Hooghoudt
Van Huiten bespreekt met Belgen
binnenvaarttarieven Noord-Zuid
Nieuwe Hoechstfabriek
door afvalproblemen
ernstig vertraagd
„Krimp busvervoer
niet nog verder in"
NVV EN NKV: HAVENSCHAP VLISSINGEN
WIL GEEN SOCIAAL VESTIGINGSBELEID
PZC/p
RAADSELS
ROND DOOD
VROUW UIT
BIERVLIET
almanak
Jongen (14) uit
Oud-Vossemeer
verongelukt
Splijtstofelementen van
Borssele naar Cap le Hague
Kritiek in brief aan Zeeuwse staten
'le
VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1976
STAATSSECRETARIS WIL BETERE AFSTEMMING TARIEVEN
provincie
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - Staatssecretaris Van
Huiten van verkeer en waterstaat zal
met de Belgische overheid gaan praten
om te komen tot een betere tariefaf
stemming voor hel noord-zuid- binnen
scheepvaartverkeer vanaf Gent (B) en
Temeuzen. Ook zal hij het bedrijfsle
ven adviseren ten aanzien van die af
stemming ter verbetering van de con
currentiepositie van Terneuzen con
tact op te nemen met het Belgische be
drijfsleven. Tenslotte zal hij de kwestie
voorleggen aan de Bevrachtingscom
missie voor de Toerbeurtregeling
Noord-Zuid. Met zijn initiatief gaat de
onderminister in op een verzoek van de
Commissie Binnenscheepvaart
De Belgische tarieven - die zijn be
krachtigd door de Belgische overheid -
zyn nu lager dan de Nederlandse, waar
door het verkeer vanuit Temeuzen naar
het zuiden duurder is geworden dan
vanuit Gent Dit geldt voor alle be
stemmingen in Frankrijk en in mindere
mate voor bestemmingen in België. De
meerderheid van de Commissie Bin
nenscheepvaart is van mening, dat een
Pathaloog-anatoom
verricht sectie
OOSTBURG/TERNEUZEN -
De justitie stelt een onderzoek
in naar de doodsoorzaak van
één 33-jarige vrouw uit Bier
vliet. Vandaag - vrijdag - wordt
de patholoog-anatoom in het
Sint-Antoniusziekenhuis in
Oostburg verwacht om sectie
op het stoffelijk overschot te
verrichten. De vrouw. C. M. C. de
M., werd dinsdagavond in het
Oostburgse ziekenhuis binnen
gebracht. Donderdagochtend
om kwart voor negen overleed
zü-
De zaak kwam in handen van justitie,
nadat de behandelend geneesheer in
"t ziekenhuis weigerde een verklaring
van overlijden te tekenen, aangezien er
rond de doodsoorzaak van de vrouw
een groot aantal onduidelijkheden be
stond.
Waarnemend geneesheer-directeur Van
Dorp van het Sint-Antoniusziekenhuis
donderdagavond desgevraagd: „De
huisarts, die de vrouw behandelde, kon
ons weinig informatie verschaffen over
de oorzaak van haar ziekte. Dat had te
maken met het feit dat hij weinig mede
werking kreeg van een aantal betrokke
nen. De man die by haar inwoonde deed
aleen wat verwarrende mededelingen.
Het was de huisarts wel duidelijk dat er
een ongeval geweest moet zijn, maar
wanneer dat precies heeft plaatsgevon
den was voor hem niet te achterhalen
De inwonende man zei de ene keer dar
het ongeval een dag tevoren was ge
beurd en later weer dat het zich vier we
ken geleden had voorgedaan.
De huisarts kon de behandelend ge
neesheer niet meer vertellen dan dat het
ging "om een zwaar zieke vrouw, die
koorts had en die zeker een ongeval had
gehad' Waarnemend geneesheer-
directeur Van Dorp „Ook wij nemen
aan dat er inderdaad sprake is geweest
van een ongeval, maar duidelijkheid
hebben we zeker niet" De sectie door
patholoog-anatoom moet vandaag op
heldering geven
ÏÈEUWSE
Bonken
Doordat dit dagblad stnds enige tijd
de zegeningen van het computer
tijdperk deelachtig is. dient het ge
hele Vlissingse bedrijfspand grondig
te worden aangepast en van een
nieuwe indeling te worden voorzien.
De renovatiewerken zijn nu de redac
tieburelen genaderd Ze geven daar
een zeldzaam gave wanorde
De gehele dag worden aanwezige re
dactieleden geteisterd door geraas,
getril en gedreun. Begaafde timmer
lieden stropen de mouwen op. heffen
mokers en ander zwaar slagmate
riaal en zien met grote regelmaat
kans door hun luide lied van de ar
beid geharde functionarissen op hun
stoel te laten schudden, zodat vanaf
de redactieburelen een sterke gang
naar een nabij gelegen tapperij valt
waar te nemen Hou nou toch eens
op", nep halvenvege de dag een ge
tergd redactielid door een openlig
gende buis naar het vertrek beneden,
waar enige sloopwerkzaamneaen
werden verricht. Maar het gezel
schap lachte honend en viel geza
menlijk met hevig geweld aan op een
om te turnen muur. die het snel begaf
Ook het gebruik van vaktaal door de
timmerlieden schépt af en toe grote
verwarring ter redactie.
„Geej me de binten es au", nep gis-
termorgen een vande vaklieden tegen
z'n maat - waarop een dienstdoende
bureauredacteur onmiddellijk pot
lood en papier pakte omdat-ie dacht
dat de resultaten van de aardappel
veiling te St-Annaland te noteren wa
ren.
Want daar is hij op geprogram
meerd, als het over binten of bonken
gaat
oplossing van de problemen in de eerste
plaats gezocht zou moeten worden in
een aanpassing van de Belgische tarie
venstructuur
Twee leden van de commissie vinden
dat de oplossing niet direct moet wor
den gezocht in een aanpassing van de
Belgische tarieven, omdat ook aan het
Nederlandse tarievensysteem grote be
zwaren kleven Twee andere leden van
de commissie hebben zich op het stand
punt gesteld dat de Nederlandse over
heid zich bij deze problemen in het
noord-zuid-verkeer van tussenkomst
moet onthouden.
Toer be u rtregel i ng
In haar brief aan de staatssecretaris -
waarin om het overleg met de Belgische
overheid wordt gevraagd - stelt de
commissie dat herhaaldelijk is gecon
stateerd. dat bij het bedrijfsleven in de
haven van Temeuzen grote bezwaren
zijn gerezen tegen de gevolgen van de
toerbeurtregeling Noord-Zuid Een rap
port van de Vereniging Havenbelangen
Temeuzen over deze materie is voor de
commissie aanleiding geweest haar ad
vies op te stellen. Ter voorbereiding zijn
onder meer gesprekken gevoerd met
vertegenwoordigers van de Vereniging
Noord-Zuid en van de Vereniging Ha
venbelangen Temeuzen De commissie
legt in de brief uit. dat deze gesprekken
evenwel niet tot een oplossing hebben
geleid. In ieder geval is vastgesteld, dat
de bezwaren van Havenbelangen Ter-
neuzen zich richten op een ernstige ver
storing in de concurrentiepositie met de
haven van Gent ten aanzien van de af
voer per binnenschip.
De commissie: „Deze verstoring in de
concurrentiepositie kan opgeheven, c.q
verminderd worden door hetzij een ver
hoging van de Belgische tarieven, hetzij
een verlaging van de Nederlandse tarie
ven. In de gesprekken met de Vereni
ging Havenbelangen Temeuzen en de
Vereniging Noord-Zuid is de laatste
mogelijkheid aan de orde geweest De
Vereniging Noord-Zuid bleek echter
niet bereid tot een aanpassing van de
tarieven, omdat in het algemeen het ni
veau van de tarieven af Temeuzen als
zodanig niet als onredelijk werd aanv
aard. Volgens Havenbelangen zou een
verlaging een belangrijk deel van de
problemen wegnemen
De heer J. B. A. Jonckheer, voorzitter
van de Vereniging 'Havenbelangen'
vindt de suggestie van de commissie
voor de binnenvaartscheepvaart. dat
het Nederlandse bedrijfsleven contact
moet zoeken met Belgische collega's
om uit de tariefproblemen te komen
van weinig nut.
Dat kunnen wij niet eens en het is bo
vendien zinloos Het heeft al evenmin
zin wanneer de Belgen hun tarieven met
20 proeent optrekken. Dat noem lk een
doekje voor 't bloeden
Het gaat er naar zijn mening om. dat in
Terneuzen - net zoals voorheen - de
zelfde bevrachtingsvoorwaarden wor
den gecreëerd als in Gent.
OVERHEID WIL AFVAL OPEIGEN
TERREIN LA TEN OPSLAAN
GOES - Het ingebruiknemen van een
zogenaamde natzuurreinigingslabriek
bij Hoechst-Vlissingen in liet Sloege-
bied. is ernstig vertraagd. De laatste
vergunning die liet concern voor de
nieuwe fabriek nodig heelt, blijft uit.
Er zijn problemen gerezen lussen
Hoechst en de overheidsinstanties (rijk
en provincie Zeeland), die moeten ad
viseren over de vergunning voor ver
wijdering van de schadelijke afv alstol-
fen die deze fabriek gaal opleveren.
In een interne mededeling aan net per
soneel van Hoechs t. meldde algemeen di
recteur ir. H P van Heel donderdag dat
het overleg een voor Hoecnst onver
wachte wending genomen heelt In de
verklaring werd erop gewezen dat er al
sinds augustus 1973 met verschillende
overheidsinstanties over de benodigde
vergunningen gepraat wordt Aanvan
kelijk leken er geen al te grote bezwaren
te zijn. maar de verwijdering van de ai
valstoffen is nu een groot struikelblok
geworden
Bij hetproduktieproces van de natzuur
reinigingslabriek komt er ongeveer
30.000 ton atval perjaar op drogestoiba-
sis vrij Ongeveer eenderde niervan is
ZEEUWS- VLAAMSE B. EN W. 'S
STUREN MINISTER BRIEF:
BEPERKING IS
ONVERANTWOORD
TERNEUZEN - Met de directie
van ZVTM/SBM zijn de acht ge
meenten in Zeeuwsch-Vlaanderen
van mening dat het onverantwoord
is het .busvervoer in Zeeuwsch-
Vlaanderen nog verder in te krim
pen dan door het streckvervoerbed-
rijf zelf is voorgesteld. Tot die uit
spraak kwam donderdagmiddag de
Zeeuws-Vlaamse kring van burge
meester en wethouders. De kring
vergaderde in het Terneuzense
stadhuis.
De colleges van de Zeeuws-Vlaamse
gemeenten zullen volgende week een
brief verzenden aan de minister van
verkeer en waterstaat en de Rijks
hoofdinspecteur van het verkeer De
b. en ws scharen zich unaniem ach
ter de argumenten die ZVTM/8BM-
directeur dr. H. J. van Zuylen on
langs gebruikte in een brief aan de
rijkshoofdinspecteur van het verkeer
in het district Zeeland. Om het bus-
niet nog verder m te krim-
pt... litiii nu al het geval moet zyn.
Tegelykertyd verzond directeur Van
Zuylen een 'Noodkreet aan een groot
aantal instanties in Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Die 'noodkreet' werd geuit op een
moment dat de directie de voorstel
len voor inkrimping van de dienst
regeling nn opdraait van de minis
ter) rond had. ZVTM/SBM-directeur
Van Zuylen schreef de verschillende
instanties onder meer: „Wij zijn er al
lerminst van overtuigd dat de minis
ter onze argumenten zal aanvaarden,
mogelijk zal nij zells tot verdere in
grepen besluiten Teneinde de kans
daarop zoveel mogelijk te verminde
ren moge ik u - het betreft hier het
belang van de bevolking in
Zeeuwsch-Vlaanderen - verzoeken u
tot de minister van verkeer en water
staat te wenden en in uw eigen be
woordingen de bezwaren tegen elke
vermindering in het openbaar ver
voer dan nu is voorgesteld naar voren
te brengen." Aan dat verzoek komen
de gezamenlijke b. en w's. van
Zeeuwsch-Vlaanderen nu tegemoet
Eerder deed dat al de kamer van
koophandel.
gips. Verder bevat net alval aanmerke
lijke hoeveelheden loslaat en alle veron
treinigingen die van nature in ioslaat-
erts aanwezig zijn Volgens Hoecnst-
directeur dr ir. J. Nijman bevat dc
30.000 ton alval geen scnadelijke stollen
voor net milieu. De neer Nijinan ver
klaarde onlangs dat dit alval overal ter
wereld rustig in zee wordt geloosd.
In net overleg tussen Hoecnst en de
overheidsinstanties is de mogelijkheid
bekeken om liet alval te storten op de
gemeenschappelijke vuilstortplaats
Midden-Zeeland In de gemeente Boise-
le Ook is er overwogen om net alval in
zee te dumpen. Tegen beide mogelijk
heden heeft met name net ministerie
van volksgezondheid en miheunygiene
groot bezwaar gemaakt. Het ministerie
vindt dat net alval voorlopig moet wor
den opgeslagen op liet eigen terrein van
Hoecnst en dat bij net inwerking treden
van de wet afvalstoffen nader bekeken
moet worden wat er met net besmette
alval moet gebeuren Dit betekent dat
er voor de opslag op eigen terrein een
hinderwetvergunning nodig zai zijn van
gedeputeerde staten van Zeeland
Knelpunt dal de inwerking steling van
de labnek vertraagt, is nel verschil in
zienswijze tussen de overheidsinstan
ties iopslaan op eigen terreini en
Hoechst (storten ol dumpen in zeer
In zijn mededeling aan net Hoecnst
personeel benadrukte de neer Van Heel
dat de afmontage en de beproeving van
de apparatuur voor de natzuurrein
igingslabriek normaal doorgang vindt
„In het belang van net optimale verloop
van het verdere overleg, moeten wij ons
tot deze korte mededelingen beperken
Zodra meer bekend is. met name inzake
de inbedrijiname-datum van de iabnek
volgen nadere mededelingen aldus
de algemeen dirccteui
Ir Van Heel weigerde om nadere gege
vens over de interne mededeling te ver
strekken, omdat dat volgens nein nel
verdere overleg met de overheidsin
stanties zou schaden. ..Het doet me-
mands zaak eigenlijk goed." verklaarde
de heer Van Heel Van de zijde van de
overheidsinstanties was nel donderda
gavond met mogelijk om commentaai
te verkrijgen
BERGEN OP ZOOM - De veertienja
rige Frans de Zande uit Oud-Vossemeer
is donderdagavond dodelijk veronge
lukt toen hij met zijn fiets over de Hal-
sterseweg, tussen Bergen op Zoom en
Halsteren, reed en dooreen passerende
bromfietser geraakt werd.
Het slachtoffer kwam hierdoor ten val
en raakte onder de wielen van een
vrachtwagen. Hij werd op slag gedood.
AFVAL KERNCENTRALE KREEG TOT
GRENS POLITIEBEGELEIDING
PZEM: „GEEN
GROTE RISICO'S
AAN VERVOER"
BORSSELE - Vanuit de kernener
giecentrale in Borssele is donderdag
opnieuw een container met opge
brande splijtstofelementen naar de
opwerkfabriek in het Franse Cap le
Hague vervoerd. Begeleid door poli
tie vertrok donderdagmorgen, na
afwikkeling van een lang draaiboek,
een vrachtwagen met een container,
waarin drie splijtstofelementen wa
ren verpakt. Het transport was het
derde van de tweede wisseling van
splijtstof. Elk jaar worden ongeveer
40 van de 121 splijtstofelementen in
de kernenergiecentrale vervangen.
Die worden opgeslagen in een on
der water gezet bassin en op gezette
tijden worden ze - steeds drie tege
lijk - naar Cap Le Hague gebracht.
Volgens een woordvoerder van de
Provinciale Zeeuwse Energie Maat-
schappij zijn aan het vervoer van de
zwaar radio-actieve splijtstofele
menten geen grote risico's verbon
den. „De politiebegeleiding tot de
Nederlands-Belgische grens wordt
gegeven om redenen van verkeersvei
ligheid. We nemen aan dat dat m
Belgié door de politie daar wordt
overgenomen. Het doel van de bewa
king is niet sabotage- of diefstalpo
gingen te verhinderen. De veronder
stelling dat kwaadwilligen met be
hulp van een gevulde container effec
tief in het bezit van atoomwapens
kunnen komen, hoort thuis in de
science fiction. De bewaking wordt
gevraagd zoals dat voor ieder zeer
zwaar transport wordt gedaan." al
dus de woordvoerdei.
Van de zijde van de PZEM werd don
derdag verklaard, dat bij de afvoer
van de opgebrande splijtstofelemen
ten uiterst zorgvuldig te werk wordt
gegaan. Een container wordt via een
speciale sluis in het reactorgebouw
gebracht, waar de elementen secuur
worden ingepakt'. Ook aan de
vrachtwagen, waarmee het vervoer
verricht wordt, zyn hoge eisen ge
steld. De containers, die voor het
vervoer gebruikt worden zijn be
stand tegen extreme belastingen. Ze
moeten bij voorbeeld een vrije val
van grote hoogte kunnen doorstaan,
ze kunnen uren in gloeiend vuur lig
gen en zeer lange tijd in water, zonder
dat iets van de radio-actieve inhoud
naar buiten kan treden.
Vanuit de Borsselse kernenergiecen
trale is donderdag een container rut
splijtstofelementen near de optiek-
fabriek in het Franse Cap le Hague
getransporteerd. Op de foto's at
container wordt uit de centrale geta
keld Ijoto boven - en de vracnmge't
verlaat de poort van de fZi*
centrale
In statenstukken
'geen objectieve
voorstelling
van zaken'
MIDDELBURG - De districten Zeeland
van het NVV en NKV hebben de indruk,
dat de raad van bestuur van het haven
schap Vlissingen 'en of het dagelijks
bestuur geen sociaal vestigingsbeleid
wenst, „want anders zou er tenminste
een poging gedaan kunnen worden om
tot zo'n regeling te komen." Die conclu
sie trekt men in een open brief aan de
ADVERTENTIE)
1111 v tesesr v tclH. j
Zeeuwse staten, waarin de visie van
beide vakbonden over het functioneren
van de adviescommissie voor het ha
venschap nog eens uiteen wordt gezet.
Het sociaal vestigingsbeleid is een van
de elementen, die aan de orde worden
gesteld. De brief: „Door het bestuur van
het havenschap Vlissingen is zo'n rege
ling bij voorbaat met klem van de hand
gewezen en daarmee is een verdere dis
cussie in de adviescommissie over zo'n
regeling tot een zinloze zaak gemaakt
Men wyst erop. dat de vakbeweging in
de adviescommissie Vlissingen de wens
voor een sociaal vestigingsbeleid in Zee
land al in 1972 heeft geuit. .Dat tast de
bevoegdheden van de beslissende orga
nen niet aan maar voorziet wel in een
bredere en diepere informatie en advise
ring voorafgaand aan de beslissingen."
zo zegt men in de brief aan de staten,
waar het functioneren van de advie
scommissie op 17 september mede aan
de orde komt. NW en NKV in Zeeland
laten weten, dat zij de brief schrijven
omdat naar hun mening in de staten
stukken .een geheel objectieve voor
stelling van de gang van zaken wordt
gegeven.
Men zegt. dat in 1975 de werknemers
vertegenwoordigers een concept vooi
zo n sociaal vestigingsbeleid aan de ad
viescommissie hebben gestuurd. „De
adviescommissie heeft het verlangen
van de vakbeweging in deze inogi niet
overgenomen. Er is derhalve door deze
commissie nog nimmer aan de raad van
bestuur gevraagd of geadviseerd eens
tot een sociaal vestigingsbeleid te ko
men." Dat de raad van bestuur „met
grote hardnekkigheid" blijft spreken
over „de kwestie van het sociaal vesti
gingsstatuut." vinden beide vakbon
den: „een onjuiste voorstelling van za
ken. want er is nimmer door de advie
scommissie om een sociaal vestigings-
statuut gevraagd Die zaak leeft bin
nen de adviescommissie, zo wordt ge
zegd. Vragen erover zijn door de com
missie niet aan het bestuur gesteld.
Logisch
Men noemt het 'alleszins logisch', dat
de adviescommissie bedrijfsleven -
„werknemers en werkgevers" - over
uitgebreide informatie wil beschikken
als om advies wordt gevraagd over de
eventuele vestiging van een nieuw,
groot bedrijf als Montedison. ..In be
langrijke mate hebben werkgevers en
werknemers immers een overeenkom
stig belang bij infoimatie over
arbeidsmarkt-aspecten." De brief: „Dat
de adviescommissie een aantal vragen
stelde, welke letterlijk in het concept
voor een sociaal vestigingsbeleid
voorkomen, maakt van de vragen van
de adviescommissie nog geen vraag tot
het instellen van een sociaal vesti
gingsbeleid," zo wordt betoogd.
De afwyzing van een dergelijk statuut
door de raad van bestuur met een ver-
wUzlng naar het komende SER-advies
en het standpunt van de minister van
sociale zaken achten belde vakbonden
„geen steekhoudende argumenten De
brief „Voor een landelijke regeling rond
een sociaal vestigingsstatuut zou het
immers van grote waarde zijn als er een
aantal experimenten plaatsvonden,
waarmee ervaring kon worden opge
daan. Het staat geenszins vast. dat de
rijksoverheid gebruik zou maken van
zijn vetorecht als er bij de havenschap
pen in Zeeland een verordening met be
trekking tot het sociaal vestigingsbe
leid in het leven werd geroepen. Het valt
moeilijk in te zien. waarom b. en w. van
Utrecht wel een dergelijk voorstel aan
de gemeenteraad kunnen voorleggen en
een soortgelijke gang van zaken bij het
havenschap Vlissingen niet mogelijk
■ou zyn."
Men onderstreept nog eens. dat het
goed functioneren voor de vakbonden
ook betekent de mogelijkheid om direct
of indirect in zekere mate de belangen
van de leden te behartigen. Datzelfde
kan en mag worden verwacht van de
werkgevers. In de brief herinnert men
eraan, dat werkgevers en werknemers
eensgezind zyn in hun ooideel over het
functioneren van de adviescommissie,
dat zy alleen van mening verschillen
over de consequenties, die eraan ver
bonden moeten worden.
Opheffen
In de brief betogen NKV en NW-
Zeeland: ..Wanneer de participanten in
de adviescommissie niet de mogelijk
heid hebben om in die functie de belan
gen van hun achterban mede in zekere
mate te behartigen, dan zal men naar
participanten moeten zoeken die geen
achterban hebben, of de adviescom
missie moeten opheffen." Daarbij be
toogt men. dat rijk. provincie en ge
meenten aan de havenschappen be
voegdheden hebben overgedragen. Die
zullen door de havenschappen op een
zelfde manier moeten worden gehan
teerd. als wanneer ze niet waren over
gedragen.
Als illustratie van die stelling voert men
aan, dat een aantal jaren by nieuwe ves
tiging er slechts gekeken werd naai
het aantal ha. de grondprijs en t aan
tal werknemers, terwijl nu een groot
aantal factoren mede in beschouwing
wordt genomen. „Als voorbeeld willen
wij noemen, dat de kwaliteit van de ar
beid thans als regel een vrij zwaar ac
cent krijgt, terwijl hieraan in de jaren
zestig nauwelijks aandacht werd be
steed."
Naar de mening van beide vakbonden
zal ook het bestuur van het havenschap
- „wil zy haar taken op hedendaagse
wijze vervullen" - met alle aspecten re
kening moeten houden, die verband
houden met vestiging of uitbreiding van
bedry ven, vóór er wordt besloten al dan
geen medewerking te verlenen. Aan die
beslissing moet een advisering door
deskundigen ten grondslag liggen. „De
adviescommissie bedrijfsleven is een
deskundigen-commissie, welke op haar
gebied in deze zeer wel een belangrijke
adviserende taak kan vei vullen, miti
aan de commissie alle door haar rele
vant geacht gegevens ter beschikking
worden gesteld," aldus de brief van NW
en NKV aan de Zeeuwse staten.
ZWARE SCHADE
BIJ ONGEVAL
TE VLISSINGEN
VLISSINGEN - Donderdagmidd««£
streeks drie uur is bij een ®nSe™*L
kruising Bonedijkestraat -
straat een auto zwaar beschadig
Het ongeluk gebeurde tóen op dit kr^
punt de bromfietser R D U*
burg. die over de ArbeicWt t»
geen voorrang verleende zen
bestuurster N HS.H.W 'k JÏÏ'jfc-
die over de Bonedjjkestraa
vrouw w. trachtte de bron®er v
wijken en verloor de ^cW oW
stuur. De wagen reed MsUKPW
kwam tot stilstand terdege
een woonhuis De ?*ve' .Jjnttciide
schade op, persoonlijke ong
den zich niet voor
kd
m