Ernstige twijfels in staten over
uitvoering dijkverhoging in 1985
Staten akkoord met de 'nota
W esthoek-Schouwen-Duiveland
Geen Zeeuwse annexatie
drift Goeree-Overfla
Statenfracties krijgen
een hogere vergoeding
FRACTIES PvdA, CDA, VVD, SGP EN VVD
Havenschap
verwacht
Montedison
niet meer
Motie over de
Oosterschelde
„WELKOM ALS HET RIJK ZO BESLIST"....
ZATERDAG 22 MEI 1976
MIDDELBURG - Bij de discussie over het rapport van provinciale waterstaat
over dijkverhogingen langs de Oosterschelde is vrijdag uit de vier grootste
fracties in de Zeeuwse stalen ernstig betwijfeld of dijkversterkingen in 1985
gereed zouden kunnen zijn, zoals het rapport van Dwars Hcederik en Verheij
aangeeft. Daarbij hadden de verschillende woordvoerders niet zozeer het oog op
technische moeilijkheden bij de uitvoering, maar dacht men met name aan be
zwaren en onteigeningsprocedures van belanghebbenden tegen bepaalde plan
nen. Gedeputeerde mr. J. F. G. Schlingemann liet in antwoord op praktijker
varingen' bij de partiële dijkverhogingen van 'l moment weten dat duidelijk is
geworden, „dat het uitgesloten is dal wc de honderd kilometer in vijfjaar kun
nen doen," vooral als gevolg van problemen die bij de voorbereiding rijzen.
De gedeputeerde betoogde op dit st.uk van zaken onder meer, „dat een wetswijzi
ging in drie maanden een volslagen farce is," Daarnaast wees hij erop, dat bij
voorbeeld bij de haven Colijnsplaat gebruik moet worden gemaakt van de proce
dures volgens de indijkingswet. „Nu al stuiten we op allerlei knelpunten, die veel
tijd vergen en we zijn met de makkelijkste stukken begonnen. Denkt u. dat Yer-
seke zich zonder moeilijkheden neerlegt bij een Deltadijk vlak voor het dorp?
Iemand, die dat denkt, noem ik een optimist."
Uit de betogen van de heren G. J. de Jager (cda), J Hoekstra (vvd) en A. Maljaars
(sgp) werd duidelijk, dat zij in feite het liefst zouden kiezen voor een afgesloten
Oosterschelde, maar de nu binnen het bereik gekomen pijlerdam willen aanvaar
den. Men vond ook. dat het parlement zich in dit opzicht moet houden „aan de
uitgangspunten, die het zichzelf heeft gesteld." Met name de heer De Jager zette
nog eens wat hij noemde „die fundamentele bezwaren" tegen dijkverhoging op
een rij: 9 kilometer afsluitdam tegen 160 kilometer dijkverhoging, „waardoor de
verdedigingslinie niet de beste, want niet de korste" wordt; het zandverlies van
de Oosterschelde naar zee en de dieper wordende stroomgeulen, de blijvende
mogelijkheid van oever- en dijkvallen. het grotere toezicht op de verdedigingsli
nie, de langere uitvoeringstijd, de problemen in landschappelijk en planologisch
opzicht; de omstandigheid, dat „we in een geologisch en hydraulisch verdrinkend
landschap leven."
GPV-woordvoerder R. Meijering zich
uit.
Optimisme
Van de heren C. Th. van Waterschoot
(ppr) en P. A. Roels (pvda) -
boerenpartij-statenlid P. de Jonge
sloot zich later bij hun visie aan -
kwamen optimistischer verwachtin
gen over de uitvoering van dijkverho
gingen in 1985. Van Waterschoot wees
op de „veel sterkere coördinatie dan
tot heden gebruikelijk is," die het
Amstcrfoortse ingenieursbureau bij
de uitvoering van de werken bepleit
en vond: „De mankracht mag nooit
een breekpunt in deze kwestie zijn.
daarvoor zijn duidelijke oplossingen
te vinden." Hij betoogde, dat belan
gengroep en belanghebbenden „hun
bijdragen tot de besluitvorming be
heerst en in redelijk samenspel" moe
ten leveren, welke uitspraak tot inter
rupties leidde.
H Eversdijk icda): „Hoe zit het dar.
met inspraakprocedures, er zijn allerlei
bezwaren denkbaar van belangheb
benden?"
Van Waterschoot „Er is een princi
piële zaak cn een materiële zaak Van
de kant van natuurbescherming moet
geen sprake zijn van tegenwerking
Eversdijk: „Jawel, maar er zijn andere
groepen."
Van Waterschoot: „Bij een goed over
leg moet men niet uitgaan van een
boycot. Het is mij opgevallen, dat er bij
bezwaren vaak materiële zaken aan de
orde zijn. Het moet toch mogelijk zijn
via een arbitragecommissie overeen
stemming te krijgen over vergoedin
gen' Hij betoogde, dat in het rapport
van Dwars Heederik en Verhey wordt
Uitgegaan van het begin van de dijk
verhogingen in 1980. „zodat er nog
drieëneenhalf jaar is om te praten over
de procedures." Dat punt werd ook
onderstreept door de kleinst mogelijke
minderheid van de PvdA. de heer P A.
Roels. Deze vond. dat het aanvaard
baar zou zijn als 1985 met een korte pe
riode zou worden overschreden. Hij liet
weten in ieder geval de mogelijkheid
voor dijkverhoging te willen openlaten,
„Uit interne informaties heb ik begre-
In het rapport van Dwars Heederik en
Verheij - dijkverhoging in 1985 moge
lijk - vond hij tal van voorbehouden en
hg meende; „Onstellend makkelijk
wordt heengehuppeld over de nodige
wetswijzigingen en de rechtsbescher
ming van de betrokkenen. Je kunt in
de tijd van inspraak niet die wetten
oprij zetten en daarmee de rechten van
de mensen. Men dient er rekening mee
te houden, dat beroepsmogelijkheden
benut zullen worden Lot in laatste in
stantie."
PvdA-woordvoerder Filius: „Gezien
de problematiek zoals ze tot ons komt
in het rapport van waterstaat vind ik
het een hele prestatie, dat een inge
nieursbureau kans ziet in vijf weken
een ander globaal rapport op tafel te
brengen. Trouwens, er had aan het
eind daarvan als het op de praktijk
aankomt, beter kunnen staan ijs en
weder dienende. Tegenstanders van
volledige afsluiting hebben tot nu toe
steeds met klem aangedrongen op uit
voering van het compromis. Daarom
komt het mij onbegrijpelijk voor. dat
sommigen weer gaan aandringen op
MIDDELBURG - „Wij van het ha
venschap gaan er op het ogenblik
van uit dat de vestiging van Mon
tedison niet door zal gaan." Dat zei
gedeputeerde A. J. Kaland vrij
dagmiddag tijdens de zitting vai\
de provinciale staten van Zeeland.
Hij beantwoordde hiermee een
vraag van de WD-er C. J. van der
Meijden die tijdens de behandeling
van. het verslag van de economi
sche commissie uit de stalen over
stukken, ontvangen van de haven
schappen Vlissingen en Tcrncuzcn
naar de kansen op komst van Mon
tedison had geïnformeerd.
De gedeputeerde zei. dat. er welis
waar nog geen officiële beslissing
was genomen, maar deed alvast de
toezegging in de commissie econo
mische aangelegenheden van de
staten terug te komen op de argu
menten van Montedison, die vol
gens de heer Kaland zowel van 'in
terne als van externe aard' zijn. De
gedeputeerde wilde voorts niet ver
der ingaan op ontwikkelingen rond
de adviescommissie uit het bedrijfs
leven voor het havenschap Vlissin
gen. De heer Van der Meijden had
gewezen op de onvrede die deze
commissie heeft met de werkwijze
van het havenschap en die zowel
door werkgevers als werknemers
was geuit. Het VVD-statenlid was
nieuwsgierig naar wat het college
van g.s. zou gaan doen om die on
vrede uit de wereld te helpen. „Kunt
u ons zeggen of er nu kans is van
vestiging van Montedison of niet?
Anders heeft die commissie, voor
wie de moeilijkheden zich toespit
sen rond het vraagstuk van Monte
dison. zich misschien voor niets op
gewonden," vind de heer Van der
Meijden De heren P. de Jonge (BP).
E Nieuwkerk (CDA) en W. Don
(Pvda) wilden wat de moeilijkheden
rond de adviescommissie bedrijfsle
ven voor het havenschap betreft
eerst liever het advies aftvachten.
datg.s.zuilengeven.nadathetcoUege
zichheeftberadenoverdebrieven.die
de vakbonden en de kamer van koop
handel over deze kwestie hebben ge
schreven.
nadere studies over dijkverhoging
met het argument van nieuwe en an
dere inzichten. Als dergelijke studies
zouden zijn afgerond, zullen er wel
weer nieuwe inzichten zijn. Wie weet
geen dijkverhoging, maar de huizen
en polders en de dorpen op Delta
hoogte brengen. Men kan niet einde
loos doorgaan met het uitstellen van
een beslissing."
En WD-fr actie voorzitter J. Hoekstra
vond over het jaar 1985: „Als ik nu in
aanmerking neem dat bijna 25 jaar na
de ramp de situatie bij de Wester-
schelde zo is, dat slechts vijftig procent
van de noodzakelijke verhogingen zijn
uitgevoerd, hoe is het dan denkbaar,
dat de Oosterschelde-dijkverhogingen
in negen jaar uitgevoerd zouden zijn?
Wij willen nu een beslissing en wijzen
verder risico af." Voor de heer A. Mal
jaars (sgp) was het de vraag of men bij
een keuze voor dijkverhogingen wel zo
„kan rekenen op de medewerking van
de waterschappen." Hij vond. dat aan
verder uitstel niet te denken is en be
toogde. „dat in de opstelling van de
SGP geen verwoede pogingen tot dijk
verhoging passen." In die geest liet ook
MIDDELBURG - De tekst van de Oosterschelde-motie. die vrijdag in de
ZeeuwseStatenwerdaangenomen:DeStatenderprovincieZeelandinvergader-
ing bijeen te Middelburg op 21 mei 1976.
gelet op de indhoud van het door de provinciale waterstaatsdienst in de-
comber 1973 sa mengestelde rapport dijkverzwaring Oosterschelde. welk rap
port door middelvan het daarnatoegevoegde 'Aanhangsel'in maart 1976 werd
geactualiseerd:
gehoord de discussie daaromtrent en die omtrent de laatstelijk verschenen
berichten rond de zogenaamde pijlerdam
overwegende dal de waterstaatkundige situatie in de Oosterschelde als ge
volg van de afsluiting van de Grevelingen in 1965 en van het Volkerak in
1970 is verslechterd en
dal een verschuiving van de veiligheid tot een tijdstip na 1985 niet verant-
jvoord is:
zonder belangrijke ingrepen in de staatsrechtelijke verhoudingen beveili
ging van het Oosterscheldegebied door middel van dijkversterkingen in
1985 niet kan worden bereikt:
dringen ten sterkste aan op het uitvoeren van een pijlerdam:
die de verlangde veiligheid waarborgt en tegemoetkomt aan de handha
ving van een natuurlijk, hoogwaardig milieu, met de maximale moaeliik-
heid tot behoud van de visserij, waaronder de schelpdierencultv
verzoeken Gedeputeerde Staten deze motie ter kennis te brengen van de
Regering en van de Eersteen Tweede Kamer der Staten-Generaal
en gaan over tot de orde van de dag
pen. dat rijkswaterstaat Intussen wel
degelijk bezig is met een evaluatie van
de rapporten van de provincie en het
ingenieursbureau." Daarbij wees hij
erop, dat telefoontjes met de leden het
hadden geleerd, dat ook de commissie
Klaasesz achteraf graag meer aan
dacht aan de dijkverhogingen
hebben besteed dan in hun rapport. Is
gebeurd
Niet hard
De heer Van Waterschoot signaleerde,
dat de aanzet van het waterstaatsrap-
port - dijkverzwaringen geven geen ge
lijkwaardige veiligheid als afsluiting
als uitgangspunt wordt gehanteerd,
terwijl het een conclusie zou moeten
zijn. Hij vond over dit stuk „Hoewel
een aantal echt niet onbelangrijke
problemen worden gesignaleerd kan
men ons inziens niet staande houden,
dat de actualisering van het rapport
een pertinente ontkenning van de mo
gelijkheid tot het kiezen en het uitvoe
ren van deze oplossing is. Daarvoor
biedt het te weinig harde argumenten
en teveel openingen naar de mogelijk
heid van dijkverhoging."
Gedeputeerde Schlingemann ant
woordde hem op dit stuk van zaken,
dat het rapport „een stuk is van objec
tieve deskundigen. Als waterstaat.
ETI of de Stichting Zeeland partijdig
waren, konden we ze niet gebruiken,"
zei hij nijdig in antwoord op de PPR-
opmerking, dat het stuk de kenmer
ken draagt van 'de stellingen, die in
de Oosterschelde-discussie zijn be
trokken."
De gedeputeerde onderstreepte nog
eens, dat de pijlerdam ook voordelen
biedt: de geavanceerdheid van het pro
ject kan elders in de wereld benut wor
den, en er komt een voor Zeeland be
langrijke compartimentering in het
verschiet. „Een als er in de mond van
de Oosterschelde eens een olietanker
breekt, kan de mosselcultuur gered
worden en dat kan niet bij een open
Oosterschelde, dan waren ze naar de
Filistijnen."'
MIDDELBURG - „Als het gehele eiland Goeree-
Overflakkee deel wil worden van de provincie Zeeland, is
het van harte welkom. Maar de Zeeuwse provinciale sta
ten achten zich niet geroepen hiervoor actie te onderne
men. Het initiatief moet van Goeree zelf uitgaan." Dat was
de algehele mening van de staten, toen vrijdag een brief
van de gemeente Goederede werd besproken, waarin werd
verzocht pogingen aan te wenden dat deze gemeente bij de
indeling in provincies nieuwe stijl bij Zeeland komt.
Met algemene stemmen ging men akkoord in een brief te
schrijven aan die gemeente, dat voorzover het de Zeeuwse
staten betreft het hele eiland Goeree bij Zeeland welkom is.
als een hogere overheid hiertoe zou besluiten. Maar de sta
ten wilden niet de schijn van 'annexatiezucht' op zich laden
door zelf initiatieven in die richting te ontwikkelen. Het
idee van de antwoordbrief was afkomstig van de PvdA-er P
J Huijbrecht. Hij was de eerste spreker over het concept
voorstel provincies nieuwe stijl, dat de minister aan gede
puteerde staten had toegezonden. „Als Zeeuw" uitte hij nog
eens zijn genoegen dat 'Zeeland binnen zijn grenzen Zee
land kan blijven."
„Goeree bij Zeeeland' kwam hem wel aantrekkelijk voor.
want dan kan het beheer van het Grevelingenbekken in een
hand blijven. „Maar goed nabuurschap vraagt van de sta
ten verder geen activiteiten." temeer daar de gemeenten op
Goeree-Overflakkee niet eensgezind denken over een aan
sluiting bij Zeeland. De heer R. van Ommeren. (SGP) ook
sprekende namens het GPV bepleitte in eerste instantie
wél het verzoek van de gemeente Goedereede te honoreren.
Maar in tweede instantie kon hij zich ook wel verenigen
met. wat hij noemde 'the next best': een brief aan die ge
meente. dat Zeeland zich niet zou verzetten tegen aanslui
ting van geheel Goeree-Overflakkee bij deze provincie. De
heren L. M. Moermond (WD), drs H. Eversdijk (CDA) en W.
van der Heide (PPR) betoonden allen, dat Goeree welkom
is. maar dat deze provinciale staten hiertoe geen initiatie
ven kunnen nemen. De heer Eversdijk erkende met de heer
Moermond de overeenkomst in taal. bevolkingsstructuur
en landschap, tussen Goeree en Zeeland maar erkende ook
de economische gerichtheid van Goeree op Rotterdam.
„Net zoals wij in december al stelden bij de behandeling
van de concept-wct zeg ik net als toen: „Goeree-
Overflakkee is van harte welkom maar ook nu staan g.s.
op het standpunt dat wij geen actie tot gebiedsuitbreiding
zullen ondernemen," zei gedeputeerde J. van den Bos bij de
beantwoording van de sprekers.
Het college kon akkoord gaan met het voorstel de ge
meente Goedereede een brief terug in deze geest te schrij
ven. De gedeputeerde wees op verdeelheid in opvatting bij
het college van g.s. van Zuid-Holland over deze zaak. Hij
zegde de heer Eversdijk toe met de andere betrokkene pro
vincies overleg te zullen plegen over een kleine grenscorrectie
tie bij Bruinisse en Kabbelaatsbank.
ALLEENPPR-FRACTIE TEGEN
VERGOEDING VAN
1000 PER
LID PER JAAR
MIDDELBURG - Met de drie man
sterke PPR-fractie tegen zijn de
Zeeuwse staten vrijdag akkoord ge
gaan met een nieuwe vergoeding voor
de statenfracties: inplaats van 600
per fractielid wordt de vergoeding
1000 per fractielid per jaar.
De heer Van Waterschoot van de PPR
vroeg zich af of het juist voor de grote
wel noodzakelijk is om tot die verho
ging over te gaan: „Men kan er mis
schien een fractiemedewerker voor
aantrekken, maar zo groot is Zeeland
toch ook weer niet en de statenleden
J. H. Roose en
T. Baart nieuwe
statenleden
.MIDDELBURG - In de Zeeuwse staten
zijn vrijdagmorgen twee nieuwe leden
in de CDA-fractie toegelaten en beë
digd. Het zijn de heren J. H. Roose uit
Goes en Th. F. C. M. Baart uit Hulst.
Zij nemen de plaatsen in van de vo
rige maand afgetreden (kvp)-statenle-.
den C. Verdonk en mevrouw
Doppegieter-Thiel.
Van Waterschoot
haalt uit naar
statencollega's
Middelburg - De reacties van een
aantal Zeeuwse politici op het rap
port van het ingenieursbureau
Dwars, Heederik en Verheij over
dijkverhoging langs de Ooster
schelde hebben PPR-
fractievoorzitter C. van Water
schoot vrijdag in de Zeeuwse sta
ten gebracht tot een vinnige uit
haal naar een aantal collega's.
Van Waterschoot: „Het is onthut
send te moeten constateren, dat een
aantal Zeeuwse politici niet eens
meer naar argumenten willen luis
teren. Desnoods een halve oplos
sing. maar van verder praten of
denken kan geen sprake meer zijn.
Het spijt me dit hier te moeten
zeggen, maar 'n dergelijke kortzich
tigheid om niet te zeggen bekrom
penheid vind ik angstaanjagend.
Het gaat sommigen in de Zeeuwse
politiek blijkbaar niet meer om ar
gumenten. maar om hun eigen per
soon. Want wat moet ik anders met
opmerkingen aLs „Wij gaan niet nog
eens door de knieën" of „Ik kan me
niet voorstellen, dat diijkverhoging
tot de oplossingen behoort?" Alsof
het in alle openheid aanvaarden
van reële argumenten hetzelfde is
als door de knieën gaan en alsof het
van het voorstellingsvermogen van
een politicus afhangt of een zaak
technisch haalbaar is", zo sneerde
hij.
Hij werd na deze opmerking in zijn
betoor opmerkelijk vaak geïnte-i
rumpeerd.
GEEN DAMMENWEG, GEEN WEG RENESSE HAAMSTEDE
„MET 58.000
SLAAPPLAATSEN
AERONDING VAN
ONTWIKKELING"
MIDDELBURG - Provinciale staten
van Zeeland hebben zich vrijdagmid
dag na een uitvoerige discussie in
grote meerderheid positief uitgespro
ken over de 'Nota Westhoek
Schouwen-Duiveland'. Dat betekent
dat de staten akkoord gaan met een
58.000 slaapplaatsen in dit recreatie
gebied: een aantal dat moet worden
gezien als afronding van de recrea
tieve ontwikkeling aldaar. Ook zien
de staten het aanvaarden van de nota
af van een verdere voortzetting van de
Dammenweg van Serooskerke tot aan
de toekomstige Oosterscheldedam.
De staten kiezen voor een wegenstruc
tuur. die wel een ontlasting van de
dorpskern van Renesse. inhoudt, maar
waann de veelbetwiste nieuwe weg
Renesse-Haamstede - middels pijltjes
op de kaart - voorlopig de ijskast in
gaat. Eenmotie van de PPR. waarin
werd gevraagd wijziging te brengen in
het tracé Brouwersdam-Stooftveg werd
met slechts vier stenunen vóór door de
staten verworpen.
De nota geelt een ontsluiting van de
dorpskern van Renesse aan door een
verbinding van de Hoogenboomlaan
met de Lage Zoom. De Lage Zoom
gaat weer de verbinding vormen met
de Brouwersdam. De Stoofweg, die
aansluit op Lage Zoom vormt de voor
naamste verbinding met Serooskerke.
waar in de toekomst nog een nader uit
te werken nieuwe verbinding tussen de
Serooskseweg in westelijke richting en
de in noordelijke richting voerende
Dammenweg moet worden gemaakt
De Kraayensteinweg in het zuidwesten
wordt de voornaamste koppeling, tus
sen de kern Westenschouwen en de
eerder genoemde wegen.
Dit wegennet, voornamelijk voerende
over reeds bestaande wegen, is onder
werp van bespreking geweest in de
commissie voor de streekplannen van
de staten, en deze gedachte wegen
structuur is door g.s. overgenomen.
Zoals gezegd gingen ook de staten ak
koord. behalve de PPR.
Bij monde van de heer W, van der
Heide diende PPR-fractie een motie in,
die er op neerkwam dat het nog aan te
leggen gedeelte van de recreatiever-
deelweg tussen Brouwersdam en
Stoofweg moet maar samenvallen met
de Rampweg en de Helleweg. vonden
de drie leden van de radicale fractie,
mét de PvdA-er J. Lustig de enige
/oorstemmers bij de motie
'Rampenweg'
.De rampweg is geen weg voor een
hoofdstructuur. Als u de voorgestelde
verbinding Stoofweg - Brouwersdam
wilt schrappen, komen we in conflict
met de hoge beplanting van de Loane
en met de situatie op de Helleweg.
Maak van de Rampweg toch geen
rampenweg", bepleitte gedeputeerde
mr. J. P. Bocrsma. „Het is bovendien
een aansluitingsweg op het strand."
De WD-er L A. M. Elenbaas had in
zijn betoog gesteld dat verbetering van
het huidige knelpunt bij Renesse snelle
verbetering eiste. Ook hij voelde er
weinig voor het van de Brouwersdam
komende verkeer via de Rampweg te
leiden
Het CDA-statenlid J B. Ventevogel
stelde dat veranderde toekomstvisie
met zich meebracht dat een uitbrei
ding van het wegennet tussen Renesse
en Haamstede kan worden voorkomen.
Zijn fractiegenoot G J. de Jager had
zich in de streekplancommissie terecht
verzet tegen aanleg van die nieuwe
weg. die drie parellel lopende wegen
verkeersarm zou maken, zei de heer
Ventevogel. Ook hij gaf er de voorkeur
aan bestaande wegen te verbeteren:
„Geen nieuwe voorzieningen voor 10
drukke recreatie weken, die dan 40 we
ken niet worden gebruikt." Maar ook
hij was van mening dat aan de aanleg
van de weg van de Brouwersdam naar
de Stoofweg niet valt te ontkomen.
De heren A. Maljaars isgpi en R. Meije
ring (gpv) stelden zich achter het voor
stel van g.s. te kiezen voor verblijfsmo-
del en wegenstructuur, zoals in de nota
Westhoek genoemd.
„Het is juist dat de veel betwiste weg
Renesse-Haamstede op kaart is ver
vangen door een pijlvormige aandui
ding". zei het PvdA-statenlid M. Anto-
nisse Hij verwachtte wel dat g:s. reke
ning zouden houden met de bezwaren
van waterschap, landbouw en ge
meente Westerschouwen dat vier we
gen naast elkaar op een afstand van
één kilometer te veel is. Hij hoopte dat
de minister van verkeer en waterstaat
het Zeeuwse verzoek het stuk Dam
menweg vanaf Serooskenke richting
Oosterschelde maar te schrappen, zal
inwilligen.
Slaapplaatsen
Over het algemeen konden de staten
ook wel instemmen met het voorstel
van g.s. bij vaststelling van het aantal
slaapplaatsen in het recreatiegebied
Westhoek te kiezen voor het 'midden-
model' van 58.000 slaapplaatsen uit de
nota. Hiermee wordt dan de recrea
tieve ontwikkeling afgerond.
De heer Antonisse zei namens de
PvdA-fractie hiermee 'noodgedwongen
en aarzelend' in te stemmen. Liever
nog had hij een 'uitgedund' model met
een goede 45.000 tot 50 000 slaapplaat
sen gezien: „Het moet nu geen globale
keuze worden, maar een werkelijke."
CDA-woordvoerder Ventevogel vond
de keuze voor 58.000 slaapplaatsen -
het 'midden-model' - het meest lo
gisch.
PPR-statenlid Van der Heide - die bij
de wegenstructuur er voor had gepleit
om de automobilist zich 'psycholo
gisch en fysiek" te laten aanpassen aan
het landelijke, kleinschalige recreatie
gebied. en niet omgekeerd - vond het
huidige aantal van 49.300 slaapplaat
sen in de Westhoek voldoende: „Want
we willen de recreant een gebied aan
kunnen bieden waar hij optimaal zal
kunnen recreëren."
Gedeputeerde Boersma betoonde in
zijn antwoord dat er inderdaad sprake
is van afronding van de recreatieve
ontwikkeling ïun de Westhoek met de
keuze voor een 58.000 slaapplaatsen:
„Maar we kunnen natuurlijk niet ga
randeren dat het precies op dit getal
uit gaat komen. Het kan er iets onder
of boven zijn."
kunnen toch zelf ook wel wat doen?"
Bovendien vond hij. dat het niet zo ge
lukkig is om Sn 'n tijd van algemene
aandrang tol matiging te komen met
een voorstel de fractievergoedingen te
verhogen. PvdA-fractievoorzitter W.
Don was hel met die opvatting niet
eens. Hij meende, dat ook 1000 per
fractielid het aantrekken van een frac
tiemedewerker niet mogelijk maakt,
maar vond wel. dat het daardoor mo
gelijk wordt om bijvoorbeeld veraf wo
nende leden een 'redelijke kilometer
vergoeding te geven' Hij zag het als
een 'eerste slap op weg naar de moge
lijkheid om statenleden beter te laten
functioneren' en de woordvoerders H.
Eversdijk (CDAi. J Hoekstra (WD), A.
Maliaars (SGP» en R Meijering (GPV)
sloten ach bij die visie aan Gedepu
teerde J. van den Bos was het daarmee
eveneens eens en wees er nog op. dat
intussen in het interprovinciaal over
leg duidelijk is geworden, dat deze re
geling ook in alle andere provincies
wordt gevolgd
Staten akkoord met
aanschaf van
Oosterscheldefilms
MIDDELBURG - Provinciale Staten
van Zeeland hadden er vrijdag weinig
moeite mee akkoord te gaan met een
voorstel van gedeputeerde staten een
bedrag van 28.000 uit te trekken
voor aanschaf van een drietal onder
waterfilms over het leven in de Oos
terschelde. De films zijn gemaakt door
dr ir F. J. Anthoni.
Statencommissie
praat over
'Arbeidsmarkt
sinds 1960'
MIDDELBURG - De Commissie voor
Economische aangelegenheden uit de
Provinciale Staten bespreekt op 31
mei hel rapport 'Arbeidsmarkt sinds
1960' en de commentaren daarop. Dat
gebeurt tijdens de commissieverga
dering om vijf uur in het Provincie
huis te Middelburg.
De commentaren zijn afkomstig van
ondermeer het NW secreatariaat voor
Vrouwelijke Werknemers, dat haar
verontrusting uitspreekt over de toe
nemende werkloosheid van vrouwen in
de procincie Zeeland. Gs merken in
dat verband op, dat in verschillende
andere Nederlandse provincies de
vrouwelijke geregistreerde arbeidsre
serve de laatste maanden hoger is dan
in Zeeland.
Het Economisch Instituut voor Zee
land. samensteller van het rapport,
stelt naar aanleiding van commen
taar van de Zeeuwse Raad voor de Ar
beidsmarkt. dat gewaakt dient te wor
den voor net gevaar van regionale een
zijdigheid van ce economische struc
tuur en de werkgelegenheid. „Onder
meer ter voorkoming hiervan dient 't
stimuleringsbeleid in Zeeland zich
look) te richten op de commerciële
functie van de zeehaven, alsmede tot
de kleinere toeleverende en verwek
kende bedrijvigheid en tot stuwende
dienstverlenende projecten".
Joegoslavische
delegatie bij
Zeeuwse staten
MIDDELBURG - Commissaris C.
Boertien onderbrak vrijdagmiddag
de debatten in de staten even om
een Yoegoslavische parlementaire
delegatie in de statenzaal welkom
te heten. Samen met de Yoegosla
vische ambassadeur in Nederland
maakte de delegatie een trip door
ons land.
Vandaag was Zeeland aan de beurt.
Hetgezelschapmaakteeen boottocht
over de Oosterschelde en het Veeise
Meer. en bezocht ook de Zeeuwse
hoofdstad, waar de parlementariërs
het Zeeuwse 'parlement' in actie kon
den zien. Na afloop van de statenzit-
ting werden de Yoegoslaven terrecep
tie genood, waar ze met hun zeeuwsa
'collega's' van gedachten konden wis
selen' voorzovermenelkaarverstondr
en het verschil tussen jonge klare en
slivovitch konden proeven.