Vervoer over Noordzee neemt toe Eerste deel openbare voorziening Goese Polder begin 1977 gereed PZC/provincie Adjudant J. van Kuilenburg nam afscheid van de rijkspolitie 'Gemeenten 8 promille bouwsom laten betalen aan de Centrale Dienst' Zeehondje in Antwerps dok ZATERDAG 31 JULI 1976 6 DRUKKE RECEPTIE IN MIDDELBURG TWEE SCHOLEN, SUPERMARKT EN WINKELEENHEDEN MIDDENGEBIED IN 1980 ROND GOES - Het eerste gedeelte van de openbare voorzieningen in het zoge naamde middengebied van de Goese Polder- de nieuwste woonwijk van de gemeente Goes-moet begin 1377 ge reed zij n.Het gaat ointwcescholen voor kleuter- en basisonderwijs (openbaar en rooms-katholick), een ruimte voor een supermarkt en enkele kleinere winkeleenheden. De r-k school kan in de loop van september '76 al betrokken worden, met de bouw van de openbare school wordt binnenkort begonnen en afgelopen woensdag gingdeeerstepaal voor de winkelvoorzieningen de grond in. Het tweede gedeelte van de openbare voorzieningen zal naar verwachting om streeks 1980 afgerond kunnen worden. Het omvat de bouw van een buurtcen- trumi gekoppeld aan de beidescholenien de rest van het winkelcentrum, dat een totale bedrijfsvloer-oppervlakte krijgt van2500 vierkante meter. Eventueel kan er ook nog een protestants-christelijke school gebouwd worden: de ruimte iser- voor op de kaart uitgestippeld. Uiteindelijk moeten de voorzieningen voldoende zijn voor de 7000 tot 7500 in- wonersdiedeGoesepoldergaathuisves- ten (in circa 2500 woningen). Vanaf 1977 zullen er in het plan nog zo n 800 huizen gebouwd kunnen worden voor het vol is; de huizen komen zowel In de koopsector als in de woningwet-sector. De openbare voorzieningen worden neergezet in het centrum van het mid dengebied, ten noordoosten van de Erasmusflat. Het middengebied zelf loopt door de gehele woonwijk heen, vanafde Ringbaan-west totaan de Oude Zeedijk. Het grootste deel van het mid dengebied zal een open groene ruimte worden, met bomen, struiken en water partijen. Aan de Oude Zeedijk is een brede strook gereserveerd voor recrea tieve voorzieningen, met veel speelgele- genheden De voormalige vuilnisstort plaats van de gemeente Goes wordt er onder andere in opgenomen „Het wordt een actief recreaue-gebied." vertelt di recteur ing W. A. van Bochove van de dienst openbare werken Goes. Het architectenbureau Frans van Dillen uit Gemonde is de ontwerper van de openbare voorzieningen in het midden gebied, de tweescholenzijnvan architec- tenbureauDeJongeuit's-Gravenpolder. De winkelvoorzieningen wordt gebouwd door het aannemersbedrijf Schrijver uit Goes, onder verantwoordelijkheid van de CombinaMebonw Amsterdam (een onderdeel van Ballast/Nedam), de pro jectontwikkelaar, die door de gemeente Goes voordeontwikkeling van de Goese Polder is aangetrokken. Een ontwikke lingsteam. bestaande uit vertegenwoor digers van gemeente, combinatiebouw Amsterdam, een beleggingsadviseur, de stichting samenwerking Goes en super visor prof Penning, begeleidt de activi teiten (zowel in het middengebied als de woongebieden Voorzitter van dat team Is wethouder L H de Leeuw i ruimtelijke ontwikkeling) van Goes Als eerste onderdeel van het middenge bied zal de rooms-kaiholieke geïnte greerde school. voor kleuter-en basison- derwys.Debouwstartteinmaart"76ende bouwkundige werkzaamheden zullen begin september gereed zijn. zodat de leerlingen half september het nieuwe schoolgebouwingebruikkunnennemen. De school bestaat uit twee speel werklokalen en 1 speelhal voor de kleu ters en vijf leslokalen, een speel- leerlokaal en een leshal voor het lager onderwijs het is nog niet zeker dat de school ge bouwd wordt. Het schoolbestuur moet nog een aanvraag indienen. Het eerste gedeelte van het winkelcen trum omvat de supermarkt met een bedrijfsvloer-oppervlakte van 1000m2 en vier winkeleenheden. De supermarkt wordt ineens op de volle grootte ge bouwd. Het totaal van de eerste fase be draagt 1425 m2. De ruimten worden als cascobouw afgeleverd, zodat de gebrui- kerzelfkanbepalenhoedebinneninnch- ting wordt. Er wordt momenteel onder meer met twee bankinstellingen onder handeld over het bezetten van een ruim- te.Detweedefasevanhetwinkelcentrum is ongeveer 1000 m2 groot, met ruimten voor winkels en een horeca-gelegenheid. Aan de opzet van het winkelcentrum is een onderzoek van de combinatiebouw Amsterdam en het centraal instituut voor het midden- en kleinbedrijf (CIMO voorafgegaan. Het buurtcentrum komt tussen de twee scholen in Wanneer de bouw ervan kan beginnen is volgens deheerV an Bochove nog met bekend. Wel wordt de ruimte voor de technische installaties alvast in gericht. omdat die ruimte voor én buurt centrum én scholen gebruikt gaat wor den Tegen het buurtcentrum aange leund, komteengymnastiekzaalmeteen sportveld. „Voor ons is nog wel een pro bleem wat er in de vleugel van het buurt centrum moet komen." aldus mg. Van Bochove. „Er is ooit gedacht aan een dependance van de bibliotheek, maar dat zal vennoedelijk niet doorgaan. We zoeken naar een alternatieve oplossing. Datzou een kantoorfunctie kunnen zijn met een publiekgericht karakter." Vol gens de directeur openbare werken moe ten de openbare voorzieningen in het centrumvanhetmiddengebied eeneigen gezicht krijgen, zonder dat het een vreemd eiland in de wijk wordt De wo ningen rondom het gebied zijn mm of meer verbonden methet centrale gebied door middel van een soort 'molenwie ken'. „Vanuit het woongebied moet men als het ware argeloos in het middenge bied terecht komen," stelt de heer Van Bochove. „Het wordt overdekt, maar wel altijd toegankelijk. Er zit duidelijk de passage-gedachte in. Dat begint al met Twintigduizendste bezoeker in het Zeeuws museum MIDDELBURG - Een dag eerder dan vorig jaar kwam vrijdag de 20.000ste be zoeker in het Zeeuws Museum in Middel burg. Het was de familie Paul Peeters- Verbeek uit Genk (België). Directeur dr. P K. van Daalen overhandigde een boekje over de monumentren van Mid delburg. De tentoonstelling over de Verdronken Landen en de film over Saeftinge blijven veel bezoekers trekken. Overste M. Sturm commandant OCMA MIDDELBURG - Tot nieuwe comman dant van het Opleidingscentrum Mili taire Administratie (OCMA) en de Generaal-Majoor Berghuijskazerne te Middelburg is benoemd de luitenant- kolonel M. Sturm, thans werkzaam bij het directoraat administratieve dien sten van het ministerie van defensie in 's-Gravenhage. De overste Sturm volgt overste H. Breimer op, die benoemd is bij het Na tionaal Territoriaal Commando (NTC) in Gouda. Vrijdag 13 augustus 1976 draagt overste Breimer het commando over aan overste Sturm. De plechtigheid in de Generaal-Majoor Berghuijskazerne zal een besloten ka rakter dragen. maar wordt gevolgd door een afscheids- tevens kennismakingsre ceptie. de woningen eromheen. Van buitenaf zal het centrum sober in verschijning zijn. Het komt laag van de grond met zwak oplopendedakheliingen. die overgaan in dakkoepels, waardoor de passage ver- lichtwordtWezullenhetduswel behoor lijk in het groen moeten zetten." Verschuiving In het woningbouwplan voor de Goese Polder is de laatste jaren enige ver schuiving aangebracht, waardoor er met name een grotere verscheidenheid van woningtypen zal komen. Ing. Van Bochove: „We hebben met el- taar moeten zeggen: je kunt wel 2200 voningen uit de grond stampen in een vijk die Rotterdam-Alexanderpolder ïietzouontsieren.maarwezittenhierwel m Goes. Het moet een niet te grootscha lige opzet wordenZowel in p! anologisch opzicht, als in de type woningen zijn we ons dus was vrijer gaan opstellen." De directeur openbare werken benadrukt dat deze accent-verschuiving mede mo gelijk was omdat het plan minder snel woidt volgebouwd dan aanvankelijk de verwachting was. Eenvandewijzigingeninhetoorspronke- ÜjkeplanvoordeGoesePoiderisdebouw van koopwoningen. Die waren niet voor zien, maar in de Goese Polder I zijn ze er alsnog gekomen (van Interbouw en het Bouwfonds Nederlandse gemeentenIn Goese Polder II kwamen de triowonin gen van de firma Stok. terwijl op stapel staan 43 koopwoningen van de combina tiebouw Amsterdam en 34 woningen van makelaardij Hopman. De heer Van Bo chove is over die ontwikkelingen wel te vreden. „Daaruit blijkt duidelijk ons streven om de eenvormigheid te door breken,"vindthij.„Wezijndaarblijmee." Foto: de NieuwstewoonwijkvanGoes.de Goese Polder, met in het midden de Erasmusflat. Ten noordoosten wordt het zogenaamde middengebied ontwikkeld. De bouwactiviteiten voor de r-k school zijn al te zien, met het winkelcentrum is deze week begonnen. (Luchtfoto Slag boom en Peeters). FUNCTIONEEL LEEFTIJDSONTSLAG MIDDELBURG-De bij destaf van het distriet Middelburg der rijkspolitie in gedeelde adjudant-rechercheur J. van Kuilenburg gaat met functioneel leef tijdsontslag. Vrij dagmiddag nam hij tij denseen druk bezochte bijeenkomst in 'De Hoeksteen te Middel burg afscheid van de rijkspolitie waarbij ook veel oud-collega's, vrienden en vertegen woordigersvan andere overheidsdien sten aanwezig waren. Tijdens deze bijeenkomst werden veel lovende woorden gesproken totdeschei- dende adjudant die vergezeld was van zijn echtgenote, zoon en schoondochter. Hij kreeg een aantal geschenken aange- bodenenmevrouwwerd indebloemetjes gezet De districtscommandant overste W. D. Lanting schetste de levensloop van de heer Van .uilenburg die in 1938 in dienst trad bij de toenmalige koninklijke mare chaussee. In 1946 kwam hij in dienst bij het korps rijkspolitie. Na drie standplaatsen te hebben geh ad in Zeeuwsch-Vlaanderen werd hij in 1953 aangesteld als rechercheur en ingedeeld bij destafvan hetdistrict. „Uhebtdaarbij zeer specialistisch werk verricht", aldus de overste Lanting. „We hadden veel res pect voor uw instelling tegenover de diensten de wijze waarop u uw werk heb t gedaan, deed alles heel zorgvuldig en heot altijd met de meeste zorg de belan gen van anderen behartigd." De overste zei dat de scheidende rechercheur niet spoedig tevreden was over zichzelf en roemde zijn studiezin zodat hy nog op latere leeftijd drie talendiploma's be haalde. De heer Lanting overhandigde hem een envelop met inhoud en namens de staf van het district een geschenken bon. Adjudant A. C. Westdorp uit ..ortgene, sprekende namens de groepscomman- dantenin hetdistrict, had veel lofvoor de wijze waarop adjudant Van .uilenburg degroepscommandanten tegemoet trad enhen vanvoorlichtingdiende. „Uhebtu dienstbaar gemaakt en gaf ons veel in formatie. Daarom wasualtijdwelkomop de goepsbureaus." Adjudant Van ..ui lenburg kreeg van de groepscomman danten reeds een zee-werphengel. Adjudant D. F. van der Linden, waarne mend commandant van de verkeers- groep Middelburg, sprak namens de commandant en het personeel van die groep. Hij vertelde met Van .uilenburg te hebben samengewerkt in Zeeuwsch- Vlaanderen en Middelburg en tekende hem als een spontaan mens, wat hij met enige herinnereingen toelichtte. De byna 77-jarige heer P. Schipper uit Zuiddorpe zei nog enkele woorden als vroegere chef van de scheidende adju dant, waarbij hij onder vrolijkheid van de aanwezigen verteldeoverdeopleidingen de dienst bij de koninklijke marechaus see. Als vertegenwoordiger van de Neder landse Politiebond sprak de heer G. Plomp. Hij overhandigde een geschen kenbon ijn noemde de vertrekkende re- chercheureengoedlid.Alslaatstevoerde nogde oud-politieman J. C. van der Hilst als vriend het woord. Vrij wel alle sprekers gingen in op de hob- by'svandeheerVan.uilenburgeninhet bijzonderopzijnvaardigheidomzelfwijn temaken. Een vandesprekerssteldezelfs Districtscommandant overste W. D.' Lanting neemt afscheid van adjudant J. van Kuilenburg. datinhemeen superieur wijnboer verlo ren is gegaan. Tenslotte bedankte adjudant Van i.ui lenburg de sprekers voor hun goede woorden en de aangeboden geschenken. Tot opvolger van de scheidende recher- cheurisbenoemd opperwachtmeesterD. R. ..raak uit Oostburg. VOORSTEL D.B. CENTRAAL BOUW- EN WONINGTOEZICHT OOST Z-VLAANDEREN PER INWONER DAN F 5 MINDER PER JAAR BETALEN AXEL - Het dagelijks bestuur van het Centraal bouw- en woningtoezicht en gemeentewerken in Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen stelt het algemeen bestuur voor om de gemeenten acht promille van de bouwsom van een nieuwe wo ning aan de Centrale Dienst te laten bijdragen. Tot nu toe moet een ge meente drie promille van de bouwsom aan de centrale dienst betalen. „De opbrengst is echter niet toereikend om de kosten te dekken van de afdeling bouw-en woningtoezicht", houdt he t da gelijks bestuur het algemeen bestuur voor. Hetdagelijksbestuurdoetdan ook het voorstel om in de vergadering van vrijdag 6 augustus de bouwsombijdrage van drie tot acht promille te verhogen voor het fijaar 1977.,iIn het verleden zijn de zogenaamde niet rechtstreeks verre kenbare kosten, hoofdelijk omgeslagen en bij de gemeenten in rekening ge bracht. Deze methode gaf aanleiding tot onbillijkheden ten opzichte van de on derlinge gemeenten", zet het dagelijks bestuur, waarin de vier burgemeesters van de deelnemende gemeenten (Hulst, Sas van Gent, Axel enHontenisse)zitting hebben. „De afdeling bouw- en woning toezicht heeft momenteel een bezetting van ze ven man, waarvan de to tale kosten voor het jaar 1977 plm. 398.000,-bedra gen. Geraamd isvoorhetbetreffendejaar een 'omzet' van plm. 49.000.000,- aan bouwsommen. Berekend naar een pro millage van acht, bedragen de baten dan plm. 392.000,-, hetgeen plm. 240.000.- hoger is dan voorgaande jaren", schrijft het dagelijks bestuur. Als de acht promille berekening wordt toegepast voor 1977 dan houdt dat in dat de gemeenten per inwoner vijf gulden minder hoeven te betalen dan in 1976. Tijdensde vergadering van hetal gemeen bestuur komt ook het rapport Beren schot over het onderzoek naar het func tioneren van de Centrale Dienst aan de orde. De vergadering van het algemeen be stuur wordt vrijdag gehouden in het stadhuis van Axel aanvang 15.00 uur. Startblokken De openbare school komt er precies zo als de r-k school uit te zien. De bouw ervan kan ieder moment beginnen. „We staan ervoor in de startblokken," zegt de heer Van Bochove. De afdeling on- derwijsvandegemccntchooptdatdeze school in januari '77 klaarzal zijn. Voor de eventuele protestants-christelijke school is de ruimte gereserveerd, maar (Slot van pag. 1) heeft, weinig reden namens zijn maat- schappij boze woorden te spreken over de concurrentie vanuit de meest nabij gelegen Belgische haven Zeebrugge: „Zij liggen nu eenmaal aan hel eind van de verkeersas >-eulen-Oostende- Zeebrugge - Dover - Londen. Zij krijgen ook een groot aandeel van het vervoer naar Engeland vanuit Antwerpen, Brussel en de provincies Oost en West- Vlaanderen", aldus de heer Reich, die zich wel realiseerd dat het gebied Zeebrugge-Oostende zo'n 30 tot 40' i van het passagiersvervoer over ..anaal en Noordzee naar en van Engeland voor zijn rekening neemt. „Noordelijk België, Nederlandstalig dis. zal over het alge meen geneigd zijn bij zijn oversteek over de Noordzee van Nederlands-talige pas sagiersdiensten gebruik te maken. Men zal zich dus richten op Oostende- Zeebrugge. De laatste tijd zullen ook wij wel wat passagiers vanuit dat gebied via Vlissingen meenemen, maar noch voor hen, noch voor ons is dat van doorslag gevende aard Ik wil niet zeggen dat de Belgische markt met zijn eigen ver keersstroom voor ons oninteressant is, maar het zwaartepunt voor ons ligt in WestrDui Island, in Nederland en ook In Engeland, vanuit welk laatstgenoemd land wij een grote belangstelling voor onze fijn Sheerness-Vlissingen mogen constateren", aldus deze Olau-zegsman. O la u -verwachti ng Hij vertelt nog vlot dat vanaf 1 januari 1976 tot 1 juli Olau tussen Zeeland en Engeland 170.000 passagiers heelt ver voerd, en men bij die maatschappij er niet gek van zou staan kijken als in de maanden juli en augustus zich een 150.000 passagiers op de nieuwe Olau- terminal aan de Vlissingse buitenha ven zouden laten in- of ontschepen. Als men bij Olau dus optimistisch is. komt dit niet omdat men de ogen sluit voor de voordelen (en nadelen) die de 'concurrenten' uit Hoek van Holland en Zeebrugge kunnen bieden. Tussen een deel van ZuidwestNederland en Zeeb rugge zit nu eenmaal de Westerschelde met zijn 2 veren als een zekere barrière, tei-wijl men aan de andere kant vanuit Zeebrugge een groter frequentie en een snellere overtocht heeft. „En Hoek van Holland ligt nu eenmaal in de Randstad en bij een dicht internationaal spoor wegnet". geeft de Olau-zegsman grif toe Nochtans zit men bij Olau niet met de handen in het haar over het bestaan van concurrerende lijnen in Zeebrugge. Oostende. Calais en Hoek van Holland Geen bitterheid Ook bij Townsend Thoresen European Ferries in het Belgische Zeebrugge gaat men beslist niet triest kijke als we de naam van de Olau-lijn in Vlis singen laten vallen„Ze zullen w el wat passagiers van ons afnemen, maar ach...", zegt men bij Townsend in Zeebrugge, en haalt dan gemoedelijk de schouders op. Bittere woorden aan het adres van de zich sedert 1975 in het nabije Zeeland bevindende Deense concurrent wil men niet spreken. Men een zekere trots zegt men op het Belgische hoofdkwartier van Townsend „Wie een rustige zeereis vanuit Nederland naar engeland wil. zal wel met Olau gaan. Wij liggen toch beter gesitueerd ten opzichte van Dover en Londen, en wij doen er toch korter over". De Belgen wijzen er dan fijntjes op dat die 'rustige reis' bij Olau zeven uur duurt en bij hen van uit Zeebrugge naar Dover vier en half uur. „Wij hebben dan ook vanuit Zeebrugge naar Dover en naar Felixstowe in Suffolk 11 afvaar ten per dag. Onze afvaarten vanuit Ca lais, Le Havre en Cherbourg naar res pectievelijk Dover, Southampton en Portsmouth laten we dan nog maar bui ten beschouwing", zeggen de Townsend-mensen. Townsend-cijfers Het verstrekken van cijfers over hun passagiersvervoer tussen Zeebrugge en Dover ontmoet bij hen geen enkel belet sel We vernemen dan ook dat Town send Thoresen Car Ferries en Townsend Transport Ferry Service (de laatste een zustermaatschappij» in maart 1975 sa men 74748 passagiers heen en terug ver voerden tegen 51847 (een teruggang) in maart 1976 In april 1975 heten zich via deze veerdiensten 98037 passagiers overzetten van en naar Engeland, tegen 130562 ln apnl 1976. in mei 1975 gingen er 119521 over tegen 107771 in mei 1976. Juni 1975 bracht 96298 passagiers tegen 96334 in juni van dit jaar. Dat wil zeggen dat Townsend op de lijn Zeebrugge- Dover het eerste half jaar van 1975 in totaal 455145 passagiers overzette, en in het eerste half]aar van 1976 488970 pas sagiers. „We hebben er had aan gewerkt, we geloven niet dat de Vlissingse con currentie ons enstig benadeelt", aldus de zegsman van Townsend. Ook daar wijst men op de gunstige lig ging van Zeebrugge voor het verkeer West-Duitsland - Engeland: „Vanuit Aken. ..eulen. Düsseldorl is men zó op de autosnelweg naar Antwerpen, en op die van Antwerpen naar Zeebrugge. WfJ liggen zelfs gunstig voor het vervoer vanuit Midden-Europa, zelfs vanuit Tsjecho-Slowakije en Hongarije. Wat dat betreft heeft men met ons een direc ter autoverbinding dan met onze con currenten in Calais, en ook die in Vlis singen en Rotterdam", zegt men bij Townsend Car Ferreis in Zeebrugge. Men geeft toe dat passagiers uit zuide lijk Nederland, bijvoorbeeld Breda en wat verdere omgeving zouden kunnen 'dubben' over de vraag „naar Engeland via Vlissingen of Zeebrugge?". maai men tilt daar niet zwaar aan, en ziet ge zien zijn gunstige positie in West- Europa de toekomst niet al te somber. Mij. Zeeland Bij de Stoomvaartmaatschappij Zee land in Hoek van Holland wil men geen vervoerscijfers verstrekken. „Wij doen dat liever maar niet met het oog op de concurrentie", zegt directeur C. W. Hendrikse. Hij vervolgt: „Ik wil wel zeggen dat het vervoer in alle op zichten op een hoger niveau ligt dan vorig jaar, zowel daar waar het passa giers, personenauto's, vrachtauto's cn onbegeleide personenauto's betreft". Zoals bekend bestaat de Stoomvaart Maatschappij Zeeland ruim 100 jaar, en liet zij vóór de oorlog haar veerboten op engeland vanuit de Vlissingse Buiten haven vertrekken. Na de oorlog vestigde de maatschappij zich in Hoek van Hol land. „De verwoestingen in Vlissingen door de oorlogshandelingen speelden hierbfj een rol", zegt directeur Hendrik- se. „Maar ook de afvaartmogelijkheden, die Hoek van Holland kon bieden, ook ten opzichte van de samenwerking met de Britten doen Hoek van Holland het winnen van Vlissingen", aldus deze di recteur. In het hoofdselzoen kan men vanuit Hoek van Holland met de boten van de "Zeeland' en die van de met deze maat schappij samenwerkende 'British Rail ways' drie keer per dag naar Harwich in Engeland varen, en ook omgekeerd. Erg ingenomen is men niet bij de van oorsprong Zeeuwse maatschappij in Hoek van Holland met de activiteiten van de Deense Olau-lijn in het Zeeuwse Vlissingen, ook al liet men zich daar tij dens het gesprek met geen woord over uit. Niet alleen dat het jaarverslag over 1975 dus repte over 'toegenomen con currentie als gevolg van een nieuwe dienst uit een Nederlandse haven'. In mei van ditj aar stelden kamerleden van vijf politieke partijen de staatssecreta ris van verkeer en waterstaat vragen over mogelijke bevoorrechting van de Olau-lijn ten koste van de Stoomvaartr maatschappij Zeeland (waarin de staat voor 70% deelneemt). Daarvan bleek geen sprake te zijn. De burgemeester van Vlissingen, het ha ven schap Vlissingen en de directeur van de NV Haven van Vlissingen ontkenden categorisch dat Olau bijzondere facili teiten zou hebben gehad bij zfjn vesti ging in Vlissingen. Olau-directeur Ole Lauritzen stak er zelfs min of meer de draak mee tijdens de opening van de nieuwe Olau- terminal in de Vlissingse Buitenhaven: „Onze dienst is tot stand gekomen zon der extra faciliteiten van gemeente, provincie en regering. Wel jammer ei genlijk.... Als iemand alsnog even twee miljoen wil geven dan wel graag", aldus Ole Lauritzen. De Noordzee-ferries van het Belgi sche Zeebrugge en het Zeeuwse Vlis singen varen stug door, ieder zijns weegs, en zonder boos naar elkaar te kijken. Maar het heeft ervan weg alsof men in Hoek van Holland wat sip naar de collega's in het zuiden kijkt.... ANTWERPEN - In het nieuwe in- steekdok van BASF Antwerpen N.V. zwemt sinds een paar dagen een zeehond rond. Het dier werd er voor het eerst opgemerkt door en kele medewerkers van dc Ener gieafdeling, die er electrische lei dingen aan het leggen waren. De zeehond die erg schuw is komt geregeld 10 tot 15 minuten boven wa ter, laat zich dan plots uren niet meer zien maar wordt later weer opge merkt ln de omgeving van de laad- en losinstallatie van BASF. Vermoed wordt dat het dier via de nieuwe Schelde-Rfjnverblnding en de rireekraksluizen meegedreven ls tot ln kanaaldok B3. Aan de monding van de Oosterschelde, in Zeeland worden al wel eens meer zeehonden opgemerkt Wellicht heeft er zich eentje nu wat verder gewaagd. De zeehond kan echter evengoed via de Westerschelde en de Zandvlietsluis gekomen zfjn. Vóór een aantal maanden werd nog een zeehond ge signaleerd in Schellebelle, een hon derdtal kilometer stroomopwaarts. De zeehond liet zich door een foto graaf verrassen op een afstand van zo'n 20 meter. Sportvelden Goes tot 1 september dit jaar dicht GOES - De sportvelden in de gemeente Goes zullen, in verband met de slechte toestand als gevolg van de aanhou dende droogte, voorlopig tot 1 septem ber '76 gesloten zijn voor bespeling. Op. deze maatregelen ('noodgedwongen', stelt het gemeentebestuur) is echter één uitzondering gemaakt Vanaf 2 augustus aanstaande mag per vereniging een oefenwedstrijd per week worden gespeeld op een daartoe door de i gemeente aan te wijzen terrein. Deze uitzondering is gemaakt om de eerste I selectleploegen van de Goese vereni gingen de kans te bieden een behoor- I iijke periode van oefening af te werken. Overigens mag op de sportvelden niet worden getraind. De halfverharde oe- fenvelden mogen wel voor training wor den gebruikt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 32