Federatie Bouwbonden keurt aantrekken
van Joegoslaven voor nieuwbouw Dow af
'FNV zou algemeen secretaris
grensarbeiders moeten hebben
BODEMTARIEVEN BELGISCHE
BINNENSCHIPPERS TE LAAG
Zeeuwse Sportraad wil
sporthal in Kapelle
scheepvaartberichten
In de loop van september een bijeenkomst
WOENSDAG 18 AUGUSTUS 1976
ERIC MERCKX, NIEUWE DISTRICTSBESTUURDER
VAN DE INDUSTRIEBOND NKV:
NAAR SCHATTING
500 VLAMINGEN
WERKZAAM
IN BELGIE
SLUISKIL - Een van de zaken die we
«ens zouden moeten aanpakken is het
probleem van de grensarbeiders. Ik
schat dat er zo'n 5 of 600 mensen uit
Zeeuwsch-Vlaanderen in België wer
ken. We hebben nu een bcdrijfsleden-
groep grensarbeiders opgericht, die re
gelmatig iets doorspeelt. Waar wc ei
genlijk naar toe zouden moeten in
VNV-verband is een algemeen secreta
ris voor grensarbeiders die in België of
Duitsland werken. Bij onze Belgische
zusterorganisatie zit zo'n man". Dit
zegt Eric Merckx (28). de nieuwe dis
trictsbestuurder van de Industriebond
NKV.
Hij heeft alweer enkele maanden gele
den zijn intrek genomen in de beschei
den kantoorruimten van zijn organisa
tie in het paterklooster van Sluiskil om
er voorganger Theo Ackermans. die
naar Heerlen vertrok, op te volgen.
Aanvankelijk combineerde hij die baan
met die van "meelopend' districtsbes
tuurder in Hengelo. deze maand begint
het echte werk.
Merckx weet waarover hij praat als het
om grensarbeiders gaat- Als geboren
Clingenaar zag hij dorpsgenoten dag in
dag uit naar België trekken om er hun
brood te verdienen. Toen hij zich, een
maal betrokken bij de vakbond, in de
sociale voorzieningen aan beide kanten
van de grens verdiepte, kwam hij toteen
verrassende conclusie
„Ze zijn niet slechter, wél anders. Als je
daar over de hoogte van een uitkering
praat, heb je 'tover 't netto bedrag. Dat
wordt wel eens vergeten. Los daarvan
liggen er natuurlijk nog wel problemen
die om een oplossing vragen. Neem het
verschil in waardering van diploma's of
he t feit dat het overmaken van je salaris
via de bank je zo'n 200 - of 250 - per
jaar kost Er moet ook nogal eens wor
den gewacht op de kinderbijslag en veel
mensen schrikken wanneer ze in ons
land plotseling een flink bedrag aan in
komstenbelasting over hun Belgische
verdiensten moeten betalen We advise
ren ze dan ook, tijdig wat geld opzij te
leggen. Knelpunten zijn er tenslotte
rond de collectieve arbeidsovereen
komsten en reiskostenvergoedingen"
Leerschool
Duits schip 'Petra':
6000,schade
aan paalhoofd
bij Westkapelle
VLISSINGEN - ue scnaae, cue u*i
Duitse schip 'Petra' maandagavond
veroorzaakte aan een paalhoofd bij
Westkapelle bedraagt ongeveer
6.000,-.Dat deelde een woordvoerder
van het Waterschap Walcheren dinsdag
desgevraagd mee. De 'Petra', die maan
dagavond voor enige opschudding
langs dc Walcherse kust zorgde, voer
bij Westkapelle op een paalhoofd cn
daarbij brak één paal af.
Volgens de rijkspolitie te water in We-
mcldinge is van een 'wilde toestand'
geen sprake geweest. De 'Petra', die als
verbindingsschip dienst doet voor het
Duitse vuilverbrandingsschip "Mat
thias IIT dat op de Noordzee ligt. raakte
maandagavond eerst in de Vlissingse
Vissershaven een Nederlands jacht, de
'Eyot'. Daarbij liep het Nederlandse
jacht, een kras op maar schade van be
tekenis was er niet. De 'Petra' voer ver
volgens uit op weg naar Schcvemngen.
waar het schip gestationeerd is Bij
Westkapelle voer het op een paalhoofd,
waarna besloten werd terug te keren
naar Vlissingen. Op de terugweg kreeg
het schip - met twee Duitse beman
ningsleden aan boord te kampen met
motorstoring. Als gevolg daarvan kon
men een Duits zeeschip, dat voor de
kust voer, niet ontwijken. Het zeeschip
moest daarop uitwijken
Volgens de rijkspolitie te water was er
geen sprake van 'zware dronkenschap'
De twee bemanningsleden deden öe
proef met het blaaspijpje. De uitslag
daarvan was twijfelachtig Dinsdagpch-
tend werd duidelijk dat over de schade
claim van het Waterschap Walcheren
geen moeilijkheden te verwachten zijn.
De 'Petra' is eigendom van een Duitse
firma die goed verzekerd is en die een
Nederlandse vertegenwoordiging heeft.
„Het is goed mogelijk de schade te ver
halen". aldus de rijkspolitie te water
NSM Sluiskil
krijgt er
schoorsteen van
90 meter bij
SLUISKIL - Vandaag - woensdag -
wordt op het terrein van de NSM in
Sluiskil begonnen met het monteren
van een negentig meter lange schoor
steen. De schoorsteen wordt opgetrok
ken in het kader van het uitbreidings
plan van de NSM. Voorde montage van
de schoorsteen wordt een kraan ge
bruikt, die 'uitgeschoven' kan worden
tot een lengte van honderd meter.
De montage wordt verzorgd door de
firma Mammoet Transport BV uit Bre
da. Dinsdag werd begonnen met de
voorbereidingen voor de plaatsing van
de schoorsteen. Vandaag wordt een
stuk schoorsteen van 37 meter op z'n
plaats gezet, vrijdag volgt een tweede
deel. dateen kleine dertig meter telt. De
schoorsteenonderdelen zijn vervaar
digd door BV Machinefabriek Breda.
Vorige week werden de onderdelen per
schip naar Sluiskil vervoerd
drijfslcvcn uit eigen ervaring kent.
Toen hij 17 was ging hij - rechtstreeks
van de HBS - op het kantoor van de
Sluiskilse eokesfabrïek werken. Ken
'leerschool', bleek achteraf.
.Toen ik daar kwam moest ik het werk
doen dat voorheen door iemand van 28
gebeurde Hij verdiende het dubbele.
Dat vond ik een onrechtvaardige zaak
Misschien had dat ook wel wat te maken
met het feit dat ik uit een strijdvaardig
gezin kom Ik zeg altijd m'n vader is
veel rooier dan ik. alleen loopt hij er lie
ver met zo mee te koop"
Hjj gaat vakbondsvergaderingen be
zoeken en wordt er al snel uitgepikt
'vanwege m'n grote waffel' Later secre
taris van de contactgroep van dc cokes-
fabriek en één van de mensen die de
Temeuzense afdeling van dc Industrie
bond (die toen nog St. Willibrordus
heette) op poten zet. Hij hennnert zich
„Het was een puinhoop We hebben een
goeie bode gevonden en wat nieuwe
mensen. Toen liep het weer redelijk. La
ter ging het weer mis. Momenteel is de
afdeling gecombineerd met die van
Sluiskil. We hebben ruim 600 leden". Hij
gaat op het laboratorium van Dow in
Temeuzen werken als seniörtester. Zijn
vrouw knapt af op de ploegendienst. Op
een rayon raadsvergadering van de In
dustriebond hoort hij dat er binnen de
organisatie wat vacatures zijn en sollici
teert. Hij vraagt Dow aanvankelijk een
jaar onbetaald verlof. Dat. wordt gewei
gerd. Wel kan hij uiteindelijk vertrek
ken met de mededeling dat hij binnen
het jaar mag terugkomen. Terugkij
kend: „Dow is een bedrijf waar men
denkt dat men alles uitstekend voor el
kaar heeft. Het idee van: met geld koop
je alles. Daar prikje wel een keer door
heen"
'Ment (illicit'
De taak van de vakbond Merckx is er
nietzo gauw mee klaar „Je kuntstellen:
het behartigen van de belangen van de
werknemer. Maar dat klinkt zo alge
meen. De mensen hebben een redelijk
loon, een redelijk leven. In Hengelo,
waar ik in januari moest beginnen, wa
ren ze er dan nog slechter aan toe dan
hier Daar moest ik meteen naar 3 reor
ganisaties toe. Die problemen ken je
hier praktisch met Werken in de vak
beweging zal altijd moeilijk blijven om
dat je met mensen te maken hebt Wan
neer ik. zoals gisteren, over de oude weg
van Zelzate naar Antwerpen rijd. dan
ruik ik luchtjes die ik als laborant niet
thuis kan brengen. Je denkt op zo'n
momentdan aan de ramp in Italië en het
gi f in Tiel. De vakbeweging zal zich moe
ten inzetten voor een mentaliteitsver
andering. vind je op zulke ogenblikken.
Anderzijds: de mensen moeten ook
Eric Merckx. de nicuive man van de Industriebond NKV
GROTE VAART
ABEL TASMAN pass 16 Kaapstad nr Fre-
mantle. ACHILLES 16 vn Rto Haina nr Am-
Sterdam. ACILA 16 350 n Azoren nr Shellha-
ven. ALKES 16 140 wnw Lissabon nr Rio de
Janeiro. ALUDRA 16250 wzw Kp St Vmrent
BEREKENING
VAN BEDR1JE:
Weghalen NSM-afval
J kan miljoen kosten
SLUISKIL - De Nederlandse Stikst
ikstof-
maatschappij (NSM) in Sluiskil heelt
berekend dat met het verwijderen
van liet arsenicumhoudend afval van
de gemeentelijke stortplaats in de Ter-
neuzense Bontepolder een bedrag in de
orde van grootte van een miljoen gul
den gemoeid zal zijn.
In deze kosten - die overigens afhanke
lijk zijn van de hoeveelheid die weg
moet en eventuele verdere eisen - zijn
het afgraven van de stortplaats, het ver
voer van het vuil naar het fabriekster
rein en het treffen van voorzieningen
voor een definitieve opslag begrepen
De NSM heeft daarvoor al enige tijd ge
leden een plan gemaakt.
Of het ooit zal worden uitgevoerd is een
beslissing van gedeouteerde staten. Dit,
college is nog steeds met deze zaal bezig
Veel uitzicht op een oplossing op een
korte termijn bestaat er niet.
Zoals bekend ligt op de stortplaats in dc
Bontepolder in totaal 5.100 m3 min of
meer besmet N.S.M.-afval. B. cn w van
Temeuzen beslisten begin mei dat
daarvan ruim 2.000 m3 terugmoest
Op dat moment ging bet Sluiskilse be
drijf werken aan een 'plan van uitvoer
ine'.
Staten vergaderen
op 17 september
MIDDELBURG - De staten van Zee
land zijn legen vrijdag 17 september
voor een openbare vergadering bijeen
geroepen. Dc bijeenkomst - in de sta
tenzaal van het Abdijcomplex - begint
om tien uur.
nr Rotterdam. AMERSFOORT 16 vn Pt, au
Pnnce nr Kingston, AMSTELMEER 16 200 n
Bermuda nrGalveston. ARCHIMEDES 17 vn
Pt of Spain nr Matanzas. ARES 17 te George
town vcrw. ARISTOTELES 17 te Pto. Cabel-
lo. BOVENKERK 16 200 zzo Suez nr Chisi-
maio. BREDA 16 vn Boulogne nr Antwerpen.
CHEVRON AMSTERDAM 16 vn Nassau
PRINSES MARGRIET 16 vn Amsterdam nr
Pasajes. RUDOLPH PETERSON 15 1350 w
San Francisco nr San Clemente. RIJNBORG
pass 16 Terschelling nr Zaandam. SAFO-
CEAN ALBANY 16 te Fremantle. SEROOS-
KERK 16 280 zzw Las Palmas nr Kaapstad.
St.IEDRECHT 16 270 ozo Norfolk nr Ham
burg. STRAAT AGULHAS 16vnTauranganr
Jakarta STRAAT CLEMENT 16 4800 no
Durban nr Durban. STRAAT FIJI 16 ten an
ker Santos. STRAAT FLORIDA 16 140 zo
Coins nr Bahrein. STRAAT FRANKOIN 16
vn Kcelung nr Hongkong, STRAAT FUS.
HIMI 16 230 wzw Sabang nr Kaapstad.
STRAAT KOBE 16 vn Damman nr Doha.
Panamakanaal CHEVRON FREEPORT 16 STRAAT NAGASAKI 16 vn Dakar nr Mon-
60 o Socotra nr Freeport. CHEVRON KEN- rovia. TOLOA 16 vn Montegobay nr Kings-
TUCKY 16 420 zo Okinawa nr Ras Tanura. ton, TRIDENT ROTTERDAM 15 te Mara-
CHEVRON ROME 16 40 z Durban nr Freep- calbo. VITREA 16 vn Bandar Mahshar nr
1. CHIRIQUI16 650 w Landscnd nr Rotter- KhargislWOENSDRECHT 16 130 zw Brest
dam. CINULIA 16 775 wnw Halifax nr Stan
low, CORAL OBELIA 16 vn Stanlow nr
Leixoes, CORAI. RUBH.UM 16 600 ono Forta-
lezn nr Novorosslsk. DAPHNE 16 rede Cura
cao DILOMA pass 16 Mona passage nr Port
- Perz.
r San
tos. ESSO NEDERLAND 16 vn Tenerife nr
Kaapstad. GANYMEDES 17 te Callao verw.
GOTLAND 16 500 wzw Cabo Verde nr Am-
sterdal*. HERMES 18 ie La Ceiba verw.
HOLLANDSBRINK 16 130 wzw Mangalore n
ir Kopenhagen
KLEINE VAART
AURIGA 17 vn Rotterdam nr Hamburg,
BREEHELLE 17 100 n Dakar nr Calabar,
DART 17 te Vlaardingen. ELECTRON 17 te
Vlaardlngen verw FRANCINAPLEIN 17 vn
Rotterdam nr Belfast. FRIO EXPRESS 17 40
't Kp St Vincent nr Havanna FRISIAN 17 90
w Sta vanger nr Hull. MAJORCA 17 te Vlis
singen verw NIEUWLAND 17 te Leith v
Basrah. HOLLANDSBURCHT 16 450 zzo Dar NORMAND EXPRESS 17 te Agadir verw.
es Salaam nr Bandar Abbas. KARAKORUM PROTON 17 te Delfzijl. DE GEL E TULP 17 te
16 4307. Malta nr Antwerpen. KATELYSIA 17 Rotterdam. VANGUARD pass 17 Borkum nr
ie Pointe des Gallets, KERMIA 16vn Arrecife Zaandam WALENBURG!! pass 17 Krela nr
nr Curacao. LEUVELLOYD 16600 wnw Fims- Limassol, WILLY-B 17 vn Dordrecht nr Row-
terre nr Antwerpen. MAASBRACHT 17 te hedge
Mena. MAASLLOYD 16 vn Londen nr Port
Said. MACOMA 17 vn Ras Tanura nr Mena.
MADISONLLOYTD 17 te Lyttleton. MAR-
NELLOYD 16 980 no Mauritius nr Durban.
MEERDRECHT 16 430 nno Cape Race
ASPERA 16 vn Rotterdam i
16 te Rotterdam. AZOLLA 16 vn Rotterdam
nr zee, BAB-T 16 te Amsterdam. BEMARK
pass 17 Dover nr Nantes. BRAGE pass 16
Sunk vs nr Antwerpen, CALCHAS16 te Rot-
BAARN 17 tc Bilbao. BANGGAI 16 vn Hong- terdam CARAVELLA 16 vn Maassluis
l/rtni, nr Rnlnu-nn RFifïONIA 17 t.p TjIPnniin. -
kong nr Belawan. BEGONIA 17 te Djcddah,
CHEVRON LEIDEN 17 vn Chlba nr Singapo
re. COR AL MAEANDRA 17 vn Rotterdam m
Bilbao. DALLIA 20 te Curacao verw. DIA-
DEMA 20 te Curacao vcrw. FULGUR 17 155
zzo Nagasaki nrMiri KARA 171
nr Fawley. NEDER EBRO 18 te Singapore.
NEDER WAAL 17 vn Djibouti nr Damman.
NISO 19 te Lymebay vcrw. PATRO 16 te
Trieste. PHILIPPIA 22 te Pineypomt verw
SAFOCEAN AUCKLAND 16 vn Durban nr
Beira. SCHELPWUK 17 40 no Singapore i
Ipswich. CORNELIA BOSMA 16 vn Vlaar
dingen nr Runcorn. DART pass 16 Spumhead
nr Rotterdam. ELISABETH BROERE 17 te
Dordrechtverw., FAREL 16 vn Amsterdam nr
HOLMAR-1 pass 16 Ouessant nr Rotterdam.
INGER SMITS 19 te Mudania verw.. JAN 17
50 O Kp. Bougaroni nr Koper. KORTENAER
17 70 z Kp Flnisterre nr Agadir. KOSMOS
pass 16 Great Yarmouth nr Hull. MAAS-
BORG 16 te Amsterdam. MAJORCA 16 t
1C,,„ BUitü io ie ftmsieroam. mnjuii.i_.rt io ik
P»mk«k,„,MAKmi SMITS 16
Salvador. STRAAT AMSTERDAM 1'
Yokohama nr Kobe. STRAAT TALBOT 1'
Lower Buchanan. THUREDRECHT 17
Breinen nr Lackawanna, VLIELAND 17
Kobe nr Yokohama. WONOR ATO 17 220
Saigon nr Honekone
Hamburg. MERCURIUS 16 580 w
MARE LIBERUM 17 te Rotterdam
MARIA SMITS 21 te Qatar verw MARIJKE
SMITS pass 17 Kp. VUIano nr Dammam.
MEGREZ 16 30 n Dakar nr Nouadhibou. NA-
VIGARE 17 te Amsterdam. NEUTRON 17 te
Rotterdam verw.. NIEUWLAND 16 vn Rot
terdam nr Leith. NOORDERKROON 16 vn
Vlaardingen nr Lissabon. PAULINA
BRINKMAN 17 te IJmuidcn verw.. PHILIP
VBO wil tarief met
bon nr Rotterdam MERWELLOYD 16 290 w BROERE 16 vn Rotterdam nr Mohammedia.
Casablanca nr Antwerpen. MISSISSIPPIL- REINA ,6 le Amsterdam. RIJNHAVEN 1675
I.OYD 16 vn Cristobal nr Kingston. MITRA 16 z Dakar nr Warri, SHIPMAIR-6 17 90 no Kp.
25 7,0 Mauritius nr Durban. NEDER EEMS 16 yillano nr CasablancB, TANJA HOLWERDA
vn Le Havre nr Rotterdam. NEDER RHONE lfi vn Ro(.|,crdam nr Oslo. TWIN 16 te Rottcr-
16 105 o Port Soedan nr Singapore. NEDER dam unqen i6 vn Vlaardingen nrOtterbac-
WESER 17 te Norfolk verw. NEDLLOYD DE- ken wrLLY SMITS 16 te Sunderland. ZAAN
JIMA 16 300 nno Rodriguez eil. nr Singapore. 16 Rotterdam nr Londen
NEDLLOYD DELFT 16 óOOzoMadagascarnr
Rotterdam. NEDLLOYD KATWIJK 16 ten
.inker Dubai. NEPTUNUS 17 te Amsterdam.
NISO 16 vn Frederica nr Lymebay. PALA
MEDES 15 vn Barbados nr PL of Spain. CYCLOOP 16 te Rotterdam
SLEEPDIENST
HOOG EN LAAG WATER
20 procent omhoog
GENT - Beleisdre binnenschippers
jtfHj „„„.„-I- maken zich op om binnenkort een
nieuw gevecht te gaan leveren tegen
I-Iansweert.
Wemeldinge
blijft mensenwerk en mensen maken
fouten. Ook machines kunnen falen. Ik
eolooi dat de gevolgen wat ie weinig verbond van Belgisrlir Ondrrn,
worden onderzocht'
mïngen. Een maand geleden is er een
Hij noemt in dit verband ook Cnison in j,rief vertrokken van de schippersbon-
Brcskens. een bedrijf dat op bevel van
de kroon moet sluiten omdat het de
hinderwet ontduikt. ..M'n collega De
Vnes bemoeit zich ermee Ik zou niet
graag in z'n schoenen staan: hetlijktme
ontzettend moeilijk"
Over de toekomst van de Federatie Ne
derlandse Vakbeweging - het samen
werkingsverband van NKV en NVV -
heeft Merckx een duidelijk omlijnd
standpunt „Ik geloof dat er in ons land
plaats is voor twee vakcentrales, waar
bij ik er dan vanuit ga, dat de beambten
hun eigen bond krijgen. Ik vind het
jammer dat het CNV niet met ons mee
doet. Hetfeit datje protestant of katho
liek bent heeft met je werknemer zijn
niets te maken Maar dat. is dan m'n per
soonlijke mening".
den, het Kartel cn de Bond van Eigen
Schippers aan het VBO, waarin met
aandrang verzocht wordt om op korte
termijn overleg te plegen overeen ver
hoging van dc vrachttarieven van Bel
gië naar Frankrijk. De bonden willen
het bodemtaricf met 20f> omhoog.
Het VBO heeft daarop niet negatief ge
reageerd. In een schrijven aan de heer J
Woestenberglis. voorzitter van de sector
binnenvaart van het Kartel der Onaf
hankelijke Syndicaten, belooft he t VBO
haar betrokken leden over het verlan
gen van de bmneschippers in te lichten
en in de loop van september 'n bijeen
komst, te beleggen De binnenschippers,
aangesloten bij de bonden, zijn het er
over eens. dat de bodemprijs, che nu
voor vrachten naar Frankrijk geldt, niet
Woensdag 18 augustus LK
Vlissingen 7.08
Temeuzen 7.39
langer meer de werkelijke vervperskos- WOrdt, in Nederland bijvoorbeeld 9.27 z\erik'/.ce 8 12
ten dekt „Gozicr .'e gestegen brand- per ingeladen Ion berekend voor een
stofprij-zen leggen we daar veel op toe." 7,an(j lading naar Frankrijk, terwijl van-
aldus de heer Vereecke van het Kartel. Ujt Gent. voor 122 frank - veol minder -
die dagelijks op de schippersbeurs van wordt. gevaren. Maar veel schrik van de
nivellering van liet prijsniveau lussen
België en Nederland heeft de heer Ver
eecke niet. ..Het grootste bevrachtings
kantoor in Temeuzen, De Meyer, be
weert, dat aj 'n verlies boeken in 't
aantal reizen. Dat kan zeker kloppen.
19.28
19.59
20.24
20.26
20.50
1.41
2.05
2 00
1328
13.54
14.11
14.23
14.26
Gent tóe-zicht uitoefent op de prijsvor
ming.
De toestand verschilt overigens niet zo
veel van die van voor de schipperssta-
kmg. ..Minister Chabèrt beloofde ons ta
rieven. die gelijklopend zouden zijn met maar ook in Temeuzen hebben ze vroe-
die van Frankrijk. Maar daar heeft de ger geprofiteerd door lagere tarieven
VBO sindsdien een stokje voor gesto- Nee. wij als schippers wensen op hel
ken Voor een lading zand van Gent ogenblik mets liever als een hoger ta
naar Frankrijk ontvangen de binnen- ricfaldus de heer Vereecke.
schippers veel minder dan voor het De afgevaardigde van het Kartel maakt
zelfde transport in omgekeerde rich- zich echter wel zorgen om het effect van
ting. In het verleden accepteerden de externe prijsbepalende factoren. De
schippers beneden het leefminimum Belgische spoorwegen zouden goedko-
naar Frankrijk te varen, omdat zij wis- per werken dan de Nederlandse en
ten. dat ze in Frankrijk vrachten kon- daardoor de prijzen op de Belgische
den krijgen voor heel wat betere prijzen, markt drukken. Toch verklaart hij nad-
die door de Franse regering-zijn vastges- rukkelijk. dat. er uit. de onderhandelin-
teld. gen met het VBO een tariefverhoging
De bodemtarievcn. die op het, ogenblik van 20c,c uit de bus moet. komen. ..Wij
vanuit Gent worden toegepast, liggen mogen niet builen komen zonder die
ADVIES AAN GEMEENTEBESTUUR
nog gevoelig beneden de prijzen, die
Temeuzen worden aangerekend.
Zo
anders smijten ze ons het kanaal
in. En terecht."
MIDDELBURG - Kapelle /.al zich bin
nen afzienbare tijd kunnen scharen in
de rij van Zeeuwse gemeenten, die een
sporthal hebben. Dat mag vastgesteld
worden na de openbare bestuursver
gadering, die de Zeeuwse Sportraad
dinsdagavond in Middelburg hield. De
raad besloot het gemeentebestuur van
Kapelle te adviseren een sporthal 'met
een werkvloeroppervlak van 22 bij 42
meter' te doen bouwen.
'GAB HEEFT ONS BUITEN SPEL GEZET'
'NU Al. BEZETTING
WATERWERKEN
GAAN BEKIJKEN'
GOES - Bij liet district Zeeland van de
federatie Bouw- en Houtbonden is men
niet erg gelukkig met de aantrekking
van een 50 Joegoslavische bouwvak
kers voor de uitbreiding van Dow
Chemical in Temeuzen. Men verwijt
het Gewestelijk Arbeidsbureau te Ter-
neuzen dc vakbonden min of meer bui
tenspel tc hebben gezet bij hun advies-
geving over de aanwerving.
..Er moet een commissie komen, die de
ontwikkeling van de vraag naar bouw
vakarbeiders in deze provincie bekijkt,
zeker nu er straks grote werken zoals
bijvoorbeeld die voor de compartimen
tering van de Oosterschelde worden be
gonnen. Als we de arbeidsvoorziening
daarvoor met snel bekijken komen we
hopeloos m de knoei", meent distnets-
bestuurder R de Vnes van dc Federatie
Bouw en Houtbonden, die vreest dat er
dan wel eens meereen beroep op buiten
landse arbeidskrachten zou kunnen
worden gedaan.
De heer De Vries is niet te spreken over
de wijze waarop de aannemer, de NBM.
die de uitbreidingswerken bij Dow gaat
uitvoeren - heeft, getracht aan zijn vraag
naar geschoolde bouwvakkers te vol
doen in eigen land. ook buiten Zeeland:
..Ook wij weten dat de arbeidsmarkt
voor beton-timmerlieden en timmerlie
den, maar ook voor geschoolde metse
laars en schilders, hier zeer krap is. Deze
mensen zijn in Zeeland bijna niet aan
wezig Er lag voor de NBM een moge
lijkheid de arbeidsmarkt in West-
Brabant af te tasten Volgens onze in
formatie is daar nog wel aanbod van
deze arbeidskrachten. Maar men heeft
niet de mogelijkheid gebruikt om ook
verder dan dc Westbrabantse arbeids
markt te kijken. Men had bijvoorbeeld
naar Drente kunnen gaan. waar ook in
die branche een sterke werkloosheid is
Dit had men zeker kunnen doen omdat
de NBM van plan is een vaste kern op te
bouwen ui Temeuzen. Er is onvol
doende aquisitie gepleegd in eigen
land", aldus vakbondsbestuurder De
Vries, die zegt het werkobject van Dow
te hebben bezochten met de aannemer
de NBM over de zaak te hebben gespro
ken.
„Tot onze verrassing hebben wc daar
vernomen dat het Gewestelijk Arbeids
bureau te Temeuzen de NBM heeft
geadviseerd de werving van bouwvak
kers in Joegoslavië zelf maar le staken
Dat zou politiek erg moeilijk liggen Het
GAB heeft voorgesteld aan NBM om bij
een Duitse aannemer, die Joegoslavisch
personeel in dienst heeft, een 50 Joegos
laven te huren en die in Temeuzen te
stationeren Dat zou geen 'politieke
hobbels' geven"
In strijd
De heer De Vries vervolgt: „Wij zijn
hierover erg verrast. Dit is duidelijk in
strijd met dc laken die de arbeidsbu
reaus hebben.Het zonder meer statio
neren van buitenlandse werknemers
dooreen buitenlandse aannemer op een
Nederlands bouwobject is in deze si
tuatie af tc keuren. Als overigens liet
GAB netzo goed aquisitiein Nederland
zou plegen als liet kennelijk in het bui
tenland doet, zou er waarschijnlijk al
een heel stuk problematiek zijn opge
lost".
De Federatie Bouw- en Houtbonden
achtzich door de handelwijzedie zij het
GAB aanwrijft, buitenspel gezet „De
vergunning-aanvraag voor aanwerving
van arbeidskrachten in landen buiten
de EEG dienl via het arbeidsbureau te
geschieden De minister van sociale za
ken verleent hiertoe uiteindelijk de ver
gunning. na advies le hebben ingewon
nen bij een commissie, waarin ook de
vakbeweging zitting heeft. Die proce
dure wordt nu omzeild, doordat NBM -
op advies van het GAB Temeuzen -
rechtstreeks van een Duitse aannemer
Joegoslavisch personeel kan knjgen. Zo
komen wij buiten spel te staan", aldus
de vakbondsbestuurder. Directeur L. M
Uilenbroek van het Gewestelijk Ar
beidsbureau in Temeuzen was dinsdag
voor commentaar niet bereikbaar
Wij zullen ons beraden in hoeverre we nu
deze zaak alsnog tegen kunnen houden
of altahns het beleid ten aanzien van de
arbeidsvoorziening in de bouwwereld in
Zeeland kunnen ombuigen", aldus si-
strictsbestuurder De Vries
Bijscholing
Hij wijst er op dat er in Zeeland 270
werkloze bouwvakkers geregistreerd
slaan, en er een vraag is naar 331 bouw
vakarbeiders. Er is echter geen goede
aansluiting tussen vraag en' aanbod,
omdat de geregistreerde werkloze
bouwvakkers vaak minder geschoold
zijn, terwijl liet bedrijfsleven juist be
hoefte heeft aan geschoolde metse
laars. timmerlieden en anderen.
.De landelijke Federatie van Bouw
bonden heett er al bij het dreetoraat-
generaal voor de arbeid op aangedron
gen de hele aanpak van de bijscholing
op tafel te leggen. Zo zou bijvoorbeeld
een werkloze bouwvakker, die wat min
der geschoold is. bij een werkgever, die
geschoolden vraagt, al in dienst kunnen
treden, en tijdens dat dienstverband
een bijscholingscursus volgen. Dat zou
dan bij-gefinancierd kunnen worden uit
het fonds voor de vakopleiding voor
volwassenen. Er moet een nader onder
zoek komen hoe dc kloof geschoold-
minder geschoold op le heffen", maar
dit zou alvast een oplossing kunnen
zijn".
Commissie
Vakbondsbestuurder Dc Vries cn zijn
collega H. Lcnting vrezen dat men in
Zeeland in dc toekomst meer zal wor
den geconfronteerd met het verschijn
sel van aanwerving van buitenlandse
werknemers, terwijl er Nederlandse
bouw vakkers als werkzoekende gere
gistreerd staan.
Daarom willen zij een commissie - een
subcommissie uit de regionale Raad
voor de Arbeidsmarkt, of stuurgroep
Bouwnijverheid - die aandacht gaat be
steden aan de arbeidsvoorziening in de
bouwwereld „Grote projecten als de
Oosterscheldedam, de compartimente-
ringswerken. en werken in de Wester-
schelde staan voor de deur. Om nu te
helpen proberen situaties als in Temeu
zen te voorkomen trachten wij thans al
te inventariseren hoeveel mensen er no
dig zijn. en in welke beroepen. Wij vra
gen dit na bij aannemers en bij rijkswa
terstaat. Vooralsnog is ons gebleken,
dat men daar meer aandacht heeft ge
wijd aan de technische problemen, dan
aan die van de arbeidsvoorziening
Maar bij combinaties als Dijksbouw en
ook bij rijkswat,erstaatstemtmen wel in
met ons voorstel vroegtijdig de beno
digde arbeidskrachten te becijferen", en
het vraagstuk van de arbeidsvoorzie
ning te bekijken", aldus de beide vak
bondsbestuurders.
Werken
Zij wijzen op werken als de Phibpsdam
tussen Flakkee en Sint-Philipsland.
waarvoor in oklober-november '76 zal
worden begonnen met het 'natte werk'
(baggerwerkem. Voor de bouw van de
sluizen tussen 1978 en 1982 zullen - m
aantal oplopend naar '78 en aQopend na
'82 - een 320 bouwers nodig zijn
Vorder slaat nog op het programma van
rijkswaterstaat, de bouw van de Oester-
dam tussen Tholen en Zuid-Beveland
eind 1978. de omkading van het Marki
zaat van Bergen op Zoom. 1980. de ver
breding van het Kanaal door Zuid-
Beveland en de sluiswerken bij Hans-
weert: alle objecten, die vóór 1985 klaar
moeten zijn. Daarbij doemen aan de ho
rizon - in afwachting van overeenstem
ming met België - ook nog werken als de
verbetenng van de Bocht bij Bath in de
Westerschelde en het Baalhoekkanaal
op Ook speelt de aanleg van de pijler-
dam in de Oosterschelde mee.
Dc vakbondsbestuurders schatten dat
cr binnen twee tot drie jaar zeker 900
bouwvakkers voor deze objecten in
Zeeland nodig zullen zijn. „Daarom
moet cr zo snel mogelijk een commissie
worden ingesteld, die dc problematiek
van die arbeidsvoorziening gaat bekij
ken, willen we straks niet weer worden
geconfronteerd met verschijnselen als
nu in Tcrncuzen", aldus de heren De
Vries en Lcnting.
Het secretariaat heeft onder de sport
verenigingen van Kapelle een uitvoer
ige enquête gehouden, die tenslotte re
sulteerde in een uitvoerige nota. Argu
menten om een sporthal in Kapelle le
bouwen blijken volgens de sportraad er
voldoende: ten eerste zal de gemeente
bhinenkort behoefte hebben aan nog
eens drie gymnastieklokalen voor het
onderwijs, ten tweede is er 'niet of nau
welijks' accommodatie voor het spelen
van binnensporten als zaalvoetbal,
zaalhandbal, zaalhockey, micro-korfbal
en indoor-tennis, ten derde kan worden
vastgesteld dat de bezetting vrijwel
maximaal zal zijn. ten vierde kan de hal
in de zomermaanden als 'slechtweerac-
commodatie' voor de recreatie gebruikt
worden en ten vijfde zal de sporthal ook
een gunstige invloed hebben op de ont-
wikkehng van de recreatiesport.
Het moest voorzitter A. L. van Geesber-
gen van de Zeeuwse Sportraad alleen i
van het. hart, dat het secretariaat van de
raad enige tijd geleden bij het opstellen
van een advies vooreen sporthal in Sas
van Gent wel erg naar negatieve punten I
had gezocht, in vergebjking met het ad
vies voor Kapelle. De heer Van Gees- I
bergen„We zijn door de nota van het j
secretariaat volkomen overtuigd van de I
noodzaak van een sporthal in Kapelle.
maar de vele positieve punten die nu I
genoemd zijn. hadden ook genoemd I
kunnen worden in hel geval Sas van
Gent Daar was het advies aanvankebjk
negatief, al kwam er dan tenslotte toch
een positief advies uit de bus".
Voor de rest hield de Zeeuwse Sportraad
zich dinsdagavond vooral bezig met
subsidie-aanvragen voor grote even
ementen. De heer J Ganseman. voorzit
ter van de Zeeuwse Dambond. die gele
genheid kreeg het woord te voeren,
toonde zich teleurgesteld dat zijn bond
slechts 300,- subsidie van de provincie
krijgt. In het kader van het 50-jarig be
staan van de provinciale dambond zal
deze organisatie onder meer een even
ement houden in Borsele. Het toernooi
zal zowel een wedstrijd Zeeland-
Dordrecht als Nederland-Belgiè en nog
enkele regionale wedstrijden omvatten
De strijd zal zich afspelen in de kantine
van Total.
Toevallig is dat grondgebied van de ge
meente Borsele Omdat echter het
evenement niet in één van de woonker
nen van Borsele wordt gehouden, voelt
de gemeente er niets vooreen derde deel
van de organisatiekosten (in totaal
ƒ2535.-) te betalen De Zeeuwse Spor
traad (de provincie) gaat uit van een
verdeling: 1/3 voorde gemeente, 1/3 voor
de provincie en 1/3 voor de organisatie.
Borsele wil echter niet meer dan 300.-
geven en dus geeft ook de provincie met,
meer. Een pleidooi van de heer Ganse
man hielp niet „Zo nodig pas ik het zelf
wel bij", zei een teleurgestelde Ganse
man later, „maar het toernooi gaat
door"