Hooghoudt Van Huiten bespreekt met Belgen binnenvaarttarieven Noord-Zuid Nieuwe Hoechstfabriek door afvalproblemen ernstig vertraagd „Krimp busvervoer niet nog verder in" NVV EN NKV: HAVENSCHAP VLISSINGEN WIL GEEN SOCIAAL VESTIGINGSBELEID PZC/p RAADSELS ROND DOOD VROUW UIT BIERVLIET almanak Jongen (14) uit Oud-Vossemeer verongelukt Splijtstofelementen van Borssele naar Cap le Hague Kritiek in brief aan Zeeuwse staten 'le VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1976 STAATSSECRETARIS WIL BETERE AFSTEMMING TARIEVEN provincie (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Staatssecretaris Van Huiten van verkeer en waterstaat zal met de Belgische overheid gaan praten om te komen tot een betere tariefaf stemming voor hel noord-zuid- binnen scheepvaartverkeer vanaf Gent (B) en Temeuzen. Ook zal hij het bedrijfsle ven adviseren ten aanzien van die af stemming ter verbetering van de con currentiepositie van Terneuzen con tact op te nemen met het Belgische be drijfsleven. Tenslotte zal hij de kwestie voorleggen aan de Bevrachtingscom missie voor de Toerbeurtregeling Noord-Zuid. Met zijn initiatief gaat de onderminister in op een verzoek van de Commissie Binnenscheepvaart De Belgische tarieven - die zijn be krachtigd door de Belgische overheid - zyn nu lager dan de Nederlandse, waar door het verkeer vanuit Temeuzen naar het zuiden duurder is geworden dan vanuit Gent Dit geldt voor alle be stemmingen in Frankrijk en in mindere mate voor bestemmingen in België. De meerderheid van de Commissie Bin nenscheepvaart is van mening, dat een Pathaloog-anatoom verricht sectie OOSTBURG/TERNEUZEN - De justitie stelt een onderzoek in naar de doodsoorzaak van één 33-jarige vrouw uit Bier vliet. Vandaag - vrijdag - wordt de patholoog-anatoom in het Sint-Antoniusziekenhuis in Oostburg verwacht om sectie op het stoffelijk overschot te verrichten. De vrouw. C. M. C. de M., werd dinsdagavond in het Oostburgse ziekenhuis binnen gebracht. Donderdagochtend om kwart voor negen overleed zü- De zaak kwam in handen van justitie, nadat de behandelend geneesheer in "t ziekenhuis weigerde een verklaring van overlijden te tekenen, aangezien er rond de doodsoorzaak van de vrouw een groot aantal onduidelijkheden be stond. Waarnemend geneesheer-directeur Van Dorp van het Sint-Antoniusziekenhuis donderdagavond desgevraagd: „De huisarts, die de vrouw behandelde, kon ons weinig informatie verschaffen over de oorzaak van haar ziekte. Dat had te maken met het feit dat hij weinig mede werking kreeg van een aantal betrokke nen. De man die by haar inwoonde deed aleen wat verwarrende mededelingen. Het was de huisarts wel duidelijk dat er een ongeval geweest moet zijn, maar wanneer dat precies heeft plaatsgevon den was voor hem niet te achterhalen De inwonende man zei de ene keer dar het ongeval een dag tevoren was ge beurd en later weer dat het zich vier we ken geleden had voorgedaan. De huisarts kon de behandelend ge neesheer niet meer vertellen dan dat het ging "om een zwaar zieke vrouw, die koorts had en die zeker een ongeval had gehad' Waarnemend geneesheer- directeur Van Dorp „Ook wij nemen aan dat er inderdaad sprake is geweest van een ongeval, maar duidelijkheid hebben we zeker niet" De sectie door patholoog-anatoom moet vandaag op heldering geven ÏÈEUWSE Bonken Doordat dit dagblad stnds enige tijd de zegeningen van het computer tijdperk deelachtig is. dient het ge hele Vlissingse bedrijfspand grondig te worden aangepast en van een nieuwe indeling te worden voorzien. De renovatiewerken zijn nu de redac tieburelen genaderd Ze geven daar een zeldzaam gave wanorde De gehele dag worden aanwezige re dactieleden geteisterd door geraas, getril en gedreun. Begaafde timmer lieden stropen de mouwen op. heffen mokers en ander zwaar slagmate riaal en zien met grote regelmaat kans door hun luide lied van de ar beid geharde functionarissen op hun stoel te laten schudden, zodat vanaf de redactieburelen een sterke gang naar een nabij gelegen tapperij valt waar te nemen Hou nou toch eens op", nep halvenvege de dag een ge tergd redactielid door een openlig gende buis naar het vertrek beneden, waar enige sloopwerkzaamneaen werden verricht. Maar het gezel schap lachte honend en viel geza menlijk met hevig geweld aan op een om te turnen muur. die het snel begaf Ook het gebruik van vaktaal door de timmerlieden schépt af en toe grote verwarring ter redactie. „Geej me de binten es au", nep gis- termorgen een vande vaklieden tegen z'n maat - waarop een dienstdoende bureauredacteur onmiddellijk pot lood en papier pakte omdat-ie dacht dat de resultaten van de aardappel veiling te St-Annaland te noteren wa ren. Want daar is hij op geprogram meerd, als het over binten of bonken gaat oplossing van de problemen in de eerste plaats gezocht zou moeten worden in een aanpassing van de Belgische tarie venstructuur Twee leden van de commissie vinden dat de oplossing niet direct moet wor den gezocht in een aanpassing van de Belgische tarieven, omdat ook aan het Nederlandse tarievensysteem grote be zwaren kleven Twee andere leden van de commissie hebben zich op het stand punt gesteld dat de Nederlandse over heid zich bij deze problemen in het noord-zuid-verkeer van tussenkomst moet onthouden. Toer be u rtregel i ng In haar brief aan de staatssecretaris - waarin om het overleg met de Belgische overheid wordt gevraagd - stelt de commissie dat herhaaldelijk is gecon stateerd. dat bij het bedrijfsleven in de haven van Temeuzen grote bezwaren zijn gerezen tegen de gevolgen van de toerbeurtregeling Noord-Zuid Een rap port van de Vereniging Havenbelangen Temeuzen over deze materie is voor de commissie aanleiding geweest haar ad vies op te stellen. Ter voorbereiding zijn onder meer gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van de Vereniging Noord-Zuid en van de Vereniging Ha venbelangen Temeuzen De commissie legt in de brief uit. dat deze gesprekken evenwel niet tot een oplossing hebben geleid. In ieder geval is vastgesteld, dat de bezwaren van Havenbelangen Ter- neuzen zich richten op een ernstige ver storing in de concurrentiepositie met de haven van Gent ten aanzien van de af voer per binnenschip. De commissie: „Deze verstoring in de concurrentiepositie kan opgeheven, c.q verminderd worden door hetzij een ver hoging van de Belgische tarieven, hetzij een verlaging van de Nederlandse tarie ven. In de gesprekken met de Vereni ging Havenbelangen Temeuzen en de Vereniging Noord-Zuid is de laatste mogelijkheid aan de orde geweest De Vereniging Noord-Zuid bleek echter niet bereid tot een aanpassing van de tarieven, omdat in het algemeen het ni veau van de tarieven af Temeuzen als zodanig niet als onredelijk werd aanv aard. Volgens Havenbelangen zou een verlaging een belangrijk deel van de problemen wegnemen De heer J. B. A. Jonckheer, voorzitter van de Vereniging 'Havenbelangen' vindt de suggestie van de commissie voor de binnenvaartscheepvaart. dat het Nederlandse bedrijfsleven contact moet zoeken met Belgische collega's om uit de tariefproblemen te komen van weinig nut. Dat kunnen wij niet eens en het is bo vendien zinloos Het heeft al evenmin zin wanneer de Belgen hun tarieven met 20 proeent optrekken. Dat noem lk een doekje voor 't bloeden Het gaat er naar zijn mening om. dat in Terneuzen - net zoals voorheen - de zelfde bevrachtingsvoorwaarden wor den gecreëerd als in Gent. OVERHEID WIL AFVAL OPEIGEN TERREIN LA TEN OPSLAAN GOES - Het ingebruiknemen van een zogenaamde natzuurreinigingslabriek bij Hoechst-Vlissingen in liet Sloege- bied. is ernstig vertraagd. De laatste vergunning die liet concern voor de nieuwe fabriek nodig heelt, blijft uit. Er zijn problemen gerezen lussen Hoechst en de overheidsinstanties (rijk en provincie Zeeland), die moeten ad viseren over de vergunning voor ver wijdering van de schadelijke afv alstol- fen die deze fabriek gaal opleveren. In een interne mededeling aan net per soneel van Hoechs t. meldde algemeen di recteur ir. H P van Heel donderdag dat het overleg een voor Hoecnst onver wachte wending genomen heelt In de verklaring werd erop gewezen dat er al sinds augustus 1973 met verschillende overheidsinstanties over de benodigde vergunningen gepraat wordt Aanvan kelijk leken er geen al te grote bezwaren te zijn. maar de verwijdering van de ai valstoffen is nu een groot struikelblok geworden Bij hetproduktieproces van de natzuur reinigingslabriek komt er ongeveer 30.000 ton atval perjaar op drogestoiba- sis vrij Ongeveer eenderde niervan is ZEEUWS- VLAAMSE B. EN W. 'S STUREN MINISTER BRIEF: BEPERKING IS ONVERANTWOORD TERNEUZEN - Met de directie van ZVTM/SBM zijn de acht ge meenten in Zeeuwsch-Vlaanderen van mening dat het onverantwoord is het .busvervoer in Zeeuwsch- Vlaanderen nog verder in te krim pen dan door het streckvervoerbed- rijf zelf is voorgesteld. Tot die uit spraak kwam donderdagmiddag de Zeeuws-Vlaamse kring van burge meester en wethouders. De kring vergaderde in het Terneuzense stadhuis. De colleges van de Zeeuws-Vlaamse gemeenten zullen volgende week een brief verzenden aan de minister van verkeer en waterstaat en de Rijks hoofdinspecteur van het verkeer De b. en ws scharen zich unaniem ach ter de argumenten die ZVTM/8BM- directeur dr. H. J. van Zuylen on langs gebruikte in een brief aan de rijkshoofdinspecteur van het verkeer in het district Zeeland. Om het bus- niet nog verder m te krim- pt... litiii nu al het geval moet zyn. Tegelykertyd verzond directeur Van Zuylen een 'Noodkreet aan een groot aantal instanties in Zeeuwsch- Vlaanderen. Die 'noodkreet' werd geuit op een moment dat de directie de voorstel len voor inkrimping van de dienst regeling nn opdraait van de minis ter) rond had. ZVTM/SBM-directeur Van Zuylen schreef de verschillende instanties onder meer: „Wij zijn er al lerminst van overtuigd dat de minis ter onze argumenten zal aanvaarden, mogelijk zal nij zells tot verdere in grepen besluiten Teneinde de kans daarop zoveel mogelijk te verminde ren moge ik u - het betreft hier het belang van de bevolking in Zeeuwsch-Vlaanderen - verzoeken u tot de minister van verkeer en water staat te wenden en in uw eigen be woordingen de bezwaren tegen elke vermindering in het openbaar ver voer dan nu is voorgesteld naar voren te brengen." Aan dat verzoek komen de gezamenlijke b. en w's. van Zeeuwsch-Vlaanderen nu tegemoet Eerder deed dat al de kamer van koophandel. gips. Verder bevat net alval aanmerke lijke hoeveelheden loslaat en alle veron treinigingen die van nature in ioslaat- erts aanwezig zijn Volgens Hoecnst- directeur dr ir. J. Nijman bevat dc 30.000 ton alval geen scnadelijke stollen voor net milieu. De neer Nijinan ver klaarde onlangs dat dit alval overal ter wereld rustig in zee wordt geloosd. In net overleg tussen Hoecnst en de overheidsinstanties is de mogelijkheid bekeken om liet alval te storten op de gemeenschappelijke vuilstortplaats Midden-Zeeland In de gemeente Boise- le Ook is er overwogen om net alval in zee te dumpen. Tegen beide mogelijk heden heeft met name net ministerie van volksgezondheid en miheunygiene groot bezwaar gemaakt. Het ministerie vindt dat net alval voorlopig moet wor den opgeslagen op liet eigen terrein van Hoecnst en dat bij net inwerking treden van de wet afvalstoffen nader bekeken moet worden wat er met net besmette alval moet gebeuren Dit betekent dat er voor de opslag op eigen terrein een hinderwetvergunning nodig zai zijn van gedeputeerde staten van Zeeland Knelpunt dal de inwerking steling van de labnek vertraagt, is nel verschil in zienswijze tussen de overheidsinstan ties iopslaan op eigen terreini en Hoechst (storten ol dumpen in zeer In zijn mededeling aan net Hoecnst personeel benadrukte de neer Van Heel dat de afmontage en de beproeving van de apparatuur voor de natzuurrein igingslabriek normaal doorgang vindt „In het belang van net optimale verloop van het verdere overleg, moeten wij ons tot deze korte mededelingen beperken Zodra meer bekend is. met name inzake de inbedrijiname-datum van de iabnek volgen nadere mededelingen aldus de algemeen dirccteui Ir Van Heel weigerde om nadere gege vens over de interne mededeling te ver strekken, omdat dat volgens nein nel verdere overleg met de overheidsin stanties zou schaden. ..Het doet me- mands zaak eigenlijk goed." verklaarde de heer Van Heel Van de zijde van de overheidsinstanties was nel donderda gavond met mogelijk om commentaai te verkrijgen BERGEN OP ZOOM - De veertienja rige Frans de Zande uit Oud-Vossemeer is donderdagavond dodelijk veronge lukt toen hij met zijn fiets over de Hal- sterseweg, tussen Bergen op Zoom en Halsteren, reed en dooreen passerende bromfietser geraakt werd. Het slachtoffer kwam hierdoor ten val en raakte onder de wielen van een vrachtwagen. Hij werd op slag gedood. AFVAL KERNCENTRALE KREEG TOT GRENS POLITIEBEGELEIDING PZEM: „GEEN GROTE RISICO'S AAN VERVOER" BORSSELE - Vanuit de kernener giecentrale in Borssele is donderdag opnieuw een container met opge brande splijtstofelementen naar de opwerkfabriek in het Franse Cap le Hague vervoerd. Begeleid door poli tie vertrok donderdagmorgen, na afwikkeling van een lang draaiboek, een vrachtwagen met een container, waarin drie splijtstofelementen wa ren verpakt. Het transport was het derde van de tweede wisseling van splijtstof. Elk jaar worden ongeveer 40 van de 121 splijtstofelementen in de kernenergiecentrale vervangen. Die worden opgeslagen in een on der water gezet bassin en op gezette tijden worden ze - steeds drie tege lijk - naar Cap Le Hague gebracht. Volgens een woordvoerder van de Provinciale Zeeuwse Energie Maat- schappij zijn aan het vervoer van de zwaar radio-actieve splijtstofele menten geen grote risico's verbon den. „De politiebegeleiding tot de Nederlands-Belgische grens wordt gegeven om redenen van verkeersvei ligheid. We nemen aan dat dat m Belgié door de politie daar wordt overgenomen. Het doel van de bewa king is niet sabotage- of diefstalpo gingen te verhinderen. De veronder stelling dat kwaadwilligen met be hulp van een gevulde container effec tief in het bezit van atoomwapens kunnen komen, hoort thuis in de science fiction. De bewaking wordt gevraagd zoals dat voor ieder zeer zwaar transport wordt gedaan." al dus de woordvoerdei. Van de zijde van de PZEM werd don derdag verklaard, dat bij de afvoer van de opgebrande splijtstofelemen ten uiterst zorgvuldig te werk wordt gegaan. Een container wordt via een speciale sluis in het reactorgebouw gebracht, waar de elementen secuur worden ingepakt'. Ook aan de vrachtwagen, waarmee het vervoer verricht wordt, zyn hoge eisen ge steld. De containers, die voor het vervoer gebruikt worden zijn be stand tegen extreme belastingen. Ze moeten bij voorbeeld een vrije val van grote hoogte kunnen doorstaan, ze kunnen uren in gloeiend vuur lig gen en zeer lange tijd in water, zonder dat iets van de radio-actieve inhoud naar buiten kan treden. Vanuit de Borsselse kernenergiecen trale is donderdag een container rut splijtstofelementen near de optiek- fabriek in het Franse Cap le Hague getransporteerd. Op de foto's at container wordt uit de centrale geta keld Ijoto boven - en de vracnmge't verlaat de poort van de fZi* centrale In statenstukken 'geen objectieve voorstelling van zaken' MIDDELBURG - De districten Zeeland van het NVV en NKV hebben de indruk, dat de raad van bestuur van het haven schap Vlissingen 'en of het dagelijks bestuur geen sociaal vestigingsbeleid wenst, „want anders zou er tenminste een poging gedaan kunnen worden om tot zo'n regeling te komen." Die conclu sie trekt men in een open brief aan de ADVERTENTIE) 1111 v tesesr v tclH. j Zeeuwse staten, waarin de visie van beide vakbonden over het functioneren van de adviescommissie voor het ha venschap nog eens uiteen wordt gezet. Het sociaal vestigingsbeleid is een van de elementen, die aan de orde worden gesteld. De brief: „Door het bestuur van het havenschap Vlissingen is zo'n rege ling bij voorbaat met klem van de hand gewezen en daarmee is een verdere dis cussie in de adviescommissie over zo'n regeling tot een zinloze zaak gemaakt Men wyst erop. dat de vakbeweging in de adviescommissie Vlissingen de wens voor een sociaal vestigingsbeleid in Zee land al in 1972 heeft geuit. .Dat tast de bevoegdheden van de beslissende orga nen niet aan maar voorziet wel in een bredere en diepere informatie en advise ring voorafgaand aan de beslissingen." zo zegt men in de brief aan de staten, waar het functioneren van de advie scommissie op 17 september mede aan de orde komt. NW en NKV in Zeeland laten weten, dat zij de brief schrijven omdat naar hun mening in de staten stukken .een geheel objectieve voor stelling van de gang van zaken wordt gegeven. Men zegt. dat in 1975 de werknemers vertegenwoordigers een concept vooi zo n sociaal vestigingsbeleid aan de ad viescommissie hebben gestuurd. „De adviescommissie heeft het verlangen van de vakbeweging in deze inogi niet overgenomen. Er is derhalve door deze commissie nog nimmer aan de raad van bestuur gevraagd of geadviseerd eens tot een sociaal vestigingsbeleid te ko men." Dat de raad van bestuur „met grote hardnekkigheid" blijft spreken over „de kwestie van het sociaal vesti gingsstatuut." vinden beide vakbon den: „een onjuiste voorstelling van za ken. want er is nimmer door de advie scommissie om een sociaal vestigings- statuut gevraagd Die zaak leeft bin nen de adviescommissie, zo wordt ge zegd. Vragen erover zijn door de com missie niet aan het bestuur gesteld. Logisch Men noemt het 'alleszins logisch', dat de adviescommissie bedrijfsleven - „werknemers en werkgevers" - over uitgebreide informatie wil beschikken als om advies wordt gevraagd over de eventuele vestiging van een nieuw, groot bedrijf als Montedison. ..In be langrijke mate hebben werkgevers en werknemers immers een overeenkom stig belang bij infoimatie over arbeidsmarkt-aspecten." De brief: „Dat de adviescommissie een aantal vragen stelde, welke letterlijk in het concept voor een sociaal vestigingsbeleid voorkomen, maakt van de vragen van de adviescommissie nog geen vraag tot het instellen van een sociaal vesti gingsbeleid," zo wordt betoogd. De afwyzing van een dergelijk statuut door de raad van bestuur met een ver- wUzlng naar het komende SER-advies en het standpunt van de minister van sociale zaken achten belde vakbonden „geen steekhoudende argumenten De brief „Voor een landelijke regeling rond een sociaal vestigingsstatuut zou het immers van grote waarde zijn als er een aantal experimenten plaatsvonden, waarmee ervaring kon worden opge daan. Het staat geenszins vast. dat de rijksoverheid gebruik zou maken van zijn vetorecht als er bij de havenschap pen in Zeeland een verordening met be trekking tot het sociaal vestigingsbe leid in het leven werd geroepen. Het valt moeilijk in te zien. waarom b. en w. van Utrecht wel een dergelijk voorstel aan de gemeenteraad kunnen voorleggen en een soortgelijke gang van zaken bij het havenschap Vlissingen niet mogelijk ■ou zyn." Men onderstreept nog eens. dat het goed functioneren voor de vakbonden ook betekent de mogelijkheid om direct of indirect in zekere mate de belangen van de leden te behartigen. Datzelfde kan en mag worden verwacht van de werkgevers. In de brief herinnert men eraan, dat werkgevers en werknemers eensgezind zyn in hun ooideel over het functioneren van de adviescommissie, dat zy alleen van mening verschillen over de consequenties, die eraan ver bonden moeten worden. Opheffen In de brief betogen NKV en NW- Zeeland: ..Wanneer de participanten in de adviescommissie niet de mogelijk heid hebben om in die functie de belan gen van hun achterban mede in zekere mate te behartigen, dan zal men naar participanten moeten zoeken die geen achterban hebben, of de adviescom missie moeten opheffen." Daarbij be toogt men. dat rijk. provincie en ge meenten aan de havenschappen be voegdheden hebben overgedragen. Die zullen door de havenschappen op een zelfde manier moeten worden gehan teerd. als wanneer ze niet waren over gedragen. Als illustratie van die stelling voert men aan, dat een aantal jaren by nieuwe ves tiging er slechts gekeken werd naai het aantal ha. de grondprijs en t aan tal werknemers, terwijl nu een groot aantal factoren mede in beschouwing wordt genomen. „Als voorbeeld willen wij noemen, dat de kwaliteit van de ar beid thans als regel een vrij zwaar ac cent krijgt, terwijl hieraan in de jaren zestig nauwelijks aandacht werd be steed." Naar de mening van beide vakbonden zal ook het bestuur van het havenschap - „wil zy haar taken op hedendaagse wijze vervullen" - met alle aspecten re kening moeten houden, die verband houden met vestiging of uitbreiding van bedry ven, vóór er wordt besloten al dan geen medewerking te verlenen. Aan die beslissing moet een advisering door deskundigen ten grondslag liggen. „De adviescommissie bedrijfsleven is een deskundigen-commissie, welke op haar gebied in deze zeer wel een belangrijke adviserende taak kan vei vullen, miti aan de commissie alle door haar rele vant geacht gegevens ter beschikking worden gesteld," aldus de brief van NW en NKV aan de Zeeuwse staten. ZWARE SCHADE BIJ ONGEVAL TE VLISSINGEN VLISSINGEN - Donderdagmidd««£ streeks drie uur is bij een ®nSe™*L kruising Bonedijkestraat - straat een auto zwaar beschadig Het ongeluk gebeurde tóen op dit kr^ punt de bromfietser R D U* burg. die over de ArbeicWt t» geen voorrang verleende zen bestuurster N HS.H.W 'k JÏÏ'jfc- die over de Bonedjjkestraa vrouw w. trachtte de bron®er v wijken en verloor de ^cW oW stuur. De wagen reed MsUKPW kwam tot stilstand terdege een woonhuis De ?*ve' .Jjnttciide schade op, persoonlijke ong den zich niet voor kd m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2