Nederlanders hebben bijzondere relatie met V S DE AMBASSADEUR WACHT AF FEMINISTISCHE THEOLOGIE KINGDON GOULD, AMBASSADEUR VS Tafelgemeenschap ZATERDAG 19 JUNI 1976 Toen Richard Nixon in 'G8 in de ver kiezingsstrijd alles op alles zette om eerst zijn republikeinse mededin gers en later de democratische tegenkandidaat Hubert Humphrey voor te blijven in de race naar het Witte Huis. bevond zich onder zijn actieve aanhangers een 45-jarige op alle fronten geslaagde zakenman, die zich verdienstelijk maakte door het door Nixon voorgestane buiten landse beleid in het land te propage ren. Zijn naam: Kingdon Gould, ad vocaat. bankier en een politiek vriendje van de presidentskandi daat. Een bemiddeld zakenman, die zijn politieke leider volgens Ameri kaans gebruik niet alleen met fy sieke inzet, doch ook met een finan ciële donatie steunde. Nadat de campagne van Nixon het beoogde doel bereikt had en de chef in het Witte Huis zetelde, beloonde de pre sident de hulp van Gould met diens eerste post in de buitenlandse dienst. Nog geen zes maanden nadat Nixon was geïnstalleerd, zetelde Gould als Amerikaanse ambassadeur in Luxemburg. Een voor Amerika niet ongebruikelijke gang van zaken. Naast de gewone 'carrière- ambassadeur' kennen de Amerika nen de political appointee, de poli tieke benoeming van een ambassa deur Ook Goulds voorganger in Ne derland Middendorf was op die ma nier in Den Haag terechtgekomen. Het nadeel voor deze ambassadeurs is dat zij op een enkele uitzondering na weer moeten verdwijnen, zodra hun beschermheer het president schap verliest Kingdon Gould (vader van negen kinderen) bleef tot 1972 in Luxem burg, keerde naar Amerika terug voor de nieuwe verkiezingscam pagne van Nixon en werd prompt daarop benoemd tot ambassadeur in Nederland. Tot aan zijn eerste werk voor Nixon was Gould niet zelf ac tiefin de grote politiek. Hij deed het een en ander voor de republikeinse partij op lokaal niveau, maar stelde zich nooit kandidaat voor welke be stuursfunctie dan ook. Gould: „Ik wilde in de diplomatieke dienst, omdat dat werk je de gele genheid geeft om al je ervaringen op de meest uiteenlopende gebieden in dienst te stellen van je land Dat ik juist in Nederland terechtgekomen ben. is niet uitsluitend het gevolg van het feit dat ik veel ervaring in het zakendoen heb Natuurlijk. Neder land is een belangrijke handelspart ner. Nummer zes op de ranglijst. Bo vendien is Nederland het enige land ter wereld dat meer geld in de Ver enigde Staten geïnvesteerd heeft, dan andersom. Maar ook mijn erva ringen op gebied van kunst, muziek, landbouw, sport, enzovoorts, kan ik hier in de praktijk gebruiken. En dat geeft me veel voldoening, Ik kan op een breed terrein werken en veel mensen ontmoeten, die ik anders nooit gekend had". In Nederland (dat 12.000 Amerika nen telt) staat de ambassadeur aan het hoofd van een staf van vijftig man. Het diplomatieke personeel op de ambassade in Den Haag onder houdt elk in zijn eigen sectie hel contact met de betrokken ministe ries en andere loverheidst- instellingen. Zo onderhoudt de poli tieke afdeling de relatie met buiten landse zaken, volgt de Nederlandse buitenlandse politiek en is verder verantwoordelijk voorde bilaterale zaken tussen Nederland en de VS. Zo zijn er verder onder andere een economische-, culturele-, militaire-, informatie- en handelsafdelingen. De consulaten in Rotterdam en Am sterdam houden zich voornamelijk bezig met de afgifte van visa en pas poorten. De economische afdeling is voor de Amerikaanse ambassade de grootste en waarschijnlijk de be langrijkste. De militaire afdeling is ingekrompen tot een groepje van een paar man. Hoe de uitslag van de komende Ame rikaanse presidentsverkiezingen ook moge luiden, Goulds positie komt al tijd in het geding. Verliezen de repu blikeinen dan is er vrijwel geen. en winnen ze. slechts een hele kleine kans dat hij i en met hem het grootste deel van de political appointees» kan blijven Gould: „Dat is het risico dat ik ge nomen heb. Maar laat ik niet op de ontwikkelingen vooruit lopen. Ik heb nu een post waar ik erg gelukkig mee ben. Komt er een einde aan, dan zijn er voor mij in de Verenigde Sta ten voldoende mogelijkheden. Ik ben nog steeds lid van de balie, dus ik kan weer als advocaat gaan wer ken; ik zou college kunnen geven op een universiteit of gaan schrijven. Ik weet het nog niet. Dat zie ik wel als het zover is". (Door Theo Klein) DEN HAAG - De doorsnee Nederlander merkt alleen iets van het bestaan van Kingdon Gould jr., wanneer hij in zijn functie als Amerikaans ambassadeur ergens een lintje doorknipt, in de Ahoy-hal een potje tennist met Willem Duys of zijn 'krachten' aan het schaakbord meet met Max Euwe. Voor de rest opereert de eerste Amerikaan in Nederland in betrekkelijke anonimiteit. Zijn werk als vertegenwoordiger van de Amerikaanse regering in ons land is, zodra het serieuze zaken betreft, dan ook het meest gebaat bij uiterlijk serene rust. Als ambassadeur in Nederland leidt Kingdon Gould een team van rond de vijftig Amerikaanse ambtenaren, die op politiek, economisch, cultureel, militair, kortom op alle gebied de vinger aan de pols houden. Vraagt Washington over welk Nederlands onderwerp dan ook informatie, dan moet de ambassade die kunnen ver strekken. Samen moet het personeel van de ambassade en de consulaten in Amsterdam en Rotterdam goed op de hoogte zijn van alles wat er in ons land gebeurt. En dat geldt in de eerste plaats voor de hoogste chef. In de driejaar dat Kingdon Gould nu in het moderne gebouw aan de Lange Voorhout in Den Haag de scepter zwaait, heeft hij zich ontwikkeld tot een specialist in Nederlandse zaken. Dat zijn mening daarover slechts mondjesmaat naar buiten komt, ligt zeker niet aan hem. Gould is bepaald niet vies van publiciteit, al moet hem in ons gesprek wel van het hart dat de hoeveelheid negatieve publiciteit die in Nederland over Amerika gespuid wordt, onredelijk is en daardoor een verkeerde voorstelling van zaken geeft Honden Verenigde Staten zelf op de Juiste waarde weet te schatten. De mensen kunnen hier doorgaans toch wel door bepaalde verhalen heenkijken Een van de taken die Kingdon Gould zichzelf gesteld heeft is, zoals hij het zegt. „de balans tussen het positieve en het negatieve nieuws over de USA te herstellen". In dat kader wijst hij op het positieve van alle onthullingen die de laatste jaren in de pers breed wer den uitgemeten. „Tenslotte werd daarmee aangetoond dat dergelijke zaken bij ons niet onder de tafel ge veegd kunnen worden. De persvrijheid staat bij ons nog altijd hoog aange schreven. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat er in Amerika allemaal en geltjes wonen. Maar Amerika symbo liseert nog wel altijd de vrijheid. We streven immer het principe na van de grootst mogelijke individuele vrijheid. Ik herhaal met nadruk, dat streven we na. Dat we het niet altijd kunnen reali seren, is wat anders. Tenslotte zijn we niet perfect", aldus de Amerikaanse ambassadeur, die de golven van kri tiek in Nederland uitlegt als een bewijs van de bijzondere relatie van de Neder landers met de Verenigde Staten. Gould: „Ik weetwel dathet in de aard van de publiciteitsmedia ligt om juist de onaangename dingen naar voren te brengen. Dat is zeker niet iets wat al leen voor Nederland zou gelden. Maar ik vind wel dat de pers de morele ver plichting heeft datgene dat zij publi ceert in het juiste kader te plaatsen. Laat ik een voorbeeld geven: er heeft eens in een Nederlands blad een ver haal gestaan over georganiseerde hondengevechten in de Verenigde Staten. Bij mijn weten bestaat zoiets niet. In ieder geval is het geen nor male bezigheid. Ik vind dat je ver plicht bent in het verhaal duidelijk te maken dat het om een incidenteel ge val gaat. Doe je dat niet dan wek je de onjuiste indruk dat Amerikanen het de gewoonste zaak van de wereld v inden om hun houden tegen elkaar te 'laten vechten". Gould wil niet ontkennen dat er zich in zijn land ontoelaatbare zaken afspelen die terecht door de pers in de hele we reld, dus ook in Nederland aan de kaak worden gesteld. Vietnam, Watergate, CIA (waarover hij niet wil praten), om kopingsschandalen, dat zijn zo maar enkele onderwerpen die de laatste ja ren voor een belangrijk deel de mening van de Nederlander over de USA mede bepaald heeft. Gould; „Dat is natuurlijk zo, zij het tot op zekere hoogte. Want ik vertrouw erop dat een ontwikkeld volk als het Nederlandse de berichtgeving over de Betrokken Gould: „Men voelt zich betrokken bij hetgeen er in Amerika gebeurt. De Nederlanders zijn erin geïnteresseerd of het in Amerika goed, of nog beter gaat. Men realiseert zich geloof ik over het algemeen wel dat er veel landen op de wereld zijn waar veel meer kritiek op te leveren zou zijn. Maar dat gebeurt niet omdat men daar niet zulke nauwe banden mee heeft. Ik zie het zo: heb je een me ningsverschil met je zuster, dan neem je daar desnoods de hele nacht voor om het uit te praten. Maar betreft het zelfde een oppervlakkige kennis, dan zou je je er niet zo druk over maken. In Nederland wordt veel kritiek op be paalde aspecten van onze samenle ving geleverd, maar als de Nederlan ders zouden moeten kiezen voor een nieuw vaderland, dan zouden ze on getwijfeld naar Amerika gaan". Kingdon Gould maakte zelf voor de eerste maal in de Tweede Wereldoor log kennis met ons land. Als soldaat trok hij via Maastricht en Roermond (waar hij nog veel vrienden heeft) door Limburg. Na de bevrijding bezocht hij ons land als toerist en nadat president Nixon hem in juli 1969 tot ambassa deur in Luxemburg had benoemd, maakte hij meer dan eens van de gele genheid gebruik om naar Nederland over te wippen. Hij wist derhalve waar hij terecht zou komen toen Nixon hem na zijn herverkiezing uitkoos voor de post in Den Haag. Gould: „Voor ik hier kwam wist ik na tuurlijk dat de houding van de Neder landers ten opzichte van Amerika was veranderd. Echt van een vijandige houding heb ik echter nooit iets ge merkt. Ik vind trouwens dat de opinie hier de afgelopen jaren alweer iets ten gunste van ons veranderd is. En nu spreek ik over de publieke opinie. Want in onze contacten met de Neder landse regering doen zich vrijwel geen problemen voor. Ik kan dan ook niet zeggen dat ik in de driejaar dat ik mijn land nu hier vertegenwoordig, teleur gesteld ben. Ik wist dat ik de Neder landers niet echt had leren kennen tij dens mijn korte bezoeken. Daarvoor moetje hier wonen. Nederland is een zeer gecompliceerd land. Eén van de kenmerken van de Nederlanders is voor mij dat ze geen beslissingen ne men zonder daar eerst uitgebreid over te debatteren. Ze gaan nooit over één nacht ijs. Er worden alle aspecten die mogelijk een rol spelen afgewogen Niet geschokt Het komt zelfs voor dat we zo lang praten, dat daardoor het uiteinde lijke doel wordt gemist. Bijvoor beeld, bij de levering van kernreacto ren aan Zuid-Afrika, een co-produktie met Amerika en Zwitserland. Gould gelooft niet dat die houding van de Nederlandse regering in de Verenigde Staten veel afbreuk aan het Neder landse image heeft gedaan. Evenmin is hij van mening dat het vertrouwen van het Nederlandse bedrijfsleven in de Amerikanen geschokt zou zijn door de reeks onthulde schandalen. Gould: „Ik vind niet dat je bijvoor beeld de langdurige onderhandelin gen over de compensatie-orders voor de F-16 moet zien als een blijk van wantrouwen van de Nederlanders ten opzichte van de Amerikanen. Ik geloof daar niet in. Ik heb nog nooit een Ne derlander ontmoet die iets weggaf. Dat is gewoon een kwestie van hard onderhandelen, zoals dat zo vaak ge beurt". Uit alles wat Kingdon Gould over de betrekkingen tussen Nederland en de Verenigde Staten zegt blijkt een onbe grensd vertrouwen in het voortbe staan en een verdere verbetering van de relatie tussen beide volken en hun regeringen. De ambassadeur gelooft niet in een verdere verlinksing of een uittreding uit de NATO. Hij zegt: „De communisten in Nederland zullen het nooit zover brengen als in Italië. Daar voor ligt de onderdrukking door de Duitsers de Nederlanders nog te vers in het geheugen. Ze weten wat dat be tekent. Ze zullen ook het belang van de NATO in blijven zien. Als ik het goed begrepen heb, hebben recente opinie peilingen uitgewezen dat tweederde van de Nederlanders vóór lidmaat schap van de NATO is en ik ben er van overtuigd dat die groep alleen nog maar groter kan worden". Voor Gould staat het vast dat de pu blieke opinie in Nederland en Ver enigde Staten op belangrijke punten lang niet zoveel van elkaar verschillen als dat soms lijkt. „Neem twee belang rijke actuele problemen als de drug- en de abortuswetgeving. Volgens mij lo pen de meningen van het publiek in Amerika en Nederland daarover niet zo erg ver uiteen. In Amerika zullen we op het gebied van de drugs dezelfde kant opgaan als Nederland. Net als hier denk ik dat de mening voor een strenge bestraffing van handel in drugs en een soepeler opstelling tegenover het gebruik van soft drugs de overhand zal krijgen". Verkeerde indruk „Wat het abortusvraagstuk betreft: ook wij kennen de groepen voor wie alle vorm van leven heilig is. Die niets willen weten van zwangerschapson derbreking. Maar daartegenover staan, net als in Nederland, de mensen die vinden dat het niet illegaal is om een ongewenste zwangerschap te on derbreken". Niettemin overheerst aan gene zijde van de oceaan nog vaak de mening dat in Nederland (bijna) alles mogelijk is. Gould: „.Ja, hoewel ook dat verandert, omdat de Amerikanen die met die in stelling hierheen komen, al gauw tot andere gedachten worden gebracht. Maar het is zo dat ook bij ons door een bepaalde manier van berichtgeving vaak een verkeerde indruk wordt ge wekt. In de Amerikaanse bladen heeft bijvoorbeeld het verhaal gestaan over het Nederlandse echtpaar dat zijn kinderen verhuurde voor pornografi sche voorstellingen. Wanneer daar niet op de juiste manier bij verteld wordt dat het hier om een uitzonde ringsgeval gaat. dat door de Neder landse bevolking net zo zeer verwor pen wordt als door de Amerikaanse, kunnen de lezers in de Verenigde Sta ten de indruk krijgen dat zoiets hier normaal is". Gould heeft de stellige indruk dat bij de jonge Amerikanen de drang om Amerika te ontvluchten en hun heil ijl de bekende Europese hippie-centra te zoeken, afneemt. Hij besluit: „Door de beëindiging van de oorlog in Vietnam en daarmee van de dwang voor dienstplichtigen om in de oorlog te gaan, is de drang van de jeugd om onze maatschappij te veranderen verminderd. Daar heeft ongetwijfeld ook de economische recessie toe bij gedragen. De jongeren die van school afkomen realiseren zich nu dat ze moeten vechten voor hun bestaan. Ik geloof dat ze weer eerder tevreden zijn met wat we hebben. En dat we ons allemaal in moeten zetten om dat te verbeteren. Een van de gevolgen daarvan is dat de drugs minder popu lair zijn. Excessen zoals de moord- tochten van de Manson-bende zullen zich nu in Amerika niet meer zo gauw voor kunnen doen". Het laatste Avondmaal is volgens det overlevering van Markus éen paas maal. Men moet deze maaltijd niet isoleren van de overige maaltijden, die Jezus gehouden heeft en die ook een bijzondere betekenis hebben. Samen eten houdt voor een ooster ling in: vrede, vertrouwen, broeder schap. Tafelgemeenschap betekent leefge meenschap. Tafelgemeenschap met Jezus betekent meer. Dit was vooral te proeven bij de maaltijden die hij hield met zondaars en andere ver achte mensen. Defarizeêen gingen er van uil, dal voor vrome mensen al leen tofelgemeenschap met recht vaardigen mogelijk is. Jezus al ook met zondaars. Dit betekende voor hen: weer opgenomen worden in de geloofsgemeenschap, heil, bevesti ging van vergeving. 'Niet de gezon den hebben een dokter nodig maar de zieken' (MJc.2,17) Deze maaltijden boden ook al een eschatologisch perspectief- Zo vertelt Lukas dat 'een der tafelge noten die dit hoorde tot hem zei: Ge lukkig alwie zijn maaltijd zal houden in het Rijk Gods' <Lk.l4,15). Naarmate de leerlingen gingen besef fen dat Jezus de Messias was, zullen de maaltijden met hem een ander ka rakter gekregen hebben. Het werd zelfs een twistpunt wie naast Jezus zou mogen zitten aan het messiaanse banket (Mk 10, 37). In de reeks van maaltijden die Jezus gegeven heeft, was het paasmaal on getwijfeld het hoogtepunt. Heel het joodse volk vierde met Pasen ver zoening en bevrijding. Men herdacht dat God genadig voorbij gegaan was aan de Israëlieten, die het bloed van de lammeren aan de deurposten ge smeerd hadden (Ex. 1222). De mat ses herinnerden aan de haast en de miserie bij de uittocht. Bittere krui den en kleikleurige moes duidden op de ellendige leefsituatie, waarin men slavenwerk verrichten moest. Een bevrijdingsfeest dus waarbij men het verleden herdacht, maar ook uitzag naar de komende bevrijding, waar van de uittocht uit Egypte het beeld Het lijkt er op, dat de leerlingen het initiatief nemen bij de voorbereiding op het paasmaal. Maar van dat in itiatief blijft weinig over. Uit de vraag van de leerlingen blijkt al dat Jezus het paasmaal geeft: 'zodat u het paasmaal kunt houden' (14. 12). Hij zendt twee van zijn leerlingen uit met een opdracht. Zij mogen niet zeggen: ONZE meester laat vragen, maar DE meester laat vragen, waar is MIJN zaal'. Zoals bij de intocht in Jeruza lem blijkt Jezus, als de Meester, te kunnen beschikken over wat anderen toebehoort. Hij heeft in alles voorzien. Niet de leerlingen, maar Jezus zelf heeft zijn paasmaal voorbereid. Wat bij de maaltijd en ook op de lijdensweg naar voren komt, speelt hier ook al: Jezus is Zich bewust van wat komen gaat en weet wat zich daarin reali seert. Over de maaltijd vertelt Markus weinig. Hij vermeldt wat in de chris telijke liturgie overgeleverd is: de ge baren van brood en wijn. Ze zijn be kend van joodse feestelijke maaltij den. Aan het begin van de eigenlijke maaltijd neemt de voorganger het brood, richt zich tot God in een dankgebed en geeft iedere tafelge noot een stuk Op het einde van de maaltijd doet hij hetzelfde met de wijn. Gebaren en woorden waarin men erkent, dat alles Gods gave is. Men deelt er nu op een bijzondere wijze in. Jezus heeft deze eenvoudige, voor.de joden zo vertrouwde gebaren nieuwe betekenis gegeven. Met de woorden: dit is mijn lichaam, dit is mijn bloed, openbaart hij de zin van zijn lijden en sterven. In het Aramees kan men met het woord li chaam de persoon zelf aanduiden. Het brood dat Jezus gebroken heeft en aan zijn leerlingen aanbiedt, be trekt hij op zichzelf: hier ben ik, die mij geef. Het bloed parallel hiermee geeft het aspect van offer, van zelfgave aan: ik geef mijn leven voor velen. Het laat ste woord betekent met dat sommi gen uitgesloten zouden zijn. Het duidt hel geheel aan, dat velen omvat. In 'de Griekse wereld zal men het bloed, gescheiden van het lichaam, als beeld van het offer verstaan heb ben. Misschien heeft Markus het zo ook al begrepen. H. Boekelman. Goes. Het jaar 1975 is door de Verenigde Naties uitgeroepen als het jaar van s, vrouw. Haar plaats in de maatschappij moet gelijkwaardig worden'aan dievaj de man. In verschillende landen zijn er daartoe acties geweest, ook in ons land Wat dit alles heeft uitgehaald in de wereldsamenleving, weten we niet. Dl- u ook moeilijk na te gaan. maar we hebben zo de indruk dat in de landen wau dit het meeste nodig zou zijn, de invloed van het jaar van de vrouw het pk rlngst is geweest In ons land is er nog al wat aandacht aan besteed. Artikel- in allerlei bladen en tijdschriften zijn er geschreven. Daarin kwam verschil lende me'en de gedachte naar voren dat ook de kerken zich op dit punt op nieuw zouden moeten bezinnen en de suggestie werd gedaan dat er een ferm. nistische theologie zou moeten kornet We kennen reeds langer de uitdruk king 'zwarte theologie'. Het zwarte ras is niet in alle opzichten gelukkig met de theologie die door zendings- en missie-instanties in hun kerken is ingevoerd. Deze zou teveel bepaald zijn door de overheersende positie die het blanke ras heeft ingenomen. Zelf standig wilde men de bijbel lezen om daarbij te kunnen ingaan op vragen waarvoor de zwarte kerken staan in hun eigen omgeving. Hun ziel is geen Europese ziel. Ook de christenen on der hen weten zich gebonden aan het volk waartoe zij behoren en aan wiens cultuur zij deel hebben. En zo is men gekomen tot de uitdrukking 'zwarte theologie'. De theologie die wij in Europa uit voorgaande eeuwen hebben meege kregen en waarmee wij kerkelijk zijn vertrouwd geraakt, is er een die door mannen is gedacht en geschreven. Daarin is 'de standaard voor de vrouw bepaald door mannen en niet door vrouwen', terwijl deze laatste toch de helft van de mensheid uit maken. Deze aanhaling is van Eva Figes uit haar boek. Patriarchaal ge drag: vrouwen in de maatschappij. Ze is aangehaald door dr. A. Jelsma en slaat wel niet direct op de theologie, maar op het algemeen denken over de maatschappij en de plaats van de vrouwen daarin. Maar ook het theo logisch denken staat niet los van het algemeen menselijk denken en als zodanig heeft Jelsma het met recht ook laten slaan op het kerkelijk den ken. In het jaar van de vrouw is men ook in ons land hiermee dus bezig geweest en in 1976 gaat men er nog wat mee voort. Het is nu ruim twee jaar geleden dat we zaten te praten met een kerkelijk hoogleraar in Zuid-Afrika. Dat was kort voor de tijd dat de synode van de blanke Nederduits Gereformeerde Kerk aldaar de banden met de Gere formeerde Kerken in ons land dreigde te verbreken wanneer de steun aan het anti-racismefonds van de Wereldraad van Kerken niet zou worden opgezegd. Maar dit anti- racismefonds was slechts een onder deel van de grieven die men had tegen de kerken in Nederland. Een hele reeks kwam er voor de dag waaruit moest blijken dat de kerken in ons land volkomen op de ver keerde weg waren. Een van die nega tieve elementen was dan ook dat vrouwen werden toegelaten tot de ambten in verschillende kerken, ter wijl andere uitbundig werden gepre zen omdat zij de oude bijbelse grondslag niet hadden verlaten en de vrouw op de plaats lieten waar God het wilde. Hoewel ik mijzelf nooit tot de feministen heb gerekend, heb ik mijzelf nergens zo ver van de in de Zuidafrikaanse kerken gangbare theologie verwijderd gevoeld als in dit onderdeel van het gesprek. Is het mogelijk dat hier beslissingen vallen op grond van enkele woorden uit het Oude Testament en van de apostel Paulus? Kan men die woor den, welke geschreven zijn in een volkomen andere tijd, tot een eeu wige wet maken? De kerken in onze westerse wereld hebben in voor gaande eeuwen de slavernij verde digd ook met enkele woorden uit de bijbel, tot dat er in de 19e eeuw een totale verandering kwam in het den ken van de mensheid over de slaver nij en deze werd toen dan ook afge schaft. Maken we nu niet enigszins hetzelfde mee wanneer het gaat over de plaats van de vrouw in kerk en maatschappij? In het nummer van 10 juni van het 'Hervormd Weekblad' van de Confes sionele Vereniging troffen we we derom een artikel aan over feministi sche theologie. Het waren er eigenlijk twee; een stuk van drs. Catherine Halkes, wetenschappelijk docent aan de theologische faculteit te Nijmegen en een naschrift van de hand van prof. dr. G. P. van Itterzon. Het arti kel van drs. Halkes was een antwoord op een stuk dat prof. Itterzon enige maanden geleden in genoemd week blad had geschreven onder dezelfde titel. Wanneer prof. v. Itterzon onder feminisme verstaat de vrouwenbewe ging die voor de vrouw op dezelfde rechten aanspraak maakt als welke gelden voor de man. wil drs. Halkes dit 'dieper' gaan zien en 'radicaler'. Er is. volgens haar, iets vastgelopen in de samenleving. We spreken tegenwoordig veel over 'bevrijding'. Onze tijd is er een die voor veel on derdrukte bevrijding heeft gebracht Maar laten we dan wel weten dat er voor de helft van de mensheid, name lijk voor de vrouwen geen werkelijke bevrijding is gekomen, maar dat dt samenleving haar eeuwenoude 'in perking heeft gelegitimeerd en gehet- ligd'. De kerken hebben daaraan braaf meegedaan, zoals zij dat vroe-, ger ook gedaan hebben wat betreft de slavernij. Zo is ongeveer de gedachte die drs. Halkes ontwikkelt. Wat verstaat men nu onder 'feminis tische theologie'? Theologie is het nadenken over God en zijn openba ring, stelt prof. Van Itterzon. Drs, Halkes voegt er aan toe dat het ook een nadenken is 'over de relatie tus sen God en mens. tussen mens en God'. Zij weet dat het een 'hachelijke en altijd voorlopige zaak is God als concept in een denk- en geloofssys teem onder te brengen'. „God is gro ter dan ons hart, maar ook groteraan ons verstand, onze taal etc.' De menselijke ervaring spreekt ook mee in het theologisch denken. „Defem: nistische theologie wil zich nu eerst buigen over de ervaring van vrauwa over wier leven, lot. doel en houdiag altijd is beslist door de dominante man. Nu vrouwen niet meer met hua rol van moeder worden geïdentifi ceerd. maar als persoon een levens bestemming hebben, nu pas kunnen vele vrouwen ook persoonlijk bidden tot. nadenken en studeren overGod". Aldus drs. Halves en zij vervolgt la ter: „De kerken zouden menselijker worden als mannen en vrouwen gelij kelijk verantwoordelijkheid droegen en de een niet voor de ander beslist op grond van sekse." Dit zou theolo gisch betekenen de bevrijding van de vrouw. Terecht vraagt prof. v. I. daarop of het bijbels gesproken ook betekent bevrijding van zonde, schuld en dood of dat het alleen maar gaat om bepaalde maatschappelijke structuren. Wanneer het alleen oi voornamelijk dit laatste is, kan men beter spreken van vrouwen emancipatie. Het vorige jaar heeft dr. A. Jelsma een twaalftal lezingen gehouden voor de NCRV over de vrouw in de ge schiedenis van het christendom, welke lezingen gebundeld zijn uitge komen onder de titel: 'Tussen heilige en helleveeg'. Hij schrijft in zijn voorwoord dat het hem, toen hij ach verdiepte in deze materie, spoedig duidelijk was geworden dat deze ge schiedenis opnieuw beschreven moet worden. Men krijgt hier te maker, met een beeld dal, gecompliceerder is aan meestal wordt voorgesteld. In het eerste hoofdstuk reeds betrekt Jelsma zijn hoorders en lezers in bij belse gegevens. 'Doet Paulus aan ge schiedvervalsing?' Waarom vermeldt deze apostel in 1 Cor. 15 de verschij ning van de opgestane Heer aan de vrouwen niet? En waarom verschijnt de Opgestane volgens het evangelie van Mattheüs het eerst aan de vrou wen en geeft hen de opdracht deze boodschap aan de discipelen over Ie brengen? Interessant is ook wat Jelsma vertelt over de RK Kerk in de Middeleeuwen. Toen er geen enkel ambt of functie voor vrouwen was weggelegd, hebben zij toch een grote invloed kunnen uitoefenen. Dour de kloosters kregen vrouwen een meer dere invloed in de kerk dan officieel mogelijk was. Een figuur als St Cla ra, de eerste vrouwelijke volgeling van St. Franciscus. zü hier ten voor beeld, die mede een sterke invioeo heeft uitgeoefend bij de keuze van pausen. De reformatie werd voor ae vrouwen geen emancipatie 'hoofd stuk 10). Ze was in dit opzicht zelfs een stap terug. Wie zich in de plaats van de vrouw in de maatschappij en in de kerk wil verdiepen, kunnen ve dit boekje van Jelsma aanbevelen. Hoewel er ook in voorgaande eeuwen mensen zijn geweest die hebben ge pleit voor meerdere mogelijkheden voor de vrouw in de maatschappUi13 het aan onze eeuw voorbehouden dat er werkelijk van een doorbraak, in bepaalde landen althans, gesproken kan worden. Welk beroep is ér nog dat alleen voor mannen is wegge legd? Hun getal wordt steeds kleiner. Maar, om op die feministische theo logie nog even terug te komen, we zien die nog zo niet zitten, evenmin als we de zwarte theologie zien zitten- Op bepaalde gedeelten van de bijbel mag een ander licht komen te vaheD_ waardoor wij ze wat anders zien aan dat vroeger het geval was, maar m wil nog niet zeggen dat het een com plete ommekeer van de theolog» wordt. Zelfs in Afrika is men voor zichtiger geworden met de zwarte theologie, omdat men gevoelt dat grenzen van het belijden der ke hier gemakkelijk overschreden kun nen worden, ook al weet men De- paalde teksten aan te halen die p cies in eigen straatje schijnen te P23

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 18