Dit najaar advies over plaats tweede nationale luchthaven Bescherming visstapels een zaak voor de EEG VERDUBBELING RIJKSWEG PAS IN '79 Volgend j aar slechts drie wegenprojecten PZC/n Vier ton voor verbetering afwatering Vrije van Sluis SER-advies werk en rusttijden 'Plan 200 mijl zet visserij onder druk' DER'JKSUITGAVEN Z'JN ca. 06X^*3M DIT 15 86 MILJARD GULDEN Een mens heeft <a 46S2joarnodigan het bedrog te felle" U kunt 60gukden per uuruiige\en164 720 Opgestapeld ingul-| ElkeNeder tonder densis het een lengte kan er co,6320 gz ->-7 a I 1>cn krijgen Van onze Haagje ïedacteui DEN HAAG - Om budgettaire ledenen zal de vet bieding van rijksweg 58 tussen Nieuw land en Vlissingen pa j eind 1979 gei eed zijn. Een jaai latei dan aanvankelijk weid aangenomen. Dat blijkt uit de begioting 1977 van het iijkswegenfonds. ondeideel van het minijteiie \-an veikeei en wateistaat. De toelichting op de begioting meldt veidei dat. 1 miljoen I; uitgetiokken vooi de giondaankoop vooi het gedeelte Hoek-Sluiskil-Axefre Sassing van rijksweg 67 en 1 miljoen vooi het veiteteien ven ki uit punten in rijksweg 18 Willem.'tad-Haams tede. Ovei het wegvek Hoek-Slulskil-Axelse Sassing woidt in de toelichting opgemetkt d&thetpts in 1980 ceieed zal zijn. een jsai latei dan asnvonkelijk weid veiondeisteld WOENSDAG 22 SEPTEMBER 1976 RIJKS PLANOLOGISCHE COMMISSIE SINDS EIND '73 STAGNATIE IN LUCHTVERKEER i Van onze Haagse ïedacteui DEN HAAG-Dit najaar kan het advies van de Rijks Planologische Commis'ie worden verwacht over de locatiekeuze voor de tweede nationale luchthaven. Daarna zal de regering een beslissing kunnen nemen. Ondanks de stagnatie in de groei van het luchtverkeer, moet men voorzichtig zijn om de luchtha venplannen af te wijzen. Het is name lijk moeilijk te overzien in welke mate de economie zich zal herstellen, terwijl de periode van de minder snelle groei van het luchtverkeer nog te kort is om een goed inzicht te krijgen in de bepa lende factoren. Dat staat in de toelichting bij de begro ting 1977 van het ministerie van volks huisvesting en ruimtelijke ordening. Er wordt verder in gepleit voor een spoe dige uitspraak van de regering over de locatiekeuze, omdat dan de planologi sche reserveringen van een aantal loca ties kan worden opgeheven. De advise ring en de beslissing over het tijdstip van de aanleg kunnen dan later aan de orde komen als de verwachtingen om trent de groei van het luchtvaartverkeer duidelijk kunnen worden geformuleerd. De memorie van toelichting over de groei van het luchtverkeer: „Sinds eind 1973 is daarbij een zekere stagnatie op getreden. waardoor het tijdstip waarop de capaciteit van de luchthaven Schip hol volledig benut zal zijn. verder naar de toekomst schuift Dit achterblijven van de ontwikkeling van het luchtver voer bij de oorspronkelijke ramingen heeft geleid tot een bijstelling van de prognoses die ten grondslag lagen aan de rapporten vestigingsplaatsanalyse en kosten-batenanalyse tweede natio nale luchthaven. De oorspronkelijke werkhypothese gaat uit van 80 miljoen passagiersbewegingen in het jaar 2000. met een hoge (100 miljoen) en een lage (60 miljoen) variant De nieuwe prog nose bedraagt 40 miljoen passagiersbe wegingen in 2000. bij een gematigde economische ontwikkeling en 60 mil joen bij een krachtige economische Nota regionaal economisch beleid (Van onze Haagse redacteuri DEN HAAG - Dit najaar is van econo mische zaken een nota te vei wachten over het regionale economische beleid tot en met 1980. De nota zal niet alleen betrekking hebben op de traditionele probleemgebieden. Ook de relatie tus sen het regionaal economisch en het be leid vanuit andere invalshoeken, zoals de ruimtelijke ordening en met name het verstedelijkingsbeleid zal aan de orde komen. Vooits zullen in het kader van de nota punten als vernieuwing dan wel aan passing van de bestaande beleidsin strumenten alsmede de noodzaak tot het introduceien van eventuele nieuwe beleidsinstrumenten worden bezien Dat woidt aangekondigd in de toelich ting op de nieuwe begroting van het mi nisterie van economische zaken De toelichting maakt ei verdei melding van dat in Zeeland in 1975 spiake is ge weest van een toegenomen vestigings overschot. dat relatief een aanzienlijke stijging betekent. Vei der. dathet aantal afgegeven piemietoekenningen ten be hoeve van vestigingen van industriële bedrijven in de periode eind 1975-eind 1976 vrijwel constant is gebleven ten op zichte van het daaiaan vooi afgaande jaar Vooits. dal zowel in individuele bedrij ven als in hele bedrijfstakken zich pio- blemen vooi doen met de wet veion- tieiniging oppeivlaktewateien en de wet inzake de luchtvelontieiniging Economische zaken ..In bepaalde ge vallen zal het dan ook vooi de hand lig gen om te trachten in fcedrijfstakvei- band een oplossing vooi de milieupio- blemen te vinden al dan niet in het ka der van een dooi het ministerie ge steund hei s 11 uctui ei ingspi ogi amma Wellicht fusie van consulentschappen in zuidwesten (Van onze Haagse ïedacteui) DEN HAAG - Voor het zuidwestelijk zee-kleigebied wordt op de langere termijn een fusie overwogen tussen de consulentschappen vooi de akker bouw In Zeeland en Zuid-Holland. Verder is met instemming van de landelijke i aad voor de bedrijfsontwikkeling besloten de consulentschappen voor' de tuin bouw in Zeeland en op de Zuidhol landse eilanden op te heffen en nieuwe, groteie consulentschappen te vormen. Dit blijkt uit de memorie van toelich ting bij de begroting 1977 van het mi nisterie van landbouw en visserij. Het functioneien van de consulent schappen en de maniei waaiop zo slag- vaaidig mogelijk aan bedrijfsontwikke ling en vooi lichting kan woiden gedaan zijn ondeizocht dooi velschillende gioepen Eeist heeft een interne studle- gioep zich met de kwesties beziggehou den Daaina hebben weikgioepen zich ovei de ïegionale aspecten gebogen en hun adviezen zijn weei aan de oide ge steld in de landelijke iaad en de piovin- ciale iaden vooi de bedrijfsontwikke ling. Als conclusie van dit ovet leg kwam uit de bus dat geen principiële ïeoiga- nisatie van de taksgewijze opstelling van de consulentschappen nodig is maai dat vooi tduiend ges tieefd dient te worden naai consulentschappen van een zo doelmatig mogelijke omvang. Daainaast kan in een aantal gevallen woiden volstaan met het zoveel moge lijk bevoideien van wedeizijdse hulp verlening - vooi al op specialistisch ge bied - van aan elkaai gienzende consu- lentschappen. minderd voortzetten en tot een bere kend verlies leiden, dat weliswaar ge ringer was dan aanvankelijk werd ge vreesd. doch toen nog op bedrijfseco nomische basis berekend de 44 miljoen gulden benaderde En dit ondanks het feit dat de quotering door deze tak van visserij niet is nageleefd1' Het nadelig resultaat in de kleine zeevisserij is naar het oordeel van de minister een gevolg van het feit dat de sanering in de bedrijf stak nog niet voldoende doorwerkt De bewindsman geeft bij zijn begroting een overzich t van de maatregelen die hij tot nu toe heeft getroffen om de visserij te saneren Hij wijst erop dat de visserij behalve van het ontwïkkelings- en sane ringsfonds ook gebiuik kan maken van kiedietfaciliteiten op giond van de overbiuggingsiegeling die kort geleden tot stand kwam en op giond van de rijksgroepsregeling zelfstandigen. Vooi toepassing van de oveibiuggmgsiege- ling zijn 150 aanvragen ingediend en vooi toepassing van de rijksgioepsiege- Bescherming van zeescheepvaart (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG - In het komende begro tingsjaar zal minister Westerterp ten aanzien van de zeescheepvaart in het bijzonder moeten zien te bereiken dat de Nederlandse zeescheepvaart niet uit het veld geslagen wordt door multila terale of eenzijdig voordelig werkende bilaterale overeenkomsten. Zoals gemeld, wil Nederland geen aan vaarding van de VN-gedragscode voor lijnvaartconferenties. die een lading verdeling beoogt op zogenoemde 40-40- 20-basis: 40 pet van het vervoer voor de landen van herkomst en bestemming, en slechts 20 pet voor 'derde vlaggen". Voor Nederland, van oudsher ingesteld op vervoer van ieders goederen op alle bestemmingen, een wezenlijke aantas ting van zijn economie. Westerterp is ook bezorgd over de toe nemende concurrentievervalsing op be langrijke vaarroutes, door extreme prij- sonderbieding. De bewindsman kondigt aan het parlement opnieuw behande ling te vragen van de retorsiewet, echter op basis van een nota van wijzigingen, die de regering wettelijke bevoegdhe den geeft voor de Nederlandse scheep vaart beschermend op te treden. VAN DER STEE ling 89. De minister wijst er in zijn begro tingstoelichting nog op dat het hofra Justitie van de Europese gemeen- schappen in juli van dit jaar heeft beves tigd dat er een nationale bevoegdheids om de quoteringsregeling te handtaven en te sanctioneren. „Hiermee zjjn alie moeilijkheden die de Nederlandse rege ling in de weg hebben gestaan uit de weg geruimd", zo stelt de ministervast Elk mens w erco2lquar van knjgen (Van onze redactie economie) DEN HAAG-BinnenkortzaldeSoeiasI Economische Raad een advies word® gevraagd over een nieuwe wettelijke regeling inzake werk- en rusttijden. Vooral in de Randstad. met het Int* sieve forensenverkeer, is men al gewend aan de glijdende werktijden, waarbij men zelf kan bepalen wanneer men komt en wanneer men naar huis gaat BELANGRIJKE BESLISSINGEN UITGESTELD PROJECTEN DUREN LANGER OM KOSTEN TE DRUKKEN (Van onze pailementalie ïedactie) DEN' HAAG - Hoewel het budget vooi de aanleg van nieuwe wegverbindin gen voor 1977 niet lager is dan voiig jaar-Westerteip heeft instemming ge vonden voor zijn opvatting dat dit on aanvaardbaar is vooi ons economisch functioneren - heeft hij vooi een twee tal belangrijke vei bindingen toch geen fiat kunnen krijgen, op budgettaire gronden Ei woidt volgend jaai nog geen beslis sing genomen ovei een vaste oeveivei- Dnding vooi de Westeischelde Om de zelfde i eden zal het wegvak tussen Hat- temeibioek en Kampen (rijksweg 50) niet ln uitvoering woiden genomen Slechts drie nieuwepiojecten woidenin 1976 aangevat ae bouw vaneent®®? IJsselbrug bij Kampen, de bouw van» Botlektunnel met aansluitende «t vakken. en de weg Bneue Hellevoetsluis Nu de weg tot de IJ--» brug niet woidt aangelegd, zal de voorlopig op de bestaande we&en. omgeving moeten woiden aange«o Om de kosten te drukken w°ld aantal andeie reeds in ultvoeilnghW piojecten uitgesmeeid ovei c-en 8 aantal jaren Daarnaast woidt gec gemaakt van een iceks veitiagW" met technijche of planologisch De veldeling van middelen vo01f e^. leg en uitbreiding van rijkswegen de legio s is vooi 1977 als joen vooi Nooid-Nedei land 61 5 U voor Oost-Nedei land en 76 Zuid-Nedeiland Veidei l44.™Lt vooi wegen in de omgeving van 64 miljoen voor Amsterdam. «3* joen vooi Rotterdam en 14 miljoen Den Haag. miljoenennota VOORTZETTING VERBETERING RIJNSCHELDEVERBINDING Van onze Haagje redacteuri DEN' HAAG - Voor verbetei ingswerkzaamheden aan de af watering van het waterschap 'Het Viije van Sluis' die het komende jaar worden uitgevoerd, heeft het ministerie van verkeer en waterstaat op zijn begroting f400.000.- opgeno men. Uit de toelichting op de begroting kan worden opge maakt. dal het komende jaar zal worden begonnen met de verruiming van de Gaternissekreek en de Schoondijkse- vaarL met inbegrip van de bouw van een wachtsluis te Sas- put. terwijl tevens de suatiesluis bij Nummer Eén zal wor den vervangen door een nieuwe suatiesluis of dooi een ge maal. Ten behoeve van de Afvalwatei leiding Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaandeien is op de wateistaatsbegioting f200 000 - opgevoerd vooi de kosten van de afvoer van het uit België afkomstig watei dat via het Zwaitewatei in Sas van Gent op de AWL wordt geloosd Op giond van veidiagsvei- plichtJngen komen deze kosten vooi njksrekening Als toe lichtende noot is eiaan toegevoegd. Overigens zijn de bij dragen en uitkeringen van een aantal ondeidelen van dit artikel lager geraamd omdat de desbetieffende weiken hun voltooiing nadeien Op de begroting is voorts f4 miljoen gehandhaafd ten be hoeve van de toekomstige beheerder van de buisleidingen- straat Pernis-Klundert-Belgiè-Zeeland om de voorfinancie ring dooi het rijk van de kosten vooi aanleg, inlichting en beheei van de leidihgenstraat te kunnen voortzetten. Te zijner tijd zal over het voorgefinancierde bediag rente in rekening worden gebracht aan het beheer-liehaam. Het overleg over de rechtsvorm en de ontwerp'tatuten van het beheerslichaam is. zoals bekend, nog niet afgeiond. Ook de overeenkomsten die op basis hiervan tussen de leidingeige naren en het beheerslichaam moeten woiden gesloten, vor men nog onderwerp van gesprek. Vooi de vooitzetting van het hei; tel en de iccon; tiuctie van de s inds 1970 om veiligheids edenen bui ten wei king ges telde middensluis ln Tei neuzen heeft het mini' tei ie vooi 1977 twee miljoen geraamd vooi de voltooiing van de touw van de deide Volkeiakschutsluis en een jachtensluls al'mede het maken van geleidedammen en stoi tbedden en het vei richten van baggeiweiken is f2 miljoen tegioot en de veibetering van de Schelde-Rijnvei binding komt in 1977 op 12 miljoen gulden waai van ongeveei 11 miljoen vooi ïekening van Bel gië komt. De wetkzaamheden omvatten de vooitzetting van de touw van een gemaal ten behoeve van de zouttestiijding in de Kieekiaksluizen (zeven miljoen) de aanleg van een installa tie ten behoeve van de brandbestrijding op de Kieeki aks lui zen (.vier miljoen), het verdiepen van het bovenpand en het uitvoeren van diverse kleine weikzaamheden t twee n-'ljoen) MINISTER VAN DER STEE BIJ BEGROTING: eoneenteieien op de nt tionale luchtha ven wiai ondei andeie hun vei70iging;- en ondei houd: diens ten zijn gevestigd Idu; de toelichting op de nieuwe vei keei en wr lei s tf r ts teg i o- ting Ovei de benutting van de ïegionale luchthaven' zal in de komende pei iode met de betiokken icgio' ovei leg wor den gepleegd, mede met het oog op het op-tellen van de i uimlelijke ei'en \oor het structuur Thema burger lurht- vaai ttei i einen HALVERING SCHEEPSBOUW (Van onze parlementaire ïedactie) DEN HAAG - In de komende jaren zal de scheepsbouw met een ernstige on derbezetting rekening moeten houden, zegt minister Lubbers in zijn memorie van toelichting. Gemeten in tonnages zou wel eens van een halvering spiake kunnen zijn. Gezien de beperkte order- ontvangst van het eerste halfjaar 1976 moet cr rekening mee worden gehou den dat midden 1977 een zeer groot deel van de werven geen werk meer zal heb ben. Een algemeen zowel als een per onder neming te voeren beleid zal de gevolgen van deze crisis in de scheepsbouwindus- trie moeten opvangen. Uitgangspunt is dat een capaciteitsvermindering van ten minste 30 pi ocen t in manuren geme ten niet te voorkomen zal zijn. Indien noodzakelijk moet de inkrimping nog verder gaan. Het herstructureringspioces. waaraan de scheepsbouw moet worden onder worpen. wordt ondei steund door maat regelen die de mobiliteit van de weik- nemers bevorderen Ook moet aan het opvangen van overtollig geworden per soneel worden gedacht Minister Lub bers heeft gelden gereserveerd voor de uitvoering van het plan dat de beleids commissie scheepsbouw (werkgevers werknemeis en overheid samen) nu aan het uitbloeden is SANERING HEEFT NIET VOLDOENDE DOORGEWERKT (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - De bescherming van de visstapels is geen zaak voor de afzon derlijke landen, maar moet door de EEG worden aangepakt Dat stelt mi nister Van der Stee van landbouw en visserij in de toelichting bijzijn begro ting voor het volgend jaar. Hij merkt op dat voor de 'bescherming van de vis stapels, de quoteringen en de overeen komsten over visserij in de zones van derde landen een gemeenschapsbeleid onontbeerlijk' is. De bewindsman maakt duidelijk dat Nederland binnen de EEG steeds heeft geijverd voor een gemeenschappelijk beleid ten aanzien van de wateren die grenzen aan de EEG-landen. De minister geeft, in de toelichting bij zijn begroting aan hoe de visserij in het verleden in moeilijkheden is geraakt, en hij signaleert: „Voor de kleine zeevisse rij was 1975 weer een jaar van grote be proeving. waarbij in feite de moeilijkhe den uil het jaar daarvoor zich onver- 'Van onze ïedactie economie) DEN HAAG - Dooi het plan de territo- i iale wateren van de EEG-landen uit te bieiden tot 20(1 mijl. is de visserij ondei grote dl uk komen te staan. „Gewaakt moet woiden tegen eenzijdige aantas ting van eeidei verworven visserij rechten'. aldus minister Van dei Stee. die zegt van mening te zijn dat veidere uitbouw van het EFG-visseiijbeleid van groot belang is. Nagegaan wordt welke verbeteringen ei in het marktbe leid aangebracht kunnen worden. Ne derland zal met krarht streven naar een harmonisatie van het steunbeleid. ontwikkeling op middellange termijn". B urgerlucht vaa rt Ook in de toelichting op de nieuwe be groting van verkeer en waterstaat wordt het belang van een regeringsbes lissing over de locatie onderstreept in verband met de opheffing van planolo gische reserveringen op andere tol dan toe in aanmerking komende locaties. Voor de definitieve beslissing over de aanleg van een tweede nationale luch thaven en het tijdstip waarop daarmee een begin moet worden gemaakt, ver dient het volgens verkeer en waterstaat de voorkeur, deze te nemen in het-gro tere verband van besluitvorming over de gehele toekomstige infrastructuur voor de burgerluchtvaart. Daartoe kan een mogelijkheid worden gevonden in het vaststellen van het structuur schema burgerluchtvaartteneinen. hetgeen een planologische kernbeslis sing is Naai het zich laat aanzien zal een dergelijke koppeling uit een oog puntvan tei mijn ook ïer liieeibcai zijn aldus vei keei en weteiftict In veibcnddaaimee kom! ook de viaag 2£n de oide welke i ol de iet 'om 'p 'uch- thaven: pelen Het ondei zoek d; t plaatsvindt mei tetiekkim tot dir viaagstuk wc; inzijneeuief;:egericht op het vei krijgen v: n een theoietisch inzicht inde potentiële vi.nag diezich op de legiontle luchthaven: mcMmrUZpu kunnen manife; tei en Het weid wense- lijk geooideeld dienaangaande - vooi het eeift - ovei cijfermatige geven* te beschikken teneinde her beleid een v: teie giondslcg ie verschaffen dm tot du:vei mogelijk was. Then: is het on dei zoek eiop gericht meei inzicht te krijgen in de aanbod:zijde mei mme wat betreft het te vei wachten dien: len- pakket van de luchtvi ai tmaat.Th; p- pijen en de beschikb; ie ïegiom le luch thavencapaciteit. Een fr.ctoi hietbij woidt gevoimd dooi de vootkeut van luchtvsEitondeinemingen om uit ko.*- tenoveiwegingen hun activiteiten te DE IMKOMSTEN EN UITGAVEN VAN DE STAAT IN MILJOEN GULDEN (lnclceTjnctmootregetene"uoconret) I I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 16