Vervoer over Noordzee neemt toe Eerste deelopenbare voorziening Goese Polder begin 1977 gereed PZC/P 'Gemeenten 8 promille bouwsom laten betalen aan de Centrale Dienst' Adjudant J. van Kuilenburg nam afscheid van de rijkspolitie Zeehondje in Antwerps dok provincie TWEE SCHOLEN, SUPERMARKTEN WINKELEENHEDEN MIDDENGEBIED IN 1980 ROND GOES - Het eerste gedeelte van de openbare voorzieningen in het zoge naamde middengebied van de Goese Polder-de nieuwste woonwijk van de gemeente Goes - moet begin 1977 ge- re ed zijn. Het gaatomtweescholen voor kleuter- en basisonderwijs (openbaar en rooms-katholiek), een ruimte voor een supermarkt en enkele kleinere winkeleenheden. De r-k school kan in de loop van september '76 al betrokken worden, met de bouw van de openbare school wordt binnenkort begonnen en afgelopen woensdaggingdeeerstepaai voor de winkelvoorzieningen de grond in. Het tweede gedeelte van de openbare voorzieningen zal naar verwachting om streeks 1980 afgerond kunnen worden. Het omvat de bouw van een buurtcen- trumigekoppeld aandebeidescholen ten de rest van het winkelcentrum, dat een totale bedrijfsvloer-oppervlakte krijgt van 2500vierkante meter. Eventueel kan er ook nog een protestants-christelijke school gebouwd worden: de ruimte is er voor op de kaart uitgestippeld. Uiteindelijk moeten de voorzieningen voldoende zijn voor de 7000 tot 7500 in woners die deGoese polder gaathuisves- ten (in circa 2500 woningen). Vanaf 1977 zullen er in het plan nog zo n 800 huizen gebouwd kunnen worden voor het vol is; de huizen komen zowel in de koopsec tor als in de woningwet-sector. De openbare voorzieningen worden neergezet m het centrum van het mid dengebied, ten noordoosten van de Erasmusflat. Het middengebied zelf loopt door de gehele woonwijk heen, vanaf de Ringbaan-west tot aan de Oude Zeedijk. Het grootste deel van het mid dengebied zal een open groene ruimte worden, met bomen, struiken en water partijen. Aan de Oude Zeedijk is een brede strook gereserveerd voor recrea tieve voorzieningen, met veel speelgele- genheden. De voormalige vuilnisstort plaats van de gemeente Goes wordt er onder andere in opgenomen. ..Het wordt een actief recreatie-gebied." vertelt di recteur ing. W. A van Bochove van de dienst openbare werken Goes. Het architectenbureau Frans van Dillen uit Gemonde is de ontwerper van de openbare voorzieningen m het midden gebied. de twee scholen zijn van architec- tenbureauDeJongeuit's-Gravenpolder. De winkelvoorzieningen wordtgebouwd door het aannemersbedrijf Schrijver uit Goes, onder verantwoordelijkheid van de Combinatiebouw Amsterdam (een onderdeel van Ballast/Nedam), de pro jectontwikkelaar, die door de gemeente Goes voor de ontwikkeling van de Goese Polder is aangetrokken. Een ontwikke- llngsteam. bestaande uit vertegenwoor digers van gemeente, combinatiebouw Amsterdam, een beleggingsadviseur, de stichting samenwerking Goes en super visor prof. Penning, begeleidt de activi teiten (zowel in het middengebied als de woongebieden) Voorzitter van dat team iswethouderL H de Leeuw (ruimtelijke ontwikkeling) van Goes Als eerste onderdeel van het middenge bied zal de rooms-katholieke geïnte greerde school, voor kleuter- en basison- derwjjs.Debouwstartteinmaart'76ende bouwkundige werkzaamheden zullen begin september gereed zijn, zodat de leerlingen half september het nieuwe schoolgebouwingebruikkunnennemen. De school bestaat uit twee speel werklokalen en 1 speelhal voor de kleu ters en vijf leslokalen, een speel- leerlokaal en een leshal voor het lager onderwijs. Startblokken het is nog niet zeker dat de school ge bouwd wordt. Het schoolbestuur moet nog een aanvraag indienen. Het eerste gedeelte van het winkelcen trum omvat de supermarkt met een bedrijfsvloer-oppervlaktevan 1000m2en vier winkeleenheden. De supermarkt wordt ineens op de volle grootte ge bouwd. Het totaal van de eerste fase be draagt 1425 m2 De ruimten worden als cascobouw afgeleverd, zodat de gebruï- kerzelfkan bepalen hoedebinneninnch- ting wordt. Er wordt momenteel onder meer met twee bankinstellingen onder handeld over hetbezetten van een ruim te. De tweedefasevanhetwinkelcentrum is ongeveer 1000 nr2 groot, met ruimten voor winkels en een horeca-gelegenheid. Aan de opzet van het winkelcentrum is een onderzoek van de combinatiebouw Amsterdam en het centraal instituut voor het midden- en kleinbedrijf (CIM voorafgegaan. Het buurtcentrum komt tussen de twee scholen in. Wanneer de bouw ervan kan beginnenisvolgensdeheerVan Bochove nog niet bekend. Wel wordt de ruimte voor de technische installaties al vast in gericht, omdat die ruimte voor én buurtr centrum én scholen gebruikt gaat wor den. Tegen het buurtcentrum aange leundkom teen gymnastiekzaal me teen sportveld. „Voor ons is nog wel een pro bleem wat er in de vleugel van het buurtr centrum moet komen," aldus mg. Van Bochove. „Er is ooit gedacht aan een dependance van de bibliotheek, maar dat zal vermoedelijk niet doorgaan. We zoeken naar een alternatieve oplossing. Dat zou een kantoorfunctie kunnen zijn met een publiekgericht karakter." Vol gens de directeur openbare werken moe ten de openbare voorzieningen in het centrum vanhetmiddengebied een eigen gezicht krijgen, zonder dat het een vreemd eiland in de wijk wordt De wo ningen rondom het gebied zijn min of meerverbondenmethetcentrale gebied door middel van een soort 'molenwie ken'. „Vanuit het woongebied moet men als het ware argeloos in het middenge bied terecht komen," stelt de heer Van Bochove „Het wordtoverdekt, maar wel altijd toegankelijk. Er zit duidelijk de passage-gedachte in. Dat begint al met dewoningeneromheen. Van buitenaf zal het centrum sober in verschijning zijn. Het komt laag van de grond met zwak oplopendedakhellingen. dieovergaan in dakkoepels, waardoor de passage ver- lichtwordt.Wezullenhetdus weibehoor lijk in het groen moeten zetten." MIDDELBURG- De bij destaf van het district Middelburg der rijkspolitie in gedeelde adjudant-rechercheur J. van Kuilenburg gaat met functioneel leef tijdsontslag. Vrij dagmiddag nam hij tij dens een druk bezochte bijeenkomst in 'De Hoeksteen' te Middelburg afscheid van de rijkspolitie waarbij ook veel oud-collega's, vrienden en vertegen woordigers van andere overheidsdien sten aanwezig waren. Tijdens deze bijeenkomst werden veel lovende woorden gesproken totdeschei- dende adjudant die vergezeld was van zyn echtgenote, zoon en schoondochter. Hij kreeg een aantal geschenken aange- bodenenmevrouwwerdindebloemetjei gezet. De districtscommandant overste W. D Lanting schetste de levensloop van de heerVan .uilenburg die inl938 in dienst trad bi) de toenmalige koninklijke mare chaussee. In 1946 kwam hij in dienst bij het korps rijkspolitie. Nadriestandplaatsentehebbengehadln Zeeuwsch-Vlaanderen werd hy in 1953 aangesteld als rechercheuren ingedeeld bijdestafvanhetdistrict...Uhebtdaarbij zeer specialistisch werk verricht", aldus de overste Lanting. „We hadden veel res pect voor uw instelling tegenover de dienst en de wijze waarop u uw werk hebt gedaan. U deed alles heel zorgvuldig en heot altijd met de meeste zorg de belan gen van anderen behartigd." De overste zei dat de scheidende rechercheur met spoedig tevreden was over zichzelf en roemde zijn studiezin zodat hij nog op latere leeftijd drie talendiploma's be haalde. De heer Lanting overhandigde hem een envelop met inhoud en namens de staf van het district een geschenken bon. Adjudant A. C. Westdorp uit .ortgene, sprekende namens de groepscomman- dan ten in he tdistric t, had veel lof voor de wyze waarop adjudant Van ..uilenburg degroepscommandanten tegemoettrad enhenvanvoorlichtingdiende.„Uhebtu dienstbaar gemaakt en gaf ons veel in formatie. Daarom wasu altijd welkom op de goepsbureaus." Adjudant Van ..ui lenburg kreeg van de groepscomman danten reeds een zee-werphengel Adjudant D. F. van der Linden, waarne mend commandant van de verkeers- groep Middelburg, sprak namens de commandant en het personeel van die groep. Hij vertelde met Van .uilenburg te hebben samengewerkt in Zeeuwsch- Vlaanderen en Middelburg en tekende hem als een spontaan mens. wat hij met enige herinnerelngen toelichtte. De bijna 77-jarige heer P. Schipper uit Zuiddorpe zei nog enkele woorden als vroegere chef van de scheidende adju dant. waarbij hij onder vrolijkheid van de aanwezigen verteldeoverdeopleidingen de dienst bij de koninklijke marechaus see. Als vertegenwoordiger van de Neder landse Politiebond sprak de heer G. Plomp. Hij overhandigde een geschen kenbon ijn noemde de vertrekkende re chercheureen goed lidAls 1 aatste voerde nogde oud-politieman J. C. van der Hilst als vriend het woord. Vrijwel alle sprekers gingen In op de hob by's vandeheerVan.uilenburgen in het buzonderopzijn vaardigheid omzelf wijn temaken. Een vandesprekerssteldezelfs Districtscommandant overste W. D: Lanting neemt afscheid van adjudant J. van Kuilenburg. dat in hem een superieur wijnboer verlo ren is gegaan. Tenslotte bedankte adjudant Van i»ui lenburg de sprekers voor hun goede woorden en de aangeboden geschenken. Tot opvolger van de scheidende recher- cheurisbenoemd opperwachtmeesterD. R. i.raak uit Oostburg. Twintigduizendste bezoeker in het Zeeuws museum MIDDELBURG - Een dag eerder dan vorig jaar kwam vrijdag de 20.000ste be zoeker in het Zeeuws Museum in Middel burg. Het was de familie Paul Peeters- Verbeekidt Genk (België). Directeur dr. P K. van Daalen overhandigde een boekje over de monumentren van Mid delburg. De tentoonstelling over de Verdronken Landen en de film over Saeftinge blijven veel bezoekers trekken. Overste M. Sturm commandant OCMA MIDDELBURG - Tot nieuwe comman dant van het Opleidingscentrum Mili taire Administratie (OCMA) en de Generaal-Majoor Berghuijskazeme te Middelburg is benoemd de luitenant kolonel M. Sturm, thans werkzaam bij het directoraat administratieve dien sten van het ministerie van defensie in 's-Gravenhage. De overste Sturm volgt overste H. Breimer op. die benoemd is bij het Na tionaal Territoriaal Commando (NTC) in Gouda. Vrijdag 13 augustus 1976 draagt overste Breimer het commando over aan overste Sturm. De plechtigheid in de Generaal-Majoor Berghuijskazeme zal een besloten ka rakter dragen, maar wordt gevolgd door een afscheids- tevens kennismakings»e- ceptie. Verschuiving In het woningbouwplan voor de Goese Polder is de laatste jaren enige ver schuiving aangebracht, waardoor er met name een grotere verscheidenheid van woningtypen zal komen. Ing. Van Bochove; „We hebben met el- caar moeten zeggen; je kunt wel 2200 «oningen uit de grond stampen in een «ijk die Rotterdam-Alexanderpolder uetzouontsieren.maarwezittenhierwel .n Goes. Het moet een niet te grootscha lige opzet worden. Zowel in planologisch opzicht, als in de type woningen zijn we ons dus was vrijer gaan opstellen." De directeur openbare werken benadrukt dat deze accent-verschuiving mede mo gelijk was omdat het plan minder snel wordt volgebouwd dan aanvankelijk de verwachting was. Eenvandewiizigingeninhetoorspronke- lijkeplan voorde Goese Polder isde bouw van koopwoningen Die waren niet voor zien. maar in de Goese Polder I zijn ze er alsnog gekomen (van Interbouw en het Bouwfonds Nederlandse gemeenten). In Goese Polder n kwamen de triowonin gen van de firma Stok, terwijl op stapel staan 43 koopwoningen van de combina tiebouw Amsterd am en 34 woningen van makelaardij Hopman. De heer Van Bo chove is over die ontwikkelingen wel te vreden. „Daaruit blijkt duidelijk ons streven om de eenvormigheid te door breken,"vindthij.„WezijndaarbUjmee." Foto: de Nieuwstewoonwijkvan Goes.de Goese Polder, met in het midden de Erasmusflat. Ten noordoosten wordt het zogenaamde middengebied ontwikkeld. De bouwactiviteiten voor de r-k school zijn al te zien, met het winkelcentrum is deze week begonnen. Luchtfoto Slag boom en Peeters VOORSTEL D.B. CENTRAAL BOUW- EN WONINGTOEZICHT OOST Z-VLAANDEREN PER INWONER DAN F 5 MINDER PER JAAR BETALEN AXEL-Het dagelijks pestuur van het Centraal bouw- en woningtoezicht en gemeentewerken in Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen stelt het algemeen bestuur voor om de gemeenten acht promille van de bouwsom van een nieuwe wo ning aan de Centrale Dienst te laten bijdragen. Tot nu toe moet een ge meente drie promille van de bouwsom aan de centrale dienst betalen. „De opbrengst is echter niet toereikend om de kosten te dekken van de afdeling bouw- en woningtoezicht", houdthetda- gelijks bestuur het algemeen bestuur voor. He t d age lij ks bestuur doe t dan ook het voorstel om in de vergadering van vrijdag 6 augustus de bouwsombijdrage van drie tot acht promille te verhogen voor het hjaar 1977. het verleden zijn de zogenaamde niet rechtstreeks verre kenbare kosten, hoofdelijk omgeslagen en bij de gemeenten in rekening ge bracht. Deze methode gaf aanleiding tot onbillijkheden ten opzichte van de on derlinge gemeenten", zet het dagelijks bestuur, waarin de vier burgemeesters van de deelnemende gemeenten (Hulst, SasvanGent,AxelenHontenisse)zitting hebben. „De afdeling bouw- en woning toezicht heeft momenteel een bezetting vanzevenman, waarvan de to tale kosten voor het jaar 1977 pbn. 398.000,- bedra gen. Geraamd is voo r h e t be treffende j aa r een 'omzet' van plm. ƒ49.000.000.- aan bouwsommen. Berekend naar een pro millage van acht, bedragen de baten dan plm. 392.000,-. hetgeen plm. 240 000,- hoger is dan voorgaande jaren", schrijft het dagelijks bestuur. Als de acht promille berekening wordt toegepast voor 1977 dan houdt dat in dat de gemeenten per inwoner vijf gulden minder hoeven te betalen dan in 1976. Tijdensdevergaderingvanhetalgemeen bestuur komt ook het rapport Beren schot over het onderzoek naar het func tioneren van de Centrale Dienst aan de orde. De vergadering van het algemeen be stuur wordt vrijdag gehouden in het stadhuis van Axel. aanvang 15.00 uur. Sportvelden Goes tot 1 september dit jaar dicht GOES - De sportvelden in de gemeente Goes zullen, in verband met de slechte toestand als gevolg van de aanhou dende droogte, voorlopig tot 1 septem ber '76 gesloten zijn voor bespeling. Op. deze maatregelen ('noodgedwongen', stelt het gemeentebestuur) is echter één uitzondering gemaakt. Vanaf 2 augustus aanstaande mag per vereniging een oefenwedstrijd per week worden gespeeld op een daartoe door de gemeente aan te wijzen terrein. Deze uitzondering is gemaakt om de eerste selectieploegen van de Goese vereni gingen de kans te bieden een behoor lijke periode van oefening af te werken. Overigens mag op de sportvelden niet worden getraind. De halfverharde oe- fenvelden mogen wel voor training wor den gebruikt Slot van pag. 1) De openbare school komt er precies zo als de r-k school uit te zien. De bouw ervan kan ieder moment beginnen. „We staan ervoor in de startblokken." zegt de heer Van Bochove. De afdeling on derwijs vandegemeentehoopt dat deze school in januari '77 klaar zal zijn. Voor de eventuele protestants-christelijke school isde ruimte gereserveerd, maar heeft weinig reden namens zijn maat schappij boze woorden te spreken over de concurrentie vanuit de meest nabij gelegen Belgische haven Zeebrugge: „Zij liggen nu eenmaal aan het eind van de verkeersas .eulen-Oostende- Zeebrugge - Dover - Londen. Zij krijgen ook een groot aandeel van het vervoer naar Engeland vanuit Antwerpen. Brussel en de provincies Oost en West Vlaanderen", aldus de heer Reich, die zich wel realiseerd dat het gebied Zeebrugge-Oostende zo n .10 tot 40% van het passagiersvervoer over .anaal en Noordzee naaren van Engeland voor zijn rekening neemt „Noordelijk België. Nederlandstalig dis. zal over het alge meen geneigd zijn bij zijn oversteek over de Noordzee van Nederlands-talige pas sagiersdiensten gebruik te maken Men zal zich dus richten op Oostende- Zeebrugge De laatste tijd zullen ook wij wel wat passagiers vanuit dat gebied via Vlissingen meenemen, maar noch voor hen. noch voor ons is dat van doorslag gevende aard. Ik wil niet zeggen dat de Belgische markt met zyn eigen ver keersstroom voor ons oninteressant is, maar het zwaartepunt voor ons ligt in West-Duitsland. in Nederland en ook in Engeland, vanuit welk laatstgenoemd land wij een grote belangstelling voor onze lijn Sheemess-Vlissingen mogen constateren", aldus deze Olau-zegsman. O la u verwacht i ng Hij vertelt nog vlot dat vanaf 1 januari 1976 tot 1 juli Olau tussen Zeeland en Engeland 170.000 passagiers heeft ver voerd. en men bij die maatschappij er niet gek van zou staan kijken ais in de maanden juli en augustus zich een 150.000 passagiers op de nieuwe Olau- terminal aan de Vlissingse buitenha ven zouden laten in- of ontschepen. Als men bij Olau dus optimistisch is. komt dit niet omdat men de ogen sluit voor de voordelen (en nadelen) die de 'concurrenten' uit Hoek van Holland en Zeebrugge kunnen bieden. Tussen een deel van ZuidweslNederland en Zeeb rugge zit nu eenmaal de Westerschelde met zijn 2 veren als een zekere barrière, terwijl men aan de andere kant vanuit Zeebrugge een groter frequentie en een snellere overtocht heeft. „En Hoek van Holland ligt nu eenmaal in de Randstad en bij een dicht internationaal spoor wegnetgeeft de Olau-zegsman grif toe. Nochtans zit men bij Olau niet met de handen in het haar over het bestaan van concurrerende lijnen in Zeebrugge. Oostende. Calais en Hoek van Holland. Geen bitterheid Ook bij Townsend Thoresen European Ferries in het Belgische Zeebrugge gaat men beslist niet triest kijke als we de naam van de Olau-lijn in Vlis singen laten vallen: „Ze zullen wel wat passagiers van ons afnemen, maar ach...", zegt men bij Townsend in Zeebrugge, en haalt dan gemoedelijk de schouders op. Bittere woorden aan het adres van de zich sedert 1975 ln het nabije Zeeland bevindende Deense concurrent wil men niet spreken. Men een zekere trots zegt men op het Belgische hoofdkwartier van Townsend: „Wie een rustige zeereis vanuit Nederland naar engeland wil, zal wel met Olau gaan. Wij liggen toch beter gesitueerd ten opzichte van Dover en Londen, en wij doen er toch korter over". De Belgen wijzen er dan fijntjes op dat die 'rustige reis' by Olau zeven uur duurt en bij hen van uit 7 naarDovervieren halfuur. „Wij hebben dan ook vanuit Zeebrugge naar Dover en naar Felixstowe in Suffolk 11 afvaar ten per dag. Onze afvaarten vanuit Ca lais, Le Havre en Cherbourg naar res pectievelijk Dover, Southampton en Portsmouth laten we dan nog maar bui ten beschouwing", zeggen de Townsend-mensen. To wnsend-eijfers Het verstrekken van cijfers over hun passagiersvervoer tussen Zeebrugge en Dover ontmoet bij hen geen enkel belet sel We vernemen dan ook dat Town send Thoresen Car Ferries en Townsend Transport Ferry Service (de laatste een zustermaatschappij! in maart 1975 sa men 74748 passagiers heen en terug ver voerden tegen 51847 «een teruggang) in maart 1976 In april 1975 lieten zich via deze veerdiensten 98037 passagiers overzetten van en naar Engeland, tegen 130562 in april 1976. in mei 1975 gingen er 119521 over tegen 107771 ln mei 1976. Juni 1975 bracht 96298 passagiers tegen 96334 in juni van ditjaar Dat wil zeggen dat Townsend op de lijn Zeebrugge- Dover hel eerste half jaar van 197-5 in totaal 455145 passagiers overzette, en in het eerste halfjaar van 1976 488970 pas sagiers „We hebben er had aan gewerkt, we geloven niet dat de Vlissingse con currentie ons enstig benadeelt", aldus de zegsman van Townsend. Ook daar wijst men op de gunstige lig ging van Zeebrugge voor het verkeer West-Duitsland - Engeland: „Vanuit Aken. .eulen, Düsseldorf. is men zó op de autosnelweg naar Antwerpen, en op die van Antwerpen naar Zeebrugge. Wij liggen zelfs gunstig voor het vervoer vanuit Midden-Europa, zelfs vanuit Tsjecho-Siowakije en Hongarije. Wat dat betreft heeft men met ons een direc ter autoverbinding dan met onze con currenten in Calais, en ook die in Vlis singen en Rotterdam", zegt men bij Townsend Car Ferreis in Zeebrugge. Men geeft toe dat passagiers uit zuide lijk Nederland, bijvoorbeeld Breda en wat verdere omgeving zouden kunnen 'dubben' over de vraag „naar Engeland via Vlissingen of Zeebrugge?", maai men tilt daar niet zwaar aan, en ziet ge zien zijn gunstige positie in West- Europa de toekomst niet al te somber. Mij. Zeeland Bij de Stoomvaartmaatschappij Zee land in Hoek van Holland wil men geen vervoerscijfers verstrekken. „Wij doen dat liever maar niet met het oogop de concurrentie", zegt directeur C. W. Hendrikse. Hij vervolgt: „Ik wil wel zeggen dat het vervoer in alle op zichten op een hoger niveau ligt dan vorig jaar, zowel daar waar het passa giers. personenauto's, vrachtauto's en onbegeleide personenauto's betreft". Zoals bekend bestaat de Stoomvaart Maatschappy Zeeland ruim 100 jaar. en liet zij vóór de oorlog haar veerboten op engeland vanuit de Vlissingse Buiten haven vertrekken. Na de oorlog vestigde de maatschappij zich in Hoek van Hol land. „De verwoestingen in Vlissingen door de oorlogshandelingen speelden hierby een rol", zegt directeur Hendrik- se. „Maarookdeafvaartmogelijkheden. die Hoek van Holland kon bieden, ook ten opzichte van de samenwerking met de Britten doen Hoek van Holland het winnen van Vlissingen". aldus deze di recteur. In het hoofdseizoen kan men vanuit Hoek van Holland met de boten van de "Zeeland' en die van de met deze maat schappij samenwerkende 'British Rail ways' drie keer per d ag naar Harwich in Engeland varen, en ook omgekeerd. Erg ingenomen is men niet bij de van oorsprong Zeeuwse maatschappij in Hoek van Holland met de activiteiten van de Deense Olau-lijn in het Zeeuwse Vlissingen, ook al liet men zich daar tij dens het gesprek met geen woord over uit. Niet alleen dat het jaarverslag over 1975 dus repte over 'toegenomen con currentie als gevolg van een nieuwe dienst uit een Nederlandse haven'. In mei van ditjaar stelden kamerleden van vijf politieke partyen de staatssecreta ris van verkeer en waterstaat vragen over mogelijke bevoorrechting van de Olau-lijn ten koste van de Stoomvaart maatschappij Zeeland (waarin de staat voor 70% deelneemt). Daarvan bleek geen sprake te zijn. De burgemeester van Vlissingen. het ha venschap Vlissingen en de directeur van de NV Haven van Vlissingen ontkenden categorisch dat Olau byzondere facili teiten zou hebben gehad bij zijn vesti ging in Vlissingen. Olau-directeur Ole Lauritzen stak er zelfs min of meer de draak mee tijdens de opening van de nieuwe Olau- terminal in de Vlissingse Buitenhaven: „Onze dienst is tot stand gekomen zon der extra faciliteiten van gemeente, provincie en regering. Wel jammer ei genlijk.... Als iemand alsnog even twee miljoen wil geven dan wel graag", aldus Ole Lauritzen. De Noordzee-ferries van het Belgi sche Zeebrugge en het Zeeuwse Vlis singen varen stug door. ieder zijns weegs, en zonder boos naar elkaar te kijken. Maar het heeft er van weg alsof men in Hoek van Holland wat sip naar de collega's in het zuiden kijkt.... ANTWERPEN - ln het nieuwe in- steekdok van BASF Antwerpen N.V. zwemt sinds een paar dagen een zeehond rond. Het dier werd er voor het eerst opgemerkt door en kele medewerkers van de Ener gieafdeling, die er electrische lei dingen aan het leggen waren. De zeehond die erg schuw is komt geregeld 10 tot 15 minuten boven wa ter, laat zich dan plots uren niet meer zien maar wordt later weer opge merkt ln de omgeving van de laad- en losinstallatle van BASF. Vermoed wordt dat het dier via de nieuwe Schelde-Rijnverbinding en de ,reekraksluizen meegedreven is tot in kanaaldok B3. Aan de monding van de Oosterschelde, in Zeeland worden al wel eens meer zeehonden opgemerkt. Wellicht heeft er zich eentje nu wat verder gewaagd. De zeehond kan echter evengoed via de Westerschelde en de Zandvlietsluis gekomen zijn. Vóór een aantal maanden werd nog een zeehond ge signaleerd in Schellebelle, een hon derdtal kilometer stroomopwaarts. De zeehond liet zich door een foto graaf verrassen op een afctand van zo'n 20 meter. ZATERDAG 31 JULI 1976 DRUKKE RECEPTIE IN MIDDELBURG FUNCTIONEEL LEEFTIJDSONTSLAG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 30