Vlissingse raad eist van g.s.
uitspraak Schuitvaartgracht
Veertien Zeeuwse jaren ir. Zuurdeeg:
„boeiende periode en afgerond geheel"
G.S. WILLEN DIJK
PAALBAALHOEK
SNELLER VERHOGEN
Vlissingen
vraagt
taxatie
Spuikom
BRINK Luchtverwarming
In totaal 5,2 miljoen mee gemoeid
G.S. VRAGEN FIAT VOOR
RONDWEG 'S-GRAV
A
Loopbaan
ir. Zuurdeeg
ZATERDAG 28 AUGUSTUS 1976 WISSEL BEVELANDFN
WISSEL SCHOUWEN
ROND BETALING BAGGER WERK
B. EN W. KREGEN
'NIETSZEGGENDE*
BRIEF VAN G.S.
VLISSINGEN - raad van Vlissingen
heeft zich vrijdagmiddag eenstemmig
achter een door CDA-fractievoorzitter
A. Hoefkcns ingediende motie gesteld,
waarin gedeputeerde staten van Zee
land als toezichthouder op de gemeente
en het waterschap Walcheren wordt
verzocht een uitspraak te doen over dc
vraag wie er schuld heelt aan de stank-
VLISSINGEN - B. en w. van Vlissingen
zullen aan de algemene vergadering
van het waterschap Walcheren een
brief schrijven, waarin zij het aanbod
herhalen om opnieuw een taxatie te
houden voor de grond van de gedempte
Spuiboezem. Het Vlissingse college zal
die brief ook ter kennis brengen van gs
als toezichthoudend orgaan op zowel
gemeente als waterschap. Wethouder
F. Smit deelde dat vrijdagmiddag mee
aan de raad Vlissingen.
Zoals bekend is het dagelijks bestuur
van het waterschap met het makelaars
kantoor Stok tot overeenstemming ge
komen over de verkoop van de grond
aan de Spuiboezem tegen 12.50 per
m2. In de Vlissingse raad kwam deze
zaak vrijdag kort aan de orde. naar aan
leiding van het voorstel opnieuw te be
sluiten dat voor dit gebied een bestem
mingsplan in voorbereiding is Op 'Ta-
gen van de heer J.J Kemp (pvdai liet de
burgemeester weten, dat het plan nu in
de fase van het vooroverleg is en waar
schijnlijk nog voor heleinde van dit jaar
in de commissie ruimtelijke ordening
kan komen.
Op vragen van de heren Van der Weele
(rpcu)en G. Huizinga (vvd) over de gang
van zaken, betoogde wethouder Smit
dat de gemeente met het waterschap
overleg heeft gevoerd over deze grond
die men als gemeente wel ui eigendom
wil hebben. „Er is meermalen met het
waterschap over gesproken. Het dage
lijks bestuur heeft ons wel meegedeeld
dat het benaderd was door een derde,
maar men heeft ons niet gemeld dat er
overeenstemming was. „We zullen in de
brief aan het waterschap en gs ook onze
bevreemding over de gang van zaken
uitspreken," aldus de wethouder.
Tamse sprak met
vakbonden
over ontslagen
GOES - De vakbonden hebben vrijdag
overleg gevoerd met de directie van liet
installatiebedrijf Tamse BV in Goes.
Onderwerp van gesprek: de reorgani
satieplannen, die dc directie van
Tamse heeft. Als gevolg van die reor
ganisatie zullen enkele werknemers
ontslagen moeten worden. Om hoeveel
personeelsleden het gaat is nog niet be
kend.
De directie heeft de vakbonden enkele
voorstellen gedaan. Die voorstellen zul
len nader bestudeerd worden. Binnen
kort zullen de bonden weer met Tamse
rond de tafel gaan zitten De reorganisa
tie is noodzakelijk in verband met de
moeilijkheden op de bouwmarkt.
Postbrug Wemeldinge
tijdelijk gestremd
voor het verkeer
WEMELDINGE - In verband met, het
verrichten van herstelwerkzaamheden
aan de Postbrug te Wemeldinge zal het
verkeer over deze brug zijn gestremd
van maandag 30 augustus tot en met 3
september 1976. of zoveel langer als no
dig of korter als mogelijk zal blijken te
zijn.
Het verkeer zal worden omgeleid over
de Bonzijbrug te Wemeldinge.
VERGADERING
SPORT REAL
MIDDELBURG - Hot Regionaal Actie
Comité van Sport Real houdt donder
dag 2 september een bijeenkomst ten
kantore van dc Stichting Zeeland te
Middelburg.
Aan de orde komen onder meer de stand
ran de actie Sport Real m Zeeland, de
voorbereiding voor de ergadenng tus
sen het Regionaal Actie Comité en de
plaatselijke actiecomité s en het verde
lingsvoorstel extra gelden voor deze
comité's De vergadering begint om
16.30 uur
Vergadering
Middelburgse
culturele raad
MIDDELBURG - De culturele advies
raad in Middelburg houdt woensdag I
september een vergadering, waarin
naast het jaarverslag van de culturele
dienst nog een aantal voorstellen aan
de orde komen.
De culturele dienst wil in de schouw
burgfoyer een wand geschikt maken
voor exposities. Het is de bedoeling om
hier kunstenaars gratis een maand lang
lé laten exposeren Voor dit doel zijn
enkele kleine voorzieningen nodig
Daarnaast knjgt de raad subsidievoor-
stellen te behandelen. Er ligt een ver
zoek van de stichting beeldende kunst
iSBKi voor een subsidie over de periode
Apnl '75 tot en met december '76 en een
vezoek voor een extra subsdieie van het
Zeeuws Kunstenaarscentrum
De vergadering wordt gehouden in het
stadhuis en begint om acht uur 's
avonds.
binder bij de Schuitvaartgracht in
Vlissingen en wie de kosten vazn het
baggerwerk moet betalen. Men besloot
tegelijk - in afw achting van een reactie
op dit stuk van zaken - het w aterschap
het baggerwerk te laten invoeren en
daarvoor ruim 200.000.- te geven.
Bij die beslissmgen overwoog dc raad in
de motie
- dat het onverantwoord is uit een oog
punt van leefbaarheid nog langer te
wachten met doeltreffende maatrege
len voor de Schuitvaartgracht.
- dat de eigenaar-beheerder van de
Schuitvaartgracht - het waterschap
Walcheren - niet bereid is zelfstandig
maatregelen te nemen om de stank-
hinder te laten verdwijnen;
- dat op basis van de rapporten met
bewezen is. dat de gemeente schuldig
is aan de stankhinder;
dal dc minister in september 1974
heeft verklaard bij teoname van de
stankhinder na de afsluiting van de
Spuikom hij het waterschap veraocht
do noodzakelijke bestnjdingsmaat-
regelen te nemen;
- dat niet is aangetoond, dat de stank
hinder geen gevolg is van de afsluiting
van de Spuikom
In de motie dringt de raad er bij de mi
nisters van verkeer en waterstaaten mi
lieuhygiëne ook op aan te bevorderen,
dat instellingen als een waterschap hin
der der eigendommen 'op eerste aan
zegging opheffen en pas dan overgaan
tot, het vaststellen van eventuele claims
op derden'.
De heer Hoefkens onderstreepte, dat de
gemeente aan het. waterschap alle me
dewerking moet ggeven om de stank
hinder op te heffen - dat het alleen de
vraag is of dat ook in financieel opzicht
moet gebeuren Van de heer Bruinooee
'ADVERTENTIE)
Uw installateur:
MAASAIR B.V. - THOLEN
Ampèrestraat 1, Postbus 24. Telefoon (01660) 21 50
tpvdai kwam de opvatting, dat in de
toekomst herhaling van de stankhinder
voorkomen moet worden Hij vond. da'
men uit de hele gang '.an zaken niet
anders kan doen. dan concluderen, dut
hpt waterschap heelt geprobeerd zich
aan haar taak te onttrekken
IMak ba ar
Juist vond hij. dat b. en w de kwestie
om een uitspraak aan g.s. hebben vnor-
geleg. In dit opzicht meende hij. dal dit
college 'een veel te afwachtende hou
ding' aanneemt. ..G.s. toezichthoudend
orgaan op de gemeente en bel water
schap. mag dergelijke geschillen niet
laten slepen. I>e handelswijze van het
w aterschap in deze is laakbaar cn als
g.s. hun laak als toezichthoudend or
gaan ontlopen, is dit college ook laak
baar".
ook de heerG Huizinga tvvdi vond. dat
met is aangetoond, dat de gemeente
schuldig is aan de overlast maar meen
de; „De eigenaar heeft 30 jaar verzuimd
aan deze zaak iets te doen endatmaakt
de bewijsvoering wel moeilijker Wat
gaat er nu gebeuren, als na het bagger
werk de gracht nog blijft stinken".
Wethouder F. Snnt maakte gewag van
een bnef van g.s.. die b en w vrijdag
morgen binnenkregen, waarin het col
lege liet weten 'te kunnen instemmen
met de oplossing voor het uitbaggeren
van de Schuitvaartgracht en met de re
geling over de betaling van de kosten,
zoals door b. en w voorgesteld Wethou
der Smit' „Diebriel zegt eigenlijk niks"
En burgemeester Westerhout „Diebriel
geeft geen antwoord op onze vraag ol
men een uitspraak wil doen over de
schuldvraag Wij hebben g s gevraagd
invloed bij het waterschap uit te oefe
nen voor dc betaling van het bagger
werk We zullen ons nu op onze beurt
opnieuwr verstaan met het college".
Vervolgens werd de motie aangenomen,
uaniaem - ook mei instemming van de
heerB. Koole. die in eerste instantie had
gezegd aan een motie geen behoefte te
hebben
COASTER AAN
DE GROND BIJ
ZOUTELANDE
VLISSINGEN - Een Turkse coaster, de
'T. Bora' (195 brti. heeft vrijdag vanaf
half twaalf 's ochtends lot twee uur in
de middag in de Westerschelde ter
hoogte van Zoutelande aan de grond
gezeten.
Hetschlp was- zonder loods aan boord
op weg naar Antwerpen. De toegesnelde
sleepboten 'De Ruyter van de Nieuwe
Vlissingse Sleepdienst cn 'Sj Letzer'
van het bergingsbedrijf Union uit Ant
werpen. hoefden niet in actie te komen
de T Bora kwam 's middags op eigen
kracht vlot.
Toen ook is een loods aan
boord gebracht en is de coaster naar
Vlissingen gevaren waar het od de re
den ten anker is gegaan
De i geladen i
coaster zou moeilijkheden hebben ge
had met het roer Nadere mededelingen
daarover waren vrijdag niet te doen
MIDDELBURG - Gs van Zeeland zijn bereid om als eerst volgende dijkverzwa-
ringswerk langs de Westerschelde de verbetering van de zeedijk Baalhoek-Paal
op te voeren. Dat blijkt uit een ontwerp-voorstel. dat in behandeling komt in de
adviescommissie voorde waterstaat op 1 september.
Het college stelt zich daarmee achter de oplossing, die provinciale w aterstaat heeft
voorgesteld naar aanleiding van verzoek van het knngbestuur Hulst van de NCB
om dezedijkverbetenng te bespoedigen In een rapport over deze zaak aan gs. wijst
waterstaat erop. dat minister Westerterp er in de eerste kamer al op heeft gewezen,
dat de druk om dit gedeelte snel aan te pakken uit Zeeland terecht groter wordt
Als oplossing, die aan de minister kan worden voorgelegd, suggereert provinciale
waterstaat om de programmering van de uitvoering van de dijkvakken
Wilhelminuspolder-Kruispolder en Baalhoek-Paal onderling te verwisselen.
Baalhoek-Paal stond op voor de penode 1973-1980. het andere dijkvak voor de
periode 1976-1978 De uitvoering wil men nu in tijd omwisselen Wel tekent provin
ciale waterstaat daarbij aan. dat dit 'geen eenvoudige op zichzelf staande zaak is."
omdat ze samenhangt met 'de met te ontlopen problematiek om de jacht*ven
Paal te vervangen
Ook grondaankoop
doortrekken rondweg
bij 's-Heerenhoek
MIDDELBURG - Gedeputeerde staten
stellen de Zeeuwse staten - vergader
ing 22 oktober- voor in te stemmen met
de grondaankoop voor en de aanleg van
de rondweg om 's-Gravenpolder. als
onderdeel van de weg 's-Heerenhoek -
Ovezande - 's-Gravenpolder - Vierwe-
gen. Als deel van diezelfde wegkomt in
de adviescommissie voor dc water
staat op 1 september aan de orde een
ontwerp-voorstel om grond te kopen
voor een stuk van deze weg tussen 's-
Heerenhoek en Ovezande.
Het statenvoorstel over de rondweg 's-
Gravenpolder maakt er melding van.
dat de grondkosten en de voorbereiding
van het werk m totaal 935.000 kosten.
De aanleg van de rondweg met bijko
mende werken wordt zeer globaal ge
raamd op 4 250.000.
Gs wijzen erop. dat het verkeer nu door
het dorp "s-Gravenpolder wordt geleid,
„het geen tot ongewenste verkeerssi
tuaties aanleiding geeft. Gs: „Hoewel
aande rondweg uit een oogpunt van
verkeersintensiteit nog niet de hoogste
urgentie moet worden toegekend, zijn
de leefbaarheid van s-Gravenpolder en
de verkeersveiligheid zeer gediend met
de aanleg van deze rondweg Zij atten
deren de staten erop. dat de grond ver
kregen kan worden in het kader van de
ruilverkaveling De Poel-Heinkenszand
en dat coördinatie van deze werkzaam-
hecen mét de aanleg van de rondweg
gewenst is Daarbij hoort ook de verleg
ging van een deel van de weg 's-
Gravenpoolder-'s-Heer Abtskerke.
Bij de rondweg gaat het om een weg met
een breedte van 7.5 meter. De aanslui
ting van de bestaande weg 's-
Gravenpolder-Vierwegen op deze route
ter plaatse van de kruising met de weg
Goes-'s-Gravenpolder kan gelijkvloers
worden, maar er moet in de toekomst
wel rekening worden gehouden met een
HOOFDINGENIEUR-DIRECTEUR RIJKSWATERSTAAT NEEMT AFSCHEID
„IK BEN HIER OP
HET JUISTE
MOMENT
GEKOMEN"
MIDDELBURG - „Een boeiend, en
buitengewoon interessante perio
de". Aldus kwalificeert ir. J. Zuur
deeg. hoofdingenieur-directeur van
rijkswaterstaat in Zeeland zijn
veertien Zeeuwse jaren in dienst
van rijkswaterstaat, die hij over en
kele weken afsluit in verband met
liet bereiken van de pensioenge
rechtigde leeftijd. Ir. Zuurdeeg be
schouwt zijn veertien jaren als hid
in Zeeland als een "aardig afgerond
geheel".
„Toen ik in 1962 in Zeeland kwam.
was de periode „van na de ramp" mm
of meer afgesloten. Erbrak een nieuw
tijdperk aan van vooral economische
activiteit Ik denk aan de ontwikke
lingen in het Sloe en in Temeuzcn.
De opkomst van de beide haven
schappen heb ik van het begin al
meegemaakt. In vergelijking met
1962 - het jaar van mijn komst i s de
welvaart zichtbaar vooruitgegaan in
deze provincie. Die economische
ontwikkeling was nodig".
Ir. Zuurdeeg voelt zich een gelukkig
man als hid van rijkswaterstaat
daaraan mede een bijdrage te heb
ben geleverd. „Ik ben op het juiste
moment gekomen", constateert hij.
..Eerst heeft het herstel van de oor
logsschade zijn stempel op deze pro
vincie gedrukt. De ramp van 1953 gal
weer een terugslag. Bij mijn benoe
ming tot hid in Zeeland in 1962 trof ik
een provincie aan. waar de periode
van na-de-ramp als afgesloten kon
worden beschouwd. Het Veerse Meer
was er al Een paar dagen voor mijn
komst was het sluitgaat in het Sloc
gedicht. Er was een eerste aanzet
voor allerlei nieuwe ontwikkelin
gen".
In zijn eigen sector - waterstaat -
werd ir Zuurdeeg geconfronteerd
met een aanpassing van de infra
structuur Hij noemt o.m de verbete-
rmg van rijksweg 58 en de veerdien
sten over de Westerschelde. Bij wat
de beide havenschappen tot stand
hebben gebracht, is de heer Zuur
deeg nauw betrokken geweest. Er
zijn volgens hem heel wat activitei
ten ontplooid in de havenschappen
Vlissingen en Temeuzen. waardoor
de economie in Zeeland in de lift
kwam
Als de scheldende hid zegt. dat hij
zijn veertien Zeeuwse jaren als een
afgerond geheel ziet. wil hij wel de
vergelijking maken met de landbou
wer. die gezaaid, de planten verzorgd
en ook geoogst heeft Maar wat de
boer ui een seizoen vermag, heeft zich
b'j ir Zuurdeeg uitgestrekt over een
periode van veertien jaar. Hij spreekt
dan ook van „een boeiende tijd. die ik
niet graag gemist zou hebben en
waarin ik met veel plezier heb ge
werkt"
Voordat ir Zuurdeeg in Zeeland
kwam had hij al „een soort voorop
leiding" gehad in Brabant en Lim
burg „Sommigeontwikkelingen heb
ik driemaal meegemaakt, eerst in
Brabant, daarna in Limburg en tens
lotte in Zeeland" Als typisch voor
beeld noemt ir. Zuurdeeg het streven
van de gemeenten de traverses door
de bebouwde kom - onderdelen van
rijkswegen - van verlichting tp voor
zien. „Tussen 1940 en 1950 zijn we er
in Brabant mee begonnen Na 1953
werd ik met dezelfde problematiek
geconfronteerd in Limburg en in 1962
en volgende jaren verging het me al
niet anders in Zeeland", aldus ir.
Zuurdeeg
ester schelde -
verbinding
Van de thans scheidende hid is be
kend. dat hij zeer heeft geijverd voor
een vaste oeververbinding over en
onder de Westerschelde. Hij spreekt
in dit verband van een „technisch
zeer geavanceerd project". Hij zegt:
„Graag had ik mijn ambtelijke
loopbaan nog de positieve beslis
sing over de aanleg an deze verbin
ding meegemaakt. Maar zoals de za
ken er nu voorstaan, zit dat er niet
in".
Ir. Zuurdeeg vindt ieder uitstel een
onverteerbare zaak „Het houdt een
vere uitbouw van de veren tegen. De
provincie kan op dit moment onmo
gelijk aan de minister om gelden vra
gen voor een nieuwe veerboot, die ei
genlijk nodig is Zouden g s van Zee
land dat toch doen. dan valt de basis
voor een vaste oeververbinding weg.
Op die manier krijg je stagnatie", be
toogt ir. Zuurdeeg, die erop wijst, dat
de piekbelastmg van de Wester-
seheldeveren in de afgelopen maan
den weer aanzienlijk omhoog is ge
gaan. In de laatste jaren is ook het
verkeer in de winter toengenomen.
waardoor men problemen dreigt te
krijgen met. het uit de vaart nemen
van de schepen voor noorzakelijke
revlsiewet'kzaamheden. Dat ailes
maakt, dat ir Zuurdeeg weinig ge
lukkig met het uitstel rond de bouw
van de vaste oeververbinding over en
onder de Westerschelde
Het uitstellen van beslissingen op
'hoog niveau' heeft de
hoofdingenieur-directeur van rijks
waterstaat de afgelopen jaren ook
parten gespeeld op geheel ander ter
rein. namelijk de afdamming van de
Oosterschelde. Ir. Zuurdeeg „Ik ben
blij. dat, er nu eindelijk een oplossing
komt. Je kon de laatste jaren nergens
meer werken. Het paste nooit, De
dingen blijven hangen. Over het Ka
naal door Zuid-Beveland kon niets
worden beslist, omdat er een samen
hang was met de wijze van afsluiting
van de Oosterschelde. Datzelfde gold
voor de afvalwaterleiding Wester-
schouwen".
Over diezelfde Oosterschelde wil hij
nog wel kwijt, dat „op het moment
dat de beslissing werd genomen de
Oosterschelde af te sluiten, er geen
ingenieur bij waterstaat was. die pre
cies kon zeggen hoe hetzou moeten"
Ir Zuurdeeg' „Dat was ook nietzo'n
punt. want de feitelijke afsluiting
was op dat moment pas over 25 jaar
aan de orde Bij iedere voorgaande
afsluiting is het deltagebied - wer
kend van klein naar groot - zou erva
ring worden opgedaan. Zonder die
ervaring had men de afsluiting van
de Oosterschelde niet aangedurfd"
Over de gewijzigde opvattingen in de
afgelopen jaren zegt ir. Zuurdeeg „als
technicus blij te zijn» dat niet voor de
oplossing met doorlaatbare caissons
is gekozen". In dit verband laat hij
het woord 'levensgevaarlijk' vallen.
De thans gekozen oplossing - een pij-
lerdam - vergt volgens ir Zuurdeeg
„een mammoetstudie op abnormaal
korte termijn" Hij zegt vertrouwen
te hebben in deze oplossing. Over
igens vraagt hij zich „als Nederlands
belastingbetaler" af of deze oplos
sing het vele geld waard is. „Ik ben
bang. dat door deze uitgave andere
wensen op de tocht komen te staan.
En dan denk ik niet aan projecten in
de sfeer van waterstaat"
Als natuurliefhebber betreurt ir.
Zuurdeeg het. dat het uitstel nood
zakelijk maakt datbestaande dijken
worden opgehoogd en een aantal
waardevolle zaken verloren zullen
gaan „Maar", voegt hij eraan toe:
..Veiligheid Is belangrijk Ir. Zuur
deeg tilt zwaar aan het aspect veilig
heid ..Kort na de ramp heb ik een
aantal dagen door het rampgebied m
Brabant rondgezworven. Ik heb vol
doende gezien om een hoge prioriteit
aan die veiligheid te geven", aldus de
scheidende waterstaatsman.
Belgische
Bijzonder plezierige herinneringen
heeft de heer Zuurdeeg overgehou-
fy
i
/J-
4
Ir. J. Zuurdeeg afscheid als hoofdingenieur-directeur van rijkswa terstaat m Zeeland.
den aan de contacten met Belgische
collega's. Het. is al in Limburg be
gonnen metde voorbereiding van het
zg. Temaaien-tractaat. In Zeeland
kreeg ir. Zuurdeeg te maken met het
Kanaal Gent-Temeuzen en de
nieuwe Scheide-Rijnverbinding. Als
lid van dè technische Scheldecom-
missie had hij eveneens veelvuldig
met Belgische collega's te maken. Hij
constateert nu: „Het komt vooral
aan op een goede verhouding, waar je
constnictief op kunt werken. Ik kan
zeggen, dat, ik hier in Zeeland de con
tacten met. de Belgen heb kunnen
verdiepen. We zijn er aan beide kan
ten wel bij gevaren. Je moet begrip
kunnen opbrengen voor eikaars
standpunt"
Ir. Zuurdeeg laat bij zijn afscheid
een dienst 'oude stijl' achter. Rijks
waterstaat Zeeland is tot nu toe het
enige gebied, dat nog niet heeft
georganiseerd. „Daarvoor heb je een
centrale huisvesting nodig. Die is er
(nog) niet in Zeeland. „Zeeland is
momenteel in drie regio's ingedeeld.
Bij een reorganisatie is het de be
doeling. dat de regio's worden opge
heven en dat er gespecialiseerde
diensten voor in de plaats komen. Ir.
Zuurdeeg: „Het huisvestingspro
bleem is niet op korte termijn op te
lossen. Daar gaan verschillende ja
ren mee heen. Mijn opvolger is niet
van plan zolang te wachten. Momen
teel wordt de mogelijkheid onder
zocht tot een zekere concentratie te
komen in Middelburg, Vlissingen en
Goes".
MIDDELBURG - Ir. J. Zuurdeeg, de
scheidende hoofdingenieur
directeur van rijkswaterstaat in Zee
land, werd 13 september 1911 in Lei
den geboren. Na de lagere school en
een hbs-B-opleiding in zijn geboor
testad. meldde liij zich in 1928 als
student aan de t.h. m Delft. waar hij
begin 1935 ajstutieerde als civiel in
genieur In 1941 kwam hij. na achte
reenvolgens te hebben gewerkt bij
het waterloopkundig laboratorium
te Delft en het centraal inundatie- en
technisch bureau dergeme. in dienst
bij rijksicaterstaat. Hij werd inge
nieur bij de werken van het
Amsterdam-Rijnkanaal.
Op 1 april 1946 kreeg hij een functie
bij de directie sluizen en stuwen Na
dat ir. Zuurdeeg nog in een toege
voegde functie bij het arrondisse
ment Breda had gewerkt, werd hij
met ingang van 1 september 1953 be
last met de leiding van hel arrondis
sement Maastricht. Per 1 augustus
1962 volgde zijn benoeming tol
hoofdingenieur-directeur van rijks
waterstaat in Zeeland, een functie,
die hij nu ruim veertien jaar heeft
uitgeoefend.
De thans scheidende h.i.d. - zijn af
scheid is vastgesteld op donderdag
30 september as. tussen 16.00 en
1S.00 uur m de statenzaal te Middel
burg - werd ter gelegenheid van ko
ninginnedag 1973 Benoemd tot rid
der in de orde van de Nederlandse
Leeuw.
ongelijkvloerse kruising. Tussen hel
begin- en eindpunt van de rondweg zul
len de kruisingen met landbouwwegen
op één na vervallen. De verbinding 's-
Gravenpolder - 's-Heer Abtskerke kan
niet worden verbroken. Wel ontbreekt
daar de mogelijkheid van een ongelijk
vloerse kruising wegens ruimtegebrek,
maar er kan via een viaduct toch een
kruisingsvrije oplossing worden ge
maakt. betoogt het college. Tegenover
bezwaren van de adviescommissie voor
de waterstaat, inzake een viaduct onder
strepen gs nog eens, dat op kruisingen
als deze 'over het. algemeen vrij veel en
ernstige ongevallen voorkomen'. De
verkeersveiligheid 'eist dan ook een on
gelijkvloerse kruising'
s-Heerenhoek
In de vergadering van de adviescom
missie voor de waterstaat op I septem
ber komen de plannen van gs in be
spreking om vast de grond te verwer
ven voor de door te trekken rondweg
's-Heerenhoek in de richting Ovezande.
Ook hier kunnen de gronden er be
schikking komen via de ruilverkaveling
in het gebied. De kosten komen op drie
ton. zo melden gs. Als de nieuwe weg is
aangelegd zullen de bestaande wegge
deelten als paralelwegen behouden blij
ven. Wel zeggen gs over de aanleg nog:
„Gelet op de betrekkelijk geringe ver
keersomvang van deze weg en op het
feit. dat het aan de rondweg 's-
Heerenhoek aansluitende wegvak mo
menteel in een redelijke staat verkeert,
kan de aanleg nog een aantal jaren wor
den uitgesteld.
Fietspad
In de adviescommissie waterstaat
komt voorts aan de orde het plan om
een fietspad van bijna vier kilometet
aan te leggen langs de weg Kapelle-
Wemeldinge en in die weg over een af
stand van ruim negenhonderd metei
een aantal bochten te verbeteren.
Daarbij wil men tegelijk combineren de
aanleg van een duiker, die voor de ruil
verkaveling Kapelle-Wemeldinge nodig
is De kosten van fietspad en boehtafe-
nijdingen komen op ruim 2.2 miljoen.
De staten hebben voor dit werk al bijna
1,5 miljoen gegeven. Er resteert nog
een bedrag van 6.4 waarover nu de wa
terstaatscommissie zal adviseren. De
duiker komt op bijna 2,5 ton. maar gs
laten weten dat men daarvan de helft
wil claimen bij de ruilverkavelings
commissie.
Aan de orde in de waterstaatscommis
sie komen ook nog de overname van en
kele weggedeelten in Oostburg, Wester-
schouwen en Reimerswaal.
Geslaagden RPA
MIDDELBURG - Bij het aan de'rijks
pedagogische academie te Middelburg
gehouden uitgestelde en herexamens
slaagden: Leenb Eckhardt, 's-
Gravenpolder; Wil v. d Efjnde. Zierik-
zee; Johan v. Koeveringe, Kapelle;
Yvonne Looij. Zoutelande en Han de
Vlieger. Breskens. Eén kandidaat kreeg
een herexamen.
Wijkvereniging van
Sint-Laurens vraagt
raad gymnastiekzaal
MIDDELBURG - De wijkvereniging
Sint-Laurens heeft de gelegenheid aan
gegrepen de Middelburgse gemeente
raadsleden - die op 1 september bij hun
excursie een bezoek aan Sint-Laurens -
brengen te attenderen op de noodzake
lijke verbetering van het wijkcentrum.
De wijkvereniging wil dit bereiken dooi
het aanbouwen van een gymnastieklo
kaal en doucheruimte Via een vragen
lijst. die aan ieder raadslid zal worden
uitgereikt, vestigt de vereniging er de
aandachtop dat Sint-Laurens met ruim
1600 inwoners 24 verenigingen telt. Het
merendeel van de verenigingen is aan
gewezen op het wijkcentrum voor gym
nastiek. sportbeoefening en andere cti-
viteiten. Op Sint-Laurens is. zo stelt de
vereniging, een schrijnende behoefte
aan een behoorlijke binnenhuisaccom
modatie voor sport- en andere acüvitei-
Geslaagden diploma
ziekenverpleging A
VLISSINGEN - Bij de Stichting Insü-
tuut Gezondsheiöszorg - Opleidingen
'IGO' slaagden voor het diploma zie
kenverpleging A: zuster E. P Barent-
sen, zuster E. Beekman, zuster W. Kop-
pejan, zuster F. J. Kwekkeboom. zuster
J. F. Lorier-Meijers. zuster P. Meijers,
zuster D. J van Molenbroek, zuster W.
Peene. zuster E. Smit» allen te Middel
burg. zuster E. H. van Aalst, zuster
E Cb. J. Beekamn. zuster P. E. Blaak
man. zuster J Koets, zuster J. J. L.
Kuijk, zuster R. Poelman-Nonnekes,
zuster E. G. Slnke. zuster W. van Sluljs,
zuster M. L. R. Verdurmen, zuster J. P.
Wattel, zuster N. K. Wouters-Llevense.
allen te Vlissingen. Twee kandidaten
werden afgewezen