Verhouding Nederland- China stuk beter GEEN GROTE EENSGEZINDHEID TUSSEN NIET-GEBONDEN LANDEN PZC/opinie en achtergrond Stappen naar onafhankelij k Namibië AMBASSADEUR J. VIXSEBOXSE LEVERDE BELANGRIJKE BIJDRAGE Van 11 tot 14 augustus 5e top in Colombo (Van onze correspondent) Windhoek - Een groep blanke en zwarte politieke lei ders in het vroegere Duits Zuidwest-Afrika (het tegen woordige Namibië) is van plan dezer dagen de vorming van een gemengde interim regering te eisen. Met deze eis wil men de Zuidafrikaanse re gering voor een voldongen feit stellen. Bovendien hopen de politici daarmee te bereiken dat het zogenaamde Turnhalle-beraad uit de im passe komt, zodat het buiten land in grotere mate tevreden gesteld wordt en dat men te gemoet komt aan de eis van de verenigde Naties dat Namibië in augustus van dit jaar onaf hankelijk moet worden. De bedoeling is om een formeel ver zoek aan de Zuidafrikaanse regering te richten het 37 man sterke constitu tionele comité onder de leiding van Dirk Mudge als overgangsregering te erkennen. Dit zou betekenen dat het Zuidafrikaanse parlement in een spe ciale zitting moet bijeenkomen om de macht aan deze interim-regering over te dragen. Politici in Windhoek geloven dat men hierdoor de wereld zal kunnen over tuigen dat Zuid-Afrika inderdaad be reid is Zuidwest-Afrika zo spoedig mo gelijk als onafhankelijke staat te er kennen. De diepere oorzaak achter deze plannen is gedeeltelijk ook te zoeken in de verschillen tussen de ver tegenwoordigersvan de nationale par tij Dirk Mudge als de progressieve aan de ene kant en de vroegere minister A. H. du Plessis en de advokaat Eben van Zijl aan de andere kant. Achter de nieuw opgerichte blanke beweging „Proswastaan vooral de advokaat Bryan Olinn en de Duitser Kurt WOENSDAG 11 AUGUSTUS 1976 Dahlmann. de hoofdredacteur van de in Windhoek verschijnende Allge- meine Zeitung. Dahlmann. een vroegere Luftwaffe- officier en drager van een der hoogste Duitse onderscheidingen tijdens de Tweede Wereldoorlog (het ridderkruis met eikenloof en zwaarden) kwam na de oorlog als journalist naar Wind hoek. Hij heeft grote invloed onder de ruim 30.000 Duitsers in Zuidwest- Afrika en heeft de laatste jaren scherpe kritieken tegen het Zuidafri kaanse beleid in Namibië geschreven Hij is met andere zwarte politici van mening dat het beraad in de Tumhalle in Windhoek meer en meer aan ge loofwaardigheid verliest en dat thans defintieve beslissingen moeten wor den genomen. Het constitutionele comité dat de on derhandelingen met de Zuidafri kaanse regering voert, heeft ook aan bevolen dat gelijke salarissen en lonen betaald moeten worden. Daarvan komt in de praktijk echter nog weinig terecht, aangezien vooral de overheid nog geen stappen in die richting ge daan heeft. Intussen zijn verschillende zwarte persoonlijkheden, onder wie de eerste zwarte advokaat in Namibië, Pio Teek. lid van de nieuwe beweging geworden. Andere kopstukken zijn bekende Duitse zakenlieden in Wind hoek. die inmiddels verklaarden dat zij bereid zijn al hun invloed en hun financiële mogelijkheden ter beschik king te stellen om een interim-regering en het grondwettelijke beraad in Windhoek in het buitenland aanvaard te krijgen. Een van de plannen is om ook met de in Zuidwest- Afrika niet verboden Swapo-vleugel te praten en zwarte po litici naar Zambia en andere zwart- Afrikaanse landen te sturen. In natio nalistische kringen heeft men nogal enige zorgen over de gang van zaken en over de aan de dag getreden ver deeldheid van de blanken. De conser vatieve groep onder leiding van oud minister Du Plessis vreest uiteraard dat Dirk Mudge met behulp van de duitsers een nieuwe partij zou kunnen stichten, die de Zuidafrikaanse thuis- landpolitiek van de hand wijst en een veelrassig Namibië naar de onafhan kelijkheid zou kunnen leiden. HULSHORST - Rust heerst in en rondom Huize Hulshorst, de villa in de gelijknamige buurtschap tussen Harderwijk en Nun- speet. Serene rust, maar alleen aan de oppervlakte, want de bewoners, de heer en mevrouw Vixseboxse, zijn deze dag juist érg ongerust. Via de radio worden de eerste nog schaarse berich ten over een enorme aardbeving in de Volksrepubliek China wereldkundig gemaakt; er wordt gerept van honderden, van misschien wel duizenden doden, van grote schade aan gebou wen, ook in de hoofdstad Peking. Het echtpaar Vixseboxse weet om welke gebieden het gaat als ons onbekend in de oren klin kende namen als Tangsjan of Tientsin worden genoemd; ze ken nen er misschien wel de weg, ze hebben er bijna zeker kennissen. De heer J. Vixseboxse heeft de afgelo pen vier jaar de functie van Ncdér- lands ambassadeur in de Volksrepu bliek China bekleed. Hij en zijn vrouw zijn pas een maand geleden uit Peking weergekeerd en op het ver trouwde honk in Hulshorst neerge streken. Ze zullen daar trouwens niet lang blijven; in het najaar wordt de Veluwe voor Rome ingewisseld. Vix seboxse, 60 jaar oud, wordt ook daar weer ambassadeur. Zonder overdrijving kan gezegd wor den dat Vixseboxse een van de top mensen uit het diplomatieke corps is: een ambassadeursfunctie in China of in Italië lijkt voor een Nederlands di plomaat zo'n beetje het hoogst haal bare. Vreemd genoeg is de heer Vixse boxse in hetzelfde land waarin hij de bovenste trede van de diplomatieke ladder bereikt heeft, in China dus, ook voorzichtigjes aan de beklimming van die hoge en moeilijk begaanbare lad der begonnen. Dat was in 1946, toen voor Nederland de narigheid van de Tweede Werel doorlog was afgelopen, terwijl China zowel intern (communisten tegen de nationalisten) als naar buiten t oorlog met Japan) nog met zeer grote moei lijkheden te kampen had. Vixseboxse, Almeloér van geboorte, had voor en in de oorlog Chinees in Leiden gestu deerd („leek me een interessante taal, het was beslist niet mijn bedoeling ooitin China te gaan wonen"), en aan jonge mensen die de Chinese taal machtig waren had het ministerie van buitenlandse zaken in die dagen grote behoefte: Nederland had z'n koloniën in Indië nog en had derhalve, ook zake lijk, erg veel met China te maken. De burgeroorlog, het beleg van Pe king, de proclamatie in 1949 van Mao's Volksrepubliek: hij heeft er pal tusse nin gezeten en heeft de ontwikkelin gen van zeer nabij mee kunnen maken. Weerzien Toen Vixseboxse in 1951 China (voor het eerst) verliet, had hij het al tot tweede secretaris gebracht. Hij werd voor twee jaar op het ministerie gesta tioneerd Daarna volgden de diverse perioden elkaar snel op: eerst secreta ris bij de permanente vertegenwoordi ging bij de Verenigde Naties in New York; ambassaderaad en permanente vertegenwoordiger bij de regionale economische commissie van de VN in Bangkok: tijdelijk zaakgelastigde in Djakarta in 1960 (het jaar waarin Soe- kamo de diplomatieke betrekkingen met Nederland verbrak'), gevolmach tigd minister en tijdelijk zaakgelas tigde in Moskou: gevolmachtigd mi nister in Bonn, permanente vertegen woordiger bij de Raad van Europa in Straatsburg, dan weer een tijdje Den Haag, als chef directie internationale organisaties; in 1972 als eerste Neder landse ambassadeur naar de Volksre publiek China, een weerzien met het immense land na 21 jaar. Hoe was dat weerzien? Vixseboxse: „Erg interessant, het land had in die tussenliggende jaren een enorme ontwikkeling doorge maakt. Vooral op het gebied van de landbouw en de industrie waren de vorderingen fantastisch". D iplomaten hebben noch recht op een eigen mening en op het uitdragen daarvan. Waarom dan steeds die me ning verhuld in moeilijke, vaak niets zeggende zinnen' Vixseboxse: „Als wij iets zeggen, heeft het altijd iets te maken met een ander land, en ook daar heeft men, net als bij ons. z'n eigen gevoeligheden. Die mogen niet gekwetst worden; éen onoordeelkundig woord is vaak al voldoende om de betrekkingen te ver slechteren. Terwijl het doel van bui tenlandse zaken en van de diplomatie juist is die betrekkingen te verbete- Veel bereikt Hoewel er dus over concrete punten bijna niet gepraat wordt, is het duide lijk dat ambassadeur Vixseboxse voor Nederland in China veel bereikt heeft. Vóór "72 bestonden er geen betrekkin gen op het niveau van ambassadeur tussen de Volksrepubliek en Neder land; zijn verblijf in Peking heeft, dus een nieuwe fase in de betrekkingen tussen de twee landen ingeluid, en dat die betrekkingen zich momenteel in de goede richting aan het ontwikkelen zijn. kan voor een aanzienlek deel „op de balk" van Vixseboxse geschreven worden. In de afgelopen vier jaren heeft een Nederlandse parlementaire missie een bezoek aan China gebracht (augustus '7-ii. zijn de ministers Lubbers (no vember "731 en Van der Stoel (januari '75) gast van de Volksrepubliek ge weest. is er een Nederlandse indus triële tentoonstelling in Peking ge weest en is een grote Chinese archeo logische tentoonstelling in Amster dam (110,000 bezoekers!) gehouden. Bovendien heeft het zakelijk verkeer tussen de twee landen in de afgelopen jaren een grote vlucht genomen, in beide richtingen, en ook daaraan heeft Vixseboxse z'n steentje bijgedragen. De behartiging van de economische belangen, de handelsbevordering dus, behoort immers óók tot het taken pakket van een ambassadeur en zijn medewerkers Hoe werkteen ambassadeur dan? Hoe verbeter je de betrekkingen tussen twee landen? Vixseboxse ..Door de concrete zaken die zich voordoen op politiek, econo misch of cultureel gebied voor te be reiden. En door sociale betrekkingen aan te knopen met regeringsfunctio narissen van het gastland „Er is één nadeel aan het diplomaten- bestaan verbonden- je leidt in het bui tenland, en zéker in China, een erg geï soleerd en kunstmatig leven. Je neemt niet wezenlijk deel aan het maat schappelijk gebeuren, en dat is toch wel een erg grote barrière. Het bestaan van deze barrière neemt niet weg dat de heer Vixseboxse kan bogen op een bijna 10-jarige praktij kervaring in he t nog zo gesloten China. Voeg daarbij 's mans brede kennis van de taal, de cultuur en de geschiedenis van het land. en je zou hem bijna willen aanpraten zijn China-ervaringen op schrift te stellen Zit dat erin. kunnen we in de toekomst een boek van zijn hand over China verwachten? Vixseboxse: „Ik weel het niet. Ik sluit dat niet uit". Beeld Is de ambassadeur in staat om. nu hij eventjes in ons land terug is. aan de Nederlander een beeld te schetsen van het leven in China' Snapt de Neder lander iets van de Chinees? Vixseboxse: ..Het is heel moeilijk om iets van het werkelijke leven in China duidelijk te maken. Alles wat je daar ziet. kun je alleen begrijpen tegen de achtergrond van de politieke en cultu rele ontwikkelingen, van de geschie denis en van het volkskarakter" Hoe ziet dat Chinese volkskarakter er uit? Vixseboxse (lachend): „Dat kan ik niet zeggen, ik ben geen psycholoog. Chinezen zijn in elk geval mensen als wij. Ze uiten zich misschien anders, ze hebben een heel andere culturele ach tergrond, maar het is ons iedere keer weer opgevallen hoe je bij hen de normale menselijke reacties waar neemt die in wezen precies hetzelfde zijn als bij ons". En hoe kenschetst u het regime van Mao? Vixseboxse: ..'n Totalitair systeem waaraan niet ieder democratisch trekje ontbreekt". Is een dergelijk systeem het enige dat bij het huidige China past? Vixseboxse: „Datis moeilijk te zeggen. Een systeem als het tegenwoordige is China misschien minder vreemd dan men denkt. Het keizerrijk was bij voorbeeld ook autocratisch en kende ook een groot administratief appa raat. Zo zijn er wel enkele analogieën tussen het huidige bewind en dat van vroeger". U had het over democratische trekjes. Welke zijn dat? Vixseboxse: „Die zijn heel dikwijls op de laagste niveaus waar te nemen; in de communes, de brigaden, de stads wijken. de fabrieken. De mensen krij gen daar een bepaalde mate van in spraak. en ik heb het gevoel dat de ideeën die daar geopperd worden wel dóórkomen, verdisconteerd worden, dat er vandaaruit zelfs bepaalde be leidsimpulsen gegeven kunnen wor den. Dat is niet iets van de laatste ja ren. Deze vorm van Inspraak is inher ent aan de opbouw van de Volksrepu bliek en aan het systeem zoals het daar ontwikkeld is. Niet ongelukkig Heeft u de indruk dat de Chinezen on gelukkig zijn onder hun totalitaire re gime? Vixseboxse: „De Chinezen klagen niet gauw, en zeker niet tegen buitenlan ders. Ik heb de indruk dat ze beslist niet ongelukkig zijn, dat ze hun rust en het hebben van werk, van voedsel en van 'n dak boven het hoofd, dat ze al die dingen erg hoog aanslaan. Bo vendien: deze regering is jong, 30 jaar pas, de mensen zijn nog erg gemoti veerd. Nee, ongelukkig zijn ze niet". Maar vrij ook niet. Vixseboxse: „Nee, ze leiden 'n bestaan dat van minuut tot minuut gepro grammeerd is; 'n geleid bestaan. Ze zijn niet vrij, maar een vrije samenle ving zoals wij die hebben, kennen ze daar natuurlijk helemaal niet. Heel yeel Chinezen kunnen zich in hun sys teem vinden, omdat dat systeem heel nauw aansluit bij wat het gros van de bevolking voelt en denkt" Colombo - Vanaf begin deze week gaat in Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka, het coordinatiebureau van de niet-gebonden landen aan de slag om de vijfde topconferentie, die op 16 augustus begint, voor te be reiden. van 11 tot 14 augustus zullen de ministers van buitenlandse za ken vergaderen om de weg te effe nen voor hun staatshoofden en re geringsleiders. Sri Lanka heeft uit nodigingen gestuurd aan 84 landen en de PLO. Tien andere landen en elf niet-gouvernementele organisa ties werd gevraagd deel te nemen als waarnemers en drie landen als genodigden. Tot nog toe hebben 74 landen de uitnodiging aanvaard. Vijftien jaar geleden op de eerste top van Belgrado, waren er 25 deelnemers en 3 waarnemers. Die aantallen zijn bij elke ontmoeting aanzienlijk gestegen. In 1964 in Kairo waren er 47 deelnemers en 10 waar nemers, in 1970 in Loesaka 54 deelnemers en 9 waarnemers, in 1973 te Algiers 75 deelne mers, 9 waarnemers en 3 genodigden. De niet-gebonden landen vormen geen geor ganiseerde gemeenschap, ze bezitten geen instellingen of gemeenschappelijke organen en zijn niet aan formele verplichtingen ge bonden. De voornaamste landen van dit „blok van landen, die tot geen blok behoren' zijn tevens de deelnemers van het eerste uur. namelijk Joegoslavië. India en Egypte. Het zijn de leiders van deze landen, die in de vijf tigerjaren de basis voor de groep hebben ge legd Deze beweging mag worden gezien als- vrucht van de koude oorlog en de polarisatie die deze met zich meebracht. Al vroeg wer den criteria voor de toetreding In vijf punten vastgelegd: een onafhankelijke politiek gebaseerd op vreedzame coëxistentie, niet deelnemen aan multilaterale mili taire bondgenootschappen, Geen bilaterale militaire bondgenoot schappen met een grote mogendheid, grondgebied vrijhouden van buitenlandse militaire bases, bevrijdingsbewegingen steunen. In de loop der j aren is de groep echter zo groo t en heterogeen geworden, dat lang niet alle staten nog aan deze vijf voorwaarden vol doen De Libische president Gaddafi stelde in 1973 zelfs dat geen enkel land zichzelf vol gens deze nonnen een niet-gebonden staat kon noemen. Om die reden hebben verschei dene landen aangedrongen op een nieuwe bepaling van de politiek van met- gebondenheid. rekening houdend met de nieuwe omstandigheden. Volgens heel wat leiders, onder aanvoering van Gaddafi en Al Baker van Irak, is de tijd gekomen om de groep te institutionaliseren, om een zetel te vestigen, een permanent bu reau te creëren en een secretaris-generaal aan te wijzen. India heeft al aangekondigd dat het zich hiertegen zal verzetten omdat juist de afwezigheid van dergelijke instellin gen volgens dit land tot nog toe de kracht van de groep heeft uitgemaakt. Daar de meeste landen van deze groep beho ren tot de derde wereld ligt een extra aan dacht voor problemen van de ontwikkelings landen en voor dekolomsering voor de hand. He, Let is niet verwonderlijk dat er binnen de groep talrijke scherpe tegenstellingen be staan. Indonesië. Maleisië en Singapore heb ben laten weten dat ze geen steun willen ver lenen aan een resolutie waarin staat dat alle nationale bevrijdingsbewegingen moeten worden gesteund De Maleisische autoritei ten zijn bezorgd dat een blanco steun en er kenning inhoudt dat ook de verboden com munistische partij van Maleisië en haar be vrijdingsleger erkenning en steun verwerv en. De Asean-landen (waartoe ook de Filippijnen en Thailand behoreni staan bekend als anti communistisch, vandaar hun uitgesproken angst voor een heropleving van communisti sche activiteiten. India maakte bekend dat het zich zal verzet ten tegen de toetreding van landen die deel uitmaken van militaire bondgenootschap pen omdat op die manier de centrale idee van de beweging zou worden uitgehold en de poort zou worden opengesteld voor nog een reeks andere landen Hierbij wordt vooral gedacht aan Roemenië, dat tot het VVarschau-pact behoort, Portugal en Turkije, die Navo-lidstaten zijn, en de Filippijnen, die een defensieverdrag met de V.S. hebben. Het waarnemerschap van voornoemde landen zal niettemin op deze top in overweging wor den genomen- In Colombo zullen de Afrikaanse landen het sterkst vertegenwoordigd zijn. De kloof die tussen de Afrikaanse „gematigden" en de „progressieven" bestaat, en die bijna elke ac tie van de organisatie van Afrikaanse een heid (OAE) in de kiem smoort, zal dus ook in Colombo niet weg te denken zijn. De nieuw komers. Angola, de Kaapverdische Eilan den, Guinee Bissau, Mozambique en Sao Tome (principe) versterken er het progres sieve kamp. De gespannen betrekkingen tussen Oeganda en Kenia zijn ook na het akkoord van zater dag jongstleden nog niet uit de weg zijn ge ruimd. Daarnaast zullen de Arabische lan den verdeeld zijn over de Palestijnse kwestie terwijl er tussen Algeriè enerzijds en Marokko-Mauritanië anderzijds harde tegenstellingen bestaan over de van Spanje overgenomen Westelijke Sahara. Naar verluidt hebben de Aziatische landen de taak op zich genomen er op toe te zien dat al deze geschillen tijdelijk opzij worden ge schoven opdat alle krachten kunnen worden besteed aan het opstellen van een gezamen lijke politiek ten aanzien van het kapitalisti sche en het communistische blok. India, dat zopas zijn betrekkingen met China en Pakis tan heeft hersteld, zal dan als buffer moeten optreden tussen de anti-communistische Asean-landen en de communistische landen van Zuid-Oost-Azaë. Volgens waarnemers is men in Colombo nieuwsgierig naar het op treden van het herenigd Vietnam, Noord- Korea. Laos en Cambodja. De Noord- Koreanen komen met de grootste delegatie (120 personen) met een eigen schip waarop zij tijdens de conferentie gehuisvest blijven. De enige Europese lidstaat van de niet- gebonden landen, Joegoslavië, voelt zich de laatste tijd in zijn leiderschap bedreigd door India en Algerije. Pi esident Tito heeft enkele dagen geleden nog een scherpe aanval ge richt tegen de twee grootmachten omdat ze volgens hem verdeeldheid trachten te zaaien onder de nietrgebonden landen. De 'e Egyptische vice-minister, Abdel Razek Meguid, heeft vorige week in Geneve een voorstel bekendgemaakt om een betalings unie voorde ontwikkelingslanden te creëren. Dit plan zal in Colombo worden voorgelegd. De niet-gebonden landen doen al geruime tijd pogingen om de totale commerciële af hankelijkheid van de ontwikkelingslanden tegen te gaan. Indien de huidige tendens aanhoudt, zo zei de Egyptische vice-minister, dan mag worden aangenomen dat het han delstekort van de ontwikkelingslanden tegen 1980 de 100 miljard dollar zal passeren. De Egyptische minister denkt aan de oprich ting van - een informatiecentrum dat inlichtingen Inwint en verstrekt over mogelijke winstge vende transacties tussen ontwikkelingslan den onderling, - een rekenkamer die de financiering van de handel tussen deze landen vergemakkelijkt en die kredieten op korte termijn verschaft zonder gebruik te maken van traditionele bronnen zoals de banken van de geïndustria liseerde landen, - een betalingsunie die voor de financiële middelen voor de uitbreiding van de handel zorgt, - en een reservecentrum dat niet alleen de geringe deviezenvoorraden van de ontwikke lingslanden samenbrengt, maar ook dienst doet als ontvangstcentrale voor multilate rale en bilaterale financiële steun en als in ternationaal agentschap voor de waarborg van exportkredieten. Een belangrijk punt waarover de niet- gebonden landen tenslotte al een zekere eensgezindheid hebben bereikten dat in Co lombo verder zal worden uitgewerkt is de vorming van een eigen net van nieuwsdien sten als tegengewicht tegen de westerse be richtgeving. Op een conferentie van de mi nisters van voorlichting van deze landen in New Delhi begin juli werd stevig kritiek gele verd op de westerse media. Mevrouw Gandhi zei toen in een openingstoespraak dat men zich moest ontdoen van een „academische kolonisatie". Enkele dagen later al liet de In diase Regering weten dat ze afzag van de diensten van het Amerikaanse nieuwsagent schap UPI. En ook DPA kon vorige week ver trekken. Waarnemers menen echter dat het met deze informatie-„pool". gezien de talrijke poli tieke en economische tegenstellingen binnen de groep, niet van een leien dakje zal lopen. Bovendien is er een hevige tweestrijd tussen Joegoslaven en Indiërs om het centrum van dit nieuwsnet naar zich toe te trekken. De Invloed van de Sovjet-Unie is hier niet vreemd aan. Ook hier schuilt weer explosief materiaal voor Sri Lanka.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4