AFSCHEID ALS KAMPIOENE Eindelijk een eenheid bij de Belgen: Freddy Maertens wereldkampioen lllÉÜfi;:: I Keetie van Oosten zette een sierlijke punt achter carriere PZC/S SUCCESSENLIJST VAN KEETIE VAN OOSTEN WK'79 IN NEDERLAND sport MAANDAG 6 SEPTEMBER 1976 OSTUNI - Opeens vonden de Belgen elkaar. Opeens was er. in de boezem van de tot aan de vooravond van het we reldkampioenschap ver deelde Belgische formatie, volstrekte homogeniteit. Die toch wel verrassende solida riteit, pas tijdens de koers hard gesmeed, bood Freddy Maertens de gelegenheid te grijpen waarop hij al driejaar lang vergeefs gejaagd had: de regenboogtrui. In de laatste tientallen meters van een marathon-race versloeg hij in een venijnige eindsprint zijn enig overgebleven rivaal, de Italiaanse vechter Francesco Moser. Niemand minder dan Eddy Merckx stipuleerde de vriendschap-van- één-dag tussen de Belgen. Nadat de vedette de sprint van het peloton gewonnen had, liet hij zich door niemand en niets meer houden en reed regelrecht naar Maertens om hem uitbundig te feliciteren. Freddy informeerde Merckx uitvoerig over het verloop van de finale: „Moser demarreerde drie, vier maal. Keer op keer ving ik hem op. Tijdens de laatste honderden meters zette ik me aan het wiel van Francesco. Ik vertrouwde hem niet. Ongeveer 300 meter voor de streep trok ik met al les wat ik had de lange sprint aan. Nog voor de finish wist ik dat ik Mo ser geklopt had. Merci EddyDe na tionale ploeg heeft voor mij gereden als was het mijn eigen merkteam geweest". De eenheid, de wil om voor elkaar te rijden, bestond óók in het Oranje- elftal. Joop Zoetemelk drukte de binding uit in fi woord: „Formida bel!" Feitelijk legde Zoetemelk de basis voor wat in de allerlaatste ronde de kopgroep zou worden waaruit de absolute winnaar komen moest Zoetemelk demarreerde. Al leen Moser beantwoordde die actie. Terwijl op kop van het peloton de overige Italianen en Nederlanders de deur probeerden dicht te smijten, liepen Joop en Francesco uit naar een voorsprong van circa 15 secon den. Vijftien kilometer voor de finish slonk die winst echter tot ongeveer 20 meter. Het duo stond op het punt ingelopen te worden toen Maertens en Conti het tweetal nieuwe impul sen gaf. Het tot een kwartet uitge groeide vluchtgroepje sloeg, terwijl het omhoog klom naar het dorpje Cistemino, een „gat" van bijna 20 se conden. Blok aan been In de daarop volgende afdaling ver loor Zoetemelk echter alle kansen. Joop: „Moser viel daar aan. Maer tens reageerde onmiddellijk. Ik reed in laatste positie achter Conti. Ik wilde in het wiel van Maertens springen, maar Conti brak het tem po. Hij speelde uiteraard volledig in de Italiaanse kaart, hij handelde in het belang van zijn kopman Moser. Die pakte samen met Maertens op slag 100 meter. Geen wonder, het zijn geen kwajongens. Ik riep Conti nog toe om mee te werken. Ik trachtte hem te overreden. Per slot van rekening zou dat toch profijte lijk voor Moser zijn geweest. Had den Conti en ik kunnen terugkomen dan waren er in de kopgroep twee Italianen tegen twee buitenlanden geweest. Maar Conti weigerde per tinent. Hij bleef een blok aan mijn been". Onttroonde wereldkampioen Hennie Kuiper verbeet de spijt dat hij, ter wijl de laatste kopgroep „samens molt". op het nippertje de „bus" mis te Kuiper: „Toen Moser. Maertens. conti en Zoetemelk sprongen, be vond ik mij in zesde positie. Voor mij reed Luclen van Impe Ik wilde hem links passeren maar Luclen sneed mij de weg af. Ik moest vol in de remmen. Toen ik weer op tempo lag. waren Maertens en de anderen al tientallen meters weggefietst. Met de wind pal op kop'was er voor mij geen beginnen meer aan. Bovendien mocht ik toen niet meer omdat Zoe temelk voorop reed". Geen 'faillissement' Uiteindelijk bereikten vier oranje- rijders de finish: Zoetemelk. Raas. Kuiper en Karstens Zeven uitvallers betekende echter niet het „faillisse ment" van de Nederlandse ploeg. In tegendeel. de mannen van Eddy Beugels („Wij hebben voluit meeges peeld. maar in deeindfase verloren") maakten en beheersten het wereld kampioenschap tot ver na de „bar rière" van 200 kilometer. Gerrie Kne- temann ging al na zeven kilometer met de Italiaan Giaclnto Santam- brogio en de Fransman Francis Campaner op avontuur Hoogste voorsprong: ruim vier minuten (na 55 kilometer). Daar bleef niets meer van over nadat Eddy Merckx (na uitvoerige rugge spraak met de „commandanten" in de volgwagen: Lomme Driessens en Robert. Lelangue) het sein tot de tegenaanval had gegeven. Amper was het trio in de beschutting van de hoofdgroep teruggekeerd, of Fedor den Hertog sloeg moederziel alleen op de vlucht Hij voerde een imposante solo van welgeteld 104 ki lometer uit en rende naar een voor sprong van ruim vijf minuten. Door krampen geplaagd verloor Fedor weer alles wat hij veroverd had. Po gingen tot demarrages van Jos Schipper (geneutraliseerd door San- tambrogio), Zoetemelk (gecounterd door Fabrizia Fabbri) en Kees Priem (teruggehaald door Jos Bruyere) volgden. Volledig akkoord Een korte vlucht van Eddy Merckx en Francesco Moser vormde in de laatste ronde de inleiding tot een Belgisch festival. Want nadat zelfs Walter Godefroot tijdens de koers aan „aartsvijand" Freddy Maertens zijn diensten had aangeboden, kreeg de favoriet-der-favorieten nog meer gestalte. Kees Priem voorspelde, nadat hij in de voorlaatste ronde was afgestapt: „Het kan niet anders, Maertens wint Ik heb met enkele Belgen gesproken. Ze zijn volledig akkoord. Ze staan als één man ach ter Maertens". Niet veel later behaalde Freddy Maertens zijn 47e overwinning in dit seizoen. Ongetwijfeld zijn mooiste... OSTUNI-In triomf gaat de Belg Freddy Maertens over de finish en mag zich wereldkampioen wielrennen op de weg voor profs 1976 noemen. De Italiaan Francesco Moser moet voor eigen publiek genoegen nemen met een tweede plaats. Kloeh Van ®°s*en~Ha9e m haar laatste regenboogtrui, die ze tijdens een wereldkampioenschap op de weg heeft veroverd. De n9se zal haar trui dit jaar nog wel verdedigen in kleine koersen, maar de grote wedstrijden hebben voor haar afgedaan e e van Oosten wordt geflankeerd door de Italiaanse Luigina Bissoli (links) en de 39-jarige Belgische Yvonne Reynders OSTL NI - De unieke klasse van Keetie van Oosten-Hage in de groep van wielrensters wordt be wezen metnegen tien nationale titels, ach top de weg en If in de achtervolging, in een land w aar een redelijke concurrentie is in deze tak van sport. Zo mogelijk indrukwekkender nog is haar erelijst bij de wereldkampioen schappen. die er als volgt uit ziet: OP DE WEG: 1966 Nürburgring, tweede; 1968 Imola, kzampioene; 1971 Mendrisio. derde. 1973 Barcelona, tweede, 1974 Montreal, derde. 1975 Mettet, derde. 1976 Ostuni, kampioene ACHTERVOLGING: 1968 Rome. derde. 1969 Bmo. derde; 1971 Varese tweede; 1972 Marseille, tweede; 1973San Sebastian, tweede; 1974Montreai. derde. 1975 Rocourt. kampioene. OSTUNI - Keetie van Oosten-Hage schreeuwt het uit van vreugde als zij in Ostuni, Italië, als eerste over de finishlijn gaat en daarmee beslag legt op de wereldtitel wielrennen op de weg voor dames Geheel Links de Belgische Yvonne Reynders (3e) en Luigina Bissoli (2ci van Italiè. OSTUNI - Eenperiode wordt afgesloten. Keetie van Oosten-Hage, voor de tweede keer wereldkam pioene op de weg, zal naelf jaar destrijdomde wereldtitels voor gezien houden. DeKloetingse lerares naald vakken, 27 jaar, drie gouden-, vijf zilveren-en zes bronzen medaillesbij wereldkampioenschap pen op weg en achtervolging, heeft haar doel bereikt. De prestatie van Imola, waar zij in 1968 de titel pakte voor Tsaoene uit de Sovjet-Unie en de Italiaanse Tartagni, is herhaald. Keetie van Oosten vertelde zaterdagavond dat de druk van het moeten, de verplichting zich steeds weer waar te maken een belasting werd die zij niet meer gemakkelijk kan opbrengen. Mevrouw Van Oosten is naast wereldkampioene op de weg ook nog echtgenote en een lerares, die per weekzo'nachttienuurvoordeklasstaat. „Bovendien",brachtzijeenbeetjeaarzelendnaarvoren, „vindt mijn man het niet zo leuk." Daarom stopt zij met de strijd op het hoogste niveau. De wereldkampioenene, die na een be- trekkelij k vl akke koers - zij was de enige dieeenpaarkeerechtinhetoffensiefging -hethele veld met overmacht in de eind sprint versloeg, isniettemin nog volledig metfietsen bezig. Zaterdagavond al ver trok zij uit Ostuni naar Mon teroni di Lec- che. waar de baankampioenschappen worden gehouden. „Wanneer ik zou wachten totmaandagmorgen kan ik niet voldoende trainen en ik ben ditselzoen al zo weinig op de baan geweest WatKeetievanOostendoetdoetzijgoed. Zij heefthetditseizoenbewezenmethaar achttiende en negentiende nationale ti tel, met in totaal 37 overwinningen en na tuurlijk tijdens de wedstrijd van Ostu ni. waar zij onmiskenbaar een klasse apart was. „Liever zou ik wedstrijden rijden die moeilijker waren, die ook wat langerduren.zo'n tachtig kilometerlijkt mij voor een wereldkampioenschap be ter dan de zestig die wij hier moesten afleggen." Franse eenheid Terwijl de Franse ploeg duidelijk als eenheid reed om Genevieve Gambillon naar de eindstreep te brengen, vond de nationale kampioene eigenlijk alleen geregeld Greet Knetemann en Tineke Fopma in haar buurt aan de kop van het peloton. Nederland reed voornamelijk indi vidueel, desondanks wasKeetie van Oosten alle concurrenten te snel af. Het tekent haar kwaliteit, het bewijst te vens dat in het dameswielrennen nog altijd sprake is van een uiterst klein wereldje, al is het enigszins ontgroeid aan het niveau van het komische bij nummer van 'echte' wedstrijden, dathet in de beginperiode was. Yvonne Reijnders bijvoorbeeld, verguld met brons in Ostuni, was al wereldkam pioene in 1959. In 1967 staakte zij het wielrennen. vorigjaarkreegdeBelgische weer 'goesting'kwam terug en pikte dit seizoen als nationaal kampioene en als 39-jarige een van de ereplaatsen. Bij 't damesfietsen is Keetie van Oosten zon der meer de koningin, die in het jaar waarin zij besloot to t troonsafstand voor detweedekeerinsuccessiegeenrijdsters ultdeSovjetrUnieophaarweg vond. Dat echternamnietswegvanhaargrotepres- tatie Na een rit waarvan zij voor het grootste deel het beeld bepaalde, pro beerde Truus van der Plaat op ruim 300 meter voor de streep naar goud te sprin ten. De hoogblonde rijdster werd terug gepakt door de Francaises Camus en Bost en op dat moment sprong Keetie van Oosten weg Zij doorstond de strijd van één tegen allen op waarlijk indru kwekkende wijze en concludeerde. „Ge weldig Het is misschien niet zo mooi als mijn eerste kampioenschap, maarlk heb zo verschrikkelijk lang moeten wachten op de tweede keer dat ik er nu. acht jaar later, en weer in Italië, eigenlijk even gelukkig mee ben." De uitslag van het wereldkampioen schap op de weg voor dames is 1 Keetie van Oosten-Hage (Ned) 62 km in 1 39 14.2. Luigina Bissoli (Itai. 3. Yvonne Reyfders (Belt, 4. Gene vieve Gambillon t Fra i. 5 Nicole van den Broeck (Bel). 6. Asta Forssell (Fin). 7 Truus van der Plaat (Ned) I Elisabeth Camus (Fra). 9 Agneta Asplund (Zwei.10. Murean Tartagni (Ita). 11 Mar jan Bik (Ned), 14 Tine Fopma iNed), 20. Anne Riemersma (Ned). 25 Gre Knete mann (Ned), allen in dezelfde tijd als de winnares 37 Johanna Sijbrands (Ned) 1.39.34 Resultaten van Zondag Klassement professionals 1 Freddy Maertens i Bel) 7 uur 6 minu ten en 10 seconden. 2. Francesco Moser (Itaiz t., 3. Tino Conti (Ita) op 11 secon den. 4. Joop Zoetemelk (Ned) z.t., 5. Eddy Merckx (Bel) op 26 seconden, 6. Bernard Hinault (Fra). 7. Felice Gi- mondi (Ita). 8. Jan Raas (Ned), 9. Don Allan (Aus), 10. Mike Neal (Vst), 11. Mi guel Lasa (Spa), 12. Guy Sibille (Fra). 13. Domingo Perurena (Spa). 14.Frans Ver- beeck (Bel), 15. Patrick Beon (Fra), 16. Bruno Wolffer (Zwi), 17. Joergen Mar- cussen (Den), 18. Javier Elorriaga (Spa), 19 Walter Godefroot Bel), 20. Vicente Lopez Carril (Spa), 21. Hennie Kuiper (Ned), 22. Gerben Karstens (Ned), 23. Yves Hezard (Fra). 24. Raymond Pouli- dor (Fra). 25. Walter Planckaert (Bel) al len op 26 sec.De Nederlanders Fedor den Hertog, Cees Priem, Andre Gevers, Gerrie Knetemann, Bert Pronk, Aad van de Hoek en Jos Schippers staakten de strijd. OSTUNI - De wereldkam pioenschappen 1979 zullen in Nederland worden gehouden. De profsectie van de UCI, de FICP, heeft zulks op de voor avond van de strijd om de Regenboogtrui in Ostuni be kendgemaakt. Het besluit moet nog door de UCI gerati ficeerd worden, maar dat is slechts een formaliteit. DRIESSENS BESTOLEN OSTUNI - De vreugde van Flandria- ploegleider Lomme Driessens over de overwinning van zijn pupil Freddy Maertens werd beduidend getemperd door de diefstal van zijn portefeuille In de drukte, onmiddellijk na de finish, maakte een zakkenroller hem ruim 2000 gulden en al zijn papieren afhandig. „Hoe kom ik nu met de auto in hemels naam weer over de grens", vroeg Dries sens zich at

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 9