Dijkverhogingen kunnen
niet vóór 1994 gereed zijn
Kabinet kiest
de pijlerdam
Zeeuwse reacties geven
blijk van 'voldoening'
BESLISSING PIJLERDAM ZAL IN TWEEDE
KAMER OP WEINIG VERZET STUITEN
PZC/p
MINISTER WESTERTERP: „RAPPORT VAN DWARS,
HEEDERIK EN VERHEY IS NIET O VERTUIGEND
Kamer spreekt
woensdag zeven
uur over
Oosterschelde
Fracties willen wel opheldering over financiële aspecten
rölJDAG 18 JUNI 1976
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - Minister Westerterp van verkeer en waterstaat is
ervan overtuigd, dat de uitvoering van dijkverhogingen bij een
open Oosterschelde niet voor 1994 gereed kan zijn. Hij deelde dat
donderdagmiddag mee tijdens zijn persconferentie over de rege
ringsbeslissing over de Oosterschelde en onderschreef daarmee
de studieresultaten van de provinciale waterstaat van Zeeland.
Deze voor de Commissie Oosterschelde verrichte en onlangs nog
geactualiseerde studie geeft de bewindsman geen aanleiding om
te twijfelen.
BEWINDSMAN
ACHTER STUDIE
PROVINCIALE
WATERSTAAT
De studie naar dijkverhogingen van
bet bureau Dwars, Heederik en Ver-
hev kwalificeerde de minister don
derdagmiddag als „niet overtuigend".
Hij vindt dat, omdat het bureau drie
ontbindende organisatorische en pro
cedurele voorbehouden niet nader
heeft uitgewerkt.
In de publikatie „Analyse Ooster
schelde Alternatieven" van rijkswater
staat wordt wel informatie verschaft
over de verschillende wettelijke rege-
ügen en de daarbij behorende proce-
curetijden, die in het geding zijn en
Sunnen zijn bij de uitvoering van dijk
verhogingen bij een open Oosterschel
de. Op grond van die gegevens wordt
het door Dwars, Heederik en Verhey
genoemde jaar 1985 met negen jaar
overschreden.
Uit het stuk van rijkswaterstaat blijkt
onder meer, dat de voorbereiding en
parlementaire behandeling voor de bij
een open Oosterschelde noodzakelijke
ï(|ziging in de Deltawet één tot twee
jaar moet worden gerekend en voor de
technische voorbereiding ongeveer vier
jaar. Andere tijdrovende procedures
hebben te maken met de wet op de
droogmakerijen en indijking, de water
staatswet 1900. bestemmingsplannen,
onteigeningen en de daarmee gepaard
gaande beroepsmogelijkheden
Zware eisen
Dijkverhogingen bij een open Ooster
schelde zou in de vijftien daarvoor
benodigde jaren zware eisen stellen
aan het in de regio aanwezige techni
sche apparaat. Hierbij dient ook reke
ning worden gehouden met het feit,
dat een deel van dit apparaat tevens
als taak heeft de komende tien jaar
nog 100 kilometer dijk langs de Wes-
terschelde te verzwaren.
Vervolg
Kantlijn
»ggen: zo hoort het ook. Dat is wel zo,
maar in dit speciale geval zorgde de
tijdsfactor voor een extra moeilijkheid:
rand 1985 diende de zo noodzakelijke
deltaveiligheid van het zuidwestelijk
deltagebied tot stand te zijn gebracht.
Daardoor kon niet elk aspect van het
nieuwe ontwerp tot drie cijfers achter
de komma worden doorgerekend.
Overigens zullen de ontwerpers er ze-
ïer wel achter staan, achter het nu
goedgekeurde voorstel, maar ze zullen
hch vermoedelijk er scherp van he
ust zijn dat er nu heel wat meer on
zekerheden zijn dan vroeger normaal
verd geacht bij projecten van rijkswa
terstaat. Met welke opmerkingen we
overigens niets af willen doen van onze
hartelijke instemming, maar nu er een
algemene feestroes dreigt te ontstaan
behoort wel op deze onzekerheden -
ook in financieel opzicht - te worden
gewezen. Vermoedelijk zal de dam nog
vaak in het middelpunt van de belang
stelling staan, ook en vooral in de ka
mer.
Dam der verzoe
ning (II)
l-'ezer dagen kregen we een artikel
onder ogen van een Amerikaans au
teur, Lynn White jr. handelend over de
Ecologische problemen in deze wereld.
Het stuk was in 1967 opgenomen in het
bekende blad Science White bracht in
zijn artikel de Nederlanders ter sprake
meer dan duizend jaar hebben zij de
Noordzee teruggedrongen, een proces
bat naar de mening van de auteur
culmineerde in de Zuiderzeewerken.
Daarover stelde hij enkele vragen.
•Zijn er in dit proces mogelijk dier- of
plantensoorten uitgestorven? Hebben
de Nederlanders hun dramatische
stijjd met Neptunus ecologische waar
den over het hoofd gezien en wel zoda
nig dat de kwaliteit van het menselijk
bestaan in Nederland cr onder heeft
Beleden?" White wist er geen ant-
antwoord op. Een kleine tien jaar later
evenwel worden zijn vragen metter
daad beantwoord, namelijk met de
bouw van een deltadam, die ecologi
sche verhoudingen zo goed mogelijk in
takt houdt, maar bovendien de kwali
teit van het menselijk bestaan - de vei-
bgheid - garandeert. Om die twee fac
toren gaat het en daarbij is de mens de
maat der dingen. De nu gekozen oplos-
JthB blijkt gigantische bedragen te
kosten, maar bij de afweging van de
vele belangen in dit land worden deze
bedragen kennelijk verantwoord en
noodzakelijk geacht. Dat stemt tot
voldoening. Ook in dit opzicht levert
oe nu gekozen oplossing een 'dam der
verzoening' op.
In het stuk van rijkswaterstaat zijn
schema's opgenomen waaruit blijkt
dat zowel in het ambtelijk-bestuurlijk
overleg als in het verloop van de pro
cedures coördinatie tusen rijk. pro
vincie. waterschap en gemeente on
ontbeerlijk is. Ook wordt aangegeven
dat verbetering van de bestaande
kustverdediging langs een open Oos:
terschelde zware eisen stelt aan de be
stuurlijke coördinatie tussen de be
trokken overheden.
Tijdens de persconferentie noemde
minister Westerterp dijkverhoging bij
een plaats als Yerseke een grote tech
nische en planologische opgave. Een
ander probleem waarmee men te kam
pen zou krijgen als de dijken zouden
worden verhoogd is de beschikbaar
heid van zand en met name klei, waar
over in het geactualiseerde rapport
van provinciale waterstaat ook wordt
gesproken
(ADVERTENTIE)
PPR-Zeeland: „Partij
mag niet akkoord
gaan met pijlerdam"
MIDDELBURG - Het provinciaal be
stuur van de PPR-Zeeland meent, dat
deze partij geen verantwoordelijkheid
mag dragen voor de beslissing van het
kabinet-Den LTijl met betrekking lot
de afsluiting van de Oosterschelde.
In
oen telegram vraagt bet provinciaal
bestuur van de PPR de bewindslieden
en de twee kamerfracties dringend om
onder geen voorwaarde akkoord te
gaan met de pijlerdam met klein
doorstroomvolume. omdat deze niet
de technisch maximaal haalbare ge
tijdewerking toelaat.
Het provinciaal partijbestuur vindt,
dat het ontbreken van financiële mid
delen nooit als argument gebruikt mag
worden om te besluiten tot de bouw
van een dergelijke dam.
Het PPR-
bestuur schrijft verder in het telegram,
dat men van mening is. dat een snelle
dijkverhoging voor 1985 realiseerbaar
moet worden geacht, dat deze dijkver
hoging financieel de gunstigste oplos
sing is en dat alleen daarmee het be
houd van het milieu het meest wordt
gegarandeerd
provincie
MR. BAKKERGROEP
KRIJGT F 8.000,—
ilERIKZËÈ - Het Nationaal Jeugd
Fonds, heeft besloten een bijdrage van
j4.000 en een renteloze geldlening van
J4.000 te verstrekken aan de mr. Bak-
iergroep te Zierikzee. Dit bedrag is be
stand voor de nieuwbouw van een ei-
501 clubhuis.
De Mr. Bakkergroep is een van de tien-
ïllen groepen, die in de afgelopen pe-
•jde door het Nationaal Jeugd Fonds
on worden gesteund uit de opbrengst
•n de nationale jeugdcollectie van
intfe Beton.
.'et Nationaal Jeugd Fonds tracht
.'oor het stimuleren van experimentele
activiteiten en het financieel helpen
tan allerlei groeperingen de leef- en
speelruimte voor de jeugd te verbete-
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - De Tweede Kamer zal
woensdag 24 juni van 11.15 tot 18.00
uur kunnen debatteren over de rege
ringsbeslissing over de Oosterschelde.
De spreektijd in eerste termijn is voor
de drie grootste fracties (PvdA, KVP
en WD) vastgesteld op vijftien minu
ten, voor de overige op tien.
lln een laatste gedachtenwisseling
over het moment van het
Oosterschelde-debat is donderdagoch
tend nog overwogen om maandag een
openbare commissievergadering aan
de regeringsbeslissing te wijden.
Hiervan is echter op het laatste mo
ment afgezien. Ter voorbereiding van
het debat is het voor de kamerfracties
nu mogelijk schriftelijk technische
vragen te stellen.
(ADVERTENTIE)
VREUGDE OVER OPHEFFING ONZEKERHEID
Fabelachtig
gemakkelijk
's maandags geopend
OOVERS SCHOENEN
l, DELFT 48 - Middelburg
„AANVAARDBAAR
COMPROMIS"
VLISSINGEN - De reacties in
Zeeland op de kabinetsbeslis
sing de Oosterschelde af te
sluiten met een doorlaatbare
pijlerdam varieerden donder
dag van 'voldoening' tot 'grote
voldoening'. Algemeen was
men er verheugd over, dat er
nu een beslissing ligt en dat
aan de onzekerheid een eind is
gekomen.
De commissaris van de koningin in
Zeeland, dr. C. Boertien, toonde zich
'erg gelukkig' met het regeringsbes
luit. „Het garandeert ons een aan
vaardbare veiligheid in 1985," zo zei
hij. Daarbij tekende dr. Boertien ook
aan verheugd te zijn, dat de kamer de
zaak nog voor het zomerreces behan
delt: „Het is zaak, zo snel mogelijk te
beginnen," vond hij.
In dit opricht verwees hij ook naar de
motie, die de staten vorige maand met
grote meerderheid hebben aangeno
men en waarin wordt aangedrongen op
een snelle beslissing inzake de bouw
van een pijlerdam, die werd gezien als
een 'aanvaardbaar compromis tussen
milieu en veiligheid.' Dr. Boertien ver
wachtte niet, dat het nadere onderzoek
naar het milieu in de Oosterschelde
vertragend op de uitvoering van de
plannen zal werken. „Er moeten eerst
allerlei werken worden uitgevoerd voor
de bescherming van de bodem en in
die tussentijd kan de situdie wel afge
rond zijn," zeo zei de commissaris der
koningin.
Van een 'aanvaardbaar compromis'
sprak ook dijkgraaf A. M. Geluk van
het waterschap Schouwcn-Duiveland,
voorzitter van de Zeeuwse polder- en
waterschapsbond. Hij was 'voldaan'.
dat er een beslissing is genomen, om
dat daarmee 'menselijkerwijs gespro
ken de veiligheid na 1985 is gegaran
deerd."
Wel wees hij erop, dat er tot 1985 be
paalde risico's belijven bestaan, in
welk verband hij ervoor pleitte 'door te
gaan met de partiële dijkverhoging en
de bescherming van de vooroever. „We
moeten ook het onderling gekrakeel
staken, waar het gaat om het samen
opbouwen van deze oplossing." zo zei
hij. Hoewel de heer Geluk de oplossing
voor de Oosterschelde 'wel duur'
noemde, wees hij er ook op, dat 'het
gaat om een werk voor vele eeuwen,
dat de Nederlandse waterbouw veel
ervaring zal geven ten dienste van
binnen- en buitenland." „We moeten
ons nu inspannen om deze oplossing in
1985 gereed te laten zijn, ook de minis
ter van financiën in de toekomst," al
dus de heer Geluk
Open houden
„Verheugend", vond dr. S. Parma in
een reactie namens het Zeeuws coór-
dinatieorgaan voor natuur- en land
schapsbescherming de beslissing van
de regering. Daarbij betoogde hij, dat
het openhouden van de mogelijkheid
voor een grotere pijlerdam - in door
stromingsopeningen van 20.000 m2 in-
plaats van bijna 12.000 m2 - gunstiger
is dan achteraf tot de 'grote pijlerdam'
beslissen.
Parma: „Er is inderdaad onzekerheid
over de handhaving van de waarde van
het huidige milieu bij een oplossing,
die 65 procent van het getij handhaaft.
Bij 90 procent ben je vrijwel zeker, dat
het huidige milieu zich zal handhaven.
Engelijk was het beste geweest, als de
regering tot de 90 procent-oplossing
had besloten en zou rijn overgestapt
op die met het kleinere getij, als de na
dere studie dat verantwoord voor het
milieu zou vinden."
Hij vond het echter 'niet onredelijk',
dat het kabinet, nu nog niet tot de op
lossing met 90 procent getij heeft be
sloten. maar die mogelijkheid heeft
opengelaten, gezien de hoge kosten en
de bezuinigingsoperatie Parma: „Los
van dit alles is voor ons dijkverhoging
de beste oplossing. Maar de voldoening
overheerst." Naar rijn mening zou de
kamer wel ruim de gelegenheid moeten
krijgen voor het debat over deze zaak.
„Temeer, daar rijkswaterstaat er in
korte tijd - en met grote loyaliteit -
heel veel mensen op heeft gezet en
deze zaak toen ook geldt als een test
case voor het milieubeleid van het ka
binet."
Optimisme over de regeringsbeslissing
in Yerseke. ..Ik denk. dat we in heel
Zeeland content kunnen rijn. van wa
terschapper. tot visserij," zei de heer P.
K. M. Verwijs in een reactoe. Hij vond
het 'verstandig", dat er nog een studie
wordt gedaan naar de pijlerdam met
de 'grotere' schuiven en had er alle ver
trouwen in, dat de kamer als dat nodig
mocht blijken vanwege het milieu de
meerkosten op tafel wil leggen.
(Slot van prifiirui If
moet nu op 180 miljoen gulden
worden gerekend.
De minister wijst er ook op dat
sinds begin 1975 al voor 100 mil
joen aan kosten Is gemaakt voor
de afsluitbare d3m - 50 miljoen
voor studie en 50 miljoen voor
werken. Die uitgaven passen niet
in het plan voor volledige afslui
ting. De heer Westerterp ..In feite
zou in de vergelijking deze 100
miljoen dus ook op het alternatief
van afsluiting moeten drukken"
De extra kosten, die voor de pij
lerdam moeten worden gemankt,
worden verdeeld over de verschil
lende departementen. Minister
Westerterp zei donderdag, dat zijn
eigen departement een evenredig
aandeel draagt Hij wees erop. dat
met name het müustene van
volksgezondheid en milieuhygiëne
zal bijdragen. Tot 1980 zal bijna
een miljard gulden aan de uitvoer
ing van de dam worden uitgege
ven.
In zijn brief aan de Kamer merkt
minister Westerterp op, dat sinds
1974 de kennis over de veiligheid,
de schelpdiercultuur en het milieu
aanzienlijk is vergroot. Uit de stu
dies blijkt, dat de stormvloedke
ring een goede beveiliging biedt
overeenkomstig de Deltawet, dat
een optimaal behoud van het hui
dige milieu wordt bereikt en dat
er mogelijkheden blijven voor de
schelpdiercultuur. Het hoofd van
de Deltadienst. ïr. Engels, merkte
tijdens de persconferentie op. dat
de toekomst in de Oosterschelde
achter de dam met het door
stroomprofiel van 11.500 vierkante
meter niet zonder risico's blijft.
Voor de mosselcultuur zou, als
moeilijkheden optreden door se
dimentatie achterin de zeearm,
verplaatsing van percelen een
goede oplossing kunnen rijn.
Minister Westerterp zei. dat het
getijverschil van 2.3 meter vol
doende is voor de mossel- en oes
tercultuur. Over de studie naar de
mogelijkheid voor de bouw van de
grote pijlerdam zei de bewinds
man: „Uit analyses blijkt dat het
niet uitgesloten is dat voor het
behoud van bepaalde waarden de
kleinere doorstroomgaten gunsti
ger zijn, omdat dan een grotere
voedselrijkdom in de Ooster
schelde achterblijft"
ConcessieDe minister ontkende
dat de studie naar de grotere dam
een concessie inhoudt voor dege
nen die pleiten voor het open
houden van de Oostervhrlde.
„Voor bepaalde aspecten kan de
kleinere dam gunstig zijn en on
der bepaalde voorwaarden kan
het aantrekkelijk zijn de openl-
gen groter te maken. Ook tus
sen mogelijkheden 7ijn technisch
haalbaar. Er wordt nadere studie
verricht naar het doorstroompro
fiel en het effect daarvan".
Een belangrijk aspect Is volgens
de minister de werkgelegenheid
De open pijlerdam levert tot 1985
34.600 manjaren. Een gesloten
dam zou 15.500 manjaren opleve
ren en dijkverhoging 23.500 man-
Jaren.
In de brief aan de Kamer schrijft
de minister nog:
..Toetsing van het plan voor een
doorlaatbare dam aan de ontbin
dende voorwaarden voert tot het
volgende
- aan de technische voorwaarden
wordt voldaan;
- aan de ttjdsduurvoonoaarde
wordt voldaan;
- aan de financiële voorwaarden
wordt, binnen de marge van de
rekennauwkeurigheid nog juist
voldaan als men de post ..extra
onvoorzien" buiten beschouwing
laat. Of deze extra post van 120
miljoen gulden geheel of gedeelte
lijk nodig zal zijn, zal ecrU tijdens
de uitvoering blijken. Het plan
voldoet aan de verwachtingen die
de regering had ten tijde van de
beslissmg van 8 november 1974.
Het plan lijkt goed. te voldoen aan
alle in het geding zijnde belan
gen".
Het kabinet nam de beslissing
voor de bouw van de pijlerdam om
half vier in de nacht van woens
dag op donderdag. De heer Wev
terterp UJdens de persconferentie:
„Ik ben verheugd, dat er nu een
einde is gekomen aan de onzeker
heid en dat een optimale oplos
sing is bereikt, waarin de veilig
heid voor de Zeeuwen en de West
brabanders is gegarandeerd en
waarbij het milieu bewaard kan
blijven In de ministerraad is van
nacht gezegd dat het hele project
mogelijk is gemaakt door de bui
tengewoon ingenieuze wijze
waarop de rijkswaterstaat heeft
gewerkt Die opmerking kwam
van een andere minister. Ik schaar
mij daarachter
Brandje op dak
snel geblust
SINT-MAARTENSDIJK - De brand
die dinsdagmorgen tijdens de dakbe
dekkingswerkzaamheden was ont
staan bij de timmerfabriek 'De Pluum-
pot' aan de Nijverheidsweg te St.
Maartensdijk was snel geblust. De
brand ontstond toen een slang van een
propaangasbrander sprong.
Door het snelle optreden van personeel
en de aanwezigheid van een aantal
brandblusapparaten was de ontstane
brand snel geblust. Reeds voor aan
komst van de geallarmeerde brand
weer was men het vuur meester De
schade bedraagt ongeveer 1.500,-
CDA: „Eind aan
onzekerheid"
DEN HAAG - De beslissing
van de regering om in de mon
ding van de Oosterschelde een
pijlerdam te bouwen, zal vol
gende week woensdag in de
Tweede Kamer niet op sterk
verzet stuiten. Verschillende
fracties - met name de
christen-democratische en die
van de VVD - lieten donderdag
in een eerste reactie weten dat
ze over met name de financiële
kant van de zaak nog nadere
inlichtingen willen hebben
voordat ze hun eindoordeel ge
ven. Over het algemeen echter
varieerden de reacties van
„verheugd" tot „in beginsel
positief' en „niet bij voorbaat
afwijzend".
De KVP, de ARP en de CHU gaven na
het bekend worden van de regerings
beginsel staat mijn fractie positief
tegenover het plan, maar we moeten
nog wel antwoorden hebben op met
name financiële vragen. In de brief van
de minister blijkt bij narekenen een
gat te zitten van 300 miljoen gulden.
Nu denk ik. dat dat komt omdat in die
brief bij de vaststelling van de kosten
van de geheel gesloten dam is uitge
gaan van het prijspeil van 1974. terwijl
de andere bedragen op prijspeil heden
rijn gegeven. Maar dit soort dingen
moet toch beantwoord worden voordat
we een eindoordeel geven".
De heer Schakel van de ARP; „Ik hoop
dat de minister ons kan overtuigen van
de juistheid van de cijfers. We zijn geen
krentenwegers, maar er zijn ernstige
vragen over het kostenaspect die we de
minister zullen voorleggen" Overigens
meent de heer Schakel dat aan het
eind van de brief van de minister „een
doorzichtige poging wordt gedaan om
260 miljoen gulden extra, die voor de
„grote pijlerdam" zou moeten worden
betaald, buiten de deur te houden".
De heer Roels van de PvdA noemde de
regeringsbeslissing „zeer aanvaard
baar". Hij heeft zich de laatste tijd
sterk gemaakt voor nadere studie naar
dijkverhoging, maar donderdag zei hij:
..De essentie van mijn betoog in de
Kamer zal zijn dat mijn fractie deze op
lossing steunt. Mijn fractie verwacht
wel, dat als studie uitwijst dat de dam
met het grootste doorstroomprofiel de
beste is. ook voor die oplossing geko
zen wordt. Maar hoe dan ook. de voor-
en tegenstanders worden hier onder
één noemer gebracht doordat een
goede en geavanceerde oplossing
wordt aangedragen".
Groot succes
De heer Terlouw van D'66 gaf deze
reactie: „Ook al is de door het kabinet
gekozen oplossing erg kostbaar, al
met al is het toch een groot succes
voor het milieubeleid in Nederland
dat de Oosterschelde een getijdege-
bied zal blijven. De fractie van D'66
acht het van belang dat de doorlaat-
opening van de pijlerdam zo groot
mogelijk wordt. Gelukkig geeft de
nota van de regering de mogelijkheid
om daarover nog nadere studies te
verrichten".
De heer Van Kuijen van de PPR
toonde zich verheugd over de beslis
sing van het kabinet „voor zover
daarmee totale afsluiting van dit
unieke natuurgebied wordt voorko
men". De PPR-woordvoerder stelt dat
verhoging van de dijken de voorkeur
zou verdienen. Met de pijlerdam kan
alleen een optimaal behoud van het
milieu worden bereikt als te zijner tijd
voor de dam met de doorlaatopening
van 20 000 vierkante meter wordt ge
kozen. zo stelt de heer Van Kuijen. Hij
zei dat zijn fractie zeer kritisch de ar
gumenten zal bezien op grond waarvan
het kabinet de voorkeur geeft aan de
oplossing die ten minste twee miljard
duurder is dan dijkverhoging.
Rad voor ogen
De heer Koning van de WD kon don
derdag geen eindoordeel geven, omdat
hij nog grote twijfel heeft over de fi
nanciële kant van de zaak. „Ik heb de
indruk dat de regering de Kamer met
de berekeningen een rad voor ogen
probeert te draaien. Tot ik mijn vra
gen op dat punt beantwoord zie schort
ik mijn eindoordeel op. Ik vind wel
een belangrijk punt van overweging
de grote werkgelegenheidseffecten en
dat zal zeker meespelen", aldus de
heer Koning. „De open Oosterschelde
is wat ons betreft van de kaart. Dwars
Heederik en Verhey is het bos inge
zonden".
De heer Van Rossum van de SGP was
tevreden dat niet over dijkverhoging
wordt gedacht, maar ook hij vreesde
dat naar het nu bereikte resultaat is
toegerekend. Hij zal zich niet ernstig
tegen de bouw van de dam met het
kleine doorstroomprofiel verzetten,
omdat de veiligheid in dat geval wel
gewaarborgd is. „Maar het beste is to
tale afsluiting. Het verschil in toeges
tane en de nu berekende kosten is niet
zo klein als wordt gesuggereerd. Zo
wordt net gedaan alsof bij de afsluiting
dezelfde compartimentering zou moe
ten worden uitgevoerd en dat is niet
waar", aldus de SGP-woordvoerder
De heer Drees van DS'70 kon nog geen
reactie geven, omdat hij de stukken
nog niet kent. maar hij herinnerde
eraan dat rijn fractie steeds afsluiting
van de Oosterschelde als de beste op
lossing heeft gezien. „Maar we zullen
de zaak serieus bekijken", verzekerde
hij.
beslissing een bericht uit, waarin zij
lieten weten verheugd te zijn. dat een
„eind is gekomen aan de slopende on
zekerheid bij de bevolking van Zee
land en West-Brabant". De christen
democratische fracties stemmen in
met het feit, dat een afdoende beveili
ging van het gebied in 1985 wordt be
reikt. Ze constateren dat aan de tech
nische voorwaarden is voldaan en dat
de dam er op tijd kan liggen, maar
over de financiën zijn vragen gerezen.
„Op grond van de voorliggende gege
vens kan op dit moment niet worden
gesteld dat aan de derde ontbindende
voorwaarde is voldaan", aldus het be
richt.
De heer Comelissen van de KVP: „In
CORNELISSEN
VAN ROSSUM
Voorlopig
geen beslissing
over vaste
oeververbinding
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - De regering heeft nog
geen tijd gehad om een beslissing te
nemen over de bouw van een vaste
oeververbinding over en onder de
Wes terschelde. De verbinding zal
worden bezien in het licht van de to
tale economische problematiek van
het land en de ontwikkelingen daarin
op middellange termijn. Het project
zal deel uitmaken van de voorberei
dingen van de begroting voor het vol
gend jaar.
Minister Westerterp van verkeer en
waterstaat deelde dat donderdagmid
dag mee tijdens rijn persconferentie
over het regeringsbesluit over de Oos
terschelde. Met nadruk herhaalde hij
dat er geen sprake van is, dat de be
sluitvorming over de afsluiting van de
Oosterschelde gekoppeld is aan die
over de brug-tunnelverbinding in de
Westerschelde.
Onderwijsbenoeming
ZAAMSLAG - Met ingang van 1 au
gustus is tot hoofd van de school voor
gereformeerd lager onderwijs aan de
Riemenstraat. benoemd de heer M.
Wellenweerd.thans onderwijzer aan
deze schooL In rijn plaats werd aange
steld de heer K. Fraanje te Middel
burg.
Vlissingse commissie
wil onderzoek naar
samenstelling water
Sportfondsenbad
VLISSINGEN - De Vlissingse commis
sie voor de volksgezondheid en de mi
lieuhygiëne heeft donderdagavond het
college van b. en w. verzocht om met
meer informatie te komen over de sa
menstelling van het water in het
sportfondsenbad.
Er wordt gevraagd om een onafhanke
lijk onderzoek, zocat men aan de hand
van de resultaten een mening kan
vormen. Dit standpunt kwam naar vo
ren bij de behandeling van een aantal
vraagpunten rondom mogelijke nade
lige gevolgen bij gebruik van chloor en
Ozon. Omtrent de invloeden hiervan
bestaan verdeelde opvattingen - zo
werd duidelijk wachten liever een
onderzoek in het Sportfondsenbad al
Tijdens rie vergadering deelde we
thouder A- Lorie- ir.ee. dat rijkswater
staat vanaf 1977 het kwaliteitsonder
zoek van het zeewater in de gemeente
Vlissingen op zich neemt De WMZ
voert dat werk in opdracht van de
WMZ uit. Wethouder Loner ..Het is
een goede zaak, dat dit onderzoek nu
in één hand komt en ook door rijkswa
terstaat wordt gefinancierd
Uit op 18 mei genomen monsters van
het zeewater is naar voren gekomen, zo
liet de heer Lorier weten, da', het water
bij het Bad-Nofiestrand Klasse I ge
niet Het water bij Ritthem rit in de
klasse II tot IH