Hitchcock vindt zijn eigen
werken niet zwaarwichtig
PANDA EN DE GOUDDORST
IPZC/,dto en tv
radio
Tv-discussie Duitse
anarchisten vervolging
televisie
'ASTERIX EN DE OLYMPISCHE SPELEN'
DONDERDAG 26 AUGUbI Ub la/6
VROLUK 50-JARIG jubileum
GEEN BLOED
IN NIEUWE
FAMILY PLOT
^lfred Hitchcock heeft gemeend zijn
vijftigjarige vakjubileum (zijn eerste
film The Pleasure Garden maakte hij in
1925) op vrolijke wijze te moeten vie
ren. Family Plot schijnt te moeten be
wijzen dat Hitchcock door de kritiek
dan wel beschouwd mag worden als
een genie over wiens oeuvre al een bi
bliotheek vol studies geschreven is, hij
zelf intussen is zijn verrichtingen alles
behalve zwaarwichtig blijven be
schouwen. Films maken is een bezig
heid waar je toevallig maar lol in moet
hebben en als je er lol in hebt, mag het
publiek dat ook gerust merken ook.
En dat is zeker te merken aan Family
Plot, die nu In ons land ln roulatie komt.
Hitchcock heeft in geen jaren zo'n vro
lijk werkstuk afgeleverd. Hetis eigenlijk
een bijster geestige familiefilm, waarin
welgeteld één lijk valt en dat dan nog
buiten beeld.
Desondanks Is het een erg spannende
film Vooral omdat Hitchcock een sluw
spelletje speelt met de verwachtingspa
tronen die hij bij ons veronderstellen
mag vanuit de wetenschap dat hij im
mers de film gemaakt heeft. Met enige
notie van de 53 eerdere werken van
Hitchcock, word je bij het zien van Fa
mily Plot vaker de stulpen op het lijf
gejaagd door wat er zou kunnen gaan
gebeuren dan door wat er feitelijk ge
beurt. Want wat er feitelijk gebeurt is
zelfs licht teleurstellend, met name de
plotontwikkeling naar het einde toe is
niet denderend en moet het doen zonder
het soort enerverende bravoure-werk
dat Hitchcock kenmerkte in zijn beste
tijd, die overigens de jaren dertig, veer
tig en vijftig royaal overspant.
Wat Family Plot dan toch een prima
film maakte is de wijze waarop Hitch
cock dingen laat gebeuren of niet laat
gebeuren. Misdaadfilms zijn de laatste
tien jaar zeker niet minder in zwang dan
vroeger, maar de eenvormigheid viert
hoogtij. Voor tachtig procent gaan ze al
lemaal over handel In heroïne en voor
negentig procent zit alle fantasie ge
stopt in autochases en varianten daar
op. die tegenwoordig minstens een
kwart van de film moeten omvatten. En
praktisch alle misdaadfilms gokken op
ruig realisme dat het gebruik van bui-
tenlokatles verplicht stelt, de actie
momenten het liefst in slow-motion laat
zien en acteurs laat kreperen met het
bloed zowat tegen de camera-lens op-
spetterend.
Geen bloed
En dan komt zo'n vorige week vrijdag
77 geworden Hitchcock doodleuk af
zakken met een misdaadverhaal
waarin geen druppel bloed vloeit,
waarin voor een simpel te verfilmen
autoritje de oude truc met achter-
grondprojectie weer gebruikt wordt en
een intrige die te gezocht is voor woor
den. Het werkt als een verademing.
Het gaat over twee koppels. Het ene
(Barbara Harris en Bruce Demi pro
beert een bejaarde vrouw een poot uit te
draaien door het opsporen van een
zoekgeraakte erfgenaam, waarbij Bar
bara voorgeeft helderziend te zijn. maar
Bruce (als een werkloze acteur die aan
de kost komt als taxichauffeur) op eigen
krachten het speurwerk dient te ver
richten. Het andere koppel (William De-
vane en Karen Black) kidnapt
scheepsmagnaten en bisschoppen,
waarbij William de schone schijn op
houdt als oppassend juwelier, terwijl
Karen zwaar vermomd de kastanjes uit
het vuur mag halen.
Kortom: niemand is wat hij voorgeeft te
zijn. En zeker niet de juwelier want, die
zegt dat hij Adamson heet, terwijl hij in
werkelijkheid de meneer Rainbird is die
men nodig heeft om met een fortuin te
overstelpen. De man voelt zich evenwel
onmiddellijk bedreigd als hij verneemt
dat er navraag naar zijn identiteit ge
daan wordt, want door de wijze waarop
hij zelf al bezig was een fortuin te verga
ren, heeft hij veel te verbergen en hij
vermoedt niet met wat voor plezierige
oogmerken men hem poogt op te spo
ren. En zo dreigen dan de kleine deug
nieten argeloos en regelrecht in de ar
men te lopen van grote, veel kwaadaar
diger schurken. Dat is zo n beetje de
The Master of suspense tussen zijn
hoofdrolspelers van Family PlotWil
liam Devane, Karen Black Alfred
Hitchcock, Barbara Harris en Bruce
Dem.
grap van de film, dat niemand vermoe
den kan wat de ander continu bezig is
boven zijn hoofd te hangen.
De ontknoping is dan nog verrassend
genoeg, hoewel - zoals gemeld - niet
voorzien van de donderslag bij heldere
hemel die we in Hitchcockfilms zo graag
zien inslaan, of een spectaculaire, naar
zijn top gedreven spanningscurve zoals
die finale achtervolging over in rotsen
uitgehouwen presidentskoppen van
North By Northwest. Family Plot hééft
wel weer zo'n typische Hitchcock-
sequence waar we het nog jaren over
kunnen hebben, maar hij zit niet aan het
einde: een tochtje van Barbara Harris
en Bruce Dem. bergafwaarts in een auto
met gesaboteerde remmen. Weliswaar is
het soort scène al tot vervelens toe ver
toond. maar nu als subliem uitgedok
terd staaltje van Hitchcock-precisie
grijp je weer de stoelleuning vast van
schrik.
IJzersterk geregisseerd is trouwens ook
de episode waarin een bisschop ont
voerd wordt: niet op straat wanneer de
man in burger is zoals geschiedde in de
roman The Rainbird Pattern waarop
deze film gebaseerd werd. maar in vol
ornaat en midden in een religieuze
plechtigheid.
Diepgravers
De diepgravers onder de Hitchcock-fans
zullen wel een feilloos verband weten te
leggen tussen deze baldadige uitvergro
ting van een terloops romanfragment en
het katholieke verleden van de meester
die een deel van zijn jeugd op een jezui-
tencollege heeft doorgebracht. Zoals ze
ook niet over het hoofd zullen zien dat
de helderziende juffrouw en de kidnap
pende juwelier hun sexuele begeerlijk
heid uitspelen onj de partners in te zet
ten bij het stillen van hun eigen geld
honger, hetgeen een opvallend vaak
door Hitchcock gebruiktmotdefis. Zoals
ook zo'n speurtocht naar een gemystifi
ceerd personage vaste prik is. Diepzin
nige dingen zijn er voorts te vertellen
over de ongehoord symetrische opbouw
van het scenario (tot stand gekomen in
samenwerking met Ernest Lehman, die
ook The man who kew to much gescript
had) en het elegante spel met contrast
werking.
Eigenlijk is het nogal verwonderlijk dat
er vaak zo diepzinnig over films van
Hitchcock gedaan wordt, terwijl hij zelf
juist alle mogelijke pogingen in het werk
lijkt te stellen om zo min mogelijk se
rieus te worden genomen. Een in het oog
springend signaal daarvoor is altijd de
eigen hilarische verschijning in zijn
films, zoals nu kortstondig in silhouet
afgetekend achter een matglazen deur.
Terwijl het een voor de meester ook be
kende eigenaardigheid is om te midden
van het samenpakkend onheil ineens
aandacht te gaan besteden aan bijvoor
beeld het huwelijksondermijnende ge-
liefhebber met de Franse keuken door
de vrouw van inspecteur in Frenzy, of de
pietluttige, maar o zo genoeglijk aan te
horen kibbelpartijen tussen Bruce Dem
en Barbara Harris in Family Plot.
Maar daaruit blijkt natuurlijk dat de
misdaadfilms van Hitchcock, films zijn
waar wonderlijke steken aan los kunnen
zitten en dat juist verleidt de fijnproe
vers tot speurtochten naar poetsen die
gebakken worden op ook meer aan het
zicht onttrokken niveau's. Iets heel ei-
16
Nederland-Muziek
biedt omroepen
concerten aan
HILVERSUM-1
AMSTERDAM - De Stichting
Nederland-Muziek. die enige jaren ge
leden werd opgericht om te komen tot
een radiozender voor klassieke en mo
derne muziek, biedt de omroepvereni
gingen een serie van zes live-concerten
aan. Deze zullen worden uitgezonden
op Hilversum IV. Ze worden onder de
titel 'Nederland-Muziek lunchconcer
ten' gegeven in de kleine zaal van het
concertgebouw in Amsterdam in de
week van maandag 20 september tot en
met zaterdag 25 september, dagelijks
van 12.00 uur tot 13.00 uur. Ze zijn gra
tis toegankelijk voor het publiek.
De Stichting Nederland-Muziek hoopt
dat dit gebaar de omroepverenigingen
zal aansporen in het vervolg meer live
concerten in het programma van de
nieuwe muziekzender op te nemen. Een
volgens de Stichting Nederland-Muziek
andere tekortkoming -de beémdiging
van Hilversum IV om vijf uur 's middags
is voor haar een reden om te blijven be
staan en te blijven ijveren voor een al
gemene muziekzender van 's morgens
vroeg tot 's avonds laat.
Dank zij de achterban van bijna 150.000
sympathisanten, van wie een aantal de
stichting steeds financieel heeft ge
steund. is dit geschenk aan de omroep
verenigingen mogelijk, aldus
Nederland-Muziek.
Presentator van het concertprogramma
is Theo Olof, één der bestuursleden en
initiatiefnemers van de Stichting Ne
derland Muziek.
DONDERDAG 12.00
(S) Uit het songbook van Ria Joy. 12.15
Boer en tuinder. 12.26 Mededelingen
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41
(S) Hier en Nu. 12.55 (S) Middagpauze-
dienst,. 13.15 (S) Goed gestemd. 14.00 (S)
Klanksnoer. 15.00 (S) Globaal. (15,30
Nws.) 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en Nu,
18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd. 18.30 Nws. 18 41 Wereldpanorama,
18.53 De kerk vandaag. 19.10 (S) Leger
des Heilskwartier. 19.25 (S) De wereld
'zingt Gods lof. 20.05 (S) SchutterswegS.
22.25 Avondoverdeking. 22.30 Nws. 22.40
(S) Hier en Nu. 23.00 (S) Rondom het
woord. 23.25 (S) Stairway to the stare,
23,55 Nws.
VRIJDAG
KRO: 7.00 Nws. 7 02 Het levende woont
7.07 (S) Hans van WiUigenburg, ge va.
rieerd programma. (7.30 Nws.) 8.30Nji
NOS: 8.36 Gymnastiek voor de hc»
vrouw. 8.45 Spiegel van België KJft
9.45 (S) Anne van Egmond, lichte ïj.
ziek. (10.30 Nws
HILVERSUM-2
Karen Black tijdens haar optreden in
Family Plot, de laatste Hitchcock-film,
die op 19 augustus in Nederland in pre
mière ging.
genaardigs haalt deze snaakse filmvete
raan uit met de wijze waarop hij in Fa
mily Plot Karen Black introduceert: we
volgen al een tijdje Barbara en Bruce
tijdens een nachtelijke taxitocht, wan
neer er eensklaps een in het zwart ge
klede. gezonnebrilde, platinablonde
dame de weg oversteekt. Bruce en Bar
bara rijden gewoon door, maar de ca
mera stapt halsoverkop uit om achter
die dame aan te gaan, die pas na ge
ruime tijd een vermomde Karen Black
blijkt te wezen. En het duurt nog tot de
laatste tien minuten van de film voor
Karen andermaal het pad van Bruce en
Barbara kruist, maar niemand heeft er
dan weet van dat het niet de eerste keer
is. Zo maar een onderonsje tussen
Hitchcock en zijn publiek.
Vee
Hitchcock heeft zijn hele leven geroe
pen dat hij acteurs beschouwd als vee,
hetgeen hem overigens niet verhindert
alle betrokkenen in Family Plot tot
zeer bevredigende spelprestaties te
brengen. Voor zijn publiek heeft hij
echter een heilig respect en stelt hij al
les in het werk het onder de kin te kie
telen. Terwijl hij op de keper be
schouwd meestal alleen matige mis
daadromans heeft aan te bieden. Maar
heel zijn oeuvre levert het bewijs dat
voedsel van bescheiden herkomst op
gediend kan worden als een zeer ver
fijnd gerecht, mits het is toebereid met
vindingrijkheid, raffinement en plezier
in koken. Hitchcock is wat dat betreft
een culinair genie, van een bijna uitge
storven generatie. Ik hoop niet dat het
waar is wat ze zeggen; dat na Family
Plot de „master of suspense" in al le rust
wil gaan rentenieren.
Een internationaal comité zal de dood
van Ulrike Meinhof ter discussie stel
len. In het comité, dat donderdag in
Stuttgart zal worden gepresenteerd,
zullen van Nederlandse zijde waar
schijnlijk Johan van Minnen (VARA's
Ombudsman), Sjef Theuns (psychia
ter), mr. Bakker Schut (advocaat) en
prof. Lolle Nauta (hoogleraar) zitting
hebben.
Min of meer naar aanleiding van de pre
sentatie van dit comité zendt de VARA
donderdagavond in Achter het Nieuws
een reportage uit (22.20 uur. Ned. 2) over
de Rote Armee Fraktion. beter bekend
als de Baader-Meinhofgroep. In deze re
portage. waarin interviews met de zus
ter van Ulrike Meinhof. de BM-
advocaten Heldmann en Klaus Crois
sant, maar ook met de minister van jus
titie van Baden-Wuerttemberg, dr. T.
Bender. wordt duidelijk gemaakt dat er
iets mis is met de Duitse rechtsstaat en
dat er in Duitsland een fobie bestaat ten
aanzien van het opsporen van „crimi
nele anarchisten".
Wat de makers van de reportage. Nico
Haasbroek en Joop Daalmeijer, als aan
leiding voor hun werkstuk noemen: het
ten einde lopen van het proces tegen de
hoofdverdachten in het Baader-
Meinhofproces in Stuttgart, is slechts
een zijdelingse aanleiding. Heel duide
lijk wordt gemaakt dat de Duitse angst
voor terroristen als exportartikel wordt
gebruikt, met andere woorden: terro
risme is internationaal en verdient
daarom internationale aanpak (onder
leiding van Duitsland wellicht).
De uitspraken van de CDU'er Alfred
Dregger - de CDU heeft duidelijk een
verkiezingsleus gemaakt van de mee
dogenloze aanpak van het terrorisme -
worden niet voor niets in deze reportage
in verband gebracht met de behande
ling van de van terrorisme verdachte
gevangenen en hun berechting.
De conclusie die Nico Haasbroek ge
trokken heeft uit deze reportage - maar
die wellicht minder-ingewijden zal ont
gaan - is: je hoeft het nog niet met de
Rote Armee Fraktion eens te zijn om
vast te stellen dat hun behandeling
schandalig is geweest en nog is. Daarbij
komt de dood van Ulrike Meinhof -
moord zeggen haar zuster en de verde
diging, zelfmoord houden de jusütieau-
toriteiten vol, en niemand zal er ooit
achter komen wie nu gelijk heeft. Je
blijft altijd zitten met de vraag: wie kun
je geloven.
Voor Klaus Croissant, de BM-
verdediger, die zelf herhaaldelijk is op
gepakt wegens vermeende criminele ac
tiviteiten - het is duidelijk dat hij zijn
taak opvat als intermediair tussen het
publiek en RAF-leden - bestaat deze
vraag niet Hij is ervan overtuigd dat er
iets niet klopt met de dood van Ulrike
Meinhof En of er nu bewijzen voor zelf
moord of voor moord zijn, is minder be
langrijk. Het feit dat er twijfel is, recht
vaardigt een nieuw onderzoek.
Alles wat zich afspeelde rond de opspo
ring, vervolging en berechting van zgn.
anarchistische terroristen, moet gezien
worden tegen het licht van de binnen
landse politieke verhoudingen, ook al
heeft de justitie kosten noch moeite ge
spaard om juist dit politieke element te
weren uit de rechtszaal, waardoor deze
justitie zich de schijnbare zekerheid
verschafte van onpartijdig zijn. Dat dat
niet het geval is, laat deze reportage
nog eens duidelijk zien.
12.30 Sportrevue. 12.45 Per Si-
do. 13.00 Nws. 13.11 RadiojoumaaL 13.2!
'n Middagje AVRO. (16.00 Nws, 16
Radiojournaal) 17.00 (S) Parlevinken
17.40 Nederlands Israëlitisch Kerkge
nootschap. AVRO 18.00 Nws. 18.11
diojoumaal. IKON 18.30 Kleur. 19.00 iS:
Tourix Folkfestival in Vlaardingea
19.30 (S) Hoogetepunten uit operetta
20.00 Nws. 20.05 Radiojournaal. 20.lt
Programma overzicht. 20.15 (S) Soiree
Musicale. 21.40 (S) Theater Intematto
naai. 22.10 (S) Jazzspectrum NOS 23.05
(S) Met het oog op morgen. (23.05 Aktua-
liteitenoverzicht Radio-TV. 23.20 Den
Haag vandaag. 23.52 Even ontspannen
voor het slapen gaan). 23.55 Nws.
VRIJDAG
NCRV: 7.00 Nws.'7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Te Deum Laudamus: gewijd)
muziek. 7.54 Herkenning. 8.00 Nws. 8.11
Hier en Nu. 8.25 Rozegeur en prikkeld
raad: het leven van alledag. NOS: 9.«
Hobbyscoop extra. 9.35 Waterstanda
9.40 De Nederlandse Schoolradio. 10.0
Wat heeft dat kindr. pedagogische re
briek. 10.15 De taal in je hand: rubrid
over hetleven in de taal. 10.30 Euroligh
11.00 Nws. 11.03 Meer over minder, d
stem van de sprekende minderheid
HILVERSUM-3
Ï30NDERDAG 12.03(5
Drie draait tussen de middag. 14.03 (5
Pop-kontakt 16.03 (S) De Hitmeesten
Ieder heel uur nws. NOS 18.03 De Va»
turebank. 18.10 (S) NOS-maal. TROS
19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Ferry Maat!
Soul top-10. 21.02 (S) Luister uit.e
thuis naar Aneet de Langen. 22.02 (5
Als dat zou kunnen. 22.55 Mededelb
gen. 23.02 (S) Sesjun. 0.02 (S) De Hu?
van Gelderen Show met LP-werk. IC
Nachtwacht.
VRIJDAG
EO: 7.02 (S) Matinata, non-stop muzz
programma. 8.03 (S) Tijdsein, een pi
gramma waarin u op weg geholpe
wordt met informatie en muziek. (8.Ü
8.30 en 8.45 Aktualiteiten). 9.03 (8) D(
muzikale fruitmand: verzoekplato
programma van en voor zieken. 10.03(5:
Ronduit, Informatief jeugdmagaziiK
TROS: 11.03 (S) Drie draait op verzoel
10.45-1 L10 Leven in een ontwikkelingsland (lt
EO
15.00 Vrijetijdsbesteding
NOS-NOT
16.00 Ziezo
TELEAC
18.30 Engels voor gevorderden
NOS
18.45 Toer tips
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Monty Python
19.35 Strijd, serie gesprekken
20.15 Honger, korte tekenfilm
20.30 Machiavelll
21.35 Journaal
EO
21.50 Nader bekeken
22.20 Van U wil ik zingen
22.45 Tenslotte
22.50 Journaal
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
VAR.A
19.05 Film-blik
20.00 Journaal
20.25 Ned. Elftal
20.55 De pop
21.50 3 x Neumann
22.20 Achter het nieuws
NOS
22.50 Den Haag vandaag
23.05 Ronde van Ned. voor Profs
23.15 Journaal
18.55 Barbapapa.
19.00 Tienerklanken.
19.40 Mededelingen.
19.45 Journaal.
20.15 Coronation Street.
20 40 Panorama.
21.30 Rooien en blauwen.
21.35 Standpunten.
21.55 Filmmagazine.
22.40 JoumaaL
17.55 Voor de kleuters. 18.15 Pourquoi. 18.45 Tv-sene.
19.00 Regionaal journaal. 19.11 weerbericht. 19.15
Journaal. 19.30 Mandrin. 20.20 Konsumentenru-
briek. 21.20 Amusementsprogramma. 21.51 Jour
naal. 22.06 L'Ironie du sort. 23.26 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
12.35 Les portes de la nuit, film van Marcel Camé, met
Yves Montand e.a. 14.15-14.45 L'Imagnination au galop,
serie. 17,35 Voor de jeugd. 18.20 Reg. act. 18.40 Voor de
vrouw. 18.47 Le village englouti, serie. 19.00 Journaal.
19 30 Faits divers. 20.30 Amerika, reportage. 21.30 Jazz in
Juan-les-Pins. 22.00-22.15 Nieuws.
HILVERSUM-4
12.00(S) Rondom Haydn (13). 14.00 N*
14.02 Echo buitenland. 14.10 (S) Prom
nade Orkest met werken van Delic
Debussy, Granados en Glinka. 15.00(5
Kollega - van alledaags en zeldzaam.
VRIJDAG
NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klasski
9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeuwen. (9.C
Marijke Ferguson. 9.45 Ernst Venna
Ien.) 10.30 (S) Vocalise: 1. Magnifiek
Penderecki. 2. Operette- verzoeken
EVEN PUZZELEN
15 -134
,Panda vond het natuurlijk prettig, dat
hij het politiebureau zo vlug weer kon
verlaten. Maar hij begreep niet hele
maal waarom de bngadier zo van hem
geschrokken was, en daarom bleef hij
staan toen hij een stapeltje krantenzag.
"Hobbeldonk in puin gelegd door een
klopgeest." las hij schrikkend. "De
meubelen zijn uit de ramen gegooid, het
behang is van de muren gescheurd en de
bewoners waren in groot gevaar..."
Hij liet de kranten in de steek en begon
te rennen.
..D-dat moet allemaal gebeurd zijn toen
ikwegwas",dachthij.„ArmeJollipop!hij
zal wel hulp nodig hebben!"
Maar in het krantegebouw, dat hij pas
seerde, was de redakteur heel boos op
het artikel.
"Ik zei je toch, dat ik een pakkend stuk
wilde hebben?!" riep hij woedend tegen
de verslaggever. "Maar jij hebt er een
spookverhaal van gemaakt! Dat gaat
ons abonnees kosten!"
Monty Python
NED. 1,19.05 UUR
In de geestige serie vanavond: de
heer en mevrouw Morris op etnolo
gisch onderzoek in Londense voor
steden, schooljongens die fortuinen
vergaren bij het speculeren op de
beurs, ministers die af en toe een
schone luier nodig hebben en het le
ven van Tsjaikowsky verklaard voor
boeren en tuinders. Met: John
Gleese, Graham Chapman. Eric Idle,
Terry Jones, Michael Palin, Terry
Gilliam.
Oude mensen
NED. 1,19.35 UUR
De laatste aflevering van een serie
gesprekken met oude mensen uit de
arbeidersbeweging. Vanavond: Jan
de Ronde, Amsterdammer, 77 Jaar,
CPN-erén vrijdenker, heeft in 1918 in
het leger een sold atenprotest mee
gemaakt en in 1920 een kleermakers-
staking. Hij verricht veel internatio
naal werk voor de Vrijdenkersbewe
ging Produküe en samenstelling,
van dit programma: Ireen van Dits-
huyzen en Cherry Duyns.
Machiavelli
NED. 1, 20.30 UUR
Machiavelli of 'Hoe de wereld haar
onschuld verloor" is een biografisch
onderzoek naar de Florentijnse poli
ticus Machiavelli, die ten tijde van de
Italiaanse renaissance in zijn boek
'De Heerser ('I Principe') een tot op
de huidige dag geldige beschrijving
heeft gegeven van het mechaniek
van de macht Dat is in ieder geval de
visie van Daniël de Lange en Hans
Keller, die dit programma maakten.
De VPRO start op 16 september met
een nieuwe reeks van driewekelijkse
programma's onder de naam 'Ma
chiavelli', magazine-achtlge uitzen
dingen waarin de macht een hoofdrol
speelt. Ter inleiding van de nieuwe
reeks herhaalt de VPRO
de aan de staatsman Machiavelli zelf
gewijde uitzending.
W illem
Nijholt
NED. 2,19.05 UUR
Vanavond is voor de laatste maal het
programma 'Film-blik' op het
VARA-scherm te zien. waarin dit
maal het geheim van de filmmuziek
wordt onthuld.
Op verzoek van de kijkers worden
fragmenten gedraaid uit films met
Fred Astaire, Shirley Temple en
John Wayne, terwijl als filmtip van
de week een fragment uit 'Holly
wood, Hollywood' (That's Enter
tainment II) met Gene Kelly in de
hoofdrol, wordt getoond. Over deze
film wordt gepraat met de speciale
gast van die avond: Willem Nijholt
Als altijd zijn er de getekende avon
turen van de Roze Panter, slapstick
en popmuziek, ditmaal door Little
Richard met The girl can't help it'.
Horizontaal: 1 zaagmolen; 6 Ierse»
zetsbeweging; 7 persoon aan wie dB
goederen in bewaringgeeft: 11 klooster»
verste: 12 vlaktemaat; 13 grondtoon;!!
geheel de Uwe; 15 baardje; 17 spon
plantje; 19 beroep; 21 houding; 22 b?
naam (Z.Ned).
Verticaal: 1 vader; 2 streek; 3 sorteert'
richting; 4 evenredig deel; 5 deel van 1*
been; 7 lusteloos; 8 schijfje chocolade,!
gebrek; 10 dorpjein Overijssel; 15aaBp
name bezigheid; 16 mep; 17 plaatst
Italië; 18 deerniswekkend; 20 drank
Oplossing vorige puzz#