Vervoer over Noordzee neemt toe
Eerste deelopenbare voorziening
Goese Polder begin 1977 gereed
PZC/P
'Gemeenten 8 promille
bouwsom laten betalen
aan de Centrale Dienst'
Adjudant J. van Kuilenburg nam
afscheid van de rijkspolitie
Zeehondje in
Antwerps dok
provincie
TWEE SCHOLEN, SUPERMARKTEN WINKELEENHEDEN
MIDDENGEBIED
IN 1980 ROND
GOES - Het eerste gedeelte van de
openbare voorzieningen in het zoge
naamde middengebied van de Goese
Polder-de nieuwste woonwijk van de
gemeente Goes - moet begin 1977 ge-
re ed zijn. Het gaatomtweescholen voor
kleuter- en basisonderwijs (openbaar
en rooms-katholiek), een ruimte voor
een supermarkt en enkele kleinere
winkeleenheden. De r-k school kan in
de loop van september '76 al betrokken
worden, met de bouw van de openbare
school wordt binnenkort begonnen en
afgelopen woensdaggingdeeerstepaai
voor de winkelvoorzieningen de grond
in.
Het tweede gedeelte van de openbare
voorzieningen zal naar verwachting om
streeks 1980 afgerond kunnen worden.
Het omvat de bouw van een buurtcen-
trumigekoppeld aandebeidescholen ten
de rest van het winkelcentrum, dat een
totale bedrijfsvloer-oppervlakte krijgt
van 2500vierkante meter. Eventueel kan
er ook nog een protestants-christelijke
school gebouwd worden: de ruimte is er
voor op de kaart uitgestippeld.
Uiteindelijk moeten de voorzieningen
voldoende zijn voor de 7000 tot 7500 in
woners die deGoese polder gaathuisves-
ten (in circa 2500 woningen). Vanaf 1977
zullen er in het plan nog zo n 800 huizen
gebouwd kunnen worden voor het vol is;
de huizen komen zowel in de koopsec tor
als in de woningwet-sector.
De openbare voorzieningen worden
neergezet m het centrum van het mid
dengebied, ten noordoosten van de
Erasmusflat. Het middengebied zelf
loopt door de gehele woonwijk heen,
vanaf de Ringbaan-west tot aan de Oude
Zeedijk. Het grootste deel van het mid
dengebied zal een open groene ruimte
worden, met bomen, struiken en water
partijen. Aan de Oude Zeedijk is een
brede strook gereserveerd voor recrea
tieve voorzieningen, met veel speelgele-
genheden. De voormalige vuilnisstort
plaats van de gemeente Goes wordt er
onder andere in opgenomen. ..Het wordt
een actief recreatie-gebied." vertelt di
recteur ing. W. A van Bochove van de
dienst openbare werken Goes.
Het architectenbureau Frans van Dillen
uit Gemonde is de ontwerper van de
openbare voorzieningen m het midden
gebied. de twee scholen zijn van architec-
tenbureauDeJongeuit's-Gravenpolder.
De winkelvoorzieningen wordtgebouwd
door het aannemersbedrijf Schrijver uit
Goes, onder verantwoordelijkheid van
de Combinatiebouw Amsterdam (een
onderdeel van Ballast/Nedam), de pro
jectontwikkelaar, die door de gemeente
Goes voor de ontwikkeling van de Goese
Polder is aangetrokken. Een ontwikke-
llngsteam. bestaande uit vertegenwoor
digers van gemeente, combinatiebouw
Amsterdam, een beleggingsadviseur, de
stichting samenwerking Goes en super
visor prof. Penning, begeleidt de activi
teiten (zowel in het middengebied als de
woongebieden) Voorzitter van dat team
iswethouderL H de Leeuw (ruimtelijke
ontwikkeling) van Goes
Als eerste onderdeel van het middenge
bied zal de rooms-katholieke geïnte
greerde school, voor kleuter- en basison-
derwjjs.Debouwstartteinmaart'76ende
bouwkundige werkzaamheden zullen
begin september gereed zijn, zodat de
leerlingen half september het nieuwe
schoolgebouwingebruikkunnennemen.
De school bestaat uit twee speel
werklokalen en 1 speelhal voor de kleu
ters en vijf leslokalen, een speel-
leerlokaal en een leshal voor het lager
onderwijs.
Startblokken
het is nog niet zeker dat de school ge
bouwd wordt. Het schoolbestuur moet
nog een aanvraag indienen.
Het eerste gedeelte van het winkelcen
trum omvat de supermarkt met een
bedrijfsvloer-oppervlaktevan 1000m2en
vier winkeleenheden. De supermarkt
wordt ineens op de volle grootte ge
bouwd. Het totaal van de eerste fase be
draagt 1425 m2 De ruimten worden als
cascobouw afgeleverd, zodat de gebruï-
kerzelfkan bepalen hoedebinneninnch-
ting wordt. Er wordt momenteel onder
meer met twee bankinstellingen onder
handeld over hetbezetten van een ruim
te. De tweedefasevanhetwinkelcentrum
is ongeveer 1000 nr2 groot, met ruimten
voor winkels en een horeca-gelegenheid.
Aan de opzet van het winkelcentrum is
een onderzoek van de combinatiebouw
Amsterdam en het centraal instituut
voor het midden- en kleinbedrijf (CIM
voorafgegaan.
Het buurtcentrum komt tussen de twee
scholen in. Wanneer de bouw ervan kan
beginnenisvolgensdeheerVan Bochove
nog niet bekend. Wel wordt de ruimte
voor de technische installaties al vast in
gericht, omdat die ruimte voor én buurtr
centrum én scholen gebruikt gaat wor
den. Tegen het buurtcentrum aange
leundkom teen gymnastiekzaal me teen
sportveld. „Voor ons is nog wel een pro
bleem wat er in de vleugel van het buurtr
centrum moet komen," aldus mg. Van
Bochove. „Er is ooit gedacht aan een
dependance van de bibliotheek, maar
dat zal vermoedelijk niet doorgaan. We
zoeken naar een alternatieve oplossing.
Dat zou een kantoorfunctie kunnen zijn
met een publiekgericht karakter." Vol
gens de directeur openbare werken moe
ten de openbare voorzieningen in het
centrum vanhetmiddengebied een eigen
gezicht krijgen, zonder dat het een
vreemd eiland in de wijk wordt De wo
ningen rondom het gebied zijn min of
meerverbondenmethetcentrale gebied
door middel van een soort 'molenwie
ken'. „Vanuit het woongebied moet men
als het ware argeloos in het middenge
bied terecht komen," stelt de heer Van
Bochove „Het wordtoverdekt, maar wel
altijd toegankelijk. Er zit duidelijk de
passage-gedachte in. Dat begint al met
dewoningeneromheen. Van buitenaf zal
het centrum sober in verschijning zijn.
Het komt laag van de grond met zwak
oplopendedakhellingen. dieovergaan in
dakkoepels, waardoor de passage ver-
lichtwordt.Wezullenhetdus weibehoor
lijk in het groen moeten zetten."
MIDDELBURG- De bij destaf van het
district Middelburg der rijkspolitie in
gedeelde adjudant-rechercheur J. van
Kuilenburg gaat met functioneel leef
tijdsontslag. Vrij dagmiddag nam hij tij
dens een druk bezochte bijeenkomst in
'De Hoeksteen' te Middelburg afscheid
van de rijkspolitie waarbij ook veel
oud-collega's, vrienden en vertegen
woordigers van andere overheidsdien
sten aanwezig waren.
Tijdens deze bijeenkomst werden veel
lovende woorden gesproken totdeschei-
dende adjudant die vergezeld was van
zyn echtgenote, zoon en schoondochter.
Hij kreeg een aantal geschenken aange-
bodenenmevrouwwerdindebloemetjei
gezet.
De districtscommandant overste W. D
Lanting schetste de levensloop van de
heerVan .uilenburg die inl938 in dienst
trad bi) de toenmalige koninklijke mare
chaussee. In 1946 kwam hij in dienst bij
het korps rijkspolitie.
Nadriestandplaatsentehebbengehadln
Zeeuwsch-Vlaanderen werd hy in 1953
aangesteld als rechercheuren ingedeeld
bijdestafvanhetdistrict...Uhebtdaarbij
zeer specialistisch werk verricht", aldus
de overste Lanting. „We hadden veel res
pect voor uw instelling tegenover de
dienst en de wijze waarop u uw werk hebt
gedaan. U deed alles heel zorgvuldig en
heot altijd met de meeste zorg de belan
gen van anderen behartigd." De overste
zei dat de scheidende rechercheur met
spoedig tevreden was over zichzelf en
roemde zijn studiezin zodat hij nog op
latere leeftijd drie talendiploma's be
haalde. De heer Lanting overhandigde
hem een envelop met inhoud en namens
de staf van het district een geschenken
bon.
Adjudant A. C. Westdorp uit .ortgene,
sprekende namens de groepscomman-
dan ten in he tdistric t, had veel lof voor de
wyze waarop adjudant Van ..uilenburg
degroepscommandanten tegemoettrad
enhenvanvoorlichtingdiende.„Uhebtu
dienstbaar gemaakt en gaf ons veel in
formatie. Daarom wasu altijd welkom op
de goepsbureaus." Adjudant Van ..ui
lenburg kreeg van de groepscomman
danten reeds een zee-werphengel
Adjudant D. F. van der Linden, waarne
mend commandant van de verkeers-
groep Middelburg, sprak namens de
commandant en het personeel van die
groep. Hij vertelde met Van .uilenburg
te hebben samengewerkt in Zeeuwsch-
Vlaanderen en Middelburg en tekende
hem als een spontaan mens. wat hij met
enige herinnerelngen toelichtte.
De bijna 77-jarige heer P. Schipper uit
Zuiddorpe zei nog enkele woorden als
vroegere chef van de scheidende adju
dant. waarbij hij onder vrolijkheid van de
aanwezigen verteldeoverdeopleidingen
de dienst bij de koninklijke marechaus
see.
Als vertegenwoordiger van de Neder
landse Politiebond sprak de heer G.
Plomp. Hij overhandigde een geschen
kenbon ijn noemde de vertrekkende re
chercheureen goed lidAls 1 aatste voerde
nogde oud-politieman J. C. van der Hilst
als vriend het woord.
Vrijwel alle sprekers gingen In op de hob
by's vandeheerVan.uilenburgen in het
buzonderopzijn vaardigheid omzelf wijn
temaken. Een vandesprekerssteldezelfs
Districtscommandant overste W. D:
Lanting neemt afscheid van adjudant J.
van Kuilenburg.
dat in hem een superieur wijnboer verlo
ren is gegaan.
Tenslotte bedankte adjudant Van i»ui
lenburg de sprekers voor hun goede
woorden en de aangeboden geschenken.
Tot opvolger van de scheidende recher-
cheurisbenoemd opperwachtmeesterD.
R. i.raak uit Oostburg.
Twintigduizendste
bezoeker in het
Zeeuws museum
MIDDELBURG - Een dag eerder dan
vorig jaar kwam vrijdag de 20.000ste be
zoeker in het Zeeuws Museum in Middel
burg. Het was de familie Paul Peeters-
Verbeekidt Genk (België). Directeur dr.
P K. van Daalen overhandigde een
boekje over de monumentren van Mid
delburg.
De tentoonstelling over de Verdronken
Landen en de film over Saeftinge blijven
veel bezoekers trekken.
Overste M. Sturm
commandant OCMA
MIDDELBURG - Tot nieuwe comman
dant van het Opleidingscentrum Mili
taire Administratie (OCMA) en de
Generaal-Majoor Berghuijskazeme te
Middelburg is benoemd de luitenant
kolonel M. Sturm, thans werkzaam bij
het directoraat administratieve dien
sten van het ministerie van defensie in
's-Gravenhage.
De overste Sturm volgt overste H.
Breimer op. die benoemd is bij het Na
tionaal Territoriaal Commando (NTC)
in Gouda. Vrijdag 13 augustus 1976
draagt overste Breimer het commando
over aan overste Sturm.
De plechtigheid in de Generaal-Majoor
Berghuijskazeme zal een besloten ka
rakter dragen, maar wordt gevolgd door
een afscheids- tevens kennismakings»e-
ceptie.
Verschuiving
In het woningbouwplan voor de Goese
Polder is de laatste jaren enige ver
schuiving aangebracht, waardoor er
met name een grotere verscheidenheid
van woningtypen zal komen.
Ing. Van Bochove; „We hebben met el-
caar moeten zeggen; je kunt wel 2200
«oningen uit de grond stampen in een
«ijk die Rotterdam-Alexanderpolder
uetzouontsieren.maarwezittenhierwel
.n Goes. Het moet een niet te grootscha
lige opzet worden. Zowel in planologisch
opzicht, als in de type woningen zijn we
ons dus was vrijer gaan opstellen." De
directeur openbare werken benadrukt
dat deze accent-verschuiving mede mo
gelijk was omdat het plan minder snel
wordt volgebouwd dan aanvankelijk de
verwachting was.
Eenvandewiizigingeninhetoorspronke-
lijkeplan voorde Goese Polder isde bouw
van koopwoningen Die waren niet voor
zien. maar in de Goese Polder I zijn ze er
alsnog gekomen (van Interbouw en het
Bouwfonds Nederlandse gemeenten). In
Goese Polder n kwamen de triowonin
gen van de firma Stok, terwijl op stapel
staan 43 koopwoningen van de combina
tiebouw Amsterd am en 34 woningen van
makelaardij Hopman. De heer Van Bo
chove is over die ontwikkelingen wel te
vreden. „Daaruit blijkt duidelijk ons
streven om de eenvormigheid te door
breken,"vindthij.„WezijndaarbUjmee."
Foto: de Nieuwstewoonwijkvan Goes.de
Goese Polder, met in het midden de
Erasmusflat. Ten noordoosten wordt het
zogenaamde middengebied ontwikkeld.
De bouwactiviteiten voor de r-k school
zijn al te zien, met het winkelcentrum is
deze week begonnen. Luchtfoto Slag
boom en Peeters
VOORSTEL D.B. CENTRAAL BOUW- EN
WONINGTOEZICHT OOST Z-VLAANDEREN
PER INWONER DAN
F 5 MINDER PER
JAAR BETALEN
AXEL-Het dagelijks pestuur van het
Centraal bouw- en woningtoezicht en
gemeentewerken in Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen stelt het algemeen bestuur
voor om de gemeenten acht promille
van de bouwsom van een nieuwe wo
ning aan de Centrale Dienst te laten
bijdragen. Tot nu toe moet een ge
meente drie promille van de bouwsom
aan de centrale dienst betalen.
„De opbrengst is echter niet toereikend
om de kosten te dekken van de afdeling
bouw- en woningtoezicht", houdthetda-
gelijks bestuur het algemeen bestuur
voor. He t d age lij ks bestuur doe t dan ook
het voorstel om in de vergadering van
vrijdag 6 augustus de bouwsombijdrage
van drie tot acht promille te verhogen
voor het hjaar 1977. het verleden zijn
de zogenaamde niet rechtstreeks verre
kenbare kosten, hoofdelijk omgeslagen
en bij de gemeenten in rekening ge
bracht. Deze methode gaf aanleiding tot
onbillijkheden ten opzichte van de on
derlinge gemeenten", zet het dagelijks
bestuur, waarin de vier burgemeesters
van de deelnemende gemeenten (Hulst,
SasvanGent,AxelenHontenisse)zitting
hebben. „De afdeling bouw- en woning
toezicht heeft momenteel een bezetting
vanzevenman, waarvan de to tale kosten
voor het jaar 1977 pbn. 398.000,- bedra
gen. Geraamd is voo r h e t be treffende j aa r
een 'omzet' van plm. ƒ49.000.000.- aan
bouwsommen. Berekend naar een pro
millage van acht, bedragen de baten dan
plm. 392.000,-. hetgeen plm. 240 000,-
hoger is dan voorgaande jaren", schrijft
het dagelijks bestuur.
Als de acht promille berekening wordt
toegepast voor 1977 dan houdt dat in dat
de gemeenten per inwoner vijf gulden
minder hoeven te betalen dan in 1976.
Tijdensdevergaderingvanhetalgemeen
bestuur komt ook het rapport Beren
schot over het onderzoek naar het func
tioneren van de Centrale Dienst aan de
orde.
De vergadering van het algemeen be
stuur wordt vrijdag gehouden in het
stadhuis van Axel. aanvang 15.00 uur.
Sportvelden Goes
tot 1 september
dit jaar dicht
GOES - De sportvelden in de gemeente
Goes zullen, in verband met de slechte
toestand als gevolg van de aanhou
dende droogte, voorlopig tot 1 septem
ber '76 gesloten zijn voor bespeling. Op.
deze maatregelen ('noodgedwongen',
stelt het gemeentebestuur) is echter
één uitzondering gemaakt.
Vanaf 2 augustus aanstaande mag per
vereniging een oefenwedstrijd per week
worden gespeeld op een daartoe door de
gemeente aan te wijzen terrein. Deze
uitzondering is gemaakt om de eerste
selectieploegen van de Goese vereni
gingen de kans te bieden een behoor
lijke periode van oefening af te werken.
Overigens mag op de sportvelden niet
worden getraind. De halfverharde oe-
fenvelden mogen wel voor training wor
den gebruikt
Slot van pag. 1)
De openbare school komt er precies zo
als de r-k school uit te zien. De bouw
ervan kan ieder moment beginnen. „We
staan ervoor in de startblokken." zegt
de heer Van Bochove. De afdeling on
derwijs vandegemeentehoopt dat deze
school in januari '77 klaar zal zijn. Voor
de eventuele protestants-christelijke
school isde ruimte gereserveerd, maar
heeft weinig reden namens zijn maat
schappij boze woorden te spreken over
de concurrentie vanuit de meest nabij
gelegen Belgische haven Zeebrugge:
„Zij liggen nu eenmaal aan het eind van
de verkeersas .eulen-Oostende-
Zeebrugge - Dover - Londen. Zij krijgen
ook een groot aandeel van het vervoer
naar Engeland vanuit Antwerpen.
Brussel en de provincies Oost en West
Vlaanderen", aldus de heer Reich, die
zich wel realiseerd dat het gebied
Zeebrugge-Oostende zo n .10 tot 40%
van het passagiersvervoer over .anaal
en Noordzee naaren van Engeland voor
zijn rekening neemt „Noordelijk België.
Nederlandstalig dis. zal over het alge
meen geneigd zijn bij zijn oversteek over
de Noordzee van Nederlands-talige pas
sagiersdiensten gebruik te maken Men
zal zich dus richten op Oostende-
Zeebrugge De laatste tijd zullen ook wij
wel wat passagiers vanuit dat gebied via
Vlissingen meenemen, maar noch voor
hen. noch voor ons is dat van doorslag
gevende aard. Ik wil niet zeggen dat de
Belgische markt met zyn eigen ver
keersstroom voor ons oninteressant is,
maar het zwaartepunt voor ons ligt in
West-Duitsland. in Nederland en ook in
Engeland, vanuit welk laatstgenoemd
land wij een grote belangstelling voor
onze lijn Sheemess-Vlissingen mogen
constateren", aldus deze Olau-zegsman.
O la u verwacht i ng
Hij vertelt nog vlot dat vanaf 1 januari
1976 tot 1 juli Olau tussen Zeeland en
Engeland 170.000 passagiers heeft ver
voerd. en men bij die maatschappij er
niet gek van zou staan kijken ais in de
maanden juli en augustus zich een
150.000 passagiers op de nieuwe Olau-
terminal aan de Vlissingse buitenha
ven zouden laten in- of ontschepen.
Als men bij Olau dus optimistisch is.
komt dit niet omdat men de ogen sluit
voor de voordelen (en nadelen) die de
'concurrenten' uit Hoek van Holland en
Zeebrugge kunnen bieden. Tussen een
deel van ZuidweslNederland en Zeeb
rugge zit nu eenmaal de Westerschelde
met zijn 2 veren als een zekere barrière,
terwijl men aan de andere kant vanuit
Zeebrugge een groter frequentie en een
snellere overtocht heeft. „En Hoek van
Holland ligt nu eenmaal in de Randstad
en bij een dicht internationaal spoor
wegnetgeeft de Olau-zegsman grif toe.
Nochtans zit men bij Olau niet met de
handen in het haar over het bestaan van
concurrerende lijnen in Zeebrugge.
Oostende. Calais en Hoek van Holland.
Geen bitterheid
Ook bij Townsend Thoresen European
Ferries in het Belgische Zeebrugge
gaat men beslist niet triest kijke als
we de naam van de Olau-lijn in Vlis
singen laten vallen: „Ze zullen wel wat
passagiers van ons afnemen, maar
ach...", zegt men bij Townsend in
Zeebrugge, en haalt dan gemoedelijk
de schouders op.
Bittere woorden aan het adres van de
zich sedert 1975 ln het nabije Zeeland
bevindende Deense concurrent wil men
niet spreken. Men een zekere trots zegt
men op het Belgische hoofdkwartier
van Townsend: „Wie een rustige zeereis
vanuit Nederland naar engeland wil, zal
wel met Olau gaan. Wij liggen toch beter
gesitueerd ten opzichte van Dover en
Londen, en wij doen er toch korter
over". De Belgen wijzen er dan fijntjes
op dat die 'rustige reis' by Olau zeven
uur duurt en bij hen van uit 7
naarDovervieren halfuur. „Wij hebben
dan ook vanuit Zeebrugge naar Dover
en naar Felixstowe in Suffolk 11 afvaar
ten per dag. Onze afvaarten vanuit Ca
lais, Le Havre en Cherbourg naar res
pectievelijk Dover, Southampton en
Portsmouth laten we dan nog maar bui
ten beschouwing", zeggen de
Townsend-mensen.
To wnsend-eijfers
Het verstrekken van cijfers over hun
passagiersvervoer tussen Zeebrugge en
Dover ontmoet bij hen geen enkel belet
sel We vernemen dan ook dat Town
send Thoresen Car Ferries en Townsend
Transport Ferry Service (de laatste een
zustermaatschappij! in maart 1975 sa
men 74748 passagiers heen en terug ver
voerden tegen 51847 «een teruggang) in
maart 1976 In april 1975 lieten zich via
deze veerdiensten 98037 passagiers
overzetten van en naar Engeland, tegen
130562 in april 1976. in mei 1975 gingen
er 119521 over tegen 107771 ln mei 1976.
Juni 1975 bracht 96298 passagiers tegen
96334 in juni van ditjaar Dat wil zeggen
dat Townsend op de lijn Zeebrugge-
Dover hel eerste half jaar van 197-5 in
totaal 455145 passagiers overzette, en in
het eerste halfjaar van 1976 488970 pas
sagiers „We hebben er had aan gewerkt,
we geloven niet dat de Vlissingse con
currentie ons enstig benadeelt", aldus
de zegsman van Townsend.
Ook daar wijst men op de gunstige lig
ging van Zeebrugge voor het verkeer
West-Duitsland - Engeland: „Vanuit
Aken. .eulen, Düsseldorf. is men zó op
de autosnelweg naar Antwerpen, en op
die van Antwerpen naar Zeebrugge. Wij
liggen zelfs gunstig voor het vervoer
vanuit Midden-Europa, zelfs vanuit
Tsjecho-Siowakije en Hongarije. Wat
dat betreft heeft men met ons een direc
ter autoverbinding dan met onze con
currenten in Calais, en ook die in Vlis
singen en Rotterdam", zegt men bij
Townsend Car Ferreis in Zeebrugge.
Men geeft toe dat passagiers uit zuide
lijk Nederland, bijvoorbeeld Breda en
wat verdere omgeving zouden kunnen
'dubben' over de vraag „naar Engeland
via Vlissingen of Zeebrugge?", maai
men tilt daar niet zwaar aan, en ziet ge
zien zijn gunstige positie in West-
Europa de toekomst niet al te somber.
Mij. Zeeland
Bij de Stoomvaartmaatschappij Zee
land in Hoek van Holland wil men
geen vervoerscijfers verstrekken.
„Wij doen dat liever maar niet met het
oogop de concurrentie", zegt directeur
C. W. Hendrikse. Hij vervolgt: „Ik wil
wel zeggen dat het vervoer in alle op
zichten op een hoger niveau ligt dan
vorig jaar, zowel daar waar het passa
giers. personenauto's, vrachtauto's en
onbegeleide personenauto's betreft".
Zoals bekend bestaat de Stoomvaart
Maatschappy Zeeland ruim 100 jaar. en
liet zij vóór de oorlog haar veerboten op
engeland vanuit de Vlissingse Buiten
haven vertrekken. Na de oorlog vestigde
de maatschappij zich in Hoek van Hol
land. „De verwoestingen in Vlissingen
door de oorlogshandelingen speelden
hierby een rol", zegt directeur Hendrik-
se. „Maarookdeafvaartmogelijkheden.
die Hoek van Holland kon bieden, ook
ten opzichte van de samenwerking met
de Britten doen Hoek van Holland het
winnen van Vlissingen". aldus deze di
recteur.
In het hoofdseizoen kan men vanuit
Hoek van Holland met de boten van de
"Zeeland' en die van de met deze maat
schappij samenwerkende 'British Rail
ways' drie keer per d ag naar Harwich in
Engeland varen, en ook omgekeerd.
Erg ingenomen is men niet bij de van
oorsprong Zeeuwse maatschappij in
Hoek van Holland met de activiteiten
van de Deense Olau-lijn in het Zeeuwse
Vlissingen, ook al liet men zich daar tij
dens het gesprek met geen woord over
uit. Niet alleen dat het jaarverslag over
1975 dus repte over 'toegenomen con
currentie als gevolg van een nieuwe
dienst uit een Nederlandse haven'. In
mei van ditjaar stelden kamerleden van
vijf politieke partyen de staatssecreta
ris van verkeer en waterstaat vragen
over mogelijke bevoorrechting van de
Olau-lijn ten koste van de Stoomvaart
maatschappij Zeeland (waarin de staat
voor 70% deelneemt).
Daarvan bleek geen sprake te zijn. De
burgemeester van Vlissingen. het ha
venschap Vlissingen en de directeur van
de NV Haven van Vlissingen ontkenden
categorisch dat Olau byzondere facili
teiten zou hebben gehad bij zijn vesti
ging in Vlissingen.
Olau-directeur Ole Lauritzen stak er
zelfs min of meer de draak mee tijdens
de opening van de nieuwe Olau-
terminal in de Vlissingse Buitenhaven:
„Onze dienst is tot stand gekomen zon
der extra faciliteiten van gemeente,
provincie en regering. Wel jammer ei
genlijk.... Als iemand alsnog even twee
miljoen wil geven dan wel graag", aldus
Ole Lauritzen.
De Noordzee-ferries van het Belgi
sche Zeebrugge en het Zeeuwse Vlis
singen varen stug door. ieder zijns
weegs, en zonder boos naar elkaar te
kijken. Maar het heeft er van weg alsof
men in Hoek van Holland wat sip naar
de collega's in het zuiden kijkt....
ANTWERPEN - ln het nieuwe in-
steekdok van BASF Antwerpen
N.V. zwemt sinds een paar dagen
een zeehond rond. Het dier werd er
voor het eerst opgemerkt door en
kele medewerkers van de Ener
gieafdeling, die er electrische lei
dingen aan het leggen waren.
De zeehond die erg schuw is komt
geregeld 10 tot 15 minuten boven wa
ter, laat zich dan plots uren niet meer
zien maar wordt later weer opge
merkt ln de omgeving van de laad- en
losinstallatle van BASF. Vermoed
wordt dat het dier via de nieuwe
Schelde-Rijnverbinding en de
,reekraksluizen meegedreven is tot
in kanaaldok B3. Aan de monding
van de Oosterschelde, in Zeeland
worden al wel eens meer zeehonden
opgemerkt. Wellicht heeft er zich
eentje nu wat verder gewaagd. De
zeehond kan echter evengoed via de
Westerschelde en de Zandvlietsluis
gekomen zijn. Vóór een aantal
maanden werd nog een zeehond ge
signaleerd in Schellebelle, een hon
derdtal kilometer stroomopwaarts.
De zeehond liet zich door een foto
graaf verrassen op een afctand van
zo'n 20 meter.
ZATERDAG 31 JULI 1976
DRUKKE RECEPTIE IN MIDDELBURG
FUNCTIONEEL
LEEFTIJDSONTSLAG