Zevibel blijft voorstander van
dijkverhogingen Oosterschelde
KRITIEK WATERSCHAPPEN
RAPPORT DIJKVERHOGING
Bestelauto
Waarschijnlijk
kabinetsbesluit
volgende week
Oosterschelde
Zeeuws orkest te
gast in Folkestone
almanak
Uitgebreide brief aan de tweede kamer
ARM 46 vindt
stoffelijk
overschot
visser Theune
ZATERDAG 29 MEI 1976
PIJLERDAM IS DE TWEEDE KEUS
STREVEN NAAR ZO
GROOT MOGELI JKE
STROOMOPENING
COLIJNSPLAAT - „Zevibel
blijft primair vóór dijkverho
ging langs een open Ooster
schelde. Als deze niet wordt
gerealiseerd, kiest Zevibel voor
een pijlerdam met een door
stromingsopening van 20.000
vierkante meter". Dat zei de
heer A. L. S. Lockefeer, voorzit
ter van de Verenigingen tot
bevordering van de Zeeuwse
Visserijbelangen vrijdagmor
gen tijdens een bijeenkomst
van Zevibel met de vissers van
Colijnsplaat.
Aan dc orde was de vismijnaffaire,
maar de Zevibei-voorzitter wilde
mede in verband met de vraag of de
vissers straks nog vanuit de Noordzee
de Oosterschelde kunnen bereiken en
omgekeerd, hen niet onthouden dat -
ook nu er sprake is van mogelijke
'aansluiting' door middel van een
open pijlerdam - dc voorkeur van Ze
vibel naar een geheel open Ooster
schelde met verhoogde dijken blijft
uitgaan.
„Omdat het minder kost. omdat het
ook een waarborg voor dc veiligheid
is, en omdat de mogelijkheden voor de
visserij, het behoud van de functie
van de Oosterschelde als kraamkamer
voor de vis en voor de schelpdieren-
A. L. S. LOCKE.
Raadscommissie Goes:
STICKERS TIJDENS
MILIEU-ACTIE
SCHADEN MILIEU'
GOES - De gemeente Goes mag, als
het aan de raadscommissie voor fi
nanciën ligt, begint 1977 best een
grootscheepse actie houden om het
milieubesef wat op te vijzelen, maar
dan moet er zo min mogelijk gebruik
gemaakt worden van stickers en dru
kwerk.
Vrijdagavond, tijdens de commissie
vergadering zei de SGP-er A. Maljaars:
„Met stickers dien je het milieu beslist
niet en daarom heb ik er bezwaar
tegen dat er in het kader van die actie
op grote schaal stickers zullen worden
verspreid." Hij vond de WD-er J. M.
van der Wouw aan zijn zijde. Deze zei
onder meer: „Drukwerk thuis krijg
ik hele stapels in de bus. maar ze gaan
bij mij direct, hups. de vuilnisbak in."
De PvdA-er P Duinkerke wilde er geen
halszaak van maken („Mijn zoon ging
een weekje geleden iedere dag twee
keer naar de Expo en dan kwam hij ie
dere keer weer met een lading stickers
terug, want dat vinden ze nu eenmaal
prachtig.") Hij zei „Laten we dan ge
woon wat meer aan dia's en foto's be
steden en wat minder aan stickers en
drukwerk En daarmee was iedereen
het eens. In totaal werd 5000 voor de
milieu-actie, die mogelijk in samen
werking met de Jeugdnatuurwacht
wordt gehouden, uitgetrokken
ZEEUWSE
Begin
Gisterenmorgen raakten wij in liet
centrum van Middelburg geheel on
verhoeds in een file, die geruime tijd
tot ledigheid dwong, daar een lange
stroom automobilisten er plezier in
schepte voor ons van rechts te ko
men.
Wij waren er in het geheel niet op
bebacht, daar wij routinematig
naar het bureel reden, waar onze
werkzaamheden ons opwachten.
Deelnemers aan de files waren
vooral auto's met inzittenden, die
waren gehuld in een ontspannen
dracht en wier kentekenplaten
toonden, dat ze uit het buitenland
kwamen. Mensen kortom, die bezig
waren aan het zinvol besteden van
een lang weekend.
Ze moesten een kwartier wachten
voor ze tien meter verder konden
rijden, maar ze bleven opgewekt
kijken.
't Was tenslotte nog maar het begin
van t seizoen.
De heer Lockefeer meende wel te kun
nen zeggen dat de Oosterschelde niet
geheel dicht zou gaan. Hij liet door
schemeren dat hij de mogelijkheid van
afsluiting met een getijde-doorlatende
pijlerdam het grootst acht.
„Het rapport hierover ligt nog bij de
minister en is nog niet in het bezit van
Zevibel", zei de heer Lockefeer, die
nochtans wilde ingaan op de twee mo
gelijkheden, die het pijlerdam-rapport
biedt.
Eerste mogelijkheid, aldus de Zevibei-
voorzitter, is een pijlerdam met een
doorstromingsopening van 11500 vier
kante meter. „Men komt dan net uit
met de kosten die toegestaan worden
door het rijk. Maar zo'n dam geeft geen
voldoende garantie voor de visserij De
doorlaat moet groter zijn".
Alternatief
Er is volgens hel rapport nog een an
dere mogelijkheid, namelijk een pij
lerdam met een doorstromingopening
van 20.000 vierkante mtr. „Het getij
zal dan niet - zoals bij dc eerste moge
lijkheid - terugvallen met een derde,
maar vrijwel geheel gehandhaafd
kunnen blijven".
„Dat is wel uit te voeren", meende de
Zevibei-voorzitter. „De kosten zijn dtui
maar een half miljard boven de begro
ting zoals die bij de kamer aan de orde
is geweest. Als er een pijlerdam moei,
ENGELS GEZELSCHAP IN
MIDDELBURG AANGEKOMEN
UITWISSELING
KRIJGT EEN
BREDERE BASIS
MIDDELBURG - Een gezelschap
van 228 sportmensen cn begelei
ders uit het Engelse Folkstone is
vrijdagavond door hun Middel
burgse gastvrouwen en gastheren
bijzonder hartelijk verwelkomd in
de Burgerzaal van het stadhuis.
Dat gebeurde tijdens een stemmige
ontvangst, waarbij onder vrolijke
tonen van de brassband 'ONDA' het
glas werd geheven op het feit, dat
al meer dan 25 jaar geleden de
sportuitwisseling tussen Middel
burg en Folkestone op gang kwam.
Die 'sportuitwisseling' is intussen
uitgegroeid tot een veel breder con
tact. Bejaarden uit beide steden
reisden al over en weer en ook de fo
toclubs van beide steden hebben
elkaar in een vreedzaam treffen om
de artistieke eer gevonden. De uit
wisseling krijgt een nog breder cul
turele basis, zoals gisteravond bur
gemeester drs. P A Wolters bij de
ontvangst onthulde. Het ligt name
lijk in de bedoeling dat op 12 juni
a.s. het Zeeuws Orkest in Folkes
tone zal optreden en het ligt in de
bedoeling dat dit van Engelse zijde
zal worden beantwoord door vol
gend jaar een van de befaamdste
koren van Volkestone naar Middel
burg af te vaardigen, welk koor dan
mogelijk zal worden begeleid door
het Zeeuws Orkest.
„Een nieuwe schakel in de uitwisse
ling." aldus burgemeester Wolters,
die in zijn welkomsttoespraak
vooral dank bracht aan de gastge
zinnen. waar de Engelse sportmen
sen zijn ondergebracht
Een bijzonder woord van welkom
richtte de heer Wolters tot erebur
ger de heer Johnny Godden. die
grote verdiensten heeft voor de uit
wisselingen tussen beide steden en
de 75-jarige heer E Clarck. een van
de eerste voorzitters van Ansca in
Folkestone, de Engels-Nederlandse
vereniging voor samenwerking op
het gebied van sport en cultuur.
Namens Engelse zijde dankte voor
de hartelijke ontvangst de heer G.
S. Simpson, de huidige voorzitter
van Ansca.
Voor de ontvangst in de Burgerzaal
werden de Engelse gasten door ver
tegenwoordigers van de gastgezin
nen begroet op het Molenwater,
waar zij om ongeveer zes uur arri
veerden. Het gezelschap Engelsen
blijft tot woensdag 2 juni in Middel
burg. Voor de komende dagen staan
tal van activiteiten - ook buiten de
sfeer van de sportontmoeting - op
het programma. Zo wordt vandaag,
zaterdagmorgen, in de foyer van de
Middelburgse Schouwburg een foto
tentoonstelling geopend, waarop
werk te zien is van de leden van de
fotoclubs uit beide steden. De
'agenda' vermeldt voorts voor van
daag hengelen (bij Domburg), zeilen
(op het Veersemeer), tennis, atle
tiek, hockey, tafeltennis,
voetbal en basketball
komen, dan die met de grotere door-
slromingsopening Dat prefereert Ze
vibel. We moeten ons fel keren tegen
een dam mei een kleinere doorstro
mingsopening. Die komt onvoldoende
tegemoet aan de belangen van de vis
serij en die van de schelpdierencultu
res". aldus de heer Lockefeer, die nog
eens benadrukte „Of dijkverhoging of
pijlerdam met dubbele kering en door
stromingsopening van 20.000 m2".
Hij zei goede hoop te hebben dat bij
het ministerie van landbouw en visserij
de gedachten uitgaan naar zo'n dam
met de grotere opening en de dubbele
kering.
De heer Lockefeer zei als Zevibei-
voorzitter deze wensen wel uit te dur
ven spreken, ook al moet .straks het
rapport nog m het Zevibel-bestuur
worden besproken, en nader worden
uitgewerkt.
Doorvaart
Hij legde de aanwezige vissers de
vraag voor of zij van mening waren
dat een pijlerdam met een doorstro
mingsopening van 20.000 m2 moge
lijkheden gaf voor doorvaart van de
Oosterschelde naar de Noordzee en te
rug.
Men kwam er met uit. omdat - wegens
het met in handen hebben van het
rapport - er geen antwoord kon wor
den gegeven op vragen over hoogte
van de vloeddrempel, mogelijke door-
vaarthoogte. stroomsnelheid in de
opening en dergelijke.. Ook bleek er
nog geen antwoord mogelijk op de
vraag of er dan nog een schutsluis no
dig zou zijn.
-Vr.-r -<
ZIERIKZEE - Vrijdagmiddag is op
een terrein aan de Regenboogstraat
te Zienkzee een bestelauto geheel
door brand verwoest. De rijkspolitie
te Zierikzee houdt er rekening mee
dat kinderen de auto, die al ge
ruime tijd buiten gebruik was, in
brand hebben gestoken. Enkele
kinderen, die vrijdagmiddag op het
terrein bij de auto speelden, zullen
vanochtend - zaterdag - door de po
litie worden gehoord.
De auto. die eigendom is van de
Zierikzeeënaar B. is enkele maan
den geleden reeds op verzoek van
de politie buiten gebruik gesteld
wegens de slechte staa waarin het
voertuig verkeerde De schade dooi
de brand is dan ook met groot.
De brandweer kon niet voorkomen
dat de auto geheel uitbrandde.
VLISSINGEN - Opvarenden van
de visserskotter Arnemuidcn 46
hebben vrijdagmorgen omstreeks
halfvijf zes mijl ten noorden van
Weslkapelle in de monding van de
Oosterschelde het stoffelijk overschot
gevonden van de visser Abraham Ad-
riaan Theune uil Arnemuidcn. De heer
Theune verdronk op 17 mei van dit
jaar, nadat hij bij een ontploffing op
de visserskotter, de ARM. 12 over
boord werd geslingerd.
IADVERTENI li, j
RESTO - VROUWENPOLDER
tel. (01189) 1900, b.g.g. 1965
Reserveringen
diners - partijen koffietafels
a la carte
vlees- en visspecialiteil
DRIE AUTO'S
BESCHADIGD
BIJ BOTSING
NABIJ HULST
HULST - Vrijdag zijn bij een botsing
op de kruising Grote Kreekweg-Van
Maelsledeweg nabij Hulst drie perso
nenauto's zwaar beschadigd.
Patrouilleschepen van de rijkspolitie
te water hebben daarna lange tijd te- Het ongeluk gebeurde toen de auto-
vergeefs gezocht naar het slachtoffer
Het stoffelijk overschot van de 28-
jarige heer Theune werd vlak bij de
plaats gevonden, waar de ontploffing
zich op 17 mei voordeed: de Zuid-Ban-
laard. De ARM 46. die hier vrijdagmor
gen viste haalde het stoffelijk over
schot met de netten naar boven Direct
nadat de kotter het zwaar verminkte
lichaam aan boord had genomen zette
het schip koers naar de haven van Co
lijnsplaat
Hier werd het stoffelijk overschot van
de heer Theune overgenomen door de
rijkspolitie te water en ter identificatie
overgebracht naar de begraafplaats te
Colijnsplaat.
Maandagmiddag om twee uur wordt
het lichaam van de heer Theune be
graven op de algemene begraafplaats
van Arnemuiden. Voor de begrafenis is
er een bijeenkomst in het verenigings
gebouw van de hervormde kerk te Ar
nemuiden
Mortiergranaat
gevonden in
Nollenbos
VLISSINGEN - Vrijdagavond is in een
sloot in het Vlissingse Nollebos een
mortiergranaat gevonden. De granaat,
afkomstig uit de tweede wereldoorlog
en van Amerikaanse makelij werd
ontdekt door een wandelaar.
Deze waarschuwde onmiddellijk de
Vlissingse gemeentepolitie. Van hieruit
stelde men de Explosieven Oprui
mingsdienst in Culemborg m kennis.
De EOD gaf aan een bootsman, van de
marine in Vlissingen opdracht, de gra
naat, die nog op scherp stond onklaar
te maken
bestuurder P. van G uit Terhole. die
over de Van Maelsledeweg reed door
de zon werd verblind Hij bemerkte
daardoor de auto van C. V. te laat.
Beide wagens botsten op elkaar. Door
de klap botsten de auto's vervolgens
tegen de auto van P D uit Kieldrecht
die over de Clingseweg reed De drie
wagens werden zwaar beschadigd Per
soonlijke ongelukken deden zich niet
voor
Dijkgraven hopen
dat rapport niet
richtinggevend
zal zijn
ZIERIKZEE - „Het is u bekend, dat
wij ons van meet af aan op het stand
punt hebben gesteld, dat er wille van
een optimale beveiliging van ons ge
bied de Oosterschelde overeenkomstig
het oorspronkelijke plan behoort te
worden afgesloten. Niettemin hebben
wij de kabinetsbeslissing van novem
ber 1974 aanvaard en een partiële
dijkverzwaring onze loyale medewer
king verleend. Wij menen er derhalve
recht op tc hebben dat deze regerings-
beslissing onverkort gehandhaaft
blijft opdat aan dc bestaande onze
kere toestand ten spoedigste een einde
zal komen en vertrouwen dat het rap
port van het ingenieursbureau Dwars,
Heederik en Verheij BV niet richting
gevend zal zijn bij de besluitvor
ming".
Met deze woorden besluiten de dijk
graven van de waterschappen
Schouwen-Duiveland. Tholen, Noord-
Beveland en De Brede Watering van
Zuid-Beveland 'een uitgebreide brief
aan de leden van de tweede kamer,
waarin met name kntiek wordt geuit
op het rapport van het ingenieursbu
reau. waarvan de hoofdconclusie, over
eenstemmend met de stelhngname van
de opdrachtgevers (Stichting Natuur
en Milieu en het Samenwerkingsco-
mité SOSi. luidt, dat middels verho
ging en verzwaring van de zeedijken de
beveiliging van hel achterland kan zijn
verzekerd
De vier Zeeuwse dijkgraven vragen
zich af of het ingenieursbureau, daar
op korte termijn aan de opdracht
moest worden voldaan, wel genoeg tijd
heeft gehad om alle facetten voldoende
diepgaand te bestuderen Hoewel het
bureau gebruik heeft gemaakt van
reeds door andere instellingen verza
melde gegevens, verwonderen de dijk
graven zich erover, dat men niet te
rade is gegaan by de waterschappen,
die immers in de loop der jaren de no
dige kennis en ervaring hebben opge
daan, en die de eerstverantwoordelijke
instanties voor het beheer van de zee
weringen zijn. Had men wel bij de wa
terschappen informatie ingewonnen zo
schnjven de dijkgraven, „dan zouden
de conclusies omtrent de tijdsduur die
met de uitvoering der werken is ge
moeid wellicht wat minder optimis
tisch getint zijn geweest".
Deltawet
De dijkgraven wijzen er verder op, dat
wanneer de Oosterschelde niet wordt
afgesloten en de dijken moeten wor
den verhoogd en verzwaard, eerst de
Deltawet een wijziging zal moeten
ondergaan. Pas na wetswijziging kan
met de effectieve voorbereiding van
de werken worden begonnen. In het
rapport, aldus de dijkgraven, is hier
mee geen rekening gehouden.
De waterschappen zullen zich echt.er
op grond van hun verantwoordelijk
heid met alle hun ten dienste staande
middelen tegen een wijziging van de
Deltawet verzetten, daar een open
Oosterschelde met op delta
afmetingen gebrachte zeedijken een
inbreuk betekent op de kraehtens de
Deltawet gegeven veiligheidsgaranties.
In het rapport van het ingenieursbu
reau wordt er verder van uit gegaan,
dat allen constructieve medewerking
zullen verlenen aan de realisering van
de dijkverzwaringsplannen. Naar de
mening van de vier dijkgraven getuigt
dat van weinig realiteitszin en strookt
het geenszins met de praktijkervaring.
Men schrijft onder meer. dat enige ze
kerheid dat uitgebreide beroepsproce
dures achterwege zullen blijven niet
kan worden gegeven. „Niettemin wordt
het tempo van uitvoering der werken
daardoor in belangrijke mate bepaald.
Inperking van beroepsmogelijkheden
zou de rechtszekerheid van de burger
ADVERTENTIE
enorme show van
inruil auto's.
VMZ IN BRIEF
AAN MINISTER:
Lozingsvergunning
General Electric
Plastics niet
direct laten ingaan
VLISSINGEN - De Vereniging Milieu
hygiëne Zeeland heeft minister Wes
terterp van verkeer en waterstaat
schriftelijk verzocht de beschikking,
waarin aan General Electric Plastics
B.V. te Bergen op Zoom een tijdelijke
vergunning is verleend tot het lozen
van bedrijfsafvalwater op de Ooster
schelde. niet direct van kracht te ver
klaren.
Het bedrijf uit bergen op Zoom heeft
de minister ontheffing gevraagd van de
bepaling in de beschikking, dat de ver
gunning niet in werking treedt voordat
de beslissing in beroep is gegeven. De
VMZ merkt daarbij op dat van diverse
zijden inmiddels door milieu
organisaties een beroep op de Kroon is
ingesteld tegen het afgeven van deze
lozingsvergunning.
„In dit specifieke geval, waar het gaat
om een verontreiniging en aantasting
van de bijzonder goede kwaliteit van
het water en het milieu van de Ooster
schelde. zouden wij u met klem willen
verzoeken uw beschikking niet direct
van kracht te verklarenschrijft de
VMZ
Een afschrift van de brief is gestuurd
naar de colleges van gedeputeerde sta
ten van Zeeland en Noord-Brabant, en
de inspecteurs voor de volksgezond
heid voor de hygiëne van het milieu in
Zeeland en Noord-Brabant.
MINISTERS BESTUDEREN NIEUWE PLANNEN
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - Het kabinet zal waarschijnlijk volgende week vrijdag een
beslissing nemen over de manier van afsluiten van de Oosterschelde. In
Den Haag werd deze week verwacht dat de beslissing al op 28 mei zou
vallen, maar het kabinet zette het onderwerp nog niet op de agenda. De
reden daarvoor is, dat eerst een groep van de vijf het meest bij het project
betrokken ministers zich over de nieuwste plannen van de rijkswater
staat - die voor de bouw van de pijlerdam - zullen buigen. Die bewinds
lieden zijn de heren IVesterterp van verkeer en waterstaat. Duisenberg
van financiën. Van Doorn van cultuur, recreatie en maatschappelijk
werk, Gruijters van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening en Boersma
van sociale zaken.
In goed ingelichte kringen in Den Haag wordt aangenomen, dat het accent
bij de bestudering van het- pijlerdamproject door de vijf bewindslieden zal
liggen op de financiële kant.. Minister Westerterp van verkeer en waterstaat
liet onlangs weten, dat de kosten voor de pijlerdam de in 1974 vastgestelde
marge nauwelijks overschrijden. Volgens berekeningen van de rijkswater
staat bedragen de meerkosten voor hel. hele project - dat wil dus zeggen de
pijlerdam en de compartimentering van de Oosterschelde - circa 2.6 mil-
jard gulden. In 1974 werd afgesproken dat de waterdoorlatende dam en de
compartimentering 1750 miljoen gulden meer mochten kosten dan de ge
sloten dam met compartimentering.
Dat. bedrag van 1750 miljoen gulden mocht worden overschreden met 20
pet. waardoor de toegestane meerkosten op 2.1 miljard gulden kwamen.
Daar bovenop zijn nu kostenstijgingen gekomen van 12 pet. en 9 pet in de
afgelopen twee jaar. Telt men die stijgingen op bij de 2,1 miljard, dan komt
men op een bedrag van ruim 2563 miljoen gulden Daarbovenop komt dan
nog eens een percentage van 2 of 3. dat minister Westerterp onlangs
noemde toen hij sprak over een geringe overschrijding van de 20 procents
marge. De totale extra kosten komen daarmee op een bedrag van rond de
2.6 miljard gulden te liggen.
In het nieuwe plan dat de rijkswaterstaat lieeft opgesteld, wordt wat be
treft de dijkverhoging aangesloten bij de zienswijze van de provinciale
waterstaat. Die houdt in dat dijkverhoging zeker 15 tot 20 jaar zal vergen.
De rijkswaterstaat gaat in het nieuwste rapport uitvoerig in op de proce
dures die gevolgd moeten worden als men tot dijkverhoging zou beslui
ten.
aantasten en is om die reden verwerpe
lijk". aldus de brief. De dijkgraven be
trekken ook de Westerschelde in hun
beschouwing en wijzen erop. dat de
dijken rond deze zeearm oorspronke
lijk in 1978 op Delta-hoogte zouden
moeten zijn gebracht, maar door onder
meer gebrek aan geldmiddelen is deze
streefdatum reeds herhaalde malen
verschoven. Dit wekt, volgens de dijk
graven, weinig vertrouwen.
Knelpunten
In de brief aan de tweede kamer
wordt voorts een opsomming gegeven
van mogelijke knelpunten bij dijk
verhoging: de vervanging van be
staande bemalingsinstallatics (wat
aan de dijkverzwaring vooraf zal
moeten gaan), cultuurhistorische ge
bouwen die gesloopt zouden moeten
worden, bedrijfspanden die verwij
derd moeten worden en waarvoor
vervangende ruimte moet worden ge
vonden, te amoveren woningen en
woningcomplexen, waarvoor tijdig
passende vervangende woonruimte
beschikbaar zal moeten komen en ter
reinen met een hoge natuurweten
schappelijke waarde en landschappe
lijk waardevolle gebieden die aan een
doelmatige dijkbouw ten offer moeten
vallen. Vooral met betrekking tot dit
laatste punt zien de vier dijkgraven
de nodige conflictsituaties in het ver
schiet, waarvoor geen bevredigend
compromis gevonden zal kunnen
worden.
„Het is te voorzien dat met het oog op
definitieve dijkverhogingen volgens de
normen van het Deltaplan de partiële
dijkverhogingen zullen worden afge
remd De noodzaak om de kosten zo
veel mogelijk te beperken zal leiden tot
een scherpe afweging van kosten van
tijdelijke werken tegen de beperkte
nuttigheidsduur daarvan. Verminder
ing van de rampen kans tot eenmaal
per 500 jaar zal alsdan voor 1980 niet
worden verkregen", schrijven de dijk
graven verder in hun brief aan de
tweede kamer.
Ook roeren zij het zandverlies aan dat
bij een open Oosterschelde jaarlijks
ongeveer 10 miljoen m3 zal zijn. On
derzoek naar de invloed van laagwa-
terdrempels op het stroompatroon is
nog niet verricht. „Onvoorspelbare
stroomveranderingen trekken optimis
tische verwachtingen over verminder
ing van erosie van de oevers in het
spectaculaire vlak", waarschuwen de
dijkgraven, die ook in het al of niet
sparen van de inlagen de nodige con
flictstof zien liggen. „Hoewel ook wi
van oordeel zijn, dat waar mogelijl
aantasting van waardevolle gebieden
moet worden ontgaan, zullen deson
danks de veiligheidsaspecten toch de
doorslag dienen te geven. Wanneer
zoals te verwachten is, belangengroe
pen - steeds in aantal toenemend en in
samenstelling wisselend - zich verzet
ten tegen in waterstaatkundig opzicht
optimale oplossingen, zal een niet te
voorziene vertraging in het besluit
vormingsproces optreden, met gevolg,
dat het geplande tijdstip van vol
tooiing der werken naar de verdere
toekomst wordt verschoven", schrijven
de dijkgraven aan de tweede kamer.
Tenslotte vestigen de dijkgraven nog
even de aandacht op een aantal kos
ten, die niet zijn opgenomen in het
rapport van het ingenieursbureau:
reeds in de monding van de Ooster
schelde uitgevoerde werken, het geheel
of gedeeltelijk opruimen van die wer
ken; de hogere exploitatielasten van
zuiveringstechnische werken vanwege
de grotere opvoerhoogte van het ef
fluent dat moet worden afgevoerd via
in de verhoogde dijkskruin aan te leg
gen persleidingen; voorzieningen ten
behoeve van de Zeelandbrug; aanleg
dan wel verbetering van een tweede
waterkering 189 miljoen); na 1985 uit
te voeren bestortingen i 130 miljoen).