Havenschap Terneuzen:
meer schepen, maar
minder havengeld
'Wiel van Michiel', plan voor de
afsluiting Vlissingse havens
NORIT
Mr. Huber opende expositie van
Roemeense kunstnijverheid
„BIJ OEVERVERBINDING OVER
WESTERSCHELDE INSPELEN
OP DE BELGISCHE PLANNEN"
directeur w. h. blok toont zich
optimistisch voor de toekomst
Tv-antenne van 25 meter
inzet van kort geding
pOMDERDAG
10 JUNI 1976
TARIEVEN TE
VLISSINGEN NIET
MET 13 MAAR MET
10% OMHOOG
TERNEUZEN - Directeur W. H. Blok
tin het havenschap Temeuzen is op
timistisch over de scheepvaartont-
tikkeling in de kanaalzone, maar
ntest dat dat zijn havenschap niet uit
it rode cijfers helpt
j)e scheepvaart neemt toe op plaat-
ga waar wij geen havengeld mogen
ieffen. In Sluiskil bijvoorbeeld", zei
lij woensdagmorgen in een vergader-
iel van de raad van bestuur.
Voorzitter A. J. Kaland maakte daar
gelding van een forse tegenvaller in de
mbrengst van het havengeld over '75.
Terwijl er circa ƒ850.000,- was ge-
'öind, kwam maar 550.000.- binnen,
^deputeerde J. Stenvert: „Ik ben al-
^gblij dat we nog niet in de rode cij-
te zitten".
Kiens administrateur K. A. van den
lm van het havenschap is de omzet
tettweede halfjaar van '75 teruggelo-
pa. rMomenteel zitten we nog onder
'os cijfers van vorig jaar", vertelde hij.
Hel name het teruglopen van de kole
nboer (ieder kolenschip zorgt voor
2Ci tot 25.000 gulden havengeld) heeft
M havenschap parten gespeeld. Di
recteur Blok verwachtte in dit opzicht
een herstel Een gunstige invloed heeft
inziens het gereedkomen van de
Braahmanhaven voor Dow Chemical.
Cepapieraanvoer heeft zich inmiddels
si gunstig ontwikkeld, dat er geen
iocdsraimte meer is om de aanvoer te
tegen. Belangrijk is tenslotte een te
riiwachten grondtransactie met de
Saikenmie in Sas van Gent. Over de
terreinen daar kan dan rente worden
tijgeschreven. Het havenschap is in
ieder geval in staat om eventuele te-
torten dit en een deel van het volgend
jearop te vangen met eigen middelen.
hoeft dus geen hogere bijdrage van
«deelnemers (waaronder de kanaal-
segemeenten) te worden gevraagd.
tarieven
Oe haven- en kadetarieven en de on-
deihoudsbelasting van het haven
schap Vllssingen gaan met ingang van
joh niet 13 maar slechts 10 procent
omhoog. De raad van bestuur besloot
deie wijrig^ng: aan te brengen nadat
disF.K. Dirker van het ministerie
taa economische zaken had gewaar-
sdawd, dat de tariefeverhogingen
tischien niet worden geaccepteerd
crchand met het strakke prijsbe-
ialnade overheid.
Ejeföeerde het havenschap tariefe-
fifegen zo tijdig mogelijk ter ken
nis ran het ministerie te brengen. De
raad van bestuur loste de moeilijkhe
den op door de verhoging te bepalen
op 10 procent (een stijging die waar
schijnlijk geen hinderpalen ontmoet)
en ging akkoord met het voorstel van
deheer Kaland om met ingang van ja
nuari met nieuwe tariefswijzigingen te
ton. Een fikse financiële meevaller
torde beide havenschappen vormt de
ieüssing van rijkswaterstaat om de
ton van voorbereiding en toezicht
voor nieuwe werken in rekening te
brengen vanaf 1 januari 1975 en voor
SEROEP BIJ KROON
Milieu-organisaties
tegen vergunning
Shell lozen koelwater
in Hollandsch Diep
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - Een aantal milieu
organisaties, verenigd in de Stichting
Natuur en Milieu, heeft bij de kroon
beroep aangetekend tegen de verle
ning van een vergunning aan Shell
Nederland Chemie BV voor de lozing
van koelwater op het Hollandsch
Diep, De milieu-organisaties zijn bang
dat het water te veel wordt opge
warmd en ze hebben er bezwaar tegen
dat de vergunning ook de mogelijk
heid voor lozing van afvalwater geeft.
Shell Chemie wil het bestaande koel-
Rlersysteem van het industriecom
plex te Moerdijk aanzienlijk uitbreiden
overhand met de tweede bouwfase,
«fase houdt volgens publicaties van
'fil fa, dat 750 miljoen gulden wordt
Svesteerd en dat levert 400 nieuwe
lesplaatsen op. De Stichting Na-
fat en Milieu, wier bezwaarschrift
jwit ondersteund door de Brabantse
ueufederatie, stelt dat in de nieuwe
frgunmng ten onrechte dezelfde
®rge wordt aangehouden als in de
«de vergunning. Volgens de stichting
■Me volkomen achterhaald.
Jtai zet in het bezwaarschrift uiteen,
u er tegenwoordig van wordt uitge-
wS de temperatuur van het ge
tater nooit meer dan 30 graden
bedragen, wat in de praktijk be-
*®nt,dat het verschil in temperatuur
jassen ingenomen en geloosd water in
L?®1" niet groter mag zijn dan 7
e Sheli-vergunningen laten
d °pwa™fag van 33,5 graden toe;
v-m,°0r het geloosde water in
«urne zomers tot bijna 40 graden stij-
SJ&Wü* is ook beducht voor
dnorri ln de winter kan optreden,
•yint°Z. waterorganismen geen
sfichtw krijgen. Verder voert de
ter aan' dat niet alleen koelwa-
Ri' °°k afvalwater kan worden
rens büift dat uit bedrijfsgege-
va! bekiil r van geval tot ge"
WaarHo i 0 de smeerpijp naar
valwa^Ü? 0161 voor tezing van af
water wordt gebruikt.
onderhoudswerken vanaf 1 januari
1973.
Alleen al voor het havenschap Terneu
zen betekent dat een meevaller van
een miljoen. Uitgesproken somber was
de heer Kaland over het vooruitzicht
op een financieel vergelijk tussen het
havenschap en de haven van Vlissin-
gen. ..Ik zie haven en havenschap er fi
nancieel nooit uitkomen. Een poging
tot bemiddeling is niet succesvol ge
bleken. Ik denk intussen dat wetswij
ziging de enige oplossing zou zijn".
Burgemeester G. H. E. M. van Waes
van Borsele vertelde graag bij het over
leg tussen havenschap en haven be
trokken te worden, omdat zijn ge
meente een bijzondere positie inneemt.
Het feit dat Borsele als gevolg van het
geschil moet meebetalen aan de verlie
zen van de haven ontmoet daar steeds
meer weerstand, betoogde hij.
Brieven van de maritieme vereniging
en b en w. van Temeuzen over de leeg
loopuren in de haven en de problemen
rond de vrachtverdeling voor binnen
schippers idie Temeuzens concurren
tiepositie ernstig aanlasteni werden
voor advies in handen gesteld van het
dagelijks bestuur
BEDRIJF IN KORTGEN HEEFT
ESTHETISCHE BEZ WA REN
EISER: DWANGSOM
F 250 PER DAG
ALS MAST NIET
VERDWIJNT
MIDDELBURG - Een uit hobbyis-
tische overwegingen geplaatste
reusachtige televisie-antenne naast
een woning in Kortgene is de inzet
geworden van een kort geding, dat
woensdagmiddag diende voor de
president van de arrondissements
rechtbank in Middelburg, rar. P.
van Empel.
Eiser in het geding ir de besloten
vennootschap Becht en Zonen te
Werkhoven, exploitant en grondei
genaar van het jachthaventerrein
'Delta Marina" in Kortgene. Deze
heeft heeft haar werknemer W. P.
Anthonisse, havenmeester van
'Delta Marina' gedagvaard omdat
hij naast zijn woning op het jach
thaventerrein een ongeveer 25 me
ter hoge televisiemast, met drie po
ten gefundeerd in beton, heeft ge
plaatst, overigens met toestemming
van de gemeente. De woning van de
heer Anthonisse staat echter op erf
pachtgrond van de firma Becht.
Deze firma maakt op esthetische
gronden ernstig bezwaar tegen de
mast. die in de omgeving van net
jachthaventerrein en ver daarbuiten
een te overheersende en onharmo
nieuze rol zou spelen.
Op grond van de erlpachtsbepalin-
gen beroept de firma Bocht zich er
op dat de heer Anthonisse voor de
plaatsing - als zijnde een essentiële
wijziging aan de woning - schrifte
lijke toestemming van de directie
nodig had. Geëist wordt dat de
mast wordt afgebroken, onder een
dwangsom van 250.- per dag.
De raadsman van de heer Anthonis
se. mr. F. K. Adriaanse. bestreed
dat het hier een essentiële wijziging
betrof en betoogde dat de mast in
esthetisch opzicht kan wedijveren
met de meeste dak antennes. Mr.
Adriaanse zei zich niet aan de in
druk te onttrekken dat de firma
Becht de heer Anthonisse kwijt wil.
Directeur Becht ontkende dat dit
conflict iets le maken had mei een
eerdere poging om de heer Antho
nisse 'op verantwoorde gronden' te
ontslaan.
De heer Becht voerde in deze zaak
onder meer nog aan dat hem uit een
voorlopig rapport van Philips was
gebleken dat een mast van tien me
ter voldoende is in deze omgeving
om aan redelijke eisen, zelfs van
hobbyisten, te voldoen.
Mr. Van Empel doet over een week
uitspraak.
AR-kamerleden op
bijeenkomst in
Prins van Oranje
GOES - Na afloop van hel werkbezoek
dal «Ie fracties van d«- AR in tweede en
eerste kamer vrijdag brengen aan
Zeeland, is er 's avonds een bijeen
komst in 'De Prins van Oranje' te
Goes.
Daar komen de A R-statencen trales
Goes. Tholen en Zlerikzcc om acht uur
bijeen om te praten met een aantal
kamerleden Aanwezig in Goes zijn
mevrouw Van Leeuwen en de heren
Schakel. Veerman. De Boer. Balke
nende en Van Rijswijk.
GERECHTSHOF
DEN HAAG
Verdachte uit Renesse
vrijgesproken van
in brand steken
caravan
woonwagenkamp
DEN HAAG - Het Haagse gerechtshot
heeft de 40-jarige J. van B. uit Kenesse
vrijgesproken van het opzettelijk in
brand steken van zijn caravan op het
woonwagenkamp in Kenesse. De uit
spraak was overeenkomstig het von
nis van de politierechter te Middel
burg.
De officier van justitie te Middelburg,
die veroordeling had geëist, was hier
tegen in beroep gegaan De
procureur-generaal bij het Haagse ge
rechtshof concludeerde echter, bij ge
brek aan bewijs, tot vrijspraak.
Van L. verliet op 22 mei zijn caravan
op het woonwagenkamp. Hij had de
kachel laten branden. Door een defect
vatte de olie vlam en brandde de cara
van uit. Mogelijke oorzaak van de
brand was het onklaar raken van de
regelaar van de kachel. Van B. heeft
inmiddels van de sociale dienst een
andere caravan gekregen, die volgens
hem echter te klein is.
gprpdi
Mr. Huber verricht de opening van de expositie van Roemeense kunstnijverheid tn Ter Valcke in Goes Op de a> h
tergrond leden van de volksdansgroep 'lalomita'.
IN GROTE ZAAL TER VALCKE, GOES
GOES - Burgemeester mr. F". G. A.
Huber van Goes heeft woensdagmid
dag in de grote zaal van verpleegte
huis Ter Valcke een tentoonstelling
geopend van Roemeense kunstnijver-
heidsprodukten. De tentoonstelling is
't betrouwbare
1TIE)
iróddet Si maagstoomissefl
ook in de vakantie!
er ingericht ter gelegenheid van de
fecstweek, die de Goese volksdans-
verenigingKasporao heeft georgani
seerd. Na de opening van de tentoon
stelling liet de Roemeense volksdans
groep 'lalomita' de bewoners van Ter
Valcke een staaltje van zijn kunnen
zien en horen.
De heer Huber opende de tentoonstel
ling met een kort toespraakje, waarin
hij wees op het belang van manifesta
ties. zoals deze om andere volkeren te
Gezamenlijke centrales CNV Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen in commentaar op streekplan:
Uitbreiding
Terneuzen uit
milieu-oogpunt
niet gelukkig
(ADVERTENTIE)
VLISSINGEN - „De noodzaak van de
Nederlandse plannen voor de vaste
oeververbinding onder en over de
Westerschelde zou in kracht inboeten
wanneer zou worden ingespeeld op de
Belgische plannen om ten noorden
van Antwerpen een verbinding onder
de Westerschelde en over/onder ene-
kele armen/havens tot stand te bren
gen."Dat schrijven de gezamenlijke
centrales van het Christelijk Natio
naal Vakverbond in Zeeuwsch-
Vlaanderen in een standpuntvorming
ten aanzien van het voorontwerp
streekplan 'Oost Zeeuwsch-
Vlaanderen'.
Het CNV stelt in haar standpuntvor
ming dat het enerzijds de noodzaak
van een vaste oeververbinding
over/onder de Wessterschelde wel kan
inzien 'tegen de achtergrond van de
taakstellende groei die het provinciaal
bestuur voorstaat'. „Maar anderzijds",
zo stelt men, „bestaat het gevaar dat
een vaste verbinding moreel en finan
cieel zal noodzaken meer industrieën
aan te trekken, daardoor zou de leef
baarheid van Zeeuwsch-Vlaanderen in
gevaar kunnen komen.
Wanneer men op de Belgische plannen
zou inspelen lijkt een vaste oeverver
binding over/onder de Westerschelde
minder noodzakelijk, ook alaomdat
zowel het bedrijfsleven als particulie
ren toch al veelvuldig gebruik maken
van de verbindingen over België om
doelen in overig Nederland te berei
ken". aldus het CNV.
Naar aanleiding van de eisen die in het
streekplan worden gesteld ten aanzien
van de beveiliging van het milieu in
verband met de water- en luchtveron
treiniging spreken de meeste leden van
de Christelijke Besturenbond hun te
vredenheid uit op het gebied van de
waterverontreiniging. „De medewer
king van Belgische zijde zou op dit ge
bied nog verbeterd kunnen worden",
zo stelt men.
De besturenbonden van het CNV zijn
meer bezorgd over de luchtverontrein-
HTS'ERS KOMEN MET NIEUWE OPLOSSING
NAAR BENEDEN
DRAAIENDE
KLEPCONSTR VCTIE
VLISSINGEN - Drie studenten van
de Vlissingse hts hebben een nieuw
alternatief toegevoegd aan de rij
van oplossingen, die voor de afslui
ting van de Vlissingse Koopmans-
en Vissershaven op papier zijn ge
zet. Zij komen in een afstudeerpro
ject met het plan tussen het Keizers
hoofd en de Muur van Altena een
klepconstructie te maken, die naar
beneden draait. Zij hebben deze
stormvloedkering aangeduid als
'Het wiel van Michiel'. De essentie
is, dat het gaat om een segment-
klep, die zich in niet werkende
stand onder water moet bevinden.
De drie hts-studenten C. B. van Ee
nenaam. J. K. Janse en A. J. van
Liere hebben met de begeleidende
docenten ir. B. Hylkema en ing. W.
Rouffaer dit plan technisch uit
voerig uitgewerkt en noemen het in
het afstudeerrapport 'niet de enig
mogelijke oplossing, maar wel een
reeël alternatief. Naar de opvatting
van de samenstellers wordt met
deze oplossing zowel de veiligheid
gediend en wordt ook de visuele re
latie tussen stad. havens en Wester
schelde minder aangetast dan in
andere plannen.
Er is bij hun plan - aldus het rap
port - gestreefd naar een redelijke
veiligheid ('de korte keersluis met
een ommuurde Koopmanshaven
biedt een matige veiligheid'), hand
having van de havenaccommodatie
voor het loodswezen, behoud van de
havenfunctie en de kaden rond een
Koopmanshaven en de Nieuwen-
dijk, behoud van de monumenten.
Daarnaast tekent men aan. dat het
zicht niet verslechterd, omdat het
beeld vanaf de Westerschelde op het
havenfront gehandhaafd blijft, ('de
pijlers zijn zoveel mogelijk uit het
zicht, terwijl de kerende wand onder
normale omstandigheden net te
zien zal zijn, voorts wordt het zicht
vanaf het Keizershoofd op de haven,
de stad en de Westerschelde niet be
lemmerd en blijft het zicht vanaf
het Bellamypark zeewaarts ook be
staan ('geen extra ommuring").
Vijftig meter
Voor de plaats van het 'Wiel van
Michiel' heeft men twee alternatie
ven bestudeerd, een oplossing,
waarbij de twee pijlers van de
stormvloedkering gedeeltelijk zijn
ingebouwd in het Keizersbolwerk
en de muur van Altena en een con
structie voor het Keizershoofd en
de muur. Van die twee mogelijkhe
den heeft een gedeeltelijk inge
bouwde oplossing de voorkeur.
Men gaatr uit van een overspan
ning van vijftig meter en een vrije
doorvaartbreedte van achtenveer
tig meter.
Grotere overspanningen noemen de
rapporteurs 'niet aan te bevelen in
verband met de dimensionering van
de klepconstructie.' Wel wordt er op
gewezen, dat bij een ingebouwde'
oplossing een vervanging moet
worden gezocht voor het verloren
gaan van het steigertje van het
Loodswezen, zodat bij gesloten ke
ring de hoofdsteiger bereikbaar
blijft Een mogelijkheid daartoe
acht men een aanpassing van de
steiger aan de westelijke pijler en
een bevestiging van klimijzers aan
die pijler De opzet is. dat tussen de
twee pijlers een caisson-element al-
gezonken wordt, waarin de eigen
lijke klepconstructie zal kunnen
draaien. Die caisson dient tevens
als bergplaats voor de klep als-ie
niet werkt. Als kerende hoogte van
de constructie wordt 7.5 meter plus
NAP aangehouden.
Wat de betrouwbaarheid van de
constructie betreft, betogen de
HTS-ers. dat de segmentidep re
gelmatig moet worden beproefd om
zeker te zijn van functioneren bij
een stormvloed. Hoewel de motor-
aandrijving via electrische kracht
stroom is gedacht, beveelt men een
eigen noodstroomvoorziening aan.
terwijl tevens een extra aansluiting
op het noodsysteem van De Schelde
wordt aanbevolen. In een beschou
wing over de economische waarde
van de veiligheid betogen de stu
denten onder meer. dat de ramp-
schadeverwachnng 50 miljoen
minder wordt. Men meent, dat de
klepconstructie een kostenbedrag
van ƒ29 miljoen niet te boven zal
gaan.
Oranjedijk
Voorts bevat het afstudeerproject
een alternatieve oplossing voor de
Delta-versterking van de rest van
de zeewering lussen Oranjemolen
en Keizershoofd. Daarbij wil men de
muur van Altena handhaven en het
dijklichaam - 9 meter plus NAP -
achter de muur laten liggen. Voor
de versterking bij het Oranjebol-
werk heeft men gekozen voor een
tracé achterom de molen, waardoor
een plein bij de molen onstaat. Om
de breedte van de dijk bij het Oran-
jekwartier wat te beperken - en
daarmee ook minder afbraak van
panden nodig te maken - is gekozen
voor een keermuur van 1.50 meter
hoog. gesitueerd tussen het vroe
gere dierenasyl en de Baljuwsiraat.
Ook zijn in het rapport nog een aan
tal suggesties opgenomen over mo
gelijkheden tot verbetering van de
vissershaven. Men wil voorts res
tauratie van de nog bestaande oude
kade en nieuwe kades waar deze
niet meer aanwezig zijn. Over de be
stemming wil men geen concrete
keuze doen. 'omdat die sterk afhan
kelijk is van de vele organisaties en
personen en het ons met name te
doen was om het behoud van de ha
ven als historisch monument,' zo
wordt g
iging. „Met alle kracht dient ervoor
geewaakt te worden dat - als het Baal-
hoekkanaal mocht worden gegraven -
er stringente eisen voor milieubelas
tende bedrijven en industrieën bij ves
tiging aan dit kanaal dienen te worden
gesteld. Dit vooraL omdat de heer
sende windrichtingen, de windkracht
en de aard van de uitgestoten afval-
deeltjes in de ruimte slechts gedeelte
lijk via menselijke voorzieningen wor
den ondervangen. Het CNV stelt ver
der dat de vestiging van met name
chemische industrieën vermeden moet
worden, „Dit niet alleen uit oogpunt
van milieubederf maar ook omdat ves
tiging van chemische industrieën nau
welijks enig soulaas biedt voor net
werkloosheidsprobleem". Het CNV
dringt naar aanleiding van dit punt
aan op internationaal milieuoverleg.
Kernenbeleid
Naar aanleiding van het kemenbeleïd
zoals dat in het streekplan wordt
voorgesteld, stelt het CNV in haar
standpuntvorming dat moet worden
tegengegaan dat teveel woningen -
met name in de kleine leefgemeen
schappen - worden onttrokken aan
permanente bewoning.
Wanneer dat wel gebeurt dan bestaat
het gevaar dat. ondanks de aanwezig
heid van een geografische kem. de
leefbaarheid onvoldoende in stand
wordt gehouden. En dit gaat ten koste
van de oorspronkelijke bevolking van
de kernen", zo stelt men.
Het CNV vindt dat de overheid maat
regelen zou moeten treffen die erop ge
richt zijn dat of naar de richting van
'vreemde' aspirant>kopers beperkingen
worden opgelegd of voor geïnteres
seerden voor permanente bewoning
een actief beleid wordt gevoerd. „Dit
laatste zou kunnen door bijvoorbeeld
subsidies of premies beschikbaar te
stellen".
Axel
Met betrekking tot de grote bevol
kingscentra acht het CNV-Zeeuwsch-
Vlaanderen de uitbreiding van Ter-
neuzen zowel in westelijke als in oos
telijke richting uit milieu-hygiënisch
oogpunt geen gelukkige oplossing.
Men zou ook Axel willen aanwijzen
als groeikern.
..Deze plaats ligt in Oost-Zeeuwsch-
Vlaanaeren centraaf heeft minder last
van milieuverontreiniging en leent zich
ook goed voor recreatieve ontspanning
in de directe omgeving.„Bovendien",
zo vervolgt men. „Zou er toch eerder
een plaats voor Axel zijn weggelegd als
in de taakstellende groei het oog zou
vallen op de Axelse Vlakte voor het
scheppen van aanvullende arbeid
splaatsen".
Het CNV vindt dat ten aanzien van het
aantrekken van nieuwe arbeidsplaat
sen eer\ actief beleid zou moeten wor
den gevoerd voor het aantrekken van
schone industrieën. „Hiervoor ;s de
Axelse Vlakte het meest gunstige ge
bied. Om het vestigingsklimaat hier te
verbeteren zou het herinvoeren van
een vestigingspremie goed zijn."
Op het gebied van de recreatiemoge
lijkheden zoals die in het streekplan
zijn gesteld zegt het CNV in zijn stand
puntsvorming; ..Een deel van de leden
ziet voldoende mogelijkheden in het
Oost-Zeeuws-Vlaamse landschap met
haar dijken, polders en kreken om zich
te ontspannen. Men wil een 'vercom
mercialisering' van de recreatiebe
hoefte voorkome
leren kermen HIJ sprak waarderende
woorden aan het adres van Kar.porgo
en met name voorzitter C. w. Vervest
voor het regelmatig organiseren van
feestweken. waarbij Iedere keer folklo
ristische groepen van hoog niveau
Goes bezoeken. Op de tentoonstelling
zijn vloerkleden, tafelkleden, wandkle
den en andere Roemeense kunstnlj-
verheldsprodukten te zien. Verder zijn
er onder meer grammofoonplaten met
Roemeense muziek te koop. Na de
opening begin 'lalomita' aan haar eer
ste optreden ln Zeeland. Een uit twaalf
muzikanten bestaand orkest .speelde
onder leiding van dirigent Radu Voin-
escu onvervalste Roemeense muaek.
waarbij vooral de bespeler van de her
dersfluit zijn grote virtuositeit Uet ho
ren. De dansers van 'lalomita' lieten
enkele wervelende dansen zien s
Avonds trad de groep op in 'De
Vroone' te KapelJe. Vandaag idonder
dag» wordt 'lalomita' om half tien ont
vangen door het gemeentebestuur van
Goes. Vanmiddag treden de Roemenen
op bij verpleeftehuls 'Maria Terweel' in
Goes en vanavond ln de Wandelkerk
van de Grote Kerk. Na dat optreden
speelt het orkest In cafe National
Roemeense muziek.
Moerdijkbrug
krijgt zaterdag
nieuw brugdeel
DEN HAAG - Zaterdag 12 juni wordt
voor de tweede keer een oude over
spanning van de Moerdijkbrug ver
vangen door een nieuw brugdeel. Het
wegverkeer zal dan gestremd zijn van
zaterdagochtend half zes tot zonda
gochtend omstreeks zes uur. Gedu
rende deze tijd is de rijksweg afgeslo
ten bij Dordrecht en direct ten zuiden
van de Moerdijkbrug.
Er zijn twee omleidingsroutes vastges
teld. die worden aangeduid door oranje
borden met een zwart nummer. Er is
een westelijke route via de Haring-
vlietbrug en de Heinenoordtunnel.
Deze heeft voor het verkeer uit. Breda
en Roosendaal In de richting Rotter
dam en Dordrecht het nummer 2. Voor
het teruggaande verkeer op deze route
wordt de omleiding aangegeven met
het nummer 3.
Een oostelijke omleidingsroute gaat
over de brug te Keizersveer en langs
het verkeersknooppunt Gorinchem.
Deze route kan evenwel niet worden
gevolgd door wagens met een asdruk
groter dan dertien ton. De oostelijke
route heeft voor het verkeer uit Rot
terdam en Dordrecht in de richting
Breda en Tilburg het nummer 4 en
voor het verkeer in omgekeerde rich
ting het nummer 5.
Zolang de Moerdijkbrug gestremd is.
zal er voor fietsers en bromfietsers een
veerpont varen tussen Moerdijk en WU-
lemsaoip. Deze pont is met toeganke
lijk voor voetgangers. Bij ongunstig
weer bestaat de mogelijkheid, dat de
verwisseling van de brugdelen een
week wordt uitgesteld.
Milieu-avond en
lezing Remco Camper
in centrum 'Midgard'
MIDDELBURG - In het jongerencen
trum 'Midgard' aan het Damplein in
Middelburg wordt vanavond - don-
«lerdag - een bijeenkomst belegd met
als doel de oprichting van een
milieu-werkgroep voor jongeren.
Daarin wil men jongeren verenigen die
zich nauw bij milieu- en natuurbe
schermingszaken betrokken voelen,
maar onvoldoende aansluiting vinden
bij bestaande verenigingen. Als taken
van de werkgroep wordt onder meer
gedacht aan de organisatie van
propaganda- en voorlichtingsbijeen
komsten. het houden van enquetes en
verzamelen van handtekeningen, on
derzoekingen en daadwerkelijke acti
viteiten als wilgen knotten en het
timmeren van nestkastjes. Uilgeno
digd voor deze avond (aanvang 20.00
uur) zijn onder andere vertegenwoor
digers van het Rijn-Schelde-Instituut,
de Vereniging Milieuhygiëne Zeeland
en de Natuurbeschermingscommissie.
De avond begint met eer: lezing over
natuurwaardering en -beleving door de
ecoloog Anton van Haperen
Morgen, vrijdag, zal de schrijver
Remco Campert in het jongerencen
trum een lezing houden. Al eerder was
in 'Midgard" de schrijver Simon Vin
kenoog te gast. De bijeenkomst met
Remco Campert begint om 20.00 uur.