Hitchcock vindt zijn eigen werken niet zwaarwichtig PANDA EN DE GOUDDORST IPZC/,dto en tv radio Tv-discussie Duitse anarchisten vervolging televisie 'ASTERIX EN DE OLYMPISCHE SPELEN' DONDERDAG 26 AUGUbI Ub la/6 VROLUK 50-JARIG jubileum GEEN BLOED IN NIEUWE FAMILY PLOT ^lfred Hitchcock heeft gemeend zijn vijftigjarige vakjubileum (zijn eerste film The Pleasure Garden maakte hij in 1925) op vrolijke wijze te moeten vie ren. Family Plot schijnt te moeten be wijzen dat Hitchcock door de kritiek dan wel beschouwd mag worden als een genie over wiens oeuvre al een bi bliotheek vol studies geschreven is, hij zelf intussen is zijn verrichtingen alles behalve zwaarwichtig blijven be schouwen. Films maken is een bezig heid waar je toevallig maar lol in moet hebben en als je er lol in hebt, mag het publiek dat ook gerust merken ook. En dat is zeker te merken aan Family Plot, die nu In ons land ln roulatie komt. Hitchcock heeft in geen jaren zo'n vro lijk werkstuk afgeleverd. Hetis eigenlijk een bijster geestige familiefilm, waarin welgeteld één lijk valt en dat dan nog buiten beeld. Desondanks Is het een erg spannende film Vooral omdat Hitchcock een sluw spelletje speelt met de verwachtingspa tronen die hij bij ons veronderstellen mag vanuit de wetenschap dat hij im mers de film gemaakt heeft. Met enige notie van de 53 eerdere werken van Hitchcock, word je bij het zien van Fa mily Plot vaker de stulpen op het lijf gejaagd door wat er zou kunnen gaan gebeuren dan door wat er feitelijk ge beurt. Want wat er feitelijk gebeurt is zelfs licht teleurstellend, met name de plotontwikkeling naar het einde toe is niet denderend en moet het doen zonder het soort enerverende bravoure-werk dat Hitchcock kenmerkte in zijn beste tijd, die overigens de jaren dertig, veer tig en vijftig royaal overspant. Wat Family Plot dan toch een prima film maakte is de wijze waarop Hitch cock dingen laat gebeuren of niet laat gebeuren. Misdaadfilms zijn de laatste tien jaar zeker niet minder in zwang dan vroeger, maar de eenvormigheid viert hoogtij. Voor tachtig procent gaan ze al lemaal over handel In heroïne en voor negentig procent zit alle fantasie ge stopt in autochases en varianten daar op. die tegenwoordig minstens een kwart van de film moeten omvatten. En praktisch alle misdaadfilms gokken op ruig realisme dat het gebruik van bui- tenlokatles verplicht stelt, de actie momenten het liefst in slow-motion laat zien en acteurs laat kreperen met het bloed zowat tegen de camera-lens op- spetterend. Geen bloed En dan komt zo'n vorige week vrijdag 77 geworden Hitchcock doodleuk af zakken met een misdaadverhaal waarin geen druppel bloed vloeit, waarin voor een simpel te verfilmen autoritje de oude truc met achter- grondprojectie weer gebruikt wordt en een intrige die te gezocht is voor woor den. Het werkt als een verademing. Het gaat over twee koppels. Het ene (Barbara Harris en Bruce Demi pro beert een bejaarde vrouw een poot uit te draaien door het opsporen van een zoekgeraakte erfgenaam, waarbij Bar bara voorgeeft helderziend te zijn. maar Bruce (als een werkloze acteur die aan de kost komt als taxichauffeur) op eigen krachten het speurwerk dient te ver richten. Het andere koppel (William De- vane en Karen Black) kidnapt scheepsmagnaten en bisschoppen, waarbij William de schone schijn op houdt als oppassend juwelier, terwijl Karen zwaar vermomd de kastanjes uit het vuur mag halen. Kortom: niemand is wat hij voorgeeft te zijn. En zeker niet de juwelier want, die zegt dat hij Adamson heet, terwijl hij in werkelijkheid de meneer Rainbird is die men nodig heeft om met een fortuin te overstelpen. De man voelt zich evenwel onmiddellijk bedreigd als hij verneemt dat er navraag naar zijn identiteit ge daan wordt, want door de wijze waarop hij zelf al bezig was een fortuin te verga ren, heeft hij veel te verbergen en hij vermoedt niet met wat voor plezierige oogmerken men hem poogt op te spo ren. En zo dreigen dan de kleine deug nieten argeloos en regelrecht in de ar men te lopen van grote, veel kwaadaar diger schurken. Dat is zo n beetje de The Master of suspense tussen zijn hoofdrolspelers van Family PlotWil liam Devane, Karen Black Alfred Hitchcock, Barbara Harris en Bruce Dem. grap van de film, dat niemand vermoe den kan wat de ander continu bezig is boven zijn hoofd te hangen. De ontknoping is dan nog verrassend genoeg, hoewel - zoals gemeld - niet voorzien van de donderslag bij heldere hemel die we in Hitchcockfilms zo graag zien inslaan, of een spectaculaire, naar zijn top gedreven spanningscurve zoals die finale achtervolging over in rotsen uitgehouwen presidentskoppen van North By Northwest. Family Plot hééft wel weer zo'n typische Hitchcock- sequence waar we het nog jaren over kunnen hebben, maar hij zit niet aan het einde: een tochtje van Barbara Harris en Bruce Dem. bergafwaarts in een auto met gesaboteerde remmen. Weliswaar is het soort scène al tot vervelens toe ver toond. maar nu als subliem uitgedok terd staaltje van Hitchcock-precisie grijp je weer de stoelleuning vast van schrik. IJzersterk geregisseerd is trouwens ook de episode waarin een bisschop ont voerd wordt: niet op straat wanneer de man in burger is zoals geschiedde in de roman The Rainbird Pattern waarop deze film gebaseerd werd. maar in vol ornaat en midden in een religieuze plechtigheid. Diepgravers De diepgravers onder de Hitchcock-fans zullen wel een feilloos verband weten te leggen tussen deze baldadige uitvergro ting van een terloops romanfragment en het katholieke verleden van de meester die een deel van zijn jeugd op een jezui- tencollege heeft doorgebracht. Zoals ze ook niet over het hoofd zullen zien dat de helderziende juffrouw en de kidnap pende juwelier hun sexuele begeerlijk heid uitspelen onj de partners in te zet ten bij het stillen van hun eigen geld honger, hetgeen een opvallend vaak door Hitchcock gebruiktmotdefis. Zoals ook zo'n speurtocht naar een gemystifi ceerd personage vaste prik is. Diepzin nige dingen zijn er voorts te vertellen over de ongehoord symetrische opbouw van het scenario (tot stand gekomen in samenwerking met Ernest Lehman, die ook The man who kew to much gescript had) en het elegante spel met contrast werking. Eigenlijk is het nogal verwonderlijk dat er vaak zo diepzinnig over films van Hitchcock gedaan wordt, terwijl hij zelf juist alle mogelijke pogingen in het werk lijkt te stellen om zo min mogelijk se rieus te worden genomen. Een in het oog springend signaal daarvoor is altijd de eigen hilarische verschijning in zijn films, zoals nu kortstondig in silhouet afgetekend achter een matglazen deur. Terwijl het een voor de meester ook be kende eigenaardigheid is om te midden van het samenpakkend onheil ineens aandacht te gaan besteden aan bijvoor beeld het huwelijksondermijnende ge- liefhebber met de Franse keuken door de vrouw van inspecteur in Frenzy, of de pietluttige, maar o zo genoeglijk aan te horen kibbelpartijen tussen Bruce Dem en Barbara Harris in Family Plot. Maar daaruit blijkt natuurlijk dat de misdaadfilms van Hitchcock, films zijn waar wonderlijke steken aan los kunnen zitten en dat juist verleidt de fijnproe vers tot speurtochten naar poetsen die gebakken worden op ook meer aan het zicht onttrokken niveau's. Iets heel ei- 16 Nederland-Muziek biedt omroepen concerten aan HILVERSUM-1 AMSTERDAM - De Stichting Nederland-Muziek. die enige jaren ge leden werd opgericht om te komen tot een radiozender voor klassieke en mo derne muziek, biedt de omroepvereni gingen een serie van zes live-concerten aan. Deze zullen worden uitgezonden op Hilversum IV. Ze worden onder de titel 'Nederland-Muziek lunchconcer ten' gegeven in de kleine zaal van het concertgebouw in Amsterdam in de week van maandag 20 september tot en met zaterdag 25 september, dagelijks van 12.00 uur tot 13.00 uur. Ze zijn gra tis toegankelijk voor het publiek. De Stichting Nederland-Muziek hoopt dat dit gebaar de omroepverenigingen zal aansporen in het vervolg meer live concerten in het programma van de nieuwe muziekzender op te nemen. Een volgens de Stichting Nederland-Muziek andere tekortkoming -de beémdiging van Hilversum IV om vijf uur 's middags is voor haar een reden om te blijven be staan en te blijven ijveren voor een al gemene muziekzender van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Dank zij de achterban van bijna 150.000 sympathisanten, van wie een aantal de stichting steeds financieel heeft ge steund. is dit geschenk aan de omroep verenigingen mogelijk, aldus Nederland-Muziek. Presentator van het concertprogramma is Theo Olof, één der bestuursleden en initiatiefnemers van de Stichting Ne derland Muziek. DONDERDAG 12.00 (S) Uit het songbook van Ria Joy. 12.15 Boer en tuinder. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en Nu. 12.55 (S) Middagpauze- dienst,. 13.15 (S) Goed gestemd. 14.00 (S) Klanksnoer. 15.00 (S) Globaal. (15,30 Nws.) 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en Nu, 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30 Nws. 18 41 Wereldpanorama, 18.53 De kerk vandaag. 19.10 (S) Leger des Heilskwartier. 19.25 (S) De wereld 'zingt Gods lof. 20.05 (S) SchutterswegS. 22.25 Avondoverdeking. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en Nu. 23.00 (S) Rondom het woord. 23.25 (S) Stairway to the stare, 23,55 Nws. VRIJDAG KRO: 7.00 Nws. 7 02 Het levende woont 7.07 (S) Hans van WiUigenburg, ge va. rieerd programma. (7.30 Nws.) 8.30Nji NOS: 8.36 Gymnastiek voor de hc» vrouw. 8.45 Spiegel van België KJft 9.45 (S) Anne van Egmond, lichte ïj. ziek. (10.30 Nws HILVERSUM-2 Karen Black tijdens haar optreden in Family Plot, de laatste Hitchcock-film, die op 19 augustus in Nederland in pre mière ging. genaardigs haalt deze snaakse filmvete raan uit met de wijze waarop hij in Fa mily Plot Karen Black introduceert: we volgen al een tijdje Barbara en Bruce tijdens een nachtelijke taxitocht, wan neer er eensklaps een in het zwart ge klede. gezonnebrilde, platinablonde dame de weg oversteekt. Bruce en Bar bara rijden gewoon door, maar de ca mera stapt halsoverkop uit om achter die dame aan te gaan, die pas na ge ruime tijd een vermomde Karen Black blijkt te wezen. En het duurt nog tot de laatste tien minuten van de film voor Karen andermaal het pad van Bruce en Barbara kruist, maar niemand heeft er dan weet van dat het niet de eerste keer is. Zo maar een onderonsje tussen Hitchcock en zijn publiek. Vee Hitchcock heeft zijn hele leven geroe pen dat hij acteurs beschouwd als vee, hetgeen hem overigens niet verhindert alle betrokkenen in Family Plot tot zeer bevredigende spelprestaties te brengen. Voor zijn publiek heeft hij echter een heilig respect en stelt hij al les in het werk het onder de kin te kie telen. Terwijl hij op de keper be schouwd meestal alleen matige mis daadromans heeft aan te bieden. Maar heel zijn oeuvre levert het bewijs dat voedsel van bescheiden herkomst op gediend kan worden als een zeer ver fijnd gerecht, mits het is toebereid met vindingrijkheid, raffinement en plezier in koken. Hitchcock is wat dat betreft een culinair genie, van een bijna uitge storven generatie. Ik hoop niet dat het waar is wat ze zeggen; dat na Family Plot de „master of suspense" in al le rust wil gaan rentenieren. Een internationaal comité zal de dood van Ulrike Meinhof ter discussie stel len. In het comité, dat donderdag in Stuttgart zal worden gepresenteerd, zullen van Nederlandse zijde waar schijnlijk Johan van Minnen (VARA's Ombudsman), Sjef Theuns (psychia ter), mr. Bakker Schut (advocaat) en prof. Lolle Nauta (hoogleraar) zitting hebben. Min of meer naar aanleiding van de pre sentatie van dit comité zendt de VARA donderdagavond in Achter het Nieuws een reportage uit (22.20 uur. Ned. 2) over de Rote Armee Fraktion. beter bekend als de Baader-Meinhofgroep. In deze re portage. waarin interviews met de zus ter van Ulrike Meinhof. de BM- advocaten Heldmann en Klaus Crois sant, maar ook met de minister van jus titie van Baden-Wuerttemberg, dr. T. Bender. wordt duidelijk gemaakt dat er iets mis is met de Duitse rechtsstaat en dat er in Duitsland een fobie bestaat ten aanzien van het opsporen van „crimi nele anarchisten". Wat de makers van de reportage. Nico Haasbroek en Joop Daalmeijer, als aan leiding voor hun werkstuk noemen: het ten einde lopen van het proces tegen de hoofdverdachten in het Baader- Meinhofproces in Stuttgart, is slechts een zijdelingse aanleiding. Heel duide lijk wordt gemaakt dat de Duitse angst voor terroristen als exportartikel wordt gebruikt, met andere woorden: terro risme is internationaal en verdient daarom internationale aanpak (onder leiding van Duitsland wellicht). De uitspraken van de CDU'er Alfred Dregger - de CDU heeft duidelijk een verkiezingsleus gemaakt van de mee dogenloze aanpak van het terrorisme - worden niet voor niets in deze reportage in verband gebracht met de behande ling van de van terrorisme verdachte gevangenen en hun berechting. De conclusie die Nico Haasbroek ge trokken heeft uit deze reportage - maar die wellicht minder-ingewijden zal ont gaan - is: je hoeft het nog niet met de Rote Armee Fraktion eens te zijn om vast te stellen dat hun behandeling schandalig is geweest en nog is. Daarbij komt de dood van Ulrike Meinhof - moord zeggen haar zuster en de verde diging, zelfmoord houden de jusütieau- toriteiten vol, en niemand zal er ooit achter komen wie nu gelijk heeft. Je blijft altijd zitten met de vraag: wie kun je geloven. Voor Klaus Croissant, de BM- verdediger, die zelf herhaaldelijk is op gepakt wegens vermeende criminele ac tiviteiten - het is duidelijk dat hij zijn taak opvat als intermediair tussen het publiek en RAF-leden - bestaat deze vraag niet Hij is ervan overtuigd dat er iets niet klopt met de dood van Ulrike Meinhof En of er nu bewijzen voor zelf moord of voor moord zijn, is minder be langrijk. Het feit dat er twijfel is, recht vaardigt een nieuw onderzoek. Alles wat zich afspeelde rond de opspo ring, vervolging en berechting van zgn. anarchistische terroristen, moet gezien worden tegen het licht van de binnen landse politieke verhoudingen, ook al heeft de justitie kosten noch moeite ge spaard om juist dit politieke element te weren uit de rechtszaal, waardoor deze justitie zich de schijnbare zekerheid verschafte van onpartijdig zijn. Dat dat niet het geval is, laat deze reportage nog eens duidelijk zien. 12.30 Sportrevue. 12.45 Per Si- do. 13.00 Nws. 13.11 RadiojoumaaL 13.2! 'n Middagje AVRO. (16.00 Nws, 16 Radiojournaal) 17.00 (S) Parlevinken 17.40 Nederlands Israëlitisch Kerkge nootschap. AVRO 18.00 Nws. 18.11 diojoumaal. IKON 18.30 Kleur. 19.00 iS: Tourix Folkfestival in Vlaardingea 19.30 (S) Hoogetepunten uit operetta 20.00 Nws. 20.05 Radiojournaal. 20.lt Programma overzicht. 20.15 (S) Soiree Musicale. 21.40 (S) Theater Intematto naai. 22.10 (S) Jazzspectrum NOS 23.05 (S) Met het oog op morgen. (23.05 Aktua- liteitenoverzicht Radio-TV. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan). 23.55 Nws. VRIJDAG NCRV: 7.00 Nws.'7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Te Deum Laudamus: gewijd) muziek. 7.54 Herkenning. 8.00 Nws. 8.11 Hier en Nu. 8.25 Rozegeur en prikkeld raad: het leven van alledag. NOS: 9.« Hobbyscoop extra. 9.35 Waterstanda 9.40 De Nederlandse Schoolradio. 10.0 Wat heeft dat kindr. pedagogische re briek. 10.15 De taal in je hand: rubrid over hetleven in de taal. 10.30 Euroligh 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder, d stem van de sprekende minderheid HILVERSUM-3 Ï30NDERDAG 12.03(5 Drie draait tussen de middag. 14.03 (5 Pop-kontakt 16.03 (S) De Hitmeesten Ieder heel uur nws. NOS 18.03 De Va» turebank. 18.10 (S) NOS-maal. TROS 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Ferry Maat! Soul top-10. 21.02 (S) Luister uit.e thuis naar Aneet de Langen. 22.02 (5 Als dat zou kunnen. 22.55 Mededelb gen. 23.02 (S) Sesjun. 0.02 (S) De Hu? van Gelderen Show met LP-werk. IC Nachtwacht. VRIJDAG EO: 7.02 (S) Matinata, non-stop muzz programma. 8.03 (S) Tijdsein, een pi gramma waarin u op weg geholpe wordt met informatie en muziek. (8.Ü 8.30 en 8.45 Aktualiteiten). 9.03 (8) D( muzikale fruitmand: verzoekplato programma van en voor zieken. 10.03(5: Ronduit, Informatief jeugdmagaziiK TROS: 11.03 (S) Drie draait op verzoel 10.45-1 L10 Leven in een ontwikkelingsland (lt EO 15.00 Vrijetijdsbesteding NOS-NOT 16.00 Ziezo TELEAC 18.30 Engels voor gevorderden NOS 18.45 Toer tips 18.55 Journaal VPRO 19.05 Monty Python 19.35 Strijd, serie gesprekken 20.15 Honger, korte tekenfilm 20.30 Machiavelll 21.35 Journaal EO 21.50 Nader bekeken 22.20 Van U wil ik zingen 22.45 Tenslotte 22.50 Journaal NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal VAR.A 19.05 Film-blik 20.00 Journaal 20.25 Ned. Elftal 20.55 De pop 21.50 3 x Neumann 22.20 Achter het nieuws NOS 22.50 Den Haag vandaag 23.05 Ronde van Ned. voor Profs 23.15 Journaal 18.55 Barbapapa. 19.00 Tienerklanken. 19.40 Mededelingen. 19.45 Journaal. 20.15 Coronation Street. 20 40 Panorama. 21.30 Rooien en blauwen. 21.35 Standpunten. 21.55 Filmmagazine. 22.40 JoumaaL 17.55 Voor de kleuters. 18.15 Pourquoi. 18.45 Tv-sene. 19.00 Regionaal journaal. 19.11 weerbericht. 19.15 Journaal. 19.30 Mandrin. 20.20 Konsumentenru- briek. 21.20 Amusementsprogramma. 21.51 Jour naal. 22.06 L'Ironie du sort. 23.26 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL 12.35 Les portes de la nuit, film van Marcel Camé, met Yves Montand e.a. 14.15-14.45 L'Imagnination au galop, serie. 17,35 Voor de jeugd. 18.20 Reg. act. 18.40 Voor de vrouw. 18.47 Le village englouti, serie. 19.00 Journaal. 19 30 Faits divers. 20.30 Amerika, reportage. 21.30 Jazz in Juan-les-Pins. 22.00-22.15 Nieuws. HILVERSUM-4 12.00(S) Rondom Haydn (13). 14.00 N* 14.02 Echo buitenland. 14.10 (S) Prom nade Orkest met werken van Delic Debussy, Granados en Glinka. 15.00(5 Kollega - van alledaags en zeldzaam. VRIJDAG NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klasski 9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeuwen. (9.C Marijke Ferguson. 9.45 Ernst Venna Ien.) 10.30 (S) Vocalise: 1. Magnifiek Penderecki. 2. Operette- verzoeken EVEN PUZZELEN 15 -134 ,Panda vond het natuurlijk prettig, dat hij het politiebureau zo vlug weer kon verlaten. Maar hij begreep niet hele maal waarom de bngadier zo van hem geschrokken was, en daarom bleef hij staan toen hij een stapeltje krantenzag. "Hobbeldonk in puin gelegd door een klopgeest." las hij schrikkend. "De meubelen zijn uit de ramen gegooid, het behang is van de muren gescheurd en de bewoners waren in groot gevaar..." Hij liet de kranten in de steek en begon te rennen. ..D-dat moet allemaal gebeurd zijn toen ikwegwas",dachthij.„ArmeJollipop!hij zal wel hulp nodig hebben!" Maar in het krantegebouw, dat hij pas seerde, was de redakteur heel boos op het artikel. "Ik zei je toch, dat ik een pakkend stuk wilde hebben?!" riep hij woedend tegen de verslaggever. "Maar jij hebt er een spookverhaal van gemaakt! Dat gaat ons abonnees kosten!" Monty Python NED. 1,19.05 UUR In de geestige serie vanavond: de heer en mevrouw Morris op etnolo gisch onderzoek in Londense voor steden, schooljongens die fortuinen vergaren bij het speculeren op de beurs, ministers die af en toe een schone luier nodig hebben en het le ven van Tsjaikowsky verklaard voor boeren en tuinders. Met: John Gleese, Graham Chapman. Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin, Terry Gilliam. Oude mensen NED. 1,19.35 UUR De laatste aflevering van een serie gesprekken met oude mensen uit de arbeidersbeweging. Vanavond: Jan de Ronde, Amsterdammer, 77 Jaar, CPN-erén vrijdenker, heeft in 1918 in het leger een sold atenprotest mee gemaakt en in 1920 een kleermakers- staking. Hij verricht veel internatio naal werk voor de Vrijdenkersbewe ging Produküe en samenstelling, van dit programma: Ireen van Dits- huyzen en Cherry Duyns. Machiavelli NED. 1, 20.30 UUR Machiavelli of 'Hoe de wereld haar onschuld verloor" is een biografisch onderzoek naar de Florentijnse poli ticus Machiavelli, die ten tijde van de Italiaanse renaissance in zijn boek 'De Heerser ('I Principe') een tot op de huidige dag geldige beschrijving heeft gegeven van het mechaniek van de macht Dat is in ieder geval de visie van Daniël de Lange en Hans Keller, die dit programma maakten. De VPRO start op 16 september met een nieuwe reeks van driewekelijkse programma's onder de naam 'Ma chiavelli', magazine-achtlge uitzen dingen waarin de macht een hoofdrol speelt. Ter inleiding van de nieuwe reeks herhaalt de VPRO de aan de staatsman Machiavelli zelf gewijde uitzending. W illem Nijholt NED. 2,19.05 UUR Vanavond is voor de laatste maal het programma 'Film-blik' op het VARA-scherm te zien. waarin dit maal het geheim van de filmmuziek wordt onthuld. Op verzoek van de kijkers worden fragmenten gedraaid uit films met Fred Astaire, Shirley Temple en John Wayne, terwijl als filmtip van de week een fragment uit 'Holly wood, Hollywood' (That's Enter tainment II) met Gene Kelly in de hoofdrol, wordt getoond. Over deze film wordt gepraat met de speciale gast van die avond: Willem Nijholt Als altijd zijn er de getekende avon turen van de Roze Panter, slapstick en popmuziek, ditmaal door Little Richard met The girl can't help it'. Horizontaal: 1 zaagmolen; 6 Ierse» zetsbeweging; 7 persoon aan wie dB goederen in bewaringgeeft: 11 klooster» verste: 12 vlaktemaat; 13 grondtoon;!! geheel de Uwe; 15 baardje; 17 spon plantje; 19 beroep; 21 houding; 22 b? naam (Z.Ned). Verticaal: 1 vader; 2 streek; 3 sorteert' richting; 4 evenredig deel; 5 deel van 1* been; 7 lusteloos; 8 schijfje chocolade,! gebrek; 10 dorpjein Overijssel; 15aaBp name bezigheid; 16 mep; 17 plaatst Italië; 18 deerniswekkend; 20 drank Oplossing vorige puzz#

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 16