Cross-finales Zevac
op circuit van Axel
Eric de Vlieghere klasse
apart boven de 1500 cc
Siem van Hoeve is zowel
deelnemer als speaker
COR VAN HAM BRAK DIT
JAAR PAS GOED DOOR
Steeds meer concurrentie
voor Ko van de Bossche
extïA
RIVALITEIT IS GROOT
ZEEUWSCH-VLAANDEREM
AXEL - De Stichting Snelheidsevenementen ZEVAC organiseert
morgen (zaterdag) de vierde en laatste rallycross van dit seizoen.
Het gereorganiseerde circuit, de steeds hoger liggende snelheden SSuper finale"
waarmee de manches worden afgewerkt en de voortdurend
groeiende populariteit in Zeeuwsch-Vlaand eren voor de rallysport
waren in de drie voorgaande wedstrijden van 1976 goed voor 3000
bezoekers.
De organisatoren verwachten voor de finalewedstrijden een record
aantal bezoekers. Het programma is spectaculair en de deelne
mers rijden niet alleen voor de dagoverwinning. De -grote- rivali
teit richt zich vooral ook op de eindrangschikkingen na 4 wedstrij
den.
plaatsen en een derde op z'n totaal. De
strijd om de tweede plaats in deze cate
gorie gaat tussen Etienne Tieleman,
Digny Sinke en Appie den Doelder.
In de klasse tussen 1301 en 1500 cc wordt
het een duel tussen Noud van der Laak
en Cor van Ham. Het verschil in de to
taalstand bedraagt vijf punten en op
papier is Van der Laak moeilijk te klop
pen. De internationale rijder Adrie van
Bruggen uit Klaaswaal gaat zeker een
gooi doen naar de dagoverwinning.
In de hoogste klasse, boven de 1500 cc is
Eric de Vllghere uit Koewacht weer van
de partij. De Vlieghere miste de vorige
cross omdat hij met vakantie was. Hij
moet nu zaterdag persé winnen om
clubkampioen van 1976 te worden. Voor
een Eric de Vlieghere zonder pech zal
dat geen enkel probleem zijn. Voor
naamste tegenstanders voor de Vlieg
here zijn de Axelse favoriet Arjaan de
Pooter. Jan van Iwaarden uit Goes,
Oscar van Waesberghe uit Koewacht en
Jörgen Michael uit Temeuzen
De meeste toppers hebben zich in het
afgelopen weekeinde optimaal geprepa
reerd tijdens de rallycross in Goes. De
conditie is er, het materiaal zal in ieder
geval bij de start perfect functioneren en
Er wordt zaterdag gereden in 4 klassen
en secretaris Cor Risseeu w had, toen de
voorinschrijving sloot, al een defini
tieve deelnemerslijst van 56. Cor Ris-
seeuw: „Meestal komer er nog wel wat
bij, want er zijn jongens die nooit in
schrijven. Ik vermoed dat we weer wel
een eind over de 60 zullen komen".
In de afzonderlijke afstanden (tot 1000
cc, 1001-1300, 1301-1500, 1501 en hoger)
rijdt iedere crosser 3 manches. Om de
gelukslactor zo klein mogelijk te maken
te maken tellen de twee beste man
ches. Dat principe keert ook weer te
rug bij het opmaken van de eindrang
schikking waarvoor de beste drie uitr
slagen over vier gereden crossen in
aanmerking komen. Het watertorencir
cuit in Axel heeft het grote voordeel dat
het van start tot finish is te overzien.
Toeschouwers mogen bovendien met de
auto tot de omheining rijden. Comfor
tabeler kan bijna niet
Kanshebbers
Inde klasse tot 1000 cc heeft Siem van
Hoeve de beste papieren. Zijn grootste
opponent is Gilly Rouw uit Temeuzen.
De Brabander Rob Seitsinger is een ge
vaarlijke outsider voor de dagover
winning.
Ko van de Bossche is al zeker van het
clubkanpioenschap m de klasse 1001-
1300 cc. Hij behaalde twee overwinnin
gen en een tweede plaats. Zijn grootste
rivaal is Etienne Tieleman. Als Tiele
man zaterdag wint heeft hij twee eerste
Het bestuur van de Stichting Sneliieid-
sevenementen ZEVAC, v.l.n.r. voorzit
ter Wim Bruyn, Jan de Butter, Ko van
de Bossche, Siem van Hoeve en secreta
ris/ penningmeester Cor Risseeuw.
De snelste crossers uit iedere klasse
rijden zaterdagmiddag als sluitstuk
een Superfinale. Voorzitter Willem de
Bruyn: „Die superfinale heeft niets met
klassementen te maken. We organise
ren dit alleen als klapstuk voor 't pu
bliek. De snelste rijder in zijn klasse
wordt in deze westrijd rechtstreeks ge
confronteerd met de snelste mannen
uit de andere klassen. Zc vertrekken op
tijd en dat impliceert dat de rijder die
de snelste dagtijd heeft gemaakt als
laatste van start gaat".
In de laatste superfinale was de snelste
tijd gemaakt door Etienne Tieleman,
winnaar in de klasse 1001-1300 cc. De
Axelaar kon op die dag werkelijk alles
en zette na een formidabele race de
kroon op het werk.
De meeste crossers komen uit in de
klasse 1301-1500 cc Ko van de Bossche:
„Aanvankelijk zaten er veel boven de
1500. Iedereen dacht in het begin de be
ste prestaties te kunnen leveren met een
zware motor Er is daarna een duidelijk
onderscheid gekomen. De meesten zijn
dan teruggevallen naar de klasse boven
de 1300 maar dan met een gespeciali-
Foto's: 'Henk van den Bnnk
Teksten: Frits Bakker.
seerde, uitgebalanceerde motor" De
meest geschikte auto voor de rallycross
heeft volgens van de Bossche de motor
achterin. „In principe ben je dan het
snelst weg en dan heb je ook de beste
kans om te winnen.'
De rallycrossers van dc ZEVAC hebben
zelf het terrein gemaakt zoals heter nu
bij ligt. „We hebben hierbij bewust
naareen vrij vlak terrein gewerkt,' ver
teld voorzitter De Bruyn. „Wij noemen
het eigenlijk een race over een onver
hard terrein. Alleen zijn dc bochten
verhard met asfalt of beton om steeds
terugkerende reparaties aan het circuit
te voorkomen."
Het terrein was aanvankelijk onver
hard Door het wegschuiven van de au
to's kwamen er flinke putten in de boch
ten en na iedere cross moesten die wor
den opgevuld. Het bestuur van de stich
ting heeft toen akties op touw gezet om
de baan een definitieve vorm te geven.
De crossers hebben op vrijwillige basis
een bedrag van 100.- betaald en kregen
daarvoor als bewijs een tegel. De namen
AXEL - Siem van Hoeve is van alle rij
ders het meest betrokken bij de organi
satie van de ZEVAC-crossen. Hij han
teert de microfoon en wordt daarbij af
en toe afgelost door Pim van Hilten.
Van Hoeve: „Omdat ik alles eens van
dichtbij mee'wou maken ben ik in 1974
zelf mee gaan rijden. Voor de technische
informatie aan het publiek vond ik dat
gewoon nodig. Ik reed eerst mee m een
Daf en pas dit jaar ben ik NSU gaan
njden. Het gaat nu enorm goed en sta op
de eerste plaats in de rangschikking tot
1000 cc. Zaterdag mag ik twee plaatsen
achter Gilly Rouw uit Temeuzen finis
hen dan ben ik nog kampioen. Dat mag
geen problemen opleveren, maar de
techniek kan de mens altijd in de steek
laten".
In de klasse van Siem van Hoeve rijden
de meeste crossers zonder sponsor.
Siem is naast z'n cross-activiteiten ook
actief in het organiseren van kaartlees-
ritten. Om hierin optimaal bij te blijven
gaat hij ook vaak naar Brabant Condi
tietraining vindt hij met nodig voor een
rallycrosser. ..De race duurt maar drie
minuten en dat is wel vol te houden".
Siem van Hoeve: „Conditie ruet zo be-
langrijk voor rallycrosser".
kwamen in het 'Gulden Opncntersboek
van het Watertorencircuit'. Met de uitr
geschreven lening en een verloting
kwam de stichting aan 20.000,-, hetbe-
drag dat nodig was om de plaatselijke
verhardingen aan te brengen.
Het circuit ligt er na die veranderingen
uitstekend bij. Alleen vraagt een leek
zich misschien af waarom er bijvoor
beeld geen grote bulten of kuilen in zijn
zijn aangebracht. Cor Risseeuw:
„We hebben een terrein aangelegd zoals
de crosser dat wil. De fabneksrijders
komen beslist niet als er te veel bulten in
zitten. Vroeger had je bij ons nog maar
de helft van de deelnemers aan de start
van de laatste manche. Nu zijn er aueeu
nog uitvallers met motorpech en is de
factor geluk ook een heel eind terugge
bracht"
De kosten van een rallycross liggen rond
de 4000.-. De stichting springt er met
zo'n 1000 bezoekers aardig uit De in
komsten komen verder van sponsors die
een reclamebord op het terrein hebben
aangebracht. De Bruyn: „We kunnen de
entree daardoor nog steeds erg laag
houden. Volwassenen betalen bij ons
5.- en kinderen tot 10 jaar mogen gratis
binnen."
De ZEVAC is van plan om volgend jaar
met een Standardklasse van start te
gaan. Iedere gewone auto mag hieraan,
mits hij voldoet aan de veiligheids
voorschriften, meedoen. Er mag dan
helemaal niet aan de auto gesleuteld
zijn. zoals deze origineel van de fabriek
is gekomen.
Siem van Hoeve, die volop bezig is met
het uitwerken van dit idee: „We denken
dat er jongens zijn die wel mee willen
doen maar die bang zijn om tegen de
geroutineerde crossers uit te komen
Voor een beginneling is zo'n klasse bij
zonder interessant Zo zijn we in prin
cipe ook gestart"
De stichting beeft in net clubblad
reakties gevraagd van de leden. In prin
cipe heelt men gesteld dat dit een
klasse wordt tot 1300 cc maar misschien
wordt na reakties van de leden die grens
opgetrokken.
De Gemeente Axel heeft nu al toe
stemming gegeven voor de organisatie
van vier crossen volgend jaar. In overleg
met andere clubs is de ZEVAC ook van
plan om volgend jaar sprint en slalom-
wedstnjden te organiseren. Dat zou een
mooie stunt zijn voor het le lustrum van
de Stichting Snelheidsevenementen
ZEVAC.
AXEL - Cor van Ham rijdt in de klasse
1300-1500 cc met een kever van 1495 cc.
Hij reed in de beginjaren gewoon in de
middenmoot, maar is dit jaar pas goed
doorgebroken. Cor van Ham: „Ik ben
door Theo Vermeersen aan de top ge
holpen. Hij is een fantastische monteur
diez'n vrije tijd erin heeft gestoken. Hij
heeft mij ervan overtuigd dat wat ik
voorheen deed gewoon geklungel was.
Literaard kreeg ik toen het ineens veel
beter ging ook veel meer interesse".
Nout van der Laak uit Goes is Van
Haras's grootste concurrent Van Ham:
„Qua capaciteiten zijn Van der Laak en
ik aan elkaar gewaagd. Normaal moet
hij het dus halen, maar hij kan natuur
lijk ook een keer pech krijgen net als ik
in de eerste rallycross dit Jaar".
Cor van Ham wordt gesponsord door
Transport de Coninck uit St. Jansteen.
Hij werd dit jaar. nadat hij in de eerste
cross was uitgevallen. 3e in de tweede
cross en le in de laatste wedstrijd.
Foto-onderschrift Cor van Ham: 'Ont
spanning waarin ik voldoening kan
vinden'.
Tussenstanden
clubkampioenschap
De standen na drie rallycrossen voor
het clubkampioenschap van de ZEVAC
zien er als volgt uit:
Tot 1000 cc: 1 Siem van Hoeve 41 pnt; 2
Gilly Rouiv 39 pnt, 3 Ko Guiljam 31 pnt,
4 Jan de Vos 2S pnt: 5 Jaap de Jonge 22
pnt. 6 Emiel van der Linden 20 pnt; 7
Rinus Cnnce 15 pnt.
1001-1300 cc: 1 Ko van de Bossche 44
pnt2 Digny Sinke 39 pnt3 Appie den
Doelder en Etienne Tieleman 36 pnt: 5
Wies de Keizer 35 pnt: 6 Rudie van der
linden 26 pnt: 7 Annet van de Wege 19
pnt en 7 Harry Dekker 18 pnt.
1301-1500 cc: 1 Noud van der Laak 42
pnt: 2 Cor van Ham 37 pnt, 3 Cesar van
de Vijver 32 pnt. 4 Jan Piet de Feijter26
pnt. 5 Beuk van de Ree en Mark Quaak
24 pnt. 7 Peter Vermeulen 19 pnt. 8 Mi-
chiel Guerand 18 pnt: 9 Paul Borgt 12
pnt; 10 Willy Tangelder 10 pnt; 11 Ko
Koster 10 pnt, 12 en 13 Jaak Quaak en
Leen Guiljam 8 pnt; 14 en 15 Tonny Pi-
cavet en Fnts Brustle 4 pnt, 16 Jos de
Waal 2 pnt.
1501 cc en hoger: 1 Arjaan de Pooter 40
pnt; 2 Rinus Dekker 34 pnt; 3 Jan van
Iwaarden 33 pnt; 4 Oscar van Waes
berghe 33 pnt, 5 Jorgen Michael 33 pnt; 6
Ene de Vlieghere 30 pnt, 7 Jaap Mans 27
pnt, S Gerard de Kok, Jaap de Beer en
Kees Quaak 13pnt. 11 Peter Snoodijk 12
pnt: 12 Rene de Haze 10 pnt13 Gerda
Dekker 9 pnt, 14 Jo de Koeyer6 pnt, 15
Mientje Michael 5 pnt; 16 Kees Mie biel
sen 4 pnt, 17 en IS Bram Goethals en
Anila van Bntsom 3 pnt.
AXEL - Ko van de Bossche reed in
het eerste jaar van de Stichting
Snelheidsevenementen van de ZE
VAC onbedreigd van de ene over-
w inning naar de andere. Hij was met
de rallycross begonnen in Goes bij
ARCZB en had daar al wat routine
opgedaan. Van de Bossche: „In het
tweede jaar hier in Axel kwam er al
wat meer concurrentie. Ik werd toen
in de eindrangschikking tweede
achter Martin Verbrugge. Het jaar
daarop moest ik Appie den Doelder
voor laten gaan".
Ko van de Bossche komt uit in de
klasse komt uit in de klasse 1000-1301
cc. Hij rijdt in een NSU en wordt ge
sponsord door Sterband TS banden
service. Tomauto en Valvoline race
olie. Van de Bossche: .Aan garage
Tom-auto heb ik ontzettend veel te
danken. Ik krijger veel matenaal en
die jongens staan altijd klaar voor
me".
Ko van de Bossche is dit jaar met
meer in te halen voor het clubkam
pioenschap. Hij won twee crossen in
Axel en werd eenmaal 2e achter
Etienne Tieleman „Dit jaar heb ik
m'n motor vergroot van 1170 naar
1280 cc", legt Van de Bossche uit „In
Dongen was ik kapotgevallen en
daarna is het veel beter gegaan. We
hadden ook de banden aangepast
aan het verharde circuit".
Van de Bossche kwam dit jaar in 12
crossen aan de start. Hij won er 6 van.
„Maar ik ben wel een beetje fortuin
lijk geweest. Etienne Tieleman. Ap
pie den Doelder en ik zijn van het
zelfde niveau. Ik heb wel een snelle
start maar m'n concurrenten hebben
dit jaar wat meer pech gehad".
Ko van de Bossche is zeker van club
kampioenschap m klasse 1000 tot
1301 cc.
AXEL - Eric de Vlieghere was erbij vanaf de start van de ZEVAC. Het is drie
jaar geleden dat hij een wedstrijd niet als overwinnaar besloot en hij is
ongetwijfeld de meest talentvolle crosser van de ZEVAC. Met z'n VW-kever
won h ij dit,jaar de eerste twee crossen in de klasse boven de 1500 cc. Tijdens
de derde cross was hij met vakantie en moet daarom zaterdag nog altijd bij
dc eerste drie rijden om te winnen.
Z'n grootste concurrenten zijn Jörgen Michael en Arjaan de Pooter. „Als zij
winnen heb ik in feite aan een derde plaats genoeg. Dan moet één van hen nog
altijd twee manches winnen", heeft de Vlieghere uitgerekend. Eric de Vlieg
here reed z'n eerste cross in Goes. Daarna is de Zevac begonnen en reed Ene in
Axel mee. De Vlieghere. „Het wordt wel steeds drukker met die rallycrossen
als je ze allemaal wilt meerijden. Ik rij ook altijd in Dongen. Ossendrecht en
Goes. Dit jaar reed ik tot nu toe tien crossen" In Dongen slaat Eric de
Vlieghere aan de leiding voor de Open Nederlandse kampioenschappen Hij
zou zichzelf een goede kans geven als hij een keer mee zou rijden in Valkens-
waard waar de Internationale top altijd aan de start komt Dat zal er wel nooit
van komen want voor Valkenswaard moet men een startlicentie bezitten en
die krijgt een rijder alleen als hij is aangesloten bij de Nederlandse Rallycross
Vereniging. De ZEVAC vormt eigenlijk een aparte bond. Eric de Vlieghere
wordt gesponsord door Arolin Vlaslinnen. Hij is ongetwijfeld zaterdag de
grote trekpleister.
Eric de Vlieghere: „Genoeg aan een derde plaats".