Dit najaar advies over plaats
tweede nationale luchthaven
Bescherming visstapels
een zaak voor de EEG
VERDUBBELING RIJKSWEG PAS IN '79
Volgend j aar slechts
drie wegenprojecten
PZC/n
Vier ton voor verbetering
afwatering Vrije van Sluis
SER-advies werk
en rusttijden
'Plan 200 mijl
zet visserij
onder druk'
DER'JKSUITGAVEN Z'JN ca. 06X^*3M
DIT 15 86 MILJARD GULDEN
Een mens heeft <a
46S2joarnodigan
het bedrog te felle"
U kunt 60gukden per
uuruiige\en164 720
Opgestapeld ingul-| ElkeNeder tonder
densis het een lengte kan er co,6320 gz
->-7 a I 1>cn krijgen
Van onze Haagje ïedacteui
DEN HAAG - Om budgettaire ledenen zal de vet bieding van rijksweg 58
tussen Nieuw land en Vlissingen pa j eind 1979 gei eed zijn. Een jaai latei dan
aanvankelijk weid aangenomen. Dat blijkt uit de begioting 1977 van het
iijkswegenfonds. ondeideel van het minijteiie \-an veikeei en wateistaat.
De toelichting op de begioting meldt veidei dat. 1 miljoen I; uitgetiokken
vooi de giondaankoop vooi het gedeelte Hoek-Sluiskil-Axefre Sassing van
rijksweg 67 en 1 miljoen vooi het veiteteien ven ki uit punten in rijksweg 18
Willem.'tad-Haams tede. Ovei het wegvek Hoek-Slulskil-Axelse Sassing
woidt in de toelichting opgemetkt d&thetpts in 1980 ceieed zal zijn. een jsai
latei dan asnvonkelijk weid veiondeisteld
WOENSDAG 22 SEPTEMBER 1976
RIJKS PLANOLOGISCHE COMMISSIE
SINDS EIND '73
STAGNATIE IN
LUCHTVERKEER
i Van onze Haagse ïedacteui
DEN HAAG-Dit najaar kan het advies
van de Rijks Planologische Commis'ie
worden verwacht over de locatiekeuze
voor de tweede nationale luchthaven.
Daarna zal de regering een beslissing
kunnen nemen. Ondanks de stagnatie
in de groei van het luchtverkeer, moet
men voorzichtig zijn om de luchtha
venplannen af te wijzen. Het is name
lijk moeilijk te overzien in welke mate
de economie zich zal herstellen, terwijl
de periode van de minder snelle groei
van het luchtverkeer nog te kort is om
een goed inzicht te krijgen in de bepa
lende factoren.
Dat staat in de toelichting bij de begro
ting 1977 van het ministerie van volks
huisvesting en ruimtelijke ordening. Er
wordt verder in gepleit voor een spoe
dige uitspraak van de regering over de
locatiekeuze, omdat dan de planologi
sche reserveringen van een aantal loca
ties kan worden opgeheven. De advise
ring en de beslissing over het tijdstip
van de aanleg kunnen dan later aan de
orde komen als de verwachtingen om
trent de groei van het luchtvaartverkeer
duidelijk kunnen worden geformuleerd.
De memorie van toelichting over de
groei van het luchtverkeer: „Sinds eind
1973 is daarbij een zekere stagnatie op
getreden. waardoor het tijdstip waarop
de capaciteit van de luchthaven Schip
hol volledig benut zal zijn. verder naar
de toekomst schuift Dit achterblijven
van de ontwikkeling van het luchtver
voer bij de oorspronkelijke ramingen
heeft geleid tot een bijstelling van de
prognoses die ten grondslag lagen aan
de rapporten vestigingsplaatsanalyse
en kosten-batenanalyse tweede natio
nale luchthaven. De oorspronkelijke
werkhypothese gaat uit van 80 miljoen
passagiersbewegingen in het jaar 2000.
met een hoge (100 miljoen) en een lage
(60 miljoen) variant De nieuwe prog
nose bedraagt 40 miljoen passagiersbe
wegingen in 2000. bij een gematigde
economische ontwikkeling en 60 mil
joen bij een krachtige economische
Nota regionaal
economisch beleid
(Van onze Haagse redacteuri
DEN HAAG - Dit najaar is van econo
mische zaken een nota te vei wachten
over het regionale economische beleid
tot en met 1980. De nota zal niet alleen
betrekking hebben op de traditionele
probleemgebieden. Ook de relatie tus
sen het regionaal economisch en het be
leid vanuit andere invalshoeken, zoals
de ruimtelijke ordening en met name
het verstedelijkingsbeleid zal aan de
orde komen.
Vooits zullen in het kader van de nota
punten als vernieuwing dan wel aan
passing van de bestaande beleidsin
strumenten alsmede de noodzaak tot
het introduceien van eventuele nieuwe
beleidsinstrumenten worden bezien
Dat woidt aangekondigd in de toelich
ting op de nieuwe begroting van het mi
nisterie van economische zaken
De toelichting maakt ei verdei melding
van dat in Zeeland in 1975 spiake is ge
weest van een toegenomen vestigings
overschot. dat relatief een aanzienlijke
stijging betekent. Vei der. dathet aantal
afgegeven piemietoekenningen ten be
hoeve van vestigingen van industriële
bedrijven in de periode eind 1975-eind
1976 vrijwel constant is gebleven ten op
zichte van het daaiaan vooi afgaande
jaar
Vooits. dal zowel in individuele bedrij
ven als in hele bedrijfstakken zich pio-
blemen vooi doen met de wet veion-
tieiniging oppeivlaktewateien en de
wet inzake de luchtvelontieiniging
Economische zaken ..In bepaalde ge
vallen zal het dan ook vooi de hand lig
gen om te trachten in fcedrijfstakvei-
band een oplossing vooi de milieupio-
blemen te vinden al dan niet in het ka
der van een dooi het ministerie ge
steund hei s 11 uctui ei ingspi ogi amma
Wellicht fusie van
consulentschappen
in zuidwesten
(Van onze Haagse ïedacteui)
DEN HAAG - Voor het zuidwestelijk
zee-kleigebied wordt op de langere
termijn een fusie overwogen tussen de
consulentschappen vooi de akker bouw
In Zeeland en Zuid-Holland. Verder is
met instemming van de landelijke i aad
voor de bedrijfsontwikkeling besloten
de consulentschappen voor' de tuin
bouw in Zeeland en op de Zuidhol
landse eilanden op te heffen en nieuwe,
groteie consulentschappen te vormen.
Dit blijkt uit de memorie van toelich
ting bij de begroting 1977 van het mi
nisterie van landbouw en visserij.
Het functioneien van de consulent
schappen en de maniei waaiop zo slag-
vaaidig mogelijk aan bedrijfsontwikke
ling en vooi lichting kan woiden gedaan
zijn ondeizocht dooi velschillende
gioepen Eeist heeft een interne studle-
gioep zich met de kwesties beziggehou
den Daaina hebben weikgioepen zich
ovei de ïegionale aspecten gebogen en
hun adviezen zijn weei aan de oide ge
steld in de landelijke iaad en de piovin-
ciale iaden vooi de bedrijfsontwikke
ling. Als conclusie van dit ovet leg kwam
uit de bus dat geen principiële ïeoiga-
nisatie van de taksgewijze opstelling
van de consulentschappen nodig is
maai dat vooi tduiend ges tieefd dient te
worden naai consulentschappen van
een zo doelmatig mogelijke omvang.
Daainaast kan in een aantal gevallen
woiden volstaan met het zoveel moge
lijk bevoideien van wedeizijdse hulp
verlening - vooi al op specialistisch ge
bied - van aan elkaai gienzende consu-
lentschappen.
minderd voortzetten en tot een bere
kend verlies leiden, dat weliswaar ge
ringer was dan aanvankelijk werd ge
vreesd. doch toen nog op bedrijfseco
nomische basis berekend de 44 miljoen
gulden benaderde En dit ondanks het
feit dat de quotering door deze tak van
visserij niet is nageleefd1' Het nadelig
resultaat in de kleine zeevisserij is naar
het oordeel van de minister een gevolg
van het feit dat de sanering in de bedrijf
stak nog niet voldoende doorwerkt
De bewindsman geeft bij zijn begroting
een overzich t van de maatregelen die hij
tot nu toe heeft getroffen om de visserij
te saneren Hij wijst erop dat de visserij
behalve van het ontwïkkelings- en sane
ringsfonds ook gebiuik kan maken van
kiedietfaciliteiten op giond van de
overbiuggingsiegeling die kort geleden
tot stand kwam en op giond van de
rijksgroepsregeling zelfstandigen. Vooi
toepassing van de oveibiuggmgsiege-
ling zijn 150 aanvragen ingediend en
vooi toepassing van de rijksgioepsiege-
Bescherming van
zeescheepvaart
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG - In het komende begro
tingsjaar zal minister Westerterp ten
aanzien van de zeescheepvaart in het
bijzonder moeten zien te bereiken dat
de Nederlandse zeescheepvaart niet uit
het veld geslagen wordt door multila
terale of eenzijdig voordelig werkende
bilaterale overeenkomsten.
Zoals gemeld, wil Nederland geen aan
vaarding van de VN-gedragscode voor
lijnvaartconferenties. die een lading
verdeling beoogt op zogenoemde 40-40-
20-basis: 40 pet van het vervoer voor de
landen van herkomst en bestemming,
en slechts 20 pet voor 'derde vlaggen".
Voor Nederland, van oudsher ingesteld
op vervoer van ieders goederen op alle
bestemmingen, een wezenlijke aantas
ting van zijn economie.
Westerterp is ook bezorgd over de toe
nemende concurrentievervalsing op be
langrijke vaarroutes, door extreme prij-
sonderbieding. De bewindsman kondigt
aan het parlement opnieuw behande
ling te vragen van de retorsiewet, echter
op basis van een nota van wijzigingen,
die de regering wettelijke bevoegdhe
den geeft voor de Nederlandse scheep
vaart beschermend op te treden.
VAN DER STEE
ling 89. De minister wijst er in zijn begro
tingstoelichting nog op dat het hofra
Justitie van de Europese gemeen-
schappen in juli van dit jaar heeft beves
tigd dat er een nationale bevoegdheids
om de quoteringsregeling te handtaven
en te sanctioneren. „Hiermee zjjn alie
moeilijkheden die de Nederlandse rege
ling in de weg hebben gestaan uit de
weg geruimd", zo stelt de ministervast
Elk mens w
erco2lquar
van knjgen
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG-BinnenkortzaldeSoeiasI
Economische Raad een advies word®
gevraagd over een nieuwe wettelijke
regeling inzake werk- en rusttijden.
Vooral in de Randstad. met het Int*
sieve forensenverkeer, is men al gewend
aan de glijdende werktijden, waarbij
men zelf kan bepalen wanneer men
komt en wanneer men naar huis gaat
BELANGRIJKE BESLISSINGEN UITGESTELD
PROJECTEN DUREN
LANGER OM KOSTEN
TE DRUKKEN
(Van onze pailementalie ïedactie)
DEN' HAAG - Hoewel het budget vooi
de aanleg van nieuwe wegverbindin
gen voor 1977 niet lager is dan voiig
jaar-Westerteip heeft instemming ge
vonden voor zijn opvatting dat dit on
aanvaardbaar is vooi ons economisch
functioneren - heeft hij vooi een twee
tal belangrijke vei bindingen toch geen
fiat kunnen krijgen, op budgettaire
gronden
Ei woidt volgend jaai nog geen beslis
sing genomen ovei een vaste oeveivei-
Dnding vooi de Westeischelde Om de
zelfde i eden zal het wegvak tussen Hat-
temeibioek en Kampen (rijksweg 50)
niet ln uitvoering woiden genomen
Slechts drie nieuwepiojecten woidenin
1976 aangevat ae bouw vaneent®®?
IJsselbrug bij Kampen, de bouw van»
Botlektunnel met aansluitende «t
vakken. en de weg Bneue
Hellevoetsluis Nu de weg tot de IJ--»
brug niet woidt aangelegd, zal de
voorlopig op de bestaande we&en.
omgeving moeten woiden aange«o
Om de kosten te drukken w°ld
aantal andeie reeds in ultvoeilnghW
piojecten uitgesmeeid ovei c-en 8
aantal jaren Daarnaast woidt gec
gemaakt van een iceks veitiagW"
met technijche of planologisch
De veldeling van middelen vo01f e^.
leg en uitbreiding van rijkswegen
de legio s is vooi 1977 als
joen vooi Nooid-Nedei land 61 5 U
voor Oost-Nedei land en 76
Zuid-Nedeiland Veidei l44.™Lt
vooi wegen in de omgeving van
64 miljoen voor Amsterdam. «3*
joen vooi Rotterdam en 14 miljoen
Den Haag.
miljoenennota
VOORTZETTING VERBETERING RIJNSCHELDEVERBINDING
Van onze Haagje redacteuri
DEN' HAAG - Voor verbetei ingswerkzaamheden aan de af
watering van het waterschap 'Het Viije van Sluis' die het
komende jaar worden uitgevoerd, heeft het ministerie van
verkeer en waterstaat op zijn begroting f400.000.- opgeno
men. Uit de toelichting op de begroting kan worden opge
maakt. dal het komende jaar zal worden begonnen met de
verruiming van de Gaternissekreek en de Schoondijkse-
vaarL met inbegrip van de bouw van een wachtsluis te Sas-
put. terwijl tevens de suatiesluis bij Nummer Eén zal wor
den vervangen door een nieuwe suatiesluis of dooi een ge
maal.
Ten behoeve van de Afvalwatei leiding Kanaalzone
Zeeuwsch-Vlaandeien is op de wateistaatsbegioting
f200 000 - opgevoerd vooi de kosten van de afvoer van het uit
België afkomstig watei dat via het Zwaitewatei in Sas van
Gent op de AWL wordt geloosd Op giond van veidiagsvei-
plichtJngen komen deze kosten vooi njksrekening Als toe
lichtende noot is eiaan toegevoegd. Overigens zijn de bij
dragen en uitkeringen van een aantal ondeidelen van dit
artikel lager geraamd omdat de desbetieffende weiken hun
voltooiing nadeien
Op de begroting is voorts f4 miljoen gehandhaafd ten be
hoeve van de toekomstige beheerder van de buisleidingen-
straat Pernis-Klundert-Belgiè-Zeeland om de voorfinancie
ring dooi het rijk van de kosten vooi aanleg, inlichting en
beheei van de leidihgenstraat te kunnen voortzetten. Te
zijner tijd zal over het voorgefinancierde bediag rente in
rekening worden gebracht aan het beheer-liehaam. Het
overleg over de rechtsvorm en de ontwerp'tatuten van het
beheerslichaam is. zoals bekend, nog niet afgeiond. Ook de
overeenkomsten die op basis hiervan tussen de leidingeige
naren en het beheerslichaam moeten woiden gesloten, vor
men nog onderwerp van gesprek.
Vooi de vooitzetting van het hei; tel en de iccon; tiuctie van
de s inds 1970 om veiligheids edenen bui ten wei king ges telde
middensluis ln Tei neuzen heeft het mini' tei ie vooi 1977 twee
miljoen geraamd vooi de voltooiing van de touw van de
deide Volkeiakschutsluis en een jachtensluls al'mede het
maken van geleidedammen en stoi tbedden en het vei richten
van baggeiweiken is f2 miljoen tegioot en de veibetering
van de Schelde-Rijnvei binding komt in 1977 op 12 miljoen
gulden waai van ongeveei 11 miljoen vooi ïekening van Bel
gië komt.
De wetkzaamheden omvatten de vooitzetting van de touw
van een gemaal ten behoeve van de zouttestiijding in de
Kieekiaksluizen (zeven miljoen) de aanleg van een installa
tie ten behoeve van de brandbestrijding op de Kieeki aks lui
zen (.vier miljoen), het verdiepen van het bovenpand en het
uitvoeren van diverse kleine weikzaamheden t twee n-'ljoen)
MINISTER VAN DER STEE BIJ BEGROTING:
eoneenteieien op de nt tionale luchtha
ven wiai ondei andeie hun
vei70iging;- en ondei houd: diens ten
zijn gevestigd Idu; de toelichting op
de nieuwe vei keei en wr lei s tf r ts teg i o-
ting
Ovei de benutting van de ïegionale
luchthaven' zal in de komende pei iode
met de betiokken icgio' ovei leg wor
den gepleegd, mede met het oog op het
op-tellen van de i uimlelijke ei'en \oor
het structuur Thema burger lurht-
vaai ttei i einen
HALVERING
SCHEEPSBOUW
(Van onze parlementaire ïedactie)
DEN HAAG - In de komende jaren zal
de scheepsbouw met een ernstige on
derbezetting rekening moeten houden,
zegt minister Lubbers in zijn memorie
van toelichting. Gemeten in tonnages
zou wel eens van een halvering spiake
kunnen zijn. Gezien de beperkte order-
ontvangst van het eerste halfjaar 1976
moet cr rekening mee worden gehou
den dat midden 1977 een zeer groot deel
van de werven geen werk meer zal heb
ben.
Een algemeen zowel als een per onder
neming te voeren beleid zal de gevolgen
van deze crisis in de scheepsbouwindus-
trie moeten opvangen. Uitgangspunt is
dat een capaciteitsvermindering van
ten minste 30 pi ocen t in manuren geme
ten niet te voorkomen zal zijn. Indien
noodzakelijk moet de inkrimping nog
verder gaan.
Het herstructureringspioces. waaraan
de scheepsbouw moet worden onder
worpen. wordt ondei steund door maat
regelen die de mobiliteit van de weik-
nemers bevorderen Ook moet aan het
opvangen van overtollig geworden per
soneel worden gedacht Minister Lub
bers heeft gelden gereserveerd voor de
uitvoering van het plan dat de beleids
commissie scheepsbouw (werkgevers
werknemeis en overheid samen) nu aan
het uitbloeden is
SANERING HEEFT
NIET VOLDOENDE
DOORGEWERKT
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - De bescherming van de
visstapels is geen zaak voor de afzon
derlijke landen, maar moet door de
EEG worden aangepakt Dat stelt mi
nister Van der Stee van landbouw en
visserij in de toelichting bijzijn begro
ting voor het volgend jaar. Hij merkt op
dat voor de 'bescherming van de vis
stapels, de quoteringen en de overeen
komsten over visserij in de zones van
derde landen een gemeenschapsbeleid
onontbeerlijk' is. De bewindsman
maakt duidelijk dat Nederland binnen
de EEG steeds heeft geijverd voor een
gemeenschappelijk beleid ten aanzien
van de wateren die grenzen aan de
EEG-landen.
De minister geeft, in de toelichting bij
zijn begroting aan hoe de visserij in het
verleden in moeilijkheden is geraakt, en
hij signaleert: „Voor de kleine zeevisse
rij was 1975 weer een jaar van grote be
proeving. waarbij in feite de moeilijkhe
den uil het jaar daarvoor zich onver-
'Van onze ïedactie economie)
DEN HAAG - Dooi het plan de territo-
i iale wateren van de EEG-landen uit te
bieiden tot 20(1 mijl. is de visserij ondei
grote dl uk komen te staan. „Gewaakt
moet woiden tegen eenzijdige aantas
ting van eeidei verworven visserij
rechten'. aldus minister Van dei Stee.
die zegt van mening te zijn dat veidere
uitbouw van het EFG-visseiijbeleid
van groot belang is. Nagegaan wordt
welke verbeteringen ei in het marktbe
leid aangebracht kunnen worden. Ne
derland zal met krarht streven naar
een harmonisatie van het steunbeleid.
ontwikkeling op middellange termijn".
B urgerlucht vaa rt
Ook in de toelichting op de nieuwe be
groting van verkeer en waterstaat
wordt het belang van een regeringsbes
lissing over de locatie onderstreept in
verband met de opheffing van planolo
gische reserveringen op andere tol dan
toe in aanmerking komende locaties.
Voor de definitieve beslissing over de
aanleg van een tweede nationale luch
thaven en het tijdstip waarop daarmee
een begin moet worden gemaakt, ver
dient het volgens verkeer en waterstaat
de voorkeur, deze te nemen in het-gro
tere verband van besluitvorming over
de gehele toekomstige infrastructuur
voor de burgerluchtvaart. Daartoe kan
een mogelijkheid worden gevonden in
het vaststellen van het structuur
schema burgerluchtvaartteneinen.
hetgeen een planologische kernbeslis
sing is Naai het zich laat aanzien zal
een dergelijke koppeling uit een oog
puntvan tei mijn ook ïer liieeibcai zijn
aldus vei keei en weteiftict
In veibcnddaaimee kom! ook de viaag
2£n de oide welke i ol de iet 'om 'p 'uch-
thaven: pelen Het ondei zoek d; t
plaatsvindt mei tetiekkim tot dir
viaagstuk wc; inzijneeuief;:egericht
op het vei krijgen v: n een theoietisch
inzicht inde potentiële vi.nag diezich op
de legiontle luchthaven: mcMmrUZpu
kunnen manife; tei en Het weid wense-
lijk geooideeld dienaangaande - vooi
het eeift - ovei cijfermatige geven* te
beschikken teneinde her beleid een v:
teie giondslcg ie verschaffen dm tot
du:vei mogelijk was. Then: is het on
dei zoek eiop gericht meei inzicht te
krijgen in de aanbod:zijde mei mme
wat betreft het te vei wachten dien: len-
pakket van de luchtvi ai tmaat.Th; p-
pijen en de beschikb; ie ïegiom le luch
thavencapaciteit. Een fr.ctoi hietbij
woidt gevoimd dooi de vootkeut van
luchtvsEitondeinemingen om uit ko.*-
tenoveiwegingen hun activiteiten te
DE IMKOMSTEN EN UITGAVEN VAN DE STAAT
IN MILJOEN GULDEN (lnclceTjnctmootregetene"uoconret)
I
I