KANAAL GENT NAAR TERNEUZEN STEEDS GROTER, BREDER EN DIEPER.. Foto-collectie van het Kanaal van toen Verbeteringen altijd weer onvoldoende. TERNEUZEN - Het Temeuzense raadslid - levens voorzitter van de stichting Temeuzen museum - W. de Zeeuw heeft, enkele dagen geleden beslag weten te leggen op een verza meling van drieëntachtig foto's en acht mappen met bestekken van de verbetering van hel kanaal Gent- Temeuzen. De heer De Zeeuw 'ont dekte' deze collectie bij de Hulster antiquair Frans vasn den Berg van het antiquariaat 'Merlijn'. Deze unieke serie geeft een beeld van de verbeteringswerkzaamheden aan het kanaal, die in het begin van deze eeuw werden uitgevoerd. Op deze pagina een greep uit die foto-serie, destijds vervaardigd door de fotograaf R. Elzinga. De tekst kwam tot stand met medewerking van 'Oud-Temeuzen-kenner' bij uil- stek, de heer P. J. Baert. WOENSDAG 29 SEPTEMBER 1976 iTiSZi ZEEUWSCH-VLAANDEREN Het buitenslmshoofd in Temeuzen... TERNEUZEN - Het Kanaal van Gent naar Temeuzen. Door fana tieke Temeuzenaren steevast het Kanaal van Temeuzen naar Gent genoemd. Volgend jaar bestaat het precies honderdvijftig j aar. Jonge ambitieuze heren uit Temeuzen hebben besloten dat er dan feest gevierd moet worden. Groot feest. Dan zal de vriend schapsband met Gent (als was het de broekriem) nogeené-stevig aangehaald worden. Ingewijden weten al te vertellen dat de stokoude binnenschippersvereniging 'Schuttevaer' zelfs een grote salonboot zal afhuren om er feestend het kanaal mee af te zakken, richting Gent. Een mooie gelegenheid voor di schippers om de 'tariefspanningen', zoals die zich de laatste jaren met de Belgische collega's voordeden onder het genot van bier, jenever en haring met-ui, bij te leggen Eigenlijk heeft Gent altijd problemen gehad met de verbindingen naar zee. Honderden jaren geleden al, bijvoor beeld in de veertiende en vijftiende eeuw, toen Gent voor wat betreft z'n bereikbaarheid per schip helemaal was aangewezen op Het Zwin. De verbin ding tussen Gent en het Zwin werd ge vormd door 'Het Kanaal van de Lieve'. In 1329 was dit kanaal door verzanding zodanig aangetast, dat een andere op lossing gevonden diende te worden. Kiezer Karei de Vijfde bood uitkomst. Op 26 mei 1547 gaf hij Gent vergunning voor het graven van een kanaal naar de 'Braakman' bij Sas van Gent. Begin augustus 1561 werd het kanaal voor de scheepvaart opengesteld. de opening van het kanaal zoude over gaan. Dit bevel werd. onder directie van de Heeren Ingenieurs van den Water staat, met even goed gevolg als spoed, ten uitvoer gebragt. waarop zich dade lijk de duizendwerf herhaalde kreet van Leve de Koning hooren deed, terwijl ter zelfder tijd. salvo's uit het geschut, van het hoofd ten westen van Neuzen, en van eene kanonneerboot, welke Zijne Excel lentie de Vice-Admiraal Gobius van Vlissïngen heeft gelieven te zenden, in de verte aangekondigd, dat de oude stad Gent, dooreen der schoonste kana len die er in het rijk bestaan, in gemeen schap met de zee was gebragt Sleutelen Zo 'schoon' kon het kanaal toch niet zijn of er moest, een kleine eeuw later, weer aan gesleuteld worden. De sche pen werden steeds groter en het werd duidelijk dat Gent nauwelijks nog een concurrentiepositie ten opzichte van andere havens zou innemen, wanneer het kanaal naar Temeuzen niet danig verbeterd zou worden. Gent drong op die verbeteringen aan. In 1391 werd een internationale com missie voor het ontwerpen van een overeenkomst geïnstaleerd. In juni 1895 werd de overeenkomst gesloten. Er zou een nieuwe schutsluis worden aange legd in Temeuzen. Over het verbin dingskanaal van de sluis met het be staande kanaal zou een draaibrug, wor den gebouwd. Bij Sluiskil zou eveneens een nieuwe draaibrug worden gelegd. In Sas van Gent zou een nieuwe kanaal- arm worden gegraven, terwijl voor de verbinding tussen Sas van Gent en Westdorpe ook een draaibrug werd aan gelegd. En verder zou men het kanaal verruimen. De verbeteringswerkzaamheden kost ten in totaal elf miljoen gulden, inclusief ruim één miljoen gulden voor onteige ningen. Er werd precies 6.660.000 ku bieke meter grond verzet Daarvan werd 640.000 kubieke meter in de schelde ge gooid, 2.605.000 kubieke meter werd in ophoging verwerkt, terwijl 3.415,000 ku bieke meter op de grondbergplaats in de Axelse Vlakte terecht kwam. De sluis in Temeuzen werd op 1 december 1904 op geleverd. De kanaalwerken werden op 1 mei 1909 voltooid. Nog wat stof voor de 'cijferliefhebbers: toen het Kanaal van Gent naar Temeu zen werd geopend waren de afmetingen van de sluis: negentig meter lang, 11,50 meter breed en 4 meter diep. Door de drastische verbeteringen In het begin van deze eeuw kwamen die afrnetingen op: 140 meter lang, 17 meter breed en 8 meter diep. Plannenmakers Belgen zijn plannenmakers, dat is be kend. Er moest dan ook opnieuw onder handeld worden. Want ook de verbete ringen van begin 1900 waren niet ge noeg- Jaren achtereen is er gepraat en bogen deskundigen zich in rokerige di- rectievertrekken over tekeningen en begrotingen van een, opnieuw als zeer ambitieus gelanceerd project. Wederom zouden graafrnachines, betonvlechters en zandzuigers zich storten op het ka naal. En in 1968 mochten koningin Ju liana en koning Boudewijn samen op een knopje drukken, een handeling waarmee zij het verbrede, uitgediepte en van nieuwe sluizen voorziene kanaal officieel voor de scheepvaart open stel den. Een kanaal voor 50 tot 60.000 ton ners. Tijdens de openingsplechtigheid, nog voor de eerste bitterbal was verorberd, vormde zich ergens op de boot die de autoriteiten naar Gent voerde, een kringetje rond een druk gebarend Bel gisch ingenieurtje. Uit zijn binnenzak toverde hij een tekening. Juist, de plan nen voor een nog groter, nog breder en vooral nog dieper kanaal naar Gent... Scheefgezakte spoorbmgdraaipijler bij SluiskiL. Gedurende de tachtigjarige oorlog raakte het kanaal ech ter weer volkomen in verval. Het duurde tot 1817 vóór er opnieuw plannen op tafel kwamen om iets te doen aan de scheepsvaartverbin ding van Gent naar zee. De ingenieurs Noêl en Van Diggelen waren de plan nenmakers. Zij dachten niet alleen aan een verbete ring van het kanaal naar Sas van Gent, maar tegelijkertijd kwamen zij met het plan dat kanaal door te trekken tot de Schelde. De plannen werden goedge keurd en in ijltempo werd met de werk zaamheden begonnen. Op 18 november 1827 kon het verbeterde en doorgetrok ken kanaal worden geopend. Een ka naal met een lengte van 21.360 meter van de Tolhuissluis in Gent tot Sas van Gent en van 12.756 meter van Sas tot Temeuzen. En in Temeuzen werd ge bruik gemaakt van twee sluizen. Op 21 november 1827 werd het kanaal doot de Staatsraad Gouveneur van Oost-Vlaanderen geopend. De 'Ter Neu- zensche Courant' meldde over die ope ningsplechtigheid onder meer: "Zijne Excelentie heeft dezelve geëindigd met in Naam des Konings, order te geven, dat men, nu het werk was voltooid, tot Het eerste schip vaart de nieuwe West sluis binnen. Inhangen van een deur van de schutslui Een beeld van de verbredingswerkzaamheden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 23