Abortus en de Kamer Mao, de tegenpool van Stalin ABORTUS IN PRINCIPE NIET TOEGESTAAN BESLISSING AAN VROUW EN ARTS Hannie van Leeuwen Dr Hein Roethof ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1976 V V— i Door mevr H. van Leeuwen i In de week vóór Prinsjesdag begint het lang verwachte debat in de tweede kamer over de abortus. De belangrijke en delicate problema tiek zelf en de hele gang van zaken met de iniliatiefontwerpen hebben veler aandacht naar deze behande ling getrokken. Die brede belang stelling geeft aan de grote verant woordelijkheid van allen die bij de behandeling betrokken zijn. een ex tra accent. Er liggen nu twee wetsontwerpen ter tafel. Het ene is een combinatie van het oudste initiatiefontwerp van de socialisten Lamberts en Roethof uit 1970 en van het in februari 1975 inge diende initiatiefontwerp van de WD'ers Veder-Smit en Geurtsen. het andere is in januari 1975 inge diend door de KVP'er Van Schaik en door de AR via mevrouw Van Leeu wen. Van Schaik heeft enkele maan den geleden zijn intrede gedaan in de raad van state. Zijn plaats als mede indiener is ingenomen door het lid van de KVP-fractie mevrouw Gardeniers-Berendsen. Als woord voerders van de drie christen democratische fracties zullen optre den mevrouw Comelissemkvpien de heren Van Dam iarp) en Tilanus (chu). De overeenstemming van de PvdA'ers en de WD'ers. die tot een gezamenlijk ontwerp heeft geleid, heeft aan de behandeling van de pro blematiek een belangrijke wending gegeven. Voordien lagen er drie initiatie- fonlwerpen. waaruit de kamer een keuze moest doen. Van die drie draagt het christen-democratische ontwerp een duidelijk profiel. Het wijst abortus af, tenzij de voortzet ting van de zwangerschap voor de lichamelijke of geestelijke gezond heid van de vrouw een ernstige be dreiging meebrengt, die niet op een andere wijze kan worden afgewend. Dit ontwerp voorziet bovendien in een toezicht op de inrichtingen waar abortussen kunnen worden verricht en in een strafrechtelijk toezicht. De beide andere oorspronkelijke ontwerpen onderscheidden zich vooral wat aankleding betreft Het PvdA-ontwerp was ook duidelijk en beoogde kort en goed het abortus- verbod voor bevoegde geneeskundi gen uit het wetboek van strafrecht te schrappen Daarmee wordt het ver richten van abortus, evenals andere medische ingrepen, onder het. me disch tuchtrecht gebracht. Het WD-ontwerp beoogde een zeker strafrechtelijk toezicht te bewerk stelligen en voorzag in een regeling, inhoudende voorschriften voor de in richtingen. alsmede in een commis sie die toezicht op de uitvoering van de wet moest oefenen. Op grond van een en ander presen teerden de WD-indleners hun ont werp als een soort tussenvoorstel tussen de christen-democratische en socialistische initiatieven De over eenstemming tussen de WD- en PvdA-indieners heeft deze presenta tie van de zijde van de WD wel ont maskerd Duidelijk is geworden, dat op het principiële kernpunt, te weten de normstelling, de beide ontwerpen overeenstemden Het nieuwe geza menlijke initiatief-ontwerp legt uit eindelijk de beslissing over een abor tus bij de vrouw. Het toezicht op de inrichtingen en van de commissie op de uitvoering van de wet veranderen daaraan geen tittel of jota. De nieuwe situatie, waarin nu twee initiatief-ontwerpen ter beoordeling voorliggen, heeft in die zin een voordeel, dat door de kamer een duidelijke keuze moet worden gedaan tussen twee principieel en praktisch scherp te onderscheiden standpunten inzake de bescherming van het ongeboren leven. Er is natuurlijk licht de neiging de kans op aanneming of veiwerping van de beide ontwerpen te gaar. schatten. Aan die neiging wil ik liever maar niet toegeven Het is een pu bliek gegeven dat in een aantal frac ties. die geacht worden achtei het PvdA-WD-ontwerp te staan de me ningen uiteenlopen Verschillende leden uit die fracties hebben van hun christelijke levensovertuiging uit grote moeite met het ontbreken van de rechtsbescherming voor het on geboren leven in het gecombineerde ontwerp. Zij komen te staan voor een beslissing waarbij de relatie tussen politiek en levensovertuiging heel rechtstreeks een rol speelt en tot een publieke keuze dwingt. Tot welke uitkomst dit zal leiden moeten we aan hun geweten overlaten Hoe de gedachtenwisseling in de' kamer ook uitpakt, te verwachten is dat de christen-democratische in dieners en fracties alles zullen doen om duidelijk het geweldige belang voor mens en samenleving, dat met het debat is gemoeid, naar voren te brengen. (Van onze medewerker J. C. Kochi Vrijwel aan de vooravond van het nieuwe parlementaire jaar, dat op Prinsjesdag begint, zet de tweede kamer zich aan een bijzonder lastige politieke kluif: het maken van een wettelijke regeling ten aanzien van de abortus provocatus. De kamer kan kiezen uit twee wetsont- Abortus alleen toegestaan als lichame- werpen. die haar zijn voorgelegd Beide ontwerpen zijn zogenaamde initiatief- wetsontwerpen. dat wil zeggen zij zijn niet Ingediend door het kabineUDen Uyl. maar door leden van de t weede ka mer De verdediging van de voorstellen vindt dan ook niet plaats door een of meer ministeis. maar door die kamerleden-indieners zelf Moeizaam Dc voorgeschiedenis tot deze wetsont werpen is lang en moeizaam geweest. Zij is begonnen in de zestiger jaren, toen de problematiek over de abortus zich zodanig toespitste, dat algemeen de mening ontstond dat wij in Neder land toch niet langer toekonden met de oude wetten over de abortus, die date ren uit 1887 en 1911. waarin kort en goed het afbreken van zwangerschap is verboden. De eerste poging weid ondernomen door twee kamerleden behorend tot de Partij van de Arbeid Roethof en Lam berts. Zij dienden op 22 juni 1970 hun voorstellen in. die als belangrijkste pun ten bevatten' de ai ts is niet meer straf baar iwel strafbaar zyn onbevoegde ab- orteursi. de vrouw beslist over de in greep samen met de huisarts, er is geen registratie van de abortus, toezicht vindt plaats als voor andere medische ingrepen door het Medisch Tuchtrecht Versneld Dit wetsontwerp heeft de discussies - waarbij wij hier bedoelen de politieke discussie over een al dan niet legalise ring van de abortus - aanzienlijk ver sneld. Bij de verkiezingen van 1971 hadden voor het eerst de verschillende politieke partijen paragrafen in hun verkiezingsprogram opgenomen over de abortus. Door het na de verkiezingen tot stand gekomen kabinet-Biesheuvel werd op grond van afspraken tijdens de formatie een wetontwerp over abortus toegezegd. Dit wetsontwerp, dal ook is te zien als een reactie op het wetsont werp I.amberts-Roethof. verscheen in juni 1972 en werd ingediend door de minister van justitie. Van Agt (kvp) en de minister van volksgezondheid. Stuyt (kvp). De belangrijkste punten uit de voorstellen Van Agt-Stuyt wa- lljke of geestelijke gezondheid van de vrouw ernstig wordt bedreigd: de beslis sing wordt mede genomen door een team ivrouwen?11£. psychiater, maat schappelijk wei ker bijvoorbeeld» in greep alleen in erkend ziekenhuis of kli niek: registratie van ingrepen anoniem» en van de overwegingen van de arts en van het team Obstakels Het was duidelijk dat tussen de voor stellen I.amberts-Roethof en van Van Agt-Stuyt niet te overbruggen ver schillen lagen. Zij verwoordden de op vattingen in de PvdA tegenover die in de KVP. Toen het kabinet-Biesheuvel kort daarop viel. vormden die twee wetsontwerpen dan ook een haast niet te nemen obstakel om te komen tot een santen werking tussen PvdA en KVP in het nieuwe kabinet-Den Uyl. Te meer omdat mr. Van Agt in dal nieuwe kabi net de portefeuille van justitie zou be houden en vice-premier zou worden. Uiteindelijk kwam de afspraak tot stond' het nieuwe kabinet-Den Uyl doet met aan de abortuswetgeving, maal laat het over aan de kamer Het ontwerp-Van Agt-Stuyt wordt Inge trokken daartegenover zal vanuit de kamerfracties van de KVP en de ARP een nieuw initiatief-wetsontwerp wor den ingediend, dat gelijk met de oude ontwerp-Lamberts-Roethof zal worden behandeld Het parlement moet uitma ken welke regeling ei moet komen Voorjaar 1975 lagen er dus drie wet sontwerpen en het bleek uit de i eacties al gauw. dat de kans gi oot was dat geen van die drie voorstellen een meerder heid in het pai lement zou halen. Als er niets gebeurde, zou daardoor de tot standkoming van een nieuwe wetge ving geblokkeerd zijn en bleven de oude wetten van de vorige eeuw van kracht - een onzinnige toestand omdat buiten de wetgeving om in de maat schappij de toepassing van de abortus zich .stormachtig had ontwikkeld - waartegen de justitiële autoriteiten niet meer willen of kunnen optreden. Niet terug Ook VVD Maarzo gemakkelijk is het niet gegaan. Wel ging het ontwerp-Van Agt-Stuyt naar de archiefzolder en kwam er. als afgesproken, een nieuw voorstel uit de hoek van de christen-democratische partijen. De kamerleden Van Schaik (kvp) en mejuffrouw Van Leeuwen (arp) waren de indieners van die voorstellen, die nauw aansloten hij het ingetrokken ontwerp-Van Agt-Stuyt. Maai de derde grote partij ln de kamei. de WD. maakte de zaken weer gecom pliceerder en kwam nog geen maand la ter met een eigen Initiatief- wetsontwerp. ingediend door mevtouw Veder-Smit en Geurtsen Het kamerlid Roethof drukte zich In het weekblad De Ti)d hierover als volgt uit: ..Het is volstrekt duidelijk dat wij niet meer redeneren in termen van 50 Jaar geleden. Het ts niet eens 50. maar hoog stens lSjaat geleden dat vrouwen hun toevlucht namen tot illegale abortus, waarbij ontzettend veel slachtoffers vie len Tienduizenden vrouwen weiden il legaal geaborteerd, dat is spotten met de volksgezondheid, dan krijg je een beetje Pontius Pilatus-achtige toestand, waarbij je je handen in onschuld, wast. terwijl er sprake is van de grootst, moge lijke ellende Wc wachten nu al jaren op een wettelijke regeling, we zijn nu in het laatste stadium, laten we die wetgeving nu zo snel mogelijk afhandelen' Verbond Het is op grond van die overwegingen dat er een 'monsterverbond' tot stand kwam ide uitdrukking is van prof. dr. P. Muntendam) tussen PvdA en VVD. Hun voorstellen lagen niet ver van elkaar af: zij gingen bij elkaar te rade en kwa men verrassend snel tot een resultaat: de wetsontwerpen Lamberts-Roelhof en Veder-Smit-Geurtsen werden inge trokken. Een nieuw wetsontwerp Geurtsen. Lamberts. Roethof en Veder-Smit werd ingediend. Dc datum was 6 mei 1976. Zo zijn we dan na al dit geharrewaï aan geland in de situatie, waarop tijdens de kabinetsformatie in 1973 al werd ge mikt.: hetparlementzal zich moeten uit- spreken ovei twee wetsontwerpen, waarin de twee belangrijkste visies over abortus idie tegengesteld zijn aan el kaar) zijn vastgelegd. Hiernaast in hoofdzaken de belangrijkste punten uit de twee wetsontwerpen i Door dr H Roethof i olgende week moet de tweede kamer een keus doen uit twee wet sontwerpen over de abortus- Het voorstel van mevr. Van Leeuwen (ar) en mevr. Gardeniers (kvp) staat abortus niet toe. tenzij het lichame lijk of geestelijk welzijn van de vrouw wordt bedreigd. Volgens het voorstel van Lamberts en mij (bei den pvda) en mevr. Veder-Smit en Geurtsen (beiden vvd) beslist de vrouw samen met de arts over de ingreep. De zorgvuldigheid van de besluitvorming wordt met waar borgen omringd. Oorspronkelijk lagen er drie wet sontwerpen ter tafel Mede doordat die alle dreigden te worden verwor pen zijn WD en PvdA het eens kun nen worden ovei een gezamenlijke tekst De belangrijkste bepaling is. dat de arts niet meer strafbaar woidt gesteld. De vrouw neemt uiteraard de beslissing over de ingreep, zij het dat de arts daai natuurlijk de ver antwoordelijkheid voor op zich moet willen nemen. Om de zorgvuldigheid van die be sluitvorming zo goed mogelijk te waarborgen, zal een onafhankelijke commissie van deskundigen toe zicht uitoefenen en de minister van volksgezondheid van advies dienen over de inrichtingen (abortuskli nieken) waar de ingreep wordt uit gevoerd. Ook zijn de vier initiatief nemers van het PvdA-VVD- wetsontwerp het er over eens ge worden, dat na dc legalisering van de abortus deze in het ziekenfond spakket moet kunnen worden opge nomen. De meeste hoofdbrekens bij de tot standkoming van het compromis heeft de commissie van toezicht ge vormd Duidelijk is. dat over de abor tus bij de Nederlandse bevolking uit- eenlopende opvattingen bestaan. De laatste jaren lijkt zich bij het publiek een meerderheid af te tekenen die de abortus toe wil staan, mits het. ver antwoord gebeurt. Commerciële overwegingen bijvooi beeld moeten buiten de deur gehouden worden. Bovendien hebben velen het gevoel, dat de beslissing moeilijker wordt naarmate de zwangerschap verder is voortgeschreden. De indieners heb ben zich niet vast willen leggen op een termijn ivan bijvoorbeeld drie maanden). Zij menen, dat elk con creet geval verschillend is en dat daaromtrent in een wet geen alge mene regel kan worden gesteld. Soms zal een abortus beneden drie maanden ernstig moeten worden ontraden, terwijl zich boven die grens gevallen voordoen waarbij de ingreep noodzakelijk is. Het toezicht van dc commissie is globaal, dat wil zeggen bet kan slechts betreffen de algemene gang van zaken in een kliniek en de habi tude van een individuele arts in een reeks van gevallen. De commissie gaat dus geen concrete gevallen bs kijken, maar heeft wel tot taak een algemene zorgeloosheid in een be- paalde kliniek of bijeen individuele arts te signaleren. De commissiekan daarmee lopen naar het Medisch Tuchtcollege of het Staatstoezicht op de Volksgezondheid. De vier initiatiefhemels hebben over dit aspect van de zaak nog lg rige gesprekken gevoerd met enkele leden van het, dagelijks bestuur van de koninklijke maatschappij ter be vordering van de geneeskunst Over eenstemming werd bereikt over de vraag, dat de Ingreep als zodanig een strikt medische aangelegenheid ii Bij de beslissing over die Ingreep gaan echter ook andere dan strikt medische overwegingen meespeler, D, 'e adviserende taak van de com missie komt tot uiting in haar recht om voorstellen te doen of gehoord worden over erkenningen van kli nieken of het intrekken van derge lijke erkenningen. De minister van volksgezondheid mag alleen strikt administratieve voorschriften zelf standig behandelen. Wordt een er kenning ingetrokken, dan is beroep mogel i jk op de kroon. In afwachting van de uitspraak daaromtrent mag de kliniek open blijven. Vermelding verdient tenslotte, dal de vier initiatiefnemers van het PvdA-WD-ontwerp zich In de beantwoording van schriftelijke vra gen van de zijde van de kamer uiterst kritisch hebben betoond jegens de opstelling van minister Van Act tegenoverBloemenhove. De ners wensen zelf geen waardeoordeel over Bloemenhove uit te spreien omdat zulks straks de taai ran de onafhankelijke commissiernsKflJ achten echter de arguments» raa de minister van justitie jodewï- tijken van Bloemenhovealtttssc volstrekt ontoereikend. De minister heeft daargwutN- standig onderzoek naar ingesteld- Hij heeft evenmin gehandeld ln overeenstemming of overleg met !*t Staatstoezicht op de Volksgewnd- heid. dat dan toch aanmerkelijk!»- ter tot oordelen bevoegd zon zijn dan een minister van justitie. De door minister Van Agt gelaakte korte duur van de gesprekken bljde opvang van dc vrouwen (twintigtot dertig minuten) wordt verdedigd. Bijna alle vrouwen hebben al een indringend gesprek met hun huis arts gehad. Tegen die achtergrond moet zelfs een gesprek van twintig minuten, uitsluitend over devrasg of al dan niet tot de ingreep dient te worden besloten, als tamelijk law worden gekenschetst- Het kan niet de bedoeling zijn. aldus de initia tiefnemers. de vrouw nog eens «en derdegraads verhoor te gaan afce (Door drs Jaap van Ginneken) zijn goed om de aarde mee te bemes ten". aldus een kenmerkende uit spraak van de overleden voorzitter van de Chinese communistische par- Ze vestigt de aandacht op het feit dat Mao een zeer onorthodoxe com munist was cn de eerste die het socia lisme op de specifieke situatie van de Derde Wereld toepaste. Met name de laatste paar jaar zijn er verscheidene publikaties geweest die hierop een onverwacht licht wierpen. Van late memoires van Russiche diplomaten tot onbekende geschriften van de Chinese voorzitter zelf. Hoe paradoxaal het ook mag klinken. Mao komt daaruit naar voren als ie mand die de klassieke theorieën van het marxisme-leninisme een geheel nieuwe toepassing heeft gegeven en met name de gevaren van het stali nisme vroegtijdig heeft onderkend. Om de betekenis daarvan te begrijpen moet men teiuggaan tot de grondleg gers van het zogenaamde hlstozlsch materialisme Marx spoorde de Euro pese socialisten aan om de macht te veroveren Maar dat was in dedomine rende industrielanden en in een tijd dat de arbeidersklasse daar een meei - derheid vormde Lenin op zijn beurt voerde de com munisten aan bij de Russische revo lutie. Dat was in een weliswaar onaf hankelijk maar toch onderontwik keld land in een tijd dat diezelfde ar beidersklasse nog slechts een kleine minderheid vormde. Zijn hoop was echter gevestigd op een uitbreiding van de revolutie naar andere landen en op een bondgenootschap met de landarbeiders en pachtboeren. Stalin nu vervormde deze laatste opvatting op twee manieren. Wat betreft het eerste maakte hij de communistische partijen in het buitenland tot instru menten van de internationale poli tiek van de Sowjet-Unie. En wat betreft hei tweede voerde hij de collectivisatie van de landbouw door zonder zich eerst, van de medewerking van de betrokkenen re hebben verze kerd. Juist op dat moment in de tweede helft van de twintiger jaren begon ook in China de communisti sche beweging van de grond re komen. Het gevolg van Stalins politiek voor hen was tweeledig. Enerzijds moest de partij volgens zijn aanhangers geleid worden dooi de arbeidersklasse Maar er was in China nog minder een arbei dersklasse dan ln Rusland Anderzijds volgde daaruit volgens diezelfde theo retici dat de tijd voor een socialisti sche revolutie nog niet rijp was en dat de arbeiders een betrekkelijke verbe tering van hun situatie alleen konden bereiken door tijdelijk bondgenoot schap met de burgerlijke Kuo Min T8ng- beweging van Tsjang Kai-sjek M- viel deze schijnbaar ortho doxe opvatting nu in twee opzichten aan. Aan de ene kant wees hij erop dat van deze nationale burgerij weinig te verwachten was omdat zij in het semi-koloniale China grotendeels door buitenlandse belangen werd be heerst. Aan de andere kant stelde hij dat de minderheid van arbeiders daarentegen een bondgenootschap moest aangaan met de overgrote meerderheid van landarbeiders en pachtboeren en wel tegen de natio nale burgerij en de buitenlandse be langen. Dit zou dan niet leiden tot een snelle machtsgreep van bolsjewieken in de sleden zoals in Rusland was ge beurd, maar het zou wel leiden tot een langdurige volksoorlog van guerrilla-groepen die uiteindelijk vanafhet platteland desteden zouden veroveren. Daarmee is tevens het fundamenteel verschillende uitgangspunt gegeven De Russische revolutie was van het begin af aan het werk van een kleine voorhoede die zijn wil oplegde aan een meerderheid De Chinese revolutie daarentegen was het werk van een grote massa die zijn wil oplegde aan een minderheid In het eeiste geval riep het halsstarrig doorzetten van bepaalde dogma s dan ook toene mende tegenstand op die alleen door een rueckslchtslose repressie kon worden gebroken. In het tweede geval waren er weliswaar veelvuldige cam pagnes en rectificaties, maar de zui veringen hadden zelden een bloedig karakter Blijkens onlangs gepubliceerde me moires van een afgezant van Stalin onderkende Mao dit verschil al vroegtijdig met name ten tijde van de beruchte Moskouse processen in de dertiger jaren. Ook later bleven Sta- lins en Mao's weg uiteenlopen. Na de Tweede Wereldoorlog was Moskou bang dat een omwenteling in Peking de betrekkingen met Washington nog verder zou doen verslechteren. Het Kremlin vroeg daarom de Chinese communisten hun wapens in goed vertrouwen over te dragen aan hun aartsvijanden, de nationalisten, zon der dat daaraan enige garantie werd verbonden. De guerrilla's legden deze raad echter naast zich neer, hervatten de strijd en vestigden in 1949 met suc ces de Volksrepubliek. De revolutie had gezegevierd, maar wel tegen de wil van het vaderland van de revolutie' ln Het leerde de Chi nezen een lés die ze niet licht zouden vergeten Ze zagen hoe de Russen hun eigenbelang vaak voorop stelden in de betrekkingen met de broederlanden. Dat bleek opnieuw in 1956 toen Mos kou zijn wil aan Boedapest en War schau oplegde Peking trachtte te be middelen maai tevergeefs Mao trok er ook een andere conclusie uit. De zoge naamde de-stalinisatie van Chroesjts- jov bleef aan de oppeivlakte en ging niet op de weikelijke ooizaken ln van de verwording van het Sovjet communisme. Vandaar dat Mao zich gedwongen voelde Stalin regen Chroesjtsjov ln bescherming te ne men. Maar niet zonder tegelijkertijd in theorie en praktijk de kritiek van de massa op de fouten van de party ook in eigen land te trachten aan te moedi gen. In zijn artikel 'Over de juiste oplos sing van de tegenstellingen onder het volk' bestreed hij de Russische mis vatting dat de klassenstrijd met de socialisatie van de produktiemidde- len zou ophouden. Integendeel, zo schreef hij. ook na de revolutie zal steeds opnieuw een confrontatie met 'burgerlijke elementen' noodzakelijk zijn. In de campagne 'Laat honderd bloemen bloeien, laat honderd me ningen redetwisten' werd het massa debat voor het eerst op gang gebracht. Weliswaar pakte de beweging heel anders uit dan was voorzien en moest men haastig rechtsomkeert maken, maar hier tekende zich al Mao's vast beradenheid af om de fouten van zo wel Stalin als Chroesjtsjov te vermij den. Dat werd tevens duidelijk in het ont wikkelingsbeleid dat sterk rekening hield met het grote aandeel dat de arme boeren in de omwenteling had den gehad, In de SovjetrUnie was rond 1930 de collectivisatie van de land bouw in zeer koite tijd van bovenaf opgelegd, wat leidde tot bedekt verzet gevolgd door onderdrukking In het China van de vijftiger jaien daarente gen werd het land van de grootgrond bezitters allereerst onder de landar beiders en pachters verdeeld, daarna weiden ze aangemoedigd om elkaar onderlinge bijstand te verlenen, later om coöperaties te vormen en tenslotte om in communes op te gaan. Op soortelijke wijze trachtte men gemaakte fouten bij de opbouw van een eigen industrie te voorkomen. In de Sowjet-Unie van de dertiger jaren had men door lage graanprijzen op te leggen grote kapitalen aan de land bouw onttrokken om industriële monsterprojecten mee te financieren die dan weer agrarische machines produceerden. Het nadeel was echter dat de boeren niet konden volgen wat er met hun geld gebeurde, terwijl de grootschaligheid bureaucratie en verspilling in de hand werkte. In het China van rond 1960 daarentegen moedigde men de landbouwcommu- nes aan om op hun eigen bescheiden niveau de noodzakelijke investerin gen voor produktieverhoging te doen. Daarmee werden beide problemen uit de Stalin-periode ondervangen. Deze politiek werd opnieuw doorM» zelf theoretisch voorbereid door era pas bekend geworden uitvoenge Kri tiek op Stalrns handboek voor de po- tieke economie En ze werd indepw- tijk gebracht door het lanceren van - massa-beweging van de grote sprte voorwaarts die de verschillen wse landbouw en industrie, tussen ptt land en stad en tussen hand-en noo- arbeid trachtten te verkleinen Hei. dan ook met verbazingwekkend date- problemen die hierdoor ontston- dankbaar werden aangegrepen tegenstanders van Mao. In hetbuW* land was het Chroesjtsjov d e pw door het. terugtrekken van a Ie nu P tot een andere koers trachtteitodg gen. In het eigen land warendattfJD nici en functionarissen die hun P leges als nieuwe klasse bedreig^ gen. Vandaar datln hetm'ddenvan zestiger jaren een nieuwe beweging volgde, die eropgeri deze overheids- en partiJ-eü» m vooraan posities te verdryve d, volloo|in' Dat leidde tevens lof)f van de breuk met de Sowjf» Overigens zonder df' ^want China daarmee beslist zelfs de allerjongste Pekingse top waren In M«* j)00(k dan een hervatting san M debat. Het enige verschil inmiddels niet meer is ja- ma's te ontmantelen en itiatieven voor in de P d hemooit En het is de vraag ofie°^(rVaDgen. in die positie zal kunn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4