Duitse solo-zeezeiler Willy
Altmann in Vlissingen gestrand
„Vismijn Colijnsplaat niet
sluiten voor 1 januari 1977"
SMEDERIJ IN BORSSELE
DOOR BRAND VERWOEST
PZC/F
Bever weer invoeren
als inheemse diersoort
Schade 55 a 60.000 gulden
Rampenplan kerncentrale
in Borssele goedgekeurd
Bromfietser
zwaar gewond
te Terneuzen
almanak
provincie
ons college le machtigen alles te doen
wat. In het belang van het vlsmijnbed-
rijf noodzakelijk geacht wordt. Zo
noemen wij de aantrekking van een
mijnmeester-administrateur Wij be
schikken momenteel nog niet over de
toegezegde brief van Zevibel. maar wij
hebben de indruk dat de vissers van
hun kant al het mogelijke in het werk
zullen stellen aan het streven tot het
behoud van de vismijn mee te wer-'
ken."
Zoals bekend wordt het voortbestaan
van de vismijn al geruime tijd be
dreigd. Oorzaak van de problemen is
het jaarlijks terugkerende exploitatie
tekort. dat met name ook steeds
zwaarder gaat drukken op het gemeen
telijk budget. Overigens willen zowel
gemeente als visserij vertegenwoordi
gers er alles aan doen om de vismijn
voor Colijnsplaat te behouden B. en w.
hebben nu een globale begroting opge
steld. In het voorstel aan de raad
schrijft het college onder meer. „Ener
zijds moet worden getracht de op
brengst van mijnrechten te verhogen,
hetgeen niet mogelijk is door verho
ging van het tarief van deze rechten.
Het, enige mogelijke is dus verhoging
van omzet De verhoging van de omzet
is afhankelijk van de goede wil van de
vissers, die bereid moeten zijn zoveel
mogelijk op de mijn in Colijnsplaat
aan te voeren." Volgens b. en w is deze
goede wil wel degelijk aanwezig. „Een
dergelijk positief geluid konden wij een
halfjaar geleden niet laten horen," al
dus het college.
B. en w. hebben berekend dat bij de
huidige omzet en meer hormale prijzen
de besomming voor 1976 rond de 3 mil
joen gulden zou bedragen. De op
brengst van mijnrechten is in dit geval
ƒ90.000. Tegenover verhoging van de
baten moet. worden geprobeerd, menen
b. en w„ de lasten te drukken. „Dit kan
hoofdzakelijk gebeuren in de personele
sfeer. Getracht moet worden het aan
tal personeelsleden terug te brengen
tot een mijnmeester-administrateur en
een mijnknecht. Momenteel wordt be
schikt over een mijnmeester en een
administrateur, die beiden 65 jaar zijn
én een mijnknecht. Zoals u bekend is is
de assistent-mijn knecht per 1 juni
1976 niet meer werkzaam bij de vis
mijn," aldus het college. De perso
neelskosten worden geraamd op
95.000. De totale lasten op 125.000.
Na aftrek van de geraamde opbrengst
van 90.000 blijft voor de gemeente
nog een tekort van 35.000.
B. en w. tenslotte. „Onze conclusie is
dat onder deze voorwaarden het tekort
kan worden beperkt lot een bedrag
van 35.000 tot 50.000 per jaar. Bij dit worden gerealiseerd, is het nodig over
alles is er verder van uitgegaan dat de enige tijd te kunnen beschikken, Wij
vissers medewerking verlenen bij het stellen u dan ook voor de mijn niet
wegen en klaar zetten van de produk- voor 1 januari 1977 te sluiten De
ten. Om te kunnen vaststellen in hoe- raadsvergadering begint vanmiddag
verre een en ander in de praktijk kan om twee uur
PLEIDOOI MR. TH. LEBRET:
„BIJ UITSTEK
GESCHIKT VOOR
BEHEER NATUUR
RESERVATEN"
AMSTERDAM - De bever zou in
ons land opnieuw als inheemse
diersoort ingevoerd dienen te wor
den Zij zijn namelijk bij uitstek
geschikt voor het 'beheer' van de
zogenaamde natte natuurreserva
ten. Dit is de mening van mr, Th.
Lebret. officier van justitie in Mid
delburg en natuurbeschermer in
een artikel in het tijdschrift 'Na
tuur en Landschap'.
„De bever is sinds 1827 niet meer in
ons land waargenomen. Voor die
tijd moeten ze zeer talrijk zijn ge
weest". aldus mr. Lebret in het tijd
schrift. De bevers kwamen vooral
voor in rivierarmen, beekdalen en
zoetwaterveenmoerassen.
Mr. Lebret is voorstander van het
nemen van proeven met de water
bewoner bever, die volgens hem een
'wezenlijke rol' kan vervullen in
'natte' natuurgebieden. De dieren
geven naar zijn mening weinig pro
blemen: Zij zijn eenvoudig uit te
zetten en gedijen goed in dichtbe
volkte gebieden.
Mr. Lebret bezocht twee jaar gele
den het Zwitserse bevergebied in de
buurt van Genéve. De Zwitserse au
toriteiten brachten de bevers in de
jaren vijftig met succes terug, aldus
mr. Lebret. Volgens hem bestaal er
geen gevaar, dat de bever zich al te
snel zal voortplanten Het is ook
niet waar. aldus mr. Lebret, dat de
bevers voor het bouwen van hun be
roemde dammen grote schade zou
den aanrichten aan bomen en
struikgewas.
In heel Europa komen momenteel
enige tienduizenden bevers voor,
maar de meeste wonen in Noorwe
gen en Zweden. In OosVDuitsland
komen nog enkele honderden
exemplaren voor, in West-Duitsland
heeft men ruim 15 jaar geleden be
vers uitgezet, volgens mr. Lebret
eveneens met succes.
Hij doet Nederlandse milieu
organisaties. zoals de Vereniging tot
Behoud van Natuurmonumenten,
de suggestie de bever snel op proef
in te voeren „Het accepteren van
hun afwezigheid is een vorm van
fout natuurbeheer", vindt hij.
BORSSELE - De oude smede
rij aan de Ooststraat in Bors-
sele is woensdagmiddag bij een
uitslaande brand totaal ver
woest. De smerderij werd ge-
Bromfietser gewond
bij aanrijding
ZAAMSLAG - De bromfietser J. D. uit
Axel liep woensdagmorgen in Zaams-
lag lichte verwondingen op toen hij
op de kruising Molenstraat-
Diaconessestraat werd aangereden
door de automobilist G. van H. uit
Groenendijk.
Van H. verzuimde de bromfiets, die in
de Molenstraat reed, voorrang te ge
ven D. is overgebracht naar het Elisa-
bethziekenhuis in Sluiskil.
KONINKLIJK BESLUIT IN STA A TSCOURANT
ONTWERP AL IN
1973 INGEZONDEN
bruikt als stal en opslagplaats
voor stro, isolatiemateriaal
voor centrale verwarming en
dakbedekking. Een in de stal
staadn paard kon uit de
vlammen worden gered. De
schade bedragt ongeveer vij
fenvijftig a zestigduizend gul
den.
De brand brak om ongeveer kwart
voor twee uit. Waarschijnlijk is het
vuur ontstaan door kinderen, die in de
opslagruimte met lucifers aan het spe-
ADVERTENTIE
HEINKENSZAND - De rampenrege
ling van de kerncentrale in Borssele
wordt binnenkort goedgekeurd door
de minister van volksgezondheid en
milieuhygiëne. Het betreffende ko
ninklijk besluit is al in de Staatscou
rant gepubliceerd. De ontwerp
regeling. zoals die door de gemeente
Borsele naar de minister was inge
zonden. is vrijwel onveranderd goed
gekeurd.
De goedkeuring van het rampenplan
voor de kerncentrale heeft lang op zich
laten wachten. In 1973 werd het ont
werp al ingezonden. De uitspraak van
de minister erover liet echter steeds
maar op zich wachten En dat, werd de
minister door onder anderen de Bor
sele gemeenteraad niet in dank afge
nomen. Burgemeester G. H. E. M. van
Waes van Borsele zegt er nu over:
„Ach, laten we alles maar vergeten wat
er in het verleden heeft gespeeld. Mi
nister Vorrink is kennelijk allergisch
voor alles wat met kernenergie te ma
ken heeft. Daarom heeft het allemaal
zo lang geduurd". Overigens werd er
tijdens dat wachten op de goedkeuring
niet gevreesd dat het ontwerp niet'
goedgekeurd zou worden.
De normen, waarvan in de regeling was
uitgegaan, staan nu eenmaal vast en
daarom kon er geen wezenlijk andere
regeling uit de bus komen. De Borselse
rampenregeling staat model voor der
gelijke regelingen voor de kerncentra
les van Putten en Dodewaard.
De rampenregeling voor de kerncen
trale in Borssele krijgt nu haar formele
onderbouw. Ook zonder de formele
goedkeuring had er bij eventuele ca
lamiteiten al opgetreden kunnen wor
den, maar men zou dan afhankelijk:
zijn geweest van de goede wil van de
verschillende instanties. Competentie
geschillen zullen na de goedkeuring
niet meer bestaan. Ook kan er dan
meer aan de uitwerking van de regeling
worden gedaan en er kan geoefend
worden om te zien hoe alles in de prak
tijk verloopt.
was binnen vijf minuten ter plaatse en
werd later geassisteerd door de korp
sen uit 's-Heerenhoek en Heinteis
zand. Het vuur werd met vijf stralen
bestreden. De naast het brandende
pand gelegen woningen liepen alleen
een beetje waterschade op. Na onge
veer een half uur was de brandweer te:
vuur meester. Het nablussen nam nog
lange tijd in beslag, omdat al het
smeulende hooi op de zolder verwij
derd moest worden. De eigenaar van
de oude smederij is tegen brand verze
kerd.
len v
In de opslagruimte lag ook wat stro,
dat meteen vlam vatte. Op de zolder
lag een voorraad hooi. waardoor al snel
de vlammen aan beide kanten uit het
dak sloegen. De Borsselse brandweer
TERNEUZEN - De bromfietser W. D.
(59) uit Terneuzen is woensdagmiddag
zwaar gewond, nadat hij op de Axel-
sestraat was aangereden door een
vrachtwagen, bestuurd door M. K. uit
Axel.
De bromfietser reed op het rijwielpad,
toen hij werd geraakt door K.,1 die
rechtsaf de Dokweg wilde nslaan. D. is
overgebracht naar het Julianazieken-
huis m Terneuzen en later met ernstig
hoofdletsel naar het academisch zie
kenhuis in Gent vervoerd.
ZWEEFVLIEG-
INSTRUCTEUR
VLIEGT AFSTAND
VAN 303 KM
TERNEUZEN - De heer L M. Jan
sen, lid van de Eerste Zeeuws
Vlaamse Aeroclub (EZAC) beeft vo
rige week een vlucht van 303 km
gemaakt met een zweefvliegtuig
van Axel naar Lehms in Duf
De heer Jansen was om 11.35 uur
opgestegen van het zweefvliegveld
Smitsschorre te Axel mei het
zweefvliegtuig Schlucher KA-8h
PH-359 (Fontargen). De vlucht had
tot doel de afstandseis voor het
gouden zweefvliegbrevet-, te weten
300 km. Na een zweefvliegvlucht
van 6 uur en 45 min., via de vlieg
velden Antwerpen, Hoevenen,
Woensdrecht, Seppe, Gllze-Rijen,
Nistelroden, Malden, Kalkar, en
Twente is de heer Jansen gel
het dorpje Lems. Pas deze week is
de goedkeuring gekomen van de
KNZVL en is Jansen zeker van een
gouden brevet.
DONDERDAG 3 JUNI 1976
Automobilist rijd
bromfietser aan
MIDDELBURG - Bij een aanrijding
door een auto raakte woensdagmid
dag rond 5 uur op de ventweg van de
Nieuwe Vlissingseweg de 22-jarige
bromfietser R. J. R, uit Vlissingen
licht gewond. Ilij hoefde niet te wor
den opgenomen in het ziekenhuis.
De man werd aangereden door een au
to, bestuurd door de Vlissinger W. li-
die vanaf de rijbaan van de Nieuwe
Vlissingseweg over de wegberm de
naastgelegen ventweg opreed. De au
tomobilist maakte deze manoeuvre
omdat het wachten voor een stoplicht
op de gedeeltelij K afgesloten rijbaan
hem te lang duurde.
Jeugdraad positief
over subsidie voor
beroepskracht van
CN V-werkende jeugd
MIDDELBURG - De Zeeuwse Jeugd-
razd heeft woensdagavond besloleo
om gedeputeerde staten te advisw»
over een subsidie-aanvraag val
CNV-werkende jeugd voor de aan#
ling van een vaste beroepskracht»
raad sprak daarbij de wenselijkBti
uit om de situatie van de organisatie
voor werkende jongeren in Zeeland m
z'n geheel - naast de CNV-werkende
jeugd ook de KWJ en het
jonderencontact - nader tc benen.
Tevens sprak de jeugdraad zie-. u«
voor het opstellen van ee nota over
activiteiten voor werkende jongeren m
Zeeland, waarbij ook de onderwij®-
pecten moeten worden betrokken, m
wil dit doen in samenwerking met an
dere instellingen zoals de wrkgroep
vervolgonderwijs werkende jong
van de provinciale onderwyscomm
De jeugdraad discussieerde woensda
gavond voorts uitgbreid over de nota
van de Nederlandse Onderzoeken
Kring iNOK) inzake het nieuwe sum-
diebeleid van erm voor het- sociaar
cultureel werk. waarin de voornaams
bevoegheden worden overgen i,
naar de lagere overheden, pn"""#
gemeenten. De raad kon zich in P
cipe wel in dit nieuwe beleid 'JgiJ
het met enkele zwaarwegende lanw-
keningen. Zo werden met name vras*
tekens gezet bij de aanwezigheid van
voldoende mankracht bijdegem
ten om dit nieuwe beleid te kun
opvangen.
B. EN W. KORTGENE AAN RAAD:
VISSERS WERKEN
MEE AAN BEHOUD
VISMIJN
COLIJNSPLAAT - B. en w. van Kort-
gene doen er alles aan om de vismijn
in Colijnsplaat tc behouden. Tijdens
een extra raadsvergadering, vandaag,
donderdag, bespreekt de gemeente
raad een voorstel van het college om
de vismijn in ieder geval niet vóór 1
januari 1977 te sluiten. Eerder besloot
de raad het vismijnbedrijf niet voor 1
juli van dit jaar te sluiten; b. en w.
willen die termijn nu verlengen.
In het voorstel aan de gemeenteraad
schrijven b. en w.: „Wij stellen u voor
Auto's botsten
door voorrangsfout
MIDDELBURG - Bij een aanrijding
op de kruising De Ruyterstraat-
Poelendaeleweg in Middelburg raak
ten woenesdagmorgen twee pesone-
nauto's zwaar beschadigd. De auto's
botsten door een voorrangsfout, van
een van de twee betrokken bestuur
ders, frontaal.
Het ongeluk werd veroorzaakt door
automobilist G. de W. uit Vlissingen.
Deze reed over de Ruyterstraat de
kruising met de Poelendaeleweg op
zonder voorrang te geven aan een
daarnadrende auto. bestuurd door
B.B. uit Heinkenszand. De voorkant
van beide auto's werd bij de aanrijding
vernield.
Middelburger
bekneld onder
eigen auto
MIDDELBURG - Door onvoorzichtig
gesleutel raakte woensdagavond in
Middelburg de 35-jarige automobilist
K. V. bekneld onder zijn eigen auto.
Voor V. liep het ongeval nog vrij goed
af. Het letsel - waarvoor hij werd ver
voerd naar het ziekenhuis bleek be
perkt tot schaafwonden aan armen en
benen.
Het ongeval gebeurde om twintig voor
zeven. Met maar liefst drie knkken was
V. op dat moment bij zijn woning in
het Zanddorp bezig de remkabel onder
zijn auto te repareren. Door te hard
trekken aan de kabel sloeg een van de
krikken om en raakte hij bekneld-
Twee buren wisten de man echter snel
uit zijn benarde positie te bevrijden.
OPVOLGER VAN
J. VAN DER GIJP
Drs. J. W. Jansen (38)
hoofdinspecteur
directeur voor de
arbeidsvoorziening
MIDDELBURG - Tot
hoofdinspecteur-directeur van het
districtsbureau voor arbeidsvoorzie
ning in Zeeland is benoemd drs. J. W.
Jansen, de adjunct-hoofdinspecteur-
directeur van het overeenkomstige
bureau voor Noord-Brabant te 's-
Hertogenbosch
De heer Jansen volgt de heer J. van der
Gijp op. die zoals bekend in gelijke
functie is benoemd voor de provincie
Gelderland. De benoeming van de heer
Jzrnsen is formeel reeds per 1 juni jl. in
gegaan, maar de praktijk van dit mo
ment vraagt nog dat de nieuwe HID
van het districtsbureau Zeeland zijn
tijd verdeelt tussen de bureaus te Mid
delburg en Den Bosch,
Drs. Jansen was de laatste drie jaar
adjunct-HID in het district Noord-
Brabant Daaarvoor was hij waarne
mend directeur, later directeur van het
arbeidsbureau te Breda.
Na zijn studie aan de economische ho
geschool te Tilburg vervulde de heer
Jansen (thans 38 jaar) verschillende
functies bij het directoraat-generaal
voor de arbeidsvoorziening in Rijswijk.
Voorts deed hij gedurende korte perio
des ervaring op bij districtsbureaus en
arbeidsbureaus. Zo was de heer Jansen
gedurende korte tijd werkzaam op het
Middelburgse districtsbureau en op
het arbeidsbureau te Terneuzen. In
Den Bosch was de heer Jansen, voor
dat zijn benoeming tot adjunct-HID
volgde, werkzaam als arbeidsmarkt-
onderzoeker.
ZEEUWSE
Politiek
Gehoord in een Vlissingse tapperij:
Wiegel mag weieens bedenken, dat
ivie een kuil graaft voor een ander
een werknemer is.
IN STILLE OCEAAN DOOR 'RUS' AANGEVAREN EN MEEGENOMEN NAAR VLISSINGEN
„IK HOORDE KUAP
EN DACHT AAN
AANVAL WALVIS"
VLISSINGEN - „Zei'zeilen wordt
pas gevaarlijk als je denkt dat je
safe bent." De onverschrokken
Duitse solozeiler Willy Altmann
geeft ondanks een grote tegenslag
zijn wereldreis niet op. Noodged
wongen verblijft hij momenteel in
do Vlissingse jachthaven om zijn
alweer bijna opgekalefaterde jacht
weer zeeklaar te maken.
Zijn negen meter lange 'Sagitta II'
werd een week of vier geleden ter
hoogte van de Galapagos Eilanden
in de Stille Oceaan bij een aanva
ring mei de Russische 10.000-tonner
'Boris Zhemchuzhin' dusdanig be
schadigd. dat-ie voortzetting van
zijn tocht naar Australië en Nieuw-
Zeeland wel even kon vergeten. De
voorplecht en vooral ook de mast
hadden zo'n geweldige dreun te
verwerken gekregen, dat reparatie
dringend nodig was
„Het was daarnaast erg moeilijk om
voor reparatie terug te keren naar
Panama en toen heb ik het aanbod,
van die Russen om mee te varen
naar Vlissingen direct met graagte
aangenomen", vertelde de bouw
kundig architect woensdagmorgen.
„Bij elkaar heeft dat 'vervoer' naar
Vlissingen zo'n drie weken geduurd
Overigens was men aan boord erg
behulpzaam en vriendelijk. Ze heb
ben meegeholpen de aan boord ge
takelde 'Sagitta II alvast wat te re
pareren en verder hadden zc vóór de
aankomst al van alles gearrangeerd,
zodat ik spoedig weer onderdak in
de jachthaven had. En ik tref het
goed. want met name de jachtha-
venmeester staat me bij veel klus
sen bij".
Een ongeluk schuilt toch maar al
tijd weer in een klein hoekje, zo
heeft Willy Altmann ervaren. Toen
hij die noodlottige aanvaring kreeg
had-ie er al ongeveer 10.000 zeemij
len opzitten. In 1974 startte hij voor
zyn reis, waarvoor de uit Aken af
komstige Altmann enkele jaren
heeft uitgetrokken, in Mozambique.
Hy startte juist daar, omdat-ie
vanaf 1963 als architect in Johan
nesburg werkzaam was en ook
vanaf die tijd in Zuid-Afrika heeft
gewoond.
Met zijn jacht van Nederlandse ma
kelij vertrok de 36-jarige solozeiler
via de Indische Oceaan naar de
Rode Zee met de bedoeling om door
hel Suezkanaal in de Middellandse
Zee aan te belanden Het Suezka
naal kon Altmann echter niet door
omdat die als gevolg van de 'span
ning' tussen de omringende landen
was afgesloten. Dan maar met een
truck door Israël, besloot Altmann.
hetgeen gebeurde. Na zijn tocht
door de Middellandse Zee volgde de
Atlantische Oceaan die - onder
meer - via de Canarische Eilanden
werd overgestoken naar Panama.
Eenmaal het Panamakanaal door
was de bedoeling om koers te zetten
naar Nieuw-Zeeland. toen nog maar
net goed en wel ondeiweg de aanva
ring roet in het eten strooide.
Hoe dat allemaal kon gebeuren, is
Altmann nog niet helemaal duide
lijk. Hij wijt het aan - voor beide
schepen - onoplettendheid.
Zinken
Willv Altmann: „Het was half tien
in de morgen en er was een tame
lijk felle zon. Ik hoorde een ver
schrikkelijke klap en ik dacht me
teen: verdomme, dat wordt zinken.
Op dat moment was ik niet in de
cockpit, maar verbleef in 't voor
onder om enige klusjes te doen.
Onderwijl ik er zo snel mogelijk
trachtte uit te komen dacht ik aan
een aanval van een walvis. Dan
kun je je schip wel meteen vaarwel
zeggen. Maar ik zag een schip lang
szij varen en gelukkig maar, dat
iemand op de brug me nog op tijd
waarnam. Ze hadden er nauwelijks
of niets van gemerkt."
„Als je buiten de grote vaarroutes
zit. dan ben je ook niet altijd in de
cockpit, omdat er steeds weer aller
lei werkjes moeten worden opge
knapt. En tussendoor doe je .eens
een tukkie. terwijl je boot rustig
doorvaart op de stuurvaan. Je
wordt relaxed, zeker wanneer je een
week of drie geen enkel ander schip
in je buurt hebt gezien. Dat gold
voor die Rus ook want hoewel ze
me in het front naderden, hadden ze
me totaal niet opgemerkt Dat re
laxte gedoe is dus erg riskant, zo is
maar weer eens gebleken Dat over
komt me niet gauw meer", vertelt
Altmann nuchter
Eenzaam
„Mijn eerste soloreis gaat nu wel
voor een deel de mist in. Door dit
gebeuren verlies ik een paar maan
den. want sommige gebieden moet
je in het, gunstige seizoen doorkrui
sen Ja. de mensen vragen me we
ieens of ik me op z-ee niet eenzaam
voel, Ach, je weel ongeveer exact
hoe lang een bepaalde oversteek
duurt en daar stel je je op in. Ik
weet me best te vermaken met het
werk aan boord en m'n potje koken
Op een gegeven moment praat ik
ook tegen mezelf Zo houd ik me be
zig
Vastbesloten is Willy Altmann om
z'n reis zo spoedig mogelijk tc ver
volgen. „Ik wil deze trip per se
klaarspelen. Hoe lang het duurt zal
mij een zorg zijn. De nieuwe mast
staat er dit komende weekeinde
vast en zeker weer op en dan wil ik
via Spanje weer verder gaan. Het
moet en zal lukken!"