Statencommissie komt niet tot
advies over tracé leidingstraat
Periode-Oreel gaf de Haven
van Vlissingen een wereldnaam
Provincie brengt nota
openluchtrecreatie
Bijna-aanvaring voor
nieuwe schippers-serie
in Terneuzen gefilmd
Stelt u prijs op een onpartijdig
verzekeringsadvies
^NSDAG2JUNn976
MOGELIJKHEDEN 'DE POEL'EN 'LANGS RIJKSWEG 58'NOG OPEN
iADVERTENTIEi
MIDDELBURG - De adviescommissie voor de streekplannen uit de staten van
Zeeland is er dinsdagmorgen niet toe gekomen gedeputeerde staten een advies
Ugeven over de keuze voor het tracé van de - toekomstige - pijpleidingen-
jirook door West-Zuid-Beveland. Het gaat daarbij om een tracé of door hel
Poelgebïed óf langs de rijksweg 58. In een vorige vergadering - maart 1975 -
«igde de commissie naar hel tracé-rijksweg. Nu men dinsdag werd gec^nfron- Toek'OlïlSl
U«rd met een aantal bezwaren en de - vooralsnog - ambtelijke reactie daarop.
l*am men niet tot een uitspraak. Daarop stelde voorzitter mr. J. P. Boersma
voor de commissie alle stukken van de voorbereidende werkgroep in handen te
ilellen voor nadere studie, en - na overleg in de fractie - weer op deze zaak
lenig te komen in de vergadering van vrijdag 6 augustus.
dingstrook gehouden En waarom kiest
men voor West-Zuid-Beveland de
rijksweg en voor oostelijk Beveland
niet?"
ADVIES UITGESTELD TOT DE
VERGADERING VAN 6 AUGUSTUS
flidens de discussie deed zich de ver
warrende situatie voor, dat verschil
lende commissieleden zich niet meer
herinnerden, dat er van hun kant eer
der een uitspraak over het tracé is ge
daan: de notulen van de vergadering
m maart 1975 moesten boven water
sorden gehaald om het geheugen op te
Irissen. Gedeputeerde Boersma wees
cop, dat er aanvankelijk in de werk-
noep. die het tracé bestudeerde, geko-
Kfiisvoor De Poel. G.s. - zo zei hij -
hebben toen laten weten, dat men ook
ed onderzoek wilde naar het alterna
te langs rijksweg 58. dat wel was ge
noemd, maar niet bestudeerd. „Dat
tracé is er tenslotte uitgekomen." zo
zei mr. Boersma,
Bij de behandeling van een aantal in
gebrachte bezwaren maakte met name
CDA-lid G. J. de Jager zich sterk voor
een alsnog opteren van het zuidelijk
tracé door De Poel „Er is in de werk
groep talloze malen over deze zaak
vergaderd." hield hij het gezelschap
voor „Men is er met uniform uitgeko
men. De meest betrokkenen uit ver
schillende landbouwkringen zaten wel
op één noemer. In het ruilverkave-
lingsgebied is er rekening met een lei-
CEDEPUTEERDE VANGEESBERGEN:
STUK KOMT NOG
DIT JA AR UIT
MIDDELBURG - Gedeputeerde staten
tan Zeeland zullen nog dit jaar met
een provinciale nota over de open
luchtrecreatie komen. Dit stuk - zo is
ie verwachting - kan dan volgend
tourjaar in de staten van Zeeland
«orden behandeld. Gedeputeerde A.
L van Geesbergen - recreatie en
'tweede man' voor ruimtelijke orde-
cisg- deelde dat dinsdagmorgen mee
de adviescommissie uit de staten
or de streekplannen, tijdens de be
handeling van de verstedelijkingsno-
kwam met zijn mededeling, nadat
er uil de commissie was betoogd, dat
de verstedelijkingsnota 'voor Zeeland
weinig revelant is'. (L. A. M. Elenbaas
iwdj en'vrij theoretisch is' (P. G. v. d.
(cdai. Gedeputeerde mr J. P.
B-ersmairaimtelijke ordening) wees er
irirbijop. dat voor Zeeland de in het
'aar verwachte nota over de lande-
ca gebieden onmisbaar is, maar dat
té verstedelijkingsnota ook voor
égovincie wel enkele hoofdlijnen
fcaaigegeven. Toen de heer P. G.
i d tee daarop informeerde of er
«landt gedacht aan een landelijke
rsoöenota, kwam gedeputeerde
Va Geesbergen met de mededeling
w Ka provinciaal stuk.
Mr, Boersma was het niet helemaal
as met de opvatting van wd-
comrisaelid Elenbaas. dat de verste-
tójimgsnota voor Zeeland 'van wei-
Eg concrete betekenis' is. In dat ver
wees hij op de landelijk gestimu-
fcaie groei voor West-Brabant, de
vsrtsöegenheid. die daar voor nodig
is en de Brabantse gedachten aan een
Eamerssaal- of Valkenisseplan. 'Wat
?aat Brabant doen en wat is daarvan
tjroorbeeld de mvloed op Tholen of
ïwaal?" zo vroeg hij zich at
werd er uit de commissie van
lende kanten - Elenbaas, Van
feHade tppr) - op geattendeerd, dat
Zeeuwse staten weinig voor deze
feoea voelen en ze zelfs afwijzen,
wisma: „Maar ik heb wel dp indruk,
ei:Brabant er toch nog een beetje aan
sissiioudt. Je kunt natuurlijk van Zee-
ai wel gaan praten over de vraag ol
K allemaal zo snel moet".
Prognoses
Op de vraag van de heer Van der Heide
Vs aanijken tegen de prognoses
wr de bevolkingsgroei, betoogde mr
oersma: „Ik ben altijd geneigd prog-
wf te relativeren. De vraag is: wat
•Mi we zelf, waarheen willen we het
PWproces leiden? Je weet, dat steden
raa een industriegebied als het Sioe
«n groeien evenals de kanaalzone
dat daarvan ook een uitstraling
p1 naar verschillende plattelands
kern de omgeving. Het. gaat daar-
orn Qe hoofdlijnen van het. beleid,
voorstaat en of er dan in een be-
:~°ePenode duizend of tweeduizend
esen meer of minder dan volgens de
kmng mag bijkomen, is onderweg
Die bÜstelhng gebeurt in
-Praktijk toch en je tast er je hoofd-
het beleid niet. mee aan. Je
p- 'i toch met meer duizend hectare
De Klappers"
winnaar
district Zeeland
UMif^ND*JKE Het herenteam
Krabhendi'iJ1 'De ^'aPPers' te
'ditereen heeft voor de tweede
vahetrfV? -endC keer de wisseibeker
£nalewprt h "^1Zeelami gewonnen, De
ütK=nnu J tegen het heren team
Gewerd met 5-1 gewonnen.
industrieterrein in één keer ontwikke
len." De heer G. J. de Jager benadruk
te, dat- in landelijk verband - verstede
lijking altijd verlies van cultuurgrond
inhoudt en pleitte ervoor om in bij-
voorbeeld de Markerwaard ook ruimte
te reserveren voor compensatie van dit
grondverlies. De commissie ging ak
koord met de notitie over de verstede
lijkingsnota van de ambtelijke dien
sten. Dit stuk zal - met het verslag van
de vergadering - aan de minister wor
den gestuurd in het kader van het
overleg met de provincies over de nota.
Van dc kant van de heren P. J. Hui-
brecht tpvdal en W. v. d. Heide (ppri
kwam de kanttekening, dat men uit
planologische en landschappelijke
overwegingen liever het rijksweg-
tracé dan De Poel kiest. Gedeputeerde
Boersma vond het zuidelijke Poel
tracé voor dc strook „geen onredelijke
oplossing, maar meende: „Bij een af
weging van de belangen is er een dui
delijk voordeel voor rijksweg 58. Wij
kunnen nu niet zeggen hoe de ontwik
keling in de toekomst zal zijn, maar
als de strook moet uitgroeien tot een
leidingstraat, kom je in De Poel in de
problemen, terwijl je langs de rijks
weg wel meer mogelijkheden hebt.
Het gaat er mee om de beste oplossing
voor de toekomst veilig te stellen."
Als voordeel van De Poel noemde
PPD-directeur dr. A. Adriaansens, dat
er al een paar leidingen liggen, maar
hij was het eens met mr. Boersma: ..Bij
een verdere ontwiikeling. zeg tien.
twaalf leidingen, wordt ae aantasting
van De Poel een moeilijke zaak." Mei
name de heren P. G. van den Bosse
tcdai en L. A. M. Elenbaas (wdi opper
den de mogelijkheid om nog eens alle
voors en tegens van de tracés te bekij
ken. waarna tot uitstel van de advise
ring aan g.s. werd besloten-
Eerder had de commissie er vrijwel al
gemeen op aangedrongen om bij een
leidingstrook de mogelijkheden van
individuele leidingen elders minimaal
te maken. Men toonde zich over die
mogelijkheden zelfs 'verontrust'. „Er
moeten toch wel verschrikkelijke
zware argumenten zijn om ze uit de
leidingstrook te houden en elders een
leiding te laten maken," was de opvat
ting. Mr. Boersma was het met die op
vatting wel eens. Hij wees erop, dat
éérst de gemeenten daaraan goedkeu
ring moeten geven en dat dit daarna
nog 'ter controle" bij de provincie
komt: hij was bereid om dergelijke
aanvragen in de adviescommissie voor
de streekplannen voor te leggen. De
gedeputeerde betoogde, dat men - bij
een keuze voor het rijksweg-trace in
West-Beveland - de bestaande leidin
gen niet kan verplaatsen en wees e.-op.
dat men via kruisingen van wegen en
met name het Kanaal door Zuid-
Beveland toch op hepaalde punten aan
een tracéstuk vastzit.
Zeeland in 1975
derde op nationale
autolijst CBS
VLISSINGEN - In Zeeland waren op 1
augustus 1975 ongeveer 86.000 perso
nenauto's. Dat blijkt uil een onder
zoek dat het Centraal Bureau voor de
Statistiek 'dankzij de sanering van
het kentekenregister van de Rijks
dienst Wegenverkeer door de uitgifte
van deel 3 van het kentekenbewijs
voor het eerst sinds 1966 heeft kunnen
doen'.
Uit het onderzoek komt verder naar
voren dat 261 van de duizend Zeeuwen
in 1975 in het bezit waren van een auto.
Zeeland lag hiermee landelijk op de
derde plaats achter Drenthe met 275
auto's op de duizend inwoners. Het
laagst was de autodichtheid in Fries
land <232 per duizend inwonersi en
Limburg <235 per duizend inwoners).
CPJ Zeeland hield
jaarlijkse sportdag
GOES - De Zeeuwse Christelijke Plat
telands Jongeren hielden de jaarlijkse
sportdag te Goes. Op het programma
stonden onder andere touwtrekken,
voetbal, hardlopen en speerwerpen
voor dames en heren.
De uitslag luidt: 1. Bevelanden 26 pnt..
2. Walcheren Nrd 20 pnt3.
Zeeuwsch-Vlaanderen 18 pnt.. 4. Mid
delburg 5 pnt., 5. Schouwen 4 pnt.
Tevens werd de uitslag bekend ge
maakt van de toneel-jury: 1.
Walcheren-Noord. 2. Bevelanden, 3.
Middelburg, 4. Schouwen-Duiveland.
Bij de persoonlijke klassering kwam
Foort Sandee als eerste uit de bus. 2e
werd Marja Francke en op een ge
deelde 3e plaats Jan Wattel en Jan
Louwerse
Onpartijdige verzekeringsadviseurs bestaan v;el degeiij<. 2
'namens een bepaalde maatschappijmaar zijn volkomen
helpen u aan de verzekering die ii nodig heeft. U vindt ze v
sticker op deur of ruit ziet. Stap er eens binnen.
(puolikdtie var, Detra-llcyd. die vind! dai u geen
Ds. M. H. Strating
met emeritaat
MIDDELBURG - Ds. H. M. Strating
die werkzaam is op het Hervormd
Kerkcentrum (in het bijzonder voor de
Provinciale Diaconale Commissie) te
Middelburg gaat op 9 juni met emi
raat.
Ter gelegenheid van zijn afscheid
houdt de 65-jarige predikant tijdens de
avondbijeenkomst van de Provinciale
Kerkvergadering op 9 juni een inlei
ding over het onderwerp: „Ontwikke
lingen in kerk en samenleving in Zee
land". De vergadering, die wordt ge
houden in de 'Prins va Oranje" te Goes
begint om half acht.
politie
'Steen'
Vnjda§ speelt het eer-
Van de "jkspolities-
tor' uil het district
saaS-Mssss
^ÏKïb uitkomende in de 3e
gesPeeld op het ter-
k Vereniguig Steen 10
en begint m 19.30 uur.
DIRECTEUR C. OREEL VEERTIG JAAR BIJ NV HAVEN
VLISSINGEN - „Het streven is er
op gericht van dit Vlissingse ha
venbedrijf een handelshaven van
enige importantie te maken, zodat
we verbindingen krijgen met ver
schillende werelddelen". Bijna
acht jaar nadat de heer C. Oreel als
nieuwe directeur van de NV Haven
van Vlissingen deze 'toekomstvisie'
in een PZC-interview uitsprak,
constateerde hij: „Tot in het mid
den van de jaren zestig was Vlis
singen in de wereld een kleine, on
bekende haven. Nu, anno 1976 is
Vlissingen wijd en zijd bekend als
haven. Ze kennen ons tot in Austra
lië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika.
De verbindingen met de diverse
werelddelen zijn tot stand ge
bracht".
Volgende week vrijdag - in het Vlis
singse Britannia' van half vijf tot
half zeven - viert de heer Oreel zijn
veertigjarig jubileum bij de NV Ha
ven van Vlissingen. een bedrijf,
waar hij in 1936 als jongste be
diende kwam. waar hij alles deed,
van boekhouding tot expeditie en
zelfs chef van de technische dienst
en waar hij in 1968 de hoogste sport
van de ladder bereikte, directeur, na
twee jaar als waarnemend-directeur
te zijn opgetreden.
Over de laatste tien jaar wordt in
havenklingen nu al gesproken van
de periode-Oreel. Tien jaren van
formidabele uitbouw van het Vlis
singse havenbedrijf, dat met rond
driehonderd werknemers tot de
middelgrote werkgevers van
Midden-Zeeland kan worden gere
kend. Aan die groei komt. als het
aan de heer Oreel ligt. voorlopig
geen einde. De toekomst ziet hij
met vertrouwen tegemoet.
Voorzichtig formuleert hij: „We zijn
momenteel als Haven van Vlissin
gen met diverse groeperingen in
onderhandeling. Dit jaar wordt weer
een jaar van beslissingen. Er zal
weer meer geïnvesteerd moeten
worden, de werkgelegenheid zal
worden uitgebreid. Het herstel van
de wereldeconomie zal zich dan wel
moeten doorzetten". Dieper wil
Oreel er niet op ingaan: „Ik laat nog
niet het achterste van mijn tong
zien. Ik vind, dat ik nu toch al mijn
nek ver uitsteek".
Telefoon
Zeventien jaar was Cor Oreel. toen
hij in dienst kwam bij de ft\' Ha
ven van Vlissingen. „Crisistijd",
herinnert hij zich. In Antwerpen
werd gestaakt. In de haven van
Vlissingen lagen een paar schepen.
Dat gaf me een drukte. Links en
rechts werd personeel aangetrok
ken. Voor de bediening van de tele
foon hadden ze een handige knaap
nodig.
De zeventienjarige Cor Oreel kon de
baan krijgen, hoewel hij midden in
zijn schoolexamen zat. Geen be
zwaar. oordeelde de directeur van
de school. Zo'n kans op een baan
mocht je niet voorbij laten gaan. En
de directeur bedong de voorwaarde,
dat de jonge Oreel om vier uur naar
huis zou gaan. want anders zou zijn
studie in het gedrang komen. Welnu,
Oreel kreegde baanslaagde ruim een
maand later voorzijn examen cn werd
met een vaste aanstelling beloond.
„Voor het vorstelijk salaris van twee
vijftig per week." weet de heer Oreel.
„Maar je was wat blij. datje vastwerk
had." De haven was in die jaren een
klein, wat gezapig bedrijf metnauwe-
lijks twintig werknemers.
In hoofdzaak werden kolen en ste
nen gelost, er werd wat zand en
grint aangevoerd en er was enige
opslag van kunstmest „Alles bij el
kaar zeker geen bruisende havenac
tiviteiten". aldus de heer Oreel.
De telefoon was spoedig een werkje
voor een ander. Oreel werd, zoals hij
het uitdrukte "duvelstoejager'. Hij
was ruim een jaar steno-typist, hij
zette de expeditie op poten (kreeg
daarom de functie van chef expedi
tie). kreeg de tankinstallatie me
lasse onder zijn beheer, werd boek
houder. tussendoor nog chef van de
stuwadoorsafdeling. aanvaardde
een benoeming tot chef technische
dienst. Die laatste functie heeft hij
enkele jaren geleden overdragen. In
1946 werd Oreel procuratiehouder,
twee jaar later werd hij gemachtigd
de directeur te vertegenwoordigen
en in 1959 volgde zijn benoeming tot
algemeen procuratiehouder. In 1966
werd hij - na het vertrek van direc
teur F. P. C. Mijs - waarnemend-
directeur. Twee jaar later benoemde
de algemene vergadering van aan
deelhouders hem tot directeur
Groei
forse groei doorgemaakt. Activitei
ten en installaties werden uitge
breid. De goederenstroom van met
name stukgoed en massagoed is
telkenjare groter geworden: vorig
jaar ging er voor meer dan 1 en een
kwart miljoen ton om in de haven.
Als aanvoerhaven van wol kent
Vlissingen zijn gelijke niet in West-
Europa. Als eenschotin de roos kwali
ficeert directeur Oreel de anderhalf
jaar oude Olaulijn op het Engelse
Sheemess.
„We hadden ervaring opgedaan met
de Thanetlijn. Die ervaring hebben
we kunnen overdragen. Daarbij
komt. dat de Olaulijn met een aan
tal bekwame mensen de zaken heeft
aangepakt Daar ligt het succes in
van deze passagierslijn". aldus de
heer Oreel Een succes, waarin de
directeur van de Vlissingse haven
altijd heeft, geloofd. Wat de activi
teiten van de laatste jaren betreft
wijst de heer Oreel op de verbindin
gen met diverse werelddelen,
maandelijks gemiddeld 4 tot 5
schepen uit Australië, een zelfde
aantal uit Nieuw-Zeeland. verder
jaarlijks zo'n 20 tot 25 schepen uit
Zuid-Afrika. de passagiersdienst op
Engeland - „niet langer dilenttanti-
sche, zoals de Channel Bridge Line
en de Thanet Line" - en de contain-
erdienst op Engeland. Stuk voor
stuk activiteiten, die een grote be
drijvigheid in en om de Vlissingse
haven tot gevolg hebben.
Als eén van de belangrijkste be
sluiten in de afgelopen jaren noemt
de heer Oreel de aansluiting op het
moderne containervervoer. Daar
toe is in Vlissingen-Oost een mo
derne containerterminal
„We hebben de aansluiting maar
net kunnen oppakken. We dreigden
te dat te komen met dit vervoer.
Uiteindelijk hebben we het met de
hakken over de sloot kunnen red
den". In die containerterminal is
voor meer dan twintig miljoen geï-
vesteerd.
Acquisitie
In de afgelopen jaren heeft de Ha
ven van Vlissingen de staf uitge
breid. mede als gevolg van de sterke
tóeneming van de activiteiten en
uitbreiding van het personeelsbes
tand. Voor directeur Oreel had dat
tot gevolg, dat hij een aantal taken
kon delegeren. Hij vindt, dat een
havendirecteur met name de man
moet zijn met de toekomstvisie.
„Zorgen, dat je bij de tijd blijft, dat
geen enkele ontwikkeling je ontr
gaat Vooruit denken. Daar moeten
ook je investeringen op zijn gericht.
Je mag niet verslappen", meent de
heer Oreel Acquisitievoering rekent
hij dan ook tot één van zijn belang
rijkste taken.
Directeur Oreel is zich er ook van
bewust, dat de groei van de Haven
van Vlissingen de nodige problemen
met zich meebrengt. In dit verbznd
wijst hij er op, dat vaak een grote
vlaim is gelegd op het personeel. Hij
geeft toe, dat als er wel eens strub
belingen waren, die zijn terug te
voeren tot de directievoering. Ver
geet niet, aldus de heer Oreel, dat
een aantal jaren geleden de organi
satie niet was aangepast. Overigens
heeft Oreel er nooit tegenop gezien
daadwerkelijk de hand uit de mou
wen te steken. „Oreel achter de
winch van een schip was een ver
trouwd beeld", zegt hij er nu van
Evenmin zag Oreel er tegenop om.
toen dat zo uitkwam als eenvoudig
veedrijver op te treden „De koeien
moesten van boord". Hij lacht bij de
herinneringen eraan:
..Ik kwam onder de stront thuis".
Bij een andere gelegenheid reed
Oreel weer auto's aan boord. Zijn
reactie op deze weinig directionele
zaken: „Ik heb het met liefde en
plezier gedaan".
Oreel vindt, dat je op een goed
ogenblik niet moet aarzelen het
goede voorbeeld te geven. Het per
soneel mag best wel eens zien. dat
de directeur niet vies is van een
karweitje in de haven. Over die
zelfde personeelsleden zegt hij: „Het
zijn verrekt goeie knullen.
Terugblikkend op veertig jaar ha
ven, waarvan tien jaar als
waarnemend-directeur en direc
teur constateert de heer Oreel: „We
hebben in de loop der jaren heel
wat tot stand kunnen brengen. Dat
kwam ook door de steun en mede
werking van velen, Vrienden en
bevriende relaties hebben me ge
stimuleerd, mijn tegenstanders
hebben me wakker gehouden. De
hevige concurrentie, die er in dit
metier is.' heeft me geholpen de
'fighting spirit" erin te houden".
PRODUKTIE 'TUSSEN WAL EN SCHIP
TERNEUZEN - Een cameraploeg van ae VARA-televisie heeft dinsdagmiddag
vanaf de pieren van de Terneuzense Ooslbuilenhavcn vastgelegd hoe de binncn-
vaarder 'Actief nog net niet tegen hel Oostduit../: containerschip 'Kart Man' bol
werk en omge-
ramallscher zal lijken
loetüjkheden
i de produk-
onderzoeken wat
Een bijna-aanvaring. die op de Actief alleen wat
vallen stoelen tot gevolg had. maar die straks hc
op het televisiescherm, wanneer het binnenvaartschip de l
nieuwe serie 'Tussen wal en schip', een gezamenlif-produ
BRT over de belevenissen van een schippersfamiiie
„Een serie die uit het leven gegrepen is. We witten r dc hui
van de binnenschippers in belichten.'' zegt Bep l'o< ion -
iiemedewerksters
Voor 'Tussen wal en schip' heefl de VARA Joke Bulzclaar lat
er omgaat in het wereldje van de binnenschipper;;
In de serie wil de schippersvrouw Martha 'gespeeld door de Vlaamse octree
Dora vair der Groen) haar varend bestaan opgeven voor een teren aan wal. Uit
ie aanvaring ontstaat voorde zoveelste keer ruzie over deze zaak.
De ploeg die dinsdag op de pieren van de Oostbuitenhaven en aan boord van de
'Actief aan het werk was. heeft ook gefilmd in Gent. De leden blijven nog een
week in Terneuzen. onder meer voor een aantal binnenopnamen.
Dat het vastleggen van een bijna-aanvaring voor televisie ge n grapje is. bewijst
het feit dal het team niet minder dan drie keer in actie moest komen. De beste
bijna-botsing zal worden uitgezonden.
De scène komt voor in de derde dfleverina. die 21 maart van /iet volgend jaar te
zien is.
Raad Arbeidsmarkt spreekt vandaag
over uitbreiding werkgelegenheid
MIDDELBURG - De Zeeuwse Raad
voor de Arbeidsmarkt is van oordeel
dat er bij een geleidelijke industrieêle
ontwikkeling op middellange termijn
uitbreidingsmogelijkheden zijn voor
de werkgelegenheid in de basisindus
trieën in Zeeland. Dit - al eerder ge
formuleerde - standpunt wordt nog
eens onderstreept in het conceptjaar
verslag 1975 van de raad dat vandaag,
woensdagmorgen aan de orde komt in
een openbare plenaire vergadering van
deraad op het provinciehuis in Middel
burg.
„In het belang van een harmonische
ontwikkeling van de werkgelegenheid'
zo leest men in het concept
jaarverslag. 'zullen naar het oordeel
van de Zeeuwse Raad ook de nodige
stimulansen gegeven dienen te worden
tot uitbreiding van de werkgelegen
heid in de overige sectoren van het
niet-agrarische bedrijfsleven en wel in
het bijzonder in de administratieve tak
van de dienstensector, die ondanks de
toename van de werkgelegenheid in de
totale dienstensector van beperkte
omvang is gebleven, mede als gevolg
van net ontbreken van voldoende ad
ministratieve opleidingsmogelijkhe
den". Daarom acht de Zeeuwse Raad
het noodzakelijk dat een nader onder
zoek volgt naar de factoren die de
vestigïngs- en uitbreidingsmogelijkhe
den in die sectoren van het midden- en
kleinbedrijf bepalen. „Hierbij vermeldt
de Zeeuwse Raadaldus het concept
jaarverslag. dat in het verleden is ge
bleken dat premieërings- en stimule
ringsmaatregelen als een belangrijk in
strument kunnen worden aangemerkt
ter realisering van deze doelstelling.
Ten aanzien van de uitbreiding in de
recreatieve bedrijvigheid is de Zeeuwse
Raad tenslotte var. oordeel dat voor
zichtigheid geboden is in het belang
van de instandhouding van het huidige
woon- en leefklimaat in de provincie
Zeeland
In de vanmorgen te houden vergader
ing is een apart agendapunt ingeruimd
voor een vraag uit een vorige vergader
ing over de arbeidsmarktaspecten bij
grote industriële vestigingen. Voorge
steld is de heren ir K. Horstra en W. P
Pel te benoemen tot plaatsvervangend
voorzute rs.
Geslaagden aan de
yDe RuyterschooT
VLISSINGEN - Aan de 'De Ruyter
schooT Vlissingen werden in de
maand mei weer enkele examens afge
nomen. De geslaagden zijn: S.W.T.K.
diploma A: H. A. G. Kiljan, L. A
Schipper. J. F. Minneboo. S. K. Ver
laan. B. v.d. Ban; S.W.T.K. diploma BI:
A. Storm. H. B. W. Brandjes; S.W.T.K.
diploma Bil: J.H.M.G. Bolscher
S.W.T.K. diploma CI; J. F. Aertssen;
diploma 3e stuurman; C. Ruijs. W. M.
Ritter. M. A. Spoelders. P. G. 3erlijn;
diploma 2e stuurman; theorie: E. Mau-
genest. L. Moret: praktijk: J. E. Quast;
diploma le stuurman: praktijk: A.
Mast. D. C. Tazelaar. A. C. Macaré;
grote sleepvaart: A. K. ce Vries; radar
cursus: navigator. J. de Vries; waar
nemer. N. H. Broersen, P. Durand,
H. L. J. W. H. van Glansbeek,
L. B. G. A. V d Berg. P C. A. Ver
schoor. R. W. Winklaar. J. C. Milten
burg.