Ernstige twijfels in staten over uitvoering dijkverhoging in 1985 Staten akkoord met de 'nota W esthoek-Schouwen-Duiveland Geen Zeeuwse annexatie drift Goeree-Overfla Statenfracties krijgen een hogere vergoeding FRACTIES PvdA, CDA, VVD, SGP EN VVD Havenschap verwacht Montedison niet meer Motie over de Oosterschelde „WELKOM ALS HET RIJK ZO BESLIST".... ZATERDAG 22 MEI 1976 MIDDELBURG - Bij de discussie over het rapport van provinciale waterstaat over dijkverhogingen langs de Oosterschelde is vrijdag uit de vier grootste fracties in de Zeeuwse stalen ernstig betwijfeld of dijkversterkingen in 1985 gereed zouden kunnen zijn, zoals het rapport van Dwars Hcederik en Verheij aangeeft. Daarbij hadden de verschillende woordvoerders niet zozeer het oog op technische moeilijkheden bij de uitvoering, maar dacht men met name aan be zwaren en onteigeningsprocedures van belanghebbenden tegen bepaalde plan nen. Gedeputeerde mr. J. F. G. Schlingemann liet in antwoord op praktijker varingen' bij de partiële dijkverhogingen van 'l moment weten dat duidelijk is geworden, „dat het uitgesloten is dal wc de honderd kilometer in vijfjaar kun nen doen," vooral als gevolg van problemen die bij de voorbereiding rijzen. De gedeputeerde betoogde op dit st.uk van zaken onder meer, „dat een wetswijzi ging in drie maanden een volslagen farce is," Daarnaast wees hij erop, dat bij voorbeeld bij de haven Colijnsplaat gebruik moet worden gemaakt van de proce dures volgens de indijkingswet. „Nu al stuiten we op allerlei knelpunten, die veel tijd vergen en we zijn met de makkelijkste stukken begonnen. Denkt u. dat Yer- seke zich zonder moeilijkheden neerlegt bij een Deltadijk vlak voor het dorp? Iemand, die dat denkt, noem ik een optimist." Uit de betogen van de heren G. J. de Jager (cda), J Hoekstra (vvd) en A. Maljaars (sgp) werd duidelijk, dat zij in feite het liefst zouden kiezen voor een afgesloten Oosterschelde, maar de nu binnen het bereik gekomen pijlerdam willen aanvaar den. Men vond ook. dat het parlement zich in dit opzicht moet houden „aan de uitgangspunten, die het zichzelf heeft gesteld." Met name de heer De Jager zette nog eens wat hij noemde „die fundamentele bezwaren" tegen dijkverhoging op een rij: 9 kilometer afsluitdam tegen 160 kilometer dijkverhoging, „waardoor de verdedigingslinie niet de beste, want niet de korste" wordt; het zandverlies van de Oosterschelde naar zee en de dieper wordende stroomgeulen, de blijvende mogelijkheid van oever- en dijkvallen. het grotere toezicht op de verdedigingsli nie, de langere uitvoeringstijd, de problemen in landschappelijk en planologisch opzicht; de omstandigheid, dat „we in een geologisch en hydraulisch verdrinkend landschap leven." GPV-woordvoerder R. Meijering zich uit. Optimisme Van de heren C. Th. van Waterschoot (ppr) en P. A. Roels (pvda) - boerenpartij-statenlid P. de Jonge sloot zich later bij hun visie aan - kwamen optimistischer verwachtin gen over de uitvoering van dijkverho gingen in 1985. Van Waterschoot wees op de „veel sterkere coördinatie dan tot heden gebruikelijk is," die het Amstcrfoortse ingenieursbureau bij de uitvoering van de werken bepleit en vond: „De mankracht mag nooit een breekpunt in deze kwestie zijn. daarvoor zijn duidelijke oplossingen te vinden." Hij betoogde, dat belan gengroep en belanghebbenden „hun bijdragen tot de besluitvorming be heerst en in redelijk samenspel" moe ten leveren, welke uitspraak tot inter rupties leidde. H Eversdijk icda): „Hoe zit het dar. met inspraakprocedures, er zijn allerlei bezwaren denkbaar van belangheb benden?" Van Waterschoot „Er is een princi piële zaak cn een materiële zaak Van de kant van natuurbescherming moet geen sprake zijn van tegenwerking Eversdijk: „Jawel, maar er zijn andere groepen." Van Waterschoot: „Bij een goed over leg moet men niet uitgaan van een boycot. Het is mij opgevallen, dat er bij bezwaren vaak materiële zaken aan de orde zijn. Het moet toch mogelijk zijn via een arbitragecommissie overeen stemming te krijgen over vergoedin gen' Hij betoogde, dat in het rapport van Dwars Heederik en Verhey wordt Uitgegaan van het begin van de dijk verhogingen in 1980. „zodat er nog drieëneenhalf jaar is om te praten over de procedures." Dat punt werd ook onderstreept door de kleinst mogelijke minderheid van de PvdA. de heer P A. Roels. Deze vond. dat het aanvaard baar zou zijn als 1985 met een korte pe riode zou worden overschreden. Hij liet weten in ieder geval de mogelijkheid voor dijkverhoging te willen openlaten, „Uit interne informaties heb ik begre- In het rapport van Dwars Heederik en Verheij - dijkverhoging in 1985 moge lijk - vond hij tal van voorbehouden en hg meende; „Onstellend makkelijk wordt heengehuppeld over de nodige wetswijzigingen en de rechtsbescher ming van de betrokkenen. Je kunt in de tijd van inspraak niet die wetten oprij zetten en daarmee de rechten van de mensen. Men dient er rekening mee te houden, dat beroepsmogelijkheden benut zullen worden Lot in laatste in stantie." PvdA-woordvoerder Filius: „Gezien de problematiek zoals ze tot ons komt in het rapport van waterstaat vind ik het een hele prestatie, dat een inge nieursbureau kans ziet in vijf weken een ander globaal rapport op tafel te brengen. Trouwens, er had aan het eind daarvan als het op de praktijk aankomt, beter kunnen staan ijs en weder dienende. Tegenstanders van volledige afsluiting hebben tot nu toe steeds met klem aangedrongen op uit voering van het compromis. Daarom komt het mij onbegrijpelijk voor. dat sommigen weer gaan aandringen op MIDDELBURG - „Wij van het ha venschap gaan er op het ogenblik van uit dat de vestiging van Mon tedison niet door zal gaan." Dat zei gedeputeerde A. J. Kaland vrij dagmiddag tijdens de zitting vai\ de provinciale staten van Zeeland. Hij beantwoordde hiermee een vraag van de WD-er C. J. van der Meijden die tijdens de behandeling van. het verslag van de economi sche commissie uit de stalen over stukken, ontvangen van de haven schappen Vlissingen en Tcrncuzcn naar de kansen op komst van Mon tedison had geïnformeerd. De gedeputeerde zei. dat. er welis waar nog geen officiële beslissing was genomen, maar deed alvast de toezegging in de commissie econo mische aangelegenheden van de staten terug te komen op de argu menten van Montedison, die vol gens de heer Kaland zowel van 'in terne als van externe aard' zijn. De gedeputeerde wilde voorts niet ver der ingaan op ontwikkelingen rond de adviescommissie uit het bedrijfs leven voor het havenschap Vlissin gen. De heer Van der Meijden had gewezen op de onvrede die deze commissie heeft met de werkwijze van het havenschap en die zowel door werkgevers als werknemers was geuit. Het VVD-statenlid was nieuwsgierig naar wat het college van g.s. zou gaan doen om die on vrede uit de wereld te helpen. „Kunt u ons zeggen of er nu kans is van vestiging van Montedison of niet? Anders heeft die commissie, voor wie de moeilijkheden zich toespit sen rond het vraagstuk van Monte dison. zich misschien voor niets op gewonden," vind de heer Van der Meijden De heren P. de Jonge (BP). E Nieuwkerk (CDA) en W. Don (Pvda) wilden wat de moeilijkheden rond de adviescommissie bedrijfsle ven voor het havenschap betreft eerst liever het advies aftvachten. datg.s.zuilengeven.nadathetcoUege zichheeftberadenoverdebrieven.die de vakbonden en de kamer van koop handel over deze kwestie hebben ge schreven. nadere studies over dijkverhoging met het argument van nieuwe en an dere inzichten. Als dergelijke studies zouden zijn afgerond, zullen er wel weer nieuwe inzichten zijn. Wie weet geen dijkverhoging, maar de huizen en polders en de dorpen op Delta hoogte brengen. Men kan niet einde loos doorgaan met het uitstellen van een beslissing." En WD-fr actie voorzitter J. Hoekstra vond over het jaar 1985: „Als ik nu in aanmerking neem dat bijna 25 jaar na de ramp de situatie bij de Wester- schelde zo is, dat slechts vijftig procent van de noodzakelijke verhogingen zijn uitgevoerd, hoe is het dan denkbaar, dat de Oosterschelde-dijkverhogingen in negen jaar uitgevoerd zouden zijn? Wij willen nu een beslissing en wijzen verder risico af." Voor de heer A. Mal jaars (sgp) was het de vraag of men bij een keuze voor dijkverhogingen wel zo „kan rekenen op de medewerking van de waterschappen." Hij vond. dat aan verder uitstel niet te denken is en be toogde. „dat in de opstelling van de SGP geen verwoede pogingen tot dijk verhoging passen." In die geest liet ook MIDDELBURG - De tekst van de Oosterschelde-motie. die vrijdag in de ZeeuwseStatenwerdaangenomen:DeStatenderprovincieZeelandinvergader- ing bijeen te Middelburg op 21 mei 1976. gelet op de indhoud van het door de provinciale waterstaatsdienst in de- comber 1973 sa mengestelde rapport dijkverzwaring Oosterschelde. welk rap port door middelvan het daarnatoegevoegde 'Aanhangsel'in maart 1976 werd geactualiseerd: gehoord de discussie daaromtrent en die omtrent de laatstelijk verschenen berichten rond de zogenaamde pijlerdam overwegende dal de waterstaatkundige situatie in de Oosterschelde als ge volg van de afsluiting van de Grevelingen in 1965 en van het Volkerak in 1970 is verslechterd en dal een verschuiving van de veiligheid tot een tijdstip na 1985 niet verant- jvoord is: zonder belangrijke ingrepen in de staatsrechtelijke verhoudingen beveili ging van het Oosterscheldegebied door middel van dijkversterkingen in 1985 niet kan worden bereikt: dringen ten sterkste aan op het uitvoeren van een pijlerdam: die de verlangde veiligheid waarborgt en tegemoetkomt aan de handha ving van een natuurlijk, hoogwaardig milieu, met de maximale moaeliik- heid tot behoud van de visserij, waaronder de schelpdierencultv verzoeken Gedeputeerde Staten deze motie ter kennis te brengen van de Regering en van de Eersteen Tweede Kamer der Staten-Generaal en gaan over tot de orde van de dag pen. dat rijkswaterstaat Intussen wel degelijk bezig is met een evaluatie van de rapporten van de provincie en het ingenieursbureau." Daarbij wees hij erop, dat telefoontjes met de leden het hadden geleerd, dat ook de commissie Klaasesz achteraf graag meer aan dacht aan de dijkverhogingen hebben besteed dan in hun rapport. Is gebeurd Niet hard De heer Van Waterschoot signaleerde, dat de aanzet van het waterstaatsrap- port - dijkverzwaringen geven geen ge lijkwaardige veiligheid als afsluiting als uitgangspunt wordt gehanteerd, terwijl het een conclusie zou moeten zijn. Hij vond over dit stuk „Hoewel een aantal echt niet onbelangrijke problemen worden gesignaleerd kan men ons inziens niet staande houden, dat de actualisering van het rapport een pertinente ontkenning van de mo gelijkheid tot het kiezen en het uitvoe ren van deze oplossing is. Daarvoor biedt het te weinig harde argumenten en teveel openingen naar de mogelijk heid van dijkverhoging." Gedeputeerde Schlingemann ant woordde hem op dit stuk van zaken, dat het rapport „een stuk is van objec tieve deskundigen. Als waterstaat. ETI of de Stichting Zeeland partijdig waren, konden we ze niet gebruiken," zei hij nijdig in antwoord op de PPR- opmerking, dat het stuk de kenmer ken draagt van 'de stellingen, die in de Oosterschelde-discussie zijn be trokken." De gedeputeerde onderstreepte nog eens, dat de pijlerdam ook voordelen biedt: de geavanceerdheid van het pro ject kan elders in de wereld benut wor den, en er komt een voor Zeeland be langrijke compartimentering in het verschiet. „Een als er in de mond van de Oosterschelde eens een olietanker breekt, kan de mosselcultuur gered worden en dat kan niet bij een open Oosterschelde, dan waren ze naar de Filistijnen."' MIDDELBURG - „Als het gehele eiland Goeree- Overflakkee deel wil worden van de provincie Zeeland, is het van harte welkom. Maar de Zeeuwse provinciale sta ten achten zich niet geroepen hiervoor actie te onderne men. Het initiatief moet van Goeree zelf uitgaan." Dat was de algehele mening van de staten, toen vrijdag een brief van de gemeente Goederede werd besproken, waarin werd verzocht pogingen aan te wenden dat deze gemeente bij de indeling in provincies nieuwe stijl bij Zeeland komt. Met algemene stemmen ging men akkoord in een brief te schrijven aan die gemeente, dat voorzover het de Zeeuwse staten betreft het hele eiland Goeree bij Zeeland welkom is. als een hogere overheid hiertoe zou besluiten. Maar de sta ten wilden niet de schijn van 'annexatiezucht' op zich laden door zelf initiatieven in die richting te ontwikkelen. Het idee van de antwoordbrief was afkomstig van de PvdA-er P J Huijbrecht. Hij was de eerste spreker over het concept voorstel provincies nieuwe stijl, dat de minister aan gede puteerde staten had toegezonden. „Als Zeeuw" uitte hij nog eens zijn genoegen dat 'Zeeland binnen zijn grenzen Zee land kan blijven." „Goeree bij Zeeeland' kwam hem wel aantrekkelijk voor. want dan kan het beheer van het Grevelingenbekken in een hand blijven. „Maar goed nabuurschap vraagt van de sta ten verder geen activiteiten." temeer daar de gemeenten op Goeree-Overflakkee niet eensgezind denken over een aan sluiting bij Zeeland. De heer R. van Ommeren. (SGP) ook sprekende namens het GPV bepleitte in eerste instantie wél het verzoek van de gemeente Goedereede te honoreren. Maar in tweede instantie kon hij zich ook wel verenigen met. wat hij noemde 'the next best': een brief aan die ge meente. dat Zeeland zich niet zou verzetten tegen aanslui ting van geheel Goeree-Overflakkee bij deze provincie. De heren L. M. Moermond (WD), drs H. Eversdijk (CDA) en W. van der Heide (PPR) betoonden allen, dat Goeree welkom is. maar dat deze provinciale staten hiertoe geen initiatie ven kunnen nemen. De heer Eversdijk erkende met de heer Moermond de overeenkomst in taal. bevolkingsstructuur en landschap, tussen Goeree en Zeeland maar erkende ook de economische gerichtheid van Goeree op Rotterdam. „Net zoals wij in december al stelden bij de behandeling van de concept-wct zeg ik net als toen: „Goeree- Overflakkee is van harte welkom maar ook nu staan g.s. op het standpunt dat wij geen actie tot gebiedsuitbreiding zullen ondernemen," zei gedeputeerde J. van den Bos bij de beantwoording van de sprekers. Het college kon akkoord gaan met het voorstel de ge meente Goedereede een brief terug in deze geest te schrij ven. De gedeputeerde wees op verdeelheid in opvatting bij het college van g.s. van Zuid-Holland over deze zaak. Hij zegde de heer Eversdijk toe met de andere betrokkene pro vincies overleg te zullen plegen over een kleine grenscorrectie tie bij Bruinisse en Kabbelaatsbank. ALLEENPPR-FRACTIE TEGEN VERGOEDING VAN 1000 PER LID PER JAAR MIDDELBURG - Met de drie man sterke PPR-fractie tegen zijn de Zeeuwse staten vrijdag akkoord ge gaan met een nieuwe vergoeding voor de statenfracties: inplaats van 600 per fractielid wordt de vergoeding 1000 per fractielid per jaar. De heer Van Waterschoot van de PPR vroeg zich af of het juist voor de grote wel noodzakelijk is om tot die verho ging over te gaan: „Men kan er mis schien een fractiemedewerker voor aantrekken, maar zo groot is Zeeland toch ook weer niet en de statenleden J. H. Roose en T. Baart nieuwe statenleden .MIDDELBURG - In de Zeeuwse staten zijn vrijdagmorgen twee nieuwe leden in de CDA-fractie toegelaten en beë digd. Het zijn de heren J. H. Roose uit Goes en Th. F. C. M. Baart uit Hulst. Zij nemen de plaatsen in van de vo rige maand afgetreden (kvp)-statenle-. den C. Verdonk en mevrouw Doppegieter-Thiel. Van Waterschoot haalt uit naar statencollega's Middelburg - De reacties van een aantal Zeeuwse politici op het rap port van het ingenieursbureau Dwars, Heederik en Verheij over dijkverhoging langs de Ooster schelde hebben PPR- fractievoorzitter C. van Water schoot vrijdag in de Zeeuwse sta ten gebracht tot een vinnige uit haal naar een aantal collega's. Van Waterschoot: „Het is onthut send te moeten constateren, dat een aantal Zeeuwse politici niet eens meer naar argumenten willen luis teren. Desnoods een halve oplos sing. maar van verder praten of denken kan geen sprake meer zijn. Het spijt me dit hier te moeten zeggen, maar 'n dergelijke kortzich tigheid om niet te zeggen bekrom penheid vind ik angstaanjagend. Het gaat sommigen in de Zeeuwse politiek blijkbaar niet meer om ar gumenten. maar om hun eigen per soon. Want wat moet ik anders met opmerkingen aLs „Wij gaan niet nog eens door de knieën" of „Ik kan me niet voorstellen, dat diijkverhoging tot de oplossingen behoort?" Alsof het in alle openheid aanvaarden van reële argumenten hetzelfde is als door de knieën gaan en alsof het van het voorstellingsvermogen van een politicus afhangt of een zaak technisch haalbaar is", zo sneerde hij. Hij werd na deze opmerking in zijn betoor opmerkelijk vaak geïnte-i rumpeerd. GEEN DAMMENWEG, GEEN WEG RENESSE HAAMSTEDE „MET 58.000 SLAAPPLAATSEN AERONDING VAN ONTWIKKELING" MIDDELBURG - Provinciale staten van Zeeland hebben zich vrijdagmid dag na een uitvoerige discussie in grote meerderheid positief uitgespro ken over de 'Nota Westhoek Schouwen-Duiveland'. Dat betekent dat de staten akkoord gaan met een 58.000 slaapplaatsen in dit recreatie gebied: een aantal dat moet worden gezien als afronding van de recrea tieve ontwikkeling aldaar. Ook zien de staten het aanvaarden van de nota af van een verdere voortzetting van de Dammenweg van Serooskerke tot aan de toekomstige Oosterscheldedam. De staten kiezen voor een wegenstruc tuur. die wel een ontlasting van de dorpskern van Renesse. inhoudt, maar waann de veelbetwiste nieuwe weg Renesse-Haamstede - middels pijltjes op de kaart - voorlopig de ijskast in gaat. Eenmotie van de PPR. waarin werd gevraagd wijziging te brengen in het tracé Brouwersdam-Stooftveg werd met slechts vier stenunen vóór door de staten verworpen. De nota geelt een ontsluiting van de dorpskern van Renesse aan door een verbinding van de Hoogenboomlaan met de Lage Zoom. De Lage Zoom gaat weer de verbinding vormen met de Brouwersdam. De Stoofweg, die aansluit op Lage Zoom vormt de voor naamste verbinding met Serooskerke. waar in de toekomst nog een nader uit te werken nieuwe verbinding tussen de Serooskseweg in westelijke richting en de in noordelijke richting voerende Dammenweg moet worden gemaakt De Kraayensteinweg in het zuidwesten wordt de voornaamste koppeling, tus sen de kern Westenschouwen en de eerder genoemde wegen. Dit wegennet, voornamelijk voerende over reeds bestaande wegen, is onder werp van bespreking geweest in de commissie voor de streekplannen van de staten, en deze gedachte wegen structuur is door g.s. overgenomen. Zoals gezegd gingen ook de staten ak koord. behalve de PPR. Bij monde van de heer W, van der Heide diende PPR-fractie een motie in, die er op neerkwam dat het nog aan te leggen gedeelte van de recreatiever- deelweg tussen Brouwersdam en Stoofweg moet maar samenvallen met de Rampweg en de Helleweg. vonden de drie leden van de radicale fractie, mét de PvdA-er J. Lustig de enige /oorstemmers bij de motie 'Rampenweg' .De rampweg is geen weg voor een hoofdstructuur. Als u de voorgestelde verbinding Stoofweg - Brouwersdam wilt schrappen, komen we in conflict met de hoge beplanting van de Loane en met de situatie op de Helleweg. Maak van de Rampweg toch geen rampenweg", bepleitte gedeputeerde mr. J. P. Bocrsma. „Het is bovendien een aansluitingsweg op het strand." De WD-er L A. M. Elenbaas had in zijn betoog gesteld dat verbetering van het huidige knelpunt bij Renesse snelle verbetering eiste. Ook hij voelde er weinig voor het van de Brouwersdam komende verkeer via de Rampweg te leiden Het CDA-statenlid J B. Ventevogel stelde dat veranderde toekomstvisie met zich meebracht dat een uitbrei ding van het wegennet tussen Renesse en Haamstede kan worden voorkomen. Zijn fractiegenoot G J. de Jager had zich in de streekplancommissie terecht verzet tegen aanleg van die nieuwe weg. die drie parellel lopende wegen verkeersarm zou maken, zei de heer Ventevogel. Ook hij gaf er de voorkeur aan bestaande wegen te verbeteren: „Geen nieuwe voorzieningen voor 10 drukke recreatie weken, die dan 40 we ken niet worden gebruikt." Maar ook hij was van mening dat aan de aanleg van de weg van de Brouwersdam naar de Stoofweg niet valt te ontkomen. De heren A. Maljaars isgpi en R. Meije ring (gpv) stelden zich achter het voor stel van g.s. te kiezen voor verblijfsmo- del en wegenstructuur, zoals in de nota Westhoek genoemd. „Het is juist dat de veel betwiste weg Renesse-Haamstede op kaart is ver vangen door een pijlvormige aandui ding". zei het PvdA-statenlid M. Anto- nisse Hij verwachtte wel dat g:s. reke ning zouden houden met de bezwaren van waterschap, landbouw en ge meente Westerschouwen dat vier we gen naast elkaar op een afstand van één kilometer te veel is. Hij hoopte dat de minister van verkeer en waterstaat het Zeeuwse verzoek het stuk Dam menweg vanaf Serooskenke richting Oosterschelde maar te schrappen, zal inwilligen. Slaapplaatsen Over het algemeen konden de staten ook wel instemmen met het voorstel van g.s. bij vaststelling van het aantal slaapplaatsen in het recreatiegebied Westhoek te kiezen voor het 'midden- model' van 58.000 slaapplaatsen uit de nota. Hiermee wordt dan de recrea tieve ontwikkeling afgerond. De heer Antonisse zei namens de PvdA-fractie hiermee 'noodgedwongen en aarzelend' in te stemmen. Liever nog had hij een 'uitgedund' model met een goede 45.000 tot 50 000 slaapplaat sen gezien: „Het moet nu geen globale keuze worden, maar een werkelijke." CDA-woordvoerder Ventevogel vond de keuze voor 58.000 slaapplaatsen - het 'midden-model' - het meest lo gisch. PPR-statenlid Van der Heide - die bij de wegenstructuur er voor had gepleit om de automobilist zich 'psycholo gisch en fysiek" te laten aanpassen aan het landelijke, kleinschalige recreatie gebied. en niet omgekeerd - vond het huidige aantal van 49.300 slaapplaat sen in de Westhoek voldoende: „Want we willen de recreant een gebied aan kunnen bieden waar hij optimaal zal kunnen recreëren." Gedeputeerde Boersma betoonde in zijn antwoord dat er inderdaad sprake is van afronding van de recreatieve ontwikkeling ïun de Westhoek met de keuze voor een 58.000 slaapplaatsen: „Maar we kunnen natuurlijk niet ga randeren dat het precies op dit getal uit gaat komen. Het kan er iets onder of boven zijn." kunnen toch zelf ook wel wat doen?" Bovendien vond hij. dat het niet zo ge lukkig is om Sn 'n tijd van algemene aandrang tol matiging te komen met een voorstel de fractievergoedingen te verhogen. PvdA-fractievoorzitter W. Don was hel met die opvatting niet eens. Hij meende, dat ook 1000 per fractielid het aantrekken van een frac tiemedewerker niet mogelijk maakt, maar vond wel. dat het daardoor mo gelijk wordt om bijvoorbeeld veraf wo nende leden een 'redelijke kilometer vergoeding te geven' Hij zag het als een 'eerste slap op weg naar de moge lijkheid om statenleden beter te laten functioneren' en de woordvoerders H. Eversdijk (CDAi. J Hoekstra (WD), A. Maliaars (SGP» en R Meijering (GPV) sloten ach bij die visie aan Gedepu teerde J. van den Bos was het daarmee eveneens eens en wees er nog op. dat intussen in het interprovinciaal over leg duidelijk is geworden, dat deze re geling ook in alle andere provincies wordt gevolgd Staten akkoord met aanschaf van Oosterscheldefilms MIDDELBURG - Provinciale Staten van Zeeland hadden er vrijdag weinig moeite mee akkoord te gaan met een voorstel van gedeputeerde staten een bedrag van 28.000 uit te trekken voor aanschaf van een drietal onder waterfilms over het leven in de Oos terschelde. De films zijn gemaakt door dr ir F. J. Anthoni. Statencommissie praat over 'Arbeidsmarkt sinds 1960' MIDDELBURG - De Commissie voor Economische aangelegenheden uit de Provinciale Staten bespreekt op 31 mei hel rapport 'Arbeidsmarkt sinds 1960' en de commentaren daarop. Dat gebeurt tijdens de commissieverga dering om vijf uur in het Provincie huis te Middelburg. De commentaren zijn afkomstig van ondermeer het NW secreatariaat voor Vrouwelijke Werknemers, dat haar verontrusting uitspreekt over de toe nemende werkloosheid van vrouwen in de procincie Zeeland. Gs merken in dat verband op, dat in verschillende andere Nederlandse provincies de vrouwelijke geregistreerde arbeidsre serve de laatste maanden hoger is dan in Zeeland. Het Economisch Instituut voor Zee land. samensteller van het rapport, stelt naar aanleiding van commen taar van de Zeeuwse Raad voor de Ar beidsmarkt. dat gewaakt dient te wor den voor net gevaar van regionale een zijdigheid van ce economische struc tuur en de werkgelegenheid. „Onder meer ter voorkoming hiervan dient 't stimuleringsbeleid in Zeeland zich look) te richten op de commerciële functie van de zeehaven, alsmede tot de kleinere toeleverende en verwek kende bedrijvigheid en tot stuwende dienstverlenende projecten". Joegoslavische delegatie bij Zeeuwse staten MIDDELBURG - Commissaris C. Boertien onderbrak vrijdagmiddag de debatten in de staten even om een Yoegoslavische parlementaire delegatie in de statenzaal welkom te heten. Samen met de Yoegosla vische ambassadeur in Nederland maakte de delegatie een trip door ons land. Vandaag was Zeeland aan de beurt. Hetgezelschapmaakteeen boottocht over de Oosterschelde en het Veeise Meer. en bezocht ook de Zeeuwse hoofdstad, waar de parlementariërs het Zeeuwse 'parlement' in actie kon den zien. Na afloop van de statenzit- ting werden de Yoegoslaven terrecep tie genood, waar ze met hun zeeuwsa 'collega's' van gedachten konden wis selen' voorzovermenelkaarverstondr en het verschil tussen jonge klare en slivovitch konden proeven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 7