'LENIN MAAKTE AL GRAMMOFOONPLATEN' Aandacht voor David PZC/zaterdagkrant 21 HARM WIERSMA KLASSE APART ONTWIKKEL DE STUKKEN! cM Si w és i. ZATERDAG 22 MEI 1976 .Dezoeken aan instellingen als Mezhdunarodnaya Knigai (letterlijk vertaald Internationale Boek) en platenmaatschappij Melodia zijn geen onverdeelde genoegens voor de westerling, die zich interesseert in het wel en wee van de Russische muziek in het algemeen en de grammofoonplaat in het bijzonder. De burelen van Mezhdunarodnaya Kniga zijn gevestigd in het giganti sche Moskouse gebouwencomplex, waar alle handelsvestigingen, als mede het ministerie van buiten landse zaken, zijn ondergebracht. De Kniga is de oudste handelsmaat schappij van de Sowjet-Unie (53 jaar) en houdt zich bezig met de im- en ex port van boeken, grammofoonplaten, postzegels, tapes en anders soortige geluidsbanden. In 1940 boekte deze maatschappij een jaaromzet van slechts 100 roebel, dit jaar wordt een omzet van 70 miljoen roebel ver wacht. Kniga-president Leonov Yuri Boriso- vich noemt de verdragen van Hel sinki als een positieve wending voor de import van literatuur en grammo foonplaten uit de circa 125 landen, waarmee zaken wordt gedaan. Om die reden is het nu ook mogelijk (en dank zij de al 10-jarige contacten tus sen CNR en Melodia) dat over enkele weken een elpee van Teach In in de Russische grammofoonplatenwinkels te koop ligt. „Wij bepalen wat er wordt inge voerd", aldus Borisovich. „Van ons wordt verwacht dat we weten wat be langrijk is. Ook op het gebied van de popmuziek. Daarom kan men bij ons nu ook luisteren naar James Last en Ray Conniff. En straks brengen we een serie elpees uit met „the history of jazz". En als u de volgende keer hier weerkomt, kunt u hier ook Ne derlandse kranten kopen", zo verze kert hij ons. betalen voor een grammofoonplaat: 1.45 tot 2,15 roebel voor een elpee, drie roebel voor een import-elpee en 60 tot 90 kopeken voor een single. Hierbij moet worden opgemerkt dat een roebel f3,75 is, dat de kwaliteit van de Russi sche persingen doorgaans kwalitatief minder is dan wij gewend zijn. De hoe zen zijn van een miserabele kwaliteit en de singles zijn vrijwel alle vervaar digd van dat flubbermateriaal. waar van bij ons alleen nog maar gratis de monstratiesingles worden verstrekt. Borisovich geeft toe dat de kwaliteit van de Russische platenhoezen voor binnenlands gebruik veel te wensen overlaat. „Een mooiere hoes kan na tuurlijk helpen bij de verkoop. Maar daarmee hebben we geen probleem. De enige moeilijkheid die we hebben, be treft de distributie en de bevoorra ding". Wat meer gedetailleerde vragen over de import van buitenlandse muziek le vert bij het vertalen in pasklare', antr woorden toch de nodige problemen op. Nee, van Mahalia Jackson heeft men nog nooit gehoord, ondanks het feit dat Melodia nu al sinds enkele jaren een exclusief contract met CBS heeft voor de Amerikaanse markt. Maar, zo wordt gezegd, van de drie besten van het Tschaikowsky-concours worden onmiddellijk opnamen gemaakt voor elpees, die dan in heel Rusland te koop zijn. Melodia Miserabel De Russische muziekliefhebber hoeft - voor westerse begrippen - niet veel te Staatsplatenmaatschappij Melodia ze telt in een schitterend gebouw, waar over directeur Vasily I. Pakhomov in lange beeldende volzinnen urenlang ■zou kunnen uitweiden. Rimski- Korsa koff (wiens familie het huis bouwde), Poesjkin (die er vaak kwam) en Tolstoi (die in dezelfde straat woonde) zijn zo enkele namen die in de openingstoe spraak vallen. De eerste grammofoon plaat. zo vertelt Pakhomov. werd in Rusland in 1903 geproduceerd. Zeven jaar later werd de eerste studio ge bouwd in Moskou. Nu staan er ook studio's in Leningrad. Riga. Tasjkent, Tiflis en Alma Ata. Centraal in dit gesprek staat ook het 200-jarig jubileum van het Bolsjoi- theater In totaal zullen er dit jaar in Rusland zo'n 150 jubileum-elpees wor den uitgegeven, die in oplage zullen variëren van drie tot 20.000 exempla ren. Zo zullen alle opera's van Gllnka in één serie verkrijgbaar zijn en wordt geprobeerd een cassette samen te stel len met de verzamelde werken van Sjaljapin. „Van hem verkopen we meer dan welk ander repertoire ook", aldus Pakhomov .Werkelijk. Sjaljapin is een uniek mens". Of er ook andere muziek dan klassieke muziek op platen verkrijgbaar is. zo luidt de vraag „Dat hangt af van de optredende musicus, zanger of zange res". zo luidt het diplomatieke ant woord „Natuurlijk zijn er in de Sowjet-Unie ook goede orkesten en componisten op ander gebied. Ten slotte bestaat 30 procent van onze pla- tenproduktie uit klassiek. De overige 70 procent biedt folklore, lichte mu ziek, populaire muziek (er bestaat toch een constant heersend misverstand over het begrip popmuziek en popu laire muziek), jazz en vrij veel kinder repertoire. Love Bestaat in Rusland grote belangstel ling voor populaire muziek? Die is, zo luidt het antwoord, de laatste jaren op ïetzelfde peil gebleven. Misschien dat r sprake is van een kleine toename /an 1 a 2 procent, vorig jaar, maar meer toch niet. „Als hier plotseling ie mand populair wordt, is er direct een grote vraag naar grammofoonplaten. Wij doen ons best om aan die vraag te kunnen voldoen. Als er bijvoorbeeld een film met een interessant lie.d op de televisie is. is de plaat daarvan in prin cipe binnen tien dagen leverbaar. Vooral „love-so'ngs" zijn tegenwoordig erg populair bij ons", aldus de Melodia-directeur. Plug- en promotieactiviteiten, zoals wij die hier tot onze schade en schande kennen, zijn in Rusland onbekend. Vragen over promotietoumees. die de populariteit van een zanger, en dus zijn grammofoonplatenverkoop, kunnen vergroten, zijn dan ook zinloos. Stel je ze toch, dan komen er antwoorden als: „Natuurlijk kunnen zangers bij ons op tournee gaan, maar het is zinloos om direct al grammofoonplaten te maken als je nog niet eens weet of de betref fende artiest populair is" Langdurige contracten zijn onbekende stukjes papier in de Russische pia- tenwereld. Een zanger krijgt per op name voor éen plaat uitbetaald. Heeft zijn plaat succes, dan heeft hij geluk, want dan kan er een tweede plaat worden gemaakt, waarvoor hij we derom wordt uitbetaald. Rest de vraag of alle Russen die platen ook kunnen afluisteren. Met andere woor den: hoeveel grammofoonplatenspe lers zijn er in omloop in Rusland? Directeur Pakhomov introduceert deze vraag met een langdurige Russische discussie met de leden van zijn staf. Als hij tenslotte met zijn antwoord be gint, lijkt het er in eerste instantie op dat het kennelijk weer een vraag is ge weest waar met een grote beleefde boog omheen wordt gegaan. „Moeilijke vraag", zegt Pakhomov glimlachend. „Kijk, ik heb een pros pectus meegenomen en daarin staat een foto van kameraad Lenin. Die foto is in 1919 gemaakt, toen Lenin een van zijn befaamde toespraken zelf op nam", waarna er een lang verhaal komt over de moeilijkheden, waarmee Lenin in die tijd te kampen had om een optimaal gebruik te kunnen ma ken van alle publiciteitsmedia. „Iedereen wilde zien dat Lenin een grammofoonplaat maakte. Hij kreeg veel brieven met het verzoek om platen te maken van zijn redevoeringen. Die maakte hij dus zelf. Allemaal nog zeer primitief, maar Lenin wilde alles doen om het contact met het volk te verste- vigen. Daarom stelde Lenin ook de vraag: hoeveel mensen hebben eigen lijk een platenspeler? Hij vroeg om cij fers. Welnu, in die tijd waren er 50.000 platenspelers in omloop. En nu? Nu heefl vrijwel iedere Russische familie een grammofoonplatenspeler..." HENK BOOM Vonge week tXld' %*rr. ;:t Koudekerkr met dr vraag om meer aan dacht voor David Boilr het slanke trno- meen dat In deze kolommen inderdaad schandelijk wordt verwaarloosd Uaette - trouwe lezeres van Top-praet en Bowic-tan bij u)utek - vroeg tevens enige ruimte m deze rubnek voor haar bevindingen ujdena de twee concerten die haar favonet vorige week in Rotterdam gal met Otrloc Alomar 'gltaan. Dennis Dans idrumsi. Stacey Hey- donigltaar). Tony Kaye toetsenen George Murray 'ba' Het woord is aUw;u ..Er was geen voorprogramma Wel een Olm uit de twintiger jaren van Louis Bunuel'Sal- vador Dall Un chlen Andalou Een bizarre, kitscherig aandoende fllrn Om plusminus 21 00 uur zette de band 'StaUon to Stauon' in. En na een intro van vijf minuten kwam Bowle slenterend hel podium op HIJ was gekleed ln een ouderwetse zwarte pantalon, een zwart vestje en een Frans wit overhemd. Zijn haar strak achterover gekarnd, van vo ren blond, van achteren rood. Het W8»even een schok om hem te Ben HIJ Is broodmager en het ls alsof hl) geen bloed meer heefl. Bowle was zeer beweeglijk op hel podium. Soms zelfs danste hij De band was zeer goed en speelde uitstekend op Bowles aanwij zingen in Bowle nam enkele kleine pauzes en tijdens deze pauzes speelde de band solo. Vooral het solonummer van de drummer was zeer opwindend Bowle zong meest nieuwe nummers, zoals 'Diamond Dogs' 'Fame en nummers van de elpee "Station to Station' De oudere nummers, zoals Five years' er. Changes werden met gejuich ontvangen Zijn houding tegenover het publiek was tegelijk vnendelijk en zeer op een afistand In tegenstelling tot de recensies in andere dagbladen was Bowle zeer goed te horen, alleen niet op de voorste njen Uk heb zelf op donderdag op de vierde rij gezeten en vnjdag wat meer naar boven en naar achteren i" Op vrijdagavond was de stemming zeer goed. Tijdens de toe gift drong het publiek tot tegen de drang hekken. meedansend, zingend en klappend. Bowie genoot daar duidelijk zichtbaar van en gaf de band opdracht nog eens het refrein van 'Jean Genie' ln te zetten en lachend zong hl) het refrein nog eens over. Toen maakte hl) een paar charmante bulgingen en rende het podium af. waarschijnlijk di rect met zijn Mercedes naar het volgende concert Iri Parijs". Lisette, bedankt voor je bijdrage toptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientf I 2i Music i i i Baretta's theme i 3) Sweet love 3) 002.345.709'That's m;. i 71 Could It be magic <131 This melody i 7i You're the reason why (12i Glass of champagne i 6) Hit the road Jack ill) Fool to cry John Miles Sammy Davis jr Ferrari Trinity Donna Summer Julien Clerc Rubettes Sailor Stampeders Rolling Stones ptientoptienloptientoptientoptientoptientoptientoptientQH llllilllll lllllllllllllllllll dammen/l.anderson Harm Wiersma bewees door zijn onbedreigde overwinning in het nationaal kampioenschap voor de zoveelste maal. dat hij - na het ver trek van Ton Sybrands - momen teel een klasse apart vormt. Nu is alleenheerschappij in de sport op zichzelf niet zo'n gelukkig ver schijnsel, want het neemt de span ning goeddeels weg. Het is daarom verheugend te kunnen vaststellen, dat jeugdige spelers als Rob Clerc en H. Jansen zich in dit toernooi ook zeer nadrukkelijk hebben ge presenteerd. Clerc verdiende door zijn prestaties een plaats in het we reldkampioenschap, terwijl Jansen als reserve staat genoteerd. Op hun verrichtingen komen wij nog terug, doch eerst een drietal imponerende partijen van Wiersma, waarvan overigens wordt gezegd, dat hij nog niet eens in zijn beste vorm ver keerdeDat belooft dus nog wat voor het wereldkampioen schap! Een staaltje van zijn kunnen in de klassieke partij demonstreert Wiersma in zijn partij tegen Frans Hermelink. Een kleine kantteke ning: zes maal speelde deze 34-29. F. Hermelink - H. Wiersma 0-2. 32-28 19-23, 2 28x19 14x23, 3 33-28 23x32, 4 37x28 10-14-; 5 39-33 5-10, 6 41-37 14-21, 7 44-39 21-26, 8 37-32 26x37, 9 42x31 14-19, 10 46-41 18-23. 11 41-37 12-18, 12 50-44 7-12, 13 34-29 23x34, 14 39x30 20-24, 15 30-25 10-14. 16 44-39 18-23, 17 40-34 12-18, 18 34- 29 23x34, 19 39x30 18-23, 20 31-27 13-18, 21 37-31 8-12, 22 43-39 2-8, 23 47-42 11-16, 24 39-34 8-13, 25 34-29 23x34, 26 30x39 18-23, 27 4944 17-21, 28 31-26 3-8, 29 26x17 12x21, 30 27-22 1-7, 31 4540 7-11, 32 40-34 11-17, 33 22x11 16x7, 34 4843 8-12, 35 34-29 23x34, 36 39x30 13-18, 37 42-37 18-23, 38 37-31 9-13, 39 31-26 12-17, 40 36-31 7-11, 41 32-27 21x32, 42 28x37 17-21, 43 26x17 11x22, 44 31-26 22-27, 45 43-39 6-11, 46 37-32 11-16, 47 22x11 16x27, 48 39-34 13-18, 49 34-29 23x34. 50 30x39 18-23, 51 4440 4 9, 52 40 31 9-13, 53 34-30 13-18, 54 39-34 15-20, 55 26-21 27x16. .56 38-32 16-21. 57 34-29 23x34, 58 30x39 21-26. 59 39-34 26- 31. H. Wiersma-P. Bergsma 2-0; 1 32-28 19-23, 2 28x19 14x23„3 37-32 10-14, 4 35-30 14-19, 5 30-25 17-21, 6 25x14 9x20, 7 41-37 5-10, 8 31-27 10-14. 9 33-28 21-26. 10 39-33 12-17, 11 34-30 17-22, 12 28x17 11x31. 13 36x27 7-12, 14 33-28 6-11. 15 44-39 11-17. 16 39-33 17-22,17 28x17 12x21.18 33-28 4-9.19 38-33 2-7. 20 43-38 20-24, 21 30-25 7-11, 22 4641 11-17, 23 5044 17-22, 24 28x17 21x12, 25 33-28 16-21, 26 27x16 26-31,27 37x26 18-22,28 28x17 12x21, 29 26sl7 24-30, 30 25x34 23-29, 31 34x23 19x46, 32 44-39 46-19, 33 17-11 14-20, 34 39-33 19-30, 35 38-32 30-19, 36 33-28 19-10, 37 llr6 104, 38 32-27 20-24, 39 16-11 8-12,40 27-21 24-30, 41 42-37 30-35, 42 37-32 35x44, 43 49x40 15-30,44 40-34 20-24,45 4843 9-14, 46 43-38 14-19, 47 4540 4-9, 48 40-35 94, 49 34-30 24-29, 50 21-17 12x21, 51 11-7 1x12, 52 6-1 13-18, 53 28-22 18x27. 54 1x34 21-26, 55 32x21 26x17, 56 30-25 19-24, 57 3448 17-21, 58 48-30 24-29, 5925-20 4-18, 60 30-19 29-34, 61 19-28 18-27, 62 38-33 2749, 63 20-14 3440, 64 35x44 49x35, 64 14-10 21-27, 66 28-37 35-8, 67 10-5 8-26, 68 33-28 26x48, 69 4742. Bergsma ,;:i ia w KJK a m m 0 m m m m a M ÉP jÜP 'lip'?|IP Wi H. Wiersma-J. Capelle 2-0; 1 32-28 19-23, 2 28x19 14 x23, 3 37-32 10-14. 1 35x30 20-25. 5 33-29 14-19. 6 40-35 17-22. 7 31-27 22x31, 8 36x27 11-17 'i 30-24 19x30. 10 35x24 6-11, 11 38-33 5-10, 12 41-37 17-21.13 4641 21-26. 14 41-36 11-17. 15 4540 17-21. 16 43-38 12-17. 17 -33-28 7-12. 18 28x19 17-22. 19 40-35 22s31. 20 36x27 1-6, 21 4943 12-17, 22 38-33 17-22, 23 33-28 22x31 24 28-23 18-22. 25 34-30 25x34. 26 29x40 22-27. 27 43-38 9-14. 28 40-34 6-11, 29 39-33 11-17. 30 4440 17-22, 31 32-28 14-20, 32 28x17 20x18, 33 17-11 13x24 34 50 45 16x7, 35 38-32 27 x29, 36 34x1 10-14, 37 1-23 14-20, 38 23-32 8-12. 39 32x16 20-25, 40 40-34 12-18. 41 16-32. t.schipperheyn Wiersma Stand na 25. 33-28 Hier laat wit een damzet toe; voor de gemiddelde dammer zou dit toch wel een heel waagstuk betekenen, want valt er nog winst te verwach ten in een positie van drie schijven compensatie tegen één dam? Wit moet de stand wel bijzonder stand na 30 goed hebben doorgerekend na 30 44-40. want in de diagramstand dreigt zwart met 22-28. welke drei ging niet met 34-29 gepareerd kan worden wegens eveneens 22-28 enz. Op 33-29 volgt 15-20. 13x33. 27x38. 31x42, 4-10 en 8x30 met schijf- en 17-22 partijwinst De zwartspeler moet dus wel hoopvol gestemd zijn ge weest maar zoals zovele anderen voor hem maakte ook hij kennis met ware meesterschap van Wiers ma. Zeer knap gespeeld' schaken/c.jansen In de opening de stukken ontwik kelen en rokeren is een wet van Meden en Perzen voor iedere scha ker. Wie zich daar niet aan houdt, lijdt nederlaag op nederlaag. Het gaat erom de stukken zo snel moge lijk te activeren. Materiële over wegingen spelen daarbij echter een grote rol. Door middel van pion offers bijvoorbeeld kan men een voorsprong in ontwikkeling krij gen. De materie wordt omgezet in energie. Men is er wel mee bezig geweest om daar een soort formule voor te vinden. Men kan 'zich een nuttiger tijdpassering voorstellen. Het enige wat er uitkwam was zoiets als: drie zetten is een pion waard. Algemeen geldigheid heeft deze regel natuurlijk niet. maar de beginnende schaker heeft er wei enig houvast aan, mits hij tot drie kan tellen. Om de relatie tussen geest en mate rie een stoffelijke inhoud te geven O. komt men met partijtjes voor de dag als het volgende: 1 e2-e4 e7-e5 2.d2-d4 e5xd4 3 c2-c3 d4xc3 4 Lfl-c4-c4 c3xb2 5 Lcl-b2 Lt8-b4-r 6.Pbl-c3 Lb4xc3 - 7. Lb2xc3 Dd8-e7 8.Ddl-b3 De7xe4 9.Kel-d2 De4xg2 10.Pgl-e2 Pg8-f6 11. Lc3xf6 g7xï6 12. Db3-e3+ Ke8-d8 13.Thl-gl Dg2xh2 14.Tal-el Th8-e8. Zie diagram: 5 M. i iii i i 1! i ïp" f: t 11 w s 15.De3xe8-1 Kd8xe8 16.Pe2-d4- Ke8-fB 17.Tel-e8-! Kf8xe8 18.Tgl- g8- Ke8-e7 19.Pd4-f5 mat. (Perlasca Grassi 1901) Zeer geschikt om ontvankelijke geesten voor het schaakspel te win nen. Ontwikkeling der stukken is dus een soort 'heilig moeten'. Wat te denken van de volgende hypermo derne partij Archipov - Einhom (USSR 1976) Siciliaanse verdediging l.e2-24 C7-C5 2.Pgl-13 d7-d6 3.d2-d4 c5xd4 4. Pf3xd4 Pg8f6 5.Pbl-c3 a7- aG G. Lel-g5 e7-e6 7.f2-f4 b7-b5 8. e4- e5 d6xe5 9. f4xe5 Dd8-c7 10.e5xf6 Dc7-e5- ll.Lfl-e2 De5xg5 12. 0-0 Dg5-e5 13.Le2-f3 Ta8-a7 14.Kgl-hl g7xf6 15.Tfl-el De5-f4 16.Pc3-d5 Df4-g5 17.Pd5-b6 Lc8-b7 18.a2-a4 Th8-g8 19.Ddl-e2 Lb7xf3 20.g2xf3 Dg5-e5 21 De2-d3 De5-d6 22.Pb6-c8 Zwart geeft het op. Is het niet verschrikkelijk De zwartspeler deed bijna niets anders dan pion- en damezetten. Hij liet zijn koning rustig in het midden staan. Hij spotte met de regel, dat ontwik keling der stukken bovenal gaat. Geen wonder dat hij een smadelijke nederlaag incasseerde Ho, ho. niet te vlug' oordelen. Nog maar even wachten met het toezenden van 'Oom Jan leert zijn neefje scha ken' aan de zwartspeler. De ope ningsvariant is namelijk een zeer gangbare variant van het Siciliaans en staat bekend als de Polugajevski-variant In het saaiste schaakboek wat ooit in druk verschenen is. de 'Encyclo pedie van Schaakopeningen', wordt de variant zelfs als zeer goed speel baar voor zwart beschouwd. En aan dat boek hebben de beste schakers ter wereld meegewerkt. Hetgeen na tuurlijk niet wil zeggen, dat de va riant ook werkelijk correct is. Het wachten is alleen nog op de weer legging. De bovenstaande partij is een aardige poging daartoe. Op de 14e zet zou zwart sterker hebben kunnen spelen: 14 Td7 aldus '64'. Of dat helemaal steek houdend is. is niet duidelijk Wit kan zoivel met 15.Pc6 als 15.Lc6 antwoorden. Daarna werden er nog een paar foutjes gemaakt, die min der ter zake doen Op de 18e zet laa- wit een unieke kans liggen: In plaats van 18.a4 had hij 18.Te6: - kunnen doen Bijvoorbeeld 18. ...fe6: 19.Lh5- Ke7 20J»c6-!! met mat op de volgende zet. De beslissende fout was 18 Tg8. Veel betei was 18 Lc5 De partij op zichzelf is niet zo heel belangrijk, maar zij illustreert mooi de veranderde opvattingen. Vroeger zou zo'n partij nooit gespeeld zijn. Tegenwoordig weet men. dat een ontwikkeiingszet heus niet altijd de beste zet is. De laatste jaren is men er ook achter gekomen, dat de be- ginstelling in defensief opzicht een stootje kan verdragen. De opening I.e2-e4 a7-a6 is niet zo belachelijk als het lijkt. Een van Steinitz' regels, dat iedere pionzet in wezen een verzwakking inhoudt, staat nog als een paai bo ven water. Steinitz. de grootste schaakdenker die ooit geleefd heeft, probeerde dat soms tot ir. net ab surde te bewijzen. Er zijn legio par tijen van hem bekend, waarin hjj na een hele reeks zetten bijna al zijn stukken op de onderste rij had te ruggetrokken. Zware nederlagen werden hem dan ook niet bespaard Hij onderschatte de dynamiek van het schaakspel. Bij de wereld bridge olympiade heeft Nederland vooral in het begin slechtgescoord. De eerste grote overwinning kwam eigenlijk pas tot stand tegen Marokko, waarbij het pikante feit zich voordeed dat Nederland moest spelen tegen oud-Nederlands en wereldkampioen Bob Sla venburg, die tegenwoordig als 'gastarbeider' in het Marokkaanse team is ingelijfd. Dat Slavenburg het bridgen nog steeds tot in de toppen van zijn vingers beheerst, had hij bij een eerdere wedstrijd reeds bewezen: Sch A H 5 Ha H6 Ru A V 6 KI H V 9 6 3 Sch 9 2 Ha 942 Ru B 10 9 4 KI 10 5 4 2 Sch V 10 6 4 Ha B 8 7 5 Ru 7 5 Sch B 8 7 3 Ha A V 10 3 Ru H 8 3 2 KI A Slavenburg als noord was beland in 7 sa en mocht dat spelen tegen een klaverstart. Hij nam het aas. speelde hanen naar de Heer en probeerde eerst of onder klaverheer wellicht de boer of ae tien zou vallen. Toen dat niet het geval bleek speelde hij een kleine harten en legde de tien. Nu volgde har tenaas en vrouw, waama hij via een ruiten terug ging naar ae hand. Schoppen aas en heer volgden en west moest uiteindelijk de dekking Ln klaveren of ruiten opgeven. „Ik heb tegenwoordig wat meer denktijd nodig", verklaarde Slavenburg na afloop, .maar ik kan het nog wel" De Nederlandse captain had tegen Slavenburg en zijn partner vanzelfsprekend Kreyns-Van Besouw ingezet en Van Besouw smaakte daarbij het ge noegen Slavenburg via een psyche op het ver keerde spoor te zetten: Sch V8 Ha V 10 8 6 4 2 Ru B 10 7 6 KI 4 Sch A 6 4 2 Ha H Ru V3 2 KI A 10 9 7 2 Sch H B 10 7 5 Sch 9 3 Ha A 9 7 5 3 Ru A 94 KI H V 8 Kreyns opende de zuidhand met een harten waama west een doublet losliet. Van Besouw moora-zuid kwetsbaar) bood een schoppen, maar dat hield Slavenburg ioost) natuurlijk niet uit vier schoppen. Hij verloor daarin een klaver-, een ruiten-, een harten-, en een schoppenslag. Hij ging er namelijk van uit dat Van Besouw, vanwege rijn psyche, maar één schoppen zou hebben en sneed op schoppenvrouw over zuid. Aan de andere tafel werd vier schoppen gemaakt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 21