voor geringe stingverlaging NEGEN MILJARD SOCIALEZAKEN Geen volledige prijscompensatie Dienstplichtige leeftijd jaar omlaag in 1979 Werkloosheid grootste zorg LUBBERS ONTWERPT CONST nVTPTTFBFT FID ÏEKORT OP BEGROTING 14,6 MILJARD Posttariexen weer omhoog Reiskostenaftrek Totaalbeeld begroting Belastingdruk WOENSDAG 22 SEPTEMBER 1976 iVan onze parlementaire redactie» den HAAG - De rijksbegroting over 1977 vertoont een tekort van 14,6 miljard; een half miljard minder dan de raming voor dit jaar. De uitgaven stijgen tot het recordbedrag van 86,6 miljard; de inkomsten tot 72 miljard. De begroting biedt voor het eerst sinds vele jaren ruimte voor een - bescheiden - belastingverlaging van 150 miljoen. MEER BEHOEFTE AAN AARDOLIE DEN HAAG - Nederland zal meer aar- dolieprodukten nodig hebben. Minister Lubbers leconomische zaken) ver wacht een grotere afzet van benzines, stookolie en nafta. Het vorig Jaar uitgevonden stelsel van maximumprijzen voor de aardoliepio- dukten kan als definitief gelden na nog een kleine aanpassing. Vooral voor de benzineprijs Is de bewindsman enkele keren van de regels afgeweken. Volgens Lubbers verdient het de aan dachtdat de Europese commissie maat regelen bestudeert tegen de lage stook- olieprijzen ter bevordering van de kole- nafzet- Het begrotingstekort betekent dat de overheid volgend jaar weer op grote schaal moet lenen. In totaal tegen de 13 miljard. Minister Duisenberg erkent in Hjn toelichting dat dit grote risico's in houdt, maar, zo zegt hij, het is de enige mogelijkheid om de economie te stimu- leren en de werkloosheid te lijf te gaan, ronder ons stelsel van sociale voorzie ningen aan te tasten. De belastingverlaging van 150 miljoen betreft voornamelijk een grotere aftrek roor het woon-werkverkeer. Tot een af- van 10 km wordt de aftrek ver hoogd van f 150 tot f 200,-. Boven 10 km rorden de aftrekbare bedragen onge- teer verdubbeld. Daarnaast blijft de ttlfctandigenaflrek in 1977 gehand haafd en gaat de aftrek voor lijfrente- premie omhoog van f7500,- totf 11.000,-. Voor de bedragen zie tabel. aldus Duisenberg. op de l-procentsbezuinigingsoperaüe. die voor de vakantie bekend werd gemaakt. De stijging van de collectieve sector blijkt overigens volgend jaar slechts 0.5 peten geen 1 pet te bedragen onder in vloed van al genomen aanvullende maatregelen en 'inverdieneffecten'. Wat betreft het omvangrijke begro tingstekortvan 14,6 miljard merkt Dui senberg op dat het uitgestippelde beleid een zware wissel trekt op de financie ringsmogelijkheden. Het tekort is mét 6.5 pet van het nationaal inkomen wel een driekwart procent lager dan vorig jaar, maar een leningsbehoefte van 13 miljard legt een toch groot beslag op de ruimte op de kapitaalmarkt. Voor een deel zal daarom monetair moeten wor den gefinancierd. Volgens Duisenberg zal hiervan echter, gezien de onderbe- belastingmiddelen komen daarbij aan de orde, zoals verhoging van deaardga- sprijs voor kleinverbruikers en stij ging van de sociale premies. In totaal denkt de regering hier in de toekomst een bedrag van 2 miljard te kunnen vinden. •IN MILJOENEN GULDEN Si (trhoging reiskostenaftrek voor de eerste 10 km so trhoging reiskostenaftrek boven 10 km 30 Menging zelfstandigenaftrek en verliescompensatie 55 (ahogmg lij/rentepremie-aftrek io (trhogmg stamrecht- en bedrijfsbeëindigingsvrijstelling 5 f 150 Verder wordt de inflatiecorrectie vol- [tnd jaar voor 80 pet doorgevoerd, ook voor de schijven van 58 pet en hoger, lie vorig jaar waren uitgezonderd. De lijdelijke belastingverlichting van vo- ripjaar ten bedrage van 2550 miljoen lordt bovendien permanent gemaakt. Iel wordt in 1977 de aangekondigde versmelting van kinderaftrek en kin derbijslag van kracht. Dit levert de «halkist per saldo 270 miljoen op. Per I april verdwijnt ook de investeringsaf trek en de vervroegde afschrijving: op brengst 575 miljoen. Dit bedrag zal sorden gestort in de nieuwe investe- roprekening, waarvoor de begroting atolaal 1800 miljoen ter beschikking Aande uitgavenkant valt een meevaller opvan f 100 miljoen in de bijdrage aan de Europese gemeenschappen. Daar- naastelst de uitvoering van de nota se lectie groei van minister Lubbers voor lWal 500 miljoen en stijgen de tekor- teran het openbaar vervoer aanzien- lï Verder eist de begroting van sociale ■dfn (mede door de werkloosheidsuit- telngen) alleen al 2,3 miljard meer op. lotfltaal bedraagt de stijging 16,5 pet, mrvan. na allerlei correcties voor de '•redlüonele uitgaven. 2,5 pet overblijft. Of begroting bouwt grotendeels voort, zetting in de economie, niet automa tisch een inflatoir effect behoeven uit te gaan. De regering erkent tenslotte dat de be lastingdruk zo ongeveer aan het pla fond ziC „Voor de jaren 1978 tot 1980 zal de regering zich nader beraden over de mogelijkheid van alternatieve dek kingsmaatregelen. Ook niet- ONTWIKKELING' 1964-1977 (Van onze parlementaire redactie» DEN HAAG - Het stijgende loonniveau zal er oorzaak van zijn dat de postta- rieven in 1977 opnieuw zullen stijgen,' aldus blijkt uit de memorie van toe lichting op de begroting van verkeer en waterstaat. Hoe de nieuwe tarieven eruit zullen zien. wordt nog bestu deerd. De PTT zal in 1977 245 miljoen aan de schatkist moeten bijdragen, tegen 175 miljoen in 1976. De investeringsplannen van de PTT belopen een bedrag van 1,265 miljard, die gefinancierd zullen worden uit eigen middelen. Bij de telefoondienst worden twee dui delijke ontwikkelingen geconstateerd. In de eerste plaats dat de vraag naar nieuwe aansluitingen vooral van parti culieren uitde 'modale inkomensklasse' afkomstig is. in de tweede plaats dathet zakelijke telefoonverkeer stagneert. Voor de postgiro wordt rekening ge houden met een groeiend saldotegoed met 1.1 miljard gulden tot 12 miljard, en een groei van het aantal rekening houders met 130.000 (vooral jeugdigen) tol 3.7 miljoen. De Rijkspostspaarbank rekent op een saldogroei met 10 pro cent, tot een totaal van 11,8 miljard. HELE JAARKLASSE 1959 HOEFT NIET IN DIENST (Van onze pailementalie redactie) DEN HAAG - De Nederlandse jongemannen die in 1959 geboren zijn, zullen waarschijnlijk geen van allen ooit in militaire dienst hoeven. Dat zou het gevolg kunnen zijn van een voorstel om de dienstplichtige leeftijd met een jaar naar beneden te brengen. Zo blijkt uit de defensiebegroting voor 1977. Binnen enkele maanden zal minister Vredeling met een wetsontwerp komen waarin de leeft ijd waarop jongemannen voor militaire dienst moeten opkomen van 20 jaar op 19 jaar wordt gesteld. Als de behandeling van dat voorstel voor spoedig verloopt, is invoering in 1979 mogelijk. Alle jongens die in 1979 twin tig jaar worden, en dus normaal opge roepen hadden moeten worden zullen dan vrijgesteld zijn. nïng aangekondigd van de huidige rege ling voor het functioneel leeftijdsont- slag. Volgens deze regeling gaat elke mi litair op 55-jarige leeftijd met pensioen ibij de marine 50 Jaar). De herziening van de pensioneringsregelingen voor alle ambtenaren zal ook voor militairen gevolgen hebben Men bestudeert bij voorbeeld de mogelijkheid om gepen sioneerde militairen aan te houden dan wel een functie bij de burgerlijke over heid aan te bieden. BOERSMA EN LUBBERS Het werkverzuim door ziekte is ge stegen van vier procent in het begin van dejaren vijftig tot negen procentin 1975. Het gaat om ongeveer 100.000 dienst plichtige jongeren. Van deze 100.000 zouden er onder de oude wetgeving in 1979 ongeveer 40.000 opgeroepen moe ten worden. Deze maatregel zou een forse bezuiniging voor de overheid be tekenen. Omdat de wedde van soldaten bij hun opkomst voor eerste oefening wordt gekoppeld aan het minimum jeugdloon. wordt de wedde door de leeftijdsverlaging ook een schaal-jaar minder. Per dienstplichtige betekent dat ongeveer 500 gulden minder per jaar. Een bezuiniging dus van 20 mil joen gulden. In de begroting wordt ook een herzie- Er komt een verbod op ontduiking van vliegtarieven Minister Westerteip heeft hiertoe blijkens de memorie van toelichting op zijn begroting toe beslo ten-een koninklijk besluit is in de maak - omdat de IATA t Internationale luchttransport-associatieniet in staat blijkt sancties uit te oefenen op de leden tluchtvaartmaatschappijen die tickets soms ver onder de vastgestelde prijs aanbieden. VERWACHTING 1977 •jDeconsumphe- prijzen sMjgen ca. 7 Hehavd- gas zal in deur voer f. 1,5 miljard meer opbrengen Er zullen gemiddeld 215.000 werklozen 1 zijn. sbstrp^ Ons uilvoerprijspeil (tussen haakjes de bedragen die n iskostenaftrek en de vrijgestelde vergoedingen luiden als volgt a Etend meer dan minder dan km 10 km 10 km 15 km 15 km 20 km 20 km 30 km 30 km 40 km 40 km 50 km 50 km km aftrekbedra f 200 620 890 1430 1970 ƒ2510 3050 vrijgestelde vergoeding i 150) f 390 i 300) 360) 960 585) 490) 1280 1 780) 750) 1920 (1170) (1010) ƒ2560 (1560) (1270) ƒ3200 (1950) (1530) ƒ3840 2340) "Van onze parlementaire redactie! 2>EN HAAG - Minister Lubbers (eco nomische zaken) is bezig een zoge- uamd consumptiebeleid te ontwer en. Dat doet hij mede op grond van een Ueede-kamcrmotie uit het debat over njn begroting voor 1976, waarin werd Itvraagd als aanvulling op de econo mische structuurnota een visie vanuit tonsumptie en consument te willen ge- Dit staat in de memorie van toe- üehting op de begroting van econemi- «hf zaken. De bewindsman denkt nog voor het ®de van de kabinetsperiode een alge mene uiteenzetting te kunnen geven frer de consumptieproblematiek. riarin de belangrijkste vraagpunten op jjlt terrein worden behandeld Denk- war is. zegt Lubbers, dat de overwegin gen die mede een consumptiebeleid binnen gaan bepalen, ertoe leiden dat bepaalde vormen van consumptie om Wnvloeding vragen. ®n beïnvloeding kan nu eens het. ka- skter dragen van een beperking, dan weer van stimulering Prijsopgaaf Gespecificeerde rekeningen voor dien sten kunnen mede een belangrijke functie vormen bij de bescherming van de economische belangen van de con sument. aldus Lubbers. De mogelijk heden voor een wettelijke regeling op dit gebied worden onderzocht. Een verheugende ontwikkeling is dat er steeds meer geschillencommissies ko men tot wie de consument hranche- gewijs zijn klachten kan richten. De minister heeft besloten de mogelijk heden voor de zogenaamde informa tieve etikettering iproduktaanduidingi op te nemen in de ophanden zijnde her ziening van de Warenwet. Dit besluit werd genomen na langdurige overwe gingen van wetstechnische en van prak tische aard Lubbers moet zijn toe vlucht tot wettelijke maatregelen ne men. omdat gebleken is dathet bedrijfs leven in meerderheid vrijwillig niet tot deze vorm van consumentenvoorlich ting kan komen 1. Exclusief conjuncturele posten Uitgaven Ontvangsten Saldo Saldo exclusief aflossingen staatsschuld 2. Inclusief conjuncturele posten Uitgaven Ontvangsten Saldo iln miljarden guldens» ontwerp begroting 1976 1976 73.5 77.9 62.8 -15,1 Van onze redactie economie) DEN haag - Minister Boersma van sociale zaken denkt komend jaar zo'n 9 miljard nodig te hebben voor zijn ministerie. Vermin dering van de werkloosheid (dit jaar 230.000 mannen en vrouwen) blijft zijn grootste zorg. Daarnaast mikt hij in zijn begroting op: - meer plezier in het werk; - een rechtvaardiger inkomensverdeling; - afremming van de groei van de sociale voorzieningen om die - samen met de werkgelegenheid - veilig te stellen voor de toe komst. Nationaal inkomen Totale belasUngbaten Netto Bedrag marktprijzen in pet. van het netto nationale inkomen 1968 82.650 22.900 27.7 1969 93.800 25 050 26.7 1970 105.250 29450 28.0 1971 118.500 34 900 29.5 1972 134.300 40 800 304 1973 154.650 46 000 29.7 1974 171.100 52 800 30.9 1975 181.550 57.950 31.4 1976 208 350 65350 31.4 1977 231.350 74.650 32.3 Hoewel de economie nu wat verbetert. Is de toekomst niet probleemloos. Zondei maatregelen zou de werkloosheid in naar 260.000 manen en vrouwen op lopen Het streven van Boersma blijft gericht op volledige werkgelegenheid. De regering is niet van plan vrijwillige werkloosheid mogelijk te maken. De plannen van minister Boersma vooi 1977 zijn onder meer: - behoud, zo mogelijk uitbreiding, van werkgelegenheid. Goede sociaal- economische verhoudingen moeten daarbij voorop staan; - een actief arbeidsmarktbeleid: er is 500 miljoen extra uitgetrokken voor bijvoorbeeld hulp bij om-bijscholing, verhuizen, verbetering van arbeid splaatsen. sociale hulp bij verander- maatregelen wordt dc strijd tegen de jeugdwerkloosheid aangebonden: - een wetsontwerp gaat de openbaar heid van inkomens regelen. - een raamwet op de inkomensvorming zal ook moeten meehelpen de afwen teling van lasten te doorbreken, nel als het al ingediende wetsontwerp vermogensaamoasdcllng. Samen met de herziening van de wet op dc on dernemingsraden vormen deze stap pen een samenhangend geheel, waarmee de regering defunamentele hervorming van onze maatschappij op gang wil brengen. - meer evenwicht in de sociale voorzie ningen. wat onder meer betekent Minister Westerterp wil nog voor het tod van dit jaar afspraken zien te ma- «i "lef zijn Belgische en Luxemburgse tol lef/a's over 'verschillende vormen 'W samenwerking' tussen KLM. Sa- otna en Luxair Hij kondigt dit aan in de Jjfttorie van toelichting op zijn begro- OOOH.DIE PRIJZEN gSTONOOEZINS^ W975-JULI1976 lm <y,) bund "aue Neland taciE fRANKR'JK wan Remark. Ierland ««STATEN commissie fusieregels van de wjoal-Economische Raad, zo meldt de ^worie van toelichting van economi- zaken. Is bezig met een concept- ^fesoverpreventieve materiële toets- 7# van fusies. Tc vernachten is dat de WdU advies omstreeks het eind van 'tor zal kunnen uitbrengen MODALE WERKNEMER GAAT ER NOG 1,5 PROCENT OP VOORUIT (Van onze redactie economiei DEN HAAG - Willen wij onze eco nomie overeind houden, dan zullen de lonen in de komende jaren slechts zeer gering kunnen stijgen. Een vol ledige prijscompensatie zit er voor dc werknemers in het komende jaar' in ieder geval al niet in. Dat blijkt uit berekeningen die het Centraal Plan Bureau heeft gemaakt. De berekeningen van het CPB ko men uit op een prijscompensatie over het tweede deel van 1976 in het begin van het volgend jaar van moge lijk niet meer dan 2,2 procent, en van 3,8 procent in het tweede halfjaar. Samen 6 procent. De compensatie van f 30.- over het eerste halfjaar van 1976 zal gehandhaafd blijven. Aan de andere kant meent het bu reau dat het mogelijk moet zijn de prijsstijging in 1977 beperkt te hou den tot 6,5 a 7 procent, wat 2 procent minder zou zijn dan dan de prognose voor 1976 Het CPB gaat ervan uit dat er voor minimumloners en voor de 'modale werknemers' (gehuwd, twee kinde ren, jaarinkomen van zo'n f26.000,-) toch nog ruimte is voor een zodanige verhoging van hun loon. dat zeerin koopkracht nog iets op vooruit gaan. Voor de minimumloners en voor de genen die daar iets boven zitten, zou de reële loonstijging dan 2 procent bedragen. De 'modale werknemer' zou er 1.5 procent op vooruit gaan Vanaf een Jaarinkomen van zo'n f 30.000,- zal men er volgens het Cen traal Plan Bureau niets meer bij krij gen. Kinderbijslag Bij de berekening van de loonstij gingen heeft het Centraal Plan Bu reau nog geen rekening gehouden met het nieuwe kinderbijslagplan, dat per 1 januari 1977 van kracht moet worden. Dit houdt in, dat de kinderbijslag en de kinderaftrek geintegreerd zullen worden, en wel zodanig, dal de huidige regeling zal worden gehandhaafd voor inko mens tot f26.000.-. Voor inkomens daarboven worden de kinderbijslag en kinderaftrek steeds minder naarmate het inkomen hoger is. Dit zou kunnen inhouden dat, anders dan het Centraal Plan Bureau weer geeft, de inkomens vanaf f 26.000,- er vanaf 1 januari in koopkracht wer kelijk op achteruit zullen gaan. Wat de geraamde prijsstijging bë- treft. gaat het Centraal Plan Bureau uit van een 'gezuiverd' prijsindexcij fer. waaruit bijvoorbeeld de stijging van de btw per 1 oktober 1976 (van 16 naai- 18 procent) is weggelaten. Dit houdt in, dat de consument (tevens werknemer) deze stijging voor eigen rekening dient te nemen De loonsom zou in 1977 zo n 8 a 8.5 procent stijgen, hetgeen een procent minder is dan dit jaar. Minister Dui senberg (financiën) noemt de loon somstijging van 9 a 9.5 procent in 1976 al een zeer belangrijke vermin dering van hetstijgingstempo van de arbeidskosten. In 1974 bedroeg de loonsomstijging per werknemers nog 15,5 procent. Het beleid van de regering om de in komensverschillen te verkleinen, heeft van 1973 tot 1976 wel effect ge had. De aow-ui (keringen stegen in die jaren met maarliefst 25.1 procent het minimumloon met 16.5 procent, het gemiddelde inkomen met 7,1 procent, doch de inkomens van on geveer een ton gingen er 2 procent op achteruit. Voor 1976 wordt nog wel een herstel van het zogenoemde 'overige inko men' verwacht. Hieronder vallen de bedrijfswinsten, de inkomens van de vrije-beroepsbeoefenaren. Dit is een logisch gevolg van het in het afgelo pen jaar gevoerde loonbeleid. om de bedrijfswinsten op te trekken met het doel meer werkgelegenheid te scheppen. Dalende bedrijfswinsten geven meer werkloosheid Van het nationale inkomen wordt maarliefst 96.5 procent opgeslokt door het loon- inkomen De regering streeft ernaar dit in 1980 tot 86 procent terug te dringen om zo een financieel- economisch gezonder bedrijfsleven te krijgen Premiedruk Het streven van het kabinet is er ook op gericht de sociale premiedruk - dat is de stijging van de premies voor de sociale voorzieningen, die zowel door werkgevers als werkne mers moeten worden opgebracht - tot 1980 slechts gering te laten stij gen. Dit moet volgens een bij de be groting gevoegde meerjarenraming voor de sociale voorzieningen moge lijk zijn door enerzijds handhaving van de uitkeringen, doch anderzijds vermindering van dc totale uilke ringen, doordat bijvoorbeeld ernaar wordt gestreefd om in 1980 80,000 minder werklozen te hebben dan in 1976. Dat scheelt aanmerkelij '•lijk ir WW- en wwv-uitkeringen. Verdeling Terugdringing van het aantal werk lozen en eveneens terugdringing van de geldontwaarding is de grootste opgave voor de komende tijd. Niet alleen de toeneming van de wereld handel moet ons daarbij helpen, doch ook de verhoging van de be drijfsinvesteringen. die dan weer een aantal arbeidsplaatsen zullen moe ten opleveren. Daarbij moet ook in het oog worden gehouden „het benauwende wel vaartsverschil van ons land met zo vele andere landen. Het is een cyni sche gedachte, te moeten constate ren dat die kloof nu minder groeit dan vroeger omdat een steeds kleiner deel van onze bevolking, in geschakeld in het arbeidsproces, de welvaart voortbrengt die in ons land steeds gelijkmatiger wordt verdeeld. Het zou beter zijn dat een groter deel van de bevolking in onze volkshuishouding een bijdrage zou leveren, en dat wij tegelijk onze in spanningen in het kader van de ontwikkelingssamenwerking zou den vergroten", zegt minister Lub bers. aanpassing van het kinderbijslag- stelsel: - activiteiten ter verbetering van de kwaliteit van de arbeid en de om standigheden waaronder wordt ge werkt. inclusief de bedrijdsdemocra- tisering: - een wettelijk jongerenstatuut is in de maak. Het eerste deel - dat al bij de tweede kamer ligt - beoogt moderni sering van de voorschriften t>oor jeugdigen uit de arbeidswet. Het tweede deel - dat binnenkort wordt ingediend - wil jongeren beter doen begeleiden tijdens hun werk. Investeringen Met het oog op het recht op arbeid is een beleidsprogramma ontwikkeld, ge richt op het terugdringen van de werk loosheid tot 150.000 personen in 1980. Het is voorts gericht op beperking van de stijging van de collectieve lasten en op het stimuleren van investeringen. Een operatie tot handhaving van de werkgelegenheid en het scheppen van in totaal 200.000 arbeidsplaatsen tot 1980 heeft volgens minister Boersma al leen kans van slagen als tegelijkertijd een actief arbeidsmarktbeleid wordt gevoerd Daarom is voor de komende jaren 200 miljoen per Jaar extra uitge trokken voor aanvullende arbeids- marktmaatregelen ter verbetering van de mobiliteit en die voor aantrekkelij ker maken van arbeidsplaatsen als mede om sociale maatregelen bU her structurering. Bovendien is er een bedrag van 300 mil joen gereserveerd voor een kortlopend programma. De groei van het aantal langdurig werklozen (meer dan zes maanden) geeft de minister bijzondere reden tot zorg. ..De ervaring leert dat deze mensen erg moeilijk te plaatsen zijn. Het gaat vooral om ouderen, ge handicapten. vrouwen en - nu in toe nemende mate - jeugdigen". Extra aandacht krijgen ouderen en vrouwe lijke parttime beschikbare arbeids krachten. omdat voor hen geen speciale maatregelen bestaan. Via de normale activiteiten en kortlopende werkgele genheidsprogramma's zal hun begelei ding verder worden ontwikkeld. Computer De juiste man op de juiste plaats bren gen met behulp van een computer Dat is een van de moderne methoden waar van het ministerie van sociale zaken zich gaat bedienen bij de arbeidsbe middeling. Veel sneller dan via kaar tenbakken worden vraag en aanbod nu bij elkaar gebracht Nog dit jaar zullen de eerste arbeidsbureaus zogenaamde terminals krijgen die via een telefoon lijn. zijn verbonden met de grote com puter van het Rijks Computer Centrum in Apeldoorn. De ingebruikneming van de terminal is maar een eerste stap naar de automati sering van de arbeidsbemiddeling. De bedoeling is dat te zijner tijd ook de vraag naar arbeidskrachten in de com puter gaat. Vraag en aanbod kunnen dan automatisch tot elkaar worden ge bracht. Op kleine schaal gebeurt dit nu al bij de bemiddeling van academici.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 13