Te veel gemeenten wachten te lang op burgemeester I iiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii CHARLOIS WEER 1 k'J E STERK VOOR ZEEUWEN 6^,,^ EXPLOSIEVE GROEI HENGELSPORTCLUBS hengelen/h. van schelven Gemeenten met vacature VERFIJNDE ACCURATESSE dammen/1, anderson Logisch denken JATERDAG 26 JUNI 1976 Van onze Haagse redacteur Arnold Fortuin) DEN HAAG - De gemeente Aalten, rustiek dorpje in de Gelderse Achter hoek, heeft het een paar weken gele den hardop horen zeggen. „Wij heb ben lang, liefst negen maanden op onze nieuwe burgemeester moeten wachten", luidde ongeveer de klacht bij de installatie van de man wiens benoeming politiek gezien nauwe lijks problemen kon opleveren. Wat precies de oorzaak van het lange uit blijven van de benoeming was, zullen maar weinigen weten. Voor degenen die „er niets van snapten", is er de troost dat nog heel wat gemeenten langer op een nieuwe eerste burger moeten wachten. Het is niet moeilijk een lijst te maken van zo'n dikke 50 gemeenten waar een burgemeester benoemd moet worden. Dat aantal is groter dan normaal. In gesprekken met een topambtenaar van het ministerie van binnenlandse zaken, met twee commissarissen der koningin en met Tweede-Kamerleden die als binnenlanse zaken-experts mogen worden beschouwd, blijkt dat overduidelijk. Is er bij binnenlandse zaken een reeks van argumenten om het tegen te spreken, een man als commissaris der koningin Geertsema, zelf minister van binnenlandse zaken geweest, heeft geen aarzeling als hij zegt: „Het aantal vacatures ligt, ten minste in Gelderland, duidelijk hoger dan voorheen". Als men dan naar de lijst van vacatures kijkt, komt Geert- sema's provincie Gelderland er nog goed af met slechts een viertal nog on vervulde vacatures. Noord-Brabant telt er een twaalftal. Belangrijker dan constateren dat er een opvallend groot aantal vacatures bestaat, is zoeken naar de oorzaken. De meningen daarover lopen nogal uiteen. Den Haag wijst, erop dat de commissarissen niet altijd even vlot met hun voordracht komen. Kamerle den menen, dat ambtenaren van het ministerie en de minister maar moei lijk kunnen beslissen. Geertsema, die de eventueel schuldige ambtenaren kent, zegt: „Aan die ambtenaren kan het dacht ik niet liggen. Er zitten nog dezelfde mensen als bij mijn vertrek, en er was toen niet zo'n groot aantal vacatures". De met voorbereiding van burgemeesters-benoemingen belaste ambtenaar, de heer mr. G. Blauw, wil wel kwijt dat door alle problemen waarmee het huidige kabinet gecon fronteerd wordt, de minister bijzonder krap in z'n tijd zit. Hij prijst zijn baas als een man die hard werkt. Terwijl de beschuldigende vinger, al naar gelang de visie van zijn eigenaar, in verschillende richtingen gaat, wachten gemeenten als Dinxperlo en Neede al sinds november vorig jaar op een nieuwe eerste burger en moet het Limburgse Eygelshoven het al sinds februari vorigjaarmeteen waaraeme: Andere gemeenten zagen hun eerste burger met pensioen gaan en verbazen zich er over dat. wat men al jaren aan kon zien komen, niet op het juiste moment is gedaan: het direct opvullen van een vacature. Als in een bedrijf van enige omvang de directeur met pensioen gaat, staat zijn al ingewerkte opvolger klaar. Bij gemeenten gebeurt dat helaas zelden. In kleine gemeenten heeft dat tot ge volg dat nogal eens oudere partrtime bestuurders het werk opknappen. En daarbij terugvallen op ambtenaren die. hoe democratisch ook hun ge zindheid, te gemakkelijk in de verlei ding gebracht kunnen worden op de stoel van de bestuurder te gaan zitt- ten. Gelet op het feit dat de burge meester niet alleen zijn gemeente moet dienen, maar ook nog een rijks taak heeft, zou men mogen aannemen dat ten minste dat tweede aspect van de burgemeestersfunctie wel eens te geringe aandacht dreigt te krijgen. Zes maanden Gemiddeld duurt het zes maanden voordat een nieuwe burgemeester kan worden aangewezen. Het lukt wel eens vlotter, maar het kan ook wel eens langer duren", weet de heer Blauw. In Arnhem erkent de heer Geertsema. dat voorbereidingen veel tijd vergen. Ambtenaar Blauw over de kritiek: „Wij hebben vrijwel geen achterstand. Men overtrekt de zaak. Er is. gelet op de sedert jaren geldende gemiddelde termijn waarbinnen een vacature kan worden vervuld, niets aan de hand". Het aantal gemeenten dat al sinds vo rig jaar op een nieuwe burgemeester wacht, noemt hij „gering". Commissaris der koningin in Overijs sel, mr. J L M. Niers, zei ons geen re den tot klagen te hebbben. „IJssel- muiden is nu rond, voor de vacatures in Enschede, Diepenheim en Losser kun je toch nog geen benoeming hele maal voor elkaar hebben", is zijn commentaar. Geertsema is minder content (volgens Blauw heeft hij ten aanzien van ri gemeente terecht reden tot klagen). Hij zegt: „Op het ministe rie krijgen ze aanbevelingen, waarin het meeste voorbereidende werk al is verricht. Daar mag de beslissing geer maanden worden opgehouden" Politici als Fransen (PvdA) en Koning (WD), die voor hun fracties burge meestersbenoemingen volgen, zijn vrijwel unaniem in hun oordeel. „We kunnen ons niet geheel en al aan de indruk onttrekken dat de minister wel wat veel tijd nodig heeft", is hun visie Met Geertsema zien ze als een van de oorzaken, de neiging van de minister herhaaldelijk van na zorgvuldige af weging opgestelde voordrachten af te wijken. In Gelderland gebeurt dat vol gens Geertsema op dit moment in ze ker één van de drie gevallen. Wat dat voor vertragingen oplevert, laat zich niet moeilijk raden. Er zijn meer oorzaken. Volgens de een kan dat de inspraak zijn, al ontkent de ander dat weer. Wat minder verschil van mening is er over het feit. dat re cente politieke aardverschuivingen ook in de burgemeestersbenoemingen doorwerken. Opvallend is dat vooral in het Zuiden, waar PvdA en WD din gen naar KVP-plaatsen. Hoeveel extra tijd touwtrekkerij tussen politieke partijen, commissaris en zelfs minister vraagt, bleek onlangs nog uit de be noeming in Barneveld. Daar hadden twee partijen, de SGP en de CHU. ge schikte kandidaten. De CHU won. In Aalten. waar de post in dezelfde partij (ARP) bleef, stonden commissaris en minister tegenover elkaar omdat de een de voorkeur gaf aan een uit een kleine gemeente afkomstige burge meester; de ander liever „zijn" kandi daat enoemd zag. Gezondheidsredenen De lijst van vacatures is er de laatste tijd wel wat langer op geworden door dat er nogal wat burgemeesters over leden zijn of op doktersadvies eerder hun taak neerlegden. „Het ambt van burgemeester kan slopend zijn. In een jaar tijds is een tiental burgemeesters om gezondheidsreden afgetreden; een gelijk aantal overleed" heeft de heer Blauw ervaren. Mogelijk zou dat aan tal wat kleiner kunnen worden als burgemeesters bereid zouden zijn op tijd naar kleinere of minder energie ei sende gemeenten te solliciteren Een ander door iedereen erkende oor zaak is, dat de commissarissen en de minister doorstroming in de burge meesterssfeer willen bevorderen. Dat betekent wel, dat benoemingen vaak nieuwe vacatures doen onstaan waar voor buitenstaanders meer kans ma ken dan voor de wat grotere gemeen ten. Daarbij heeft men echter wel de indruk dat de kans een geschikte kan didaat voor een wat grotere gemeente te vinden, moeilijker is dan voor een kleinere gemeente Vertraging wordt verder nogal eens in de hand gewerkt door een op handen zijnde gemeentelijke herindeling. Ligt er bij de Kamer eenmaal een wetsont werp voor herindeling, dan wordt geen nieuwe burgemeester in een op te hef fen of her in te delen gemeente meer benoemd. In dat geval wordt gezocht naar een waarnemer. Maar als de Ka mer en de minister van binnenlandse zaken wat traag werken aan het wet sontwerp. moet zo n man nogal eens lang op zijn post blijven. In de West- Betuwe bijvoorbeeld zit nu een waar nemer van 70 jaar. Er zijn dus oorzaken volop. Maar een serieuze aanpak om de knelpunten weg te nemen, hebben we niet kunnen ontdekken. Toen de Kamer eind 1974. bij de benoeming van burgemeester Van der Louw m Rotterdam, namokte. beloofde De Gaay Fortman een nota over de problemen van doorstroming, herbenoeming, selectie en dergelijke. De nota. bestemd voor de maande lijkse vEr zijn dus oorzaken volop. Maar een serieuze aanpak om de knelpunten weg te nemen, hebben we niet kunnen ontdekken. Toen de Ka mer eind 1974, bij de benoeming van burgemeester Van der Louw in Rot terdam, namokte. beloofde De Gaay Fortman een nota over de problemen van doorstroming, herbenoeming, se lectie en dergelijke. De nota, bestemd voor de maandelijkse vergadering van de minister mei commissarissen, is daar wel besproken, maar zozeer gekritiseerd dat er van enig eflecl naar buiten niets te merken zal zijn. Veel verandering zit er dus voorlopig belaas niet in. Tenzij er enige poli tieke stampei gemaakt wordt. i Van onze Haagse redac teur DEN HAAG- In rond vijf tig gemeenten wacht men op de benoeming van een nieuwe burgemeester. Al korte of langere tijd gele den zijn vacatures open gesteld voor de gemeen ten: Dinxperlo, Neede, Lichtenvoorde, Gendt, Didam, Brumrnen, En schede, Losser, Diepen heim, Alkmaar. Ame land, Anna Pauwlona, Assen, Baarn. Bakel, Bunschoten, Broekhui zen, Calantsoog, Dongen. Eijgelshoven, Etten-Leur Eersel, Ferwerderadeel. 's Gravenland, Harme- len, Heerlen, Heeze. Hil- varenbeek, Hilversum, Huybergen. Kollumer- land, Kortgene, Klun- dert. Leimui den, Lekker- kerk, Maasbree, St. Mi chielsgestel, Mierlo, Moergestel, Ouder Am- stel, Peize, Schiermonni koog, Schoonhoven, Schijndel, Ter Aar, Ter- neuzen, Veendam, Vlie land, Voorburg, Vlierin gen, V/ognum en Zwijnd- recht. In vijftien van deze ge meenten staat de burge meester op op het punt zijn functie in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd neer te leggen. Illllllllllll! Zoals te verwachten was, heeft het Zeeuwse team het tegen hoofdklas ser Charlois niet kunnen bolwerken. De uitslag viel wel erg hoog uit (8,5- 1,5), maar zo gaat het in dergelijke gevallen bijna altijd: het geluk is met de sterksten. Bert Henderikse en Henk de Ridder blunderden vre selijk in remisestellingen. Voor Henk was er de schrale troost, dat zijn tegenstander, John Riksen een van de grootste 'schwindelaars' is van de Nederlandse kompetitie. Wat die al niet aan verloren stellingen uit het vuur heeft gesleept, grenst aan het wonderbaarlijke. Men be hoeft maar te denken aan de eerste wedstrijd tegen Adrie den Hamer. Bert kan zich trouwens ook aan een beroemdheid spiegelen. Hij blun derde op bijna identieke wijze, als Taimanow eertijds in zijn match met Fischer. Een toren door een da- meschaakje kwijt raken.... Als deze twee partijen inderdaad in remise waren geëindigd en Michael Wise had doorgespeeld en gewonnen. dan was de stand toch heel wat draaglijker geworden. Michael Wise blijft een vraagteken in het Zeeuwse schaak. Hij heeft zeer veel talent, maar mist op de beslissende ogen blikken voldoende doorzettingsver mogen. De wijze waarop hij Wester- veld, deelnemer aan de meestergroep van het komende IBM-temooi, in moeilijkheden bracht, was voorbeel dig. Zeer subtiel strafte hij een on voorzichtige pionzet van Westerveld af. In de slotstelling staat hij een ge zonde pionzet voor. Hoewel het nog bijzonder lastig zou zijn geweest de partij te winnen, had hij dat zeker moeten proberen. En dan hebben we hetnog nietover Kees de Wolf gehad. De partij heeft al in de PZC gestaan, maar wat een partij is dat. De beste die we ooit van Kees hebben gezien Van Wageningen werd werkelijk ver pletterd! Een andere uitdrukking is er niet voor. De andere partijen waren over het algemeen zeer de moeite waard, met als absolute topper Hofland (Charlois)-Sanders(Middelburg). Een heksenketel. In het technische deel van deze ru briek dan allereerst De Ridder- Riksen Wit (De Ridder): Kgl, D13, Te3. Pc4 pionnen op a4, b3 f2 g2 en h3. Zwart (Riksen): Kg8 DM Td8 Pd4 pionnen a7 b6 17 g7 h6. Wit had nu Ddl moeten spelen en er isnietsaan de hand. Ervolgte.v. Td3. Hij speelde 30.Dg3?? Pf531.Dc7Td 32 Kh2 Pe3:. 33.Dc8^ Pf8 (daar had wit niet op gerekend) 34.Df8:+ KfB 35.fe3: Tbl 0-1 Hoe Henderikse blunderde: WiKKoevermans): Kgl, Da7. Tfl. pionnen f4, g2 en h3. ZwarUHendrik- se): Kg8. De4, Tf8 pionnen e7, g6 en h7. Zwart nam een pionnetje: 27Tf4:?? en had een slapeloze nacht, want er volgde: 28.Db8+! ....Vreselijk!! Hofland-Sanders lg3 d5 2.Lg2 e5 3.Pf3 Ld6 4.0-0 PfB 5.d3 0-0 6.c3 c5 7.Pbd2 Pc6 8.e4 d4 9.cd4: cd4: 10.Ph5 g6 ll.h3 Le6 i2.Pdf3 Ld) 13.a3 Te8 14.Lh6 Lf8 15.Dd2 Lg7 16.Lg7: Kg7: 17.Pga h6 Zie diagram. i A w A I 1 A 4 4 A LI W A Hi i 1 IS 'ft :;M i t 5 5 18Pf7: Het begin van een oorverdovend spektakel, waarin Sanders prachtig partij weet te geven. 18.... Kf7: 19.Dh6: Het lijkt er op of de zwarte stelling in al zijn voegen kraakt. 19....Tg8 20.f4 Df8 21.Dg5 De7 22. fe.5: De5: 23.Tf6:! Ogenschijnlijk vernietigend 23....Df6: 24.TD Lf5! Sanders verdedigt met man en macht. 25.Dcl! De emge zet om de zaak op gang te houden. 25.... Kg7 26.ef5: g5 27.Pf3 Kh7 Zwart heeft de storm doorstaan. He laas voor hem heeft wit te veel pion nen voor de kwaliteit. 28.Pd2 g4 29.h4 Dh6 30.Tf4 Tac8 31.Pe4 De storm wakkert weer aan. 31.... Pe5 32.Ddl Tgf8 33.Pg5+ Kh8 34.De2 Tce8. 35.Pe6!. Wikkelt af naar een eindspel 35....Pf3-r 36.Lf3: gf3: 37.De5+ Df6 38.Df6:- Tf6: 39.Kf2 Is het toeval, dat wit nu toch nog gaat winnen? Natuurlijk niet. Ere wie ere toekomt, de witspeler heeft een fraai staaltje schaak ten beste gegeven. 39...Tc8 40.Pd4: Tel 41.g4 Tbk 42.b3 Tdl De torens bijten op graniet 43.g5 Td6 44.fB Kg8 Zwart geeft op Westerveld-Wise heeft een heel an der karakter. Geen geoffer. maar voorzichtig schuiven. l.e4g62.d4Lg7 3.c3 d6 4.Ld3 Pc6 5.Pe2 Pf6 6.0-0 e5 7.f4 Pd7 8.fe5: de5:9.d5 Pe710. Lg50-0 11. Pg3 h6 12. Le3 Pf6 13. h3 c6! 14. c4 cd5:15.cd5: Pe816.Pc3 Pd617.Pb5 b6 18.Dd2 Kh7 19.Db4 Pb5: 20.Lb5: Ld7 21.d6? Pc8 22.Ld7: Dd7: 23.Tfdl Tfd8 24.Td5 Lf8! 25.Tadl Pd6: 26.Dd2 De6 27.Df2 Tdc8 28.b3 Tc6 29.Db2 f6 30.Dbl Tac8 31.Kh2 Tc2 32.T5d2 T2c3 33.Td3 T3c7 34.Td5 Remise. Zwart staat beter. Hij heeft wel een beetje moeilijkheden met de veiligheid van zijn koning, maar dat is toch wel op te lossen. Zoals Wise zelf aangeeft had hij 34....h5! kunnen spelen. ZIE DL4GRAM 4 Wit: 10 sch. op 21,33,34,38.39,41,43. 44, 48. 50. Zwart: 10 sch. op 3,13,16, 22, 23, 24, 25, 28, 31, 35. ZIE DIAGRAM 5 Wit: 10 sch. op 15,23,32.33,36,38,39. 40, 45, 48. Zwart: 11 sch. op 2,4,10.12,14.17,19, 22, 24, 26, 30. ZIE DIAGRAM 6 Wit: 12 sch. op 22,26.27,31,35,37,38, 39, 43, 44, 46, 49. Zwart: 12 sch. op 10,11,13.17,20,23, 24, 29, 30, 34, 36, 40. Dit is dan de tweede serie problemen in de WILLEM LENTE-oplos- wedstrijd. Inzendingen binnen twee weken aan ons adres Kasteel straat 29 te Kapelle. Nummer 4 is een zeer elegant werk stuk met een zeldzaam mooi slot. Vele problemen van Lente eindigen in een speels eindspel, dat uitmunt door verfijnde accuratesse. Zo ook in probleem nr. 5. Voor het laatste pro bleem geldt dezelfde opmerking als bij nr. 4; bovendien eindigt het even eens oppositioneel. De Nederlandse Vereniging van Sportvissersfederaties (N.V.V.S.) bestaat nu ruim een jaar. In het eer ste jaarverslag van de N.V.V.S. wor den een aantal onderwerpen ge noemd die ik u niet wil onthouden. In dit jaarverslag wordt voorts een overzicht gegeven van de ingrij pende beleidsombuigingen, die de N.V.V.S. nastreeft. Genoemd kunnen worden: a. De vervanging van het bijdrage- bewijs en de kleine visakte door een publiekrechtelijk visdokument. Voor een groot deel van de henge laars is nog steeds niet duidelijk wanneer er een bijdragebewijs ol wanneer een visakte nodig is. Dus uit het oogpunt van duidelijkheid alleen maar toe te juichen. b. Afschaffing van de 4.- retributie voor houders van een kleine visakte Voor een kleine visakte wordt 10,75 betaald waarvan 6.75 ten goede komt van de binnenvisserij en 4.- retributie of recht ten gunste van het rijk. c. De mogelijkheid dat de N.V.V.S haar leden het publiekrechtelijke dokument rechtstreeks verstrekt met haar Grote Vergunning. Een streven waarmee wij het natuurlijk eens kunnen zijn. Het is een belang rijk stuk vereenvoudiging, terwijl de verenigingsbestuurders gevrijwaard zijn om de leden er steeds attent op te maken dat naast de Grote Vergun ning er nog een bijdragebewijs of een kleine visakte noodzakelijk is om aan de wettelijke regels te voldoen. d. De verhuur door de overheid van visrechten aan hengelsportorganisa ties voor het symbolische bedrag van één gulden. Een regel die de volledige instemmingzal hebben van dehenge- gelsportbestuurders. Het is tot nu toe altijd een onbegrijpelijke zaak waarom door de overheid aan de hengelsport verdiend moest worden terwijl aan andere ontspanningsmo gelijkheden subsidies worden ver leend. e Wijziging van de bestuurssamen stelling van de Organisatie ter Ver betering van de Binnenvisserij (O.V.B.) f. Het formeren van twee werkgroe pen teneinde de taak en de werkwijze van de O.V.B. kritisch te onderzoe ken. g. Het schrappen van het stukje vis uit de lijst van aassoorten voor de gewone hengel. Ledengroei De N.V.V.S. constateert aan het be gin van het nieuwe visseizoen per 29 mei j.l. een explosieve ledengroei bij de 900 hengelsportverenigingen, die via een federatie zijn aangesloten. Sloot de N.V.V.S. 1975 af met een ledenbestand van 380.000. thans is dit cijfer opgelopen tot ruim 430.000. De N.V V S. verwacht nog voor de komende zomer het 450.000ste lid bij een der 900 hengelsportverenigingen in Nederland. Deze enorme ledenaanwas is onder meer te danken aan de uitbreiding van het aantal viswateren in de Grote Vergunning van de N.V.V.S. Deze Grote Vergunning die de leden van de N.V.V.S. hen gelsportverenigingen gratis bij de vergunning voor het plaatselijke viswater krijgen, bevat dit jaar 285.000 hectare viswater in het ge hele land. inclusief voor de eerste maal het IJsselmeer. Dit landelijk te bevissen waterareaal komt neer op 4-5 van de totale oppervlakte aan viswater in Nederland De Grote Vergunning werd in 1974 voor de eer ste keer uitgegeven en bevatte toen 'slechts' 45.000 hectare viswater. De N.V.V.S. verwacht nog voorde af loop van het nieuwe visseizoen het halfmiljoenstelid.Zij streeft naar eén miljoen leden onder de anderhalf mil joen sportvissers in Nederland. Hengelsportblad Na de oprichting stond de N.V.V.S. voor de taak een eigen maandblad uit te geven t.b.v. de voorlichting aan de sportvisser binnen de organisatie en daarbuiten, terwijl dit tevens het medium moest worden om het N.V.V.S -beleid voor een groot pu bliek te verwoorden en de verwezen lijking daarvan te begeleiden en te ondersteunen. Na een voorberei dingsperiode van vier maanden kon ■de N.V.V.S. per 1 mei starten met de uitgave van haar officiële maandblad getiteld 'Hengelsport'. In tegenstelling tot hetgeen de sportvissersorganisaties waren ge wend, werd de uitgave niet gekop peld aan het lidmaatschap. Nu kan iedere hengelaar die lid is van een vereniging die is aangesloten bij de N.V.V.S.. via die vereniging tegen de prijs van rond zes gulden aan een jaarabonnement komen. Een rede lijke prijs voor een goed visblad. Een hengelsportblad dat in mei startte met een oplaag van ruim 150.000. welk aantal aan het eind van het ver slagjaar was gestegen lot 210.000 exemplaren. t. schipperheijn Safety-plays zijn in deze rubriek al eens aan de orde geweest. De meesu- spelers rekenen dit tot het terrein van de expert en spelen in de praktijk een spel zoals ze eigenlijk alle spellen spelen: au tomatisch en zonder alle consequenties goed te overdenken. Dat is Jammer, want met name een speelwijze zoals in het volgende spel kan heel lo gisch worden beredeneerd en logisch denken kan iedereen, niet alleen de expert Het spel kwam voor in een Amerikaanse parenwedstrijd en lag als volgt (Zuid. niemand i: Sch 6 4 Ha H V 5 Ru 9 8>5 5 4 KI 10 3 2 Sch V B 10 7 3 Sch H 8 2 Ha B 9 8 WN0 Ha 10 4 3 2 Ru H z Ru B 7 3 KI 8 6 5 4 KI V B 7 Sch A 9 5 Ha A 7 6 Ru A V 10 2 KI A H 9 Zuid opende 2 SA. door Noord verhoogd tot de manche. West kwam uit met Sch. V. Zuid nam in de derde ronde, stak met harten over naar tafel en sneed op Ru H: één down. De verdediging maakte vier schoppenslagen en een ruitenslag. Oost gooide op de schoppens twee harten af, maar moest later op de derde harten een ruiten of een klaveren laten gaan. hetgeen Zuid het raden naar de plaats van Ru B bespaarde. Waarom heeft Zuid nu verkeerd gespeeld? Zuid had als volgt kunnen redeneren, en daar la geen hogere bridgekunde voor nodig. Ik moet de derde schoppen nemen en vervolgens een aantal rul' tenslagen zien te maken. Die slagen in ruiten moet ik maken zonder dat West aan slag komt, want die heeft kennelijk de vrije schoppens en la dus de gevaarlijke speler Heeft West Ru H bezet, dan kan ik hoog of laag springen, maar dan voor kom ik toch niet dat hij aan slag komt en zal ik mijn noodlot moeten ondergaan. Heeft Oost daar entegen Ru H, dan mag hij die kaart best maken, want van hem is geen gevaar te duchten. Volgt hier Iets uit? Ja. Zuid moet Ru A spelen en de kans meenemen dat West Ru H sec. heeft. Dat ia evenwel iïlet alles: Zuid moet nog een voorzorg ne men. Hij moet ruiten van tafel spelen en pas als Oost klein legt, het aas spelen. Zou Oost nl. Ru H leggen - en die kaart dus waar schijnlijk sec hebben - dan moet Zuid de slag aan Oost laten, want anders komt West vla Ru B als nog aan slag. Is dit moeilijk? Nee' Kan het een slag - In een pa ren weds tnjd altijd belangrijk - kosten? Ja. maar alleen in het geval dat Oost precies Ru H tweede heeft en die kans is minder dan 50 pet. Kan bridge ook met zijn tweeën worden gespeeld? Dat kan; op verzoek van een lezer hierbij de speL regels. Ieder krijgt 26 kaarten en moet daarvan 13 kaar ten opzij leggen. Met de overgebleven kaarten wordt op normale manier geboden en gespeeld, waarbij ieder zijn eigen kaarten bij zich houdt. Men weet weliswaar welke beginkaarten de ander had. maar door het wegleggen zijn ontelbaar veel combinaties mogelijk. Maar dat is nog niet alles. Na afloop van het spel wordt de score genoteerd, waarna de 2 x 26 kaarten worden geruild. Ieder der spelers maakt opnieuw een keus en probeert de score van de ander te verbeteren. Bluf en dubbelbluf ls hier bij uiteraard mogelijk. Zo heb ik Hans Kreyns een keer, nadat tegen hem 4 Ha was gemaakt, in de 'return' alle harten x)pn wegleggen waarna ook hij Ha opende De tegen stander ging in de redding en leverde vervolgens 900 punten in. Veel plezier met dit spel tijdens de vakantie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 19