Dijkverhogingen kunnen niet vóór 1994 gereed zijn Kabinet kiest de pijlerdam Zeeuwse reacties geven blijk van 'voldoening' BESLISSING PIJLERDAM ZAL IN TWEEDE KAMER OP WEINIG VERZET STUITEN PZC/p MINISTER WESTERTERP: „RAPPORT VAN DWARS, HEEDERIK EN VERHEY IS NIET O VERTUIGEND Kamer spreekt woensdag zeven uur over Oosterschelde Fracties willen wel opheldering over financiële aspecten rölJDAG 18 JUNI 1976 (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Minister Westerterp van verkeer en waterstaat is ervan overtuigd, dat de uitvoering van dijkverhogingen bij een open Oosterschelde niet voor 1994 gereed kan zijn. Hij deelde dat donderdagmiddag mee tijdens zijn persconferentie over de rege ringsbeslissing over de Oosterschelde en onderschreef daarmee de studieresultaten van de provinciale waterstaat van Zeeland. Deze voor de Commissie Oosterschelde verrichte en onlangs nog geactualiseerde studie geeft de bewindsman geen aanleiding om te twijfelen. BEWINDSMAN ACHTER STUDIE PROVINCIALE WATERSTAAT De studie naar dijkverhogingen van bet bureau Dwars, Heederik en Ver- hev kwalificeerde de minister don derdagmiddag als „niet overtuigend". Hij vindt dat, omdat het bureau drie ontbindende organisatorische en pro cedurele voorbehouden niet nader heeft uitgewerkt. In de publikatie „Analyse Ooster schelde Alternatieven" van rijkswater staat wordt wel informatie verschaft over de verschillende wettelijke rege- ügen en de daarbij behorende proce- curetijden, die in het geding zijn en Sunnen zijn bij de uitvoering van dijk verhogingen bij een open Oosterschel de. Op grond van die gegevens wordt het door Dwars, Heederik en Verhey genoemde jaar 1985 met negen jaar overschreden. Uit het stuk van rijkswaterstaat blijkt onder meer, dat de voorbereiding en parlementaire behandeling voor de bij een open Oosterschelde noodzakelijke ï(|ziging in de Deltawet één tot twee jaar moet worden gerekend en voor de technische voorbereiding ongeveer vier jaar. Andere tijdrovende procedures hebben te maken met de wet op de droogmakerijen en indijking, de water staatswet 1900. bestemmingsplannen, onteigeningen en de daarmee gepaard gaande beroepsmogelijkheden Zware eisen Dijkverhogingen bij een open Ooster schelde zou in de vijftien daarvoor benodigde jaren zware eisen stellen aan het in de regio aanwezige techni sche apparaat. Hierbij dient ook reke ning worden gehouden met het feit, dat een deel van dit apparaat tevens als taak heeft de komende tien jaar nog 100 kilometer dijk langs de Wes- terschelde te verzwaren. Vervolg Kantlijn »ggen: zo hoort het ook. Dat is wel zo, maar in dit speciale geval zorgde de tijdsfactor voor een extra moeilijkheid: rand 1985 diende de zo noodzakelijke deltaveiligheid van het zuidwestelijk deltagebied tot stand te zijn gebracht. Daardoor kon niet elk aspect van het nieuwe ontwerp tot drie cijfers achter de komma worden doorgerekend. Overigens zullen de ontwerpers er ze- ïer wel achter staan, achter het nu goedgekeurde voorstel, maar ze zullen hch vermoedelijk er scherp van he ust zijn dat er nu heel wat meer on zekerheden zijn dan vroeger normaal verd geacht bij projecten van rijkswa terstaat. Met welke opmerkingen we overigens niets af willen doen van onze hartelijke instemming, maar nu er een algemene feestroes dreigt te ontstaan behoort wel op deze onzekerheden - ook in financieel opzicht - te worden gewezen. Vermoedelijk zal de dam nog vaak in het middelpunt van de belang stelling staan, ook en vooral in de ka mer. Dam der verzoe ning (II) l-'ezer dagen kregen we een artikel onder ogen van een Amerikaans au teur, Lynn White jr. handelend over de Ecologische problemen in deze wereld. Het stuk was in 1967 opgenomen in het bekende blad Science White bracht in zijn artikel de Nederlanders ter sprake meer dan duizend jaar hebben zij de Noordzee teruggedrongen, een proces bat naar de mening van de auteur culmineerde in de Zuiderzeewerken. Daarover stelde hij enkele vragen. •Zijn er in dit proces mogelijk dier- of plantensoorten uitgestorven? Hebben de Nederlanders hun dramatische stijjd met Neptunus ecologische waar den over het hoofd gezien en wel zoda nig dat de kwaliteit van het menselijk bestaan in Nederland cr onder heeft Beleden?" White wist er geen ant- antwoord op. Een kleine tien jaar later evenwel worden zijn vragen metter daad beantwoord, namelijk met de bouw van een deltadam, die ecologi sche verhoudingen zo goed mogelijk in takt houdt, maar bovendien de kwali teit van het menselijk bestaan - de vei- bgheid - garandeert. Om die twee fac toren gaat het en daarbij is de mens de maat der dingen. De nu gekozen oplos- JthB blijkt gigantische bedragen te kosten, maar bij de afweging van de vele belangen in dit land worden deze bedragen kennelijk verantwoord en noodzakelijk geacht. Dat stemt tot voldoening. Ook in dit opzicht levert oe nu gekozen oplossing een 'dam der verzoening' op. In het stuk van rijkswaterstaat zijn schema's opgenomen waaruit blijkt dat zowel in het ambtelijk-bestuurlijk overleg als in het verloop van de pro cedures coördinatie tusen rijk. pro vincie. waterschap en gemeente on ontbeerlijk is. Ook wordt aangegeven dat verbetering van de bestaande kustverdediging langs een open Oos: terschelde zware eisen stelt aan de be stuurlijke coördinatie tussen de be trokken overheden. Tijdens de persconferentie noemde minister Westerterp dijkverhoging bij een plaats als Yerseke een grote tech nische en planologische opgave. Een ander probleem waarmee men te kam pen zou krijgen als de dijken zouden worden verhoogd is de beschikbaar heid van zand en met name klei, waar over in het geactualiseerde rapport van provinciale waterstaat ook wordt gesproken (ADVERTENTIE) PPR-Zeeland: „Partij mag niet akkoord gaan met pijlerdam" MIDDELBURG - Het provinciaal be stuur van de PPR-Zeeland meent, dat deze partij geen verantwoordelijkheid mag dragen voor de beslissing van het kabinet-Den LTijl met betrekking lot de afsluiting van de Oosterschelde. In oen telegram vraagt bet provinciaal bestuur van de PPR de bewindslieden en de twee kamerfracties dringend om onder geen voorwaarde akkoord te gaan met de pijlerdam met klein doorstroomvolume. omdat deze niet de technisch maximaal haalbare ge tijdewerking toelaat. Het provinciaal partijbestuur vindt, dat het ontbreken van financiële mid delen nooit als argument gebruikt mag worden om te besluiten tot de bouw van een dergelijke dam. Het PPR- bestuur schrijft verder in het telegram, dat men van mening is. dat een snelle dijkverhoging voor 1985 realiseerbaar moet worden geacht, dat deze dijkver hoging financieel de gunstigste oplos sing is en dat alleen daarmee het be houd van het milieu het meest wordt gegarandeerd provincie MR. BAKKERGROEP KRIJGT F 8.000,— ilERIKZËÈ - Het Nationaal Jeugd Fonds, heeft besloten een bijdrage van j4.000 en een renteloze geldlening van J4.000 te verstrekken aan de mr. Bak- iergroep te Zierikzee. Dit bedrag is be stand voor de nieuwbouw van een ei- 501 clubhuis. De Mr. Bakkergroep is een van de tien- ïllen groepen, die in de afgelopen pe- •jde door het Nationaal Jeugd Fonds on worden gesteund uit de opbrengst •n de nationale jeugdcollectie van intfe Beton. .'et Nationaal Jeugd Fonds tracht .'oor het stimuleren van experimentele activiteiten en het financieel helpen tan allerlei groeperingen de leef- en speelruimte voor de jeugd te verbete- (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - De Tweede Kamer zal woensdag 24 juni van 11.15 tot 18.00 uur kunnen debatteren over de rege ringsbeslissing over de Oosterschelde. De spreektijd in eerste termijn is voor de drie grootste fracties (PvdA, KVP en WD) vastgesteld op vijftien minu ten, voor de overige op tien. lln een laatste gedachtenwisseling over het moment van het Oosterschelde-debat is donderdagoch tend nog overwogen om maandag een openbare commissievergadering aan de regeringsbeslissing te wijden. Hiervan is echter op het laatste mo ment afgezien. Ter voorbereiding van het debat is het voor de kamerfracties nu mogelijk schriftelijk technische vragen te stellen. (ADVERTENTIE) VREUGDE OVER OPHEFFING ONZEKERHEID Fabelachtig gemakkelijk 's maandags geopend OOVERS SCHOENEN l, DELFT 48 - Middelburg „AANVAARDBAAR COMPROMIS" VLISSINGEN - De reacties in Zeeland op de kabinetsbeslis sing de Oosterschelde af te sluiten met een doorlaatbare pijlerdam varieerden donder dag van 'voldoening' tot 'grote voldoening'. Algemeen was men er verheugd over, dat er nu een beslissing ligt en dat aan de onzekerheid een eind is gekomen. De commissaris van de koningin in Zeeland, dr. C. Boertien, toonde zich 'erg gelukkig' met het regeringsbes luit. „Het garandeert ons een aan vaardbare veiligheid in 1985," zo zei hij. Daarbij tekende dr. Boertien ook aan verheugd te zijn, dat de kamer de zaak nog voor het zomerreces behan delt: „Het is zaak, zo snel mogelijk te beginnen," vond hij. In dit opricht verwees hij ook naar de motie, die de staten vorige maand met grote meerderheid hebben aangeno men en waarin wordt aangedrongen op een snelle beslissing inzake de bouw van een pijlerdam, die werd gezien als een 'aanvaardbaar compromis tussen milieu en veiligheid.' Dr. Boertien ver wachtte niet, dat het nadere onderzoek naar het milieu in de Oosterschelde vertragend op de uitvoering van de plannen zal werken. „Er moeten eerst allerlei werken worden uitgevoerd voor de bescherming van de bodem en in die tussentijd kan de situdie wel afge rond zijn," zeo zei de commissaris der koningin. Van een 'aanvaardbaar compromis' sprak ook dijkgraaf A. M. Geluk van het waterschap Schouwcn-Duiveland, voorzitter van de Zeeuwse polder- en waterschapsbond. Hij was 'voldaan'. dat er een beslissing is genomen, om dat daarmee 'menselijkerwijs gespro ken de veiligheid na 1985 is gegaran deerd." Wel wees hij erop, dat er tot 1985 be paalde risico's belijven bestaan, in welk verband hij ervoor pleitte 'door te gaan met de partiële dijkverhoging en de bescherming van de vooroever. „We moeten ook het onderling gekrakeel staken, waar het gaat om het samen opbouwen van deze oplossing." zo zei hij. Hoewel de heer Geluk de oplossing voor de Oosterschelde 'wel duur' noemde, wees hij er ook op, dat 'het gaat om een werk voor vele eeuwen, dat de Nederlandse waterbouw veel ervaring zal geven ten dienste van binnen- en buitenland." „We moeten ons nu inspannen om deze oplossing in 1985 gereed te laten zijn, ook de minis ter van financiën in de toekomst," al dus de heer Geluk Open houden „Verheugend", vond dr. S. Parma in een reactie namens het Zeeuws coór- dinatieorgaan voor natuur- en land schapsbescherming de beslissing van de regering. Daarbij betoogde hij, dat het openhouden van de mogelijkheid voor een grotere pijlerdam - in door stromingsopeningen van 20.000 m2 in- plaats van bijna 12.000 m2 - gunstiger is dan achteraf tot de 'grote pijlerdam' beslissen. Parma: „Er is inderdaad onzekerheid over de handhaving van de waarde van het huidige milieu bij een oplossing, die 65 procent van het getij handhaaft. Bij 90 procent ben je vrijwel zeker, dat het huidige milieu zich zal handhaven. Engelijk was het beste geweest, als de regering tot de 90 procent-oplossing had besloten en zou rijn overgestapt op die met het kleinere getij, als de na dere studie dat verantwoord voor het milieu zou vinden." Hij vond het echter 'niet onredelijk', dat het kabinet, nu nog niet tot de op lossing met 90 procent getij heeft be sloten. maar die mogelijkheid heeft opengelaten, gezien de hoge kosten en de bezuinigingsoperatie Parma: „Los van dit alles is voor ons dijkverhoging de beste oplossing. Maar de voldoening overheerst." Naar rijn mening zou de kamer wel ruim de gelegenheid moeten krijgen voor het debat over deze zaak. „Temeer, daar rijkswaterstaat er in korte tijd - en met grote loyaliteit - heel veel mensen op heeft gezet en deze zaak toen ook geldt als een test case voor het milieubeleid van het ka binet." Optimisme over de regeringsbeslissing in Yerseke. ..Ik denk. dat we in heel Zeeland content kunnen rijn. van wa terschapper. tot visserij," zei de heer P. K. M. Verwijs in een reactoe. Hij vond het 'verstandig", dat er nog een studie wordt gedaan naar de pijlerdam met de 'grotere' schuiven en had er alle ver trouwen in, dat de kamer als dat nodig mocht blijken vanwege het milieu de meerkosten op tafel wil leggen. (Slot van prifiirui If moet nu op 180 miljoen gulden worden gerekend. De minister wijst er ook op dat sinds begin 1975 al voor 100 mil joen aan kosten Is gemaakt voor de afsluitbare d3m - 50 miljoen voor studie en 50 miljoen voor werken. Die uitgaven passen niet in het plan voor volledige afslui ting. De heer Westerterp ..In feite zou in de vergelijking deze 100 miljoen dus ook op het alternatief van afsluiting moeten drukken" De extra kosten, die voor de pij lerdam moeten worden gemankt, worden verdeeld over de verschil lende departementen. Minister Westerterp zei donderdag, dat zijn eigen departement een evenredig aandeel draagt Hij wees erop. dat met name het müustene van volksgezondheid en milieuhygiëne zal bijdragen. Tot 1980 zal bijna een miljard gulden aan de uitvoer ing van de dam worden uitgege ven. In zijn brief aan de Kamer merkt minister Westerterp op, dat sinds 1974 de kennis over de veiligheid, de schelpdiercultuur en het milieu aanzienlijk is vergroot. Uit de stu dies blijkt, dat de stormvloedke ring een goede beveiliging biedt overeenkomstig de Deltawet, dat een optimaal behoud van het hui dige milieu wordt bereikt en dat er mogelijkheden blijven voor de schelpdiercultuur. Het hoofd van de Deltadienst. ïr. Engels, merkte tijdens de persconferentie op. dat de toekomst in de Oosterschelde achter de dam met het door stroomprofiel van 11.500 vierkante meter niet zonder risico's blijft. Voor de mosselcultuur zou, als moeilijkheden optreden door se dimentatie achterin de zeearm, verplaatsing van percelen een goede oplossing kunnen rijn. Minister Westerterp zei. dat het getijverschil van 2.3 meter vol doende is voor de mossel- en oes tercultuur. Over de studie naar de mogelijkheid voor de bouw van de grote pijlerdam zei de bewinds man: „Uit analyses blijkt dat het niet uitgesloten is dat voor het behoud van bepaalde waarden de kleinere doorstroomgaten gunsti ger zijn, omdat dan een grotere voedselrijkdom in de Ooster schelde achterblijft" ConcessieDe minister ontkende dat de studie naar de grotere dam een concessie inhoudt voor dege nen die pleiten voor het open houden van de Oostervhrlde. „Voor bepaalde aspecten kan de kleinere dam gunstig zijn en on der bepaalde voorwaarden kan het aantrekkelijk zijn de openl- gen groter te maken. Ook tus sen mogelijkheden 7ijn technisch haalbaar. Er wordt nadere studie verricht naar het doorstroompro fiel en het effect daarvan". Een belangrijk aspect Is volgens de minister de werkgelegenheid De open pijlerdam levert tot 1985 34.600 manjaren. Een gesloten dam zou 15.500 manjaren opleve ren en dijkverhoging 23.500 man- Jaren. In de brief aan de Kamer schrijft de minister nog: ..Toetsing van het plan voor een doorlaatbare dam aan de ontbin dende voorwaarden voert tot het volgende - aan de technische voorwaarden wordt voldaan; - aan de ttjdsduurvoonoaarde wordt voldaan; - aan de financiële voorwaarden wordt, binnen de marge van de rekennauwkeurigheid nog juist voldaan als men de post ..extra onvoorzien" buiten beschouwing laat. Of deze extra post van 120 miljoen gulden geheel of gedeelte lijk nodig zal zijn, zal ecrU tijdens de uitvoering blijken. Het plan voldoet aan de verwachtingen die de regering had ten tijde van de beslissmg van 8 november 1974. Het plan lijkt goed. te voldoen aan alle in het geding zijnde belan gen". Het kabinet nam de beslissing voor de bouw van de pijlerdam om half vier in de nacht van woens dag op donderdag. De heer Wev terterp UJdens de persconferentie: „Ik ben verheugd, dat er nu een einde is gekomen aan de onzeker heid en dat een optimale oplos sing is bereikt, waarin de veilig heid voor de Zeeuwen en de West brabanders is gegarandeerd en waarbij het milieu bewaard kan blijven In de ministerraad is van nacht gezegd dat het hele project mogelijk is gemaakt door de bui tengewoon ingenieuze wijze waarop de rijkswaterstaat heeft gewerkt Die opmerking kwam van een andere minister. Ik schaar mij daarachter Brandje op dak snel geblust SINT-MAARTENSDIJK - De brand die dinsdagmorgen tijdens de dakbe dekkingswerkzaamheden was ont staan bij de timmerfabriek 'De Pluum- pot' aan de Nijverheidsweg te St. Maartensdijk was snel geblust. De brand ontstond toen een slang van een propaangasbrander sprong. Door het snelle optreden van personeel en de aanwezigheid van een aantal brandblusapparaten was de ontstane brand snel geblust. Reeds voor aan komst van de geallarmeerde brand weer was men het vuur meester De schade bedraagt ongeveer 1.500,- CDA: „Eind aan onzekerheid" DEN HAAG - De beslissing van de regering om in de mon ding van de Oosterschelde een pijlerdam te bouwen, zal vol gende week woensdag in de Tweede Kamer niet op sterk verzet stuiten. Verschillende fracties - met name de christen-democratische en die van de VVD - lieten donderdag in een eerste reactie weten dat ze over met name de financiële kant van de zaak nog nadere inlichtingen willen hebben voordat ze hun eindoordeel ge ven. Over het algemeen echter varieerden de reacties van „verheugd" tot „in beginsel positief' en „niet bij voorbaat afwijzend". De KVP, de ARP en de CHU gaven na het bekend worden van de regerings beginsel staat mijn fractie positief tegenover het plan, maar we moeten nog wel antwoorden hebben op met name financiële vragen. In de brief van de minister blijkt bij narekenen een gat te zitten van 300 miljoen gulden. Nu denk ik. dat dat komt omdat in die brief bij de vaststelling van de kosten van de geheel gesloten dam is uitge gaan van het prijspeil van 1974. terwijl de andere bedragen op prijspeil heden rijn gegeven. Maar dit soort dingen moet toch beantwoord worden voordat we een eindoordeel geven". De heer Schakel van de ARP; „Ik hoop dat de minister ons kan overtuigen van de juistheid van de cijfers. We zijn geen krentenwegers, maar er zijn ernstige vragen over het kostenaspect die we de minister zullen voorleggen" Overigens meent de heer Schakel dat aan het eind van de brief van de minister „een doorzichtige poging wordt gedaan om 260 miljoen gulden extra, die voor de „grote pijlerdam" zou moeten worden betaald, buiten de deur te houden". De heer Roels van de PvdA noemde de regeringsbeslissing „zeer aanvaard baar". Hij heeft zich de laatste tijd sterk gemaakt voor nadere studie naar dijkverhoging, maar donderdag zei hij: ..De essentie van mijn betoog in de Kamer zal zijn dat mijn fractie deze op lossing steunt. Mijn fractie verwacht wel, dat als studie uitwijst dat de dam met het grootste doorstroomprofiel de beste is. ook voor die oplossing geko zen wordt. Maar hoe dan ook. de voor- en tegenstanders worden hier onder één noemer gebracht doordat een goede en geavanceerde oplossing wordt aangedragen". Groot succes De heer Terlouw van D'66 gaf deze reactie: „Ook al is de door het kabinet gekozen oplossing erg kostbaar, al met al is het toch een groot succes voor het milieubeleid in Nederland dat de Oosterschelde een getijdege- bied zal blijven. De fractie van D'66 acht het van belang dat de doorlaat- opening van de pijlerdam zo groot mogelijk wordt. Gelukkig geeft de nota van de regering de mogelijkheid om daarover nog nadere studies te verrichten". De heer Van Kuijen van de PPR toonde zich verheugd over de beslis sing van het kabinet „voor zover daarmee totale afsluiting van dit unieke natuurgebied wordt voorko men". De PPR-woordvoerder stelt dat verhoging van de dijken de voorkeur zou verdienen. Met de pijlerdam kan alleen een optimaal behoud van het milieu worden bereikt als te zijner tijd voor de dam met de doorlaatopening van 20 000 vierkante meter wordt ge kozen. zo stelt de heer Van Kuijen. Hij zei dat zijn fractie zeer kritisch de ar gumenten zal bezien op grond waarvan het kabinet de voorkeur geeft aan de oplossing die ten minste twee miljard duurder is dan dijkverhoging. Rad voor ogen De heer Koning van de WD kon don derdag geen eindoordeel geven, omdat hij nog grote twijfel heeft over de fi nanciële kant van de zaak. „Ik heb de indruk dat de regering de Kamer met de berekeningen een rad voor ogen probeert te draaien. Tot ik mijn vra gen op dat punt beantwoord zie schort ik mijn eindoordeel op. Ik vind wel een belangrijk punt van overweging de grote werkgelegenheidseffecten en dat zal zeker meespelen", aldus de heer Koning. „De open Oosterschelde is wat ons betreft van de kaart. Dwars Heederik en Verhey is het bos inge zonden". De heer Van Rossum van de SGP was tevreden dat niet over dijkverhoging wordt gedacht, maar ook hij vreesde dat naar het nu bereikte resultaat is toegerekend. Hij zal zich niet ernstig tegen de bouw van de dam met het kleine doorstroomprofiel verzetten, omdat de veiligheid in dat geval wel gewaarborgd is. „Maar het beste is to tale afsluiting. Het verschil in toeges tane en de nu berekende kosten is niet zo klein als wordt gesuggereerd. Zo wordt net gedaan alsof bij de afsluiting dezelfde compartimentering zou moe ten worden uitgevoerd en dat is niet waar", aldus de SGP-woordvoerder De heer Drees van DS'70 kon nog geen reactie geven, omdat hij de stukken nog niet kent. maar hij herinnerde eraan dat rijn fractie steeds afsluiting van de Oosterschelde als de beste op lossing heeft gezien. „Maar we zullen de zaak serieus bekijken", verzekerde hij. beslissing een bericht uit, waarin zij lieten weten verheugd te zijn. dat een „eind is gekomen aan de slopende on zekerheid bij de bevolking van Zee land en West-Brabant". De christen democratische fracties stemmen in met het feit, dat een afdoende beveili ging van het gebied in 1985 wordt be reikt. Ze constateren dat aan de tech nische voorwaarden is voldaan en dat de dam er op tijd kan liggen, maar over de financiën zijn vragen gerezen. „Op grond van de voorliggende gege vens kan op dit moment niet worden gesteld dat aan de derde ontbindende voorwaarde is voldaan", aldus het be richt. De heer Comelissen van de KVP: „In CORNELISSEN VAN ROSSUM Voorlopig geen beslissing over vaste oeververbinding (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - De regering heeft nog geen tijd gehad om een beslissing te nemen over de bouw van een vaste oeververbinding over en onder de Wes terschelde. De verbinding zal worden bezien in het licht van de to tale economische problematiek van het land en de ontwikkelingen daarin op middellange termijn. Het project zal deel uitmaken van de voorberei dingen van de begroting voor het vol gend jaar. Minister Westerterp van verkeer en waterstaat deelde dat donderdagmid dag mee tijdens rijn persconferentie over het regeringsbesluit over de Oos terschelde. Met nadruk herhaalde hij dat er geen sprake van is, dat de be sluitvorming over de afsluiting van de Oosterschelde gekoppeld is aan die over de brug-tunnelverbinding in de Westerschelde. Onderwijsbenoeming ZAAMSLAG - Met ingang van 1 au gustus is tot hoofd van de school voor gereformeerd lager onderwijs aan de Riemenstraat. benoemd de heer M. Wellenweerd.thans onderwijzer aan deze schooL In rijn plaats werd aange steld de heer K. Fraanje te Middel burg. Vlissingse commissie wil onderzoek naar samenstelling water Sportfondsenbad VLISSINGEN - De Vlissingse commis sie voor de volksgezondheid en de mi lieuhygiëne heeft donderdagavond het college van b. en w. verzocht om met meer informatie te komen over de sa menstelling van het water in het sportfondsenbad. Er wordt gevraagd om een onafhanke lijk onderzoek, zocat men aan de hand van de resultaten een mening kan vormen. Dit standpunt kwam naar vo ren bij de behandeling van een aantal vraagpunten rondom mogelijke nade lige gevolgen bij gebruik van chloor en Ozon. Omtrent de invloeden hiervan bestaan verdeelde opvattingen - zo werd duidelijk wachten liever een onderzoek in het Sportfondsenbad al Tijdens rie vergadering deelde we thouder A- Lorie- ir.ee. dat rijkswater staat vanaf 1977 het kwaliteitsonder zoek van het zeewater in de gemeente Vlissingen op zich neemt De WMZ voert dat werk in opdracht van de WMZ uit. Wethouder Loner ..Het is een goede zaak, dat dit onderzoek nu in één hand komt en ook door rijkswa terstaat wordt gefinancierd Uit op 18 mei genomen monsters van het zeewater is naar voren gekomen, zo liet de heer Lorier weten, da', het water bij het Bad-Nofiestrand Klasse I ge niet Het water bij Ritthem rit in de klasse II tot IH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 33