Progressieven blijven het meest voelen voor dijkverhoging langs Oosterschelde 'Financiële meevallers bij bouw van pijlerdam niet uitgesloten' Grote prioriteit voor waterkwaliteit in het Zoommeer Kamer achter bouw van 'kleine' pijlerdam 'Motie Schakel is voor mij niet te volgen' MINISTER WESTERTERP: „EINDE GEKOMEN AAN EEN SPANNEND VERVOLGVERHAAL" bewonder enword bewonderd. een wonder op2wieIen DONDERDAG 24 JUNI 1976 KAMER NIET EENSGEZIND OVER 'GROTE' OF 'KLEINE'PIJLERDAM (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - In de eerste ronde van het Oosterscheldedebat in de tweede kamer hebben de verschillende woordvoerders woensdag behalve aan de financiële haalbaarheid van de pijlerdam, met name aandacht besteed aan de omvang van hetgat'dat in de dam moet komen, de kleine of de grote opening. De woordvoerders van de drie progressieve regeringspartijen maakten in eerste aanleg duidelijk het meest te voelen voor dijkverhoging langs de Ooster- schelde. Ze konden echter van harte instemmen met de oplossing van de regering, zo verklaarden zij al tijdens de eerste ronde. Daar bij ging hun voorkeur uit naar de grote doorlaatopening. november 1974 niet hebben verzet tegen het compromis 'zonder er ons overigens aan te binden en omdat waarschijnlijk een meerderheid, maar zeker een grote minderheid, in deze kamer en mogelijk in Zeeland, zich nu eenmaal - emotio neel bepaald of niet - achter een storm vloedkering veiliger voelt dan achter verhoogde dijken, En zoiets hoort te tel len bij democratische besluitvorming". een stormvloedkering een miljard gul den meer kost dan dijkverhoging, en somde de voordelen op die daar volgens hem tegenover staan: „In de eerste plaats, naar het schijnt, meer werkgele genheid. namelijk ruim 11.000 manja ren. In de tweede plaats kan er bij de bouw van een stormvloedkering enige milieuwinst worden geboekt, met name op de oevers en op de inlagen. In de derde plaats is bij de stormvloedkering het effect voor de waterhuishouding iets levert de bouw van een stormvloedke ring technische know-how op, die van wordt bereikt dan bij dijkverhoging. Gezien het gevoel van onrust, dat bij delen van de Zeeuwse bevolking nog al tijd leeft, is dat een niet te verwaarlozen voordeel", aldus de heer Terlouw. CDA: VRAAGTEKENS ACHTER DE FINANCIËLE OPZET De drie confessionele fracties zetten bij monde van de heer Schakel een aantal scherpe vragen bij de financiële opzet van het geheel: hij sprak van 'een ge slaagd examen voor de hoofdvakken techniek en tijdrekenkunde', maar vroeg zich af of de 'kandidaat bij een voudig rekenen niet tot een fataal her examen zou komen'. Algemeen werd de pijlerdam gekwalifi ceerd als een oplossing van hoog tech nisch niveau, 'een werkstuk dat Neder land internationaal in economisch en technisch opzicht veel profijt kan ge ven'. Alleen de WD'er Koning liet in eerste instantie weten voorkeur te ge ven aan uitstel van een kamerbeslissing in deze zaak. Hij vond dat er op dit moment voor de kamer onvoldoende gegevens bij de hand zijn, die zekerheid geven over met name ook de financiële haalbaarheid van het project. Belangrijke vragen daarbij: kan de kamer terug als ze de kleine oplossing kiest en de 'grote ope ning" nodig zou blijken? Zit de kamer aan een beslissing op dit moment ook vast aan een extra bedrag als later toch een dubbele kering in de pijlerdam no dig zou blijken? „Als de kamer nu een besluit neemt, is dat weer niet definitief. Het betekent opnieuw het nemen van een interim-beslissing", vond hij. Fataal herexamen Hoewel de heer Schakel over de pijler dam sprak als over 'een prachtige op lossing" en hij 'kandidaat Westerterp ook met lof wilde laten slagen voor zijn examenvakken techniek en tijdreken- kimde (pijlerdam) in 1985', achtte hij voor het vak 'eenvoudig rekenen' een 'fataal herexamen' niet onmogelijk. Hij wilde - zo zei hij - op de financiën niet gaan 'millimeteren of krenten wegen', maar getuigde wel van grote twijfels over de financiële haalbaarheid. Onzekerheid bleef voor hem met name bestaan over de in het regeringsbesluit aangekondigde studie naar de meest gewenste omvang van het doorstro- mingsprofiel ('het grote gat') en de fi nanciële consequenties daarvan. Scha kel: „Maakt deze studie - waarmee 260 miljoen gulden gemoeid kan zijn- eigen lijk geen deel uit van de ontbindende voorwaarden? Ik moet zeggen over die post wel enige wrevel te hebben gekre gen". Hij pleitte verder voor een eerlijke verdeling van de meerdere kosten over de andere departementen om daarmee te voorkomen, dat op het ministerie van verkeer en waterstaat de komende tien in de discussies lieten onder anderen de jaar 'schraalhans keukenmeester' zal heer Van Rossum (sgp), Koningh (ds'70) Hel kamerlid Van Rossum isgp) sprak mede namens de fractie van het GPV, toen hij zei dat het werkgelegenheid saspect van de half-open dam schijn baar aantrekkelijk is. maar dat de beide fracties net zo liefhadden gezien dat het verschil in manjaren tussen half-open en gesloten dam was besteed aan de vaste oeververbinding over en onder de Westerschelde: „Dat zou Zee land belangrijk meer ten goede geko men zijn". De woordvoerder van DS'70, de heer biologie en ecologie hebben, vertegen- de hogere uitgaven van de stormvloed kering niet alleen uit het oogpunt van natuurbescherming de voorkeur ver dienen. maar ook datdezekosten gezien de door mij naar voren gebrachte an dere prioriteiten (basisonderwijs, be scherming sociale verzekeringen en pensioenen, wegenaanleg, openbaar vervoer, vaste oeververbinding Wester schelde) - nationaal gezien - verant- woord zijn". Commissie Naar aanleiding van de studie naar de mogelijkheden om de pijlerdam uit te rusten met een groter doorstroompro fiel (20.000 m2) dan in het regeringsbes luit wordt genoemd (11.500 m2), pleitte de heer Van Kuijen van de PPR voor een studie onder leiding van een onaf hankelijke commissie: „In deze com missie zouden alle wetenschappelijke instituten in Nederland, die kennis van het complexe terrein :erlng Koningh. zei dat zijn fractie altijd bereid is geweest om voor de beveiliging van 'ons Zeeuws gebied' hoge kosten goed te keuren en dat men de aard van die be- verging aitijd van ondergeschikt be- lang heeft gevonden: „Op welke manier belang kan zijn als exportartikel en voor deze beveiliging er komt. of het nu ge- de werkgelegenheid in deze sector in de beurt door middel van dijkverhoging, van Kuijen niet te twijfelen toekomst. Het belangrijkste argument een gesloten dam dan wel een storm- kundigheden van de biologen van de is echter dat Delta-yeibgheid bij de vloedkering, is voor DS'70 onderse- Deltadienst. - - bouw van een stormvloedkering eerder schikt. De hoogste prioriteit is de veilig- In zijn gedachtengang in de eerste ronde korl; hl j noemde het ondanks alle ge- woordigd moeten zijn. Het lijkt gewenst dat de regering omtrent de samenstelling van deze commissie het advies vraagt van haar wetenschappe lijk adviesorgaan bij uitstek: de Ko ninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen". Overigens zei t^e heer meent, dat aan deze stormvloedl de voorkeur dient te worden gei dan zullen wij ons daarbij aansluiten Ook D'66-fractlevoorzitter Terlouw constateerde 'dat het verleden niet kan worden weggepoetst': „In november 1974 hebben we ons niet verzet tegen de plannen om een stormstuwcaissondam te bouwenHij liet weten dat ook nu niet te doen als de 'grote' waterdoorlaat wordt gekozen, maar onderstreepte dat D'66 dijkverhoging altijd als de beste - 'niet de veiligste, maar een ook veilige' - oplossing heeft gezien. Namens de drie confessionele partijen sprak niet de heer Schakel, maar de KVP'er Comelissen over dijkverhoging, een oplossing die hij afwees „Niet zoals hij formuleerde. „omdat20 jaar ge leden de Deltawet werd aangenomen, maar op grond van de huidige inzichten, die pleiten voor een pijlerdam Als na delen van dijkverhoging noemde hij - tegenover de winst van mindere kosten - de aantasting van het historisch ge groeide dijklandschap, de vergrote overstromingskans als bij de pijlerdam. de langere tijdsduur - 'tot in de jaren 90' - die met het bereiken van de grotere veiligheid gemoeid is en de blijvende mogelijkheid van dijkvallen. Bovendien zag hij weinig perspectief voor nieuwe tweede keringen. SGP-woordvoerder Van Rossum was over het alternatief dijkverhoging heid van de Zeeuwen". De woordvoerder zei even later in zijn conclusie dat vanaf het begin van de Oosterscheldekwestie DS'70 zich altijd Hij vervolgde: „Wij vinden die voorde- sterk heeft uitgesproken voor totale af- len met een miljard gulden extra, of ei- sluiting van de Oosterschelde. Vooral genlijk 1,3 miljard - want de grotere omdat aanvankelijk de technische mo- doorlaat is hoogstwaarschijnlyk nodig gelijkheden voor een doorlaatbare dam om ten aanzien van de milieuwaarden niet vaststonden: „Nu dit volgens het geen verlies te lijden - hoog betaald, rapport van rijkswaterstaat wel moge- Maar als de regering het bedrag ervoor lijk is met volledige garantie van de vei- wil uitgeven, dan zullen we ons er niet ligheid voor de Zeeuwen, is het aan de tegen verzetten, omdat we ons ook in 1 KAMER AANVAARDT MOTIE VAN ROSSUM: van het debat was de beste oplossing geweest een keuze voor de grote door- stroomopening in de dam. „Als bewezen zou worden, dat de kleinere opening eveneens niet schadelijk zou zijn voor (Van onze Haagse redacteur) DEN HA AG- Bij de behandeling van de regeringsoplossing voor de Ooster schelde heeft de tweede kamer woens- het Zoommeer genist kan blijven zwemmen en vissen?", wilde de heer Comelissen weten. „Dat kan men rustig dagmiddag een motie van het SGP- kamerlid Van Rossum aanvaard, waarin de regering wordt gevraagd 'grote prioriteit' toe te kennen aan de zoetwaterhuishouding in het Zoom meer en het noordelijk deel van het Deltabekken. Men wil op korte termijn plannen in die richting hebben en een kostenraming. De motie werd aanv aard met alleen de stemmen van de drie leden van de Boerenpartij tegen. zijn. PvdA-woordvoerder Roels had er weinig moeite mee gehad als de regering was gekomen met het besluit om de Oosterschelde open te houden. Niette min noemde hij het regeringsbesluit uitstekend, maar kostbaar. Voor hem betekendedatechter niets nieuws: „Dat wisten we al sinds november 1974, toen een meerderheid van deze kamer met de plannen van het kabinet akkoord ging". De heer Roels wilde nog wel weten of de regering rekening had gehouden met dc mogelijkheid van bepaalde financiële bijstellingen in de komende jaren. Sa menvattend zei de heer Roels: „Wij ver trouwen dat het, nog afgezien van de 8490 extra manjaren die relatief gezien door dit voorstel op financieel- voordelige wijze worden gerealiseerd, zeer zal bijdragen aan de know-how op het gebied van waterbouwtechnieken en vele andere technische terreinen". Woordvoerder Terlouw van D'66 zei dat het afsluiten van de Oosterschelde met en Comelissen (cda-fracties) een zekere verontrusting blijken over de mogelijke zal worden, verandering van kwaliteit van het Zoommeer en de indirecte kwaliteit van het noordelijk Deltagebied als hieraan te veel water wordt onttrokken voor de doorspoeling van het Zoommeer. Daar bij werd ook betoogd dat de kosten voor het verbeteren van de waterkwaliteit van het Zoommeer niet in de kostenop zet van rijkswaterstaat voor de Ooster- scheldewerken zit. Vandaar dat men 'di rect bij de uitvoering van de Öoster- scheldewerken prioriteit vroeg voor de zoetwaterhuishouding van het Zoom meer'. Minister Westerterp liet weten geen be zwaar tegen deze motie te hebben. De Boerenpartij motiveerde haar afwijzing niet nader. Eerder in de discussie had met name de heer Comelissen geatten deerd op de onlustgevoelens, die vooral bij het waterschap West-Brabant en Be* rgen op Zoom zijn ontstaan over onder praat van hooggeleerden, deskundigen, die wel technisch maar niet bestuurlijk denken en door emoties opgejaagde burgers ten spijt' een oplossing met 'onaanvaardbare consequenties voor het milieu mÜ"de kamer rich di£ later de veiligheid (dijk- en oevervallen) en daarvoor hebben kunnen uitsprekenJ*et m,lieu (plaatvallen)'. Interruptie Schakel. ..Maar dan zou Van de communist Dragstra kwam de vandaag de derde ontbindende voor- opvatting, dat dijkverhoging van allc- waarde van november 1974 - de finan- alternatieven de meeste tijd vergt. Hij cièle kant van de zaak - vandaag reeds kon mede daarom de regeringsoplos- functioneren" steg steunen: „Iedere maand, dat de wpctortem tv hecht eraan ter vnnr- operatie eerder klaar is, zal ons welkom bewindsman om ons te overtuigen dat koming van 'misverstand verklaren, *Jn"20 hii-Het was °°k de visie van dat de regering heeft besloten tot een de heer Van Rossum m de eerste ronde: pijlerdam met schuiven voor 11.500 -Het nagerecht blijft voorlopig voor vierkante meter doorstroomprofiel. Als volgende geslachten bewaard. We moe- uit nader onderzoek zou büjken, dat nu door' Ultstel is ongeoorloofd. 20.000 vierkante meter profiel meer ge- Welk besluit er ook valt: voer het uit zo wenst is, kan dat in de kamer nader technisch en bestuurlijk moge- worden afgewogen". kJk 1S De kwestie van de dijkverhogingen Van D'66-fractievoorritter J. Terlouw werd - zoals gemeld - in het debat met vwam de kanttekening, dat de drij- name nog door PvdA. PPR en D 66 aan vende kracht tot deze beslissing „tens- de orde gesteld. PvdA-woordvoerddr i0tte de bevolking zelf is geweest, Aan- Roels herinnerde aan de weigeringen, vankelijk enkelen, die moesten opbok die hij de laatste tijd van de minister sen tegen de overtuiging van het me- had gekregen als hij om studie naar die rendeel van de politici, de publieke oplossing vroeg. Blij was hij, dat dit al- opinie en waterstaat Een ongelofelijke tematief toch was geëvalueerd. Hij be- prestatie. en een bewijs ervoor, dat de toogde echter, dat men het in het par- democratie in Nederland er sinds de lement niet eens zal worden over de vei- gO'er jaren een extra dimensie bij heeft ligheidsgraad van deze mogelijkheid, gekregen". Wel signaleerde de heer Roels, dat er bij de partiële dijkverhoging van wordt Terlouw betoogde tenslotte in eerste in- uitgegaan, dat deze in 1980 - in vijfjaar- stantie: „Ik denk. dat de technologisch klaar zijn. interessante, maar vanuit andere ge- „Er gelden bij deze verhogingen toch richtspunten uit overbodige storm- geen aparte termijnen van beroepen?" vloedkering aan latere generaties een zo zei hij. Daarbij betoogde Roels ook, glimlach zal ontlokken: een glimlach dat dijkverhoging het Oosterschelde- om het monument van een tijdperk, van gebied'niet minder veiügheid biedt dan een kentering, het monument om een de meeste delen van Nederland'. PPR- compromis, om het monument van een woordvoerder Van Kuijen sprak in de- politieke oplossing voor een water- zelfdegeesten voegde daar aan toe: „De staatkundig probleem. Tegelijkertijd historische ontwikkeling, die van af- maak ik mezelf medeverantwoordelijk damming naar pijlerdam heeft geleid, voor deze oplossing door mij er niet leidt naar onze mening logisch verder tegen te verzetten (onder de voorwaarde tot dijkverhoging. Maar de regering dat de grote doorlaatopening wordt ge- heeft deze ontwikkeling niet mee kun- kozen) en ik doe het in de overtuiging nen of willen maken". En hij liet in de dat een dogmatisch gelijk het moet af- eerste ronde eveneens weten: „Indien leggen tegen politieke realiteit echter een meerderheid van deze kamer meer de verslechtering van de kwaliteit van het Zoommeer. „Kan de minister toezeggen dat men in blijven doen", reageerde de minister. Hij wilde wel gevolg geven aan het verzoek van de heer Comelissen om met de be sturen van het waterschap West- Brabant en de gemeente Bergen op Zoom te gaan praten over een toelich ting op de plannen, met name ook wat betreft de consequenties voor dit ge bied. De minister onderstreepte dat bij de uitvoering van de werken ook met de provinciebesturen van Zeeland en WestrBrabant blijvend overleg gevoerd BURGEMEESTER PIJL IIOGEWEG: (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Burgemeester mr. C. Pijl Hogeweg van Reimerswaal - toehoorder bij het Oosterschelde debat - betreurde na afloop van de behandeling de motie-Schakel 'in hoge mate'. „Maar ik voel me wel prettiger dan toen ik hier anderhalf jaar geleden zat", zo zei hij over bet resultaat van het debat. Pijl Hogeweg, als burgemeester van de gemeente, waarin Yerseke met rijn schelpdiercultuur ligt nauw be trokken bij de vraag of de doorlaat opening in de pijlerdam 65 procent of 90 procent getij moet bieden: „Ik kan de motie van Schakel niet volgen. De minister heeft uitdrukkelijk gezegd, dat de regering heeft gekozen voor de kleine opening. Wanneer mocht blij ken dat de grote opening nog beter mocht zijn dan is dat een argument om terug te komen bij de kamer. Het was een soort aanhangsel. De motie lijkt me juridisch noch praktisch re levant, Als er een grotere opening in de pijlerdam wordt voorgesteld, wordt aanvaarding in de kamer nu wel moeilijker- tenzij die 260 miljoen op het karwei worden terugverdiend - maar daar hadden we de motïe- Schakel niet voor nodig' (Slot van pag. 1 uitgave van nog eens 260 miljoen gulden extra kan dan worden afgewogen tegen eventuele grotere voordelen. Dat is een autonome beslissing en valt dus buiten de ontbindende voorwaarden". 'Eén daméén gat De heer Schakel hield tegenover die zienswijze vol, dat de vraag of een gro tere dam gebouwd kan worden direct samenhangt met de beslissing die woensdag genomen werd. „Ik mag de minister wel gelukwensen dat de stu die niet is afgerond. Stel dat dat wel zou zijn gebeurd, en dat was bepaald dat de pijlerdam met het doorstroomprofiel van 20.000 vierkante meter gebouwd zou moeten worden. Dan zou ook blij ken dat 260 miljoen gulden meer nodig is dan nu. En daarmee zou vast staan dat het bedrag waarop we ons in no vember 1974 hebben vastgelegd, we zenlijk is overschreden. Het is duide lijk dat er geen scheiding is. Het gaat om één dam en om één gat. Het is met de kosten toch een moeizame zaak. De mi nister stelt dat de toegestane kosten al enigszins worden overschreden. Ver dere kostenverhoging zou leiden tot inwerkingtreding van de ontbindende voorwaarden". De heer Terlouw van D'66 stelde dat het betoog van de minister volledig sluitend is. Hij voerde aan dat ook altijd nog zou kunnen worden besloten tot het uitvoe ren van werken - bijvoorbeeld voor de recreatie - in de Oosterschelde, en dat de eventuele keuze voor de grote dam netzo moet worden beoordeeld. De heer Koning van de WD, die zich aanvanke lijk in het debat zeer terughoudend had opgesteld, en die ernstige kritiek had op het late tijdstip waarop de regering een beslissing nam, ging uiteindelijk ak koord met de regeringsbeslissing omdat de motie-Schakel werd aanvaard. Hij meende dat het haast onmogelijk was een oordeel te geven, omdat de regering zijns inziens te lang heeft geaarzeld en getreuzeld, maar hij vond dat de beslis sing hoe dan ook moest vallen, omdatde Zeeuwen niet langer in onzekerheid ge houden mogen worden. Zijn aanvanke lijke suggestie tot uitstel van de beslis sing liet hij vallen. Aan het eind van het debat stelde de heer Schakel dat minister Westerterp naar het inzicht van de CDA-fracties AANNEMERS: BELANGRIJKE BESPARINGEN ZIJN MOGELIJK (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Minister Westerterp van verkeer en waterstaat verwacht dat tijdens de bouw van de pijlerdam in de monding van de Oosterschelde finan ciële meevallers kunnen optreden. De bewindsman zei dat woensdag tijdens het Oosterscheldedebat in de tweede kamer. Hij liet de kamer weten dat de groep aannemers, die bij de studie over de pijlerdam betrokken zijn geweest hem hebben laten weten dat belang rijke besparingen kunnen worden be reikt. De minister citeerde uit een brief van de aannemers: „Wij zijn ervan overtuigd dat bij een goede samenwer kingsvorm tussen het rijk en de aan nemers, door optimalisering van het huidige ontwerp en de voorziene uit voeringswijze en door een geïnte greerde werkorganisatie belangrijke besparingen bereikt kunnen worden". Minister Westerterp wees er ook op dat de aannemers geheel achter de in de nieuwste nota opgenomen uitvoerings schema's en kostenramingen staan. De bewindsman van verkeer en water staat gaf woensdag aan dat met de nu gevonden oplossing een eind is geko men aan een 'spannend vervolgverhaal'. Hij herinnerde eraan, dat er in het nabije nacu 11CO 111 AiL.il L VUil uc Lli^Ai-11 HLliCL, met de 'kleine pijlerdam' Pinnen de drie verlsde» oemMlkken ontbindende voorwaarden is gebleven. „Als de fracties daar anders over dach ten, en zouden menen dat de ministen niet binnen de financiële afspraken was gebleven, zou er een motie zijn gekomen waarin zou zijn gevraagd die ontbin dende voorwaarde van de financiën in hij niet optimistisch was over de moge lijkheid om binnen de financiële afspra ken een waterdoorlatende dam te bou wen. „De prachtige oplossing dreigde af te springen op de financiën. Dat zou des te pijnlijker rijn geweest omdat factoren als veiligheid en milieu in het geding werking te laten treden", aldus de peer J™?"- niette berekenen zijn", aldus Schakel. de heer Westerterp. In zijn reactie op de in eerste termijn gehouden betogen van de kamerleden zei de minister dat hij begreep dat nie mand voor honderd procet enthousiast is over het genomen besluit voor de bouw van de stormvloedkering. „Toch is het een oplossing, die - negatief-beke ken - voor niemand echt onaanvaard baar is en die - positief gesteld - verlerlei instemming heeft", aldus de heer Wes terterp. Hij erkende dat de in november 1974 vastgestelde kostenmarge over schreden is en zei daarover: „Ik begrijp dat de kosten een zwaar punt vormen. Ik heb daar ook mee geworsteld. Ik ben tegen de regering en de kamer open ge weest. Geheel binnen de kosten blijven we met. Zonder de post onvoorzien is er een overschrijding van 23 miljoen en metde post onvoorzien van 153 miljoen. Maar het gaat om een project van vier miljard gulden". De minister bestreed dat bij de bouw van een pijlerdam met een döorstroomprofiel van 20.000 vier kante meter een dubbele kering nodig zou zijn. Hij hield de kamer ook voor dat de stabiliteit van de drempel oplosbaar is als na nieuwe studies wordt besloten de 'grote dam' te bouwen en niet de nu gekozen kering met een doorstroomd- rempel van 11.500 vierkante meter. Hij liet de kamer weten dat met name van uit Zeeland is gevraagd de bouw van de 'grote pijlerdam' nader te bezien. De minister zei over de pleidooien die in de kamer ook woensdag nog eens voor het openhouden van de Oosterschelde en het verhogen van de dijken werden ge houden, dat dijkverhoging geen vol waardig alternatief is. Hij maakte dui delijk dat die mogelijkheid in de studies van de rijkswaterstaat wel is bekeken omdat hij het verwijt niet wilde laten blijven dat het niet bestudeerd zou zijn. „Maar dijkverhoging is vanaf de rege- nngsbeslissing van november 1974 tot juni 1976 niet aan heroverweging on derworpen geweest", zo hield hij de ka mer voor. De heer Westerterp ging nog eens in op de bezwaren tegen dijkverhoging en hij gaf aan dat voltooiing van dat werk in 1994 twijfelachtig is. Verder voerde hij aan dat dijkverhoging niet die veilig heid biedt die door afsluiting wordt ver kregen. „Jaarlijks verdwijnt 10 miljoen kubieke meter zand uit de Oosterschel de De klok is niet meer terug te draaien. We zitten in een rijdende trein", zei hij. Ook maakte hij duidelijk dat bij dijk verhoging rond een open Oosterschelde achttien maal zoveel gebouwen zouden moeten worden onteigend dan bij par tiële dijkverhoging het geval is. Voor de onteigeningen die noodzakelijk zijn verbreding van het Kanaal door rentmeester voor het behoud van dit Zuid-Beveland is de procedure al enige stuk natuurgebied", tijd in gang. Zowel aan het begin als aan het eind van zijn betoog maakte de bewindsman De heren Schakel tarpi en Koning tvvd) met elkaar tn gesprek ti)dens het kamerdebat. ADVERTENTIE PEUCEÖT Het nieuwste nieuws heet SX 5. De snelbrommer waarop je het helemaal maakt. Geméékt om te winnen. Vraag 't (Tour de France winnaar) Bernard Thevenet. een aantal opmerkingen van persoon lijke aard. Hij liet de kamer weten, dat hij het Oosterscheldedebat met enige spanning tegemoet had gezien. „Het gaat inderdaad om een examen", zei hij. „De periode van anderhalf jaar stu die is niet ongemerkt voorbijgegaan". En later: „We stelden ons destijds voor een grotere krachtproef dan we in 1974 dachten. Er zijn indrukwekkende pres taties geleverd om tot een verantwoord besluit te komen. Het gaat ook om een stuk beheersing van de natuur. Dat is een emotie waarvoor niemand in de po litiek zich hoeft te schamen. Ik hoop dat van rekenmeester kan worden tot Hollandse meisjes hebben de mooiste benen. Komt door 't fietsenzegt men. PEUGEOT Dealer VAN DEN DRIEST Gravenstraat 18 - Middelburg Verkrijgbaar bij: Bromfietshandel P. MELSE Middelburgsestraat 16-22 Goes-TeL 01100-27283 Alle Peugeotfietsen en -bromfiet sen uit voorraad leverbaar door FA. JEREMIASSE ZOON Ganzepoortstraat 28 Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 7