Drie weken durend Xenakis festival Middelburg open Expositie III' 1977 'Kunst uit Zeeland naar Vlissingen Veelzijdigheid Xenakis in de Vleeshal te zien PZCXunst Uitstekende uitvoering van 'Die Schopfung' Uitbundige zomerse bloesempracht MAANDAG 21 JUNI 1976 GEDEPUTEERDE VAN GEESBERGEN: WAARDERING VOOR JEUGD EN MUZIEK f Willem Breuker maakte zijn reputatie waar MIDDELBURG - Zaterdag is in de Vleeshal in Middelburg het drie weken du- die weigert om na te apen of na te rende Xenakis-festival begonnen. De door Jeugd en Muziek Zeeland georgani- doen", zo zei Schoenmakers. seerde manifestatie rond het werk van deze Grieks/Franse componist en archi tect werd zaterdagmiddag geopend door gedeputeerde A. L. van Geesbergen. In zijn openingswoord sprak de gedeputeerde waardering uit voor het werk van Jeugd en Muziek. Hoewel hij niet verheelde soms twijfels te hebben, zei de heer Van Geesbergen 'dat Jeugd en Muziek in de totaliteit van culturele activiteiten in onze provincie een taak vervult, welke naar mijn mening in beginsel als waar devol kan worden gekwalificeerd en als zodanig ook dient te worden gewaar deerd'. Overigens erkende de gedeputeerde dat hij moeite had gehad met de uit nodiging om het festival te openen. Dit vanwege zijn 'weinig of geen affi niteit met de actuele muziek'. Uitein delijk had hij echter zijn opvatting dat actuele stromingen in de muziek kansen moeten krijgen zwaarder laten wegen dan zijn persoonlijke voorkeur. Hij noemde het zelfs een goede zaak dat er mensen en organisaties zijn die zich ten doel stellen actuele stromin gen in de kunst mogelijkheden te bie den en zich te manifesteren. De heer Van Geesbergen maakte in zijn openingswoord ook bekend dat het ministerie van crm waardering heeft voor deze activiteiten en voor het festival een subsidie van 45.000 gulden beschikbaar heeft gesteld. Het advies van de raad voor de kunst aan de mi nister, dat hij speciaal voorlas, sprak daarbij duidelijke taaL Markiezenhof te Bergen op Zoom kreeg hemelbed 'Henriettekamer' BERGEN OP ZOOM - De Stichting Vrienden van het Markiezenhof, het museum te Bergen op Zoom, heeft vrijdag een hemelbed voor de in Lo- dewijk XIV-stijl gerestaureerde Hen riettekamer officieel overgedragen. Het hemelbed is 'n ontwerp van de restauratie-architect E. Canneman en geïnspireerd op het werk van de Barok-kunstenaar Daniel Marot. De heer A. Koens, tekenaar bij de res tauratiewerken van het Markiezenhof werkte deze schetsen van Canneman uit tot werktekeningen. Het karkas van bed en hemel werd gemaakt door een Delftse timmerfabriek, terwijl een firma uit Bergen op Zoom voor de be kleding zorgdroeg. De achterwand van het bed is in 18e eeuwse beschilderde Japanse zijde. Het hemelbed werd gefinancierd uit door de 'Vrienden van het Markiezen hof bijeengebrachte gelden. De officiële overdracht ging gepaard met de open stelling van de thans geheel gereed ge komen Henriettekamer. die in de tuin- vleugel van het Markiezenhof ligt. Deze tuinvleugel werd in het begin van de 18e eeuw verbouwd naar de mode van die tijd. Van het toenmalige inte rieur is nauwelijks nog iets over, vooral ook omdat het Markiezenhof gedu rende ongeveer anderhalve eeuw heeft, dienstgedaan als militair hospitaal en kazerne. Bij het herstel van de vleugel, die uit ziet op de gereconstrueerde tuin, wilde men de vertrekken op de eerste ver dieping zodanig restaureren en inrich ten. dat wordt herinnerd aan de 18e eeuwse woonsituatie. De parketvloeren konden worden aangelegd aan de hand van teruggevonden fragmenten, pla fonds en schouwen zijn afkomstig uit slooppanden in Den Haag en Amster dam. Henriettekamer heet naar Marie Henriètte, prinses de la Tour d'Auver- Brie', markiezin van Bergen op Zoom van 1713 tot 1728. In dit advies wordt het festival degelijk en professioneel van opzet genoemd. Hoewel het misschien nogal ambitieus is uitgevallen, achtte de Raad voor de Kunst het verheugend dat dergelijke initiatieven buiten de randstad worden ontwikkeld. „Het is trouwens bekend dat er wel publiek voor is", stelde men. Gedeputeerde Van Geesbergen bracht de aanwezigen bij de opening in herin nering dat ook het provinciaal bestuur een subsidie beschiikbaar heeft ge steld. Vandaag zullen gs zich er over beraden om - zoals hij zei - .daarboven nog iets meer te doen'. De gedeputeerde was ingeleid door Jeugd en Muziek-bestuurslid G. W. Schoenmakers. Deze maakte de doel stellingen van J M nog eens duide lijk. Men houdt zich met de actuele stromingen bezig omdat men vindt dat de cultuur zich blijvend moet ontwik kelen. Hij moest echter vaststellen dat er aan deze nieuwe ontwikkelingen nog onvoldoende ruimte wordt gegeven. Luiheid Jeugd en Muziek keert zich - aldus de heer Schoenmakers - af van traditio nele stromingen vanwege 'een zekere luiheid die zich daar uit in het naapen van oude vormen'. De keuze van Xe nakis heeft met deze opvatting sterk te maken. Xenakis kan als componist tot de allermodernsten worden gere kend. „Het is in ieder geval iemand De Griekse musicoloog John G. Pa- paioannou schetste Xenakis later als 'één van de grootste leidende figuren in de moderne muziek van vandaag'. Hij beklemtoonde dat de muziek van Xe nakis door het loslaten van de Wes terse tradities volkomen nieuw is en zich nog steeds vernieuwd. De inleider wees verder op de veelzijdigheid van Xenakis die op de tentoonstelling in de Vleeshal is te zien als componist, ar chitect, ingenieur en choreograaf. Na de inleiding van de Gnekse musico loog speelde de in Zeeland langzamer hand befaamde Xenakis-vertolker Geoffrey Madge de uit 1973 daterende pianocompositie Evryali Deze uitvoer ing werd door de aanwezigen bij de opening zeer enthousiast ontvangen. Het Xenakis-festival duurt tot en met zaterdag 10 juli en omvat dagelijks Stichting Zeeland neemt afscheid van J. J. Cl aas MIDDELBURG - Het bestuur van de Stichting Zeeland neemt in zijn ver gadering van vrijdag (25 juni) afscheid van secretaris-penningmeester J. J. Claas. Deze is inmiddels al opgevolgd door de heer J. Bakkes. De heer Claas stapt uit het bestuur van de stichting Zeeland in verband met drukke werk zaamheden. Zo is hij sinds enige tijd voorzitter van de kamer van koophandel en fabrieken in Midden- en Noord-Zeeland. Doordat voor hem moeilijk een opvolger was te vinden heeft hij zijn bestuursfunctie bij de stichting Zeeland nog langer ver vuld van aanvankelijk in de bedoeling lag. De vergadering, waarin van hem af scheid wordt genomen, wordt gehou den in het gebouw van de stichting Zeeland in Middelburg. Na afloop van de bijeenkomst, die om drie uur s mid dags begint, wordt nog een afscheids- borrel gedrongen. concerten met daarnaast films en le zingen. Zaterdag speelde naast Geof frey Madge het jazztrio Willem Breu ker. Zondag het ensemble Ferenc Hy- tyra en het Ensemble M. Centraal in de Vleeshal staat drie weken lang een ten toonstelling met partituren, tekenin gen en foto's van het werk van Xena kis. Zeeuwse Koorschool begon zomertoernee in Duitsland ATTENDORN (D.) - De Zeeuwse Koorschool is zaterdag met directeur Evert Hcijblok cn enkele begeleiders voor de tiende maal aan een zomer- tournee begonnen. Uitgezwaaid door ouders, vrienden en familieleden ver trokken zij uit Goes naar het Sauer- land. In Poslerholt werd bij de zusters Urselinen het eerste concert gegeven. Een programma van volksliedjes en gewijde muziek, onder andere het Gloria van Mozart. Na de lunch en een prachtige wande ling door de kloostertuinen vertrok het knapenkoor naar Rommerskirchen, waar iedereen onthaald werd bij de familie Fischer op koffie en koeken. In Keulen werd in de Sankt Klemens- onder meer gesproken worden over de kerk de Missa Brevis van Mozart uit/ gevoerd voor een overvolle kerk. De pastoor merkte in zijn dankwoord op, dat de kerk sinds Kerstmis niet meer zo vol was geweest. Hetzelfde beeld was zondag te zien tijdens de hoogmis in Attendom. Voor een enthousiast publiek, onder wie veel leraren en leer lingen van de Attendom Muziekschool, werden de leden van de koorschool ademloos beluisterd en met veel ap plaus en geschenken beloond. Voor vandaag maandag) staat een bezoek aan de druipsteengrotten op het programma. huisvesting in Temeuzen en Goes, de aankoop van grond aan de Serlip- pensstraat te Temeuzen en over de gemeenschappelijke regeling betref fende het werkvoorzieningschap 'Ad ministratief Dienstencentrum Zeeland' te Vlissingen. De vergadering begint 's morgens om half elf. Geslaagd Aan de Haagse academie voor licha melijke opvoeding slaagden voor het examen MO-lichamelijke oefening de heren L. M. van Ast te Yerseke en E. B. W. Bekkering te Goes. GROTE KERK. V MIDDELBURG In HET KADER van HET Xenakis Festival in Middelburg is zaterdag- ncert gegeven. Er volgen er nog drie lem Breuker met twee slagwerkers op Over het optreden Is maar een nega tieve zaak op te merken, zoals gebrui kelijk begon het concert veel later ton- geveer drie kwartier) dan stond aange geven. Dat deed niets af aan de mu ziek, die van het begin af boeide Willem Breuker staat bekend als een harde blazer Die reputatie maakte hij ook zaterdagmiddag volledig waar. En dat was nodig ook. Slagwerker Rob Verdurmen trommelde er nogal fors op los en als Pierre Courbois zijn elek trisch versterkte installatie beroerde was het een kabaal van jewelste. Het trio speelde een vrije 'set' - eigen tijdse muziek heet dat - vanuit het ba sisgegeven 'La Plagiata'. een composi tie van Breuker. Breuker op tenorsaxo foon. altsax, sopraansax en ook nog een keer - als toegift - op klarinet. Vooral de stukken op tenorsaxofoon waren bijzonder goed. De tenorsax was beter opgewassen tegen de overdon derende drumbegeleiding dan de over ige rietinstrumenten Wat opviel was de rolverdeling. Speelden Breuker en Courbois dan hield Verdunnen zich een tijdje stil om even later als spel breker op te treden. Dat resulteerde dan weer in een overgaan van Breuker naar het ritme van Verdurmen. Waren de drie een eenheid dan zorgde Cour bois voor de orchestratie van de melo die. Het moet gezegd dat Verdurmen zich goed weerde tegen Nederlands beste slagwerker van dit moment, Pierre Courbois. Wat in eigentijdse muziek zo boeit zijn de uitstapjes naar het verle den. Zo haalde Breuker een passage van een Coleman Hawkins nummer aan: 'Mop Mop', wat trouwens best ten grondslag aan 'La Plagiata' heeft kun nen liggen. Ook 'Summertime' kwam nog een keertje om de hoek kijken, met een zeer stuwend spel van Verdurmen. Boeiend was ook de Rythm and Blues passage waarin Breuker en c.s. tot het uiterste gingen. Na ongeveer drie kwartier was het op treden afgelopen, tenminste dat was de bedoeling. Het enthousiaste publiek eiste meer en dat kreeg het ook. Een kleine toegift met Breuker op klarinet. Verdurmen en Courbois hadden toen van plaats verwisseld: de eerste achter het elektrische drumstel van Courbois en laatstgenoemde achter de 'gewone' trommels Breuker was na afloop flink vermoeid en geen wonder ook. Vanaf het begin moest hij blazen met orkaankracht. Het was niet alleen hard. maar nog erg goed ook. Willem Breuker beukte er danig op los, terzijde gestaan door twee uitstekende begeleiders. P. B. Algemeen Bestuur Dienstencentrum vergadert 28 juni VLISSINGEN - Het Administratief Dienstencentrum Midden-Zeeland houdt maandag 28 juni een vergader ing van het Algemeen Bestuur. Tijdens deze vergadering, die gehou den wordt in de commissiekamer van het gemeentehuis te Vlissingen, zal er Het in de In de deze kende STICHTING CULTURELE GEMEENSCHAP BESPREEKT SUBSIDIÉ AAN ZEEUWSE KUNSTENAARSCENTRUM ALGEMEEN BESTUUR WOENSDAG BIJEEN VLISSINGEN - Het algemeen oestuur van de Stichting Cul turele Gemeenschap Vlissin gen vergadert woensdagavond in het welzijnscentrum Bach- ten Komme. In deze vergader ing zal onder meer worden ge sproken over de tentoonstel ling 'Kunst uit Zeeland III'. Deze tentoonstelling bestaat uit aquarellen, gouaches en collages van Piet Bulthuis uit Middelburg, Joop Dam uit Ka- pelle, Frans van der Heide uit Wemeldinge, Wim Hofman uit Vlissingen, Antoine Mes uit Middelburg, Eddy Quite uit Vlissingen, Cor Ruissen uit Wemeldinge. Ben Sleeuwen- hoek uit Middelburg en Van der Ven uit Zierikzee. De Stichting Culturele Gemeen schap wil deze expositie in 1977 naar Vlissingen halen. Verder wordt gesproken over het ver lenen van een ondersteuningssubsidie van 1000 aan hel Zeeuws Kunste naarscentrum over 1977. De ontwerp- nota gemeentelijk welzijnsbeleid zal in behandeling worden gebracht, evenals het verzoek van de Neder landse vereniging 'De Verzamelaar' om aansluiting bij de Stichting Cultu rele Gemeenschap Vlissingen. Andere onderwerpen van gesprek zijn de sub sidiëring van het Zeeuws Orkest, het gebruik van het wijkcentrum Mid denhof en de subsidiëring van Speel- stad 1977. Het algemeen bestuur zal zich ook be zig houden met de te vormen werk groep kunstzinnige vorming te Vlissin gen. Op dit gebied worden momenteel in Vlissingen activiteiten ontplooid. zowel door het Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige Vorming, als door het Nutsdepartc-ment Vlissingen. Het lijkt het dagelijks bestuur wense lijk tot men komt tot integratie van deze activiteiten In de te vormen werkgroep zouden vertegenwoordigers zitting moeten hebben van de cursis- sten, het Nutsdepartement Vlissingen. de Stichting Culturele Gemeenschap Vlissingen en het Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige Vorming. Verder wordt er gesproken over het plaatsen van een tijdelijk noodgebouw op het terrein bij de voormalige boerderij Si mons. ten behoeve van verschillende Souburgse verenigingen. Het ziet ern aar uit. dat het nog wel enige tijd in beslag zal nemen voordat de verbou wing van de boerderij gerealiseerd is. Een ander punt van de agenda vormt de uitwisseling met DeaL In juli zou men in Deal graag een groep uit Vlis singen ontvangen. Het algemeen be stuur zal zich verder buigen over de vraag hoe er op de beste manier infor matie kan worden gegeven over de werkzaamheden van de Stichting Cul turele Gemeenschap Vlissingen. Men denkt daarbij aan het laten maken van kant-en-klaar informatiemateriaal Het dagelijks bestuur stelt voor hiervoor een commissie in het leven te roepen. Tenslotte zal het algemeen bestruur nog srpreken over de tentoonstelling van de Caroluskring, die van medio augustus tot medio september in Vlis singen wordt gehouden. Tijdens de vergadering zullen leden van de verschillende werkgroepen een toelichting geven met betrekking tot de plannen voor het houden van een Looping 1976, beiaardconcerten 1976 en een concert van de Vlissingse ver enigingen. Het publiek zal tijdens deze vergader ing mogen meepraten. Nadat net be stuur een bepaald punt heeft bespro ken, zal, voordat een definitieve beslis sing wordt genomen, het publiek in de gelegenheid gesteld worden om even tuele opmerkingen te maken. De ver gadering van het algemenen bestuur van de Stichting Culturele Gemeen schap Vlissingen begint om 19.00 uur dat zij e niet erdei Naast 'Die Jahreszeitcn' heeft Haydn ook met dit werk veel eer ingelegd en het is nog één van de veel gevraagde oratoria. De solisten kunnen zich hierin geheel uitleven: hun aandeel is zeer groot ten opzichte van andere werken van die strekking en het koor gedeelte is hier wat bescheidener van aard. Voor het orkest is er veel te doen en het prettige is. dat bi) Haydn het orkest ruet steeds ln het begeleidende vlak treedt, maar vaak ook zelfstandig, waardoor dit werk aan waarde wint Het 'Waeslandla Kamerorkest be staande uit amateurs, aangevuld met beroepskrachten, beet zich in deze ogenschijnlijk gemakkelijke materie (maar vergist u zich niet» met gretig heid vast. Hun enthousiaste, gecon centreerde inbreng was een van de re denen tot het volledig welslagen van dit werk. Mocht de stemming' van sommige blaasinstrumenten in het tweede deel wat te leiden hebben van .de temperatuursschommelingen ln deze kathedraal, dit mocht geen afbreuk doep aan hun ritmische prestaties, die uitermate goed verzorgd waren. Dirigent Albert Delvaux leidde koor. orkest en solisten met een kalmte, maar met een wakend oog voor de de tails: de rust die er van hem uitgang was ook merkbaar op de uitvoerenden. Soms had hij wel eens even heftiger kunnen optreden, (ik denk onder an dere in het begin van de fuga in het slotkoor, waar het gewoon een romme lig begin was), maar alles liep goed at mede door het prima begeleidende or- KfiSt E„ en vijftal zangverenigingen hadden een aantal koorleden voor deze avond gerecruteerd: het SinuCeciliakoor. Sint-Gregoriusgild, Gemengd koor Cantecaler, De Wase Lijsters en het Gemengd koor Muziekakademie. Het is al mooi wanneer vijf verenigingen (misschien wel met vijf verschillende dirigenten) op deze wijze een bijdrage kunnen leveren. De partijen zaten ér goed in. problemen waren er niet en men reageerde ad rem op de dirigent Er werd goed genuanceerd gezongen, waarbij het orkest in de fortissimopas- sages wel eens het koor dreigde te overspoelen met hun klanken. Dirigent Albert Delvaux nam alles in een vrij hoog tempo, dat (en dat strekt hem tot zijn eer) door zowel het koor als het or kest volledig werd gerealiseerd. Van de drie solisten heeft op mij de te nor Guy de Mey de meeste indruk ge maakt. Samen met de sopraan was dit hun eerste uitvoering van 'Die Schop fung'. Guy de Mey bracht deze partij alsof hij hem al jaren zong. Zijn prach tige. heldere tenorstem <men vindt ze niet zo vaak), ajn voordracht en zijn zeer duidelijke uitspraak bestempel den hem als een zanger met een grote toekomst. Een naam die men wel mag onthouden. De sopraan Katharina Moesen had wel een aanloopje nodig om zich volle dig op haar gemak te voelen, maar toen dat er eenmaal was heb lk veel genoten van haar inbreng in dit werk. Zij zal zich op kleine details nog moe ten verbeteren zoals in de aria 'Nun beut die Flur'. waar de ritmische as pecten in 'den Wunden Heil" nog niet helemaal gegoten zaten en sommige fermates niet helemaal in acht geno men werden ('Auf starkem Fittiche De bas Simon Waltens mocht dan mis schien de meest geroutineerde in dit Lerarenconcert Muziekschool MIDDELBURG. NIEUWE KERK De Stichting Zeeuwse Muzteksehi inadrtgaalkoor van de school gaver hieraan medewerking. Uit de opkoms van het publiek bleek dat het orge veel liefhebbers heeft. Leendert de Broeken (271 uit Oostka pelle. piano- en orgelsollstendiploma'i op zak, opende de avond met Praelu dJum und Fuge in e-moll (BWV 458 van J. S. Bach. Hij behandelde de in drukwekkende compositie als een ln tleme kamermuziek. Met enkele orgel registers was hij al tevreden. Bach'i speelsheid met thema's en motiever was daardoor goed te volgen. Kleint verbredingen en dan weer kleine inkor tingen van de notenduur maakten he' spel van Leendert de Broekert leven dig Toch bleef hij precies. Onder d< optredende leraren was hij de wtskun dl ge. Een andere geaardheid toonde Stoffe Gunst (35) uit Goes Ook hij is bezittel van het .solistendiploma. Zijn keu» was een Passacaglla van Frank Martin Zwitsers componist die in ons land ge leefd heeft. Evenals zijn collega IX Broekert voelde Gunst zich thuis lr het meerstemmig spel van grote er kleine melodische lijnen. Maar hij pro beerde in zijn voordracht meer mense lijke gevoelens te leggen. Het werk var Martin leende zich hiertoe trouweiu beter dan dat van Bach bij wie alle: streng van opzet was. De virtuoos onder de concerterend! orgelleraren ontpopte zich in Jos Ver poorten (23) uit. Breskens. Evenals Di Broekert en Gunst hooggediplomeerd Met jeugdige overmoed vertolkte hf, het intermezzo uit de zesde orgelsym fonie van Wldor. Dit romantisch* vuurwerk werd door de luisteraars te dank afgenomen. Tot de oudste generatie onder de con certgevers behoorde Gijs Bergman, de directeur van de Zeeuwse Muziek school. In zijn bijdrage aan het concert was hij het modernst. Hij speelde uil Messiaen's Drievuldlgheidsmuziek. dit in 1974 in ons land geïntroduceerd werd. De veelkleurige accoorden er gregoriaanse medodieën (meteen te kal uit het Johannesevangelie als inspire tiebron» van de zesde meditatie uil deze nieuwe muziek brachten vervoe ring in de kerk teweeg. Het Madrigaalkoor van de muziek school zorgde voor afwisseling van de orgelnummers. Het is een ensemble van een kleine twintig amateurs dal zich toelegt op a cappella zang. De cantor. Gerard Menken, bad de zan gers goed voorbereid. Erg mooi waf een kleine cantate van J. Chr. Bach. Uit het jongere koorrepertoire klonk *La Biche' van Hindemith. Ontroerend waren de Chichestei Psalms van Leonard Bernstein, waarin Stoffel Gunst prachtig begeleidde. Hel Madrigaalkoor heeft een hoog niveau en verdient uitgebreid te worden mei nog een aantal goede stemmen. Mei dit concert heeft de Zeeuwse Muziek school een uitstekende presentatie van het kunnen in eigen gelederen gege ven. A. L De bloei van de bomen en struiken is dit jaar uitzonderlijk rijk. Dat begon al vroeg in de lente met de forsythia, gevolgd door allerlei prunussoorten en variëteiten, de paardekastanje, kers. peer. appel en pruim. Momenteel staan de roos, jasmijn en vlier in bloei. Deze laatste twee soorten staan, nel als de slee- en meidoorn een paar weken geleden, zó vol bloesems dat hei lijkt alsof zij mei plakkaten sneeuw overdekt zijn. Die uitbundigheid heefl ondermeer te maken met het feit dat 1975 eer mooie zomer heeft gehad, toen immers heeft de knopvorming plaatsgehad Bovendien hebben de meeste soorten z.g. 'beurtjaren' en een top valt toe vaüig dit seizoen. Door de felle zonneschijn en de droogte is de bloei echte kort maar wel hevig. Als ook de vruchtzetting goed blijft dan belooft di jaar een overvloedige oogst te geven zowel bij de wilde als bij de gekweekt rassen. P. S CHOLLE VAER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 7