CULTUUR? DAT IS HET HELE VLAK VAN AF DE GEBOORTE TOT DE DOOD PZC/Braderie -Goes is] Adriaan J. Blok: Zalenprobleem in Goes begon met verloedering van het Schuttershof :NSDAG 15 SEPTEMBEH 1976 £tan J. Blok: „geen monument te verliezen 1- Manhuis tuin: concerten en in de toekomst misschien tentoonstellingen. Gomsloopt hij wat droevig gestemd door de Goese binnenstad Met lede ogen bise:hij dan de kale plekken en de eigentijdse bouwsels, op plaatsen waar in raegerüjden monumentale en fraaie gebouwen stonden. ..Als ik dat dan zie dan Rgii:mensen, we hebben geen monumentmeer te verliezen", verzucht Adriaan B'.ok(bi)na 60). cultureel ambtenaar van de gemeente, voorzitter en bestuurs- MttSeen indrukwekkende reeks verenigingen, die alle iets met 'cultuur' te rfra'abben. Met de cultuur in het algemeen is het volgens hem in de Ganzes- adMeiaRzo slecht gesteld, maar de aandacht voor de monumenten maakt <U2t9-rjdt hij - een ongunstige uitzondering. i v* ra Goes niet zo gecharmeerd aü oude gebouwen. Dat is een ssoxn kwaal, die er maar niet rosmeer uit te krijgen is. Ik geloof daarom bij voortduring aan- d» moeten vragen voor het mooie iiaardevolle van de oude gebou- Q', stelt Blok. De oorzaak voor die aandacht zoekt hij in het ver- da „Goes heeft, door de eeuwen 3d een goed florerende midden- rad gehad, die altijd graag aan de biels veranderde. Daardoor is er Rl moois weggevallen. Steden als Mzee en Veere waren op 'n gege- ramoraentarm, daar hadden ze zelfs sa geld om oude gebouwen af te taken, vandaar dat er zoveel bewaard S gebleven Kei constateert dat er in Goes wel Rdaandacht is voor zaken als toneel. Wte en muziek, maar veel minder wr het begrip 'bouwkunde' en alles bt ermee samenhangt. „Dat is voor Smeeste mensen een gesloten boek. «1 breekt zonder gewetenswroeging •ardevolle gevels af. Het is voor mij verdrietige zaak dat men geen geld feheeftom te restaureren. Daar kan Smesoms gewoon aan ergeren" Blok ■-ifromstig van Kloetinge". voegt hij sjltydnauwgezet aan toe) wijst erop tasteden met veel monumenten be- ESpen dode steden hoeven te zijn. £jkmaar naar Brugge, een stad met kinderveel en mooie monumenten, ^'altijd volop mensen naar komen Sen. De monumenten brengen daar St levendigheid" «cultureel ambtenaar en als parti- m"'oner van Goes, hoopt Blok -• naaeextra aansporingen van het; snumentenjaar 1975. overheid en ^nners meer voor de monumenten gaan doen. „Zorg voor de mo- -^nten. dat is echt wel een gebrek cultureel gebied in Goes. Ik geloof men zo hier en daar wel ™°»el-minded is. maar als het er precies om gaat wat men moet behouden in de toekomst, dan ont- breekt het aan kennis. Daar moeten we met z'n allen wat aan doen" Adriaan J. Blok is niet iemand die zich slechts in één onderdeeltje van het brede culturele vlak vastbijt en daar alleen maar aandacht voor over heeft. Voor hem omvat het begrip cul tuur veel meer. „Het is voor mij zeer ruim. Bij cultuur gaat het om de le vensomstandigheden waarin een mens in een bepaald tijdvak leeft. Hoe leeft hijwat staat er tot z'n be schikkingCultuur is ook altijd zoals hef doorsnee huishouden anno 1976 rond de televisie leeft en de jeugd in bars komt en-andere mensen naar concert of toneel gaan. Cultuur, dat is het hele vlak vanaf geboorte tot aan de dood. Het is het dagelijks leven en voor mij dan in de geest van de ver keersregel: je hoeft elkaar niet dood te rijden, je hoeft elkaar geen pijn te doen". Blok benadrukt dat de cultuur zich wijzigt met de mens. „Ik ben in de eer ste wereldoorlog geboren en heb de tweede bewust meegemaakt, toen er cultuur was met een grote K in plaats van met een C. We leven nu dertig jaar later. De mensen zijn behoorlijk ver anderd in hun opvattingen, vrijer ge worden. Dat ervaar ik als een plezierig iets. Het in een keurslijf gehouden worden zie ik als een dwangpositie. Je hoeft helemaal geen slechts mens te zijn als je alle dagen van de week een vrolijk mens probeert te zijn. Dat alles is onderdeel van cultuur" De Goese cultureel ambtenaar stelt dat de cultuur in de gemeente niet op een voetstuk staat. „Als je het in een dorp hebt over 'de muziek', dan staat die vlak bij de gewone man. De opera daarentegen is vaak op een afstand, gewoon omdat er in het Zeeuwse land geen opera is. Maar als je in het Goese land praat over operette, dan springt het hart open van de mensen. Daar blijktmen behoefte aan te hebben. Na tuurlijk. het wooid cultuur woidt niet zo vaak gebruikt door de gewone man. Dat hoefr ook niet Ze hebben het over de oratoriumvereniging, over de mu ziek of over kunstvrienden" Volgens Blok is er in Goes doorgaans aardig wat cultuur te beleven, in aller lei soorten „Het pubüek blijft natuur lijk wensen hebben, waaronder ook wel eens wensen waarvan je zegt: maar mensen tochIk hoor nog wel eens wat is er nou te doen m Goes Maar als je de culturele agenda ziet, dan is het een opeenstapeling van gebeurtenis sen. een lawine Neem bijvoorbeeld de orgelconcerten, de Zeeuwse koor school en de carillonbespelingen De operette gaat voortdurend door. de oratonumveremging komt regelmatig terug en het amateurtoneel is toch ook een bloeiende zaak. En dan de muzie kuitvoeringen. het museum, de activi teiten van de ZVU. de groep Web en particulieren die in hun zaak exposi ties verzorgen Er is genoeg te bele ven". Blok geeft toe dat er, ondanks de rij van activiteiten die hij opsomt, altijd nog mensen zijn die vinden dat er 'niks te doen' is. „Dat zijn dan mis schien mensen die hun eigen verlan gens niet vervuld zien. Moderne mu ziek en modern toneel bijvoorbeeld. Dat is er onderdaad niet zoveel, maar daar is dan ook in Goes niet zoveel publiek voor", aldus Blok. „Trou wens, er is toch wel wat, neem de bluesclub en de jazzclub". Vanwege zijn functie als cultureel ambtenaar, komt Blok dagelijks in aanraking met de cultuur. Hij is niet ontevreden over de armslag die de gemeente op cultuurgebied geelt. „Er wordt wel de nodige aandacht aan be steed. Uiteraard moeten we prioritei ten stellen: wat is belangrijker Dat is ook gezond. Als bijvoorbeeld de mu ziekverenigingen het voor 't zeggen hadden, dan had er allang een muziek tempel voor ze gestaan, maar ja dat is nu niet zo direct aan de orde Er is ook wel eens een enquête gehouden, waaruit bleek dat men een evenemen tenhal wilde. Ik moet daar dan bij op merken dat het heel gemakkelijk is om het woord evenementenhal te schrij ven, zonder dat men zich bedenkt wat eraan vast zit. Is Goes groot genoeg om emplooi te hebben voor zo n hal' Hoeveel kost de bouw. hoeveel perso neel is er nodig en wat zal dan hel on derste regeltje zijn, ofwel: het tekort0 We hebben voorbeelden van exploita tie van evenementshallen in Neder land die een groot tekort opleveren. Een beetje tekort is niet zo erg. maar als het jaarlijks om een groot bedrag gaat. kan aal ten koste gaan van de andere culturele evenementen Ook dit heeft te maken met prioriteiten stellenBlok onderstreept dat de mensen steeds in de gaten moeten houden dat cultuur geld kost. „Je kunt er geen geld uitslepen. Dat zouden de mensen beter moeten begrijpen" Adriaan J Blok ontkent dat hij en an dere cultuur-minnaars werken voor een kleine, selecte groep. „Ik werk voor de hele Goese gemeenschap. Het is voor mij een niet aflatende zorg om de bevolking met de neus op de cul tuur te drukken en ze er liefde voor bij te brengen. Dat is zowel m'n dagelijks werk als mijn hobby. Toegegeven. Goes is geen voorbeeld-gemeente op het gebied van de cultuur. Het is er een van de familie Doorsnee. Maar ik kan ontevredenheid niet volgen, gelet op de stapel evenementen van allerhande soort. Er is echt een breed terrein. Als het desondanks niet voor iedereen be reikbaar is. dan moet het misschien zitten in de accommodaties De werkzaamheden van de Goese cul turele raad ervaart Blok als erg be langrijk. „Het is een college van ad vies, waar bewust mensen in zitten waarvan de je mag verwachten dat ze wat meer letters hebben gegeten op het gebied van de cultuur. Dan krijg je makkelijk dat men denkt: dal is een elitair gezelschap. Maar de leden hebben wel degelijk voeling met de doorsneebevolking De verenigingen hebben namelijk het recht om mensen voor de werkgroepen voor te dragenbetoogt Blok .Het is een nuttige instelling Met z'n allen weet je meer dan alleen Ik heb de tijd nog meegemaakt zonder culturele raad en dan komt er op de ambtenaar heel wat af. ook op terreinen waar je minder vanaf weet. Ik ben er wel blij mee dat de raad er is Ze duiken er goed in en er wordt zeer veel tijd aan besteed. Je kunt constateren dat de leden zich er heel wat tijd en moeite voor getroosten". Keuringsdienst van waren-gebouw wordt ruimte voor kunstzinnige vorming. GOES - De gemeente Goes heeft weer eens 'n zalenprobleem. Weer eens. want het is niet de eerste keer dat er in de Ganzestad over zaal ruimten gepraat wordt. Ditmaal gaat het om een voorstel tot geld elijke steun aan de particuliere schouwburg 'De Prins van Oranje' en een nieuw te bouwen evenemen tenhal (althans, een ruimte voor meervoudig gebruik) in het statio nsgebied. De meningen zijn ver deeld. Of de gemeenteraad tot een oplossing zal komen, is zeer de vraag. De oorzaak van de huidige proble men is terug te voeren tot de verloe dering van het gemeentelijke 'dorps huis het Schuttershof. In 1876 ge bouwd. kwam deze schouwburg i met toneel- en balzaal, grote tuin en ka pel) in 1921 in gemeentehanden De bestuurderen hadden in 1923 nog wat geld over voor een opknapbeurt en daarna werd er vrijwel niets meer aan gedaan. Het resultaat was er dan ook naar: in 1968 vertrok de laatste ex ploitant en in 1972 werd het gebouw gesloopt. Het Schuttershof was door de jaren heen een bruisend middelpunt van activiteiten: concerten, toneelspel, congressen, tentoonstellingen, dan savonden. sociëteitsleven, jeugd werk; het heeft zich allemaal binnen de muren van het gemeentelijke Schuttershof afgespeeld. Op een cultuur-historische plaats, want al in de 17e eeuw hadden er twee schut tersverenigingen hun huisvesting. Met de sloop van het gebouw verloor Goes zijn dorpshuis en begonnen de zaal-problemen pas goed Het ge sprek over 'de Prins' en de even ementenhal nu. is er een gevolg van. AUes draait om het feit dat de ac commodaties voor cultuur beoefening in de ruimste zin 1 dus ook werk- en repetitieruimtenontoerei kend zijn. Er zijn verschillende ruim ten in horeca-gelegenheden Koren beurs, slot Ostende. verschillende ca fe's), er is het man- en weeshuiscom plex 1 museum, muziekschool, ate liers). aan de Vlasmarkt is een ge bouw voor de bibliotheek, binnen kort komt het oude gebouw van dc keuringsdienst van waren beschik baar 1 voor kunstzinnige vorming), er is de oude r.-k -pastorie 1wereldwin kelkoorschool) en dan zijn er nog de gebouwen aan de Dam. die straks ge sloopt worden. Uiteraard is er ook nog 'de Prins', met heel wat ruimte, maar ongeschikt voor theater- gebruik. Verenigingen die naar een ruimte zoeken, merken al gauw dat de spoeling uiterst dun is. De vraag is nu: worden de problemen opgelost met het opknappen van de Prins van Oranje en de bouw van een grote 11200 vierkante meteri hal voor meervoudig gebruik bij het station? De twijfels daarover zijn aan alle kanten groot Over het opknappen van de Prins, zijn nog de minste pro blemen Dat er een geschikte theater-accommodatie moet komen - daarover - is vrijwel iedereen het eens (blijft de vraag of de gemeente het pand moet kopen, of een lening en jaarlijkse bijdrage moet geven). De noodzaak tot bouw van een grote evenementenhal wordf lang niet door iedereen onderkend. Hoewel er door het Schuttershof en 2aal Juliana (tegenwoordig bowlingcentrum) de nodige ruimte verloren is gegaan, moet maar afgewacht worden of zo'n grote hal redelijk bezet zal zijn, ook al tegen de achtergrond dat in het vei lingcomplex nogal eens grootscha lige evenementen georganiseerd worden. Met een beter gebruik van (desnoods opgeknapte) bestaande ruimte, zullen de problemen al een heel eind opgelost kunnen worden. Een hele kluif voor de gemeentebes tuurderen. Maar - nogmaals - met voor de eerste keer. Ook rondom de aankoop van het Schutershof was indertijd het nodige te doen. Mis schien is er uit die geschiedenis enige lering te trekken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 41