'LENIN MAAKTE AL
GRAMMOFOONPLATEN'
Aandacht voor David
PZC/zaterdagkrant 21
HARM WIERSMA KLASSE APART
ONTWIKKEL DE STUKKEN!
cM
Si
w és i.
ZATERDAG 22 MEI 1976
.Dezoeken aan instellingen als
Mezhdunarodnaya Knigai (letterlijk
vertaald Internationale Boek) en
platenmaatschappij Melodia zijn
geen onverdeelde genoegens voor de
westerling, die zich interesseert in
het wel en wee van de Russische
muziek in het algemeen en de
grammofoonplaat in het bijzonder.
De burelen van Mezhdunarodnaya
Kniga zijn gevestigd in het giganti
sche Moskouse gebouwencomplex,
waar alle handelsvestigingen, als
mede het ministerie van buiten
landse zaken, zijn ondergebracht. De
Kniga is de oudste handelsmaat
schappij van de Sowjet-Unie (53 jaar)
en houdt zich bezig met de im- en ex
port van boeken, grammofoonplaten,
postzegels, tapes en anders soortige
geluidsbanden. In 1940 boekte deze
maatschappij een jaaromzet van
slechts 100 roebel, dit jaar wordt een
omzet van 70 miljoen roebel ver
wacht.
Kniga-president Leonov Yuri Boriso-
vich noemt de verdragen van Hel
sinki als een positieve wending voor
de import van literatuur en grammo
foonplaten uit de circa 125 landen,
waarmee zaken wordt gedaan. Om
die reden is het nu ook mogelijk (en
dank zij de al 10-jarige contacten tus
sen CNR en Melodia) dat over enkele
weken een elpee van Teach In in de
Russische grammofoonplatenwinkels
te koop ligt.
„Wij bepalen wat er wordt inge
voerd", aldus Borisovich. „Van ons
wordt verwacht dat we weten wat be
langrijk is. Ook op het gebied van de
popmuziek. Daarom kan men bij ons
nu ook luisteren naar James Last en
Ray Conniff. En straks brengen we
een serie elpees uit met „the history
of jazz". En als u de volgende keer
hier weerkomt, kunt u hier ook Ne
derlandse kranten kopen", zo verze
kert hij ons.
betalen voor een grammofoonplaat:
1.45 tot 2,15 roebel voor een elpee, drie
roebel voor een import-elpee en 60 tot
90 kopeken voor een single. Hierbij
moet worden opgemerkt dat een roebel
f3,75 is, dat de kwaliteit van de Russi
sche persingen doorgaans kwalitatief
minder is dan wij gewend zijn. De hoe
zen zijn van een miserabele kwaliteit
en de singles zijn vrijwel alle vervaar
digd van dat flubbermateriaal. waar
van bij ons alleen nog maar gratis de
monstratiesingles worden verstrekt.
Borisovich geeft toe dat de kwaliteit
van de Russische platenhoezen voor
binnenlands gebruik veel te wensen
overlaat. „Een mooiere hoes kan na
tuurlijk helpen bij de verkoop. Maar
daarmee hebben we geen probleem. De
enige moeilijkheid die we hebben, be
treft de distributie en de bevoorra
ding".
Wat meer gedetailleerde vragen over
de import van buitenlandse muziek le
vert bij het vertalen in pasklare', antr
woorden toch de nodige problemen op.
Nee, van Mahalia Jackson heeft men
nog nooit gehoord, ondanks het feit
dat Melodia nu al sinds enkele jaren
een exclusief contract met CBS heeft
voor de Amerikaanse markt. Maar, zo
wordt gezegd, van de drie besten van
het Tschaikowsky-concours worden
onmiddellijk opnamen gemaakt voor
elpees, die dan in heel Rusland te koop
zijn.
Melodia
Miserabel
De Russische muziekliefhebber hoeft -
voor westerse begrippen - niet veel te
Staatsplatenmaatschappij Melodia ze
telt in een schitterend gebouw, waar
over directeur Vasily I. Pakhomov in
lange beeldende volzinnen urenlang
■zou kunnen uitweiden. Rimski- Korsa
koff (wiens familie het huis bouwde),
Poesjkin (die er vaak kwam) en Tolstoi
(die in dezelfde straat woonde) zijn zo
enkele namen die in de openingstoe
spraak vallen. De eerste grammofoon
plaat. zo vertelt Pakhomov. werd in
Rusland in 1903 geproduceerd. Zeven
jaar later werd de eerste studio ge
bouwd in Moskou. Nu staan er ook
studio's in Leningrad. Riga. Tasjkent,
Tiflis en Alma Ata.
Centraal in dit gesprek staat ook het
200-jarig jubileum van het Bolsjoi-
theater In totaal zullen er dit jaar in
Rusland zo'n 150 jubileum-elpees wor
den uitgegeven, die in oplage zullen
variëren van drie tot 20.000 exempla
ren. Zo zullen alle opera's van Gllnka
in één serie verkrijgbaar zijn en wordt
geprobeerd een cassette samen te stel
len met de verzamelde werken van
Sjaljapin. „Van hem verkopen we meer
dan welk ander repertoire ook", aldus
Pakhomov .Werkelijk. Sjaljapin is een
uniek mens".
Of er ook andere muziek dan klassieke
muziek op platen verkrijgbaar is. zo
luidt de vraag „Dat hangt af van de
optredende musicus, zanger of zange
res". zo luidt het diplomatieke ant
woord „Natuurlijk zijn er in de
Sowjet-Unie ook goede orkesten en
componisten op ander gebied. Ten
slotte bestaat 30 procent van onze pla-
tenproduktie uit klassiek. De overige
70 procent biedt folklore, lichte mu
ziek, populaire muziek (er bestaat toch
een constant heersend misverstand
over het begrip popmuziek en popu
laire muziek), jazz en vrij veel kinder
repertoire.
Love
Bestaat in Rusland grote belangstel
ling voor populaire muziek? Die is, zo
luidt het antwoord, de laatste jaren op
ïetzelfde peil gebleven. Misschien dat
r sprake is van een kleine toename
/an 1 a 2 procent, vorig jaar, maar
meer toch niet. „Als hier plotseling ie
mand populair wordt, is er direct een
grote vraag naar grammofoonplaten.
Wij doen ons best om aan die vraag te
kunnen voldoen. Als er bijvoorbeeld
een film met een interessant lie.d op de
televisie is. is de plaat daarvan in prin
cipe binnen tien dagen leverbaar.
Vooral „love-so'ngs" zijn tegenwoordig
erg populair bij ons", aldus de
Melodia-directeur.
Plug- en promotieactiviteiten, zoals wij
die hier tot onze schade en schande
kennen, zijn in Rusland onbekend.
Vragen over promotietoumees. die de
populariteit van een zanger, en dus zijn
grammofoonplatenverkoop, kunnen
vergroten, zijn dan ook zinloos. Stel je
ze toch, dan komen er antwoorden als:
„Natuurlijk kunnen zangers bij ons op
tournee gaan, maar het is zinloos om
direct al grammofoonplaten te maken
als je nog niet eens weet of de betref
fende artiest populair is"
Langdurige contracten zijn onbekende
stukjes papier in de Russische pia-
tenwereld. Een zanger krijgt per op
name voor éen plaat uitbetaald. Heeft
zijn plaat succes, dan heeft hij geluk,
want dan kan er een tweede plaat
worden gemaakt, waarvoor hij we
derom wordt uitbetaald. Rest de
vraag of alle Russen die platen ook
kunnen afluisteren. Met andere woor
den: hoeveel grammofoonplatenspe
lers zijn er in omloop in Rusland?
Directeur Pakhomov introduceert deze
vraag met een langdurige Russische
discussie met de leden van zijn staf.
Als hij tenslotte met zijn antwoord be
gint, lijkt het er in eerste instantie op
dat het kennelijk weer een vraag is ge
weest waar met een grote beleefde
boog omheen wordt gegaan.
„Moeilijke vraag", zegt Pakhomov
glimlachend. „Kijk, ik heb een pros
pectus meegenomen en daarin staat
een foto van kameraad Lenin. Die foto
is in 1919 gemaakt, toen Lenin een van
zijn befaamde toespraken zelf op
nam", waarna er een lang verhaal
komt over de moeilijkheden, waarmee
Lenin in die tijd te kampen had om
een optimaal gebruik te kunnen ma
ken van alle publiciteitsmedia.
„Iedereen wilde zien dat Lenin een
grammofoonplaat maakte. Hij kreeg
veel brieven met het verzoek om platen
te maken van zijn redevoeringen. Die
maakte hij dus zelf. Allemaal nog zeer
primitief, maar Lenin wilde alles doen
om het contact met het volk te verste-
vigen. Daarom stelde Lenin ook de
vraag: hoeveel mensen hebben eigen
lijk een platenspeler? Hij vroeg om cij
fers. Welnu, in die tijd waren er 50.000
platenspelers in omloop. En nu? Nu
heefl vrijwel iedere Russische familie
een grammofoonplatenspeler..."
HENK BOOM
Vonge week tXld' %*rr. ;:t
Koudekerkr met dr vraag om meer aan
dacht voor David Boilr het slanke trno-
meen dat In deze kolommen inderdaad
schandelijk wordt verwaarloosd Uaette -
trouwe lezeres van Top-praet en Bowic-tan
bij u)utek - vroeg tevens enige ruimte m
deze rubnek voor haar bevindingen ujdena
de twee concerten die haar favonet vorige
week in Rotterdam gal met Otrloc Alomar
'gltaan. Dennis Dans idrumsi. Stacey Hey-
donigltaar). Tony Kaye toetsenen George
Murray 'ba' Het woord is aUw;u
..Er was geen voorprogramma Wel een Olm
uit de twintiger jaren van Louis Bunuel'Sal-
vador Dall Un chlen Andalou Een bizarre,
kitscherig aandoende fllrn Om plusminus
21 00 uur zette de band 'StaUon to Stauon'
in. En na een intro van vijf minuten kwam
Bowle slenterend hel podium op HIJ was
gekleed ln een ouderwetse zwarte pantalon,
een zwart vestje en een Frans wit overhemd.
Zijn haar strak achterover gekarnd, van vo
ren blond, van achteren rood. Het W8»even
een schok om hem te Ben HIJ Is broodmager
en het ls alsof hl) geen bloed meer heefl.
Bowle was zeer beweeglijk op hel podium.
Soms zelfs danste hij De band was zeer goed
en speelde uitstekend op Bowles aanwij
zingen in Bowle nam enkele kleine pauzes
en tijdens deze pauzes speelde de band solo.
Vooral het solonummer van de drummer
was zeer opwindend Bowle zong
meest nieuwe nummers, zoals 'Diamond
Dogs' 'Fame en nummers van de elpee
"Station to Station' De oudere nummers,
zoals Five years' er. Changes werden met
gejuich ontvangen Zijn houding tegenover
het publiek was tegelijk vnendelijk en zeer
op een afistand In tegenstelling tot
de recensies in andere dagbladen was Bowle
zeer goed te horen, alleen niet op de voorste
njen Uk heb zelf op donderdag op de vierde
rij gezeten en vnjdag wat meer naar boven
en naar achteren i" Op vrijdagavond
was de stemming zeer goed. Tijdens de toe
gift drong het publiek tot tegen de drang
hekken. meedansend, zingend en klappend.
Bowie genoot daar duidelijk zichtbaar van
en gaf de band opdracht nog eens het refrein
van 'Jean Genie' ln te zetten en lachend
zong hl) het refrein nog eens over. Toen
maakte hl) een paar charmante bulgingen
en rende het podium af. waarschijnlijk di
rect met zijn Mercedes naar het volgende
concert Iri Parijs". Lisette, bedankt
voor je bijdrage
toptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientoptientf
I 2i Music
i i i Baretta's theme
i 3) Sweet love
3) 002.345.709'That's m;.
i 71 Could It be magic
<131 This melody
i 7i You're the reason why
(12i Glass of champagne
i 6) Hit the road Jack
ill) Fool to cry
John Miles
Sammy Davis jr
Ferrari
Trinity
Donna Summer
Julien Clerc
Rubettes
Sailor
Stampeders
Rolling Stones
ptientoptienloptientoptientoptientoptientoptientoptientQH
llllilllll
lllllllllllllllllll
dammen/l.anderson
Harm Wiersma bewees door zijn
onbedreigde overwinning in het
nationaal kampioenschap voor de
zoveelste maal. dat hij - na het ver
trek van Ton Sybrands - momen
teel een klasse apart vormt. Nu is
alleenheerschappij in de sport op
zichzelf niet zo'n gelukkig ver
schijnsel, want het neemt de span
ning goeddeels weg. Het is daarom
verheugend te kunnen vaststellen,
dat jeugdige spelers als Rob Clerc
en H. Jansen zich in dit toernooi
ook zeer nadrukkelijk hebben ge
presenteerd. Clerc verdiende door
zijn prestaties een plaats in het we
reldkampioenschap, terwijl Jansen
als reserve staat genoteerd. Op hun
verrichtingen komen wij nog terug,
doch eerst een drietal imponerende
partijen van Wiersma, waarvan
overigens wordt gezegd, dat hij nog
niet eens in zijn beste vorm ver
keerdeDat belooft dus nog
wat voor het wereldkampioen
schap!
Een staaltje van zijn kunnen in de
klassieke partij demonstreert
Wiersma in zijn partij tegen Frans
Hermelink. Een kleine kantteke
ning: zes maal speelde deze 34-29.
F. Hermelink - H. Wiersma 0-2.
32-28 19-23, 2 28x19 14x23, 3 33-28
23x32, 4 37x28 10-14-; 5 39-33 5-10, 6
41-37 14-21, 7 44-39 21-26, 8 37-32
26x37, 9 42x31 14-19, 10 46-41 18-23.
11 41-37 12-18, 12 50-44 7-12, 13 34-29
23x34, 14 39x30 20-24, 15 30-25 10-14.
16 44-39 18-23, 17 40-34 12-18, 18 34-
29 23x34, 19 39x30 18-23, 20 31-27
13-18, 21 37-31 8-12, 22 43-39 2-8, 23
47-42 11-16, 24 39-34 8-13, 25 34-29
23x34, 26 30x39 18-23, 27 4944 17-21,
28 31-26 3-8, 29 26x17 12x21, 30 27-22
1-7, 31 4540 7-11, 32 40-34 11-17, 33
22x11 16x7, 34 4843 8-12, 35 34-29
23x34, 36 39x30 13-18, 37 42-37 18-23,
38 37-31 9-13, 39 31-26 12-17, 40 36-31
7-11, 41 32-27 21x32, 42 28x37 17-21,
43 26x17 11x22, 44 31-26 22-27, 45
43-39 6-11, 46 37-32 11-16, 47 22x11
16x27, 48 39-34 13-18, 49 34-29 23x34.
50 30x39 18-23, 51 4440 4 9, 52 40 31
9-13, 53 34-30 13-18, 54 39-34 15-20, 55
26-21 27x16. .56 38-32 16-21. 57 34-29
23x34, 58 30x39 21-26. 59 39-34 26-
31.
H. Wiersma-P. Bergsma 2-0; 1 32-28
19-23, 2 28x19 14x23„3 37-32 10-14, 4
35-30 14-19, 5 30-25 17-21, 6 25x14
9x20, 7 41-37 5-10, 8 31-27 10-14. 9
33-28 21-26. 10 39-33 12-17, 11 34-30
17-22, 12 28x17 11x31. 13 36x27 7-12,
14 33-28 6-11. 15 44-39 11-17. 16 39-33
17-22,17 28x17 12x21.18 33-28 4-9.19
38-33 2-7. 20 43-38 20-24, 21 30-25
7-11, 22 4641 11-17, 23 5044 17-22, 24
28x17 21x12, 25 33-28 16-21, 26 27x16
26-31,27 37x26 18-22,28 28x17 12x21,
29 26sl7 24-30, 30 25x34 23-29, 31
34x23 19x46, 32 44-39 46-19, 33 17-11
14-20, 34 39-33 19-30, 35 38-32 30-19,
36 33-28 19-10, 37 llr6 104, 38 32-27
20-24, 39 16-11 8-12,40 27-21 24-30, 41
42-37 30-35, 42 37-32 35x44, 43 49x40
15-30,44 40-34 20-24,45 4843 9-14, 46
43-38 14-19, 47 4540 4-9, 48 40-35 94,
49 34-30 24-29, 50 21-17 12x21, 51 11-7
1x12, 52 6-1 13-18, 53 28-22 18x27. 54
1x34 21-26, 55 32x21 26x17, 56 30-25
19-24, 57 3448 17-21, 58 48-30 24-29,
5925-20 4-18, 60 30-19 29-34, 61 19-28
18-27, 62 38-33 2749, 63 20-14 3440,
64 35x44 49x35, 64 14-10 21-27, 66
28-37 35-8, 67 10-5 8-26, 68 33-28
26x48, 69 4742.
Bergsma
,;:i ia
w
KJK
a m m 0 m
m
m m a
M
ÉP jÜP 'lip'?|IP
Wi
H. Wiersma-J. Capelle 2-0; 1 32-28
19-23, 2 28x19 14 x23, 3 37-32 10-14. 1
35x30 20-25. 5 33-29 14-19. 6 40-35
17-22. 7 31-27 22x31, 8 36x27 11-17 'i
30-24 19x30. 10 35x24 6-11, 11 38-33
5-10, 12 41-37 17-21.13 4641 21-26. 14
41-36 11-17. 15 4540 17-21. 16 43-38
12-17. 17 -33-28 7-12. 18 28x19 17-22.
19 40-35 22s31. 20 36x27 1-6, 21 4943
12-17, 22 38-33 17-22, 23 33-28 22x31
24 28-23 18-22. 25 34-30 25x34. 26
29x40 22-27. 27 43-38 9-14. 28 40-34
6-11, 29 39-33 11-17. 30 4440 17-22, 31
32-28 14-20, 32 28x17 20x18, 33 17-11
13x24 34 50 45 16x7, 35 38-32 27 x29,
36 34x1 10-14, 37 1-23 14-20, 38 23-32
8-12. 39 32x16 20-25, 40 40-34 12-18.
41 16-32.
t.schipperheyn
Wiersma
Stand na 25. 33-28
Hier laat wit een damzet toe; voor
de gemiddelde dammer zou dit toch
wel een heel waagstuk betekenen,
want valt er nog winst te verwach
ten in een positie van drie schijven
compensatie tegen één dam?
Wit moet de stand wel bijzonder stand na 30
goed hebben doorgerekend na 30
44-40. want in de diagramstand
dreigt zwart met 22-28. welke drei
ging niet met 34-29 gepareerd kan
worden wegens eveneens 22-28 enz.
Op 33-29 volgt 15-20. 13x33. 27x38.
31x42, 4-10 en 8x30 met schijf- en
17-22
partijwinst De zwartspeler moet
dus wel hoopvol gestemd zijn ge
weest maar zoals zovele anderen
voor hem maakte ook hij kennis
met ware meesterschap van Wiers
ma. Zeer knap gespeeld'
schaken/c.jansen
In de opening de stukken ontwik
kelen en rokeren is een wet van
Meden en Perzen voor iedere scha
ker. Wie zich daar niet aan houdt,
lijdt nederlaag op nederlaag. Het
gaat erom de stukken zo snel moge
lijk te activeren. Materiële over
wegingen spelen daarbij echter een
grote rol. Door middel van pion
offers bijvoorbeeld kan men een
voorsprong in ontwikkeling krij
gen. De materie wordt omgezet in
energie. Men is er wel mee bezig
geweest om daar een soort formule
voor te vinden. Men kan 'zich een
nuttiger tijdpassering voorstellen.
Het enige wat er uitkwam was
zoiets als: drie zetten is een pion
waard. Algemeen geldigheid heeft
deze regel natuurlijk niet. maar de
beginnende schaker heeft er wei
enig houvast aan, mits hij tot drie
kan tellen.
Om de relatie tussen geest en mate
rie een stoffelijke inhoud te geven
O. komt men met partijtjes voor de
dag als het volgende:
1 e2-e4 e7-e5 2.d2-d4 e5xd4 3 c2-c3
d4xc3 4 Lfl-c4-c4 c3xb2 5 Lcl-b2
Lt8-b4-r 6.Pbl-c3 Lb4xc3 - 7. Lb2xc3
Dd8-e7 8.Ddl-b3 De7xe4 9.Kel-d2
De4xg2 10.Pgl-e2 Pg8-f6 11. Lc3xf6
g7xï6 12. Db3-e3+ Ke8-d8 13.Thl-gl
Dg2xh2 14.Tal-el Th8-e8.
Zie diagram:
5 M.
i
iii
i i
1!
i
ïp"
f: t
11
w
s
15.De3xe8-1 Kd8xe8 16.Pe2-d4-
Ke8-fB 17.Tel-e8-! Kf8xe8 18.Tgl-
g8- Ke8-e7 19.Pd4-f5 mat. (Perlasca
Grassi 1901)
Zeer geschikt om ontvankelijke
geesten voor het schaakspel te win
nen.
Ontwikkeling der stukken is dus
een soort 'heilig moeten'. Wat te
denken van de volgende hypermo
derne partij
Archipov - Einhom (USSR 1976)
Siciliaanse verdediging
l.e2-24 C7-C5 2.Pgl-13 d7-d6 3.d2-d4
c5xd4 4. Pf3xd4 Pg8f6 5.Pbl-c3 a7-
aG G. Lel-g5 e7-e6 7.f2-f4 b7-b5 8. e4-
e5 d6xe5 9. f4xe5 Dd8-c7 10.e5xf6
Dc7-e5- ll.Lfl-e2 De5xg5 12. 0-0
Dg5-e5 13.Le2-f3 Ta8-a7 14.Kgl-hl
g7xf6 15.Tfl-el De5-f4 16.Pc3-d5
Df4-g5 17.Pd5-b6 Lc8-b7 18.a2-a4
Th8-g8 19.Ddl-e2 Lb7xf3 20.g2xf3
Dg5-e5 21 De2-d3 De5-d6 22.Pb6-c8
Zwart geeft het op.
Is het niet verschrikkelijk De
zwartspeler deed bijna niets anders
dan pion- en damezetten. Hij liet
zijn koning rustig in het midden
staan.
Hij spotte met de regel, dat ontwik
keling der stukken bovenal gaat.
Geen wonder dat hij een smadelijke
nederlaag incasseerde Ho, ho.
niet te vlug' oordelen. Nog maar
even wachten met het toezenden
van 'Oom Jan leert zijn neefje scha
ken' aan de zwartspeler. De ope
ningsvariant is namelijk een zeer
gangbare variant van het Siciliaans
en staat bekend als de
Polugajevski-variant
In het saaiste schaakboek wat ooit
in druk verschenen is. de 'Encyclo
pedie van Schaakopeningen', wordt
de variant zelfs als zeer goed speel
baar voor zwart beschouwd. En aan
dat boek hebben de beste schakers
ter wereld meegewerkt. Hetgeen na
tuurlijk niet wil zeggen, dat de va
riant ook werkelijk correct is. Het
wachten is alleen nog op de weer
legging. De bovenstaande partij is
een aardige poging daartoe.
Op de 14e zet zou zwart sterker
hebben kunnen spelen: 14 Td7
aldus '64'. Of dat helemaal steek
houdend is. is niet duidelijk Wit
kan zoivel met 15.Pc6 als 15.Lc6
antwoorden. Daarna werden er nog
een paar foutjes gemaakt, die min
der ter zake doen Op de 18e zet laa-
wit een unieke kans liggen:
In plaats van 18.a4 had hij 18.Te6: -
kunnen doen Bijvoorbeeld 18.
...fe6: 19.Lh5- Ke7 20J»c6-!! met
mat op de volgende zet.
De beslissende fout was 18 Tg8.
Veel betei was 18 Lc5
De partij op zichzelf is niet zo heel
belangrijk, maar zij illustreert mooi
de veranderde opvattingen. Vroeger
zou zo'n partij nooit gespeeld zijn.
Tegenwoordig weet men. dat een
ontwikkeiingszet heus niet altijd de
beste zet is. De laatste jaren is men
er ook achter gekomen, dat de be-
ginstelling in defensief opzicht een
stootje kan verdragen. De opening
I.e2-e4 a7-a6 is niet zo belachelijk
als het lijkt.
Een van Steinitz' regels, dat iedere
pionzet in wezen een verzwakking
inhoudt, staat nog als een paai bo
ven water. Steinitz. de grootste
schaakdenker die ooit geleefd heeft,
probeerde dat soms tot ir. net ab
surde te bewijzen. Er zijn legio par
tijen van hem bekend, waarin hjj na
een hele reeks zetten bijna al zijn
stukken op de onderste rij had te
ruggetrokken. Zware nederlagen
werden hem dan ook niet bespaard
Hij onderschatte de dynamiek van
het schaakspel.
Bij de wereld bridge olympiade heeft Nederland
vooral in het begin slechtgescoord. De eerste
grote overwinning kwam eigenlijk pas tot stand
tegen Marokko, waarbij het pikante feit zich
voordeed dat Nederland moest spelen tegen
oud-Nederlands en wereldkampioen Bob Sla
venburg, die tegenwoordig als 'gastarbeider' in
het Marokkaanse team is ingelijfd.
Dat Slavenburg het bridgen nog steeds tot in de
toppen van zijn vingers beheerst, had hij bij een
eerdere wedstrijd reeds bewezen:
Sch A H 5
Ha H6
Ru A V 6
KI H V 9 6 3
Sch 9 2
Ha 942
Ru B 10 9 4
KI 10 5 4 2
Sch V 10 6 4
Ha B 8 7 5
Ru 7 5
Sch B 8 7 3
Ha A V 10 3
Ru H 8 3 2
KI A
Slavenburg als noord was beland in 7 sa en mocht
dat spelen tegen een klaverstart. Hij nam het aas.
speelde hanen naar de Heer en probeerde eerst of
onder klaverheer wellicht de boer of ae tien zou
vallen. Toen dat niet het geval bleek speelde hij
een kleine harten en legde de tien. Nu volgde har
tenaas en vrouw, waama hij via een ruiten terug
ging naar ae hand. Schoppen aas en heer volgden
en west moest uiteindelijk de dekking Ln klaveren
of ruiten opgeven. „Ik heb tegenwoordig wat meer
denktijd nodig", verklaarde Slavenburg na afloop,
.maar ik kan het nog wel"
De Nederlandse captain had tegen Slavenburg en
zijn partner vanzelfsprekend Kreyns-Van Besouw
ingezet en Van Besouw smaakte daarbij het ge
noegen Slavenburg via een psyche op het ver
keerde spoor te zetten:
Sch V8
Ha V 10 8 6 4 2
Ru B 10 7 6
KI 4
Sch A 6 4 2
Ha H
Ru V3 2
KI A 10 9 7 2
Sch H B 10 7 5
Sch 9 3
Ha A 9 7 5 3
Ru A 94
KI H V 8
Kreyns opende de zuidhand met een harten
waama west een doublet losliet. Van Besouw
moora-zuid kwetsbaar) bood een schoppen, maar
dat hield Slavenburg ioost) natuurlijk niet uit vier
schoppen. Hij verloor daarin een klaver-, een
ruiten-, een harten-, en een schoppenslag.
Hij ging er namelijk van uit dat Van Besouw,
vanwege rijn psyche, maar één schoppen zou
hebben en sneed op schoppenvrouw over zuid.
Aan de andere tafel werd vier schoppen gemaakt