ZVTM zet in opdracht van de
minister mes in dienstregeling
Bij de rijkspolitie nog
flinke onderbezetting
GEEN KERNCENTRALES
AAN BELGISCHE KUST
'SOCIAAL PLAN' VOOR
SMIT BOLNES ROND
Nieuwe jachthaven bij Wemeldinge
DIRECTEUR DR H. J. VAN ZUYLEN: 'BURGERS IN
DE REGIO ZIJN GEEN BURGERS TWEEDE KLAS'
234.808 KM MINDER
BESPAART F 243.266,-
De beperkingen mogen
leefklimaat niet aantasten
Kunstmatig eiland voldoet niet aan eis
Sluiting Zierikzeese fabriek een feit
Werkgroepen
ingesteld
almanak
ZATERDAG 24 JULI 1976
TERNEUZEN - De ZVTM heeft, in opdracht van de minister van Verkeer en
Waterstaat, het mes gezet in de dienstregeling voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Dat
gebeurt, zo blijkt uit de brief, waarin de gewijzigde dienstregeling wordt aange
boden. overigens niet van harte.
Directeur dr. H. J. van Zuvlen van RTM/ZVTM/SBM schrijft in de brief aan de
Rijkshoofdinspecteur van het Verkeer in het district Zeeland ondermeer: ..Het
regionale openbaar vervoer heeft begrip voor de budgettaire moeilijkheden van
het rijk en derhalve ook voor die van de minister van Verkeer en Waterstaat,
maar zij kan de belangen van diegenen, die aangewezen zijn op hel openbaar
vervoer- en dat zijn in belangrijke mate de minst draagkrachtigen. de jongeren
(scholieren) en de ouderen - geen inzet laten worden van een politieke strijd om
de benodigde gelden om een minimaal openbaar vervoer in stand te houden:
burgers in de regio zijn - hoewel gering in aantal - geen burgers tweede klas".
de minister. Daarmee protesteerden zij
openlijk tegen de plannen van de minis
ter om de tekorten in de begroting van
het streekvervoer te beheersen. Volgens
de maatschappijen zou het. voor Zee
land. redelijk zijn. wanneer de norm van
tien teruggebracht zou worden naar vijf
reizigers per rit.
Procedure
Directeur Van Zuyb
en SBM schrijft nu
rijkshoofdinspectei
wij ook in onze brieven t
de verschillende delen
van RTM/ZVT.M
de brief aan de
opnieuw: „Zoals
aanzien
het net
In de brief aan de rijkshoofdinspecteur
van het verkeer meldt de ZVTM-
directeur dat het in de bedoeling ligt de
nieuwe dienstregeling met ingang van
september dit jaar in te voeren. Resul
taat van de wijziging is in de eerste
plaats dat de bussen in Zeeuwsch-
Vlaanderen 234.808 kilometer per jaar
minder gaan rijden. Die kilometers zijn
op te splitsen in: maandag tot en met
vrijdag 168.177. 1 kilometer, zaterdag
36.025, 4 kilometer en zondag 30.606. 2
kilometer. In geld uitgedrukt bedragen
de besparingen: van 24 806 kilometer de
kilometerkosten a 41 cent. wat neer
komt op 10.170,- en van 1.34. wat
neerkomtop/ 281.403,- In totaal wordt
er ƒ291.573.- bespaard. Op dat be
drag van bijna drie ton moet echter wel
het vervoersverlies in mindering wor
den gebracht De ZVTM meent dat voor
dat vervoersverlies 48.307,- kan wor
den gerekend. De wijziging in de dien
stregeling komt dus neer op een netto
besparing op jaarbasis van 243.266.-.
Over de berekening van dat vervoers-
Burgemeester
opent sportzaal
in Westkapelle
WESTKAPELLE Zaterdag 7 augus
tus is om twee uur de officiële inge
bruikstelling van de nieuwe sportzaal
aan de Molenwal te Westkapelle. De
opening wordt verricht door de bur
gemeestervan Westkapelle. de heer L.
M. Moermond.
De opening van de nieuwe sportzaal
gaat samen met een aantal sportde-
monstraties. Om twee uur marcheert de
Brass-band OKK de sportzaal binnen,
gevolgd door de deelnemers aan deze
sportdemonstraües. Daarna volgt de of
ficiële ingebruikstelling van de sport
zaal door de burgemeester. Na de tien
minuten durende plechtigheid begin
nende demonstraties met een zaalvoet-
balwedstrijd door de pupillen van de
voetbalvereniging 'Noormannen', ge
volgd door een micro-korfbalwedstrijd
tussen het tweede en derde twaalftal
van korfbalvereniging 'Stormvogels'.
Het programma wordt voortgezet met
demonstraties van de gymnastiekver
eniging 'Hygiea' en de tennisvereniging
'De Westkaap'. Na de afsluiting van de
demonstraties door de burgemeester is
er vanaf 16.00 uur een receptie voor ge
nodigden in de sportzaal.
Auto gestolen
in Renesse
RENESSE - Inde nacht van donderdag
op vrijdag is in Renesse een auto gesto
len. Voordien hadden de daders eerst
de sleuteltjes van de auto, toebeho
rend aan B. H. te Renesse. ontvreemd.
De sleuteltjes bevonden zich in de
tweede woning van H. te Renesse. De
daders waren deze woning binnenge
drongen dooreen raam open te schuiven.
Naast een portefeuille met 1000,-, die
ze ook meenamen, vonden ze de auto
sleuteltjes Zodoende was het geen pro
bleem om ook de auto mee te nemen.
Van de daders ontbreekt tot nu toe elk
spoor.
Zweefvliegtuig
maakte noodlanding
BURGHSLUIS - Een zweefvliegtuig
heeft woensdagmiddag een noodlan
ding gemaakt in het uienveld van de
heer J Steur in de Brughste Polder bij
Burgh-Haamstede Het toestel, dat op
gestegen was van het vliegveld Haam
stede, bleef onbeschadigd. Aanvanke
lijk ontstond er enige consternatie te
verlies schrijft de heer Van Zuylen nog:
„Bij de berekeningvan het vervoersver
lies is er van uitgegaan dat op de verval
len nlten gebruik maakte, verloren
gaat"
Zoals bekend heeft de minister in een
brief van 26 mei laten weten dat naar
zijn mening ritten, die minder dan 10
passagiers boeken, moeten worden af
gestoten Het plan van de minister heeft
felle reacties van de kant van de
Zeeuwse vervoersmaatschappijen op
geleverd. „De opdracht om in de avon
duren en op zaterdag en zondag verbin
dingen met gering vervoersaanbod met
een beperkter frequentie of. als de ver
voerscijfers dit uitwijzen in het geheel
niet uit te voeren is volkomen in tegen
stelling met de opzet van drie Zeeuwse
maatschappijen RTM/ZVTM/SBM, de
van de RTM reeds schreven, zijn w ij
het met de gevolgde procedure ten
aanzien van de beoordeling van het al
of niet handhaven van autobusritten
op lijnen in de regio, met name waar
het hier lijnen betreft in randgebieden
van ons land en bovendien in een ge
bied. waar reizigersvervoer over de
rail ontbreekt, oneens".
En hij vervolgt: „Dit geldt zeker ten
aanzien van beide delen van
Zeeuwsch-Vlaanderen. waar in Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen vijf jaar geleden
het openbaar vervoer geheel werd ge
reorganiseerd en met name de dubbele
verbinding tussen oost en west, respec
tievelijk door de Braakman en via Phi
lippine. gezien de bezettingscijfers be
perkt werd tot één verbinding door de
Braakman".
De ZVTM/SBM wijst verder op de reor
ganisatie van de verbinding Kanaals
treek - Hulst - Breda, die tot aanzienlijke
vervoersvoorziening in belangrijke
mate werd aangetast. Ook staat dr Van
Zuylen stil bij de reorganisatie ui West-
Zeeuwsch-Vlaanderen en de toename
van de opbrengsten en dp vervoersom-
vang die daarmee gepaard ging.
Dr Van Zuylen „Men dient niet te ver
geten dat Zeeuwsch-Vlaanderen een
bijzonder deel van Nederland vormt
Dooidat dit gebied van oorsprong Bel
gisch is. heeft het een geheel andere
structurele opbouw dan oveng Neder
land. bovendien Is het door de brede
Westerschelde nog daarvan gescheiden
Het is geografisch al vele malen vastges
teld dat rivieren - en hier gaat het zelfs
om een brede stroom - een grote schei
dende werking uitoefenen tussen de be
volkingsgroepen aan weerszijden van
het water" De ZVTM/SBM-directeur
staat in dit verband stil by de aanslui
tingen tussen bus. boot- en treinverbin
dingen
Lijnennet
AMZ en de SW onlangs in een brief aan besparingen heeft geleid, zondat dat de
BUSDIRECTEUR VAN ZUYLEN:
TERNEUZEN - „Wij hebben alles in het werk gesteld om aan te tonen, dat
beperkingen in het openbaar vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen het leef
klimaat niet mogen aantasten". Dat schrijft ZVTM/SBM-directeur dr. H. J.
van Zuylen in een brief aan de colleges van b. en w. van de gemeenten in
Zeeuwsch-Vlaanderen, aan de Kamer van Koophandel en FVabrieken en
aan de instellingen, die betrokken zijn bij het openbaar vervoer
Aan al deze instanties is een afschrift van het rapport van de ZVTM over de
gewijzigde dienstregeling, uitgevoerd in opdracht van de minister, opge
stuurd. Zoals elders in de krant wordt gemeld, gaat hethierbij om een rapport
van ZVTM-SBM-directeur Van Zuylen aan de Rijkshoofdinspecteur van het
Verkeer in de provincie Zeeland.
Dr. Van Zuylen schrijft in de brief aan de verschillende instanties in
Zeeuwsch-Vlaanderen: „Wij zijn er allerminst van overtuigd dat de minister
onze argumentatie zal aanvaarden, mogelijk zal hij zelfs tot verdere ingrepen
besluiten. Teneinde de kans daarop zoveel mogelijk te verminderen moge ik u
- het betreft hier het belang van de bevolking in Zeeuwsch-Vlaanderen -
verzoeken u tot de minister van verkeer en waterstaat te wenden en in uw
eigen bewoordingen de bezwaren tegen elke verdere vermindering in het
openbaar vervoer dan nu is voorgesteld, naar voren te brengen".
Dr. Van Zuylen merkt in de brief verder op dat de voorgestelde beperkingen
noch bij ZVTM. noch bij SBM arbeidsplaatsen zullen kosten. „De voorge
stelde beperkingen betreffen uitsluitend ritten waarvan een minimaal ge
bruik wondt gemaakt en welke derhalve het voorzieningen-niveau nauwelijks
aantastenaldus de heer Van Zuvlen.
Dr. Van Zuylen schrijft over 'het lij
nennet' in Zeeusch-Vlaanderen: „Het
is terk gedifferentieerd. Bovendien
moet in de dienstregeling rekening
worden gehouden met een sterke
spreiding van de scholen voor middel
baar en hoger algemeen vormend on
derwijs en ook van scholen wat betreft
gezindte. Dit geldt zelfs ten dele ook
voor het basisonderwijs. Door een en
ander is het aantal relaties, waarin
schoolkinderen worden vervoerd, niet
alleen groot, maar ook sterk geva
rieerd. Het vervoer van scholieren
vormt niet minder dan 30 procent van
het totale lijndienstvervoer van de
ZVTM".
Volgens dr. Van Zuylen leidt het doen
vervallen van bepaalde ritten ogenblik
kelijk tot het vervallen van aansluitin
gen en derhalve tot een vrij belangrijke
aantasting van de kwaliteit van het
openbaar vervoer „AI het vorenstaande
leidt ertoe dat met name voor de secun
daire lijnen het getal van 10 reizigers per
rit geen maat is. waarop men de be
hoefte aan openbaar vervoer in
Zeeuwsch-Vlaanderen kan en mag
beoordelen. Er zijn zelfs ritten, welke
minder dan vijf reizigers vervoeren en in
feite gehadhaafd moeten worden, wil
men bepaalde kernen tuet geheel of gro
tendeels van openbaar vervoer uitslui
ten Dit geldt in de winter bijvoorbeeld
voor Cadzand, Philippine. Graauw en
Nieuw-Namen ".schrijft directeur Van
Zuylen.
En tenslotte constateert de
ZVTM/SBM-directeur nog: „De groei
van het openbaar vervoer wordt afge
sneden omdat de diensten die gaan ver
vallen en dat is met name gedurende de
avonduren en in de weekeinden het ge
val, de neiging om van een ander ver
voermiddel gebruik te maken doet toe
nemen omdat men nu niet meer op de
tijdstippen, dat autobusdiensten ver
vallen of beperkter rijden, zijn reis kan
beginnen of eindigen"
Woon wagenbewoner
in slecht blaadje
bij rijkspolitie
MIDDELBURG - Woonwagenbe
woners staan bij de politie in een
slecht blaadje: in hel jaarverslag
1975 van de rijkspolitie, district
Middelburg, is een opvallende pas
sage gewijd aan het verblijf' van
woonwagenbewoners in deze pro
vincie en de 'bijverschijnselen'.
Gesignaleerd w ordt dat het aantal
woonwagenbewoners, veelal af
komstig uit Brabant en Lintburg,
dat Zeeland ontdekt als recreatie
gebied. van jaar tot jaar toeneemt.
.Op zichzelf is dit een normaal ver
schijnsel. zolang ook deze medebur
gers zich gedragen zoals van iedere
burger verwacht mag wordenaldus
het jaarverslag, dat vervolgt' „Veelal
nemen deze lieden echter de be
staande wetgeving niet zo nauw en
ontstaat noodzakeiykerwijs een on
evenredig grote politiële bemoeinis
met een in verhouding klein aantal
mensen. Standplats innemend op
terreinen die voor dagrecreatie be
stemd zijn, wiegert men bij zonson
dergang deze terreinen te verlaten.
Als begeleiding van hun aanwezig
heid valt onder andere grote wild-
stroperij te constateren, waardoor
onrust in de omgeving ontstaat en de
landbouwers aldaar terecht een be
roep op de politie doen. Dal het
politie-optreden dan niet altijd tot
volle tevredenheid van de klagers ge
schiedt. valt te begrijpen tot ziver
het jaarverslag
TEKORT ZEELAND 22 PROCENT
KOMENDE JAREN
GROTE AFVLOEIING
MIDDELBURG - Het district Middel
burg van de rijkspolitie blijft kampen
met een aanzienlijke onderbezetting,
zo blijkt uit het jaarverslag over 1975.
Zo bedroeg de feitelijke sterkte bij de
vijftien verschillende landtroepen in
de provincie per 31 december in totaal
204 man. terwijl de toegestane (orga
nieke) sterkte - gebaseerd op het aan
tal inwoners - 264 man bedroeg, een
tekort derhalve van 60 man. Daaruit
laat zich een onderbezetting van ruim
22 procent aflezen.
Bij de verkeersgroep was een onderbe
zetting van 7 man (feitelijke sterkte 46
man. organieke sterkte 53 man). Bij de
recherchegroep is de organieke sterkte
per 1 januari 1976 opgevoerd van 9 tot 16
man. De feitelijke sterkte van 9 man kan
in verband met het algemene tekort aan
politiepersoneel - slechts geleidelijk
aan de toegestane sterkte worden aan
gepast. Gedacht wordt in de toekomst
aan een staibezetting van 3 man. een
recherche-informatiedienst van o man
en een recherchedienst van 7 man. Om
dat Zeeland in de zomermaanden wordt
overspoeld door vakantiegangers, doet
het personeelstekort zich hier nog eens
extra gelden en moet veel overwerk
worden verricht.
Uit een overzicht in het jaarverslag
blijkt dat in 1975 in het district Middel-
Zeeland uitgezonderd de gemeente
Middelburg. Vlissingen. Goes en Ter-
neuzen) in totaal 28.760 overuren wer-
'Stormy Monday'
te Terneuzen
TERNEUZEN - Vanavond (zaterdag
treedt in de Imageclub te Terneuzen de den gemaakt, een stijging met 6295 uur
rockformatie 'Stormy Monday' op. D ten opzichte van 1974. Van deze overu-
aanvang is 20.30 uur ren kon slechts 11.6 procent worden ge
compenseerd in vrije tijd. de rest in geld.
Old-timershow Groede Extra
GROEDE - Vanmiddag (zaterdag) is er
op de markt te Groede vanaf 14.30 uur
een old-timershow. Deze show wordt
besloten met een rondrit door Groede.
Na afloop van de rit met de old-timers
zijn er kinderspelen uit 'grootmoeders
tijd'. Deze spelen bestaan onder andere
uit kaatseballen en bikkelen, georgani
seerd door de afdeling Groede van de
Plattelandsvrouwen, in samenwerking
met de WV Groede. De kinderspelen
zijn van 15 00 uur tot 16.30 uur
OVERSTE LANTING
garanderen, is een systeem van zoge
naamde krtngsurveillances ontwikkeld
Dit systeem houdt in dat in de nachtu
ren en mdien noodzakelijk ook in de
vroege ochtend- en avonduren, een aan-
tal groepen, die geografisch tot elkag
horen, tot een vorm van samenwerk^
komen, waardoor te allen tyde een nt
nimaal toezicht is gewaarborgd.
Leeftijd
Behalve het probleem van onderbezet-
ting, levert ook de ongelukkige leeftyd-
sopbouw van het personeelsbestand
volgens overste W. D. Lanting het jaar
burg (met als werkgebied de provincie verslag de nodige beperkingen op. Bij de
Ervan uitgaande dat iedere politieamb
tenaar per periode van vier weken 160
uur dienst verrichtte, wordt in het jaar
verslag berekend dat er in feite per pe
riode gemiddeld voor 14 volwaardige
landgroepen is 47,7 procent van de poli
tieambtenaren ouder dan 50 jaar en 36
procent tussen de 18 en 30 jaar Daar
tussen is de 'middenmoot' zwaar onder
vertegenwoordigd met slechts 8.9 pro
cent tussen 30 en 40 jaar en 6.8 procent
tussen 40 en 50 jaar. Bij de speciale dien
sten (zoals recherche- en verkeersgroep)
liggen deze verhoudingen ongeveer ge
lijk. Gevolg van deze situatie is dat bin
nen 10 jaar nog ruim 90 poütiemensen
om leeftijdsredenen zullen afvloeien,
met als piekjaar 1979. waarin naar ver
wachting ruim 20 mensen de dienst zul
len verlaten. „Wil de komende jaren het
politieambtenaren extra dienst is ver- personeelsbestand tenminste op peil
richt, waarby het tekort in de zomer
maanden uiteraard hoger lag dan in de
overige maanden.
kunnen worden gehouden, dan zal het
noodzakelijk zijn in de nabye toekomst
meer jonge politiemensen na beëindi-
Om ondanks de onderbezetting en de ging van hun opleiding aan de scholen
extra druk in de zomermaanden de be
reikbaarheid van de politie 24 per dag te
dit district in te delen dan tot nu toe
gebruikelijk was", aldus het jaarverslag.
Dinsdag eerste
ontslagaanvragen
naar het GAB
ZIERIKZEE - Vakbondsbestuurders
van de industriebonden van NW. NKV
en CNV hebben vrijdagavond een
ontwerp-sociaal plan voor de af
vloeiing van de werknemers van de
machinefabriek Smit Bolnes te Zie-
rikzee gepresenteerd. Dat gebeurde
tijdens een bijeenkomst in de kantine
van het bedrijf, waar ongeveer 90 per
soneelsleden aanwezig waren. Benad
rukt werd dat daarmee de sluiting van
de Schouwse vestiging van het bedrijf
definitief een feit is.
Maandagmiddag aanstaande zullen de
vakbondsleden zich definitief over de
inhoud van het sociaal plan moeten uit
spreken Veel wijzigingen zal men er
overigens niet in kunnen aanbrengen.
„We hebben er tot het uiterste toe over
onderhandeld. Er ziteerlijk gezegd geen
ruimte meer in. Principiële wijzigingen
zijn weinig zinvol meer", verklaarde H.
Bijvank, bestuurder van de Industrie
bond NW.
Uitzijn mededelingen bleek ondermeer
Brughsluis, daar er een melding was dat de directie van IHC (het concern
Top-tien
Het sociaal plan zoals dat door de vak
bonden in overleg met de raad van be
stuur van het IHC-concem is ontwik
keld. beschouwde de bestuurder van
de Industriebond NW als 'een van de
betere regelingen' in Nederland. „Het
behoort - a Is j e d at zo mag zeggen - tot
de top-tien". meende de heer Bijvank.
die eraan toevoegde dat er 'uren. maar
dan ook uren' over is gepraat. „De laat
ste 28 uur hebben we bijna niet anders
dan met de raad van bestuur van IHC
onderhandeld", betoogde de heer Bij
vank.
In zyn toespraak tot de personeelsleden
van de machinefabriek wees de heer
Bijvank er nog eens op dat al het moge
lijke geprobeerd is om het bedrijf voor
Zierikzee te behouden „Alle alternatie
ven zijn helaas mislukt", stelde de heer
Bijvank. „Voor ons bleef dus over het
sociaal plan. Om de afwikkeling goed te
doen verlopen, hebben we een regeling
geëist, die de toets van de kritiek in Ne
derland zou kunnen doorstaan" De be
stuurder van de Industriebond NW.
üjdens de byeenkomst vergezeld van
zijn collega's De Vries en Bil van CNV en
NKV. vertelde ook nog waarom het
Noorse bedrijf van overname van de Zie
rikzeese vestiging heeft afgezien. „Het
Noorse bedrijf wilde te weinig risico op
brengen voor de voortzetting in twee
jaar van Smit Bolnes. Men wilde
maximaal 1 miljoen Nederlandse gul
dens opbrengen. Benodigd was gemid
deld 15 miljoen gulden. Het was dus een
zeer geringe bijdrage van de Noren", al
dus de heer Bijvank. „Het was een te
wankele basis en daardoor is het niet
gelukt".
Een beslissing over het ontwerp-sociaal
plan werd vrijdagavond nog niet geno
men. Dat gebeurt aanstaande maan
dag. Bestuurder Bijvank liet er weinig
twijfel over bestaan dat er voor de werk
nemers weinig mogelijkheden meer zijn
„Ik heb niet de illusie dat je met deze
regeling in de hand nog iets principieels
verandert".
(Van onze verslaggever)
OOSTENDE (B) - Ondanks het sterk
aandringen van de elektriciteitsmaat
schappijen en een gunstig advies van
een 102 leden tellende 'Commissie der
Wijzen' heeft de Belgische regering
besloten voorlopig geen kerncentrales
te laten bouwen aan de Belgische kust.
Zelfs de plannen om deze te vestigen
op een kunstmatig eiland op een zand
bank voor Zeebrugge of Nieuwpoort
werden gekelderd.
De politici zyn gezwicht voor de scherpe
reacties van de bevolking in de kust
streek, waar de jaarlijkse omzet van het
toerisme wordt geraamd op ruim 20 mil
jard frank. Men bevindt zich daar im
mers in één van de drukst bezochte re
creatiegebieden van Europa. Duizen
den Vlamingen vinden in deze vakan-
üebedrijvigheid hun broodwinning, die
ze in gevaar achtten door de eventuele
vestiging van kernreactoren in deze
streek Vandaar ook het felle verzet,dat
bestendig werd aangewakkerd door mi
lieugroepen, waaronder vooral 'Wake' in
de buurt van de Panne en 'Rem U 235' in
Zeebrugge.
Betogingen, volksvergaderingen en
protestmanifestaties waren tijdens de
voorbije jaren schering en inslag aan de
Belgische kust. Opvallend was hierbij
wel, dat men in die kringen steeds over
zeer precieze informatie beschikte, die
ook vakkundig werd verwerkt in pers
nota's en pamfletten. Hiermee werd
reeds drie jaar geleden begonnen toen
de machtige elektriciteitsmaatschappij!
Ebves midden in de energiecrisis eero
n naast de havenmuur van Zeebrug- aanvaarden. Bovendien uitten de ge-
ge. Het plan werd na heel wat verwikke
lingen afgewezen. Het zelfde gebeurde
in 1975 met een ontwerp van de maat
schappij 'Intercom', die een kerncen
trale wilde bouwen in een natuurgebied
langs de rivier de IJzer. op een boog
scheut van de zee, te Nieuwpoort
Steeds werd er van de zijde van de ener
giebedrijven met nadruk op gewezen,
dat de kuststreek cn enige mogelijke
vestigingsplaats was. wegens de enorme
hoeveelheden koelwater, waarover men
moet kunnen beschikken. Op lange
raadpleegde experts ook tal van rt
ves ten opzichte van de overbrenging
van de energie van het eiland naar de
kust. Deze techniek werd nog nergens
toegepast en bovendien is de zeebodem
daar erg zanderig en beweeglijk. Dit zyn
enkele van de motieven, die de regering
er toe hebben aangezet negatief te rea
geren op de voorstellen van de elektrici
teitsmaatschappijen
Thans beschikt België over drie kern
centrales: twee in Doel en éen in Tihan-
ge. De totale vapaciteit bedraagt 1656
termijn konden Doel aan de Wester- megawatt. Op de twee voornoemde
schelde en Tihange op de Maas met plaatsen isnogeen centrale in aanbouw,
meer in aanmerking komen voor de beide met een vermogen van 930 mega-
bouw van nieuwe reactoren, omdat daar watt. Zij zullen in 1980 in gebruik geno-
dan het verzadigingspunt zou zyn be- men worden. Er zal nu uitgekeken moe-
reikt. Dit was de reden dat men met de
bouw van kemeilanden in zee op enkele
km van de kust kwam. Men dacht aan
de Smalbank tegenover Koksyde en
aan de Westhinder op een 10-tal km
véér Blankenberge. De 'Commissie der
Wïjzen'kwam in haar in maart aan de T2Q'
regering overhandigd rapport tot de-
zelfde conclusies, zij het dan met zekere
reserves. Zo geven deze door het minis
terie van Economische Zaken aange
stelde experts toe, dat ernstige aanvul
lende studies noodzakelyk zyn. Zo moe
ten onder meer de gevolgen van het lo
zen van grote hoeveelheden warm koel
water in zee worden nagegaan. Het
vraagstuk van de radio-actieve afval is
nog helemaal niet opgelost.
ten wordèn naar andere vestigings
plaatsen in het binnenland. Hiervoor
heeft de Belgische regennfe twee werk
groepen ingesteld.
De Belgische regering heeft een diep
gaand onderzoek laten instellen en zo
werd vastgesteld, dat men op een derge
lijk kunstmatig eiland, dat bovendien
zeer kostbaar zou zijn, ook nog koelto
rens zouden moeten worden geplaatst,
indien er meer dan één reactor van 1.000
megawatt zou tot stand komen. Dit zou
project indiende om een reactor te bou- de plaatselijke bevolking zeker nooit
binnengekomen, dat het toestel in de
Oosterschelde terecht was gekomen.
Dat bleek echter niet het geval
ZEEUWSE
Tekstjes
Donderdag bevatte dit blad weereen
boeiende kleine annonce-
„Mijn baas, een arme scholier, wordt
door het beleid van minister Den Uyl
gedwongen mij, een trouwe, ge
keurde eend te verkopen".
En ja hoor - gisteren stond er een
man aan de balie bij dit blad met een
soortgelijk tekstje. Of dat ook ge
plaatst kon worden.
Het luidde:
„Mijn baas. een arme belastingbeta
ler. wordt het door het financierings
beleid van minister Duisenberg on
mogelijk gemaakt een tweedehands
fietsje te kopen, nu ik versleten ben.
Hij heeft 'em beslist nodig om naar
zijn werk te gaan".
Helïekstje werd niet geplaatst.
De man kon het niet betalen.
waar Smit Bolnes een onderdeel van
uitmaakt) van plan is om komende
week by het gewestelijk arbeidsburau
de nodige ontslagaanvragen in te die
nen Het gaat in eerste aanleg om rond
de 80 personeelsleden. Aihankelijk van
de plaatsingsmogelijkheden in andere
IHC-bedrijven volgen er daarna even
tueel meerdere ontslag-aanvragen.
Vakbondsbestuurder Bijvank benad
rukte. er is geprobeerd een zo gunstig
mogelyke ontslagregeling te krijgen.
Het uitgangspunt diende te zyn de rege
lingen die tot nu toe in de scheepsbouw
sector zijn getroffen. Die regeling zou de
basis moeten worden voor IHC". aldus
de heer Bijvank. Hij vertelde dat enkele
hoofdpunten uit de RCV-regeling met
haalbaar bleken te zyn voor Smit
Bolnes, met name ten aanzien van een
uitkering ineens en een afkoopregeling.
„Maar wij hebben het accent duidelijk
gelegd op de begeleiding van de werklo
zen. met name de oudere werknemers",
aldus de heer Bijvank. „wy hebben tot
het uiterste toe onderhandeld. In dit so-
Examen
Aan de technische school te Eindhoven
slaagde voor het kandidaatsexamen
elektrotechniek J. v. d. Berg te Mid
delburg. Voor het kandidaatsexamen
civiel-ingenier slaagde J. A. Salomé te
Goes.
(Slot van pap. I)
heeft alle begrip getoond voor ae eco
nomische moeilijkheden, waarin We
meldinge is komen te verkeren. Nu het
is wel vast komen te staan, dat de klap
niet mis is. De vermindering van de
scheepvaart heeft niet alleen gevolgen
in economisch opzicht. Het heeft ook
z'n weerslag op het sociale vlak. Een
voorbeeldje: De predikant van de vrije
evangelische gemeente is met emeri
taat. En het is zeker, dat er geen
nieuwe voor in de plaats komt."
Eén van de problemen om van rijkswa
terstaat een vergunning los te peuteren
was de vraag, of de evacuatie van de
jachten uit de Westsluis wel snel genoeg
kan gebeuren, wanneer de Oostsluiszou
uitvallen en de beroepsscheepvaart
naar de Westsluis moet uitwyken. In ge
val van calamiteiten zullen de drijvende
steigers van de jachthaven naar een an
dere plaats in het sluizencomplex ge
sleept worden.
Nu al vol
De gemeente Kapelle is niet van plan
om de jachthaven - voorlopig - uit
handen te geven. Er komt een haven
commissie. die de haven gaat behren.
Die commissie zal uit negen personen
bestaan. Twee leden worden recht
streeks door de gemeenteraad geko
zen. er komen vijf vertegenwoordigers
uit de middenstand in. Ook de haven
meester zal in de havencommissie zit
ting nemen. Voorzitter is burgemees
ter Van Suylekom. De burgemeester
van Kapelle is ervan verzekerd, dat de
jachthaven in een grote behoefte zal
voorzien. Er zijn al zo'n honderd aan
vragen voor een ligplaats binnen. De
haven is dus eigenlijk al vol nog voor
dat hij er is.
Het is allemaal nog maar een beschei
den begin. Er liggen plannen op tafel om
In de sluizen een Jachthavencomplex
voor in totaal zevenhonderdvijftig ple
ziervaartuigen ligplaatsen te creëren.
Het volledige sluizencomplex wordt
omstreeks 1980 overbodig, door de aan
leg van een nieuwe 'tak' aan het Kanaal
door Zuid-Beveland. Die 'tak' gaat
waarschynlijk lopen vanaf de 'Post-
brug' naar de 'Franse trap' tussen We
meldinge en Yerseke. De jachthaven
plannen zullen in fasen worden uitge
voerd. De eerste fase houdt de aanleg
van honderdvijfentwintig ligplaatsen
in. De tweede fase bestaat uit de aanleg
van honderdvijfenzeventig ligplaatsen,
terwijl de derde en laatste fase de aanleg
van nog eens vierhonderdvijftig ,ig-
plaatsen inhoudt.
INTREKKEN
SUBSIDIE VMZ
GEEN REGULEREN
VAN DE PERS'
MIDDELBURG - Gedeputeerde sta
ten van Zeeland vinden niet, dat de in
trekking van de waarderingssubsidie
van vijfhonderd gulden aan de Vereni
ging Milieuhygiëne Zeeland kan wor
den gezien 'als een reguleren van de
pers'. Zij schrijven dat aan drs. J.
Wijne uit Utrecht, die over deze zaak
een brief aan het college bad gezon
den.
Het college wijst erop. dat die waarde
ringssubsidie al enkele jaren werd ver
leend. Zij zeggen, dat hetcolleee college
zich met de vereniging heeft verstaan,
toen in het blad 'De Gouden Delta' „de
toenmaüge voorzitter van ons college
op een naar ons oordeel onbehoorUjke
wyze werd bejegend". Gs schrijven, dat
in dat gesprek ook van de kant van het
VMZ-bestuur het bewuste artikel werd
'Betreurd'.
Gs: „Maatregelen ter voorkoming van
dergelyke publikaties werden in het
vooruitzicht gesteld. Nu in het laatste
nummer van 1975 het blad wederom on
der de titel 'Oudejaarssprookje' een ar
tikel bevatte waarin naar onze mening
de fatsoensnormen met voeten worden
getreden, is onze waardenng voor het
werk van de vereniging zodanig ver
minderd. dat wy geen aanleiding kun
nen vinden op de begroting 1977 een
subsidie ten gunste van de VMZ te ra
men. Gelet op het feit, dat het hier gaat
om een subsidie van 500.- aan een ver
eniging met 2200 leden, kan er geen
sprake zyn van een reguleren van de
pers", zo schrijven gs in hun brief aan de
heer wyne.
Auto's beschadigd'
in Burgh
BURGH - Drie Rotterdammers die hun
vakantie doorbrengen in het vakantie
oord 'Eikendal' te Brugh hebben by de
politie aangifte gedaan van beschadi
ging van hun auto's, die geparkeerd
stonden aan de A. v.d Weydeweg te
Brugh. De nummerplaten waren van de
auto's gehaald, antennes waren afge
knapt en bovendien was de benzine uit
de tank gestolen.