Juan Carlos "investering" voor de VS Goes' pogingen tot uitbreiding van Agrimarkt en missive uit Middelburg over 'weidewinkels' Maar, doodslaan deed hy niet FORD HEEFT ECONOMISCHE TOP NODIG PZC/opinie en achtergrond AMERIKA ZIET NIEUWE "NAVO-PERSPECTIEVEN" O,, 'p gezette tijden nemen op het spreekgestoelte van de Tweede Ka mer sombere mannen plaats, die op verbeten toon iets zeggen over het ondernemingsklimaat in ons land. Want daarmee is het, zo vinden sommigen, zorgwekkend gesteld. Die politici, wier voorkeur uitgaat naar uitdrukkingen als ..het. roer moet om" menen dat het allemaal komt doordat de regering er een zooitje van maakt. En meestal leggen ze ook nog even uit dat het ondernemings klimaat zo druilerig is dat talrijke ondernemers hun boeltje pakken en uitwijken naar België Dat nu is naar de mening van de Zeeuwse senator drs. M. C. Verburg van de PvdA volslagen nonsens. De heer Verburg hield dinsdag in de Eerste Kamer een betoog over het be leid van de minister van economi sche zaken, waarin hij onder meer zei: „Er is ondanks de roddel geen omvangrijke bedrijfsvlucht naar België". En hij voerde verder aan- „Juist in ondernemerskringen hoort men steeds meer dat de zogenaamde Belgische inschikkelijkheid in toe nemende mate neerkomt op onbere kenbaarheid en systeemloosheid". Drs. M. C. Verburg is ook lid van het Benelux Parlement. Hij moet maar uitkijken als dat weer eens in Brussel bijeen komt. Drs. M. C. Verburg is tevens voorzit ter van de stichting vaste oeverver binding Wester schelde. Hij moet ook nog maar eens nadenken over de vraag of het nou wel zo verstandig is de verbindingen met België zo te ver eenvoudigen. Maar dat terzijde. De heer Verburg ging in de Eerste Kamer ook uit voerig in op de economische situatie in België. Hij kwam met een serie de gelijke kerngegevens die de secretaris-generaal van de Benelux Unie heeft verzameld. Welnu, daaruit blijkt onder meer dat in december van het vorig jaar in België 8.7 pro- cent van de beroepsbevolking werk loos was en in Nederland 5,7. Het bruto-nationaal produkt ging vorig jaar in België verder achteruit dan in Nederland. En zo ging de heer Ver- burg nog een tijdje door, om te beslui ten met de mededeling: „Ik heb ern stig gezocht, maar ik heb geen eco- binnenhoffelijk nomisch kerngegeven gevonden dal in Nederland slechter is en was dan in België". Hij vestigde er ook nog even de aandacht op, dat België ge leid wordt door een katholiek- liberale regering. Kortom, uit alles werd duidelijk, dat de heer Verburg zich danig verdiept heeft in de toe stand in het land van Kuifje. IS/Linder goed is het gestéld met de kennis van de Zeeuwse senator over de Belgische literatuur. In de loop van zijn verhaal citeerde hij deze re gels van Willem Elsschot: „Maartut- sen droom en werkelijkheid staan- misschien -wetten in de weg onprak tische bezwaren"? Elsschot schreej echter dit: „Want tusschen droom en daad staan wetten in de weg en prak tische bezwaren". Die regels staan in het gedicht „Het huwelijk", waarin de Belgische schrijver het heeft over een man, die de echtvereniging zo zat is dat hij over zijn vrouw denkt: „Ik sla haar dood en steek het huis in brand". Minister Lubbers van economische zaken hoeft zich overigens de keuze van het citaat uit dit gedichtniet aan te trekken. Over de verhoudingen tussen de bewindsman en de PvdA- fractie in de senaat merkte de heer Verburg namelijk op: „Haat zal de minister van onze fractie niet onder vinden". A. J. SNEL ZATERDAG 5 JUNI 1976 (Van onze correspondent Henk Kolb) Hoewel president Ford onlangs heeft verklaard dat de buitenlandse politiek van de VS geen „voetbal" mag worden in de Amerikaanse verkiezingsstrijd, heeft het Witte Huis tenminste twee initiatieven ontplooid die Fords veronderstelde imago als leidsman van de westelijke wereld kracht moeten bijzetten in hel oog van de politiek doorgaans ongeschoolde Amerikaanse kiezers. Niet alleen komt er een herhaling van het economisch-fïnanciecl beraad der voornaamste westelijke machten (zoals dat in Ramhouillet destijds) maar boven dien wil Ford zo spoedig mogelijk in Genève een voorbereidende conferentie organiseren die de weg moet banen naar vrede in het Midden-Oosten. Zeven landen zullen in Porto Rico deel nemen aan een economische topconfe rentie: de VS, West-Duitsland. Frank rijk, Italië. Japan, Groot-Brittannië en Canada, een land dat voor Ramhouillet net buiten de prijzen viel, maar er om opzichtige politieke redenen wel bij mag zijn nu dit topberaad op Amerikaans (en politiek nogal onrustig) grondgebied gaat plaatsgrijpen. Volgens mededelingen van het Witte Huis hebben de VS het initiatief tot de bijeenkomst genomen, die zijn beslag zal krijgen vóór de republikeinse con ventie die in augustus wordt gehouden en waar de republikeinse kandidaat voor de presidentsverkiezingen van 2 november zal worden aangewezen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sommige naar Porto Rico genodigde landen klaarblijkelijk niet zo enthou siast zijn over Fords plannen. Immers, het staat allerminst vast dat hij de re publikeinse kandidaat zal worden en het. is evenmin zeker dat hij als kandi daat de verkiezingen zal winnen. Het is wel tamelijk zeker, dat een democrati sche president bijvoorbeeld Fords werkgelegenheidspolitiek zou afschaf fen (die gemiddeld in de VS rekening houdt met ruim 7 miljoen werklozen». Dit zou een merkbaar effect hebben op afspraken die Ford in Porto Rico zou willen maken. Voor de bondgenoten die de verre reis aanvaarden, is de Amerikaanse eco nomische politiek een gegeven van overwegend belang. Het is dan ook niet buitengewoon waarschijnlijk dat een Portoricaanse herhaling van Ram houillet méér dient dan een hoeveel heid gratis publiciteit voor presi dentskandidaat Ford temidden van de iets kleineren der aarde en dit alles dan strikt voor huishoudelijk gebruik. Alan Greenspan, voorzitter van de pre sidentiële economische adviesraad, heeft al eind maart op een herhaling van Ramhouillet aangedrongen. De rede nen: het economisch herstel ging in het algemeen sneller dan werd verwacht en daarover was beraad nodig; de econo mische vraagstukken waarmee som mige landen te kampen hebben vergen nadere studie. Britten Twee van de deelnemers aan de eco nomische top bevinden zich in een ui terst precaire positie. Italië, econo misch aan de grond en politiek op weg naar een tijdperk van communistische regeringsdeelname (tot grote schrik van de VS en Groot-Brittannië met een dagelijks verder zakkend pond omdat het niet geheel duidelijk is in hoeverre dit land zich van de recessie herstelt. Steeds meer mensen raken overtuigd van het feil dal de Britten eerst hun structurele problemen moeten oplos sen voordat aan een economisch her stel van betekenis kan worden gedacht. De VS noteren een verbeterende situa tie hoewel het aantal werklozen vrijwel ongerept blijft bestaan en het nog de vraag is in hoeverre het economisch herstel van dit ogenblik eventueel tot een nieuwe inflatie zou kunnen leiden. Ford wil kennelijk van een situatie waarin het economisch herstel wordt ingeleid door het wegebben van de re cessie in de Verenigde Staten, het volle politieke profijt trekken Ongeacht de betrekkelijke zekerheid dat. geen van zijn westelijke of Japanse partners gre tig zal ingaan op de voorstellen die hij eventueel te berde zal brengen en dat geen van die partners met hem afspra ken zal willen maken binnen het poli tieke luchtledige dat zijn positie van vandaag noodzakelijkerwijs omgeeft. Onder de kleinere EEG-landen zal zon der twijfel wederom knarsetandend worden vastgesteld dat in strijd met EEG-afspraken. in strijd ook met con sultatieprocedures. over hun hoofden heen gouvernementele onderonsjes van de grote landen worden gehouden die mede beslissen over de koers die zij zul len moeten varen. Dit is politiek onge wenst. maar gegeven de economische omstandigheden tamelijk onvermijde lijk in een tijd die de EEG als politiek gegeven steeds weer doet verbleken. En wat de conferentie over het Midden-Oosten betreft: de VS telt een joodse bevolking die een zeer machtig stemmenblok vertegenwoordigt Ook Kissinger heeft onlangs uitgeroepen dat de tijd voor een stapsgewijze diplomatie in het Midden-Oosten voorbij is: er moe ten nu zaken worden gedaan op grotere schaal. Nog afgezien van de vraag of Israël zich nog voor de Amerikaanse verkiezingen zal laten overhalen in te stemmen met een Palestijnse vertegenwoordiging bij een vredesconferentie en tijdens de voorbereidingdaarvan. kan Ford erzich straks op beroepen vrede te hebben ge wenst. Juist nu Syrische troepen in aanmerkelijke aantallen Libanon zijn binnengerukt teneinde daar (met Ame rikaanse politieke steun) als zwaarbe wapend vredestichter op te treden, kan Fords oproep tot een vredesconferentie ook worden vertaald in een toenemende ongerustheid over een situatie die steeds explosiever dreigt te worden. Wanneer Ford zegt dat buitenlandse politiek geen voetbal mag zijn in de verkiezingsstrijd (doelend op Reagans voortdurende aanvallen op het buiten landse beleid van zijn partijgenoot) dan staat het slechts voor ogen dat hij zich het exclusieve gebruik van zo'n voetbal wenst voor te behouden. (Van onze correspondent Henk Kolb) De Spaanse koning Juan Carlos en zijn koningin Sophie zijn op staatsbezoek in de Verenigde Staten. De betekenis van deze visite ontstijgt niet alleen historisch (Spanje financierde tenslotte de reis van Columbus), maar ook politiek (Carlos is opvolger van dictator Franco) aan de plichtplegin gen die protocollair voor dit soort gebeurtenissen zijn voorzien. De westelijke wereld doet grote moeite om Juan Carlos onversaagd te laten voortschrijden langs de wegen die van Spanje uiteindelijk een verlichte democratie moeten maken. De Verenigde Staten, die vele jaren lang met het onderdrukkersregime van Franco nauwe politieke en militaire banden hebben onderhouden tot afkeer van het merendeel van bijvoorbeeld de NAVO-bondgenoten) zien in de jonge koning Juan Carlos een aantrekkelijke investering. Een democratisch Spanje ini mers kan een belangrijke bij drage leveren aan het westelijk vei ligheidssysteem, dat met name aan zijn zuidflank de laatste jaren rafelig is ge worden. De NAVO heeft belangrijke hoofdkwartieren om redenen van plaatselijke politieke onzekerheid naar Italië moeten verplaatsen. Het is niet twijfelachtig dat de westelijke al liantie met enige huivering de uitslag van de Italiaanse verkiezingen af wacht, teneinde wellicht te besluiten dat de nederzettingen daar wederom niet kunnen worden gehandhaafd. Spanje zou een voortreffelijk gesitueerd land zijn om NAVO's uitgebreide zuid elijke commandoposten onder te bren gen, mits Juan Carlos' koninkrijk maar tot het selecte kader der bondgenoten kon worden toegelaten op grond van ge loofsbrieven omtrent democratische staatsinstellingen, die de onervaren monarch wél heeft toegezegd, doch nog niet kan komen aanbieden. Tot nu toe was het de gewoonte dat Spanje bij het NAVO-gebeuren zijde lings min of meer werd betrokken via de militaire verdragen die tussen de Ver enigde Staten en dat land bestonden. De NAVO heeft altijd mokkend moeten aanvaarden dat de Amerikaanse be windslieden onmiddellijk na een NAVO-vergadering uitgebreide bezoe ken gingen afleggen bij een verafschuwd dictator, teneinde hem op de hoogte te stellen van hetgeen de bondgenoten mede in zijn belang hadden besloten. Probeersels Diverse malen hebben de VS pogingen gedaan om Spanje gewoon officieel NAVO-lid te maken en die probeersels hebben er mede toe bijgedragen, dat op bepaalde momenten het klimaat tussen de VS en de Noordeuropese bondgeno ten merkbaar slechter werd, Op het zuidelijke grasveld van het Witte Huis heeft president Ford ten aan schouwen van naar schatting 4000. me rendeels toeristische, toeschouwers Juan Carlos en zijn echtgenote welkom geheten met de verzekering dat Spanje een belangrijke bijdrage levert aan de westelijke wereld via zijn defensie- afspraken met de Verenigde Staten. En hij heeft er aan toegevoegd vooruit te kijken naar eennognauwere samenwer king met. de Spanjaarden. Dit, alles werd per televisie rechtstreeks naar Spanje uitgezonden. De betekenis van dit staatsbezoek krijgt daarmee nog een andere dimensie: het dient tevens om Juan Carlos in zijn eigen land te verto nen als een staatshoofd dat bondge nootschappen niet in de weg staat na een veertigtal jaren van min of meer verdorde betrekkingen met de buiten wereld Juan Carlos kreeg zelfs de gelegenheid om een gezamenlijke zitting van Senaat en Huis van Afgevaardigden toe te spreken. In zijn rede garandeerde Juan Carlos dat regering na vrije verkiezin gen door het Spaanse volk, inderdaad de macht zal uitoefenen. Onder luid applaus verklaarde Juan Carlos, dat hij zijn koningschap vanaf het eerste ogenblik heeft beschouwd als een taak die hem de verplichting oplegt de vrije deelname in de politiek te ga randeren voor alle burgers, zonder on derscheid. Vervolgens zei hij: „De monarchie zal overeenkomstig de beginselen van de democratie optreden en zo de maat schappelijke vrede en politiekestabili- teit zeker stellen. Gelijktijdig zal zij waarborgen dat de verschillende al ternatieven voor een regeringsbeleid ook inderdaad de macht zullen uitoefe nen naar gelang de voorkeur die het volk vrijelijk uitspreekt". Ge, Tedeputeerde staten hebben begin deze week een vrij hard standpunt ingenomen tegenover de verdere groei van de zoge naamde 'weidewinkels'. detailhandelsbe drijven die zich aan de rand van een stad of een dorp (willen) vestigen. In het concrete geval ging het om de veelbesproken uit- breiding van de Agrimarkt in Goes, het zelfbedieningswarenhuis in het bestem mingsplan 'zuidwest' van deze stad. G.s. vinden dat die uitbreiding er niet mag ko men en ze hebben daarom goedkeuring onthouden aan de procedure die b. en w. van Goes wilden volgen om de beslissing van de gemeenteraad, in het najaar van 1975 met een uiterst krappe meerderheid in het voordeel van de Agrimarkt genomen, urt. te voeren Het Goese college is nu de snelste weg naar uitbreiding van het wa renhuis geblokkeerd. Maar daar blijft het niet bij. gedeputeerde staten hebben er al vast bij gezegd dat ook een wijziging van het bestemmingsplan teen veel langere weg met uitgebreide inspraakprocedures) waar schijnlijk niet de goedkeuring zal krijgen. Er wordt vooral op deze laatste mededeling nogal verdeeld gereageerd: van ondersteu nend applaus tot oprechte verontwaardi ging- Nu valt er over te twisten of het voorbarig is een wijziging van een bestemmingsplan al een geringe kans van slagen té geven nog voordat ze ter goedkeuring is voorgelegd. Toch is het belangrijk dat g.s. een uitspraak hebben gedaan die als een principiële slel- lingname kan worden beschouwd. Ze heb ben namelijk met zo veel woorden te ken nen gegeven dat het in Zeeland afgelopen moet rijn met de vestiging van grootwin kelbedrijven op klein-industrieterreinen Daarmee hebben ze zich namelijk uitdruk kelijk achter de richtlijnen van de ministe ries van economische zaken en van volks huisvesting en ruiomtelijke ordening ge schaard. Gemeentebesturen die al zouden overwegen om medewerking te verlenen aan de bouw van dit soort warenhuizen op plaatsen, die daarvoor eigenlijk niet zijn aangewezen, weten nu waar ze aan toe zijn. Er zit in de uitspraak van g.s. een duide lijke parallel met een niet minder omstre den kwestie die zich vier jaar geleden heeft voorgedaan: de afwijzing van de Vlissingse plannen voor vestiging van een regionaal winkelcentrum in de nieuwe wijk Lamme- renburg Ook toen ging het om een zaak met een veel breder belang dan alleen dat van de gemeente Vlissingen. Ook toen was het een principieel standpunt in een stuk ruimtelijk beleid met het oog op de verdere toekomst, waarbij allerlei belangen door el kaar speelden. Vlissingen heeft al een vrij uitgebreid klein- industrieterrein aan de rand van de stad. waarop langzamerhand de grootste batterij garagebedrijven uit heel Zeeland is verza meld en waarop bovendien een aan lal wei dewinkels is neergestreken (Miro. Gazan, Jac. Hermans. Van Belle) dat vergelijkbaar is met de Goese Agnmarkt Daarnaast wilde Vlissingen in het hart van het grote uitbreidingsplan Lammerenburg een win kelcentrum van bovengemeentelijke allure. Het had een centrum moeten worden in de orde van grootte van 25.000 vierkante meter en de bedoeling was dat daar ook grootwin kelbedrijven als C &i A en V D zich zou den vestigen. In de redenering van b. en w. van Vlissingen (later met 16 tegen 9 slem- men door de raad overgenomen) waren de binnensteden van Vlissingen en Middelburg met geschikt voor zo n centrum; bovendien hadden de grootwinkelbedrijven te kennen gegeven dat rij zich om allerlei redenen niet in de binnenstad van Vlissingen wensten te vestigen. Er is in 1972 rondom deze zaak erg veel rumoer geweest. Vooral vanuit Middel burg kwamen felle reacties. Maar ook de Vlissingse middenstand was mordicus tegen. Er werd van die kant hard gehamerd uitholling van de oude U uist omdat het om zo'n lastige kwestie ging en de Vlissingse gemeenteraad na overweging van voornamelijk lokale belan gen het hart van Lammerenburg aanwees als vestigingsplaats voor een regionaal win kelcentrum. was een toetsing van deze be slissing in breder verband van het grootste belang Gedeputeerde staten hebben er in december 1972 (een half jaar na de principe-uitspraak van de Vlissingse raad) snel werk van gemaakt. Ze wachtten niet totdat het hele voorstel tot goedkeuring van het bewuste bestemmingsplan in het provinciehuis op tafel verscheen, maar lie ten per brief aan de colleges van b. en w. van Vlissingen en van Middelburg weten dat ze het plan voor zo'n regionaal winkel centrum afwezen. Belangrijkste overwegin gen bij de uitspraak van g s. waren: het be lang van het behoud en de versterking van de binnensteden en de afwijking van het patroon van een verantwoorde opbouw van winkelvoorzieningen. De afloop van de his torie is bekend. Aanvankelijk was men in Vlissingen furieus over de 'vroegtijdige in menging' van de kant van gedeputeerde staten. De eerste reactie in de raad: je niet van de wijs laten brengen, maar doorgaan met de plannen. Een klein jaar later bleek het college van b. en w. het toch onverstan dig te vinden om aan een lange periode van onzekerheid te beginnen rondom de toe komstige winkelvoorziening. Er werd afge zien van de oorspronkelijke plannen en ge kozen voor een versterkte ontwikkeling van de oude binnenstad: de vestiging van win kels, showrooms, kantoren en woningbouw zal daar zo veel mogelijk worden bevorderd. In wezen heeft zich in de afgelopen vijfjaar een duidelijke herbezinning voltrokken rondom de vraag of er nog wel moet worden meegewerkt aan welke vorm van uitbrei ding van het verschijnsel van de 'weidewin kels' dan ook. De afsluiting van binnenste den yoor het snelverkeer en de komst van de ene winkelpromenade (loopstraten) na de andere speelt daarin een belangrijke rol. De filosofie is dat de oude binnensteden hun functie als koopcentrum behoren terug te krijgen, maar dat dit niet kan door 'de auto voor de deur te brengen'. Bij de 'wei dewinkels' is juist de bereikbaarheid voor de winkelende automobilist de grootste troef. Op de keeper beschouwd bestaat er tussen het Goese gemeentebestuur en het college van gedeputeerde staten geen verschil van mening over het principe van de zaak. Al in 1973 heeft de raad van Goes een besluit ge nomen, waardoor het grootwinkelbedrijven onmogelijk werd gemaakt zich op het in dustrieterrein in 'Zuidwest' te vestigen. De Agrimarkt stond er toen al. De vraag waar het om gaat is of voor dit 'slippertje' van destijds opnieuw een uitzondering kan wor den gemaakt. In de Goese raad heeft een voorstel in deze richting het gehaald op de overweging dat een bestaand bedrijf niet in zijn ontwikkelingsmogelijkheden mag wor den belemmerd. G.s. hebben Goes nu te verstaan gegeven dat ze de kwestie van de Agrimarkt niet onder de categorie 'uitzonderingen' wensen af te doen. Het gaat hen om een principiële zaak en een strikte toepassing van een eenmaal ingenomen standpunt. Voorstan ders van de uitbreiding Agrimarkt vinden het nu 'onelegant en voorbarig' van g.s. aar ze al aankondigen dat ze zich ook tegen een wijziging van het bestemmingsplan zuilen verzetten. In Vlissingen werden die termen destijds bij de g s-uitspraak over het win kelcentrum in Lammerenburg ook gebruikt. Formeel hebben de kritici van de missive uit Middelburg misschien wel gelijk. Toch is het belangrijk dat gedeputeerde staten Goes al hebben ingelicht hoe strak de kwestie-Agrimarkt binnen de beleidslijnen tegen groei van het aantal 'weidewinkels zal worden getoetst. Ook voor eventuele andere gevallen in de toekomst is het goea dat alle betrokkenen van de consequentie van 'slippertjes' met weidewinkels op ae hoogte zijn. KEES VAN DER MAAS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4