Alléén met de vissen Karei Bokhorst jaagt op 'oude luchtjes' DE SOLOTOCHT VAN DE 'HESPERIA' BESTUDERING OZONLAAG i ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1976 zaterdagkrant 19 Ontmoeting met de „Bartensteln". Produktiestop De toch wel geschrokken twintig chemische industrieën verklaarden dc produktie van FCC 11 en FCC 12 te zullen stoppen als niet binnen een verantwoorde periode de onschade lijkheid hiervan zou zijn vastgesteld. De zevenhonderd Europese fabrikan ten van spuitbussen, waaronder 49 Nederlandse bedrijven. legden een zelfde verklaring af. Het. bewijs van de ozonaanlasting zou moeten worden geleverd en daarom werd hei onderzoek grootscheeps aangepakt de NASA. de ruimtevaart organisatie. stuurde ballonnen van mee: dan honderd meter lengte, vol gestouwd met meetapparatuur, naar de hoogst bereikbare luchtlagen en lanceerde eveneens een aantal satel lieten. De eerste uitkomsten sloegen de ge leerden met stomheid: al miljoenen ja ren blijkt de ozonlaag te worden be stookt door aardse elementen, zoals door verbindingen, die opstijgen bij vulkaanerupties en bij de verdamping van zeewater. Daar zijn de laatste de cennia nog andere FCC producerende elementen bijgekomen als supersoni sche vliegtuigen, spuitbussen en kunstmeststrooiers! Bovendien werd ontdekt, dat In de ho gere luchtlagen grote hoeveelheden halogeen- en stikstofverbindingen aanwezig zijn. In zulke hoeveelheden zelfs dat het totaal de industriële pro duktie vele malen overtreft en daar dus nimmer alléén ten gevolge van in dustriële activiteiten kan terecht zijn gekomen. Om dus tot exacte vergelijkende cij fers te komen tussen hetgeen vroeger langs natuurlijke weg het luchtruim inging en nu via de weg van de chemie, zou je oude lucht nodig hebben. Maar hoe komt men nu aan antieke lucht? Professor Rasmussen ging daarvoor Anderhalf uur lang had Henk Jukkema gezelschap v tot deze tekening inspireerde u een walvis, hetgeen hem Jukkema op volle zet waardige collectie wapentuig waarin zich absoluut afgesloten ruimten met lucht bevonden: een landmijn uit voormalig Nederlands- Indië uit 1935. een handgranaat uit hetzelfde land uit 1938. een munitie- kist van omstreeks 1904 en een olie busje uit het laatst van de jaren der tig. Het luchtte Karei Bokhorst ten zeerste op: het begin was er! Zijn grote probleem was echter de mensheid te overtuigen van het se rieuze karakter van zijn onderzoek. Dat hij geen grapje maakte als hij in formeerde naar de aanwezigheid van oude lucht Zoals te Amsterdam waar hij een scheepswerf belde: ..Meneer, heeft u oude lucht? ..Of u oude lucht heeft?" ..Oh. ik dacht toch echt. dal u „lucht" zei?" „Dat zei ik ook!" „Als u effe diep adem haalt, zal Ik m'n maat Kees §ens vragen. Maat Kees komt vervolgens aan de lijn en deelt met diepe spijt mede. dat zo juist de werf de oude lucht in de op ruiming heeft gedaan.Bij een ander gesprek ontvangt Karei Bokhorst het advies eens bij de zuiderburen te gaan kijken. Die luchten immers nooit hun slaapkamer Maar de voorraad bejaarde lucht groeide Hij legde beslag op drijvers gebruikt in de eerste wereldoorlog om er mijnen aan op ie hangen en aan gla zen bollen waaraan vissers enkele tientallen jaren geleden nog hun net ten bevestigden. Hij bemachtigde kristallen karaffen en stokoude flessen met wijn en luchtbellen en in het scheepvaarmuseum te Amsterdam i's Lands Zeemagazijn) stolpflessen waarin knutselaars hun scheepjes hadden geparkeerd In hetzelfde mu seum werd hem een flesje uit 1831 ter hand gesteld met een label volge schreven door de chirurgijn van Ant werpen. die verklaarde, dat hij in het glazen omhulsel een .Jiuidgedeelte des rechter arms van de onvergetelijke zeeheld J. C. J. van Speijk" had opge borgen. Helaas voor de luchtverzame- laar ontbreekt, de zekerheid, dat het flesje altijd afgesloten is geweest. In het Aviodrome. het luchtvaartmu seum op Schiphol, trof hij een Fokker F 4 uit 1924 aan. Samengesteld uiteen frame van afgesloten holle buizen. Hij mag er van de directie een gaatje in prikken'" indien professor Rasmus sen dat wenst. Sarcofaag Karei Bokhorst heeft zo langzamer hand een fijne neus vooroude luchtjes gekregen. Als professor Rasmussen het komende najaar naar Nederland komt om het voorraadje van Karei Bokhorst te bekijken, kan hij wel enige tijd vooruit. Misschien gaan zij samen naar 't Brouwershavense Gat om de met lucht gevulde boei uit 1895 uit het water te vissen of naar Lim burg waar zich in een kerk twee sar cofagen met mummies bevinden en ongetwijfeld met een hele hoop stokoude lucht... (Door Henk Jukkema) De dagen wentelen voorbij zoals de geweldige barokke wolken stoeten voorbijzeilen van de ene naar de andere horizon. Daar tussen strooit de zon lichtbundels naar de zee. die fel schittert en verder alle nuances van grijs tot helderblauw vertoont. Mijn leven wordt bepaald door licht en donker, wind of geen wind. en slechts drie keer per dag gebruik ik de tijd van de mensen, twee keer om uit te rekenen waar ik ben en één keer om te horen wat voor weer het wordt. Met behulp van een sextant meet ik twee keer de stand van de zon met een tussenpoos van een aantal uren en no teer de tijd van meting tot op de se conde nauwkeurig. Deze twee metin gen werk ik uit met behulp van een almanak en tafels; dat is hooguit tien minuten eenvoudig rekenwerk en je weet waar je bent. Bij rustige zee is je meting nauwkeurig, maar als je tegen windkracht vijf instampt is de „Hes- peria" een zeer onstabiel meetplat- form. Voor dit zonnetje schieten ge bruik ik een eenvoudige plastic Davis-sextant en een kwartswek kertje van amper honderd gulden. Misschien zal een zeeman er van schrikken, maar beide werken nauw keurig. We zijn nu echt onder invloed van het hogedrukgebied bij de Azoren en dat betekent mooi warm weer zonder veel wind. Soms schiet ik in 24 uur niet meer op dan 30 mijl. dat is de prijs die je moet betalen als je niet noordelijk wilt gaan. De kleur van het water is veranderd, we kruisen de Azoren- stroom, die van noordwest naar noordoost loopt. Op de 19e heb ik voor het eerst beet en het is een heel getrek om de vis binnen te halen Ik ben altijd opgewonden en nieuwsgierig om te kijken wat er aan de haak zit. Onder water schemert iets zilverachtigs, dat zo af en toe naar links en naar rechts schiet en flinke rukken aan de lijn geeft. Het is een al- bacore. een tonijn van een centimeter of 80. Als ik hem bijna binnenboord heb. valt de hevig spartelende vis weer van de haak Hij heeft geluk gehad en albacores zijn toch bijna te mooi om op te eten, zo rouwig stemt het me niet. Dolfijnen 's Avonds spelen er zes dolfijnen rond de boeg; ze zijn het beste medicijn tegen een slecht humeur. Hun ijle piepstemmen zijn zelfs boven water te horen, 's Nachts zijn de sterren van de hemel gevallen en de „Hesperia" trekt een lichtend spoor door de gol ven. Ik voel me geweldig, er gaat een vreugde door me heen die boven alles uitstijgt. Wat een leven. Het land met al zijn vragen heeft zijn invloed op me verloren, hier gebeurt het. De wind zingt door de stagen en dc „Hesperia" ligt onder me. Zij die denken dat een schip een dood ding is. hebben nog nooit goed gevaren! Kijk hoe ze haar flank in de golven legt, er ruisend doorsnijdt, vast op koers. Haar grote. witte vleugels steken nu zwart af tegen het licht van de maan. Jammer dat jullie niet even hier konden zijn om het te zien, te voelen en in te ade men. Misschien ook beter van niet: jullie waren hier gekomen met al je zorgen en je televisie-zintuigen en dan voel je d'r niets van. De volgende morgen kan ik een radio peiling maken op drie eilanden van de Azoren, Terceira, Graciosa en Flores. namen die groene heuvels beloven, witte huisjes, vriendelijke sobere men sen en koele wijn. Maar we gaan door. naar het westen, achter de zon aan. hoe graag ik ook oude vrienden had willen bezoeken op Faial. Daar onder die wolkenbanken, ver achter de hori zon in het zuiden, daar liggen ze. Maar ik ben op weg naar ..Hesperiaofwel het avondland, waar de zon ondergaat. Ontmoeting Een vrachtschip komt binnen de cir kel van mijn horizon, onze koersem zijn bijna tegengesteld. We varen vlak langs elkaar. Op de brug slaan man netjes in witte tropenuniformen met kijkers, we zwaaien. Het is een Duits schip, de „Bartenstein". Over de ma rifoon - wat ben ik blij met dat kastje! - hebben we een gesprek. Ze zijn zeer belangstellend, ik krijg een positie op en ze rapporteren me bij Lloyd's in Londen. Zo moet het gaan, wat zullen ze thuis blij zijn, want ze hebben na tuurlijk van die zware stormen en al die uitvallers gehoord en sinds die ontmoeting met de „Holstendamm" op 12 juni ben ik niet in de gelegen heid geweest om iets van me te laten horen. 's Middags heb ik weer beet en nu lukt het me wel om de albacore binnen te halen. Een klap op z'n kop en hij is er geweest. Wat een prachtige glanzende vis met z'n stalen flanken en donker blauwe rug, gemaaktom te jagen op de grote open zee. een driest, juweel. Z'n dood is voor mij net zo natuurlijk als die van zijn prooi: haringen en sardi nes. Zo is het leven op zee: jagen en gejaagd worden Z'n staai t hang ik aan de achterstag om te drogen Het eerste bewijsstuk voor de vissersmanstrofee. Zijn maag zit vol garnalen en 's avonds zit mijn maag vol met tonijn, gebak ken in knoflook en olijfolie. Morgen heb ik tonijnsalade en vissoep en 's avonds nog een paar „steaks" Na een avontuur met een walvis is het draaien van de motor een gecompli ceerde zaak geworden. De uitlaat, een BüSSUM - Het ligt voor de hand. datje denkt, dat er 'n goeie" onderweg is als iemand de vraag stelt: ..Meneer, heeft u oude lucht?" Het kan alleen maar een Amsterdammer zijn. die ter stond zijn antwoordje klaar heeft: ..Jazeker, moet u bij m'n opoe wezen, die heeft in geen veertig jaar er één gelaten. En toch is heteen hoogst ernstige zaak waarmee Karei Bokhorst uit Bussum. industrieel marktonderzoeker bij AKZO Chemie. Amersfoort, al vele maanden bezig is. Een zaak. die zelfs van levensbelang kan zijn. Het zoeken naar ..antieke" lucht vormt een belangrijk onderdeel van een groot internationaal, weten schappelijk onderzoek naar de mogelijke aantasting van de ozonlaag rond de aarde, door onder andere spuitbusgassen. dikke gewapende rubber slang, is van de motor afgerukt omdat ik er een touw omheen gebonden had om te voorkomen dat de schroefas zou gaan draaien bij hoge snelheid en de verze geling zou verbreken. Die is nu toch kapot en misschien ben ik wel uit de race. In elk geval laat ik de toestand met uitlaat en touw zoals-ie is om het wedstrijdcomïté aan te kunnen tonen dat dc schroefas nauwelijks een om wenteling gemaakt kan hebben voor dat hij zichzelf vastdraaide. Door de afgerukte uitlaat loopt al het koelwa ter onder in het schip als de motor draait en dat betekent pompen, één uur per twee dagen Tevens moet het reddingvlot uit de kuip om het motor luik te kimnen openen, zodat de uit laatgassen kunnen ontsnappen. Een wat lastige situatie, maar 't kan niet anders. Bui Op de 21e is de zee glad. maar de he mel in het zuiden is grijs. Er komt een dikke bui opzetten. Eerst begint het te waaien en dan vallen de eerste re gendruppels. Ik scharrel zeep en shampoo op. Het wordt tijd dat ik eens een douche neem. Weldra gutst het de hemel uit. Het is een regel rechte wolkbreuk en de zee is wit van het opspetterende water. Heerlijk verfrissend, de regen roffelt het zout van m'n lijf en m'n haar zal voor het eerst sinds lange lijd niet meer kle verig zijn. Als de bui voorbij is. laat ik me opdrogen in de zon. Helaas is de wind weer gaan liggen. Op dezelfde koers achter ons is een tanker te voorschijn gekomen uit de bui. De „Trade Endeavour" vaart vlak langs zonder dat iemand zich op de brug laat zien. Toeteren en oproepen via de marifoon helpt mets Een grieze lige gedachte dat zo n bakbeest blind voorbij schuift. De zee is nu spiegelglad en er staat geen zuchtje wind. de zon brandt. Aan bakboord duiken drie vinvissen op met luid geblaas en even slaat me de schrik om het hart, maar ze laten me met rust en gaan hun eigen weg. Een uur later komen ze weer langs, nu veel dichterbij Drie grote dampkolom- men. drie zwarte ruggen en vooral dat enorme geblaas doen mij met ontzag toekijken Gelukkig hebben ze wat anders te doen Er drijft iets bruins vlak voor de ..Hesperia". weer een oude kennis, zo af en toe steekt hij zijn kop even bo ven water. Het is een grote zeeschild pad en hij wordt gevolgd door een school kleine visjes. Ik heb nauwe lijks een foto van hem gemaakt of achter het schip tuft een driehoekige vin heen en weer. een haai. Niet alle maal tegelijk jongens. Snel loop ik naar achteren. Hij zwemt vlak achter de boot en is prachtig te zien. Hij is ongeveer 2,5 meter lang en lichtgrijs van kleur. Met een krachtige staart slag verdwijnt hij weer. Vandaag barst de zee van leven - ginds zwemt een school dolfijnen. Tegen de avond steekt een zachte bries op. die me niet in de steek laat. Weer knjgen we een dikke bui over ons heen. Nog straalt de zon in een gat tus sen de wolken en prachtig afstekend tegen de donkergrijze lucht drijven vier dampkolommen boven een glin sterende zee. Weer vinvissen. Even la ter zwemt er een voor me op „aanva- ringskoers" en ik besluit overstag te gaan. Ook hij vervolgt gewoon z'n weg. De dagen daarop schieten we goed op. Tot dusverre ben ik niet snel, maar dat was te voorzien op de zuidelijke route. Uiteindelijk moet de „Hespe ria" zo nieuw mogelijk afgeleverd worden in Amerika en in kalm weer heeft een schip echt heel wat minder te lijden dan in windkracht 10. Ik heb niet de minste problemen met het al leen zijn, alhoewel het feit dat je in zo'n race zit toch wel invloed heeft op je gemoedsrust als er geen wind is. Op de 25e ben ik twintig dagen op zee. Mijn positie is 41.00' noorderbreedte en 35.30' westerlengte. Met een beetje geluk ben ik op de helft. m MMMtMMeM -JSf'm Het is enkele jaren geleden op gang gekomen, nadat er een hevige discus sie was ontbrand over de afbraak- theorie van ozon in de stratosfeer. De FCC's 11 en I2.de fluorchloorkoolwa- terstoffen, gassen, die worden toege past in brandblussers, ijskasten, sys temen voor airconditioning en wor den gebruikt bij de fabricage van sehuimplastic of als drijfgas in spuit bussen. zouden de ozonlaag afbreken. Er zouden gaten vallen in die veilige gordel, die als een paraplu boven de aarde rust. waardoor gevaarlijke, het leven aantastende zonnestralen, tot de aardbodem zouden kunnen door dringen. Deze theorie leverde zoveel onheils profeten op. dat de Verenigde Naties, de Wereldgezondheidsorganisatie en de gezamenlijke chemische indus trieën erbij werden betrokken om te komen tot een programma van onder zoek De Amerikaanse regering stelde zestig miljoen dollar ter beschikking van de Academie voor Wetenschap pen te Washington en de wetenschap pelijke activiteiten konden worden gestart. Een deel van de wetenschappelijke opdracht ging naar professor Rhein- gold A Rasmussen, die naar gelang de studie vorderde, steeds meer behoefte kreeg aan vergelijkbaar materiaal uit het verleden Aan oude lucht! Tiental len. honderden of miljoenen jaren oud. Dat werd het Nederlands aandeel in het mondiaal onderzoek AKZO Che mie nam het verzamelen van oude luchtjes voor zijn rekening en „lever de Karei Bokhorst, de man. die door het land trekt mei de vraag. „Heeft u ook oude lucht?" Computer Twee Amerikaanse onderzoekers Rowland en Molina, hadden in 1974 door een artikel in het blad „Nature", de ozon-affaire veroorzaakt. In hun publicatie beschreven zij hoe zij hun ozon-afbraakvermoedens aan een computer hadden toevertrouwd. Zij hadden het rekenvemuft volgestopt met gegevens over de tot op vijftig kilometer hoogte voorkomende ozon laag en over de FCC's. Hun vraag luidde ten slotte: „Kunnen deze FCC's de ozonlaag afbreken?" En het ant woord van de computer luidde: „Nou en of!" Het zou kunnen betekenen, dat de vrijkomende en omhoog spuitende drijfgassen. langzamerhand de be schermende laag in de stratosfeer slo pen. De computerconstatering, bracht daarom heel wat teweeg. Weten schappelijke en onwetenschappelijke polemieken, uitspraken van deskun digen en ondeskundigen. het geheel gemixed met de weinig opwekkende voorspelling van sterrewichelaars en kaartleggers over de toekomst van de aarde Stijgende temperaturen en smeltend poolijs zouden het klimaat compleet veranderen. Vreselijke ziek ten zouden daaraan inherent zijn zoals huidkanker. Bovendien zou de mens heid te maken krijgen met- afschuwe lijke plagen door lomgedierte. zoals door monstrueuze vormen aanne mende insecten De walvis die de Hesperia 1.5 uur volgde naar de Zuidpool Hij verzamelde er grote brokken ijs goed gevuld met lucht Hij vertrok met de hele 'handel' naar Amerika om aan de grens tot de ontdekking te komen, dat de douane het zaakje niet vertrouwde. Er zat voor de douane een luchtje aan: een man. die naar de Zuidpool was gegaan om klompen ijs te halen.. Professor Ras mussen bereikte tenslotte na een zeer lange wacht bij de grens, zijn laborato rium. Maar hij had meer lucht nodig Nog wat versere Van enkele eeuwen en enkele tientallen jaren terug. Vliegtuigbrand Daar stapt dan de door AKZO Chemie aangewezen Bussumer Karei Bok horst in zijn spoor. Om het voorraadje van de professor aan te vullen. Hij ontdekte, dat er nog heel wat te „ha len" valt. Zoals bij het inmiddels be faamd geworden wrak van de Libera tor, die op 22 december 1943 terugko mend van een bombardementsvlucht boven Duitsland, in het IJsselmeer stortte. Enkele maanden geleden werd het on der aanwezigheid van de enige overle dene van de crash, de tweede piloot Jack Taylor, boven water gehaald. Met een band. nog behoorlijk gevuld met lucht* Karei Bokhorst mocht van defensie in Gilze-Rijen waar de restan ten van het vliegtuig waren gedepo neerd. best over de inhoud van de band beschikken. Op zijn verzoek haalde het TNO de lucht eruit door het „gewoon in glazen flessen geplaatste plastic zakken te laten lopen. Een bij zonder luchtje want de AKZO-man werd meegedeeld, dat de band was op gepompt in Amerika er. was bijgevuld in Engeland! Collectie „Dat was m'n eerste zootje lucht", al dus de marktonderzoeker, die na de gestaagde operatie voorzichtig bij de fensie informeerde of er misschien nog meer goed opgeborgen oude lucht jes te vinden zouden zijn. Het resul teerde in de opbouw van een merk- Het flesje met het huidgedeelte van Van Speyk s rechterarm. KARELBOKHORST

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 19