Dierenarts beschrijft hofsteden ran Hoofdplaat en de Braakman a Grootste fan van zangeres zonder naam woont in België OMER GIELLIET MAAKTE KRUISWEG IN HOUT extia Kent UZeeuwsch-Vlaanderen ZEEUWSCH-VLAANDEREN „nn.fi 10 SEPTEMBER 1976 M VAN DE VIJVER, BIERVLIET: EERWACHT GEEN VOLMAAKT WERKSTUK BIERVLIET-Vorige week is er een nieuw boek van de Biervlietse dierenarts drs. H. A. M. van de Vijver van de persen gerold, getiteld: 'De hofsteden van Hoofdplaat en de Braakman'. Het met vele gèillustreerd boekwerkje is een uitgave van de Heemkundige gring West-Zeeuwsch-Vlaanderen. 'De hofsteden van Hoofdplaat en de Braakman' is een vervolg op het in 1974 verschenen en ook öoor hem geschreven boekje over de boerderijen van Biervliet. geïllustreerd soek onlangs van de persen Ed Inventariseren van boederijen en ■nbewonersisniet iets nieuws want in 1185 begon een zekere Abraham Ver- Killen uit Biervliet er al mee. In de ijun dertig was dr. J. de Hullu uit «borg ook actief op dit gebied en iscbreef onder anderen de hofsteden naSchoondijke, Groede, Cadzand en DeSerijen van Hoofdplaat waren srnooitgeïnventariseerd en de heer v. [Vim moest alles zelf uitzoeken. bl965ishij met z'n onderzoek begon nen hij is er in totaal drie jaar mee beöggeweest Het nieuwe boekje bevat gedeelten: in het eerste wordt de Kcbiedenls van het gebied uit de doe- itn gedaan en in het laatste gedeelte radende boerderij en en hun bewoners jtvoerig behandelt. ffitr het onderzoek In Hoofdplaat yïrijftbij in z'n voorwoord: „Het on- toeken en het napluizen van gege- b omtrent het ontstaan en de bewo- 2 van Hoofdplaat en de Hoofdplaat- iisr was interssant en moeilijk. De seelijke stand van vroeger werd na ijlt niet zo accuraat bijgehouden als HivEens te meer bleek, dat men op isanenngen van de ouderen van een Hüsnschap niet kan afgaan. Een ge- ten blijkt zeer kwetsbaar! Toch heb i bet gemeente-archief veel kunnen iditerhalen. Verwacht echter geen staakt en waterdicht werkstuk. Daavoor ontbreken te veel noodzake- jjtebronnen, die niet altijd waren op te goten", Hetwater heeft altijd een grote rol ge speeld in de geschiedenis van Hoofd- plat en de omliggende polders. Vlaamschedijkwerkers polderden aan bet eind van de 18e eeuw in drie jaar tijds de door aanslibbing hooggewor- den schorren in het Noordoosten van Ïïesl-Zamch-Vlaanderen in. In 1750 wordt dfl schorrengebied nog 'Hoog- pta/'jaioemdraaar na 1818 wordt het (fffcire/atuigcduid als 'de Hoofdplaat', «tdijkval is er sindsdien heel veel 'riteer aan de zee prijsgegeven. Ter ïsitie: de zeedijk bij Hoofdplaat is ris eeuwen 800 meter zuidelijker tsa te liggen. te de eerste beginjaren van de &Sp1aatpolder schrijft de heer v. d. "jer In de eerste tientallen jaren was «staiüe niet rooskleurig. Goede we- Etatbraken. De hofsteden lagen een- sa en na de Napoleontische oorlogen ife'veel volk van minder allooi achter a'deven ook veel invaliden rond lopen 2 de boerderijen onveilig maakten". Stoere tijd stamt ook de zogenaamde ü&e Deur' die men op verschillende tedfrijen in Hoofdplaat nog kan aan een, De deur die ongeveer 20 cm dik ïbnmetbehulp van grendels slechts Rdeeltelljk worden geopend zodat san met slechte bedoelingen niet «eendoorkonden lopen, a boekje bevat ook enkele anacdotes. Overtelt over een molen in Slijkplaat S"en in z'n geheel heeft moeten ver latten: nu lag Slijkplaat toevallig in sterlljkheid Breskens en had de heer «Breskens het heerlijke recht van de •3d, dus mochten de bewoners van die ^tsenomgeving nietzo maar op deze laten malen, Het gevolg was dat niet genoeg opbracht. Het tuur heeft toen besloten om ^aolen te verplaatsen. De molen werd ;S)ngeheel verplaatst naar Sasput. «had men met de heer van Breskens «slemaken en zo breidde de clandi- pnch uit en rendeerde de molen na- 19 goed. pteleHoofdplaatpolder telt momen ts! boerderijen. Ze verschillen in «wsterk van de hofstedes in Biervliet «er het algemeen veel lager zijn. «teer Van de Vijver: "De boerde- ^uiBIen-iiet zijn veel ouder dan in «plaat De bouwmaterialen waren «ld veel slechter en men bouwde zodat de wind er weinig vat op tat. Anders zouden ze bij een JE sterke wind in elkaar storten". Op zaterdag 30 juni 1952 wordt het laat ste ponton van de Braakmandijk tot zinken gebracht en daarmee de bijna dichtgeslibte zeearm voorgoed afge sloten. Na de zoutwaterlozing, nivellering van de bodem en het bouwrijp maken van de grond wordt spoedig begonnen met het inzaaien van koolzaad. Het binnen halen van de eerste oogst was een fees telijk gebeuren. De auteur heeft in zijn boekwerkje een verslag opgenomen van 't feestelijke hoogtepunt: het dor sen van het koolzaad. „De oude manier is natuurlijk hetmeest spectaculair: een groot zeil wordt als dorsvloer op 'n wei uitgespreid. Vier vle gels dorsen met een juist rythme- in vierkwartsmaat het koolzaad waar na de vrouwen het stro wegwerken. Bezoe kers zijn welkom, maar hij die per onge luk de demp met de voeten betreedt, moet een fles cognac aanbieden. Dit ge beurt dan ook verschillende keren, de arbeiders drinken lustig; het lijkt wel thee!!! of niet?? Ook Jef Kouijzer uit de Appelzak trapt 'pr ongeluk' op de demp en ook hij biedt schuldbewust een fles cognac aan. Weer gaat het glaasje rond, maar opvallend, de reacties zijn nu an ders. De vrouwen trekken na het drin ken een vies gezicht en de mannen be ginnen te lachen. Er is blijkbaar toch verschil tussen thee en thee!!!" Uit het onderzoek van v. d. Vijver blijkt dat van bepaalde plannen niets is te recht gekomen. De in 1945 gevormde Braakman-commissie gaf de overheid onder andere het volgende advies: Men zou een kanaal kunnen graven van Philippine en Boekhoute met sluizen om deze havens veilig te stellen. Op minder goede grond zou volgens de commissie plaats zijn voor een vlieg veld. Ook dit voorstel heeft geen gehoor gevonden bij de overheid. De totale inpoldering heeft, zo blijkt uit kens. Het is cijfers in het boekje van de heer v. d. Vijver 7.570.000 gulden gekost Voor de landbouw heeft de inpoldering 917 hec tare vruchtbare bouwland opgeleverd. De boerderijen in de Braakman verto nen weinig overeenkomst met die in Hoofdplaat Het zijn strakke bouwsels met een schuur waarin weinig accom modatie voor de veehouderij is. Een groot aantal wordt bewoond door boeren die door de watersnoodramp hun bedrijf zijn kwijtgeraakt. Aan het slot van het Braakman hoofdstuk schrijft drs. Van de Vijver: „Men vindt in de Braakman bloemen, men vindt er bomen, men vindt er gras en hiertussen liggen de watervlakten, waarboven oneindige luchten zich uit strekken. Overal ontwaart men aan de hemel de leeuwerik die zijn hoogste lied uitgalmt Op ieder pad zien we weg vluchtende hazen en konijnen. Hier huist de meest gevarieerde vogel wereld die men zich kan denken, maar vooral: men vindt hier rust. Een mens wordt hier gelukkiger, En de boer uit de Braakmanpolder? Hij ploegt voort... en is ook gelukkig. Drs. H. A. M. van de Vijver bekijkt een- oude grenspaal. BIERVLIET - In de rooms-katholieke kerk te Biervliet hangen sinds vorige week twee grote houtsculpturen. Ze zijn vervaardigd door pastoor Omer GietUet uit Breskens, die daarmee de Kruisweg van Christus heeft willen uit beeldenHet hout waarin hij de veertien afbeeldingen heeft uitgebeiteld, is afkomstig van een 150 jaar oude kas tanjeboom uit Aardenburg, die begin dit jaar tijdens een zware storm is omgewaaid. Er was heelwat mankrachten deskundigheid voor nodig om de zeer zware panelen op te hangen. Het eerste paneel is getiteld 'De doodsstrijd', het is eer chaotisch van karakter. Het andere paneel straalt meer rust uit en is getiteld 'De overgave'. Pastoor GietUet werkt veel met symbolen. Zo laat bijvoorbeeld de laatste afbeel ding het schip zien van waaruit iemand ten hemel stijgt. Vandaag vrijdagis pastoor GieUet op Nederland l te zien in het NCRV-programma 'Vroomheid in hout'. Het uit 1782 stammende boerenhuis van de boerderij 'Goede Hope' nabij Bres van de oudste van Hoofdplaat. Een houtenschuur lussen Hoofdplaat en Biervliet. Het dak is hoog. Dit type schuren treft men nog veel aan bij Hoofdplaat. Deze week ontvingen we weer veel in zendingen en dat vinden we, zoals al eerder verkondigd, een verheugende ontwikkeling voor een puzzelrubriek die we langzaam aan de laatste benen aan het aanmeten waren. Blijkbaar willen onze lezers dit tegengaan, want de deelname is ongekend groot Uit de toestromende briefkaarten pikten we er eentje. Deze blijkt afkomstig te zijn van Tanja de Koeijer, Isabelladijk 1 in Aarden burg. We zeggen opzettelijk 'blijkt' want bij het doornemen van de briefkaarten zagen we dat er nog meer 'Koeijertjes' tussen zaten. Eén kan slechts de prijs krijgen en dat is Tanja geworden. Profi ciat, Tanja, een tientje (waardebon) is in deze dure tijd nog steeds niet weg. Tan- ja's oplossing luidt als volgt: „Het stuk foto dat weggenomen is, is 'De Burcht' (het bejaardentehuis) en de Callenfels- straat. De foto is genomen vanaf de Bakkerstraat. Het is m Oostburg". Ook de overige puzzelaars maakten geen fouten in de oplossing van deze (tele) fotopuzzel. Om deel te kunnen nemen aan de nieuwe fotopuzzel moet u een briefkaart nemen en deze adresse ren aan de redaktie van de Provinciale Zeeuwse Courant, Nieuwstraat 22 in Temeuzen, onder mottovermelding van 'Kent u Zeeuwsch-Vlaanderen?'. Laat merken dat u uw streek goed kent. Ver geet nietteomschrijvenwaterachterde 'witte vlek' schuil gaat. Veel succes weer. GODELIEVE FRAYE REIST NAAR IEDER OPTREDEN... BRUGGE - De „Superfan" van de Zangeres zonder Naam woont op een steenworp van de Franse grens in België, ze heet Godelieve Fraye en is 43, zo'n tiental jaren jonger dan haar beroemde vrien din. Als je om een interview bij haar vraagt, nodigt ze je uit op een overdadige koffietafel, rent ze 's ochtens nog vlug naar de kapper, en trekt ze haar nieuwste pakje aan. Godelieve is gewoon weg van de Zangeres zonder Naam en wil dan ook, als een missionaris in de broesse alles in het werk stellen om haar populariteit hoog te houden. Het verhaal van deze Belgische ambassadrice van de Ne derlandse zangeres grijpt terug naar haar jeugd, naar het café van haar moeder, naar de juke-box: daarin zaten enkele plaatjes van de reeds genoemde zangeres. TOEN ZE OP BEZOEK KWAM HAD IK DE BIBBER „Moeder, zei ik" zo zegt Godelieve, „mag ik die plaatjes meenemen als ik in het huwelijksbootje stap? Ik zal sparen voor een pick-up ik zal ook alles doen om die vrouw, op wier stem ik ver liefd ben, eens echt te ontmoeten. Ik hoop dat ik een lieve echtgenoot krijg die een autootje koopt en er mij eens heen wil voeren". En als in een sprookje kwam alles uit. Die lieve echtgenoot kwam echt opda gen en deed echt wat gevraagd werd. Toch liep niet alles van het spreekwoor delijk leien dakje. Lieve (dat hoort ze liever) moest tot drie keer proberen voor ze lijfelijk de zo begeerde zangeres in haar handpalm gewaar werd Lieve stond als verstomd maar beschikte nog over voldoende klaarheid van geest om te vragen waar haar volgende optreden was. Toen volgden woorden, die de toe komst van Lieve en haar gezin, en in, mindere mate ook die van de zangeres zouden bepalen: „Ah mevrouw, zou u me misschien willen volgen?" Lieve kon niet geloven wat ze hoorde: „Ja", zei ze, „als dat zou kunnen dat zou ik graag doen". „Schrijf me eens. Ik zal je een fotokopie van mijn kontrakten toestu ren". zo sprak de zangeres. En zo gebeurde. Veertien dagen later stond Lieve met een ruiker bloemen op het podium van een dancing waar de zangeres optrad: „Enne, ze had me di rect herkend, ze zei: U bent toch de me vrouw van voor veertien dagen, hè? „Ik was gewoon enorm aangetrokken door die vrouw" Na het optreden natuurlijk weer naar de geparkeerde wagen van de artieste, wachten en wachten. En toen volgde een tweede historische uit spraak. „Luister eens, mevrouw, als u wil mag u altijd op me wachten, niet meer binnen gaan in de zaal, maar me buiten bij de wagen altijd opwachten, Dan kan u me een handje helpen om me te kleden en om mij te verzorgen"Reac tie van Lieve tegen haarman: „O kijk. ik weet niet 't moet toch zeker zijn dat ze ook iets voor ons voelt, hé". Lieve plus echtgenoot zijn vanaf dat moment de Zangeres zonder Naam op de voet gevolgd door Vlaanderen. Aan bidding werd stilaan een beetje afge zwakt door een soort vriendschap, maar Lieve werd toch ingeschakeld in de werkkring van de vedette. Lieve helptze aan- en uitkleden, haai- zweet afdrogen en haar welriekend insmeren. Samen met haar man loopt ze dan ook nog de zaal af met foto's, stickers en gramo- foonplaten Schande De zalen in Vlaanderen vallen best mee, maar over de kleedkamers is de vriend schappelijke kleedster niet te spreken: „De kleedkamers zijn een echte schan de. Ze zijn te klein, te vuil, te vochtig, onvcrlucht, geen was- of plasgelegen- heid. Stel u voor. dat een grote dame als de zangeres dikwijls in de weide moet gaan zitten, met haar rokken omhoog. Dat staat toch niet voor zo'n grote da me Weet je wat ik nu gedaan heb? Ik heb voor haar een draagbare wc ge kocht en die heb ik elk optreden mee plus een rol toiletpapier, 't Is toch beter dan in 't gras, hé meneer?" Kunnen we misschien nog wat meer inside-informatie uit de kleedkamer krijgen? De maten van de zangeres bij voorbeeld? Lieve: „O. maar dat weet ik niet hoor. Ze is wel aan de mollige kant, maar ze heeft een mooi lichaam, allee ik vind dat toch hoor. Ze heeft van die dikke handjes, net kussentjes". En heelt ze de verkoop van stickers, fo to's en platen tijdens haar optredens wel echt nodig? Lieve: „Maar het zijn de mensen die dat willen. Als wij in de zaal komen overval len ze ons: „Zijn er geen nieuwe foto's?" of „Heeft ze nog geen nieuwe stickers?" Je kan niet denken wat er verkocht wordt. Ook op de fabriek waar ik werk. vragen de meisjes me om materiaal mee te brengen. Ik kan met mijn hand op mijn hart zeggen dat de hele fabriek van haar koopt". Percentjes vallen er niet te verdienen, Liëve zou dat ook niet willen. Vriend schap gaat boven geld althans bo ven geld krijgen, want ze stop wel aardig wat geld in haar vriendschap voor de zangeres. Neem nou maar de benzine: tot vaak twee a driemaal per week naar één of ander gat in Vlaanderen. Dan is er elke week ook een ruiker bloemen om af te geven. Verder is Lieve geabonneerd op een aantal tijdschriften, waar wel eens iets zou kunnen instaan over haar idool. Ook op een Nederlandse knipsel- dienst heeft ze een abonnement, zodat haar automatisch wordt toegestuurd wat in Nederland over haar vriendin verschijnt. Bovendien verschiet ze et- terlijke franken aan fotootjes en dia's tijdens de optredens van de ster. Vader vindt het allemaal best want de zange res kwam hem tweemaal bezoeken tij dens zijn ziekte. Op bezoek Nu en dan gaan de Frayes wel eens op bezoek bij Mary Bey, want zo heet de Zangeres zonder Naam in werkelijk heid. De werkelijkheid van haar vroe gere baan, eveneens als spinster op de fabriek, van haar kinderloos huwelijk, van haar lichte handicap aan de heup. Een werkelijkheid waar Lieve is bin nengedrongen met toestemming van Mary, die ze met vriendin aanspreekt. Mary is ook al in het werkraanshuisje van Lieve geweest Ze herinnert zich nog beeldrijk de eerste keer. Lieve: „Ik was vreselijk bang. Ik had wel de harteklop, hoor. Want ik zeg zo'n grote dame hier in zo'n klein werk manshuisje, 't is toch een grote dame tegenover ons, hé. Ik had de bibber, maar ze zei: „Je hoeft niet ongerust te zijn, ik ben een gewoon mens als u. Net als u. Ik ben niet hoger, niet lager. Ik ben eveneens maar een werkmens. 'k Was seffens op mijn gemak". Mary nam al meteen een grote foto mee als aandenken van haar bezoek. Lieve is gek op foto's van haar beroemde vrien din: je vindt er overal in huis: op de kas ten. op de tafels en tafeltjes, aan de muur, op de slaapkamer, onder een gla zen stolp met een heiligenbeeldje, op de handtas van de dochter Zegt Lieve: „Als Ik zou moeten kiezen tussen een foto van de zangeres of tussen tien mil joen, Ik zou die foto nemen" Onze onge lovige blikken tasten eerst even haar echtgenoot op reacties af, maar die knikt instemmend en als beloning krijgt hij deze van Lieve: Kijk, dat is een man die ik op mijn twee handen moet dragen. Die man werkt ook elke dag acht uur op de fabriek. Als hij de vrijdag thuiskomt om 5 uur moet hij zich vlug wassen en aankleden en weg, soms naar de andere kant van het land, drie, vier uur rijden. Nog nooit heeft die man gezegd: vrouw- ke, 'k ben al op van vijf uur. deze keer gaan we niet. Nee. nooit. Hij kan best verdragen dat ik de superfan van de Zangeres zonder Naam ben". O ja. we wilden ook nog wel eens weten hoe ze aan die naam superfan komt, is dat een eigen vondst of komt dat ook van de grote vriendin-! Lieve: „Dat komt inderdaad van Mary. De eerste of de tweede keer dat we bij; haar thuis in Nederlands Limburg wer den uitgenodigd had ik alle platen, fo to's, boekjes en cassettes mee die ik vanj haar had. en ik, vroeg haar om ze van een handtekening te voorzien. Ze is er meer dan een halfuur mee bezig ge weest. Op een langspeelplaat schreef ze toen „aan mijn superfan Lieve". Ik vroeg wat betekend dat? Ze zei: Iemand die me elk optreden in Vlaanderen ach- temakomt is toch geen gewone fan meer hè, dat is een superfan". FREEK NEIRYNCK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 31