Veiliger scheepvaartverkeer op
Westerschelde bij Hansweert
Gs verklaren beroep van
Metz Sluis ongegrond
„CHLOROTHENE BIJ CRUSON
NIET VERSTANDIG GEBRUIKT"
Rel over gebruik tennisbaan
bij Badmotel Westkapelle
Milieu-inspecteur Adriaanse in verweer:
""707SSP
almanak
WOENSDAG 1 SEPTEMBER 19/0
„Verstandig
gebruik eerste
vereiste"
MIDDELBURG - Dr. A. Adriaanse,
Zeeuws milieu-inspecteur, blijft er
bij dat de manier waarop bij het be
drijf van de gebroeders Cruson in
Breskens chloroUiene werd ge
bruikt, kankerverwekkende stof
fen kan vrijmaken. De inspecteur
heeft zich ervan vergewist dat vol
gens recente studies en proeven,
chlorothene op zich niet kanker
verwekkend is en dat ook niet hoeft
te zijn bij gebruik volgens bepaalde
voorschriften. „Maar het blijft een
giftige stof die je verstandig moet
gebruiken. Bij Cruson is dat zeker
niet gebeurd", zegt dr. Adriaanse.
Hij verweert zich daarmee tegen de
kritiek op door de Kroon bevestigde
argumenten uit zijn beroepschrift,
dat. zoals bekend, b. en w van Oostr
burg dwong om gedeelten van het
Breskense bedrijf te sluiten. Eén van
dr. Adriaanse's drijfveren om sluiting
te bepleiten was, dat by het gebruik
van chlorothene in de ontvettingsin-
stallatie knkerverwekkende stoffen
kunnen vrijkomen. Met name de
Cruson-directie reageerde verontr
waardigd: „Dit is onbegrijpelijk,
want chlorothene wordt zelfs aanbe
volen door de arbeidsinspectie, zei
adjunctrdirecteur Van Hanegem vo
rige week.
Voor de heer Adriaanse was de kri
tiek aanleiding tot een diepgaand
onderzoek, waarbij hij onder meer
gebruik maakte van de resultaten
van Amerikaanse onderzoekingen
Z'n bevindingen sterken hem in de
overtuiging dat hij het bij het rechte
eind had „Voorzover mij bekend is is
he t bestanddeel waaruit chlorothene
praktisch alleen bestaat, dat is 1 1.1.
tnchlorethaan. niet kankerverwek
kend Dat is althans niet gebleken bij
de meest recente onderzoekingen en
proeven met ratten. Om die reden
wordt chlorothene toegepast als ver
vanging van onder meer het vroeger
veel gebruikte trichloorethyleen,
doorgaans tri genoemd, dat bij
proefdieren leverkanker bleek te
kunnen verwekken. Het is voor mij
begrijpelijk dat de arbeidsinspecue
daarom het gebruik van chlorothene
adviseert- Maar de producenten ge
ven niet voor niets gebruiksvoor
schriften als ze chlorothene leveren,
want ook dast blijft een gevaarlijke
giftige stof. Ik ben ervan overtuigd
dat er bij Cruson op onzorgvuldige
wijze mee omgesprongen is. Dat was
zelfs een reden te meer voor mij om
beroep aan te tekenen, toen het ge
meentebestuur van Oostburg wei
gerde het bedrijf te sluiten", zegt de
heer Adriaanse.
De Zeeuwse milieu-inspecteur heeft
over de cholorothene-kwestie reac
ties gekregen uit het hele land en
vindt daarom 'opening van zaken' op
zijn plaats „Men moet weten hoe de
vork in de steel zit"
Hij gaat niet in op de vraag ol de pro
ductie vancholorothene-denvaat.
zoals dat bijvoorbeeld op grote
schaal gebeurt bij DOW Chemical in
Temeuzen. ook. risico's met zich
meebrengt. „Nogmaals: uit de meest
recente gegevens valt in alle rede
lijkheid met af te leiden dat cholo-
thene kankerverwekkend zou zijn.
Het gaat mij op het ogenblik alleen
om de manier waarop het wordt toe
gepast, vooral bij Cruson. En daar
over bestaan geen twijfel zo kan het
niet"
De heer Adriaanse acht zich met be
voegd tot commentaar op het plei
dooi van de vakbonden voor een me
disch onderzoek van alle werkne
mers van Cruson. Het is niet de taak
van de inspectie milieuhygiëne,
maar eerder van de arbeidsinspectie
om een dergelijk onderzoek op gang
te brengen.
Het hoofd van het district Breda an
de arbeidsinspectie, de heer C.
Frankfoort zei desgevraagd dat hij
zich nog in de kwestie moet verdie
pen, maar dat een onderzoek he
vooralsnog overbodig lijkt. „Wij ge
loven niet zo in de gevaren van cho-
lorothene en we durven het dan ook
rustig aan te bevelen. Ik ben niet he
lemaal op de hoogte van de situatie
bij Cruson. maar voorzover ik weet
is daar wel op verantwoorde wijze
gebruik gemaakt van chlorothene.
Het is wel de bedoeling dat we het
nog eens nader gaan bekijken."
Er zitten volgens de heer Frankfoort
nogal wat haken en ogen aan een uit
gebreid medisch onderzoek „Hoe
moetje het aanpakken, wat moet je
precies ondserzoeken en hoe zit het
met de financiële consequenties.
Normaal gesproken moet het bedrijf
het betalen. Dat speelt toch ook een
rol. al staat natuuelijk de gezondheid
van de werknemers voorop."
Adjunctrdirecteur Van Hanegem van
Cruson blijft de beweringen van de
milieu-inspecteur bestempelen als
nonsens'. „Wij hebben een heel
moderne installatie waann die chlo
rothene wordt gebruikt Ik zie niet in
wat daaraan mankeert."
BESCHIKKING DERDE KAMER GS
MIDDELBURG - De derde kamer uit gedeputeerde staten van Zeeland heeft het
beroepsschrift van de B.V. P. J. M. Met» te Sluis, waarin werd verzocht om
vernietiging van een besluit van b. en w. van Sluis, dat weigering van een bio
scoopvergunning inhield, ongegrond verklaard.
vergunning geweigerd. De derde kamer
uit gs hield er bij dc beslissing mede
rekening mee, dat de bij b. en w. van
Sluis aanwezige vrees dat de bepalin
gen van de bioscoopwet ziet zullen
worden nageleefd voortkomt uit de er
varingen die sedert januari 1975 met de
BV Metz zijn opgedaan.
'TE DUCHTEN DAT
BEPALINGEN NIET
ZULLEN WORDEN
NAGEKOMEN'
In haar verzoekschrift had de BV Metz
gedeputeerde staten behalve vernieti
ging van het besluit van b. en w. ver
zocht de gevraagde vergunning alsnog
te verlenen. Bij de beslissing overwoog
de derde kamer uit gedeputeerde sta
ten, dat te duchten is dat appellante de
bepalingen van de bioscoopwet met zal
nakomen. In het Beroepsschrift, had de
BV Metz aangevoerd dat zij b. en w. van
Sluis uitdrukkelijk de verzekering had
gegeven bereid te zijn strikt de bepalin
gen van de bioscoopwet en de aan de
vergunning te verbinden voorwaarden
na te zullen leven. Gebleken is echter,
dat de BV Metz zich in een naburige ge
meente (Sas van Gent) niet aan de bepa
lingen van de bioscoopwet heeft gehou
den. Tijdens de beroepszitUng voor de
derde kamer van gs werd dit namens de
BV Metz in strijd metde feiten ontkend.
Hieruit leidde de derde kamer uit gs af.
dat hieraan niet de garantie kan worden
ontleend, dat de BV Metz zich in Sluis
wel aan de bepalingen van de Bio
scoopwet zal houden.
Bij beschikking van 30 maart 1976 had
den b. en w. van Sluis de gevraagde
Examens
GOES - Aan de school voor Verpleeg
kunde te Goes slaagden voor het ein
dexamen Ziekenverpleging diploma A
de dames M. J. Aartsen. B. J. M. Franse,
J. J. Hage, A. Lambregtse, J Sanders en
de heren P van Netten en J. J. Rotte,
allen werkzaam in het streekziekenhuis
"De Bevelanden' te Goes.
Dit leidde tot een aantal veroordelingen
in verband met overtreding van de al
gemene politieverordening van Sluis. In
de overwegingen werd voorts betrokken
dat bij een controle op 14 mei 1976 in Sas
van Gent werd geconstateerd, dat de
BV Metz daar m strijd met de vergun
ning een met gekeurde film vertoonde
Aan slot van hun beschikking wijzen gs
de BV Metz er op, dat de mogelijkheid
bestaat beroep in te stellen op grond
van de wet administratieve recht
spraak overheidsbeschikkingen. Bin
nen dertig dagen dient een dergelijk
beroep te worden ingesteld bij de afde
ling rechtspraak van de Raad van Sta
te.
JONGETJE (12)
GESCHEPT
DOOR AUTO:
ZWAAR GEWOND
DRIEWEGEN - De 12-jarige D. G. uit
Driewegen is dinsdagavond ernstig
gewond geraakt toen hij in zijn woon
plaats met zijn fiets werd geschept
door een personenauto. Met ernstig
hoofdletsel en een beenbreuk werd hij
per ambulance vervoerd naar het Be-
rgzigtziekenhuis in Goes. Dinsdaga
vond laat was het levensgevaar nog
niet geweken.
Het ongeval gebeurde omstreeks 5 mi
nuten voor half negen toen G. met zijn
fiets, waarachter ccn rijdende stellage
was bevestigd, tussen wat bosjes de
Paulushoekseweg opreed. Op dat mo
ment passeerde juist de personenauto,
bestuurd door de 28-jarige C. S. de J. uit
Driewegen.
Op de aan de fiets bevestigde stellage
zat op het moment van het ongeval G.'s
plaatsgenootje. de 10-jarige T. K. Hij
kwam er zonder letsel vanaf.
POLITIE MAAKT PROCES-VERBAAL OP
TEGEN EIGENAAR- VERHUURDER
PER 1 APRIL
HUUR OPGEZEGD
WESTKAPELLE - De rijkspolitie van
Westkapelle heeft op woensdag 25 au
gustus proces verbaal opgemaakt
tegen de heer T. Veldman, adjunct-
directeur van het Badmotel aan de
Grintweg in Westkapelle. De heer
Veldman werd op grond van artikel 461
(van het bekende 'verboden voor onbe
voegden bordje') verbaliseerd. Hij zou
de bij het Badmotel gelegen tennis
baan, die door de eigenaar W. van den
Tol wordt verhuurd aan de Lawn Ten
nis Club Westkaap, na herhaaldelijke
verzoeken onrechtmatig hebben betre
den.
Met dit proces verbaal, dat naar aanlei
ding van een klacht van het bestuur van
de Westkappelse tennisclub werd op
gemaakt. zijn de ruim drie maanden du
rende problemen tussen het bestuur en
de eigenaar van het Badmotel geësca
leerd.
De heer W. van den Tol. gevraagd om
commentaar: „Ik heb begin dit jaar
twee tennisbanen bij het motelcomplex
laten aanleggen omdat in voorgaande
jaren is gebleken dat hiervoor belang
stelling bestond. De zojuist opgericht
LTC Westkaap hoorde dit en wilde
graag één van deze banen huren en we
zijn op een bepaald moment tot een ak
koord gekomen"
De banen werden door burgemeester L.
M. Moermond op 1 mei officieel
geopend en het zag er naar uit dat
Westkapelle met deze nieuwe accom
modatie een ongestoord seizoen tege
moet zou gaan. Ware het niet dat enkele
badgasten en ook de familie Van den
Tol met hun adjunct-directeur diverse
malen gebruik maakten van de aan de
LTC verhuurde baan. Dit was in de
ogen van hel bestuur onverteerbaar.
„Kijk, de baan die wordt gebruikt voor
de badgasten is vrijwel altijd vol. Nu ben
ik en ook mijn vrouw niet in de positie
om een week van te voren vast te kun
nen stellen wanneer ik de tijd heb om
een balletje te slaan. Zo zijn we op 6 Juni.
Veldman en ik. een partijtje gaan spelen
op de baan van de LTC. die op dat mo
ment verlaten was. We zijn er toen op
een niet bepaald vnendelijke manier
dooreen bestuurslid afgejaagd", vertelt
de heer Van den Tol.
Een dergelijke situatie herhaalde zich
op woensdag 18 augustus toen mevrouw
Van den Tol, die overigens lid is van de
LTC, samen met de heer Veldman op de
verhuurde baan ging spelen. „We had
den netles gehad op onze eigen baan. De
lerares zei dat het goed was om nog even
een bal te slaan. Aangezien er memand
op de baan van de LTC was hebben we
daar misschien nog tien minuten ge
speeld". vertelt mevrouw Van den Tol.
Dezelfde avond werd er door de voorzit
ter van de LTC, de heer M. P. Damen.
een bezoek gebracht aan het Badmotel.
„Hij heeft toen uitgelegd dat dit niet
ging, omdat Veldman geen lid is van de
LTC", gaat ze verder.
Ook op zondag 22 augustus overtraden
mevrouw en meneer Van den Tol samen
met de heer Veldman het 'verbod' van
de LTC door een partij tennis af te ma
ken op de LTC-baan. „En ook toen
kwam de heer Damen om het door te
praten. Ik heb hem toen voorgesteld om
de baan voor het komende seizoen voor
dezelfde voorwaarden te verhuren, mits
ik nu het recht mocht voorbehouden om
af en toe. als de baan er ongebruikt bij
lag, mijn personeel op de baan te laten
spelen", legt Van den Tol uit.
Volgens de eigenaar kwam er niet direct
een reactie van het bestuur. De vol
gende avond, maandag 23 augustus, be
zochten twee politieagenten het Bad
motel met het doel de heer Veldman een
proces verbaal te geven naar aanleiding
van een klacht van het bestuur van de
tennisclub. Aangezien de heer Veldman
ADVERTENTIE
Spannende transakties
Belangrijke detailsin 'n perfekt
kostuum van
j
l!
MODE VOOR MANNEN
FORTEX
LANGE VORST 59 - 61 - GOES
ZEEUWSE
Bal
Onderwijzend personeel - dal heefl
het ook weer niet eenvoudig, hoorde
laatste weken.
Zo verzocht op een kleuterschool in
het Walcherse de bevelvoerend juf in
de eerste klas de koters tijdens een
spel op de hurken te gaan zitten.
Waarop één der leerlingen schreiend
het vertrek verliet en door de onder
wijzeres pas halverwege het school
plein kon worden ingehaald. De
kleuter verklaarde bij navraag
snikkend haar hurken te hebben
vergeten.
Nu lijkt het ons zo'n klus met enig
psychologisch en tactisch inzicht nog
te klaren.
Moeilijker lijkt ons de situatie
waarin een onderwijzer in het Vlis-
singse kwam te verkeren, terwijl hij
op enige afstand volgde hoe zijn klas
kastiebal speelde - een sport, die
vroeger bevattelijk als slagbal werd
aangeduid, toen honkbal kwam te
heten en in deze tijd - waarin niets
eenvoudig meer mag wezen - wordt
betiteld als kastiebal.
De man wond zich langzamerhand
sterk op over de gedragingen van
een zijner leerhngen. die met grote
regelmaat zijn medescholieren
poogde te demoraliseren met wat
men gewoonlijk 'rotopmerkingen'
pleegt te noemen.
„AIs jij je mond niet houdt, vliegje d'r
uit - voor jouw geen kastiebal meer",
sprak de leerkracht tenslotte door
tastend
„Ik speel helemaal geen kastiebal",
sprak de jongeman laconiek. „Ik doe
aan sarcastiebal".
NA INGEBRUIKNAME VERKEERSPOSTEN VERMINDERDE DRUKTE OP KANAAL
LAATSTE TWEE
JAAR GEEN
ERNSTIGE
ONGELUKKEN
HANSWEERT - Het scheepvaartver
keer op de WesterscheYde ter hoogte
van Hansweert is er een stuk veiliger
op geworden sinds de verkeerspost van
de rijkshavendienst op de westelijke
havendam bij Huisweert in gebruik is
genomen. Vanuit de 24 uur per dag be
zette post wordt het het scheepvaart
verkeer op het gevaarlijke punt, waar
de binnenvaart van en naar het kanaal
door Zuid-Beve'and en de zeescheep
vaart van en haar Antwerpen elkaar
kruisen, met behulp van een radarin
stallatie gevolgd en via de marifoon
van aanwijzingen voorzien.
De laatste jaren zijn op dit punt dan ook
geen ernstige srheepvaartongelukken
meer gebeurd. Het laatste ernstige on
geval was in november 1974 toen een
binnenvaartschip, dat uit het kanaal
door Zuid-Beveland naar Temeuzen
wilde varen, door een zeeschip werd
overvaren. De schipper van het binnen
vaartschip en zijn vrouw kwamen hier
bij om. Ernstige ongevallen zijn sinds
dien uitgebleven. Overigens werd ook al
voor de ingebruikstelling van de walra-
darpost in december vorig jaar het
scheepvaartverkeer bij Hansweert ge
regeld. Dat gebeurde toen doordeweeks
overdag vanaf de 'Saaftinge' van de
rijkshavendienst. Het ongeluk in no
vember '74 gebeurde op zaterdagavond,
toen de 'Saaftinge' niet in dienst was.
De verkeerspost op de westelijke ha-
vendam bij Hansweert doet met zijn
grote, voortdurend ronddraaiende ra
darantenne en zijn vier poten enigszins
aan een ruimtevaartuig denken. Er is
echter voor de constructie op vier poten
gekozen om de post gemakkelijk te
kunnen verplaatsen als bij de aanpas-
smg van het kanaal door Zuid-Beveland
de uitmonding van het kanaal m de
Westerschelde meer oostelijk komt te
liggen. De post is uitgerust met een
Philips-walradar met twee snelheden,
passeertijden en dergelijke. Tot de uit
rusting behoren verder een Marconi-
radar. radio-communicatiemiddelen
voor de verbinding met de zeevaart, de
binnenvaart en het sluispersoneel en
een systeem van waarschuwingsllchten
voor die binnenvaartschepen, die geen
manfoon aan boord hebben. De walra-
dar verschaft het personeel van de ver
keerspost een nauwkeurig beeld van de
verkeerssituatie op dit gedeelte van de
Westerschelde. Via de radio-telefome-
zender (marifoon) wordt aan zeesche
pen en binnenvaartschepen een doorlo
pende stroom van informatie en aanwij
zingen gegeven om deze in staat te stel
len het kruispunt zo veilig mogelijk te
passeren. Dankzij het feit dat meer dan
tachtig procent van de schepen, die
thans de Westerschelde bevaren, mari
foon aan boord heeft, kan het grootste
deel van de passerende schepen van de
aanwijzingen profiteren. De andere
schepen worden door lichtseinen geïn
formeerd.
Race
Met het in in gebruik nemen van de
verkeerspost is ook de race van bin
nenvaartschepen van Terneuzen naar
Hansweert tot het verleden gaan beho
ren. Vroeger voeren de schippers zo
snel mogelijk van Temeuzen naar
Hansweert, want wie zich na het afme
ren in Hansweert het eerst bij de sluis-
meester meldde, mocht het eerst de
sluis binnenvaren. Een soort volg-
nummertjessysteem dus. Nu melden de
schippers zich per marifoon bij dc ver
keerspost, terwijl ze onderweg zijn van
Terneuzen naar Hansweert De volgor
de, waarin de schippers zich melden,
wordt doorgegeven aan de sluismees-
teren geldt dan als volgorde, waarin de
schepen de sluis mogen binnenvaren.
„Het feit dat de binnenschippers met
meer naar Hansweert racen heeft er ook
toe bijgedragen dat het punt hier op de
Westerschelde een stuk veiliger is ge
worden", aldus njkshavenmeester H.
Edens. „De vermindering van de
scheepvaart op het kanaal door Zuid-
Beveland als gevolg van het in gevruik
nemen van de Schelde-Rijnverbinding
heeftematuurlijkook toe bijgedragen."
De rijkshavendienst van rijkswater
staat heeft een paar weken geleden een
nieuw vaartuig indienst gesteld: de
'Avesant'. Dit schip gaat dc 'Saaftinge'
vervangen. Dit schip is al veertig jaar
oud. I Iet werd in 1970 overgenomen van
de rijkspolitie te water. Het was toen al
afgekeurd. Het nieuwe vaartuig is
evenals de 'Saaftinge' in Hansweert ge
stationeerd.
Voor de 'Avesant' werd bij scheepswert
Schouten in Muiden op 4 juni 1975 de
kiel gelegd. Mevrouw Zuurdeeg, de
echtgenote van de hoofdingenieur
directeur van rijkswaterstaat in Zee
land, liet het schip op 3 juni dit jaar te
water. Het fraaie schip is ruim 24 meter
lang, heeft een breedte van 5.50 meter en
een diepgang van 1.85 meter. Voor de
voortstuwing zorgt een Stork-motor
van 425 pk. Een speciale schroef- en
roercombinatie geven het schip een bij
zondere wendbaarheid. De 'Avesant'
heeft twee radarbeeldkasten, één voor
de navigatie en één voor de verkeersbe-
geleiding. Verder is het schip uitgerust
met een schuim/waterkanon op het dak
van het stuurhuis en een snelvarende
rubberboot
Met de eveneens in Hansweert gestatio
neerde 'Harmsen' en de in Vlisslngen
zijn vaste ligplaats hebbende 'Stuyve-
sant' beschikt de rijkshavendienst van
rijkswaterstaat nu over drie moderne,
goed uitgeruste schepen voor het
Westerschelde-gebied. Het is de bedoe
ling dat in de toekomst voortdurend één
schip in dienst is. En dat Westerschel-
degebied wordt nog steeds als een van
de moeilijkst bevaarbare rivieren in
West-Europa beschouwd door de boch
ten, de verschillende stromen, het
voortdurend wijzigen van het geulen- en
platenpatroon en door de drukke
scheepvaart. In het riviervak van
Hansweert komen vier vaarwegen sa
men. namelijk het Zuidergat (richting
Antwerpen), de Overloop van Hans
weert, het Middelgat (richting Temeu
zen i en het kanaal door Zuid-Beveland.
Behalve door de verkeerspost bij Hans
weert wordt het scheepvaartverkeer op
de Westerschelde ook geobserveerd
door de walradarposten bij Waarde en
het Land van Saaftinge. Deze zijn on
bemand en geven hun observaties door
aan een centrale post, in Antwerpen. De
drie vaartuigen van de rijkshavendienst
op de Westerschelde zorgen voor de con
trole op het naleven van vaarreglemen-
ten (de bemanning deelt zo nodig
processen-verbaal uit), de contróle op
de betonning en het verlenen van hulp
bij eventuele ongevallen. Voor die hulp
verlening bij calamitieten is een ram
penregeling Westerschelde in voorbe
reiding. De gemeenten, de provincie en
organisaties als rijkswaterstaat, de BB,
het Rode Kruis, de brandweren en de
rijkpolitie te water zijn bij die rampen
regeling betrokken. De samenwerking
tussen de verschillende instanties is in
Zeeland al ver gevorderd vergleken bij
de situatie elders in het land.
niet aanwezig was, slaagden beide die
naren der wet hier niet in. Woensdag
echter lukte dat wel.
Contract
„Hierna heb ik meteen een brief ge
schreven naar het bestuur van de ten
nisclub waarin ik de hele situatie heb
geschetst en de huur per 1 april 197*
heb opgezegd", zegt de heer Van den
Tol, die niet aan de veronderstelling
kan ontkomen dat de LTC op deze ma
nier wil proberen banen van de ge
meente los te krijgen.
„Bij mijn weten hebben leden van 3ë
tennisclub nooit emge hinder onder
vonden van het feit dat wij af ten toe
eens een paar minuten op die baan
stonden. Het is gewoon het bestuur dat
moeilijk doet", legt hij uit.
Een mening die door de voorzitter van
de LTC Westkaap wordt weerlegd met
de woorden dat juist naar aanleiding
van klachten van de leden hard werd
opgetreden tegen overtreders van het
verbod.
„Tegen Van der Tol hebben wij als be
stuur geen bezwaar als hij eens tennist
op de door ons gehuurde baan, wel als
Zijn personeel zich daar ook bij voegt",
legt de voorzitter, de heer Damen uit
„We hebben een club met 140 leden die
allemaal hun contributie betalen om op
die baan te mogen spelen, de heer
Veldman is geen lid van de LTC. Als er
jeugdleden zijn, die graag willen spelen
en er staan volwassenen op de baan.
ontstaan er moeilijkheden. De jevigi
durft niet zo gauw volwassenen weg te
sturen", aldus Damen.
Naar zijn zeggen heeft hij de heer Van
den Tol anderhalve week geleden ge
waarschuwd, dat mocht er weer een spe
ler op 'hun' baan zijn, er dan een klacht
zou worden ingediend. „Drie dagen na
dat ik bij hem was geweest s tond de heer
Veldman weer op de baan. Toen hebben
we als bestuur een klacht ingediend bij
de rijkspolitie", verklaart hij, terwijl hij
benadrukt dat men er niet over denkt
om deze klacht in te trekken.
Het bestuur van de LTC Westkaap heeft
inmiddels een brief gestuurd aan het
college van b. en w waarin de zaak
wordt uiteengezet „Dan moeten we
maar verder kijken. Ik hoop dat hier iets
uitkomt, nu we volgend seizoen geen
plaats meer hebben om te spelen", aldus
de heer Damen.
Politie
Tussen deze twee partijen speelt ook
opperwachtmeester J. J. D. Visser een
actieve rol. Onder diverse bewoners
van Westkapelle en badgasten wordt
gesproken over een dicutabele rol die
de wachtmeester als politieman en als
lid van de tennisclub zou hebben ge
speeld.
Gevraagd om commentaar vertelt de
opperwachtmeester „Als ik als lid van
de tennisclub iemand van de baan stuur
roept dat andere reacties op dan bij de
andere leden omdat ik politie-agent
ben. Maar ook een agent kan maat
schappelijk gezien een functie hebben
Ik heb op verzoek van het bestuur van
de tennisclub een oogje gehouden op
het overtreden van artikel 461. Ik bene:
zelf helemaal niet happig op om me:
briefles te gaan zwaaien maar als he:
bestuur een klacht indient kan ik niet)
anders doen".
De heer Visser is in verband met dea
affaire zelfs op het matje' geroepen in
Middelburg, daar één van de badgasten
over zijn 'discutabele gedrag' contact
had opgenomen met een luitenant van
de rijkspolitie in Middelburg.
„Ik heb toen in Middelburg een gesprek
gehad waarin duidelijk naar voren
kwam dat als het nog te vaak zou gebeu
ren dat iemand gebruik zou maken van
de baan van de LTC dan artikel 461 ge
hanteerd zou moeten worden", aldus de
opperwachtmeester, die uitlegt dat het
principe 'verhuurd is verhuurd' gewoon
geldt.
„Als ik een huis verhuur, waarvan één
kamer continu leeg staat en ik daar als
eigenaar kom en zeg dat ik daar wil sla
pen, heb ik geen enkel recht van spre
ken," besluit hij.
Het ziel er naar uit dat de heer Veldman
binnenkort zal moeten voorkomen. De
straf die op het overtreden
artikel 461 staat is een geldboete
van dertig gulden.
P. J. van de Veeken
rector van
'De Blaauwe Hoeve'
HULST - Pater P. J. van de Veeken S F.
uit Bavel is benoemd als rector van De
Blaauwe Hoeve' te Hulst. De Prese.n™l
tie gebeurt vrijdag 3 september doo
deken dr. A. Blommerde tijdens de eu
charistieviering van 17.30 uur.-