Voorzitster 'Harmonia': „Wij zijn even normaal als ieder ander" Visseizoen is vandaag begonnen SPIRITISME IN ZEELAND ZATERDAG 29 MEI 1976 zaterdagkrant 20 uit de geest gebracht wordt. En dat is toch echt niet zo. Je moet je gewone leven kunnen leven. Hoe hoort mevrouw Timmerman dat nou, wat er van de andere kant wordt doorgegeven. ..Dat kan ik niet ver klaren." zegt zij hoe of ik het opvang. Het is net alsof het zo in mijn hersens gedrukt wordt. Het zijn eigenlijk al lemaal trillingen die je opvangt. En ieder mens kan dat niet." Optreden medium Een psychometrische avond van Harmonia, afdeling Zeeland. Plaats van samenkomst: een zaaltje in het wijkcentrum De Hoeksteen in het Middelburgse Dauwendaele. In een aanpalende ruimte wordt gebridged. Op het programma: een optreden van het medium, mevrouw Timmerman. Zij lijkt ook nu op geen enkele ma nier in trance te zijn. Haar stem klinkt rustig als ze gemoedelijk praat. Af en toe pauzeert ze om even een slokje 'wateri te nemen. Mevrouw Timmerman begint met te zeggen, ■dat er nog een leven is na het leven op aarde, dat zij het stafleven noemt. Terstond vangt ze aan met haar zo geheten helderziende waarnemingen en ze doet dat aan de hand van per soonlijke bezittingen van overgegane personen, foto's, sieraden, die haar voor de aanvang van de seance zijn aangereikt. Zij richt zich tot een ou der echtpaar en zegt: „tussen u bei den in plaatst zich iemand met een heel erg vriendelijk gezicht, niet zo groot van stuk, zij zegt dat ze al een heel poosje van de aarde af is. Maar zij geeft mij de indruk, dat het een heel erg fijn en goed iemand geweest is. Ze heeft een heel erg mooie ui tstrallng. Zezegt,dathetvoorhaarheelmoeilijkis geweest om van de aarde af te gaan, wantikwisttoenookniet.daternogeen leven na ditleven bestond. Ze heeft ook een boodschap voor u meneer: u moet vooral kalm en rustig aan doen. Zegt u maarjaofnee.uhoeftheusgeen teksten "uitleg te geven." „Maar u moet wel aannemen, want ze komen niet voor niks naar de aarde. Dus doet het toch wel een klein beetje kalm aan. Heeft u het wel eens een beetje benauwd? Ik voel namelijk ook een beetje een benauwdheid. Wilt u daar om denken, bijvoorbeeld als u de trap op gaat of iets dergelijks, dan houdt u zich maar vast. Kunt u dat allemaal begrijpen? „Jazeker," antwoordt de man me dium: „Ik moet u vooral de heel erg hartelijke groeten overbrengen. „Mevrouw houdt u heel erg van ro zen," zo gaat het medium verder. „Oh ja," roept de aangesprokene opge wekt uit. „Nou, zij brengt u donker rode rozen. En rozen, die uit de geest komen zijn natuurlijk nog veel mooier dan rozen uit het stafleven. Ik moet ook u een heel erg hartelijke groet brengen. En er wordt hier gezegd: ik ben heel, heel erg tevreden." „Dan heb ik hier een foto, daar staat een jong stel op, denk ik." „Ja. dat is familie van mijn kant." legt een mannelijke toehoorder uit. Leven ze allebei nog? „Nee. me vrouw" Zijn ze dan allebei overge gaan?" „Ja mevrouw." „Is dit over gaan dan zo tragisch geweest. Ging dat moeilijk? „Van hem of van haar," wil de man weten. „Nou bij hem is dat wel erg plotseling gegaan," „Hier is toch heel veel ver driet bij geweest, want ik kom met erg veel verdriet in aanraking." zegt het medium. „Ik zie erg veel tranen." Was het een heel erg accuraat ie mand? „Geweldig." antwoordt de man. „Het is in ieder geval een figuur die in het stafleven altijd erg gezien is geweest," meldt het medium. „Hij vindt het alleen jammer dat zijn le ven zo kort geweest is op aarde. Deze figuur geeft u heel veel kracht om uw dagelijks leven nog te gaan." „Nou, dat vind ik leuk om te horen," stelt de aangesproken man blijmoedig vast. „Heeft u een prettige woning, me vrouw," zo herneemt het medium. „Ik zie tenminste een heel prettige wo ning, die heel gezellig is ingericht, bij u heerst een erg goeie sfeer. En u hebt daar een stoel, waar je heel erg mak kelijk in zit. Dat vertelt de figuur die ik zie tenminste allemaal. En als hij bij u is. dan neemt hij in die speciale stoel plaats, want zegt>ie: daar zit je heel erg lekker." „Nou ik vind die stoel niet zo lekker," reageert de aangesproken mevrouw nuchter. Het medium richt zich nu weer tot de echtgenoot. „Kunt u wel eens mopperen, meneer? „Nou na tuurlijk, merkt meneer op. „Nou, dat vind ik nog niet zo natuurlijk," vindt het medium. Ontspannen gelach in de zaal. „Ja u zult wei zeggen, hoe kom je er bij," zo gaat het medium onverstoor baar verder, „maar u zou toch eens moeten proberen om minder te mop peren want u heeft een heel erg goeie vrouw naast u staan. Dat moet u al lemaal goed begrijpen en aannemen hoor, want anders blijf ik nog heel even langer bij u stilstaan." „Ja, ik begrijp het," zegt de man vlug, in de hoop dat de aandacht niet lan ger op hem gevestigd zal zijn.„Ik kan anders niet te lang uitweiden," zegt het medium verontschuldigend, „want er liggen er zoveel." Het me dium bedoelt hiermee het aantal per soonlijke herinneringen aan overle den, pardon overgegane personen. Foto's, sieraden. „Hier heb ik een jongeman, van wie is die." zegt het medium en ze kijkt on derzoekend de zaal in. Een meneer steekt rijn vinger op. Medium: „Die figuur zegt mij dat hij heel blij is dat u hier bent. Was u eerst niet van plan om te gaan. Of was er iets waardoor u eerst niet kon?" „Nee hoor," zegt de man. Is dit de eerste keer dat u wat van deze figuur ■hoort, vraagt het medium. Antwoord uit de zaal: „ja." Medium: „Dat vertelt die figuur ook. Hij is al meerdere malen geweest, maar hij was toen niet in de gelegen heid om een boodschap te geven." „Rijdt u in een auto," wil het medium weten. „Dat blijkt inderdaad het ge val te zijn. „Zal u dan voorzicktij zijn," waarschuwt het medium, „wai die figuur zegt, dat u wel eens ea beetje voorbarig bent." En ik hoef daar geen verdere tekstea uitleg bij te geven want die figuur z;r, mij, dat dit wel voldoende is." Ongerust „Ik ben heel ongerust over hem." kt, een dame uit de zaal ter toelicht!-: bij een bij haar ingeleverde foto \~c een manspersoon. „Nou hij neemt-; mee naar een vreemd land, zegt ht: medium „en ik moet wel tegen uze:- gen, dat hij over is gegaan. Weet dat deze figuur heel erg van panr.A koeken hield? „Dat weet ik niet' antwoordt mevrouw. „Ja, toch zie u een pannekoek," zegt ht meditn „En een bord." Ei\ u doet stroop cf die pannekoek, want zo zegt die guur, daar hield ik zo van. Hij laatr.; trouwens ook nog een trommel^ zien. En daar staan bloemetjes op. E dat trommeltje had u altijd van die lekkere balletjes," zo geeft het ra dium door. Mevrouw lacht eens vn.'- blijvend. Misschien denkt ze wel he: zelfde als ik. Wie heeft er niet ea trommeltje staan thuis, met bloeme tjes er op en met babbelaars er m h welke huisvrouw heeft in haar leren niet eens pannekoeken gebakken en er stroop op gesmeerd. Het medium heeft echter nog meer aan te drager. Zij zegt: „Die figuur laat ook nogeen appel zien. Had u in uw omgeving appelbomen of iets dergelijks?" „Nee, dat niet," zegt mevrouw. „Nou dan had u zeker appelen in lm, houdt het medium vol. „Het kan niet anders. Want die figuur laat m\j als maar appelen zien. Daar was le ook altijd gek op." Heeft u wel eens last van uw knie? „Nee." zegt de aangesproken vrouw. „Heeft u dan wel eens last van opge zette voeten," probeert het medium andermaal. „Nee ook niet," meldt mevrouw. „Wilt u daar dan toch eens om den ken, want de figuur waarschuwt u er voor dat u wat rustiger aan moet doen." Beschrijving Zo gaat het nog even door. Mevrouw Timmerman riet achter de stoel va enkele aanwezigen mensen staan van wie rij een nauwkeurige beschrij ving geeft over de haardracht Et over de kleding. Zij zegt ook datzed; namen hoort van Gerrit en Johanna Of d e aangesprokenendie ook kunr.it plaatsen. Zij kunnen het niet „No* geeft niet hoor." zegt mevrouw g» dig. „Dat komt dan misschien Mg wel. Een andere aanwezige krijgt a horen dat er in haar naaste omgevfci een echtscheiding dreigt. Van wfö een andere dame weet het mediums vertellen, dat daar vooral vroeg?: veel mee te lachen viel. Het blijkt mg steeds een olijk mens te zijn. Wantcp de vraag van het medium of ze vzt schaatsen hield, antwoordt ze: „ffoi ik vond het altijd wel leuk tegen het ging dooien." Het spiritisme begint anders al aar dig aan belangstelling le winnen. Tv-uitzendingen als die van Jac van Belle met zijn zienswijze op allerlei occulte zaken zullen daar niet vreemd aan zijn. Wat is spiritisme volgens de verklarende woorden boeken. De Dikke Van Dale is er kort en bondig over. Achter het tref woord 'spiritisme' lees ik 'geloof dat de mens na zijn dood als geest een persoonlijk bestaan voortzet en zich met levenden in verbinding kan stel len'. Over dat contact na de dood heb ik gesproken met mevrouw C. P. Verduin-Koek uit Middelburg. Zij is de voorzitster van de Zeeuwse Harmonia-afdelïng, met dik veertig leden, die regelmatig vanuit Sas van Gent, Zierikzee, Goes en Kruiningen, ja zelfs tot uit Bergen op Zoom naar Middelburg komen, waar in het wijk centrum Dauwendaele rittingen wor den gehouden. Voor de liefhebbers op 3 juni is er 's avonds om acht uur weer een openbare avond. Hoe word je spiritist? „Och," zegt mevrouw Verduin, eigenlijk heb je het allemaal een beetje bij je. Maar ik ben me er meer voor gaan interesseren, nadat ik mijn grootouders over visioenen had horen praten. Ik ben toen allerlei boeken gaan lezen. Want ik was nieuwsgierig geworden naar al die dingen." Mevrouw Verduin gelooft nu heilig in de leer, dat contact met geesten der gestorvenen mogelijk is, ook al heeft ze op dit gebied geen persoonlijke ervaringen aan te dra gen. Er rijn nog geen rittingen ge weest, waarop zij contact heeft gehad met bekenden of verwanten die in middels rijn overgegaan. Over dat contact zegt mevrouw Verduin: Het is niet zo datje naar zo'n bijeenkomst gaat en daar doden gaat zitten op roepen. Zo van: vanavond moet mijn moeder maar eens komen. Alleen de genen die kan en wil komen, komt. Dat bepaal je niet zelf. De contacten worden namelijk alleen van de an dere kant gemaakt. Je kunt daardoor jaren wachten op een bericht van een naaste persoon en dat bericht komt nooit." Prettiger zicht Dat je je geestelijk kunt verrijken door de lessen van gene rijde, dat is het wat mevrouw Verduin zo aan trekt in het spiritisme. „Je krijgt er een prettiger richt door op het hele wereldgebeuren," zegt zij. „Veel mensen hebben het idee dat het al leen maar gaat om contacten met de overgegane. Maar er is ook echt sprake van een religieuze onder grond." Mevrouw Verduin is er wel blij om, dat het spiritisme de laatste tijd wat meer uit de sfeer van het mystieke wordt gehaald. En dat spi ritisten steeds minder worden gezien als mensen, die zich met akelige din gen bezighouden. „We zijn even normaal als ieder ander." zegt me vrouw. Ik ontdek inderdaad niets vreemds aan mevrouw Verduin. Ze ziet er uit zoals een huisvrouw van in de veertig er uit riet, ze woont in een huis zoals er zo vele rijn. Met een in richting zoals uw en mijn woninginte rieur. Aan de muur hangt een letter bak, op de boekenkast staat een as pergeplant en op de bank naast haar zit tijdens het gesprek een kleuter, die om een koekje zeurt. U riet, niks bijzonders aan de hand. Al even normaal ziet de mevrouw eruit die ik enkele dagen later ten huize van de familie Verduin ont moet. Het is een bejaarde, maar zeer krasse dame van in de tachtig. Alleen onderscheidt rij zich wel van haar leeftijdgenoten door niet 's avonds met een breiwerkje in een gemakke lijke stoel plaats te nemen, maar het land in te trekken om daar op bijeen komsten van spiritistische afdelin gen zogenaamde psychometische avonden te verzorgen. Op zo'n avond is die dame mevrouw J. Timmerman-Kat uit Zaandam het medium. In Spiritistische zin is, 'een medium. In spiritistische zin is, 'een rit te kunnen communiceren met le venden en met de geest van gestor venen. Het is dus eigenlijk een soort van contactpersoon tussen de mens aan deze en aan gene rijde van de dood. „En dat is heus niet zo'n gemakkelijk werk. hoor" vertelt mevrouw Tim merman. „Wantje hebt een hele ver antwoording voor watje doet. Watje naar voren brengt moet namelijk wel de waarheid zijn." Zijn er dan media, die met die waar heid een loopje nemen, informeer ik beleefd. „Nou, moet u eens luisteren," rea geert mevrouw Timmerman," dat is natuurlijk wel een erg moeilijke vraag. Daar geef ik geen antwoord op. Maar je maakt wel eens dingen mee, die je tegenstaan en waarvan je denkt: ,,'t is zonde eigenlijk, dat het zo aanvaard wordt." Medium worden, daar bestaat geen opleiding voor. „Nee." zegt mevrouw Timmerman. „Ze zeggen wel eens: je hebt het of je hebt het niet. Ik denk dat het in dit geval ook zo is. Maar je kunt je natuurlijk wel verder ontwik kelen. Tijdens ons gesprek heeft mevrouw Timmerman zelfs heel even contact met de andere kant. Zij lijkt in het geheel niet in trance te zijn, wanneer zij mij meedeelt^ dat rij achter mijn stoel een rijzige gestalte riet, met een vriendelijke uitstraling, vermoedelijk een grootvader van mij, die me ver telt dat ik drukke tijden tegemoet ga. Ik sta inderdaad voor een verhuizing. De rijzige gestalte kan ik evenwel niet goed thuisbrengen. Ik heb mijn grootvader nauwelijks gekend. Mevrouw Timmerman riet niet voortdurend mensen achter stoelen staan. Gelukkig niet, roept ze uit. want dan zou ik geen leven hebben. „Je moet wel nuchter blijven," ver klaart ze nader. „En met beide benen op de grond blijven staan. Je moet gewoon kunnen leven en niet denken dat alles uit de geest gebracht wordt. Er zijn mensen die denken dat alles De laatste maanden komt u ze regelmatig tegen in de krant: de aankondigingen van bijeenkomsten van 'Harmonia', de Zeeuwse afdeling van de Nederlandse vereniging van Spiritis ten. Sniritisme, wat is dat eigenlijk? Voor de aardigheid ben ik eens met een bandrecordertje op de Middelburgse Markt gaan staan. En daar heb ik, met de microfoon in de aanslag een aan tal voorbijgangers gevraagd of ze het woord 'spiritisme' ook nader konden verklaren. Dat leverde onder meer deze antwoorden op:,.Spiritisme?. Oh. dat is iets griezeligs," vertelde een jonge blonde vrouw en ze trok er een bijpassend gezicht bij. Spiritisme? Een gebruinde meneer met zijn boodschappentasje in de hand hoefde er niet voor na te denken: „Dat is," zei hij, „een vrouw, die zich uit kleedt en die tegenover je gaat zitten. En daar mag je dan al leen maar naai* kijken." Kennelijk zag hij aan mijn gezicht dat ik moeite had om niet te lachen. Want hij liet er tenminste meteen op volgen: „Of is het soms iets anders?." „Spiritisme? Dan kan je lullen met Claudius Civilis," wist een derde voorbijganger. Erg veel kennis van zaken stralen deze antwoorden niet uit. Men blijkt er trouwens over het algemeen weinig van te weten. Er is op het ogenblik nogal wat lectuur op de markt, waarin die mogelijkheid tot contact na de dood wetenschappelijk wordt benaderd. In een van de werken is zelfs een grammo foonplaat bijgesloten, waarop de stemmen van overledenen zouden zijn te horen. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin (Van een medewerker) Om 03.26 uur, 1 uur voor zonsop gang, is vanochtend het visseizoen '7fi-'77 begonnen. En dat was aan de waterkant te merken. Vele henge laars zullen op dat uur al met een opgetuigde hengel klaargczeten hebben om hun aas te water te laten. Want traditiegetrouw gaat een echte sportvisser op de openingsdag „naar de waterkant", ook al is het een even gevestigde traditie dat op die dag de vangsten doorgaans niet best zijn. De vis is vaak nog niet uitgepaard, is haar kuit nog niet kwijt en dat maakt ze weinig bijtlustig. Maar met al die zon van de laatste weken zal de meeste vis de bruiloft nu wel achter de rug hebben. De wa tertemperatuur is namelijk vrij hoog, en wanneer je door de polder wandelt zie je nauwelijks nog paaiende vis. Het viswater maakt een nog betere indruk dan vorig jaar: schoner, hel derder. Vorig jaar waren de vangsten opmerkelijk veel beter dan daarvoor, zoals ook werd geconstateerd in het jaarverslag van de Algemene Utrechtse Hengelaarsvereniging. Verwacht mag worden dat die ten dens zich dit jaar zal voortzetten. Een gunstig bericht voor alle sportvissers Er valt nog wel wat nieuws rond de sportvisserij te vertellen. Om te beginnen: het stukje vis is niet langer een toegestaan aas voor de gewone hengel Dat betekent dat u met een stukje vis niet meer op pa ling en snoekbaars mag vissen wan neer u niet in het bezit bent van een kleine akte plus een vergunning van de viswaterbeheerder (doorgaans een hengelsportvereniging). Een andere wijziging van de visserij voorschriften: wanneer u straks - na 1 juli - weer met de speciale hengel en levend aas op snoek of snoekbaars gaat vissen, mag u geen ondermaatse ruisvoorn meer als aas gebruiken. Alleen blankvoorn, brasem, bliek e.d. Vorig jaar hebben 385.000 mensen zich van eén bijdragebewijs of kleine akte voorzien. Dat waren de geregi streerde hengelaars Dat waren er bijna 80.000 meer dan het jaar ervoor: waarschijnlijk onder invloed van de tv-spotjes over het „zwartvissen". Overigens zijn er in werkelijkheid veel meer hengelaars dan die 885.000, want in de tv-spotjes werd wel ge steld dat de controle op „zwartvis sen" zal worden verscherpt maar daar komt in de praktijk niets van te recht. De controle op naleving van de visserijwet is la-la. Reeds weken ge leden zag je overal in Nederland - midden in de gesloten tijd - mensen rustig zitten te vissen en bepaald niet alleen kinderen. Alleen als er toeval lig iemand van de rijkspolitie te wa ter voorbij vaart volgt er een bekeu ring. Volgende nieuwtje: het IJsselmeer is dit seizoen toegevoegd aan de lange rij wateren waar u met de zo genaamde „grote vergunning" van de hengelsport verenigingen mag vissen U kent toch die grote vergunning? Een groot aantal federaties van hen gelsportverenigingen heeft onder hun beheer staande viswateren „van meer dan plaatselijk of regionaal belang" ondergebracht in die vergunning, die afgegeven wordt aan leden van ver enigingen die bij de federatie zijn aangesloten. Daardoor rijn vele tien duizenden hectare viswater over het hele land voor iedere georganiseerde hengelaar toegankelijk geworden. Daar is nu het IJsselmeer bijgeko men, zodat men als lid van een hen gelsportvereniging niet meer naar de dienst IJsselmeerpolders of een an dere instantie behoeft te schrijven (en te gireren!) om in het IJsselmeer te mogen vissen. Hopenlijk is het al tot u doorge drongen dat u voortaan niet meer naar gemeentehuis of politiebureau hoeft om een bijdragebewijs of kleine akte te halen. U stapt naar een posfc- kantoor en neemt een blanco vis- kaart van het stapeltje U vult die kaart in, koopt een zegel en plakt die op de kaart. De postbeambte geeft er een stempeltje op en u kunt vissen. Er zijn drie soorten zegels, een rode voor het bijdragebewijs (dus als u al leen maar met de gewone hengel wilt, vissen in openbaar water), een blauw zegel als u met de speciale hengel wilt vissen, en een geel zegel voor de grote visakte. maar die is alleen voor hen die met beroepstuigen willen vis sen. Het rode zegel kost 5 gulden, het blauwe zegel f 11.75. U had er toch wel erg in dat er naast de viskaart met blauw zegel toch altijd nog een schriftelijke ver gunning nodig is van de eigenaar van het viswater waarin u uw aasvisje of spinner te water wilt laten? Nog steeds zijn er horden mensen die het niet snappen: de viskaart - ongeacht de kleur van het zegel - staat u in het algemeen toe te vissen in Nederland, het RECHT om in een bepaald water met een speciale hengel of met meer dan een hengel te vissen, krijgt u door een schriftelijke vergunning van de viswaterbeheerder. Graskarper Al een aantal jaren experimenteert de Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij met Chinese graskar pers, een soort koeien onder de vis soorten die enorme hoeveelheden wa terplanten „weggrazen". Het experi ment is nu zover dat de eerste hon derden graskarpers in enkele polders zijn uitgezet bij wijze van praktijk proef. Ook zijn er graskarpers aange boden aan de hengelsportverenigin gen. Maar zie! Die hengelsportorgani saties - waarvan de landelijke top mannen als zo'n jaar of zes geleden te gast waren bij de OVB om op die ge heimzinnige graskarper te vissen - maken nu plotseling bezwaren tegen het aanschaffen en uitzetten van deze vissoort. Dat zou een taak van de wa- terbezitters, in casu de polderbestu ren zijn. Terecht is men bij de OVB danig in de kuif gepikt, want dat hadden die verenigingsbonden wel een paar jaar geleden kunnen beden ken! Forel Steeds meer verenigingen zettend bepaalde viswateren die zich een beetje voor lenen forel uit, Pk-' een duur grapje want forel Iri® kostbare vis. Het is echter ook® erg gemakkelijk vangbare vis, r/, spinner of worm, en daarom vvonj-:r- die forellen doorgaans wat snel!?-: weggevangen dan ze worden uitgezet Een verzoek aan alle echte sportvis sers: wees er een beetje zuinig mM-" vist per slot van rekening niet voot de pot. en uw bloedjes van kinderen krijgen toch wel te eten, ook al brengt u geen vis mee naar huls. Zei die beesten terug wanneer ze althans onbeschadigd zijn. Hetzelfde geldt voor snoek et snoekbaars. Wees er zuinig op. dan hebt u er lang plezier van. Onze vis wateren worden langzaam aan we?1 wat beter Zulks onder invloed vat het groeiend aantal rioolwaterzuiver ingsinstallaties (wat een woord) et stringentere bepalingen voor lozende industrieën. Laten wij als sportvis sers dan meewerken om ook de vis stand weer goed te krijgen, door al leen die vis mee te nemen die we een- nodig hebben. U gaat een goed vu- seizoen tegemoet als de voortekenet niet bedriegen. Een goede vangst ge wenst en veel plezier aan een schoM waterkant, zonder afval en pla'?:' trapte begroeiing.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 20