voor geringe
stingverlaging
NEGEN MILJARD
SOCIALEZAKEN
Geen volledige prijscompensatie
Dienstplichtige
leeftijd jaar
omlaag in 1979
Werkloosheid grootste zorg
LUBBERS ONTWERPT
CONST nVTPTTFBFT FID
ÏEKORT OP BEGROTING 14,6 MILJARD
Posttariexen
weer omhoog
Reiskostenaftrek
Totaalbeeld begroting
Belastingdruk
WOENSDAG 22 SEPTEMBER 1976
iVan onze parlementaire redactie»
den HAAG - De rijksbegroting over 1977 vertoont een tekort van 14,6 miljard; een half miljard
minder dan de raming voor dit jaar. De uitgaven stijgen tot het recordbedrag van 86,6 miljard; de
inkomsten tot 72 miljard. De begroting biedt voor het eerst sinds vele jaren ruimte voor een -
bescheiden - belastingverlaging van 150 miljoen.
MEER BEHOEFTE
AAN AARDOLIE
DEN HAAG - Nederland zal meer aar-
dolieprodukten nodig hebben. Minister
Lubbers leconomische zaken) ver
wacht een grotere afzet van benzines,
stookolie en nafta.
Het vorig Jaar uitgevonden stelsel van
maximumprijzen voor de aardoliepio-
dukten kan als definitief gelden na nog
een kleine aanpassing. Vooral voor de
benzineprijs Is de bewindsman enkele
keren van de regels afgeweken.
Volgens Lubbers verdient het de aan
dachtdat de Europese commissie maat
regelen bestudeert tegen de lage stook-
olieprijzen ter bevordering van de kole-
nafzet-
Het begrotingstekort betekent dat de
overheid volgend jaar weer op grote
schaal moet lenen. In totaal tegen de 13
miljard. Minister Duisenberg erkent in
Hjn toelichting dat dit grote risico's in
houdt, maar, zo zegt hij, het is de enige
mogelijkheid om de economie te stimu-
leren en de werkloosheid te lijf te gaan,
ronder ons stelsel van sociale voorzie
ningen aan te tasten.
De belastingverlaging van 150 miljoen
betreft voornamelijk een grotere aftrek
roor het woon-werkverkeer. Tot een af-
van 10 km wordt de aftrek ver
hoogd van f 150 tot f 200,-. Boven 10 km
rorden de aftrekbare bedragen onge-
teer verdubbeld. Daarnaast blijft de
ttlfctandigenaflrek in 1977 gehand
haafd en gaat de aftrek voor lijfrente-
premie omhoog van f7500,- totf 11.000,-.
Voor de bedragen zie tabel.
aldus Duisenberg. op de
l-procentsbezuinigingsoperaüe. die
voor de vakantie bekend werd gemaakt.
De stijging van de collectieve sector
blijkt overigens volgend jaar slechts 0.5
peten geen 1 pet te bedragen onder in
vloed van al genomen aanvullende
maatregelen en 'inverdieneffecten'.
Wat betreft het omvangrijke begro
tingstekortvan 14,6 miljard merkt Dui
senberg op dat het uitgestippelde beleid
een zware wissel trekt op de financie
ringsmogelijkheden. Het tekort is mét
6.5 pet van het nationaal inkomen wel
een driekwart procent lager dan vorig
jaar, maar een leningsbehoefte van 13
miljard legt een toch groot beslag op de
ruimte op de kapitaalmarkt. Voor een
deel zal daarom monetair moeten wor
den gefinancierd. Volgens Duisenberg
zal hiervan echter, gezien de onderbe-
belastingmiddelen komen daarbij aan
de orde, zoals verhoging van deaardga-
sprijs voor kleinverbruikers en stij
ging van de sociale premies. In totaal
denkt de regering hier in de toekomst
een bedrag van 2 miljard te kunnen
vinden.
•IN MILJOENEN GULDEN Si
(trhoging reiskostenaftrek voor de eerste 10 km so
trhoging reiskostenaftrek boven 10 km 30
Menging zelfstandigenaftrek en verliescompensatie 55
(ahogmg lij/rentepremie-aftrek io
(trhogmg stamrecht- en bedrijfsbeëindigingsvrijstelling 5
f 150
Verder wordt de inflatiecorrectie vol-
[tnd jaar voor 80 pet doorgevoerd, ook
voor de schijven van 58 pet en hoger,
lie vorig jaar waren uitgezonderd. De
lijdelijke belastingverlichting van vo-
ripjaar ten bedrage van 2550 miljoen
lordt bovendien permanent gemaakt.
Iel wordt in 1977 de aangekondigde
versmelting van kinderaftrek en kin
derbijslag van kracht. Dit levert de
«halkist per saldo 270 miljoen op. Per I
april verdwijnt ook de investeringsaf
trek en de vervroegde afschrijving: op
brengst 575 miljoen. Dit bedrag zal
sorden gestort in de nieuwe investe-
roprekening, waarvoor de begroting
atolaal 1800 miljoen ter beschikking
Aande uitgavenkant valt een meevaller
opvan f 100 miljoen in de bijdrage aan
de Europese gemeenschappen. Daar-
naastelst de uitvoering van de nota se
lectie groei van minister Lubbers voor
lWal 500 miljoen en stijgen de tekor-
teran het openbaar vervoer aanzien-
lï Verder eist de begroting van sociale
■dfn (mede door de werkloosheidsuit-
telngen) alleen al 2,3 miljard meer op.
lotfltaal bedraagt de stijging 16,5 pet,
mrvan. na allerlei correcties voor de
'•redlüonele uitgaven. 2,5 pet overblijft.
Of begroting bouwt grotendeels voort,
zetting in de economie, niet automa
tisch een inflatoir effect behoeven uit te
gaan.
De regering erkent tenslotte dat de be
lastingdruk zo ongeveer aan het pla
fond ziC „Voor de jaren 1978 tot 1980 zal
de regering zich nader beraden over de
mogelijkheid van alternatieve dek
kingsmaatregelen. Ook niet-
ONTWIKKELING'
1964-1977
(Van onze parlementaire redactie»
DEN HAAG - Het stijgende loonniveau
zal er oorzaak van zijn dat de postta-
rieven in 1977 opnieuw zullen stijgen,'
aldus blijkt uit de memorie van toe
lichting op de begroting van verkeer en
waterstaat. Hoe de nieuwe tarieven
eruit zullen zien. wordt nog bestu
deerd.
De PTT zal in 1977 245 miljoen aan de
schatkist moeten bijdragen, tegen 175
miljoen in 1976. De investeringsplannen
van de PTT belopen een bedrag van
1,265 miljard, die gefinancierd zullen
worden uit eigen middelen.
Bij de telefoondienst worden twee dui
delijke ontwikkelingen geconstateerd.
In de eerste plaats dat de vraag naar
nieuwe aansluitingen vooral van parti
culieren uitde 'modale inkomensklasse'
afkomstig is. in de tweede plaats dathet
zakelijke telefoonverkeer stagneert.
Voor de postgiro wordt rekening ge
houden met een groeiend saldotegoed
met 1.1 miljard gulden tot 12 miljard,
en een groei van het aantal rekening
houders met 130.000 (vooral jeugdigen)
tol 3.7 miljoen. De Rijkspostspaarbank
rekent op een saldogroei met 10 pro
cent, tot een totaal van 11,8 miljard.
HELE JAARKLASSE 1959
HOEFT NIET IN DIENST
(Van onze pailementalie redactie)
DEN HAAG - De Nederlandse jongemannen die in 1959 geboren
zijn, zullen waarschijnlijk geen van allen ooit in militaire dienst
hoeven. Dat zou het gevolg kunnen zijn van een voorstel om de
dienstplichtige leeftijd met een jaar naar beneden te brengen. Zo
blijkt uit de defensiebegroting voor 1977.
Binnen enkele maanden zal minister
Vredeling met een wetsontwerp komen
waarin de leeft ijd waarop jongemannen
voor militaire dienst moeten opkomen
van 20 jaar op 19 jaar wordt gesteld. Als
de behandeling van dat voorstel voor
spoedig verloopt, is invoering in 1979
mogelijk. Alle jongens die in 1979 twin
tig jaar worden, en dus normaal opge
roepen hadden moeten worden zullen
dan vrijgesteld zijn.
nïng aangekondigd van de huidige rege
ling voor het functioneel leeftijdsont-
slag. Volgens deze regeling gaat elke mi
litair op 55-jarige leeftijd met pensioen
ibij de marine 50 Jaar). De herziening
van de pensioneringsregelingen voor
alle ambtenaren zal ook voor militairen
gevolgen hebben Men bestudeert bij
voorbeeld de mogelijkheid om gepen
sioneerde militairen aan te houden dan
wel een functie bij de burgerlijke over
heid aan te bieden.
BOERSMA EN LUBBERS
Het werkverzuim door ziekte is ge
stegen van vier procent in het begin van
dejaren vijftig tot negen procentin 1975.
Het gaat om ongeveer 100.000 dienst
plichtige jongeren. Van deze 100.000
zouden er onder de oude wetgeving in
1979 ongeveer 40.000 opgeroepen moe
ten worden. Deze maatregel zou een
forse bezuiniging voor de overheid be
tekenen. Omdat de wedde van soldaten
bij hun opkomst voor eerste oefening
wordt gekoppeld aan het minimum
jeugdloon. wordt de wedde door de
leeftijdsverlaging ook een schaal-jaar
minder. Per dienstplichtige betekent
dat ongeveer 500 gulden minder per
jaar. Een bezuiniging dus van 20 mil
joen gulden.
In de begroting wordt ook een herzie-
Er komt een verbod op ontduiking
van vliegtarieven Minister Westerteip
heeft hiertoe blijkens de memorie van
toelichting op zijn begroting toe beslo
ten-een koninklijk besluit is in de maak
- omdat de IATA t Internationale
luchttransport-associatieniet in staat
blijkt sancties uit te oefenen op de leden
tluchtvaartmaatschappijen die tickets
soms ver onder de vastgestelde prijs
aanbieden.
VERWACHTING 1977
•jDeconsumphe-
prijzen sMjgen
ca. 7 Hehavd-
gas zal in deur
voer f. 1,5 miljard
meer opbrengen
Er zullen gemiddeld
215.000 werklozen
1 zijn.
sbstrp^
Ons uilvoerprijspeil
(tussen haakjes de bedragen die n
iskostenaftrek en de vrijgestelde vergoedingen luiden als volgt
a Etend
meer dan minder dan
km 10 km
10 km 15 km
15 km 20 km
20 km 30 km
30 km 40 km
40 km 50 km
50 km km
aftrekbedra
f 200
620
890
1430
1970
ƒ2510
3050
vrijgestelde vergoeding
i 150) f 390 i 300)
360) 960 585)
490) 1280 1 780)
750) 1920 (1170)
(1010) ƒ2560 (1560)
(1270) ƒ3200 (1950)
(1530) ƒ3840 2340)
"Van onze parlementaire redactie!
2>EN HAAG - Minister Lubbers (eco
nomische zaken) is bezig een zoge-
uamd consumptiebeleid te ontwer
en. Dat doet hij mede op grond van een
Ueede-kamcrmotie uit het debat over
njn begroting voor 1976, waarin werd
Itvraagd als aanvulling op de econo
mische structuurnota een visie vanuit
tonsumptie en consument te willen ge-
Dit staat in de memorie van toe-
üehting op de begroting van econemi-
«hf zaken.
De bewindsman denkt nog voor het
®de van de kabinetsperiode een alge
mene uiteenzetting te kunnen geven
frer de consumptieproblematiek.
riarin de belangrijkste vraagpunten op
jjlt terrein worden behandeld Denk-
war is. zegt Lubbers, dat de overwegin
gen die mede een consumptiebeleid
binnen gaan bepalen, ertoe leiden dat
bepaalde vormen van consumptie om
Wnvloeding vragen.
®n beïnvloeding kan nu eens het. ka-
skter dragen van een beperking, dan
weer van stimulering
Prijsopgaaf
Gespecificeerde rekeningen voor dien
sten kunnen mede een belangrijke
functie vormen bij de bescherming van
de economische belangen van de con
sument. aldus Lubbers. De mogelijk
heden voor een wettelijke regeling op
dit gebied worden onderzocht. Een
verheugende ontwikkeling is dat er
steeds meer geschillencommissies ko
men tot wie de consument hranche-
gewijs zijn klachten kan richten.
De minister heeft besloten de mogelijk
heden voor de zogenaamde informa
tieve etikettering iproduktaanduidingi
op te nemen in de ophanden zijnde her
ziening van de Warenwet. Dit besluit
werd genomen na langdurige overwe
gingen van wetstechnische en van prak
tische aard Lubbers moet zijn toe
vlucht tot wettelijke maatregelen ne
men. omdat gebleken is dathet bedrijfs
leven in meerderheid vrijwillig niet tot
deze vorm van consumentenvoorlich
ting kan komen
1. Exclusief conjuncturele posten
Uitgaven
Ontvangsten
Saldo
Saldo exclusief
aflossingen
staatsschuld
2. Inclusief conjuncturele posten
Uitgaven
Ontvangsten
Saldo
iln miljarden guldens»
ontwerp
begroting
1976
1976
73.5
77.9
62.8
-15,1
Van onze redactie economie)
DEN haag - Minister Boersma van sociale zaken denkt komend
jaar zo'n 9 miljard nodig te hebben voor zijn ministerie. Vermin
dering van de werkloosheid (dit jaar 230.000 mannen en vrouwen)
blijft zijn grootste zorg. Daarnaast mikt hij in zijn begroting op:
- meer plezier in het werk;
- een rechtvaardiger inkomensverdeling;
- afremming van de groei van de sociale voorzieningen om die -
samen met de werkgelegenheid - veilig te stellen voor de toe
komst.
Nationaal inkomen
Totale belasUngbaten
Netto
Bedrag
marktprijzen
in pet. van het netto
nationale inkomen
1968
82.650
22.900
27.7
1969
93.800
25 050
26.7
1970
105.250
29450
28.0
1971
118.500
34 900
29.5
1972
134.300
40 800
304
1973
154.650
46 000
29.7
1974
171.100
52 800
30.9
1975
181.550
57.950
31.4
1976
208 350
65350
31.4
1977
231.350
74.650
32.3
Hoewel de economie nu wat verbetert. Is
de toekomst niet probleemloos. Zondei
maatregelen zou de werkloosheid in
naar 260.000 manen en vrouwen op
lopen Het streven van Boersma blijft
gericht op volledige werkgelegenheid.
De regering is niet van plan vrijwillige
werkloosheid mogelijk te maken.
De plannen van minister Boersma vooi
1977 zijn onder meer:
- behoud, zo mogelijk uitbreiding, van
werkgelegenheid. Goede sociaal-
economische verhoudingen moeten
daarbij voorop staan;
- een actief arbeidsmarktbeleid: er is
500 miljoen extra uitgetrokken voor
bijvoorbeeld hulp bij om-bijscholing,
verhuizen, verbetering van arbeid
splaatsen. sociale hulp bij verander-
maatregelen wordt dc strijd tegen de
jeugdwerkloosheid aangebonden:
- een wetsontwerp gaat de openbaar
heid van inkomens regelen.
- een raamwet op de inkomensvorming
zal ook moeten meehelpen de afwen
teling van lasten te doorbreken, nel
als het al ingediende wetsontwerp
vermogensaamoasdcllng. Samen met
de herziening van de wet op dc on
dernemingsraden vormen deze stap
pen een samenhangend geheel,
waarmee de regering defunamentele
hervorming van onze maatschappij
op gang wil brengen.
- meer evenwicht in de sociale voorzie
ningen. wat onder meer betekent
Minister Westerterp wil nog voor het
tod van dit jaar afspraken zien te ma-
«i "lef zijn Belgische en Luxemburgse
tol lef/a's over 'verschillende vormen
'W samenwerking' tussen KLM. Sa-
otna en Luxair Hij kondigt dit aan in de
Jjfttorie van toelichting op zijn begro-
OOOH.DIE
PRIJZEN
gSTONOOEZINS^
W975-JULI1976
lm <y,)
bund
"aue
Neland
taciE
fRANKR'JK
wan
Remark.
Ierland
««STATEN
commissie fusieregels van de
wjoal-Economische Raad, zo meldt de
^worie van toelichting van economi-
zaken. Is bezig met een concept-
^fesoverpreventieve materiële toets-
7# van fusies. Tc vernachten is dat de
WdU advies omstreeks het eind van
'tor zal kunnen uitbrengen
MODALE WERKNEMER GAAT ER NOG 1,5 PROCENT OP VOORUIT
(Van onze redactie economiei
DEN HAAG - Willen wij onze eco
nomie overeind houden, dan zullen
de lonen in de komende jaren slechts
zeer gering kunnen stijgen. Een vol
ledige prijscompensatie zit er voor
dc werknemers in het komende jaar'
in ieder geval al niet in. Dat blijkt
uit berekeningen die het Centraal
Plan Bureau heeft gemaakt.
De berekeningen van het CPB ko
men uit op een prijscompensatie
over het tweede deel van 1976 in het
begin van het volgend jaar van moge
lijk niet meer dan 2,2 procent, en van
3,8 procent in het tweede halfjaar.
Samen 6 procent. De compensatie
van f 30.- over het eerste halfjaar van
1976 zal gehandhaafd blijven.
Aan de andere kant meent het bu
reau dat het mogelijk moet zijn de
prijsstijging in 1977 beperkt te hou
den tot 6,5 a 7 procent, wat 2 procent
minder zou zijn dan dan de prognose
voor 1976
Het CPB gaat ervan uit dat er voor
minimumloners en voor de 'modale
werknemers' (gehuwd, twee kinde
ren, jaarinkomen van zo'n f26.000,-)
toch nog ruimte is voor een zodanige
verhoging van hun loon. dat zeerin
koopkracht nog iets op vooruit gaan.
Voor de minimumloners en voor de
genen die daar iets boven zitten, zou
de reële loonstijging dan 2 procent
bedragen. De 'modale werknemer'
zou er 1.5 procent op vooruit gaan
Vanaf een Jaarinkomen van zo'n
f 30.000,- zal men er volgens het Cen
traal Plan Bureau niets meer bij krij
gen.
Kinderbijslag
Bij de berekening van de loonstij
gingen heeft het Centraal Plan Bu
reau nog geen rekening gehouden
met het nieuwe kinderbijslagplan,
dat per 1 januari 1977 van kracht
moet worden. Dit houdt in, dat de
kinderbijslag en de kinderaftrek
geintegreerd zullen worden, en wel
zodanig, dal de huidige regeling zal
worden gehandhaafd voor inko
mens tot f26.000.-. Voor inkomens
daarboven worden de kinderbijslag
en kinderaftrek steeds minder
naarmate het inkomen hoger is. Dit
zou kunnen inhouden dat, anders
dan het Centraal Plan Bureau weer
geeft, de inkomens vanaf f 26.000,- er
vanaf 1 januari in koopkracht wer
kelijk op achteruit zullen gaan.
Wat de geraamde prijsstijging bë-
treft. gaat het Centraal Plan Bureau
uit van een 'gezuiverd' prijsindexcij
fer. waaruit bijvoorbeeld de stijging
van de btw per 1 oktober 1976 (van 16
naai- 18 procent) is weggelaten. Dit
houdt in, dat de consument (tevens
werknemer) deze stijging voor eigen
rekening dient te nemen
De loonsom zou in 1977 zo n 8 a 8.5
procent stijgen, hetgeen een procent
minder is dan dit jaar. Minister Dui
senberg (financiën) noemt de loon
somstijging van 9 a 9.5 procent in
1976 al een zeer belangrijke vermin
dering van hetstijgingstempo van de
arbeidskosten.
In 1974 bedroeg de loonsomstijging
per werknemers nog 15,5 procent.
Het beleid van de regering om de in
komensverschillen te verkleinen,
heeft van 1973 tot 1976 wel effect ge
had. De aow-ui (keringen stegen in
die jaren met maarliefst 25.1 procent
het minimumloon met 16.5 procent,
het gemiddelde inkomen met 7,1
procent, doch de inkomens van on
geveer een ton gingen er 2 procent op
achteruit.
Voor 1976 wordt nog wel een herstel
van het zogenoemde 'overige inko
men' verwacht. Hieronder vallen de
bedrijfswinsten, de inkomens van de
vrije-beroepsbeoefenaren. Dit is een
logisch gevolg van het in het afgelo
pen jaar gevoerde loonbeleid. om de
bedrijfswinsten op te trekken met
het doel meer werkgelegenheid te
scheppen. Dalende bedrijfswinsten
geven meer werkloosheid Van het
nationale inkomen wordt maarliefst
96.5 procent opgeslokt door het loon-
inkomen De regering streeft ernaar
dit in 1980 tot 86 procent terug te
dringen om zo een financieel-
economisch gezonder bedrijfsleven
te krijgen
Premiedruk
Het streven van het kabinet is er ook
op gericht de sociale premiedruk -
dat is de stijging van de premies
voor de sociale voorzieningen, die
zowel door werkgevers als werkne
mers moeten worden opgebracht -
tot 1980 slechts gering te laten stij
gen. Dit moet volgens een bij de be
groting gevoegde meerjarenraming
voor de sociale voorzieningen moge
lijk zijn door enerzijds handhaving
van de uitkeringen, doch anderzijds
vermindering van dc totale uilke
ringen, doordat bijvoorbeeld ernaar
wordt gestreefd om in 1980 80,000
minder werklozen te hebben dan in
1976. Dat scheelt aanmerkelij
'•lijk ir
WW- en wwv-uitkeringen.
Verdeling
Terugdringing van het aantal werk
lozen en eveneens terugdringing van
de geldontwaarding is de grootste
opgave voor de komende tijd. Niet
alleen de toeneming van de wereld
handel moet ons daarbij helpen,
doch ook de verhoging van de be
drijfsinvesteringen. die dan weer een
aantal arbeidsplaatsen zullen moe
ten opleveren.
Daarbij moet ook in het oog worden
gehouden „het benauwende wel
vaartsverschil van ons land met zo
vele andere landen. Het is een cyni
sche gedachte, te moeten constate
ren dat die kloof nu minder groeit
dan vroeger omdat een steeds
kleiner deel van onze bevolking, in
geschakeld in het arbeidsproces, de
welvaart voortbrengt die in ons
land steeds gelijkmatiger wordt
verdeeld. Het zou beter zijn dat een
groter deel van de bevolking in onze
volkshuishouding een bijdrage zou
leveren, en dat wij tegelijk onze in
spanningen in het kader van de
ontwikkelingssamenwerking zou
den vergroten", zegt minister Lub
bers.
aanpassing van het kinderbijslag-
stelsel:
- activiteiten ter verbetering van de
kwaliteit van de arbeid en de om
standigheden waaronder wordt ge
werkt. inclusief de bedrijdsdemocra-
tisering:
- een wettelijk jongerenstatuut is in de
maak. Het eerste deel - dat al bij de
tweede kamer ligt - beoogt moderni
sering van de voorschriften t>oor
jeugdigen uit de arbeidswet. Het
tweede deel - dat binnenkort wordt
ingediend - wil jongeren beter doen
begeleiden tijdens hun werk.
Investeringen
Met het oog op het recht op arbeid is een
beleidsprogramma ontwikkeld, ge
richt op het terugdringen van de werk
loosheid tot 150.000 personen in 1980.
Het is voorts gericht op beperking van
de stijging van de collectieve lasten en
op het stimuleren van investeringen.
Een operatie tot handhaving van de
werkgelegenheid en het scheppen van
in totaal 200.000 arbeidsplaatsen tot
1980 heeft volgens minister Boersma al
leen kans van slagen als tegelijkertijd
een actief arbeidsmarktbeleid wordt
gevoerd Daarom is voor de komende
jaren 200 miljoen per Jaar extra uitge
trokken voor aanvullende arbeids-
marktmaatregelen ter verbetering van
de mobiliteit en die voor aantrekkelij
ker maken van arbeidsplaatsen als
mede om sociale maatregelen bU her
structurering.
Bovendien is er een bedrag van 300 mil
joen gereserveerd voor een kortlopend
programma. De groei van het aantal
langdurig werklozen (meer dan zes
maanden) geeft de minister bijzondere
reden tot zorg. ..De ervaring leert dat
deze mensen erg moeilijk te plaatsen
zijn. Het gaat vooral om ouderen, ge
handicapten. vrouwen en - nu in toe
nemende mate - jeugdigen". Extra
aandacht krijgen ouderen en vrouwe
lijke parttime beschikbare arbeids
krachten. omdat voor hen geen speciale
maatregelen bestaan. Via de normale
activiteiten en kortlopende werkgele
genheidsprogramma's zal hun begelei
ding verder worden ontwikkeld.
Computer
De juiste man op de juiste plaats bren
gen met behulp van een computer Dat
is een van de moderne methoden waar
van het ministerie van sociale zaken
zich gaat bedienen bij de arbeidsbe
middeling. Veel sneller dan via kaar
tenbakken worden vraag en aanbod nu
bij elkaar gebracht Nog dit jaar zullen
de eerste arbeidsbureaus zogenaamde
terminals krijgen die via een telefoon
lijn. zijn verbonden met de grote com
puter van het Rijks Computer Centrum
in Apeldoorn.
De ingebruikneming van de terminal is
maar een eerste stap naar de automati
sering van de arbeidsbemiddeling. De
bedoeling is dat te zijner tijd ook de
vraag naar arbeidskrachten in de com
puter gaat. Vraag en aanbod kunnen
dan automatisch tot elkaar worden ge
bracht. Op kleine schaal gebeurt dit nu
al bij de bemiddeling van academici.