- toen mil joenen mensen van de honger stierven. cursus in Stevensweert - Limburg - te komen volgen. Toen Robert de Caluwé zijn studie ir. Rome voltooid had - met ijzeren vol harding - was Rusland moeilijker be reikbaar geworden. Na een kort ver blijf in Polen werd hij haar Finland ge stuurd, waar grote behoefte was aan priesters Plannen om de eerste mis na zijn wijding thuis in Sas van Gent op te dragen werden (Nederland was inmid dels bezet) verijdeld door de General der Flieger Christiansen. De ouders bleven verstoken van deze plechtig heid. Het is nu 36 jaar geleden, dat mijn gast heer in Finland aankwam. Na zijn aarzelende pogingen om in het ge hucht Rekola mensen van verschil lende geloofsovertuigingen naar zijn kapelletje te krijgen en werkgroepen te vormen kreeg het officiële 'Rome' meer belangstelling voor zijn streven. Er werd een tweede priester naar Fin land gestuurd om de toenaderingspo gingen te bevorderen, de Oostenrijker Theodoor Rhonen sinds 1971 als mls- sionarism Brazilië werkzaam. Het duo werkte samen aan de verwe zenlijking vanhetprojectmMillyjarvi, dat in 1964 gereed kwam, Robert de Caluwé staat er nu weer alleen voor, zij het met hulp van de voortreffelijke kookster - tevens schilderen van iko nen - en een veteraan uit twee Finse oorlogen, die 63-jarige Edvin Kac- klund, manusje van alles. Een voort- durend van samenstelling wisselende commune geniet er gastvrijheid en komt bijeen in hethouten kerkje, waar de wanden bedekt zijn met de in eigen 'school' vervaardigde ikonen. Daar worden veel oecumenische diensten gehouden. Maar er wordt ook gewerkt. Als ik op bezoek ben zit in het leslo kaal mevrouw Töttennann echtge note van de Finse ambassadeur in Londen te schilderen. Zij behoort tot de leerlingen voor deze kunstzinnige opleiding in dienst van de eenwording aller kerken, waar Isa Robert nog al tijd van droomt Vruchten Intussen werpt zijn soms moeizame arbeid vruchten af. Veel geestelijke leiders van de staatskerken kunnen Leerling Tkoon-schilderen: echtgenote van de Finse ambassadeur in Ijonden. uitstekend met hem overweg. Lu therse jongelui komen vóór hun beves tiging soms een bezinningsweekeind doorbrengen op Myllyjarvi en paartjes laten zich temidden van de ikonen in de echt verbinden. Tal van de groepen hebben dit centrum ontdekt als een oase van stilte, zeer geschikt voor meditatie en uitwisseling van gedach- Het ligt op een ideale afstand van Hel sinki. Tussen het onvervalst Finse hout dat nog lichtelijk naar de bossen geurt, overheersen soberheid en een voud. Er kan naar hartelust gelezen worden, want de pater heeft een gigan tische bibliotheek met tal van zeld zame uitgaven. Ze variëren van bijbels in alle talen (zowel de Leidse vertaling als een Nieuw Testament in het uitge storven Lijflands, Spaanse, Russische, kerkslavistische en arabische bijbels) tot een pocketwoordenboekje uit 1613 voor Nederlandse kooplieden in acht talen. Bovendien treffen de leerlingen er een complete bibliotheek over iko nen aan. Als ik pater Robert vraag of hij nog meer pijlen op zijn boog heeft, moet hij toegeven een in Finland niet onbe kend heraldicus te zijn. Niet zonder trots toont hij het door hem ontwor pen wapen van zijn geboorteplaats Sas van Gent, goedgekeurd door de Hoge Raad van Adel. Helaas kan ik geen gebruik maken van de uitnodiging om in één van de veer tien gastenbedden te blijven slapen, de geneugten van een Finse sauna te ondergaan en in deze kleine autarkie te genieten van nogmeer fruit, groen ten en aardappelen uit de eigen tuin. Ook voor de mogelijkheden tot ont spanning - rijden op de eigen paarden van het centrum, zwemmen, skiën, platen spelen of stoeien met de twee honden moet ik nog maar eens terug komen. De Finnen hebben trouwens voor rang. In hun door een r ciaal en religieus coiuaci geKcu- merkte samenleving heeft deze Ne derlandse priester al heel wat ijs ge broken. Publicaties en een TV- uitzending over zijn ikonen- schilderschool hebben er mede toe ge leid, dat uit steeds meer parochies mensen naar het centrum komen. Zij hoeven niet bang te zijn voor on gewenste beinvloeding. De pater ont kent met grote stelligheid, dat hij naar Finland is gezonden om voor het kleine kuddeke Rooms-Katholieke zieltjes te winnen. Hij is ook geen goodw ill-ambassadeur voor zijn kerk. Bijna alle Finnen behoren - zij het vaak slechts theoretisch - tot een kerkgenootschap, behalve de reeds genoemde zijn er ook nog baptisten, methodisten, joden, moslims en leden van kleine, vrije kerken - en het is slechts zijn beöoeiing om deze men sen bewust te maken van hun geloof. Daar kunnen dan in hun eigen kring de vruchten van geplukt worden. Leo J. Leeuwis De tweede helft van de 16e eeuw is een tijdperk in onze vaderlandse geschiede nis. waarvan we hel nodige hebben moeten leren: de opkomst van het protes- tantisme, de hagepreken, de beeldenstorm, de slag bij Heiligerlee, de inname van Den Briel, de overgang van Vlissingen enz. Het is ons allen verteld en we hebben er van gelezen alsof het onze eigen vaderlandse geschiedenis was. Voor het kleinste percentage is dat ook wel zo, maar voor het grootste percentage is het. in ieder geval tot 1572, de geschiedenis van de zuidelijke Nederlanden, wat nu België en het noord-westelijk deel van Frankrijk is. Van daar uit is het calvinisme naar het noorden opgedrongen, althans voornamelijk, en de ge schiedenis van Zeeland is niet denkbaar zonderde geschiedenis van Vlaande ren en Brabant, Middelburg enZierikzeezijn meer Vlaamse steden geweest dan Hollandse. Na de scheiding tussen noord en zuid in de Nederlanden, is onze provincie niet te denken, zowel economisch als godsdienstig, zonderde invloed die de vluchtelingen uit de zuidelijke gewesten hier hebben uitgeoefend. Het is dan ook niet zonder zin dat als eersten op de lijst van het erecomité voor de tentoonstelling 'Eenheid en scheiding in de Nederlanden' 1555- 1585' die momenteel in de gebouwen van de voormalige St. Pietersabdij te Gent wordt gehouden, in verband met de Pacificatie, staan 'De Heren Leden van de Gedeputeerde Staten van Zee land'. Nu zou men kunnen denken dat die scheiding tussen noord en zuid een po litieke zaak is geweest en daarom valt buiten het kader van deze rubriek. We hebben er een paar weken geleden reeds op gewezen dat de kwestie van de godsdienst een van de voornaamste zaken is geweest waarom het 400 jaar geleden in Gent ging. Koste wat het koste moest tegenover de muitende Spaanse troepen de eenheid van de 17 verenigde provincies worden hersteld. Op de omslag van de royale catalogus van de genoemde tentoonstelling staat een reproductie van een schilde rij, waarop de auteur laat zien hoe sol daten een dorp leegplunderen. Terwijl de afgevaardigden op het stadhuis vergaderden, werd het kasteel van Gent. waar Spaanse soldaten zich hadden teruggetrokken, belegerd. Dit politieke aspect in de genoemde 30 ja ren van de 16e eeuw. krijgt op de ten toonstelling te Gent alle aandacht- We zien de portretten van nagenoeg alle personen die toen een rol hebben ge speeld, alsook van bekende vluchte lingen die tenslotte naar de noord elijke gewesten zijn uitgeweken. Hoezeer het vraagstuk van de gods dienst een knelpunt was tijdens de on derhandelingen van de afgevaardig den die zouden leiden tot de Pacifica tie, laat deze tentoonstelling zien. We hebben nog niet een tentoonstelling bezocht die betrekking had op deze tijd. waarop dit zo duidelijk naar voren kwam. Meer dan iets anders is'het godsdienstvraagstuk tenslotte de hoofdzaak van de scheiding tussen de gewesten geweest. Hierbij is niet al leen te denken aan de calvinisten, maar evenzeer aan de doopsgezinden, die evenveel, zo niet meer. martelaren hebben gekend dan de gereformeer den. Maar de dopersen waren na het drama van Munster wars van alle ge welddadige opstand. Tekenend is dan ook dat een van hun marielarenboe- ken tot titel droeg: 'Het offer des Hee- ren'. Op een grafiek kan men in Gent zien hoevelen er gevallen zijn, alleen ter oorzake van het feit dat men zich afkeerde van de kerk van Rome. Een kaart laat zien waar in Vlaanderen en Brabant de calvinisten zaten en waar de doopsgezinden huisden. Voor Phi lips II gingen het gezag van de vorst en het gezag van de kerk hand in hand. Zijn persoonlijk gezag als de wettige vorst wilde hij herstellen, maar even zeer het gezag van de enige kerk die hij zich kon indenken. Daartoe moesten de nieuwe bisschoppen dienen, die bijna stuk voor stuk in dienst van de inquisitie hadden gestaan. Maar juist die kettervervolgingen hadden grote weerstanden opgeroepen. En zo krijgt het verzet tegen de koning en zijn maatregelen ook een godsdienstige kant. In het Verbond der Edelen heeft dit van het begin af aan meegespeeld. In hetsmeekschrift vroegen zij ook om afschaffing van de kettervervolgingen. Op de Gentse tentoonstelling is dit verband duidelijk te lezen. Op het ter rein van de godsdienst lag de diepste tegenstelling. De geuzenpenning met bedeltas en bedelnap had een tegen hanger in de anti-geuzenpenning waarop aan de voorzijde een beeltenis van Christus stond en op de achter zijde O.L.V. van Halle. toen het. be langrijkste bedevaartsoord in de Ne derlanden, waarheen menig veroor deelde uit onze provincie tot straf ter bedevaart, werd gestuurd. Het verzet tegen koningen kerk waren moeilijk meer uit elkaar te halen in de 2e helft van de 16e eeuw. De tentoon stelling laat zien hoe heresie en rebel lie hand in hand gaan. Op een van de spotprenten uit die tijd zien we de wa gen van de Vrije Religie. De paarden die de wagen trekken worden bereden door Luther en Calvijn en ze rijden over de bijbel en de predikaties van de kerkvaders. Armoede is het gevolg. Ook van de andere zijde laat men zich niet onbetuigd. Op een van haar spot prenten zien we kardinaal Granvelle. na Alva de meest gehate man. Hij spreekt en bij zijn oren vliegen duivel- De barmhartige Samaritaan tjes, die hem influisteren wat hij zeg gen moet. Het meeste materiaal dat in Gent ten toongesteld is. komt uit de zuidelijke Nederlanden. Daar lag ook de brand haard van 't calvinisme en van de op stand. Bfj Steenvoorde, nu in Frans Vlaanderen, is de beeldenstorm be gonnen en een kaart laatzien hoe deze over de provinciën is voortgegaan, tot Leeuwarden en Groningen toe. Een andere afdeling is die van de hagepre ken. In 1566 schilderde Pie ter Bruegel de Oude de prediking van Johannes de Doper en het is waarschijnlijk, zo te kent de catalogus er bij aan, dat de auteur 'zich geïnspireerd heeft aan de hagepreken' die toen 'in de nabijheid van zowat alle Vlaamse en Brabantse steden in openlucht werden gehouden en die hij zeker moet hebben gezien'. Mannen, vrouwen en kinderen uit alle maatschappelijke klassen hebben zich rondom de prediker verzameld. Ook monniken bevinden zich onder zijn gehoor. We krijgen in Genteen indruk hoe heel de maatschappij betrokken was, niet alleen bii het verzet tegen de 10e pen ning, maareveneens bij dezaak van de godsdienst. We kunnen het ons in deze tijd nauwelijks meer voorstellen hoe lel toen de tegenstellingen waren, vooral weerin Vlaanderen en Brabant. De 'zinneprenten' hebben we reeds genoemd. Ze moeten In die tijd, toen er geen dagbladen waren, laat staan de andere massa-media die wij nu ken nen. een belangrijke rol hebben ver vuld. We kennen ze trouwens tot in onze tijd toe en noemen ze nu 'car toons'. Nog altijd hebben deze een functie bij het beïnvloeden van het volk. De tekenaars, de etsers, de houtsnijders van de 16e eeuw hebben hun deel bijgedragen, niet alleen wan neer het ging om politieke, maat schappelijke en sociale aangelegen heden, maar ook hebben zij een niet geringe bijdrage geleverd bij de gods diensttwisten. De geuzenpenning en de anti geuzenpenning hebben we reeds ge noemd. Op de tentoonstelling in Gent komen we in aanraking met talloze penningen die ontworpen en geslagen zijn en betrekking hebben op gebeur tenissen in de jaren 1555-1585. Een bronzen penning met de beeltenis van Willem van Oranje moet uitbeelden zijn verzet, te zamen met andere edelen van wie de wapenschilden zijn afge beeld, tegen de 10e penning van Alva. DiG IQepenningwastoenzoietsalswat nu de BTW is. Maar andere penningen hebben weer helemaal een godsdien stig karakter, zoals die waarop een geopend boek is afgebeeld, waarboven een vuur. met als tekst er bij in het Latijn: het Woord Gods is een niet te blussen vuur. Aan de achterzijde staat: Uw hand o Heer heeft dit ge daan. Het slaan van penningen bij bij zondere gelegenheden kennen we ook in onze tijd nog. Ook naar aanleiding van de Pacificatie van Gent zijn er pen ningen geslagen en een die op de ten toonstelling te zien is, draagt ook weer ccn godsdienstig karakter. Aan dc ene kant 'n ridder te paard in volle wapen uitrusting, met als randschrift: De laarzen van de krijgsman behagen de Heer niet. Aan de keerzijde is Gideon afgebeeld. Een hand uit de wolk ligt beschermend boven zijn hoofd. Het randschrift luidt hier: Aan de Godvre- zenden komen alle dingen ten goede. De zilver- en goudsmeden hebben niet achter willen blijven. Uit 1566 ligt er een hanger in de vorm van een hart. Aan de ene zijde is afgebeeld een ver gadering van bisschoppen, gepresi deerd door kardinaal Granvelle: daar naast de aanbieding van het smeek schrift van het Verbond der Edelen: daaronder een hagepreek. Aan de keerzijde vinden we de beeldenstorm. Tesamen alle opzienbare gebeurtenis sen uit dat jaar in zilver weergegeven. Deze tentoonstelling waaraan ook Zeeuwse instanties hebben meege werkt is de moeite van de reis waard. Ze geeft ons een beeld van de tijd die er ligt in de genoemde 30 jaren van de 16e eeuw. Tot 8 november (de datum van de definitieve ondertekening van de Pacificatie) isde tentoonstelling te be zoeken. Men moet er wel enige uren voor nemen. Ze is geopend van 10.30- 12 en van 2-5 uur. h. (Lukas 10: 25-37) Het. gaat. in dit bekende verhaal niet alleen om. onze liefde voor de naaste, zoals we op het eerste gezicht geneigd zijn te denken. We moeten namelijk inde man die daar halfdood langs de kant van de weg ligt, niet alleen onze medemens in nood zien, maar vooral ook onszelf, als mensen die wachten op hulp, wachten op barmhartigheid en liefde. Een barmhartigheid en liefde die ons geschonken worden door Jezus Christus. Want die is uitgebeeld in die barmhartige Samari taan. Wal die Samaritaan aan de man op de weg doet, is een plaatje waarop we zien wat Jezus aan ons doet. een plaatje ivaarop de daadwerkelijke hefde van Jezus Christus voor ons staat afgebeeld. Zoals de barmhartige Samaritaan olie en wijn giet op de wonden van de man langs de weg om hem te genezen, zo heelt Jezus Christus ons, gewonde mensen, wanneer Hij ons ziet liggen. En zoals de barmhartige Samaritaan Zijn armen om de gewonde heenslaat om hemopzijnezelte helpen, zo slaat Jezus Zijnarmenom ons heen om ons op te richten met Zijn barmhartigheid van God zelf. Jezus vertelt ons in dit verhaal dus allereerst over zichzelf, over Zijn barmhar- heid voor ons, over wat Hij aan ons doet als onze redder en verlosser. En aan, daarna, vertelt het verhaal ons dat wij evenals die barmhartige Samaritaan onze naaste liefde en barmhartigheid moeten bewijzen. Het gaat dus allereerst om de liefde van Jezus Christus voor ons en dan om de liefde van ons voor onze naaste. Deze volgorde van zaken moeten we goed vasthouden. Want: echte liefde tot onze naaste is pas mogelijk als we in ons leven de liefde van Christus voor ons ontdekt hebben. De liefde van Christus voor ons, die is het die ons hart bereid maakt om de ander met liefde tegemoet te treden. Dus ook hier geldt: het horizontale (de relatie met de medemens) is, als het goed is verworield in het verticals (de relatie God) en ontplooit zichrijpt, als een vrucht daaruit. Laten ivij hopen en bidden dat we christenen zijn en steeds meer worden voor wie de relatie met God een zo levende zaak is, dat we vruchten van naastenliefde voortbrengen. Aan deze vruchten is wel een grote behoefte, want er zijn er velen, die uitgeschud langs de weg liggen, op sterven na dood. We lezen het dagelijks in de krant en zien het op de televisie. C. Haas, Nieuwdcrrp,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 19