Duitse solo-zeezeiler Willy Altmann in Vlissingen gestrand „Vismijn Colijnsplaat niet sluiten voor 1 januari 1977" SMEDERIJ IN BORSSELE DOOR BRAND VERWOEST PZC/F Bever weer invoeren als inheemse diersoort Schade 55 a 60.000 gulden Rampenplan kerncentrale in Borssele goedgekeurd Bromfietser zwaar gewond te Terneuzen almanak provincie ons college le machtigen alles te doen wat. In het belang van het vlsmijnbed- rijf noodzakelijk geacht wordt. Zo noemen wij de aantrekking van een mijnmeester-administrateur Wij be schikken momenteel nog niet over de toegezegde brief van Zevibel. maar wij hebben de indruk dat de vissers van hun kant al het mogelijke in het werk zullen stellen aan het streven tot het behoud van de vismijn mee te wer-' ken." Zoals bekend wordt het voortbestaan van de vismijn al geruime tijd be dreigd. Oorzaak van de problemen is het jaarlijks terugkerende exploitatie tekort. dat met name ook steeds zwaarder gaat drukken op het gemeen telijk budget. Overigens willen zowel gemeente als visserij vertegenwoordi gers er alles aan doen om de vismijn voor Colijnsplaat te behouden B. en w. hebben nu een globale begroting opge steld. In het voorstel aan de raad schrijft het college onder meer. „Ener zijds moet worden getracht de op brengst van mijnrechten te verhogen, hetgeen niet mogelijk is door verho ging van het tarief van deze rechten. Het, enige mogelijke is dus verhoging van omzet De verhoging van de omzet is afhankelijk van de goede wil van de vissers, die bereid moeten zijn zoveel mogelijk op de mijn in Colijnsplaat aan te voeren." Volgens b. en w is deze goede wil wel degelijk aanwezig. „Een dergelijk positief geluid konden wij een halfjaar geleden niet laten horen," al dus het college. B. en w. hebben berekend dat bij de huidige omzet en meer hormale prijzen de besomming voor 1976 rond de 3 mil joen gulden zou bedragen. De op brengst van mijnrechten is in dit geval ƒ90.000. Tegenover verhoging van de baten moet. worden geprobeerd, menen b. en w„ de lasten te drukken. „Dit kan hoofdzakelijk gebeuren in de personele sfeer. Getracht moet worden het aan tal personeelsleden terug te brengen tot een mijnmeester-administrateur en een mijnknecht. Momenteel wordt be schikt over een mijnmeester en een administrateur, die beiden 65 jaar zijn én een mijnknecht. Zoals u bekend is is de assistent-mijn knecht per 1 juni 1976 niet meer werkzaam bij de vis mijn," aldus het college. De perso neelskosten worden geraamd op 95.000. De totale lasten op 125.000. Na aftrek van de geraamde opbrengst van 90.000 blijft voor de gemeente nog een tekort van 35.000. B. en w. tenslotte. „Onze conclusie is dat onder deze voorwaarden het tekort kan worden beperkt lot een bedrag van 35.000 tot 50.000 per jaar. Bij dit worden gerealiseerd, is het nodig over alles is er verder van uitgegaan dat de enige tijd te kunnen beschikken, Wij vissers medewerking verlenen bij het stellen u dan ook voor de mijn niet wegen en klaar zetten van de produk- voor 1 januari 1977 te sluiten De ten. Om te kunnen vaststellen in hoe- raadsvergadering begint vanmiddag verre een en ander in de praktijk kan om twee uur PLEIDOOI MR. TH. LEBRET: „BIJ UITSTEK GESCHIKT VOOR BEHEER NATUUR RESERVATEN" AMSTERDAM - De bever zou in ons land opnieuw als inheemse diersoort ingevoerd dienen te wor den Zij zijn namelijk bij uitstek geschikt voor het 'beheer' van de zogenaamde natte natuurreserva ten. Dit is de mening van mr, Th. Lebret. officier van justitie in Mid delburg en natuurbeschermer in een artikel in het tijdschrift 'Na tuur en Landschap'. „De bever is sinds 1827 niet meer in ons land waargenomen. Voor die tijd moeten ze zeer talrijk zijn ge weest". aldus mr. Lebret in het tijd schrift. De bevers kwamen vooral voor in rivierarmen, beekdalen en zoetwaterveenmoerassen. Mr. Lebret is voorstander van het nemen van proeven met de water bewoner bever, die volgens hem een 'wezenlijke rol' kan vervullen in 'natte' natuurgebieden. De dieren geven naar zijn mening weinig pro blemen: Zij zijn eenvoudig uit te zetten en gedijen goed in dichtbe volkte gebieden. Mr. Lebret bezocht twee jaar gele den het Zwitserse bevergebied in de buurt van Genéve. De Zwitserse au toriteiten brachten de bevers in de jaren vijftig met succes terug, aldus mr. Lebret. Volgens hem bestaal er geen gevaar, dat de bever zich al te snel zal voortplanten Het is ook niet waar. aldus mr. Lebret, dat de bevers voor het bouwen van hun be roemde dammen grote schade zou den aanrichten aan bomen en struikgewas. In heel Europa komen momenteel enige tienduizenden bevers voor, maar de meeste wonen in Noorwe gen en Zweden. In OosVDuitsland komen nog enkele honderden exemplaren voor, in West-Duitsland heeft men ruim 15 jaar geleden be vers uitgezet, volgens mr. Lebret eveneens met succes. Hij doet Nederlandse milieu organisaties. zoals de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten, de suggestie de bever snel op proef in te voeren „Het accepteren van hun afwezigheid is een vorm van fout natuurbeheer", vindt hij. BORSSELE - De oude smede rij aan de Ooststraat in Bors- sele is woensdagmiddag bij een uitslaande brand totaal ver woest. De smerderij werd ge- Bromfietser gewond bij aanrijding ZAAMSLAG - De bromfietser J. D. uit Axel liep woensdagmorgen in Zaams- lag lichte verwondingen op toen hij op de kruising Molenstraat- Diaconessestraat werd aangereden door de automobilist G. van H. uit Groenendijk. Van H. verzuimde de bromfiets, die in de Molenstraat reed, voorrang te ge ven D. is overgebracht naar het Elisa- bethziekenhuis in Sluiskil. KONINKLIJK BESLUIT IN STA A TSCOURANT ONTWERP AL IN 1973 INGEZONDEN bruikt als stal en opslagplaats voor stro, isolatiemateriaal voor centrale verwarming en dakbedekking. Een in de stal staadn paard kon uit de vlammen worden gered. De schade bedragt ongeveer vij fenvijftig a zestigduizend gul den. De brand brak om ongeveer kwart voor twee uit. Waarschijnlijk is het vuur ontstaan door kinderen, die in de opslagruimte met lucifers aan het spe- ADVERTENTIE HEINKENSZAND - De rampenrege ling van de kerncentrale in Borssele wordt binnenkort goedgekeurd door de minister van volksgezondheid en milieuhygiëne. Het betreffende ko ninklijk besluit is al in de Staatscou rant gepubliceerd. De ontwerp regeling. zoals die door de gemeente Borsele naar de minister was inge zonden. is vrijwel onveranderd goed gekeurd. De goedkeuring van het rampenplan voor de kerncentrale heeft lang op zich laten wachten. In 1973 werd het ont werp al ingezonden. De uitspraak van de minister erover liet echter steeds maar op zich wachten En dat, werd de minister door onder anderen de Bor sele gemeenteraad niet in dank afge nomen. Burgemeester G. H. E. M. van Waes van Borsele zegt er nu over: „Ach, laten we alles maar vergeten wat er in het verleden heeft gespeeld. Mi nister Vorrink is kennelijk allergisch voor alles wat met kernenergie te ma ken heeft. Daarom heeft het allemaal zo lang geduurd". Overigens werd er tijdens dat wachten op de goedkeuring niet gevreesd dat het ontwerp niet' goedgekeurd zou worden. De normen, waarvan in de regeling was uitgegaan, staan nu eenmaal vast en daarom kon er geen wezenlijk andere regeling uit de bus komen. De Borselse rampenregeling staat model voor der gelijke regelingen voor de kerncentra les van Putten en Dodewaard. De rampenregeling voor de kerncen trale in Borssele krijgt nu haar formele onderbouw. Ook zonder de formele goedkeuring had er bij eventuele ca lamiteiten al opgetreden kunnen wor den, maar men zou dan afhankelijk: zijn geweest van de goede wil van de verschillende instanties. Competentie geschillen zullen na de goedkeuring niet meer bestaan. Ook kan er dan meer aan de uitwerking van de regeling worden gedaan en er kan geoefend worden om te zien hoe alles in de prak tijk verloopt. was binnen vijf minuten ter plaatse en werd later geassisteerd door de korp sen uit 's-Heerenhoek en Heinteis zand. Het vuur werd met vijf stralen bestreden. De naast het brandende pand gelegen woningen liepen alleen een beetje waterschade op. Na onge veer een half uur was de brandweer te: vuur meester. Het nablussen nam nog lange tijd in beslag, omdat al het smeulende hooi op de zolder verwij derd moest worden. De eigenaar van de oude smederij is tegen brand verze kerd. len v In de opslagruimte lag ook wat stro, dat meteen vlam vatte. Op de zolder lag een voorraad hooi. waardoor al snel de vlammen aan beide kanten uit het dak sloegen. De Borsselse brandweer TERNEUZEN - De bromfietser W. D. (59) uit Terneuzen is woensdagmiddag zwaar gewond, nadat hij op de Axel- sestraat was aangereden door een vrachtwagen, bestuurd door M. K. uit Axel. De bromfietser reed op het rijwielpad, toen hij werd geraakt door K.,1 die rechtsaf de Dokweg wilde nslaan. D. is overgebracht naar het Julianazieken- huis m Terneuzen en later met ernstig hoofdletsel naar het academisch zie kenhuis in Gent vervoerd. ZWEEFVLIEG- INSTRUCTEUR VLIEGT AFSTAND VAN 303 KM TERNEUZEN - De heer L M. Jan sen, lid van de Eerste Zeeuws Vlaamse Aeroclub (EZAC) beeft vo rige week een vlucht van 303 km gemaakt met een zweefvliegtuig van Axel naar Lehms in Duf De heer Jansen was om 11.35 uur opgestegen van het zweefvliegveld Smitsschorre te Axel mei het zweefvliegtuig Schlucher KA-8h PH-359 (Fontargen). De vlucht had tot doel de afstandseis voor het gouden zweefvliegbrevet-, te weten 300 km. Na een zweefvliegvlucht van 6 uur en 45 min., via de vlieg velden Antwerpen, Hoevenen, Woensdrecht, Seppe, Gllze-Rijen, Nistelroden, Malden, Kalkar, en Twente is de heer Jansen gel het dorpje Lems. Pas deze week is de goedkeuring gekomen van de KNZVL en is Jansen zeker van een gouden brevet. DONDERDAG 3 JUNI 1976 Automobilist rijd bromfietser aan MIDDELBURG - Bij een aanrijding door een auto raakte woensdagmid dag rond 5 uur op de ventweg van de Nieuwe Vlissingseweg de 22-jarige bromfietser R. J. R, uit Vlissingen licht gewond. Ilij hoefde niet te wor den opgenomen in het ziekenhuis. De man werd aangereden door een au to, bestuurd door de Vlissinger W. li- die vanaf de rijbaan van de Nieuwe Vlissingseweg over de wegberm de naastgelegen ventweg opreed. De au tomobilist maakte deze manoeuvre omdat het wachten voor een stoplicht op de gedeeltelij K afgesloten rijbaan hem te lang duurde. Jeugdraad positief over subsidie voor beroepskracht van CN V-werkende jeugd MIDDELBURG - De Zeeuwse Jeugd- razd heeft woensdagavond besloleo om gedeputeerde staten te advisw» over een subsidie-aanvraag val CNV-werkende jeugd voor de aan# ling van een vaste beroepskracht» raad sprak daarbij de wenselijkBti uit om de situatie van de organisatie voor werkende jongeren in Zeeland m z'n geheel - naast de CNV-werkende jeugd ook de KWJ en het jonderencontact - nader tc benen. Tevens sprak de jeugdraad zie-. u« voor het opstellen van ee nota over activiteiten voor werkende jongeren m Zeeland, waarbij ook de onderwij®- pecten moeten worden betrokken, m wil dit doen in samenwerking met an dere instellingen zoals de wrkgroep vervolgonderwijs werkende jong van de provinciale onderwyscomm De jeugdraad discussieerde woensda gavond voorts uitgbreid over de nota van de Nederlandse Onderzoeken Kring iNOK) inzake het nieuwe sum- diebeleid van erm voor het- sociaar cultureel werk. waarin de voornaams bevoegheden worden overgen i, naar de lagere overheden, pn"""# gemeenten. De raad kon zich in P cipe wel in dit nieuwe beleid 'JgiJ het met enkele zwaarwegende lanw- keningen. Zo werden met name vras* tekens gezet bij de aanwezigheid van voldoende mankracht bijdegem ten om dit nieuwe beleid te kun opvangen. B. EN W. KORTGENE AAN RAAD: VISSERS WERKEN MEE AAN BEHOUD VISMIJN COLIJNSPLAAT - B. en w. van Kort- gene doen er alles aan om de vismijn in Colijnsplaat tc behouden. Tijdens een extra raadsvergadering, vandaag, donderdag, bespreekt de gemeente raad een voorstel van het college om de vismijn in ieder geval niet vóór 1 januari 1977 te sluiten. Eerder besloot de raad het vismijnbedrijf niet voor 1 juli van dit jaar te sluiten; b. en w. willen die termijn nu verlengen. In het voorstel aan de gemeenteraad schrijven b. en w.: „Wij stellen u voor Auto's botsten door voorrangsfout MIDDELBURG - Bij een aanrijding op de kruising De Ruyterstraat- Poelendaeleweg in Middelburg raak ten woenesdagmorgen twee pesone- nauto's zwaar beschadigd. De auto's botsten door een voorrangsfout, van een van de twee betrokken bestuur ders, frontaal. Het ongeluk werd veroorzaakt door automobilist G. de W. uit Vlissingen. Deze reed over de Ruyterstraat de kruising met de Poelendaeleweg op zonder voorrang te geven aan een daarnadrende auto. bestuurd door B.B. uit Heinkenszand. De voorkant van beide auto's werd bij de aanrijding vernield. Middelburger bekneld onder eigen auto MIDDELBURG - Door onvoorzichtig gesleutel raakte woensdagavond in Middelburg de 35-jarige automobilist K. V. bekneld onder zijn eigen auto. Voor V. liep het ongeval nog vrij goed af. Het letsel - waarvoor hij werd ver voerd naar het ziekenhuis bleek be perkt tot schaafwonden aan armen en benen. Het ongeval gebeurde om twintig voor zeven. Met maar liefst drie knkken was V. op dat moment bij zijn woning in het Zanddorp bezig de remkabel onder zijn auto te repareren. Door te hard trekken aan de kabel sloeg een van de krikken om en raakte hij bekneld- Twee buren wisten de man echter snel uit zijn benarde positie te bevrijden. OPVOLGER VAN J. VAN DER GIJP Drs. J. W. Jansen (38) hoofdinspecteur directeur voor de arbeidsvoorziening MIDDELBURG - Tot hoofdinspecteur-directeur van het districtsbureau voor arbeidsvoorzie ning in Zeeland is benoemd drs. J. W. Jansen, de adjunct-hoofdinspecteur- directeur van het overeenkomstige bureau voor Noord-Brabant te 's- Hertogenbosch De heer Jansen volgt de heer J. van der Gijp op. die zoals bekend in gelijke functie is benoemd voor de provincie Gelderland. De benoeming van de heer Jzrnsen is formeel reeds per 1 juni jl. in gegaan, maar de praktijk van dit mo ment vraagt nog dat de nieuwe HID van het districtsbureau Zeeland zijn tijd verdeelt tussen de bureaus te Mid delburg en Den Bosch, Drs. Jansen was de laatste drie jaar adjunct-HID in het district Noord- Brabant Daaarvoor was hij waarne mend directeur, later directeur van het arbeidsbureau te Breda. Na zijn studie aan de economische ho geschool te Tilburg vervulde de heer Jansen (thans 38 jaar) verschillende functies bij het directoraat-generaal voor de arbeidsvoorziening in Rijswijk. Voorts deed hij gedurende korte perio des ervaring op bij districtsbureaus en arbeidsbureaus. Zo was de heer Jansen gedurende korte tijd werkzaam op het Middelburgse districtsbureau en op het arbeidsbureau te Terneuzen. In Den Bosch was de heer Jansen, voor dat zijn benoeming tot adjunct-HID volgde, werkzaam als arbeidsmarkt- onderzoeker. ZEEUWSE Politiek Gehoord in een Vlissingse tapperij: Wiegel mag weieens bedenken, dat ivie een kuil graaft voor een ander een werknemer is. IN STILLE OCEAAN DOOR 'RUS' AANGEVAREN EN MEEGENOMEN NAAR VLISSINGEN „IK HOORDE KUAP EN DACHT AAN AANVAL WALVIS" VLISSINGEN - „Zei'zeilen wordt pas gevaarlijk als je denkt dat je safe bent." De onverschrokken Duitse solozeiler Willy Altmann geeft ondanks een grote tegenslag zijn wereldreis niet op. Noodged wongen verblijft hij momenteel in do Vlissingse jachthaven om zijn alweer bijna opgekalefaterde jacht weer zeeklaar te maken. Zijn negen meter lange 'Sagitta II' werd een week of vier geleden ter hoogte van de Galapagos Eilanden in de Stille Oceaan bij een aanva ring mei de Russische 10.000-tonner 'Boris Zhemchuzhin' dusdanig be schadigd. dat-ie voortzetting van zijn tocht naar Australië en Nieuw- Zeeland wel even kon vergeten. De voorplecht en vooral ook de mast hadden zo'n geweldige dreun te verwerken gekregen, dat reparatie dringend nodig was „Het was daarnaast erg moeilijk om voor reparatie terug te keren naar Panama en toen heb ik het aanbod, van die Russen om mee te varen naar Vlissingen direct met graagte aangenomen", vertelde de bouw kundig architect woensdagmorgen. „Bij elkaar heeft dat 'vervoer' naar Vlissingen zo'n drie weken geduurd Overigens was men aan boord erg behulpzaam en vriendelijk. Ze heb ben meegeholpen de aan boord ge takelde 'Sagitta II alvast wat te re pareren en verder hadden zc vóór de aankomst al van alles gearrangeerd, zodat ik spoedig weer onderdak in de jachthaven had. En ik tref het goed. want met name de jachtha- venmeester staat me bij veel klus sen bij". Een ongeluk schuilt toch maar al tijd weer in een klein hoekje, zo heeft Willy Altmann ervaren. Toen hij die noodlottige aanvaring kreeg had-ie er al ongeveer 10.000 zeemij len opzitten. In 1974 startte hij voor zyn reis, waarvoor de uit Aken af komstige Altmann enkele jaren heeft uitgetrokken, in Mozambique. Hy startte juist daar, omdat-ie vanaf 1963 als architect in Johan nesburg werkzaam was en ook vanaf die tijd in Zuid-Afrika heeft gewoond. Met zijn jacht van Nederlandse ma kelij vertrok de 36-jarige solozeiler via de Indische Oceaan naar de Rode Zee met de bedoeling om door hel Suezkanaal in de Middellandse Zee aan te belanden Het Suezka naal kon Altmann echter niet door omdat die als gevolg van de 'span ning' tussen de omringende landen was afgesloten. Dan maar met een truck door Israël, besloot Altmann. hetgeen gebeurde. Na zijn tocht door de Middellandse Zee volgde de Atlantische Oceaan die - onder meer - via de Canarische Eilanden werd overgestoken naar Panama. Eenmaal het Panamakanaal door was de bedoeling om koers te zetten naar Nieuw-Zeeland. toen nog maar net goed en wel ondeiweg de aanva ring roet in het eten strooide. Hoe dat allemaal kon gebeuren, is Altmann nog niet helemaal duide lijk. Hij wijt het aan - voor beide schepen - onoplettendheid. Zinken Willv Altmann: „Het was half tien in de morgen en er was een tame lijk felle zon. Ik hoorde een ver schrikkelijke klap en ik dacht me teen: verdomme, dat wordt zinken. Op dat moment was ik niet in de cockpit, maar verbleef in 't voor onder om enige klusjes te doen. Onderwijl ik er zo snel mogelijk trachtte uit te komen dacht ik aan een aanval van een walvis. Dan kun je je schip wel meteen vaarwel zeggen. Maar ik zag een schip lang szij varen en gelukkig maar, dat iemand op de brug me nog op tijd waarnam. Ze hadden er nauwelijks of niets van gemerkt." „Als je buiten de grote vaarroutes zit. dan ben je ook niet altijd in de cockpit, omdat er steeds weer aller lei werkjes moeten worden opge knapt. En tussendoor doe je .eens een tukkie. terwijl je boot rustig doorvaart op de stuurvaan. Je wordt relaxed, zeker wanneer je een week of drie geen enkel ander schip in je buurt hebt gezien. Dat gold voor die Rus ook want hoewel ze me in het front naderden, hadden ze me totaal niet opgemerkt Dat re laxte gedoe is dus erg riskant, zo is maar weer eens gebleken Dat over komt me niet gauw meer", vertelt Altmann nuchter Eenzaam „Mijn eerste soloreis gaat nu wel voor een deel de mist in. Door dit gebeuren verlies ik een paar maan den. want sommige gebieden moet je in het, gunstige seizoen doorkrui sen Ja. de mensen vragen me we ieens of ik me op z-ee niet eenzaam voel, Ach, je weel ongeveer exact hoe lang een bepaalde oversteek duurt en daar stel je je op in. Ik weet me best te vermaken met het werk aan boord en m'n potje koken Op een gegeven moment praat ik ook tegen mezelf Zo houd ik me be zig Vastbesloten is Willy Altmann om z'n reis zo spoedig mogelijk tc ver volgen. „Ik wil deze trip per se klaarspelen. Hoe lang het duurt zal mij een zorg zijn. De nieuwe mast staat er dit komende weekeinde vast en zeker weer op en dan wil ik via Spanje weer verder gaan. Het moet en zal lukken!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2