Democratische belijdenis communisten in Italië met korrel zout te nemen HABITAT, conferentie over de menselijke nederzettingen VROUW IN HET LEGER Twijfels over beloften vóór de verkiezingen PENALOSA: "MILJOENEN LIJDEN ONDER GRONDSPECULATIE" Habitat- circus VRIJDAG 4 JUNI 1976 (Van onze militaire medewerker) M. H. von Meyenfeldt In een discussie over de wenselijkheid van een vrijwilligersleger komt dikwijls ook het vraagstuk aan de orde van de openstelling voor de vrouw van alle functies in de krijgsmacht, en dus ook van de gevechtsfuncties. De intrede van de vrouw in de Nederlandse krijgsmacht dateert uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Het duurde evenwel tot 1951 voordat het politieke besluit viel om voor haar in de militaire organisatie een blijvende plaats in te ruimen. Daarbij werd als uitgangspunt gehanteerd dat de vrouw slechts zou worden bestemd vooreen beperkt scala van haar passende functies, veelal op administra tief gebied en bij de geneeskundige dienst. Moet dit beleid worden gewijzigd? Deze vraag is min of meer actueel sinds Neder land in 1971 zijn goedkeuring hechtte aan het in 1953 te New York gesloten verdrag over de politieke rechten voor de vrouw. Immers artikel 3 van dit verdrag bevat de bepaling dat vrouwen op gelijke voet met mannen gerechtigd zijn om alle, in gevolge de nationale wetgeving ingestelde, overheidsfuncties te bekleden en wel zonder enig onderscheid Ons land maakte ten aanzien van deze bepaling, in tegen stelling tot landen als Italië en Nieuw-Zeeland, geen voorbehoud voor wat betreft het dienstdoen van vrouwen in militaire overheidsambten. PZCXpInle en achtergrond Nu is er zeker bij bondgenoten en anderen een duidelijke behoefte aanwijsbaar om de vrouw meer bij de nationale defensie te betrekken. Canada heeft het voornemen om in de komende tien jaren het percentage militaire vrouwen op te voeren tot5 a 10 procent van het totale personeelsbestand tnu 2 procent). Andere landen willen de vrouwen inschakelen voor taken in het kader van de territoriale en civiele verdedi ging (de zogenaamde huis-en-haard-verdediging). Amerika heeft in het recente verleden een eind gemaakt aan veel beperkingen met betrekking tot het dienen van vrouwen in het leger Er is nu een plan om de sterkte van de vrouwenkorpsen voor 1978 te verdrievoudi gen (tot 6 procent van de totale sterkte). Opvallend is het grote aantal functies dat in het Amerikaanse leger voor vrouwen open staat. Bij de marine kunnen de vrouwen alle functies vervullen, bij de landmacht 434 van de 482 en bij de lucht macht 822 van de 856. De Amerikaanse land- en luchtmacht laten de vrouw niet toe tot de directe gevechtsfuncties. Overigens is deze beperking in de diverse landen vrij algemeen. 8inds 1971 is er in Nederland maar weinig veranderd. Het aantal militaire vrouwen is in de laatste jaren, onder andere door een tekort aan financiële middelen, zelfs wat teruggelopen (nu 915. is minder dan één procent van de totale sterkte). Wel zijn er enkele uitspraken. Zo verklaarde in 1973 de Militair Geneeskundige Raad dat de vrouw zowel fysiek als psychisch inzetbaar is voor alle functies. En in de defensienota 1974 staat onder andere: „Het beleid zal erop worden gericht dat man en vrouw op militair gelijkwaardige wijze kunnen functioneren. De ge schiktheid voor een functie zal in beginsel slechts afhankelijk worden gesteld van het al of niet voldoen aan de eisen die voor deze functie gelden". Over de toela ting van vrouwen tot gevechtsfuncties zegt de defensienota niets. En misschien is dat ook wel verstandig omdat de meningen op dat punt nogal uiteen lopen. oorstanders van vrouwen in gevechtsfuncties beroepen zich op het Verdrag van New York. Zij vinden dat de militaire verdediging, dat wil zeggen de be scherming van onze samenleving tegen bedreiging van buitenaf, een verantwoor delijkheid is van mannen en vrouwen. En wanneer vrouwen die zich daarvoor aanmelden, voldoen aan de gestelde eisen, zullen ook de gevechtsfuncties voor hen moeten worden opengesteld. Tegenstanders menen dat het langdurig samen brengen van mannen en vrouwen binnen het leger, leidt tot een zodanige ver scherping van het altijd aanwezige spanningsveld tussen man en vrouw, dat daardoor de operationele inzetbaarheid van de eenheden wordt aangetast. Zij geloven ook niet dat de vrouw voldoende gezag kan uitoefenen over mannen. Ik moet bekennen dat deze formele en emotionele argumenten mij niet erg aan spreken. Het is de vraag of de vrouw er wel goedaandoetom onder andere op grond van haar gelijkwaardigheid met de man, zo sterk aan te dringen op toelating tot alle functies in de krijgsmacht. Wij leven in een riskante tijd. Op het gebied van de •veiligheid zijn wij in het slop geraakt. En ondanks alle gesprekken over ontspan ning, wapenbeheersing en ontwapening is er weinig reden voor optimisme. Dat de vrouw onder deze omstandigheden meer betrokken wil worden bij de zorg voor de veiligheid, verdient uiteraard waardering. Maar juist omdat zij op dit gebied in veel opzichten nog met ongebonden handen staat, kan zij mijns inziens beter dan door zich over te geven aan het echte militaire handwerk, de zaak van de vrede dienen door: meer actief te zijn in het vredeswerk, zich meer te laten betrekken bij de beleidsvorming ook in interna tionaal verband, en zich in te zetten bijvoorbeeld voor het operationaliseren van niet-gewelddadige verdedigingsvormen. Alleen door op een geheel eigen wijze bezig te zijn met veiligheidsvraagstukken kan mijns inziens de vrouw werkelijk bijdragen tot een versterking van de geloofwaardigheid van de inspanning die wij ons getroosten voor het behoud van wat wij waardevol achten. DDoor C. J. Visser e vaak gehoorde stelling dat communisme alleen daar floreert waar armoede en onderdrukking de hoofdbestanddelen van een samenleving vormen en dat dus verhoging van het levenspeil en invoe ring van democratische spelregels de meest geschikte wapens zijn om het communisme een halt toe roepen, blijkt - althans uit wat zich de laatste jaren in Italië heeft afgespeeld - niet zo algemeen geldend te zijn als werd aangenomen. Want wat men de Italiaanse christen-democratische partij (DC) ook aan verwijten voor de voeten kan gooien, in de ruim dertig jaar dat zij het monopolie van de staatsmacht bezat heeft zij de in de grondwet vastgelegde vrijheden intact gelaten en zelfs, zij het soms schoorvoetend, geprobeerd uit te breiden. En wat het levenspeil betreft: de statistieken wijzen uit dat inderdaad de welvaart van de gemiddelde Italiaan de laatste zes jaren tot ongekende hoogte is gestegen. Nog nooit, zei nog pas geleden in een interview het vooraanstaande lid van de communistische partij in Itali"(PCI), Giorgio Amendola, hebben de Italianen zoveel vrijheid gehad en nog nooit hebben ze zo goed gegeten als nu. haar aanhang er op nahoudt. De fatale misrekening van de DC inzake de ge voelens en opinies rondom de kwestie van de echtscheiding, welke een zware nederlaag tijdens het referendum in 1974 opleverde, is daarvan een voor beeld. C. J. Visser, medewerker van Het Ne derlands Instituut voor Vredes vraagstukken, heeft kort geleden met een aantal Italiaanse politici, journalisten en wetenschapsmensen van verschillende politieke richtin gen gesprekken gevoerd over de rol van de Italiaanse communistische partij binnen Italië daarbuiten. De indrukken die hij bij die gesprekken opdeed, vormen aanleiding tot bij gaand artikel. Het verband tussen communisme en armoede wordt nog vager, wanneer men de politieke kaart van de laatste regio nale verkiezingen, in juni 1975 gehou den, in ogenschouw neemt. Die kaart wijst uit dat het juist de meest vitale en economisch gezonde regio's zijn waar de PCI haar grootste aanhang Het zijn de groeiende maatschappelijke zelfbewuste, goed georganiseerde en vindt, terwijl de bewoners van het invloed en de machtsaspiraties van de arme zuiden en de eilanden nog gro tendeels hun stem uitbrengen op de christen-democraten. Deze geografische verdeling van de regionale verkiezingen) die toeschou- UM.n.. sinnen m tulten zorgen ba_ ren. Hoewel de PCI bij monde van partij leider Enrico Berlinguer bij herhaling heeft verkondigd in geval van deelne ming aan de staatsmacht de democrati sche spelregels in acht te zullen nemen en zelfs te verdiepen, blijft een aanzien- terwijl de DC, voor een groot deel zich lijke scepsis bestaan tegenover deze be niet. verhindert naar buiten toe met één stem te spreken. Wordt aan dit centra lisme getornd en blijft men zich tegen een ingenomen partijstandpunt verzet ten, dan volgt degradatie of, zoals in het geval van de groep 11 Manifesto, uitsto ting uit de partij. Hieruit kan de conclu sie worden getrokken dat de PCI de vrije permanente discussie en meningsui ting, die zij als eventuele regeringspartij gedisciplineerde communistische mas- 5el°°? landelijk in stand te zullen hou- sapartli (33 procent tijdens de laatste den.nietgoedgenoegachtvoorzrchzelf. beide grootste partijen in het land zegt tevens iets over hun politieke gehalte. De PCI, haar aanhang betrekkend uit het meest geïndustrialiseerde deel van Itali; is uitgegroeid tot een moderne ac tivistische massapartij met een sterke band tussen partijkader en achterban. baserend op een agrarisch-feodale menleving, te kampen heeft met in terne verdeling, en een kader bezit dat nauwelijks vermoedt welke ideeën om trent maatschappelijke ontwikkeling lofte. Een reden daarvoor is dat de PCI in ei gen kring een democratisch centralisme Compromis Een andere reden om de democratische belijdenis van de PCI met een korrel zout te nemen is van meer praktische aard. De PCI heeft laten weten alleen aan een coalitieregering deel te willen nemen, waarin in ieder geval de DC is opgenomen. Dit zogeheten „historische compromis" is nog niet zo lang geleden omgezet in een voorstel aan alle demo cratische partijen om een nationale re- handhaaft, hetgeen inhoudt dat discus- gering te vormen. Een regering op een sie is geoorloofd voor zover dat de partij GEtNTyo 3BN...iBirr 'H xiOfi&EN MBBRKOOIN - VRNNfiOfT .1 VRN NRCHT VRN ACHT. VRN RGT. 3»»?? l& UVJ SOLLICITATIE ZO URGENT4? dergelijke brede basis laat echter een fundamentele aanpak van de gewel dige economische, monetaire, sociale en politieke problemen waarvoor het land zich ziet gesteld, nauwelijks toe. Het is derhalve niet ondenkbaar dat de PCI, in haar ijver om haar beloften je gens de kiezers gestand te doen en der halve snel een einde te maken aan de heersende chaos, zich al spoedig zal wil- - len bevrijden van belemmerende facto ren zoals tegenstribbelende conserva tieve en centrumpartijen, die een radi cale aanpak in de weg staan. Een werkelijke sanering van de Ita liaanse samenleving op allerlei gebied vereist een pakket gouvernementele decreten die onder andere rechtstreeks de bureaucratische en economische machtsbasis van de DC zouden aantas- ten; medewerking van die partij aan zo'n pakket moet dan ook als uitgeslo ten worden beschouwd. Een derde reden tot twijfel wordt aange reikt door wat de verschillende voor aanstaande partijleden zelf over het be grip democratie in woord en geschrift te berde brengen. Hun opvattingen, hoe wel allemaal in zeer algemene termen gesteld, lopen ondanks hun vaagheid nogal uiteen en ze vertonen soms, ge tuige bijvoorbeeld de redevoeringen van Berlinguer, een zekere mate van minachting voor de parlementaire pro cedure. Ook wat betreft de gouverne mentele samenwerking met de christen-democraten verschillen de meningen binnen de PCI-leiding. Totalitarisme Hoewel de indruk is gewekt dat het communistische aanbod tot samen werking de hele DC betrof, valt daar naast de opvatting te beluisteren dat het geenszins de bedoeling is om met de DC in haar huidige vorm in zee te gaan, maar om samen met de proletarische aanhang van die partij te trachten de zittende christen-democratische par tijleiding uit te rangeren. Met andere woorden: voor een deel van de commu nistische leiding (waartoe bijvoor beeld ook het lid van het Centrale Co mité en tevens partij-ideoloog Luciano Gruppi, met wie ik een gesprek hier over had, bleek te behoren) moet het voorstel van het „historische compro mis" leiden tot een ontploffing binnen de christen-democratische partij. Tegen deze aantijgingen wat betreft hun democratische geloofwaardigheid voeren de communisten aan dat zij het totalitarisme in zijn afschrikwekkend heid hebben leren kennen en ook heb ben bestreden tijdens de periode van het fascisme in Italië. Bovendien heb ben zij zich sindsdien altijd aan het in de grondwet vastgestelde systeem van de parlementaire democratie gehouca en hebben zij een oppositie gevoerd die nooit gebaseerd is geweest op ce nihilistische stelling „hoe slechter, fcee beter", maar die altijd loyaal in pos.- tieve zin tot het landsbelang trachtte bij te dragen. Een laatste bedenking tegen de demo cratische opvattingen van de PCI hangt samen met een tweede probleem waarvoor zich met name de andere Westeuropese landen en de Verenigde Staten zien gesteld: de relatie tussen de PCI en de Sowjet-Unie. Die beden king luidt ongeveer als volgt zelfe aangenomen dat de PCI-leidlng ems: zal maken met haar beloften omtrent democratie en een pluralistische sa menleving, dan nog moet niet over het hoofd worden gezien dat een fa's deel van de aanhang zo niet stalinistisch, dan toch zeer Russisch is georiënteerd. De verwijdering tussen PCI en Sowjet- Unie heeft tot nog toe een uitsluitend ideologisch karakter gehad. De pole miek die is ontstaan draait om kwesties als de autonomie van alle communisti sche partijen bij het uitstippelen van een eigen weg naar het socialisme, en daarmee verband houdend de discussie over het recht dat de Russische partij leiding zich heeft toegeigend om zich ais het leidende centrum van de commu nistische internationale te beschouwen Tegenspraak Maar het lijkt wel ot'deze ideologische verwijdering heeft geleid toteengrotere politieke aanhankelijkheid. Berlinguer laat geen gelegenheid voorbijgaan 01 te benadrukken dat de PCI de mondiale politieke ambities en activiteiten vande Sowjet-Unie volledig en onvoorwaarde lijk steunt. Daarmee is de belofte van de PCI om Italië niet uit de NAVO te ma noeuvreren, slechts in schijnbare tegen spraak. Dereden die de PCI zelf officieel hiervoor opgeeft is dat zij niet. het machtsevenwicht in Europa wil versto ren. Wellicht is deze grotere politieke aan hankelijkheid als compensatie voer ideologische onafh ankelijkheidslechts van tijdelijke aard. Niettemin zou het te ver gaan nu al de Italiaanse commu nisten op al hun woorden te geloven Daarvoor ontbreken nog steeds betref fende de hier behandelde kwesties uit spraken, die aan duidelijkheid niets Ie wensen overlaten. (Van onze verslaggever John Buidels) Gr Trond dient, in naam van de gemeen schap, niet langer als koopwaar te worden beschouwd. Het gebruik ervan moet onder staatscontrole komen. Vooral als het gaat om stedelijke uit breidingen in de richting van het plat teland. Overal waar het anders is toe gegaan, heeft men de speculanten in de kaart gespeeld. De paupers, het miljoe- nenleger aan de zelfkant van de steden, is daardoor iedere kans op menswaar dige huisvesting onthouden. Habitat, de VN-conferentie die tot 12 juni de vraagstukken rondom menselijke ne derzettingen aan de orde stelt, zal het begin van een verandering moeten zijn. Een ombuiging die iedere vorm van misbruik buiten het gezichtsveld van de staat uitsluit. De armsten mogen niet langer de zekerheid missen dat zij nooit meer voor de bulldozer op de vlucht hoeven. Deze visie geeft secretaris-generaal En rique Penalosa van Habitat in een vraaggesprek in het kader van de VN- conferentie in Vancouver. Hij heeft nog een paar andere krachtige uitspraken: „De natuurlijke rijkdommen zullen in de kortste keren herverdeeld moeten Iedere nationale conferentie heeft tuel iets van een ivatiordelijk circus, maar wat het Canadese Vancouver in dit opzicht met Habitat ten beste geeft, is van ongekend formaat. Het kleurrijkst is de chaos in Jericho Beach, een verzame ling oorlogshangars die met veel creatieve fantasie en nog meer aangespoeld wrakhout zijn verbouwd tot een schouwtoneel voor hippies. Het ludieke volk van Habitat Forum, dat niets van regeringen moet. hebben, heeft zich tol taak gesteld de betere oplossingen te boetseren voor dewereld. omspannende problemen die de bevolkingsexplosie voor het scheppen van menswaardige onderkomens zal hebben. Met andere woorden: Jericho Beach draagt het macro-biotische voedsel aan voor de geachte afgevaardig den in de officiële delegaties, die zich dagenlang in strakke schema's suf vergaderen om te pogen te bereiken wat nog nergens ooit is bereikt Meer dan 25.000 mensen officieel en niet officieel zijn voor een periode van veertien dagen neergestreken in Vancouver.Habitat moet uitmonden op een programma voor menswaardige leefomstandigheden voor iedereen. En niet. zoals nu. voor een minderheid van de wereldbevolking. worden: niet onder, maar juist binnen de naties. In de meeste landen zijn er middelen genoeg om de basisbehoeften te bevredigen. Maar omdat de minder heid die misbruikt, moet de massa eronder lijden. We moeten eindelijk eens beseffen dat de levensstijl, zoals we die in Europa. Canada en de Verenigde Staten kennen, zijn langste tijd heeft gehad. Want alleen op die manier kan er ruimte komen om de miljoenen die daaraan nog niet toe zijn, minimale be staanszekerheid te garanderen". Wonderen De wonderen zullen niet in Vancouver moeten worden verwacht, aldus Pena losa. Het proces van beïnvloeding, waar langs de internationale solidariteit tot stand zal moeten komen, komt denke lijk na Habitat pas op gang. Of dat ertoe zal leiden dat de nationale regeringen tot de beslissingen zullen komen die voor het aanpakken van de dringendste problemen noodzakelijk zijn, moet nog worden afgewacht. Maar als het de Ver enigde Naties ernst is met het bestrijden van de barre huisvestingsnood van mil joenen, dan kan er geen dag meer met actie worden gewacht. De Habitat is voor die actie niet meer dan een aanzet, aldus Penalosa. Aan technologisch kennen en kunnen ontbreekt het de wereld niet. Het gaat juist om politieke beslissingen, om de nationale wil tot internationale samen werking. Door middel van aangepaste wetgeving, een evenwichtig stuurin- strumentarium, en door de prioriteiten die de openbare mening kan afdwingen, zal er pas werkelijk eerlijk kunnen wor den gedeeld. Van vitaal belang noemt de secretaris generaal de vraag of onze kinderen en kleinkinderen zullen kreperen onder, of profiteren van die beslissingen. Ze zul len wel op korte termijn moeten worden genomen, omdat in de komende vij fentwintig jaar een verdubbeling van de wereldbevolking (nu 3,5 miljard) in het verschiet ligt. Wat gaan die beslissingen betekenen voor het onderdak, voor de collectieve voorzieningen, voor werkge legenheid en milieu? Armsten Penalosa zegt er de voorkeur aan te ge ven, aan een krachtig leiderschap op het hoogste niveau, om het baanbre kend werk van Habitat voort te zetten. Zo zal het ook tot de oprichting van een uitwisselingsinstituut moeten komen dat boven de nationale regeringen staat en de ontwikkelingen in de ge wenste richting stuurt. De secretaris generaal bepleit „fysieke planning" als tegenhanger van het spontane proces, zoals dat uit de bevolkingsgroei voort komt. Als we dat proces de vrije loop laten, gaat de gemeenschap eraan ten onder. Pas als dat proces wordt beheerst en is ingepast in een vorm «ui planning, kunnen we de bevolking groei menswaardig opvangen, mee. hij. Binnen die fysieke planning ziet Pt nalosa de beste mogelijkheden voor mensen zélf aan een behoorlijk ont komen te helpen. We moeten ze me opdringen, zoals dat in de sociale boa» is gebeurd. Zo'n vorm van huisvesting niet gericht op de noden van de gro grauwe massa's. cijfers wijzen uit dal 90 procent van de tegenwoordige huis vesting in de wereld niet door toed van de regeringen of van P34' maatschappijen tot stand is ge Het beste bewijs, aldus Penan»», de noodzaak van een andere 33aP Wie niet krijgt wat hij wil, *>»*-- noods buiten het kader van de w eisen wee. Op die weg moeten m der gaan, en de armsten de mogeJJ* den en middelen geven om te M J wat ze het meest aanstaat, aldu losa.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4