Humorfestival Heist internationaal gericht NEDERLANDERS, ZWITSER, ENGELSEN DROOGTE EN OVERSCHOTTEN Rechter kan de vissers vervolgen HEIST (B)- Het jaarlijks humorfesti val In Heist, vandaag - zaterdag - tot en met woensdag, hel cabareteske to- evenement van de Belgische kust', is na van een inzinking weer gestegen tot een peil dat. naar de meping van de organisatoren, dit jaar het niveau van de oude gloriedagen zal overtroeven. De formule van dit humorfestival is meer dan ooit het geval geweest, ,in- temationaler geconcipieerd"). Van de traditie om uitsluitend eigen tijdse cabaretgroepen uit Nederland en Belgisch-Vlaanderen te presenteren wordt in deze fesUvalpenode volkomen afgeweken. En voorgoed', verzekert se cretaris Wilfried de Schepper van het humorfestival. Door het succesvolle op treden van het intussen zeer bekend geworden Italiaanse clownsduo I Co- lombaloni. vongjaar.de uitsmijter' ge weest. is er bij de organisatoren defini tief het plan genjpt om het humorfesti val voortaan een intemauonalere rich ting uit te sturen. Om even in het kort voor te stellen welke artiesten en caba- retgroepn men zoal in zaal Ravelingen te Heist tegemoet kan zien: de Neder landse cabaretgroepen Don Quishoc- kine en Hoeraak, de Bredase caberetier Piet Bogaerts. het Franse Theatriculo van Jeanpaul Hubert, de Engelse pop cabaretgroep .Alberto y Lost Trios Pa ranoias. de Zwitserse clown Pic. premiere-voorstelling van het Neder landse popcabaret Hauser Orkater en lazzoptredens van de Waso-band en the Yellow City New Orleans Band De op tredens zijn verspreid over verschil lende dagen. Vers bloed Wilfried de Schepper zet uiteen waarom het humorfestival op zo'n in ternationale toer is gegaan. .Die Ita liaanse clowns hebben eigenlijk de doorslag gegeven We speelden name lijk al langer met de gedachte om het concept van het humorfestival te wijzi gen. Het programma van I Colombaioni sloeg vorig jaar enorm aan, dusdachlcn we, dan maar meteen omturnen. Op de nu ingeslagen, internationaal georiën teerd e weg willen we doorgaan. Het hu morfestival heeft van nu af aan gebro ken met de traditie, een soort confronta tie tussen Vlaams en Nederlands caba ret te brengen. Het werd ook tijd dat we uit andere landen vers artiestenbloed konden tappen, want het Nederlandsta lige cabaret, in de ruimste betekenis, is zoetjesaan door ons uitgeperst als een citroen. De nieuwe krachtlijn in het hu morfestival zal dus grotendeels van verder weg komenwaarmee dit festival automatisch ophoudt een zuiver Neder landstalige aangelegenheid te zijn' Een andere nieuwe opvatting van de fesüvalorganisatoren is dat alle cabaret eerst wordt beoordeeld, vóór een optre den tijdens het humorfestival contrac tueel wordt vastgelegd .Eerst alles zien dan pas gaan we over tot contracteren. We willen tegenover het publiek geen flater meer slaan, zoals dat in het verle den wel is gebeurd", beweert Wilfried de Schepper. Programma Na een middagje jazz op het Heister Heldenplein, van vier tot zes. opent de Franse artiest Jeanpaul Hubert de reeks voorstellingen in zaal Kavelin gen. Hubert is het kleinste, mobiele theater van de wereld. Zijn hele pop penkast. met talloze attributen er op en aan, hangt aan zijn lichaam. Thea- tricule (samenvoeging van Theatre Miniscule) werkt tegen een zwarte achtergrond. Na deze poppenspelen gaan de monden van de Engelse groep .Alberto y Lost Paranoias' open De leden doen denken aan Frank Zappa en The Mother of Ven- tion. Dit popcabaret doet met zedepre- kend maar steekt- niet zelden zeer gewaagd- de draak met de hedendaagse opvattingen. Beide voorstellingen zyn vanavond. Zondag - eveneens om half negen - treedt de Nederlandse cabaretgroep .Hoeraak' op Ze was winnaar van de Delftse cabaretten. Peter Bogaerts, winnaar van de dltj aar gehouden speur tocht naar humoristisch talent, is zondagavond ook te zien. Maandag staat de hele dag in het teken van deze .humoristische talenten jacht'. Voor muzikale bijdragen zorgen de Yellow City New Orleans Jazz Band en het koninklijke Vlaamse Muziek conservatorium te Antwerpen, dinsda gavond treedt de laureaat van de talentenjacht op en brengt het Neder- Dc Engelse. poppersAlberto Ylosl Trios Paranotas landse cabaret .Don Quishocking' een premiere-programma. Volgens Wilfried de Schepper heeft Don Quishocking anderhalfjaar stilgelegen en wil ze via het humorfestival weer flink in bewe ging komen' Op de laatste festival dag komen twee verschillende grootheden in actie. Om half negen 's avonds treedt de vermaarde Zwitserse clown Pic op. Het tweede deel van dit programma is voor rekening van de Nederlandse pop- cabaretgroep .Hauser Orkatcr'. Zij brengen het programma .Famous ar tists', waarin, flink wordt gepersifleerd. Alle avonden van het humorfestival worden gepresenteerd door de Belgie .nogal verguisde zangeres' Mary Porce- lyn. Mary zou ooit naakt gesignaleerd zijn op de Belgische stranden, zo schreef destijds de boulevard-pers Voor de jeugd heeft de organisatie van het hu morfestival een speciaal paspoort in de maak. waarmee tegen sterk geredu ceerd tarief alle humor-avonden kunnen worden bijgewoond. In de Televisie-actualiteiten rubriek 'Hier en Nu', van de N.C.R.V. was er dinsdag 13 juli j.l. een reportage te zien over de problemen die de aanhou dende droogte voor de boeren en tuin ders in Europa met zich meebrengt- Op zich niets nieuws meer. Belangrijker was het gesprek met landbouwcom missaris Lardinois over de zuivelover- schotten. Dit baasje zit te springen om de Europe se. dus ook Nederlandse landbouw of beter de melkveehouderij, een aantal maatregelen in de maag te splitsen te neinde de zuiveloverschotten op te rui men. Jammer voor hem heeft de huidige droogte en de daarmee gepaard gaande problemen op dit moment een spaak in zijn boterwiel gestoken. Zodra hij echter zijn kans schoon ziet zullen de melk veehouders de rekening gepresenteerd krijgen. Ze zullen voor de door hen gele verde melk. heffingen moeten gaan be talen. De subsidies op de tankmelk zul len ze kunnen vergeten, evenals alle an dere bestaandesubsidie's. Nadedoorde droogte voor velen grote schade en vooral grote kosten die door regen met meer goed te maken zyn. knjgen ze straks nog een seen flinke trap na. In voetbaltermen noemt men zoiets 'na trappen'. Een dermate zware overtre ding. dat men tegenwoordig, direct uit het veld gestuurd word. Maar Lardinois zal ook na een dergelijk vergrijp wel verder mogen spelen. Duidelijk bhjktnu wel de misleidende voorlichting. Ook van de landbouworganisaties. Immers, een paar jaar geleden werd men opge pord om de melkveehouderij uit te brei den. Men moest legboxstallen neerzet ten. Men moest geen 10 of 20. maar 60- 100 of meer melkkoeien gaan houden. Dan kon men geld verdienen. Dan kon men zijn bedrijf redabel maken Vorig jaar nog werd men hier in Zeeland of beter op Zuid-Beveland. gedwongen om hoge investeringen te doen in de aanleg van melktanks. Een alternatief was er niet. Koeien opruimen of in de tank gaan melken. Velen zijn de laatste jaren Crematorium Naar aanleiding van de discussies in de Middelburgse raad over de voorgeno men bouw van een crematorium zou ik gaarne het volgende willen opmerken. Ik ben geboren Middelburger en bijna 75 jaar. In de loop der jaren heb ik de afbraak en herbouw van de Hofplein- kerk gezien, waarbij, zoals by de meeste kerken, van het kerkhof uit de oude tijd in en bij de kerk de skeletten zyn opge graven. De kinderen voetbalden met de schedels. Bij het graven van het open zwembad waar ik vlakbij woon, werden de daar gevonden geraamten gekruist op de ra diator van een dragline bevestigd Tenslotte is het stoffelijk overschot van mijn eerste vrouw na 15 Jaar geruimd en bij de massa gevoegd, zonder mijn voor kennis Ik kwam haar graf bezoeken, maar het bestond gewoon niet meer Ik zou wel graag weten hoe de heren Kodde en van de Toom over zulke din gen denken, die by crematie niet meer mogelijk zijn. Nu gaat het bij mij niet over godsdienst enz maar om redelijk den kenIk zou heel graag willen zien d at het crematorium er voor mijn dood staat. Dus geen getalm meer Al zou ik de eerste zijn voor crematie, dan weet ik tenminste dat mijn resten zullen rus ten Nlc. G. van Hoepen Beenhouwerssinge! 87 Middelburg op deze manier op enorm hoge kosten gejaagd. Nu wordt de rekening gepre senteerd De verslaggever vroeg hetLardionoiszo echt N C.R.V -achtig. zo echtchristelijk: „Ken men niet eenvoudiger de garan tieprijs van de melk verlagen? De boe ren hebben dan geen of minder inkomen en zullen dan vanzelf wel stoppen. Ge zegend zy uw hgboxenstal. Lardinois beaamde dat dit de meest eenvoudige oplossing was. maar was blijkbaar toch ongerust dat dit voor de boeren te dui delijk zou worden. Op de vraag of dit alles van invloed zou kunnen zijn op de prijs van deze produkten voor de con sument, antwoordde Lardinois. dat al les in het werk zou worden gesteld, om de consumentenprijs niet te beïnvloe den Hieruit werd weerietsduidelijk.n.l. dat de consumentenbelangen voor hem heel wat zwaarder wegen dan de belan gen van de producenten Lardinois zou het beter doen als voorzitter van het Consumenten Contact, dan als EEG- landbouwcommissaris. Bovendien ver klaarde hij dat de landbouworganisa ties niet afwijzend stonden tegenover zijn voorgestelde maatregelen. Zij wer ken dus blijkbaar mee aan de loonsver laging voor de boeren. Ik zou het commentaar van dhr nok of Lanser wel eens willen horen als deze verslaggever hen zou vragen. ..Heren zou het geen goed idee zijn om alle werknemers voortaan 25.- per week minder in hun loonzakje te geven0 Een paar jaar geleden werd de boterberg die er toen was. opgeruimd door de boter voor 0.25 per pakje aan Rusland te verkoppen. Als men de boter voor die prijs op de Nederlanse markt zou bren gen zou hij zeker grif verkocht worden. Maar ja. dat kan niet, want dan trapt Unilever e.a. op de meervoudig onver zadigde vetzuren bevattende tenen. Dus dan de boeren er maar voor op 1 aten draaien. Als men in Brussel op deze ma nier verder gaat. dan zal men de nog overblijvende boeren het best onder de beschermde diersoorten onder kunnen brengen. Wil men ze tenminste voor uit sterven behoeven, waar het op dit mo ment nog met erg op lijkt. P W van Overbeeke Kapelle Feike Asma en de geharnaste recensent Zeer geachte verslaggever G. v. L.. hoe wel ik u met ken. twijfel ik niet aan uw muzikale kundigheid, dat is dus met het punt. Het punt is. dat ik twijfel aan uw 'onbevangenheid' wanneer u zich te luisteren zet bij 'n concert van Asma en evnt, ook bij b v. Piet v. Egmond. U pantsert zich bij voorbaat en neemt plaats met geveld rappier, bijvoorbaat zoekende waar u ze kunt treffen. Dit lij kt me niet sportief, totaal weerloos als ze zijn. zich daarboven met lichaam en ziel inspannende het beste van hun gevoel en kunnen aan ons te geven. Waarom b v die foto's van Asma en Van EgmonUl boven hun recenties en niets bij recen- ties van de zogenaamde 'strenge-stijl' organisten? Ze doen me denken aan fo to's. welke men vindt op grafstenen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Natuurlijk kan over de samenstelling van programma's van gedachten gewis seld worden Asma is van aanleg een dramatisch, romantisch en lyrisch kun stenaar Maar moeien deze zaken dan geweerd worden0 Mag ergeen sen timent meer zijn? Het leven zelf is drama, ro mantiek. sentiment. Kunst is toch een afspiegeling, een verbeelding van het leven in al zijn facetten. Feike Asma be nadrukt nu in zyn kunst krachtens zyn aard vooral deze facetten en de mensen luisteren, genieten, worden meeges leept, De domme massa? Verheugend is. het groeiend legioen jongeren. Zoeken ze 'n tegenwicht voor de pianist Mad ge? Asma dwingt tot luisteren Laat hij het orgel af en toe maar bijna van de muur spelen voor mijn part. Waarom geachte recencent, zo neutraal ge schreven over het laatste nummer van het programma: de 'Resurrection' van Marcel Dupré? Waarom hier in ieder ge val de zon eens wat laten doorbreken? Dit stuk werd toch, als men het horen wil in 'n volledige vervoering, virtuoos gespeeld naar een overweldigende cli max toe. Wat een meeslepend spel: wat een tech niek! En het applaus was niet zozeer hartelijk, zoals u schrijft, maar zo du rend en ovationeel als ik het bij een or gelconcert nog niet eerder gehoord heb. Ik weet dat gedachten wisselingen over Zuid Afrika Wat die mijnheer v. d. Gaay vraagt over die zwarte gastarbeiders daar kunnen wij natuurlijk niet gemakkelijk ant woord op geven. Ik weetnietofmynheer Damelsche en mijnheer Loniger in Af rika zijn geweest, ik met en ik verlang er ook helemaal met naar Ik heb bijna 33 jaar op de Schoorsteenvegersingel ge woond en nu al bijna 8 jaar in de Baars jesstraat. Wy deden nooit aan rassen discriminatie. want daar gaat het uit- eindelijk om. we zeiden goedendag tegen elkander, nooit geen kannibalen of zo tegen gekomen, dus we leefden erg rustig en hopen dat te blijven doen. Ik denk dat die zwarten in die vrije landen misschien maar 1 boterham te eten kregen en als ze nu in Zuid-Afrika en Rhodesié 2 boterhammen kunnen krij gen. wat doe je dan. je wilt leven en als het daar misschien nog rotter is. ja dan ben jegeneigd. daar maar heen te gaan Maar nu wat anders. Mijn oudste zoori heeft met een collega metselaar in Am sterdam en Amstelveen gewerkt en die man wilde ïuet graag terug, omdat hij zijn zwarte collega daar in Afrika moest behandelen als een soort slaven en min derwaardigen en dat stond helemaal met. Als je geen geweten hebt kan je als blanke rijk worden of in ieder geval 't goed hebben Maar met die discrimina tie om die uitbuiting wek je alleen maar haat en zeker geen liefde En die zwarten worden ook weer ontwikkeld en ze ne men dat op d'n duur niet En daar gaat het om. niet om die flauwe kul van vragen van dhr. v. d Gaay. En ik weet zeker dat onze Lieve Heer achter ons staatals wij tegen die discriminatie zyn. Jezus heeft liefde geleerd en wil dat zwarten, roodhuiden en gelen ook een menswaardig bestaan hebben en m liefde en vrede met andere mensen van kleur kunnen leven. O. Sinke Baarsjesstraat 15 Middelburg kunsten over kitsch en waar de grenzen liggen altyd ontaarden in een oeverloos gezwam. Dit. schrijven moest mij desondanks van het. hart. Simon P. F van der Meer organist-pianist Chopinlaan 105 Vlissingen. Zuid Afrika en het vrije westen Dat de heer Geldof niet begrijpt dat het met alleen ging om het Zuidafrikaans op de scholen lijkt me sterk. Dit was name lijk één van de vele vormen van onder drukking die het misdadige Vorster- reglem de zwarte bevolking wilde op leggen Gevoegd bij de andere sociale misstanden in dit racistische land had dit tot gevolg- een uitbarsting van woede en geweld en geen uniedrome oplossing of demonstratie, heer Geldof. want die zijn daar allang een utopie en zullen dat wel blijven ook. Dat het niet alleen zwarte politie was, maar voor het overgrote deel blanke po litie (hoe kan het anders in een polities taat als Z-Afrika) moet u niet ontgaan zyn, als u tenminste met alleen naat programma's van de TROS kijkt. Maar als men blind voor de werkelijkheid is. kan men dit wel eens over het hoofd z ien. want de t.v beelden die men liet zien waren werkelijkheid, nl. dat de meeste zwarte mensen in krotten wonen zonder enige luxe en comfort, die daar alleen voor de blanke is weggelegd. De meest noodzakelijke voorzieningen zoals elektra, water en riolering waren daar niet aanwezig, was eigenlijk ook metnodig, want men kon z'n behoefte in ton kwijt en wassen hoefde ook niet, want men is toch al zwart. Dat durven sommige mensen zonder schroom "kleine apartheid" te noemen, waar schijnlijk minder erg als racistisch be wind Wat de drank er mee te maken heeft is my ook een groot raadsel, mede gezien het feit dat deze mensen nog niet genoeg geld hebben om te eten. laat staan om er ook nog eens drank van te kopen. Waar het in feite om gaat is. dat deze zwarte bevolkingsgroep de uitbuiting en onderdrukking van het Vorsterre- giem zat is en ook wel eens willen mmeedelen in de welvaart die over de ruggen van deze goedkope arbeids krachten tot stand is gekomen, wat sommige mensen een normaal ver schijnsel vinden. Wat men met praten en onderhandelen (om maar niet te spreken van stemrecht, daar is men maar al te bang voor) niet kan bereiken m landen als Z-Afrika en Rhotiesie. moet men dan maar met de harde hand doen. Desnoods in de vorm van een guerillaoorlog wat op den duur de meest voor de hand liggende oplossing zal zijn om racistische dikta- tors als Vorster en Smith de kop in te drukken. M C. Danlélschi Breestraat 50 Middelburg Auto-overlast Ondergetekende kan het niet nalater op te merken dat in plaats van het ge jammer over een luttele hondedrol zoals dat ook in deze rubnek by tyd en wijle vernomen wordt, het beter is zich te bekommeren over de ontstellende verwoesting en ellende die het heden daagse verkeer aanricht. Het besmeurd zijn van een wellicht glimmende schoen is een belachelijk iets vergeleken bij 400 kinderzielen die per jaar door de stalen monsters, waarvan vleselijke afgoden dienaars de bestuurders zijn, worden weggerukt, Steen en been te klagen over wat hondepoep is blijk van dwaasheid: zich te bedroeven over de slachtoffers die de moderne afgoden maken, getuigd van versland. Wat is ..hondenoverlast" vergeleken bij de overlast van een blik ken gedrocht? Niets toch immers? joh. de Rijke. Vlissingen. Nogmaals: Zuid Afrika Rusland Het zal vele lezers van de P.Z.C. toch weldadig aandoen dat er onder de Zeeuwen nog zovelen zijn die een zeer goed woord over hebben voor Zuid- Afrika en dit zo gedurig ook eens uiten. We zijn gewoon om te spreken van een zwijgende minderheid, maar zijn er ook van overtuigd dat als deze minder heid eens iets meer van zich liet horen, men er versteld van zou staan wat er onder deze mensen leeft. Dan zouden de mensen van de massa media er vermoedelijk van schrikken en wel terdege bemerken dat hun door en door verkeerde voorlichting inzake Zuid-Afrika toch nog niet helemaal wordt geloofd en dat er ook nog nuche- tere mensen zijn die een heel andere kijk op deze zaak hebben. Mensen die wel heel duidelijk zien wat de achtergrond van dergelijke valse voorlichting is. Wie de ingezonden stukken in de P.Z.C. van dinsdag 13 juli las kan weer even moed scheppen. Trouwens mijn erva ring in dezen is: Mensen die kort of lang in Zuid-Afrika gewoond hebben zijn pro-Vorster Mensen die de Z.Afri kaanse bodem nimmer betraden gaan tekeer als wilden en hebben de woorden racisme en facisme voor in de mond. Het zou wel eens wenselijk zijn dat der gelijke lieden nu eens een bezoek kon den brengen aan dat land. En dan ook tevens eens een kijkje mochten nemen in die landen die nu echt 'bevrijd' zijn. zo men dat noemt. Hoe is het in Angola? Hoe in Oeganda? O ja. dat ingezonden stuk over de humor van Amin aldaar toont wel aan dat r ook een dergelijk land nog mogelijkheden zijn om sla' beestmens te regeren. Bij de Romeinen werd men voorde leeuwen geworpen, bij Alva kwam men aan de galg en in Oe ganda wordt men een prooi der kroko dillen of moet men eigen vlees eten. En dat in 1976 bij in bevrijde landen. Heeft, men daar de klok nu voor of achteruit gezet0 Wie neemt hetnu nog op voor alle mogelijke bevrijdingsbewegingen? Wie steunt het nu nog met ene cent? Van onze ontwikkelingshulp rijden de hoog ste 'gezagsdragers' daar rond in de duurste Mercedessen. En de bevolking verhongert en verkommert. Nog nooit van tevoren zoiets beleefd. Soweto! Wie daar geweest is mag bekend zijn dat het een plaats is waar zeer veel voor de be volking is gedaan. De kerkelijke hoogle raar Prof. Jonker was er in mei j.l. en heeft er zich over verwonderd hoe men daar de Bantoes huisvestte. Aardige huizen en mooie tuintjes. En als het eens mis ging met de bewoners, dan was het die mensen hun eigen schuld. Voor zeer lage huur mochten ze daar wonen Maar er waren er ook die hun badkamer voor fietsenstalling gebruikten en eigenhan dig aan het slopen gingen! Maar Soweto kon en kan wedijveren met zeer veel sleden voor kleurlingen buiten Z. Afri ka. Ga eens kijken in Abbessinië enz. Zie eens hoever de Negus gevorderd is op het gebied van volkshuisvesting. Nogmaals: Handen af van Zuid-Afrika. In zijn mooie boek: Zuid-Afrika op de tocht, heeft de schrijver Bas Goedhart in enkele Pagina's weergegeven waarom dit land zo van alle kanten ver dacht. gemaakt wordt en waarom men het blanke bewind daar haat. 1. Het is de hand van Calvijn die zicht baar op Z Afrika drukt. Met anderen woorden: Het is een christelijk land. Vandaar de haat. 2. Het heeft enorme bodemschatten die de begeerte van velen opwekken. 3. Rusland rust niet aleer het de Kaap onder zijn voogdij heeft om op die wijze ook daar dè zee te beheersen. Zo kunnen we doorgaan. Maar ons volk ziet blijk baar van dit alles niets en laat zich maar leugens voorhouden en men slikt alles gewillig. Het zal wel zo zijn. ..Wat zou een wereld die in het boze ligt, wat zou een gevallen engel, als de vorst der duisternis, nu anders kunnen doen dan de waarheid tegenspreken? Daar heeft de wereld bijzonder genoegen in. dat wil ze m haar venijnige vijandschap. Ze is altijd bezig de waarheid te onder mijnen, niets anders." (Wijlen ds. J. P. Paauwei. L. Janse 's Gravenpolder Solidair met Israël Met afgrijzen nam ik kennis 'van de zoveelste actie' jegens het Joodse Volk, nu in Afrika, de bedrieglijke rol van president Amin is duidelijk, waai ismevrouw DoraBloch? De lafheid je gens het volk van Israël "bedreven sleept zich voort in de loop der eeu wenvelen, ook het Christendom zijn schuldig, aan voorbije vervolgin gen De ekonomische macht van de vijanden van Israël werd enkele jaren geleden zo groot, dat wij als Ned er- lands volk,onze houding jegenshen, in ongunstige en onjuiste zin wijzigden, dit om de katastrofe der verdere boy cotvan ons af te houd en. Het geheel is een ingewikkeld proces. De geschie denis der joden in de vele eeuwen is mede een ingewikkeld proces:... dui delijk zien wij de lijnen in de voorspel lingen. reeds vóór onze jaartelling ge daan. óók in deze tijd. Laten wij als Nederlanders solidair zijn en blijven met het volk hetgeen wij eensin vroe ger eeuwen, gastvrij opnamen, een volk waar zovelen van zijn heenge gaan. groten en ook kleinen... Ik juich de aktie van Israël om haar onschul dige burgers in Afrika te bevrijden en te beschermen zeer toeander maal leveren zij het bewijs over grote gaven te beschikken welke bóven di plomatie uitgaan. Klachten en nog. eens klachten bij de veiligheidsraad tégen Israel... antwoord zou moeten zijn, waar zijn zij gebleven.... die van Warschau, van Frankfurt, van Amster dam, van overal Waar ls me vrouw Dora Bloch???? Solidairmet Is raël en dit volk, waarvan een deel eens tot ons volk behoord heeft en in het 'Hollands Jeruzalem'; Mokum (Am sterdam) eeuwen in vrijheid kon le ven. tot de 'kaping' kwam en velen onschuldig werden weggevoerd. Aan klacht Jegens allenwelke hun hand opgeheven hebben, jegens de duizenden onschuldigen, welke uit af gunst, jaloezie en... haat werden ver moord. Niemand kon en kan immersop tegen de geachte en grote vechtlust in positieve zin des woords van deze ge- slagenen. welke Gods Kinderen zijn.Solidair met Is raël Fr. Inniger, Nassaulaan 213. Middelburg De heer C. F. Klooster uit EUcwouts- dijk stapt wel heel luchtig over de strijd Nazi-Duitsland tegen Rusland heen. U schrijft: Hitler was zo dom om Rusland aan te vallen". Het was een weloverwogen plan. reeds voor 1933 brulde Hitier over het Bolsjewisme dat vernietigd moest worden. Duizelig van succes in het begin van de 2e wereldoorlog: heel Europa onder de voet gelopen, een uitstekende Atlan- ticwal, gedekt dus in het Westen, op naar het Oosten in juni 1941. Het resul taat is u wel bekend. Ik prijs my gelukkig hr. klooster, dat Duitsland in tweeën ligt. Het heeft nu heden ten dage de sterkste legermacht in Europa, laat slaan als het één Duits land was geweest Reeds tweemaal heeft het Europese volk de Duitse soldatenlaars op zijn nek gehad, gaarne geen derde maal meer Mocht u meer willen weten van de 2e wereldoorlog, het boek 'Data. feiten en documenten'. Kroniek van de 2e Werel doorlog. samengesteld door G. Ballen- UJn. Uitgave N.V. voorheen fa. J. v d. Loef. Enschede. Vervolgens schrijft u: ..Elk land heeft la ter het afgepakte land van Duitsland te ruggegeven. alleen Rusland met. Er staat mij niets bij. dat Rusland Duits gebied heeft. Wel is bekend, dat landen als Estland. Letland en Litauen weer Russisch gebied is. Als u daar meer van wilt weten, adviseer ik u het boek te le zen 'De grote samenzwering', geschre ven door Micael Sayers Albert E. Kahn. Oorspronkelijke titel The great conspiracy against Russia', met een voorwoord van wijlen Mr. G. J. v. Heu- ven Goedhart, oud-minister van justi tie. en hoofdredacteur van Het Parool. Verder hebt u het over de Berlijnse muur Korte tijd voor die muur werd op gericht in 1961. was ik in OostrBerlijn ï.v.m. onthulling van het gedenkteken in het voormalige concentratiekamp Sachsenhausen. waar wij met vele hon derden uit negentien landen, oud- verzetstrijders e.a., vertegenwoordigd waren. Wij kwamen toen te weten, dat de West-Berlijnse mark viermaal zoveel waard was, dan de Oost-Duitse mark. Het resultaat was, dat de Oost- Berlijners in West-Berlijn gingen wer ken, waardoor de economie In Oost- Berlijn stagneerde plus alle andere ge volgen. Een behoorlijke kop koffie was er toen niet te krijgen. Het Oost-Duitse volk had een enorme schuldenlast te betalen aan Rusland. Aan de andere kant in WestiDuitsland kwam het Wirtschaftwunder. dat Wirt- schattwunaer Kunt u aan de Neder landse kust nog dagelijks aanschouwen. N.a v. uw opmerking, dat het vrije door trekken in Oost-Duitsland alleen maar voor rode kameraden is weggelegd. moge ik u adviseren het blad van de A.N.W.B. n.l. 'de Kampioen' van sep tember 1975, pag. 612 'korte toeristische verkenning in de D D.R.' te lezen. Daar blijkt toch wel overduidelijk uit, dat men wel degelijk zonder gids uit kan gaan. zelfs met je fototoestel- Hoewel, geachte heer Klooster je met een gids meer komt te zien. dan datje alleen op zoek moet gaan om iets interessants te ziea Opmerkelijk is ook in dat artikel, dat de prijzen: ik citeer uit de Kam pioen: „Interessant ls. dat In veel win kels een prijslijst hangt, met daarop de datum van waarop van overheidswege de nu geldende prijzen zijn vastgesteld. Meestal is dit een datum in 1958- 1960". Is dat niets voor Minister Lub bers? Tot slot schrijft u, „en de rotzooi in de democratische landen wordt juist door de nietidemocraten geschopt Ik weet niet wie u met niet-democraten bedoelt, mogelijk de zwendelaars? Leest u dan de PZC. d.d. 14 juli 1976. pag. 17. kolom 4 „Fraude met Bnts vlees". C. P. Manshanden Goes Hondenoverlast Met een gevoel van walging, heb ik het stukje an M. Landman uit Goes gelezen. Deze persoon wijdt een heel stuk in de PZC aan de hondenoverlast, maar zegt in feite slechts twee dingen: 1. Dat hij poep van een hond onhygiënisch vindt (welke poep is dat niet?) 2. Dat hij het blaffen van een hond niet kan aanhoren. Nu geldt hier misschien slechts één ad vies. en dat is dat deze man beter op een stil eiland kan gaan wonen, waar hij niets en niemand ziet en hoort, want uit het stukje wat hij schrijft, kan ik wel opmaken, dat niet de honden maar hij zelf een schrik moet zijn voor zijn omge ving (buren). Hij kan niet tegen het blaf fen van een hond. Of hij nu op 'De Piet' zit of waar hij zich ook bevindt. Dan zal hij zeker ook binnen de kortste keren op de stoep van het politiebureau staan wanneer de buren een een keer wat hard met de deuren slaan, of welk ander ge rucht er ook gemaakt wordt. Voorts is mijnheer van mening, dat het met de honden in zijn buurt, en met honden in het algemeen wel gebeurd zou zijn als men de hondenbelasting eens flink zou opschroeven van 50.- tot 150,-. Deze honden (dieren) hater zou dit natuurlijk geweldig vinden, hjj is kennelijk van ge dachten dat de echte dierenvrienden net zo redeneren en handelen als hijzelf met zijn konijnen doet, kan ze niet goed verzorgen, zodat ze gaan slinken (want een goed verzorgd hok met konijnen sti nkt niet) en dan moeten de arme diertjes maar weg, ze zijn immer toch maar aangekocht als speelgoed voor de kinderen. Nu hebben ze dan een ander stuk speelgoed in de vorm van een ca via. Deze man maakt dus zelf al duide lijk dat hij geen dierenvriend is. maar laathij dan niet vervelend worden tegen mensen die dat wel zijn (gelukkig vele) Zelf heeft hij waarschijnlijk niet door. dat hij met zo'n stukje bedoeld als anti- propaganda tegen de hond. zichzelf be lachelijk maakt, want een fantasiever haal als zou er een hond zijn behoefte doen op zijn kleren, dat is niet erg ge loofwaardig. Tot slot dit, mijnheer Landman, als u nog eens het hart wilt luchten, doe dat maar tegen zijn baas. Niet de hond is schuldig aan het hoopje voor uw deur, maar wel zijn baas. En het blaffen? Nou daar is niemand schuldig aan, het hoort bij onze samenleving. Uw buren zeiden waarschijnlijk ook niets, toen uw kinderen klein waren en soms dagen en nachten lagen te blèren. C. de Waardt Vlissingen Heidense of godloze lijkbezorging In de PZC van 13-7-'76 stond een bericht over de plannen tot crematie (mensen- lijkverbranding) te Middelburg. In een raadscommissievergadering kwam dit aan de orde, en. zo als we hebben kun nen lezen, zijn hier omtrent juiste woor den gebezigd. Dat dit voor sommigen ln deze vergadering kwetsende woorden waren, mag zo zyn, doch dit neemt met weg. dat de gebezigde woorden heidens en godloos niet te zeker gesteld zijn ge- 1 weest Ik kan niet begrijpen dat mensen i welke voorstanders zijn van crematie dijkverbrandingi zo teder gevoelig me- nen te zijn, dat ze zich aan dergelijk i benamingen gekwetst voelen. Hoe h het dan gesteld met het veelal bebe- zigde woord verdraagzaamheid? Of ij dit alleen maar van toepassing wanneer weer we er zelf niet mee geconfronteerd worden? Mijns inziens, behoort bij lijk- verbranding als het ware. thuis bij de barabaren. Het is een methode van hei dense oorsprong en het heeft tevens ten doel te trachten door een vermeende veronderstelling de voortzetting na dl: leven te niet te doen. Het is ten dele bes te begrijpen dat de KVP'ers geen be- zwaar maken tegen crematie. In de loop der eeuwen heeft het room* katholicisme al zo vele levenden aan h# vuur der verbranding op de brandst» pels terecht gesteld, zonder zelf te bes# fendatze zelf die goddelozen waren. Dj wat betekent dan nog voor de zulke lijkverbranding? Of kan er iemand ui de CDA waar de KVP ook een deel vai uitmaakt op goede evangelische gron- den verklaren, dat lijkverbranding evangelisch is. Het CDA praat toch as gaarne en gemakkelijk met evangeli sche gezindheid. Ik voor mij weet met dat er een maar dan ook maar eén hei lige geweest is die een voorstander zijn geweest zou zijn van lijkverbranding. Nu moet men niet van uit de CDA rede neren: we leven nu in 'n andere tijd, want dan doen we te kort aan het evan gelie. Voor mij is het een on evangelisch systeem en als zodanig hei dens en godloos. Dat iemand van uit de KVP zich niet als godloze kent. vindt zijn oorzaak dat de rooms-katholieke kerk en leer niet anders is dan traditie waar het merg in gemist wordt. De tem pelheren in Jezusdagen beseften ook hun blindheid niet. ze meenden ook te zien. Doch Jezus gaf hen als antwoord: Indien gij blind waart (wanneer ge uwe blindheid zou kennen)zo zoudt gij gene zonde hebben, doch nu. zegt gij wy zien. zo blijft dan uwe zonde. En verkozen Ia- ten in hun vermeend zien. doch in gees telijke blindheid Jezus aan het kruis en Barrabas vrij. c. Kleinepler, Noorddijk 28 Wolphaartsdljk DEN HAAG - De Zwolse en Alkmaarse rechtbanken kunnen verdergaan mei de behandeling van de zaken tegen de vissers die zich vorig jaar niet aan de tong- en scholquotering hielden en daardoor een procesverbaal opliepen. Dat is een gevolg van de uitspraak van het Europese Hof van Justitie, dat deze week besliste dat de vangstbeper kingsregeling niet in strijd is met het EEG-verdrag. Tijdens de processen in Alkmaar en Zwolle voerden de vissers aan dat dit wel het geval was. De rechters kwamen er niet uiten legden de zaak voor aan het Europese Hof in Luxemburg. Nu het Hol een oordeel heeft geveld moet het I Openbaar Ministerie (in casu mr. Bos, j advocaat-generaal, die speciaal voor de behandeling van deze kwestie is aange- wezen) beslissen of de strafvervolging inderdaad wordt voortgezet. De economische politierechter in Alk- I maar heeft vrijdagmorgen 44 tong- en scholvissers uit Wieringen, Den Helder en Texel veroordeeld tot een voorwaar delijke boete van 250,- wegens het niet opgeven van hun vangst aan het pro- duktschap voor de visserij. Begin dit jaar besloten de vissers en bloc de in verband met de quoteringsmaatregelen verplichte opgave achterwege te laten, omdat de vangsten ver uitgingen boven de toegestane hoeveelheden. Onjuiste opgave van vangsthoeveelheid be schouwden zij als valsheid in geschrifte en verwierpen zij uit principe. Politie rechter mr. B. Posch zei begrip te heb ben voor de moeilijke economische si tuatie, waarin de tong- en scholvisserij door de quotering terecht is gekomen. Anderzijds achtte hij het onduldbaar dat een langs democratische weg en in i het belang van de visserij en de visstand tot stand gekomen maatregel wordt ge negeerd. De vissers lieten weten dat zij de vangstformulieren op advies van hun I organisaties voortaan wel in te vullen, zij het met tegenzin. Collecte STOPPELDIJK - De collecte voor het onderhoud van de kerk te Stoppeldijk bedroeg ƒ274,20 en 1267 Belgische franks. Kerkelijke mutaties NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Sommelsdijk: A. de Reu ver te Tholen. Bedankt voor Berkel en Rodenrijs en voor Almkerk: D. Heikoop te Herwij nen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Meppel: drs. H. Dijkstra te Surhuisterveen. Benoemd tot Iegerpredikant in lang verband, met ingang van 1 augustus: drs. J. D. Cremer te Hellendoorn. BAPTISTENGEMEENTEN Bedankt voor Pernis-Hoogvliet: A. Vis- scher te Veendam. Examens Voor het diploma bouwtechniek schil deren slaagde aan de scholengemeen schap 'De Lage Meren' te Bergen op Zoom G. Westdorp uit Sin tr Ann aland. Voor het diploma schoonheidsspecia liste slaagde te Rotterdam mevrouw N. P Hundersmarek-Van de Vliet uit Vlis singen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 6