Zevibel blijft voorstander van dijkverhogingen Oosterschelde KRITIEK WATERSCHAPPEN RAPPORT DIJKVERHOGING Bestelauto Waarschijnlijk kabinetsbesluit volgende week Oosterschelde Zeeuws orkest te gast in Folkestone almanak Uitgebreide brief aan de tweede kamer ARM 46 vindt stoffelijk overschot visser Theune ZATERDAG 29 MEI 1976 PIJLERDAM IS DE TWEEDE KEUS STREVEN NAAR ZO GROOT MOGELI JKE STROOMOPENING COLIJNSPLAAT - „Zevibel blijft primair vóór dijkverho ging langs een open Ooster schelde. Als deze niet wordt gerealiseerd, kiest Zevibel voor een pijlerdam met een door stromingsopening van 20.000 vierkante meter". Dat zei de heer A. L. S. Lockefeer, voorzit ter van de Verenigingen tot bevordering van de Zeeuwse Visserijbelangen vrijdagmor gen tijdens een bijeenkomst van Zevibel met de vissers van Colijnsplaat. Aan dc orde was de vismijnaffaire, maar de Zevibei-voorzitter wilde mede in verband met de vraag of de vissers straks nog vanuit de Noordzee de Oosterschelde kunnen bereiken en omgekeerd, hen niet onthouden dat - ook nu er sprake is van mogelijke 'aansluiting' door middel van een open pijlerdam - dc voorkeur van Ze vibel naar een geheel open Ooster schelde met verhoogde dijken blijft uitgaan. „Omdat het minder kost. omdat het ook een waarborg voor dc veiligheid is, en omdat de mogelijkheden voor de visserij, het behoud van de functie van de Oosterschelde als kraamkamer voor de vis en voor de schelpdieren- A. L. S. LOCKE. Raadscommissie Goes: STICKERS TIJDENS MILIEU-ACTIE SCHADEN MILIEU' GOES - De gemeente Goes mag, als het aan de raadscommissie voor fi nanciën ligt, begint 1977 best een grootscheepse actie houden om het milieubesef wat op te vijzelen, maar dan moet er zo min mogelijk gebruik gemaakt worden van stickers en dru kwerk. Vrijdagavond, tijdens de commissie vergadering zei de SGP-er A. Maljaars: „Met stickers dien je het milieu beslist niet en daarom heb ik er bezwaar tegen dat er in het kader van die actie op grote schaal stickers zullen worden verspreid." Hij vond de WD-er J. M. van der Wouw aan zijn zijde. Deze zei onder meer: „Drukwerk thuis krijg ik hele stapels in de bus. maar ze gaan bij mij direct, hups. de vuilnisbak in." De PvdA-er P Duinkerke wilde er geen halszaak van maken („Mijn zoon ging een weekje geleden iedere dag twee keer naar de Expo en dan kwam hij ie dere keer weer met een lading stickers terug, want dat vinden ze nu eenmaal prachtig.") Hij zei „Laten we dan ge woon wat meer aan dia's en foto's be steden en wat minder aan stickers en drukwerk En daarmee was iedereen het eens. In totaal werd 5000 voor de milieu-actie, die mogelijk in samen werking met de Jeugdnatuurwacht wordt gehouden, uitgetrokken ZEEUWSE Begin Gisterenmorgen raakten wij in liet centrum van Middelburg geheel on verhoeds in een file, die geruime tijd tot ledigheid dwong, daar een lange stroom automobilisten er plezier in schepte voor ons van rechts te ko men. Wij waren er in het geheel niet op bebacht, daar wij routinematig naar het bureel reden, waar onze werkzaamheden ons opwachten. Deelnemers aan de files waren vooral auto's met inzittenden, die waren gehuld in een ontspannen dracht en wier kentekenplaten toonden, dat ze uit het buitenland kwamen. Mensen kortom, die bezig waren aan het zinvol besteden van een lang weekend. Ze moesten een kwartier wachten voor ze tien meter verder konden rijden, maar ze bleven opgewekt kijken. 't Was tenslotte nog maar het begin van t seizoen. De heer Lockefeer meende wel te kun nen zeggen dat de Oosterschelde niet geheel dicht zou gaan. Hij liet door schemeren dat hij de mogelijkheid van afsluiting met een getijde-doorlatende pijlerdam het grootst acht. „Het rapport hierover ligt nog bij de minister en is nog niet in het bezit van Zevibel", zei de heer Lockefeer, die nochtans wilde ingaan op de twee mo gelijkheden, die het pijlerdam-rapport biedt. Eerste mogelijkheid, aldus de Zevibei- voorzitter, is een pijlerdam met een doorstromingsopening van 11500 vier kante meter. „Men komt dan net uit met de kosten die toegestaan worden door het rijk. Maar zo'n dam geeft geen voldoende garantie voor de visserij De doorlaat moet groter zijn". Alternatief Er is volgens hel rapport nog een an dere mogelijkheid, namelijk een pij lerdam met een doorstromingopening van 20.000 vierkante mtr. „Het getij zal dan niet - zoals bij dc eerste moge lijkheid - terugvallen met een derde, maar vrijwel geheel gehandhaafd kunnen blijven". „Dat is wel uit te voeren", meende de Zevibei-voorzitter. „De kosten zijn dtui maar een half miljard boven de begro ting zoals die bij de kamer aan de orde is geweest. Als er een pijlerdam moei, ENGELS GEZELSCHAP IN MIDDELBURG AANGEKOMEN UITWISSELING KRIJGT EEN BREDERE BASIS MIDDELBURG - Een gezelschap van 228 sportmensen cn begelei ders uit het Engelse Folkstone is vrijdagavond door hun Middel burgse gastvrouwen en gastheren bijzonder hartelijk verwelkomd in de Burgerzaal van het stadhuis. Dat gebeurde tijdens een stemmige ontvangst, waarbij onder vrolijke tonen van de brassband 'ONDA' het glas werd geheven op het feit, dat al meer dan 25 jaar geleden de sportuitwisseling tussen Middel burg en Folkestone op gang kwam. Die 'sportuitwisseling' is intussen uitgegroeid tot een veel breder con tact. Bejaarden uit beide steden reisden al over en weer en ook de fo toclubs van beide steden hebben elkaar in een vreedzaam treffen om de artistieke eer gevonden. De uit wisseling krijgt een nog breder cul turele basis, zoals gisteravond bur gemeester drs. P A Wolters bij de ontvangst onthulde. Het ligt name lijk in de bedoeling dat op 12 juni a.s. het Zeeuws Orkest in Folkes tone zal optreden en het ligt in de bedoeling dat dit van Engelse zijde zal worden beantwoord door vol gend jaar een van de befaamdste koren van Volkestone naar Middel burg af te vaardigen, welk koor dan mogelijk zal worden begeleid door het Zeeuws Orkest. „Een nieuwe schakel in de uitwisse ling." aldus burgemeester Wolters, die in zijn welkomsttoespraak vooral dank bracht aan de gastge zinnen. waar de Engelse sportmen sen zijn ondergebracht Een bijzonder woord van welkom richtte de heer Wolters tot erebur ger de heer Johnny Godden. die grote verdiensten heeft voor de uit wisselingen tussen beide steden en de 75-jarige heer E Clarck. een van de eerste voorzitters van Ansca in Folkestone, de Engels-Nederlandse vereniging voor samenwerking op het gebied van sport en cultuur. Namens Engelse zijde dankte voor de hartelijke ontvangst de heer G. S. Simpson, de huidige voorzitter van Ansca. Voor de ontvangst in de Burgerzaal werden de Engelse gasten door ver tegenwoordigers van de gastgezin nen begroet op het Molenwater, waar zij om ongeveer zes uur arri veerden. Het gezelschap Engelsen blijft tot woensdag 2 juni in Middel burg. Voor de komende dagen staan tal van activiteiten - ook buiten de sfeer van de sportontmoeting - op het programma. Zo wordt vandaag, zaterdagmorgen, in de foyer van de Middelburgse Schouwburg een foto tentoonstelling geopend, waarop werk te zien is van de leden van de fotoclubs uit beide steden. De 'agenda' vermeldt voorts voor van daag hengelen (bij Domburg), zeilen (op het Veersemeer), tennis, atle tiek, hockey, tafeltennis, voetbal en basketball komen, dan die met de grotere door- slromingsopening Dat prefereert Ze vibel. We moeten ons fel keren tegen een dam mei een kleinere doorstro mingsopening. Die komt onvoldoende tegemoet aan de belangen van de vis serij en die van de schelpdierencultu res". aldus de heer Lockefeer, die nog eens benadrukte „Of dijkverhoging of pijlerdam met dubbele kering en door stromingsopening van 20.000 m2". Hij zei goede hoop te hebben dat bij het ministerie van landbouw en visserij de gedachten uitgaan naar zo'n dam met de grotere opening en de dubbele kering. De heer Lockefeer zei als Zevibei- voorzitter deze wensen wel uit te dur ven spreken, ook al moet .straks het rapport nog m het Zevibel-bestuur worden besproken, en nader worden uitgewerkt. Doorvaart Hij legde de aanwezige vissers de vraag voor of zij van mening waren dat een pijlerdam met een doorstro mingsopening van 20.000 m2 moge lijkheden gaf voor doorvaart van de Oosterschelde naar de Noordzee en te rug. Men kwam er met uit. omdat - wegens het met in handen hebben van het rapport - er geen antwoord kon wor den gegeven op vragen over hoogte van de vloeddrempel, mogelijke door- vaarthoogte. stroomsnelheid in de opening en dergelijke.. Ook bleek er nog geen antwoord mogelijk op de vraag of er dan nog een schutsluis no dig zou zijn. -Vr.-r -< ZIERIKZEE - Vrijdagmiddag is op een terrein aan de Regenboogstraat te Zienkzee een bestelauto geheel door brand verwoest. De rijkspolitie te Zierikzee houdt er rekening mee dat kinderen de auto, die al ge ruime tijd buiten gebruik was, in brand hebben gestoken. Enkele kinderen, die vrijdagmiddag op het terrein bij de auto speelden, zullen vanochtend - zaterdag - door de po litie worden gehoord. De auto. die eigendom is van de Zierikzeeënaar B. is enkele maan den geleden reeds op verzoek van de politie buiten gebruik gesteld wegens de slechte staa waarin het voertuig verkeerde De schade dooi de brand is dan ook met groot. De brandweer kon niet voorkomen dat de auto geheel uitbrandde. VLISSINGEN - Opvarenden van de visserskotter Arnemuidcn 46 hebben vrijdagmorgen omstreeks halfvijf zes mijl ten noorden van Weslkapelle in de monding van de Oosterschelde het stoffelijk overschot gevonden van de visser Abraham Ad- riaan Theune uil Arnemuidcn. De heer Theune verdronk op 17 mei van dit jaar, nadat hij bij een ontploffing op de visserskotter, de ARM. 12 over boord werd geslingerd. IADVERTENI li, j RESTO - VROUWENPOLDER tel. (01189) 1900, b.g.g. 1965 Reserveringen diners - partijen koffietafels a la carte vlees- en visspecialiteil DRIE AUTO'S BESCHADIGD BIJ BOTSING NABIJ HULST HULST - Vrijdag zijn bij een botsing op de kruising Grote Kreekweg-Van Maelsledeweg nabij Hulst drie perso nenauto's zwaar beschadigd. Patrouilleschepen van de rijkspolitie te water hebben daarna lange tijd te- Het ongeluk gebeurde toen de auto- vergeefs gezocht naar het slachtoffer Het stoffelijk overschot van de 28- jarige heer Theune werd vlak bij de plaats gevonden, waar de ontploffing zich op 17 mei voordeed: de Zuid-Ban- laard. De ARM 46. die hier vrijdagmor gen viste haalde het stoffelijk over schot met de netten naar boven Direct nadat de kotter het zwaar verminkte lichaam aan boord had genomen zette het schip koers naar de haven van Co lijnsplaat Hier werd het stoffelijk overschot van de heer Theune overgenomen door de rijkspolitie te water en ter identificatie overgebracht naar de begraafplaats te Colijnsplaat. Maandagmiddag om twee uur wordt het lichaam van de heer Theune be graven op de algemene begraafplaats van Arnemuiden. Voor de begrafenis is er een bijeenkomst in het verenigings gebouw van de hervormde kerk te Ar nemuiden Mortiergranaat gevonden in Nollenbos VLISSINGEN - Vrijdagavond is in een sloot in het Vlissingse Nollebos een mortiergranaat gevonden. De granaat, afkomstig uit de tweede wereldoorlog en van Amerikaanse makelij werd ontdekt door een wandelaar. Deze waarschuwde onmiddellijk de Vlissingse gemeentepolitie. Van hieruit stelde men de Explosieven Oprui mingsdienst in Culemborg m kennis. De EOD gaf aan een bootsman, van de marine in Vlissingen opdracht, de gra naat, die nog op scherp stond onklaar te maken bestuurder P. van G uit Terhole. die over de Van Maelsledeweg reed door de zon werd verblind Hij bemerkte daardoor de auto van C. V. te laat. Beide wagens botsten op elkaar. Door de klap botsten de auto's vervolgens tegen de auto van P D uit Kieldrecht die over de Clingseweg reed De drie wagens werden zwaar beschadigd Per soonlijke ongelukken deden zich niet voor Dijkgraven hopen dat rapport niet richtinggevend zal zijn ZIERIKZEE - „Het is u bekend, dat wij ons van meet af aan op het stand punt hebben gesteld, dat er wille van een optimale beveiliging van ons ge bied de Oosterschelde overeenkomstig het oorspronkelijke plan behoort te worden afgesloten. Niettemin hebben wij de kabinetsbeslissing van novem ber 1974 aanvaard en een partiële dijkverzwaring onze loyale medewer king verleend. Wij menen er derhalve recht op tc hebben dat deze regerings- beslissing onverkort gehandhaaft blijft opdat aan dc bestaande onze kere toestand ten spoedigste een einde zal komen en vertrouwen dat het rap port van het ingenieursbureau Dwars, Heederik en Verheij BV niet richting gevend zal zijn bij de besluitvor ming". Met deze woorden besluiten de dijk graven van de waterschappen Schouwen-Duiveland. Tholen, Noord- Beveland en De Brede Watering van Zuid-Beveland 'een uitgebreide brief aan de leden van de tweede kamer, waarin met name kntiek wordt geuit op het rapport van het ingenieursbu reau. waarvan de hoofdconclusie, over eenstemmend met de stelhngname van de opdrachtgevers (Stichting Natuur en Milieu en het Samenwerkingsco- mité SOSi. luidt, dat middels verho ging en verzwaring van de zeedijken de beveiliging van hel achterland kan zijn verzekerd De vier Zeeuwse dijkgraven vragen zich af of het ingenieursbureau, daar op korte termijn aan de opdracht moest worden voldaan, wel genoeg tijd heeft gehad om alle facetten voldoende diepgaand te bestuderen Hoewel het bureau gebruik heeft gemaakt van reeds door andere instellingen verza melde gegevens, verwonderen de dijk graven zich erover, dat men niet te rade is gegaan by de waterschappen, die immers in de loop der jaren de no dige kennis en ervaring hebben opge daan, en die de eerstverantwoordelijke instanties voor het beheer van de zee weringen zijn. Had men wel bij de wa terschappen informatie ingewonnen zo schnjven de dijkgraven, „dan zouden de conclusies omtrent de tijdsduur die met de uitvoering der werken is ge moeid wellicht wat minder optimis tisch getint zijn geweest". Deltawet De dijkgraven wijzen er verder op, dat wanneer de Oosterschelde niet wordt afgesloten en de dijken moeten wor den verhoogd en verzwaard, eerst de Deltawet een wijziging zal moeten ondergaan. Pas na wetswijziging kan met de effectieve voorbereiding van de werken worden begonnen. In het rapport, aldus de dijkgraven, is hier mee geen rekening gehouden. De waterschappen zullen zich echt.er op grond van hun verantwoordelijk heid met alle hun ten dienste staande middelen tegen een wijziging van de Deltawet verzetten, daar een open Oosterschelde met op delta afmetingen gebrachte zeedijken een inbreuk betekent op de kraehtens de Deltawet gegeven veiligheidsgaranties. In het rapport van het ingenieursbu reau wordt er verder van uit gegaan, dat allen constructieve medewerking zullen verlenen aan de realisering van de dijkverzwaringsplannen. Naar de mening van de vier dijkgraven getuigt dat van weinig realiteitszin en strookt het geenszins met de praktijkervaring. Men schrijft onder meer. dat enige ze kerheid dat uitgebreide beroepsproce dures achterwege zullen blijven niet kan worden gegeven. „Niettemin wordt het tempo van uitvoering der werken daardoor in belangrijke mate bepaald. Inperking van beroepsmogelijkheden zou de rechtszekerheid van de burger ADVERTENTIE enorme show van inruil auto's. VMZ IN BRIEF AAN MINISTER: Lozingsvergunning General Electric Plastics niet direct laten ingaan VLISSINGEN - De Vereniging Milieu hygiëne Zeeland heeft minister Wes terterp van verkeer en waterstaat schriftelijk verzocht de beschikking, waarin aan General Electric Plastics B.V. te Bergen op Zoom een tijdelijke vergunning is verleend tot het lozen van bedrijfsafvalwater op de Ooster schelde. niet direct van kracht te ver klaren. Het bedrijf uit bergen op Zoom heeft de minister ontheffing gevraagd van de bepaling in de beschikking, dat de ver gunning niet in werking treedt voordat de beslissing in beroep is gegeven. De VMZ merkt daarbij op dat van diverse zijden inmiddels door milieu organisaties een beroep op de Kroon is ingesteld tegen het afgeven van deze lozingsvergunning. „In dit specifieke geval, waar het gaat om een verontreiniging en aantasting van de bijzonder goede kwaliteit van het water en het milieu van de Ooster schelde. zouden wij u met klem willen verzoeken uw beschikking niet direct van kracht te verklarenschrijft de VMZ Een afschrift van de brief is gestuurd naar de colleges van gedeputeerde sta ten van Zeeland en Noord-Brabant, en de inspecteurs voor de volksgezond heid voor de hygiëne van het milieu in Zeeland en Noord-Brabant. MINISTERS BESTUDEREN NIEUWE PLANNEN (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Het kabinet zal waarschijnlijk volgende week vrijdag een beslissing nemen over de manier van afsluiten van de Oosterschelde. In Den Haag werd deze week verwacht dat de beslissing al op 28 mei zou vallen, maar het kabinet zette het onderwerp nog niet op de agenda. De reden daarvoor is, dat eerst een groep van de vijf het meest bij het project betrokken ministers zich over de nieuwste plannen van de rijkswater staat - die voor de bouw van de pijlerdam - zullen buigen. Die bewinds lieden zijn de heren IVesterterp van verkeer en waterstaat. Duisenberg van financiën. Van Doorn van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk, Gruijters van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening en Boersma van sociale zaken. In goed ingelichte kringen in Den Haag wordt aangenomen, dat het accent bij de bestudering van het- pijlerdamproject door de vijf bewindslieden zal liggen op de financiële kant.. Minister Westerterp van verkeer en waterstaat liet onlangs weten, dat de kosten voor de pijlerdam de in 1974 vastgestelde marge nauwelijks overschrijden. Volgens berekeningen van de rijkswater staat bedragen de meerkosten voor hel. hele project - dat wil dus zeggen de pijlerdam en de compartimentering van de Oosterschelde - circa 2.6 mil- jard gulden. In 1974 werd afgesproken dat de waterdoorlatende dam en de compartimentering 1750 miljoen gulden meer mochten kosten dan de ge sloten dam met compartimentering. Dat. bedrag van 1750 miljoen gulden mocht worden overschreden met 20 pet. waardoor de toegestane meerkosten op 2.1 miljard gulden kwamen. Daar bovenop zijn nu kostenstijgingen gekomen van 12 pet. en 9 pet in de afgelopen twee jaar. Telt men die stijgingen op bij de 2,1 miljard, dan komt men op een bedrag van ruim 2563 miljoen gulden Daarbovenop komt dan nog eens een percentage van 2 of 3. dat minister Westerterp onlangs noemde toen hij sprak over een geringe overschrijding van de 20 procents marge. De totale extra kosten komen daarmee op een bedrag van rond de 2.6 miljard gulden te liggen. In het nieuwe plan dat de rijkswaterstaat lieeft opgesteld, wordt wat be treft de dijkverhoging aangesloten bij de zienswijze van de provinciale waterstaat. Die houdt in dat dijkverhoging zeker 15 tot 20 jaar zal vergen. De rijkswaterstaat gaat in het nieuwste rapport uitvoerig in op de proce dures die gevolgd moeten worden als men tot dijkverhoging zou beslui ten. aantasten en is om die reden verwerpe lijk". aldus de brief. De dijkgraven be trekken ook de Westerschelde in hun beschouwing en wijzen erop. dat de dijken rond deze zeearm oorspronke lijk in 1978 op Delta-hoogte zouden moeten zijn gebracht, maar door onder meer gebrek aan geldmiddelen is deze streefdatum reeds herhaalde malen verschoven. Dit wekt, volgens de dijk graven, weinig vertrouwen. Knelpunten In de brief aan de tweede kamer wordt voorts een opsomming gegeven van mogelijke knelpunten bij dijk verhoging: de vervanging van be staande bemalingsinstallatics (wat aan de dijkverzwaring vooraf zal moeten gaan), cultuurhistorische ge bouwen die gesloopt zouden moeten worden, bedrijfspanden die verwij derd moeten worden en waarvoor vervangende ruimte moet worden ge vonden, te amoveren woningen en woningcomplexen, waarvoor tijdig passende vervangende woonruimte beschikbaar zal moeten komen en ter reinen met een hoge natuurweten schappelijke waarde en landschappe lijk waardevolle gebieden die aan een doelmatige dijkbouw ten offer moeten vallen. Vooral met betrekking tot dit laatste punt zien de vier dijkgraven de nodige conflictsituaties in het ver schiet, waarvoor geen bevredigend compromis gevonden zal kunnen worden. „Het is te voorzien dat met het oog op definitieve dijkverhogingen volgens de normen van het Deltaplan de partiële dijkverhogingen zullen worden afge remd De noodzaak om de kosten zo veel mogelijk te beperken zal leiden tot een scherpe afweging van kosten van tijdelijke werken tegen de beperkte nuttigheidsduur daarvan. Verminder ing van de rampen kans tot eenmaal per 500 jaar zal alsdan voor 1980 niet worden verkregen", schrijven de dijk graven verder in hun brief aan de tweede kamer. Ook roeren zij het zandverlies aan dat bij een open Oosterschelde jaarlijks ongeveer 10 miljoen m3 zal zijn. On derzoek naar de invloed van laagwa- terdrempels op het stroompatroon is nog niet verricht. „Onvoorspelbare stroomveranderingen trekken optimis tische verwachtingen over verminder ing van erosie van de oevers in het spectaculaire vlak", waarschuwen de dijkgraven, die ook in het al of niet sparen van de inlagen de nodige con flictstof zien liggen. „Hoewel ook wi van oordeel zijn, dat waar mogelijl aantasting van waardevolle gebieden moet worden ontgaan, zullen deson danks de veiligheidsaspecten toch de doorslag dienen te geven. Wanneer zoals te verwachten is, belangengroe pen - steeds in aantal toenemend en in samenstelling wisselend - zich verzet ten tegen in waterstaatkundig opzicht optimale oplossingen, zal een niet te voorziene vertraging in het besluit vormingsproces optreden, met gevolg, dat het geplande tijdstip van vol tooiing der werken naar de verdere toekomst wordt verschoven", schrijven de dijkgraven aan de tweede kamer. Tenslotte vestigen de dijkgraven nog even de aandacht op een aantal kos ten, die niet zijn opgenomen in het rapport van het ingenieursbureau: reeds in de monding van de Ooster schelde uitgevoerde werken, het geheel of gedeeltelijk opruimen van die wer ken; de hogere exploitatielasten van zuiveringstechnische werken vanwege de grotere opvoerhoogte van het ef fluent dat moet worden afgevoerd via in de verhoogde dijkskruin aan te leg gen persleidingen; voorzieningen ten behoeve van de Zeelandbrug; aanleg dan wel verbetering van een tweede waterkering 189 miljoen); na 1985 uit te voeren bestortingen i 130 miljoen).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 2