EUROPA TEN PROOI AAN MISLUKKING EN MALAISE Communisten maken veel kans in Italië Het snoeimes van Duisenberg en de koppeling tussen Oosterschelde en VOW Westerschelde IPZCX opinie en achtergrond VRIJDAG 7 MEI 1976 In een poging de Gemeenschap niet geheel met lege handen in de Ke- niase hoofdstad te laten verschij nen, stelde staatssecretaris Brink horst (buitenlandse zaken) voor dat de Negen zich bereid zouden verkla ren tot een „hernieuwde aanpak". Die twee woorden - die tenslotte tot zo goed als niets verplichten - wa ren ook al onaanvaardbaar voor bijvoorbeeld de Westduitsers en de Labourregering in Engeland. De Italiaanse afgevaardigde vond daarop, geheel in de stijl waardoor de Italiaanse christen-democraten in eigen land ten onder zijn gegaan, een oplossing. Laat de Gemeen schap verklaren, zo zei hij, dat zij bereid is haar huidige positie om te bouwen in een nieuwe benadering. Instemming bij zeven delegaties, maar Brinkhorst kon daar uiteraard zijn zegen niet aan geven. Wonder dat hij na afloop sprak: „Zeer te leurgesteld, maar niet hopeloos". Somber Minister Van der Stoel toonde zich dan ook somberder dan ooit. „Ik maak me geen illusies over wat Europa kan bereiken onder het voorzitterschap van Nederland, gedurende de tweede helft van dit jaar", zei hij. Van der Stoel wees erop dat in Italië op 20 juni verkie zingen plaatsvinden. Tot dan kan van Italië weinig verwacht wor den. Hetzelfde geldt voor West- Duitsland, dat in oktober naar de stembus gaat. Tot zolang zullen de Duitsers, die zich de betaalmeesters van de Eu ropese samenwerking voelen, de beurs potdicht houden. De nieuwe regering in Bonn, alsmede de an dere EEG-landen, zullen echter dit najaar ook de volle last voelen van Italië, dat, mede door communisten geregeerd of niet, met omvangrijke hulp. van de Europese partnersuit het economisch moeras moet wor den getrokken, waarin het land diep gezonken is. De woorden van Van der Stoel kun nen als volgt uitgelegd worden: de toestand is gitzwart. Als onder het voorzitterschap van Nederland, dat in november een Europese Raad van Regeringsleiders in Den Haag mag organiseren, niets wordt be reikt, dan zijn de oorzaken bekend. Maar de Europese Raad van juli, ook onder Nederlands voorzitter schap, maar dan in Brussel, kan ei genlijk al worden afgeschreven. Als deze taxatie juist is, betekent dat voor diplomaten en andere Eu ropeanen dat - hoe versleten de zegswijze ook is - het met de EEG inderdaad eerst nog slechter zal gaan, alvorens het beter kan wor den. (Van onze correspondent G. Verlinden) ROME - De regering gevallen, het parlement ontbonden, de eco nomie naar een nieuw dieptepunt, alle courante figuren uit de leidende politieke partij verdacht van corruptie. Zo begon Italië deze week aan een nieuwe episode in zijn politieke bestaan. Een episode die waarschijnlijk ook uniek zal blijken in de politiek van West-Europa: de communisten aan de macht door een stem busoverwinning. DEELNAME AAN REGERING UNIEK IN West-Europa De komende zes weken zullen Berlin- guer en zijn kameraden in Italië aan vaardbaar moeten maken, dat zij vol gens de regels van het democratische spel regeringsverantwoordelijkheid willen en kunnen dragen. Dat is niet zo eenvoudig, want de Italiaanse communisten hebben geen program ma: het zijn - dat blijkt al uit hun werkwijze in gewest en gemeente - vooral praktische werkers. En zulk een karaktertrek past nu eenmaal nauwelijks in de sfeer van uiterste welbespraaktheid, kronkelige rede voeringen en karrevrachten vol van niet in te lossen schone beloften, die Italiaanse gevechten om de macht plegen te kenmerken. Com m unisten De communisten willen dat gevecht helemaal niet. Sterker nog: ze waren nog niet gereed voor het op zich nemen van landelijke macht. Maar de machte loosheid van de andere partijen, en met name de onvergeeflijke blunders van de christen-democraten in de laat ste jaren, hebben communisten mede aan het staatsroer gewenst gemaakt. Tot op de laatste dag van de crisis in regering en parlement, vorige week, hebben zij zich op de achtergrond ge houden, zich niet gepousseerd. Maar het land vraagt om hen, de communis ten, en daarmee is een voor Italië unieke situatie ontstaan waarbij be vriend (hoe erg bevriend?) Rusland, plus de EEG en Amerika tamelijk ver bijsterd toezien. Het is de vraag, of zelfs in Italië de po litieke chaos in de loop van dertig jaar republiek weieens zo volslagen is geweest als nu. De storm die het afge lopen weekeinde culmineerde in het aftreden van de regering en de ont binding van het parlement, is ten ein de. Maar in dc luwte die tevens als stilte de verkiezingsstorm voorafgaat, gebeuren vreemde dingen. Zo wordt de kans steeds groter, dat Italië de meimaand niet alleen zonder regering en zonder parlement, maar ook zonder president zal moeten uit zingen. De betrokkenheid van presi dent Leone, en volgens steeds duidelij ker wordende bronnen vooral die van zijn vrouw Donna Vittoria en één van hun zoons, in de Lockheed-affaire, heeft in het grootste deel van de Ita liaanse pers al een hevige hetze tegen de president op gang gebracht. Lockheed Het staat overigens ook vast, dat de Lockheed-zaak bij de zojuist uitgebar sten crisis een nog veel sterkere rol heeft gespeeld. Behalve Leone staan ook de demissionaire premier Moro en de minister van buitenlandse zaken Rumor op de „verdachtenlijst". Dat heeft de Christen Democratische Partij geen goed gedaan in de laatste weken waarin gepoogd werd regering en volksvertegenwoordiging te redden. En als de commissie van onderzoek in de komende weken met de namen komt. dan zal de christendemocrati sche verkiezingscampagne moeilijkhe den te overwinnen krijgen die bij de vorming van 34 voorafgaande regerin gen sinds de oorlog en zes parlementen in dezelfde periode niet zijn voorgeko men. Niet dat de 'Democrazia Cristiana' nog bijkomende problemen van node heeft. De partij zit muurvast. Er is dan ook maar een directe aanleiding geweest die de christen-democraten op het laatste moment heeft gebracht tot het gebruik van de verkiezingsnoodrem: de dreiging van het referendum over de abortus. Referendum en verkiezingen mogen volgens' de Italiaanse wet niet binnen een jaar worden gehouden. De algemeen verwachte verpletterende nederlaag voor de christen-democraten en het Vaticaan in deze delicate mate rie wordt op deze manier een jaar uit gesteld. Blunder De christen-democraten zijn nog niet vergeten hoe enkele jaren geleden de volksstemming over de echtscheiding resulteerde in een massale demonstra tie voor de vrijheid en tegen de christen-democraten. Dat was toen de grote blunder van partijsecretaris Amintore Fanfani, maar hij werd pas echt van zijn post verdreven toen vo rig jaar juni de communisten enorme winst boekten bij de verkiezingen voor gewest en gemeente. Als een duiveltje uit een doosje is hij een paar weken geleden weer terugge komen, Fanfani. Als voorzitter van de partij. Negenenzestig jaar oud, reac tionair en conservatief tot op het bot en met juist daardoor meer blunders op zijn kerfstok dan enig ander Ita liaans politicus, kreeg hij het ere baantje van partijvoorzitter. Ere baantje, dat wel. Maar voor insiders betekende deze benoeming ook een eerste stellingname in de onvermijde lijk komende verkiezingsstrijd, en wel het duidelijk leunen op de iedere ver nieuwing schuwende rechtervleugel. De onderlinge verdeeldheid van de christen-democraten geeft de enige aanwijzing over de komende verkie zingen en het is de vraag of er voor. datum zelf, 20 juni, veel klaarheide komen in de uitermate zware same, stelling van dit koffiedik. De ultrc linksen bij de christen-democraten, partijleider Zaccagnini trouw zijn tj bleven, houden het met deze Fanfaii. revival waarschijnlijk wel voor gezift en dat zal voornamelijk de communis ten ten goede komen. Maar ook aan de rechterkant van i> partij is de komst van Fanfani niet me; vreugdegehuil ontvangen. En het mat geen verbazing wekken als nogal wai rechtsen en ultra-rechtsen, met de buiken langzamerhand echt vol van de Fanfani-achtigen, hun onderaart! voortwoedende brand de kans geven en zich maar weer eens tot deneo fascisten keren. Paniek Nu behoeft dat geen reden te zijn voor paniek. Ook met een procent of drie winst zullen de neo-fascisten (MSI) een kleine partij blijven. Maar bo venal zal de geisoleerde positie van de neo-fascisten niet veranderen: ook si is de oorlog al dertig jaar voorbij, bijna iedereen heeft nog een (onheili ge) angst voor alles wat met hel woord fascisme samenhangt. Om dit negatieve beeld compleet te maken, staat daar de politieke partij van morgen: Berlinguers communis ten, zonder programma, binnenlands omstreden, door de EEG en Amerika gevreesd en gechanteerd, maar met twee enorme punten als positieve start (twee meer dan elke andere politieke partij). 1. Een grote reputatie op het gebiei van bestuur in gewest en gemeenli waar de partij in juni 1975 zovel macht heeft gewonnen; 2. Een voor Italië zeldzame en m waarschijnlijke mate van integriteit en constructief pogen Italië te herstellen, Als het gevoel voor deze zaken bij de Italianen sterker is dan hun gevoel voor de tradities voor corruptie en bureaucratisch gebeuzel, dan kan de rode overwinning niet als een verras sing komen op 20 juni. (Van onze correspondent Jan Ge rritsen) BRUSSEL - In Charlemagne, het grijsgclc gebouw in een Brusselse bctonwijk waar de ministers van de negen lidstaten van de Europese Gemeenschap plegen te vergade ren, werd een in de Europese poli tiek doorknede diplomaat dezer dagen geconfronteerd met dc Eu ropese variant van een afgezaagde wijsheid: „Het moet in de EEG eerst slechter gaan, voordat het be ter kan worden". De reactie was typerend voor de malaise waaraan de Europese Gemeenschap ten prooi is gevallen. Met een vermoeid handgebaar zei hij: „Dat hoor ik al zolang". Zonder overdrijving kan gesteld worden dat de Europese Raad van Regeringsleiders, die begin april in Luxemburg gehouden werd, en de daarop gevolgde bijeenkomsten van vakministers uit de negen landen (van financiën, sociale zaken, ont wikkelingssamenwerking, buiten landse zaken) geen enkel besluit hebben genomen dat de Europese samenwerking een impuls heeft ge geven. De landbouwministers van de Ne gen kan worden nagegeven dat zij overeenstemming bereikten over twee maatregelen die althans eni germate bijdragen aan de instand houding van het belangrijkste wat de Europese Gemeenschap heeft opgeleverd: de landbouwmarkt. Malaise Het gevoel van malaise is overal bespeurbaar: niet in het minst bij de „eurocraten" van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Gemeenschap: het samen stellen van voorstellen, dossiers, nota's ten behoeve van de minis ters, die tenslotte de enigen zijn die besluiten kunnen nemen, heeft veel weg van herhalingsoefeningen. Maar ook de politici zelf ervaren steeds meer de troosteloosheid van de impasse. De even bekwame als eergevoelige Luxemburgse voorzitter van de raad van buitenlandse zaken, pre mier en minister Gaston Thom, zei vorige week in Parijs bijvoorbeeld: „Ik moet erkennen dat we van de ene mislukking naar de andere gaan".. Over de Europese Raad van Regeringsleiders, die in zijn eigen Luxemburg een demonstratie van besluiteloosheid gaf, zei Thorn, niet zonder humor: „Als we bijeen zijn. hebben we drie van de zes uur nodig om de datum van de volgende bij eenkomst af te spreken". Bij dezelfde gelegenheid deed Thorn een even ironische als waarheidsge trouwe uitspraak over de Europese Unie, een ideaal dat verder weg lijkt dan ooit: „De Negen hebben er twee jaar over gedaan om zich er reken schap van te geven dat ze niet wis ten wat deze term wilde zeggen". Zifterij Illustratief voor de verlammende woordenzifterij, die vele politieke discussies in de ministerraden kenmerkt, was de beraadslaging over het standpunt inzake het sehuldenvraagstuk van dc ontwik kelingslanden, waarmee de EEG op de vierde Wereldhandelsconferen tie van de Verenigde Naties (UNC TAD) in Nairobi zou moeten aan treden. Nederlandse voorstellen, die slechts een soepele benadering van twee beperkte groepen ont wikkelingslanden inhielden, wer den zonder veel argumentatie van tafel geveegd. Gaston Thorn: 'Malaise Nu "s u in deze weken binnen het kabinet dan het snoeimes-van Duisenb'urg rondgaat voor de onvermijdelijke bezuinigings operatie in de overheidsuitgaven is in het Haagse Catshuis natuurlijk ook de vraag aan de orde: hoeveel aan openbare voorzieningen stoppen we in het kleine Zeeland? Twee financieel enorme projec ten bepalen de discussie: 1. de half-open dam (met bijkomende voorzieningen) in de monding van de Oosterschelde en 2. de vaste oeververbinding voor de Wester- schelde. Naar buiten zullen de respectieve ministers voorlopig nog liever hun tong afbijten dan toegeven dat er tussen beide kapitale voorzieningen een direct verband bestaat. Daarvoor is de afgelopen jaren in hel politieke debat en in de beeldvorming over deze kwesties tegenover Zeeland te driftig met ontkenningen rondgestrooid. De laatste maanden komen er niettemin vanuit Den Haag steeds meer aanwijzingen dat de Oosterschelde-afsluiting wel degelijk tegenover de Westerscheldeverbinding in de weegschaal ligt. Niet voor niets heeft het kabinet half januari - toen iedereen dacht dat het eindelijk zou gebeuren nadat de tweede kamer met grote meerderheid een motie had aangenomen waarin op spoed werd aangedrongen - het besluit over een vaste oeververbinding opnieuw 'enkele maanden' uitgesteld. En het is natuurlijk beslist niet toevallig dat men de zaak sle pend houdt totdat ook in deze weken de de finitieve cijfers op tafel komen over de uit- eindelijke kosten van een 'schuivendam' in de Oosterschelde, het compromis van de bewogen kamerbehandeling In november 1974. In januari deed Den Uyl nogal bozig toen hem op een persconferentie werd gevraagd naar het bestaan van een koppeling tussen de uitvoering van een brugtunnelcombina- tie Westerschelde en de manier waarop de Oosterschelde moet worden afgesloten. „Die koppeling is er niet. Ik venoacht bo vendien dat de beslissmg over de oeverver binding eerder zal vallen dan die over de Oosterschelde", was toen zijn resolute ant woord. Het kan nog steeds, maar het begint er steeds minder op te lijken dat beide be slissingen los van elkaar zullen worden ge nomen en steeds meer naar te ruiken dat straks het ene project finan-ieel tegenover het andere zal worden weggestreept. In het voor alle departementen pijnlijke pokerspel rondom de vraag aan welke open bare bestedingen in de komende jaren voor-, rang moet wordén gegeven en welke andere moeten afvallen blijft weinig over van de argumenten die de laatste jaren zo overtui gend leken. „De vaste oeververbinding Wes- tersschelde is een project dat maar zeer ge deeltelijk op 's rijks schatkist drukt, een project dat zichzelf terug betaalt via tolgel den". Jawel, wordt er nu gezegd, maar het is natuurlijk toch nogal een handvol geld die in Zeeland wordt besteed. „De Ooster schelde is een natuurgebiéd van (inter)na- tionale betekenis en dus is de financiering van de nu gekozen oplossing een nationale zaak". Jawel, wordt er nu gezegd, maar die Oosterschelde ligt toevallig wel in Zeeland, Enige tijd geleden hebben gedeputeerde staten van Zeeland een bezoek gebracht aan minister-president DenUyl om hem hoogst persoonlijk nog eens uit te leggen dat het voor Den Haag hoog tijd wordt om over de vaste oeververbinding Wester schelde te beslissen". Den Uyl heeft de Zeeuwse bestuurders bij die gelegenheid duidelijk gemaakt dat de financiering van het project niet de belangrijkste reden van het uitstel voor het .'groene licht' is. Het punt waar het in het kabinet om draait is dat de vaste oeververbinding (tol of geen tol) als een openbare voorziening van groot formaat,wordt beschouwd en zo 'normaal' wordt beoordeeld tegenover alle andere openbare voorzieningen in Nederland. En als er dan binnen de grootscheepse be-, zuinigingsoperatie een voorranglijstje van bestedingen op de middellange termijn moet worden opgemaakt, dan valt een vaste oeververbinding Westerschelde daar niet buiten. .n de politieke redenering dat het bij de vaste oeververbinding Westerschelde dus gaat om een investering in een openbare voorziening, gelijkwaardig aan alle andere in Nederland, is het dus een kwestie van eenvoudige rekensommen geworden. Het programma van investeringen, die binnen Zeeland moeten worden gedaan, en waar over op korte termijn knopen door te hak ken zijn levert zo een optelsom op die er niet om liegt: tenminste 2.7 miljard extra voor een doorlaatbare dam in de monding van de Oosterschelde en 800 miljoen voor de bouw van een vaste oeververbinding W e sterschelde. In hoever staat of valt een positieve beslis sing over een vaste Oeververbinding Wes terschelde nu met wat er uit de bus komt over de bouw van een half open dam in de Oosterschelde? Dat is met uitsluitend een kwestie van kille cijferoptellingen, maar vooral ook een zaak van politieke spannin gen die de Oosterschelde-affaire na ander half jaar studie opnieuw in volle omvang oproept, In een laatste poging om de beslis sing over de half open dam van november 1974 niet te laten stranden 'op het eeld' heeft minister Westerterp (verkeer en wa terstaat) het leger onderzoekers dat hij anderhall' jaar geleden op de been bracht om het plan op al zijn onderdelen door te lichten, opdracht gegeven alles op alles te zetten dat de financiële opzet binnen de toen vastgenagelde marges blijft. En die bo vengrens voor de half open dam Ooster schelde ligt op hdit bedrag: hij mag 2,7 miljard méér kosten dan het oorspronke lijke deltaplan. oe men daar bij waterstaat aan komt na het bedrag van 1,7 miljard meerkosten dat in november 1974 in de officiële rege ringsstukken verscheen en in de tweede kamer werd aanvaard? Minister Westerterp heeft het de tweede kamer in zijn vierde voortgangsrapport over de Oosterscheldestudie (januari dit jaar) eens voorgecijferd. In november 1974 werd in het parlement een bedrag aan meerkos ten van 1750 miljoen (1,75 miljard) toege staan en dat mocht dan nog worden over schreden met 20 procent. Alles op prijspeil begin 1974. Daar is inmiddels (prijspeil amedio 1976) een aardige cent bovenop ge komen. Als dan nog eens worden meegere kend de kosten van andere onderdelen van het project - de compartementering en de tijdelijk extra dijkverhogingen tot 1980 - mag de afsluitbare dam per saldo niet meer kosten dan ongeveer 2,7 miljard boven het oorspronkelijke project uit het deltaplan. Al in januari was duidelijk dat een zoge naamde stormstuwcaissondam, gefundeerd 'op staal' (vakterm voor: caissons recht streeks plaatsen op een drempel van ver dichte stortsteen op de Oosterscheldebo- dem), enkele honderden miljoenen guldens over die uiterst limiet zou heen schieten. Vandaar dat Westerterp besloot om van die oplossing af te stappen en het onderzoek toe te spitsen op twee andere overgebleven mogelijkheden: caissons op samengestelde palen gefundeerd en pijlers op betonnen putten van grote afmetingen geplaatst, He. Let ligt voor de hand dat de rijkswater staat in het rapport over de Oosterschel destudie met alle macht naar die onverbid delijke bovengrens van de kostenbegroting heeft toe gerekend. Vooral minister Wester terp is er veel aan gelegen dat hij de in no vember 1974 gekozen oplossing nu ook in derdaad kan waar maken. En wanneer het uiteindelijk niet mogelijk blijkt om binnen de marges te blijven? Treedt dan inderdaad de zogenaamde 'ontbindende voorwaarde' meteen inwerking en wordt dan de Ooster schelde volgens het oude deltaplan afgeslo ten? Westerterp heeft dat maanden achter een gevraagd en ongevraagd nadrukkelijk oeweerci. wij neen; er in zeeland dure belof tes over gedaan. Alleen de laatste weken is het wat stil geworden met dit soort catego rische mededelingen. De Oosterschelde- kwestie is aan het eind van de studie op nieuw even politiek geladen als in novem ber 1974. Het is volstrekt duidelijk dat het voor het kabinet niet gemakkelijk zal zijn om terug te keren naar het oorspronkelijke deltaplan. Het andere uiterste - dijkverho ging en de Oosterschelde open houden - zal in de tweede kamer nog lastiger te verko pen zijn. Zodat er - wanneer een half open dam technische uitvoerbaar en in 1985 haalbaar zal zijn - in het ongunstigste geval niet veel anders overblijft om uit de poli tieke problemen te komen dan. meer geld op tafel. Het lijkt niet onmogelijk dat er in de tweede kamer voor een dergelijk paar- demiddel een meerderheid te vinden zal zijn, vooral wanneer het kabinet met de Oosterschelde-affaire opnieuw in een soort van crisistoestand terecht zou komen. Mi zuinigingsoverleg voor het kabinet (en in het bijzonder voor minister Duisenburg) een hobbel die niet eenvoudig te nemen zal zijn. En het kan dan ook niet anders of bij ieder miljoen extra, nodig voor een half open dam in de Oosterschelde, raakt de vaste oeververbinding Westerschelde op het voorrangslijstje voor bestedingen in openbare voorzieningen op de middellange termijn beslist weer wat verder buiten beeld. Minister-president Den Uyl heeft het college van gedeputeerde staten van Zeeland bij zijn jongste bezoek aan Den Haag - zoals dat in bestuurlijke termen heet - geen en kele toezegging gedaan. In ronde bewoor dingen komt dat er op neer dat Zeeland er maar niet al te Neel verwachtingen van moet hebben dat de vaste oeververbinding Westerschelde er na het 'uitstel van enkele maanden' nog door te slepen zou zijn. De tweede kamer heeft er eigenlijk na het aan vaarden van de motie-De Bekker (kvp) van december vorig jaar min of meer het zwij gen toe gedaan, over de vaste oeververbin ding Westerschelde. Tegelijk is het almaar duidelijker geworden dat men opnieuw met de Oosterschelde in grote moeilijkheden kan geraken, wanneer niet met alle macht wordt gezocht naar opnieuw een tussenop lossing. En die tussenoplossing lijkt alleen maar mogelijk wanneer er dwars tegen het bezuinigingsmes van Duisenberg in extra geld wordt geschokt. Toch blijft iedereen volhouden dat er 'offi cieel' geen sprake is van een financiële koppeling tussen beide Zeeuwse projecten, waarover nu in één adem moet worden be= slist. Maar ja, waarom zou je ook meer on» aangename dingen toegeven dan waar naar wordt gevraagd? idden in het toch al zo moeizame be- KEES VAN DER MAAS RUMOR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4