Vervoer over Noordzee neemt toe
Eerste deel openbare voorziening
Goese Polder begin 1977 gereed
Adjudant J. van Kuilenburg nam
afscheid van de rijkspolitie
'Gemeenten 8 promille
bouwsom laten betalen
aan de Centrale Dienst
Zeehondje in
Antwerps dok
ZATERDAG 31 JULI 1978
DRUKKE RECEPTIE IN MIDDELBURG
TWEE SCHOLEN, SUPERMARKTEN WINKELEENHEDEN
MIDDENGEBIED
IN 1980 ROND
GOES - Het eerste gedeelte van de
openbare voorzieningen in het zoge
naamde middengebied van de Goese
Polder - de nieuwste woonwijk van de
gemeente Goes-moet begin 1977 ge
reed zij n. Het gaat om twee scholen voor
kleuter- en basisonderwijs (openbaar
en rooms-katholiek), een ruimte voor
een supermarkt en enkele kleinere
winkeleenheden. De r-k school kan in
de loop van september '76 al betrokken
worden, met de bouw van de openbare
school wordt binnenkort begonnen en
afgelopen woensdaggingdeeerstepaal
voor de winkelvoorzieningen de grond
in.
Het tweede gedeelte van de openbare
voorzieningen zal naar verwachting om
streeks 1980 afgerond kunnen worden.
Het omvat de bouw van een buurtcen-
trumigekoppeldaandebeidescholenlen
de rest van het winkelcentrum, dat een
totale bedrijfsvloer-oppervlakte krijgt
van 2500vierkante meter. Eventueel kan
er ook nog een protestants-christelijke
school gebouwd worden de ruimte is er
voor op de kaart uitgestippeld.
Uiteindelijk moeten de voorzieningen
voldoende zijn voor de 7000 tot 7500 in
woners die de Goese polder gaa t huisves
ten un circa 2500 woningen). Vanaf 1977
zullen er in het plan nog zo'n 800 huizen
gebouwd kunnen worden voor het vol is;
de huizen komen zowel in de koopsector
als in de woningwet-sector.
De openbare voorzieningen worden
neergezet in het centrum van het mid
dengebied. ten noordoosten van de
ErasmusQat Het middengebied zelf
loopt door de gehele woonwijk heen.
vanafde Ringbaan-west totaan de Oude
Zeedijk. Het grootste deel van het mid
dengebied zal een open groene ruimte
worden, met bomen, struiken en water
partijen. Aan de Oude Zeedijk is een
brede strook gereserveerd voor recrea
tieve voorzieningen, met veel speelgele-
genheden. De voormalige vuilnisstort
plaats van de gemeente Goes wordt er
onder andere in opgenomen. „Het wordt
een actief recreatie-gebied." vertelt di
recteur ing W. A. van Bochove van de
dienst openbare werken Goes.
Het architectenbureau Frans van Dillen
uit Gemonde is de ontwerper van de
openbare voorzieningen in het midden
gebied, de twee scholen zijn van architec-
tenbureauDeJongeuit's-Gravenpolder.
De winkelvoorzieningen wordt gebouwd
door het aannemersbedrijf Schrijver uit
Goes, onder verantwoordelijkheid van
de Combmatiebouw Amsterdam (een
onderdeel van Ball ast/Wed am), de pro
jectontwikkelaar. die door de gemeente
Goes voor deontwikkeling van de Goese
Polder is aangetrokken. Een ontwikke
lingsteam. bestaande uit vertegenwoor
digers van gemeente, combinaüebouw
Amsterdam, een beleggingsadviseur, de
stichting samenwerking Goes en super
visor prof Penning, begeleidt de activi
teiten i zowel in het middengebied als de
woongebieden). Voorzitter van dat team
is wet houder L. H de Leeuw (ruimtelijke
ontwikkeling) van Goes.
Als eerste onderdeel van het middenge
bied zal de rooms-katholieke geïnte
greerde school, voor kleuter- en basison
derwijs. Debouwstartteinmaart'76ende
bouwkundige werkzaamheden zullen
begin september gereed zijn, zodat de
leerlingen half september het nieuwe
schoolgebouwlngebruikkunnennemen
De school bestaat uit twee speel
werklokalen en 1 speelhal voor de kleu
ters en vijf leslokalen, een speel-
leerlokaal en een leshal voor het lager
onderwijs.
het is nog niet zeker dat de school ge
bouwd wordt- Het schoolbestuur moet
nog een aanvraag indienen.
door middel van een soort 'molenwie
ken' „Vanuit het woongebied moet men
dewoningeneromheen. Van buitenaf zal
het centrum sober in verschijning zijn.
bied terecht komen." stelt de heer Van
Bochove. „Het wordtoverdekt. maar wel
altijd toegankelijk. Er zit duidelijk de
passage-gedachte in. Dat begint al met
T wintigduizendste
bezoeker in het
Zeeuws museum
MIDDELBURG - Een dag eerder dan
vorigjadf kwam vrijdag de20 000ste be
zoeker in het Zeeuws Museum in Middel
burg. Het was de familie Paul Peeters-
Verbeek uit Genk iBelgië). Directeur dr.
P K. van Daalen overhandigde een
boekje over de monumentren van Mid
delburg
De tentoonstelling over de Verdronken
Landen en de film over Saeftinge blijven
Het buurtcentrum komt tussen de twee veel bezoekers trekken.
scholen in. Wanneer de bouw ervan kan p,
beginnenlsvolgensdeheerVanBochove (JVCFSlG JVl, tjtUflfl
nog niet bekend. Wel wordt de ruimte /f A
voor de technische installaties alvast in- COttlttlCltluCltlt (/CiVin
gericht, omdat die ruimte voor én buurt
centrum én scholen gebruikt gaat wor- MIDDELBURG - Tot nieuwe comman-
den. Tegen het buurtcentrum aange- dant van het Opleidingscentrum Mili-
leund.komteengymnastiekzaalmeteen taire Administratie (OCMA) en de
sportveld „Voor ons is nog wel een pro- Generaal-Majoor Berghuijskazeme te
bleem wat er in de vleugel van het buurt- Middelburg is benoemd de luitenant-
centrum moet komen," aldus ing. Van kolonel M. Sturm, thans werkzaam bij
Bochove. „Er is ooit gedacht aan een
als het ware argeloos in het middenge- Het komt laag van de grond met zwak
Het eerste gedeelte van het winkelcen
trum omvat de supermarkt met een
bedrijfsvloer-oppervlaktevan 1000m2en
vier winkeleenheden De supermarkt
wordt ineens op de volle grootte ge
bouwd. Het totaal van de eerste fase be
draagt 1425 m2 De ruimten worden als
cascobouw afgeleverd, zodat de gebrui-
kerzelf kan bepalen hoedebinnerunnch-
ting wordt. Er wordt momenteel onder
meer met. twee bankinstellingen onder
handeld over het bezetten van een ruim
te. Detweedefasevanhetwinkelcentrum
is ongeveer 1000 m2 groot, met ruimten
voor winkels en een horeca-gelegenheid.
Aan de opzet van het winkelcentrum is
een onderzoek van de combinatiebouw
Amsterdam en het centraal instituut
voor het midden- en kleinbedrijf (CIMi
voorafgegaan.
oplopendedakhellingen. die overgaan in
dakkoepels, waardoor de passage ver-
lichtwordt.Wezullenhetduswelbehoor-
lijk in het groen moeten zetten."
Verschuiving
In het woningbouwplan voor de Goese
Polder is dc laatste jaren enige ver
schuiving aangebracht, waardoor er
met name een grotere verscheidenheid
van woningtypen zal komen.
[ng. Van Bochove' „We hebben met el-
<aar moeten zeggen: je kunt wel 2200
woningen uit de grond stampen in een
wijk die Rotterdam-Alexanderpolder
ïietzouontsleren.maarwezittenhierwel
«n Goes. Het, moet een niette grootscha
lige opzet worden. Zowel in planologisch
opzicht, als in de type woningen zijn we
ons dus was vrijer gaan opstellen." De
directeur openbare werken benadrukt
dat deze accent-verschuiving mede mo
gelijk was omdat het plan minder snel
wordt volgebouwd dan aanvankelijk de
verwachting was.
Eenvandewijzigingeninhetoorspronke-
lijkeplanvoordeGoesePolderisdebouw
van koopwoningen Die waren niet voor
zien. maar in de Goese Polder I zijn ze er
FUNCTIONEEL
LEEFTIJDSONTSLAG
MIDDELBURG- De bü de staf van het
district .Middelburg der rijkspolitie in
gedeelde adjudant-rechercheur J. van
Kuilenburg gaat met functioneel leef
tijdsontslag. Vrijdagmiddag nam hü tij
dens een druk bezochte bijeenkomst in
'De Hoeksteen' te Middelburgafscheid
van de rijkspolitie waarbij ook veel
oud-collega's, vrienden en vertegen
woordigers van andere overheidsdien
sten aanwezig waren.
Tijdens deze bijeenkomst werden veel
lovende woorden gesproken tot de schei
dende adjudant die vergezeld was van
zijn echtgenote, zoon en schoondochter.
Hij kreeg een aantal geschenken aange
bedenen mevrouw werd in debloemetjes
gezet
De districtscommandant overste W. D.
Lantrng schetste de levensloop van de
heer Van uilenburg die in 1938 in dienst
trad bü de toenmalige koninklijke mare
chaussee In 1946 kwam hij in dienst by
het korps rykspolitie
Nadriestandplaatsentehebbengehadm
Zeeuwsch-Vlaanderen werd hy in 195,3
aangesteld als rechercheur en ingedeeld
bydestafvanhetdistnct.„Uhebtdaarby
zeer specialistisch werk verricht", aldus
de overste Lan ting. „We hadden veel res
pect voor uw instelling tegenover de
diensten de wijze waarop u uw werk hebt
gedaan U deed alles heel zorgvuldig en
heöt altijd met de meeste zorg de belan
gen van anderen behartigd." De overste
zei dat de scheidende rechercheur niet
spoedig tevreden was over zichzelf en
roemde zyn studiezin zodat hij nog op
latere leeftijd drie talendiploma's be
haalde. De heer Lanting overhandigde
hem een envelop met inhoud en namens
de staf van het district een geschenken
bon.
Adjudant A. C. Westdorp uit.ortgene,
sprekende namens de groepscomman-
dantenin hetdistrict, had veellofvoorde
wijze waarop adjudant Van «uilenburg
degroepscommandanten tegemoet trad
enhenvanvoorlichtingdiende.„Uhebtu
dienstbaar gemaakt en gaf ons veel in
formatie. Daarom wasu altyd welkom op
de goepsbureaus." Adjudant Van «ui
lenburg kreeg van de groepscomman
danten reeds een zee-werphengel.
Adjudant D. F. van der Landen, waarne
mend commandant van de verkeers- Districtscommandant overste W. D.'
groep Middelburg, sprak namens de Lanting neemt afscheid van adjudant J.
commandant en het personeel van die van Kuilenburg.
groep. Hij vertelde met Van «uilenburg
te hebben samengewerkt in Zeeuwsch-
Vlaanderen en Middelburg en tekende
hem als
enige herinnerelngen toelichtte.
dat in hem een superieur wijnboer verlo-
spontaan mens, wat hij met JjfnSeSaan-
Tenslotte bedankte adjudant Van «ui
lenburg de sprekers voor hun goede
De bijna 77-jarige heer P. Schipper uit woorden en de aangeboden geschenken.
Zuiddorpe zei nog enkele woorden als Tot opvolger van de scheidende recher-
vroegere chef van de scheidende adju
dant, waarby hy onder vroly kheid van de
aanwezigen verteldeoverdeopleidingen
de dienst by de koninklijke marechaus
see.
Als vertegenwoordiger van de Neder
landse Politiebond sprak de heer G.
Plomp. Hy overhandigde een geschen
kenbon yn noemde de vertrekkende re-
chercheureengoedlid.Alslaatstevoerde
nog deoud-poll tieman J. C. van der Hilst
als vriend het woord.
Vry wel alle sprekers gingen in op de hob-
by'svandeheerVan«uilenburgen in het
byzonderopzyn vaardigheid omzelf wijn
temaken. Eenvandesprekerssteldezelfs
cheurisbenoemd opperwachtmeesterD.
«raak uit Oostburg.
VOORSTEL D.B. CENTRAAL BOUW- EN
WONINGTOEZICHT OOST Z-VLAANDEREN
PER INWONER DAN
F 5 MINDER PER
JAAR BETALEN
AXEL - Het dagelijks bestuur van het
Centraal bouw- en woningtoezicht en
gemeentewerken in Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen stelt het algemeen bestuur
het directoraat administratieve dien
de bibüötheek. maar sten van het ministerie van defensie in
's-Gravenhage.
De overste Sturm volgt overste H.
Breimer op, die benoemd is bij het Na
tionaal Territoriaal Commando (NTC)
in Gouda. Vrijdag 13 augustus 1976
draagt overste Breimer het commando
over aan overste Sturm.
De plechtigheid in de Generaal-Majoor
Berghuijskazeme zal een besloten ka
rakter dragen, maar wordt gevolgd door
een afscheids- tevens kennismakings*e-
ceptle.
alsnog gekomen (van Interbouw en het voordc se"'"»"- promille
Bouwfonds Nederlandse gemeenten) In van de bouwsom van een nieuwe wo
ning aan de Centrale Dienst te laten
bijdragen. Tot nu toe moet een ge
meente drie promille van de bouwsom
aan de centrale dienst betalen.
dependance
dat zal vermoedelijk niet doorgaan. We
zoeken naar een alternatieve oplossing.
Dat zou een kantoorfunctie kunnen zijn
met een publiekgericht karakter Vol
gens de directeur openbare werken moe
ten de openbare voorzieningen in het
centrumvanhetmiddengebied eeneigen
gezicht krijgen, zonder dat het een
vreemd eiland in de wijk wordt. De wo
ningen rondom het gebied zijn min of
meer verbonden met het centrale gebied
Goese Polder II kwamen de triowonin
gen van de firma Stok. terwijl op stapel
staan 43 koopwoningen van de combina
tiebouw Amsterdam en 34 woningen van
makelaardij Hopman. De heer Van Bo-
„De opbrengst is echter niet toereikend
chove is over die ontwikkelingen wel te- om de kosten te dekken van de afdeling
vreden. „Daaruit blijkt duidelijk ons bouw-enwoningtoezicht",houdthetda-
streven om de eenvormigheid te door- gelijks bestuur het algemeen bestuur
breken."vlndthy.,.Wezijndaarblijmee." voor Hetdagelijks bestuur doet dan ook
Foto:deNieuwsteivoonwijkvanGoes.de het voorstel om m de vergadering van
Goese Polder, met in het midden de vrijdag 6 augustus de bouwsombijdrage
Erasmusflat. Tennoordoostenwordthet van drie tot acht promille te verhogen
zogenaamde middengebied ontwikkeld, voor het hjaar 1977.tijh het verleden zijn
De bouwactiviteiten voor de r-lc school de zogenaamde niet rechtstreeks verre-.
zijn al te zien, met het winkelcentrum is kenbare kosten, hoofdelijk omgeslagen
deze week begonnen. (Luchtfoto Slag- en bij de gemeenten in rekening ge-
boom en Peeters). bracht. Deze methode gaf aanleiding tot
onbillijkheden ten opzichte van de on
derlinge gemeenten", zet het dagelijks
bestuur, waarin de vier burgemeesters
van de deelnemende gemeenten (Hulst.
SasvanGent,AxelenHontenisse)zitting
hebben. „De afdeling bouw- en woning
toezicht heeft momenteel een bezetting
van zeven man. waarvan de totale kosten
voor het jaar 1977 plm. 398.000.- bedra
gen. Geraamd is voor he tbe treffende j aar
een 'omzet' van plm. 49.000.000,- aan
bouwsommen. Berekend naar een pro
millage van acht. bedragen de baten dan
plm. 392.000.-. hetgeen plm. 240.000,-
hoger is dan voorgaande jaren", schnjft
het dagelijks bestuur.
«■Vis de acht promille berekening wordt
toegepast voor 1977 dan houdt dat in dat
de gemeenten per inwoner vijf gulden
minder hoeven te betalen dan in 1976.
Tydensdevergaderingvanhetalgemeen
bestuur komt ook het rapport Beren
schot over het onderzoek naar het func
tioneren van de Centrale Dienst aan de
orde.
De vergadering van het algemeen be
stuur wordt vrijdag gehouden m het
stadhuis van Axel. aanvang 15.00 uur.
Sportvelden Goes
tot 1 september
dit jaar dicht
GOES - De sportvelden in de gemeente
Goes zullen, in verband met de slechte
toestand als gevolg van de aanhou
dende droogte, voorlopig tot 1 septem
ber '76 gesloten zijn voor bespeling. Op
deze maatregelen ('noodgedwongen',
stelt het gemeentebestuur) is echter
één uitzondering gemaakt.
Vanaf 2 augustus aanstaande mag per
vereniging een oefenwedstrijd per week
worden gespeeld op een daartoe door de
gemeente aan te wijzen terrein. Deze
uitzondering is gemaakt om de eerste
selectieploegen van de Goese vereni
gingen de kans te bieden een behoor
lijke periode van oefening af te werken.
5 Overigens mag op de sportvelden niet
worden getraind. De halfverharde oe-
fenvelden mogen wel voor training wor
den gebruikt.
(Slot van pag. 1)
Startblokken
De openbare school komt er precies zo
als de r-k school uit te zien. De bouw
ervan kan iedermoment beginnen. „We
staan ervoor in de startblokken," zegt
de heer Van Bochove. De afdeling on
derwijs van degemeen te hooptdatdeze
school in januari '77 klaar zal zijn. Voor
de eventuele protestants-christelijke
school is de ruimte gereserveerd, maar
heeft weinig reden namens zijn maat
schappij boze woorden te spreken over
de concurrentie vanuit de meest nabij
gelegen Belgische haven Zeebrugge:
„Zij liggen nu eenmaal aan het eind van
de verkeersas «euien-Oostende-
Zeebrugge - Dover - Londen. Zij krijgen
ook een groot aandeel van het vervoer
naar Engeland vanuit Antwerpen,
Brussel en de provincies Oost en West-
Vlaanderenaldus de heer Reich, die
zich wel reaUseerd dat het gebied
Zeebrugge-Oostende zo'n 30 tot 40li
van het passagiersvervoer over ..anaal
en Noordzee naaren van Engeland voor
zijn rekening neemt „Noordelijk Belgié.
Nederlandstalig dis. zal over het alge
meen geneigd zijn 'dij zijn oversteek over
de Noordzee van Nederlands-talige pas
sagiersdiensten gebruik te maken Men
zal zich dus richten op Oostende-
Zeebrugge. De laatste tijd zullen ook wij
welwatpassagiersvanuitdatgebied via
Vlissmgen meenemen, maar noch voor
hen. noch voor ons is dat van doorslag
gevende aard Ik wil met zeggen dat de
Belgische markt met zijn eigen ver
keersstroom voor ons oninteressant is,
maar het zwaartepunt, voor ons ligt in
West-Duitsland, in Nederland en ook in
Engeland, vanuit welk laatstgenoemd
land wij een grote belangstelling voor
onze lijn Sheerness-Vlissingen mogen
constateren", aldus deze Olau-zegsman.
Olau-verwachting
Hij vertelt nog vlot dat vanaf 1 januari
1976 tot 1 juli Olau tussen Zeeland en
Engeland 170.000 passagiers heeft ver
voerd, en men bij die maatschappij er
niet gek van zou staan kijken als in de
maanden juli en augustus zich een
150.000 passagiers op de nieuwe Olau-
termlnal aan de Vlissingse buitenha
ven zouden laten in- of ontschepen.
Als men bU Olau dus optimistisch is,
komt dit niet omdat men de ogen simt
voor de voordelen (en nadelen) die de
'concurrenten' uit Hoek van Holland en
Zeebrugge kunnen bieden Tussen een
deel van ZuidwesVNederland en Zeeb
rugge zit nu eenmaal de Westerschelde
met zijn 2 veren als een zekere barrière,
terwijl men aan de andere kant vanuit
Zeebrugge een groter frequentie en een
snellere overtocht heeft. „En Hoek van
Holland ligt nu eenmaal in de Randstad
en bij een dicht internationaal spoor
wegnet". geeft de Olau-zegsman grif toe.
Nochtans zit men bij Olau niet met de
handen in het haar over het bestaan van
concurrerende lijnen in Zeebrugge.
Oostende. Calais en Hoek van Holland.
Geen bitterheid
Ook bij Townsend Thoresen European
Ferries in het Belgische Zeebrugge
gaat men beslist niet triest kijke als
we de naam van de Oiau-lijn in Vlis-
singen laten vallen: „Ze zullen wel wat
passagiers van ons afnemen, maar
ach...", zegt men bij Townsend in
Zeebrugge. en haalt dan gemoedelijk
de schouders op.
Bittere woorden aan het adres van de
zich sedert 1975 in het nabije Zeeland
bevindende Deense concurrent wil men
niet spreken. Men een zekere trots zegt.
men op het Belgische hoofdkwartier
van Townsend: „Wie een rustige zeereis
vanuit Nederland naar engeland wil, zal
wel met Olau gaan. Wij liggen toch beter
gesitueerd ten opzichte van Dover en
Londen, en wij doen er toch korter
over". De Belgen wijzen er dan fijntjes
op dat die 'rustige reis" by Olau zeven
uur duurt en bij hen van uit Zeebrugge
naar Dover vier en halfuur. „Wij hebben
dan ook vanuit Zeebrugge naar Dover
en naar Felixstowe in Suffolk 11 afvaar
ten per dag. Onze afvaarten vanuit Ca
lais. Le Havre en Cherbourg naar res
pectievelijk Dover. Southampton en
Portsmouth laten we dan nog maar bui
ten beschouwing", zeggen de
Townsend-mensen.
Townsend-ci jfers
Het verstrekken van cijfers over hun
passagiersvervoer tussen Zeebrugge en
Dover ontmoet bij hen geen enkel beletr
sel We vernemen dan ook dat Town
send Thoresen Car Ferries en Townsend
Transport Ferry Service (de laatste een
zustermaatschappij) in maart 1975 sa
men 74748 passagiers heen en terug ver
voerden tegen 51847 (een teruggang) in
maart 1976 In april 1975 lieten zich via
deze veerdiensten 98037 passagiers
overzetten van en naar Engeland, tegen
130562 in april 1976. in mei 1975 gingen
er 119521 over legen 107771 in mei 1976.
Juni 1975 bracht 96298 passagiers tegen
96334 in juni van dit jaar Dat wil zeggen
dat Townsend op de lijn Zeebrugge-
Dover het eerste halfjaar van 1975 in
totaal 455145 pa ssagiers overzette, en in
het eerste halljaar van 1976 488970 pas
sagiers. „We hebbenerhad aan gewerkt,
we geloven met dal de Vlissingse con
currentie ons enstig benadeelt", aldus
de zegsman van Townsend.
Ook daar wijst men op de gunstige lig
ging van Zeebrugge voor het verkeer
West-Duitsland - Engeland: „Vanuit
Aken, «eulen, Düsseldorf is men zó op
de autosnelweg naar Antwerpen, en op
die van Antwerpen naar Zeebrugge. Wij
liggen zelfs gunstig voor het vervoer
vanuit Midden-Europa, zelfs vanuit
Tsjecho-Slowakije en Hongarije. Wat
dat betreft heeft men met ons een direc
ter au to verbinding dan met onze con
currenten in Calais, en ook die in Vlis
smgen en Rotterdam", zegt men bij
Townsend Car Ferreis in Zeebrugge.
Men geeft toe dat passagiers uit zuide
lijk Nederland, bijvoorbeeld Breda en
schappij samenwerkende 'British Rail
ways' drie keer per dag naar Harwich in
Engeland varen, en ook omgekeerd.
Erg ingenomen is men niet bij de van
oorsprong Zeeuwse maatschappij in
Hoek van Holland met de activiteiten
van de Deense Olau-lljn in het Zeeuwse
wat verdere omgeving zouden kunnen Vlissingen, ook al liet men zich daar tij-
'dubben' over de vraag „naar Engeland
via Vlissingen of Zeebrugge?", maai
men tilt daar niet zwaar aan. en ziet ge
zien zijn gunstige positie in West-
Europa de toekomst niet al te somber.
dens het. gesprek met geen woord over
uit. Niet alleen dat hel jaarverslag over
1975 dus repte over 'toegenomen con
currentie als gevolg van een nieuwe
dienst uit een Nederlandse haven'. In
y mei van ditj aar stelden kamerleden van
MijZee land vijf politieke partyen de staatssecreta
ris van verkeer en waterstaat vragen
over mogelijke bevoorrechting van de
er-strekken! Olau-lijn ten koste van de Stoomvaart-
niet met het maatschappij Zeeland iwaarin de staat
Bij de Stoomvaartmaatschappij Zee
land in Hoek van Holland
geen vervoerscijfers
.Wij doen dat liev
oog op de concurrentie", zegt directeur voor 70% deelneemt).
C. W. Hendrikse. Hij vervolgt: „Ik wil
wel zeggen dat het vervoer in alle op
zichten op een hoger niveau ligt dan
vorig jaar. zowel daar waar het passa
giers, personenauto's, vrachtauto's en
onbegeleide personenauto's betreft".
Zoals bekend bestaat de Stoomvaart
Maatschappij Zeeland ruim 100 jaar, en
hetzij vóór de oorlog haar veerboten op
engeland vanuit de Vlissingse Buiten
haven vertrekken. Na de oorlog vestigde
de maatschappij zich in Hoek van Hol
land. „De verwoestingen in Vlissingen
door de oorlogshandelingen speelden
hierbij een rol", zegt directeur Hendrik-
se. „Maar ook de afvaartmogelijkheden,
die Hoek van Holland kon bieden, ook
ten opzichte van de samenwerking met
de Britten doen Hoek van Holland het
winnen van Vlissingen", aldus deze di
recteur.
In het hoofdseizoen kan men vanuit
Hoek van Holland met de boten van de
'Zeeland' en die van de met deze maat-
Daarvan bleek geen sprake te zijn. De
burgemeester van Vlissingen. het ha
venschap Vlissingen en de directeur van
de NV Haven van Vlissmgen ontkenden
categorisch dat Olau byzondere facili
teiten zou hebben gehad bij zijn vesti
ging in Vlissingen.
Olau-directeur Ole Lauritzen stak er
zelfs min of meer de draak mee tijdens
de opening van de nieuwe Olau-
terminal in de Vlissingse Buitenhaven:
„Onze dienst is tot stand gekomen zon
der extra faciliteiten van gemeente,
provincie en regering. Wel jammer ei
genlijk.... Als iemand alsnog even twee
miljoen wil geven dan wel graag", aldus
Ole Lauritzen.
De Noordzee-ferries van het Belgi
sche Zeebrugge en het Zeeuwse Vlis
singen varen stug door, ieder zijns
weegs, en zonder boos naar elkaar te
kijken. Maar het heeft er van weg alsof
men in Hoek van Holland wat sip naar
de collega's in het zuiden kijkt....
ANTWERPEN - In het nieuwe in-
steekdok van B.ASF «Antwerpen
N.V. zwemt sinds een paar dagen
een zeehond rond. Het dier werd er
voor het eerst opgemerkt door en
kele medewerkers van de Ener
gieafdeling. die er electrische lei
dingen aan het leggen waren.
De zeehond die erg schuw is komt
geregeld 10 tot 15 minuten boven wa
ter. laatzich dan plots uren niet meer
zien maar wordt later weer opge
merkt in de omgeving van de laad- en
losinstallatie van BASF. Vermoed
wordt dat het dier via de nieuwe
Schelde-Rijnverbinding en de
reek raksluizen meegedreven ls tot
in kanaaldok B3. Aan de monding
van de Oosterschelde, in Zeeland
worden al wel eens meer zeehonden
opgemerkt. Wellicht heeft er zich
eentje nu wat verder gewaagd. De
zeehond kan echter evengoed via de
Westerschelde en de Zandvlletsluis
gekomen zijn. Vóór een aantal
maanden werd nog een zeehond ge
signaleerd in Schellebelle, een hon
derdtal kilometer stroomopwaarts.
De zeehond liet zich door een foto
graaf verrassen op een afstand van
zo'n 20 meter.