Havenschap Terneuzen: meer schepen, maar minder havengeld 'Wiel van Michiel', plan voor de afsluiting Vlissingse havens NORIT Mr. Huber opende expositie van Roemeense kunstnijverheid „BIJ OEVERVERBINDING OVER WESTERSCHELDE INSPELEN OP DE BELGISCHE PLANNEN" directeur w. h. blok toont zich optimistisch voor de toekomst Tv-antenne van 25 meter inzet van kort geding pOMDERDAG 10 JUNI 1976 TARIEVEN TE VLISSINGEN NIET MET 13 MAAR MET 10% OMHOOG TERNEUZEN - Directeur W. H. Blok tin het havenschap Temeuzen is op timistisch over de scheepvaartont- tikkeling in de kanaalzone, maar ntest dat dat zijn havenschap niet uit it rode cijfers helpt j)e scheepvaart neemt toe op plaat- ga waar wij geen havengeld mogen ieffen. In Sluiskil bijvoorbeeld", zei lij woensdagmorgen in een vergader- iel van de raad van bestuur. Voorzitter A. J. Kaland maakte daar gelding van een forse tegenvaller in de mbrengst van het havengeld over '75. Terwijl er circa ƒ850.000,- was ge- 'öind, kwam maar 550.000.- binnen, ^deputeerde J. Stenvert: „Ik ben al- ^gblij dat we nog niet in de rode cij- te zitten". Kiens administrateur K. A. van den lm van het havenschap is de omzet tettweede halfjaar van '75 teruggelo- pa. rMomenteel zitten we nog onder 'os cijfers van vorig jaar", vertelde hij. Hel name het teruglopen van de kole nboer (ieder kolenschip zorgt voor 2Ci tot 25.000 gulden havengeld) heeft M havenschap parten gespeeld. Di recteur Blok verwachtte in dit opzicht een herstel Een gunstige invloed heeft inziens het gereedkomen van de Braahmanhaven voor Dow Chemical. Cepapieraanvoer heeft zich inmiddels si gunstig ontwikkeld, dat er geen iocdsraimte meer is om de aanvoer te tegen. Belangrijk is tenslotte een te riiwachten grondtransactie met de Saikenmie in Sas van Gent. Over de terreinen daar kan dan rente worden tijgeschreven. Het havenschap is in ieder geval in staat om eventuele te- torten dit en een deel van het volgend jearop te vangen met eigen middelen. hoeft dus geen hogere bijdrage van «deelnemers (waaronder de kanaal- segemeenten) te worden gevraagd. tarieven Oe haven- en kadetarieven en de on- deihoudsbelasting van het haven schap Vllssingen gaan met ingang van joh niet 13 maar slechts 10 procent omhoog. De raad van bestuur besloot deie wijrig^ng: aan te brengen nadat disF.K. Dirker van het ministerie taa economische zaken had gewaar- sdawd, dat de tariefeverhogingen tischien niet worden geaccepteerd crchand met het strakke prijsbe- ialnade overheid. Ejeföeerde het havenschap tariefe- fifegen zo tijdig mogelijk ter ken nis ran het ministerie te brengen. De raad van bestuur loste de moeilijkhe den op door de verhoging te bepalen op 10 procent (een stijging die waar schijnlijk geen hinderpalen ontmoet) en ging akkoord met het voorstel van deheer Kaland om met ingang van ja nuari met nieuwe tariefswijzigingen te ton. Een fikse financiële meevaller torde beide havenschappen vormt de ieüssing van rijkswaterstaat om de ton van voorbereiding en toezicht voor nieuwe werken in rekening te brengen vanaf 1 januari 1975 en voor SEROEP BIJ KROON Milieu-organisaties tegen vergunning Shell lozen koelwater in Hollandsch Diep (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Een aantal milieu organisaties, verenigd in de Stichting Natuur en Milieu, heeft bij de kroon beroep aangetekend tegen de verle ning van een vergunning aan Shell Nederland Chemie BV voor de lozing van koelwater op het Hollandsch Diep, De milieu-organisaties zijn bang dat het water te veel wordt opge warmd en ze hebben er bezwaar tegen dat de vergunning ook de mogelijk heid voor lozing van afvalwater geeft. Shell Chemie wil het bestaande koel- Rlersysteem van het industriecom plex te Moerdijk aanzienlijk uitbreiden overhand met de tweede bouwfase, «fase houdt volgens publicaties van 'fil fa, dat 750 miljoen gulden wordt Svesteerd en dat levert 400 nieuwe lesplaatsen op. De Stichting Na- fat en Milieu, wier bezwaarschrift jwit ondersteund door de Brabantse ueufederatie, stelt dat in de nieuwe frgunmng ten onrechte dezelfde ®rge wordt aangehouden als in de «de vergunning. Volgens de stichting ■Me volkomen achterhaald. Jtai zet in het bezwaarschrift uiteen, u er tegenwoordig van wordt uitge- wS de temperatuur van het ge tater nooit meer dan 30 graden bedragen, wat in de praktijk be- *®nt,dat het verschil in temperatuur jassen ingenomen en geloosd water in L?®1" niet groter mag zijn dan 7 e Sheli-vergunningen laten d °pwa™fag van 33,5 graden toe; v-m,°0r het geloosde water in «urne zomers tot bijna 40 graden stij- SJ&Wü* is ook beducht voor dnorri ln de winter kan optreden, •yint°Z. waterorganismen geen sfichtw krijgen. Verder voert de ter aan' dat niet alleen koelwa- Ri' °°k afvalwater kan worden rens büift dat uit bedrijfsgege- va! bekiil r van geval tot ge" WaarHo i 0 de smeerpijp naar valwa^Ü? 0161 voor tezing van af water wordt gebruikt. onderhoudswerken vanaf 1 januari 1973. Alleen al voor het havenschap Terneu zen betekent dat een meevaller van een miljoen. Uitgesproken somber was de heer Kaland over het vooruitzicht op een financieel vergelijk tussen het havenschap en de haven van Vlissin- gen. ..Ik zie haven en havenschap er fi nancieel nooit uitkomen. Een poging tot bemiddeling is niet succesvol ge bleken. Ik denk intussen dat wetswij ziging de enige oplossing zou zijn". Burgemeester G. H. E. M. van Waes van Borsele vertelde graag bij het over leg tussen havenschap en haven be trokken te worden, omdat zijn ge meente een bijzondere positie inneemt. Het feit dat Borsele als gevolg van het geschil moet meebetalen aan de verlie zen van de haven ontmoet daar steeds meer weerstand, betoogde hij. Brieven van de maritieme vereniging en b en w. van Temeuzen over de leeg loopuren in de haven en de problemen rond de vrachtverdeling voor binnen schippers idie Temeuzens concurren tiepositie ernstig aanlasteni werden voor advies in handen gesteld van het dagelijks bestuur BEDRIJF IN KORTGEN HEEFT ESTHETISCHE BEZ WA REN EISER: DWANGSOM F 250 PER DAG ALS MAST NIET VERDWIJNT MIDDELBURG - Een uit hobbyis- tische overwegingen geplaatste reusachtige televisie-antenne naast een woning in Kortgene is de inzet geworden van een kort geding, dat woensdagmiddag diende voor de president van de arrondissements rechtbank in Middelburg, rar. P. van Empel. Eiser in het geding ir de besloten vennootschap Becht en Zonen te Werkhoven, exploitant en grondei genaar van het jachthaventerrein 'Delta Marina" in Kortgene. Deze heeft heeft haar werknemer W. P. Anthonisse, havenmeester van 'Delta Marina' gedagvaard omdat hij naast zijn woning op het jach thaventerrein een ongeveer 25 me ter hoge televisiemast, met drie po ten gefundeerd in beton, heeft ge plaatst, overigens met toestemming van de gemeente. De woning van de heer Anthonisse staat echter op erf pachtgrond van de firma Becht. Deze firma maakt op esthetische gronden ernstig bezwaar tegen de mast. die in de omgeving van net jachthaventerrein en ver daarbuiten een te overheersende en onharmo nieuze rol zou spelen. Op grond van de erlpachtsbepalin- gen beroept de firma Bocht zich er op dat de heer Anthonisse voor de plaatsing - als zijnde een essentiële wijziging aan de woning - schrifte lijke toestemming van de directie nodig had. Geëist wordt dat de mast wordt afgebroken, onder een dwangsom van 250.- per dag. De raadsman van de heer Anthonis se. mr. F. K. Adriaanse. bestreed dat het hier een essentiële wijziging betrof en betoogde dat de mast in esthetisch opzicht kan wedijveren met de meeste dak antennes. Mr. Adriaanse zei zich niet aan de in druk te onttrekken dat de firma Becht de heer Anthonisse kwijt wil. Directeur Becht ontkende dat dit conflict iets le maken had mei een eerdere poging om de heer Antho nisse 'op verantwoorde gronden' te ontslaan. De heer Becht voerde in deze zaak onder meer nog aan dat hem uit een voorlopig rapport van Philips was gebleken dat een mast van tien me ter voldoende is in deze omgeving om aan redelijke eisen, zelfs van hobbyisten, te voldoen. Mr. Van Empel doet over een week uitspraak. AR-kamerleden op bijeenkomst in Prins van Oranje GOES - Na afloop van hel werkbezoek dal «Ie fracties van d«- AR in tweede en eerste kamer vrijdag brengen aan Zeeland, is er 's avonds een bijeen komst in 'De Prins van Oranje' te Goes. Daar komen de A R-statencen trales Goes. Tholen en Zlerikzcc om acht uur bijeen om te praten met een aantal kamerleden Aanwezig in Goes zijn mevrouw Van Leeuwen en de heren Schakel. Veerman. De Boer. Balke nende en Van Rijswijk. GERECHTSHOF DEN HAAG Verdachte uit Renesse vrijgesproken van in brand steken caravan woonwagenkamp DEN HAAG - Het Haagse gerechtshot heeft de 40-jarige J. van B. uit Kenesse vrijgesproken van het opzettelijk in brand steken van zijn caravan op het woonwagenkamp in Kenesse. De uit spraak was overeenkomstig het von nis van de politierechter te Middel burg. De officier van justitie te Middelburg, die veroordeling had geëist, was hier tegen in beroep gegaan De procureur-generaal bij het Haagse ge rechtshof concludeerde echter, bij ge brek aan bewijs, tot vrijspraak. Van L. verliet op 22 mei zijn caravan op het woonwagenkamp. Hij had de kachel laten branden. Door een defect vatte de olie vlam en brandde de cara van uit. Mogelijke oorzaak van de brand was het onklaar raken van de regelaar van de kachel. Van B. heeft inmiddels van de sociale dienst een andere caravan gekregen, die volgens hem echter te klein is. gprpdi Mr. Huber verricht de opening van de expositie van Roemeense kunstnijverheid tn Ter Valcke in Goes Op de a> h tergrond leden van de volksdansgroep 'lalomita'. IN GROTE ZAAL TER VALCKE, GOES GOES - Burgemeester mr. F". G. A. Huber van Goes heeft woensdagmid dag in de grote zaal van verpleegte huis Ter Valcke een tentoonstelling geopend van Roemeense kunstnijver- heidsprodukten. De tentoonstelling is 't betrouwbare 1TIE) iróddet Si maagstoomissefl ook in de vakantie! er ingericht ter gelegenheid van de fecstweek, die de Goese volksdans- verenigingKasporao heeft georgani seerd. Na de opening van de tentoon stelling liet de Roemeense volksdans groep 'lalomita' de bewoners van Ter Valcke een staaltje van zijn kunnen zien en horen. De heer Huber opende de tentoonstel ling met een kort toespraakje, waarin hij wees op het belang van manifesta ties. zoals deze om andere volkeren te Gezamenlijke centrales CNV Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen in commentaar op streekplan: Uitbreiding Terneuzen uit milieu-oogpunt niet gelukkig (ADVERTENTIE) VLISSINGEN - „De noodzaak van de Nederlandse plannen voor de vaste oeververbinding onder en over de Westerschelde zou in kracht inboeten wanneer zou worden ingespeeld op de Belgische plannen om ten noorden van Antwerpen een verbinding onder de Westerschelde en over/onder ene- kele armen/havens tot stand te bren gen."Dat schrijven de gezamenlijke centrales van het Christelijk Natio naal Vakverbond in Zeeuwsch- Vlaanderen in een standpuntvorming ten aanzien van het voorontwerp streekplan 'Oost Zeeuwsch- Vlaanderen'. Het CNV stelt in haar standpuntvor ming dat het enerzijds de noodzaak van een vaste oeververbinding over/onder de Wessterschelde wel kan inzien 'tegen de achtergrond van de taakstellende groei die het provinciaal bestuur voorstaat'. „Maar anderzijds", zo stelt men, „bestaat het gevaar dat een vaste verbinding moreel en finan cieel zal noodzaken meer industrieën aan te trekken, daardoor zou de leef baarheid van Zeeuwsch-Vlaanderen in gevaar kunnen komen. Wanneer men op de Belgische plannen zou inspelen lijkt een vaste oeverver binding over/onder de Westerschelde minder noodzakelijk, ook alaomdat zowel het bedrijfsleven als particulie ren toch al veelvuldig gebruik maken van de verbindingen over België om doelen in overig Nederland te berei ken". aldus het CNV. Naar aanleiding van de eisen die in het streekplan worden gesteld ten aanzien van de beveiliging van het milieu in verband met de water- en luchtveron treiniging spreken de meeste leden van de Christelijke Besturenbond hun te vredenheid uit op het gebied van de waterverontreiniging. „De medewer king van Belgische zijde zou op dit ge bied nog verbeterd kunnen worden", zo stelt men. De besturenbonden van het CNV zijn meer bezorgd over de luchtverontrein- HTS'ERS KOMEN MET NIEUWE OPLOSSING NAAR BENEDEN DRAAIENDE KLEPCONSTR VCTIE VLISSINGEN - Drie studenten van de Vlissingse hts hebben een nieuw alternatief toegevoegd aan de rij van oplossingen, die voor de afslui ting van de Vlissingse Koopmans- en Vissershaven op papier zijn ge zet. Zij komen in een afstudeerpro ject met het plan tussen het Keizers hoofd en de Muur van Altena een klepconstructie te maken, die naar beneden draait. Zij hebben deze stormvloedkering aangeduid als 'Het wiel van Michiel'. De essentie is, dat het gaat om een segment- klep, die zich in niet werkende stand onder water moet bevinden. De drie hts-studenten C. B. van Ee nenaam. J. K. Janse en A. J. van Liere hebben met de begeleidende docenten ir. B. Hylkema en ing. W. Rouffaer dit plan technisch uit voerig uitgewerkt en noemen het in het afstudeerrapport 'niet de enig mogelijke oplossing, maar wel een reeël alternatief. Naar de opvatting van de samenstellers wordt met deze oplossing zowel de veiligheid gediend en wordt ook de visuele re latie tussen stad. havens en Wester schelde minder aangetast dan in andere plannen. Er is bij hun plan - aldus het rap port - gestreefd naar een redelijke veiligheid ('de korte keersluis met een ommuurde Koopmanshaven biedt een matige veiligheid'), hand having van de havenaccommodatie voor het loodswezen, behoud van de havenfunctie en de kaden rond een Koopmanshaven en de Nieuwen- dijk, behoud van de monumenten. Daarnaast tekent men aan. dat het zicht niet verslechterd, omdat het beeld vanaf de Westerschelde op het havenfront gehandhaafd blijft, ('de pijlers zijn zoveel mogelijk uit het zicht, terwijl de kerende wand onder normale omstandigheden net te zien zal zijn, voorts wordt het zicht vanaf het Keizershoofd op de haven, de stad en de Westerschelde niet be lemmerd en blijft het zicht vanaf het Bellamypark zeewaarts ook be staan ('geen extra ommuring"). Vijftig meter Voor de plaats van het 'Wiel van Michiel' heeft men twee alternatie ven bestudeerd, een oplossing, waarbij de twee pijlers van de stormvloedkering gedeeltelijk zijn ingebouwd in het Keizersbolwerk en de muur van Altena en een con structie voor het Keizershoofd en de muur. Van die twee mogelijkhe den heeft een gedeeltelijk inge bouwde oplossing de voorkeur. Men gaatr uit van een overspan ning van vijftig meter en een vrije doorvaartbreedte van achtenveer tig meter. Grotere overspanningen noemen de rapporteurs 'niet aan te bevelen in verband met de dimensionering van de klepconstructie.' Wel wordt er op gewezen, dat bij een ingebouwde' oplossing een vervanging moet worden gezocht voor het verloren gaan van het steigertje van het Loodswezen, zodat bij gesloten ke ring de hoofdsteiger bereikbaar blijft Een mogelijkheid daartoe acht men een aanpassing van de steiger aan de westelijke pijler en een bevestiging van klimijzers aan die pijler De opzet is. dat tussen de twee pijlers een caisson-element al- gezonken wordt, waarin de eigen lijke klepconstructie zal kunnen draaien. Die caisson dient tevens als bergplaats voor de klep als-ie niet werkt. Als kerende hoogte van de constructie wordt 7.5 meter plus NAP aangehouden. Wat de betrouwbaarheid van de constructie betreft, betogen de HTS-ers. dat de segmentidep re gelmatig moet worden beproefd om zeker te zijn van functioneren bij een stormvloed. Hoewel de motor- aandrijving via electrische kracht stroom is gedacht, beveelt men een eigen noodstroomvoorziening aan. terwijl tevens een extra aansluiting op het noodsysteem van De Schelde wordt aanbevolen. In een beschou wing over de economische waarde van de veiligheid betogen de stu denten onder meer. dat de ramp- schadeverwachnng 50 miljoen minder wordt. Men meent, dat de klepconstructie een kostenbedrag van ƒ29 miljoen niet te boven zal gaan. Oranjedijk Voorts bevat het afstudeerproject een alternatieve oplossing voor de Delta-versterking van de rest van de zeewering lussen Oranjemolen en Keizershoofd. Daarbij wil men de muur van Altena handhaven en het dijklichaam - 9 meter plus NAP - achter de muur laten liggen. Voor de versterking bij het Oranjebol- werk heeft men gekozen voor een tracé achterom de molen, waardoor een plein bij de molen onstaat. Om de breedte van de dijk bij het Oran- jekwartier wat te beperken - en daarmee ook minder afbraak van panden nodig te maken - is gekozen voor een keermuur van 1.50 meter hoog. gesitueerd tussen het vroe gere dierenasyl en de Baljuwsiraat. Ook zijn in het rapport nog een aan tal suggesties opgenomen over mo gelijkheden tot verbetering van de vissershaven. Men wil voorts res tauratie van de nog bestaande oude kade en nieuwe kades waar deze niet meer aanwezig zijn. Over de be stemming wil men geen concrete keuze doen. 'omdat die sterk afhan kelijk is van de vele organisaties en personen en het ons met name te doen was om het behoud van de ha ven als historisch monument,' zo wordt g iging. „Met alle kracht dient ervoor geewaakt te worden dat - als het Baal- hoekkanaal mocht worden gegraven - er stringente eisen voor milieubelas tende bedrijven en industrieën bij ves tiging aan dit kanaal dienen te worden gesteld. Dit vooraL omdat de heer sende windrichtingen, de windkracht en de aard van de uitgestoten afval- deeltjes in de ruimte slechts gedeelte lijk via menselijke voorzieningen wor den ondervangen. Het CNV stelt ver der dat de vestiging van met name chemische industrieën vermeden moet worden, „Dit niet alleen uit oogpunt van milieubederf maar ook omdat ves tiging van chemische industrieën nau welijks enig soulaas biedt voor net werkloosheidsprobleem". Het CNV dringt naar aanleiding van dit punt aan op internationaal milieuoverleg. Kernenbeleid Naar aanleiding van het kemenbeleïd zoals dat in het streekplan wordt voorgesteld, stelt het CNV in haar standpuntvorming dat moet worden tegengegaan dat teveel woningen - met name in de kleine leefgemeen schappen - worden onttrokken aan permanente bewoning. Wanneer dat wel gebeurt dan bestaat het gevaar dat. ondanks de aanwezig heid van een geografische kem. de leefbaarheid onvoldoende in stand wordt gehouden. En dit gaat ten koste van de oorspronkelijke bevolking van de kernen", zo stelt men. Het CNV vindt dat de overheid maat regelen zou moeten treffen die erop ge richt zijn dat of naar de richting van 'vreemde' aspirant>kopers beperkingen worden opgelegd of voor geïnteres seerden voor permanente bewoning een actief beleid wordt gevoerd. „Dit laatste zou kunnen door bijvoorbeeld subsidies of premies beschikbaar te stellen". Axel Met betrekking tot de grote bevol kingscentra acht het CNV-Zeeuwsch- Vlaanderen de uitbreiding van Ter- neuzen zowel in westelijke als in oos telijke richting uit milieu-hygiënisch oogpunt geen gelukkige oplossing. Men zou ook Axel willen aanwijzen als groeikern. ..Deze plaats ligt in Oost-Zeeuwsch- Vlaanaeren centraaf heeft minder last van milieuverontreiniging en leent zich ook goed voor recreatieve ontspanning in de directe omgeving.„Bovendien", zo vervolgt men. „Zou er toch eerder een plaats voor Axel zijn weggelegd als in de taakstellende groei het oog zou vallen op de Axelse Vlakte voor het scheppen van aanvullende arbeid splaatsen". Het CNV vindt dat ten aanzien van het aantrekken van nieuwe arbeidsplaat sen eer\ actief beleid zou moeten wor den gevoerd voor het aantrekken van schone industrieën. „Hiervoor ;s de Axelse Vlakte het meest gunstige ge bied. Om het vestigingsklimaat hier te verbeteren zou het herinvoeren van een vestigingspremie goed zijn." Op het gebied van de recreatiemoge lijkheden zoals die in het streekplan zijn gesteld zegt het CNV in zijn stand puntsvorming; ..Een deel van de leden ziet voldoende mogelijkheden in het Oost-Zeeuws-Vlaamse landschap met haar dijken, polders en kreken om zich te ontspannen. Men wil een 'vercom mercialisering' van de recreatiebe hoefte voorkome leren kermen HIJ sprak waarderende woorden aan het adres van Kar.porgo en met name voorzitter C. w. Vervest voor het regelmatig organiseren van feestweken. waarbij Iedere keer folklo ristische groepen van hoog niveau Goes bezoeken. Op de tentoonstelling zijn vloerkleden, tafelkleden, wandkle den en andere Roemeense kunstnlj- verheldsprodukten te zien. Verder zijn er onder meer grammofoonplaten met Roemeense muziek te koop. Na de opening begin 'lalomita' aan haar eer ste optreden ln Zeeland. Een uit twaalf muzikanten bestaand orkest .speelde onder leiding van dirigent Radu Voin- escu onvervalste Roemeense muaek. waarbij vooral de bespeler van de her dersfluit zijn grote virtuositeit Uet ho ren. De dansers van 'lalomita' lieten enkele wervelende dansen zien s Avonds trad de groep op in 'De Vroone' te KapelJe. Vandaag idonder dag» wordt 'lalomita' om half tien ont vangen door het gemeentebestuur van Goes. Vanmiddag treden de Roemenen op bij verpleeftehuls 'Maria Terweel' in Goes en vanavond ln de Wandelkerk van de Grote Kerk. Na dat optreden speelt het orkest In cafe National Roemeense muziek. Moerdijkbrug krijgt zaterdag nieuw brugdeel DEN HAAG - Zaterdag 12 juni wordt voor de tweede keer een oude over spanning van de Moerdijkbrug ver vangen door een nieuw brugdeel. Het wegverkeer zal dan gestremd zijn van zaterdagochtend half zes tot zonda gochtend omstreeks zes uur. Gedu rende deze tijd is de rijksweg afgeslo ten bij Dordrecht en direct ten zuiden van de Moerdijkbrug. Er zijn twee omleidingsroutes vastges teld. die worden aangeduid door oranje borden met een zwart nummer. Er is een westelijke route via de Haring- vlietbrug en de Heinenoordtunnel. Deze heeft voor het verkeer uit. Breda en Roosendaal In de richting Rotter dam en Dordrecht het nummer 2. Voor het teruggaande verkeer op deze route wordt de omleiding aangegeven met het nummer 3. Een oostelijke omleidingsroute gaat over de brug te Keizersveer en langs het verkeersknooppunt Gorinchem. Deze route kan evenwel niet worden gevolgd door wagens met een asdruk groter dan dertien ton. De oostelijke route heeft voor het verkeer uit Rot terdam en Dordrecht in de richting Breda en Tilburg het nummer 4 en voor het verkeer in omgekeerde rich ting het nummer 5. Zolang de Moerdijkbrug gestremd is. zal er voor fietsers en bromfietsers een veerpont varen tussen Moerdijk en WU- lemsaoip. Deze pont is met toeganke lijk voor voetgangers. Bij ongunstig weer bestaat de mogelijkheid, dat de verwisseling van de brugdelen een week wordt uitgesteld. Milieu-avond en lezing Remco Camper in centrum 'Midgard' MIDDELBURG - In het jongerencen trum 'Midgard' aan het Damplein in Middelburg wordt vanavond - don- «lerdag - een bijeenkomst belegd met als doel de oprichting van een milieu-werkgroep voor jongeren. Daarin wil men jongeren verenigen die zich nauw bij milieu- en natuurbe schermingszaken betrokken voelen, maar onvoldoende aansluiting vinden bij bestaande verenigingen. Als taken van de werkgroep wordt onder meer gedacht aan de organisatie van propaganda- en voorlichtingsbijeen komsten. het houden van enquetes en verzamelen van handtekeningen, on derzoekingen en daadwerkelijke acti viteiten als wilgen knotten en het timmeren van nestkastjes. Uilgeno digd voor deze avond (aanvang 20.00 uur) zijn onder andere vertegenwoor digers van het Rijn-Schelde-Instituut, de Vereniging Milieuhygiëne Zeeland en de Natuurbeschermingscommissie. De avond begint met eer: lezing over natuurwaardering en -beleving door de ecoloog Anton van Haperen Morgen, vrijdag, zal de schrijver Remco Campert in het jongerencen trum een lezing houden. Al eerder was in 'Midgard" de schrijver Simon Vin kenoog te gast. De bijeenkomst met Remco Campert begint om 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 7