De nieuwe levensstijl Quakerisme ofwel: Adel verplicht BEWOON DE WERELD! Oogst ZATERDAG 29 MEI 1976 Wij 1 ij hebben u twee weken geleden beloofd, dat wij eens iets meer zouden vertellen over de merkwaardige eigentijdse bewegingen, zoals die van de PinUstcrgroepen en van het Leger des Ileils, Het Quakerisme is ongeveer twee. eeuwen oud en men kan zich deze bewe ging nergens anders voorstellen dan in de Verenigde Stalen. Twee eeuwen geleden wa ren de Verenigde Staten nog geheel en al 'de nieuwe wereld', waar emigranten uit de Eu ropese landen niet alleen de materiële doch ook de geestelijke vrijheid hoopten te vinden. Zeer velen die in hun eigen land onder ge loofsvervolging te lijden hadden, of die zich door omstandigheden genoodzaakt zagen om gemene zaak met 'de wereld' te maken en daarvan een geestelijke kater hadden overge houden, scheepten zich in naar het beloofde land over de oceaan. Van dc geestesgesteldheid van deze pioniers kunnen wij ons vandaag de dag nog maar moeilijk een voorstelling maken. In films en boeken worden zij afgeschilderd als uiterst vrome, doch tevens bijzonder praktische men sen Zij hebben (in de literatuur en op de beeldbuis) een ingeboren rechtschapenheid en er is altijd wel een oudere leidsman in hun midden die nis een soort aartsvader de moraal van de groep bepaalt. In de ene hand heeft deze aartsvader de bijbel en in de andere hand een geweer, welk wapen hij hanteert om recht en orde te scheppen in de chaos van het nieuwe land. Waarschijnlijk zijn de kolonistenfamilies, wier handel en wandel in talloze Amerikaanse films wordt uitgebeeld, earicaturen. Maar in een ca- ricatuur zitten altijd elementen die verwijzen naar de werkelijkheid. De w erkelijkheid was, dat de kolonisten van de zeventiende eeuw niets anders hadden om zich aan vast te houden, dan hun geloof, dat zij putr ten uit de bijbel. De familiegemeenschappen uit het begin van de kolonisatie van Amenka waren dan ook tevens religieuze gemeen schappen, waarin de 'pater familia'. op een tamelijk vanzelfsprekende wijze werd erkend als de geestelijke leidsman, bij ontstentenis van de dominee. Verschillende van deze ge meenschappen waren uit Europa gevlucht om dat hun overtuiging niet strookte met de gangbare. Zij waren hervormers in spé en het nieuwe land bood aan hun hervormingsdrift aanvankelijk niet de minste weerstand. In Amerika was het mogelijk om een maatschappij-in-het-klein te vormen, die ge heel en al beantwoordde aan de idealen die men in tijden van vervolging en onderdrukking had gekoesterd. Het nauwgezet en manmoedig volgen van die idealen werd beschouwd als het inlassen van een ereschuld jegens God, ciie immers op een unieke en onloochenbare wijze gehoor had gegeven aan de verzuchtingen van zijn dienaren. De idealistische kolonist zag in Amerika het beloofde lan dat zijn geloof op een onmiskenbare wijze bevestigde. Hij moet zich gevoeld hebben zoals de eeste joden die na de tweede wereldoorlog in Israël arriveerden, met dit verschil dat het Amerika van de zeven tiende eeuw geen histonsche. religieuze of poli tieke beletselen aan de immigranten bood. Het kon met recht worden genoemd 'Gods own Amerika het beloofde land dat zijn geloof op een country' Gods eigen land. Als wij ons proberen in te leven in de omstan digheden en vooral in hel familiepatroon van de kolonisten, dan kunnen wij begrijpen dat zich in hun kringen een geheel ander soort bij- belvorsing ontwikkelde dan in het oude Euro pa, met zijn eindeloze, theologische haarklo verijen gangbaar was. De bijbel was voor de kolonisten het enige boek dal alle beloften waar maakt, Wal er staat, dat staat er en het. is even reoel als een waterval of een bosbrand Het is een boek om serieus te worden genomen. Er leven in Amerika thans nog religieuze ge nootschappen die van de bijna blindelingse aanvaarding van de bijbel als boek des dage- lijksen levens een onthutsend getuigenis afleg gen. In één van de zuidelijke staten komt bij voorbeeld een sekte voor. die het bijbelwoord dat giftige slangen de gelovigen niet kunnen deren, letterlijk opvat. De godsdienstige sa menkomsten van deze sekte bestaan hieruit, datdegelovigen wilde dansen uitvoeren, waarbij zij giftige slangen aan de borst koesteren. Het gevolg is, dat er na menige ceremonie één of meer gelovigen sterven. Maar het komt bij de overleden niet op om de bijbel nog eens kritisch na te lezen Voor hen staat vast dat de bijbel niet kan falen en dal wat er staat, letterlijk moet worden genomen. Als de praktijk niet beantwoordt aan wat de bijbel heeft gezegd, dan is dat jammer voor de praktijk Het slach toffer van een slangendans die uit de hand is gelopen wordt, geëerd als Iemand die het zijne heeft bijgedragen aan versterking van het reli gieuze besef en niet zelden sterft zo'n slachtof fer onder helse pijnen, terwijl hij luidkeels de Heer prijst. praktijk van hel Quakerisme tol een soort ant woord uit het onbekende. Op een onverklaar bare doch indrukwekkende manier, vindt dan in de gelovige de 'doop met de heilige geest' plaats. Hel schepsel beetl bij het onuitspreke lijke dat hem ten deel is gevallen Hij stamelt vreemde woorden, ziel wonderlijke kleuren en verneemt klanken wier bestaan hij niet kende. Een toevallige toeschouwer zou denken dat dc gedoopte dronken is, of onder de invloed van drugs verkeert. Maar dc Quakers kennen de ver schijnselen en zij begroeten ze telkens opnieuw met grote vreugde Adeldom Er zijn diverse religieuze gemeenschappen die in de zeldzame belevenis van de geestver voering de bekroning van hun geloof zien. Voor Geestesdoop Iets van deze gézindheid, doch gelukkig op een heel wat gematigder manier, treffen wij aan bij de Quakers. Zij geloven dat het een natuurlijke functie van de mens is, om in zijn leven op weg te gaan naar God. En zij zijn bereid om wat dit betreft herhaaldelijk de proef op de som te ne men. Dat is typerend voor de mentaliteit van alle pioniers. (Tussen haakjes kan hierbij wor den opgemerkt.dat alle geloven feitelijk een vorm van pionierswerk is: het inslaan van een nieuwe weg). Voor de echte Quaker is het geloof een produkt van vermoedens en van logisch denkwerk. Het is pure werkelijkheid. De Quaker heeft er dan ook weinig moeite mee om te erkennen dat de beloften die alom in het Nieuwe Testament worden gedaan, pure realiteit zijn en geldig voor alle tijden. Als er geschreven staat dat- God zijn Geest zal zenden, die bij de mensen zal zijn en hen zal helpen en troosten, dan is de aanwezigheid van de Geest even natuurlijk en vanzelfsprekend als de aanwezigheid van de wind of van zon en maan. Een dergelijke heen-gave. mits die volkomen is., leidt in de hen is méér niet nodig. De Quakers vormen wat dit betreft een uitzondering Zij zijn name lijk van oordeel dat de concrete en zichtbare aanwezigheid van de geest m hun gemeen schap. hen een vonn van adeldom verleent en dat deze adeldom verplicht. De enige wijze waarop dat kan. is hel zonder enig compromis opvolgen en naleven van de evangelische ra den. Dat heeft in het begin van de beweging tot forse conflicten met de andersdenkenden ge leid Het principe van de geweldloosheid bij voorbeeld, was in het jonge Amerika niet be paald een maatschappelijke verdienste. In tegendeel. Op vrijwel alle levensterreinen ont wikkelden de Quakers echter een eigen stijl, die niet naliet om respect af te dwingen omdat zij zo konsekwent was. De Nederlandse schrij ver Jan de Hartog heeft in enkele prachtige romans het leven en werken van Quaker gemeenschappen beschreven. Hoewel men zich bij lezing van deze romans moei hoeden vooreen al te overdreven romantisering van het Quake risme. het bevat toch veel dat bewondering en navolging waard is. Een van de meest waardevolle dingen die het Quakerisme te bieden heeft, is zijn zin voor mystiek en zijn vriendelijke afkeer van scherp zinnige. theologische onderscheidingen. De praktiserende Quaker, is ervan overtuigd dat God door de mens gekend kan worden, of mis schien is het beter om te zeggen, 'beleefd' kan worden. Hef verstand en de taal waarvan wij ons bedienen zijn echter niet de juiste instru menten om tot een Gods-beleven te komen, zo meent de Quaker Het enige communicatie middel is de mystiek en de techniek waardoor deze mystiek tot leven komt is de meditatie. In de oosterse godsdiensten weet men dit trou wens al tientallen eeuwen. Grieseling Voor de meesten van ons is de mystiek een griezelig terrein. Wij druven het niet goed le betreden.-wellicht omdat het lijkt op een op de proef stellen van God. Voor de Quaker (en voor miljoenen godsdienstige mensen in het oosten) is dat geen probleem. Met een ontwapende nuchterheid zegt de Quaker, dat God geen quizmaster is die de mens in de ronde van één leven ofwel de hoofdprijs, ofwel de schandelijke nederlaag bezorgt. Als God is wat Hij volgens zijn openbaringen moet zijn, dan is hij voor de mens toegankelijk en alleen daardoor wordt het voor de mens mogelijk om te geloven met de heilige zekerheid die de bijbel van hem vraagt. Het geloof in God - mits dit ook werke lijk ervaren is, door en tengevolge van de doop met de heilige geest - is dan inderdaad in staat om bergen te verzetten en het doordrenkt bo vendien het hele leven en iemands totale le venssituatie. Op dit punt sluit het Quakerisme op een trei- fende wijze aan op belangrijke richtingen in de oosterse mystiek, waarin immers ook sprake is van een totaaal-geloof De werkelijk godsdien stige mens leeft vanuit een andere dan de we reldse werkelijkheid en heel zijn leven is één voortdurende Godsaanbidding. De Libanese mysticus Kahlil Gibran. wiens boeken tegen woordig in het westen graag gelezen worden, schrijft over de totaal-godsdienst het volgende. .Is godsdienst niet iedere daad en iedere be spiegeling? Wie kan zijn geloof scheiden van zijn daden of zijn mening van zijn bezigheden? Wie kan zijn uren voor zich uitspreiden en zeg gen- dit uur voor God en dit voor mij zelf - dit voor mijn ziel en dat voor mijn lichaam? Hij die ziin zedelijkheid als zijn beste kleed draagt zou beter naakt kunnen zijn. En wie zijn ge drag laat bepalen door zijn zedeleer zet zijn zangvogel in een kooi gevangen. Hel vrije lied komt niet door tralies en draden. En voor wie aanbidding een venster is. dat geopend maar ook gesloten kan worden - die heeft nog niet het huis van zijn ziel bezocht, welke vensters van dageraad tot dageraad reiken. A. F M. C. KOOPMAN „Okee jongens, draaien maar. Oh, stop, nee dat is weer niks. Probeer die handen eens beneden te houden. De microfoon blijft heus wel hangen. Goed, daar gaan wc weer. Stop maar weer, de ampexband draait niet goed, en bovendien krijg ik jullie slecht door op de monitor". Geluiden die dagelijks te horen zijn in de ei gen televisiestudio van het Acade misch Ziekenhuis te Leiden. Sinds enkele jaren is de Ziekenhuis Radio Omroep uitgebreid met een televisie-afdeling Ongeveer 20 men sen spenderen veel van hun vrije tijd aan de RTO Radio Televisie Dienst). Na hun gewone werk en in de wee keinden lopen ze met hun videoca mera door het ziekenhuis en daarbui ten programma's te maken om de ruim 100 patiënten van het zieken huis wat op te vrolijken en een kijkje te laten nemen achter de schermen. Twee van de mensen die een hoop vrije tijd in de omroep steken, zijn de heren Koster en Bleiswijk. respectie velijk de man voor de technische be geleiding voor de neurologiepatïën- ten en de man die garant staat voor de beveiliging van het ziekenhuis. De heer Koster: ..Al in 1959 zijn we met de radio begonnen. Televisie bestaat bij ons pas een jaar of twee. We heb ben het project zelf kunnen doorvoe ren. omdat we een zeer behulpzaam en geïnteresseerd bestuur achter ons hebben De apparatuur die we heb ben. kost erg veel. Er staat, zeker wel voor twee ton. Dat is allemaal be taald door de directie van het zie kenhuis. We hebben zelfs een oude dienstwoning op het ziekenhuister rein gekregen, die helemaal is ver bouwd tot een radio- en televisiestu dio Van daaruit regelen we de coör dinatie van de programma's en spre ken we ze in als dat nodig is". Koster is hoofd van de RTD. Bleis wijk is zijn plaatsvervanger. In vaste "onbetaalde dienst van de RTD werkt een Italiaanse jongen, die diabeticus is. Hij „trekt" van sociale zaken, maar wil dolgraag iets terugdoen. „Eigenlijk verrichten we een soort sociaal veldwerk. We proberen door middel van televisie de patiënten uit hun isolement te halen. Zo lag er hier op een afdeling een vrouw die een operatie moest ondergaan aan de grote teen Tijdens deze ingreep bleek echter dat haar hele been geamputeerd moest worden. Toen ze bijkwam, kreeg ze natuurlijk een fysi sche klap. Ze zei geen woord meer. We zijn toen met haar gaan praten en ze heeft toen haar hart uitgestort Haar zwijgzaamheid was afgelopen na ons gesprek", zegt Koster. Informatie Iedere patiënt die hier in het zieken huis komt. krijgt van de directie een boekje over de gang van zaken. Het wordt echter slecht gelezen. „Dat we ten we uit ervaring. We willen met. onze televisie de mensen die hier worden verpleegd, informatie geven van wat hier nou precies in hel zie kenhuis speelt. Zo hebben we een tijdje terug een film gemaakt over de centrale keuken van het ziekenhuis. Dat sloeg erg in. omdat iedereen het ontzettend interessant vindt om eens te zien waar het eten vandaan komt en hoe het wordt klaargemaakt. Het is ook mogelijk om zeer actueel te werken. Als er bijvoorbeeld een bloemencorso in de buurt is. gaan we er naar toe filmen de bloemenpracht Een uur later kunnen we het al via het gesloten televisiecircuit van het ziekenhuis uitzenden, aldus Koster. De Radio Televisie Dienst fungeert echter niet alleen als ontspannings medium in het ziekenhuis. Bij ram pen (en tijdens rampoefeningen) is het gebouw van de RTD het coördi natiecentrum tussen de artsen te velde en het ziekenhuis. „We hebben ons bestaan te danken aan de hulpvaardigheid van iedereen. Als we iets nodig hebben, kunnen we zo bij het bestuur van het ziekenhuis binnenlopen. Natuurlijk krijgen we niet altijd wat we willen, maar mees tal wordt aan onze wensen voldaan. We hebben gevraagd of de leidingen van ons intern televisienet konden worden vernieuwd. Aan de rotzooi kunt u wel zien dat ze hier op het zie kenhuisterrein hard aan het werk zijn om nieuwe kabels de grond in te krij gen". „Veel reacties krijgen we niet op onze programma's. Maar als we een keer niet zijn geweest, dan regent het tele foontjes: waar waren jullie vandaag? Zelfs de directie van het ziekenhuis wilde wel eens informeren waarom we niet hadden uitgezonden". Uitlaatklep „De televisie is ook een soort uitlaat klep. Van tijd tot tijd houden we kleme interviewtjes met patiënten. Ze kunnen dan bijvoorbeeld hun klachten kwijt, en zeggen waarover ze tevreden zijn, Zowel voor het ver plegend personeel als voor de patiën ten is dit een goede zaak. Het zieken huispersoneel kan er alleen maar van leren, en de patiënten er hun voor deel mee doen", „Instanties van buiten het zieken huis. zoals politie en brandweer, hel pen ook altijd goed mee. Tijdens een bloemencorso bijvoorbeeld, willen wij natuurlijk op een goede plek staan, zodat we de mooiste beelden kunnen maken We hebben daarover een af spraak met de politie gemaakt. Eén keer hebben we het gehad dat we te laat zouden, komén op de afgespro ken plaats, omdat we in een file ston den. Gelukkig kwamen we twee mo toragenten tegen, die ons met loeiende sirenes door de meute heb ben geloodst". „Kijk. het is natuurlijk niet te bewij zen dat we meehelpen aan het gene zingsproces van de patinten, maar. het is zeker dat we de zieken een beetje uit hun isolement halen en hen de broodnodige variatie geven, die iedereen zo hard nodig heeft, vindt Koster. 'Laat beide samen opgroeien tot de oogst' Matth. 13:30 De gelijkenis van het mosterdzaad is indrukwekkend. Een met het blote oog nauwelijks zichtbaar zaadje groeit uit tol een boom. waarin dui zenden vogels een plekje kunnen vin den. Daarmede vergelijkt Jezus het Koninkrijk van God. Nu zou men dus de indruk kunnen krijgen, dat de kerlc zich eens zou ontwikkelen tot een wereldorganisatie. Een soort 'happy end' van de kerkgeschiedenis. Doch uit de gelijkenis van het on kruid blijkt Jezus het toch anders te zien. Iemand heeft koren gezaaid op de akker, maar 's nachts heeft zijn vijand er onkruid overheen gezaaid. En dan verklaart Jezus deze gelijke nis. De Zaaier is de Zoon des mensen, de akker is de wereld. Het goede zaad zijn de kinderen van God. het on kruid de kinderen van de Boze De vijand is de duivel De oogst betekent de voleinding van de wereld en de maaiers zijn de engelen. Hier spreekt Jezus van de Boze. die niet alleen meedoet met het schaakspel van de wereldpolitiek, maar die ook zijn rol speelt in het leven van de kerk. Waar het zaad van het Evangelie wordt ge zaaidwerpt de Boze zijn onkruid. Als God een kerk bouwt, bouwt, de duivel een kapelletje ernaast. Aldus een uit drukking van de vaderen. Waar kerken samenkomen om nader tot elkaar te geraken, strooit de Boze het zaad van eigen belang. Over het eenvoudige zaad van het Evangelie strooit hij de filosofie van menselijke bedenkselen. Eigenlijk is deze gedachte van Jezus zeer beklemmend. In de natuur zien we het onkruid icelig groeien, waar door het goede in verdrukking komt. In de kerken zien we hetzelfde. In de wetenschap heeft de mens het ver ge bracht met zijn atoommacht, maar de mens is zelf door alle eeuwen heen dezelfde gebleven met zijn neiging lot haat en nijd, moord en doodslag. En zo wordt het werk zijner handen tde atoombom i tot een schrikwekkende afgod, waarvan men enerzijds zijn heil verwacht en die anderzijds de hele mensheid vervult met angst, en afgrijzen. Het geloof, dat. de mensheid door hogere ontwikkeling tot een pa radijselijke samenleving zou komen is nu verdwenen God gaf de mens deze aarde om die le bebouwen en te bewaren. Wij leven in een tijdperk, waarin het tegendeel schijnt te ge beuren. En wie heeft daar de hand in. nadat zoveel eeuwen het Evange lie als het goede zaad gestrooid werd? Jezus zegt: de Boze. Juist daarom was Jezus' eerste oproep tot Israël: bekeert u Terug naar God en Zijn gebod. Dat. is d,e enige weg van be houd ook voor de wereld van van daag. Daarom leerde de Heiland ons met alle ernsl bidden: verlos ons van de Boze. Soms zouden wij liefst, een eind willen zien aaii deze wereld, die zo vol. is van onrecht., moord en martelingen Maar God is geduldig. Hij wacht een voudig tot de oogst rijp is. Wij zouden met het kwade ook het goede wellicht vernietigen. Daarom zegt Jezus, dat Hij de oogst zal laten verrichten door de engelen in de dag der dagen. Wie oren heeft die hore. W. J. Kolkert Nieuwerkerk Op de laatst gehouden vergadering van de classis Goes vertelde dr. A. den Heuvel, de secretaris-generaal van de N.H. Kerk het een en ander overd» assemblee van de Wereldraad van Kerken die het vorige jaar in Nairobi gehouden. Onder andere zei hij ook iets over het belang van de bijbelsto- dies. «lie een groot deel van de tijd in beslag hebben genomen. De afgevast, digden werden in groepen verdeeld, die zeer gevarieerd waren wat hun den van afkomst betreft. Aan iedere groep werd een bepaald gedeelte ui bijbel ter bestudering Zo was hij terecht gekomen in een groep die bestond uit een Indiër, een paar Afrikanen en Zuidamerikanen- een Noorse, een Engelsman en nog enkele anderen. Hun was toegewezen ter bestudering de bekende geschie denis van Zacheus uit Lukas 19. Het gesprek daarover werd geopend door de Noorse, die haar voldoening uit sprak dat er nu eens niet over poli tieke problemen werd gesproken, maar over de roepstem van Jezus aan zondaars. Het is nog altijd de taak van de kerk deze roepstem over te brengen. Dit was voor haar blijkbaar het belangrijkste uit deze geschiede nis dat Zacheus die roepstem had verstaan en daaraan gevolg had ge geven. De mensen uit de Derde We reld keken elkaar aan omdat ze hier van niets begrepen. Die roepstem van Christus is tot ons gekomen en wij hebben daaraan gehoor gegeven. Maar - daarop moet toch iets volgen. De uitbuiter Zacheus. die zoveel mo gelijk naar zichzelf wil toehalen, laat er ook iets op volgen wanneer Jezus in zijn huis is gekomen, ondanks het feit dat iedereen daarover ging mor ren. Er is bij hem iets veranderd. De helft van zijn geld geeft hij aan de armen en met de andere helft wil hij trachten gedaan onrecht weer goed te maken. De landen van de Derde Wereld voelen zich uitgebuit. Hun is onrecht aangedaan. En wat moet er nu gebeuren in het licht van deze ge schiedenis van Zacheus De politiek is moeilijk te ontlopen, ook voor de kerk. Op het ogenblik dat wij dit schrijven vergadert nog al tijd in hetzelfde Nairobi de vierde Wereldhandelsconferentie van de Verenigde Naties (UNCTAD). Het gaat er om dat de arme landen van de Derde Wereld, waar de hongerigen wonen, kansen krijgen op een redelijk bestaan. De drie voorgaande confe renties hebben eigenlijk niet veel op geleverd. Tot nu toe zijn de vooruit zichten dat deze vierde conferentie iets meer zal opleveren, ook nog niet schitterend. Ieder land wil zoveel mogelijk houden wat het aan wel vaart heeft. Wanneer het gaat om de wereldeconomie is het te begrijpen dat de landen van de Derde Wereld, die voor een belangrijk deel de lever anciers zijn van de grondstoffen die de rijke landen nodig hebben, met hun eisen komen. Heeft dit alles te maken met de nieuwe levensstijl waarover we het dit keer wilden hebben Met een zekere geestdrift is deze een anderhalf jaar geleden, na uitvoerig overleg, door de Raad van Kerken in ons land. aanbe volen. Het geschiedde op de in no vember 1974 gehouden' kerken- conferentie. Het ging daar o.a. over het delen in eikaars armoede en dit werd niet landelijk maar wereldwijd gezien. Moeten wij. die in een rijk land leven, niet terug naar meer so berheid in onze vorm van levensstijl, waarin de verantwoordelijkheid voor huidige en toekomstige generaties tot uitdrukking komt. Hij spreekt als zijn overtuiging uit, dat als antwoord op stemmen die wijzen op de zeer kri tieke toestand in de voedselsituatie in tal van delen van de wereld, zowel op korte als op lange termijn, niet al leen de samenstelling van de voed selpakketten moet worden herzien, maar dat tevens een zuiniger ver bruik van grondstoffen en energie noodzakelijk is. Hij denkt daarbij aan een bewuste strijd tegen alle vormen van verspilling van voedsel en andere produkten". Daarna werd kort aan gegeven op welke terreinen die ver sobering zou moeten plaatsvinden. Vooral werd ook gedacht aan ver mindering van het gebruik van dier lijke produkten. Hoeveel graan gaal er niet zitten in de produktie van vlees. Aldus een van de beleidsbeslui ten van genoemde kerkenconferentie. Er is nog al wat kritiek losgekomen op dit onderdeel van de aangenomen resoluties. De vraag is o.a. van ver schillende zijde gesteld of onze ver sobering de amie landen niet nog meer In het moeras van hun armoede zal drukken. Wanneer wij minder van hun grondstoffen gebruiken, zullen deze nog minder waard worden. De problemen die hier liggen zijn niet gemakkelijk op te lossen en zeker niet door wat versobering hier. De ontwikkelingshulp, die ontwikke lingssamenwerking is geworden, komt hier vanzelfsprekend ook in ge ding. Op welke wijze kunnen de rijke landen de arme helpen bij de opbouw van een redelijke economie, zodat tenminste honger wordt uitgeban nen. Al deze vragen duiken op. zoals ze nu ook weer naar voren komen op de Unctad-conferentie in Nairobi. Is die nieuwe levensstijl van de ker kenconferentie nu enigszins aange slagen Dat is belangrijker dan e resolutie en mooie woorden diedaas gesproken zijn. Het gaat hier oir, 4 vraag of de gewone gemeentepa> chieleden zich daardoor aangek ken weten, zodat zij daarom ietsms soberheid zijn gaan betrachtea wilde op de kerkenconferentie ee herleving van de vroegere gebraii-- lijke r.-k. vastendagen. Maar op 6 een of andere manier moet zuLk es nieuwe levensstijl toch gestalte t-.: gen. Waarin komt dit dan tot uitte'; Na anderhalf jaar mag je zo'n vei toch wel eens stellen, 'k Moet zeges dat ik in eigen omgeving nog es veel propagandisten voor die meu— levensstijl heb ontmoet. Wel mens ciie er verlegen mee waren. Nu moeten we natuurlijk ook nie:: te ongeduldig worden. Het gaat cc een verandering van mentaliteit n dat gaat nooit zo snel, zeker nk; wanneer het gaat om een heel volkcl om belangrijke groepen uit dat volk Toen Franciscus van Assist de n- moede van Christus als christeLji ideaal begon te prediken in een llji toen er in zijn directe omgeiic; steeds meer welvaart kwam, liep ra;:, er in het algemeen ook niet zo wam voor. Toch heeft zijn streven steeds meer betekenis gekregen en teen schoten de bedelorden in eensopals de wonderboom van Jona. Dat het armoede-ideaal nietjemaJr- kelijk is vol te houden beme/tacel- de Franciscanen na een eeuw, toen hun kloosters aan rijkdom gingenUj- den en de obsevantiebeweging nodig was om aan de oude regels van uiter ste soberheid te herinneren. Wanneer we zo nagaan hetgeen erzo hier en daar plaats heeft gevonden rondom die nieuwe levensstijl, mogen we dit in ieder geval toch wel vast stellen dat men in het algemeen ach in de kerken meer bewust is gewor den van de problemen die samen hangen met de tegenstellingen in onze wereld tussen ami en njk, lus sen landen met een hoge maatschap pelijke ontwikkeling en achtergeble ven gebieden. Steeds meerderen a]n dit ook gaan gevoelen als een on duldbare tegenstelling. Een christe lijk geweten moet hier wel gaan spie ken, want onze rijkdom hangt, ge deeltelijk althans, samen met de nood van anderen. Maar. wat kan wat moet ik als enkeling daaraan doen? Helpt het hongerigen inde «r reld als ik soberder ga leven'Dit ia natuurlijk geen reden om het niette doen. Het betrachten van soberhei: lijkt mij nog altijd een evangelisch- deugd. Hier en daar zijn er in ons land inter kerkelijke groepen 'Nieuwe Levers:- tijl' ontstaan, die zich met een zeken geestdrift geworpen hebben op a vraag hoe deze gestalte moetkrijgts Versobering is een zeer persoonlij zaak. Die kun je niet aan anderen op leggen. Maar. hoe maak ik. om te K- ginnen al. de nieuwe levensstijl l mijn persoonlijk lever.? Is en blijftd' niet klein knutselwerk, terwijl het: wezen gaat om enorme wereldp-t- blernen. Hoe leggen we hier het ve band? Mag je die nieuwe levensc? voorhouden aan anderen? Wat we er hiervan tot uiting komen in t prediking? Is er niet het gevaar ii dit trachten naar soberheid een uk kenmerk zal worden van geloof? gen ouders hun kinderen mei - nieuwe levensstijl lastig vallen' 'e hier enkele vragen uit groepen'-* zich serieus daarmee hebben bij gehouden. Het is nog r.iet zo geniu- kelijk een goede weg te vinden voot mensen die de nieuwe levensstijl it praktijk willen brengen. Toch zullen we moeten versober» Wanneer het niet vrijwillig gaat, zul len we er wel toe worden gedwongen Hoe moeilijk dit is, laat ons volk m zijn regering ons in deze weken dui delijk zien, Iedere groep van de sa menleving vindt het best, mits zijzeu daaronder niet valt en ijverig wordt gezocht naar andere groepen die eer der aan de beurt moeten komen. dat is nog maar in ons kleine landje. Hoeveel groter zijn de problemen in het geheel van de wereld wanneer hei gaal om een rechtvaardige verdeling onder de volken. De kerkenconferen tie van 1974 heeft wel degelijk.ge dacht in wereldverband. Zij heeft nieuwe levensstijl daarvan niet willen losmaken. Hoe zou de kerk ook me' moeten horen 'der wereld bange vn- gen', zoals we vroeger zongen? En on zijn er heel wat Moet het zover s men dat wij tenslotte gedwongen^ len worden tot een andere levensstijl; Dwang is harder. Het lijkt wel oi h niet anders mogelijk is. A

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 18