Ombuiging van het beleid is mogelijk 'Dorp in zee": uniek project in Scheveningen Bezuinigingslijst DREES JR: PZC/za terdagkrant Verlaging subsidies aan wetenschappelijk ondvrw; Studenten moeten meer zelf betalen omdat ze. eenmaal afgestudeerd, ongeveer een miljoen extra verdienen. 720 min. Beperking speurwerk en technische ontwikkelingen kunnen wel w.it rrunder doer:, m andere gevallen dient het bedrijfsleven meer te betalen. 100 min. Verlaging subsidies aan woningbouw en afschaffing van objectsubsidies ivoor huiseigenaren) woningbouw Verlaging ontwikkelingshulp. Verruiming begrip passende arbeid, zodat werklozen sneller een baan moeten aannemen. Bevriezing iniel verder verhogen) van de kinderbijs lag voor het tweede kind Verlaging bij standsultkeringen. Afsluiting Oosterschelae volgens oude Deltaplan. Beperking van de ruilverkaveling .uienng lana- bouwi Vermindering parkeersubsidies, dus veel mmaer plaatsen aanleggen, en de heffingen flink verhogen. Correctie op salarissen ambtenaren ieenmalig* Minder aanvullende werken ivoor werklozen) opzet ten. Wereldomroep uit omroepbijdragen betalen Beperking ambtenarij lallerlei subsidie- en andere administraties). Verlaging van de door rijk en gemeenten te betalen belasting over sociale uitkeringen. TOTAAL TE BEZUINIGEN Dit bedrag te gebruiken voor: Verlaging van de btw op nieuwbouwwoningen en op onderhoud (van 16 naar 4 procenti. Verlaging leeftijd van ongehuwden bij loon inkomsten- en vermogensbelasting naar 23 jaar (nu 35 jaar). Verlaging van loon-inkomstenbelasting voor ledereen door verhoging van de belastingvrije sommen. Verlaging van de motorrijtuigenbelasting. Verbetering van het inkomen van de aow'ers. TOTAAL DOOR DE OVERHEID TE 'BESTEDEN' ZATERDAG 15 MEI 1976 Van onze parlementaire redacteur Jan Werts) DEN HAAG - „Ik zoek het niet zozeer in een verlaging van de sociale uitkeringen, maar wel in een beperking van het aantal mensen die daarvoor in aanmerking komen. Dat aantal kan omlaag, zonder de werkelijk financieel zwakkeren daarbij te treffen. Verder zou ik de uitkeringen voor studenten krachtig beperken, het mes zetten in de huursubsidies en in de zware subsidiëring van de woningbouw". Aan het woord is een van onze grootste kenners van de overheidsfinanciën, de voormalige thesaurier-generaal van het departement van financiën, dr. Willem Drees jr. Zijn visie is - het dient vermeld - uiteraard mede bepaald door zijn hui dige functie, fractieleider van DS'70 in de Tweede Kamer. Na internationale ervaring te hebben opgedaan in Washington en Jakarta was Drees gedurende dertien jaar directeur van de rijksbegroting en twee jaar schatkistbewaarder thesaurier- generaal Centraal in het gesprek dat wij met hem hadden stond de volgende waag. Het kabinet vergadert al da gen om een plan op te stellen ter sa nering van de overheids&nancien en de sociale verzekeringen. Men wil tassen nu en 1980 het niveau van de uitgaven met tien miljard per jaar te rugbrengen. Hoe zou u dat karwei aanpakken? Drees is de enige politicus op het Binnenhof die een uitgewerkt plan heeft waarin wordt aangegeven hoe het zou kunnen. CDA noch WD en evenmin de progressieven zijn verder gekomen dan het slaken van zuchten en in het beste geval het doen van wat suggesties. Hiernaast zijn bezuin igingsvoorstel. Hij snoeit, ongeveer 6.5 miljard. Een gigantisch bedrag. Ge zien de geldontwaarding en de inge bouwde groei van deze uitgaven zou het in 1980 zeker de tien miljard over schrijden. Na een suggestie onzerzijds in die richting zegt Drees: „Je kunt niet volhouden dat de zwakkeren in de samenleving hier aangepakt worden. Vijf jaar geleden hebben wij een be zuinigingsplan gepubliceerd van an derhalf miljard. In het regeerakkoord-Steenkamp is dat plan deels verwerkt. Dat betrof in hoge mate investeringen". Uitkeringen Nu richten we de aandacht op aller lei uitkeringen. Op de eerste plaats omdat in de investeringssector (bouw. nijverheid, wegen-waterbouw) de werk loosheid groot is. In de sociale sector zijn de verhoudingen bovendien scheef gegroeid. Inderdaad is het zo dat aller lei mensen nu reageren met „de zwak- sten worden aangepakt". „Ik bestrijd dat. Dit is niet vol te houden. Heel veel mensen krijgen bij voorbeeld kinderbijslag, hoewel ze be paald niet financieel zwak genoemd kunnen worden Neem de Algemene Weduwen- en Wezenwet. Vanaf 45 jaar ontvangt een alleenstaande weduwe een welvaartsvaste uitkering. Iedereen denkt dan meteen: o jee, daar mag men niet aankomen. Maar er zijn ge noeg weduwen die naast hun uitkering een salaris verdienen, omdat ze onder wijzeres zijn, of verkoopster, dan wel een zaak hebben of een bedrijfspen- sioen genieten". „Denk nu eens aan de zelfstandigen. Veel middenstanders en boeren ver dienen weinig. Talloze mensen met een sociale uitkering hebben een inkomen van meer dan dertig mille. Zijn dat nu de allerzwaksten? Vergeten wordt ook vaak dat veel bijstand-gerechtigden en wao'ers, om maar weer een voorbeeld te nemen, vrijwel hetzelfde ontvangen als hun buren die er de hele week hard voor moeten werken. Ook dat aspect verdient meer aandacht. Samengevat: wie op de uitkeringen wil bezuinigen moet er niet van tevoren van uitgaan dat alle trekkers van uitkeringen fi nancieel zwak staan. Dat is een - veel gemaakte, maar gevaarlijke - vergis- Knots Drees haalt reeksen voorbeelden aan waarmee hij wil bewijzen dat het vol ledig fout zit met de overheidsuitga ven. Een greep. Er wordt momenteel een peperdure spoorlijn aangelegd van Den Haag naar Zoetermeer, op 18 ki lometer van die stad gelegen. Het is de bedoeling honderdduizend Zoeter- meerders binnen tien jaar vooral op openbaar vervoer over te laten gaan. Prima. Maar tegelijk gaat dc rijksover heid in Zoetermeer een ministerie van onderwijs bouwen met 850 parkeer plaatsen. Die kosten 20.000 gulden per stuk. „Helemaal knots. Terwijl men de bevolking op allerlei manieren naar het openbaar vervoer verwijst - en te recht - mogen de toekomstige ambte naren wel blijvend met de auto naar „hun werk". Legerpredikanten - Drees schudt de voorbeelden in een niet te stuiten woordenstroom uit zijn mond. „Met 55 jaar krijgen ze een hoog pensioen. Ik kan me voorstellen dat men zegt: zo'n man kan niet meer bij het leger dienen. Maar hij zou natuurlijk nog best in een gewone gemeente terecht kunnen en daar op zijn pensioen wachten". „Po litici. Ze hebben een absoluut veel te hoog berekend pensioen. Wij proberen dat te veranderen maar stuiten op enorme weerstanden. Zo kan ik tiental len voorbeelden noemen". Waarom zouden zulke zaken vaak toch nog uried-operaties in de begro ting overleven? Drees: „Hoofdoorzaak is het ontbre ken van deskundigen op het terrein van de financiering van de overheid. De helft van wat wij allemaal samen verdienen gaat momenteel door de handen van die overheid. We hebben in ons land reeksen deskundigen, hele bi bliotheken en prima vakbladen op het terrein van bijvoorbeeld de scheep vaart. de landbouw, de textielindus trie. Maar je kunt zelfs als student niet op veel plaatsen de overheidsuitgaven goed bestuderen". „Wetenschappelijk onderzoek op dit terrein is er maar amper. Terwijl we hele staven deskundigen hebben op weet-ik-welk terrein worden de over heidsuitgaven vrijwel niet systema tisch geanalyseerd. Pas sedert enkele jaren hebben we hier in Den Haag het (particuliere) Instituut voor het Onder zoek van de Overheidsuitgaven". „Verder is het zo. dat bijna alle pu- blikaties worden geschreven door be langhebbenden. Studentendekanen schrijven over studentenvoorzienin gen. landbouwdeskundigen over het Brusselse landbouwbeleid; economen uit het bedrijfsleven over het kabi netsbeleid op hun terrein. Wethouders en kamerleden, burgemeesters en pro vinciale bestuurders, onderwijsbes- tuurders en mensen uit de medische wereld, ze beslissen over miljarden". Criteria „Maar als u ze vraagt wat hun crite ria zijn, ja dan hebben ze vaak niet meer dan een vaag praktijkgevoel. Het is te vergelijken met de wijze waarop de medische wetenschap zich bewoog rond de eeuwwisseling, of de ruimte lijke ordening dertig jaar geleden". „Ieder moment worden er reeksen nieuwe regelingen gemaakt. Aardap pelsubsidies. de loterij van Schaefer voor woningonderhoud. steun aan dit en steun aan dat. Cuba. de textielin dustrie. hogere vergoedingen voor ka merleden. Als je nu vraagt of er des kundigen zijn die dat systematisch be kijken. dan vind je die niet" „Je kan de overheid het beste vergelijken met een gezin. Niet met een bedrijf. De on dernemer heeft duidelijke doelstellin gen: winst, continuiteit. het gaat goed of slecht. Maar een gezin is een zeer moeilijk te beoordelen instituut. Gaat men een schilderij kopen of een week langer met vakantie? Wat is het doel van het gezin? Dat is zo breed, daar kun je geen definitie van geven". „Zo ook de overheid. Je kunt je niet afvragen of het goed of slecht gaat met hc-t kabinc-UDen Uyl. of de provincie Limburg. Daar oordeelt ieder anders over De een kijkt naar de populariteit van de premier. De tweede naar de werkloosheid, de derde naar de polari satie. de volgende naar de abortus. Kortom, de overheid heeft niet n doei. Een gezin had vroeger ook geen con sumentengids nodig. Zo ligt dat ook bij het Rijk. provincies, universiteiten en ziekenfondsen. Die moeten zich veel meer op hun kostenpatroon gaan be raden". „Verder is er de voortdurende drang naar meer subsidies. Nu wordt er wa rempel al over gepraat om het be taalde voetbal te helpen. We zouden er vroeger nog niet eens over peinzen om het onbetaalde voetbal te subsidié- ren". „Pressiegroepen op dit gebied doen veel kwaad. Organisaties gespeciali seerd in het opvoeren van bepaalde- subsidies: studentenbonden, boere- norganisaties, verkeer, werkgevers. Nu minstens half Nederland financieel be lang krijgt bij hoge overheidsuitgaven en veel sociale voorzieningen moet de minderheid - die dat allemaal op moet brengen - er maar onderdoor". „Veel beslissingen worden door de overheid genomen op basis van emo ties. oppervlakkige indrukken en der gelijke. maar zonder werkelijk de ar gumenten voor en tegen te bestuderen Op een avond wordt maar even beslo ten om de aardappelprijzen te gaan subsidiren. Met als gevolg dat de con sumptie niet daalt". Als ik Drees vraag op welke ter reinen de zaak uit de hand gelopen is dan maakt hij onderscheid tussen enerzijds de jaarlijkse begrotingsuit gaven van rijk, provincie, gemeenten en andere organen en aan de andere kant de posten waarvoor limaal een beslissing wordt genomen en waar men dan vele jaren aan vast zit. Bijvoor beeld het besluit om een wao in te voe ren of studietoelagen dan wel huursub sidies te gaan verstrekken. „De laatste groepen uitgaven hebben een heel eigen karakter. De Kamer be slist niet jaarlijks dat ze x-miljard gaat uitgeven aan studietoelagen of de wao. nee. zo'n regeling is één keer gemaakt en gaat nu een eigen bestaan lelden. Zonder dat nog naar de kosten wordt gekeken. Allerlei deskundigen - vaak hebben ze niets met de kosten te ma ken - beslissen over de uitkeringen. Zo'n aanpak werkt structureel enorm kostenopdrijvenö". Vraag: een Nipo-onderzoek leert deze week dat twee derde van de be volking niet wil dat er gesnoeid wordt op de sociale uitkeringen. Bi) uw be zuinigingslijst rijst meteen de vraag o] u het geweldige verzet dat er zal rijzen tegen zo'n operatie niet zwaar onder schat. Drees: „Dat zou best kunnen. Het heeft mij overigens verbaasd dat zo- velen tegen verlaging van de sociale uitkeringen zijn. Dit plan beeft twee vrij tastbare voordelen. Op de eerste plaats biedt het mogelijkheden om het economisch evenwicht te herstellen. Verder kan er nadat deze maatregelen genomen zijn een flinke belastingver laging worden doorgevoerd. Ik denk dat er ook in de vakbeweging wel stemmen zijn die daarvoor voelen, ze ker wanneer men dit vooral de lagere inkomens ten goede laat komen. Het is een zeer gespreid plan. Wc halen het niet bij één groep". van onze correspondent) Als de Haagse gemeenteraad akkoord gaat met de plan nen, die door Polyzathe BV zijn ontwikkeld, beschikt de bad plaats Scheveningen binnen tien jaar over een attractie die het toerisme in sterke mate zal bevorderen. Volgens" het plan, dat drie jaar studie heeft gevergd, moet aan de Noordzee een ge bied van 45 ha worden onttrokken voor de bouw van 4000 wo ningen en een jachthaven. De totale kosten van dit ,,dorp in zee" bedragen ongeveer 750 miljoen gulden. Alleen al voor de dijk, die in zee moet worden aangelegd, dient een bedrag van honderd miljoen gulden op tafel te worden gelegd. Ondanks de enorme bedragen die met het project gemoeid zijn. is Poly zathe ervan overtuigd dat het plan zal slagen. Er zijn zoveel gunstige fac toren. dat het irreêl zou zijn het pro ject als een utopie te kenmerken Op de eerste plaats zijn binnen de Haagse gemeente de bouwmogelijk heden op bestaande grond uitgeput. Niettemin bedraagt het tekort aan woningen nog altijd 12.000. Als woongebied is het project bovendien uitermate aantrekkelijk doorde aanwezigheid van de zee en de jach thaven. Ook heeft de oude dorpskern van Scheveningen zijn bekoringen en is het project gelegen in de nabijheid van het centrum van een grote stad. Vooral dat laatste is van groot be lang. Ondanks de trek naar forensen dorpen bestaat er bij een ander deel van onze bevolking grote behoefte om in de stad te wonen, als de om standigheden aantrekkelijk zijn De verwachting is. dat een aantal Hage naars van de goedkopere eengezins woningen naar wat duurdere, kleinere woningen zal verhuizen. Op die wijze hoopt men met het nieuwe project een steentje te kunnen bij dragen in de doorstroming. Consortium Voor de financiering wordi gedacht aan het vormen van een zogenaamd consortium, waarin naast Polyzathe zal worden deelgenomen door institu tionele beleggers en andere financile instellingen Hieraan wordt boven an dere mogelijkheden de voorkeur gege ven, omdat er sprake is van een voorfi nanciering van ongeveer 150 miljoen en een jaarlijkse investering gedurende tien jaar van ongeveer vijftig miljoen. De 4000 woningen zullen in drie wij ken rond de jachthaven worden ge bouwd. Het eerste gebied sluit aan op de oude dorpskern van Scheveningen en zal om die reden in dezelfde stijl worden uitgevoerd Het tweede gebied grenst aan de buurt rond de vuurtoren. De huidige bouw heeft, daar een wat stedelijker karakter, dat ook in de nieuwe wijk zichtbaar zal worden. Dit gebied zal gedeeltelijk worden over kapt. De derde woonbuurt kent weei een ander karakter. Dat deel bestaal uit woningen, die langs de dijk worder opgetrokken en tamelijk geisoleerd komen te liggen. Ondanks de verschil len in de drie wijken zal het hele pro ject overwegend in terrasvorm worden gerealiseerd. Niettemin gaat Polyzathe uit van gelijkmatige bebouwing om het windklimaat te beheersen. Berlijn had in de jaren voor de oorlog een derge lijke bouw en gebleken is. dat de wind het project dan nauwelijks kan bin nendringen. Niet exclusief Het „dorp in zee" zal geen exclusie! karakter dragen. Van de 4000 wonin gen. waarvan er per jaar ongeveer 400 kunnen worden opgeleverd, wordt 15 procent gerealiseerd in de gesubsi dieerde woningbouw. 70 procent in de goedkope en middenklasse vrije sector binnen de gemeentegarantie, en de resterende 15 procent zal uit exclu sieve woonvormen bestaan. De ruimten onder de terraswoningen zijn gewoonlijk moeilijk te benutten, maar kunnen thans worden gebruikt als parkeergelegenheid voor ongeveer 5500 auto's. Bovendien wordt op deze manier het karakter van het dorp niet aangetast. De functie van de jachthaven moet gezien worden als een aanvulling op de woonfunctie. Dit is van groot belang voor de sfeer van het wonen aan het water. De recreatieve functie van de jachthaven komt pas op de tweede plaats. Toch zullen ongeveer 1200 lig plaatsen. per jaar zo'n 150, ter be schikking komen. Hiermee kan worden voldaan aan de behoefte uit de gehele Randstad. A He maten De jachthaven is bestemd voor alle maten schepen, van de kleinste vis sersbootjes tot de grootste jachten. Om het exclusieve karakter tegen te gaan zullen de huurprijzen van de lig plaatsen worden berekend naar het type van de boot. Voorts zullen rond de jachthaven faciliteiten voor de water sport worden opgenomen, zoals een werf met schepenlift. clubgebouwen en mogelijkheden voor sportvissers. Door middel van een keersluis staat de jachthaven in verbinding met de zee. De normale hoogteverschillen (van 1,60 tot 2 meter) komen daardoor ook voor in de jachthaven, maar van gro tere verschillen en zelfs springvloed blijft men gevrijwaard. Voor de reali satie van het project zal het stuk strand tussen de Keizerstraat en de haven moeten verdwijnen. Dit is vol gens Polyzathe echter het minst aan trekkelijke en minst gebruikte deel van het Scheveningse strand. Daaren tegen komt wel een nieuw strand, dat beschut tegen de zuidwestenwind komt te liggen. Hierdoor ontstaat een baai met alle bekoringen van dien. Polyzathe hoopt over ongeveer twee jaar te kunnen starten met de bouw van het project. Begonnen wordt dan met de aanleg van de dijk, die wegens het verschil in jaargetijden en de in vloed daarvan op de zee binnen enkele maanden gerealiseerd moet worden. uniek plan in Scheveningen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 17