Cross-finales Zevac op circuit van Axel Eric de Vlieghere klasse apart boven de 1500 cc Siem van Hoeve is zowel deelnemer als speaker COR VAN HAM BRAK DIT JAAR PAS GOED DOOR Steeds meer concurrentie voor Ko van de Bossche extïA RIVALITEIT IS GROOT ZEEUWSCH-VLAANDEREM AXEL - De Stichting Snelheidsevenementen ZEVAC organiseert morgen (zaterdag) de vierde en laatste rallycross van dit seizoen. Het gereorganiseerde circuit, de steeds hoger liggende snelheden SSuper finale" waarmee de manches worden afgewerkt en de voortdurend groeiende populariteit in Zeeuwsch-Vlaand eren voor de rallysport waren in de drie voorgaande wedstrijden van 1976 goed voor 3000 bezoekers. De organisatoren verwachten voor de finalewedstrijden een record aantal bezoekers. Het programma is spectaculair en de deelne mers rijden niet alleen voor de dagoverwinning. De -grote- rivali teit richt zich vooral ook op de eindrangschikkingen na 4 wedstrij den. plaatsen en een derde op z'n totaal. De strijd om de tweede plaats in deze cate gorie gaat tussen Etienne Tieleman, Digny Sinke en Appie den Doelder. In de klasse tussen 1301 en 1500 cc wordt het een duel tussen Noud van der Laak en Cor van Ham. Het verschil in de to taalstand bedraagt vijf punten en op papier is Van der Laak moeilijk te klop pen. De internationale rijder Adrie van Bruggen uit Klaaswaal gaat zeker een gooi doen naar de dagoverwinning. In de hoogste klasse, boven de 1500 cc is Eric de Vllghere uit Koewacht weer van de partij. De Vlieghere miste de vorige cross omdat hij met vakantie was. Hij moet nu zaterdag persé winnen om clubkampioen van 1976 te worden. Voor een Eric de Vlieghere zonder pech zal dat geen enkel probleem zijn. Voor naamste tegenstanders voor de Vlieg here zijn de Axelse favoriet Arjaan de Pooter. Jan van Iwaarden uit Goes, Oscar van Waesberghe uit Koewacht en Jörgen Michael uit Temeuzen De meeste toppers hebben zich in het afgelopen weekeinde optimaal geprepa reerd tijdens de rallycross in Goes. De conditie is er, het materiaal zal in ieder geval bij de start perfect functioneren en Er wordt zaterdag gereden in 4 klassen en secretaris Cor Risseeu w had, toen de voorinschrijving sloot, al een defini tieve deelnemerslijst van 56. Cor Ris- seeuw: „Meestal komer er nog wel wat bij, want er zijn jongens die nooit in schrijven. Ik vermoed dat we weer wel een eind over de 60 zullen komen". In de afzonderlijke afstanden (tot 1000 cc, 1001-1300, 1301-1500, 1501 en hoger) rijdt iedere crosser 3 manches. Om de gelukslactor zo klein mogelijk te maken te maken tellen de twee beste man ches. Dat principe keert ook weer te rug bij het opmaken van de eindrang schikking waarvoor de beste drie uitr slagen over vier gereden crossen in aanmerking komen. Het watertorencir cuit in Axel heeft het grote voordeel dat het van start tot finish is te overzien. Toeschouwers mogen bovendien met de auto tot de omheining rijden. Comfor tabeler kan bijna niet Kanshebbers Inde klasse tot 1000 cc heeft Siem van Hoeve de beste papieren. Zijn grootste opponent is Gilly Rouw uit Temeuzen. De Brabander Rob Seitsinger is een ge vaarlijke outsider voor de dagover winning. Ko van de Bossche is al zeker van het clubkanpioenschap m de klasse 1001- 1300 cc. Hij behaalde twee overwinnin gen en een tweede plaats. Zijn grootste rivaal is Etienne Tieleman. Als Tiele man zaterdag wint heeft hij twee eerste Het bestuur van de Stichting Sneliieid- sevenementen ZEVAC, v.l.n.r. voorzit ter Wim Bruyn, Jan de Butter, Ko van de Bossche, Siem van Hoeve en secreta ris/ penningmeester Cor Risseeuw. De snelste crossers uit iedere klasse rijden zaterdagmiddag als sluitstuk een Superfinale. Voorzitter Willem de Bruyn: „Die superfinale heeft niets met klassementen te maken. We organise ren dit alleen als klapstuk voor 't pu bliek. De snelste rijder in zijn klasse wordt in deze westrijd rechtstreeks ge confronteerd met de snelste mannen uit de andere klassen. Zc vertrekken op tijd en dat impliceert dat de rijder die de snelste dagtijd heeft gemaakt als laatste van start gaat". In de laatste superfinale was de snelste tijd gemaakt door Etienne Tieleman, winnaar in de klasse 1001-1300 cc. De Axelaar kon op die dag werkelijk alles en zette na een formidabele race de kroon op het werk. De meeste crossers komen uit in de klasse 1301-1500 cc Ko van de Bossche: „Aanvankelijk zaten er veel boven de 1500. Iedereen dacht in het begin de be ste prestaties te kunnen leveren met een zware motor Er is daarna een duidelijk onderscheid gekomen. De meesten zijn dan teruggevallen naar de klasse boven de 1300 maar dan met een gespeciali- Foto's: 'Henk van den Bnnk Teksten: Frits Bakker. seerde, uitgebalanceerde motor" De meest geschikte auto voor de rallycross heeft volgens van de Bossche de motor achterin. „In principe ben je dan het snelst weg en dan heb je ook de beste kans om te winnen.' De rallycrossers van dc ZEVAC hebben zelf het terrein gemaakt zoals heter nu bij ligt. „We hebben hierbij bewust naareen vrij vlak terrein gewerkt,' ver teld voorzitter De Bruyn. „Wij noemen het eigenlijk een race over een onver hard terrein. Alleen zijn dc bochten verhard met asfalt of beton om steeds terugkerende reparaties aan het circuit te voorkomen." Het terrein was aanvankelijk onver hard Door het wegschuiven van de au to's kwamen er flinke putten in de boch ten en na iedere cross moesten die wor den opgevuld. Het bestuur van de stich ting heeft toen akties op touw gezet om de baan een definitieve vorm te geven. De crossers hebben op vrijwillige basis een bedrag van 100.- betaald en kregen daarvoor als bewijs een tegel. De namen AXEL - Siem van Hoeve is van alle rij ders het meest betrokken bij de organi satie van de ZEVAC-crossen. Hij han teert de microfoon en wordt daarbij af en toe afgelost door Pim van Hilten. Van Hoeve: „Omdat ik alles eens van dichtbij mee'wou maken ben ik in 1974 zelf mee gaan rijden. Voor de technische informatie aan het publiek vond ik dat gewoon nodig. Ik reed eerst mee m een Daf en pas dit jaar ben ik NSU gaan njden. Het gaat nu enorm goed en sta op de eerste plaats in de rangschikking tot 1000 cc. Zaterdag mag ik twee plaatsen achter Gilly Rouw uit Temeuzen finis hen dan ben ik nog kampioen. Dat mag geen problemen opleveren, maar de techniek kan de mens altijd in de steek laten". In de klasse van Siem van Hoeve rijden de meeste crossers zonder sponsor. Siem is naast z'n cross-activiteiten ook actief in het organiseren van kaartlees- ritten. Om hierin optimaal bij te blijven gaat hij ook vaak naar Brabant Condi tietraining vindt hij met nodig voor een rallycrosser. ..De race duurt maar drie minuten en dat is wel vol te houden". Siem van Hoeve: „Conditie ruet zo be- langrijk voor rallycrosser". kwamen in het 'Gulden Opncntersboek van het Watertorencircuit'. Met de uitr geschreven lening en een verloting kwam de stichting aan 20.000,-, hetbe- drag dat nodig was om de plaatselijke verhardingen aan te brengen. Het circuit ligt er na die veranderingen uitstekend bij. Alleen vraagt een leek zich misschien af waarom er bijvoor beeld geen grote bulten of kuilen in zijn zijn aangebracht. Cor Risseeuw: „We hebben een terrein aangelegd zoals de crosser dat wil. De fabneksrijders komen beslist niet als er te veel bulten in zitten. Vroeger had je bij ons nog maar de helft van de deelnemers aan de start van de laatste manche. Nu zijn er aueeu nog uitvallers met motorpech en is de factor geluk ook een heel eind terugge bracht" De kosten van een rallycross liggen rond de 4000.-. De stichting springt er met zo'n 1000 bezoekers aardig uit De in komsten komen verder van sponsors die een reclamebord op het terrein hebben aangebracht. De Bruyn: „We kunnen de entree daardoor nog steeds erg laag houden. Volwassenen betalen bij ons 5.- en kinderen tot 10 jaar mogen gratis binnen." De ZEVAC is van plan om volgend jaar met een Standardklasse van start te gaan. Iedere gewone auto mag hieraan, mits hij voldoet aan de veiligheids voorschriften, meedoen. Er mag dan helemaal niet aan de auto gesleuteld zijn. zoals deze origineel van de fabriek is gekomen. Siem van Hoeve, die volop bezig is met het uitwerken van dit idee: „We denken dat er jongens zijn die wel mee willen doen maar die bang zijn om tegen de geroutineerde crossers uit te komen Voor een beginneling is zo'n klasse bij zonder interessant Zo zijn we in prin cipe ook gestart" De stichting beeft in net clubblad reakties gevraagd van de leden. In prin cipe heelt men gesteld dat dit een klasse wordt tot 1300 cc maar misschien wordt na reakties van de leden die grens opgetrokken. De Gemeente Axel heeft nu al toe stemming gegeven voor de organisatie van vier crossen volgend jaar. In overleg met andere clubs is de ZEVAC ook van plan om volgend jaar sprint en slalom- wedstnjden te organiseren. Dat zou een mooie stunt zijn voor het le lustrum van de Stichting Snelheidsevenementen ZEVAC. AXEL - Cor van Ham rijdt in de klasse 1300-1500 cc met een kever van 1495 cc. Hij reed in de beginjaren gewoon in de middenmoot, maar is dit jaar pas goed doorgebroken. Cor van Ham: „Ik ben door Theo Vermeersen aan de top ge holpen. Hij is een fantastische monteur diez'n vrije tijd erin heeft gestoken. Hij heeft mij ervan overtuigd dat wat ik voorheen deed gewoon geklungel was. Literaard kreeg ik toen het ineens veel beter ging ook veel meer interesse". Nout van der Laak uit Goes is Van Haras's grootste concurrent Van Ham: „Qua capaciteiten zijn Van der Laak en ik aan elkaar gewaagd. Normaal moet hij het dus halen, maar hij kan natuur lijk ook een keer pech krijgen net als ik in de eerste rallycross dit Jaar". Cor van Ham wordt gesponsord door Transport de Coninck uit St. Jansteen. Hij werd dit jaar. nadat hij in de eerste cross was uitgevallen. 3e in de tweede cross en le in de laatste wedstrijd. Foto-onderschrift Cor van Ham: 'Ont spanning waarin ik voldoening kan vinden'. Tussenstanden clubkampioenschap De standen na drie rallycrossen voor het clubkampioenschap van de ZEVAC zien er als volgt uit: Tot 1000 cc: 1 Siem van Hoeve 41 pnt; 2 Gilly Rouiv 39 pnt, 3 Ko Guiljam 31 pnt, 4 Jan de Vos 2S pnt: 5 Jaap de Jonge 22 pnt. 6 Emiel van der Linden 20 pnt; 7 Rinus Cnnce 15 pnt. 1001-1300 cc: 1 Ko van de Bossche 44 pnt2 Digny Sinke 39 pnt3 Appie den Doelder en Etienne Tieleman 36 pnt: 5 Wies de Keizer 35 pnt: 6 Rudie van der linden 26 pnt: 7 Annet van de Wege 19 pnt en 7 Harry Dekker 18 pnt. 1301-1500 cc: 1 Noud van der Laak 42 pnt: 2 Cor van Ham 37 pnt, 3 Cesar van de Vijver 32 pnt. 4 Jan Piet de Feijter26 pnt. 5 Beuk van de Ree en Mark Quaak 24 pnt. 7 Peter Vermeulen 19 pnt. 8 Mi- chiel Guerand 18 pnt: 9 Paul Borgt 12 pnt; 10 Willy Tangelder 10 pnt; 11 Ko Koster 10 pnt, 12 en 13 Jaak Quaak en Leen Guiljam 8 pnt; 14 en 15 Tonny Pi- cavet en Fnts Brustle 4 pnt, 16 Jos de Waal 2 pnt. 1501 cc en hoger: 1 Arjaan de Pooter 40 pnt; 2 Rinus Dekker 34 pnt; 3 Jan van Iwaarden 33 pnt; 4 Oscar van Waes berghe 33 pnt, 5 Jorgen Michael 33 pnt; 6 Ene de Vlieghere 30 pnt, 7 Jaap Mans 27 pnt, S Gerard de Kok, Jaap de Beer en Kees Quaak 13pnt. 11 Peter Snoodijk 12 pnt: 12 Rene de Haze 10 pnt13 Gerda Dekker 9 pnt, 14 Jo de Koeyer6 pnt, 15 Mientje Michael 5 pnt; 16 Kees Mie biel sen 4 pnt, 17 en IS Bram Goethals en Anila van Bntsom 3 pnt. AXEL - Ko van de Bossche reed in het eerste jaar van de Stichting Snelheidsevenementen van de ZE VAC onbedreigd van de ene over- w inning naar de andere. Hij was met de rallycross begonnen in Goes bij ARCZB en had daar al wat routine opgedaan. Van de Bossche: „In het tweede jaar hier in Axel kwam er al wat meer concurrentie. Ik werd toen in de eindrangschikking tweede achter Martin Verbrugge. Het jaar daarop moest ik Appie den Doelder voor laten gaan". Ko van de Bossche komt uit in de klasse komt uit in de klasse 1000-1301 cc. Hij rijdt in een NSU en wordt ge sponsord door Sterband TS banden service. Tomauto en Valvoline race olie. Van de Bossche: .Aan garage Tom-auto heb ik ontzettend veel te danken. Ik krijger veel matenaal en die jongens staan altijd klaar voor me". Ko van de Bossche is dit jaar met meer in te halen voor het clubkam pioenschap. Hij won twee crossen in Axel en werd eenmaal 2e achter Etienne Tieleman „Dit jaar heb ik m'n motor vergroot van 1170 naar 1280 cc", legt Van de Bossche uit „In Dongen was ik kapotgevallen en daarna is het veel beter gegaan. We hadden ook de banden aangepast aan het verharde circuit". Van de Bossche kwam dit jaar in 12 crossen aan de start. Hij won er 6 van. „Maar ik ben wel een beetje fortuin lijk geweest. Etienne Tieleman. Ap pie den Doelder en ik zijn van het zelfde niveau. Ik heb wel een snelle start maar m'n concurrenten hebben dit jaar wat meer pech gehad". Ko van de Bossche is zeker van club kampioenschap m klasse 1000 tot 1301 cc. AXEL - Eric de Vlieghere was erbij vanaf de start van de ZEVAC. Het is drie jaar geleden dat hij een wedstrijd niet als overwinnaar besloot en hij is ongetwijfeld de meest talentvolle crosser van de ZEVAC. Met z'n VW-kever won h ij dit,jaar de eerste twee crossen in de klasse boven de 1500 cc. Tijdens de derde cross was hij met vakantie en moet daarom zaterdag nog altijd bij dc eerste drie rijden om te winnen. Z'n grootste concurrenten zijn Jörgen Michael en Arjaan de Pooter. „Als zij winnen heb ik in feite aan een derde plaats genoeg. Dan moet één van hen nog altijd twee manches winnen", heeft de Vlieghere uitgerekend. Eric de Vlieg here reed z'n eerste cross in Goes. Daarna is de Zevac begonnen en reed Ene in Axel mee. De Vlieghere. „Het wordt wel steeds drukker met die rallycrossen als je ze allemaal wilt meerijden. Ik rij ook altijd in Dongen. Ossendrecht en Goes. Dit jaar reed ik tot nu toe tien crossen" In Dongen slaat Eric de Vlieghere aan de leiding voor de Open Nederlandse kampioenschappen Hij zou zichzelf een goede kans geven als hij een keer mee zou rijden in Valkens- waard waar de Internationale top altijd aan de start komt Dat zal er wel nooit van komen want voor Valkenswaard moet men een startlicentie bezitten en die krijgt een rijder alleen als hij is aangesloten bij de Nederlandse Rallycross Vereniging. De ZEVAC vormt eigenlijk een aparte bond. Eric de Vlieghere wordt gesponsord door Arolin Vlaslinnen. Hij is ongetwijfeld zaterdag de grote trekpleister. Eric de Vlieghere: „Genoeg aan een derde plaats".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 31