Voorzitster 'Harmonia':
„Wij zijn even normaal
als ieder ander"
Visseizoen is
vandaag begonnen
SPIRITISME IN ZEELAND
ZATERDAG 29 MEI 1976
zaterdagkrant
20
uit de geest gebracht wordt. En dat is
toch echt niet zo. Je moet je gewone
leven kunnen leven.
Hoe hoort mevrouw Timmerman dat
nou, wat er van de andere kant wordt
doorgegeven. ..Dat kan ik niet ver
klaren." zegt zij hoe of ik het opvang.
Het is net alsof het zo in mijn hersens
gedrukt wordt. Het zijn eigenlijk al
lemaal trillingen die je opvangt. En
ieder mens kan dat niet."
Optreden medium
Een psychometrische avond van
Harmonia, afdeling Zeeland. Plaats
van samenkomst: een zaaltje in het
wijkcentrum De Hoeksteen in het
Middelburgse Dauwendaele. In een
aanpalende ruimte wordt gebridged.
Op het programma: een optreden van
het medium, mevrouw Timmerman.
Zij lijkt ook nu op geen enkele ma
nier in trance te zijn. Haar stem
klinkt rustig als ze gemoedelijk
praat. Af en toe pauzeert ze om even
een slokje 'wateri te nemen. Mevrouw
Timmerman begint met te zeggen,
■dat er nog een leven is na het leven
op aarde, dat zij het stafleven noemt.
Terstond vangt ze aan met haar zo
geheten helderziende waarnemingen
en ze doet dat aan de hand van per
soonlijke bezittingen van overgegane
personen, foto's, sieraden, die haar
voor de aanvang van de seance zijn
aangereikt. Zij richt zich tot een ou
der echtpaar en zegt: „tussen u bei
den in plaatst zich iemand met een
heel erg vriendelijk gezicht, niet zo
groot van stuk, zij zegt dat ze al een
heel poosje van de aarde af is. Maar
zij geeft mij de indruk, dat het een
heel erg fijn en goed iemand geweest is.
Ze heeft een heel erg mooie ui tstrallng.
Zezegt,dathetvoorhaarheelmoeilijkis
geweest om van de aarde af te gaan,
wantikwisttoenookniet.daternogeen
leven na ditleven bestond. Ze heeft ook
een boodschap voor u meneer: u moet
vooral kalm en rustig aan doen. Zegt u
maarjaofnee.uhoeftheusgeen teksten
"uitleg te geven."
„Maar u moet wel aannemen, want ze
komen niet voor niks naar de aarde.
Dus doet het toch wel een klein
beetje kalm aan. Heeft u het wel eens
een beetje benauwd? Ik voel namelijk
ook een beetje een benauwdheid. Wilt
u daar om denken, bijvoorbeeld als u
de trap op gaat of iets dergelijks, dan
houdt u zich maar vast. Kunt u dat
allemaal begrijpen?
„Jazeker," antwoordt de man me
dium: „Ik moet u vooral de heel erg
hartelijke groeten overbrengen.
„Mevrouw houdt u heel erg van ro
zen," zo gaat het medium verder. „Oh
ja," roept de aangesprokene opge
wekt uit.
„Nou, zij brengt u donker rode rozen.
En rozen, die uit de geest komen zijn
natuurlijk nog veel mooier dan rozen
uit het stafleven. Ik moet ook u een
heel erg hartelijke groet brengen. En
er wordt hier gezegd: ik ben heel, heel
erg tevreden."
„Dan heb ik hier een foto, daar staat
een jong stel op, denk ik."
„Ja. dat is familie van mijn kant."
legt een mannelijke toehoorder uit.
Leven ze allebei nog? „Nee. me
vrouw" Zijn ze dan allebei overge
gaan?" „Ja mevrouw." „Is dit over
gaan dan zo tragisch geweest. Ging
dat moeilijk?
„Van hem of van haar," wil de man
weten.
„Nou bij hem is dat wel erg plotseling
gegaan," „Hier is toch heel veel ver
driet bij geweest, want ik kom met
erg veel verdriet in aanraking." zegt
het medium. „Ik zie erg veel tranen."
Was het een heel erg accuraat ie
mand? „Geweldig." antwoordt de
man. „Het is in ieder geval een figuur
die in het stafleven altijd erg gezien is
geweest," meldt het medium. „Hij
vindt het alleen jammer dat zijn le
ven zo kort geweest is op aarde. Deze
figuur geeft u heel veel kracht om uw
dagelijks leven nog te gaan." „Nou,
dat vind ik leuk om te horen," stelt
de aangesproken man blijmoedig
vast.
„Heeft u een prettige woning, me
vrouw," zo herneemt het medium. „Ik
zie tenminste een heel prettige wo
ning, die heel gezellig is ingericht, bij
u heerst een erg goeie sfeer. En u hebt
daar een stoel, waar je heel erg mak
kelijk in zit. Dat vertelt de figuur die
ik zie tenminste allemaal. En als hij
bij u is. dan neemt hij in die speciale
stoel plaats, want zegt>ie: daar zit je
heel erg lekker."
„Nou ik vind die stoel niet zo lekker,"
reageert de aangesproken mevrouw
nuchter. Het medium richt zich nu
weer tot de echtgenoot. „Kunt u wel
eens mopperen, meneer? „Nou na
tuurlijk, merkt meneer op. „Nou, dat
vind ik nog niet zo natuurlijk," vindt
het medium. Ontspannen gelach in
de zaal.
„Ja u zult wei zeggen, hoe kom je er
bij," zo gaat het medium onverstoor
baar verder, „maar u zou toch eens
moeten proberen om minder te mop
peren want u heeft een heel erg goeie
vrouw naast u staan. Dat moet u al
lemaal goed begrijpen en aannemen
hoor, want anders blijf ik nog heel
even langer bij u stilstaan."
„Ja, ik begrijp het," zegt de man vlug,
in de hoop dat de aandacht niet lan
ger op hem gevestigd zal zijn.„Ik kan
anders niet te lang uitweiden," zegt
het medium verontschuldigend,
„want er liggen er zoveel." Het me
dium bedoelt hiermee het aantal per
soonlijke herinneringen aan overle
den, pardon overgegane personen.
Foto's, sieraden.
„Hier heb ik een jongeman, van wie is
die." zegt het medium en ze kijkt on
derzoekend de zaal in. Een meneer
steekt rijn vinger op. Medium: „Die
figuur zegt mij dat hij heel blij is dat
u hier bent. Was u eerst niet van plan
om te gaan. Of was er iets waardoor u
eerst niet kon?"
„Nee hoor," zegt de man. Is dit de
eerste keer dat u wat van deze figuur
■hoort, vraagt het medium. Antwoord
uit de zaal: „ja."
Medium: „Dat vertelt die figuur ook.
Hij is al meerdere malen geweest,
maar hij was toen niet in de gelegen
heid om een boodschap te geven."
„Rijdt u in een auto," wil het medium
weten. „Dat blijkt inderdaad het ge
val te zijn. „Zal u dan voorzicktij
zijn," waarschuwt het medium, „wai
die figuur zegt, dat u wel eens ea
beetje voorbarig bent."
En ik hoef daar geen verdere tekstea
uitleg bij te geven want die figuur z;r,
mij, dat dit wel voldoende is."
Ongerust
„Ik ben heel ongerust over hem." kt,
een dame uit de zaal ter toelicht!-:
bij een bij haar ingeleverde foto \~c
een manspersoon. „Nou hij neemt-;
mee naar een vreemd land, zegt ht:
medium „en ik moet wel tegen uze:-
gen, dat hij over is gegaan. Weet
dat deze figuur heel erg van panr.A
koeken hield? „Dat weet ik niet'
antwoordt mevrouw. „Ja, toch zie u
een pannekoek," zegt ht meditn
„En een bord." Ei\ u doet stroop cf
die pannekoek, want zo zegt die
guur, daar hield ik zo van. Hij laatr.;
trouwens ook nog een trommel^
zien. En daar staan bloemetjes op. E
dat trommeltje had u altijd van die
lekkere balletjes," zo geeft het ra
dium door. Mevrouw lacht eens vn.'-
blijvend. Misschien denkt ze wel he:
zelfde als ik. Wie heeft er niet ea
trommeltje staan thuis, met bloeme
tjes er op en met babbelaars er m h
welke huisvrouw heeft in haar leren
niet eens pannekoeken gebakken en
er stroop op gesmeerd. Het medium
heeft echter nog meer aan te drager.
Zij zegt: „Die figuur laat ook nogeen
appel zien. Had u in uw omgeving
appelbomen of iets dergelijks?"
„Nee, dat niet," zegt mevrouw. „Nou
dan had u zeker appelen in lm,
houdt het medium vol. „Het kan niet
anders. Want die figuur laat m\j als
maar appelen zien. Daar was le ook
altijd gek op."
Heeft u wel eens last van uw knie?
„Nee." zegt de aangesproken vrouw.
„Heeft u dan wel eens last van opge
zette voeten," probeert het medium
andermaal. „Nee ook niet," meldt
mevrouw.
„Wilt u daar dan toch eens om den
ken, want de figuur waarschuwt u er
voor dat u wat rustiger aan moet
doen."
Beschrijving
Zo gaat het nog even door. Mevrouw
Timmerman riet achter de stoel va
enkele aanwezigen mensen staan
van wie rij een nauwkeurige beschrij
ving geeft over de haardracht Et
over de kleding. Zij zegt ook datzed;
namen hoort van Gerrit en Johanna
Of d e aangesprokenendie ook kunr.it
plaatsen. Zij kunnen het niet „No*
geeft niet hoor." zegt mevrouw g»
dig. „Dat komt dan misschien Mg
wel. Een andere aanwezige krijgt a
horen dat er in haar naaste omgevfci
een echtscheiding dreigt. Van wfö
een andere dame weet het mediums
vertellen, dat daar vooral vroeg?:
veel mee te lachen viel. Het blijkt mg
steeds een olijk mens te zijn. Wantcp
de vraag van het medium of ze vzt
schaatsen hield, antwoordt ze: „ffoi
ik vond het altijd wel leuk tegen
het ging dooien."
Het spiritisme begint anders al aar
dig aan belangstelling le winnen.
Tv-uitzendingen als die van Jac van
Belle met zijn zienswijze op allerlei
occulte zaken zullen daar niet
vreemd aan zijn. Wat is spiritisme
volgens de verklarende woorden
boeken. De Dikke Van Dale is er kort
en bondig over. Achter het tref
woord 'spiritisme' lees ik 'geloof dat
de mens na zijn dood als geest een
persoonlijk bestaan voortzet en zich
met levenden in verbinding kan stel
len'.
Over dat contact na de dood heb ik
gesproken met mevrouw C. P.
Verduin-Koek uit Middelburg.
Zij is de voorzitster van de Zeeuwse
Harmonia-afdelïng, met dik veertig
leden, die regelmatig vanuit Sas van
Gent, Zierikzee, Goes en Kruiningen,
ja zelfs tot uit Bergen op Zoom naar
Middelburg komen, waar in het wijk
centrum Dauwendaele rittingen wor
den gehouden. Voor de liefhebbers op
3 juni is er 's avonds om acht uur
weer een openbare avond. Hoe word
je spiritist? „Och," zegt mevrouw
Verduin, eigenlijk heb je het allemaal
een beetje bij je. Maar ik ben me er
meer voor gaan interesseren, nadat ik
mijn grootouders over visioenen had
horen praten. Ik ben toen allerlei
boeken gaan lezen. Want ik was
nieuwsgierig geworden naar al die
dingen." Mevrouw Verduin gelooft nu
heilig in de leer, dat contact met
geesten der gestorvenen mogelijk is,
ook al heeft ze op dit gebied geen
persoonlijke ervaringen aan te dra
gen. Er rijn nog geen rittingen ge
weest, waarop zij contact heeft gehad
met bekenden of verwanten die in
middels rijn overgegaan. Over dat
contact zegt mevrouw Verduin: Het
is niet zo datje naar zo'n bijeenkomst
gaat en daar doden gaat zitten op
roepen. Zo van: vanavond moet mijn
moeder maar eens komen. Alleen de
genen die kan en wil komen, komt.
Dat bepaal je niet zelf. De contacten
worden namelijk alleen van de an
dere kant gemaakt. Je kunt daardoor
jaren wachten op een bericht van een
naaste persoon en dat bericht komt
nooit."
Prettiger zicht
Dat je je geestelijk kunt verrijken
door de lessen van gene rijde, dat is
het wat mevrouw Verduin zo aan
trekt in het spiritisme. „Je krijgt er
een prettiger richt door op het hele
wereldgebeuren," zegt zij. „Veel
mensen hebben het idee dat het al
leen maar gaat om contacten met de
overgegane. Maar er is ook echt
sprake van een religieuze onder
grond." Mevrouw Verduin is er wel
blij om, dat het spiritisme de laatste
tijd wat meer uit de sfeer van het
mystieke wordt gehaald. En dat spi
ritisten steeds minder worden gezien
als mensen, die zich met akelige din
gen bezighouden. „We zijn even
normaal als ieder ander." zegt me
vrouw. Ik ontdek inderdaad niets
vreemds aan mevrouw Verduin. Ze
ziet er uit zoals een huisvrouw van in
de veertig er uit riet, ze woont in een
huis zoals er zo vele rijn. Met een in
richting zoals uw en mijn woninginte
rieur. Aan de muur hangt een letter
bak, op de boekenkast staat een as
pergeplant en op de bank naast haar
zit tijdens het gesprek een kleuter,
die om een koekje zeurt. U riet, niks
bijzonders aan de hand.
Al even normaal ziet de mevrouw
eruit die ik enkele dagen later ten
huize van de familie Verduin ont
moet. Het is een bejaarde, maar zeer
krasse dame van in de tachtig. Alleen
onderscheidt rij zich wel van haar
leeftijdgenoten door niet 's avonds
met een breiwerkje in een gemakke
lijke stoel plaats te nemen, maar het
land in te trekken om daar op bijeen
komsten van spiritistische afdelin
gen zogenaamde psychometische
avonden te verzorgen. Op zo'n avond
is die dame mevrouw J.
Timmerman-Kat uit Zaandam het
medium. In Spiritistische zin is, 'een
medium. In spiritistische zin is, 'een
rit te kunnen communiceren met le
venden en met de geest van gestor
venen. Het is dus eigenlijk een soort
van contactpersoon tussen de mens
aan deze en aan gene rijde van de
dood.
„En dat is heus niet zo'n gemakkelijk
werk. hoor" vertelt mevrouw Tim
merman. „Wantje hebt een hele ver
antwoording voor watje doet. Watje
naar voren brengt moet namelijk
wel de waarheid zijn."
Zijn er dan media, die met die waar
heid een loopje nemen, informeer ik
beleefd.
„Nou, moet u eens luisteren," rea
geert mevrouw Timmerman," dat is
natuurlijk wel een erg moeilijke
vraag. Daar geef ik geen antwoord
op. Maar je maakt wel eens dingen
mee, die je tegenstaan en waarvan je
denkt: ,,'t is zonde eigenlijk, dat het
zo aanvaard wordt."
Medium worden, daar bestaat geen
opleiding voor. „Nee." zegt mevrouw
Timmerman. „Ze zeggen wel eens: je
hebt het of je hebt het niet. Ik denk
dat het in dit geval ook zo is. Maar je
kunt je natuurlijk wel verder ontwik
kelen.
Tijdens ons gesprek heeft mevrouw
Timmerman zelfs heel even contact
met de andere kant. Zij lijkt in het
geheel niet in trance te zijn, wanneer
zij mij meedeelt^ dat rij achter mijn
stoel een rijzige gestalte riet, met een
vriendelijke uitstraling, vermoedelijk
een grootvader van mij, die me ver
telt dat ik drukke tijden tegemoet ga.
Ik sta inderdaad voor een verhuizing.
De rijzige gestalte kan ik evenwel
niet goed thuisbrengen. Ik heb mijn
grootvader nauwelijks gekend.
Mevrouw Timmerman riet niet
voortdurend mensen achter stoelen
staan. Gelukkig niet, roept ze uit.
want dan zou ik geen leven hebben.
„Je moet wel nuchter blijven," ver
klaart ze nader. „En met beide benen
op de grond blijven staan. Je moet
gewoon kunnen leven en niet denken
dat alles uit de geest gebracht wordt.
Er zijn mensen die denken dat alles
De laatste maanden komt u ze regelmatig tegen in de krant:
de aankondigingen van bijeenkomsten van 'Harmonia', de
Zeeuwse afdeling van de Nederlandse vereniging van Spiritis
ten. Sniritisme, wat is dat eigenlijk? Voor de aardigheid ben ik
eens met een bandrecordertje op de Middelburgse Markt gaan
staan. En daar heb ik, met de microfoon in de aanslag een aan
tal voorbijgangers gevraagd of ze het woord 'spiritisme' ook
nader konden verklaren.
Dat leverde onder meer deze antwoorden op:,.Spiritisme?. Oh.
dat is iets griezeligs," vertelde een jonge blonde vrouw en ze
trok er een bijpassend gezicht bij. Spiritisme? Een gebruinde
meneer met zijn boodschappentasje in de hand hoefde er niet
voor na te denken: „Dat is," zei hij, „een vrouw, die zich uit
kleedt en die tegenover je gaat zitten. En daar mag je dan al
leen maar naai* kijken." Kennelijk zag hij aan mijn gezicht dat
ik moeite had om niet te lachen. Want hij liet er tenminste
meteen op volgen: „Of is het soms iets anders?."
„Spiritisme? Dan kan je lullen met Claudius Civilis," wist een
derde voorbijganger. Erg veel kennis van zaken stralen deze
antwoorden niet uit. Men blijkt er trouwens over het algemeen
weinig van te weten.
Er is op het ogenblik nogal wat lectuur op de markt, waarin
die mogelijkheid tot contact na de dood wetenschappelijk
wordt benaderd. In een van de werken is zelfs een grammo
foonplaat bijgesloten, waarop de stemmen van overledenen
zouden zijn te horen.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
(Van een medewerker)
Om 03.26 uur, 1 uur voor zonsop
gang, is vanochtend het visseizoen
'7fi-'77 begonnen. En dat was aan de
waterkant te merken. Vele henge
laars zullen op dat uur al met een
opgetuigde hengel klaargczeten
hebben om hun aas te water te laten.
Want traditiegetrouw gaat een echte
sportvisser op de openingsdag „naar
de waterkant", ook al is het een even
gevestigde traditie dat op die dag de
vangsten doorgaans niet best zijn.
De vis is vaak nog niet uitgepaard, is
haar kuit nog niet kwijt en dat
maakt ze weinig bijtlustig.
Maar met al die zon van de laatste
weken zal de meeste vis de bruiloft
nu wel achter de rug hebben. De wa
tertemperatuur is namelijk vrij hoog,
en wanneer je door de polder wandelt
zie je nauwelijks nog paaiende vis.
Het viswater maakt een nog betere
indruk dan vorig jaar: schoner, hel
derder. Vorig jaar waren de vangsten
opmerkelijk veel beter dan daarvoor,
zoals ook werd geconstateerd in het
jaarverslag van de Algemene
Utrechtse Hengelaarsvereniging.
Verwacht mag worden dat die ten
dens zich dit jaar zal voortzetten. Een
gunstig bericht voor alle sportvissers
Er valt nog wel wat nieuws rond de
sportvisserij te vertellen.
Om te beginnen: het stukje vis is
niet langer een toegestaan aas voor
de gewone hengel Dat betekent dat
u met een stukje vis niet meer op pa
ling en snoekbaars mag vissen wan
neer u niet in het bezit bent van een
kleine akte plus een vergunning van
de viswaterbeheerder (doorgaans een
hengelsportvereniging). Een andere
wijziging van de visserij voorschriften:
wanneer u straks - na 1 juli - weer
met de speciale hengel en levend aas
op snoek of snoekbaars gaat vissen,
mag u geen ondermaatse ruisvoorn
meer als aas gebruiken. Alleen
blankvoorn, brasem, bliek e.d.
Vorig jaar hebben 385.000 mensen
zich van eén bijdragebewijs of kleine
akte voorzien. Dat waren de geregi
streerde hengelaars Dat waren er
bijna 80.000 meer dan het jaar ervoor:
waarschijnlijk onder invloed van de
tv-spotjes over het „zwartvissen".
Overigens zijn er in werkelijkheid
veel meer hengelaars dan die 885.000,
want in de tv-spotjes werd wel ge
steld dat de controle op „zwartvis
sen" zal worden verscherpt maar
daar komt in de praktijk niets van te
recht. De controle op naleving van de
visserijwet is la-la. Reeds weken ge
leden zag je overal in Nederland -
midden in de gesloten tijd - mensen
rustig zitten te vissen en bepaald niet
alleen kinderen. Alleen als er toeval
lig iemand van de rijkspolitie te wa
ter voorbij vaart volgt er een bekeu
ring.
Volgende nieuwtje: het IJsselmeer
is dit seizoen toegevoegd aan de
lange rij wateren waar u met de zo
genaamde „grote vergunning" van de
hengelsport verenigingen mag vissen
U kent toch die grote vergunning?
Een groot aantal federaties van hen
gelsportverenigingen heeft onder hun
beheer staande viswateren „van meer
dan plaatselijk of regionaal belang"
ondergebracht in die vergunning, die
afgegeven wordt aan leden van ver
enigingen die bij de federatie zijn
aangesloten. Daardoor rijn vele tien
duizenden hectare viswater over het
hele land voor iedere georganiseerde
hengelaar toegankelijk geworden.
Daar is nu het IJsselmeer bijgeko
men, zodat men als lid van een hen
gelsportvereniging niet meer naar de
dienst IJsselmeerpolders of een an
dere instantie behoeft te schrijven (en
te gireren!) om in het IJsselmeer te
mogen vissen.
Hopenlijk is het al tot u doorge
drongen dat u voortaan niet meer
naar gemeentehuis of politiebureau
hoeft om een bijdragebewijs of kleine
akte te halen. U stapt naar een posfc-
kantoor en neemt een blanco vis-
kaart van het stapeltje U vult die
kaart in, koopt een zegel en plakt die
op de kaart. De postbeambte geeft er
een stempeltje op en u kunt vissen.
Er zijn drie soorten zegels, een rode
voor het bijdragebewijs (dus als u al
leen maar met de gewone hengel wilt,
vissen in openbaar water), een blauw
zegel als u met de speciale hengel
wilt vissen, en een geel zegel voor de
grote visakte. maar die is alleen voor
hen die met beroepstuigen willen vis
sen. Het rode zegel kost 5 gulden, het
blauwe zegel f 11.75.
U had er toch wel erg in dat er
naast de viskaart met blauw zegel
toch altijd nog een schriftelijke ver
gunning nodig is van de eigenaar van
het viswater waarin u uw aasvisje of
spinner te water wilt laten? Nog
steeds zijn er horden mensen die het
niet snappen: de viskaart - ongeacht
de kleur van het zegel - staat u in het
algemeen toe te vissen in Nederland,
het RECHT om in een bepaald water
met een speciale hengel of met meer
dan een hengel te vissen, krijgt u
door een schriftelijke vergunning van
de viswaterbeheerder.
Graskarper
Al een aantal jaren experimenteert
de Organisatie ter Verbetering van de
Binnenvisserij met Chinese graskar
pers, een soort koeien onder de vis
soorten die enorme hoeveelheden wa
terplanten „weggrazen". Het experi
ment is nu zover dat de eerste hon
derden graskarpers in enkele polders
zijn uitgezet bij wijze van praktijk
proef. Ook zijn er graskarpers aange
boden aan de hengelsportverenigin
gen. Maar zie! Die hengelsportorgani
saties - waarvan de landelijke top
mannen als zo'n jaar of zes geleden te
gast waren bij de OVB om op die ge
heimzinnige graskarper te vissen -
maken nu plotseling bezwaren tegen
het aanschaffen en uitzetten van deze
vissoort. Dat zou een taak van de wa-
terbezitters, in casu de polderbestu
ren zijn. Terecht is men bij de OVB
danig in de kuif gepikt, want dat
hadden die verenigingsbonden wel
een paar jaar geleden kunnen beden
ken!
Forel
Steeds meer verenigingen zettend
bepaalde viswateren die zich
een beetje voor lenen forel uit, Pk-'
een duur grapje want forel Iri®
kostbare vis. Het is echter ook®
erg gemakkelijk vangbare vis, r/,
spinner of worm, en daarom vvonj-:r-
die forellen doorgaans wat snel!?-:
weggevangen dan ze worden uitgezet
Een verzoek aan alle echte sportvis
sers: wees er een beetje zuinig mM-"
vist per slot van rekening niet voot
de pot. en uw bloedjes van kinderen
krijgen toch wel te eten, ook al
brengt u geen vis mee naar huls. Zei
die beesten terug wanneer ze althans
onbeschadigd zijn.
Hetzelfde geldt voor snoek et
snoekbaars. Wees er zuinig op. dan
hebt u er lang plezier van. Onze vis
wateren worden langzaam aan we?1
wat beter Zulks onder invloed vat
het groeiend aantal rioolwaterzuiver
ingsinstallaties (wat een woord) et
stringentere bepalingen voor lozende
industrieën. Laten wij als sportvis
sers dan meewerken om ook de vis
stand weer goed te krijgen, door al
leen die vis mee te nemen die we een-
nodig hebben. U gaat een goed vu-
seizoen tegemoet als de voortekenet
niet bedriegen. Een goede vangst ge
wenst en veel plezier aan een schoM
waterkant, zonder afval en pla'?:'
trapte begroeiing.