ZVTM zet in opdracht van de minister mes in dienstregeling Bij de rijkspolitie nog flinke onderbezetting GEEN KERNCENTRALES AAN BELGISCHE KUST 'SOCIAAL PLAN' VOOR SMIT BOLNES ROND Nieuwe jachthaven bij Wemeldinge DIRECTEUR DR H. J. VAN ZUYLEN: 'BURGERS IN DE REGIO ZIJN GEEN BURGERS TWEEDE KLAS' 234.808 KM MINDER BESPAART F 243.266,- De beperkingen mogen leefklimaat niet aantasten Kunstmatig eiland voldoet niet aan eis Sluiting Zierikzeese fabriek een feit Werkgroepen ingesteld almanak ZATERDAG 24 JULI 1976 TERNEUZEN - De ZVTM heeft, in opdracht van de minister van Verkeer en Waterstaat, het mes gezet in de dienstregeling voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Dat gebeurt, zo blijkt uit de brief, waarin de gewijzigde dienstregeling wordt aange boden. overigens niet van harte. Directeur dr. H. J. van Zuvlen van RTM/ZVTM/SBM schrijft in de brief aan de Rijkshoofdinspecteur van het Verkeer in het district Zeeland ondermeer: ..Het regionale openbaar vervoer heeft begrip voor de budgettaire moeilijkheden van het rijk en derhalve ook voor die van de minister van Verkeer en Waterstaat, maar zij kan de belangen van diegenen, die aangewezen zijn op hel openbaar vervoer- en dat zijn in belangrijke mate de minst draagkrachtigen. de jongeren (scholieren) en de ouderen - geen inzet laten worden van een politieke strijd om de benodigde gelden om een minimaal openbaar vervoer in stand te houden: burgers in de regio zijn - hoewel gering in aantal - geen burgers tweede klas". de minister. Daarmee protesteerden zij openlijk tegen de plannen van de minis ter om de tekorten in de begroting van het streekvervoer te beheersen. Volgens de maatschappijen zou het. voor Zee land. redelijk zijn. wanneer de norm van tien teruggebracht zou worden naar vijf reizigers per rit. Procedure Directeur Van Zuyb en SBM schrijft nu rijkshoofdinspectei wij ook in onze brieven t de verschillende delen van RTM/ZVT.M de brief aan de opnieuw: „Zoals aanzien het net In de brief aan de rijkshoofdinspecteur van het verkeer meldt de ZVTM- directeur dat het in de bedoeling ligt de nieuwe dienstregeling met ingang van september dit jaar in te voeren. Resul taat van de wijziging is in de eerste plaats dat de bussen in Zeeuwsch- Vlaanderen 234.808 kilometer per jaar minder gaan rijden. Die kilometers zijn op te splitsen in: maandag tot en met vrijdag 168.177. 1 kilometer, zaterdag 36.025, 4 kilometer en zondag 30.606. 2 kilometer. In geld uitgedrukt bedragen de besparingen: van 24 806 kilometer de kilometerkosten a 41 cent. wat neer komt op 10.170,- en van 1.34. wat neerkomtop/ 281.403,- In totaal wordt er ƒ291.573.- bespaard. Op dat be drag van bijna drie ton moet echter wel het vervoersverlies in mindering wor den gebracht De ZVTM meent dat voor dat vervoersverlies 48.307,- kan wor den gerekend. De wijziging in de dien stregeling komt dus neer op een netto besparing op jaarbasis van 243.266.-. Over de berekening van dat vervoers- Burgemeester opent sportzaal in Westkapelle WESTKAPELLE Zaterdag 7 augus tus is om twee uur de officiële inge bruikstelling van de nieuwe sportzaal aan de Molenwal te Westkapelle. De opening wordt verricht door de bur gemeestervan Westkapelle. de heer L. M. Moermond. De opening van de nieuwe sportzaal gaat samen met een aantal sportde- monstraties. Om twee uur marcheert de Brass-band OKK de sportzaal binnen, gevolgd door de deelnemers aan deze sportdemonstraües. Daarna volgt de of ficiële ingebruikstelling van de sport zaal door de burgemeester. Na de tien minuten durende plechtigheid begin nende demonstraties met een zaalvoet- balwedstrijd door de pupillen van de voetbalvereniging 'Noormannen', ge volgd door een micro-korfbalwedstrijd tussen het tweede en derde twaalftal van korfbalvereniging 'Stormvogels'. Het programma wordt voortgezet met demonstraties van de gymnastiekver eniging 'Hygiea' en de tennisvereniging 'De Westkaap'. Na de afsluiting van de demonstraties door de burgemeester is er vanaf 16.00 uur een receptie voor ge nodigden in de sportzaal. Auto gestolen in Renesse RENESSE - Inde nacht van donderdag op vrijdag is in Renesse een auto gesto len. Voordien hadden de daders eerst de sleuteltjes van de auto, toebeho rend aan B. H. te Renesse. ontvreemd. De sleuteltjes bevonden zich in de tweede woning van H. te Renesse. De daders waren deze woning binnenge drongen dooreen raam open te schuiven. Naast een portefeuille met 1000,-, die ze ook meenamen, vonden ze de auto sleuteltjes Zodoende was het geen pro bleem om ook de auto mee te nemen. Van de daders ontbreekt tot nu toe elk spoor. Zweefvliegtuig maakte noodlanding BURGHSLUIS - Een zweefvliegtuig heeft woensdagmiddag een noodlan ding gemaakt in het uienveld van de heer J Steur in de Brughste Polder bij Burgh-Haamstede Het toestel, dat op gestegen was van het vliegveld Haam stede, bleef onbeschadigd. Aanvanke lijk ontstond er enige consternatie te verlies schrijft de heer Van Zuylen nog: „Bij de berekeningvan het vervoersver lies is er van uitgegaan dat op de verval len nlten gebruik maakte, verloren gaat" Zoals bekend heeft de minister in een brief van 26 mei laten weten dat naar zijn mening ritten, die minder dan 10 passagiers boeken, moeten worden af gestoten Het plan van de minister heeft felle reacties van de kant van de Zeeuwse vervoersmaatschappijen op geleverd. „De opdracht om in de avon duren en op zaterdag en zondag verbin dingen met gering vervoersaanbod met een beperkter frequentie of. als de ver voerscijfers dit uitwijzen in het geheel niet uit te voeren is volkomen in tegen stelling met de opzet van drie Zeeuwse maatschappijen RTM/ZVTM/SBM, de van de RTM reeds schreven, zijn w ij het met de gevolgde procedure ten aanzien van de beoordeling van het al of niet handhaven van autobusritten op lijnen in de regio, met name waar het hier lijnen betreft in randgebieden van ons land en bovendien in een ge bied. waar reizigersvervoer over de rail ontbreekt, oneens". En hij vervolgt: „Dit geldt zeker ten aanzien van beide delen van Zeeuwsch-Vlaanderen. waar in Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen vijf jaar geleden het openbaar vervoer geheel werd ge reorganiseerd en met name de dubbele verbinding tussen oost en west, respec tievelijk door de Braakman en via Phi lippine. gezien de bezettingscijfers be perkt werd tot één verbinding door de Braakman". De ZVTM/SBM wijst verder op de reor ganisatie van de verbinding Kanaals treek - Hulst - Breda, die tot aanzienlijke vervoersvoorziening in belangrijke mate werd aangetast. Ook staat dr Van Zuylen stil bij de reorganisatie ui West- Zeeuwsch-Vlaanderen en de toename van de opbrengsten en dp vervoersom- vang die daarmee gepaard ging. Dr Van Zuylen „Men dient niet te ver geten dat Zeeuwsch-Vlaanderen een bijzonder deel van Nederland vormt Dooidat dit gebied van oorsprong Bel gisch is. heeft het een geheel andere structurele opbouw dan oveng Neder land. bovendien Is het door de brede Westerschelde nog daarvan gescheiden Het is geografisch al vele malen vastges teld dat rivieren - en hier gaat het zelfs om een brede stroom - een grote schei dende werking uitoefenen tussen de be volkingsgroepen aan weerszijden van het water" De ZVTM/SBM-directeur staat in dit verband stil by de aanslui tingen tussen bus. boot- en treinverbin dingen Lijnennet AMZ en de SW onlangs in een brief aan besparingen heeft geleid, zondat dat de BUSDIRECTEUR VAN ZUYLEN: TERNEUZEN - „Wij hebben alles in het werk gesteld om aan te tonen, dat beperkingen in het openbaar vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen het leef klimaat niet mogen aantasten". Dat schrijft ZVTM/SBM-directeur dr. H. J. van Zuylen in een brief aan de colleges van b. en w. van de gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen, aan de Kamer van Koophandel en FVabrieken en aan de instellingen, die betrokken zijn bij het openbaar vervoer Aan al deze instanties is een afschrift van het rapport van de ZVTM over de gewijzigde dienstregeling, uitgevoerd in opdracht van de minister, opge stuurd. Zoals elders in de krant wordt gemeld, gaat hethierbij om een rapport van ZVTM-SBM-directeur Van Zuylen aan de Rijkshoofdinspecteur van het Verkeer in de provincie Zeeland. Dr. Van Zuylen schrijft in de brief aan de verschillende instanties in Zeeuwsch-Vlaanderen: „Wij zijn er allerminst van overtuigd dat de minister onze argumentatie zal aanvaarden, mogelijk zal hij zelfs tot verdere ingrepen besluiten. Teneinde de kans daarop zoveel mogelijk te verminderen moge ik u - het betreft hier het belang van de bevolking in Zeeuwsch-Vlaanderen - verzoeken u tot de minister van verkeer en waterstaat te wenden en in uw eigen bewoordingen de bezwaren tegen elke verdere vermindering in het openbaar vervoer dan nu is voorgesteld, naar voren te brengen". Dr. Van Zuylen merkt in de brief verder op dat de voorgestelde beperkingen noch bij ZVTM. noch bij SBM arbeidsplaatsen zullen kosten. „De voorge stelde beperkingen betreffen uitsluitend ritten waarvan een minimaal ge bruik wondt gemaakt en welke derhalve het voorzieningen-niveau nauwelijks aantastenaldus de heer Van Zuvlen. Dr. Van Zuylen schrijft over 'het lij nennet' in Zeeusch-Vlaanderen: „Het is terk gedifferentieerd. Bovendien moet in de dienstregeling rekening worden gehouden met een sterke spreiding van de scholen voor middel baar en hoger algemeen vormend on derwijs en ook van scholen wat betreft gezindte. Dit geldt zelfs ten dele ook voor het basisonderwijs. Door een en ander is het aantal relaties, waarin schoolkinderen worden vervoerd, niet alleen groot, maar ook sterk geva rieerd. Het vervoer van scholieren vormt niet minder dan 30 procent van het totale lijndienstvervoer van de ZVTM". Volgens dr. Van Zuylen leidt het doen vervallen van bepaalde ritten ogenblik kelijk tot het vervallen van aansluitin gen en derhalve tot een vrij belangrijke aantasting van de kwaliteit van het openbaar vervoer „AI het vorenstaande leidt ertoe dat met name voor de secun daire lijnen het getal van 10 reizigers per rit geen maat is. waarop men de be hoefte aan openbaar vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen kan en mag beoordelen. Er zijn zelfs ritten, welke minder dan vijf reizigers vervoeren en in feite gehadhaafd moeten worden, wil men bepaalde kernen tuet geheel of gro tendeels van openbaar vervoer uitslui ten Dit geldt in de winter bijvoorbeeld voor Cadzand, Philippine. Graauw en Nieuw-Namen ".schrijft directeur Van Zuylen. En tenslotte constateert de ZVTM/SBM-directeur nog: „De groei van het openbaar vervoer wordt afge sneden omdat de diensten die gaan ver vallen en dat is met name gedurende de avonduren en in de weekeinden het ge val, de neiging om van een ander ver voermiddel gebruik te maken doet toe nemen omdat men nu niet meer op de tijdstippen, dat autobusdiensten ver vallen of beperkter rijden, zijn reis kan beginnen of eindigen" Woon wagenbewoner in slecht blaadje bij rijkspolitie MIDDELBURG - Woonwagenbe woners staan bij de politie in een slecht blaadje: in hel jaarverslag 1975 van de rijkspolitie, district Middelburg, is een opvallende pas sage gewijd aan het verblijf' van woonwagenbewoners in deze pro vincie en de 'bijverschijnselen'. Gesignaleerd w ordt dat het aantal woonwagenbewoners, veelal af komstig uit Brabant en Lintburg, dat Zeeland ontdekt als recreatie gebied. van jaar tot jaar toeneemt. .Op zichzelf is dit een normaal ver schijnsel. zolang ook deze medebur gers zich gedragen zoals van iedere burger verwacht mag wordenaldus het jaarverslag, dat vervolgt' „Veelal nemen deze lieden echter de be staande wetgeving niet zo nauw en ontstaat noodzakeiykerwijs een on evenredig grote politiële bemoeinis met een in verhouding klein aantal mensen. Standplats innemend op terreinen die voor dagrecreatie be stemd zijn, wiegert men bij zonson dergang deze terreinen te verlaten. Als begeleiding van hun aanwezig heid valt onder andere grote wild- stroperij te constateren, waardoor onrust in de omgeving ontstaat en de landbouwers aldaar terecht een be roep op de politie doen. Dal het politie-optreden dan niet altijd tot volle tevredenheid van de klagers ge schiedt. valt te begrijpen tot ziver het jaarverslag TEKORT ZEELAND 22 PROCENT KOMENDE JAREN GROTE AFVLOEIING MIDDELBURG - Het district Middel burg van de rijkspolitie blijft kampen met een aanzienlijke onderbezetting, zo blijkt uit het jaarverslag over 1975. Zo bedroeg de feitelijke sterkte bij de vijftien verschillende landtroepen in de provincie per 31 december in totaal 204 man. terwijl de toegestane (orga nieke) sterkte - gebaseerd op het aan tal inwoners - 264 man bedroeg, een tekort derhalve van 60 man. Daaruit laat zich een onderbezetting van ruim 22 procent aflezen. Bij de verkeersgroep was een onderbe zetting van 7 man (feitelijke sterkte 46 man. organieke sterkte 53 man). Bij de recherchegroep is de organieke sterkte per 1 januari 1976 opgevoerd van 9 tot 16 man. De feitelijke sterkte van 9 man kan in verband met het algemene tekort aan politiepersoneel - slechts geleidelijk aan de toegestane sterkte worden aan gepast. Gedacht wordt in de toekomst aan een staibezetting van 3 man. een recherche-informatiedienst van o man en een recherchedienst van 7 man. Om dat Zeeland in de zomermaanden wordt overspoeld door vakantiegangers, doet het personeelstekort zich hier nog eens extra gelden en moet veel overwerk worden verricht. Uit een overzicht in het jaarverslag blijkt dat in 1975 in het district Middel- Zeeland uitgezonderd de gemeente Middelburg. Vlissingen. Goes en Ter- neuzen) in totaal 28.760 overuren wer- 'Stormy Monday' te Terneuzen TERNEUZEN - Vanavond (zaterdag treedt in de Imageclub te Terneuzen de den gemaakt, een stijging met 6295 uur rockformatie 'Stormy Monday' op. D ten opzichte van 1974. Van deze overu- aanvang is 20.30 uur ren kon slechts 11.6 procent worden ge compenseerd in vrije tijd. de rest in geld. Old-timershow Groede Extra GROEDE - Vanmiddag (zaterdag) is er op de markt te Groede vanaf 14.30 uur een old-timershow. Deze show wordt besloten met een rondrit door Groede. Na afloop van de rit met de old-timers zijn er kinderspelen uit 'grootmoeders tijd'. Deze spelen bestaan onder andere uit kaatseballen en bikkelen, georgani seerd door de afdeling Groede van de Plattelandsvrouwen, in samenwerking met de WV Groede. De kinderspelen zijn van 15 00 uur tot 16.30 uur OVERSTE LANTING garanderen, is een systeem van zoge naamde krtngsurveillances ontwikkeld Dit systeem houdt in dat in de nachtu ren en mdien noodzakelijk ook in de vroege ochtend- en avonduren, een aan- tal groepen, die geografisch tot elkag horen, tot een vorm van samenwerk^ komen, waardoor te allen tyde een nt nimaal toezicht is gewaarborgd. Leeftijd Behalve het probleem van onderbezet- ting, levert ook de ongelukkige leeftyd- sopbouw van het personeelsbestand volgens overste W. D. Lanting het jaar burg (met als werkgebied de provincie verslag de nodige beperkingen op. Bij de Ervan uitgaande dat iedere politieamb tenaar per periode van vier weken 160 uur dienst verrichtte, wordt in het jaar verslag berekend dat er in feite per pe riode gemiddeld voor 14 volwaardige landgroepen is 47,7 procent van de poli tieambtenaren ouder dan 50 jaar en 36 procent tussen de 18 en 30 jaar Daar tussen is de 'middenmoot' zwaar onder vertegenwoordigd met slechts 8.9 pro cent tussen 30 en 40 jaar en 6.8 procent tussen 40 en 50 jaar. Bij de speciale dien sten (zoals recherche- en verkeersgroep) liggen deze verhoudingen ongeveer ge lijk. Gevolg van deze situatie is dat bin nen 10 jaar nog ruim 90 poütiemensen om leeftijdsredenen zullen afvloeien, met als piekjaar 1979. waarin naar ver wachting ruim 20 mensen de dienst zul len verlaten. „Wil de komende jaren het politieambtenaren extra dienst is ver- personeelsbestand tenminste op peil richt, waarby het tekort in de zomer maanden uiteraard hoger lag dan in de overige maanden. kunnen worden gehouden, dan zal het noodzakelijk zijn in de nabye toekomst meer jonge politiemensen na beëindi- Om ondanks de onderbezetting en de ging van hun opleiding aan de scholen extra druk in de zomermaanden de be reikbaarheid van de politie 24 per dag te dit district in te delen dan tot nu toe gebruikelijk was", aldus het jaarverslag. Dinsdag eerste ontslagaanvragen naar het GAB ZIERIKZEE - Vakbondsbestuurders van de industriebonden van NW. NKV en CNV hebben vrijdagavond een ontwerp-sociaal plan voor de af vloeiing van de werknemers van de machinefabriek Smit Bolnes te Zie- rikzee gepresenteerd. Dat gebeurde tijdens een bijeenkomst in de kantine van het bedrijf, waar ongeveer 90 per soneelsleden aanwezig waren. Benad rukt werd dat daarmee de sluiting van de Schouwse vestiging van het bedrijf definitief een feit is. Maandagmiddag aanstaande zullen de vakbondsleden zich definitief over de inhoud van het sociaal plan moeten uit spreken Veel wijzigingen zal men er overigens niet in kunnen aanbrengen. „We hebben er tot het uiterste toe over onderhandeld. Er ziteerlijk gezegd geen ruimte meer in. Principiële wijzigingen zijn weinig zinvol meer", verklaarde H. Bijvank, bestuurder van de Industrie bond NW. Uitzijn mededelingen bleek ondermeer Brughsluis, daar er een melding was dat de directie van IHC (het concern Top-tien Het sociaal plan zoals dat door de vak bonden in overleg met de raad van be stuur van het IHC-concem is ontwik keld. beschouwde de bestuurder van de Industriebond NW als 'een van de betere regelingen' in Nederland. „Het behoort - a Is j e d at zo mag zeggen - tot de top-tien". meende de heer Bijvank. die eraan toevoegde dat er 'uren. maar dan ook uren' over is gepraat. „De laat ste 28 uur hebben we bijna niet anders dan met de raad van bestuur van IHC onderhandeld", betoogde de heer Bij vank. In zyn toespraak tot de personeelsleden van de machinefabriek wees de heer Bijvank er nog eens op dat al het moge lijke geprobeerd is om het bedrijf voor Zierikzee te behouden „Alle alternatie ven zijn helaas mislukt", stelde de heer Bijvank. „Voor ons bleef dus over het sociaal plan. Om de afwikkeling goed te doen verlopen, hebben we een regeling geëist, die de toets van de kritiek in Ne derland zou kunnen doorstaan" De be stuurder van de Industriebond NW. üjdens de byeenkomst vergezeld van zijn collega's De Vries en Bil van CNV en NKV. vertelde ook nog waarom het Noorse bedrijf van overname van de Zie rikzeese vestiging heeft afgezien. „Het Noorse bedrijf wilde te weinig risico op brengen voor de voortzetting in twee jaar van Smit Bolnes. Men wilde maximaal 1 miljoen Nederlandse gul dens opbrengen. Benodigd was gemid deld 15 miljoen gulden. Het was dus een zeer geringe bijdrage van de Noren", al dus de heer Bijvank. „Het was een te wankele basis en daardoor is het niet gelukt". Een beslissing over het ontwerp-sociaal plan werd vrijdagavond nog niet geno men. Dat gebeurt aanstaande maan dag. Bestuurder Bijvank liet er weinig twijfel over bestaan dat er voor de werk nemers weinig mogelijkheden meer zijn „Ik heb niet de illusie dat je met deze regeling in de hand nog iets principieels verandert". (Van onze verslaggever) OOSTENDE (B) - Ondanks het sterk aandringen van de elektriciteitsmaat schappijen en een gunstig advies van een 102 leden tellende 'Commissie der Wijzen' heeft de Belgische regering besloten voorlopig geen kerncentrales te laten bouwen aan de Belgische kust. Zelfs de plannen om deze te vestigen op een kunstmatig eiland op een zand bank voor Zeebrugge of Nieuwpoort werden gekelderd. De politici zyn gezwicht voor de scherpe reacties van de bevolking in de kust streek, waar de jaarlijkse omzet van het toerisme wordt geraamd op ruim 20 mil jard frank. Men bevindt zich daar im mers in één van de drukst bezochte re creatiegebieden van Europa. Duizen den Vlamingen vinden in deze vakan- üebedrijvigheid hun broodwinning, die ze in gevaar achtten door de eventuele vestiging van kernreactoren in deze streek Vandaar ook het felle verzet,dat bestendig werd aangewakkerd door mi lieugroepen, waaronder vooral 'Wake' in de buurt van de Panne en 'Rem U 235' in Zeebrugge. Betogingen, volksvergaderingen en protestmanifestaties waren tijdens de voorbije jaren schering en inslag aan de Belgische kust. Opvallend was hierbij wel, dat men in die kringen steeds over zeer precieze informatie beschikte, die ook vakkundig werd verwerkt in pers nota's en pamfletten. Hiermee werd reeds drie jaar geleden begonnen toen de machtige elektriciteitsmaatschappij! Ebves midden in de energiecrisis eero n naast de havenmuur van Zeebrug- aanvaarden. Bovendien uitten de ge- ge. Het plan werd na heel wat verwikke lingen afgewezen. Het zelfde gebeurde in 1975 met een ontwerp van de maat schappij 'Intercom', die een kerncen trale wilde bouwen in een natuurgebied langs de rivier de IJzer. op een boog scheut van de zee, te Nieuwpoort Steeds werd er van de zijde van de ener giebedrijven met nadruk op gewezen, dat de kuststreek cn enige mogelijke vestigingsplaats was. wegens de enorme hoeveelheden koelwater, waarover men moet kunnen beschikken. Op lange raadpleegde experts ook tal van rt ves ten opzichte van de overbrenging van de energie van het eiland naar de kust. Deze techniek werd nog nergens toegepast en bovendien is de zeebodem daar erg zanderig en beweeglijk. Dit zyn enkele van de motieven, die de regering er toe hebben aangezet negatief te rea geren op de voorstellen van de elektrici teitsmaatschappijen Thans beschikt België over drie kern centrales: twee in Doel en éen in Tihan- ge. De totale vapaciteit bedraagt 1656 termijn konden Doel aan de Wester- megawatt. Op de twee voornoemde schelde en Tihange op de Maas met plaatsen isnogeen centrale in aanbouw, meer in aanmerking komen voor de beide met een vermogen van 930 mega- bouw van nieuwe reactoren, omdat daar watt. Zij zullen in 1980 in gebruik geno- dan het verzadigingspunt zou zyn be- men worden. Er zal nu uitgekeken moe- reikt. Dit was de reden dat men met de bouw van kemeilanden in zee op enkele km van de kust kwam. Men dacht aan de Smalbank tegenover Koksyde en aan de Westhinder op een 10-tal km véér Blankenberge. De 'Commissie der Wïjzen'kwam in haar in maart aan de T2Q' regering overhandigd rapport tot de- zelfde conclusies, zij het dan met zekere reserves. Zo geven deze door het minis terie van Economische Zaken aange stelde experts toe, dat ernstige aanvul lende studies noodzakelyk zyn. Zo moe ten onder meer de gevolgen van het lo zen van grote hoeveelheden warm koel water in zee worden nagegaan. Het vraagstuk van de radio-actieve afval is nog helemaal niet opgelost. ten wordèn naar andere vestigings plaatsen in het binnenland. Hiervoor heeft de Belgische regennfe twee werk groepen ingesteld. De Belgische regering heeft een diep gaand onderzoek laten instellen en zo werd vastgesteld, dat men op een derge lijk kunstmatig eiland, dat bovendien zeer kostbaar zou zijn, ook nog koelto rens zouden moeten worden geplaatst, indien er meer dan één reactor van 1.000 megawatt zou tot stand komen. Dit zou project indiende om een reactor te bou- de plaatselijke bevolking zeker nooit binnengekomen, dat het toestel in de Oosterschelde terecht was gekomen. Dat bleek echter niet het geval ZEEUWSE Tekstjes Donderdag bevatte dit blad weereen boeiende kleine annonce- „Mijn baas, een arme scholier, wordt door het beleid van minister Den Uyl gedwongen mij, een trouwe, ge keurde eend te verkopen". En ja hoor - gisteren stond er een man aan de balie bij dit blad met een soortgelijk tekstje. Of dat ook ge plaatst kon worden. Het luidde: „Mijn baas. een arme belastingbeta ler. wordt het door het financierings beleid van minister Duisenberg on mogelijk gemaakt een tweedehands fietsje te kopen, nu ik versleten ben. Hij heeft 'em beslist nodig om naar zijn werk te gaan". Helïekstje werd niet geplaatst. De man kon het niet betalen. waar Smit Bolnes een onderdeel van uitmaakt) van plan is om komende week by het gewestelijk arbeidsburau de nodige ontslagaanvragen in te die nen Het gaat in eerste aanleg om rond de 80 personeelsleden. Aihankelijk van de plaatsingsmogelijkheden in andere IHC-bedrijven volgen er daarna even tueel meerdere ontslag-aanvragen. Vakbondsbestuurder Bijvank benad rukte. er is geprobeerd een zo gunstig mogelyke ontslagregeling te krijgen. Het uitgangspunt diende te zyn de rege lingen die tot nu toe in de scheepsbouw sector zijn getroffen. Die regeling zou de basis moeten worden voor IHC". aldus de heer Bijvank. Hij vertelde dat enkele hoofdpunten uit de RCV-regeling met haalbaar bleken te zyn voor Smit Bolnes, met name ten aanzien van een uitkering ineens en een afkoopregeling. „Maar wij hebben het accent duidelijk gelegd op de begeleiding van de werklo zen. met name de oudere werknemers", aldus de heer Bijvank. „wy hebben tot het uiterste toe onderhandeld. In dit so- Examen Aan de technische school te Eindhoven slaagde voor het kandidaatsexamen elektrotechniek J. v. d. Berg te Mid delburg. Voor het kandidaatsexamen civiel-ingenier slaagde J. A. Salomé te Goes. (Slot van pap. I) heeft alle begrip getoond voor ae eco nomische moeilijkheden, waarin We meldinge is komen te verkeren. Nu het is wel vast komen te staan, dat de klap niet mis is. De vermindering van de scheepvaart heeft niet alleen gevolgen in economisch opzicht. Het heeft ook z'n weerslag op het sociale vlak. Een voorbeeldje: De predikant van de vrije evangelische gemeente is met emeri taat. En het is zeker, dat er geen nieuwe voor in de plaats komt." Eén van de problemen om van rijkswa terstaat een vergunning los te peuteren was de vraag, of de evacuatie van de jachten uit de Westsluis wel snel genoeg kan gebeuren, wanneer de Oostsluiszou uitvallen en de beroepsscheepvaart naar de Westsluis moet uitwyken. In ge val van calamiteiten zullen de drijvende steigers van de jachthaven naar een an dere plaats in het sluizencomplex ge sleept worden. Nu al vol De gemeente Kapelle is niet van plan om de jachthaven - voorlopig - uit handen te geven. Er komt een haven commissie. die de haven gaat behren. Die commissie zal uit negen personen bestaan. Twee leden worden recht streeks door de gemeenteraad geko zen. er komen vijf vertegenwoordigers uit de middenstand in. Ook de haven meester zal in de havencommissie zit ting nemen. Voorzitter is burgemees ter Van Suylekom. De burgemeester van Kapelle is ervan verzekerd, dat de jachthaven in een grote behoefte zal voorzien. Er zijn al zo'n honderd aan vragen voor een ligplaats binnen. De haven is dus eigenlijk al vol nog voor dat hij er is. Het is allemaal nog maar een beschei den begin. Er liggen plannen op tafel om In de sluizen een Jachthavencomplex voor in totaal zevenhonderdvijftig ple ziervaartuigen ligplaatsen te creëren. Het volledige sluizencomplex wordt omstreeks 1980 overbodig, door de aan leg van een nieuwe 'tak' aan het Kanaal door Zuid-Beveland. Die 'tak' gaat waarschynlijk lopen vanaf de 'Post- brug' naar de 'Franse trap' tussen We meldinge en Yerseke. De jachthaven plannen zullen in fasen worden uitge voerd. De eerste fase houdt de aanleg van honderdvijfentwintig ligplaatsen in. De tweede fase bestaat uit de aanleg van honderdvijfenzeventig ligplaatsen, terwijl de derde en laatste fase de aanleg van nog eens vierhonderdvijftig ,ig- plaatsen inhoudt. INTREKKEN SUBSIDIE VMZ GEEN REGULEREN VAN DE PERS' MIDDELBURG - Gedeputeerde sta ten van Zeeland vinden niet, dat de in trekking van de waarderingssubsidie van vijfhonderd gulden aan de Vereni ging Milieuhygiëne Zeeland kan wor den gezien 'als een reguleren van de pers'. Zij schrijven dat aan drs. J. Wijne uit Utrecht, die over deze zaak een brief aan het college bad gezon den. Het college wijst erop. dat die waarde ringssubsidie al enkele jaren werd ver leend. Zij zeggen, dat hetcolleee college zich met de vereniging heeft verstaan, toen in het blad 'De Gouden Delta' „de toenmaüge voorzitter van ons college op een naar ons oordeel onbehoorUjke wyze werd bejegend". Gs schrijven, dat in dat gesprek ook van de kant van het VMZ-bestuur het bewuste artikel werd 'Betreurd'. Gs: „Maatregelen ter voorkoming van dergelyke publikaties werden in het vooruitzicht gesteld. Nu in het laatste nummer van 1975 het blad wederom on der de titel 'Oudejaarssprookje' een ar tikel bevatte waarin naar onze mening de fatsoensnormen met voeten worden getreden, is onze waardenng voor het werk van de vereniging zodanig ver minderd. dat wy geen aanleiding kun nen vinden op de begroting 1977 een subsidie ten gunste van de VMZ te ra men. Gelet op het feit, dat het hier gaat om een subsidie van 500.- aan een ver eniging met 2200 leden, kan er geen sprake zyn van een reguleren van de pers", zo schrijven gs in hun brief aan de heer wyne. Auto's beschadigd' in Burgh BURGH - Drie Rotterdammers die hun vakantie doorbrengen in het vakantie oord 'Eikendal' te Brugh hebben by de politie aangifte gedaan van beschadi ging van hun auto's, die geparkeerd stonden aan de A. v.d Weydeweg te Brugh. De nummerplaten waren van de auto's gehaald, antennes waren afge knapt en bovendien was de benzine uit de tank gestolen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2