Vlissingse raad eist van g.s. uitspraak Schuitvaartgracht Veertien Zeeuwse jaren ir. Zuurdeeg: „boeiende periode en afgerond geheel" G.S. WILLEN DIJK PAALBAALHOEK SNELLER VERHOGEN Vlissingen vraagt taxatie Spuikom BRINK Luchtverwarming In totaal 5,2 miljoen mee gemoeid G.S. VRAGEN FIAT VOOR RONDWEG 'S-GRAV A Loopbaan ir. Zuurdeeg ZATERDAG 28 AUGUSTUS 1976 WISSEL BEVELANDFN WISSEL SCHOUWEN ROND BETALING BAGGER WERK B. EN W. KREGEN 'NIETSZEGGENDE* BRIEF VAN G.S. VLISSINGEN - raad van Vlissingen heeft zich vrijdagmiddag eenstemmig achter een door CDA-fractievoorzitter A. Hoefkcns ingediende motie gesteld, waarin gedeputeerde staten van Zee land als toezichthouder op de gemeente en het waterschap Walcheren wordt verzocht een uitspraak te doen over dc vraag wie er schuld heelt aan de stank- VLISSINGEN - B. en w. van Vlissingen zullen aan de algemene vergadering van het waterschap Walcheren een brief schrijven, waarin zij het aanbod herhalen om opnieuw een taxatie te houden voor de grond van de gedempte Spuiboezem. Het Vlissingse college zal die brief ook ter kennis brengen van gs als toezichthoudend orgaan op zowel gemeente als waterschap. Wethouder F. Smit deelde dat vrijdagmiddag mee aan de raad Vlissingen. Zoals bekend is het dagelijks bestuur van het waterschap met het makelaars kantoor Stok tot overeenstemming ge komen over de verkoop van de grond aan de Spuiboezem tegen 12.50 per m2. In de Vlissingse raad kwam deze zaak vrijdag kort aan de orde. naar aan leiding van het voorstel opnieuw te be sluiten dat voor dit gebied een bestem mingsplan in voorbereiding is Op 'Ta- gen van de heer J.J Kemp (pvdai liet de burgemeester weten, dat het plan nu in de fase van het vooroverleg is en waar schijnlijk nog voor heleinde van dit jaar in de commissie ruimtelijke ordening kan komen. Op vragen van de heren Van der Weele (rpcu)en G. Huizinga (vvd) over de gang van zaken, betoogde wethouder Smit dat de gemeente met het waterschap overleg heeft gevoerd over deze grond die men als gemeente wel ui eigendom wil hebben. „Er is meermalen met het waterschap over gesproken. Het dage lijks bestuur heeft ons wel meegedeeld dat het benaderd was door een derde, maar men heeft ons niet gemeld dat er overeenstemming was. „We zullen in de brief aan het waterschap en gs ook onze bevreemding over de gang van zaken uitspreken," aldus de wethouder. Tamse sprak met vakbonden over ontslagen GOES - De vakbonden hebben vrijdag overleg gevoerd met de directie van liet installatiebedrijf Tamse BV in Goes. Onderwerp van gesprek: de reorgani satieplannen, die dc directie van Tamse heeft. Als gevolg van die reor ganisatie zullen enkele werknemers ontslagen moeten worden. Om hoeveel personeelsleden het gaat is nog niet be kend. De directie heeft de vakbonden enkele voorstellen gedaan. Die voorstellen zul len nader bestudeerd worden. Binnen kort zullen de bonden weer met Tamse rond de tafel gaan zitten De reorganisa tie is noodzakelijk in verband met de moeilijkheden op de bouwmarkt. Postbrug Wemeldinge tijdelijk gestremd voor het verkeer WEMELDINGE - In verband met, het verrichten van herstelwerkzaamheden aan de Postbrug te Wemeldinge zal het verkeer over deze brug zijn gestremd van maandag 30 augustus tot en met 3 september 1976. of zoveel langer als no dig of korter als mogelijk zal blijken te zijn. Het verkeer zal worden omgeleid over de Bonzijbrug te Wemeldinge. VERGADERING SPORT REAL MIDDELBURG - Hot Regionaal Actie Comité van Sport Real houdt donder dag 2 september een bijeenkomst ten kantore van dc Stichting Zeeland te Middelburg. Aan de orde komen onder meer de stand ran de actie Sport Real m Zeeland, de voorbereiding voor de ergadenng tus sen het Regionaal Actie Comité en de plaatselijke actiecomité s en het verde lingsvoorstel extra gelden voor deze comité's De vergadering begint om 16.30 uur Vergadering Middelburgse culturele raad MIDDELBURG - De culturele advies raad in Middelburg houdt woensdag I september een vergadering, waarin naast het jaarverslag van de culturele dienst nog een aantal voorstellen aan de orde komen. De culturele dienst wil in de schouw burgfoyer een wand geschikt maken voor exposities. Het is de bedoeling om hier kunstenaars gratis een maand lang lé laten exposeren Voor dit doel zijn enkele kleine voorzieningen nodig Daarnaast knjgt de raad subsidievoor- stellen te behandelen. Er ligt een ver zoek van de stichting beeldende kunst iSBKi voor een subsidie over de periode Apnl '75 tot en met december '76 en een vezoek voor een extra subsdieie van het Zeeuws Kunstenaarscentrum De vergadering wordt gehouden in het stadhuis en begint om acht uur 's avonds. binder bij de Schuitvaartgracht in Vlissingen en wie de kosten vazn het baggerwerk moet betalen. Men besloot tegelijk - in afw achting van een reactie op dit stuk van zaken - het w aterschap het baggerwerk te laten invoeren en daarvoor ruim 200.000.- te geven. Bij die beslissmgen overwoog dc raad in de motie - dat het onverantwoord is uit een oog punt van leefbaarheid nog langer te wachten met doeltreffende maatrege len voor de Schuitvaartgracht. - dat de eigenaar-beheerder van de Schuitvaartgracht - het waterschap Walcheren - niet bereid is zelfstandig maatregelen te nemen om de stank- hinder te laten verdwijnen; - dat op basis van de rapporten met bewezen is. dat de gemeente schuldig is aan de stankhinder; dal dc minister in september 1974 heeft verklaard bij teoname van de stankhinder na de afsluiting van de Spuikom hij het waterschap veraocht do noodzakelijke bestnjdingsmaat- regelen te nemen; - dat niet is aangetoond, dat de stank hinder geen gevolg is van de afsluiting van de Spuikom In de motie dringt de raad er bij de mi nisters van verkeer en waterstaaten mi lieuhygiëne ook op aan te bevorderen, dat instellingen als een waterschap hin der der eigendommen 'op eerste aan zegging opheffen en pas dan overgaan tot, het vaststellen van eventuele claims op derden'. De heer Hoefkens onderstreepte, dat de gemeente aan het. waterschap alle me dewerking moet ggeven om de stank hinder op te heffen - dat het alleen de vraag is of dat ook in financieel opzicht moet gebeuren Van de heer Bruinooee 'ADVERTENTIE) Uw installateur: MAASAIR B.V. - THOLEN Ampèrestraat 1, Postbus 24. Telefoon (01660) 21 50 tpvdai kwam de opvatting, dat in de toekomst herhaling van de stankhinder voorkomen moet worden Hij vond. da' men uit de hele gang '.an zaken niet anders kan doen. dan concluderen, dut hpt waterschap heelt geprobeerd zich aan haar taak te onttrekken IMak ba ar Juist vond hij. dat b. en w de kwestie om een uitspraak aan g.s. hebben vnor- geleg. In dit opzicht meende hij. dal dit college 'een veel te afwachtende hou ding' aanneemt. ..G.s. toezichthoudend orgaan op de gemeente en bel water schap. mag dergelijke geschillen niet laten slepen. I>e handelswijze van het w aterschap in deze is laakbaar cn als g.s. hun laak als toezichthoudend or gaan ontlopen, is dit college ook laak baar". ook de heerG Huizinga tvvdi vond. dat met is aangetoond, dat de gemeente schuldig is aan de overlast maar meen de; „De eigenaar heeft 30 jaar verzuimd aan deze zaak iets te doen endatmaakt de bewijsvoering wel moeilijker Wat gaat er nu gebeuren, als na het bagger werk de gracht nog blijft stinken". Wethouder F. Snnt maakte gewag van een bnef van g.s.. die b en w vrijdag morgen binnenkregen, waarin het col lege liet weten 'te kunnen instemmen met de oplossing voor het uitbaggeren van de Schuitvaartgracht en met de re geling over de betaling van de kosten, zoals door b. en w voorgesteld Wethou der Smit' „Diebriel zegt eigenlijk niks" En burgemeester Westerhout „Diebriel geeft geen antwoord op onze vraag ol men een uitspraak wil doen over de schuldvraag Wij hebben g s gevraagd invloed bij het waterschap uit te oefe nen voor dc betaling van het bagger werk We zullen ons nu op onze beurt opnieuwr verstaan met het college". Vervolgens werd de motie aangenomen, uaniaem - ook mei instemming van de heerB. Koole. die in eerste instantie had gezegd aan een motie geen behoefte te hebben COASTER AAN DE GROND BIJ ZOUTELANDE VLISSINGEN - Een Turkse coaster, de 'T. Bora' (195 brti. heeft vrijdag vanaf half twaalf 's ochtends lot twee uur in de middag in de Westerschelde ter hoogte van Zoutelande aan de grond gezeten. Hetschlp was- zonder loods aan boord op weg naar Antwerpen. De toegesnelde sleepboten 'De Ruyter van de Nieuwe Vlissingse Sleepdienst cn 'Sj Letzer' van het bergingsbedrijf Union uit Ant werpen. hoefden niet in actie te komen de T Bora kwam 's middags op eigen kracht vlot. Toen ook is een loods aan boord gebracht en is de coaster naar Vlissingen gevaren waar het od de re den ten anker is gegaan De i geladen i coaster zou moeilijkheden hebben ge had met het roer Nadere mededelingen daarover waren vrijdag niet te doen MIDDELBURG - Gs van Zeeland zijn bereid om als eerst volgende dijkverzwa- ringswerk langs de Westerschelde de verbetering van de zeedijk Baalhoek-Paal op te voeren. Dat blijkt uit een ontwerp-voorstel. dat in behandeling komt in de adviescommissie voorde waterstaat op 1 september. Het college stelt zich daarmee achter de oplossing, die provinciale w aterstaat heeft voorgesteld naar aanleiding van verzoek van het knngbestuur Hulst van de NCB om dezedijkverbetenng te bespoedigen In een rapport over deze zaak aan gs. wijst waterstaat erop. dat minister Westerterp er in de eerste kamer al op heeft gewezen, dat de druk om dit gedeelte snel aan te pakken uit Zeeland terecht groter wordt Als oplossing, die aan de minister kan worden voorgelegd, suggereert provinciale waterstaat om de programmering van de uitvoering van de dijkvakken Wilhelminuspolder-Kruispolder en Baalhoek-Paal onderling te verwisselen. Baalhoek-Paal stond op voor de penode 1973-1980. het andere dijkvak voor de periode 1976-1978 De uitvoering wil men nu in tijd omwisselen Wel tekent provin ciale waterstaat daarbij aan. dat dit 'geen eenvoudige op zichzelf staande zaak is." omdat ze samenhangt met 'de met te ontlopen problematiek om de jacht*ven Paal te vervangen Ook grondaankoop doortrekken rondweg bij 's-Heerenhoek MIDDELBURG - Gedeputeerde staten stellen de Zeeuwse staten - vergader ing 22 oktober- voor in te stemmen met de grondaankoop voor en de aanleg van de rondweg om 's-Gravenpolder. als onderdeel van de weg 's-Heerenhoek - Ovezande - 's-Gravenpolder - Vierwe- gen. Als deel van diezelfde wegkomt in de adviescommissie voor dc water staat op 1 september aan de orde een ontwerp-voorstel om grond te kopen voor een stuk van deze weg tussen 's- Heerenhoek en Ovezande. Het statenvoorstel over de rondweg 's- Gravenpolder maakt er melding van. dat de grondkosten en de voorbereiding van het werk m totaal 935.000 kosten. De aanleg van de rondweg met bijko mende werken wordt zeer globaal ge raamd op 4 250.000. Gs wijzen erop. dat het verkeer nu door het dorp "s-Gravenpolder wordt geleid, „het geen tot ongewenste verkeerssi tuaties aanleiding geeft. Gs: „Hoewel aande rondweg uit een oogpunt van verkeersintensiteit nog niet de hoogste urgentie moet worden toegekend, zijn de leefbaarheid van s-Gravenpolder en de verkeersveiligheid zeer gediend met de aanleg van deze rondweg Zij atten deren de staten erop. dat de grond ver kregen kan worden in het kader van de ruilverkaveling De Poel-Heinkenszand en dat coördinatie van deze werkzaam- hecen mét de aanleg van de rondweg gewenst is Daarbij hoort ook de verleg ging van een deel van de weg 's- Gravenpoolder-'s-Heer Abtskerke. Bij de rondweg gaat het om een weg met een breedte van 7.5 meter. De aanslui ting van de bestaande weg 's- Gravenpolder-Vierwegen op deze route ter plaatse van de kruising met de weg Goes-'s-Gravenpolder kan gelijkvloers worden, maar er moet in de toekomst wel rekening worden gehouden met een HOOFDINGENIEUR-DIRECTEUR RIJKSWATERSTAAT NEEMT AFSCHEID „IK BEN HIER OP HET JUISTE MOMENT GEKOMEN" MIDDELBURG - „Een boeiend, en buitengewoon interessante perio de". Aldus kwalificeert ir. J. Zuur deeg. hoofdingenieur-directeur van rijkswaterstaat in Zeeland zijn veertien Zeeuwse jaren in dienst van rijkswaterstaat, die hij over en kele weken afsluit in verband met liet bereiken van de pensioenge rechtigde leeftijd. Ir. Zuurdeeg be schouwt zijn veertien jaren als hid in Zeeland als een "aardig afgerond geheel". „Toen ik in 1962 in Zeeland kwam. was de periode „van na de ramp" mm of meer afgesloten. Erbrak een nieuw tijdperk aan van vooral economische activiteit Ik denk aan de ontwikke lingen in het Sloe en in Temeuzcn. De opkomst van de beide haven schappen heb ik van het begin al meegemaakt. In vergelijking met 1962 - het jaar van mijn komst i s de welvaart zichtbaar vooruitgegaan in deze provincie. Die economische ontwikkeling was nodig". Ir. Zuurdeeg voelt zich een gelukkig man als hid van rijkswaterstaat daaraan mede een bijdrage te heb ben geleverd. „Ik ben op het juiste moment gekomen", constateert hij. ..Eerst heeft het herstel van de oor logsschade zijn stempel op deze pro vincie gedrukt. De ramp van 1953 gal weer een terugslag. Bij mijn benoe ming tot hid in Zeeland in 1962 trof ik een provincie aan. waar de periode van na-de-ramp als afgesloten kon worden beschouwd. Het Veerse Meer was er al Een paar dagen voor mijn komst was het sluitgaat in het Sloc gedicht. Er was een eerste aanzet voor allerlei nieuwe ontwikkelin gen". In zijn eigen sector - waterstaat - werd ir Zuurdeeg geconfronteerd met een aanpassing van de infra structuur Hij noemt o.m de verbete- rmg van rijksweg 58 en de veerdien sten over de Westerschelde. Bij wat de beide havenschappen tot stand hebben gebracht, is de heer Zuur deeg nauw betrokken geweest. Er zijn volgens hem heel wat activitei ten ontplooid in de havenschappen Vlissingen en Temeuzen. waardoor de economie in Zeeland in de lift kwam Als de scheldende hid zegt. dat hij zijn veertien Zeeuwse jaren als een afgerond geheel ziet. wil hij wel de vergelijking maken met de landbou wer. die gezaaid, de planten verzorgd en ook geoogst heeft Maar wat de boer ui een seizoen vermag, heeft zich b'j ir Zuurdeeg uitgestrekt over een periode van veertien jaar. Hij spreekt dan ook van „een boeiende tijd. die ik niet graag gemist zou hebben en waarin ik met veel plezier heb ge werkt" Voordat ir Zuurdeeg in Zeeland kwam had hij al „een soort voorop leiding" gehad in Brabant en Lim burg „Sommigeontwikkelingen heb ik driemaal meegemaakt, eerst in Brabant, daarna in Limburg en tens lotte in Zeeland" Als typisch voor beeld noemt ir. Zuurdeeg het streven van de gemeenten de traverses door de bebouwde kom - onderdelen van rijkswegen - van verlichting tp voor zien. „Tussen 1940 en 1950 zijn we er in Brabant mee begonnen Na 1953 werd ik met dezelfde problematiek geconfronteerd in Limburg en in 1962 en volgende jaren verging het me al niet anders in Zeeland", aldus ir. Zuurdeeg ester schelde - verbinding Van de thans scheidende hid is be kend. dat hij zeer heeft geijverd voor een vaste oeververbinding over en onder de Westerschelde. Hij spreekt in dit verband van een „technisch zeer geavanceerd project". Hij zegt: „Graag had ik mijn ambtelijke loopbaan nog de positieve beslis sing over de aanleg an deze verbin ding meegemaakt. Maar zoals de za ken er nu voorstaan, zit dat er niet in". Ir. Zuurdeeg vindt ieder uitstel een onverteerbare zaak „Het houdt een vere uitbouw van de veren tegen. De provincie kan op dit moment onmo gelijk aan de minister om gelden vra gen voor een nieuwe veerboot, die ei genlijk nodig is Zouden g s van Zee land dat toch doen. dan valt de basis voor een vaste oeververbinding weg. Op die manier krijg je stagnatie", be toogt ir. Zuurdeeg, die erop wijst, dat de piekbelastmg van de Wester- seheldeveren in de afgelopen maan den weer aanzienlijk omhoog is ge gaan. In de laatste jaren is ook het verkeer in de winter toengenomen. waardoor men problemen dreigt te krijgen met. het uit de vaart nemen van de schepen voor noorzakelijke revlsiewet'kzaamheden. Dat ailes maakt, dat ir Zuurdeeg weinig ge lukkig met het uitstel rond de bouw van de vaste oeververbinding over en onder de Westerschelde Het uitstellen van beslissingen op 'hoog niveau' heeft de hoofdingenieur-directeur van rijks waterstaat de afgelopen jaren ook parten gespeeld op geheel ander ter rein. namelijk de afdamming van de Oosterschelde. Ir. Zuurdeeg „Ik ben blij. dat, er nu eindelijk een oplossing komt. Je kon de laatste jaren nergens meer werken. Het paste nooit, De dingen blijven hangen. Over het Ka naal door Zuid-Beveland kon niets worden beslist, omdat er een samen hang was met de wijze van afsluiting van de Oosterschelde. Datzelfde gold voor de afvalwaterleiding Wester- schouwen". Over diezelfde Oosterschelde wil hij nog wel kwijt, dat „op het moment dat de beslissing werd genomen de Oosterschelde af te sluiten, er geen ingenieur bij waterstaat was. die pre cies kon zeggen hoe hetzou moeten" Ir Zuurdeeg' „Dat was ook nietzo'n punt. want de feitelijke afsluiting was op dat moment pas over 25 jaar aan de orde Bij iedere voorgaande afsluiting is het deltagebied - wer kend van klein naar groot - zou erva ring worden opgedaan. Zonder die ervaring had men de afsluiting van de Oosterschelde niet aangedurfd" Over de gewijzigde opvattingen in de afgelopen jaren zegt ir. Zuurdeeg „als technicus blij te zijn» dat niet voor de oplossing met doorlaatbare caissons is gekozen". In dit verband laat hij het woord 'levensgevaarlijk' vallen. De thans gekozen oplossing - een pij- lerdam - vergt volgens ir Zuurdeeg „een mammoetstudie op abnormaal korte termijn" Hij zegt vertrouwen te hebben in deze oplossing. Over igens vraagt hij zich „als Nederlands belastingbetaler" af of deze oplos sing het vele geld waard is. „Ik ben bang. dat door deze uitgave andere wensen op de tocht komen te staan. En dan denk ik niet aan projecten in de sfeer van waterstaat" Als natuurliefhebber betreurt ir. Zuurdeeg het. dat het uitstel nood zakelijk maakt datbestaande dijken worden opgehoogd en een aantal waardevolle zaken verloren zullen gaan „Maar", voegt hij eraan toe: ..Veiligheid Is belangrijk Ir. Zuur deeg tilt zwaar aan het aspect veilig heid ..Kort na de ramp heb ik een aantal dagen door het rampgebied m Brabant rondgezworven. Ik heb vol doende gezien om een hoge prioriteit aan die veiligheid te geven", aldus de scheidende waterstaatsman. Belgische Bijzonder plezierige herinneringen heeft de heer Zuurdeeg overgehou- fy i /J- 4 Ir. J. Zuurdeeg afscheid als hoofdingenieur-directeur van rijkswa terstaat m Zeeland. den aan de contacten met Belgische collega's. Het. is al in Limburg be gonnen metde voorbereiding van het zg. Temaaien-tractaat. In Zeeland kreeg ir. Zuurdeeg te maken met het Kanaal Gent-Temeuzen en de nieuwe Scheide-Rijnverbinding. Als lid van dè technische Scheldecom- missie had hij eveneens veelvuldig met Belgische collega's te maken. Hij constateert nu: „Het komt vooral aan op een goede verhouding, waar je constnictief op kunt werken. Ik kan zeggen, dat, ik hier in Zeeland de con tacten met. de Belgen heb kunnen verdiepen. We zijn er aan beide kan ten wel bij gevaren. Je moet begrip kunnen opbrengen voor eikaars standpunt" Ir. Zuurdeeg laat bij zijn afscheid een dienst 'oude stijl' achter. Rijks waterstaat Zeeland is tot nu toe het enige gebied, dat nog niet heeft georganiseerd. „Daarvoor heb je een centrale huisvesting nodig. Die is er (nog) niet in Zeeland. „Zeeland is momenteel in drie regio's ingedeeld. Bij een reorganisatie is het de be doeling. dat de regio's worden opge heven en dat er gespecialiseerde diensten voor in de plaats komen. Ir. Zuurdeeg: „Het huisvestingspro bleem is niet op korte termijn op te lossen. Daar gaan verschillende ja ren mee heen. Mijn opvolger is niet van plan zolang te wachten. Momen teel wordt de mogelijkheid onder zocht tot een zekere concentratie te komen in Middelburg, Vlissingen en Goes". MIDDELBURG - Ir. J. Zuurdeeg, de scheidende hoofdingenieur directeur van rijkswaterstaat in Zee land, werd 13 september 1911 in Lei den geboren. Na de lagere school en een hbs-B-opleiding in zijn geboor testad. meldde liij zich in 1928 als student aan de t.h. m Delft. waar hij begin 1935 ajstutieerde als civiel in genieur In 1941 kwam hij. na achte reenvolgens te hebben gewerkt bij het waterloopkundig laboratorium te Delft en het centraal inundatie- en technisch bureau dergeme. in dienst bij rijksicaterstaat. Hij werd inge nieur bij de werken van het Amsterdam-Rijnkanaal. Op 1 april 1946 kreeg hij een functie bij de directie sluizen en stuwen Na dat ir. Zuurdeeg nog in een toege voegde functie bij het arrondisse ment Breda had gewerkt, werd hij met ingang van 1 september 1953 be last met de leiding van hel arrondis sement Maastricht. Per 1 augustus 1962 volgde zijn benoeming tol hoofdingenieur-directeur van rijks waterstaat in Zeeland, een functie, die hij nu ruim veertien jaar heeft uitgeoefend. De thans scheidende h.i.d. - zijn af scheid is vastgesteld op donderdag 30 september as. tussen 16.00 en 1S.00 uur m de statenzaal te Middel burg - werd ter gelegenheid van ko ninginnedag 1973 Benoemd tot rid der in de orde van de Nederlandse Leeuw. ongelijkvloerse kruising. Tussen hel begin- en eindpunt van de rondweg zul len de kruisingen met landbouwwegen op één na vervallen. De verbinding 's- Gravenpolder - 's-Heer Abtskerke kan niet worden verbroken. Wel ontbreekt daar de mogelijkheid van een ongelijk vloerse kruising wegens ruimtegebrek, maar er kan via een viaduct toch een kruisingsvrije oplossing worden ge maakt. betoogt het college. Tegenover bezwaren van de adviescommissie voor de waterstaat, inzake een viaduct onder strepen gs nog eens, dat op kruisingen als deze 'over het. algemeen vrij veel en ernstige ongevallen voorkomen'. De verkeersveiligheid 'eist dan ook een on gelijkvloerse kruising' s-Heerenhoek In de vergadering van de adviescom missie voor de waterstaat op I septem ber komen de plannen van gs in be spreking om vast de grond te verwer ven voor de door te trekken rondweg 's-Heerenhoek in de richting Ovezande. Ook hier kunnen de gronden er be schikking komen via de ruilverkaveling in het gebied. De kosten komen op drie ton. zo melden gs. Als de nieuwe weg is aangelegd zullen de bestaande wegge deelten als paralelwegen behouden blij ven. Wel zeggen gs over de aanleg nog: „Gelet op de betrekkelijk geringe ver keersomvang van deze weg en op het feit. dat het aan de rondweg 's- Heerenhoek aansluitende wegvak mo menteel in een redelijke staat verkeert, kan de aanleg nog een aantal jaren wor den uitgesteld. Fietspad In de adviescommissie waterstaat komt voorts aan de orde het plan om een fietspad van bijna vier kilometet aan te leggen langs de weg Kapelle- Wemeldinge en in die weg over een af stand van ruim negenhonderd metei een aantal bochten te verbeteren. Daarbij wil men tegelijk combineren de aanleg van een duiker, die voor de ruil verkaveling Kapelle-Wemeldinge nodig is De kosten van fietspad en boehtafe- nijdingen komen op ruim 2.2 miljoen. De staten hebben voor dit werk al bijna 1,5 miljoen gegeven. Er resteert nog een bedrag van 6.4 waarover nu de wa terstaatscommissie zal adviseren. De duiker komt op bijna 2,5 ton. maar gs laten weten dat men daarvan de helft wil claimen bij de ruilverkavelings commissie. Aan de orde in de waterstaatscommis sie komen ook nog de overname van en kele weggedeelten in Oostburg, Wester- schouwen en Reimerswaal. Geslaagden RPA MIDDELBURG - Bij het aan de'rijks pedagogische academie te Middelburg gehouden uitgestelde en herexamens slaagden: Leenb Eckhardt, 's- Gravenpolder; Wil v. d Efjnde. Zierik- zee; Johan v. Koeveringe, Kapelle; Yvonne Looij. Zoutelande en Han de Vlieger. Breskens. Eén kandidaat kreeg een herexamen. Wijkvereniging van Sint-Laurens vraagt raad gymnastiekzaal MIDDELBURG - De wijkvereniging Sint-Laurens heeft de gelegenheid aan gegrepen de Middelburgse gemeente raadsleden - die op 1 september bij hun excursie een bezoek aan Sint-Laurens - brengen te attenderen op de noodzake lijke verbetering van het wijkcentrum. De wijkvereniging wil dit bereiken dooi het aanbouwen van een gymnastieklo kaal en doucheruimte Via een vragen lijst. die aan ieder raadslid zal worden uitgereikt, vestigt de vereniging er de aandachtop dat Sint-Laurens met ruim 1600 inwoners 24 verenigingen telt. Het merendeel van de verenigingen is aan gewezen op het wijkcentrum voor gym nastiek. sportbeoefening en andere cti- viteiten. Op Sint-Laurens is. zo stelt de vereniging, een schrijnende behoefte aan een behoorlijke binnenhuisaccom modatie voor sport- en andere acüvitei- Geslaagden diploma ziekenverpleging A VLISSINGEN - Bij de Stichting Insü- tuut Gezondsheiöszorg - Opleidingen 'IGO' slaagden voor het diploma zie kenverpleging A: zuster E. P Barent- sen, zuster E. Beekman, zuster W. Kop- pejan, zuster F. J. Kwekkeboom. zuster J. F. Lorier-Meijers. zuster P. Meijers, zuster D. J van Molenbroek, zuster W. Peene. zuster E. Smit» allen te Middel burg. zuster E. H. van Aalst, zuster E Cb. J. Beekamn. zuster P. E. Blaak man. zuster J Koets, zuster J. J. L. Kuijk, zuster R. Poelman-Nonnekes, zuster E. G. Slnke. zuster W. van Sluljs, zuster M. L. R. Verdurmen, zuster J. P. Wattel, zuster N. K. Wouters-Llevense. allen te Vlissingen. Twee kandidaten werden afgewezen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 35