Te veel gemeenten wachten
te lang op burgemeester
I
iiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
CHARLOIS WEER 1
k'J
E STERK VOOR ZEEUWEN 6^,,^
EXPLOSIEVE GROEI HENGELSPORTCLUBS hengelen/h. van schelven
Gemeenten met vacature
VERFIJNDE ACCURATESSE dammen/1, anderson
Logisch denken
JATERDAG 26 JUNI 1976
Van onze Haagse redacteur Arnold
Fortuin)
DEN HAAG - De gemeente Aalten,
rustiek dorpje in de Gelderse Achter
hoek, heeft het een paar weken gele
den hardop horen zeggen. „Wij heb
ben lang, liefst negen maanden op
onze nieuwe burgemeester moeten
wachten", luidde ongeveer de klacht
bij de installatie van de man wiens
benoeming politiek gezien nauwe
lijks problemen kon opleveren. Wat
precies de oorzaak van het lange uit
blijven van de benoeming was, zullen
maar weinigen weten. Voor degenen
die „er niets van snapten", is er de
troost dat nog heel wat gemeenten
langer op een nieuwe eerste burger
moeten wachten. Het is niet moeilijk
een lijst te maken van zo'n dikke 50
gemeenten waar een burgemeester
benoemd moet worden.
Dat aantal is groter dan normaal. In
gesprekken met een topambtenaar
van het ministerie van binnenlandse
zaken, met twee commissarissen der
koningin en met Tweede-Kamerleden
die als binnenlanse zaken-experts
mogen worden beschouwd, blijkt dat
overduidelijk. Is er bij binnenlandse
zaken een reeks van argumenten om
het tegen te spreken, een man als
commissaris der koningin Geertsema,
zelf minister van binnenlandse zaken
geweest, heeft geen aarzeling als hij
zegt: „Het aantal vacatures ligt, ten
minste in Gelderland, duidelijk hoger
dan voorheen". Als men dan naar de
lijst van vacatures kijkt, komt Geert-
sema's provincie Gelderland er nog
goed af met slechts een viertal nog on
vervulde vacatures. Noord-Brabant
telt er een twaalftal.
Belangrijker dan constateren dat er
een opvallend groot aantal vacatures
bestaat, is zoeken naar de oorzaken.
De meningen daarover lopen nogal
uiteen. Den Haag wijst, erop dat de
commissarissen niet altijd even vlot
met hun voordracht komen. Kamerle
den menen, dat ambtenaren van het
ministerie en de minister maar moei
lijk kunnen beslissen. Geertsema, die
de eventueel schuldige ambtenaren
kent, zegt: „Aan die ambtenaren kan
het dacht ik niet liggen. Er zitten nog
dezelfde mensen als bij mijn vertrek,
en er was toen niet zo'n groot aantal
vacatures". De met voorbereiding van
burgemeesters-benoemingen belaste
ambtenaar, de heer mr. G. Blauw, wil
wel kwijt dat door alle problemen
waarmee het huidige kabinet gecon
fronteerd wordt, de minister bijzonder
krap in z'n tijd zit. Hij prijst zijn baas
als een man die hard werkt.
Terwijl de beschuldigende vinger, al
naar gelang de visie van zijn eigenaar,
in verschillende richtingen gaat,
wachten gemeenten als Dinxperlo en
Neede al sinds november vorig jaar op
een nieuwe eerste burger en moet het
Limburgse Eygelshoven het al sinds
februari vorigjaarmeteen waaraeme:
Andere gemeenten zagen hun eerste
burger met pensioen gaan en verbazen
zich er over dat. wat men al jaren aan
kon zien komen, niet op het juiste
moment is gedaan: het direct opvullen
van een vacature. Als in een bedrijf
van enige omvang de directeur met
pensioen gaat, staat zijn al ingewerkte
opvolger klaar. Bij gemeenten gebeurt
dat helaas zelden.
In kleine gemeenten heeft dat tot ge
volg dat nogal eens oudere partrtime
bestuurders het werk opknappen. En
daarbij terugvallen op ambtenaren
die. hoe democratisch ook hun ge
zindheid, te gemakkelijk in de verlei
ding gebracht kunnen worden op de
stoel van de bestuurder te gaan zitt-
ten. Gelet op het feit dat de burge
meester niet alleen zijn gemeente
moet dienen, maar ook nog een rijks
taak heeft, zou men mogen aannemen
dat ten minste dat tweede aspect van
de burgemeestersfunctie wel eens te
geringe aandacht dreigt te krijgen.
Zes maanden
Gemiddeld duurt het zes maanden
voordat een nieuwe burgemeester kan
worden aangewezen. Het lukt wel eens
vlotter, maar het kan ook wel eens
langer duren", weet de heer Blauw. In
Arnhem erkent de heer Geertsema.
dat voorbereidingen veel tijd vergen.
Ambtenaar Blauw over de kritiek:
„Wij hebben vrijwel geen achterstand.
Men overtrekt de zaak. Er is. gelet op
de sedert jaren geldende gemiddelde
termijn waarbinnen een vacature kan
worden vervuld, niets aan de hand".
Het aantal gemeenten dat al sinds vo
rig jaar op een nieuwe burgemeester
wacht, noemt hij „gering".
Commissaris der koningin in Overijs
sel, mr. J L M. Niers, zei ons geen re
den tot klagen te hebbben. „IJssel-
muiden is nu rond, voor de vacatures
in Enschede, Diepenheim en Losser
kun je toch nog geen benoeming hele
maal voor elkaar hebben", is zijn
commentaar. Geertsema is minder
content (volgens Blauw heeft hij ten
aanzien van ri gemeente terecht reden
tot klagen). Hij zegt: „Op het ministe
rie krijgen ze aanbevelingen, waarin
het meeste voorbereidende werk al is
verricht. Daar mag de beslissing geer
maanden worden opgehouden"
Politici als Fransen (PvdA) en Koning
(WD), die voor hun fracties burge
meestersbenoemingen volgen, zijn
vrijwel unaniem in hun oordeel. „We
kunnen ons niet geheel en al aan de
indruk onttrekken dat de minister wel
wat veel tijd nodig heeft", is hun visie
Met Geertsema zien ze als een van de
oorzaken, de neiging van de minister
herhaaldelijk van na zorgvuldige af
weging opgestelde voordrachten af te
wijken. In Gelderland gebeurt dat vol
gens Geertsema op dit moment in ze
ker één van de drie gevallen. Wat dat
voor vertragingen oplevert, laat zich
niet moeilijk raden.
Er zijn meer oorzaken. Volgens de een
kan dat de inspraak zijn, al ontkent de
ander dat weer. Wat minder verschil
van mening is er over het feit. dat re
cente politieke aardverschuivingen
ook in de burgemeestersbenoemingen
doorwerken. Opvallend is dat vooral
in het Zuiden, waar PvdA en WD din
gen naar KVP-plaatsen. Hoeveel extra
tijd touwtrekkerij tussen politieke
partijen, commissaris en zelfs minister
vraagt, bleek onlangs nog uit de be
noeming in Barneveld. Daar hadden
twee partijen, de SGP en de CHU. ge
schikte kandidaten. De CHU won. In
Aalten. waar de post in dezelfde partij
(ARP) bleef, stonden commissaris en
minister tegenover elkaar omdat de
een de voorkeur gaf aan een uit een
kleine gemeente afkomstige burge
meester; de ander liever „zijn" kandi
daat enoemd zag.
Gezondheidsredenen
De lijst van vacatures is er de laatste
tijd wel wat langer op geworden door
dat er nogal wat burgemeesters over
leden zijn of op doktersadvies eerder
hun taak neerlegden. „Het ambt van
burgemeester kan slopend zijn. In een
jaar tijds is een tiental burgemeesters
om gezondheidsreden afgetreden; een
gelijk aantal overleed" heeft de heer
Blauw ervaren. Mogelijk zou dat aan
tal wat kleiner kunnen worden als
burgemeesters bereid zouden zijn op
tijd naar kleinere of minder energie ei
sende gemeenten te solliciteren
Een ander door iedereen erkende oor
zaak is, dat de commissarissen en de
minister doorstroming in de burge
meesterssfeer willen bevorderen. Dat
betekent wel, dat benoemingen vaak
nieuwe vacatures doen onstaan waar
voor buitenstaanders meer kans ma
ken dan voor de wat grotere gemeen
ten. Daarbij heeft men echter wel de
indruk dat de kans een geschikte kan
didaat voor een wat grotere gemeente
te vinden, moeilijker is dan voor een
kleinere gemeente
Vertraging wordt verder nogal eens in
de hand gewerkt door een op handen
zijnde gemeentelijke herindeling. Ligt
er bij de Kamer eenmaal een wetsont
werp voor herindeling, dan wordt geen
nieuwe burgemeester in een op te hef
fen of her in te delen gemeente meer
benoemd. In dat geval wordt gezocht
naar een waarnemer. Maar als de Ka
mer en de minister van binnenlandse
zaken wat traag werken aan het wet
sontwerp. moet zo n man nogal eens
lang op zijn post blijven. In de West-
Betuwe bijvoorbeeld zit nu een waar
nemer van 70 jaar.
Er zijn dus oorzaken volop. Maar een
serieuze aanpak om de knelpunten
weg te nemen, hebben we niet kunnen
ontdekken. Toen de Kamer eind 1974.
bij de benoeming van burgemeester
Van der Louw m Rotterdam, namokte.
beloofde De Gaay Fortman een nota
over de problemen van doorstroming,
herbenoeming, selectie en dergelijke.
De nota. bestemd voor de maande
lijkse vEr zijn dus oorzaken volop.
Maar een serieuze aanpak om de
knelpunten weg te nemen, hebben we
niet kunnen ontdekken. Toen de Ka
mer eind 1974, bij de benoeming van
burgemeester Van der Louw in Rot
terdam, namokte. beloofde De Gaay
Fortman een nota over de problemen
van doorstroming, herbenoeming, se
lectie en dergelijke. De nota, bestemd
voor de maandelijkse vergadering
van de minister mei commissarissen,
is daar wel besproken, maar zozeer
gekritiseerd dat er van enig eflecl
naar buiten niets te merken zal zijn.
Veel verandering zit er dus voorlopig
belaas niet in. Tenzij er enige poli
tieke stampei gemaakt wordt.
i Van onze Haagse redac
teur
DEN HAAG- In rond vijf
tig gemeenten wacht men
op de benoeming van een
nieuwe burgemeester. Al
korte of langere tijd gele
den zijn vacatures open
gesteld voor de gemeen
ten: Dinxperlo, Neede,
Lichtenvoorde, Gendt,
Didam, Brumrnen, En
schede, Losser, Diepen
heim, Alkmaar. Ame
land, Anna Pauwlona,
Assen, Baarn. Bakel,
Bunschoten, Broekhui
zen, Calantsoog, Dongen.
Eijgelshoven, Etten-Leur
Eersel, Ferwerderadeel.
's Gravenland, Harme-
len, Heerlen, Heeze. Hil-
varenbeek, Hilversum,
Huybergen. Kollumer-
land, Kortgene, Klun-
dert. Leimui den, Lekker-
kerk, Maasbree, St. Mi
chielsgestel, Mierlo,
Moergestel, Ouder Am-
stel, Peize, Schiermonni
koog, Schoonhoven,
Schijndel, Ter Aar, Ter-
neuzen, Veendam, Vlie
land, Voorburg, Vlierin
gen, V/ognum en Zwijnd-
recht.
In vijftien van deze ge
meenten staat de burge
meester op op het punt
zijn functie in verband
met het bereiken van de
pensioengerechtigde
leeftijd neer te leggen.
Illllllllllll!
Zoals te verwachten was, heeft het
Zeeuwse team het tegen hoofdklas
ser Charlois niet kunnen bolwerken.
De uitslag viel wel erg hoog uit (8,5-
1,5), maar zo gaat het in dergelijke
gevallen bijna altijd: het geluk is
met de sterksten. Bert Henderikse
en Henk de Ridder blunderden vre
selijk in remisestellingen. Voor
Henk was er de schrale troost, dat
zijn tegenstander, John Riksen een
van de grootste 'schwindelaars' is
van de Nederlandse kompetitie. Wat
die al niet aan verloren stellingen
uit het vuur heeft gesleept, grenst
aan het wonderbaarlijke. Men be
hoeft maar te denken aan de eerste
wedstrijd tegen Adrie den Hamer.
Bert kan zich trouwens ook aan een
beroemdheid spiegelen. Hij blun
derde op bijna identieke wijze, als
Taimanow eertijds in zijn match
met Fischer. Een toren door een da-
meschaakje kwijt raken....
Als deze twee partijen inderdaad in
remise waren geëindigd en Michael
Wise had doorgespeeld en gewonnen.
dan was de stand toch heel wat
draaglijker geworden. Michael Wise
blijft een vraagteken in het Zeeuwse
schaak. Hij heeft zeer veel talent,
maar mist op de beslissende ogen
blikken voldoende doorzettingsver
mogen. De wijze waarop hij Wester-
veld, deelnemer aan de meestergroep
van het komende IBM-temooi, in
moeilijkheden bracht, was voorbeel
dig. Zeer subtiel strafte hij een on
voorzichtige pionzet van Westerveld
af. In de slotstelling staat hij een ge
zonde pionzet voor. Hoewel het nog
bijzonder lastig zou zijn geweest de
partij te winnen, had hij dat zeker
moeten proberen. En dan hebben we
hetnog nietover Kees de Wolf gehad.
De partij heeft al in de PZC gestaan,
maar wat een partij is dat. De beste
die we ooit van Kees hebben gezien
Van Wageningen werd werkelijk ver
pletterd! Een andere uitdrukking is
er niet voor.
De andere partijen waren over het
algemeen zeer de moeite waard, met
als absolute topper Hofland
(Charlois)-Sanders(Middelburg). Een
heksenketel.
In het technische deel van deze ru
briek dan allereerst De Ridder-
Riksen Wit (De Ridder): Kgl, D13,
Te3. Pc4 pionnen op a4, b3 f2 g2 en h3.
Zwart (Riksen): Kg8 DM Td8 Pd4
pionnen a7 b6 17 g7 h6.
Wit had nu Ddl moeten spelen en er
isnietsaan de hand. Ervolgte.v. Td3.
Hij speelde 30.Dg3?? Pf531.Dc7Td
32 Kh2 Pe3:. 33.Dc8^ Pf8 (daar had
wit niet op gerekend) 34.Df8:+ KfB
35.fe3: Tbl 0-1
Hoe Henderikse blunderde:
WiKKoevermans): Kgl, Da7. Tfl.
pionnen f4, g2 en h3. ZwarUHendrik-
se): Kg8. De4, Tf8 pionnen e7, g6 en
h7.
Zwart nam een pionnetje:
27Tf4:?? en had een slapeloze
nacht, want er volgde: 28.Db8+!
....Vreselijk!!
Hofland-Sanders
lg3 d5 2.Lg2 e5 3.Pf3 Ld6 4.0-0 PfB
5.d3 0-0 6.c3 c5 7.Pbd2 Pc6 8.e4 d4
9.cd4: cd4: 10.Ph5 g6 ll.h3 Le6
i2.Pdf3 Ld) 13.a3 Te8 14.Lh6 Lf8
15.Dd2 Lg7 16.Lg7: Kg7: 17.Pga h6
Zie diagram.
i
A
w
A I
1
A
4
4 A
LI
W
A
Hi
i
1
IS
'ft
:;M
i t
5 5
18Pf7:
Het begin van een oorverdovend
spektakel, waarin Sanders prachtig
partij weet te geven.
18.... Kf7: 19.Dh6:
Het lijkt er op of de zwarte stelling in
al zijn voegen kraakt.
19....Tg8 20.f4 Df8 21.Dg5 De7
22. fe.5: De5: 23.Tf6:!
Ogenschijnlijk vernietigend
23....Df6: 24.TD Lf5!
Sanders verdedigt met man en
macht.
25.Dcl!
De emge zet om de zaak op gang te
houden.
25.... Kg7 26.ef5: g5 27.Pf3 Kh7
Zwart heeft de storm doorstaan. He
laas voor hem heeft wit te veel pion
nen voor de kwaliteit.
28.Pd2 g4 29.h4 Dh6 30.Tf4 Tac8
31.Pe4
De storm wakkert weer aan.
31.... Pe5 32.Ddl Tgf8 33.Pg5+ Kh8
34.De2 Tce8. 35.Pe6!.
Wikkelt af naar een eindspel
35....Pf3-r 36.Lf3: gf3: 37.De5+ Df6
38.Df6:- Tf6: 39.Kf2
Is het toeval, dat wit nu toch nog gaat
winnen? Natuurlijk niet. Ere wie ere
toekomt, de witspeler heeft een fraai
staaltje schaak ten beste gegeven.
39...Tc8 40.Pd4: Tel 41.g4 Tbk
42.b3 Tdl
De torens bijten op graniet
43.g5 Td6 44.fB Kg8
Zwart geeft op
Westerveld-Wise heeft een heel an
der karakter. Geen geoffer. maar
voorzichtig schuiven. l.e4g62.d4Lg7
3.c3 d6 4.Ld3 Pc6 5.Pe2 Pf6 6.0-0 e5
7.f4 Pd7 8.fe5: de5:9.d5 Pe710. Lg50-0
11. Pg3 h6 12. Le3 Pf6 13. h3 c6! 14. c4
cd5:15.cd5: Pe816.Pc3 Pd617.Pb5 b6
18.Dd2 Kh7 19.Db4 Pb5: 20.Lb5: Ld7
21.d6? Pc8 22.Ld7: Dd7: 23.Tfdl Tfd8
24.Td5 Lf8! 25.Tadl Pd6: 26.Dd2 De6
27.Df2 Tdc8 28.b3 Tc6 29.Db2 f6
30.Dbl Tac8 31.Kh2 Tc2 32.T5d2
T2c3 33.Td3 T3c7 34.Td5
Remise. Zwart staat beter. Hij heeft
wel een beetje moeilijkheden met de
veiligheid van zijn koning, maar dat
is toch wel op te lossen. Zoals Wise
zelf aangeeft had hij 34....h5! kunnen
spelen.
ZIE DL4GRAM 4
Wit: 10 sch. op 21,33,34,38.39,41,43.
44, 48. 50.
Zwart: 10 sch. op 3,13,16, 22, 23, 24,
25, 28, 31, 35.
ZIE DIAGRAM 5
Wit: 10 sch. op 15,23,32.33,36,38,39.
40, 45, 48.
Zwart: 11 sch. op 2,4,10.12,14.17,19,
22, 24, 26, 30.
ZIE DIAGRAM 6
Wit: 12 sch. op 22,26.27,31,35,37,38,
39, 43, 44, 46, 49.
Zwart: 12 sch. op 10,11,13.17,20,23,
24, 29, 30, 34, 36, 40.
Dit is dan de tweede serie problemen
in de WILLEM LENTE-oplos-
wedstrijd. Inzendingen binnen
twee weken aan ons adres Kasteel
straat 29 te Kapelle.
Nummer 4 is een zeer elegant werk
stuk met een zeldzaam mooi slot.
Vele problemen van Lente eindigen
in een speels eindspel, dat uitmunt
door verfijnde accuratesse. Zo ook in
probleem nr. 5. Voor het laatste pro
bleem geldt dezelfde opmerking als
bij nr. 4; bovendien eindigt het even
eens oppositioneel.
De Nederlandse Vereniging van
Sportvissersfederaties (N.V.V.S.)
bestaat nu ruim een jaar. In het eer
ste jaarverslag van de N.V.V.S. wor
den een aantal onderwerpen ge
noemd die ik u niet wil onthouden.
In dit jaarverslag wordt voorts een
overzicht gegeven van de ingrij
pende beleidsombuigingen, die de
N.V.V.S. nastreeft. Genoemd kunnen
worden:
a. De vervanging van het bijdrage-
bewijs en de kleine visakte door een
publiekrechtelijk visdokument.
Voor een groot deel van de henge
laars is nog steeds niet duidelijk
wanneer er een bijdragebewijs ol
wanneer een visakte nodig is. Dus uit
het oogpunt van duidelijkheid alleen
maar toe te juichen.
b. Afschaffing van de 4.- retributie
voor houders van een kleine visakte
Voor een kleine visakte wordt 10,75
betaald waarvan 6.75 ten goede
komt van de binnenvisserij en 4.-
retributie of recht ten gunste van het
rijk.
c. De mogelijkheid dat de N.V.V.S
haar leden het publiekrechtelijke
dokument rechtstreeks verstrekt
met haar Grote Vergunning. Een
streven waarmee wij het natuurlijk
eens kunnen zijn. Het is een belang
rijk stuk vereenvoudiging, terwijl de
verenigingsbestuurders gevrijwaard
zijn om de leden er steeds attent op te
maken dat naast de Grote Vergun
ning er nog een bijdragebewijs of een
kleine visakte noodzakelijk is om
aan de wettelijke regels te voldoen.
d. De verhuur door de overheid van
visrechten aan hengelsportorganisa
ties voor het symbolische bedrag van
één gulden. Een regel die de volledige
instemmingzal hebben van dehenge-
gelsportbestuurders. Het is tot nu
toe altijd een onbegrijpelijke zaak
waarom door de overheid aan de
hengelsport verdiend moest worden
terwijl aan andere ontspanningsmo
gelijkheden subsidies worden ver
leend.
e Wijziging van de bestuurssamen
stelling van de Organisatie ter Ver
betering van de Binnenvisserij
(O.V.B.)
f. Het formeren van twee werkgroe
pen teneinde de taak en de werkwijze
van de O.V.B. kritisch te onderzoe
ken.
g. Het schrappen van het stukje vis
uit de lijst van aassoorten voor de
gewone hengel.
Ledengroei
De N.V.V.S. constateert aan het be
gin van het nieuwe visseizoen per 29
mei j.l. een explosieve ledengroei bij
de 900 hengelsportverenigingen, die
via een federatie zijn aangesloten.
Sloot de N.V.V.S. 1975 af met een
ledenbestand van 380.000. thans is
dit cijfer opgelopen tot ruim 430.000.
De N.V V S. verwacht nog voor de
komende zomer het 450.000ste lid bij
een der 900 hengelsportverenigingen
in Nederland.
Deze enorme ledenaanwas is onder
meer te danken aan de uitbreiding
van het aantal viswateren in de
Grote Vergunning van de N.V.V.S.
Deze Grote Vergunning die
de leden van de N.V.V.S. hen
gelsportverenigingen gratis bij de
vergunning voor het plaatselijke
viswater krijgen, bevat dit jaar
285.000 hectare viswater in het ge
hele land. inclusief voor de eerste
maal het IJsselmeer. Dit landelijk te
bevissen waterareaal komt neer op
4-5 van de totale oppervlakte aan
viswater in Nederland De Grote
Vergunning werd in 1974 voor de eer
ste keer uitgegeven en bevatte toen
'slechts' 45.000 hectare viswater.
De N.V.V.S. verwacht nog voorde af
loop van het nieuwe visseizoen het
halfmiljoenstelid.Zij streeft naar eén
miljoen leden onder de anderhalf mil
joen sportvissers in Nederland.
Hengelsportblad
Na de oprichting stond de N.V.V.S.
voor de taak een eigen maandblad
uit te geven t.b.v. de voorlichting aan
de sportvisser binnen de organisatie
en daarbuiten, terwijl dit tevens het
medium moest worden om het
N.V.V.S -beleid voor een groot pu
bliek te verwoorden en de verwezen
lijking daarvan te begeleiden en te
ondersteunen. Na een voorberei
dingsperiode van vier maanden kon
■de N.V.V.S. per 1 mei starten met de
uitgave van haar officiële maandblad
getiteld 'Hengelsport'.
In tegenstelling tot hetgeen de
sportvissersorganisaties waren ge
wend, werd de uitgave niet gekop
peld aan het lidmaatschap. Nu kan
iedere hengelaar die lid is van een
vereniging die is aangesloten bij de
N.V.V.S.. via die vereniging tegen de
prijs van rond zes gulden aan een
jaarabonnement komen. Een rede
lijke prijs voor een goed visblad. Een
hengelsportblad dat in mei startte
met een oplaag van ruim 150.000.
welk aantal aan het eind van het ver
slagjaar was gestegen lot 210.000
exemplaren.
t. schipperheijn
Safety-plays zijn in deze rubriek al eens aan de
orde geweest. De meesu- spelers rekenen dit tot
het terrein van de expert en spelen in de praktijk
een spel zoals ze eigenlijk alle spellen spelen: au
tomatisch en zonder alle consequenties goed te
overdenken. Dat is Jammer, want met name een
speelwijze zoals in het volgende spel kan heel lo
gisch worden beredeneerd en logisch denken kan
iedereen, niet alleen de expert Het spel kwam
voor in een Amerikaanse parenwedstrijd en lag
als volgt (Zuid. niemand i:
Sch 6 4
Ha H V 5
Ru 9 8>5 5 4
KI 10 3 2
Sch V B 10 7 3 Sch H 8 2
Ha B 9 8 WN0 Ha 10 4 3 2
Ru H z Ru B 7 3
KI 8 6 5 4 KI V B 7
Sch A 9 5
Ha A 7 6
Ru A V 10 2
KI A H 9
Zuid opende 2 SA. door Noord verhoogd tot de
manche. West kwam uit met Sch. V. Zuid nam in
de derde ronde, stak met harten over naar tafel en
sneed op Ru H: één down. De verdediging maakte
vier schoppenslagen en een ruitenslag. Oost
gooide op de schoppens twee harten af, maar
moest later op de derde harten een ruiten of een
klaveren laten gaan. hetgeen Zuid het raden naar
de plaats van Ru B bespaarde.
Waarom heeft Zuid nu verkeerd gespeeld? Zuid
had als volgt kunnen redeneren, en daar la geen
hogere bridgekunde voor nodig. Ik moet de derde
schoppen nemen en vervolgens een aantal rul'
tenslagen zien te maken. Die slagen in ruiten
moet ik maken zonder dat West aan slag komt,
want die heeft kennelijk de vrije schoppens en la
dus de gevaarlijke speler Heeft West Ru H bezet,
dan kan ik hoog of laag springen, maar dan voor
kom ik toch niet dat hij aan slag komt en zal ik
mijn noodlot moeten ondergaan. Heeft Oost daar
entegen Ru H, dan mag hij die kaart best maken,
want van hem is geen gevaar te duchten.
Volgt hier Iets uit? Ja. Zuid moet Ru A spelen en
de kans meenemen dat West Ru H sec. heeft. Dat ia
evenwel iïlet alles: Zuid moet nog een voorzorg ne
men. Hij moet ruiten van tafel spelen en pas als
Oost klein legt, het aas spelen.
Zou Oost nl. Ru H leggen - en die kaart dus waar
schijnlijk sec hebben - dan moet Zuid de slag aan
Oost laten, want anders komt West vla Ru B als
nog aan slag.
Is dit moeilijk? Nee' Kan het een slag - In een pa
ren weds tnjd altijd belangrijk - kosten? Ja. maar
alleen in het geval dat Oost precies Ru H tweede
heeft en die kans is minder dan 50 pet.
Kan bridge ook met zijn tweeën worden gespeeld?
Dat kan; op verzoek van een lezer hierbij de speL
regels.
Ieder krijgt 26 kaarten en moet daarvan 13 kaar
ten opzij leggen. Met de overgebleven kaarten
wordt op normale manier geboden en gespeeld,
waarbij ieder zijn eigen kaarten bij zich houdt.
Men weet weliswaar welke beginkaarten de ander
had. maar door het wegleggen zijn ontelbaar veel
combinaties mogelijk.
Maar dat is nog niet alles. Na afloop van
het spel wordt de score genoteerd, waarna de 2 x
26 kaarten worden geruild. Ieder der spelers
maakt opnieuw een keus en probeert de score van
de ander te verbeteren. Bluf en dubbelbluf ls hier
bij uiteraard mogelijk.
Zo heb ik Hans Kreyns een keer, nadat tegen hem
4 Ha was gemaakt, in de 'return' alle harten x)pn
wegleggen waarna ook hij Ha opende De tegen
stander ging in de redding en leverde vervolgens
900 punten in. Veel plezier met dit spel tijdens de
vakantie