Drie weken durend Xenakis
festival Middelburg open
Expositie
III' 1977
'Kunst uit Zeeland
naar Vlissingen
Veelzijdigheid Xenakis
in de Vleeshal te zien
PZCXunst
Uitstekende uitvoering
van 'Die Schopfung'
Uitbundige zomerse
bloesempracht
MAANDAG 21 JUNI 1976
GEDEPUTEERDE VAN GEESBERGEN: WAARDERING VOOR JEUGD EN MUZIEK f
Willem Breuker
maakte zijn
reputatie waar
MIDDELBURG - Zaterdag is in de Vleeshal in Middelburg het drie weken du- die weigert om na te apen of na te
rende Xenakis-festival begonnen. De door Jeugd en Muziek Zeeland georgani- doen", zo zei Schoenmakers.
seerde manifestatie rond het werk van deze Grieks/Franse componist en archi
tect werd zaterdagmiddag geopend door gedeputeerde A. L. van Geesbergen.
In zijn openingswoord sprak de gedeputeerde waardering uit voor het werk van
Jeugd en Muziek. Hoewel hij niet verheelde soms twijfels te hebben, zei de heer
Van Geesbergen 'dat Jeugd en Muziek in de totaliteit van culturele activiteiten
in onze provincie een taak vervult, welke naar mijn mening in beginsel als waar
devol kan worden gekwalificeerd en als zodanig ook dient te worden gewaar
deerd'.
Overigens erkende de gedeputeerde
dat hij moeite had gehad met de uit
nodiging om het festival te openen.
Dit vanwege zijn 'weinig of geen affi
niteit met de actuele muziek'. Uitein
delijk had hij echter zijn opvatting
dat actuele stromingen in de muziek
kansen moeten krijgen zwaarder laten
wegen dan zijn persoonlijke voorkeur.
Hij noemde het zelfs een goede zaak
dat er mensen en organisaties zijn die
zich ten doel stellen actuele stromin
gen in de kunst mogelijkheden te bie
den en zich te manifesteren.
De heer Van Geesbergen maakte in
zijn openingswoord ook bekend dat
het ministerie van crm waardering
heeft voor deze activiteiten en voor het
festival een subsidie van 45.000 gulden
beschikbaar heeft gesteld. Het advies
van de raad voor de kunst aan de mi
nister, dat hij speciaal voorlas, sprak
daarbij duidelijke taaL
Markiezenhof te
Bergen op Zoom
kreeg hemelbed
'Henriettekamer'
BERGEN OP ZOOM - De Stichting
Vrienden van het Markiezenhof, het
museum te Bergen op Zoom, heeft
vrijdag een hemelbed voor de in Lo-
dewijk XIV-stijl gerestaureerde Hen
riettekamer officieel overgedragen.
Het hemelbed is 'n ontwerp van de
restauratie-architect E. Canneman en
geïnspireerd op het werk van de
Barok-kunstenaar Daniel Marot.
De heer A. Koens, tekenaar bij de res
tauratiewerken van het Markiezenhof
werkte deze schetsen van Canneman
uit tot werktekeningen. Het karkas
van bed en hemel werd gemaakt door
een Delftse timmerfabriek, terwijl een
firma uit Bergen op Zoom voor de be
kleding zorgdroeg. De achterwand van
het bed is in 18e eeuwse beschilderde
Japanse zijde.
Het hemelbed werd gefinancierd uit
door de 'Vrienden van het Markiezen
hof bijeengebrachte gelden. De officiële
overdracht ging gepaard met de open
stelling van de thans geheel gereed ge
komen Henriettekamer. die in de tuin-
vleugel van het Markiezenhof ligt.
Deze tuinvleugel werd in het begin van
de 18e eeuw verbouwd naar de mode
van die tijd. Van het toenmalige inte
rieur is nauwelijks nog iets over, vooral
ook omdat het Markiezenhof gedu
rende ongeveer anderhalve eeuw heeft,
dienstgedaan als militair hospitaal en
kazerne.
Bij het herstel van de vleugel, die uit
ziet op de gereconstrueerde tuin, wilde
men de vertrekken op de eerste ver
dieping zodanig restaureren en inrich
ten. dat wordt herinnerd aan de 18e
eeuwse woonsituatie. De parketvloeren
konden worden aangelegd aan de hand
van teruggevonden fragmenten, pla
fonds en schouwen zijn afkomstig uit
slooppanden in Den Haag en Amster
dam.
Henriettekamer heet naar Marie
Henriètte, prinses de la Tour d'Auver-
Brie', markiezin van Bergen op Zoom
van 1713 tot 1728.
In dit advies wordt het festival degelijk
en professioneel van opzet genoemd.
Hoewel het misschien nogal ambitieus
is uitgevallen, achtte de Raad voor de
Kunst het verheugend dat dergelijke
initiatieven buiten de randstad worden
ontwikkeld. „Het is trouwens bekend
dat er wel publiek voor is", stelde men.
Gedeputeerde Van Geesbergen bracht
de aanwezigen bij de opening in herin
nering dat ook het provinciaal bestuur
een subsidie beschiikbaar heeft ge
steld. Vandaag zullen gs zich er over
beraden om - zoals hij zei - .daarboven
nog iets meer te doen'.
De gedeputeerde was ingeleid door
Jeugd en Muziek-bestuurslid G. W.
Schoenmakers. Deze maakte de doel
stellingen van J M nog eens duide
lijk. Men houdt zich met de actuele
stromingen bezig omdat men vindt dat
de cultuur zich blijvend moet ontwik
kelen. Hij moest echter vaststellen dat
er aan deze nieuwe ontwikkelingen nog
onvoldoende ruimte wordt gegeven.
Luiheid
Jeugd en Muziek keert zich - aldus de
heer Schoenmakers - af van traditio
nele stromingen vanwege 'een zekere
luiheid die zich daar uit in het naapen
van oude vormen'. De keuze van Xe
nakis heeft met deze opvatting sterk
te maken. Xenakis kan als componist
tot de allermodernsten worden gere
kend. „Het is in ieder geval iemand
De Griekse musicoloog John G. Pa-
paioannou schetste Xenakis later als
'één van de grootste leidende figuren in
de moderne muziek van vandaag'. Hij
beklemtoonde dat de muziek van Xe
nakis door het loslaten van de Wes
terse tradities volkomen nieuw is en
zich nog steeds vernieuwd. De inleider
wees verder op de veelzijdigheid van
Xenakis die op de tentoonstelling in de
Vleeshal is te zien als componist, ar
chitect, ingenieur en choreograaf.
Na de inleiding van de Gnekse musico
loog speelde de in Zeeland langzamer
hand befaamde Xenakis-vertolker
Geoffrey Madge de uit 1973 daterende
pianocompositie Evryali Deze uitvoer
ing werd door de aanwezigen bij de
opening zeer enthousiast ontvangen.
Het Xenakis-festival duurt tot en met
zaterdag 10 juli en omvat dagelijks
Stichting Zeeland
neemt afscheid
van J. J. Cl aas
MIDDELBURG - Het bestuur van de
Stichting Zeeland neemt in zijn ver
gadering van vrijdag (25 juni) afscheid
van secretaris-penningmeester J. J.
Claas. Deze is inmiddels al opgevolgd
door de heer J. Bakkes. De heer Claas
stapt uit het bestuur van de stichting
Zeeland in verband met drukke werk
zaamheden.
Zo is hij sinds enige tijd voorzitter van
de kamer van koophandel en fabrieken
in Midden- en Noord-Zeeland. Doordat
voor hem moeilijk een opvolger was te
vinden heeft hij zijn bestuursfunctie bij
de stichting Zeeland nog langer ver
vuld van aanvankelijk in de bedoeling
lag.
De vergadering, waarin van hem af
scheid wordt genomen, wordt gehou
den in het gebouw van de stichting
Zeeland in Middelburg. Na afloop van
de bijeenkomst, die om drie uur s mid
dags begint, wordt nog een afscheids-
borrel gedrongen.
concerten met daarnaast films en le
zingen. Zaterdag speelde naast Geof
frey Madge het jazztrio Willem Breu
ker. Zondag het ensemble Ferenc Hy-
tyra en het Ensemble M. Centraal in de
Vleeshal staat drie weken lang een ten
toonstelling met partituren, tekenin
gen en foto's van het werk van Xena
kis.
Zeeuwse Koorschool
begon zomertoernee
in Duitsland
ATTENDORN (D.) - De Zeeuwse
Koorschool is zaterdag met directeur
Evert Hcijblok cn enkele begeleiders
voor de tiende maal aan een zomer-
tournee begonnen. Uitgezwaaid door
ouders, vrienden en familieleden ver
trokken zij uit Goes naar het Sauer-
land. In Poslerholt werd bij de zusters
Urselinen het eerste concert gegeven.
Een programma van volksliedjes en
gewijde muziek, onder andere het
Gloria van Mozart.
Na de lunch en een prachtige wande
ling door de kloostertuinen vertrok het
knapenkoor naar Rommerskirchen,
waar iedereen onthaald werd bij de
familie Fischer op koffie en koeken.
In Keulen werd in de Sankt Klemens- onder meer gesproken worden over de
kerk de Missa Brevis van Mozart uit/
gevoerd voor een overvolle kerk. De
pastoor merkte in zijn dankwoord op,
dat de kerk sinds Kerstmis niet meer
zo vol was geweest. Hetzelfde beeld
was zondag te zien tijdens de hoogmis
in Attendom. Voor een enthousiast
publiek, onder wie veel leraren en leer
lingen van de Attendom Muziekschool,
werden de leden van de koorschool
ademloos beluisterd en met veel ap
plaus en geschenken beloond.
Voor vandaag maandag) staat een
bezoek aan de druipsteengrotten op
het programma.
huisvesting in Temeuzen en Goes,
de aankoop van grond aan de Serlip-
pensstraat te Temeuzen en over de
gemeenschappelijke regeling betref
fende het werkvoorzieningschap 'Ad
ministratief Dienstencentrum Zeeland'
te Vlissingen. De vergadering begint 's
morgens om half elf.
Geslaagd
Aan de Haagse academie voor licha
melijke opvoeding slaagden voor het
examen MO-lichamelijke oefening de
heren L. M. van Ast te Yerseke en E. B.
W. Bekkering te Goes.
GROTE KERK. V
MIDDELBURG
In HET KADER van HET Xenakis
Festival in Middelburg is zaterdag-
ncert gegeven.
Er volgen er nog drie
lem Breuker met twee slagwerkers op
Over het optreden Is maar een nega
tieve zaak op te merken, zoals gebrui
kelijk begon het concert veel later ton-
geveer drie kwartier) dan stond aange
geven. Dat deed niets af aan de mu
ziek, die van het begin af boeide
Willem Breuker staat bekend als een
harde blazer Die reputatie maakte hij
ook zaterdagmiddag volledig waar. En
dat was nodig ook. Slagwerker Rob
Verdurmen trommelde er nogal fors op
los en als Pierre Courbois zijn elek
trisch versterkte installatie beroerde
was het een kabaal van jewelste.
Het trio speelde een vrije 'set' - eigen
tijdse muziek heet dat - vanuit het ba
sisgegeven 'La Plagiata'. een composi
tie van Breuker. Breuker op tenorsaxo
foon. altsax, sopraansax en ook nog
een keer - als toegift - op klarinet.
Vooral de stukken op tenorsaxofoon
waren bijzonder goed. De tenorsax was
beter opgewassen tegen de overdon
derende drumbegeleiding dan de over
ige rietinstrumenten Wat opviel was
de rolverdeling. Speelden Breuker en
Courbois dan hield Verdunnen zich
een tijdje stil om even later als spel
breker op te treden. Dat resulteerde
dan weer in een overgaan van Breuker
naar het ritme van Verdurmen. Waren
de drie een eenheid dan zorgde Cour
bois voor de orchestratie van de melo
die.
Het moet gezegd dat Verdurmen zich
goed weerde tegen Nederlands beste
slagwerker van dit moment, Pierre
Courbois. Wat in eigentijdse muziek zo
boeit zijn de uitstapjes naar het verle
den. Zo haalde Breuker een passage
van een Coleman Hawkins nummer
aan: 'Mop Mop', wat trouwens best ten
grondslag aan 'La Plagiata' heeft kun
nen liggen. Ook 'Summertime' kwam
nog een keertje om de hoek kijken, met
een zeer stuwend spel van Verdurmen.
Boeiend was ook de Rythm and Blues
passage waarin Breuker en c.s. tot het
uiterste gingen.
Na ongeveer drie kwartier was het op
treden afgelopen, tenminste dat was de
bedoeling. Het enthousiaste publiek
eiste meer en dat kreeg het ook. Een
kleine toegift met Breuker op klarinet.
Verdurmen en Courbois hadden toen
van plaats verwisseld: de eerste achter
het elektrische drumstel van Courbois
en laatstgenoemde achter de 'gewone'
trommels
Breuker was na afloop flink vermoeid
en geen wonder ook. Vanaf het begin
moest hij blazen met orkaankracht.
Het was niet alleen hard. maar nog erg
goed ook. Willem Breuker beukte er
danig op los, terzijde gestaan door
twee uitstekende begeleiders.
P. B.
Algemeen Bestuur
Dienstencentrum
vergadert 28 juni
VLISSINGEN - Het Administratief
Dienstencentrum Midden-Zeeland
houdt maandag 28 juni een vergader
ing van het Algemeen Bestuur.
Tijdens deze vergadering, die gehou
den wordt in de commissiekamer van
het gemeentehuis te Vlissingen, zal er
Het
in de In de
deze kende
STICHTING CULTURELE GEMEENSCHAP BESPREEKT
SUBSIDIÉ AAN ZEEUWSE KUNSTENAARSCENTRUM
ALGEMEEN BESTUUR
WOENSDAG BIJEEN
VLISSINGEN - Het algemeen
oestuur van de Stichting Cul
turele Gemeenschap Vlissin
gen vergadert woensdagavond
in het welzijnscentrum Bach-
ten Komme. In deze vergader
ing zal onder meer worden ge
sproken over de tentoonstel
ling 'Kunst uit Zeeland III'.
Deze tentoonstelling bestaat
uit aquarellen, gouaches en
collages van Piet Bulthuis uit
Middelburg, Joop Dam uit Ka-
pelle, Frans van der Heide uit
Wemeldinge, Wim Hofman uit
Vlissingen, Antoine Mes uit
Middelburg, Eddy Quite uit
Vlissingen, Cor Ruissen uit
Wemeldinge. Ben Sleeuwen-
hoek uit Middelburg en Van
der Ven uit Zierikzee. De
Stichting Culturele Gemeen
schap wil deze expositie in
1977 naar Vlissingen halen.
Verder wordt gesproken over het ver
lenen van een ondersteuningssubsidie
van 1000 aan hel Zeeuws Kunste
naarscentrum over 1977. De ontwerp-
nota gemeentelijk welzijnsbeleid zal
in behandeling worden gebracht,
evenals het verzoek van de Neder
landse vereniging 'De Verzamelaar'
om aansluiting bij de Stichting Cultu
rele Gemeenschap Vlissingen. Andere
onderwerpen van gesprek zijn de sub
sidiëring van het Zeeuws Orkest, het
gebruik van het wijkcentrum Mid
denhof en de subsidiëring van Speel-
stad 1977.
Het algemeen bestuur zal zich ook be
zig houden met de te vormen werk
groep kunstzinnige vorming te Vlissin
gen. Op dit gebied worden momenteel
in Vlissingen activiteiten ontplooid.
zowel door het Zeeuws Instituut voor
Kunstzinnige Vorming, als door het
Nutsdepartc-ment Vlissingen.
Het lijkt het dagelijks bestuur wense
lijk tot men komt tot integratie van
deze activiteiten In de te vormen
werkgroep zouden vertegenwoordigers
zitting moeten hebben van de cursis-
sten, het Nutsdepartement Vlissingen.
de Stichting Culturele Gemeenschap
Vlissingen en het Zeeuws Instituut
voor Kunstzinnige Vorming. Verder
wordt er gesproken over het plaatsen
van een tijdelijk noodgebouw op het
terrein bij de voormalige boerderij Si
mons. ten behoeve van verschillende
Souburgse verenigingen. Het ziet ern
aar uit. dat het nog wel enige tijd in
beslag zal nemen voordat de verbou
wing van de boerderij gerealiseerd is.
Een ander punt van de agenda vormt
de uitwisseling met DeaL In juli zou
men in Deal graag een groep uit Vlis
singen ontvangen. Het algemeen be
stuur zal zich verder buigen over de
vraag hoe er op de beste manier infor
matie kan worden gegeven over de
werkzaamheden van de Stichting Cul
turele Gemeenschap Vlissingen. Men
denkt daarbij aan het laten maken van
kant-en-klaar informatiemateriaal Het
dagelijks bestuur stelt voor hiervoor
een commissie in het leven te roepen.
Tenslotte zal het algemeen bestruur
nog srpreken over de tentoonstelling
van de Caroluskring, die van medio
augustus tot medio september in Vlis
singen wordt gehouden.
Tijdens de vergadering zullen leden
van de verschillende werkgroepen een
toelichting geven met betrekking tot
de plannen voor het houden van een
Looping 1976, beiaardconcerten 1976
en een concert van de Vlissingse ver
enigingen.
Het publiek zal tijdens deze vergader
ing mogen meepraten. Nadat net be
stuur een bepaald punt heeft bespro
ken, zal, voordat een definitieve beslis
sing wordt genomen, het publiek in de
gelegenheid gesteld worden om even
tuele opmerkingen te maken. De ver
gadering van het algemenen bestuur
van de Stichting Culturele Gemeen
schap Vlissingen begint om 19.00 uur
dat zij e
niet
erdei
Naast 'Die Jahreszeitcn' heeft Haydn
ook met dit werk veel eer ingelegd en
het is nog één van de veel gevraagde
oratoria. De solisten kunnen zich
hierin geheel uitleven: hun aandeel is
zeer groot ten opzichte van andere
werken van die strekking en het koor
gedeelte is hier wat bescheidener van
aard. Voor het orkest is er veel te doen
en het prettige is. dat bi) Haydn het
orkest ruet steeds ln het begeleidende
vlak treedt, maar vaak ook zelfstandig,
waardoor dit werk aan waarde wint
Het 'Waeslandla Kamerorkest be
staande uit amateurs, aangevuld met
beroepskrachten, beet zich in deze
ogenschijnlijk gemakkelijke materie
(maar vergist u zich niet» met gretig
heid vast. Hun enthousiaste, gecon
centreerde inbreng was een van de re
denen tot het volledig welslagen van
dit werk. Mocht de stemming' van
sommige blaasinstrumenten in het
tweede deel wat te leiden hebben van
.de temperatuursschommelingen ln deze
kathedraal, dit mocht geen afbreuk
doep aan hun ritmische prestaties, die
uitermate goed verzorgd waren.
Dirigent Albert Delvaux leidde koor.
orkest en solisten met een kalmte,
maar met een wakend oog voor de de
tails: de rust die er van hem uitgang
was ook merkbaar op de uitvoerenden.
Soms had hij wel eens even heftiger
kunnen optreden, (ik denk onder an
dere in het begin van de fuga in het
slotkoor, waar het gewoon een romme
lig begin was), maar alles liep goed at
mede door het prima begeleidende or-
KfiSt
E„
en vijftal zangverenigingen hadden
een aantal koorleden voor deze avond
gerecruteerd: het SinuCeciliakoor.
Sint-Gregoriusgild, Gemengd koor
Cantecaler, De Wase Lijsters en het
Gemengd koor Muziekakademie. Het
is al mooi wanneer vijf verenigingen
(misschien wel met vijf verschillende
dirigenten) op deze wijze een bijdrage
kunnen leveren. De partijen zaten ér
goed in. problemen waren er niet en
men reageerde ad rem op de dirigent
Er werd goed genuanceerd gezongen,
waarbij het orkest in de fortissimopas-
sages wel eens het koor dreigde te
overspoelen met hun klanken. Dirigent
Albert Delvaux nam alles in een vrij
hoog tempo, dat (en dat strekt hem tot
zijn eer) door zowel het koor als het or
kest volledig werd gerealiseerd.
Van de drie solisten heeft op mij de te
nor Guy de Mey de meeste indruk ge
maakt. Samen met de sopraan was dit
hun eerste uitvoering van 'Die Schop
fung'. Guy de Mey bracht deze partij
alsof hij hem al jaren zong. Zijn prach
tige. heldere tenorstem <men vindt ze
niet zo vaak), ajn voordracht en zijn
zeer duidelijke uitspraak bestempel
den hem als een zanger met een grote
toekomst. Een naam die men wel mag
onthouden.
De sopraan Katharina Moesen had
wel een aanloopje nodig om zich volle
dig op haar gemak te voelen, maar
toen dat er eenmaal was heb lk veel
genoten van haar inbreng in dit werk.
Zij zal zich op kleine details nog moe
ten verbeteren zoals in de aria 'Nun
beut die Flur'. waar de ritmische as
pecten in 'den Wunden Heil" nog niet
helemaal gegoten zaten en sommige
fermates niet helemaal in acht geno
men werden ('Auf starkem Fittiche
De bas Simon Waltens mocht dan mis
schien de meest geroutineerde in dit
Lerarenconcert
Muziekschool
MIDDELBURG. NIEUWE KERK
De Stichting Zeeuwse Muzteksehi
inadrtgaalkoor van de school gaver
hieraan medewerking. Uit de opkoms
van het publiek bleek dat het orge
veel liefhebbers heeft.
Leendert de Broeken (271 uit Oostka
pelle. piano- en orgelsollstendiploma'i
op zak, opende de avond met Praelu
dJum und Fuge in e-moll (BWV 458
van J. S. Bach. Hij behandelde de in
drukwekkende compositie als een ln
tleme kamermuziek. Met enkele orgel
registers was hij al tevreden. Bach'i
speelsheid met thema's en motiever
was daardoor goed te volgen. Kleint
verbredingen en dan weer kleine inkor
tingen van de notenduur maakten he'
spel van Leendert de Broekert leven
dig Toch bleef hij precies. Onder d<
optredende leraren was hij de wtskun
dl ge.
Een andere geaardheid toonde Stoffe
Gunst (35) uit Goes Ook hij is bezittel
van het .solistendiploma. Zijn keu»
was een Passacaglla van Frank Martin
Zwitsers componist die in ons land ge
leefd heeft. Evenals zijn collega IX
Broekert voelde Gunst zich thuis lr
het meerstemmig spel van grote er
kleine melodische lijnen. Maar hij pro
beerde in zijn voordracht meer mense
lijke gevoelens te leggen. Het werk var
Martin leende zich hiertoe trouweiu
beter dan dat van Bach bij wie alle:
streng van opzet was.
De virtuoos onder de concerterend!
orgelleraren ontpopte zich in Jos Ver
poorten (23) uit. Breskens. Evenals Di
Broekert en Gunst hooggediplomeerd
Met jeugdige overmoed vertolkte hf,
het intermezzo uit de zesde orgelsym
fonie van Wldor. Dit romantisch*
vuurwerk werd door de luisteraars te
dank afgenomen.
Tot de oudste generatie onder de con
certgevers behoorde Gijs Bergman, de
directeur van de Zeeuwse Muziek
school. In zijn bijdrage aan het concert
was hij het modernst. Hij speelde uil
Messiaen's Drievuldlgheidsmuziek. dit
in 1974 in ons land geïntroduceerd
werd. De veelkleurige accoorden er
gregoriaanse medodieën (meteen te kal
uit het Johannesevangelie als inspire
tiebron» van de zesde meditatie uil
deze nieuwe muziek brachten vervoe
ring in de kerk teweeg.
Het Madrigaalkoor van de muziek
school zorgde voor afwisseling van de
orgelnummers. Het is een ensemble
van een kleine twintig amateurs dal
zich toelegt op a cappella zang. De
cantor. Gerard Menken, bad de zan
gers goed voorbereid. Erg mooi waf
een kleine cantate van J. Chr. Bach.
Uit het jongere koorrepertoire klonk
*La Biche' van Hindemith.
Ontroerend waren de Chichestei
Psalms van Leonard Bernstein, waarin
Stoffel Gunst prachtig begeleidde. Hel
Madrigaalkoor heeft een hoog niveau
en verdient uitgebreid te worden mei
nog een aantal goede stemmen. Mei
dit concert heeft de Zeeuwse Muziek
school een uitstekende presentatie van
het kunnen in eigen gelederen gege
ven.
A. L
De bloei van de bomen en struiken is dit jaar uitzonderlijk rijk. Dat begon
al vroeg in de lente met de forsythia, gevolgd door allerlei prunussoorten
en variëteiten, de paardekastanje, kers. peer. appel en pruim. Momenteel
staan de roos, jasmijn en vlier in bloei. Deze laatste twee soorten staan, nel
als de slee- en meidoorn een paar weken geleden, zó vol bloesems dat hei
lijkt alsof zij mei plakkaten sneeuw overdekt zijn.
Die uitbundigheid heefl ondermeer te maken met het feit dat 1975 eer
mooie zomer heeft gehad, toen immers heeft de knopvorming plaatsgehad
Bovendien hebben de meeste soorten z.g. 'beurtjaren' en een top valt toe
vaüig dit seizoen. Door de felle zonneschijn en de droogte is de bloei echte
kort maar wel hevig. Als ook de vruchtzetting goed blijft dan belooft di
jaar een overvloedige oogst te geven zowel bij de wilde als bij de gekweekt
rassen.
P. S CHOLLE VAER