REIZEN LANGS EN KIJKEN NAAR KLEDERDRACHTEN 'BARBAAR IN AZIE', Schelpen, vissen, 'lageredieren •TpzcZ GROOTS MONUMENT VAN EMANCIPATIE Encyclopedie van de Vlaamse Beweging (II): STEREO VOOR BEGINNERS reisnotities van Henri Michaux ZATERDAG 4 SEPTEMBER 1976 zaterdagkrant 21 De CPN B-leden, propagandisten van het Nederlandse boek, zetten hun actie 'Boek van de niaand' ook de ko mende seizoenen voort. Daar zijn en kele redenen voor: de kring van ko pers en lezers is aanzienlijk uitge breid en die beweging wordt nog steeds ruimer. Vast staat overigens wel dat het succes in vrij grote mate afhankelijk is van hel bij een groot publiek 'aanspreken' van de onder werpen die in de actie mogen delen. Ik geloof dat dat laatste bij het deze week verschenen, nieuwste boek van de maand geen enkele moeilijkheid kan opleveren. .Klederdrachten, een reis langs de levende streekdrachtcn van Nederland' is een alleszins fraai, vlot en goedkoop boek dat nogal dui delijk voorbestemd lijkt te zijn om bij de actie inmiddels gebruikelijke op lage ruim te halen. .Contact', het Amsterdamse uitgever shuisdat deze uitgave verzorgde, heeft ophetgebied van klederdrachten enige naam te verliezen. Zo'n vijftien jaar geleden verscheen er het op dit gebied als gezaghebbend ervaren werk .Kle derdrachten' van Van Thienen en Duyvetter. Het nu voorliggende boek van de maand is min of meer op basis van dat werk tot stand gekomen, waarbij duidelijk is gestreefd naar een wat meer 'eigentijdse' presentatie De enige 'naam' uit het vonge samenwer kingsverband die bleef, is die van de fotograaf Cas Oorthuys. Hij. betreurd kunstenaar, overleed vorig jaar plotse ling en kon zijn omvangrijke aandeel aan dit boek met voltooien Het werk ks afgemaakt door Willem Diepraam, een fotograaf met een totaal andere schriftuur, wiens persoonlijke stijl echter wonderwel samengaat met de al evenzeer persoonlijke van Oor thuys. Constance Nieuwhoff. bekend publiciste op het gebied van de streekdracht. nam het tekstgedeelte voor haar rekening. He, let boek klederdrachten' houdt zich in hoofdzaak bezig met de nog 'le vende' drachten die op straat te be trappen zijn en schenkt verder aan dacht. aardige aandacht, aan de rand verschijnselen als folklore, museale aspecten en andere beeldvullers De opzet is dus vrij ruim: een algemene inleiding met daarna de 'behandeling' van Marken,Volendam. Katwijk. Scheveningen. Goeree-OverQakkee. Hoekse Waard. Schouwen-Duiveland. Walcheren. Amemuiden. Zuid- Beveland. Axel. Cadzand. Twente. Staphorst-Rouveen, Urk, Kamper-ei- land, Veluwe, Bunschoten- Spakenburg. Huizen en een-niet al te best verklaard-uitstapje naar Am sterdam. Dat alles in tekst en (veeli foto's met - ter accentuering van cie modische beweging in de drachten - de oude, goed passende prenten van Maaskamp en Bing Braet von Ue- berfeldt. De tekst van Constance Nieuwhoff is ^ylot, licht en sympathievo! neerge schreven al heb ik wel eens oogje wat pijnlijk dichtgeknepen. Er vallen namelijk nogal wat steekjes in dit in- formatierijke breiwerk. Als ik me dan even beperk tot de hier blijkbaar met veel liefde behandelde Zeeuwse eilanden, moet ik een klein vraagteken plaatsen bij het totaal ontbreken en zelfs niet genoemd zijn van de Nieuwlandse dracht naast die van die andere Walcherse afwijkelin- ge, Amemuiden. Er wordt ook niet gewezen op het typische overgangska rakter van deze drachten is het over gangsgebied tussen Walcheren en Zuid-Beveland en op het waarom van het afwijkende type. Constance Nieuwhoff gaat wel in opdelaatste nog in gebruik zijnde dracht van Schou wen. maar de eveneens laatste van Noord-Beveland wordt niet genoemd (en daar is fraai plaatwerk van te ma ken). De schrijfster concentreert de katholieke bevolking van Zuid- Beveland in de dorpen 's Heerenhoek. Ovezande. Kwadendamme en Nieuw- vliet. Dat laatste dorp ligt al jaren uit- erst vredig deel ui& te maken van het Land van Cadzand. Mocht Nieuwdorp bedoeld zijn, dan klopt het ook niet want dat is allesbehalve katholiek. Op pagina 70 zegt Constance dat we 'nu de pont kunnen we nemen van Hoedekenskerke naar Temeuzen' om zo in het gebied van de Axelse dracht te komen Konden we dat maar. Het pontje is helaas - tot erdriet van velen op 2 januan 1972 opgeheven Op pa gina 68 wordt gesproken over de hoofddeksels voor de man. Het gaat daar over Beveland en Constance schnjft'hij wordt hier 'ondekotje' of 'kraoienist' genoemd, of meer officieel: pluus'oed Maar dat heeft toch alleen maar te maken met een wat rijker ver leden. Zo'n twintig jaar geleden kende ik nog zegge en schrijve één boer die zo'n hoed droeg. De rest doet het al tientallen jaren met de gladde hoed jes met. stijf opgeslagen rand die men hier (afgeleid van de wat hogere 'burger'-hoeden die de meer deftige boeren en bestuurders vroeger plach ten te dragen) 'harreballi's' noemt (waarschijnlijk naar Garibaldi) en in de wandeling wat beeldender 'erte- scheppertjes' heten. Het zijn maar en kele aanmerkingen op een overigens best aardig complex aan informatie datzich behalve met kleederdrachten op zich bezighoudt met zaken als meekrapcultuur, paeremessen. wip- schieten en - mhet uitbundige - siera den Er is een lijst van musea opgeno men. Cas Oorthuys maakte voor dit Zeeuwse gedeelte een aantal zeer knappe foto's en Willem Diepraam deed het - aanvullenderwijs - niet min der Deze rondreis langs de levende drachten lijkt me alles bijeen zeer de moeite waard om te volgen, al was het maar vanuit dit 'boek van de maand' m de gemakkelijke stoel thuis Het kost - tot 2 oktober van dit jaar - 15.90 en daarna 27.90. bevat 128 pagina's met ongeveer 450 illustraties waarvan 350 in kleur (Contact. Amsterdam). Do itgeverij Semper Agendo liet een ander, ook al bekend, fotograag 'los' op de klederdrachten: Cees van der Meulen, fotograaf van de zee. Van der Meulen heeft het water evenwel beslist niet nodig als voorwaarde om tot goed werk te komen. In het voort reffelijk uitgegeven, 'kloeke' boe kwerk 'Kijken naar Klederdrachten' toont hij zijn meesterschap ten volle. Het tekstgedeelte, onder redactie van j Amemuiden fotoCas Oorthuys llllllllllll He, let verzamelen van schelpen zit een mens haast in het bloed Wie heeft er niet. als kind. verrukt de eerste schelp jes aan het strand opgeraapt, roze nonnetjes, paarsbruine zaagjes, vreemdgevormde boormossels, mogelijk een mesheft? Je bewaarde ze bij je schatten, en voor menigeen groeide het schelpen verzamelen uit tot een echte hobby. Op uitheemse, vooral zuidelijke stranden vond je veel mooiere, opvallender schelpen en horens; in onze noord elijke contreien is de natuur nu eenmaal niet erg uitbun dig met kleuren en vormen. Overal, niet alleen in de kust steden, kwamen er winkeltjes waar tropische schelpen, stukken koraal e.d. te koop zijn. De prijzen zijn zelfs erg opgelopen, de laatste jaren. Metde grotere belangstelling, kwam er ook meer lectuur op dit gebied. Een van de mooiste uitgaven van de laaLste tijd is wel 'Elseviers Schelpengids' van A. P. H. Oliver (The Hamlyn Guide to the shells of the world) voor Nederland bewerkt door H. de Vncs (Elsevier Amsterdam, 24.50). Dit boek geeft ruim 1100 afbeeldingen in kleuren van de meest voorkomende schelpen die wegens hun schoonheid ver zameld worden De afbeeldingen, van James Nicholls. zijn voortreffelijk. De beschrijvingen kort. maar duidelijk. Het spreekt vanzelf dat geen enkele gids 'compleet' kan zijn, er zijn tienduizenden schelpensoorten, en elfhonderd is dus een beperkte keuze. Maar de keuze is zeer representa tief en in elk geval veel groter dan in andere sehelpengid- sen van deze (werkelijk geringe) prijs. Eigenlijk al de mooiste, meest begeerde soorten zijn opgenomen. Alleen al het doorbladeren van het boek en het bekijken van de fraaie afbeeldingen is een waar genot. Ik bezit zelf een redelijk grote verzameling schelpen van de hele wereld en durf u verzekeren: een uitstekende gids. die ik warm aan beveel. Een al even aanbevelenswaardig werk is 'Vissen van dc Europese kustwateren en de Middellandse Zee' van John en Gillian Lvthgoe. (Moussault Baarn. 49.50". Het werd voor Nederland bewerkt door J. C Niesthoven en Fr. de Graaf Ik verval met graag in superlatieven, maar dit is een haast voorbeeldig boek. Het is ook nog 'compleet': alle vissen uit. de genoemde gebieden worden behandeld en hoe In de eerste plaats al de afbeeldingen, voor het me rendeel kleurenfoto's, maar nu eens niet genomen in aquana. maar door duikers in de natuurlijke omgeving van de vis. (Enkele vissen laten zich niet fotograferen, haringen en makrelen bij voorbeeld! Het effect is ronduit verrassend: deze foto's doen met alleen niet onder voor aquariumfoto's, ze zijn vaak veel natuurlijker van kleur, omdat enkele vissoorten in aquana verbleken of afwijkin gen gaan vertonen Er zijn 212 foto's, maar ook nog talloze duidelijke schetsen in de tekst Niet opgenomen werden de soorten uit de vrijwel zoete gedeelten van de Oostzee, en de soorten die eigenlijk tot in Indo-Pacifische fauna behoren, maar die na het graven van het Suezkanaal doorgedrongen zijn tot in het oostelijke bekken van de Middellandse Zee Het is een buitengewoon interessant boek. niet alleen aardbewoners behoort In 'Lagere Dieren' worden ook b.v. schelpdieren, insekten. kwallen, sponzen, zeeanemonen enzovoorts behandeld Het is een goede en fraai uitge voerde reeks. Ho, .0.07.' IINNEN ►UITEN, voor wie in vissen op zichzelf belang stelt, maar ook b.v door beoefenaars van de duiksport die graag willen weten welke vissen ze hebben gezien. Een van de sensaties van deze sport is immers juist dat. men vissen in hun natuur lijke omgeving 'tegen komt' Het boek geeft zelfs tips voor onderwaterfotografie.. Het 'Prisma lexicon van tropische vissen' van T. W. Ju lian is geheel afgestemd op de aquariumliefhebberij. Het boek behandelt ongeveer vierhonderd zoetwatervissen en zeevissen die geschikt zijn om in aquaria te worden ge houden (Het Spectrum. Utrecht". De afbeeldingen, naar aquarellen van Nonnan Weaver, zijn erg goed. Behalve de diverse soorten worden alle onderwerpen die met deze hobby in verband staan, als aquariumonderhoud. voe ding. waterplanten, ziekten e.d. uitvoerig en duidelijk be handeld (alles in lexiconvorm. dus als trefwoorden". In de reeks 'Hoe dieren leven' (Elsevier Nederland. Am sterdam. 22.50 per deelt verschenen na Zoogdieren en Vogels twee nieuwe delen. 'Vissen' door P. J. Whitehead en 'Lagere Dieren' door dr. K. Mash. Deze boeken zijn gebonden, groot formaat, 160 bladzijden en rijk met kleu renfoto's. overzichten en tekeningen geillustreerd. De complete serie zal uit zes delen bestaan, de opzet van elk deel is eender. Het deel 'Vissen' behandelt natuurlijk al leen deze diergroep. die met de reptielen tot de oudste let boek waar ik nu nog uw aandacht voor vraag han delt weliswaar niet over vissen of 'lagere' dieren, maar juist over zeer hoog ontwikkelde dieren, namelijk dolfij nen. Deze merkwaardige zeezoogdieren staan weer een kwarteeuw in het midden van een nog steeds groeiende belangstelling, Het is zelfs niet onmogelijk dat ze in de toekomst een soort 'huisdieren' zullen worden, als hon den, paarden. Ze zijn immers door hun grote intelligentie en hun natuurlijke gehechtheid aan de mens tot verre gaande africhting geschikt en ook tot samenleven, al thans wanneer er water is Het merkwaardige is dat de antieken, en zelfs waarschijn lijk de primitieven en heel oude volken dit wisten. Er bestaan vele albeeldingen en geschriften uit de Oudheid die getuigen van dc vriendschap tussen dolfijn en mens. Later is deze band wonderlijk genoeg verloren gegaan, zozeer zelfs dat men de albeeldingen van jongens en meis jes die op dolfijnen door het water rijden of de teksten van Plinius en andere schrijvers die vaak uiterst exact zijn. voor fabels ging houden Pas na 1950 ïshet contact tussen mens en dolfijn hersteld, en uit allerlei onderzoekingen en proeven is gebleken dat de dolfijn de mens goede diensten kan bewijzen (hij wordt gebruikt bij dc Amerikaanse marine), en. gezien de vele dolfinaria over de hele wereld, ook kan vermaken met zijn aangeleerde 'kunsten' Bovendien blijkt hij te kweken en zelfs te kruisen in gevangenschap wat vele nieuwe per spectieven opent Helaas wordt dit dier ook over de hele wereld bij honderdduizenden geslachtofferd voor allerlei doeleinden (de tonijnvangst bij voorbeeld, mét de tonij nen gaan de dolfijnen er aam Over deze fascinerende zeczoogdieren en hun verwanten verscheen een voortreffelijk, prachtig geïllustreerd boe kwerk van de hand van de beroemde Franse duik-expert "Calypso" Jaeques-Yvcs Cnusteau bijgestaan door Phi lippe Diolo. Het heet 'Dolfijnen vrij en vrijmoedig', het bevat 124 kleurenfoto's. Het behandelt deze dieren in hun natuurlijke omgeving, de volle zee. Costeau's equipe wist vriendschap te sluiten met volkomen in het wild le ven dieren "A W Bruna Zoon. Utrecht.'Les dauphines et la hbertêT Anton van Oirschot, is wat stijfjes en weinig uitgenodigd maar de foto's maken veel goed Even een zin waar zowel de ambulante en permanente Middelburgse nenng als de donderdagparkeerder-m-spe het moeilijk mee zullen hebben „De tij den zijn voorgoed voorbij dat de bui tenlandse toeristen speciaal voor een 'dagtochtje vanuit de Vlaamse kust plaatsen op en neer naar Middelburg kwamen om de donderdagse markt te zien' De opsteller van deze regels moet op donderdagen ivoor straf maar eens Belse omnibussen. Engelse coa- chesen Franse autocars komen tellen, als hem dat in de drukte al lukken wil Men lette echter méér op het fraaie beeldwerk en de dito uitvoering van Semper Agendo. Inhoud: 254 pagina's kunstdruk, tekeningen van H D. van 't Veen, 126 fotopagina's in kleur en zwart-wlt van Cees van der Meulen en teksten van H Koelewijn. G. S. van Lojuizen, H. H. Roza.C. Varkevisseren D W Woertman. Nederlands en En gels tekstgedeelte. Uitgave: Semper Agendo bv. Apeldoorn 79.50. H,, onlangs verschenen tweede deel van dc Encyclopedie van de Vlaamse beweging omvat ruim twaalfhonderd bladzijden druks, twee kolommen per pagina. Dat is on geveer driehonderd pagina's meer dan het eerste deel. In totaal bijna tweeéntwintighonderd bladzijden over Vlaandereh en zijn geschiedenis: een monument van emancipatie. Een dergelijk omvangrijk werkstuk kan immers alleen tot stand komen op een moment in de geschiedenis van een volk, waarop zijn zelfbewustzijn ge stalte heeft gekregen in het bestaan van alledag. Vlaanderen nu iszichzelf geworden en daarvan getuigt dit ma jestueuze werk. O. overigens: de titel is misleidend en de samenstellers melden dat in hun aankondigingstekst. De Vlaamse Be weging bestaat namelijk niet in for mele zin: zij is een fictieve benaming voor een samenspel van factoren, een vlechtwerk van historische gebeurte nissen. behorend tot een breder ge heel Welk geheel? Huldigt men de Belgicistische conceptie van Henn fi- renne. dan gaat het om de geschiede nis van België. Keert men zich tot de Noord nederland historicus Pieter Geyl dan is de Vlaamse beweging een deel van de geschiedenis der Neder landen. Er is nog een andere versie mogelijk: de geschiedenis van Vlaan deren is die van de ontwikkeling van een verpauperde massa van hele en halve analfabeten tot een welvarende en zelfbewuste natie In de beweging, die Vlaanderen opstuwde naar wat het nu geworden is. vindt men dan ook de vreemdste en meest uiteenlopende fi guren. We citeren de redactie van de encyclopedie: de beweging werd ge dragen door 'taalminnaren en gau- chisten. door kapelaans en godlooch enaars. door anarchistische dromer en berekende economen, door schilders, schrijvers, componisten en door poli tici. door studenten en magistraten, door nationalisten en internationalis ten. door activisten en passivisten. door maximalisten en minimalisten." „met de koele blik van de registrator waar te nemen en op te tekenen wat in de meest uiteenlopende domeinen van het maatschappelijk bestel bijgedra gen heeft tot de bewustmaking en de bewustwording van het Vlaamse volk van het einde van de achtiende eeuw tot nu toe." Een streven dat naar onze mening volledig is geslaagd. Er is hier een onvoorstelbaar grote rijkdom aan informatie bijeengebracht over de ge schiedenis van Vlaanderen. Over de mensen die een rol in deze geschiede nis speelden en nog spelen. Over ge beurtenissen, die Vlaanderen hebben beroerd Over de kunst in Vlaanderen, de muziek, het toneel, de literatuur. Over de onmogelijke voetangels en klemmen der politiek. Over vriend schappen en over twisten. Er staan in deze encyclopedie tientallen goed ge schreven overzichtsverhalen: over Nederland en Vlaanderen, over de taalminderheden, over de taalpolitiek en de taalminderheden, over de taal politiek en de taalwetgeving, over de politieke partijen, om maar enkele voorbeelden uit het tweede deel te noemen. En dat alles voortreffelijk geïllustreerd: inderdaad, een gran dioos boek. De He, t is een mondvol, maar waar Te gelijkertijd geeft deze opsomming aan hoe moeilijk het voor de redactie was om 'n dergelijk boek samen te stellen, n Titanenarbeid waarmee jaren waren gemoeid. Maar welk een grandioos re sultaat kwam er uit voort! De redactie heeft met enige honderden medewer kers er naar gestreefd om - we citeren - 'e redactie erkent aan het slot van haar inleiding dat ondanks de koele registratie deze encyclopedie toch weer een belijdenis' is geworden Na melijk een uiting van waardering en diep respect voor allen die aan Vlaan- derens opgang hebben meegewerkt, een pleidooi voor verdraagzaamheid ten opachte van hen die andere dan de gangbare wegen meenden te moeten bewandelen. En tenslotte „een uiting van geloof in de kracht van het Vlamingen hebben bereikt, hebben zij uiteindelijke en alzijdige ontvoog ding" Wel. men kan zich een slechter belijdenis denken In ieder geval een credo w aarvoor ons als Noordneder landers diep respect past. En een ge fluisterd 'mea culpa' is aan deze zijde van de grens niet misplaatst: wat de Vlamingen hebben bereikt hebben zij op eigen kracht tot stand gebracht, terwijl de Noordnederlanders, behou dens enkele uitzonderingen, onver schillig toekeken. Wij herhalen: deze encyclopedie is een monument voor Vlaanderen. Uitgeverij Lannoo inTielt heeft het dienovereenkomstig uitge geven: Christoffel Plantijn had het werk niet fraaier kunnen maken. Ecyclopcdie van de Vlaamse Beweging; uitgeverij J. Lannoo. Tielt. Bij uitgeverij Focus Elsevier ver scheen onlangs een pocketgids voor beginnende 'stereofielen'. Het werkje draagt, als titel 'Hifi en stereo klink klaar' en wil de leek op weg helpen in de doolhof van technische begrippen en moeilijke uitdrukkingen op het ge bied van geluidsapparattuur. De au teurs hebben in dit boekje getracht, volgens een geprogrammeerde werk wijze verschillende lezers snel aan de gewenste informatie te helpen, in de trant van wilt u een versterker kopen, ga dan verder op bladzijde zoveel.. Bovendien is er achterin een begrip penlijst opgenomen met simpele ver talingen van enige vaak voorkomen de. meest Engelse, 'moeilijke woor den'. waarmee reclamemakers en (soms) verkopers het kooplustige pu bliek van de speciale kwaliteiten van juist hun apparaat willen overtuigen. Op een en kele misser na geeft deze lijst de koper-in-spë een wapen om zich in de showroom niet hel hoofd op hol te laten brengen met voor hem oncontro leerbare technische kreten. Het boek begint met een zeer nuttige inleiding in de praktijk van het luiste ren de geluidstechniek en Stereo en hifi-syslemen. Vervolgens gaat men volgens het programmeersysteem stap voor stap alle onderdelen van een huiskamer-geluidsinstallatie te lijf. Van ieder behandeld onderdeel wordt een korte algdmene beschrijving ge geven. alsmede de belangrijkste gege vens over de technische kwaliteit (de specificaties) waaraan het moet vol doen om tot deeenvoudige. midden klasse of topapparatuur te mogen worden gerekend De met-ingewijde koper heeft hier een flinke steun aan bij het bepalen van zijn uiteindelijk keus Jammer is het. dat het hoofd stukje over de platenspeler, toch een apparaat dat in bijna iedere geluidsin stallatie voorkomt, wat erg summier aandoet. Het belangrijkste onderdeel van de platenspeler, de arm. wordt al leen genoemd als het ding dat dient om het pick-up-element door de plaatgroef te leiden. Er is over pick- up-armen toch nog wel wat meer te vertellen, als bijvoorbeeld het gewicht, de uitbalancenng. lagerwnjvmg en maximale fouthoek Afgezien van en kele 'schoonheidsfoutjes' is het echter een handige gids voor de eerste schre den op het geluidspad VDS ■llllllllllll! Illlllllllilllllllllllllllll lllllllllllllllllllIIllllilllMISK H„ lenri Michaux. een opvallende Franse dichter van deze eeuw. maakte in 1931 een uitvoerige reis door diverse Aziatische landen, en hij publiceerde daar over in 1933 een hoogst curieus, iu vele talen vert aid reisverslag: 'I n barbare en Asie'. Barbare hier stellig genomen in de betekenis van het Griekse barbaros: vreemdeling, met. als ondertoon, de bijbetekenis die liet woord in westerse huiden nu ook eenmaal heeft gekregen. Het boek werd in 1967 herzien uitgegeven en door Michaux van een nieuwe inleiding voorzien. De vertaling die thans in ons land te verkrijgen is onder de titel 'Barbaar in Azië' is naar deze uitgave van 1967 gemaakt. Michaux (hij werd in 1899 in Namen geboren en in 1955 tot Fransman genaturaliseerdi was m 1931 voor in de dertig. Hij stamde uit een zeer gegoede familie, en had voordien als matroos reizen naar de beide Amerika's gemaakt.. Ook Afrika heeft hij bezocht Hij is. hetzij wel ten overvloede vermeld, ook een vermaard tekenaar en schilder (gouaches vooral) en verder is hij heel bekend geworden doordat hij als een der eersten (in deze eeuw althans) allerlei narcotica experimenteel heeft be- Droefd om door de reos die ze verwekken nieuwe wegen to vinden voor het ontdekken en vastleggen van het innerlijk. Maar dat is een ander chapiter, hel gaat nu om zijn reisverhaal (onder eenzelfde titel. 'Un barbare dans Equador' was er in '29 al een boekje van hem versche nen) Michaux was begonnen te publiceren in 1923, doch het heeft tothet begin van de j aren 40 geduurd eer hij ontdekt en bekend werd. André Gide heeft daartoe we' de belangrijkste stoot, gegeven met zijn plaquette Decouvrons Henn Michaux'(1941" De reishennnenngen. de impressies van vreemde vol keren en landen zijn bij Michaux zo veelvuldig en veel zijdig. datje haast niet geloven kunt dat hij dat alles ui één jaar heeft kunnen beleven en ervaren. Want niets lijkt oppervlakkig, al móet het dal toch wel zijn. Het zal meer intuïtie en gretigheid dan weten geweest zijn. Zo spreekt hij ook over diverse talen alsof hij ze door en door kent. of het nu over India. China. Japan of Java gaat Hij schrijft over alles met een flair zonder enige aarzeling, ook over toneelstukken, men leest dood leuk. „De dichtkunst van een volk. in menig tijdperk een maaksel van estheten, is bedrieglijker dan kleding Het toneel liegt niet zo erg itenminste de manier waarop het gespeeld wordt want het publiek zou niet geregeld naar voorstellingen gaan die hem vervelen. Ik heb Chinees. Koreaans. Maleis Tamoels Bengaals Hindoestaans. Turks, modern Grieks. Annamitiscli. Hongaars. Spaans. Servisch en nog ander toneel ge zien. de Chinese. Japanse. Bengaalse. Hmdoestaanse film... en dc dansen van Java. Bali. Hmdocstan. Soma lië. van de Indianen uit Peru en Ecuador Het onder werp doet er weinig toe. Vele lijken op elkaar De ge schiedenis der volkeren evenzo.'' ip.l45i. Nu weet ik niet hoe het u vergaat, maar ik begrijp zo goed als niets van een toneelstuk in een taal die ik met ken. Niet eens de hoofdlija Ik vind het al moeilijk, flitsende dialogen te volgen in talen die ik wel redelijk tot goed ken. We zuüen, vermoed ik. dan ook een massa van Mi chaux' opmerkingen meteen flinke korrel zoutmoeten nemen. Het doet mets af aan de boeiende teksten, de frisse kijk. de soms dwaze soms sublieme opmerkin gen Michaux is een man die zich met geneert om ron duit te zeggen dat hij dingen lelijk vindt die haast alle mensen mooi vinden of aanbidden Als europeaan, als barbaar tegenover Azië. heeft hij een ander pakket beschaving mee dan de meeste Europeanen In zijn eigen woorden: „Om m Frankrijk iets moois te vinden, om een enigs zins geschikte stoel te vinden voor zover een stoel iets geschikts isi, of een schilderij een eerlijk, duidelijk schilderij, moet je naar de zestiende en vijftiende eeuw teruggaan Wanneer je een schilderij van Clouet be kijkt ten elders van Memling. Ghtrlandajo. enzovoort i. iser letsëuioers. zekers, vreedzaams, iets aandachtigs in. Daarna komt de pompeuze eeuw. vervolgens de eeuw van de boudoir-souteneur, daarna de 'dwaze ne gentiendeeeuw". 'de eeuw van de hartziekte'. Vanaf de zestiende eeuw al is de Europeaan bezig zichzelf te verliezen, en hij moet zich verhezen om zichzelf terug te vinden, dat is duidelijk." tp,140i Hiermee zijn dus vier eeuwen eenvoudig afgeschreven Geen barok, geen rococo, mets 'van die stomme ge kunsteldheden van het soort dat ze stijl Lodewijk XV. Directoire, Empire enzovoort hebben genoemd.'' Zoiets komt hard aan. maar het verfrist en het is in elk geval een duidelijke uitspraak Wij zijn dermate ver groeid met en geconditioneerd door onze beschaving dat het lang duurt voor we inzien dat b.v de barok oi het rococo 'stomme gekunsteldheden' zijn Zelfs al heb ie onvoorstelbaar de pest aan Rubens om nu maar eens iemand te noemen, dan moetje voor je fatsoen je leven lang daar aan toevoegen" maar het is toch een geweldig groot schilder En zo is het dan nog ook. Michaux heeft van dat alles geen last of geen last meer. Fris van de lever gaat hij te keer, bewondert aan vaardt. verwerpt en opent onze ogen, maakt althans dat we zelf gaan kijken en ons eventueel schrap zetten. Zijn boek is verouderd, uiteraard. Sinds 1930 is er in Azië. in de hele wereld, iels gebeurd watje niet voor mogelijk hield. Tokyo was in 1931 al honderd keer moderner dan Panjs De aantrekkingskracht van de westerse beschaving is overal onweerstaanbaar gehie ken. Je kunt dat betreuren, er isnieu aan te doen. en de beïnvloeding is vnj grondig geweest. Het omgekeerde ïsevenzeer waar: heel ons westerse leven is doortrokk- ken geraakt met exotische invloeden, en dat niet zo oppervlakkig. Zet de radio aan en tien tegen een hoor je Afrikaanse rythmen. Kijk op straat en je ziet soms meer bruin en zwart dan blank Ga een eethuis binnen, hel is alles uitneems wat de neus opsnuift en het gehe melte streelt. De wereld is heel klein geworden Michaux' boek stamt uit een overgangstijd: nét op de grens, toen Azie nog vreemd en ver was Ik geef wat voorbeelden. .De westerse filosofieën maken dat je je haren verliest, ze verkorten je leven De oosterse filosofie laat de haren groeien en verlengt het leven" „Het fatsoen van de Bengaalse vrouwen en meisjes, hun bescheidenheid waaraan zoveel Europeanen zich ergeren, is toch een prachtig en verwikkend schouwspel. Zij bedekken hun gezicht gedeeltelijk met een sluier zodra zij een vreem deling bemerken, en gaan onmiddelyk van het midden van het trottoir naar de uiterste rand Wat een verschil met de Europese vrouwen En ik vond Engelse vrouwen nog wel gereserveerd! Mei bijna naakte benen, die door mets zijn beschermd, die een hond ui het voorbijgaan zelfs zou kunnen aanra ken. lopen zij voorbij, slaan hun ogen niet neer. verber gen hun gezicht niet. En dan hun duidelijk zichtbare borsten, klaar voor ik weet met welke aanval— „Een arme blinde roept in Europa al behoorlijk veel medelijden op. Laat hij in India niet op zijn blindheid rekenen om de mensen te ontroeren Nee. laat hij bij zijn blindheid verbrijzelde knieen voegen, een afge sneden arm of ten minste de hand. en laat deze zo bloe derig mogelijk zijn. verder maar een been en een weg gevreten neus. dat spreekt vanzelf. Wat sintvitusdans met wat er over blijft, en dan zal hij er misschien een beetje zijn voordeel mee kunnen doen „In de Indiase literatuur en nog meer in de Chinese slaan er drie regels citaat tegenover van de auteur." ,De Chinees, die schitterende, rustige beelden heeft gemaakt van kamelen, evenals van paarden, en met veel humor, heeft de leeuw niet kunnen weergeven. Zijn leeuwen maken grimassen, maar het zijn geen leeuwen. Eerder eunuchen" (Elders worden ze 'een soort grijnzende padden' genoemd». Tenslotte het uiterlijk van een jonge Japanse vrouw. „Een soubrette-lachje, dwaas en oppervlakkig, waar bij het oog verdwijnt alsof het dichtgenaaid is. kleren van een gebochelde, een kapsel overladen met versie ringen (het kapsel van een geisha" vol berkemng. werk symboliek, en een stom geheel Ik hoop dat deze citaten u er toe zullen aansporen dit aardige, eigenzinnige, speelse boek te lezen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 21