AFSCHEID ALS KAMPIOENE
Eindelijk een
eenheid bij
de Belgen:
Freddy Maertens
wereldkampioen
lllÉÜfi;:: I
Keetie van Oosten zette een
sierlijke punt achter carriere
PZC/S
SUCCESSENLIJST VAN
KEETIE VAN OOSTEN
WK'79 IN
NEDERLAND
sport
MAANDAG 6 SEPTEMBER 1976
OSTUNI - Opeens vonden de
Belgen elkaar. Opeens was er.
in de boezem van de tot aan
de vooravond van het we
reldkampioenschap ver
deelde Belgische formatie,
volstrekte homogeniteit. Die
toch wel verrassende solida
riteit, pas tijdens de koers
hard gesmeed, bood Freddy
Maertens de gelegenheid te
grijpen waarop hij al driejaar
lang vergeefs gejaagd had: de
regenboogtrui. In de laatste
tientallen meters van een
marathon-race versloeg hij in
een venijnige eindsprint zijn
enig overgebleven rivaal, de
Italiaanse vechter Francesco
Moser.
Niemand minder dan Eddy Merckx
stipuleerde de vriendschap-van-
één-dag tussen de Belgen. Nadat de
vedette de sprint van het peloton
gewonnen had, liet hij zich door
niemand en niets meer houden en
reed regelrecht naar Maertens om
hem uitbundig te feliciteren. Freddy
informeerde Merckx uitvoerig over
het verloop van de finale: „Moser
demarreerde drie, vier maal. Keer
op keer ving ik hem op. Tijdens de
laatste honderden meters zette ik
me aan het wiel van Francesco. Ik
vertrouwde hem niet. Ongeveer 300
meter voor de streep trok ik met al
les wat ik had de lange sprint aan.
Nog voor de finish wist ik dat ik Mo
ser geklopt had. Merci EddyDe na
tionale ploeg heeft voor mij gereden
als was het mijn eigen merkteam
geweest".
De eenheid, de wil om voor elkaar te
rijden, bestond óók in het Oranje-
elftal. Joop Zoetemelk drukte de
binding uit in fi woord: „Formida
bel!" Feitelijk legde Zoetemelk de
basis voor wat in de allerlaatste
ronde de kopgroep zou worden
waaruit de absolute winnaar komen
moest Zoetemelk demarreerde. Al
leen Moser beantwoordde die actie.
Terwijl op kop van het peloton de
overige Italianen en Nederlanders de
deur probeerden dicht te smijten,
liepen Joop en Francesco uit naar
een voorsprong van circa 15 secon
den. Vijftien kilometer voor de finish
slonk die winst echter tot ongeveer
20 meter. Het duo stond op het punt
ingelopen te worden toen Maertens
en Conti het tweetal nieuwe impul
sen gaf. Het tot een kwartet uitge
groeide vluchtgroepje sloeg, terwijl
het omhoog klom naar het dorpje
Cistemino, een „gat" van bijna 20 se
conden.
Blok aan been
In de daarop volgende afdaling ver
loor Zoetemelk echter alle kansen.
Joop: „Moser viel daar aan. Maer
tens reageerde onmiddellijk. Ik reed
in laatste positie achter Conti. Ik
wilde in het wiel van Maertens
springen, maar Conti brak het tem
po. Hij speelde uiteraard volledig in
de Italiaanse kaart, hij handelde in
het belang van zijn kopman Moser.
Die pakte samen met Maertens op
slag 100 meter. Geen wonder, het
zijn geen kwajongens. Ik riep Conti
nog toe om mee te werken. Ik
trachtte hem te overreden. Per slot
van rekening zou dat toch profijte
lijk voor Moser zijn geweest. Had
den Conti en ik kunnen terugkomen
dan waren er in de kopgroep twee
Italianen tegen twee buitenlanden
geweest. Maar Conti weigerde per
tinent. Hij bleef een blok aan mijn
been".
Onttroonde wereldkampioen Hennie
Kuiper verbeet de spijt dat hij, ter
wijl de laatste kopgroep „samens
molt". op het nippertje de „bus" mis
te Kuiper: „Toen Moser. Maertens.
conti en Zoetemelk sprongen, be
vond ik mij in zesde positie. Voor mij
reed Luclen van Impe Ik wilde hem
links passeren maar Luclen sneed
mij de weg af. Ik moest vol in de
remmen. Toen ik weer op tempo lag.
waren Maertens en de anderen al
tientallen meters weggefietst. Met de
wind pal op kop'was er voor mij geen
beginnen meer aan. Bovendien
mocht ik toen niet meer omdat Zoe
temelk voorop reed".
Geen 'faillissement'
Uiteindelijk bereikten vier oranje-
rijders de finish: Zoetemelk. Raas.
Kuiper en Karstens Zeven uitvallers
betekende echter niet het „faillisse
ment" van de Nederlandse ploeg. In
tegendeel. de mannen van Eddy
Beugels („Wij hebben voluit meeges
peeld. maar in deeindfase verloren")
maakten en beheersten het wereld
kampioenschap tot ver na de „bar
rière" van 200 kilometer. Gerrie Kne-
temann ging al na zeven kilometer
met de Italiaan Giaclnto Santam-
brogio en de Fransman Francis
Campaner op avontuur Hoogste
voorsprong: ruim vier minuten (na 55
kilometer).
Daar bleef niets meer van over nadat
Eddy Merckx (na uitvoerige rugge
spraak met de „commandanten" in
de volgwagen: Lomme Driessens en
Robert. Lelangue) het sein tot de
tegenaanval had gegeven.
Amper was het trio in de beschutting
van de hoofdgroep teruggekeerd, of
Fedor den Hertog sloeg moederziel
alleen op de vlucht Hij voerde een
imposante solo van welgeteld 104 ki
lometer uit en rende naar een voor
sprong van ruim vijf minuten. Door
krampen geplaagd verloor Fedor
weer alles wat hij veroverd had. Po
gingen tot demarrages van Jos
Schipper (geneutraliseerd door San-
tambrogio), Zoetemelk (gecounterd
door Fabrizia Fabbri) en Kees Priem
(teruggehaald door Jos Bruyere)
volgden.
Volledig akkoord
Een korte vlucht van Eddy Merckx
en Francesco Moser vormde in de
laatste ronde de inleiding tot een
Belgisch festival. Want nadat zelfs
Walter Godefroot tijdens de koers
aan „aartsvijand" Freddy Maertens
zijn diensten had aangeboden, kreeg
de favoriet-der-favorieten nog meer
gestalte. Kees Priem voorspelde,
nadat hij in de voorlaatste ronde
was afgestapt: „Het kan niet anders,
Maertens wint Ik heb met enkele
Belgen gesproken. Ze zijn volledig
akkoord. Ze staan als één man ach
ter Maertens".
Niet veel later behaalde Freddy
Maertens zijn 47e overwinning in dit
seizoen. Ongetwijfeld zijn mooiste...
OSTUNI-In triomf gaat de Belg Freddy Maertens over de finish en mag zich
wereldkampioen wielrennen op de weg voor profs 1976 noemen. De Italiaan
Francesco Moser moet voor eigen publiek genoegen nemen met een tweede
plaats.
Kloeh Van ®°s*en~Ha9e m haar laatste regenboogtrui, die ze tijdens een wereldkampioenschap op de weg heeft veroverd. De
n9se zal haar trui dit jaar nog wel verdedigen in kleine koersen, maar de grote wedstrijden hebben voor haar afgedaan
e e van Oosten wordt geflankeerd door de Italiaanse Luigina Bissoli (links) en de 39-jarige Belgische Yvonne Reynders
OSTL NI - De unieke klasse van Keetie van Oosten-Hage in de groep van
wielrensters wordt be wezen metnegen tien nationale titels, ach top de weg
en If in de achtervolging, in een land w aar een redelijke concurrentie is in
deze tak van sport.
Zo mogelijk indrukwekkender nog is haar erelijst bij de wereldkampioen
schappen. die er als volgt uit ziet:
OP DE WEG: 1966 Nürburgring, tweede; 1968 Imola, kzampioene; 1971
Mendrisio. derde. 1973 Barcelona, tweede, 1974 Montreal, derde. 1975
Mettet, derde. 1976 Ostuni, kampioene
ACHTERVOLGING: 1968 Rome. derde. 1969 Bmo. derde; 1971 Varese
tweede; 1972 Marseille, tweede; 1973San Sebastian, tweede; 1974Montreai.
derde. 1975 Rocourt. kampioene.
OSTUNI - Keetie van Oosten-Hage schreeuwt het uit van vreugde als zij in Ostuni, Italië, als eerste over de finishlijn gaat en daarmee beslag legt op de wereldtitel wielrennen op de weg voor dames
Geheel Links de Belgische Yvonne Reynders (3e) en Luigina Bissoli (2ci van Italiè.
OSTUNI - Eenperiode wordt afgesloten. Keetie van Oosten-Hage, voor de tweede keer wereldkam
pioene op de weg, zal naelf jaar destrijdomde wereldtitels voor gezien houden. DeKloetingse lerares
naald vakken, 27 jaar, drie gouden-, vijf zilveren-en zes bronzen medaillesbij wereldkampioenschap
pen op weg en achtervolging, heeft haar doel bereikt. De prestatie van Imola, waar zij in 1968 de titel
pakte voor Tsaoene uit de Sovjet-Unie en de Italiaanse Tartagni, is herhaald. Keetie van Oosten
vertelde zaterdagavond dat de druk van het moeten, de verplichting zich steeds weer waar te maken
een belasting werd die zij niet meer gemakkelijk kan opbrengen.
Mevrouw Van Oosten is naast wereldkampioene op de weg ook nog echtgenote en een lerares, die per
weekzo'nachttienuurvoordeklasstaat. „Bovendien",brachtzijeenbeetjeaarzelendnaarvoren, „vindt
mijn man het niet zo leuk." Daarom stopt zij met de strijd op het hoogste niveau.
De wereldkampioenene, die na een be-
trekkelij k vl akke koers - zij was de enige
dieeenpaarkeerechtinhetoffensiefging
-hethele veld met overmacht in de eind
sprint versloeg, isniettemin nog volledig
metfietsen bezig. Zaterdagavond al ver
trok zij uit Ostuni naar Mon teroni di Lec-
che. waar de baankampioenschappen
worden gehouden. „Wanneer ik zou
wachten totmaandagmorgen kan ik niet
voldoende trainen en ik ben ditselzoen al
zo weinig op de baan geweest
WatKeetievanOostendoetdoetzijgoed.
Zij heefthetditseizoenbewezenmethaar
achttiende en negentiende nationale ti
tel, met in totaal 37 overwinningen en
na tuurlijk tijdens de wedstrijd van Ostu
ni. waar zij onmiskenbaar een klasse
apart was. „Liever zou ik wedstrijden
rijden die moeilijker waren, die ook wat
langerduren.zo'n tachtig kilometerlijkt
mij voor een wereldkampioenschap be
ter dan de zestig die wij hier moesten
afleggen."
Franse eenheid
Terwijl de Franse ploeg duidelijk als
eenheid reed om Genevieve Gambillon
naar de eindstreep te brengen, vond de
nationale kampioene eigenlijk alleen
geregeld Greet Knetemann en Tineke
Fopma in haar buurt aan de kop van het
peloton. Nederland reed voornamelijk
indi vidueel, desondanks wasKeetie van
Oosten alle concurrenten te snel af. Het
tekent haar kwaliteit, het bewijst te
vens dat in het dameswielrennen nog
altijd sprake is van een uiterst klein
wereldje, al is het enigszins ontgroeid
aan het niveau van het komische bij
nummer van 'echte' wedstrijden, dathet
in de beginperiode was.
Yvonne Reijnders bijvoorbeeld, verguld
met brons in Ostuni, was al wereldkam
pioene in 1959. In 1967 staakte zij het
wielrennen. vorigjaarkreegdeBelgische
weer 'goesting'kwam terug en pikte dit
seizoen als nationaal kampioene en als
39-jarige een van de ereplaatsen. Bij 't
damesfietsen is Keetie van Oosten zon
der meer de koningin, die in het jaar
waarin zij besloot to t troonsafstand voor
detweedekeerinsuccessiegeenrijdsters
ultdeSovjetrUnieophaarweg vond. Dat
echternamnietswegvanhaargrotepres-
tatie Na een rit waarvan zij voor het
grootste deel het beeld bepaalde, pro
beerde Truus van der Plaat op ruim 300
meter voor de streep naar goud te sprin
ten. De hoogblonde rijdster werd terug
gepakt door de Francaises Camus en
Bost en op dat moment sprong Keetie
van Oosten weg Zij doorstond de strijd
van één tegen allen op waarlijk indru
kwekkende wijze en concludeerde. „Ge
weldig Het is misschien niet zo mooi als
mijn eerste kampioenschap, maarlk heb
zo verschrikkelijk lang moeten wachten
op de tweede keer dat ik er nu. acht jaar
later, en weer in Italië, eigenlijk even
gelukkig mee ben."
De uitslag van het wereldkampioen
schap op de weg voor dames is
1 Keetie van Oosten-Hage
(Ned) 62 km in 1 39 14.2. Luigina Bissoli
(Itai. 3. Yvonne Reyfders (Belt, 4. Gene
vieve Gambillon t Fra i. 5 Nicole van den
Broeck (Bel). 6. Asta Forssell (Fin). 7
Truus van der Plaat (Ned) I Elisabeth
Camus (Fra). 9 Agneta Asplund
(Zwei.10. Murean Tartagni (Ita). 11 Mar
jan Bik (Ned), 14 Tine Fopma iNed), 20.
Anne Riemersma (Ned). 25 Gre Knete
mann (Ned), allen in dezelfde tijd als de
winnares 37 Johanna Sijbrands (Ned)
1.39.34
Resultaten van Zondag
Klassement professionals
1 Freddy Maertens i Bel) 7 uur 6 minu
ten en 10 seconden. 2. Francesco Moser
(Itaiz t., 3. Tino Conti (Ita) op 11 secon
den. 4. Joop Zoetemelk (Ned) z.t., 5.
Eddy Merckx (Bel) op 26 seconden, 6.
Bernard Hinault (Fra). 7. Felice Gi-
mondi (Ita). 8. Jan Raas (Ned), 9. Don
Allan (Aus), 10. Mike Neal (Vst), 11. Mi
guel Lasa (Spa), 12. Guy Sibille (Fra). 13.
Domingo Perurena (Spa). 14.Frans Ver-
beeck (Bel), 15. Patrick Beon (Fra), 16.
Bruno Wolffer (Zwi), 17. Joergen Mar-
cussen (Den), 18. Javier Elorriaga (Spa),
19 Walter Godefroot Bel), 20. Vicente
Lopez Carril (Spa), 21. Hennie Kuiper
(Ned), 22. Gerben Karstens (Ned), 23.
Yves Hezard (Fra). 24. Raymond Pouli-
dor (Fra). 25. Walter Planckaert (Bel) al
len op 26 sec.De Nederlanders Fedor
den Hertog, Cees Priem, Andre Gevers,
Gerrie Knetemann, Bert Pronk, Aad
van de Hoek en Jos Schippers staakten
de strijd.
OSTUNI - De wereldkam
pioenschappen 1979 zullen in
Nederland worden gehouden.
De profsectie van de UCI, de
FICP, heeft zulks op de voor
avond van de strijd om de
Regenboogtrui in Ostuni be
kendgemaakt. Het besluit
moet nog door de UCI gerati
ficeerd worden, maar dat is
slechts een formaliteit.
DRIESSENS
BESTOLEN
OSTUNI - De vreugde van Flandria-
ploegleider Lomme Driessens over de
overwinning van zijn pupil Freddy
Maertens werd beduidend getemperd
door de diefstal van zijn portefeuille
In de drukte, onmiddellijk na de finish,
maakte een zakkenroller hem ruim 2000
gulden en al zijn papieren afhandig.
„Hoe kom ik nu met de auto in hemels
naam weer over de grens", vroeg Dries
sens zich at