RAMADAN, DE JAARLIJKSE VUURPROEF VOOR MOSLIMS "TIM g°ed gegeven slecht uitgewerkt Rassenvraagstuk belangrijkst op 1 Geref. Oecumenische Synode AMERSFOORT-Wie een gesprek wil beginnen over de zin van de vasten moet niet vreemd opkijken als zijn toehoorder hem gaat bekijken met de blik van een psycholoog. Hij zal zich waarschijnlijk afvragen of je ze alle vijf nog op een rijtje hebt. want een maand of langer met mond jesmaat eten en drinken om je te bezinnen op de reden van hel bestaan is toch curieus, nietwaar? De veertigdaagse vasten, in vroeger dagen het jaarlijkse boetekleed van de katholieken, is reeds lang als merkwaardige relikwie opge borgen in de tombe van de traditie. De hele ascese staat trouwens op de beurs van courante deugden laag genoteerd. Topsporters hebben er wel eens van gehoord, de rest van de goege meente veronderstelt alwéér het slachtoffer te worden van een nieuw afwasmiddel. In een consumptiemaatschappij als de onze past het niet serieus te doen over zoiets als onthou ding in welke zin ook De interesse gaat uit naar geschilde tomaat gevuld met door abricot brandy overgoten garnalen of naar gestampte mosselen met een snuifje kerrie. Wie doet er nou aan vasten? ..Ik", zegt Bell Mohamed. een 29-jarige Marok kaan Hij staat niet alleen. Op de vooravond van de zevenentwintigste augustus zullen alleen al in Amersfoort een kleine 500 landgenoten en ruim 900 Turken, vrouwen en kinderen meege rekend. zich klaarmaken voor de viering van de Ramadan, de vastenmaand van de islamieten. Bell Mohamed vertelt, dat hij zich geen bestaan zonder de Ramadan kan voorstellen. Waarom dan niet? „Omdat het in de Koran staat". ant- woordt de Marokkaan prompt. En daarmee is voor hem de kous af. Vragen in de trant van: is vasten nou wel nodig of: moet je precies doen wat voorgeschreven staat, raken voor Bell Mo hamed met de kem van de zaak. De Koran is de maatstaf van 500 miljoen moslims. Hij pakt er een boekje bij en laat mij zien waarom het gaat in het leven. Zijn vinger schuift naar het hoofd stuk „De leerstellingen van de islam". Het eerste en voornaamste geloofspunt voor de moslim is. dat er naast Allah geen god is, die waardig genoeg is om te worden aanbeden en dat Mohamed zijn boodschapper is. Daama vol gen een viertal plichten, waaraan iedereen die zich moslim wil noemen, moet voldoen: 1. het houden van het dagelijks gebed, 2. het vasten gedurende de maand Ramadan. 3. het maken van een bedevaart naar Mekka indien mogelijk. 4. het betalen van de Zakat of armenbelasting door de rijken. „Voor een reis naar Mekka en het storten van armenbelasting heb ik geen geld", zegt Bell Mohamed. „Aan die punten hoef ik me dus ook niet te houden, blijft over het dagelijkse gebed en de Ramadan" Geen vuile taal Het vasten is voor de moslim geen kleinigheid. Hij mag alleen spijs en drank gebruiken van zon- ondergang tot zonsopkomst overeenkomstig het voorschrift van de Koran: ..Eet en drinkt, totdat gij in de morgen een witte draad van een zwarte kunt onderscheiden, vast dan weer tot de volgende nacht". Bell Mohamed" „Vasten is voor ons. moslims, veel meer dan niet eten en drin ken De mannen mogen ook geen omgang met vrouwen hebben, vuile taal uitslaan, roken of snoepen". dagen eerder begint dan die van het vooraf gaande jaar Daardoor verschuift de vasten maand van de islamieten geleidelijk over de vier seizoenen Om de elf jaar wordt een extra dag berekend teneinde de cyclus gelijk te trekken ivergelijk ons schrikkeljaar! In het Westen wordt de omioopduur van de aarde om de zon gelijkgesteld aan een jaar. de moslims richten zich op de maan Bij elke nieuwe maan start een nieuwe maand Ook hier wijst de Koran de weg. De maand Ramadan waarin de openbaring uit de hemel werd ncerge- zonden als leiding voor de mensen, als duidelijke tekenen van de leiding en de openbaring en wie van u de maan ziet (het teken, dat een nieuwe maan begonnen is - red.), die beginne met vas ten". Frans van Schaik. afgestudeerd in de culturele antropologie en in het bijzonder georiënteerd op Afrika, vertelt onder goedkeurend geknik van Bell Mohamed, dat drie motieven de Ramadan stevig funderen. Behalve, dat het voorschrift is in de Koran, wordt de moderne moslim nog steeds aangesproken door twee andere aspecten van het vasten: de boetedoening en de bezin ning „Het je onthouden van genoegens kan een scherp besef oproepen voor de betrekkelijkheid van al het materiële en nodigt tegelijkertijd uit om te zoeken naar die dingen, die wel de waar achtigheid van het leven uitmaken. Hetis duide lijk. dal ook niet-mosiims hierin een belangrijk element van hun godsdienst herkennen Het christendom ligt hier natuurlijk voor de hand Als je de Koran goed leest zul je ook ontdekken, dat veel facetten van het christendom niet al leen worden afgewezen, maar zelfs als zeer waar devol worden erkend". ren uit hef. jodendom en christendom zoals Noach. Mozes. Abraham en ook Jezus, die met de andere drie op hethoge voetstuk van de grote profeten wordt gezet. Volgens de Koran is Jezus echter niet Gods zoon. maar een afgezant van God. zoals er méér voor hem zijn geweest. De Koran verwijst ook naar de joden en christe nen als het vasten ter sprake komt: ..O. Gij. die gelooft, het vasten is u voorgeschreven zoals het hun. die voor u kwamen was voorgeschreven, opdat gij godvruchtig zijt Een bepaald aantal dagen moet gij vasten Wie van u dan ziek is of op reis vaste een aantal andere dagen Veel moslims beschouwen dit voorschrift als een heilige plicht. Wie met. opzet hei vasten door breekt door overdag te eten. moet wel rekening houden met nare consequenties Bell Mohamed: „Doorzo duidelijk tet de regel in te gaan weet je als moslim, datje goed fout zit. Berouw alleen is dan niet genoeg. Om zo n overtreding weer goed te maken, moetje zestig dagen extra vas ten 'Grapjes' Ontzag Hij pakt uit een van de honderden boeken, die het omvangrijke culturele bezit van Frans van Schaik uitmaken, een blaadje, waarop een aan tal Koran-citaten staan. Achter het eerste staat S 4:161. Dat blijkt een afkorting te zijn van Soeri •hoofdstuk) 4, vers 161. Daarin wordt met ontzag geschreven over figu- Het wordt een volgeling van Allah in het buiten land met altijd even gemakkelijk gemaakt Col lega's op het werk van andere nationaliteit en geloof willen wel eensde „vuurvastheid" van een moslim uitproberen Tijdens de Ramadan wordt hem herhaaldelijk een pakje sigaretten voor de neus geschoven of verlokkend een of andere iek- kemij voorgehouden. Pesterij' „Absoluut niet", zegt Bell Mohamed. „zo moetje dat met zien. Je collega's beschouwen dat als een grapje en zo ervaar ik dat ook. Ze laten ons alle ruimte om de Ramadan goed te beleven. Dat wil overigens niet zeggen, dat iedereen van harte instemLmet wat we doen Ik heb ook wel eens mensen gezien, die met de vinger naar hun voorhoofd wezen. Het bekende gebaar voor lui, die niet goed snik zijn Ach. dat soort dingen neem je op de koop toe' De islamiet is geen man. die voor het slapen gaan nog even aan de heilige oorlog denkt. Die misvatting werd op school voor het leven inge bakken. Menig geschiedenisleraar associeerde de islam met veroveringszucht en genadeloze dwang Die eigenschappen hebben enkele krijgshaftige emirs ook wel overvloedig gede monstreerd. maar daarmee belichaamden zij nog niet de kernpunten van Allah's leer. Wat is de islam dan wel? Deze godsdienst werd bijna 1400 jaar geleden door Mohamed gepredikt De letterlijke betekenis van het woord islam is: 1 zich geheel en al onderwerpen aan de wil van God en 2 vrede stichten. Het woord moslim staat voor: hij die vrede sluit met God en zijn medemens. Mohamed werd 570 na Christus ge boren in Mekka. Toen hij veertig jaar was ver scheen hem de engel Gabriél in de grot Hirza waar Mohamed vaak mediteerde. Daar werd hem opgedragen om predikend de wereld m te gaan. Enkele maanden later kreeg hij wederom een openbaring, waarin hem werd bevolen de men sen tot: God te brengen, het veelgodendom af te schaffen, het kwaad en de overtredingen te on derdrukken en reinheid en rechtvaardigheid in de wereld te brengen Deze openbaring ver leende hem de rang van profeet Openbaringsnacht De nacht van de 27c Ramadan is aan deze ge beurtenis gewijd. Lailat el Kadr. zeggen de mos lims Ofwel Nacht van de ..Macht" Voor de isla miet is de eerbiedige herdenking van deze open baringsnacht zo belangrijk, dat zijn waarach tigheid als gelovige er direct aan wordt gekop peld. Bell Mohamed. „Eerbiedig bidden tijdens die plechtigheid tussen acht uur 's avonds en vier uur 's nachts heeft veel meer betekenis dan alle gebeden gedurende duizend andere nachten samen" Het einde van de Ramadan wordt door de isla mieten met een explosie van feestelijkheden gevierd. Spelen, kleurige optochten, vuurwerk. De kinderen worden bedacht met cadeautjes, de vrouwen met sieraden en nieuwe kleren. Aid el Seghir. heet het feest. De moslims zijn uitge laten. omdat de maand van beproeving voorbij is en een nieuw begin voor de deur staat. Moslimmaand De Ramadan is eigenlijk de naam van de ne gende maand volgens het telsysteem van de is lamieten. Ze hebben er twaalf, net als wij. maar het aantal dagen komt niet overeen met die van onze maanden. De eerste moslimmaand (Mo- harrami heeft 30 dagen, de tweede 29. de derde weer 30. de vierde weer 29. enz. In totaal telt het moslimjaar dus 354 dagen, elf minder dan het onze. Dat betekent, dat elk jaar de Ramadan elf Op de foto: een Islamitisch feest in de Haagse moskee. Hoe onderscheid je een goede van een slechte roman? Dat is niet een voudig te zeggen. Een paradoxaal antwoord: een goede roman is bijna vervelend, een slechte, meeslepend boeiend. Een goede roman eist in spanningvan de lezer, een slechte geen enkele. Een goede roman geeft stof tot nadenken, eist zelfs dat je nadenkt, zelf combineert, invult, in een slechte wordt het kleine beetje dat er te den ken zou vallen tien, twintig keer uitge kauwd en dan nog eens herhaald. Een goede roman wint bij elk herlezen aan diepte, een slechte ben je zo vergeten, hij verdraagt meestal zelfs geen herle zen. Nogmaals: de goede roman eist je op, de slechte brengt je enkel in een soort roes, hij rukt je los van de wereld in een schijnwereld, een valse wereld. Ik wil zelfs waarschuwen: weest op uw hoede zodra een boek u in een roes brengt. Zodra je, als geroutineerd lezer althans, in die vreemde leesroes komt, wanneer je, de lectuur onderbrekend, even tot jezelf moet komen omdat de wereld rondom je heen zo anders ge worden is, de tijd weggevallen, de om geving even niet vertrouwd, pas dan maar op: tien tegen een ben je met een snertroman, met echt leesvoer bezig. Meestal o zo goed en meeslepend ver teld, met kleurrijke karakters en zeeën van sentimentele ontroering - maar er deugt niets van. Al kan het, uiteraard, totaal geen kwaad. 'Tim' van Colleen Mac Cullough is zo n boek. Het heeft een interessant gegeven, het had, bij een betere aanpak, een goed boek kunnen worden. Nu blijft het bij een rare, halfslachtige toestand; waarom, ik weet hetniet. Ik ken geen ander werk van CMC, mogelijk kan deze auteur niet beter, komt er enkel van dit leesvoer uit de pen. Vóor- opgesteld nog even: het boek fascineerde me op dezojuistgezegdemanier.deverkeerdedus.Iklas het 'dan toch maai" in éen ruk uit, aldoor ver wachtend dat er iets goeds komen zou. aldoor geïrriteerd door de gemiste kansen, de grote fou ten, het gezeur. Het boek speelt in Australië, in de omgeving van Sidney. Hoofdpersoon is eigenlijk niet Tim, maar Mary Horton, een 45-jarige vrouw die deels zeer geslaagd is in het leven en deels uiterst gefrustreerd. Ze heeft met ijzeren wilskracht en grote intelligentie zich opgewerkt van niets tot de rijkste vrouw van het dorp waar ze woont. Ze heeft een belangrijke functie, rijdt in 'n Bent- ley, heeft twee luxueuze huizen en een stuk grond en ze kan zich vrijwel allespermitteren. Ze isnietaantrekkelijk van uiterlijk, maar altijd tot in de puntjes verzorgd, even saai als stipt Liefde heeft ze nooit gekend, ze is zelfs nog maagd. Dan ziet ze op een morgen, doordat er iets aan het huis van haar buurvrouw verbouwd wordt, de jonge bouwvakker Tim MelviUe en ze is op slag volkomen overstuur. Tim draagt geen andere kleding dan zijn shorts en sokken, omgeslagen over zijn laarzen Zij heeft nog nooit zo'n mooie man gezien en is de hele dag van slag. Iedere lezer voelt met zijn klomp dat deze coup de foudra iets met Mary's vijfenveertigjarige hor monale toestand van doen heeft, maar nu komt er een van de trucs van slechte boeken: de au teur houdt zich van den domme en laat Mary een paar honderd bladzijs sappelen voor er aan het licht komt dat CMC het óók wel wist. Wél krijgt Mary een gulle boekenkans. als zij 's avonds thuis komt van haar werk is die fraaie knaap daar nóg. hij doet overwerk voor z'n baas. En pientere Mary combineert; een jongeman die overwerkt wil stellig nog wel een extraatje ver dienen en haar grasveld moet gemaaid, enfin, u voelt het al aankomen, ze wringt zich door de heg die haar terrein van dat van haar buurvrouw scheidt. Dan volgt de schok: (voor haar, wij als lezers weten hetal) Tim is achterlijk en nietzo'n beetje. Hij is, het wordt het hele boek door bevestigd door wie hem ook maar ziet. het fraaiste manne lijke exemplaar uit de wijde omtrek, maar hij heeft de geest van een kind van vijf. Hij heeft een erg lief karakter, hij is zoiets als een aanhanke lijke hond. maar er valt met veel met hem te beginnen. De reden van Tim's achterlijkheid is dat zijn moeder al vrij oud was toen ze hem. als eerste kind. kreeg Bij het tweede ging het toen beter, de dochter Dawme is juist buitengewoon begaafd Tot zover is alles in orde. het plot is goed ge vonden. De vrijage tussen een rijke, lelijke oude vrijster en een beeldschone imbeciel kan begin nen. Denk je zo. Maar CMC heeft het erg inge wikkeld willen maken, diep vooral ook. en daar bij nog al grove fouten gemaakt. De eerste (en onvergeeflijkste) is wel deze: Tim komt uit een arbeidersmilieu. Zijn vader Ron en moeder Es zijn erg sympathieke en verstandige mensen, dol op hun zoon en ook Dawnie is dol op haar broer. Ze hebben de jongen dan ook zeer redelijk opge voed, voor zover dat mogelijk was en hij, op zijn beurt, is buitengewoon gehecht aan zijn ouders en zuster. En wat doet nu Ron? Als Tim van Mary dertig dollar knjgt voor het maaien (en later elke zaterdag voor tuinieren), een nog al overdreven bedrag, pakt Ron niet alleen dat geld af om het zelf in de kroeg te verbrassen, maar hij verzwijgt dat ook nog goeddeels voor z'n vrouw. <p. 381 Deze passage is. gezien het ver der goed volgehouden karakter van Ron en Es een flagrante vergissing van de auteur. De open heid en eerlijkheid tussen deze mensen is er voor de lezer volkomen door ondermijnd. Ik kan me best voorstellen dat je. als schrijver, zo'n pas sage invalt en datje hem neerschrijft. Maar niet dat je die dan handhaaft bij het overlezen. Zo zijn er meer fouten en onhandigheden. Er wordt dan wel eens een relativerende opmerking ge maakt, zo handig is CMC wel, maar dat trekt de zaak niet recht. Bij voorbeeld de wijze waarop Tim door zijn ka meraden op het werk wordt bejegend. Het lijkt me onmogelijk dat ze hem, na zovele jaren, een drol te eten geven, zoals aan het begin van het boek gebeurt en dat hij die dan ook nog echt lekker vindt en het lijkt me óók onmogelijk dat een lichamelijk volkomen normale jongeman van 25 jaar op seksueel gebied óok een kina van vijfjaar blijft, zeker wanneer hij verder gewoon in het leven en het arbeidsproces is opgenomen. (Trouwens, aan het eind van het boek weet hij, zogezegd na instructies van z'n Paps, drommels goed wat hij moet doen!) Vraagtekens moeten beslist ook gezet bij het karakter van Dawnie, die van een aardige, ver standige jonge vrouw op slag verandert in een vulgaire en giftige harpij Doch terug naar de protagonisten. We zien. op een korte (zeer zwakke) passage tegen het einde na, Tim enkel door de ogen van derden, voornamelijk door die van Mary Horton Tim is dus 25. zijn ouders zijn omstreeks de ze ventig. Mary is 45. Doordat Mary vroeg grijs ge worden is. en 'oud' in Tim's ogen. nemen zijn ouders aan dat zij van hun eigen leeftijd is. en ze maken geen bezwaren tegen de frequente om gang van hun zoon met die bejaarde dame Het contact blijft beperkt tot de telefoon - net is hoogst onwaarschijnlijk weerom, vooral omdat de Melville's verder zulke strenge voorzorgen in acht nemen aangaande hun zoon. want ze zijn lang niet op hun achterhoofd gevallen en weten best dat menig vrouw of man hun beeldschone jongen als speelkameraadje zou willen hebben, achterlijk of niet. Mary bloeit helemaal op, ook op haar werk merkt men het. Haar liefde voor Tim maak t haar jonger en kleuriger. Zij weet hem van alles en nog wat te leren, zelfs wat lezen, schrijven en rekenen. Bij haar voelt hij zich volwaardig en hij hecht zich heel sterk aan haar, haast even sterk als aan zijn ouders en zusje. Het blijft een plato nische verhouding: Mary zou net zo goed een Jongetje van vijf in huis kunnen hebben, maar het is een jonge god die ze soms in bad moet doen wanneer hij zich heeft bevuild. Af en toe zit ze dan ook wanhopig te snikken op de rotsen, maar inzicht in zichzelf krijgt ze niet van CMC. Da, an sterft Tim's moederen daarmee beginnen de extra-moeilijkheden. Er vindt dan eindelijk een confrontatie plaats tussen Ron en Dawnie (inmiddels ven-e boven haar stand getrouwd) en Mary, waarbij de eersten stomverbaasd merken datMary nietoud is. Ron blijft haar vertrouwen, maar Dawnie maakt, waar ook Tim bij is, een gruwelijke ordinaire scène, waarbij ze Mary ver wijt dat die er met haar geld een imbeciel huis dier op na houdt om haar lusten te bevredigen. Het is niet zo, de lezer weet het, maar de auteur van het boek had er beter aan gedaan die arme Mary wat beter te pantseren, want ze staat er nu wel wat onwaarschijnlijk bij met haar waarheid. Hetgaatnu snel: Ron kwijnt weg na de dood van zyn vrouw en zal ook snel sterven, wie moet er voor Tim zorgen? Dawnie doet het niet meer. Mary wil hei wel. wil mets liever, maar kan ze het, nu ze de risee van het plaatsje begint te worden En kan het vooral nu Tim haar éénmaal heeft gezoend als een man. en zij zelf zwak bleek? Ten einde raad gaat ze naar een specialist op het gebied van achterlijke kinderen en men sen. Die raadt haar aan, met Tim te trouwen. Ze verzet zich eerst heftig, maar dan beweert de man, nog al bruusk - maar het is elke lezer wel uit het hart gegrepen- „Lieve hemel, mens, hetis overduidelijk datje verkikkerd op hem bent en hij op jou! Dit is geen platonische vriendschap en dat is het ook nooit geweest!" (p. 165) Om er nu niet helemaal een goedkoop gelukkig eind aan te maken volgt er wat suspense (een onnodige operatie van Mary, waarom zó radi caal'; als je al 45 bent), een ongeluk van Tim (óók onw „arschijnlijk. want de jongen is handig), maar goed ze leefden, mogen we aannemen, nog lang en gelukkig. Het is een boek vol gemiste kansen, met een interessant gegeven, heel boeiende dialogen af en toe, ontroerende passa ges en he t is dus, op enkele y reselijke inlassingen na, zoals het werkbezoek van Mary en haar werkgever, uiterst leesbaar. En ondanks dat al les: duim omlaag. Colleen McCullough 'Tim', vcrl Anaje Hardenbcrg. AgBthon, Bussum 19,50 In de Zuid-Amerikaanse republiek Ecuador zijn een aantal bisschoppen het land uitgezet. Een aantal Zuid-Amerikaanse bisschoppen hielden daar in de hoofd- stad Quito een conferentie over het vraagstuk van de de kleine boeren in hun landen Een aantal van hen heeft er woorden gesproken die aan de regering van hun 'gastland' niet welgevallig waren en dit hebben zij moeten bekopen met die uitzetting. Zonder dat we er verder iets van weten, kunnen we aan dit feit alleen reeds vaststellen dat de positie van de kleine boeren in Ecuador niet best is Dat is t rouwens in heel Zuid- en Midden-Amerika het geval. De vorige week spraken we iemand die pas uit Brazilië terugkwam. Hij was zeer onder de indruk van de armoede die hij op het platteland, evenals in sommige delen van de steden had meegemaakt. Deze twee hangen met elkaar samen, vertelde hij en dit is wel te begrijpen ook. De uitgezette bisschoppen zullen hetnietcenszijn geweest met de politiek van hun regeringen en zij zullen niet ja en amen hebben gezegd op alles waartoe hun overheid besloot en daarom waren ze in Ecuador ongewenste vreemdelingen. Zuid-Afrika. Gedurende de laatste weken zijn er opstanden van zwarte jongeren geweest die zich verzetten tegen het apartheitlsbeleid van de re gering. Het is dan begonnen rondom johannesburgendeeersteoorzaakwas de dwang dat het Afrikaans, gedeelte lijk althans, voertaal zou zijn bij het onderwijs, maar de oorzaken lagen veel dieper. De jongere generatie van de zwarte bevolking neemt heel de re geringspoli tie k niet meer. Teiwijl de GOS enkele dagen bijeen was braken er ook in een zwarte wijk van Kaap stad onlusten uit, met als gevolg een groot aantal doden. De GOS werd zo van zeer nabij met de neus op de harde feiten gedrukt. Dat ook de blanke jon geren niet meer zo denken als de oude ren. werd ook in Kaapstad duidelijk, waar een 800jongeren van de universi teit een sympathiebetoging hielden tengunste van hun zwarte en ge kleurde leeftijdsgenoten. Dit alles kon de GOS met onberoerd laten. Het bleek reeds spoedig dat het onder de gereformeerden niet alles koek en ei was. Voordat de officiële opening plaats vond (10 aug) werd er een conferentie over de zending ge- houdén en reeds daar werden de blanke Afrikaners geconfronteerd met de scheve rassenverhoudingen in hun eigenland. HetwasdeNederlandsedr. L. Schuurman, die was afgevaardigd door de Geref. Kerk van Argentinië, die de kat de bel aanbond. Hij hield een pleidooi dat de blanke kerken er eerst maar eens achter moesten zien te komen wat de oorzaken zijn van de on rust in de zwarte woongebieden. Prompt werd hij beschuldigd van neo-marxisme en communisme, waarop hij antwoordde, volgens het verslag dat wij lazen, „dat het alleen recht voor het aandringen op maat schappelijke vernieuwing niet alleen bij Marx ligt. Ook Calvijn heeft daarop aangedrongen." De zaak was natuur lijk niet afgelopen toen van Afrikaner zijde werd opgemerkt dat Zuid-Afrika geen behoefte heeft aan 'een marxisU- sche maatschappij-analyse", waarop weer vragend werd geantwoord 'waarom men zo weinig gevoelig is voor het kapitalisme dat eeuwenlang ook door de kerk is toegepast," Heeftdekerknietgefaald'hetantwoord te geven op de belangrijkste samenle- vingsvraag, die van rijkdom en armoe de'? We hebben zo iets. zij het op kleine schaal, reeds eerder meegemaakt, Toen het vorige jaar de I.C.C.C de In ternationale Raad van Christelijke Kerken, in Nairobi vergaderde en de pas herkozen voorzitter dr Mac Intire kreten slaakte die hij altijd al geslaakt had. werd hij. zonder zelfs van zijn vrouw afscheid te kunnen nemen, op een vliegtuig gezet, Wat hij zei was de regering van Kenia niet welgeval lig. Kerk en politiek hebben met el kaar te maken, want er zijn terreinen die voor beide van belang zijn. En in welk land is kerk en overheid het hart roerend eens? Het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken dat in Geneve vergaderde, heeft er ook mee te maken gehad. In Kaapstad vergaderde de G.O.S.. de Geref. Oecumenische Synode. Een ei genlijke synode is het niet. omdat de besluiten die er genomen worden door de synoden van de deelnemende ker ken afzonderlijk moeten worden aanvaard. Het zijn kerken van over heel de wereld van calvinistische sig natuur. We kunnen dus verwachten dat men elkaar niet alleen met. de bij bel. maar ook met Calvijn zelf te lijf zal gaan. Uit ons land zijn lid van de GOS de Ge ref. Kerken isynodaal) en de Chr. Ge ref. Kerken. Voorts komen de lidker ken uit Australië. Indonesië. Noord- en Zuid-Amerika. uit Europese landen en zelfs Japan is vertegenwoordigd met een kleine Geref Kerk. Van de Afri kaanse landen is Zuid-Afrika verte genwoordigd met niet minder dan acht kerken. Tesamen hebben al deze kerken een vijf miljoen leden. Wanneer de regenng van Zuid-Afrika dezelfde tactiek had gevolgd als die van Kenia en Ecuador, dan zouden er van af de eerste dag dat de zittingen van de GOS plaats vonden, reeds uitwijzin gen zijn geweest. Maar waarschijnlijk zou dit dan meteen het einde hebben betekend van deze synode, want dat zouden afgevaardigden uit andere landen niet hebben gepruimd. Zulk een dwang zouden zij zich niet hebben laten opleggen. Trouwens, de regenng van de republiek Zuid-Afrika is teveel door het calvinisme geimpregneerd dan dat ze hier aan zo iets als een uit wijzing zouden denken. Zelfs het Christelijk Instituut van dr. Beyers Naudé. dat telkens weer dingen zegt en publiceert die niet in het straatje van de regenng liggen, is tot nu toe blijven bestaan, zij het dan ook dat er voortdurend pogingen zijn geweest om dit instituut in zijn werkzaamhe den te beperken, zo niet onmogelijk te maken door telkens weer nieuwe maatregelen. Dat de apartheidspolitiek van de rege ring, daarbij gesteund door de blanke Afrikanerkerken. aan de orde zou ko men op de GOS. stond eigenlijk reeds tevoren vast. ook al stond deze met officieel op de agenda. Behalve de blanke geref. kerken zijn ook lid van de GOS een aantal zwarte en kleurlin- genkerken uit het gastland. En nu lag er nog altijd de uitspraak van de vorige bijeenkomst van de GOS in Sydney „dat noch kerk noch staat raciaal ge mengde huwelijken mogen verbie den." Indien de berichten juist zijn heeft de Geref. Kerk van Zuid-Afrika. de Dopperkerk. die het vorige jaar de banden met de Geref. Kerken in ons land heeft verbroken, deze uitspraak aanvaard. Maar de grootste blanke kerk, de Nederduits Geref. Kerk heeft dit (nog) niet gedaan en zij staat tot nu toe achter de wet tegen de ge mengde huwelijken. Wel heeft deze kerk een rapport opgesteld: „Ras. volk en natie en volkerenverhoudingen in liet licht van de Schrift." In ieder geval moet op dit punt de apartheidspoli tiek van de regering aan de orde ko men. Doch dit is niet het enige waarom de GOS terecht moest komen in een de bat over de apartheidspolitiek van haar gastland. De lidkerken zijn ra ciaal zeer gemengd. Waren het oor spronkelijk drie blanke kerken (de Geref. Kerken in Nederland, de Chris tian Reformed Church in Noord- Amerika en de Geref. Kerken van Zuid-Afrika, de Dopperkerk) die de GOS in het leven hebben geroepen, nu zijn er 38 kerken lid. van wie de meer derheid van gekleurd ras is. Deze laat ste zijn kerken die zijn voortgekomen uit het zendingswerk vanuit ons land. Noord-Amenka en Schotland, maar wat Afrika betreft., vanuit de blanke kerken van Zuid-Afrika. Die apartheid nu steekt als een doom in het vlees van de GOS en dit echt in bijbelse beteke nis. Ze is een belemmering voor de voortgang van het Evangelie en de ergste kwelling van die doom ligt in Messiaanse spelregels Officieel op de agenda van de GOS stonden de vragen rondom de verhou ding van sabbath-zondag. Dit, is een oude vraag in het gereformeerd pro testantisme. Vanaf de Nationale Sy node van Middelb; g in 1581 is het in ons land een strijdpunt geweest. Is het vierde gebod een moreel gebod waar aan ieder christen zich heeft te hou den. maar dan met betrekking tot de zondag? Of is het een ceremonieel ge bod voor Israël, waarvan wij ons nu niet veel meer hebben aan te trekken? Er is menige kerk van de GOS die ver legen zit met een strenge zondagsvie ring, omdat ze als kleine minderheid leeft temidden van niet-chnstenen, Voorts was er nog al wat tijd uitge trokken voor 'De H. Geest en de cha rismata. de H. Geest en de kerk en de H. Geest en de cultuur.' Bijna in alle de len van de wereld hebben de geref kerken te maken met de charismau- sche beweging en te begrijpen is dat men v trachten te komen tot een zelfde standpunt. Dan is er het voor stel van een kleine Noord-Ierse kerk de Geref. Kerken van ons land uit de GOS te stoten wegens haar lidmaat schap van de Wereldraad van Kerken en omdat men bezwaren heeft tegen de theologische ontwikkelingen in ons land. Terwijl we dit schrijven, zijn de beslui ten van de GOS nog niet bekend. Wél bekend is dat de Geref. Kerken van ons land niet meer in het moderamen zijn vertegenwoordigd. Maar wat uit eindelijk de aanbevelingen ook zullen zijn van de punten die officieel op de agenda staan, vast staat reeds nu dat het niet op de agenda voorkomende rassenvraagstuk het belangrijkste punt van bespreking zal zijn en blij ven. Ds. E. T. S. Buti. predikant in een van de voorsteden van Johannesburg en voorzitter van de zwarte Neder- duitsch Geref. Kerk heeft lucht gege ven aan zijn opgekropte gemoed en zijn moederkerk uitgedaagd nu eens duidelijk te zeggen waar zij staat. „Hij daagde de blanke kerk uit nu maar eens de rassenwetten openlijk aan de kaak te stellen, die leiden tot het zwarte verzet of steun te betuigen aan de regering." Eén van de dingen, die Jezus zijn discipelen leert, is hoe ze als belangrijke j mensen kunnen leven. Hij zegt daarover: indien iemand de eerste teil zijn, die zal de allerlaatste zijn, en aller dienaar t Marcus 9:35) Nou is het wel belangrijk hoe I je zo'n spelregel verstaat. Het zou kunnen zijn datje erin hoort, dat Jezus hier I pleit voor een kleurloos en vreugdeloos leven; dat hij een mens daarmee beperkt in zijn mogelijkheden en in z'n verlangen naar wat goed en mooi is. Maar dat is niet zo, het is precies andersom. Jezus zegt die dingen juist, omdat hij zo met hart en ziel er op uit is om de waarde van een mens en z'n belangrijkheid aan het licht te brengen. De kwaliteit van het leven is het enige waar hij over bezorgd is; hij wil niets dan dat zijn broeders zullen ervaren hoe gewichtig hun bestaan is, daarom geefl hij ze die spelregels. En om nou duidelijk te maken hoe deze spelregel werkt omhelst hij een kind I Marcus 9:36). Ze zitten daar in een kringetje met elkaar te praten, Jezus en z 'n discipelen, en natuurlijk zijn er ook kinderen in de buurt aan t spelen. Eén daarvan trekt Jezus in de kring en hij zegt: wie één van zulke kleinen ontvangt, ontvangt mij, en uhe mij ontvangt, ontvangt Hem die mij j gezonden heejt. En nou kun je je afvragen: wat bedoelt hij ermee, met dat gebaar? Ik denk dit: als je wilt leren wat belangrijk is, en hoe je waardevol kunt leven, dan moet je bereid zijn een kind te 'ontvangenomdat een kind een teken is van alles wat aan onze zorgen in toevertrouwd. Alles wat weerloos is en klein i heeft liefde nodig en zorg. En alléén in het opzoeken en omhelzen van wal onaanzienlijk is. in het je bekommeren om wat machteloos is, is de kwaliteit van het leven verborgen; in het tot z'n recht laten komen van wat geen rechten kan laten gelden, de armen en de verdrukten; is als je belangrijk wilt zijn is al het andere jezelf voorde gek houden. Alleen als je daarvoor ontvankelijk blijft zie je ook, water ook gezegd mag worden, hoe kinderlijk eenvoudig het is om met God 1 om te gaan. M. Bergholte, 's-Heer Abtskerke

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 18